Verwijderd schreef op maandag 22 november 2010 @ 15:05:
[...]
Yup, mijn ervaring is dat de aarde plat is. Het is verder niet relevant waar die ervaring vandaankomt natuurlijk. Mensen zijn gevoelig voor beinvloeding, en daarom is het relevant zaken daadwerkelijk te testen.
Ik zeg niet dat er niet veilig te rijden is met 225, en ik zie ook dat 205 dan nog beter is dan 225. Alleen, een 185 is bij gladheid gewoon per definitie beter dan 205 volgens mij, en daar gaat jouw ervaring heel weinig verandering in brengen.
Ik snap gewoon niet hoe iemand wel heftig een zomer/winterband discussie kan voeren (en dat ging niet specifiek over jou), maar niet stilstaat bij de enorme invloed van de breedte. That's all. Verder moet iedereen lekker zelf weten wat ie wil rijden.
205 is een normaal maatje hoor..
bij gladheid is 185 echt niet beter dan 205 op een auto van tegenwoordig. Fietsbanden van 185 kom je nouwelijks tegen, alleen op 14'' ofzo, op 15'' en 16'' is het allemaal 195+
Bij mijn leon zit ik aan 16'' omdat 15'' niet om de remmen kan.
wij hebben een xf supercharged die man heeft winterbanden voor van 250 breed, en achter 295.
daarvan kan je zeggen dat het te is, maar het werkt in sneeuwige omstandigheden beter dan de zomerbanden. en onder zo'n auto ga je echt geen 185/195/205 leggen, want dan trek je gewoon de banden van de velgen af als je een keer het gas in trapt.
en dat bedoelt ConZito ook.
je moet er ook rekening mee houden dat het niet altijd glad is. als je dan op die fietsbanden rijd reken maar dat je bij een noodstop bovenop de ander zit. ik merk nu al dat mijn winterbanden (205) bij 4-5 graden minder remmen dat mijn zomers van 225 breed de abs springt er nu constant bij.
maar in de sneeuw is het omgekeerd, en is het effect nog groter.
voor de huidige auto's is 185 te smal, en dat komt met name door het gewicht.
@ BenV,
Jij bevestigd het vooroordeel van niet winterbanden rijders.
ik dacht eerst ook zo, maar je kan pas oordelen als je het verschil gemerkt hebt onde je eigen auto.
ik ben er ook op teruggekomen, met winterbanden kan je met sneeuw zo goed als normaal rijden.
en daar ging het toch om? je hoeft niet extra voorzichtig te doen.
je moet je wel bewust zijn dat 'als' je een schuiver maakt, je ook wel blijft gaan. daar is de grip er dan niet voor, maar normaal rijden gaat perfect.
Gewoon alert zijn, en normaal rijden.
[
Voor 12% gewijzigd door
MexxT op 22-11-2010 17:22
]