Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.853 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

mphilipp schreef op maandag 29 november 2010 @ 17:57:
Ik heb het net even geprobeerd en de ABS is dus (zoals ik al zei) pretty useless. Als ik 15kmh rijdt en volop rem, glij ik gewoon door. Rem ik echter heeel voorzichtig (manual ABS) sta ik veeeeel eerder stil. Dus ik weet niet welke auto je moet hebben met dat wonder-ABS dat op sneeuw wél goed werkt, maar ik kan zo al Ford, Volvo (mijn C30 is een Ford Focus) en Opel uitsluiten.
Tja, ik had het net ook weer... 30 kmh en moest stoppen voor een voorrangsweg... de remmen deden niks (bedankt he ABS). Vervolgens maar de parkeerrem aangetrokken en al zwiepend met de kont tot stilstand gekomen...

Maar goed, het heeft me wel aan het denken gezet. Zo verkondigde ik onlangs nog dat ik afgelopen winter ook heb overleefd met zomerbanden, zij het regelmatig met de nodige ellende, en dat ik ze nu niet aangeschaft heb daar ik een andere auto wil gaan kopen over een aantal maanden.

Echter, van de andere kant... dit rijdt echt voor geen meter, en heb eigenlijk weinig zin om hier de hele winter op te blijven kloten.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

TommyGun schreef op maandag 29 november 2010 @ 18:10:
[...]
Tja, ik had het net ook weer... 30 kmh en moest stoppen voor een voorrangsweg... de remmen deden niks (bedankt he ABS). Vervolgens maar de parkeerrem aangetrokken en al zwiepend met de kont tot stilstand gekomen...
Heb jij binaire remmen dan? met alleen een aan/uit schakelaar? Met een klein beetje oefening kun je gewoon je rem doseren. Ik snap het probleem niet.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

mphilipp schreef op maandag 29 november 2010 @ 18:13:
[...]

Heb jij binaire remmen dan? met alleen een aan/uit schakelaar? Met een klein beetje oefening kun je gewoon je rem doseren. Ik snap het probleem niet.
Doseren haalde voor zover mogelijk ook weinig uit, het is niet zo dat ik 'm meteen de bodem in trap hoor ;) Maar mijn rempedaal voelt sowieso heel zacht aan, dus het is en blijft lastig wat dat betreft. Oh en mijn ABS is te overgevoelig, altijd al geweest... 1 wiel wijkt 1 km/u af t.o.v. de andere 3 dus hij denkt ook regelmatig (onterecht) dat er wat aan de hand is.

[ Voor 27% gewijzigd door TommyGun op 29-11-2010 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Mijn Megane wordt over 2 maanden (2500 km) verkocht. Ik ga er enkel nog mee op de wintersport, ik heb gisteren mijn Michelin Engery banden 4 mm profiel omgewisseld voor mijn Uniroyal winterbanden. ik heb meteen het profiel gemeten maar dat varieert van 3.2 tot 4.0 mm. Nu lees ik hier en daar dat het minimum voor winterbanden 4.0 mm is. De slijtage indicator-blokjes zitten wel een stuk dieper.

Ik neem aan dat het nog steeds verstandig is om gewoon op de winterbanden te gaan rijden? Ik sta natuurlijk niet te trappelen om nog nieuwe banden te kopen voor een auto welke over 2 maanden verkocht wordt.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:20
bombadil schreef op maandag 29 november 2010 @ 18:20:
Mijn Megane wordt over 2 maanden (2500 km) verkocht. Ik ga er enkel nog mee op de wintersport, ik heb gisteren mijn Michelin Engery banden 4 mm profiel omgewisseld voor mijn Uniroyal winterbanden. ik heb meteen het profiel gemeten maar dat varieert van 3.2 tot 4.0 mm. Nu lees ik hier en daar dat het minimum voor winterbanden 4.0 mm is. De slijtage indicator-blokjes zitten wel een stuk dieper.

Ik neem aan dat het nog steeds verstandig is om gewoon op de winterbanden te gaan rijden? Ik sta natuurlijk niet te trappelen om nog nieuwe banden te kopen voor een auto welke over 2 maanden verkocht wordt.
Voor winterbanden geldt een minimumprofiel van 4mm in Duitsland en Oostenrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
Natuurlijk waren er mensen die met versleten zomerbanden reden...................
Remmen en optrekken ging helemaal niet. :(
Ze reden minder dan 5 km/h.

Anderen met echte winterbanden (niet eens snowbanden) konden veilig 50 km/h rijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Dazsur schreef op maandag 29 november 2010 @ 18:43:

Anderen met echte winterbanden (niet eens snowbanden) konden veilig 50 km/h rijden!
Lekker veilig. Die winterbanden zorgen er echt niet voor dat je op tijd stilstaat van 50 naar 0 km/h als er plotseling een fietser onderuit gaat.

Winterbanden maken het verkeer absoluut niet veiliger. Het enige wat het doet is ervoor zorgen dat je kunt wegrijden uit je parkeervak. Daarnaast wordt je remweg iets korter, maar niet kort genoeg om veilig met 50 km/h te rijden. Zelfs 30 km/h is niet veilig, maar 30 km/h is wel een snelheid met een acceptabele overlevingskans voor het overige verkeer.

Als iedereen op zomerbanden zou rijden dan zou iedereen ook voorzichtiger rijden. Wellicht meer schades, maar minder letsel. Nu heb je malloten die denken harder te kunnen rijden omdat ze toch "veilige" bandjes hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Trommelrem op 29-11-2010 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 13:17
Hier rijdt iedereen voor het eerst netjes 50. Wegen zijn schoon, beetje drassig en zeiknat, maar geen narigheid verder. Als het vannacht echt hard gaat vriezen dan kan het wel heel erg spannend worden, maar dan ben je met elke band zonder studs kansloos natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Ik heb me weer heerlijk vermaakt met al die stumpers die de heuvel op probeerden te rijden met hun zomerbandjes zojuist :')

Uiteraard alleen maar Belgen en Fransozen die vastzaten en alle Luxo's en Duitsers reden netjes door :)
Het seizoen is geopend!!

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:10
Is het in de rest van het land nou zo erg met de winter al, of valt het in de regio Heerenveen nou gewoon zoveel mee? Ik rijd sinds vorige week op winterbanden, maar heb nog niet een keer het idee gehad dat wat ik nu op winterbanden doe niet op zomerbanden zou kunnen. Het vriest wel een graad of 5, er is wel wat sneeuw gevallen, maar tot nu toe is er niks blijven liggen en zijn alle wegen schoon. Zolang die wegen zo schoon zijn als ze nu zijn, kan ik met zomerbanden bij -5 ook nog wel met 30 een rotonde hoeken.
Zegt misschien meer over die brede sloffen waar veel auto's op rijden tegenwoordig, die van mij doet zomers 949kg op 175 breed, winters diezelfde 949kg op 185 breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

kamstra schreef op maandag 29 november 2010 @ 19:06:
Ik heb me weer heerlijk vermaakt met al die stumpers die de heuvel op probeerden te rijden met hun zomerbandjes zojuist :')
Inderdaad, iedereen rijdt ineens 100x defensiefer dan normaal. Kwam iemand op de dreef hier (dubbelbaans) die ineens een mooie 180 graden draai maakte en ineens mij toescheen met z'n koplampen.

Inmiddels hoor ik hier continu de hulpdiensten af en aan rijden.
Trommelrem schreef op maandag 29 november 2010 @ 18:57:
[...]

Lekker veilig. Die winterbanden zorgen er echt niet voor dat je op tijd stilstaat van 50 naar 0 km/h als er plotseling een fietser onderuit gaat.

Winterbanden maken het verkeer absoluut niet veiliger. Het enige wat het doet is ervoor zorgen dat je kunt wegrijden uit je parkeervak. Daarnaast wordt je remweg iets korter, maar niet kort genoeg om veilig met 50 km/h te rijden. Zelfs 30 km/h is niet veilig, maar 30 km/h is wel een snelheid met een acceptabele overlevingskans voor het overige verkeer.

Als iedereen op zomerbanden zou rijden dan zou iedereen ook voorzichtiger rijden. Wellicht meer schades, maar minder letsel. Nu heb je malloten die denken harder te kunnen rijden omdat ze toch "veilige" bandjes hebben.
Ik was vroeger de grootste criticaster wat betreft winterbanden, maar sinds ik ze afgelopen winter voor het eerst gebruikt heb heeft het echt wel wat meer voordelen dan jij hier doet vermoeden.

[ Voor 56% gewijzigd door Gunner op 29-11-2010 19:29 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Gunner schreef op maandag 29 november 2010 @ 19:28:
[...]
Ik was vroeger de grootste criticaster wat betreft winterbanden, maar sinds ik ze afgelopen winter voor het eerst gebruikt heb heeft het echt wel wat meer voordelen dan jij hier doet vermoeden.
Voordelen: Absoluut, indien toegepast met de juiste rijtechnieken.

Dat houdt in dat dezelfde voorzichtigheid is geboden alsof je met zomerbanden zou rijden. Dan is een sneeuwband absoluut veiliger. Alleen er zijn te veel malloten die denken dat alles weer veilig is doordat ze op sneeuwbanden rijden. Of er nou sneeuwbanden of normale banden onder liggen, voor een voetganger of fietser komt de klap even hard aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
  • Laatst online: 20-09-2022
@Trommelrem
Ik begrijp je argumenten zeer zeker, maar om gelijk te strooien met het woordje 'malloten' .......

Je gaat natuurlijk niet pittiger rijden dan het overige verkeer. De gulden regel: hou rekening met anderen blijft nog steeds van toepassing.

Met mijn winterbanden kon ik absoluut veilig rijden en op tijd stoppen. De gasten met hun (versleten zomerbanden) zijn de 'malloten'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:12

DropjesLover

Dit dus ->

Hey, ff een vraagje. Ik heb een nogal bizarre bandenmaat, namelijk 195/55 R14.
Het enige waar een beetje banden voor te krijgen zijn (op autobandenmarkt.nl igg), is de maat 185/65 R14 (5% snelheidsmeter-afwijking).

Maar, de verkrijgbare banden zijn nu gestegen tot de volgende:
Nankang snow SV-2
ESKIMO S3 M+S Silica M+S keurmerk (wat de neuk doet dat keurmerk eigg, op zo'n noname-band)
Goodride SW601 (niet goodridge dus!)

En op 185/60 R14 blijft over (buiten de echt tokkie-wokkie merken):
Yokohama W.drive
Pirelli W 190 Snowcontrol
Falken HS-439
Bridgestone Blizzak LM-30

Over alle banden is buitengewoon weinig te vinden, en via autobandenmarkt.nl zelf krijgen ze tussen de 4 en 5 sterren...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trommelrem schreef op maandag 29 november 2010 @ 18:57:
[...]

Met winterbanden sta je tientallen meter eerder stil en met winterbanden kun je nog uitwijken. Daarbij blijkt uit onderzoek dat het aantal winterbandrijders significant minder ongelukken heeft dan zomerbandrijders. Dat winterbandrijders roekeloos lijken te rijden is enkel doordat de zomerbandrijder gewoon geen benul heeft hoe extreem groot het verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
DropjesLover schreef op maandag 29 november 2010 @ 20:47:
Het enige waar een beetje banden voor te krijgen zijn (op autobandenmarkt.nl igg), is de maat 185/65 R14 (5% snelheidsmeter-afwijking).

Maar, de verkrijgbare banden zijn nu gestegen tot de volgende:
Nankang snow SV-2
ESKIMO S3 M+S Silica M+S keurmerk (wat de neuk doet dat keurmerk eigg, op zo'n noname-band)
Goodride SW601 (niet goodridge dus!)

En op 185/60 R14 blijft over (buiten de echt tokkie-wokkie merken):
Yokohama W.drive
Pirelli W 190 Snowcontrol
Falken HS-439
Bridgestone Blizzak LM-30

Over alle banden is buitengewoon weinig te vinden, en via autobandenmarkt.nl zelf krijgen ze tussen de 4 en 5 sterren...
Ik heb het idee dat autobandenmarkt alleen toont wat ze uit voorraad kunnen leveren. Hoe verder je de winter in komt, hoe erger het wordt met de keuze. 185/60/14 is op zich best een populaire maat, is onder Golf 2, Golf 3, Polo en de Seat kloontjes van die auto's redelijk standaard op 14" velgen. Als ik zie dat ik bij autobandenmarkt in H nog maar 2 banden kan krijgen en op T een handjevol gekke merken... Martkplaats staat vol met Snowtracs in die maat, en de Toyo's die ik erom heb liggen stonden tot 2 weken terug nog wel op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Dazsur schreef op maandag 29 november 2010 @ 20:06:
De gasten met hun (versleten zomerbanden) zijn de 'malloten'
Nee, de mensen die te hard rijden voor de omstandigheden zijn de malloten. Dat kunnen mensen met winter- én zomerbanden zijn, al dan niet versleten. Er zit overal een limiet aan. Als je je aanpast aan de limiet van jouw voertuig/de omstandigheden/jouw kunnen is er niet zoveel aan de hand. Op winterbanden kun je net zo goed brokken maken. Dus om de een of de ander nou voor malloot uit te maken is een beetje kinderachtig.

Bij ons is het op de hoofdwegen prima te rijden. Alleen in de kleine straatjes (waar ik doorheen moet om bij de casa te komen) is het even pielen. Winterbanden zouden zeker helpen. Alleen vind ik dat dus nog steeds onzin voor die paar dagen. En ook al duurt het langer...ik pas me wel aan, no problem.

Het is hetzelfde met regen. Een regenachtige dag is een voorbode van een drukke spits. En waarom? Rijdt iedereen op slicks? Nee, er zitten er gewoon een paar tussen die zich niet aanpassen en evenzoveel mensen die niet goed weten wat hun auto kan in die omstandigheden. Die mensen reageren verkeerd, overcorrigeren, remmen te bruusk e.d...en dan heb je een ongeluk. Moeten we voor de regendagen (die er beslist meer zijn dan sneeuwdagen) dan ook maar een soort monsoons (super-regenbanden voor de F1;ook wel extreme-wets) gaan introduceren voor de herfst ofzo?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Ik stem voor slicks in de zomer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

Probleemloos naar huis gereden vanuit Rotjeknor, alleen even wachten tot de grote drukte voorbij was :)

Lekker rustig met de rest van het verkeer meegereden en er 5 minuten langer dan normaal over gedaan. Aanpassen aan de omstandigheden is het belangrijkste dat er is... en ja, er scheurde een X6 met 140+ over de A15... maar die komt zichzelf ook nog wel tegen.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 07:08

Twhomp

Stayin' Alive

ConZito schreef op maandag 29 november 2010 @ 21:23:
Nou, ik ben eens iemand tegengekomen die met zijn Skyline (ofzo, kon het door de stickers heen niet zien :+ ) in de regen op slicks reed.

Ik vroeg me al af hoe die gast bij het gas geven naar links en rechts kon driften uit stilstand. Toen ik naast hem stond bij het verkeerslicht zag ik hoe: slicks 8)7

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 21:29

Part

Helemaal niets.....

Verwijderd schreef op maandag 29 november 2010 @ 20:58:
[...]

Met winterbanden sta je tientallen meter eerder stil en met winterbanden kun je nog uitwijken. Daarbij blijkt uit onderzoek dat het aantal winterbandrijders significant minder ongelukken heeft dan zomerbandrijders. Dat winterbandrijders roekeloos lijken te rijden is enkel doordat de zomerbandrijder gewoon geen benul heeft hoe extreem groot het verschil is.
Heb je een linkje naar dit onderzoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:37
mphilipp schreef op maandag 29 november 2010 @ 17:57:
Ik heb het net even geprobeerd en de ABS is dus (zoals ik al zei) pretty useless. Als ik 15kmh rijdt en volop rem, glij ik gewoon door. Rem ik echter heeel voorzichtig (manual ABS) sta ik veeeeel eerder stil. Dus ik weet niet welke auto je moet hebben met dat wonder-ABS dat op sneeuw wél goed werkt, maar ik kan zo al Ford, Volvo (mijn C30 is een Ford Focus) en Opel uitsluiten.
Op zich geen probleem, ik pas me aan. In de stad was er net nog even niet geveegd, dus dat is dan gewoon heel voorzichtig naar huis rijden. De doorgaande wegen waren netjes schoon, dus wat dat betreft niets dan hulde voor de mannen van de veeg- en strooidienst die de komende dagen vele overuren moeten gaan maken.
Ik heb een Ford Focus, dit jaar heb ik er nog niet mee op de sneeuw gereden, maar vorig jaar kon ik met 15 op de sneeuw gewoon op de rem gaan staan en dan staat ie net zo snel stil als zonder ABS (dus zelf voorzichtig remmen).
Maasluip schreef op maandag 29 november 2010 @ 17:12:
Inderdaad. Sorry hoor voor alle "winterbanden zijn in Nederland niet nodig adepten", maar jullie hebben het mis. Ik heb vandaag op mijn zomerbandjes meer gegleden dan de hele vorige winter op winterbandjes. Ik zit zelfs te overwegen om nu al (of nog) winterbanden te kopen voor mijn 1,5 week oude auto.

En dan nog, met zomerbandjes, rij je de angsthazen voorbij. Ook daar zijn winterbanden goed voor, voor de mentale zekerheid van "ik hoef niet met 30 km/h over de provinciale weg te rijden". Want dat wordt dus en masse gedaan, en die heb ik allemaal ingehaald. Op zomerbanden.
Maar met 30 een rotonde over dat moet je met zomerbanden niet doen. Ik zag het voor me gebeuren, een auto wil de rotonde afrijden (komt me tegemoet) en krijgt gewoon de draai naar rechts niet gemaakt en schuift rechtdoor tegen de vluchtheuvel. Nee, moet je ook niet doen met je zomerbandjes, zo hard de bocht om.

Dus ik ben weer overtuigd: winterbanden hebben ook in Nederland nut. Zie ook de groeiende files.
ik heb vandaag weer gereden op zowel auto's met zomer als winterbanden (moest voor het werk een paar keer ff wat 10km verderop halen) en winterbanden rijdt natuurlijk beter, maar ook met die zomerbanden kom je zonder problemen vooruit. Het grote probleem is gewoon dat veel mensen geen rekening houden met wat er onder hun wagen ligt. Met die zomerbanden moet je natuurlijk wel wat voorzichtiger rijden (en vooral niet gaan remmen in de bochten wat je veel ziet gebeuren.....)
Dus ja, je hebt gelijk dat winterbanden ook in Nederland voordeel hebben, de vraag blijft alleen of het wel de moeite is voor die paar dagen dat ze echt voordeel geven, en dat hangt af van je eigen situatie.

Daarnaast is het op 3/4 van de wegen in de tussentijd al amper glad meer te noemen door het vele strooien (omgeving Eindhoven). En die files doe je niets aan, die komen vooral door die angsthazen die je zelf al noemt, mensen gaan op plekken waar je met je zomerbanden nog zonder problemen veilig 50-60 kunt rijden, 30 rijden. En ja dan staat het snel stil, dat heeft echter weinig met zomer/winterbanden te maken.

Het mooie hiervan zie je trouwens pas als het een paar dagen heeft gesneeuwd, dan heb je plotseling nog maar een kwart van de files ondanks dat de omstandigheden hetzelfde zijn en er net zoveel man op de weg zitten. Dan snappen mensen in de tussentijd dat ze toch wel kunnen rijden :)

(kijk b.v. in de zomer maar eens als het een keertje goed regent, dan zie je precies hetzelfde gebeuren)
Part schreef op maandag 29 november 2010 @ 21:36:
[...]

Heb je een linkje naar dit onderzoek?
Staat iets eerder in dit topic. Zomerbanden rijders rijden volgens dat onderzoek meer schades in de winter (maar wel minder dure). Dat onderzoek mist alleen nogal wat gegevens, maar er zal vast wel een kern van waarheid in zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door redwing op 29-11-2010 21:39 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

1 zomer onweersbuitje en iedereen staat tegen een boom? :+ goed plan, goed plan! beter dan de sloopregeling!
DropjesLover schreef op maandag 29 november 2010 @ 20:47:
ik ook precies hetzelfde, op een auto van nog geen 700 kg :') (ik ben nog op zoek naar een setje smallere velgen, wil terug in de richting van 175 breed, de breedste standaardmaat van deze auto.)
maar die autobandenmarkt heeft inderdaad weinig keuze, maar als er nog keuze is, zijn de prijzen best redelijk/goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ConZito schreef op maandag 29 november 2010 @ 21:23:
Volgens de logica van sommigen hier is dat inderdaad het veiligste want je kan er het langzaamste mee rijden en hebt wel meer blikschades maar geen zware ongevallen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

redwing schreef op maandag 29 november 2010 @ 21:37:
[...]
Ik heb een Ford Focus, dit jaar heb ik er nog niet mee op de sneeuw gereden, maar vorig jaar kon ik met 15 op de sneeuw gewoon op de rem gaan staan en dan staat ie net zo snel stil als zonder ABS (dus zelf voorzichtig remmen).
Dat zeg ik toch? Of zeg je nou dat als jij volop remt (als in: door de bodemplaat heen) hij net zo goed remt als jij heel voorzichtig remt? Dat vind ik dan heel bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 23:46
Vond winterbanden niet bijzonder hard nodig, maar straks op de rondweg van Amersfoort, de A1, en de A28 gereden met zomberbandjes en een overpowered achterwielaangedreven auto... zaterdag haal ik winterbanden van Marktplaats op :Y

[ Voor 3% gewijzigd door _eXistenZ_ op 29-11-2010 22:19 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Marzman schreef op maandag 29 november 2010 @ 21:53:
[...]

Volgens de logica van sommigen hier is dat inderdaad het veiligste want je kan er het langzaamste mee rijden en hebt wel meer blikschades maar geen zware ongevallen.
Zit ik helemaal goed want de mijne staat nogsteeds op semi-slicks. Velgen voor de normale bandjes zijn nog niet klaar, ik hoef dan ook nergens heen met de auto, dat scheelt natuurlijk ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:55

Aapje

Opel-beun
Vanavond dikke pret gehad met winterbanden op m'n pekelbak... Kan je zeggen bij mij hebben ze 0,0 verschil. :) Remmen is even kut... Beste wat je kan doen gewoon op de motor afremmen. En dat doet ie bij mij echt 't zelfde op Zomerbandjes alsop Winterbanden....

Nu heeft m'n pekelbak 6mm profiel op de winterbanden... Ok niet gek veel, maar ook niet 't minimale om te kwalificeren als winterband... Ik merk geen drol ervan... En mijn thoerie is dan ook weer, gewoon genoeg afstand houden en bumperklevers de dikke vinger geven. Ze houden maar afstand als je moet remmen :)

Ik zit verdomme meer op mede bestuurders te letten of ze wel zien of je remt... Dan dat ik daadwerkelijk moet concentreren op 't rijden... Bestuurders in de spits van 1700~1800 zijn idioten slapen half achter 't stuur volgens mij :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• despijker
  • Laatst online: 12-09 00:00
Nou aapje, dan heb je er kennelijk een stel slechte onder hangen.
Natuurlijk is en blijft sneeuw en ijs glad, maar het maakt een wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 10:12
[...]

Daar komt het wel een beetje op neer ja.

natuurlijk glij je met winterbanden ook, maar dat is iets waar je gewoon altijd rekening mee moet houden.
Als je maar 5 km per dag rijdt ofzo dan kan ik begrijpen dat je op zomerbanden (mits goed profiel) blijft rijden.
Ik vind gewoon dat je in de winter op winterbanden moet rijden. zoveel extra kost het niet. Zeker niet vergeleken bij 1x schade rijden.
Tenslotte helpt het ook in doorstroming van het verkeer. Iets wat in nederland al zo beroerd is :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:55

Aapje

Opel-beun
Fulda M&S 14" banden heb ik eronder... Ik ga er vanuit dat 't een redelijk merk is? Maar ik blijf erbij dat mensen gewoon moeten opletten en eerder moeten remmen. Tuurlijk hebben winterbanden verschil, maar als mensen opletten heb je minder ongelukken... Hard-remmen is 9/10 keer te verwijten aan niet anticiperen wat 't verkeer doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
mphilipp schreef op maandag 29 november 2010 @ 22:11:
[...]

Dat zeg ik toch? Of zeg je nou dat als jij volop remt (als in: door de bodemplaat heen) hij net zo goed remt als jij heel voorzichtig remt? Dat vind ik dan heel bijzonder.
Nou, dat is niet zo heel bijzonder omdat mijn ABS onder de 15 gewoon niets doet :+ Oftewel als ik hard rem glijd ie gewoon door zonder te ABS'en. Dit kun je ook goed voelen door vanaf 30 te remmen, dan trilt ie eerst en als je wat langzamer glijdt bedenkt ie dat ie daar maar mee op moet houden en doet de ABS dus niets meer.
[...]
Jij kunt er ook wel een eigen verhaal van maken zeg 8)7
Maar lees dit topic nog maar eens van voren af en dan zul je zien dat er toch heel iets anders wordt gezegd...... Niemand betwist nl. dat winterbanden met het huidige weer beter zijn, maar wel of gezien de winters (en de periode die mensen op winterbanden rijden) het wel de moeite waard is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Nog wel even de Suburban verplaatst net, had ook weinig last van de sneeuw in de straat achter m'n huis waar nooit iemand komt. Maarja dat ding weegt ook 2500kg, er zitten off-road banden op (Goodyear ST/AS) en het hele 4x4 verhaal helpt ook wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• despijker
  • Laatst online: 12-09 00:00
Aapje schreef op maandag 29 november 2010 @ 22:31:
Fulda M&S 14" banden heb ik eronder... Ik ga er vanuit dat 't een redelijk merk is? Maar ik blijf erbij dat mensen gewoon moeten opletten en eerder moeten remmen. Tuurlijk hebben winterbanden verschil, maar als mensen opletten heb je minder ongelukken... Hard-remmen is 9/10 keer te verwijten aan niet anticiperen wat 't verkeer doet...
Eens :+
Abrupt remmen,sturen of optrekken is nooit handig bij gladheid.
Mijn angst is dat iemand zonder winterbanden bij mij er in duikt omdat die meer meters nodig heeft dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

redwing schreef op maandag 29 november 2010 @ 22:34:
[...]
Nou, dat is niet zo heel bijzonder omdat mijn ABS onder de 15 gewoon niets doet :+ Oftewel als ik hard rem glijd ie gewoon door zonder te ABS'en. Dit kun je ook goed voelen door vanaf 30 te remmen, dan trilt ie eerst en als je wat langzamer glijdt bedenkt ie dat ie daar maar mee op moet houden en doet de ABS dus niets meer.
Bij mij niet dus.

Maar misschien een leuke tip voor iedereen: Anti-slipcursus in de aanbieding bij iBood. Alleen vandaag (30-11). En nee, ik heb geen aandelen, het leek me gewoon aardig om het even door te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ik heb nu ook voor het eerst winterbanden en het verschil is toch aanzienlijk in vergelijking met mijn zomerbanden, de grip in de bochten etc, een aanzienlijk kortere remweg. Het was de investering van 120euro wel waard :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 18:20

vhal

ಠ_ಠ

Voor 120 euro wil ik ze er ook wel onder zetten ja..daar heb ik niet eens 1 band+wiel voor :X

Overigens blijf ik op mijn zomerbanden rijden, misschien dat ik volgend jaar eens ga kijken naar WB maar dat zei ik vorig jaar ook al. M.a.w., het komt er toch niks van...

Het prutje wat vandaag en gister hier (Z-H) is gevallen stelt toch niks voor. En dan nog 30 km/h rijden op een 80km/h weg terwijl de weg gewoon sneeuwvrij is.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Fulda M&S 14" banden heb ik eronder... Ik ga er vanuit dat 't een redelijk merk is?
Fulda is een b-merk van Goodyear. Heb zelf de Fulda Kristall Montero 3 eronder, kwam erg goed uit de testen vorig jaar, volgens mij dit jaar ook wel. Ben er zelf erg tevreden over, al kende ik het merk ook niet voordat ik ze eronder had.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lN4moFvCzii6LboZzVZ3QjKL/medium.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Gunner op 30-11-2010 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ABS heb ik door de winterbanden gisteren niet eens nodig gehad. Hoewel ik moet toegeven dat er ook een paar malloten op winterbanden heb zien rijden, maar die waren in de minderheid hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:25
Gisteravond (rond een uur of 23) was het toch goed te doen op de snelweg, er was goed gestrooid en ik kon rustig 100-110 rijden, toch zijn er dan nog van die malloten die 50 rijden op de snelweg :S

Het is altijd zo'n paniekerig gedoe in Nederland als er een beetje sneeuw valt.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:38

Damian

Insane Obtrusion

ugh, ging het gisteren toch bijna mis op mijn Continentals (Contisport 3 zomerband). Rijd richting een druk kruispunt, met een kilometertje of 20, begin op tijd te remmen, maar had net zo goed gas kunnen blijven geven, gleed mooi door over de voorwieltjes. Ik stond echt net op tijd stil, of ik was het kruispunt op gegleden, waar van links toch echt wel veel autos aan kwamen, die nooit op tijd hadden kunnen stoppen.

Thuis gekomen maar meteen de Pirelli's (Snowsports) erop gelegd. Wat een verschil :D Nogmaals, ik rijd geen winter meer zonder winterbanden. Op hetzelfde punt waar ik met die conti's bleef glijden, stond ik met een hogere snelheid op de winterbanden eigenlijk meteen stil.

Dus al die mensen die blaten dat winterbanden niet helpen, DIKKE BULLSHIT! :D nodig zijn, DIKKE BULLSHIT, alleen al aan al dat prutsverkeer wat meteen 5 km/h gaat rijden omdat ze hem schijten. Als winterbanden ze wat meer zelfvertrouwen geeft, prima toch, rijden ze beter door.

[ Voor 11% gewijzigd door Damian op 30-11-2010 09:07 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ik had gisteren last van de "spoorvorming" in de sneeuw met m'n kleine autootje met de kleine wieletjes. Maar her en der heb ik gewoon nog 80 kunnen rijden vanwege de ruimte die er tussen gelaten werd. Dus ook met zomerbanden kon je er prima doorheen en reed ik net zo hard mee met de winterbandrijders, maar wel met een stuk grotere marge natuurlijk. Als dat niet kon ging ik langzamer en eventueel naar rechts.
En met m'n lullige zomerbandjes heb ik de ABS niet eens gevoelt. Collega's wel, dus het zal wel aan de rijstijl liggen.

Het was natuurlijk een laagje van niks, maar ik merkte het wel bij het verwisselen van baan etc. Maar hiervoor kan ik mijn LC nog wel thuis laten.

@Damian, zucht... nogmaals, er zijn hier weinig mensen die beweren dat winterbanden echt niet helpen. Het gaat er meer om of je het echt nodig vind.

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 30-11-2010 09:03 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:01

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Gisteren naar huis van Eindhoven naar Breda over de A58 ongeveer een kwartier vertraging tegenover de normale files, er was nog niet echt gestrooid had ik het idee.

Vanochtend 30+ minuten vertraging tegenover normaal, vooral door mensen die constant bumperkleven (ook achter mij heeft er een half uur een Vito gereden die bij elke remactie bovenop mijn bumper kroop, echt letterlijk minder dan 20cm afstand) en mensen die gewoon niet durven rijden.

In de wijken is alles aangereden dus spekglad. Ik krijg geen winterbanden van de baas, omdat de vorige medewerker, die mijn auto heeft uitgekozen, die niet mee heeft bemiddeld bij de aanschaf. Gelukkig kom ik met een beetje creatief slip- en handremwerk nog vrij vlot de wijken door :P helaas wel max 20km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 10:25

artificial_sun

Mazda Rx7

Ik snap niet wat iedereen allemaal over ABS klaagt. Tot vandaag had ik mijn ABS nog nooit gevoeld, maar na aanleiding van dit topic ben ik maar een met een gangetje van 20-30 de parkeerplaats opgereden en vol op de rem gaan staan. Stond binnen 4 meter stil!

Banden die ik heb zijn Michelin alpin

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:38

Damian

Insane Obtrusion

artificial_sun schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 09:05:
Ik snap niet wat iedereen allemaal over ABS klaagt. Tot vandaag had ik mijn ABS nog nooit gevoeld, maar na aanleiding van dit topic ben ik maar een met een gangetje van 20-30 de parkeerplaats opgereden en vol op de rem gaan staan. Stond binnen 4 meter stil!

Banden die ik heb zijn Michelin alpin
mjah met winterbanden wel ja :D probeer het maar eens met zomerbanden. Verschilt ook per auto trouwens. Op mijn seat leon oude type is de ABS redelijk enthousiast aanwezig.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met winterbanden werkt de ABS normaal, met zomerbanden werkt de ABS je enorm tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Damian schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 09:00:
Dus al die mensen die blaten dat winterbanden niet helpen, DIKKE BULLSHIT! :D nodig zijn, DIKKE BULLSHIT, alleen al aan al dat prutsverkeer wat meteen 5 km/h gaat rijden omdat ze hem schijten. Als winterbanden ze wat meer zelfvertrouwen geeft, prima toch, rijden ze beter door.
Dat ligt niet aan de banden, maar aan de mensen, meneer Bullshit. Wel de juiste conclusies trekken uit wat je ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Pfff... is dit normaal? Ik heb 'n lease-auto, 'n C1 (bruto-bijtelling: € 102) met zomerbanden. Ik kan er wel winterbanden op krijgen, maar dat kost dan (netto!) € 160 per maand extra!

Nou, het spijt me zeer, maar dat heb ik er echt niet voor over.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Dan kun je ze beter zelf aanschaffen. Wat een belachelijk bedrag.

[ Voor 27% gewijzigd door Roenie op 30-11-2010 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Winterbanden voor een C1 kosten inclusief stalen velg rond de 400,- Echter zul je in Nederland amper nog banden voor deze auto kunnen vinden. Het is tenslotte al tijden de meest verkochte auto met een redelijk exotische bandenmaat.

Is het niet 160,- per jaar :?

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2010 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dat lijkt me eerder ja. 160 per maand kan gewoon niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik heb ook winterbanden onder mijn Volvo S40 uit 2005 (eerste keer dat ik op w-banden rij), en het beviel me wel. Had toch het idee meer grip te hebben dan bijv. verleden jaar met sneeuw en zomerbanden op mijn toenmalige Focus II.

Maar, met Phusebox; mensen rijden ondanks goed gestrooide snelwegen vaak té angstig en té langzaam. Onrustig verkeersbeeld, files. Onzekerheid is vaak een oorzaak van ellende op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 16:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
_JGC_ schreef op maandag 29 november 2010 @ 21:14:
Ik heb het idee dat autobandenmarkt alleen toont wat ze uit voorraad kunnen leveren. Hoe verder je de winter in komt, hoe erger het wordt met de keuze. 185/60/14 is op zich best een populaire maat, is onder Golf 2, Golf 3, Polo en de Seat kloontjes van die auto's redelijk standaard op 14" velgen. Als ik zie dat ik bij autobandenmarkt in H nog maar 2 banden kan krijgen en op T een handjevol gekke merken... Martkplaats staat vol met Snowtracs in die maat, en de Toyo's die ik erom heb liggen stonden tot 2 weken terug nog wel op de site.
Ik had net een montagepartner van autobandenmarkt aan de lijn, die wil al vijf jaar niets meer met die 'prutsers' te maken hebben. :D

Hij beweert dat de levertijden niet kloppen en dat het rustig twee maanden kan duren als je pech hebt. Ondertussen zijn er via de officiele wegen volgens mij helemaal geen winterbanden meer te krijgen dus dat soort websites is het enige wat over blijft. Zou ik dan maar gewoon daar banden moeten bestellen en hopen dat ik zelf nog velgen weet te vinden waar ik ze op kan laten zetten? Ik heb geen zin om tig weken te moeten wachten, dan heeft het niet zoveel zin meer.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Fulda M&S 14" banden heb ik eronder... Ik ga er vanuit dat 't een redelijk merk is?
Ik heb Fulda Kristall Montero II eronder en dat is echt een wereld van verschil met mn zomerbanden.
Ik heb even flink gas gegeven en geremd op de parkeerplaats, maar erg glijden wilde niet echt, terwijl het toch echt wel glad was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Exorcist schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 10:25:
Onzekerheid is vaak een oorzaak van ellende op de weg.
Exact! En als iemand onzeker is, komt dat doordat ie (oa) geen vertrouwen heeft in eigen kunnen. Winterbanden geven 'm misschien extra zekerheid, maar hij is nog steeds niet zeker of eigen kunnen (dat zal wel een reden hebben). Dus is de situatie er niet echt heel veel veiliger op geworden. Zoals ik al eerder zei: a fool with a tool is still a fool. Als je niet kunt rijden, kun je dat ook in een 4x4 met de beste winterbanden die er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 10:35:
[...]

Ik had net een montagepartner van autobandenmarkt aan de lijn, die wil al vijf jaar niets meer met die 'prutsers' te maken hebben. :D

Hij beweert dat de levertijden niet kloppen en dat het rustig twee maanden kan duren als je pech hebt. Ondertussen zijn er via de officiele wegen volgens mij helemaal geen winterbanden meer te krijgen dus dat soort websites is het enige wat over blijft. Zou ik dan maar gewoon daar banden moeten bestellen en hopen dat ik zelf nog velgen weet te vinden waar ik ze op kan laten zetten? Ik heb geen zin om tig weken te moeten wachten, dan heeft het niet zoveel zin meer.
Tja, mijn complete wielen lagen exact een week later op de mat. Hoor weinig negatiefs over deze toko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mphilipp schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 10:37:
[...]

Exact! En als iemand onzeker is, komt dat doordat ie (oa) geen vertrouwen heeft in eigen kunnen. Winterbanden geven 'm misschien extra zekerheid, maar hij is nog steeds niet zeker of eigen kunnen (dat zal wel een reden hebben). Dus is de situatie er niet echt heel veel veiliger op geworden. Zoals ik al eerder zei: a fool with a tool is still a fool. Als je niet kunt rijden, kun je dat ook in een 4x4 met de beste winterbanden die er zijn.
Je doet net of winterbanden iemand onterecht meer vertrouwen geven. Dat doet echt geen recht aan de kwaliteteiten van de winterband. Ze geven namelijk terecht meer vertrouwen aangezien ze enorm veel grip exta geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 10:37:
Tja, mijn complete wielen lagen exact een week later op de mat. Hoor weinig negatiefs over deze toko.
Hoe worden ze bezorgd? Ik werk namelijk overdag. ;)

Stalen velgen moeten toch wel gewoon te krijgen zijn? Autobandenmarkt kent mijn velgen niet dus complete wielen bestellen is helaas geen optie.

Edit: Ik zie sowieso geen levertijd, die vertellen ze pas achteraf zeggen ze. :D

[ Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 30-11-2010 10:52 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:01

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 10:41:
[...]

Hoe worden ze bezorgd? Ik werk namelijk overdag. ;)

Stalen velgen moeten toch wel gewoon te krijgen zijn? Autobandenmarkt kent mijn velgen niet dus complete wielen bestellen is helaas geen optie.

Edit: Ik zie sowieso geen levertijd, die vertellen ze pas achteraf zeggen ze. :D
Onze gemiddelde levertijd in Nederland is 2 tot 5 werkdagen. 83% van onze leveringen geschiedt binnen 3 werkdagen, 99% van onze leveringen vond plaats binnen een week.
Je kunt natuurlijk net binnen die 1% vallen.... verder lijkt me dit normaal aangezien het uit Duitsland moet komen. Meeste tijd zal hem in de pakketdienst zitten die een week heeft om het te bezorgen.

Kun je niet je winterbanden op je zomerbandenvelgen zetten en dan voor je zomerbanden op zoek naar stalen velgen? Heb je weer een maand of vier speling.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2010 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:02

_Apache_

For life.

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 10:56:
[...]

[...]

Kun je niet je winterbanden op je zomerbandenvelgen zetten en dan voor je zomerbanden op zoek naar stalen velgen? Heb je weer een maand of vier speling.
Vaak zijn winterbanden iets smaller (meer kg per cm2, nog meer grip) waardoor deze wellicht niet opgaat.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 10:56:
Je kunt natuurlijk net binnen die 1% vallen.... verder lijkt me dit normaal aangezien het uit Duitsland moet komen. Meeste tijd zal hem in de pakketdienst zitten die een week heeft om het te bezorgen.

Dat is nog niet eens zo'n gek idee! Dan heb ik inderdaad gewoon vier maanden om een knap setje tweedehands te regelen ofzo. Die velgen zijn allejezusduur als je ze nieuw koopt, zelfs voor staal.
_Apache_ schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 11:10:
Vaak zijn winterbanden iets smaller (meer kg per cm2, nog meer grip) waardoor deze wellicht niet opgaat.
Mja, ik rijd al op 185 staal, dan ga ik echt niet naar 175. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
deadsy33 schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 08:13:
Voor 120 euro wil ik ze er ook wel onder zetten ja..daar heb ik niet eens 1 band+wiel voor :X

Overigens blijf ik op mijn zomerbanden rijden, misschien dat ik volgend jaar eens ga kijken naar WB maar dat zei ik vorig jaar ook al. M.a.w., het komt er toch niks van...

Het prutje wat vandaag en gister hier (Z-H) is gevallen stelt toch niks voor. En dan nog 30 km/h rijden op een 80km/h weg terwijl de weg gewoon sneeuwvrij is.
Op marktplaats 4 "nieuwe" (9mm profiel) michelin alphin banden kunnen kopen in de maat 205/55/16 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nou, veel keuze was er niet meer maar heb nu 4 Good Year's besteld. Kijken of ik alsnog velgen kan vinden en zo niet dan gaan ze lekker op mijn bestaande velgen. Goed idee Fastmatti. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:33
Blueone schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 11:14:
[...]

Op marktplaats 4 "nieuwe" (9mm profiel) michelin alphin banden kunnen kopen in de maat 205/55/16 :P
is er dan niet 3mm af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 19:34
Gonadan schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 10:35:
[...]

Weet niet of je er nog wat aan hebt, maar ik had hetzelfde probleem. Banden in 185/60/15 vinden was klote, niemand had meer een fatsoenlijk A-merk.

Heb ze nu uit Duitsland besteld (daar is er tenminste geen run op die dingen), 20 euro verzend kosten voor 4 banden. :) Bij deze kerels: http://www.klapper-autoteile.de/ had ze via ebay gevonden.

3 dagen later 4 nieuwe Michelin Alpin A4 banden in 185/60/15. Super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Winterbanden zijn standaard 8-9mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 10:39:
[...]
Je doet net of winterbanden iemand onterecht meer vertrouwen geven. Dat doet echt geen recht aan de kwaliteteiten van de winterband. Ze geven namelijk terecht meer vertrouwen aangezien ze enorm veel grip exta geven.
Dat maak jij ervan. Ik zeg toch heel duidelijk 'a fool with a tool is still a fool', dus een slechte rijder krijgt onterecht meer vertrouwen. Hij zou eerst beter moeten leren rijden, en komt het vertrouwen vanzelf.

Het lijkt wel of ik anti-winterband ben, maar dat is niet zo. De winterband is zeker een goed ding. Allen bestrijd ik de hysterie hier in Nederland rondom de winterband. Over een paar dagen is het weer weg en heb je 0,0 aan je winterband. Tenzij je op wintersport gaat natuurlijk, dan moet het gewoon.

Ik blijf erbij dat je veel beter kunt investeren aan anti-slip en verhoogde rijvaardigheidscursussen. Daar heb je 365 dagen per jaar plezier van. Maar nee, dat vind iedereen te duur. Nee, ze kopen liever banden voor 7 dagen per jaar...dát is logica!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

mphilipp schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 11:50:
Het lijkt wel of ik anti-winterband ben, maar dat is niet zo. De winterband is zeker een goed ding. Allen bestrijd ik de hysterie hier in Nederland rondom de winterband. Over een paar dagen is het weer weg en heb je 0,0 aan je winterband. Tenzij je op wintersport gaat natuurlijk, dan moet het gewoon.

Ik blijf erbij dat je veel beter kunt investeren aan anti-slip en verhoogde rijvaardigheidscursussen. Daar heb je 365 dagen per jaar plezier van. Maar nee, dat vind iedereen te duur. Nee, ze kopen liever banden voor 7 dagen per jaar...dát is logica!
Je hebt geen ongelijk maar je overdrijft ook wel weer wat. Als je met verstand je winterband uitkiest, dus een die ook goed presteert bij regen, dan zijn er wel meer dan zeven dagen in die vier maanden winter te vinden waarop de banden voordeel bieden. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Over een paar dagen is het weer weg en heb je 0,0 aan je winterband. Tenzij je op wintersport gaat natuurlijk, dan moet het gewoon.
Een winterband presteert onder de 7 graden nog steeds beter dan een zomerband, volgens mij is dat gewoon simpele natuurkunde. Dus als dit weekend de sneeuw weg is heb je nog steeds profijt van de winterbanden.
Nee, ze kopen liever banden voor 7 dagen per jaar...dát is logica!
Lastig discussiëren als je zelf feiten gaat verzinnen om je punt kracht bij te zetten. Vorige winter was het extreem, dat had ik ook al eerder tegen je gezegd, en het is veel te vroeg om nu al te roepen dat je er deze winter maar 7 dagen wat aan hebt. Anders wil ik je glazen bol wel ff lenen ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Gunner op 30-11-2010 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Gunner schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 11:54:
[...]
Een winterband presteert onder de 7 graden nog steeds beter dan een zomerband, volgens mij is dat gewoon simpele natuurkunde. Dus als dit weekend de sneeuw weg is heb je nog steeds profijt van de winterbanden.
Maar dat dit weekend de sneeuw weg is lijkt me niet, in ieder geval niet in Zuid Nederland, want hier hebben ze het nog steeds over nieuwe sneeuw vanaf donderdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Al het onderzoek over anti-slip cursussen wijst uit dat het averechts werkt. Dit in tegenstelling tot het onderzoek naar winterbanden. Daarbij presteren goede winterbanden net zo goed als zomerbanden, maar doen ze het extreem veel beter bij slechte wegomstandigheden.

Overigens koop je niet alleen veiligheid, maar ook mobiliteit.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2010 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 11:57:
Al het onderzoek over anti-slip cursussen wijst uit dat het averechts werkt. Dit in tegenstelling tot het onderzoek naar winterbanden.
Onderzoek wijst uit dat mensen die een slipcursus gedaan vaker de grens opzoeken en daar dus overheen gaan. De vraag is dan of dat komt omdat ze een slipcursus gehad hebben of dat mensen die graag de grens opzoeken vaker een slipcursus doen? Het enige wat ze aangetoond hebben is dat voor een deel van de mensen die zo'n cursus gedaan hebben het averechts werkt vanwege de overdaad aan zelfvertrouwen.

Er is bij mijn weten nog niet echt onderzoek naar gedaan hoe dit bij winterbanden werkt. Er wordt alleen maar door een aantal psychologen en andere mensen met onderbuikgevoel geredeneert dat het daarvoor ook zo moet werken. Dat is dan ook helemaal geen gekke gedachte en wat mij betreft klopt hij ook. Echter is er niets bekend over het percentage van de mensen met winterbanden waarvoor het averechts werkt. Het kan dus zomaar zijn dat het te verwaarlozen is, ook zou het zomaar een significant deel kunnen zijn.

De conclusie die je wel kunt trekken is dat het voor de een een stuk veiliger wordt en dat het voor de ander averechts werkt. De exacte verhouding is niet bepaald en kunnen we dan ook weinig over zeggen. Het is echter wel verre van waar dat ze voor iedereen een positief of voor iedereen een negatief effect zouden hebben. Daar zijn mensen gewoon veel te stom voor. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een paar pagina's geleden was de conclusie dat winterbandrijders significant minder ongelukken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Lastig discussiëren als je zelf feiten gaat verzinnen om je punt kracht bij te zetten. Vorige winter was het extreem, dat had ik ook al eerder tegen je gezegd, en het is veel te vroeg om nu al te roepen dat je er deze winter maar 7 dagen wat aan hebt. Anders wil ik je glazen bol wel ff lenen ;)
Goed, maken we er 14 dagen van. Nog steeds niet genoeg imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 12:59:
Een paar pagina's geleden was de conclusie dat winterbandrijders significant minder ongelukken hebben.
Wat niet impliceert dat het effect niet aanwezig kan zijn. Op die pagina's was ook de conclusie dat er niet zo veel te concluderen viel. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Gonadan schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 12:39:
[...]
Onderzoek wijst uit dat mensen die een slipcursus gedaan vaker de grens opzoeken en daar dus overheen gaan.
Dat zal best. Ik ben niet 'iedereen'. Ik let op als ik rij, probeer dingen uit om te zien hoe de auto reageert. Ik zal wel een uitzondering zijn, who knows? Ik kijk ook niet naar idols (of hoe dat ook tegenwoordig heet), en dat doet ook het halve land. Moet ik daarom mijn mening bijstellen? Ik vind van niet.

Ik rij ook motor en heb een VRO cursus gedaan. De instructeurs zeiden dat ze de cursus in de loop der jaren hebben aangepast omdat ook daar bleek dat mensen meer brokken gingen maken. Oorspronkelijk was het zwaartepunt van de cursus het leren remmen en goed/beter (=vaak sneller) bochten maken. Het effect is dan (op een bepaalde categorie rijders dan) dat ze denken Valentino Rossi te heten en dus veel te hard gaan rijden. Dan rij je op de limiet en kom je in de problemen als er een hapje zand in een bocht ligt. Ik rij (niet als een opa) rustig in een bocht over een hapje zand of grind. Geen centje pijn, ook al breekt het voor- of achterwiel even weg. Als je nl niet op die limiet zit, schuift je wil een paar cm opzij en pakt weer grip. Ik heb in Marokko rondgereden en daar heb je asfalt in de kwaliteit slecht tot bijzonder slecht. Het beste asfalt is glad en vaak stoffig, in het zuiden vaak met een beetje zand bedekt. Ook heb ik daar op gravelwegen/zandpaadjes en op asfaltwegen die gebombardeerd leken met clusterbommen (flashfloods en aardverschuivingen doen dat). Zulke trips zijn erg goed voor je skills en je zelfvertrouwen. Je weet wat er kan en ook wat jij kunt. Misschien is dat een beetje het verschil tussen mij en die eikels die na een slipcursus denken dat ze alles kunnen. Je moet nog steeds je beperkingen kennen en ook weten wanneer je hard kunt rijden.

Je kunt nog zulke goede winterbanden hebben, maar als je te hard rijdt, rij je te hard. Tuurlijk zou ik met winterbanden makkelijker rijden en meer grip hebben, daar gaat het verhaal ook niet over. Maar in mijn omstandigheden en zoals ik autorij heb ik al 25 jaar geen enkele noodzaak gezien om winterbanden te kopen. Ik heb slechts één keer terug moeten keren en dat was 20 jaar geleden toen er op 1ste of 2de kerstdag het 's-avonds ging ijzelen. En niet te zuinig ook. Ik wilde kijken hoe erg het was, en heb er een half uur over gedaan om weer het pad op te komen. De auto gleed vanzelf naar de goot vanwege de bolling van het woonerf. Ik denk niet dat winterbanden daar iets hadden uitgemaakt overigens. Dan had ik studs/spikes moeten hebben ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:56

4x2

lộn xộn quá

Gonadan schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 11:37:
Nou, veel keuze was er niet meer maar heb nu 4 Good Year's besteld. Kijken of ik alsnog velgen kan vinden en zo niet dan gaan ze lekker op mijn bestaande velgen. Goed idee Fastmatti. :)
Ga dr maar vanuit dat je nog een mailtje krijgt dat de banden over 2 weken komen en dat je ze vervolgens 2-3 dagen na dat mailtje toch in huis hebt.
Zo ging het bij mij iig toen ik dr banden heb besteld (2,5 jaar terug) en bij vrienden die dr ook banden besteld hebben.

Ik heb mn eigen banden gisteren bij camskill.co.uk besteld, die waren in mijn geval (toyo proxes4 195/50/15) 20 euro goedkoper dan autobandenmarkt en ze gaven tenminste aan dat ze op voorraad waren wat bij autobandenmarkt altijd afwachten is.
Winterbanden zijn mooi, maar voor een prijsverschil van 70-80 euro per band kan het me wat.
Al zijn die toyo's volgens mij M+S banden, maar ik zie wel hoe ze bevallen.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

_Apache_ schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 11:10:
[...]

Helemaal correct.
Winterbanden wil je liefst iets smaller hebben dan zomerbanden omdat het bij winterbanden niet zozeer gaat om contact met het asfalt (want dat heb je bij sneeuw sowieso niet).

De smallere band geeft meer druk per cm2 waardoor je band beter in de sneeuw zakt.
Hierdoor werp je aan de zijkanten een wal op waardoor je in de bocht niet zo gauw wegschuift.
Daarbij zit er in de noppen een lamellenprofiel (die golfjes/streepjes in de noppen). Die vouwen uit zodra ze de grond raken waardoor je een serie karteltjes krijgen die in de sneeuw gedrukt wordt zodat je in de sneeuw een tegenprofiel hebt en daardoor meer grip. De lamellen vouwen beter uit als je meer druk er op zet.
Daarbij houden ze zichzelf ook goed schoon omdat ze de sneeuw er weer tussenuit duwen zodra het contact wegvalt.

Opzich zou je 1 maat smaller kunnen nemen op de meeste velgen. Je velg wordt dan niet zo goed beschermd tegen stoeprandjes, maar je hebt wel die verhoogde druk.

Edit:
Ohjah, ik rijd ook rond op winterbanden (Vredestijn Snowtrac 3, 195/60/R15) en die zitten bij mij op de originele lichtmetalen velgen.
Leeggewicht van de auto is ruim 1200kg, maar rijklaar zal het wel 1350 zijn ofzo.
Stock velgen zijn niet eens gek breed, dus in een dergelijke situatie kan het opzich best.
Met een lichtgewicht auto is het wel aan te raden om toch iets smaller te pakken.

[ Voor 14% gewijzigd door McKaamos op 30-11-2010 14:02 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn auto heeft standaard 155/65/14 het is een beetje onzin om te stellen dat nog smaller dan noodzakelijk is. Lijkt me dat het volledig situatieafhankelijk is.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2010 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

[...]
Banden worden na een tijdje rijden warm, ongeacht de buitentemperatuur, en al gauw boven de 20 graden. Een band van 20 graden heeft rubber dat ver boven de 7 graden zit, mij maak je niet wijs dat het dan minder flexibel is dan in de zomer. Ja, bij wegrijden na parkeren en bij langzaam rijden zal je voordeel hebben van de compound, maar met banden die eenmaal op temperatuur zijn ben je dat nadeel - mijn inziens - kwijt.

Bovenstaand verklaard ook waarom bij diverse bandentests de zomerbanden het op droog en nat onder de 7 graden lang niet slecht doen, op droog zelfs beter dan de winterband. Als je eenmaal rijdt moet je het verschil zoeken in het grovere en diepere profiel van de winterband, wat weer verklaard waarom een winterband bij een bandentest bij een graad of 20 op een natte epoxybaan beter is dan de zomerband.
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 12:59:
Nee, dat was jouw conclusie en niet 'de' conclusie. Een paar percentages uit een persbericht zonder achtergrond betreffende de onderzochte groep, de verschillen in de groepen (buiten winterbanden), de exacte aantallen en het soort schades (ergo: een rapport) bewijzen amper iets. Een gemiddelde bandentest heeft meer achtergrondinformatie en verantwoording dan het persbericht dat Achmea, Vaco en Athlon naar RTL nieuws stuurden.

En nee, dat is niet omdat ik pro- of contra winterbanden ben, maar dat is omdat ik in de onderzoekswereld zit en een dergelijk berichtje bij ons al nooit verstuurd zou worden omdat het geen fatsoenlijke onderbouwing heeft.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Toch maar eens winterbandjes proberen... Ik rij nu op 195/50/15 zomerbandjes en ga over naar 175/65/14 (Avon ICE TOURING), zodra ze binnen zijn.

Ben benieuwd :)

Besteld op: http://www.bandenanders.nl/

[ Voor 23% gewijzigd door TommyGun op 30-11-2010 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Laatst online: 14:48

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Ik heb ze ook maar besteld. Lang over getwijfeld, vorige winter ook prima doorgekomen op de zomerbandjes, al had ik in de ergste 3 weken wel een AWD met 4 winterbanden te leen.

En het lijkt alsof mijn huidige banden (Dunlop) het in de winter minder doen dan de banden die ik er vorige winter onder had liggen (Michelin).

Oja, zijn Goodyear Ultra Grip 7+ geworden, 195x65x15. Besteld bij autobandenmarkt.nl, zijn leverbaar, ben benieuwd hoe lang het gaat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 14:02:
Mijn auto heeft standaard 155/65/14 het is een beetje onzin om te stellen dat nog smaller dan noodzakelijk is. Lijkt me dat het volledig situatieafhankelijk is.
Zeg ik toch ook niet? ;)
Ik zeg dat het in de regel aan te raden is om met een lichtgewicht auto een smallere band te nemen voor de winter. Maargoed, jij zit blijkbaar al zo'n beetje op de smalste banden die te krijgen zijn.
Lucky-Shirt schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 14:18:
Ik heb ze ook maar besteld. Lang over getwijfeld, vorige winter ook prima doorgekomen op de zomerbandjes, al had ik in de ergste 3 weken wel een AWD met 4 winterbanden te leen.

En het lijkt alsof mijn huidige banden (Dunlop) het in de winter minder doen dan de banden die ik er vorige winter onder had liggen (Michelin).

Oja, zijn Goodyear Ultra Grip 7+ geworden, 195x65x15. Besteld bij autobandenmarkt.nl, zijn leverbaar, ben benieuwd hoe lang het gaat duren.
Dat is heel goed mogelijk ja. Hoe een band presteert bij koude is afhankelijk van de rubbercompound en het profiel.
Een zomerband met een grof profiel laat eerder de sneeuw er uit vliegen dan eentje met een fijn profiel.
Blijven ze daarbij ook nog iets flexibeler door een iets zachtere rubbercompound, dan wringen ze de sneeuw er nog beter uit en heb je steeds een redelijk schoon profiel om in de sneeuw te zetten, waardoor je dan weer wat beter grip behoud.

Dat gezegd hebbende, winterbanden hebben nog meer functies om de sneeuw af te voeren of in hun voordeel te laten werken, dus ik denk dat je het verschil zeker gaat merken.

Ik heb gisteren nog even een acceleratietest en een stoptest gedaan op een zwaar besneeuwd stukje weg. Vorige winter (op zomerbanden) raakte ik veeeeel eerder de grip kwijt.

[ Voor 58% gewijzigd door McKaamos op 30-11-2010 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
4x2 schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 13:51:
[...]

Ga dr maar vanuit dat je nog een mailtje krijgt dat de banden over 2 weken komen en dat je ze vervolgens 2-3 dagen na dat mailtje toch in huis hebt.
Zo ging het bij mij iig toen ik dr banden heb besteld (2,5 jaar terug) en bij vrienden die dr ook banden besteld hebben.

Ik heb mn eigen banden gisteren bij camskill.co.uk besteld, die waren in mijn geval (toyo proxes4 195/50/15) 20 euro goedkoper dan autobandenmarkt en ze gaven tenminste aan dat ze op voorraad waren wat bij autobandenmarkt altijd afwachten is.
Winterbanden zijn mooi, maar voor een prijsverschil van 70-80 euro per band kan het me wat.
Al zijn die toyo's volgens mij M+S banden, maar ik zie wel hoe ze bevallen.
Proxes4 is een sportieve zomerband. Lijkt me geen M+S op van toepassing. Toyo heeft AFAIK geen M+S banden behalve de SnowProx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Winterbanden maakt gewoon superveel verschil. Vorig jaar reed ik achter mijn vader aan over een besneeuwd binnendoorweggetje en terwijl ik hem steeds verder van me af rustig weg zag tuffen zwabberde ik op een veel lagere snelheid van links naar rechts. Dan kun je zeggen dat mensen met winterbanden harder gaan rijden, tja dat kan. Mijn vader reed ook harder als ik, maar hij zwabberde niet over de weg dus wel veiliger. Met de logica dat winterbanden veiliger zijn voor veel mensen zou je ook kunnen zeggen dat de hele weg insmeren met groene zeep veiliger is. Mensen glibberen dan immers alle kanten op, zijn allerter en rijden minder hard. Als we dit soort winters meer gaan krijgen (en daar lijkt het toch wel op) zie ik winterbanden ook nog wel ooit verplicht gaan worden net als in Duitsland (al zijn sneeuwkettingen daar volgens mij ook goed en gaat het er meer om dat Duitsland niet vlak is en je in een dal vast kunt komen te zitten in de winter).

Van een slipcursus kun je inderdaad ook hetzelfde zeggen als van winterbanden. Mensen die een slipcursus hebben gedaan die rijden ook anders als mensen die geen slipcursus hebben gedaan (of dat een oorzaak of een gevolg is weet ik ook niet).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Marzman, ik denk dat het gewoon een stukje (bewust of onbewust) overmoed is wanneer mensen denken alles te hebben gedaan aan hun voertuig om hem klaar te maken voor de omstandigheden.
Wat dan vaak verzuimd wordt, is het aanpassen van je eigen gedrag op de omstandigheden.
Men denkt veilig te zijn, en er is ook wel een grotere veilige marge, maar die wordt dan net zo hard weer klein gemaakt door het eigen rijgedrag.

En sja, wat je zegt inderdaad, het is maar hoe de persoon in kwestie in elkaar steekt. De een past het rijgedrag pas aan zodra hij/zij daartoe geforceerd wordt, de ander neemt vooraf al maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

McKaamos schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 14:35:
Marzman, ik denk dat het gewoon een stukje (bewust of onbewust) overmoed is wanneer mensen denken alles te hebben gedaan aan hun voertuig om hem klaar te maken voor de omstandigheden.
Wat dan vaak verzuimd wordt, is het aanpassen van je eigen gedrag op de omstandigheden.
Men denkt veilig te zijn, en er is ook wel een grotere veilige marge, maar die wordt dan net zo hard weer klein gemaakt door het eigen rijgedrag.
Vandaag stonden er juist langere files omdat mensen volgens de ANWB te voorzichtig reden :P
En sja, wat je zegt inderdaad, het is maar hoe de persoon in kwestie in elkaar steekt. De een past het rijgedrag pas aan zodra hij/zij daartoe geforceerd wordt, de ander neemt vooraf al maatregelen.
Van mij mogen ze het ook wel verplichten. Ik heb een vrij oude auto en rijd erg weinig en vind winterbanden het niet waard. Ik rijd wel wat voorzichtiger of niet die paar dagen per jaar. Maar als het verplicht zou worden zou ik wel een goedkoop setje op de kop tikken, in Duitsland kosten die setjes ook geen drol. Gisteren zat ik me met mijn zomerbanden trouwens nog te ergeren aan een Golf die voor me reed en niet harder dan 20 kilometer per uur durfde te rijden. Er lag echt maar een beetje sneeuw en als het nou anticiperen was op anderen enzo maar het was een lege rechte weg.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-08 05:30

MadMan

What the....

TommyGun schreef op maandag 29 november 2010 @ 18:17:
1 wiel wijkt 1 km/u af t.o.v. de andere 3 dus hij denkt ook regelmatig (onterecht) dat er wat aan de hand is.
Niet alleen is het onmogelijk dat dat continu zo is, al was het wel mogelijk dan was er wel degelijk wat aan de hand.

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat 1 wiel minder omwentelingen nodig heeft dan de anderen bij dezelfde snelheid, maar ook in dat geval is er wel degelijk wat aan de hand...

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

MadMan schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 14:46:
[...]

Niet alleen is het onmogelijk dat dat continu zo is, al was het wel mogelijk dan was er wel degelijk wat aan de hand.

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat 1 wiel minder omwentelingen nodig heeft dan de anderen bij dezelfde snelheid, maar ook in dat geval is er wel degelijk wat aan de hand...
De rem(schijf) loopt niet aan, de ABS krans is in orde, de bekabeling is in orde, de sensor is in orde (reeds vervangen), maar het probleem ( -1 km/u tov de andere 3 ) bestaat nog steeds. Dit heb ik live gezien; al rijdende met een laptopje op de boordcomputer aangesloten.

Vermoedelijk zit het in de module of iets dergelijks, want er treed ook regelmatig een foutmelding op betreffende dat wiel / bijhorende sensor. Dat laten repareren (module vervangen, als dat 't is) is me echter te prijzig voor de problemen die het doorgaans geeft.

[ Voor 10% gewijzigd door TommyGun op 30-11-2010 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik mag morgen mijn setje laten monteren bij de kf.
Dik een maand geleden gebeld om een afspraak te maken, en ze hebben nu pas tijd.

Het is toch echt niet fijn rijden zo met bakken sneeuw, iets te hard remmen en je hangt meteen in de abs....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Marzman schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 14:45:
[...]
Vandaag stonden er juist langere files omdat mensen volgens de ANWB te voorzichtig reden :P

[...]

Van mij mogen ze het ook wel verplichten. Ik heb een vrij oude auto en rijd erg weinig en vind winterbanden het niet waard. Ik rijd wel wat voorzichtiger of niet die paar dagen per jaar. Maar als het verplicht zou worden zou ik wel een goedkoop setje op de kop tikken, in Duitsland kosten die setjes ook geen drol. Gisteren zat ik me met mijn zomerbanden trouwens nog te ergeren aan een Golf die voor me reed en niet harder dan 20 kilometer per uur durfde te rijden. Er lag echt maar een beetje sneeuw en als het nou anticiperen was op anderen enzo maar het was een lege rechte weg.
Ja, doorslaan kan ook inderdaad :P
Maargoed, er hoeven er ook maar een paar tussen te zitten met zomerbanden en dan heb je dat probleem ook ;)

En idd, liefst verplicht, maar ook educatie erbij. Mensen die denken dat ze veilig zijn en hun rijstijl niet aanpassen zijn netzogoed een potentieel gevaar.
Met rijlessen (voor mij ruim anderhalf jaar geleden) is mij ook nooit iets verteld over winterbanden en in de theorieboeken stond er niets over beschreven. Zou ook een verplicht onderdeel moeten worden in het examen. Weten wanneer winterbanden beter zijn en hoe je je dient te gedragen.

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 30-11-2010 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

McKaamos schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 15:16:
Met rijlessen (voor mij ruim anderhalf jaar geleden) is mij ook nooit iets verteld over winterbanden en in de theorieboeken stond er niets over beschreven. Zou ook een verplicht onderdeel moeten worden in het examen. Weten wanneer winterbanden beter zijn en hoe je je dient te gedragen.
Misschien dat ze het aan theorie kunnen toevoegen (als het er al niet in zit, want toen ik het haalde zaten vragen over millieu enzo er ook nog niet bij en zo zijn er wel meer dingen anders nu), bij de rijlessen vind ik het niet echt horen omdat je toch niet onder alle weersomstandigheden kunt lessen. Je moet maar net "geluk" hebben dat je een keer in de sneeuw of in hele dichte mist of in een hoosbui of iets anders kan lessen.

[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 30-11-2010 15:22 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Marzman schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 15:21:
[...]

Misschien dat ze het aan theorie kunnen toevoegen, bij de rijlessen vind ik het niet echt horen omdat je toch niet onder alle weersomstandigheden kunt lessen. Je moet maar net "geluk" hebben dat je een keer in de sneeuw of in hele dichte mist of in een hoosbui of iets anders kan lessen.
Daar heb je ook helemaal gelijk in. Men moet er in ieder geval van op de hoogte zijn.

Ik heb het voordeel gehad dat ik wel in de winter rijles had. Één van de lessen is toen ook gebruikt als semi-slipcursus. Meer voor de lol dan dat het een echte les was, maar het helpt zeker, want de winter er op ben ik tot twee keer toe grip verloren (op zomerbandjes) maar kon door de eerdere ervaring wel inschatten wat te doen en ben daardoor netjes in de bocht gebleven, hoewel het wat scheef er door ging :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Laatst online: 22:56

4x2

lộn xộn quá

_JGC_ schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 14:21:
[...]
Proxes4 is een sportieve zomerband. Lijkt me geen M+S op van toepassing. Toyo heeft AFAIK geen M+S banden behalve de SnowProx.
Proxes4 is een all-seasonband en dr zit een M+S rating op (staat op de amerikaanse site van toyo, maar op de nederlandse weer niet)
Maar ik moest sowieso 4 nieuwe banden hebben en heb deze vooral gepakt vanwege de hogere load index, hopen dat de wang dan wat stijver is.
Ben iig de eerste winter met mn T1R'en goed doorgekomen toen ze nog niet zo oud waren en wel profiel hadden.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Ach in Zweden hebben ze al jaren een slipcursus als onderdeel van het examen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Speedpete schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 14:08:
[...]
Banden worden na een tijdje rijden warm, ongeacht de buitentemperatuur, en al gauw boven de 20 graden. Een band van 20 graden heeft rubber dat ver boven de 7 graden zit, mij maak je niet wijs dat het dan minder flexibel is dan in de zomer. Ja, bij wegrijden na parkeren en bij langzaam rijden zal je voordeel hebben van de compound, maar met banden die eenmaal op temperatuur zijn ben je dat nadeel - mijn inziens - kwijt.
Dit is al eerder gezegd, maar daar is al lang rekening mee gehouden. Als er gezegd wordt dat onder de 7 graden een winterband beter presteert is dat bij een omgevingstemperatuur van 7 graden. Dat de band zelf warmer dan die 7 graden wordt is nogal logisch, maar het is ook nogal logisch dat een band bij een omgevingstemperatuur van 20 graden warmer wordt dan bij 7 graden.
Ze hebben het dus duidelijk niet over de temperatuur van de band bij die testen, maar over deomgevingstemperatuur. De temp. van de band is altijd hoger.
Bovenstaand verklaard ook waarom bij diverse bandentests de zomerbanden het op droog en nat onder de 7 graden lang niet slecht doen, op droog zelfs beter dan de winterband. Als je eenmaal rijdt moet je het verschil zoeken in het grovere en diepere profiel van de winterband, wat weer verklaard waarom een winterband bij een bandentest bij een graad of 20 op een natte epoxybaan beter is dan de zomerband.
Nee dus :) Een zomerband heeft een beter profiel voor een droog wegdek en daarmee compenseert hij nog een tijdje de betere grip van het rubber van de winterband.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

redwing schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 19:24:
Dat de band zelf warmer dan die 7 graden wordt is nogal logisch, maar het is ook nogal logisch dat een band bij een omgevingstemperatuur van 20 graden warmer wordt dan bij 7 graden.
Dat dacht ik dus ook altijd maar dat blijkt dus niet zo te zijn, de omgevingstemperatuur heeft een minimale invloed op de temperatuur van de band.

Bij het 7-graden-verhaal heeft men het over de rubbersamenstelling en het soepel blijven bij lagere temperatuur. Wanneer een band in zowel warme als koude condities nagenoeg even warm wordt, dan zal het rubber nagenoeg net zo soepel zijn. Aangezien winterbanden op sneeuw vele malen beter zijn dan zomerbanden, ook na een rit op bijv. de snelweg waarbij de banden warm geworden zijn, moet het grootste voordeel in het profiel zitten en niet in de compound. Tenminste, dat is wat ik hier zo snel uit kan herleiden.
Nee dus :) Een zomerband heeft een beter profiel voor een droog wegdek en daarmee compenseert hij nog een tijdje de betere grip van het rubber van de winterband.
Zou best kunnen, ik doe een aanname op basis van het temperatuurverhaal, maar ik duik er nog even in want hier wil ik wel meer van weten, ik ga ook nog eens na in hoeverre de verhalen over bandentemperatuur kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Speedpete schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 22:01:
[...]

Dat dacht ik dus ook altijd maar dat blijkt dus niet zo te zijn, de omgevingstemperatuur heeft een minimale invloed op de temperatuur van de band.

Bij het 7-graden-verhaal heeft men het over de rubbersamenstelling en het soepel blijven bij lagere temperatuur. Wanneer een band in zowel warme als koude condities nagenoeg even warm wordt, dan zal het rubber nagenoeg net zo soepel zijn. Aangezien winterbanden op sneeuw vele malen beter zijn dan zomerbanden, ook na een rit op bijv. de snelweg waarbij de banden warm geworden zijn, moet het grootste voordeel in het profiel zitten en niet in de compound. Tenminste, dat is wat ik hier zo snel uit kan herleiden.
Dat is toch echt anders dan ik altijd bij de uitleg van die testen heb gelezen. Als de buitentemp nl. niet uit zou maken zou je alleen het verschil droog/nat/sneeuw hoeven te testen. Het lijkt me toch echt heel simpel dat hoe beter een band zijn warmte kwijt kan (koude weg/omgeving) hoe kouder hij blijft. Sowieso voelen banden na een langere rit altijd wat warmer aan dus dan zou je al helemaal altijd zomerbanden moeten pakken. Je zou dan nl. alleen verschil krijgen als je net weg bent gereden of als er echt sneeuw ligt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 22:08:
[...]

. Je zou dan nl. alleen verschil krijgen als je net weg bent gereden of als er echt sneeuw ligt.
Zo zie je dat logies redeneren je meer brengt dan achter een hype aanrennen.
Een band met grof profiel doet het goed in sneeuw, en de rest is hersenspoeling.
Rubber is een zeer slechte warmtegeleider, en de temperatuur van buitenlucht en wegdek maakt amper wat uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2010 23:14 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.