mphilipp schreef op maandag 29 november 2010 @ 17:57:
Ik heb het net even geprobeerd en de ABS is dus (zoals ik al zei) pretty useless. Als ik 15kmh rijdt en volop rem, glij ik gewoon door. Rem ik echter heeel voorzichtig (manual ABS) sta ik veeeeel eerder stil. Dus ik weet niet welke auto je moet hebben met dat wonder-ABS dat op sneeuw wél goed werkt, maar ik kan zo al Ford, Volvo (mijn C30 is een Ford Focus) en Opel uitsluiten.
Op zich geen probleem, ik pas me aan. In de stad was er net nog even niet geveegd, dus dat is dan gewoon heel voorzichtig naar huis rijden. De doorgaande wegen waren netjes schoon, dus wat dat betreft niets dan hulde voor de mannen van de veeg- en strooidienst die de komende dagen vele overuren moeten gaan maken.
Ik heb een Ford Focus, dit jaar heb ik er nog niet mee op de sneeuw gereden, maar vorig jaar kon ik met 15 op de sneeuw gewoon op de rem gaan staan en dan staat ie net zo snel stil als zonder ABS (dus zelf voorzichtig remmen).
Maasluip schreef op maandag 29 november 2010 @ 17:12:
Inderdaad. Sorry hoor voor alle "winterbanden zijn in Nederland niet nodig adepten", maar jullie hebben het mis. Ik heb vandaag op mijn zomerbandjes meer gegleden dan de hele vorige winter op winterbandjes. Ik zit zelfs te overwegen om nu al (of nog) winterbanden te kopen voor mijn 1,5 week oude auto.
En dan nog, met zomerbandjes, rij je de angsthazen voorbij. Ook daar zijn winterbanden goed voor, voor de mentale zekerheid van "ik hoef niet met 30 km/h over de provinciale weg te rijden". Want dat wordt dus en masse gedaan, en die heb ik allemaal ingehaald. Op zomerbanden.
Maar met 30 een rotonde over dat moet je met zomerbanden niet doen. Ik zag het voor me gebeuren, een auto wil de rotonde afrijden (komt me tegemoet) en krijgt gewoon de draai naar rechts niet gemaakt en schuift rechtdoor tegen de vluchtheuvel. Nee, moet je ook niet doen met je zomerbandjes, zo hard de bocht om.
Dus ik ben weer overtuigd: winterbanden hebben ook in Nederland nut. Zie ook de groeiende files.
ik heb vandaag weer gereden op zowel auto's met zomer als winterbanden (moest voor het werk een paar keer ff wat 10km verderop halen) en winterbanden rijdt natuurlijk beter, maar ook met die zomerbanden kom je zonder problemen vooruit. Het grote probleem is gewoon dat veel mensen geen rekening houden met wat er onder hun wagen ligt. Met die zomerbanden moet je natuurlijk wel wat voorzichtiger rijden (en vooral niet gaan remmen in de bochten wat je veel ziet gebeuren.....)
Dus ja, je hebt gelijk dat winterbanden ook in Nederland voordeel hebben, de vraag blijft alleen of het wel de moeite is voor die paar dagen dat ze echt voordeel geven, en dat hangt af van je eigen situatie.
Daarnaast is het op 3/4 van de wegen in de tussentijd al amper glad meer te noemen door het vele strooien (omgeving Eindhoven). En die files doe je niets aan, die komen vooral door die angsthazen die je zelf al noemt, mensen gaan op plekken waar je met je zomerbanden nog zonder problemen veilig 50-60 kunt rijden, 30 rijden. En ja dan staat het snel stil, dat heeft echter weinig met zomer/winterbanden te maken.
Het mooie hiervan zie je trouwens pas als het een paar dagen heeft gesneeuwd, dan heb je plotseling nog maar een kwart van de files ondanks dat de omstandigheden hetzelfde zijn en er net zoveel man op de weg zitten. Dan snappen mensen in de tussentijd dat ze toch wel kunnen rijden
(kijk b.v. in de zomer maar eens als het een keertje goed regent, dan zie je precies hetzelfde gebeuren)
Staat iets eerder in dit topic. Zomerbanden rijders rijden volgens dat onderzoek meer schades in de winter (maar wel minder dure). Dat onderzoek mist alleen nogal wat gegevens, maar er zal vast wel een kern van waarheid in zitten.
[
Voor 5% gewijzigd door
redwing op 29-11-2010 21:39
]