Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.849 views

Onderwerpen

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
Bertus schreef op donderdag 25 november 2010 @ 22:58:
[...]

En wat denk je dat dat is schat? Band met outside markering kan maar op 1 manier gemonteerd worden ;)
Meerdere dus, je hebt zowel op je linkerkant als je rechterkant een outside. Draai je ze om, dan draait je wiel de andere kant op. De meeste banden hebben een outside/inside, en dat is het enige wat telt bij die banden. Sommige banden hebben een left/right, waarbij het dus wel uitmaakt aan welke kant van de auto ze zitten, dat zijn de banden met draairichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Minder ongelukken door winterbanden

Auto's met winterbanden hebben structureel minder ongelukken dan auto's die in de winter op zomerbanden rijden. Dat blijkt uit een onderzoek van de verkeerspsycholoog van Achmea, Adriaan Heino. Hij analyseerde de gegevens van duizenden ongelukken en schades aan de hand van verzekeringsdossiers.

Groot verschil
Bij auto's die het hele jaar op zomerbanden rijden neemt de schadefrequentie voor schade aan de eigen auto met 32% toe. Bij mensen die op winterbanden rijden is de stijging circa 12%. Het aantal gevallen waarbij schade is aan een andere auto (WA-schade) stijgt 22% ten opzichte van de zomer bij zomerbanden. Eigenaars van winterbanden maken in de winter maar 7% meer brokken dan in de zomer.

Meer, maar minder erg
In de winter ontstaan er dus meer schades dan in de winter. Maar de schadebedragen zijn in de winter gemiddeld wel lager dan in de zomer. Veel kleine glijpartijtjes dus, met minimale blik- of lakschade. Het type band maakt daarbij niet uit. De gemiddelde WA-schadekosten zijn in de winter 35% lager dan in de zomer.

Verplichting
Adriaan Heino wil het debat over het verplicht stellen van winterbanden nieuw leven inblazen. Een populair onderwerp is dat niet: 63% van de Nederlanders is tegen een verplichting. In onder meer Italië, Oostenrijk en Frankrijk zijn winterbanden verplicht. In Duitsland moet je winterbanden hebben tijdens 'winterse omstandigheden' om verzekerd te blijven. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) is tegen een verplichting, omdat er in Nederland volgens het ministerie 'maar zelden omstandigheden [zijn] waarbij winterbanden een groot voordeel bieden'. Toch was er vorig jaar veel ophef toen bleek dat veel politiewagens en busjes voor het vervoeren van kinderen geen winterbanden hebben.

Veilig gevoel
De banden hebben overigens wel een ongewenst psychologisch effect, net als andere veiligheidsmaatregelen. Mensen wanen zich veiliger en vertonen vervolgens roekelozer gedrag. Hard of onvoorzichtig rijden is ook op winterbanden dus geen goed idee. Beter is het om bij winters weer alles in het verkeer ruimer te nemen: meer afstand houden, rustiger rijden, eerder richting aangeven en alleen inhalen als het echt niet anders kan.
Bron
Dat niemand dit nieuwsbericht nog heeft geplaatst. Er zit dus een groot verschil tussen de stijging van het aantal ongevallen met of zonder winterbanden. Dit zijn al gewoon de kale cijfers, want effecten als het aantal gereden kilometers is nog niet eens meegenomen.

Er wordt ook nog even melding gemaakt van het psychologische effect, maar dat zie je helemaal niet terug in de statistieken.

Conclusie: winterbanden zijn veiliger, zelfs in Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 08:26:
Dat niemand dit nieuwsbericht nog heeft geplaatst. Er zit dus een groot verschil tussen de stijging van het aantal ongevallen met of zonder winterbanden. Dit zijn al gewoon de kale cijfers, want effecten als het aantal gereden kilometers is nog niet eens meegenomen.

Er wordt ook nog even melding gemaakt van het psychologische effect, maar dat zie je helemaal niet terug in de statistieken.
Ik had hem nog niet gezien. We kunnen natuurlijk allemaal theorieën bedenken waarom deze cijfers eruit komen maar dat ga ik niet doen want ik vind het wel interessant. Ik zou wel een wat gedetailleerder resultaat van dat onderzoek willen zien. Een die aangeeft wat ze precies met zomer en winter bedoelen en welk type klanten ze gebruikt hebben en of daar nog verschillen in zit. Het verschil is groter dan ik had verwacht.

Aan de statistieken kan je zien dat het psychologische effect bij niet genoeg mensen ervoor zorgt dat ze alsnog een ongeluk veroorzaken. Maar daar waren we toch al uit?
Conclusie: winterbanden zijn veiliger, zelfs in Nederland
Afhankelijk van de situatie, maar daar waren we toch ook al uit? ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 08:26:
[...]

Conclusie: winterbanden zijn veiliger, zelfs in Nederland.
Dat vind ik een wat voorbarige conclusie op basis van dat artikel en die paar percentages.

Ik durf wel te stellen dat het doorgaans wat duurdere auto's zijn die met winterbanden worden uitgerust (ik heb hier geen cijfers van). Dat zijn auto's die dus ook in groter mate beschikken over (veiligheids)systemen als ABS, ESP, PDC et cetera. Er zullen (veel) minder auto's in de klassen van de Renault Twingo in de winter op winterbanden staan dan auto's in de klasse Audi A6 is mijn verwachting.

Is de geringere mate van schade bij auto's met winterbanden volledig te herleiden naar die winterbanden? Of misschien ook (deels) naar diverse veiligheidssystemen die in een grotere mate op auto's met winterbanden aanwezig zijn dan op auto's zonder winterbanden.

Iets vergelijkbaars kan gelden voor de ervarenheid van de bestuurder. Ik durf ook wel te stellen dat een groter deel van de ervaren bestuurders hun auto uitrust met winterbanden dan dat onervaren bestuurders dat doen.

[ Voor 7% gewijzigd door argro op 26-11-2010 09:13 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Twingo komt in een winterse bui überhaupt niet op de weg. Zo kunnen we nog wel even doorgaan. De verschillen zijn te groot om ze zomaar even onder de tafel te vegen. Neemt niet weg dat een onderzoek wie de winterbandengebruikers zijn best wel interessant kan zijn.

Ik kan ook beargumenteren dat veelrijders met winterbanden rijden. Veelrijders maken meer kilometers dus hebben meer kans op een ongeval. Toch hebben ze minder schade ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2010 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:25
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2010 @ 17:11:
Ik heb vandaag toch maar een setje Dunlop SP Winter Sport 3D banden onder mijn Leon laten monteren. Heb nooit eerder winterbanden gebruikt, maar nu mijn zomerbanden eigenlijk ook een beetje op hun eind beginnen te lopen leek het me toch wel verstandig. Vorig jaar ging het nog wel op die zomerbanden (gewoon de snelheid aanpassen en af en toe wegrijden in z'n 2 als het erg glibberig was), maar een beetje extra grip kan nooit kwaad.

En nu maar hopen op een barre winter. :+
Krijg vandaag ook deze banden eronder, net zoals onder de auto van mijn vriendin die word ook vandaag gedaan.

Mijn huidige zomerbanden zijn voor echt kaal, zit nog net het minimum aan profiel op dus tja nieuwe banden moesten er toch komen. Laat ze gewoon op mijn LM velgen leggen en dan volgend voorjaar nieuwe zomerbanden met nieuwe LM velgen.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 09:12:
Die Twingo komt in een winterse bui überhaupt niet op de weg. Zo kunnen we nog wel even doorgaan. De verschillen zijn te groot om ze zomaar even onder de tafel te vegen. Neemt niet weg dat een onderzoek wie de winterbandengebruikers best wel interessant kan zijn.

Ik kan ook beargumenteren dat veelrijders met winterbanden rijden. Veelrijders maken meer kilometers dus hebben meer kans op een ongeval. Toch hebben ze minder schade ;)
Mijn bedoeling was oko niet om zomaar even van alles onder de tafel te vegen. Ik wilde alleen maar aangeven dat je voorzichtig moet zijn met conclusies op basis van zo'n artikel met 3 percentages. Het is niet heel erg ingewikkeld om op basis van diezelfde percentages een artikel te schrijven waaruit blijkt dat winterbanden geen enkel voordeel met zich meebrengen. Dat de winterbanden misschien een paar kleine schades voorkomen, maar dat die schades kleiner zijn dan de kosten van winterbanden. Dat soort werk.

[ Voor 17% gewijzigd door argro op 26-11-2010 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er missen inderdaad een hoop gegevens, maar het is wel een goede/leuke eerste indicatie. In ieder geval voer voor discussie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:06
argro schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 09:17:
[...]
Mijn bedoeling was oko niet om zomaar even van alles onder de tafel te vegen. Ik wilde alleen maar aangeven dat je voorzichtig moet zijn met conclusies op basis van zo'n artikel met 3 percentages. Het is niet heel erg ingewikkeld om op basis van diezelfde percentages een artikel te schrijven waaruit blijkt dat winterbanden geen enkel voordeel met zich meebrengen. Dat de winterbanden misschien een paar kleine schades voorkomen, maar dat die schades kleiner zijn dan de kosten van winterbanden. Dat soort werk.
Wat ik zowiezo een leuke bevinding vind is dat de standaard WA schade in de winter standaard 35% lager ligt dan in de zomer. Schijnbaar rijden we met zijn allen dus al een stuk voorzichtiger.

Ik vraag me wel af hoe hij aan zijn gegevens komt en bij hoeveel auto's hij dit nagekeken heeft. Standaard staat volgens mij nl. nergens vermeld op wat voor banden iemand rijdt. Daarnaast mis je inderdaad heel veel gegevens (wat voor auto's, hoeveel rijden ze gemiddeld op de weg, is ook meegenomen dat er mensen zijn die met winterbanden in de zomer rijden, letten mensen misschien beter op hun profiel bij winterbanden etc.)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 09:40:
[...]

Wat ik zowiezo een leuke bevinding vind is dat de standaard WA schade in de winter standaard 35% lager ligt dan in de zomer. Schijnbaar rijden we met zijn allen dus al een stuk voorzichtiger.
Er vallen ook minder verkeersslachtoffers met slecht weer. Meer ongelukken, minder gewonden/doden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 10:25

artificial_sun

Mazda Rx7

Zou dat niet komen omdat er minder mensen op straat zijn met slecht weer. Vooral minder fietsers en kinderen denk ik.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:09

Pinobigbird

doesn't share food!

Minder ongelukken door winterbanden

[...]
Meer, maar minder erg
In de winter ontstaan er dus meer schades dan in de winter. [...]
Wait... what?

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:53

AzzKickah

06-CENSORED

[...]

Dat weet ik wel zeker, want vanochtend was er geen sneeuwvlokje te zien maar 90% van de automobilisten heeft het rempedaal al weer ten overvloede gevonden.

Echt, sommigen kunnen ook overdrijven zeg. Gewoon irritant af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
Mijn timing had niet beter kunnen zijn. Gister de winterbanden erop geschroefd, vannacht begon het met sneeuwen hier in Groningen :)

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 09:53

PauseBreak

derp!

[...]

Ja, dat is ook wel vrij eenvoudig te verklaren: Je voelt je minder veilig wanneer je door bijvoorbeeld sneeuwval nog minder goed in kunt schatten hoe hard andere mensen rijden, juist in kunt schatten wat je remweg is etc etc. Mensen houden dan dus al meer rekening met hun (on)mogelijkheden, zeker wanneer men in omstandigheden rijdt die men niet zoveel tegenkomt.
Ik vraag me wel af hoe hij aan zijn gegevens komt en bij hoeveel auto's hij dit nagekeken heeft. Standaard staat volgens mij nl. nergens vermeld op wat voor banden iemand rijdt. Daarnaast mis je inderdaad heel veel gegevens (wat voor auto's, hoeveel rijden ze gemiddeld op de weg, is ook meegenomen dat er mensen zijn die met winterbanden in de zomer rijden, letten mensen misschien beter op hun profiel bij winterbanden etc.)
Klopt, bij ongelukken wordt niet bijgehouden op wat voor banden iemand staat, dus dat is wel interessant om te weten hoe hij daar bij is gekomen.

Overigens eerste ongeluk alweer gehad. Vorige week sneeuwde het in Emmen en er ploegde direct iemand in mijn vriendins Hutsibutsi Colt, toen ze stond te wachten voor een rotonde omdat die persoon in een slip raakte tijdens het remmen (en dus te hard reed en/of te hard remde, anders raak je niet in een slip als er nog geen laag sneeuw ligt, maar het alleen maar sneeuwt). Gelukkig geen persoonlijke ongelukken. De Hutsibutsi doet nu wel tijdelijk z'n bijnaam eer aan en de nieuwe Ka (die achterop klapte) is total loss verklaard :X

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

PauseBreak schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 11:42:
Overigens eerste ongeluk alweer gehad. Vorige week sneeuwde het in Emmen en er ploegde direct iemand in mijn vriendins Hutsibutsi Colt, toen ze stond te wachten voor een rotonde omdat die persoon in een slip raakte tijdens het remmen (en dus te hard reed en/of te hard remde, anders raak je niet in een slip als er nog geen laag sneeuw ligt, maar het alleen maar sneeuwt). Gelukkig geen persoonlijke ongelukken. De Hutsibutsi doet nu wel tijdelijk z'n bijnaam eer aan en de nieuwe Ka (die achterop klapte) is total loss verklaard :X
Beetje respect hè, ik rijd ook in dat merk, weliswaar een echte in plaats van dat koekblik maar toch. :( ;)

@fastmatti:
Die rottige autobandenmarkt verkoopt mijn velgmaat volgens mij niet eens. :D

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 26-11-2010 11:55 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

havana schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 11:28:
Mijn timing had niet beter kunnen zijn. Gister de winterbanden erop geschroefd, vannacht begon het met sneeuwen hier in Groningen :)
Ach, ik kocht twee weken geleden een nieuwe auto en een aantal dagen later direct winterbanden besteld. Maandag is mijn auto afgeleverd en de banden gingen er op dinsdag op :P Sneller kon niet en veel speling qua tijd was er ook niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 09:04
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 09:12:
Die Twingo komt in een winterse bui überhaupt niet op de weg. Zo kunnen we nog wel even doorgaan. De verschillen zijn te groot om ze zomaar even onder de tafel te vegen. Neemt niet weg dat een onderzoek wie de winterbandengebruikers zijn best wel interessant kan zijn.

Ik denk ook dat je niet kan zeggen dat de auto's in de klasse audi A6 etc. op winterbanden rijden. Ik bedoel, hoeveel bmw's zie je niet elke winter weer die geen cm. vooruit komen met hun zomerbandjes onder hun vrolijk spinnende achterbandjes?

Overigens vanochtend de eerst klootviool gezien die vrolijk met 80 doorbaggerde in de bocht bij sneeuw. Die ging mooi achterstevoren het fietspad op tussen 2 bomen door. Gelukkig fietste daar niemand, dus het zag er wel komisch uit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
melcon schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 12:13:
[...]

Ik denk ook dat je niet kan zeggen dat de auto's in de klasse audi A6 etc. op winterbanden rijden. Ik bedoel, hoeveel bmw's zie je niet elke winter weer die geen cm. vooruit komen met hun zomerbandjes onder hun vrolijk spinnende achterbandjes?
Dat zegt ook niemand. Maar denk jij niet dat relatief gezien meer auto's in de klasse Audi A6 op winterbanden staan dan auto's in de klasse Renault Twingo? Daar ging het over. Natuurlijk zullen er bij extreme omstandighede BWM's achterstevoren op de weg staan omdat er zomerbanden onder zitten, dat is echter niet het punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik denk dat je dat wel zo kunt stellen. Het verband tussen veel kilometers maken en winterbanden. Is ook niet gek, want of a) het zit in het leasecontract, b) loont de moeite want door veel km's kun je de aanschaf gemakkelijker afschrijven. Beetje 300/400 euro uitgeven terwijl je nauwelijks rijd zorgt ervoor dat je totaalplaatje er duurder uit komt dan bij iemand die veel op de weg zit met de auto. (relatief gezien dan) Dat is voor mij ook de reden geweest waarom ik nog geen winterbanden heb onder mijn micra. Weinig km's maken zorgt ervoor dat met winterbanden voor vier maanden (nov/dec t/m mrt) wel mooi 100 euro per maand op je vaste kosten elke maand komt. Das nogal een slok op een borrel i.v.m. iemand die toch al veel kwijt is elke maand wegens veel brandstofverbruik. Dan kunnen die kosten voor winterbanden er gemakkelijker bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net alsof aan alleen leaserijders winterbanden hebben. Bovendien is het voor leaserijders vaak juist ontzettend duur om winterbanden te hebben. Voor een Golf kost het zo 20,- per maand extra. Dat is 960,- op een looptijd van 4 jaar terwijl je in dit tijd hooguit één set verslijt.

Zoals ik op de vorige pagina al eens op voorgerekend zijn winterbanden ergens tussen de 15 en 20% duurder. Bij een goedkope auto wordt het dus ook maar een klein beetje duurder. Praat je echt over hooguit 10,- in de maand.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2010 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het is inderdaad niet helemaal eerlijk om de volledige aanschafprijs aan te rekenen, het compenseert namelijk ook het verbruik van de zomerbanden. Echter hangen er wel een aantal dingen af van de gebruiker, montage enzo.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Gonadan schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 11:54:
[...]

Beetje respect hè, ik rijd ook in dat merk, weliswaar een echte in plaats van dat koekblik maar toch. :( ;)

@fastmatti:
Die rottige autobandenmarkt verkoopt mijn velgmaat volgens mij niet eens. :D
Die bijnaam komt volgens mij zelfs uit het grote Mitsubishi topic! ;):P

heb het even snel nagekeken, en voor de Fiesta van m'n ma zou het ook onnoemelijk duur worden om winterbandjes eronder te leggen. Die rijdt dus 'gewoon' rond met zomerbanden, weliswaar nieuwe, maar het blijven zomerbanden. Nu scheelt het dat je in die auto toch al voorzichtig moet rijden als het regent (want slechte wegligging), dus dat maakt neit zoveel verschil met de winter :9

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird

Pinobigbird

doesn't share food!

PauseBreak schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 13:08:
[...]
Fiesta [...] (want slechte wegligging) [...]
:?
De Fiesta wordt juist geprezen om z'n wegligging! Of heeft je ma een erg oud model Fiesta?

Ontopic:
Zelf toch ook maar winterbandjes besteld, zit in het leasecontract. De bandenkeuze voor 195/45 R16 is wel erg beperkt; het zullen wel de Pirelli WINTER 210 Snowcontrol Serie II worden, een middelmatig presterende band volgens de Auto Bild winterbandentest 2010 voor 195 breedte (pdf)

[ Voor 16% gewijzigd door Pinobigbird op 26-11-2010 13:38 . Reden: Auto Bild test toegevoegd ]

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:28
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 12:38:
Net alsof aan alleen leaserijders winterbanden hebben. Bovendien is het voor leaserijders vaak juist ontzettend duur om winterbanden te hebben. Voor een Golf kost het zo 20,- per maand extra. Dat is 960,- op een looptijd van 4 jaar terwijl je in dit tijd hooguit één set verslijt.

Zoals ik op de vorige pagina al eens op voorgerekend zijn winterbanden ergens tussen de 15 en 20% duurder. Bij een goedkope auto wordt het dus ook maar een klein beetje duurder. Praat je echt over hooguit 10,- in de maand.
Verschilt ook weer per werkgever. Ik betaal 10eu per maand .. bruto. Dus netto komt het op 6euro neer ofzo. Over 4 jaar is dat dus zo'n 290-300eu. Valt wel mee. (net zoals die 20eu van jou dan op zo'n 600eu uit zou komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Middelmatig? Hij haalt de top 4 net niet en scoort verder gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

PauseBreak schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 13:08:
Die bijnaam komt volgens mij zelfs uit het grote Mitsubishi topic! ;):P
offtopic:
Echt niet! Ik vond die bus met 'Mishitbus' erop wel lachen trouwens. ;)
heb het even snel nagekeken, en voor de Fiesta van m'n ma zou het ook onnoemelijk duur worden om winterbandjes eronder te leggen. Die rijdt dus 'gewoon' rond met zomerbanden, weliswaar nieuwe, maar het blijven zomerbanden. Nu scheelt het dat je in die auto toch al voorzichtig moet rijden als het regent (want slechte wegligging), dus dat maakt neit zoveel verschil met de winter :9
Hoezo onnoemelijk duur? Heeft zij zo'n rare situatie dan?

Hoe serieus moet je trouwens de maat nemen in bandentesten? Ik rijd op 185/65R14T terwijl testen van bijvoorbeeld de ANWB dan weer over 185/65R15T gaan of 185/60R14T of misschien zelfs 195 banden. Het scheelt in mijn ogen niet meer dan enkele centimeters dus ik kan mij ook niet voorstellen dat een 185/60 ineens heel veel anders presteert dan een 65 variant. Ofwel, ik ga er vanuit dat als een bepaald type ergens goed scoort in een test dat andere maten die niet te veel afwijken ook zo zullen scoren. Klopt dit of zit ik mis? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird

Pinobigbird

doesn't share food!

Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 13:47:
Middelmatig? Hij haalt de top 4 net niet en scoort verder gewoon goed.
Maar, m.u.v. op sneeuw, altijd slechter dan de zomerband. Vooral de 7,5m extra (+20%) remweg vanaf 100km/h bij droog asfalt is niet te onderschatten. Helaas staat er niet bij bij welke temeratuur de (niet-sneeuw)tests zijn gedaan en welke zomerband ze gebruikt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Pinobigbird schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 13:59:
Maar, m.u.v. op sneeuw, altijd slechter dan de zomerband. Vooral de 7,5m extra (+20%) remweg vanaf 100km/h bij droog asfalt is niet te onderschatten. Helaas staat er niet bij bij welke temeratuur de (niet-sneeuw)tests zijn gedaan en welke zomerband ze gebruikt hebben.
Dat is ook het principe van de winterband, die verliest het altijd van een zomerband als de omstandigheden niet winters genoeg zijn. In de test zie je ook dat ze het dan allemaal verliezen, dat is dan ook de overweging die je moet maken bij de keuze.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Maar op nat wegdek doen ze het dan weer beter bij temperaturen rond de 5 graden. Hoe rijstdroog is het wegdek eigenlijk in de herfst en winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

http://www.nu.nl/buitenla...rplicht-winterbanden.html

Relevant voor mensen die naar/door .de rijden :)

Vanaf maandag dus echt verplicht!
(vraag me wel af hoe ze omgaan met een all-season band, maar goed :) )

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

_JGC_ schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 14:13:
Maar op nat wegdek doen ze het dan weer beter bij temperaturen rond de 5 graden. Hoe rijstdroog is het wegdek eigenlijk in de herfst en winter?
De exacte temperatuur is nog een punt van discussie maar er komt inderdaad een punt dat sommige winterbanden dat winnen. Als ik de tests zo bekijk komt een Dunlop of Continental best goed uit de bus en zou een ideale winterband voor Nederland zijn. Doet het erg goed in nat weer en ook prima op droog en sneeuw. Ik begin zowaar te overwegen om ook winterbanden te nemen. :+

Tenminste, als mijn eerdere stelling qua bandenmaten correct is.
kamstra schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 14:14:

All-season is geen winterband, dus ik kan wel gokken hoe ze daarmee omgaan. Het is wat dat betreft heel simpel, als het winterlogo erop staat is hij goed. Hangt waarschijnlijk af van het type dat je koopt. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 26-11-2010 14:18 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kamstra schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 14:14:

Voor Duitsland moet je een M+S band hebben dus een all-season band voldoet meestal. Voor Oostenrijk moet je het berg met sneeuwvlok logo hebben, een echte winterband dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird

Pinobigbird

doesn't share food!

_JGC_ schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 14:13:
In de betreffende test doet de zomerband het ook op nat wegdek beter en alleen voor aquaplaning (dus alleen bij erg veel water op de weg) doen slechts enkele winterbanden het beter. Nogmaals, er staat geen temperatuur en type zomerband vermeld. Dat winterbanden het bij 5 graden beter doen zou dus best kunnen, gezien de eerder aangehaalde test eerder in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 14:18:
[...]

De exacte temperatuur is nog een punt van discussie maar er komt inderdaad een punt dat sommige winterbanden dat winnen. Als ik de tests zo bekijk komt een Dunlop of Continental best goed uit de bus en zou een ideale winterband voor Nederland zijn. Doet het erg goed in nat weer en ook prima op droog en sneeuw. Ik begin zowaar te overwegen om ook winterbanden te nemen. :+
Vandaar ook dat ik Dunlop heb. Zijn niet de beste banden in de sneeuw, maar qua overige eigenschappen zijn ze bijna gelijk aan zomerbanden. Wel merk je dat het rijgedrag iets verandert door het blokkenprofiel dus dat is ook een nadeel natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
argro schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 12:24:
[...]
Dat zegt ook niemand. Maar denk jij niet dat relatief gezien meer auto's in de klasse Audi A6 op winterbanden staan dan auto's in de klasse Renault Twingo? Daar ging het over. Natuurlijk zullen er bij extreme omstandighede BWM's achterstevoren op de weg staan omdat er zomerbanden onder zitten, dat is echter niet het punt.
Ik denk dat je dat moeilijk in kan schatten. Veel mensen rijden zo'n "dikke" auto voor de caravan, en rijden mischien niet zoveel km's en kopen dus geen winterbanden. Ik denk dat je het eerder kan relateren aan de hoeveelheid kilometers die je maakt zoals andere mensen noemen. Maar zolang er geen onderzoek naar gedaan is kunnen we alleen maar gissen. De waarheid ligt mischien wel in het midden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 14:31:
Vandaar ook dat ik Dunlop heb. Zijn niet de beste banden in de sneeuw, maar qua overige eigenschappen zijn ze bijna gelijk aan zomerbanden. Wel merk je dat het rijgedrag iets verandert door het blokkenprofiel dus dat is ook een nadeel natuurlijk.
Die zijn wel moeilijk te krijgen zeg. :D

Edit:
Even op autobandenmarkt zitten kijken, maar voor een compleet wiel moet je naar 175? :?
De band is los wel in mijn maat te krijgen maar niet als wiel (Good Year). 8)7
Pinobigbird schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 14:27:
In de betreffende test doet de zomerband het ook op nat wegdek beter en alleen voor aquaplaning (dus alleen bij erg veel water op de weg) doen slechts enkele winterbanden het beter. Nogmaals, er staat geen temperatuur en type zomerband vermeld. Dat winterbanden het bij 5 graden beter doen zou dus best kunnen, gezien de eerder aangehaalde test eerder in dit topic.
Ik denk dat je er veilig vanuit kunt gaan dat ze in ieder geval een zomerband hebben gekozen die in een zomerbandentest in de top 5 had gestaan. De temperatuur ben ik ook wel benieuwd naar al verbaast het mij niet dat bij een écht droge weg de zomerband wint.

[ Voor 55% gewijzigd door Gonadan op 26-11-2010 14:46 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phusebox schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 09:14:
Krijg vandaag ook deze banden eronder, net zoals onder de auto van mijn vriendin die word ook vandaag gedaan.

Mijn huidige zomerbanden zijn voor echt kaal, zit nog net het minimum aan profiel op dus tja nieuwe banden moesten er toch komen. Laat ze gewoon op mijn LM velgen leggen en dan volgend voorjaar nieuwe zomerbanden met nieuwe LM velgen.
Grappig, dat was ik ook precies zo van plan. Mijn LM velgen heb ik trouwens al een flink aantal winters lang eronder zitten en die zien er nog steeds als nieuw uit als ik ze weer eens netjes schoonmaak. 's Winters laat ik het vuil er gewoon opzitten en in de lente maak ik de velgen weer schoon met velgenreiniger, hogedrukspuit, poetsdoek en wax. Kennelijk zijn ze erg goed bestand tegen pekel en andere rotzooi - ik sta er zelf eigenlijk versteld van hoe mooi ze blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 15:37
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 12:38:

Ik heb een GOLF GTD met winterbanden en kost me 11 netto per maand aangezien ik al boven mijn leasebudget zat.
Jouw redenatie klopt niet helemaal aangezien mijn banden 230 per stuk waren en je dan dus ook al op 920 euro zit. En ik heb echt wel 2 sets nodig. heb met mijn zomerbanden maar 23000 gedaan....

Ik heb de TS830P 225/45/R17 V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Tja, als je banden hebt van 230 euro per stuk (echt, heb je 20 inch ofzo met 255 breed? zou ik haast denken) en daar ook maar 23K mee doet, ja dan wordt het duur.

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 26-11-2010 15:27 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 17:19

ST10©DE

Dus.............

wimpie007 schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 15:21:
[...]

En ik heb echt wel 2 sets nodig. heb met mijn zomerbanden maar 23000 gedaan....
En je hebt een petje?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Gonadan schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 13:50:
[...]

offtopic:
Echt niet! Ik vond die bus met 'Mishitbus' erop wel lachen trouwens. ;)

[...]

Hoezo onnoemelijk duur? Heeft zij zo'n rare situatie dan?

Hoe serieus moet je trouwens de maat nemen in bandentesten? Ik rijd op 185/65R14T terwijl testen van bijvoorbeeld de ANWB dan weer over 185/65R15T gaan of 185/60R14T of misschien zelfs 195 banden. Het scheelt in mijn ogen niet meer dan enkele centimeters dus ik kan mij ook niet voorstellen dat een 185/60 ineens heel veel anders presteert dan een 65 variant. Ofwel, ik ga er vanuit dat als een bepaald type ergens goed scoort in een test dat andere maten die niet te veel afwijken ook zo zullen scoren. Klopt dit of zit ik mis? :)
Ja, ze heeft een rare bandenmaat. Nou ja, misschien is het beter om het zo te verwoorden:
In verhouding tot wat die auto nog waard is, is het onnoemelijk duur :P

En tsja, een 60 of 65 maakt niet zo heel veel uit, maar voor 185 of 195 maakt het vaak wel uit doordat de compound vaak iets anders is.
Pinobigbird schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 13:34:
[...]

:?
De Fiesta wordt juist geprezen om z'n wegligging! Of heeft je ma een erg oud model Fiesta?
offtopic:
Ja, 1994, dus een overgangsmodel van Mk3 naar Mk4. Toen had Ford qua onderstel en wegligging nog wel wat te leren voor wat betreft de kleine modellen ;)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Laatst online: 04-09 15:37
Nee jij?

Wel een zware voet en ga lekker vlot de bochten door.
170PK op de voorwielen wil ook niet echt helpen he
Wellicht is de uitlijning niet helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

PauseBreak schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 16:38:
En tsja, een 60 of 65 maakt niet zo heel veel uit, maar voor 185 of 195 maakt het vaak wel uit doordat de compound vaak iets anders is.
Ook van hetzelfde type? Ik vind namelijk de GoodYear Ultra Grip erg interessant, deze komt in de 195/65 tests van autobild erg goed naar voren. Hij is ook als 185/65 te krijgen, zou dat dan zomaar ineens minder presteren?

ANWB heeft hem trouwens getest als 185/65 maar dan R15 ipv R14, daar kwam hij ook erg goed uit de test.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
wimpie007 schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 16:38:
[...]

Nee jij?

Wel een zware voet en ga lekker vlot de bochten door.
170PK op de voorwielen wil ook niet echt helpen he
Wellicht is de uitlijning niet helemaal goed.
Wat voor merk banden heb je? Ik heb 180PK op de voorwielen met 225/40/18 banden maar het profiel is na 30k nog gewoon goed (4,5mm profiel) en ik houd ook wel van doorrijden.

ps: Autobandenmarkt.nl daar zijn ze wat goedkoper :)

[ Voor 13% gewijzigd door Avvd op 26-11-2010 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

Gonadan schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 08:52:
Ik had hem nog niet gezien. We kunnen natuurlijk allemaal theorieën bedenken waarom deze cijfers eruit komen maar dat ga ik niet doen want ik vind het wel interessant. Ik zou wel een wat gedetailleerder resultaat van dat onderzoek willen zien. Een die aangeeft wat ze precies met zomer en winter bedoelen en welk type klanten ze gebruikt hebben en of daar nog verschillen in zit. Het verschil is groter dan ik had verwacht.
Ik zou ook graag de achterliggende cijfers willen weten, die heb ik alleen nog niet kunnen vinden. Mede omdat Heino in het verleden het nut van winterbanden in twijfel trok is dit wel een interessante wijziging in zijn mening, die zal dus wel goed onderbouwd zijn.

Wat ik wel verder gelezen heb is dat de gegevens bij zowel Centraal Beheer als Athlon Carlease vandaan komen. Het oorspronkelijke persbericht was van Achmea, Athlon en Vaco maar vermeld buiten contactgegevens geen achtergrondgegevens maar ook geen percentages, ik vraag me dus ook af hoe RTL wel aan die cijfers komt.

Zonder de achtergrondgegevens kan je er weinig over zeggen, hoe groot was bijvoorbeeld het aantal auto's, hoeveel kilometers rijden deze wagens, zijn de hogere percentages gebaseerd op de gehele groep in de zomer of de groepen los, etc. Ik heb al meerdere persberichten de media in geslingerd de afgelopen jaren en die waren voorzien van meer cijfers en achtergronden dan dit bericht...

Ik heb bij dit bericht namelijk het vermoeden dat het enkel om leasewagens gaat, de reden waarom:
- Zover ik weet houden verzekeringsmaatschappijen niet bij op wat voor banden verzekerden rijden. Die van mij in ieder geval niet, het is me nooit gevraagd en het is geen onderdeel van het schadeformulier
- Banden maken geen onderdeel uit van de gegevensverzameling bij ongevallen door politie/rijkswaterstaat.
- Athlon biedt haar klanten al jaren winterbanden aan, die mogen zelf kiezen of ze het doen maar Athlon heeft dus wel een registratie van winterbanden.

Koppel dus het bestand van Athlon aan dat van Achmea en tadaa: je hebt je cijfers. Maar weet ik dit zeker? Neen.

[edit]
Vind net onderstaande artikel bij de Volkskrant:
http://www.volkskrant.nl/...en-nu-nodig-of-niet.dhtml
[...]
30 procent van de automobilisten heeft winterbanden. Daarvan rijdt 40 procent meer dan 15 duizend kilometer per jaar.
Onderstaande bericht noemt andere cijfers:
http://www.amt.nl/Nieuws/...terband-schiet-tekort.htm

Bij de ondervraagden blijken zij die meer dan een gemiddeld jaarkilometrage rijden tweemaal zo vaak winterbanden gebruiken, dan gemiddelde automobilisten. Dan nog gaat het over maar 40% van die veelrijders, welke winterbandenklant zijn.
Van minder dan gemiddeld rijd dus - logischerwijs, 20% op winterbanden. Gezien de verkoop van winterbanden de laatste jaren, zouden er naar mijn inschatting zo'n 5 miljoen in omloop zijn (levensduur van max 5 à 6 jaar), goed voor 1.250.000 auto's... met meer dan 10 miljoen rijbewijsbezitters en bijna 8 miljoen auto's is dat geen, 40, 30 of 20%.
Mijn voorbanden zijn ook maar 30k meegegaan en dat met vrij normaal weggedrag. Sommige banden slijten nou eenmaal wat harder dan de andere. Op tijd vervangen en er is niets aan het handje.

[ Voor 50% gewijzigd door Speedpete op 27-11-2010 01:41 . Reden: Nieuwe info gevonden... ]

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Als het echt over banden gaat is dat niet heel veel :o

Ik schat zo in dat mijn (zomer) pirelli's het ook niet langer gaan uithouden als 30 a 35k. Een setje michelin energy's gaat het wel 60k volhouden, maar bieden weer wat minder grip. Het is en blijft een compromis bij banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

melcon schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 01:26:
Als het echt over banden gaat is dat niet heel veel :o

Ik schat zo in dat mijn (zomer) pirelli's het ook niet langer gaan uithouden als 30 a 35k. Een setje michelin energy's gaat het wel 60k volhouden, maar bieden weer wat minder grip. Het is en blijft een compromis bij banden.
Absoluut, zoals eerder aangegeven heb ik 2 banden laten vervangen door hetzelfde type. Ja, ze gaan maar 30k mee maar de grip die ik met mijn huidige banden heb, heb ik nog niet eerder gehad. Daarnaast slijten de achterbanden zoveel minder hard (1mm / 10k) dat ik 60k kan rijden op 6 banden.

Enige nadeel is dat het waarschijnlijk midden in de winter volgend jaar is... tenzij ik iets minder ga rijden. In de winter neem ik liever het zekere voor het onzekere dus het kan best zijn dat ze alle vier al iets eerder vervangen worden :P

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

als ik binnen nu en dat er 10 cm sneeuw ligt nog een setje velgen weet te vinden voor mn auto, dan komen dr misschien winterbanden.. anders, jammer dan :P sowiso alleen maar recreatief rijder/heb geen zin om in het OV te zitten, maar als dr echt sneeuw ligt, laat ik de auto staan, vooral omdat ik geen zin in pekel en deuken hebt, want zelfs als ik winterbanden koop, glijd dr wel iemand tegenaan die ze niet heeft.. :P (en geen zin om >1/3e van de waarde van mn auto aan winterbanden uit te geven trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik ga morgen m'n winterbandenset erop schroeven. Opzich is rijden met zomerbanden in de sneeuw geen probleem en wellicht is het zelfs veiliger dan rijden met winterbanden omdat je veel voorzichtiger rijdt, maar het is altijd een ramp om uit een parkeervak te komen als het heeft gesneeuwd. Ik heb geen zin om de hele winter planken onder de banden te moeten leggen alleen om steeds uit parkeervakken weg te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Speedpete schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 01:05:
Ik zou ook graag de achterliggende cijfers willen weten, die heb ik alleen nog niet kunnen vinden.
Vanmorgen in het AD: 70.000 voertuigen en 25.000 schadegevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Speedpete schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 13:39:
[...]

Vanmorgen in het AD: 70.000 voertuigen en 25.000 schadegevallen.
Maar dan mis je nog steeds een hoop gegevens zoals of de mensen die op zomerbanden rijden vergelijkbaar zijn aan degene die op winterbanden rijden (type auto, man/vrouw, kilometers/jaar etc.), zijn het vergelijkbare banden (goede winterbanden winnen het al snel van slechte zomerbanden). En nog steeds, hoe komen ze aan de gegevens van wie er op winter/zomerbanden rijd. Waarschijnlijk komt dat van leasebakken af, maar of dat weer representatief is voor de gemiddelde Nederlanden is ook maar weer de vraag (het gaat dan toch over het algemeen om mensen die grotere, nieuwere auto's rijden, altijd op de weg moeten zijn en meer kilometers maken)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Ik wilde er even mee gaan rekenen maar dat kan niet, geen overall-percentages van de schade, type auto/bestuurder, aantal jaren dat gemeten is. Het winterbanden-registratie verhaal blijft inderdaad ook vaag, ik vermoed nog steeds dat het leasebakken zijn.

Ik wil een objectief overzicht, ik wil weten hoe goed is een band:
- Op droog, nat en sneeuw
- Bij 10, 5, 0, -5 en -10 graden
- Met 8mm, 6mm, 4mm en 2mm profiel
- Van maat 185 tot 225

Zet dat op een testopstelling die bij elke meting even hard remt, voer elke test enkele keren uit en toon die resultaten, niemand die dan nog kan ontkennen dat de ene band beter is dan de andere... Waarom bandenfabrikanten juist zo'n onafhankelijke test niet doen en tonen doet mij alleen maar vermoeden dat hun winterband dan misschien niet zo heel bijzonder is, maar ik kan er best wel eens naast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mja, zo simpel ligt het helaas niet. Je bent ook nog afhankelijk van het gewicht en zwaartepunt van de auto. Een band kan een goede remweg hebben met een auto van 1200kg, maar als je diezelfde banden onder een auto van 950kg monteert kan die band weer heel anders reageren. Massa is traag en verlengt de remweg, maar door een lagere of hogere druk op het wegdek kan die 250kg verschil juist heel anders uitpakken.
Bandentesten zijn leuk, maar als er een testconditie is gewijzigd kan een band heel anders reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

_JGC_ schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 14:36:
Mja, zo simpel ligt het helaas niet. Je bent ook nog afhankelijk van het gewicht en zwaartepunt van de auto.
Dat klopt absoluut, maar dat geldt zeker voor tests waar ze winterbanden onder een Golfje leggen en zomerbanden onder een BMW... Als je puur de band test en niet het voertuig concentreer je je op die band. Als je eenmaal de verschillende eigenschappen weet dan kan je die ook weer op verschillende voertuigen testen.

En ja, dan kan het best zijn dat je met een <100pk voorwielaandrijver veiliger bent op zomersloffen, en op een 300pk sterke BMW op winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:27

[ Voor 47% gewijzigd door MrFl0ppY op 28-11-2010 00:30 ]

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Leuke filmpje weer, alleen snap ik niet echt wat dit toevoegt. Iedereen is het er wel over eens dat winterbanden op sneeuw stukken beter zijn dan zomerbanden. De vraag is alleen of we wel genoeg van dat soort dagen in Nederland hebben waarbij de winterbanden beter zijn dan de zomerbanden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
De meeste mensen zullen winterbanden dan ook primair monteren omdat ze 1 of 2x per jaar gaan skiën.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat denk je van een hele grote groep die in de grensregio woont en regelmatig in Dld komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Uit dit filmpje blijkt ook hoe belangrijk het is om ABS uit te schakelen bij dergelijke sneeuwval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

redwing schreef op zondag 28 november 2010 @ 09:13:
[...]

Leuke filmpje weer, alleen snap ik niet echt wat dit toevoegt. Iedereen is het er wel over eens dat winterbanden op sneeuw stukken beter zijn dan zomerbanden. De vraag is alleen of we wel genoeg van dat soort dagen in Nederland hebben waarbij de winterbanden beter zijn dan de zomerbanden.
Het laat zien dat dit het verschil is tussen een autosnelweg die bij sneeuwval stilstaat omdat auto's met zomerbanden simpelweg niet vooruit komen, of een autosnelweg die nog rijdt omdat auto's wel kunnen rijden. En één viaduct dat je niet opkomt is al voldoende hiervoor.
En een autosnelweg waar iedereen stilstaat en dus geblokkeerd is betekent: geen hulpverlening, geen sneeuwruimers of zoutstrooiers, de nacht verplicht moeten doorbrengen in je auto.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Trommelrem schreef op zondag 28 november 2010 @ 12:44:
[...]

Uit dit filmpje blijkt ook hoe belangrijk het is om ABS uit te schakelen bij dergelijke sneeuwval.
Het is makkelijker om een setje winterbanden te monteren dan om je auto zodanig te modificeren dat je ABS uit kan zetten. Ik heb een paar keer bij rijtrainingen auto's gereden waar dat mogelijk was, maar in alledaagse auto's heb ik nog nooit iemand gezien die dat heeft gedaan.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Trommelrem schreef op zondag 28 november 2010 @ 12:44:
[...]

ABS ? Bedoel je niet traction control ? ABS is nl. best wel handig als het sneeuwt.
Maasluip schreef op zondag 28 november 2010 @ 14:01:
[...]

Het laat zien dat dit het verschil is tussen een autosnelweg die bij sneeuwval stilstaat omdat auto's met zomerbanden simpelweg niet vooruit komen, of een autosnelweg die nog rijdt omdat auto's wel kunnen rijden. En één viaduct dat je niet opkomt is al voldoende hiervoor.
En een autosnelweg waar iedereen stilstaat en dus geblokkeerd is betekent: geen hulpverlening, geen sneeuwruimers of zoutstrooiers, de nacht verplicht moeten doorbrengen in je auto.
En dan de grote vraag, hoe vaak komt het in Nederland voor dat een snelweg vast staat omdat er echt auto's niet meer vooruit kunnen komen ??

[ Voor 53% gewijzigd door redwing op 28-11-2010 14:38 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De laatste jaren toch minimaal twee keer per jaar. Overigens komt dit negen van de tien keer door vrachtwagenchauffeurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 15:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zo, de winterbanden onder de auto van m'n ouders liggen er ook weer op. Gelukkig gingen de bouten deze keer een stuk vlotter los. Vorig jaar waren ze er na onderhoud aan de remmen met de luchtsleutel vastgezet door de garage en dat koste kansloos veel moeite om los te krijgen.

Jammer dat ik mijn definitieve lease auto nog niet heb, want daar kan ik wel winterbanden bij nemen. Onder de voorloopauto (huur, want de pool was leeg) is dat geloof ik geen optie. Dus hopelijk hebben ze de komende maanden het strooien een beetje op orde.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:20
Orion84 schreef op zondag 28 november 2010 @ 14:57:
Zo, de winterbanden onder de auto van m'n ouders liggen er ook weer op. Gelukkig gingen de bouten deze keer een stuk vlotter los. Vorig jaar waren ze er na onderhoud aan de remmen met de luchtsleutel vastgezet door de garage en dat koste kansloos veel moeite om los te krijgen.
Gelijk boycotten zo'n garagebedrijf. Die hebben geen idee waar ze mee bezig zijn. Wielbouten zet je het laatste stukje vast met een momentsleutel. Met een beetje pech hebben ze ook nog het een en ander kromgetrokken door met de luchtsleutel de wielen muurvast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op zondag 28 november 2010 @ 14:52:
De laatste jaren toch minimaal twee keer per jaar. Overigens komt dit negen van de tien keer door vrachtwagenchauffeurs.
Precies wat ik bedoel, en dan nog staat het vaak niet vast omdat er iemand niet weg kan komen maar omdat er ergens iemand een ongeluk heeft gehad en de weg blokkeert (vaak inderdaad vrachtwagens). Ik heb iig nog nooit gezien dat een snelweg echt vast stond omdat er mensen niet meer van hun plek konden komen ivm spinnende wielen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, ik heb wel mensen gezien die hier de afrit niet opkwamen met hun zomerbanden. Terwijl de winterbandrijders er gewoon rustig omheen slalomden. Maar echt de hele weg blokkeren zal niet zo snel gebeuren.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2010 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

redwing schreef op zondag 28 november 2010 @ 14:36:
[...]

ABS ? Bedoel je niet traction control ? ABS is nl. best wel handig als het sneeuwt.
[...]
Mijn ervaring met ABS en ijs/sneeuw is juist dat je tot stilstand wil komen (poging tot), maar door de ABS (die uiteraard het wiel elke keer nog een slag laat draaien) dit bijna niet lukt! Ergo; ik vind een auto zonder ABS veel fijner rijden op gladheid dan een auto met.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
TommyGun schreef op zondag 28 november 2010 @ 17:05:
[...]

Mijn ervaring met ABS en ijs/sneeuw is juist dat je tot stilstand wil komen (poging tot), maar door de ABS (die uiteraard het wiel elke keer nog een slag laat draaien) dit bijna niet lukt! Ergo; ik vind een auto zonder ABS veel fijner rijden op gladheid dan een auto met.
Hmm, dan heb je wel een heel verrotte (oude ;) ) ABS. Een beetje fatsoenlijke ABS schakelt zichzelf nl. uit bij lage snelheden waardoor je dit probleem niet hebt. Niet dat de ABS dan ook maar iets helpt, maar het veel erger maken doet ie dan ook niet meer.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat de sneeuw trouwens maar komen. Wil wel eens zien hoe mijn nieuwe banden het in de sneeuw doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:15

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb gisteren een Slipcursus gevolgd in Almere, met verschillende auto's: Golf 4, 5, Mercedes A160 en de Suzuki Swift skidcar. Allemaal diesels.

In de Mercedes was alle elektronica (zoals ABS dus) stuk maar in de golfjes werkte hij vrij vlot.

We kregen aan het eind van de training de opdracht om een remproef te doen op een compleet opgevroren slipbaan, met rotte zomerbanden voorop en slicks achterop.

De precieze opdracht was om stil te staan voor de pionnen (slechts enkele meters) zónder de ABS te laten ingrijpen. Eerst leek dat onmogelijk (vooral bij de Golf sloeg hij bij het minste of geringste aan) maar met een beetje fluweel voetjeswerk en veel oefenen lukte dat uiteindelijk prima. Dit was bij 20 km/h.

Later mocht ik het ook proberen bij 30 km/h (waarbij die paar meter niet meer genoeg was) waardoor ik het moest combineren met zacht remmend uitwijken en tegelijkertijd de slip controleren zoals geleerd in vorige opdrachten.

Ik slaagde met vlag en wimpel, maar merkte vanmorgen toch wel degelijk dat je er een stuk bewuster van gaat rijden, je bent je veel meer bewust van de risico's van opgevroren stukken, soort wegdek en je remweg (en dus ook afstand). Ik hield altijd al afstand, maar leer mezelf nu ook aan om altijd te remmen zoals ze dat mij gisteren hebben laten zien: opbouwend remmen zodat je nooit je gripfactor overschrijdt.

Ik kan het iedereen aanbevelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op zondag 28 november 2010 @ 14:52:
Ja, een veelvoud daarvan staat het per jaar vast door een vrachwagenchauffeur die de tunnelhoogte niet snapt of een buitenlandse chauffeur die de waarschuwingsspeaker niet kan verstaan bij een tunnel. :D
pacificocean schreef op zondag 28 november 2010 @ 15:16:
Gelijk boycotten zo'n garagebedrijf. Die hebben geen idee waar ze mee bezig zijn. Wielbouten zet je het laatste stukje vast met een momentsleutel. Met een beetje pech hebben ze ook nog het een en ander kromgetrokken door met de luchtsleutel de wielen muurvast te zetten.
Heb jij een momentsleutel?
redwing schreef op zondag 28 november 2010 @ 17:24:
Hmm, dan heb je wel een heel verrotte (oude ;) ) ABS. Een beetje fatsoenlijke ABS schakelt zichzelf nl. uit bij lage snelheden waardoor je dit probleem niet hebt. Niet dat de ABS dan ook maar iets helpt, maar het veel erger maken doet ie dan ook niet meer.
Netto hetzelfde dus, ABS is ronduit kut als het glad is. Als hij automatisch uitgaat maakt hem dan nog niet handig ofzo. ;)
Waar precies? Dat lijkt mij ook wel eens interessant.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

[...]

Hmm dan zal 't liggen aan mijn bak uit '98 ;)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Gonadan schreef op maandag 29 november 2010 @ 08:38:
[...]

Ja, een veelvoud daarvan staat het per jaar vast door een vrachwagenchauffeur die de tunnelhoogte niet snapt of een buitenlandse chauffeur die de waarschuwingsspeaker niet kan verstaan bij een tunnel. :D

[...]

[...]

Netto hetzelfde dus, ABS is ronduit kut als het glad is. Als hij automatisch uitgaat maakt hem dan nog niet handig ofzo. ;)

[...]

Waar precies? Dat lijkt mij ook wel eens interessant.
Dit was bij VVC in Almere. Beetje oude baan en de auto's hebben hun beste tijd gehad, maar de instructeurs zijn vrolijk, extreem kundig en zo hoef je je ook niet zo'n zorgen te maken dat je iets sloopt.

Ik kreeg in de A160 achtereenvolgens een ABS, BAS, Koeling, Handrem en Gordelstoring :P Ook wist hij te melden dat het onderhoud 730 dagen over termijn heen was _/-\o_

De golfjes waren er net zo aan toe (zowel de 4 als de 5 hadden bijna 3 ton) maar daar werkte alles nog wél, op een weigerend raam rechts na.

Ik ben geen Golf-man en vind ze ronduit lelijk (allemaal) maar ik moet bekennen dat ze toch erg goed rijden en ook goed onder controle te houden waren op ijs en sneeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
[...]

Dat is niet helemaal waar, een moderne ABS is redelijk goed in staat te detecteren op wat voor oppervlak er gereden wordt. Afhankelijk hiervan wordt bepaald op welke manier de abs ingrijpt, in het geval van een glad oppervlak (bij weinig remdruk direct blokkeren) zal de ABS bij lage snelheid inderdaad expres blokkeren. Bij hogere snelheid blijft de ABS wel in werking om te zorgen dat je nog wel kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Dat geloof ik niet. De ABS van mijn vorige auto (Astra GTC uit 2005) zorgde in de sneeuw alleen maar voor een langere remweg. Als ik heeeeel voorzichtig remde (gelukkig heb ik een fluwelen voet), stond ik eerder stil als bij volop remmen. Dat werkt prima in de regen enzo, maar bij ijzel/sneeuw heb je er vrij weinig aan. Ik weet even niet meer of het bij mijn huidige auto (Volvo C30 uit 2009) ook zo is. Ik ben een beetje dement, dus ik durf niet met zekerheid te zeggen of ik het getest heb.

Op zich maakt het niet zoveel uit; als je nl volop remt zonder abs glij je ook gewoon door. Alleen remt ie met abs nauwelijks, dus ik weet niet wat nou beter is. Ergo: je moet gewoon oefenen en leren wat je auto doet onder die omstandigheden (een anti-slipcursus/verhoogde rijvaardigheid is een leuk begin). Daar heb je 10x meer aan als ABS/DSC/winterbanden en al die meuk. Zelf leren je auto te controleren, niet de electronica of andere hulpjes. Maar ja...dan ben je weer zelf verantwoordelijk en kun je (na een deuk) niet iets anders de schuld geven dan jezelf, en dát is voor veel mensen nog te moeilijk.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:28
ABS is vooral bedoeld om je auto bestuurbaar te houden. Bij rechtuit remmen is het inderdaad niet zo nuttig, alhoewel je van goede huize moet komen om op ijs nét genoeg (niet slippend) te remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Op gladde ondergrond zoals bij ijzel kun je soms wel beter remmen met ABS dan zonder omdat je anders gewoon met blokkerende wielen harder door glijdt dan wanneer je een beetje grip hebt en daarmee remt. Daarbij komt inderdaad dat een ABS systeem bij hele lage snelheid (3 km/u ofzo) niet meer moet ingrijpen.

Maar met een redelijke laag sneeuw is zonder ABS beter. Dan wil je eigenlijk de wielen blokkeren, de wielen zullen zich daardoor ingraven en voor extra weerstand zorgen, waar je met ABS er meer overheen rijdt terwijl je remt.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

!null schreef op maandag 29 november 2010 @ 10:33:
Op gladde ondergrond zoals bij ijzel kun je soms wel beter remmen met ABS dan zonder omdat je anders gewoon met blokkerende wielen harder door glijdt dan wanneer je een beetje grip hebt en daarmee remt. Daarbij komt inderdaad dat een ABS systeem bij hele lage snelheid (3 km/u ofzo) niet meer moet ingrijpen.
Bij echte ijzel gaat ABS niet helpen, dan is het gewoon een kwestie van rollen of glijden. Dan durf ik te stellen dat je met glijden toch meer afremt. Het is dan gewoon te glad om gedoseerd te remmen.
Maar met een redelijke laag sneeuw is zonder ABS beter. Dan wil je eigenlijk de wielen blokkeren, de wielen zullen zich daardoor ingraven en voor extra weerstand zorgen, waar je met ABS er meer overheen rijdt terwijl je remt.
Eens.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Gonadan schreef op maandag 29 november 2010 @ 11:23:
[...]

Bij echte ijzel gaat ABS niet helpen, dan is het gewoon een kwestie van rollen of glijden. Dan durf ik te stellen dat je met glijden toch meer afremt. Het is dan gewoon te glad om gedoseerd te remmen.

[...]

Eens.
Ik heb gisteren op de Slipcursus op een perfect aangevroren ijsbaan moeten leren remmen zonder ABS aan te laten schieten. Dit deed ik met een aanrijsnelheid van +- 31km/h en dat ging prima, vermits je heel voorzichtig bent. Je kunt zelfs nog rollen uitwijken voor een object met een controleerbare slip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

HTT-Thalan schreef op maandag 29 november 2010 @ 11:25:
Ik heb gisteren op de Slipcursus op een perfect aangevroren ijsbaan moeten leren remmen zonder ABS aan te laten schieten. Dit deed ik met een aanrijsnelheid van +- 31km/h en dat ging prima, vermits je heel voorzichtig bent. Je kunt zelfs nog rollen uitwijken voor een object met een controleerbare slip.
Was die ook al gepolijst door een aantal gummende polomutsen? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
mphilipp schreef op maandag 29 november 2010 @ 10:19:
[...]

Dat geloof ik niet. De ABS van mijn vorige auto (Astra GTC uit 2005) zorgde in de sneeuw alleen maar voor een langere remweg. Als ik heeeeel voorzichtig remde (gelukkig heb ik een fluwelen voet), stond ik eerder stil als bij volop remmen. Dat werkt prima in de regen enzo, maar bij ijzel/sneeuw heb je er vrij weinig aan. Ik weet even niet meer of het bij mijn huidige auto (Volvo C30 uit 2009) ook zo is. Ik ben een beetje dement, dus ik durf niet met zekerheid te zeggen of ik het getest heb.
Ja, maar dat is met bijna elke ABS, behalve de meest moderne die per wiel de optimale remdruk opzoekt. Voor alle anderen blijft het zo dat een ABS wisselt tussen remmen en niet remmen. Optimaal remmen is dan natuurlijk beter. Een beetje fatsoenlijke ABS echter zorgt er echter wel voor dat ie uitschakelt op een gladde weg/bij lage snelheid en dan rem je dus net zo goed/slecht als zonder ABS.
Op zich maakt het niet zoveel uit; als je nl volop remt zonder abs glij je ook gewoon door. Alleen remt ie met abs nauwelijks, dus ik weet niet wat nou beter is. Ergo: je moet gewoon oefenen en leren wat je auto doet onder die omstandigheden (een anti-slipcursus/verhoogde rijvaardigheid is een leuk begin). Daar heb je 10x meer aan als ABS/DSC/winterbanden en al die meuk. Zelf leren je auto te controleren, niet de electronica of andere hulpjes. Maar ja...dan ben je weer zelf verantwoordelijk en kun je (na een deuk) niet iets anders de schuld geven dan jezelf, en dát is voor veel mensen nog te moeilijk.
Vergeet maar dat je daar 10X meer aan hebt. Ik heb zelf zo'n cursus gehad en veel mensen daar bezig gezien, maar als er op het eind van de dag weer iets onverwachts wordt ge-introduceert zie je 9/10 mensen weer de standaard fouten maken. Je leert in een dagje nu eenmaal niet je reflexen aan te passen. Wat je wel leert is dat je weet wat je met een auto wel/niet kan doen en wat er gebeurt waardoor je kunt voorkomen dat je in een noodsituatie komt. Al die extra's in je auto zorgen echter al automatisch voor hetzelfde. Dat beide goed is om te hebben ben ik het mee eens, maar dat een slipcursus meer ongelukken voorkomt dan die extra's niet. Het enige probleem (maar dat geldt voor zowel de electronica als zo'n cursus) is dat mensen weten dat de grens hoger ligt en dus ook sneller gaan rijden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

redwing schreef op maandag 29 november 2010 @ 11:36:
[...]
Een beetje fatsoenlijke ABS echter zorgt er echter wel voor dat ie uitschakelt op een gladde weg/bij lage snelheid en dan rem je dus net zo goed/slecht als zonder ABS.
Kom maar eens met een lijstje van auto's waarop 'een beetje fatsoenlijke' abs zit dan. Ik weet niet waar de meeste mensen in rijden, maar niet iedereen heeft denk ik de meest geavanceerde auto.
Vergeet maar dat je daar 10X meer aan hebt. Ik heb zelf zo'n cursus gehad en veel mensen daar bezig gezien, maar als er op het eind van de dag weer iets onverwachts wordt ge-introduceert zie je 9/10 mensen weer de standaard fouten maken.
Je zegt dus dat het aan de mensen ligt. Dan is mijn uitspraak nog steeds waar. Ik ben niet verantwoordelijk voor al die idioten. Ik rij behoorlijk veel en weet (en dat is geen overschatting) dat ik in ieder geval niet in de vallen trap waar 9 van de 10 bestuurders in trapt. In panieksituaties kan ik me goed beheersen en ga niet als een dolle remmen of aan mijn stuur draaien (al een aantal keer live mogen oefenen zeg maar). En zoals ik al eerder opmerkte heb ik een fluwelen voetje, dus kan ik heel goed gas,rem en koppeling doseren. Daarnaast probeer ik van alles uit met mijn auto om te kijken wat ie doet. Ik weet niet hoeveel mensen met 120 een bocht (uitvoegstrook) in duiken om volop op de rem te trappen om te checken of ABS je werkelijk in het gareel houdt. En dat doet ie. Disclaimer: ik heb dat natuurlijk wél langzaam opgevoerd.
Ook met sneeuw test ik altijd aan het begin van een rit om te kijken wat ie doet. Of ik een betere bestuurder ben, mag iemand anders oordelen, maar het feit dat ik (behalve wat parkeerpaaltjes) eigenlijk nog nooit een (door mij) veroorzaakte aanrijding heb gehad zegt niet alles, maar wel wát. En ik rij niet als een bejaarde.

Juist door wat jij zegt over dat 9/10 bestuurders toch weer dingen fout doet, heb ik geen vertrouwen in die winterbanden. Mensen gaan zich daar gewoon naar gedragen en rijden alsof er geen sneeuw ligt. Da's dus lekker dom. Ook voor winterbanden geldt: a fool with a tool is still a fool.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:10
Vraagje, is het beslist noodzakelijk om winterbanden te nemen als je 2 maande geleden net een splinternieuwe auto hebt gekregen uiteraard ook met splinternieuwe banden?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk dat tests die je in dit topic kunt vinden allemaal met nieuwe banden gedaan zijn. Wat dat betreft wel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
mphilipp schreef op maandag 29 november 2010 @ 12:01:
[...]

Kom maar eens met een lijstje van auto's waarop 'een beetje fatsoenlijke' abs zit dan. Ik weet niet waar de meeste mensen in rijden, maar niet iedereen heeft denk ik de meest geavanceerde auto.
Bijna elke moderne auto heeft dat wel. Vergeet niet dat de ontwikkeling van ABS heel snel gaat/is gegaan. 10 jaar geleden was het nog echt een luxe, tegenwoordig zit het in elke auto. Een verschil van een paar jaar zorgt dus ook voor een groot verschil in wat voor ABS je hebt. De oude ABS werkte door bij een slippend wiel de rem los te laten, daarna kreeg je dat per wiel en tegenwoorig heb je al dat ze de optimale remdruk opzoeken.
[...]

Je zegt dus dat het aan de mensen ligt. Dan is mijn uitspraak nog steeds waar.
Nee, jij zegt dat die cursus ervoor zorgt dat mensen echt beter rijden. Ik zeg dat mensen wel leren wat ze moeten doen, maar in een noodsituatie nog steeds hetzelfde als voorheen doen. Jij reageerde voor die cursus waarschijnlijk al op de goede manier, maar er zijn er maar weinig die na zo'n cursus echt beter reageren.
Juist door wat jij zegt over dat 9/10 bestuurders toch weer dingen fout doet, heb ik geen vertrouwen in die winterbanden. Mensen gaan zich daar gewoon naar gedragen en rijden alsof er geen sneeuw ligt. Da's dus lekker dom. Ook voor winterbanden geldt: a fool with a tool is still a fool.
Klopt, alleen de marge wordt gewoon groter en er zijn ook zat mensen die niet harder gaan rijden vanwege de winterbanden. Ze zijn dus niet heilig, maar werken echt wel. Maar het werkt pas echt goed als mensen zich aanpassen en daarbij zorgen voor de goede uitrusting.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Juancho schreef op maandag 29 november 2010 @ 12:04:
Vraagje, is het beslist noodzakelijk om winterbanden te nemen als je 2 maande geleden net een splinternieuwe auto hebt gekregen uiteraard ook met splinternieuwe banden?
Beslist noodzakelijk is het in Nederland nooit. Het kan echter wel voor een stukje meer veiligheid zorgen. De tests waar Maasluip het over heeft tonen allemaal de verschillen aan. Het hangt van jouw persoonlijke situatie af of jij extra geld over hebt voor winterbanden. Ook speelt het mee of je naar het buitenland gaat en wat voor velgen je hebt (kosten).

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Juancho schreef op maandag 29 november 2010 @ 12:04:
Ik heb het wel gedaan. Slechts 150km op mijn zomerbanden gereden en daarna direct op winterbanden gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Gonadan schreef op maandag 29 november 2010 @ 08:38:

[...]

Ja die heb ik. Maar ik doelde op het garagebedrijf dat zij de wielen vast moeten zetten met een moment sleutel en niet met de luchtsleutel, omdat je anders de boel sloopt. En ik verwacht dus dat een garagebedrijf een momentsleutel heeft. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

pacificocean schreef op maandag 29 november 2010 @ 13:09:
[...]

Ja die heb ik. Maar ik doelde op het garagebedrijf dat zij de wielen vast moeten zetten met een moment sleutel en niet met de luchtsleutel, omdat je anders de boel sloopt. En ik verwacht dus dat een garagebedrijf een momentsleutel heeft. 8)
Vorig jaar heb ik er een week over gedaan om mijn winterbanden er op te krijgen en er moest een (moment)sleutel van zo'n 80 cm lang aan te pas komen (ik overdrijf niet....heb die van het werk moeten lenen) waar ik met mijn volle gewicht op moest hangen om de moeren los te krijgen. Ook omdat ze mijn wielen een keer volledig met een airgun vast hebben gezet.

Ik heb ze zelf later weer netjes met de momentsleutel vastgezet, dus ik ben benieuwd.....ik ga ze er vandaag op leggen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gonadan schreef op maandag 29 november 2010 @ 12:26:
[...]

Beslist noodzakelijk is het in Nederland nooit. Het kan echter wel voor een stukje meer veiligheid zorgen. De tests waar Maasluip het over heeft tonen allemaal de verschillen aan. Het hangt van jouw persoonlijke situatie af of jij extra geld over hebt voor winterbanden. Ook speelt het mee of je naar het buitenland gaat en wat voor velgen je hebt (kosten).
Ik bedoel dus ook dat nieuwe zomerbanden absoluut niet te vergelijken zijn met winterbanden, en dat als je winterbanden nodig hebt, je niet moet denken dat je met nieuwe zomerbanden ook geholpen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

pacificocean schreef op maandag 29 november 2010 @ 13:09:
Weet ik. Ik vroeg mij gewoon af of je er een had. Ben zelf namelijk aan het overwegen om er gewoon een te kopen.
Maasluip schreef op maandag 29 november 2010 @ 13:30:
Ik bedoel dus ook dat nieuwe zomerbanden absoluut niet te vergelijken zijn met winterbanden, en dat als je winterbanden nodig hebt, je niet moet denken dat je met nieuwe zomerbanden ook geholpen bent.
En daar heb je helemaal gelijk in. De vraag of je winterbanden wilt of niet moet niet afhankelijk zijn van de staat van je zomerbanden. Die staan daar los van. En als je je zorgen maakt over de staat van je zomerbanden in de winter dan zou ik die sowieso ook vervangen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Gonadan schreef op maandag 29 november 2010 @ 13:43:
[...]

Weet ik. Ik vroeg mij gewoon af of je er een had. Ben zelf namelijk aan het overwegen om er gewoon een te kopen.
Ik heb een tijd terug een Mannesmann gekocht via een webhandelaar voor ongeveer 50 euro. Ik vind het wel fijn om te weten dat alle bouten met het juiste moment zijn aangedraaid. Ik gebruik ik hem echter maar zelden. Eerst om dat ik vroeger ook bij zo'n k garagebedrijf kwam waar ze de bouten met de luchtsleutel vastzetten. En ik die dingen met geen mogelijkheid los kreeg. En nu omdat mijn huidige garage het voor niks doet, zolang ik het onderhoud bij hem laat doen. En met een brug gaat het toch een stukje makkelijker dan dat ik op de grond zit te klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:25
Ik moet zeggen dat ik nu toch wel echt verschil merk met mijn nieuwe winterbanden (sinds vrijdag :)). Waar ik normaal de ABS al lang had gevoeld (even getest op een parkeerplaats) had ik nu nog voldoende grip.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Inderdaad. Sorry hoor voor alle "winterbanden zijn in Nederland niet nodig adepten", maar jullie hebben het mis. Ik heb vandaag op mijn zomerbandjes meer gegleden dan de hele vorige winter op winterbandjes. Ik zit zelfs te overwegen om nu al (of nog) winterbanden te kopen voor mijn 1,5 week oude auto.

En dan nog, met zomerbandjes, rij je de angsthazen voorbij. Ook daar zijn winterbanden goed voor, voor de mentale zekerheid van "ik hoef niet met 30 km/h over de provinciale weg te rijden". Want dat wordt dus en masse gedaan, en die heb ik allemaal ingehaald. Op zomerbanden.
Maar met 30 een rotonde over dat moet je met zomerbanden niet doen. Ik zag het voor me gebeuren, een auto wil de rotonde afrijden (komt me tegemoet) en krijgt gewoon de draai naar rechts niet gemaakt en schuift rechtdoor tegen de vluchtheuvel. Nee, moet je ook niet doen met je zomerbandjes, zo hard de bocht om.

Dus ik ben weer overtuigd: winterbanden hebben ook in Nederland nut. Zie ook de groeiende files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Ja bij sneeuw is het razend moeilijk met zomerbanden. Het kan wel maar je hebt een flinterdunne marge qua grip. Gekkehuis nu op de weg ben maar teruggereden naar mijn werk...

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik heb het net even geprobeerd en de ABS is dus (zoals ik al zei) pretty useless. Als ik 15kmh rijdt en volop rem, glij ik gewoon door. Rem ik echter heeel voorzichtig (manual ABS) sta ik veeeeel eerder stil. Dus ik weet niet welke auto je moet hebben met dat wonder-ABS dat op sneeuw wél goed werkt, maar ik kan zo al Ford, Volvo (mijn C30 is een Ford Focus) en Opel uitsluiten.
Op zich geen probleem, ik pas me aan. In de stad was er net nog even niet geveegd, dus dat is dan gewoon heel voorzichtig naar huis rijden. De doorgaande wegen waren netjes schoon, dus wat dat betreft niets dan hulde voor de mannen van de veeg- en strooidienst die de komende dagen vele overuren moeten gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:15
Privé auto heeft winterbanden, nog niet mee gereden vandaag... Zal vanavond eens kijken, misschien dat ik nog weg ga.

Auto van de zaak heb ik vandaag wel mee gereden en die heeft momenteel nog zomerbandjes. Donderdag komen de winterbanden er op en kan niet wachten, oei oei wat een gestuntel vandaag op de weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:28
Ik ben vooral blij omdat er van het parkeerterrein van de klant waar ik nu gedetacheerd ben een Mt Ventoux style heuveltje-op is om de weg op te raken.. geen enkel probleem met winterbandjes. De Eigenwijzen stonden alweer te zweten.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Pagina: 1 ... 10 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.