Dat is wel een vreemde gedachtengang die je er op na houdt. Jouw conclusie is: of je nu zomerbanden of winterbanden hebt, je moet met beide even hard rijden anders ben je niet goed bezig. Wat ik even mis is waarom het niet onveiliger is dat er mensen met 60 gaan rijden terwijl rijden met 80 (en winterbanden) ook veilig is terwijl het wel onveiliger is dat mensen met 40 gaan rijden terwijl de rest 60 rijdt.Gonadan schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 14:25:
[...]
Dat heb ik niet gezegd.
Blijkbaar komt het niet goed over wat ik bedoel, ik zal het proberen uit te leggen.
Stel:
Het is met zomerbanden mogelijk om met 60 redelijk goed over de snelweg te komen.
Dan trek ik de volgende conclusies:
• ieder die met zomerbanden 60 rijdt is goed bezig want die past zijn snelheid aan aan de omstandigheden;
• ieder die met winterbanden 60 rijdt is zeer goed bezig want die past zijn snelheid én uitrusting aan aan de omstandigheden;
• ieder die 40 gaat rijden is niet goed bezig want is óf te bang om de weg op te mogen, óf heeft een dusdanig slechte uitrusting dat hij beter thuis had kunnen blijven. Deze persoon kan niet met het verkeer meerijden en is inderdaad obstakel;
• ieder die met winterbanden 80 rijdt is niet goed bezig want doet het voordeel van de uitrusting teniet met een verminderde aanpassing aan de omstandigheden.
Zolang je dus bij optie 1 kunt blijven met je zomerbanden is het niet noodzakelijk om winterbanden te halen, het kan wel voor extra veiligheid zorgen maar dat moet iedereen persoonlijk afwegen en kan je eventueel in optie 2 vallen.
Als je in optie 3 geraakt dan ben je blijkbaar niet meer in staat om normaal aan het verkeer deel te nemen. Dan moet je als het aan jezelf ligt gewoon thuisblijven en als het aan je uitrusting ligt die verbeteren. Optie 3 komt echter veel minder voor dan optie 1.
Optie 4 is het punt waar veel van die krantenartikelen over gaan, in plaats van het zorgen voor een extra veiligheidsmarge door de winterbanden wordt die marge gelijk gebruikt om harder over sneeuw te kunnen gaan. Dat is waar die organisaties vraagtekens bij hebben want 90% van Nederland heeft wél de veiligheid voorop waar veel consumenten de tijdswinst als belangrijk zien.
Want je kunt wel zeggen "ja, maar dan haal je de extra veiligheidsmarge weg", maar dan hoor ik je ook zeggen dat je beter altijd 60 moet gaan rijden want 60 rijden op een droge weg is ook veiliger dan 120.
Signatures zijn voor boomers.