Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.846 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gonadan schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 14:25:
[...]

Dat heb ik niet gezegd.

Blijkbaar komt het niet goed over wat ik bedoel, ik zal het proberen uit te leggen.

Stel:
Het is met zomerbanden mogelijk om met 60 redelijk goed over de snelweg te komen.

Dan trek ik de volgende conclusies:
• ieder die met zomerbanden 60 rijdt is goed bezig want die past zijn snelheid aan aan de omstandigheden;
• ieder die met winterbanden 60 rijdt is zeer goed bezig want die past zijn snelheid én uitrusting aan aan de omstandigheden;
• ieder die 40 gaat rijden is niet goed bezig want is óf te bang om de weg op te mogen, óf heeft een dusdanig slechte uitrusting dat hij beter thuis had kunnen blijven. Deze persoon kan niet met het verkeer meerijden en is inderdaad obstakel;
• ieder die met winterbanden 80 rijdt is niet goed bezig want doet het voordeel van de uitrusting teniet met een verminderde aanpassing aan de omstandigheden.

Zolang je dus bij optie 1 kunt blijven met je zomerbanden is het niet noodzakelijk om winterbanden te halen, het kan wel voor extra veiligheid zorgen maar dat moet iedereen persoonlijk afwegen en kan je eventueel in optie 2 vallen.
Als je in optie 3 geraakt dan ben je blijkbaar niet meer in staat om normaal aan het verkeer deel te nemen. Dan moet je als het aan jezelf ligt gewoon thuisblijven en als het aan je uitrusting ligt die verbeteren. Optie 3 komt echter veel minder voor dan optie 1.
Optie 4 is het punt waar veel van die krantenartikelen over gaan, in plaats van het zorgen voor een extra veiligheidsmarge door de winterbanden wordt die marge gelijk gebruikt om harder over sneeuw te kunnen gaan. Dat is waar die organisaties vraagtekens bij hebben want 90% van Nederland heeft wél de veiligheid voorop waar veel consumenten de tijdswinst als belangrijk zien.
Dat is wel een vreemde gedachtengang die je er op na houdt. Jouw conclusie is: of je nu zomerbanden of winterbanden hebt, je moet met beide even hard rijden anders ben je niet goed bezig. Wat ik even mis is waarom het niet onveiliger is dat er mensen met 60 gaan rijden terwijl rijden met 80 (en winterbanden) ook veilig is terwijl het wel onveiliger is dat mensen met 40 gaan rijden terwijl de rest 60 rijdt.

Want je kunt wel zeggen "ja, maar dan haal je de extra veiligheidsmarge weg", maar dan hoor ik je ook zeggen dat je beter altijd 60 moet gaan rijden want 60 rijden op een droge weg is ook veiliger dan 120.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Maasluip schreef op woensdag 24 november 2010 @ 08:27:
[...]

Dat is wel een vreemde gedachtengang die je er op na houdt. Jouw conclusie is: of je nu zomerbanden of winterbanden hebt, je moet met beide even hard rijden anders ben je niet goed bezig. Wat ik even mis is waarom het niet onveiliger is dat er mensen met 60 gaan rijden terwijl rijden met 80 (en winterbanden) ook veilig is terwijl het wel onveiliger is dat mensen met 40 gaan rijden terwijl de rest 60 rijdt.

Want je kunt wel zeggen "ja, maar dan haal je de extra veiligheidsmarge weg", maar dan hoor ik je ook zeggen dat je beter altijd 60 moet gaan rijden want 60 rijden op een droge weg is ook veiliger dan 120.
Wat hij zegt in zijn voorbeeld is dat 80 met winterbanden reden vergelijkbaar is als 60 rijden op normale banden.

En je hoeft niet aan te komen dat het onveilig is dat mensen 60 gaan rijden als er mensen zijn die 80 rijden... toe maar wat een gevaar. Denk je dat ook van die vrachtwagens die 80 rijden terwijl je met 120 langs komt?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:46
Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2010 @ 08:09:
Mja, workshop van Dunlop, vergelijk van auto A op 225 met Auto B op 245. Reclamepraatje over wat er met winterbanden vaak fout gaat kwa lamellen op droog wegdek en wat Dunlop naar eigen zeggen zo geweldig opgelost heeft...

En dan het mooiste... Je beschrijft precies de situatie waar de discussie dit hele topic over gaat: de zin van winterbanden terwijl de situatie hier vrijwel nooit zo extreem is. De eerder aangehaalde tests (wel onafhankelijk) laten zien dat zomerbanden eigenlijk standaard beter zijn in precies de situaties waarvan je nu zegt dat brede banden beter zijn (waar ik nog steeds twijfels bij heb gezien de soort test en bron).
Vandaar ook dat ik dat er bij had gezet.

De eerder genoemde tests gaven trouwens wel hetzelfde resultaat, nl. dat bij lagere temperaturen de winterbanden beter zijn mits het op een natte weg is en dat bij een droge weg een brede band beter is geloof ik ook wel (dat is ten slotte bij zomers weer hetzelfde)
Zie b.v.
Afbeeldingslocatie: http://www.reifen-vor-ort.de/images/sommerreifen/bremswege.png
Als je die twee conclusies zou verbinden, zit je dus nog steeds met onzinnigheid van zeer brede winterbanden. Maar als gezegd, ik heb zo mijn twijfels bij de testresultaten uit de test die je aanhaalt.
Klopt, meestal kloppen de testresultaten echter wel alleen moet je heel goed opletten wat ze getest hebben en wat voor conclusie ze trekken. In dit geval kan ik me b.v. best voorstellen dat je op een vlakke droge weg meer hebt aan bredere banden (in de zomer is dat ook met zomerbanden dus waarom zou de temperatuur daar iets aan veranderen)

Even heel simpel gezegd is hun conclusie dat bij winters weer smalle banden beter zijn, maar dat bij een droge weg brede banden weer beter zijn. Al met al komt de conclusie van deze test er op neer dat ook de keuze smalle/brede banden weer een compromis is waar je verschillende keuzes bij kunt maken die voor verschillende omstandigheden beter/slechter zijn. Ook van brede banden kun je dus niet zomaar zeggen dat ze slechter zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

Toch zou ik graag eens een fatsoenlijke onafhankelijke test zien, verschillenden banden op 1 type voertuig, zowel zomer, winter als all-season en in verschillende breedtes (en als het even kan van hetzelfde type). Niet getest op de epoxybaan maar op echt wegdek bij temperaturen van -5 tot +5. Het bovenstaande plaatje geeft namelijk een compleet ander beeld dan wat de ANWB hier vermeld (nauwelijks verschil op nat, winterse omstandigheden).
redwing schreef op woensdag 24 november 2010 @ 06:45:
Samenvatting van deze test : brede sloffen zijn WEL ?!?!?! beter tenzij je op echte sneeuw staat.
Ze hebben het niet over natte omstandigheden en bochten, enkel remmen en daarbij is breed op nat absoluut beter... het bochtengedrag heeft de ADAC wel getest op hun Cee'd, zie hier. Brede sloffen planeren bij 69, smal bij 80.
Dat is wel een vreemde gedachtengang die je er op na houdt. Jouw conclusie is: of je nu zomerbanden of winterbanden hebt, je moet met beide even hard rijden anders ben je niet goed bezig.
Nee, de conclusie is juist: je moet je aanpassen aan de omstandigheden en niet alleen op het technische vlak.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

!null schreef op woensdag 24 november 2010 @ 08:50:
[...]

En je hoeft niet aan te komen dat het onveilig is dat mensen 60 gaan rijden als er mensen zijn die 80 rijden... toe maar wat een gevaar. Denk je dat ook van die vrachtwagens die 80 rijden terwijl je met 120 langs komt?
Daar kom ik ook niet mee aan. Ik geef alleen aan dat dat exact dezelfde gedachtengang is als zeggen dat het onveilig is om 40 te rijden als de rest 60 rijdt.
Wat dat dan te maken heeft met vrachtwagens met 80 en auto's met 120 weet ik niet.
Speedpete schreef op woensdag 24 november 2010 @ 09:57:

[...]

Nee, de conclusie is juist: je moet je aanpassen aan de omstandigheden en niet alleen op het technische vlak.
De conclusie die ik lees is juist: het maakt niet uit wat voor aanpassingen je op technisch vlak doet, je moet doen alsof je die niet gedaan hebt.
Of eerder: ook al ga je met 60 en zomerbanden rijden, je bent nog altijd minder goed bezig dan met 60 en winterbanden gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

redwing schreef op woensdag 24 november 2010 @ 09:38:
[...]
Even heel simpel gezegd is hun conclusie dat bij winters weer smalle banden beter zijn, maar dat bij een droge weg brede banden weer beter zijn.
Is dat al niet duidelijk uit het feit dat in de rally wereld de sneeuwbanden hele smalle bandjes zijn? Ik bedoel: als je het over grip hebt, zijn die mannen toch de ervaringsdeskundigen zou je zeggen. Soms hebben ze bandjes met spijkers (meer studs eigenlijk) en die zijn nóg smaller. Maar hun sneeuwbanden zijn sowieso smaller dan de droogweerbanden.

Zegt imho meer dan een ANWB test onder klinische omstandigheden.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dat is wel een vreemde gedachtengang die je er op na houdt. Jouw conclusie is: of je nu zomerbanden of winterbanden hebt, je moet met beide even hard rijden anders ben je niet goed bezig.
Zo letterlijk is het niet bedoeld, je kunt met winterbanden best iets harder rijden. Maar als je zoveel harder gaat rijden dat je alle marge alweer verbruikt hebt ben je niet goed bezig.
Wat ik even mis is waarom het niet onveiliger is dat er mensen met 60 gaan rijden terwijl rijden met 80 (en winterbanden) ook veilig is terwijl het wel onveiliger is dat mensen met 40 gaan rijden terwijl de rest 60 rijdt.
Ik had 60 als aanvaardbare snelheid gesteld, dat is wat het grootste aantal auto's dus rijdt op dat moment. Degene die 80 rijdt is dan de uitzondering, niet andersom. ;)
Dit is precies wat ik wil vermijden in een discussie, deze dooddoener wordt bij veel snelheidsdiscussie aangehaald en voegt niets constructiefs toe.
Maasluip schreef op woensdag 24 november 2010 @ 10:10:
De conclusie die ik lees is juist: het maakt niet uit wat voor aanpassingen je op technisch vlak doet, je moet doen alsof je die niet gedaan hebt.
Nou, dat is eigenlijk wel een beetje waar. ABS, gordels, ESP en dergelijke heb je toch ook voor de veiligheid? Of ga jij ineens als een debiel de weg over als je die systemen wél op de auto hebt zitten?

Dat is waar het mij een beetje om gaat. Je kunt die technische aanpassingen best gebruiken om 'iets' harder gaan, maar het moet geen excuus zijn om je gedrag niet aan te hoeven passen.

Dat laatste zag ik vorig jaar nog bij een maat van me, die had een dikke SUV met vierwielaandrijven en zesentwintig soorten tractiecontrole. Hij zat ook mans te vertellen dat hij gewoon lekker door kon gassen, tot hij ineens wel achterstevoren stond. Daar was hij dan wel van geschrokken. Dit is dan een extreem voorbeeld maar dat gedrag zie je ook terug bij sommige winterbandenvoorstanders. Dan is de winterband een excuus om je gedrag niet aan te hoeven passen en geen extra veiligheidsmaatregel.
Of eerder: ook al ga je met 60 en zomerbanden rijden, je bent nog altijd minder goed bezig dan met 60 en winterbanden gaan rijden.
Deze moet je even uitleggen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gonadan schreef op woensdag 24 november 2010 @ 10:32:
[...]

Dit is precies wat ik wil vermijden in een discussie, deze dooddoener wordt bij veel snelheidsdiscussie aangehaald en voegt niets constructiefs toe.
Nee, maar die dooddoener haal je zelf wel aan. Want je zegt zelf dat met 60 en winterbanden rijden "goed bezig" is maar met 80 en winterbanden rijden "niet goed bezig" is.
Deze moet je even uitleggen.
Je zegt het zelf: zomerbanden en 60 rijden is "goed bezig", winterbanden en 60 rijden is "zeer goed bezig".
Waarom dan niet zeggen "zomerbanden en 60 rijden is minder goed bezig".

Punt is: je stuurt de hele discussie naar: laat die winterbanden maar zitten, want met hetzelfde gedrag met zomerbanden is het ook okee.
En dat mag in verschillende omstandigheden best zo zijn, maar er zijn ook verschillende omstandigheden dat dat niet zo is. En ieder moet voor zichzelf uitmaken welke situaties voor hem meer voorkomen en wat hem meer voordeel biedt.

Ik wil best een voorval aanhalen waar de ene auto met winterbanden de besneeuwde helling wel op kwam, maar de ander (exact hetzelfde model) met zomerbanden geen centimeter omhoog kwam. En dan hoef je maar in Zuid-Limburg te zijn om niet meer verder te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Maasluip schreef op woensdag 24 november 2010 @ 10:45:
Nee, maar die dooddoener haal je zelf wel aan. Want je zegt zelf dat met 60 en winterbanden rijden "goed bezig" is maar met 80 en winterbanden rijden "niet goed bezig" is.
Nogmaals, het is allemaal relatief bedoeld vanuit de 60 die de rest van het verkeer rijdt. Wat jij stelt is dus niet wat ik zeg.
Je zegt het zelf: zomerbanden en 60 rijden is "goed bezig", winterbanden en 60 rijden is "zeer goed bezig".
Waarom dan niet zeggen "zomerbanden en 60 rijden is minder goed bezig".
Omdat in mijn voorbeeld 60 rijden met zomerbanden een aanpassing is aan de omstandigheden waardoor je veilig kunt rijden, dan ben je toch goed bezig? Ik geef al aan dat als je dan ook nog eens winterbanden heb je nog een streepje voor hebt, waarom moet ik dat dan extra verduidelijken? Ik zeg daar nog letterlijk bij mijn uitleg eronder dat je voor jezelf moet afwegen of je dan meerwaarde van winterbanden hebt.
Punt is: je stuurt de hele discussie naar: laat die winterbanden maar zitten, want met hetzelfde gedrag met zomerbanden is het ook okee.
Dat is niet waarheen ik het wil sturen. Ik probeer alleen weg te sturen van de stelling dat rijden op zomerbanden per definitie slecht is, want dat is in mijn ogen dus niet waar. Wat ik met mijn voorbeelden probeer uit te leggen is dat als je met zomerbanden nog veilig met de rest van het verkeer mee kunt komen en verder geen problemen hebt je de winterbanden inderdaad kunt laten zitten. Heb je wel problemen en kan je niet meer veilig meekomen dan wordt het een ander verhaal. Niets meer en niets minder.
En dat mag in verschillende omstandigheden best zo zijn, maar er zijn ook verschillende omstandigheden dat dat niet zo is. En ieder moet voor zichzelf uitmaken welke situaties voor hem meer voorkomen en wat hem meer voordeel biedt.
Dat is nou precies waarheen ik wil sturen. Dus geen absolute stelling dat winterbanden een absolute geldverspilling zijn en ook geen absolute stelling dat zomerbandrijders onverantwoordelijke klootzakken zijn. De waarheid ligt in het midden en iedereen moet dat inderdaad voor zichzelf uitmaken.

Het enige waartegen ik ageer is het 'misbruiken' van winterbanden, hetgeen je dus ook in de artikelen leest dat voor sommigen het echt niet veiliger zal worden. Dat zal gerust een kleine minderheid van de gebruikers zijn maar die mening komt nog wel eens langs. Voor de rest moet ieder het gewoon zelf weten. :)
Ik wil best een voorval aanhalen waar de ene auto met winterbanden de besneeuwde helling wel op kwam, maar de ander (exact hetzelfde model) met zomerbanden geen centimeter omhoog kwam. En dan hoef je maar in Zuid-Limburg te zijn om niet meer verder te kunnen.
Jij komt uit de regio oost-braboland geloof ik toch? Tsja, ik zit in de platte Noord-Hollandse polder en heb dus over het algemeen geen enkele reden om winterbanden te nemen. Mijn oprit is een van de steilste hellingen die ik tegen kom. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Maasluip schreef op woensdag 24 november 2010 @ 10:45:
[...]
Er zijn mensen die op een droge weg niet eens kunnen hellingtrekken... :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:53

AzzKickah

06-CENSORED

Eigenlijk zegt het feit dat hier zulke ellenlange discussies over kunnen zijn al genoeg over de vraag of winterbanden zoveel beter/meer voordeel opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sowieso denk ik dat de discussie beter kan worden waar er momenteel nog winterbanden gehaald kunnen worden. Mijn Peugeot-dealer kon in ieder geval niets meer leveren op korte termijn en ik denk dat veel meer mensen tegen dit probleem aanlopen.

Zelf heb ik ze besteld bij autobandenmarkt.nl en dat duurde exact een week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2010 @ 11:36:
Zelf heb ik ze besteld bij autobandenmarkt.nl en dat duurde exact een week.
Laat jij ze dan ook bezorgen bij een garage?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
  • Laatst online: 16:00
Heb ze er dit jaar toch voor het eerst onder. Kon voor korting sparen bij onze C1000. Let it snow, let it snow, let it snow.....

Vredestein Giugiaro 225/55/17 101v voor onder de Espace IV

Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/_ayzKsebBCkc/THk9Hn4CiuI/AAAAAAAAAAs/mTRMmN6BK-c/s400/wintrac4extreme.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Master FX op 24-11-2010 11:47 . Reden: Plaatje zegt meer van 1000 woorden ]

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gonadan schreef op woensdag 24 november 2010 @ 11:11:
[...]

Jij komt uit de regio oost-braboland geloof ik toch? Tsja, ik zit in de platte Noord-Hollandse polder en heb dus over het algemeen geen enkele reden om winterbanden te nemen. Mijn oprit is een van de steilste hellingen die ik tegen kom. :+
Ik woon zeker niet in Brabant, en dit voorval deed zich ook nog eens in Duitsland voor. Maar het geeft aan dat je op sneeuw gewoon veel minder grip hebt met zomerbanden. En daarvoor hoef je echt niet een helling op om dat te merken.
Niet dat je met winterbanden elke helling op komt hoor. Dat weet ik ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op woensdag 24 november 2010 @ 11:41:
[...]

Laat jij ze dan ook bezorgen bij een garage?
Dit keer had ik complete wielen nodig aangezien afgelopen maandag mijn nieuwe auto is afgeleverd. Wielen zijn dus gewoon thuisbezorgd en heb ze er gisteren eronder gezet.

Overigens schieten de prijzen omhoog. Mijn band is 7,- duurder, maar sommige zijn al 25,- duurder dan vorige week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Maasluip schreef op woensdag 24 november 2010 @ 11:45:
Ik woon zeker niet in Brabant, en dit voorval deed zich ook nog eens in Duitsland voor. Maar het geeft aan dat je op sneeuw gewoon veel minder grip hebt met zomerbanden. En daarvoor hoef je echt niet een helling op om dat te merken.
Dat is dan ook nooit ter discussie geweest.

offtopic:
Maar Helden zie ik, dat is toch bijna hetzelfde? ;)
Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2010 @ 11:47:
Dit keer had ik complete wielen nodig aangezien afgelopen maandag mijn nieuwe auto is afgeleverd. Wielen zijn dus gewoon thuisbezorgd en heb ze er gisteren eronder gezet.
De wielen haal je daar dan ook ofzo?

[ Voor 26% gewijzigd door Gonadan op 24-11-2010 12:11 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
Ik heb gisteren via MP een mooi setje op velg gekocht voor 175 euro :)

Gaat om 4 Michelin banden voor mijn 307 met nog +/- 6 mm profiel. Op velg dus.

Was 's ochtends ook nog langsgeweest bij Kwikfit, blijkt dat ze alleen nog (erg) dure winterbanden kunnen leveren. Vier Michelins zouden mij inclusief montage € 580 kosten (zonder velg). Wisselen kostte geloof ik 60 euro en voor opslag vragen ze 50 euro per half jaar. Dat zijn toch belachelijke prijzen als je het mij vraagt.

[ Voor 57% gewijzigd door havana op 24-11-2010 12:22 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

havana schreef op woensdag 24 november 2010 @ 12:20:
Ik heb gisteren via MP een mooi setje op velg gekocht voor 175 euro :)

Gaat om 4 Michelin banden voor mijn 307 met nog +/- 6 mm profiel. Op velg dus.

Was 's ochtends ook nog langsgeweest bij Kwikfit, blijkt dat ze alleen nog (erg) dure winterbanden kunnen leveren. Vier Michelins zouden mij inclusief montage € 580 kosten (zonder velg). Wisselen kostte geloof ik 60 euro en voor opslag vragen ze 50 euro per half jaar. Dat zijn toch belachelijke prijzen als je het mij vraagt.
10 a 15 euro per wiel voor het wisselen (en dus balanceren e.d.) zie ik eigenlijk veel vaker als prijs, dat valt toch wel mee?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Gonadan schreef op woensdag 24 november 2010 @ 12:24:
[...]

10 a 15 euro per wiel voor het wisselen (en dus balanceren e.d.) zie ik eigenlijk veel vaker als prijs, dat valt toch wel mee?
Ik vind dat ook belachelijke prijzen.
Band eraf. Andere velg in apparaat. Beetje kledder erop. Andere band erop. Katsjing 15 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Als iedereen zo makkelijk dacht...
Schilderen is ook je kwast door een blik verf en het ergens op flatsen?

Je betaald natuurlijk voor de tijd, het apparaat, scholing van de medewerker en weet ik veel wat.
En het lijkt makkelijk maar je mag en de band niet beschadigen en de velg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Willen we allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten? Zo snel gaat dat nou ook weer niet. Mensen en apparatuur moet ook betaald worden. Anders doe je het toch zelf (doe ik ook)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:17
Werkplaatstarief van 60 euro per uur, vier wieltjes in een half uur is te doen. Zou je 30 euro zitten, dan nog wat lood en BTW. Wat is duur he, het moet toch ergens van betaald worden. En als ze zeggen dat het in de prijs inbegrepen is betaal je teveel voor je banden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Nou goed, ik heb nu mijn eigen velgen/banden dus ik doe het ook zelf. Kost 45 min. en klaar is kees. Heb genoeg ruimte om de banden op te slaan tegenwoordig.

Lang leve Marktplaats, ik had ook al een Twinny Load (€ 25), een setje allesdragers (€ 35) gekocht. Nu nog een setje skidragers (iemand?) en ik ben klaar om te gaan skiën. Alleen jammer dat dit nog tot februari duurt :P

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

havana schreef op woensdag 24 november 2010 @ 12:51:
Nou goed, ik heb nu mijn eigen velgen/banden dus ik doe het ook zelf. Kost 45 min. en klaar is kees. Heb genoeg ruimte om de banden op te slaan tegenwoordig.
Dan bedoel je dat je twee sets wielen hebt neem ik aan? Of trek jij met een bandenlichtertje even een nieuwe band op je velg? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Zowiezo is het beter om een extra set velgen te hebben telkens weer die band eraf halen en eropzetten is ook niet zo geweldig voor de band, lijkt me

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op woensdag 24 november 2010 @ 12:09:
De wielen haal je daar dan ook ofzo?
Gewoon banden + stalen velgen. Met stalen velgen kost het in mijn geval 33,- per wiel extra. Wordt gewoon netjes gebalanceerd afgeleverd met de normale pakketpost. Daarna in een half uurtje de complete wielen verwisselen.

Zelf begin ik niet aan het jaarlijks omwisselen van de banden, want je betaalt zo 10,- per band en dat 2 keer per jaar. Bovendien is erop zetten nu niet echt geweldig fijn voor de band.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2010 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

psy schreef op woensdag 24 november 2010 @ 13:03:
Zowiezo is het beter om een extra set velgen te hebben telkens weer die band eraf halen en eropzetten is ook niet zo geweldig voor de band, lijkt me
Lijkt mij ook, maar omdat hij zegt dat hij het zelf doet terwijl de discussie gaat over banden verwisselen. Wielen verwisselen kan natuurlijk iedereen.
Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2010 @ 13:04:
Gewoon banden + stalen velgen. Met stalen velgen kost het in mijn geval 33,- per wiel extra. Wordt gewoon netjes gebalanceerd afgeleverd met de normale pakketpost. Daarna in een half uurtje de complete wielen verwisselen.

Zelf begin ik niet aan het jaarlijks omwisselen van de banden, want je betaalt zo 10,- per band en dat 2 keer per jaar. Bovendien is erop zetten nu niet echt geweldig fijn voor de band.
Duidelijk, maar ik neem aan dat je niet elke keer met nieuwe velgen gaat bestellen? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Banden met een hoge wang kunnen redelijk wat abuse hebben wat betreft monteren en demonteren. De postelastieken daarentegen niet, daarnaast moet je soms met je volle gewicht aan het ijzer gaan hangen om het er uberhaupt af te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Postelastieken als winterband is sowieso niet bepaald ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 24 november 2010 @ 09:38:
[...]

Vandaar ook dat ik dat er bij had gezet.

De eerder genoemde tests gaven trouwens wel hetzelfde resultaat, nl. dat bij lagere temperaturen de winterbanden beter zijn mits het op een natte weg is en dat bij een droge weg een brede band beter is geloof ik ook wel (dat is ten slotte bij zomers weer hetzelfde)
Zie b.v.

[...]

[afbeelding]

[...]

Klopt, meestal kloppen de testresultaten echter wel alleen moet je heel goed opletten wat ze getest hebben en wat voor conclusie ze trekken. In dit geval kan ik me b.v. best voorstellen dat je op een vlakke droge weg meer hebt aan bredere banden (in de zomer is dat ook met zomerbanden dus waarom zou de temperatuur daar iets aan veranderen)

Even heel simpel gezegd is hun conclusie dat bij winters weer smalle banden beter zijn, maar dat bij een droge weg brede banden weer beter zijn. Al met al komt de conclusie van deze test er op neer dat ook de keuze smalle/brede banden weer een compromis is waar je verschillende keuzes bij kunt maken die voor verschillende omstandigheden beter/slechter zijn. Ook van brede banden kun je dus niet zomaar zeggen dat ze slechter zijn.
Dat plaatje zegt ook dat ongeacht je banden je remweg op droog korter is bij 5 graden dan bij 20 graden. In de F1 kunnen ze dus beter bandenkoelers i.p.v. warmers gebruiken? 8)

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:24
AzzKickah schreef op woensdag 24 november 2010 @ 12:37:
[...]

Ik vind dat ook belachelijke prijzen.
Band eraf. Andere velg in apparaat. Beetje kledder erop. Andere band erop. Katsjing 15 euro.
Als je dat snel zegt is het zo gedaan.

Je kunt er ook van maken.
1. Auto op de brug zetten.
2. de poten van de brug goed zetten.
3. De auto omhoog.
4. De bouten/moeren verwijderen (eventueel slotbouten) van een wiel.
5. De velg op het verwijderapparaat zetten.
6. De band verwijderen.
7. De winterband invetten.
8. De winterband op de velg zetten.
9. Het oude lood van de velg verwijderen.
10. De velg op het balansgebeurenapparaat zetten.
11. De velg netjes uitbalanceren.
12. De velg terug aan de auto en bouten vastzetten.
13. Stap 4 t/m 12, doen we 4 keer.
14. De auto laten zakken en alle wielbouten/moeren natrekken met een momentsleutel.
15. De velgen even schoonmaken, zodat de eigenaar weer tevreden is.

En dat allemaal voor maar 15 euro per velg. :)

Ik zeg niet dat het goedkoop is, maar ik kan het zelf niet, dus ben ik blij dat iemand het voor die centen voor me doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2010 @ 14:00:
Postelastieken als winterband is sowieso niet bepaald ideaal.
Er zijn best wat mensen die geen keuze hebben, met m'n vorige auto kon ik ook niet kleiner dan 17" en met m'n huidige auto is 15" ook het minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
wimpie schreef op woensdag 24 november 2010 @ 14:24:
[...]

Dat plaatje zegt ook dat ongeacht je banden je remweg op droog korter is bij 5 graden dan bij 20 graden. In de F1 kunnen ze dus beter bandenkoelers i.p.v. warmers gebruiken? 8)
Dat is inderdaad wel erg twijfelachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben trouwens bezig met een schatting voor de extra kosten. Hierbij wordt aangenomen dat de stalen velgen zijn waarde behoudt en dat opslag en wisselen zelf wordt uitgevoerd. Zelf dacht ik aan het volgende:

Optie 1
12 maanden zomerbanden
12 maanden * 1 = 12

Optie 2
8 maanden zomerbanden + 4 maanden winterbanden
Hierbij aangenomen dat de winterbanden 1,5 keer sneller slijten en 10% duurder zijn.

8 maanden * 1 = 8
4 maanden * 1,5 * 1,1 = 6,6
Totaal = 14,6

Conclusie:
winterbanden zijn 21,8% duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:49
!null schreef op woensdag 24 november 2010 @ 14:33:
[...]

Dat is inderdaad wel erg twijfelachtig.
Nou....Nee, kijk maar eens naar de snelheid ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

wimpie schreef op woensdag 24 november 2010 @ 14:24:
Slicks onder een F1-wagen zijn niet echt te vergelijken met de banden die jij onder je auto hebt

Straatbanden mogen niet te warm worden, niet warmer dan handwarm bij normaal gebruik (graad of 35). Slicks onder een F1-wagen hebben een optimale bedrijfstemperatuur van rond de 100 graden en bij de regenbanden zit dat rond de 45 graden.

Bij oververhitting in de banden krijg je blaren en gaan ze 'smeren'. Wanneer je flink remt krijg je meer wrijving en zodoende meer warmte, koeling kan dan helpen. Bij een graad of 5 kunnen zowel de buiten- als de asfalt-temperatuur voor koeling van de banden zorgen en in dat opzicht is het logisch dat de remweg korter is.
KillaZ schreef op woensdag 24 november 2010 @ 15:48:
Nou....Nee, kijk maar eens naar de snelheid ;)
Gedaan, en verrek, die is hetzelfde :P

[ Voor 9% gewijzigd door Speedpete op 24-11-2010 15:50 ]

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Speedpete schreef op woensdag 24 november 2010 @ 15:49:
[...]

Slicks onder een F1-wagen zijn niet echt te vergelijken met de banden die jij onder je auto hebt

Straatbanden mogen niet te warm worden, niet warmer dan handwarm bij normaal gebruik (graad of 35). Slicks onder een F1-wagen hebben een optimale bedrijfstemperatuur van rond de 100 graden en bij de regenbanden zit dat rond de 45 graden.

Bij oververhitting in de banden krijg je blaren en gaan ze 'smeren'. Wanneer je flink remt krijg je meer wrijving en zodoende meer warmte, koeling kan dan helpen. Bij een graad of 5 kunnen zowel de buiten- als de asfalt-temperatuur voor koeling van de banden zorgen en in dat opzicht is het logisch dat de remweg korter is.

[...]

Gedaan, en verrek, die is hetzelfde :P
Sorry hoor, maar een normale band die z'n bedrijfstemperatuur dichter bij 5 graden dan bij 20 graden heeft liggen moet ik nog tegenkomen. Warmer is beter, al is de bovengrens vrij snel bereikt. Op het circuit zie je dat straatbanden soms te warm worden, stukken rubber verlaten de band. Maar bij 20 graden zit je echt nog wel onder de optimale bedrijfstemperatuur en dat ze bij 5 graden beter werken vind ik erg twijfelachtig voor normale banden. Zo voelt het in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:26
Ik. Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:33
Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2010 @ 15:04:
Ben trouwens bezig met een schatting voor de extra kosten. Hierbij wordt aangenomen dat de stalen velgen zijn waarde behoudt en dat opslag en wisselen zelf wordt uitgevoerd. Zelf dacht ik aan het volgende:

Optie 1
12 maanden zomerbanden
12 maanden * 1 = 12

Optie 2
8 maanden zomerbanden + 4 maanden winterbanden
Hierbij aangenomen dat de winterbanden 1,5 keer sneller slijten en 10% duurder zijn.

8 maanden * 1 = 8
4 maanden * 1,5 * 1,1 = 6,6
Totaal = 14,6

Conclusie:
winterbanden zijn 21,8% duurder.
en om wat voor bedrag gaat het dan gemiddeld? :P

je koopt toch een beetje veiligheid in de sneeuw :9

kunnen we dan nu weer discussieren of dat in ons kikkerlandje wel nodig is enzo :+

@ hierboven :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reloader schreef op woensdag 24 november 2010 @ 16:24:
[...]

en om wat voor bedrag gaat het dan gemiddeld? :P

je koopt toch een beetje veiligheid in de sneeuw :9
Je betaalt extra voor mobiliteit en veiligheid. Gemiddeld is er geen bedrag te noemen daarvoor zijn er teveel variabelen. Daarom heb ik een procentuele schatting gedaan op basis van gelijkwaardige banden.

Verder zijn er nog veel andere variabelen zoals het verminderde risico, maar er is geen consument die dit meeneemt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

!null schreef op woensdag 24 november 2010 @ 16:20:
Sorry hoor, maar een normale band die z'n bedrijfstemperatuur dichter bij 5 graden dan bij 20 graden heeft liggen moet ik nog tegenkomen. Warmer is beter, al is de bovengrens vrij snel bereikt. Op het circuit zie je dat straatbanden soms te warm worden, stukken rubber verlaten de band. Maar bij 20 graden zit je echt nog wel onder de optimale bedrijfstemperatuur en dat ze bij 5 graden beter werken vind ik erg twijfelachtig voor normale banden. Zo voelt het in ieder geval niet.
Maar dat post ik toch helemaal niet, dat een normale band z'n bedrijfstemperatuur dichter bij 5 graden heeft liggen dan bij 20? De temperaturen die in het plaatje staan zijn ook niet te temperaturen van de banden, maar de buitentemperaturen, de banden zelf zullen richting de 30 graden als er een stukje mee gereden is en nee, daarbij heeft de buitentemperatuur weinig invloed.

Wat ik bedoel even puntsgewijs:
- Een te warme of koude band heeft minder grip
- Bij flink remmen loopt de temperatuur in de banden op
- Een buitentemperatuur / wegdek van 5 graden koelt de banden beter dan een buitentemperatuur / wegdek van 20 graden.

Ergo: het is goed mogelijk dat een band betere rem-karakteristieken heeft bij kouder weer dan bij warmer weer omdat de band (licht) gekoeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
!null schreef op woensdag 24 november 2010 @ 16:20:
[...]
Zie je zelf de tegenstrijdigheid niet die je hier vertelt ? Aan de ene kant ga je er van uit dat de omgevingstemperatuur de bedrijfstemperatuur van de band is. Op het circuit zeg je dat je ziet dat straatbanden juist te warm worden, in dat geval is het toch ook niet de omgevingstemperatuur die plotseling aan het stijgen is ? De temperatuur van de band gaat tijdens het rijden omhoog door de wrijving, afhankelijk van de koeling van buiten (weg/lucht) wordt ie dan een bep. temperatuur.

Het is dan ook heel goed mogelijk dat bij een omgevingstemperatuur van 5 graden je banden naar een optimalere bedrijfstemperatuur gaan dan bij een omgevingstemp. van 20 graden.

[removed]

Verwijderd

Blijft de grote vraag of banden afkoelen door de lucht of door het wegdek.

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2010 @ 09:38:
Blijft de grote vraag of banden afkoelen door de lucht of door het wegdek.
Door de lucht (duh).
Op het wegdek heeft de band wrijving, dus dat levert warmte op. Of op z'n minst een langzamere afkoeling dan via de lucht.

Verwijderd

Is dat zo? Het oppervlakte waar de wrijving optreedt wordt direct gekoeld.

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2010 @ 09:52:
Is dat zo? Het oppervlakte waar de wrijving optreedt wordt direct gekoeld.
Hoe bedoel je, wordt direct gekoeld? Het wegdek wordt direct gekoeld door de lucht? Ja maar de band ook. Behalve daar waar de wrijving is.

Ik bedoel, de plek waar de wrijving is kan toch nooit (meer) afkoelen (dan de rest van de band)??

• !null
@mensen hierboven, sorry in mijn post was ik niet erg duidelijk. Ik bedoelde wat de optimale bedrijfstemperatuur zou moeten zijn. Niet wat de actuele bedrijfstemperatuur is bij 5 graden. Ik denk dat de optimale bedrijfstemperatuur voor normale banden eerder bij de 30 tot 40 graden ligt. Als het buiten al 35 graden is zullen je banden te heet worden. Als het buiten 5 graden is zullen ze voor het mooie net iets te koud zijn, en als het 20 graden is zullen ze aardig in de buurt van het optimale komen (afhankelijk van de belasting)

Overigens, er zijn weinig dagen wanneer het 5 graden is het asfalt echt droog is. Meestal is het al een vochtige bedoening.

Verwijderd

Vandaar dat je in Nederland ook winterbanden moet hebben die het ook goed doen op een natte ondergrond. Ja, die bestaan dus.

• ricjuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 14:11

ricjuh

Make each day your masterpiece

Ik gebruik ook 2 setjes velgen.. Zomer velgen met zomer banden en stalen velgen met winterbanden..
Dus voor de winter alleen even de wielen wisselen en we kunnen er tegen aan..

https://steamcommunity.com/id/r1cjuh/

• !null
Ja. Maar daarbij valt te stellen dat als je banden het met 5 graden en nat wegdek niet goed doen, moet je gewoon betere banden kopen.

Er wordt altijd vergeleken met "de zomerband", maar wat is de zomerband? Is dat een duurdere goeie band, of een goedkope Chinese band om maar wat te noemen.

• Speedpete

Speedpete

was barman

!null schreef op donderdag 25 november 2010 @ 10:12:
Ik denk dat de optimale bedrijfstemperatuur voor normale banden eerder bij de 30 tot 40 graden ligt. Als het buiten al 35 graden is zullen je banden te heet worden. Als het buiten 5 graden is zullen ze voor het mooie net iets te koud zijn, en als het 20 graden is zullen ze aardig in de buurt van het optimale komen (afhankelijk van de belasting)
De bedrijfstemperatuur is niet zo sterk afhankelijk van de buitentemperatuur. Een 'koude' band zal bij 5 graden (logischerwijs) kouder zijn dan bij 20 graden, maar na een paar kilometer rijden zal het verschil minimaal zijn.

Het verschil bij het remmen waar we het hiervoor over gehad hebben zal dan ook enkel veroorzaakt worden door het 'extra' koelen van het koudere oppervlak bij de warmere banden (door het remmen). Zoals het plaatje liet zin is het verschil echter minimaal bij een zomerband.
!null schreef op donderdag 25 november 2010 @ 10:42:
Ja. Maar daarbij valt te stellen dat als je banden het met 5 graden en nat wegdek niet goed doen, moet je gewoon betere banden kopen.
Juist.

Er wordt altijd vergeleken met "de zomerband", maar wat is de zomerband? Is dat een duurdere goeie band, of een goedkope Chinese band om maar wat te noemen.
[/quote]
Dat ligt helemaal aan de test, bij tests vermelden ze het meestal wel en over het algemeen is het een a-merk band, al zit daarin ook veel verschil. (Sportmaxx).

[ Voor 23% gewijzigd door Speedpete op 25-11-2010 10:47 ]

Verwijderd

Ik ga ervan uit dat mensen op dezelfde manier zomer en winterbanden kopen. Koopt iemand A-merk zomerbanden dan koopt hij ook A-merk winterbanden. Zelfde voor de mensen die de test uitpluizen om de beste band te vinden en ook voor de mensen die op B-merk banden rijden.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Kleine stelling voor de ervaren winterbanden rijders, ik heb een aanbieding liggen bij mijn Volkswagen dealer om winterbanden te kopen die 1 seizoen gebruikt zijn, met 6mm profieldikte ipv 8mm

Het gaat om Vredestein Snowtrac 3 inclusief montage/stalen velg, voor 449 euro ex opslag. Is dit een goede deal ondanks de wat mindere profiel dikte?

Prijsverschil is 150 euro, normaal 599

Volgens de dealer kon ik hier nog wel 4 tot 5 seizoenen op rijden, de banden komen van een demo auto af.

[ Voor 4% gewijzigd door Slasher op 25-11-2010 12:27 ]

Elect a clown, expect a circus.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hangt een beetje van je maat af denk ik. Weet niet hoe duur die dingen normaal zijn. 150 euro korting voor 1 seizoen gebruik vind ik op zich redelijk, maar dan moet de normale prijs ook in verhouding staan met wat je normaal uit zou geven voor winterbanden.
Reken voor die stalen velgen 100 euro voor een setje en reken voor de montagekosten een uur werk, zit je op 449-100-80 = 269 voor 4 banden die 2mm minder profiel hebben.

Welke maat hebben we het hier over? Als ik op autobandenmarkt.nl een SnowTrac 3 op 195/65/15 selecteer kon je over de 100 euro per band. Met jouw aanbieding zit je op een kale bandenprijs van zo'n 67 euro, maar dan weet ik je maat niet.

• Roenie
  • Niet online
Slasher schreef op donderdag 25 november 2010 @ 12:24:
Kleine stelling voor de ervaren winterbanden rijders, ik heb een aanbieding liggen bij mijn Volkswagen dealer om winterbanden te kopen die 1 seizoen gebruikt zijn, met 6mm profieldikte ipv 8mm

Het gaat om Vredestein Snowtrac 3 inclusief montage/stalen velg, voor 449 euro ex opslag. Is dit een goede deal ondanks de wat mindere profiel dikte?

Volgens de dealer kon ik hier nog wel 4 tot 5 seizoenen op rijden, de banden komen van een demo auto af.
In één seizoen 2mm en jij kunt met de overige 2mm (tot 4mm) nog 4 tot 5 seizoenen rijden. Hoeveel rijden die demoauto's wel niet? En hoe weinig rij jij dan?

Winterbanden zijn gewoon duurder door het verbruik, netto profiel, en door het wisselen. Als je heel weinig rijdt zit je ook nog eens met winter en zomerbanden die oud zijn als ze op zijn. Het hangt van verschillende factoren af of dat opweegt tegen de voordelen.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

_JGC_ schreef op donderdag 25 november 2010 @ 12:38:
Hangt een beetje van je maat af denk ik. Weet niet hoe duur die dingen normaal zijn. 150 euro korting voor 1 seizoen gebruik vind ik op zich redelijk, maar dan moet de normale prijs ook in verhouding staan met wat je normaal uit zou geven voor winterbanden.
Reken voor die stalen velgen 100 euro voor een setje en reken voor de montagekosten een uur werk, zit je op 449-100-80 = 269 voor 4 banden die 2mm minder profiel hebben.

Welke maat hebben we het hier over? Als ik op autobandenmarkt.nl een SnowTrac 3 op 195/65/15 selecteer kon je over de 100 euro per band. Met jouw aanbieding zit je op een kale bandenprijs van zo'n 67 euro, maar dan weet ik je maat niet.
Volgens mij is het de maat die jij noemt, 195/65/15, ik heb nu 205/55/16 maar volgende de dealer kon dit makkelijkk. Maar bedankt voor je toelichting, denk toch wel dat het een goede deal is.
Roenie schreef op donderdag 25 november 2010 @ 12:49:
[...]
In één seizoen 2mm en jij kunt met de overige 2mm (tot 4mm) nog 4 tot 5 seizoenen rijden. Hoeveel rijden die demoauto's wel niet? En hoe weinig rij jij dan?

Winterbanden zijn gewoon duurder door het verbruik, netto profiel, en door het wisselen. Als je heel weinig rijdt zit je ook nog eens met winter en zomerbanden die oud zijn als ze op zijn. Het hangt van verschillende factoren af of dat opweegt tegen de voordelen.
Ik rij ongeveer 17.500 km per jaar en dat is het gros in de zomer op zomerbanden, en ik denk niet dat die demoauto zoveel op die banden heeft gereden. De dealer noemt 3mm als acceptabele dikte, dus ik denk wel dat ik er 4 seizoenen op kan rijden. en de velgen heb ik al bij wisseling dus dat scheelt dan sowieso.

[ Voor 30% gewijzigd door Slasher op 25-11-2010 12:54 ]

Verwijderd

Ze zijn al half op! Winterbanden verliezen hun werking onder de 4mm, waar het voor zomerbanden 2mm is. 450,- lijkt mij wat aan de hoge kant.

Welke maat hebben we hier over?

Overigens denk ik dat je met 17.500km per jaar echt wel drie a vier seizoenen vooruit kunt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2010 13:11 ]

• redwing
Slasher schreef op donderdag 25 november 2010 @ 12:52:
Ik rij ongeveer 17.500 km per jaar en dat is het gros in de zomer op zomerbanden, en ik denk niet dat die demoauto zoveel op die banden heeft gereden. De dealer noemt 3mm als acceptabele dikte, dus ik denk wel dat ik er 4 seizoenen op kan rijden. en de velgen heb ik al bij wisseling dus dat scheelt dan sowieso.
Als die demo-auto niet zoveel op die banden heeft gereden en toch 2mm op heeft gereden waarom zou dat bij jou anders zijn.

Verder reken ik in dit soort gevallen meestal met prijs/mm of per jaar. Standaard is de band 8mm en je kunt er op rijden tot 3mm, dan kun je totaal 5mm op rijden. Normaal zijn ze 599 oftewel je betaald 120 euro/mm. Bij jouw banden zijn er al 2 mm afgereden dus dan zal er minimaal 240 euro van de prijs afgaan wil het rendabel zijn. Aan de andere kant zal het bij jou vooral om leeftijd van de band gaan aangezien een band normaal gesproken een jaar of 5 mee gaat. Daarvan is er al eentje op dus dan zou je 120 euro korting moeten krijgen en wat dat betreft zou de prijs aardig kunnen kloppen.

Een ander punt is dat het met winterbanden wel aan te raden is van min. 4mm uit te gaan. 3 is wel erg weinig als je echt op sneeuw terecht komt.

Voor jou lijkt het me geen slechte deal omdat je weinig rijd. Als je nu heel veel zou rijden zou het wel een slechte deal zijn. Het enige punt wat ik me af zou vragen is hoe er 2mm afgereden kan zijn in 1 jaar met een demo-auto waar weinig mee is gereden. Ik zou dus goed controleren of dat verhaal wel klopt en je niet stiekem banden mee krijgt die wat ouder zijn als 1 jaar.

[removed]

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2010 @ 13:10:
[...]

Ze zijn al half op! Winterbanden verliezen hun werking onder de 4mm, waar het voor zomerbanden 2mm is. 450,- lijkt mij wat aan de hoge kant.

Welke maat hebben we hier over?

Overigens denk ik dat je met 17.500km per jaar echt wel drie a vier seizoenen vooruit kunt.
Volgens mij 195/65/15, en die 17.500kilometer is zeker voor de helft op zomerbanden.
redwing schreef op donderdag 25 november 2010 @ 13:15:
[...]

Als die demo-auto niet zoveel op die banden heeft gereden en toch 2mm op heeft gereden waarom zou dat bij jou anders zijn.

Verder reken ik in dit soort gevallen meestal met prijs/mm of per jaar. Standaard is de band 8mm en je kunt er op rijden tot 3mm, dan kun je totaal 5mm op rijden. Normaal zijn ze 599 oftewel je betaald 120 euro/mm. Bij jouw banden zijn er al 2 mm afgereden dus dan zal er minimaal 240 euro van de prijs afgaan wil het rendabel zijn. Aan de andere kant zal het bij jou vooral om leeftijd van de band gaan aangezien een band normaal gesproken een jaar of 5 mee gaat. Daarvan is er al eentje op dus dan zou je 120 euro korting moeten krijgen en wat dat betreft zou de prijs aardig kunnen kloppen.

Een ander punt is dat het met winterbanden wel aan te raden is van min. 4mm uit te gaan. 3 is wel erg weinig als je echt op sneeuw terecht komt.

Voor jou lijkt het me geen slechte deal omdat je weinig rijd. Als je nu heel veel zou rijden zou het wel een slechte deal zijn. Het enige punt wat ik me af zou vragen is hoe er 2mm afgereden kan zijn in 1 jaar met een demo-auto waar weinig mee is gereden. Ik zou dus goed controleren of dat verhaal wel klopt en je niet stiekem banden mee krijgt die wat ouder zijn als 1 jaar.
Ik heb het idee dat de banden 2 jaar oud zijn, ze zijn in de vorige (barre) winter niet gebruikt. Maar in het jaar daarvoor

Twijfel nu toch......maar het gaat mij niet echt om de huidige profieldikte maar hoe lang ik er op kan rijden voordat ik ze moet vervangen, als ik met die 2mm nog 3 tot 4 seizoenen kan rijden dan lijkt me dat goed. Je moet zoals gezegd uitgaan van de kale bandenprijs en deze 450 euro is incl stalen velg en montage.

En ik besef me ook dat ik ze eerder moet vervangen maar dat is ook logisch.

[ Voor 69% gewijzigd door Slasher op 25-11-2010 13:24 ]

Verwijderd

Als ik op autobandenmarkt denk ik dat je voor 500,- nieuwe SnowTrac 3 inclusief stalen velg thuisbezorgd heb. Heb je ze ook in 1 tot 2 weken in huis.

• psy

psy

Ik zou dit niet doen.
Een complete set inclusief velgen kost bij autobandenmarkt 454 euro!
Oftewel voor hetzelfde geld nieuwe velgen en nieuwe banden...

Heb even gezocht op een Golf V 2.0 tdi kom dan uit op 195/65/15 erg courant dus

[ Voor 55% gewijzigd door psy op 25-11-2010 13:34 ]

Verwijderd

psy schreef op donderdag 25 november 2010 @ 13:29:
[...]

Ik zou dit niet doen.

Whehehe, ik kwam ook op de 454 uit, maar dan met plus 9,90 maal 4 maakt bijna 500,-. Had gezocht op een Golf VI 1.4 TSI

Ik heb in ieder geval goede ervaringen met ze. Mijn winterbanden komen uit week 42 van dit jaar dus het fabeltje dat ze oude voorraad verkopen blijkt ook al niet waar.

• psy

psy

Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2010 @ 13:45:
[...]

Whehehe, ik kwam ook op de 454 uit, maar dan met plus 9,90 maal 4 maakt bijna 500,-. Had gezocht op een Golf VI 1.4 TSI

Ik heb in ieder geval goede ervaringen met ze. Mijn winterbanden komen uit week 42 van dit jaar dus het fabeltje dat ze oude voorraad verkopen blijkt ook al niet waar.
Yep natuurlijk plus verzendkosten van 10 per band was ik even vergeten
Blijft het een betere deal vind ik.

• Gonadan

Gonadan

psy schreef op donderdag 25 november 2010 @ 13:48:
[...]

Yep natuurlijk plus verzendkosten van 10 per band was ik even vergeten
Blijft het een betere deal vind ik.
Autobandenmarkt rekent toch geen verzendkosten? Of wel met complete wielen. (mijn maat hebben ze niet eens :D )

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• havana
Mijn 2de hands winterbanden + velgen zijn gemonteerd :)

Uiteindelijk binnen 45 minuten inclusief zomerbanden+velgen naar zolder tillen (2 etages) én handen wassen :P

Moet ik de zomerbanden nog leeg laten lopen of gewoon op spanning laten staan?

[ Voor 5% gewijzigd door havana op 25-11-2010 13:55 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Gonadan schreef op donderdag 25 november 2010 @ 13:55:
[...]

Autobandenmarkt rekent toch geen verzendkosten? Of wel met complete wielen. (mijn maat hebben ze niet eens :D )
Bij complete wielen wel. Ze noemen het verzendkosten, maar ik denk eigenlijk dat het kosten voor het monteren en balanceren zijn.

• psy

psy

havana schreef op donderdag 25 november 2010 @ 13:55:
Mijn 2de hands winterbanden + velgen zijn gemonteerd :)

Uiteindelijk binnen 45 minuten inclusief zomerbanden+velgen naar zolder tillen (2 etages) én handen wassen :P

Moet ik de zomerbanden nog leeg laten lopen of gewoon op spanning laten staan?
Hahaha dat was ook mijn persoonlijk record dit jaar drie kwartier.
Gewoon op spanning laten. Volgend seizoen niet vergeten weer op spanning te brengen.

• havana
Thx :)

Mijn Pedros fietspomp (voor de racer) zal dan net als vandaag weer uitkomst bieden :)

DIT IS MIJN WEBSITE

• Slasher
  • Niet online

Slasher

psy schreef op donderdag 25 november 2010 @ 13:29:
[...]

Ik zou dit niet doen.

Ik zie deze prijs, band + velg, dan kom ik op 557 euro, maar dan moet ik ze er nog onder krijgen, en dat is ook niet gratis ;)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IDU64XIMdUTg4zU8U2xbHnT9/full.jpg

• havana
Hoe bedoel je? Dat het jou tijd kost?

DIT IS MIJN WEBSITE

• Slasher
  • Niet online

Slasher

havana schreef op donderdag 25 november 2010 @ 14:47:
Hoe bedoel je? Dat het jou tijd kost?
Nee maar ik ga het niet zelf doen, omdat ik niet zo handig ben ;)

Maar ik zie ff niet hoe psy aan 454 komt

Verwijderd

Ik had naar T-banden gekeken, max 190km/u

talen velgen met winterbanden (LK 5 x 112.00 x 57.00)
Vredestein SNOWTRAC 3 M+S keurmerk 195/65 R15 91T
VW GOLF VI 1.4 TSI 1K 1390ccm 90 kW 10.2008- EUR 113,50 4 EUR 454,00

Exact dezelfde maat.

Jouw keuze komt uit op een H-band, max 210

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2010 14:53 ]

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Ok ik snap het had verkeerd gekeken

Verwijderd

Je had wel goed gekeken trouwens, mijn aanname was fout. Overigens is T echt wel voldoende hoor, maar officieel moet je dan een sticker plaatsen met max 190. Jouw auto kan namelijk 194.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2010 14:55 ]

• psy

psy

Er zijn trouwens betere winterbanden voor iets minder geld nog wel :)

• Slasher
  • Niet online

Slasher

psy schreef op donderdag 25 november 2010 @ 15:00:
Jouw 454 was zonder verzendkosten, en zonder montage en aangezien ik het niet zelf ga doen ben ik dus nog weer minmaal 10 euro per band kwijt om monteren/balanceren etc.

Dus dan kom je zo rond de 550 euro uit, en dat komt dan weer dicht bij de nieuwprijs bij mijn dealer.

Wel ga ik zo ff langs om zeker te zijn dat ik er nog een aantal seizoenen op kan rijden, dan maakt het mij niet uit dat er wat profiel dikte af is.

Maar bedankt voor het meedenken waardeer het wel :)

Verwijderd

Voor het gemak moet je gewoon ingaan op het aanbod van de dealer. Het is ook weer niet enorm duur.

• _JGC_
  • Nu online
Kijk ook even of het T of H is, daar zit dus blijkbaar nogal een groot verschil in qua kostprijs. Ik had bij Autobandenmarkt een H gekozen, die kosten kaal 102 euro per band.

• havana
Slasher schreef op donderdag 25 november 2010 @ 14:48:
[...]

Nee maar ik ga het niet zelf doen, omdat ik niet zo handig ben ;)

Maar ik zie ff niet hoe psy aan 454 komt
Handig zijn? Je kunt toch wel een auto opkrikken, vier moeren losdraaien en weer vastdraaien?

Ik denk dat zelfs mijn vrouw het zou kunnen. :P

DIT IS MIJN WEBSITE

• psy

psy

Je moet wel een beetje voorzichtig zijn en een goede krik hebben dan is het gemakkelijk. Doe het ook zelf met een hydraulische krik, wel altijd opletten waar k hem eronder zet. Plus letten op de draairichting van de banden. Valt wel mee maar kan me tegelijk voorstellen dat mensen er niet aan willen beginnen.

Verwijderd

De meeste banden hebben geen draairichting. Zolang outside aan de buitenkant zit is het prima.

• ConZito
Als je idd geen wiel kan wisselen hoor je IMHO niet in een auto...

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2010 @ 16:40:
De meeste banden hebben geen draairichting. Zolang outside aan de buitenkant zit is het prima.
Banden hebben wel degelijk een draairichting (pijltje op de band). De verkeerde kant op betekent dat het profiel niet werkt en het water wordt voor de band gegooid ipv goed afgevoerd.

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:24
ConZito schreef op donderdag 25 november 2010 @ 16:43:
Dat valt dan in de orde: Als je niet zelf je OS kunt installeren, behoor je niet thuis achter een computer.

Dat jij en ik zelf onze wielen wisselen, betekend niet dat iedereen dat kan / aandurft. Het is tenslotte een belangrijk onderdeel en als de wielbouten niet goed genoeg vast zitten of juist te vast, kan er van alles mis gaan.

In geval iemand een band lek rijd en niet zelf kan wisselen is er altijd nog anwb. Als iemand z`n OS opnieuw moet installeren, is er altijd de computerboer op de hoek. :)

• _JGC_
  • Nu online
Mijn winterbanden hebben dat dus wel. Bij het opslaan wordt meestal LA, RA, LV en RV op de banden geschreven, ik doe dat niet:
- achterbanden hebben altijd meer profiel dan voorbanden bij mij
- mijn winterbanden hebben een Left en Right markering op de buitenzijde staan vanwege draairichting
- mijn zomerbanden hebben dat niet, maar veel last zal ik er niet van hebben als ik links en rechts omdraai

Ik heb ze maandag verwisseld, ging vrij makkelijk, maar nu is mijn wielboutsleutel stuk, of iig zo ver heen dat ik niet verwacht er nog veel wielen mee te kunnen verwisselen. Dat ding is helemaal krom bij de kop, en het ziet er niet heel stevig meer uit, ik gok dat ie na het verwisselen van een paar wielen kapot gaat aan metaalmoeheid, als voor die tijd de las het niet begeven heeft.
Als krik gebruik ik een hydraulische krik die ik destijds voor 35 euro bij de aldi heb gekocht. Voldoet op zich redelijk, maar er zullen zeker betere zijn. Dat ding krijgt mijn 949kg wegende auto iig in de lucht en daar gaat het om.

Nu nog sneeuw, KNMI doet zijn eer wel aan :+

Edit:
overigens laatst collega met lekke band die toch de ANWB liet komen: "Ik laat mijn aars er niet af rijden als ik op de vluchtstrook sta te banden verwisselen, daar is de ANWB voor"

[ Voor 8% gewijzigd door _JGC_ op 25-11-2010 16:53 ]

• Gonadan

Gonadan

psy schreef op donderdag 25 november 2010 @ 16:35:
Je moet wel een beetje voorzichtig zijn en een goede krik hebben dan is het gemakkelijk. Doe het ook zelf met een hydraulische krik, wel altijd opletten waar k hem eronder zet. Plus letten op de draairichting van de banden. Valt wel mee maar kan me tegelijk voorstellen dat mensen er niet aan willen beginnen.
Je moet de punten weten waar de krik onder mag, dan overige wielen even blokkeren met bakstenen en de rem erop. En vooral zorgen dat je de moeren de eerste slag al losgedraaid hebt voordat je de auto gaat opkrikken. Bij een lekke band moet hetzelfde dus wat moet er dan moeilijk aan zijn?
_JGC_ schreef op donderdag 25 november 2010 @ 16:52:

overigens laatst collega met lekke band die toch de ANWB liet komen: "Ik laat mijn aars er niet af rijden als ik op de vluchtstrook sta te banden verwisselen, daar is de ANWB voor"
:D

[ Voor 17% gewijzigd door Gonadan op 25-11-2010 17:00 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Slasher
  • Niet online

Slasher

ConZito schreef op donderdag 25 november 2010 @ 16:43:
Waar slaat dat nou weer op? Waarom zou ik zelf klooien en de boel beschadigen als ik het voor weinig meer kan laten doen?
havana schreef op donderdag 25 november 2010 @ 16:33:
[...]

Handig zijn? Je kunt toch wel een auto opkrikken, vier moeren losdraaien en weer vastdraaien?

Ik denk dat zelfs mijn vrouw het zou kunnen. :P
Ik heb er gewoon geen zin in en ik heb er wat voor over dat iemand dat professioneel doet., en wat Nomis zegt: Als ik wat verkeerd doe dan kunnen de gevolgen toch best groot zijn.
Nomis schreef op donderdag 25 november 2010 @ 16:50:
Dat jij en ik zelf onze wielen wisselen, betekend niet dat iedereen dat kan / aandurft. Het is tenslotte een belangrijk onderdeel en als de wielbouten niet goed genoeg vast zitten of juist te vast, kan er van alles mis gaan.
Precies :)

[ Voor 62% gewijzigd door Slasher op 25-11-2010 17:01 ]

• ConZito
Als je dat nou gewoon zegt.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Maar dat geeft jou niet het recht om mij daar zo over te veroordelen. Ik support de lokale middenstander door hun ook een paar centen te laten verdienen daarop. Dat jij banden kan verwisselen prima, hell ik zou mijn mobiliteitservice bellen om een band te verwisselen als ik langs de A2 sta met een lekke band :)

Verwijderd

Ik heb vandaag toch maar een setje Dunlop SP Winter Sport 3D banden onder mijn Leon laten monteren. Heb nooit eerder winterbanden gebruikt, maar nu mijn zomerbanden eigenlijk ook een beetje op hun eind beginnen te lopen leek het me toch wel verstandig. Vorig jaar ging het nog wel op die zomerbanden (gewoon de snelheid aanpassen en af en toe wegrijden in z'n 2 als het erg glibberig was), maar een beetje extra grip kan nooit kwaad.

En nu maar hopen op een barre winter. :+

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 23:23

JdM

Humbled

voor een lekke band gebruik ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.poetsproducten.nl/product_images/c/tyre_s_leaks__82145.jpg

Heb ik altijd in de auto en tijdens wintersport is het sowieso handig, want mijn reservewiel is geen winterband maar een thuiskomer. Dan frot ik die lekke band hier wel mee vol :Y

[ Voor 42% gewijzigd door JdM op 25-11-2010 17:18 ]

• redwing
JdM schreef op donderdag 25 november 2010 @ 17:17:
[afbeelding]

Heb ik altijd in de auto en tijdens wintersport is het sowieso handig, want mijn reservewiel is geen winterband maar een thuiskomer. Dan frot ik die lekke band hier wel mee vol :Y
Dat heeft wel als nadeel dat je daarna je band kan wegknikkeren ook al blijkt het achteraf dat er een vuiltje in je ventiel zat ;)

[removed]

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Viper® schreef op donderdag 25 november 2010 @ 16:47:
[...]

Banden hebben wel degelijk een draairichting (pijltje op de band). De verkeerde kant op betekent dat het profiel niet werkt en het water wordt voor de band gegooid ipv goed afgevoerd.
Niet allemaal.

Ik heb momenteel aan de voorkant 2 dezelfde banden en aan de achterkant 2 dezelfde banden.
Mijn achterbanden hebben wel een pijtje, bij de voorbanden maakt de draairichting niet uit.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 23:23

JdM

Humbled

redwing schreef op donderdag 25 november 2010 @ 17:28:
[...]

Dat heeft wel als nadeel dat je daarna je band kan wegknikkeren ook al blijkt het achteraf dat er een vuiltje in je ventiel zat ;)
klopt.

Ik doel er alleen maar op dat ik er dankzij die spuitbus geen extra winterband in mijn auto hoef te hebben en niet van de vluchtstrook gereden wordt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door JdM op 25-11-2010 18:41 ]

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Ben vandaag wel door de sneeuw gereden. Plaatselijke sneeuwbui blijkbaar bij Oudewater. Ik schrok wel even, want dat is een mooie binnendoorweggetje tussen Gouda en Woerden en daar reed ik +/- 100 km/h. Ik zag wel wat vreemds aan de weg in de verte en dat bleek dus gewoon sneeuw te zijn. En na een paar honderd meter was het ook weer weg; was het gewoon weer nat van de regen.

Verder totaal geen problemen gehad met mijn harde 225/45/17 banden (hard opgepompt en harde compound). Wel rustig mijn snelheid aangepast natuurlijk.

• 3p0x
  • Laatst online: 14:46
psy schreef op donderdag 25 november 2010 @ 15:00:
En welke zijn dat?

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:41
JdM schreef op donderdag 25 november 2010 @ 17:17:
[afbeelding]

Die is voor 2 wielers...Zie hun website.

Als je band groter is dan 165R14 dan heb je de 500ml variant nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 25-11-2010 22:16 ]

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2010 @ 16:40:
En wat denk je dat dat is schat? Band met outside markering kan maar op 1 manier gemonteerd worden ;)

Heeft ook een computer!

• Nobby
  • Laatst online: 03:20

Nobby

Nuts!

Bertus schreef op donderdag 25 november 2010 @ 22:58:
[...]

En wat denk je dat dat is schat? Band met outside markering kan maar op 1 manier gemonteerd worden ;)
Linksvoor en rechtsvoor dan? outside[]--[]outside :)

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Pagina: 1 ... 9 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.