Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.842 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkopf
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-04 12:53
Ik heb afgelopen zaterdag ook een setje winterbanden (Snowtrac 3) onder mijn nieuwe Skoda Fabia Combi (greenline) laten zetten. Ben nog zuinig op de nieuwe auto, zn nieuwe sloffen staan ook goed.
Zul je natuurlijk zien dat het een ontzettend laffe winter wordt...

wild mutant space hamsters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:10
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2010 @ 14:29:
Jaaaaaja, nee, erg leuke argumenten :P

>> "Ik neem winterbanden want dat is veiliger bij sneeuw enzo. Vorig jaar ben ik er wel achtergekomen"
<< "Je weet dat breed totale onzin is voor winterbanden?"
>> "Niet bij droog wegdek!"

Ik bedoel... Ga je moeder voor de gek houden ;) Zomerbanden presteren bij droog wegdek in de winter ook beter dan winterbanden.

Of die laatste: "behoorlijke hoeveelheid vermogen" iets wat juist bij gladheid iets is wat je al niet nodig hebt. Bovendien vraag ik me ten zeerste af hoe ernstig je de overige verkeersdeelnemers dagelijks in gevaar wil brengen met wat voor omstandigheden dan ook als je het hebt over merkbaar betere rij-eigenschappen van de brede sloffen.

Volgens mij is de bron, waar mensen het werkelijk getest hebben, redelijk duidelijk over de verschillen. Ik zou zeggen, lees het dan ook eens ;)
Er staat in je artikel nergens dat de test over winterbanden gaat, het gaat om verschil tussen brede en normale banden in het algemeen ... verder is het een artikel uit 1993 ... kan me voorstellen dat er ondertussen wel wat meer ontwikkelingen zijn geweest.

[ Voor 73% gewijzigd door monkel op 22-11-2010 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of je leest het artikel dan ook werkelijk even 8)7

"natuurlijk hebben we de dikke en de dunne ook op sneeuw en ijs gezet."
"op een besneeuwd wegdek zijn de verschillen nog groter"

En er mag veel veranderd zijn sinds 1993, de natuurwetten over oppervlak, druk, wrijving enzo zijn niet echt gewijzigd... ;) Ook al zijn winterbanden in basis beter, zijn ze onderhevig aan dezelfde natuurwetten als zomerbanden.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2010 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:17
Ik onderbouw het tenminste nog, jij loopt alleen maar te roepen over wat ik ooit gezegd heb compleet zonder context en nuance. Ik heb het hier over de stelling dat breed slecht is, want dat is niet zondermeer een feit, mits je het in het redelijk houdt natuurlijk.

Ik reed vorig jaar met een BMW 1-serie met ongeveer 200pk met Michelin Pilot Cup semi-slick banden 225 breed vooraan en 255 achteraan. Dat is met sneeuw en regen gecombineerd met kou gewoon niet rijdbaar. Betrek je dit op een normale auto met 225 breed rubber rondom zoals bijvoorbeeld die A3 van Danielson dan is hij over het algemeen veiliger uit met winterbanden in de maat 225/205 rondom dan 185.

En die bron is een autokampioen van brugertruttenblad ANWB uit 1400 voor Christus toen auto's nog 1000kg wogen en je met een 150pk al een hele vent was. Tijden veranderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pkopf schreef op maandag 22 november 2010 @ 14:33:
Zul je natuurlijk zien dat het een ontzettend laffe winter wordt...
Het wordt in ieder geval gewoon koud. De neerslag (sneeuw, want koud) is lastiger te voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ConZito schreef op maandag 22 november 2010 @ 14:40:
Betrek je dit op een normale auto met 225 breed rubber rondom zoals bijvoorbeeld die A3 van Danielson dan is hij over het algemeen veiliger uit met winterbanden in de maat 225/205 rondom dan 185.
Die stelling geloof ik van geen kant. Ik kan het zo niet testen, maar alles wat er geschreven is over brede banden en grip gaat tegen dat principe in. Zou leuk zijn het een keer te testen.

Dus, ik kan het niet bewijzen, maar mijn logica zegt dat het natuurkundig niet strookt. En de leeftijd van de test; de fundamentele oorzaken van grip met brede of smalle banden veranderen niet. Beter rubber breed vs beter rubber smal blijft hetzelfde als 1993-rubber breed vs 1993-rubber smal. Je kan misschien iets van eigenschappen verbeteren, maar je kan gewoon niet met droge ogen beweren dat de fundamenten uit die test te negeren zijn omdat die uit 1993 is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:53

PauseBreak

derp!

Leuke discussie, maar ik gok dat er nooit consensus gaat zijn hierover :D
Onder Laguna liggen ze in ieder geval wel alweer (Vredestein Wintrac Extreme in de maat 225/45/R17, M+S op 17" meerspaaks Borbets). Eigenlijk zouden er banden op moeten die geschikt zijn voor een hogere topsnelheid volgens mij (want de top van de Laguna is 215km/u en daar zijn deze bandjes niet voor gemaakt), maar ach, dan rijden we maar minder hard in Duitsland. Zo erg is dat ook weer niet.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Als je iets van moderne onderstellen zou weten en hoe dat nu zit met wieldruk, onafhankelijke wielophanging voor alle wielen en wat ik nog een keer ga roepen het fors toegenomen gewicht, dan is 225 helemaal niet breed.

En daarom zeg ik er ook netjes bij, het hangt van de auto af en het gewicht. Verder kan ik argumenten aan blijven dragen in deze discussie, maar dat kan ik inderdaad niet staven met artikeltjes, dat is ervaring. En waar die ervaring dan vandaan komt is IMHO niet relevant.
PauseBreak schreef op maandag 22 november 2010 @ 14:48:
Leuke discussie, maar ik gok dat er nooit consensus gaat zijn hierover :D
Onder Laguna liggen ze in ieder geval wel alweer (Vredestein Wintrac Extreme in de maat 225/45/R17, M+S op 17" meerspaaks Borbets). Eigenlijk zouden er banden op moeten die geschikt zijn voor een hogere topsnelheid volgens mij (want de top van de Laguna is 215km/u en daar zijn deze bandjes niet voor gemaakt), maar ach, dan rijden we maar minder hard in Duitsland. Zo erg is dat ook weer niet.
Je mag compleet legaal met een lagere rating rijden als het om winterband gaat. In Belgie zit daar nog een seizoensdingetje aan vast wat betreft regelgeving, ik meen tussen Oktober en April.

[ Voor 44% gewijzigd door ConZito op 22-11-2010 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Toch wel weer triest dat de 'winterbandendragers' het zo nu en dan toch weer hebben over lekker blazen, hogere topsnelheid en de vaart erin houden. Snappen die mensen dan niet dat ook winterbanden hun grenzen hebben? Het is leuk dat je op de parkeerplaats van AH beter weg komt dan het gros van de onhandige weggebruikers, maar bochtensnelheid is weer een heel ander ding.

Ik krijg het idee dat veel winterbandenmensen, net als met ABS, denken dat dit allemaal wonderen zijn die ze toestaat hun gang te gaan.

Ik heb één zinnige opmerking gelezen tussen alle kwats: 'rij alsof je ze niet hebt'. Winterbanden geven je extra marge. Die moet je niet gebruiken. Als je gaat rijden mét de marge die winterbanden je bieden, hebben ze dus totaal geen nut. Zitten ze hier straks weer te janken dat ze weer niets konden doen aan die aanrijding...aan hun banden kon het niet liggen, want ja...winterbanden...wat kan ik nog meer doen? Gewoon, je hersens gebruiken for a change...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Laatst online: 09:04
ConZito schreef op maandag 22 november 2010 @ 14:40:
Ik onderbouw het tenminste nog, jij loopt alleen maar te roepen over wat ik ooit gezegd heb compleet zonder context en nuance. Ik heb het hier over de stelling dat breed slecht is, want dat is niet zondermeer een feit, mits je het in het redelijk houdt natuurlijk.

Ik reed vorig jaar met een BMW 1-serie met ongeveer 200pk met Michelin Pilot Cup semi-slick banden 225 breed vooraan en 255 achteraan. Dat is met sneeuw en regen gecombineerd met kou gewoon niet rijdbaar. Betrek je dit op een normale auto met 225 breed rubber rondom zoals bijvoorbeeld die A3 van Danielson dan is hij over het algemeen veiliger uit met winterbanden in de maat 225/205 rondom dan 185.

En die bron is een autokampioen van brugertruttenblad ANWB uit 1400 voor Christus toen auto's nog 1000kg wogen en je met een 150pk al een hele vent was. Tijden veranderen...
Die 150 pk van toen gaat net zo snel als de 200 van nu, naast het vermogen is in die "tijden" het gewicht ook nogal toegenomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:25

artificial_sun

Mazda Rx7

Ik rijd ook sinds dit weekend weer op winterbanden. Die zaten toevalig bij mn tweedehands focus, anders had ik het niet gedaan.

Naar mijn mening is het soort band en profiel weldegelijk van invloed in de winter. Even ter vergelijking:
-Collega in de sneeuw met zn C4 op michelin fuel savers = slip and slide
-Ik in de sneeuw met 323 op nieuwe Firestone 700 fuel saver (veel zachter rubber)= geen problemen
-Ik in de sneeuw met Focus op Michelin alpin = geen probleem

Edit: Zelfde breedte bij alle banden
Conculsie: michelin fuel savers (en premacy HP) zijn te hard voor de winter in NL

[ Voor 4% gewijzigd door artificial_sun op 22-11-2010 15:18 ]

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Dat is dus ook m'n punt, dat het met name de "stress" voor de banden behoorlijk is toegenomen veroorzaakt door gewicht en vermogen.

En gelukkig zijn autobanden in 17 jaar tijd nogal wat doorgemaakt, vroeger deden ze banden zelfs nog opnieuw coveren, dat moet je nu eens roepen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ConZito schreef op maandag 22 november 2010 @ 14:53:
Als je iets van moderne onderstellen zou weten en hoe dat nu zit met wieldruk, onafhankelijke wielophanging voor alle wielen en wat ik nog een keer ga roepen het fors toegenomen gewicht, dan is 225 helemaal niet breed.

En daarom zeg ik er ook netjes bij, het hangt van de auto af en het gewicht. Verder kan ik argumenten aan blijven dragen in deze discussie, maar dat kan ik inderdaad niet staven met artikeltjes, dat is ervaring. En waar die ervaring dan vandaan komt is IMHO niet relevant.
Yup, mijn ervaring is dat de aarde plat is. Het is verder niet relevant waar die ervaring vandaankomt natuurlijk. Mensen zijn gevoelig voor beinvloeding, en daarom is het relevant zaken daadwerkelijk te testen.

Ik zeg niet dat er niet veilig te rijden is met 225, en ik zie ook dat 205 dan nog beter is dan 225. Alleen, een 185 is bij gladheid gewoon per definitie beter dan 205 volgens mij, en daar gaat jouw ervaring heel weinig verandering in brengen.

Ik snap gewoon niet hoe iemand wel heftig een zomer/winterband discussie kan voeren (en dat ging niet specifiek over jou), maar niet stilstaat bij de enorme invloed van de breedte. That's all. Verder moet iedereen lekker zelf weten wat ie wil rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:12

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
ConZito schreef op maandag 22 november 2010 @ 14:53:

Het gaat er ook helemaal niet om of het breed is of niet, het gaat erom dat mensen pretenderen het voor de veiligheid te doen en er dan wel zo breed mogelijke sloffen onder willen. Die eventuele kennis en/of ervaring van jou hebben zij sowieso niet.
Je mag compleet legaal met een lagere rating rijden als het om winterband gaat. In Belgie zit daar nog een seizoensdingetje aan vast wat betreft regelgeving, ik meen tussen Oktober en April.
Ik had ergens nog wat gelezen dat als je een lagere rating hebt dan je auto kan je een stickertje moet plakken op je dashboard. Klinkt mij nogal raar in de oren en ik heb ook geen bron meer.
artificial_sun schreef op maandag 22 november 2010 @ 15:04:
Ik rijd ook sinds dit weekend weer op winterbanden. Die zaten toevalig bij mn tweedehands focus, anders had ik het niet gedaan.

Naar mijn mening is het soort band en profiel weldegelijk van invloed in de winter. Even ter vergelijking:
-Collega in de sneeuw met zn C4 op michelin fuel savers = slip and slide
-Ik in de sneeuw met 323 op nieuwe Firestone 700 fuel saver (veel zachter rubber)= geen problemen
-Ik in de sneeuw met Focus op Michelin alpin = geen probleem

Conculsie: michelin fuel savers (en premacy HP) zijn te hard voor de winter in NL
Dat is niet kort door de bocht geredeneerd, dat is met de handrem door de bocht geredeneerd. 8)7
Misschien was die C4 gewoon rommel, misschien kon die collega niet rijden, het is allemaal zo subjectief.

Fuel Savers :')
Wat mij betreft mag iedereen die besparing boven andere facturen zoals veiligheid stelt een enkeltje vangrail.

[ Voor 28% gewijzigd door Gonadan op 22-11-2010 15:15 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2010 @ 15:05:
[...]

Yup, mijn ervaring is dat de aarde plat is. Het is verder niet relevant waar die ervaring vandaankomt natuurlijk. Mensen zijn gevoelig voor beinvloeding, en daarom is het relevant zaken daadwerkelijk te testen.

Ik zeg niet dat er niet veilig te rijden is met 225, en ik zie ook dat 205 dan nog beter is dan 225. Alleen, een 185 is bij gladheid gewoon per definitie beter dan 205 volgens mij, en daar gaat jouw ervaring heel weinig verandering in brengen.

Ik snap gewoon niet hoe iemand wel heftig een zomer/winterband discussie kan voeren (en dat ging niet specifiek over jou), maar niet stilstaat bij de enorme invloed van de breedte. That's all. Verder moet iedereen lekker zelf weten wat ie wil rijden.
Ik ben het ook wel met je eens dat het bij gladheid slechter is, met name ijzel en ijs, elke band is tijdens die omstandigheden gewoon spannend. Maar mijn argument is dat ik tijdens al die droge periodes niet met, in mijn ogen, te smalle bandjes opgescheept wil zitten.

Er zit zoveel verschil tussen banden en de kwaliteit daarvan. Zoals hierboven bijvoorbeeld al geschetst wordt, die fuelsaver banden, keihard rubber, het lijken wel skelterbandjes, leuk dat ze 80.000km meegaan, maar bij kou en nattigheid is het drama. Zelfde geldt bijvoorbeeld voor banden met noodloopeigenschappen, ook niet te doen.

Wat ik hier gewoon duidelijk wil maken is dat het winterbanden een hele persoonlijke keuze zijn, niet zaligmakend zijn en waar de zwakke punten zitten. En als je de keuze dan maakt om ze aan te schaffen, je serieus afweegt wat het gebruik gaat worden en op welke punten jij vindt dat ze goed moeten scoren. Ik vind persoonlijk winterbanden die het top doen in de sneeuw niet echt boeiend, ik heb liever dat ze het goed blijven doen bij droog weer en regen.
Gonadan schreef op maandag 22 november 2010 @ 15:11:
[...]

Het gaat er ook helemaal niet om of het breed is of niet, het gaat erom dat mensen pretenderen het voor de veiligheid te doen en er dan wel zo breed mogelijke sloffen onder willen. Die eventuele kennis en/of ervaring van jou hebben zij sowieso niet.

[...]

Ik had ergens nog wat gelezen dat als je een lagere rating hebt dan je auto kan je een stickertje moet plakken op je dashboard. Klinkt mij nogal raar in de oren en ik heb ook geen bron meer.
Dat stickertje is wel iets wat zou moeten, maar wordt veelal vergeten. Daarnaast kan je het er zelf afpulken natuurlijk en denk dat weinig agenten op de hoogte zijn van dergelijke regels, laat staan er actief op controleren.

[ Voor 25% gewijzigd door ConZito op 22-11-2010 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:25

artificial_sun

Mazda Rx7

[b]Gonadan schreef op maandag 22 november 2010 @ 15:11:
Dat is niet kort door de bocht geredeneerd, dat is met de handrem door de bocht geredeneerd. 8)7
Misschien was die C4 gewoon rommel, misschien kon die collega niet rijden, het is allemaal zo subjectief.

Fuel Savers :')
Wat mij betreft mag iedereen die besparing boven andere facturen zoals veiligheid stelt een enkeltje vangrail.
Haha ik wilde juist eens een keertje niet de schuld geven aan het rijgedrag van mn collega >:)

Maar fuel savers komen er bij mij ook niet op (bij firestone zetten ze vanalles op de band, de "fuel savers" zijn dan ook gewoon de topbanden van firestone en hebben niets met verbruik te maken.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

artificial_sun schreef op maandag 22 november 2010 @ 15:22:
Haha ik wilde juist eens een keertje niet de schuld geven aan het rijgedrag van mn collega >:)
Tsja ik blijf wat dat betreft in herhaling vallen. Als je kijkt hoeveel mensen niet weg komen omdat ze een te lompe rechtervoet hebben of niet snappen dat je soms in z'n twee weg moet omdat je anders gaat spinnen... ;)
Maar fuel savers komen er bij mij ook niet op (bij firestone zetten ze vanalles op de band, de "fuel savers" zijn dan ook gewoon de topbanden van firestone en hebben niets met verbruik te maken.
Exact. Ik heb helemaal niets tegen zuinige banden, maar het principe stuit mij tegen de borst. Men kijkt dan primair naar verbruik en daarna pas naar veiligheid. Persoonlijk zou ik eerst naar veiligheid kiezen en dan uit die selectie de zuinigste banden uitzoeken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

BertV schreef op maandag 22 november 2010 @ 13:53:
[...]

Je rijdt in nagenoeg dezelfde tijd 2 setjes banden aan gort, alleen valt het pas later op.
Je hebt iig de economie op de kortere termijn weer wat geholpen: (ik zie dat jij het zelf doet, dat scheelt natuurlijk)

- extra kosten wintermodel-banden (?)
- kosten extra stalen wielen
- kosten monteren
- kosten opslag zomerbanden
4 stalen velgen + bouten + wieldoppen = 50 euro
banden die er nog opzaten los verkocht voor 40 euro :D

4x banden besteld via internet, 72 euro per stuk.
Zelf op de velg gezet, zelf onder de auto gezet.
"zomer" banden op lichtmetaal liggen in de schuur :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Winterbanden zijn natuurlijk wel iets duurder. Je begint bij beide met 8mm profiel, maar de winterband moet je vervangen bij 4mm en de zomerband kun je nog wel onder de 3mm rijden. Ik heb het hier uiteraard niet over de wettelijke eis van 1,6mm want die geldt voor beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op maandag 22 november 2010 @ 15:47:
Winterbanden zijn natuurlijk wel iets duurder. Je begint bij beide met 8mm profiel, maar de winterband moet je vervangen bij 4mm en de zomerband kun je nog wel onder de 3mm rijden. Ik heb het hier uiteraard niet over de wettelijke eis van 1,6mm want die geldt voor beide.
Ach, die laatste mm van de winterbanden kan je in de lente toch wel gewoon oprijden? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

teacher schreef op maandag 22 november 2010 @ 15:36:
[...]
4 stalen velgen + bouten + wieldoppen = 50 euro
banden die er nog opzaten los verkocht voor 40 euro :D

4x banden besteld via internet, 72 euro per stuk.
Zelf op de velg gezet, zelf onder de auto gezet.
"zomer" banden op lichtmetaal liggen in de schuur :)
Ja, en zo doet iedereen het! Mijn moeder heeft zaterdag ook nog even zelf haar winterbanden eronder gelegd... :X Is het nou gewoon twiekers eigen dat ze altijd koste wat het kost gelijk willen krijgen? Altijd toch nog een voorbeeldje aanhalen van een uitzonderings situatie om maar aan te tonen dat ze gelijk hebben?

Tenzij je in Neverland woont, kost het gewoon geld. Ik zeg niet dat het heel veel geld kost, maar zeggen dat het niets kost is gewoon dom. Dan snap je het principe van economie gewoon niet. Vooral als een bedrijf tegen je zegt dat iets gratis is, betaal je ervoor. Die dingen kosten geld, arbeid (ook je eigen) kost geld, dus dat is eigenlijk heel simpel.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Gonadan schreef op maandag 22 november 2010 @ 15:11:

Klopt wel, dat stickertje hebben we er bij gekregen en dat zit keurig op z'n plek op de asbak (aangezien ik die toch niet gebruik).
Maar goed, misschien ben ik met dit soort dingen wel wat te braaf af en toe :P Je zult mij ook niet zien 'knallen op de linkerbaan' als het sneeuwt of gevroren heeft, want de winterbanden heb ik juist voor de extra marge die ze geven (en om weg te komen bij stoplichten, dat is katsonmogelijk op zomerbandjes in de winter met de Laguna) en ik kom liever heel en ontspannen op mijn bestemming aan dan misschien 5 minuten eerder, maar wel kapot van het continue op het randje rijden.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
BertV schreef op maandag 22 november 2010 @ 13:10:
Je moet ze passief gebruiken. Dus net doen alsof je ze niet hebt. Dan kunnen ze veiligheid tot gevolg hebben. Ga je rijden met de instelling dat je al die hulpmiddelen hebt, dan help je het voordeel zelf naar de knoppen.
En twee uur later op werk aankomen?
Nee hoor, dan neem ik wel met 80 km/h de linker baan, waar verse sneeuw ligt omdat niemand er durft te rijden...
Maar het ging vorig jaar prima... Dit jaar maar weer een keer afwachten...
BertV schreef op maandag 22 november 2010 @ 13:39:
Dat verschil is helemaal niet zo groot. Je bevestigd mijn vooroordeel over winterbandrijders.

Grip heb je alleen als je grip kunt maken. Op vastgereden sneeuw en/of ijs kun je geen grip krijgen tenzij je spikes onder je auto hebt. Op spiegelgladde wegen helpen winterbanden dus niet.
En of het verschil zo groot is!!!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

dfrenner schreef op maandag 22 november 2010 @ 16:24:
[...]

Nee hoor, dan neem ik wel met 80 km/h de linker baan, waar verse sneeuw ligt omdat niemand er durft te rijden...
Maar het ging vorig jaar prima... Dit jaar maar weer een keer afwachten...

[...]

En of het verschil zo groot is!!!
Ga anders even in de HK trollen ofzo. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2010 @ 15:05:
[...]

205 is een normaal maatje hoor..
bij gladheid is 185 echt niet beter dan 205 op een auto van tegenwoordig. Fietsbanden van 185 kom je nouwelijks tegen, alleen op 14'' ofzo, op 15'' en 16'' is het allemaal 195+
Bij mijn leon zit ik aan 16'' omdat 15'' niet om de remmen kan.

wij hebben een xf supercharged die man heeft winterbanden voor van 250 breed, en achter 295.
daarvan kan je zeggen dat het te is, maar het werkt in sneeuwige omstandigheden beter dan de zomerbanden. en onder zo'n auto ga je echt geen 185/195/205 leggen, want dan trek je gewoon de banden van de velgen af als je een keer het gas in trapt.
en dat bedoelt ConZito ook.

je moet er ook rekening mee houden dat het niet altijd glad is. als je dan op die fietsbanden rijd reken maar dat je bij een noodstop bovenop de ander zit. ik merk nu al dat mijn winterbanden (205) bij 4-5 graden minder remmen dat mijn zomers van 225 breed de abs springt er nu constant bij.
maar in de sneeuw is het omgekeerd, en is het effect nog groter.

voor de huidige auto's is 185 te smal, en dat komt met name door het gewicht.

@ BenV,

Jij bevestigd het vooroordeel van niet winterbanden rijders.
ik dacht eerst ook zo, maar je kan pas oordelen als je het verschil gemerkt hebt onde je eigen auto.

ik ben er ook op teruggekomen, met winterbanden kan je met sneeuw zo goed als normaal rijden.
en daar ging het toch om? je hoeft niet extra voorzichtig te doen.
je moet je wel bewust zijn dat 'als' je een schuiver maakt, je ook wel blijft gaan. daar is de grip er dan niet voor, maar normaal rijden gaat perfect.
Gewoon alert zijn, en normaal rijden.

[ Voor 12% gewijzigd door MexxT op 22-11-2010 17:22 ]

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:58
dfrenner schreef op maandag 22 november 2010 @ 16:24:
[...]

Ach, altijd nog beter dan nooit meer op je werk aankomen....... Maar je laat precies zien waarom in veel gevallen winterbanden absoluut niet helpen. Ze geven weliswaar betere grip maar nog altijd minder dan je onder normale omstandigheden zou hebben. Als je dan gaat rijden alsof het normale omstandigheden zijn gaat dat dus vroeg of laat een keer fout.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Als je met 80 op een besneeuwde baan gaat rijden, dat is prima. Maar dan heb je wel het voordeel van winterbanden te niet gedaan. Ok je gaat harder dan de figuren met normale banden rechts, maar verder is het hetzelfde (zo niet erger), als er wat gebeurt of de bocht is toch wat scherper dan gedacht, je zult te weinig grip hebben.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 10:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Anyways, eind van de week weten we meer als de meters sneeuw eraan komen. Ben benieuw hoe de banden "voelen" op zo'n moment. Wat me wel opvalt is dat ze meer herrie maken dan de "zomer" banden.

[ Voor 72% gewijzigd door teacher op 22-11-2010 21:28 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

teacher schreef op maandag 22 november 2010 @ 21:27:
Anyways, eind van de week weten we meer als de meters sneeuw eraan komen. Ben benieuw hoe de banden "voelen" op zo'n moment. Wat me wel opvalt is dat ze meer herrie maken dan de "zomer" banden.
Niet bij mij. Mijn zomerbanden maken écht lawaai! :P

Maar ben benieuwd of ik het wintersetje moet monteren. Dan ga ik deze winter ook mooi een nieuw zomersetje monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

MexxT schreef op maandag 22 november 2010 @ 17:14:
[...]

bij gladheid is 185 echt niet beter dan 205 op een auto van tegenwoordig. Fietsbanden van 185 kom je nouwelijks tegen, alleen op 14'' ofzo, op 15'' en 16'' is het allemaal 195+

wij hebben een xf supercharged die man heeft winterbanden voor van 250 breed, en achter 295.
daarvan kan je zeggen dat het te is, maar het werkt in sneeuwige omstandigheden beter dan de zomerbanden. en onder zo'n auto ga je echt geen 185/195/205 leggen, want dan trek je gewoon de banden van de velgen af als je een keer het gas in trapt.

je moet er ook rekening mee houden dat het niet altijd glad is. als je dan op die fietsbanden rijd reken maar dat je bij een noodstop bovenop de ander zit. ik merk nu al dat mijn winterbanden (205) bij 4-5 graden minder remmen dat mijn zomers van 225 breed de abs springt er nu constant bij.

@ BenV,

ik dacht eerst ook zo, maar je kan pas oordelen als je het verschil gemerkt hebt onde je eigen auto.

ik ben er ook op teruggekomen, met winterbanden kan je met sneeuw zo goed als normaal rijden.
je moet je wel bewust zijn dat 'als' je een schuiver maakt, je ook wel blijft gaan. daar is de grip er dan niet voor, maar normaal rijden gaat perfect.
Wat een kletspraat. Auto's zijn "tegenwoordig" helemaal niet anders hooguit zwaarder en dat is alleen maar nadeliger als jet niet droog is. Een zwaardere auto glijdt dan gewoon met bredere banden sneller van de weg dan met smallere banden. Pure natuurkunde.

Het feit dat je zegt met winterbanden kan je bij sneeuw net zo goed rijden als gewoon, ja sorry daar haal je elke geloowaardigheid keihard mee onderuit dat snap je hopelijk wel. Zelfs de allerbeste winterbanden hebben gewoon altijd een veel langere remweg dan in gewone omstandigheden. Je kan nooit weten of iemand anders een stommiteit gaat maken en als jij dan aan komt karren met 120 km/h dan is het toch echt BAM.
"Normaal rijden" betekent anticiperen, en dat KAN NIET als je even hard blijft rijden op je kick-ass winterbanden :)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Bij 185banden kan je ook nog eens in de knoop komen vanwege de gewicht index met de gewichten van auto's tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
psy schreef op maandag 22 november 2010 @ 22:42:
[...]

Wat een kletspraat. Auto's zijn "tegenwoordig" helemaal niet anders hooguit zwaarder en dat is alleen maar nadeliger als jet niet droog is. Een zwaardere auto glijdt dan gewoon met bredere banden sneller van de weg dan met smallere banden. Pure natuurkunde.

Het feit dat je zegt met winterbanden kan je bij sneeuw net zo goed rijden als gewoon, ja sorry daar haal je elke geloowaardigheid keihard mee onderuit dat snap je hopelijk wel. Zelfs de allerbeste winterbanden hebben gewoon altijd een veel langere remweg dan in gewone omstandigheden. Je kan nooit weten of iemand anders een stommiteit gaat maken en als jij dan aan komt karren met 120 km/h dan is het toch echt BAM.
"Normaal rijden" betekent anticiperen, en dat KAN NIET als je even hard blijft rijden op je kick-ass winterbanden :)
Niks kletspraat, praktijk ervaring.
Kennelijk lees je ook niet, want ik zeg niet net zo goed rijden als gewoon. ik zeg, zo goed als normaal. daar zit toch wel een verschil
theorie en praktijk wijken nog wel eens van elkaar af.

en ja je hebt een langere remweg, en daar kan je met normaal rijden, ook rekening mee houden als je 80 rijd waar je 80 mag.
en anticiperen is dus ook, als het heel druk is, niet alleen maar de vmax halen.
ze verplichten die banden niet voor niets in duitsland.

feit blijft gewoon dat je een middenklasser van tegenwoordig niet op fietsbanden kan zetten.
dan sta je bij de 1e beste bocht achterstevoren.

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ga jij maar lekker blazen in de winter met je 20VT.....ik zet er toch liever 195 "fietsbanden" onder als ik hem zou hebben, de volgens mij minimum maat. Geloof maar niet dat er zoveel verschil zit tussen 225 en 195, dat zijn welgeteld 3 cm. Je zal allicht iets merken van de hogere wang, maar de breedte? Achterstevoren staan? Dan ben je de bocht al veel te hard ingegaan!

In de winter (nu) heeft het toch helemaal geen zin cq is het best wel link om de limiet op te zoeken....pfffff

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mja, wanneer is het echt winter? Ik heb hier nu al een paar mensen zien roepen dat ze bij 2 graden al geen grip meer hebben op klinkers of kinderkopjes. Daar had ik met mijn 175/65/14 zomerfietsbanden onder een kar van 949kg geen last van, ook niet bij -1, en ook niet door de mist. Voor mij is het nog niet echt winter dan, mijn auto voelt nog net alsof het 15 graden is, ik merk qua rijden geen verschil.
Ik heb vanmiddag de 175/65/14 zomerfietsbanden vervangen door 185/60/14 winterbanden. Iets breder ja, maar het rijdt gewoon veel lekkerder. Als ik voor de keuze van 4 nieuwe zomerbanden kom te staan, gooi ik daar ook gewoon die maat onder.

Wat betreft smalle bandjes onder zware auto's zijn ze er wel, maar dat gaat echt niet lekker rijden. Wil dat een zware auto kunnen dragen, dan zullen het al snel bestalwagenbanden worden, en die wil je niet onder een normale personenauto. Onder moderne auto's zou ik hooguit 195 zetten als "smalle" band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:53

AzzKickah

06-CENSORED

MexxT schreef op maandag 22 november 2010 @ 23:26:
[...]

Kennelijk lees je ook niet, want ik zeg niet net zo goed rijden als gewoon. ik zeg, zo goed als normaal. daar zit toch wel een verschil
nor·maal bn, bw volgens de regel; gewoon: hij is niet ~ niet goed bij zijn hoofd; ~ gesproken gewoonlijk

Bron

[ Voor 74% gewijzigd door AzzKickah op 22-11-2010 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021

@ BenV,

Bij sneeuw is hoe smaller hoe beter...
redwing schreef op maandag 22 november 2010 @ 17:20:
Ach, altijd nog beter dan nooit meer op je werk aankomen....... Maar je laat precies zien waarom in veel gevallen winterbanden absoluut niet helpen. Ze geven weliswaar betere grip maar nog altijd minder dan je onder normale omstandigheden zou hebben. Als je dan gaat rijden alsof het normale omstandigheden zijn gaat dat dus vroeg of laat een keer fout.
Doe ik dan toch ook, normaal rijd ik geen 80 op de linkerbaan...
!null schreef op maandag 22 november 2010 @ 21:27:
Als je met 80 op een besneeuwde baan gaat rijden, dat is prima. Maar dan heb je wel het voordeel van winterbanden te niet gedaan. Ok je gaat harder dan de figuren met normale banden rechts, maar verder is het hetzelfde (zo niet erger), als er wat gebeurt of de bocht is toch wat scherper dan gedacht, je zult te weinig grip hebben.
Zulke scherpe bochten zitten er doorgaans niet op een snelweg, maar ik let wel een beetje op uitwijkmogelijkheden.
psy schreef op maandag 22 november 2010 @ 23:34:
Ga jij maar lekker blazen in de winter met je 20VT.....ik zet er toch liever 195 "fietsbanden" onder als ik hem zou hebben, de volgens mij minimum maat. Geloof maar niet dat er zoveel verschil zit tussen 225 en 195, dat zijn welgeteld 3 cm. Je zal allicht iets merken van de hogere wang, maar de breedte? Achterstevoren staan? Dan ben je de bocht al veel te hard ingegaan!

In de winter (nu) heeft het toch helemaal geen zin cq is het best wel link om de limiet op te zoeken....pfffff
Heb je wel eens van die rallyfilpjes gekeken van inpreza's in de sneeuw in Noorwegen? Dat zijn supersmalle banden, waardoor hij meer grip heeft, hij snijdt in de sneeuw...

Met sneeuw is smaller beter...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
_JGC_ schreef op maandag 22 november 2010 @ 23:51:
. Daar had ik met mijn 175/65/14 zomerfietsbanden onder een kar van 949kg geen last van, ook niet bij -1, en ook niet door de mist. Voor mij is het nog niet echt winter dan, mijn auto voelt nog net alsof het 15 graden is, ik merk qua rijden geen verschil.
Dat zegt dan meer over jou als over de banden, als je dat verschil niet kan merken want dat is er wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@melcon, als het buiten -1 is hoeft het asfalt dat nog niet te zijn. En echt niet dat je het verschil merkt tussen +1 en -1, tenzij er natuurlijk ijzel ligt. Bovendien geven sommige auto's 0,0 feedback dus kun je het soms niet merken.
dfrenner schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 08:00:
Zulke scherpe bochten zitten er doorgaans niet op een snelweg, maar ik let wel een beetje op uitwijkmogelijkheden.
Iemand die voor je neus de besneeuwde baan op gaat? Kun je echt niet meer ontwijken dan hoor.
Als jij met 80 op een besneeuwde baan rijdt ben je echt wel langer bezig met remmen dan die kerel met 40 op zomerbanden, op een schoongeveegde rijbaan. Dus als er iets onverwachts komt maak je minder kans. Dus heb je het voordeel te niet gedaan.

[ Voor 17% gewijzigd door !null op 23-11-2010 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Als er echt sneeuw ligt kun je ook op winterbanden niet zo goed als normaal rijden, dan moet je je gewoon aanpassen. En in 99% van de gevallen zal het inderdaad wel goed gaan, net als dat bumperkleven meestal wel goed gaat. Pas als er een keer iets onverwachts gebeurt merk je pas dat je je marge wel heel klein hebt gemaakt.
ze verplichten die banden niet voor niets in duitsland.
Het is niet voor niets dat er met winterweer nog steeds veel meer ongelukken gebeuren dan bij normaal weer, ook bij mensen die op winterbanden rijden. Maar dit is wel een van de grote problemen van winterbanden. Mensen denken dat ze (zo goed als) het zelfde kunnen rijden met winterweer als bij zomerbanden bij normaal weer. Helaas is dat absoluut niet zo.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 08:35:
Het is niet voor niets dat er met winterweer nog steeds veel meer ongelukken gebeuren dan bij normaal weer, ook bij mensen die op winterbanden rijden. Maar dit is wel een van de grote problemen van winterbanden. Mensen denken dat ze (zo goed als) het zelfde kunnen rijden met winterweer als bij zomerbanden bij normaal weer. Helaas is dat absoluut niet zo.
Ik wil nu weleens cijfers zien van de stelling dat winterbandrijders ongelukken krijgen omdat ze meer risico nemen. Die stelling zie ik heel vaak voorbij komen, maar ik heb daar nooit enig bewijs van gezien.

Overigens moeten mijn winterbanden nog steeds bezorgd worden. Kon niet eerder bestellen omdat ik pas twee weken geleden een nieuwe auto heb gekocht die nu afgeleverd is.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2010 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik weet niet van zo'n onderzoek, maar zulke onderzoeken zijn er wel geweest naar slipcursussen. Daarin is duidelijk de trend te zien "ik voel me veiliger dus ik ga harder rijden / harder de bocht door". En dat schijnt ook zo te zijn met allerlei veiligheidssnufjes van tegenwoordig, iets dat ik ook wel eens op de weg zie. Mensen met nieuwe auto's met ESP etc die zo ontzettend lomp doen dat de enige reden dat ze nog op de weg rijden het stabilisatie systeem is.
Maar goed, bronnen zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik weet niet in wat voor wereld jij leeft maar er rijden nog heel erg veel auto's rond die niet in de categorie "dikke leasebak van max vijf jaar oud" vallen. Ik vermoed zelfs dat het bijna de helft is die daar niet in valt. Van de auto's die niet in die categorie vallen zijn er nog best veel die gewoon 'fietsbanden' ( :') ) hebben.

Daarbij hoef je het niet meteen tot in extremen te trekken, er werd gesteld dat het raar is als je gewoon de zeer brede bandenmaat blijft gebruiken, dat impliceert nog niet dat je de allersmalste band moet uitzoeken.
@ BenV,

De 'niet winterbandenrijders' of de 'verstandige rijders'? Imo het tweede. Sneeuw en/of gladheid betekent dat je wél extra voorzichtig moet rijden, ongeacht je uitrusting of vervoermiddel. Het is gewoon gevaarlijk weer en daar moet je je aan aanpassen. Dat winterbanden dan zorgen dat je een grotere marge hebt en dus wat veiliger over de weg kan in sommige situaties is geenszins een reden om niet meer voorzichtig te hoeven doen. Dát is nu precies wat de brokken veroorzaakt, mensen die denken dat veiligheidsmaatregelen er zijn om niet meer zelf na te denken. 8)7
zimbab schreef op maandag 22 november 2010 @ 21:44:
Niet bij mij. Mijn zomerbanden maken écht lawaai! :P
Tijd voor knappe zomerbanden, of niet zo bunkerhard oppompen. ;)
Blueone schreef op maandag 22 november 2010 @ 23:18:
Bij 185banden kan je ook nog eens in de knoop komen vanwege de gewicht index met de gewichten van auto's tegenwoordig.
Met de nieuwe en zware modellen wel ja, daar moet je natuurlijk rekening mee houden. Het is ook niet verplicht om 185 te nemen, het is alleen stom om op 250 te blijven rijden. Waarom toch altijd in extremen discussiëren? Gewoon de banden een stukje smaller nemen dan je normaal hebt, dat is prima te doen en een stuk veiliger, het hoeft niet meteen de smalste maat te zijn.
melcon schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 08:10:
Dat zegt dan meer over jou als over de banden, als je dat verschil niet kan merken want dat is er wel degelijk.
Als je bij dat soort situaties al problemen krijgt heb je gewoon low-budgetbanden of je kunt absoluut niet rijden.
Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 08:47:
Ik wil nu weleens cijfers zien van de stelling dat winterbandrijders ongelukken krijgen omdat ze meer risico nemen. Die stelling zie ik heel vaak voorbij komen, maar ik heb daar nooit enig bewijs van gezien.
Hij zegt ook bij winterbanden, niet juist bij winterbanden. En dat is precies wat er gebeurt, winterbandenrijders willen graag geloven dat het alleen zomerbandenkneusjes zijn die brokken maken maar dat is verre van waar.

Als jij met geloofwaardige cijfers komt die aantonen winterbandrijders duidelijk minder brokken maken dan is er vast wel iemand die op zoek gaat naar cijfers dat winterbandrijders ook brokken maken. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben jullie trouwens ook gemerkt dat winterbanden in Nederlands inmiddels vrij schaars zijn. Normale standaardmaten in A-merken zijn haast niet meer te krijgen. Mijn dealer kon vorige week al niets meer leveren.

Buitenland is natuurlijk nog steeds een goede optie.
Duitsland gaat nog prima.
Scandinavische landen ook.
Frankrijk begint ook schaars te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 10:01:
Hebben jullie trouwens ook gemerkt dat winterbanden in Nederlands inmiddels vrij schaars zijn. Normale standaardmaten in A-merken zijn haast niet meer te krijgen. Mijn dealer kon vorige week al niets meer leveren.

Dat probleem had ik een paar weken terug al. Bandenboer heeft meerdere leveranciers geprobeerd maar er was geen band in mijn maat meer te krijgen.

Zeker nu het dit weekend slecht weer schijnt te gaan worden zal er wel een grote run op winterbanden komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

dfrenner schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 08:00:
[...]
Heb je wel eens van die rallyfilpjes gekeken van inpreza's in de sneeuw in Noorwegen? Dat zijn supersmalle banden, waardoor hij meer grip heeft, hij snijdt in de sneeuw...

Met sneeuw is smaller beter...
Ja dat probeer ik hem ook al uit te leggen maar het dringt niet tot hem door ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 10:01:

Ik heb ze vorig jaar midden in de allerdrukste periode besteld op autobandenmarkt, 2 weken levertijd. Waren Conti's TS830. Dus dat viel me toen mee. Was toen ook dat in Nederland bijna geen band te krijgen was. Vraag me af waar autobandenmarkt ze vandaan haalt, die van mij kwamen in ieder eval rechtstreeks uit Duitsland.

[ Voor 49% gewijzigd door psy op 23-11-2010 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

psy schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 10:08:
Ik heb ze vorig jaar midden in de allerdrukste periode besteld op autobandenmarkt, 2 weken levertijd. Waren Conti's TS830. Dus dat viel me toen mee. Was toen ook dat in Nederland bijna geen band te krijgen was. Vraag me af waar autobandenmarkt ze vandaan haalt, die van mij kwamen in ieder eval rechtstreeks uit Duitsland.
Ik heb ze daar ook besteld. Ze zijn gisteren verstuurd en liggen nu in een depot hier in Nederland. Hopen dat ze een beetje snel bezorgd worden, want de uiterste bezorgdatum is volgende week.

Overigens scheelt dit bijna 150,- t.o.v. de dealer.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2010 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

Och, ik ben de vorige winter ook doorgekomen met zomerbanden. Op ijs helpt niks, en op sneeuw is goed te rijden. Ik heb er overigens wel aan gedacht hoor, maar ik ga deze auto sowieso verkopen over een paar maanden, en dan ga ik nu geen winterbanden kopen. Tenzij ik een set voor 70 euro kan vinden ;)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Autobandenmarkt.nl is in principe een Duitse firma, Delticom AG. Je bestelling komt volgens mij direct in Duitsland uit waar iemand zit die een beetje Nederlands kan lezen. Ik heb ooit een paar mailwisselingen gehad en dat was in gebrekking Nederlands met wat Duits er doorheen.

Ik hoop dat m'n velgen deze week klaar zijn, dan kan ik ook normale bandjes monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 09:13:
Als je bij dat soort situaties al problemen krijgt heb je gewoon low-budgetbanden of je kunt absoluut niet rijden.
Nu zit je zelf te zeggen dat je het niet in de extremen moet trekken en dan doe je zelf precies hetzelfde...... Er is een verschil tussen merken en problemen hebben. Ik merk in de auto echt wel verschil tussen 20 graden en 0 graden (of b.v. 10 en 30), dat wil niet zeggen dat je dan gelijk problemen hebt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

redwing schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 10:45:
Nu zit je zelf te zeggen dat je het niet in de extremen moet trekken en dan doe je zelf precies hetzelfde...... Er is een verschil tussen merken en problemen hebben. Ik merk in de auto echt wel verschil tussen 20 graden en 0 graden (of b.v. 10 en 30), dat wil niet zeggen dat je dan gelijk problemen hebt.
En wat merk jij dan wel voor verschil?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ConZito schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 10:31:
Autobandenmarkt.nl is in principe een Duitse firma, Delticom AG. Je bestelling komt volgens mij direct in Duitsland uit waar iemand zit die een beetje Nederlands kan lezen. Ik heb ooit een paar mailwisselingen gehad en dat was in gebrekking Nederlands met wat Duits er doorheen.

Ik hoop dat m'n velgen deze week klaar zijn, dan kan ik ook normale bandjes monteren.
De website en ook de bevestigingen zijn in gebrekkig Nederlands. Niet erg, want voorlopig gaat alles vrij soepel. Hoop echt dat ik ze binnen heb morgen of overmorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:49
Zo afspraak gemaakt voor een setje winterbanden, 2e hands dus even goed letten op het profiel.
Mijn zomerbanden zijn 185/55/15R en volgens de beste man zijn deze winterbanden met stalen velgen 175/"iets van 80"/14R.
Lijkt mij een juiste maat? (14 inch = 2,5 cm kleiner dan 15 inch dus de band is 25 mm hoger).

Mensen verder nog tips? :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-09 20:22
@bandbreedte gezeur:

het heeft niets te maken met je zomerbreedte of wat dan ook, koop gewoon een winterband in de smalste maat waarop je auto mag rijden / wat de fabrikant van je auto adviseert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
KillaZ schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 11:05:
Zo afspraak gemaakt voor een setje winterbanden, 2e hands dus even goed letten op het profiel.
Mijn zomerbanden zijn 185/55/15R en volgens de beste man zijn deze winterbanden met stalen velgen 175/"iets van 80"/14R.
Lijkt mij een juiste maat? (14 inch = 2,5 cm kleiner dan 15 inch dus de band is 25 mm hoger).

Mensen verder nog tips? :)
http://www.1010tires.com/TireSizeCalculator.asp

Kan je kijken of het klopt, beetje afwijking is geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
!null schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 08:35:
@melcon, als het buiten -1 is hoeft het asfalt dat nog niet te zijn. En echt niet dat je het verschil merkt tussen +1 en -1, tenzij er natuurlijk ijzel ligt. Bovendien geven sommige auto's 0,0 feedback dus kun je het soms niet merken.
. Daar had ik met mijn 175/65/14 zomerfietsbanden onder een kar van 949kg geen last van, ook niet bij -1, en ook niet door de mist. Voor mij is het nog niet echt winter dan, mijn auto voelt nog net alsof het 15 graden is, ik merk qua rijden geen verschil.
Maar het verschil tussen +15 en -1 wel als je een beetje gevoel voor autorijden hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
melcon schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 11:15:
[...]

[...]

Maar het verschil tussen +15 en -1 wel als je een beetje gevoel voor autorijden hebt!
Ja maar in sommige auto's krijg je gewoon geen gevoel, je krijgt geen feedback. Wat voor banden je er ook onder gooit. Dat de auto minder goed de hoek om gaat lijkt me duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 10:47:
[...]

En wat merk jij dan wel voor verschil?
Weggedrag. Oftewel of je net iets meer/minder grip hebt. Dit ligt ook aan de auto, maar met een beetje gevoel voor autorijden merk je echt wel dat je auto net wat anders reageert. En dat heeft echt niet te maken met goede/slechte banden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 11:35:
[...]

Weggedrag. Oftewel of je net iets meer/minder grip hebt. Dit ligt ook aan de auto, maar met een beetje gevoel voor autorijden merk je echt wel dat je auto net wat anders reageert. En dat heeft echt niet te maken met goede/slechte banden.
Sowieso moeten de winterbanden anders/veiliger aanvoelen anders gaat het veronderstelde effect dat winterbandrijders zich veiliger wanen met winterbanden niet op 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik heb nu weer nieuwe banden gekocht. Het zijn weer All season banden geworden.
De quatrac3, ze werden gemonteerd geleverd op een mercedes A170 CDi elegance :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn wielen zijn ook afgeleverd. Morgen gaan ze eronder :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

feit blijft gewoon dat je een middenklasser van tegenwoordig niet op fietsbanden kan zetten.
dan sta je bij de 1e beste bocht achterstevoren.
Onzin, de fabrikant bepaald een minimummaat en daar moet je prima op kunnen rijden. Bij de ADAC hebben ze een tijdje geleden (jaar of 3) een Cee'd laten rijden met maten van 15"-185 tot 18"-225 en ja, die brede sloffen reageren beter (lagere wang) en geven een korte remweg op droog en nat. Knal jij op nat echter met 80 de bocht om, dan ligt je met 225 naast de weg en rij je met 185 gewoon door, die 18"-225 beginnen bij een km of 70 per uur namelijk te planeren als een zieke...
Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 08:47:
Ik hoor vaak zat dat juist de personen op zomerbanden ongelukken krijgen bij gladheid, daar zijn echter ook geen bewijzen van.Dat is ook heel moeilijk aangezien het type band en de staat van de band niet meegenomen wordt in de ongevalsstatistiek, daarnaast is het ook de vraag in hoeverre die band een rol speelde bij het ongeval.
TommyGun schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 10:27:
Och, ik ben de vorige winter ook doorgekomen met zomerbanden. Op ijs helpt niks, en op sneeuw is goed te rijden. Ik heb er overigens wel aan gedacht hoor, maar ik ga deze auto sowieso verkopen over een paar maanden, en dan ga ik nu geen winterbanden kopen. Tenzij ik een set voor 70 euro kan vinden ;)
Ik ook, vorige week twee nieuwe banden voorop laten leggen (had nog 3mm maar vond dat te weinig voor de winter) dus ik kom de winter wel door, lukte vorig jaar ook prima op m'n zomersloffen. Op sneeuw rustig rijden en de doorgaande wegen worden mooi schoon gehouden, dus die leveren geen problemen op. Als het echt niet te doen is heb ik voldoende alternatieven (thuiswerken, ov-verbinding en hotel bij de zaak).

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 17:19

ST10©DE

Dus.............

Afgelopen zaterdag heb ik ook de winterbandjes laten monteren. Bridgestone Blizzak LM 35 in maatje 225/45 R17, 91V. Blijkbaar ben ik maar een zeer matig rijder, want behalve iets geluidsverschil merk ik geen verandering van weggedrag. Of zou het komen omdat ik afstand hou, anticipeer en slechts zelden hoef te remmen... Verschil in weggedrag merk je m.i. als je de grens opzoekt. Als je normaal rijdt en niet met een petje op, is het verschil in weggedrag tussen 15 en -1 niet noemenswaardig.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

redwing schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 11:35:
Dat hangt zeker van de auto af. Iemand die met achterwielaandrijving graag sportief rijdt zal het veel sneller merken dan iemand met een soepelgeveerde standaard middenklasser die altijd rustig rijdt. Ik val in die laatste categorie en merk dan ook weinig verschil tot het echt begint te ijzelen of sneeuwen.

Totdat het van dat soort winters weer wordt heb ik dus sowieso niets nodig, ik behoud uit mijzelf al een ruime marge.
Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 11:42:
Sowieso moeten de winterbanden anders/veiliger aanvoelen anders gaat het veronderstelde effect dat winterbandrijders zich veiliger wanen met winterbanden niet op 8)
Je blijft wel lekker doortrollen op dat punt hè? Het is júíst Jan-met-de-pet die het verschil niet kan voelen maar wel volle pijp doorrijdt omdat hij 'lekker puh' winterbanden heeft. Die knuppels vind je juist terug in de greppel. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 12:52:
Je blijft wel lekker doortrollen op dat punt hè? Het is júíst Jan-met-de-pet die het verschil niet kan voelen maar wel volle pijp doorrijdt omdat hij 'lekker puh' winterbanden heeft. Die knuppels vind je juist terug in de greppel. ;)
Ik vind het nogal een aanname die je daar doet. Waarom rijdt de zomerbandrijder 40 op de snelweg? Omdat hij voelt dat hij niet harder kan. Waarom zou diezelfde rijder dan ineens 80 gaan rijden omdat hij op winterbanden rijdt en er niks verandert in het weggedrag?

Daarbij is er haast geen winterbandrijder te vinden die nog zonder winterbanden de weg op wil. Terwijl de zomerbandrijder stug blijft volhouden dat zijn band prima voldoet.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2010 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Bejaarden die 60 rijden waar je 80 mag, en dan afremmen naar 40 voor de bochten voelen ook dat ze niet harder kunnen zeker? Nee, die mensen durven niet harder. Als jij met zomerbanden gewoon 40 meerijdt met de rest van het verkeer, weet je gewoon dat het wel goed komt. Als dat niet zo is zie je verderop wel iemand in de vangrail liggen. De grens heb je nooit gevoeld.
De winterbandrijders hebben zoiets van "ja daaag, ik heb winterbanden, ik ga niet 40 rijden, bekijk het maar", en die gassen vervolgens met 80 eromheen, terwijl dat niet verantwoord hoeft te zijn. Zie je ook met ABS of auto's die uitgerust zijn met goede remmen en dergelijke: lekker bumperkleven op de snelweg, zo dicht mogelijk opelkaar rijden. Ik betrap mezelf er ook wel eens op, en als ik dan een keer in de Starlet uit begin jaren 90 van mijn moeder de snelweg op moet, dan weet je pas weer hoe het eigenlijk hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 12:54:
Terwijl de zomerbandrijder stug blijft volhouden dat zijn band prima voldoet.
En wil het er bij jou in dat er in de volharding van die zomerbandrijder misschien wel een kern van waarheid zit?

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedpete schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 13:43:
[...]

En wil het er bij jou in dat er in de volharding van die zomerbandrijder misschien wel een kern van waarheid zit?
Nee, de zomerbandrijders die hier het hardst roepen hebben nog nooit een meter op winterbanden gereden. Hoe kun je zonder het zelf te ervaren volharden dat het niet werkt? De winterbandrijder heeft daarentegen gewoon ervaring met zomerbanden en kan dus de verschillen opmerken. Vergeet niet dat vrijwel iedereen die winterbanden heeft gehad nooit meer met zomerbanden in de winter wil rondrijden! Dat heeft een reden....

Neemt niet weg dat in oktober de winterbanden erop gooien en ze er in april afhalen ook niet echt getuigt van enig inzicht wanneer de winterband voordelen biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 12:54:
Ik vind het nogal een aanname die je daar doet. Waarom rijdt de zomerbandrijder 40 op de snelweg? Omdat hij voelt dat hij niet harder kan. Waarom zou diezelfde rijder dan ineens 80 gaan rijden omdat hij op winterbanden rijdt en er niks verandert in het weggedrag?
Rijdt de zomerbandrijder 40 dan? Allemaal? Echt alleen zomerbandrijders? Lijkt me niet, dus dat punt kan je laten vallen.

Waarom iemand 80 zou gaan rijden als hij geen verschil voelt? Nou, juist omdát hij geen verschil voelt durft hij harder met winterbanden. Precies daardoor is de extra veiligheid weg. Het meest gebruikte argument om ze te nemen is in dit topic nog steeds dat je dan harder kunt rijden. Dat is nu net het enige argument wat je niet wilt horen als het om veiligheid gaat.
Daarbij is er haast geen winterbandrijder te vinden die nog zonder winterbanden de weg op wil. Terwijl de zomerbandrijder stug blijft volhouden dat zijn band prima voldoet.
Dus omdat beiden stug aan hun eigen keuze vasthouden heeft de winterbandrijder automatisch gelijk? Dat gaat er bij mij niet in. Mensen zijn altijd geneigd het voordeel van hun eigen keuze te zien en zo niet dan verzinnen ze onbewust wel het voordeel. Of dit nu voor of tegen winterbanden is doet er niet toe, mensen blijven over het algemeen toch wel bij hun keuze.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 13:50:
[...]

Rijdt de zomerbandrijder 40 dan? Allemaal? Echt alleen zomerbandrijders? Lijkt me niet, dus dat punt kan je laten vallen.

Waarom iemand 80 zou gaan rijden als hij geen verschil voelt? Nou, juist omdát hij geen verschil voelt durft hij harder met winterbanden. Precies daardoor is de extra veiligheid weg. Het meest gebruikte argument om ze te nemen is in dit topic nog steeds dat je dan harder kunt rijden. Dat is nu net het enige argument wat je niet wilt horen als het om veiligheid gaat.
Net alsof het enkel om veiligheid gaat. Je vergeet even mobiliteit, reistijd, voor sommigen verplichting door wintersport, etc.

Overigens de enige onveiligheid met 80 snelweg is de zomerbandrijders die zich weigeren aan de omstandigheden aan te passen en daardoor gedwongen zijn veel te zacht te rijden. De aanname dat sneller onveiliger is, is sowieso fout. 40 rijden op een snelweg omdat je verkeerde banden hebt is onveilig! Niet diegene die zich wel aan de omstandigheden heeft aangepast en daardoor nog wel een normale snelheid kan rijden.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2010 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 13:50:
Nee, de zomerbandrijders die hier het hardst roepen hebben nog nooit een meter op winterbanden gereden. Hoe kun je zonder het zelf te ervaren volharden dat het niet werkt?
Kan je die volharding wel begrijpen wanneer de zomerbandrijders zelf geen problemen ondervinden bij het gebruik van zomerbanden in de winter? Ergo: geen gripproblemen, ongelukken of hachelijke situaties? Een soort van "when it ain't broke, don't fix it?".

Of vervang 'winterband' in je betoog eens door "biostabiel" of "power balance armband" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 13:56:
Net alsof het enkel om veiligheid gaat. Je vergeet even mobiliteit, reistijd, voor sommigen verplichting door wintersport, etc.
Oh ja, er zijn tientallen redenen om winterbanden te nemen. De meeste redenen is ook geen discussie over mogelijk. De enige reden waarover discussie is is of ze binnen Nederland ook toegevoegde waarde bieden. Daaronder vallen alleen veiligheid en mobiliteit. (reistijd valt gewoon onder mobiliteit)
Overigens de enige onveiligheid met 80 snelweg is de zomerbandrijders die zich weigeren aan de omstandigheden aan te passen en daardoor gedwongen zijn veel te zacht te rijden. De aanname dat sneller onveiliger is, is sowieso fout. 40 rijden op een snelweg omdat je verkeerde banden hebt is onveilig! Niet diegene die zich wel aan de omstandigheden heeft aangepast en daardoor nog wel een normale snelheid kan rijden.
Pardon? De zomerbandrijders die langzamer rijden zijn júist degenen die zich aanpassen aan de omstandigheden. De winterbandrijders die gewoon doorrijden hebben hun uitrusting aangepast omdat ze denken dat ze zich dan niet meer aan hoeven te passen.

Jij lijkt maar één snelheid als normale snelheid te zien, dat is de Vmax. Met die filosofie kom je inderdaad al snel aan winterbanden en dat soort hulpstukken, je moet dan wel omdat je anders gegarandeerd in de vangrail zit.

Het grappige is dat de meesten het in dit topic wel eens zijn qua nut van winterbanden, de discussie blijft echter steeds de extremen bespreken. :D

[ Voor 7% gewijzigd door Gonadan op 23-11-2010 14:04 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 14:02:
Pardon? De zomerbandrijders die langzamer rijden zijn júist degenen die zich aanpassen aan de omstandigheden. De winterbandrijders die gewoon doorrijden hebben hun uitrusting aangepast omdat ze denken dat ze zich dan niet meer aan hoeven te passen.
Enkel omdat je aanneemt dat langzamer veiliger is.

Ben klaar met je. Schat in dat je 55+er bent, kan eigenlijk haast niet missen. Je vertoont in ieder geval hetzelfde gedrag.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2010 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 14:04:
Ben klaar met je. Schat in dat je 55+er bent, kan eigenlijk haast niet missen. Je vertoont in ieder geval hetzelfde gedrag.
Gonadan heeft een punt omdat hij het over het aanpassen aan de omstandig heden heeft. En daarin is hij dus niet de enige.

[ Voor 10% gewijzigd door Speedpete op 23-11-2010 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Enkel omdat je aanneemt dat langzamer veiliger is.
Dat wil je toch niet serieus gaan ontkennen he? Als we de extremen buiten beschouwing laten is langzamer natuurlijk veiliger. Die extremen laat ik bewust buiten beschouwing omdat die altijd naar voren komen in een 120 vs 100 discussie, dan wordt er met 'stil staan is het veiligst' geschermd, daar komen we niet verder mee.

Wil jij dan beweren dat harder rijden veiliger is?
Leg maar uit dan, ik ga in ieder geval niet mee in op de man spelen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedpete schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 14:08:
[...]

Gonadan heeft een punt omdat hij het over het aanpassen aan de omstandig heden heeft. En daarin is hij dus niet de enige.
Hij stelt dat iemand die noodgedwongen 40 over de snelweg rijdt en daarbij een obstakel is voor de overige weggebruikers zich aanpast aan de omstandigheden. Terwijl hij daarna diegene zich daadwerkelijk hebben aangepast aan de omstandigheden als onveilige rijders bestempeld. Enkel omdat deze door een juiste bandenkeus wel een normale snelheid kunnen aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 14:12:
[...]

Hij stelt dat iemand die noodgedwongen 40 over de snelweg rijdt en daarbij een obstakel is voor de overige weggebruikers zich aanpast aan de omstandigheden. Terwijl hij daarna diegene zich daadwerkelijk hebben aangepast aan de omstandigheden als onveilige rijders bestempeld. Enkel omdat deze door een juiste bandenkeus wel een normale snelheid kunnen aanhouden.
Als iemand in z'n eentje op een snelweg 40 gaat rijden is ie gevaarlijk bezig ja, next!
Wat een onzin allemaal zeg. Jij schetst je een besneeuwde snelweg voor je waar allemaal winterbandrijders met 80 tot 100 lekker over de sneeuw vliegen, en er zo nu en dan een zomerbandrijder met 40 tussen rijdt. Wordt eens wakker man. Als hier de pleuris uitbreekt met sneeuw heb je een schoongereden rechterbaan, misschien twee, en daar rijdt bijna iedereen, en iedereen gaat langzaam. Zo af en toe komt er eens iemand voorbij die het aandurft om op de besneeuwde banen te gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat heb ik niet gezegd.

Blijkbaar komt het niet goed over wat ik bedoel, ik zal het proberen uit te leggen.

Stel:
Het is met zomerbanden mogelijk om met 60 redelijk goed over de snelweg te komen.

Dan trek ik de volgende conclusies:
• ieder die met zomerbanden 60 rijdt is goed bezig want die past zijn snelheid aan aan de omstandigheden;
• ieder die met winterbanden 60 rijdt is zeer goed bezig want die past zijn snelheid én uitrusting aan aan de omstandigheden;
• ieder die 40 gaat rijden is niet goed bezig want is óf te bang om de weg op te mogen, óf heeft een dusdanig slechte uitrusting dat hij beter thuis had kunnen blijven. Deze persoon kan niet met het verkeer meerijden en is inderdaad obstakel;
• ieder die met winterbanden 80 rijdt is niet goed bezig want doet het voordeel van de uitrusting teniet met een verminderde aanpassing aan de omstandigheden.

Zolang je dus bij optie 1 kunt blijven met je zomerbanden is het niet noodzakelijk om winterbanden te halen, het kan wel voor extra veiligheid zorgen maar dat moet iedereen persoonlijk afwegen en kan je eventueel in optie 2 vallen.
Als je in optie 3 geraakt dan ben je blijkbaar niet meer in staat om normaal aan het verkeer deel te nemen. Dan moet je als het aan jezelf ligt gewoon thuisblijven en als het aan je uitrusting ligt die verbeteren. Optie 3 komt echter veel minder voor dan optie 1.
Optie 4 is het punt waar veel van die krantenartikelen over gaan, in plaats van het zorgen voor een extra veiligheidsmarge door de winterbanden wordt die marge gelijk gebruikt om harder over sneeuw te kunnen gaan. Dat is waar die organisaties vraagtekens bij hebben want 90% van Nederland heeft wél de veiligheid voorop waar veel consumenten de tijdswinst als belangrijk zien.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

[...]

Hij stelt dat iemand die noodgedwongen 40 over de snelweg rijdt en daarbij een obstakel is voor de overige weggebruikers zich aanpast aan de omstandigheden.
Nee, dat stelt hij niet, hij stelt dat zomerbandenrijders die langzamer gaan rijden zich aanpassen aan de omstandigheden, wat klopt. Bij sneeuw en slechtere weersomstandigheden in het algemeen pas je je aan. Zoals bij mist de slogen "halveer je snelheid, verdubbel je afstand" nog altijd opgaat, ongeacht het hebben van mistlichten/breedstralers voorop je auto.

De 40km/h noem jij steeds, de enige vermelding van die snelheid bij Gonadan betreft het verwerpen van de stellen dat alle zomerbandenrijders 40 rijden. Afgelopen winter ben ik enkel 40km/h rijders op zomerbanden tegengekomen binnen de bebouwde kom (en files, maar dat spreekt voor zich ;)).

Zie hierboven :P
Terwijl hij daarna diegene zich daadwerkelijk hebben aangepast aan de omstandigheden als onveilige rijders bestempeld. Enkel omdat deze door een juiste bandenkeus wel een normale snelheid kunnen aanhouden.
Er is een verschil tussen je auto technisch aanpassen aan de omstandigheden en jezelf aanpassen aan de omstandigheden. Dat je je auto aanpast is hardstikke mooi en maakt het absoluut veiliger, maar dat betekend niet dat je je rijgedrag niet aan hoeft te passen.

Overigens, in de situatie nemen die jij schetst, winterband met 80, zomerband met 40, komt de remweg vrijwel overeen (zomerband zal iets korter zijn) en bij een noodstop zal door de reactietijd de winterband het flink afleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium
  • Laatst online: 24-06 21:34

B-lennium

Volvo 164 1975!

Ik heb met mn 215 zomerband + achterwiel aandrijving eigenlijk nergens last van O-) . wel kan ik me goed voorstellen dat met een winterband NOG beter te rijden valt, maar als je je rijstijl een beetje aanpast dan hoeft het toch niet zo zwart wit als dat het hier gesteld wordt?

Een filmpje zodat we weten wat er gaat komen donderdag :)

http://www.youtube.com/watch?v=rFoC8AYzl3Y

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

De minimum-snelheid op de snelweg in Nederland is 70km/u.
Dus ik weet niet wat je nu allemaal voor 'als als'-situaties beschrijft maar dat slaat echt als een lul op een drumstel.
En ook in de winter met een beetje sneeuw kun je echt wel 'gewoon' 80 a 100 rijden. Als dat al niet meer kan dan ga je naar een situatie zoals het was in 2006 op die 23e november of welke dag was dat.
Dat was echt extreem, en toen kon je idd geen 80 meer rijden op de snelweg.

[ Voor 11% gewijzigd door AzzKickah op 23-11-2010 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Het probleem in jullie discussie is heel simpel:

Jullie hanteren allebei een andere definitie van "Aan de omstandigheden aanpassen". De een is van mening dat "met een lagere snelheid rijden als het sneeuwt" al volstaat om aan de definitie "aan de omstandigheden aanpassen" te voldoen, de ander vindt dat je pas voldoet aan "aan de omstandigheden aanpassen" wanneer je winterbanden gebruikt (en dus ook de snelheid aan kunt passen, zij het naar boven toe in vergelijking met de zomerbandrijder).
Voor beide definities vind ik wel wat te zeggen, want in beide gevallen wordt er inderdaad wel aangepast aan de omstandigheden. De vraag is echter welke mate van aanpassen aan de omstandigheden verstandiger is, en dan vind ik het verstandiger om er óók winterbanden onder te leggen, in plaats van alléén je snelheid aan te passen.
Dat wil dus níet zeggen dat ik vind dat de zomerbandrijder zich onverantwoord gedraagt, want die past zich immers ook aan aan de omstandigheden, alleen in mindere mate.
Het blijft echter vooral een persoonlijke overweging. Wanneer je het het geld, tijd en moeite waard vindt om winterbanden te gebruiken, moet je dat vooral doen. Wanneer je het dat niet waard vindt kan ik me prima voorstellen dat je het dus ook niet doet. Dat betekent echter niet dat het een beter is dan het ander, of dat de een meer gelijk heeft dan de ander. De een verkiest gewoon een andere oplossing boven de ander en dat kan natuurlijk ook prima werken.

[ Voor 27% gewijzigd door PauseBreak op 23-11-2010 14:37 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

AzzKickah schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 14:34:
Nee, er is geen minimum-snelheid voor de snelweg in Nederland, simpelweg omdat anders iedereen in een file een overtreding begaat.

Er zijn minimumeisen aan de voertuigen, op een autoweg is dat minimaal 50km/h kunnen rijden, op de autosnelweg is dat minimaal 60km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

[...]

Dus ik weet niet wat je nu allemaal voor 'als als'-situaties beschrijft maar dat slaat echt als een lul op een drumstel.
En ook in de winter met een beetje sneeuw kun je echt wel 'gewoon' 80 a 100 rijden. Als dat al niet meer kan dan ga je naar een situatie zoals het was in 2006 op die 23e november of welke dag was dat.
Dat was echt extreem, en toen kon je idd geen 80 meer rijden op de snelweg.
Er is geen minimum snelheid op de Nederlandse weg. De enige regel die er is is de volgende:
Autoweg: je voertuig moet minimaal 50 kunnen en mogen rijden, autosnelweg 60.
Dat betekent niet dat je dat ook moet doen, hij moet het alleen maar mogen en kunnen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:20
[...]

Waar staat dat in de wegenverkeerswet??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irritinus
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 22:47
pacificocean schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 14:37:
[...]

Hij zat er 10km naast:
http://www.rijksoverheid....-voor-het-wegverkeer.html

Maar als je 70 rijdt waar iedereen 120 rijdt kun je een toch wel een artikel 5 bekeuring ontvangen voor gevaarlijk rij gedrag (50km/h verschil).

Edit: Dit natuurlijk alleen bij normale omstandigheden... Bij hevige neerslag en/of mist zal hier natuurlijk niet voor bekeurd worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Irritinus op 23-11-2010 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 15:55
Daar staat nog steeds niet dat je 60km/u móet rijden:
Het gebruik van de autosnelweg is alleen toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 60 kilometer per uur mag en kan worden gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irritinus
Nielson schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 14:50:
[...]
Daar staat nog steeds niet dat je 60km/u móet rijden:

[...]
Nee, dat klopt maar je voertuig moet het als de omstandigheden daar naar zijn kunnen rijden dus indirect wil dat zeggen dat je dit moet rijden in de normale situatie. En doe je dit niet dan ben je een gevaar voor de overige weggebruikers.

[ Voor 9% gewijzigd door Irritinus op 23-11-2010 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:48

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Speedpete schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 14:36:
[...]

Nee, er is geen minimum-snelheid voor de snelweg in Nederland, simpelweg omdat anders iedereen in een file een overtreding begaat.

Er zijn minimumeisen aan de voertuigen, op een autoweg is dat minimaal 50km/h kunnen rijden, op de autosnelweg is dat minimaal 60km/h.
Je mag ook niet stilstaan op een snelweg of autoweg en toch we doen dat allemaal regelmatig in de file zonder er bekeuringen voor te krijgen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Irritinus schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 14:51:
Nee, dat klopt maar je voertuig moet het als de omstandigheden daar naar zijn kunnen rijden dus indirect wil dat zeggen dat je dit moet rijden in de normale situatie. En doe je dit niet dan ben je een gevaar voor de overige weggebruikers.
Nee dat wil het niet, het zegt alleen dat je voertuig daartoe in staat moet zijn. Niets meer en niets minder. Dat je een artikel 5 kunt krijgen als je je gedrag teveel gaat af laten wijken van het 'normale' verkeer staat daar helemaal los van.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Speedpete schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 14:36:
[...]

Gonadan schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 14:37:
[...]

Er is geen minimum snelheid op de Nederlandse weg. De enige regel die er is is de volgende:
Autoweg: je voertuig moet minimaal 50 kunnen en mogen rijden, autosnelweg 60.
Dat betekent niet dat je dat ook moet doen, hij moet het alleen maar mogen en kunnen.
pacificocean schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 14:37:
[...]

OK dan, stelletje ontzettende mierenneukers. Ik bedoelde inderdaad dat je voertuig 70 moet kunnen rijden.
En geen 60.
Maar jullie hebben gelijk hoor, als je zegt dat er geen wet voor de minimum-snelheid is. Pfff.

Daarbij ben je een incompetente zakkenwasser als je maar 70 of zelfs nog langzamer gaat rijden op ach wtf laat ook maar

[ Voor 5% gewijzigd door AzzKickah op 23-11-2010 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irritinus
AzzKickah schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 15:15:
[...]

[...]

[...]

OK dan, stelletje ontzettende mierenneukers. Ik bedoelde inderdaad dat je voertuig 70 moet kunnen rijden.
En geen 60.
Maar jullie hebben gelijk hoor, als je zegt dat er geen wet voor de minimum-snelheid is. Pfff.

Daarbij ben je een incompetente zakkenwasser als je maar 70 of zelfs nog langzamer gaat rijden op ach wtf laat ook maar
Er is geen wet voor, maar je kan er wel voor bestraft worden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Altijd leuk als mensen verbaal een discussie niet kunnen winnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

AzzKickah schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 15:15:
En geen 60.

Meesterlijke reactie. :D _/-\o_

Je tweede punt is helemaal waar hoor, maar als je onzin verkondigt is het niet vreemd dat je daarop aangevallen wordt toch? ;)

Ik begin onderhand zin te krijgen om winterbanden te bestellen, het wordt steeds gezelliger in dit topic. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Gonadan schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 15:38:
[...]

Meesterlijke reactie. :D _/-\o_

Je tweede punt is helemaal waar hoor, maar als je onzin verkondigt is het niet vreemd dat je daarop aangevallen wordt toch? ;)
OK, ok, fair enough ;) Maar meteen 3 van die reacties, haha :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Lucky-Shirt schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 14:52:
Je mag ook niet stilstaan op een snelweg of autoweg en toch we doen dat allemaal regelmatig in de file zonder er bekeuringen voor te krijgen ;).
[mierenneukmode]In de file is het geen 'stilstaan' maar 'stoppen'. Dat zijn twee verschillende begrippen in de verkeerswet[/mierenneukmode]

Maar goed, de maximumsnelheid is niet de snelheid waar je je op moet richten, maar die snelheid waarin je veilig kunt rijden. Als je winterbanden hebt dan zou je met winterweer op een verlaten snelweg sneller kunnen rijden dan met zomerbanden. Echter, er rijden ook andere mensen en die hebben niet allemaal winterbanden. Dus ook hier geldt weer dat je je aanpast aan de omstandigheden. Zowel het weer als ook je medeweggebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 13:50:
[...]

Nee, de zomerbandrijders die hier het hardst roepen hebben nog nooit een meter op winterbanden gereden. Hoe kun je zonder het zelf te ervaren volharden dat het niet werkt? De winterbandrijder heeft daarentegen gewoon ervaring met zomerbanden en kan dus de verschillen opmerken. Vergeet niet dat vrijwel iedereen die winterbanden heeft gehad nooit meer met zomerbanden in de winter wil rondrijden! Dat heeft een reden....
Ik heb sinds vorig jaar winterbanden en ondanks dat ze betere grip geven als het gesneeuwd heeft gooi ik ze er alleen maar onder omdat de vrouw dat fijner vind. Ik ben nl. ook op mijn zomerbanden nog nooit in de problemen gekomen met glad weer. Het enige waar ik het echt handiger voor vind is dat je op een gladde parkeerplaats wat beter van je plaats komt (veel parkeerplaatsen sta je net iets naar beneden en dan slippen je wielen snel door)

Als ik het dus alleen voor het zeggen had zou ik die winterbanden lekker laten liggen omdat ik die paar dagen dat ze echt betere grip hebben ook wel op zomerbanden door kom.
PauseBreak schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 14:34:
Het probleem in jullie discussie is heel simpel:

Jullie hanteren allebei een andere definitie van "Aan de omstandigheden aanpassen". De een is van mening dat "met een lagere snelheid rijden als het sneeuwt" al volstaat om aan de definitie "aan de omstandigheden aanpassen" te voldoen, de ander vindt dat je pas voldoet aan "aan de omstandigheden aanpassen" wanneer je winterbanden gebruikt.
Je mist de optie van Fastmatti nog, wel winterbanden maar je verder vooral niet aanpassen door je snelheid te verlagen. Van die optie is de enige slechtere die ik kan bedenken zomerbanden rijden en je niet aanpassen. Je aanpassen aan de omstandigheden is altijd het eerste wat je moet doen, je uitrusting die ervoor zorgt dat je wat meer marge hebt komt daarna. Verder vergeet Fastmatti nog dat bij goed weer en temperaturen boven 0 de zomerbanden plotseling beter zijn en die situatie komt ook heel veel voor (ook tijdens de wintermaanden)

[ Voor 31% gewijzigd door redwing op 23-11-2010 21:58 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Oh wacht, er wordt op de man gespeeld, dat kan ik veel beter! :) Je hebt in ieder geval de verschillende hints naar adolescent gedrag wat meer gevaar oplevert dan waar je op rijdt goed onderstreept hier in deze reactie - om niet gelijk terug te gooien met aso-petje. Het was ook al te raden met het afzeiken van mensen die geen winterbanden gaan rijden maar ondertussen doorblaten over hoe geweldig die brede banden zijn. Zooo... Makkelijk he? Niets zeggen maar wel de discussie op temperatuur jagen?

Alles voldoet zolang je bewust bent van je omstandigheden en daarbinnen een fatsoenlijke marge aanhoudt, of ervoor kan kiezen bij extreem weer niet de weg op te gaan. Dát was het hoofdpunt wat ik wilde maken met het verwijzen naar de brede sloffen die net zo zeer een bewuste keuze zijn die meer aanpassingsvermogen vragen als het blijven rijden op zomerbanden.

Het mooiste onderzoek zou ik vinden waar aanrijdingscijfers tussen zomer- en winterbanden naast bandbreedte staan. Een kijken of de vooroordelen over zomerbandrijders meer waarheid bevatten dan die over mensen die zonodig met ultra-brede banden willen rijden die geen enkel bewezen nut hebben buiten circuit-omstandigheden. Wie winnen de schadecompetitie? De 55+-ers of de petjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

PauseBreak schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 14:34:
Dat betekent echter niet dat het een beter is dan het ander, of dat de een meer gelijk heeft dan de ander. De een verkiest gewoon een andere oplossing boven de ander en dat kan natuurlijk ook prima werken.
QFT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 23:45:
[...]
Dát was het hoofdpunt wat ik wilde maken met het verwijzen naar de brede sloffen die net zo zeer een bewuste keuze zijn die meer aanpassingsvermogen vragen als het blijven rijden op zomerbanden.

Het mooiste onderzoek zou ik vinden waar aanrijdingscijfers tussen zomer- en winterbanden naast bandbreedte staan. Een kijken of de vooroordelen over zomerbandrijders meer waarheid bevatten dan die over mensen die zonodig met ultra-brede banden willen rijden die geen enkel bewezen nut hebben buiten circuit-omstandigheden. Wie winnen de schadecompetitie? De 55+-ers of de petjes :P
Helaas in het duits, maar het onderzoek laat wel zien wanneer brede sloffen beter/slechter zijn. http://ww2.autoscout24.de...-den-winter/53685/146042/

Samenvatting van deze test : brede sloffen zijn WEL ?!?!?! beter tenzij je op echte sneeuw staat. Nu is hierbij wel de kanttekening te plaatsen dat met het weer in Nederland je winterbanden alleen veel voordeel geven als het veel gesneeuwd heeft en dat is dus precies het punt waar brede winterbanden het laten afweten.

Verder hebben ze getest bij 15 graden en dan zie je dat de winterband wel heel snel minder gaat presteren zodra de temperaturen oplopen.
Inderdaad helemaal mee eens, wat je kiest moet je zelf weten als je maar wel weet wat de voordelen/nadelen zijn en je daar ook rekening mee houd.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja, workshop van Dunlop, vergelijk van auto A op 225 met Auto B op 245. Reclamepraatje over wat er met winterbanden vaak fout gaat kwa lamellen op droog wegdek en wat Dunlop naar eigen zeggen zo geweldig opgelost heeft...

En dan het mooiste... Je beschrijft precies de situatie waar de discussie dit hele topic over gaat: de zin van winterbanden terwijl de situatie hier vrijwel nooit zo extreem is. De eerder aangehaalde tests (wel onafhankelijk) laten zien dat zomerbanden eigenlijk standaard beter zijn in precies de situaties waarvan je nu zegt dat brede banden beter zijn (waar ik nog steeds twijfels bij heb gezien de soort test en bron).

Als je die twee conclusies zou verbinden, zit je dus nog steeds met onzinnigheid van zeer brede winterbanden. Maar als gezegd, ik heb zo mijn twijfels bij de testresultaten uit de test die je aanhaalt.
Pagina: 1 ... 8 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.