Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.855 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 15:05:
Ik mag morgen mijn setje laten monteren bij de kf.
Dik een maand geleden gebeld om een afspraak te maken, en ze hebben nu pas tijd.

Het is toch echt niet fijn rijden zo met bakken sneeuw, iets te hard remmen en je hangt meteen in de abs....
Dat is met winterbanden niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

redwing schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 22:08:
Je zou dan nl. alleen verschil krijgen als je net weg bent gereden of als er echt sneeuw ligt.
Voor de temperatuur van de band maakt het niet uit, dus blijft het profiel over ;) Echter, bij sneeuw / ijs rijdt je langzamer, wat zou kunnen leiden tot minder warmte in de banden.

In een paper van N.M. Trivisonno wordt aangegeven dat 95% van de warmte die in een band wordt gegenereerd door het vervormen van de band / het materiaal wordt gegenereerd. De overige 5% wordt door wrijving en de buitentemperatuur bepaald. De vermelde 95% wordt op haar beurt weer mede veroorzaakt door het materiaal van de band.

An sich zou het een logische verklaring zijn dat de zachtere compound van de winterband makkelijker / sneller warmte genereert in de band waardoor deze eerder op bedrijfstemperatuur is en beter grip biedt.

Even voor de duidelijkheid: ik trek enkel de vaak genoemde grens van 7 graden in twijfel, ik probeer niet te ontkennen dat winterbanden werken.
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 23:10:
Rubber is een zeer slechte warmtegeleider, en de temperatuur van buitenlucht en wegdek maakt amper wat uit.
5% is inderdaad maar een fractie.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:37
Speedpete schreef op woensdag 01 december 2010 @ 00:49:
[...]

An sich zou het een logische verklaring zijn dat de zachtere compound van de winterband makkelijker / sneller warmte genereert in de band waardoor deze eerder op bedrijfstemperatuur is en beter grip biedt.

Even voor de duidelijkheid: ik trek enkel de vaak genoemde grens van 7 graden in twijfel, ik probeer niet te ontkennen dat winterbanden werken.
Als je verschillende testen naast elkaar legt zie je dat ze vaak standaard al bij 7 graden testen en daarna pas weer op/onder 0. Wat je echter wel vaak ziet is dat afhankelijk van het wegdek (nat/droog) of de winter of de zomerband wint. Pas bij temperaturen onder 0 zie je dat de winterband continue beter uit de testen komen.

Wat ik me nu alleen wel af begin te vragen is hoe er nu precies getest wordt. Wordt dat getest door een auto te pakken en gelijk te gaan testen, of eerst 20 km rijden en dan gaan testen. In het 1e geval is de band natuurlijk nog niet op temperatuur en zal de winterband door zijn zachtere compound veel voordeel hebben. In het 2e geval zou je verwachten dat het verschil vooral komt door het profiel en dat de compound weinig toevoegt (behalve misschien wat je al zegt dat de band makkelijker op temp. komt)
Wat dit iig wel vertelt is dat je bij bandentesten heel simpel een winterband bij koude temperaturen kunt laten winnen door hem vooral niet warm te gaan rijden....

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
redwing schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 19:24:
[...]

Nee dus :) Een zomerband heeft een beter profiel voor een droog wegdek en daarmee compenseert hij nog een tijdje de betere grip van het rubber van de winterband.
Bij een snelremming sta ik op een droog wegdek met een normale band sneller stil dan met een sneeuwband. Ook wanneer de temperatuur onder het vriespunt is. Sneeuwbanden hebben alleen voordeel als er daadwerkelijk sneeuw ligt, maar hoe veel wegen in Nederland hebben nou eigenlijk sneeuw? Ik heb sneeuwbanden genomen omdat ik anders niet kan wegkomen uit mijn parkeerplaats, maar ik besef mij wel dat de stopafstand bij een snelremming veel groter is dan wanneer ik op normale banden rijd. Ook als er overal sneeuw naast de weg ligt.

Ik vraag me ook steeds af waar die 7 graden vandaan komt. Mijn praktijkervaring is dat alles te maken heeft met droog/nat/sneeuw/asfalt. Niet met temperatuur.

Wel heb ik vanwege de winter een calamiteitenpakket in de auto. D.w.z. een emmer zout, een deken, een extra jerrycan, sneeuwkettingen en warme dranken. Er schijnt overigens antivrieswater te bestaan die je veilig kunt drinken. Heeft iemand daar ervaring mee?

[ Voor 11% gewijzigd door Trommelrem op 01-12-2010 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:16
Ik kom er als autobanden leek echt niet uit. Ga over 2 weken op wintersport en daarvoor heb ik winterbanden nodig. Ben natuurlijk veel te laat (as always). Maar dat terzijde.

Ik heb een Ford Focus 1.6 uit 2008. Maar heb er echt totaal geen verstand van. Wie kan me verder helpen?

Heb op autobandenmarkt deze gevonden. Hoe weet ik zeker dat ze passen? De banden die er nu onder zitten zijn ook 205/55/R16. Maar ik geloof dat het geen garantie is dat deze ook passen?

En hoe zit het met kleinere maten? Welk (kleiner) formaat zou ik als alternatief kunnen nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

FreeShooter schreef op woensdag 01 december 2010 @ 08:51:
Ik heb een Ford Focus 1.6 uit 2008. Maar heb er echt totaal geen verstand van. Wie kan me verder helpen?

Heb op autobandenmarkt deze gevonden. Hoe weet ik zeker dat ze passen? De banden die er nu onder zitten zijn ook 205/55/R16.
Kijk even op steekmaat.nl welke steekmaat jouw auto heeft en of deze overeenkomt met de aangeboden velgen.
Maar ik geloof dat het geen garantie is dat deze ook passen?
Nee, maar mijn informatie is ook geen garantie. Ben zelf ook geen expert.

[ Voor 11% gewijzigd door Gunner op 01-12-2010 08:57 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Speedpete schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 22:01:
Dat dacht ik dus ook altijd maar dat blijkt dus niet zo te zijn, de omgevingstemperatuur heeft een minimale invloed op de temperatuur van de band.
Heb je daar ook bronnen van? Dat vind ik wel interessant.
Bij het 7-graden-verhaal heeft men het over de rubbersamenstelling en het soepel blijven bij lagere temperatuur. Wanneer een band in zowel warme als koude condities nagenoeg even warm wordt, dan zal het rubber nagenoeg net zo soepel zijn. Aangezien winterbanden op sneeuw vele malen beter zijn dan zomerbanden, ook na een rit op bijv. de snelweg waarbij de banden warm geworden zijn, moet het grootste voordeel in het profiel zitten en niet in de compound. Tenminste, dat is wat ik hier zo snel uit kan herleiden.
Er wordt steeds gesproken over lange ritten en warm rijden van banden. Maar koop je winterbanden eigenlijk niet voor de situaties waarin je dus niet hard kunt rijden en je banden dus niet goed opwarmen? Als je gewoon 100 tot 120 over de snelweg kunt rijden dan heeft de discussie over de winterband sowieso geen zin, dan is het weer namelijk goed genoeg voor de zomerbanden.

Daarbij verwacht ik dat de winterband sowieso een zachtere compound heeft, waardoor de zachtheid dus niet van de temperatuur afhangt maar meer van het fabricaat. De temperatuur zal best een rol spelen maar lang niet zoveel als men wil doen geloven, ik ben wel benieuwd hoe het precies zit.
Zou best kunnen, ik doe een aanname op basis van het temperatuurverhaal, maar ik duik er nog even in want hier wil ik wel meer van weten, ik ga ook nog eens na in hoeverre de verhalen over bandentemperatuur kloppen.
Top.
redwing schreef op woensdag 01 december 2010 @ 01:10:
Als je verschillende testen naast elkaar legt zie je dat ze vaak standaard al bij 7 graden testen en daarna pas weer op/onder 0. Wat je echter wel vaak ziet is dat afhankelijk van het wegdek (nat/droog) of de winter of de zomerband wint. Pas bij temperaturen onder 0 zie je dat de winterband continue beter uit de testen komen.
Klopt ja, vandaar dat de zeven graden over het algemeen al afgeschoten wordt behalve door de paarse broeken van de bandenfabrikanten.
Wat ik me nu alleen wel af begin te vragen is hoe er nu precies getest wordt. Wordt dat getest door een auto te pakken en gelijk te gaan testen, of eerst 20 km rijden en dan gaan testen. In het 1e geval is de band natuurlijk nog niet op temperatuur en zal de winterband door zijn zachtere compound veel voordeel hebben. In het 2e geval zou je verwachten dat het verschil vooral komt door het profiel en dat de compound weinig toevoegt (behalve misschien wat je al zegt dat de band makkelijker op temp. komt)
Wat dit iig wel vertelt is dat je bij bandentesten heel simpel een winterband bij koude temperaturen kunt laten winnen door hem vooral niet warm te gaan rijden....
Dat is inderdaad mogelijk, ik verwacht echter dat 'objectieve' testen van partijen die geen banden verkopen niet bewust een winnaar willen aanwijzen. Veel testen worden ook niet met één rit gedaan maar zo'n remtest doen ze natuurlijk tientallen keren om een gemiddelde te krijgen. Dat gebeurt met verschillende sets maar ik kan me niet voorstellen dat ze tussendoor bewust de banden gaan laten afkoelen.

Wel blijft in mijn ogen het verhaal gelden dat winterbanden bedoeld zijn voor weer wat lage snelheiden vereist, flink warmrijden zal dan dus niet mogelijk zijn.
Trommelrem schreef op woensdag 01 december 2010 @ 08:28:
Bij een snelremming sta ik op een droog wegdek met een normale band sneller stil dan met een sneeuwband. Ook wanneer de temperatuur onder het vriespunt is. Sneeuwbanden hebben alleen voordeel als er daadwerkelijk sneeuw ligt, maar hoe veel wegen in Nederland hebben nou eigenlijk sneeuw? Ik heb sneeuwbanden genomen omdat ik anders niet kan wegkomen uit mijn parkeerplaats, maar ik besef mij wel dat de stopafstand bij een snelremming veel groter is dan wanneer ik op normale banden rijd. Ook als er overal sneeuw naast de weg ligt.
Noem het geen sneeuwbanden want we hebben het niet over sneeuwbanden. Alleen felle tegenstanders van winterbanden blijven het sneeuwbanden noemen maar er zit wel degelijk een verschil in.

Als je over sneeuwbanden praat zijn we snel klaar, die zijn puur en alleen bedoeld voor sneeuw, gebruik die maar in Alaska of Noorwegen. Als je over winterbanden praat is het verhaal anders, al zo'n 44 pagina's (25 p.p.blz.). Winterbanden waar we het over hebben zijn banden met het profiel gebaseerd op de sneeuwbanden maar dan zo aangepast dat ze ook in regen goed presteren. Op droog wegdek verliezen veel winterbanden het nog, op nat hangt het erom.

Wil je dus in Nederland winterbanden hebben dan moet je je orienteren op een type dat op droog en nat zoveel mogelijk gelijk presteert aan een zomerband en op sneeuw doet hij het uiteraard beter. Als je winterbanden neemt die flink minder presteren op nat en droog dan zou ik dat persoonlijk afkeuren, dan ben je net zo onveilig bezig, misschien zelfs erger.
Ik vraag me ook steeds af waar die 7 graden vandaan komt. Mijn praktijkervaring is dat alles te maken heeft met droog/nat/sneeuw/asfalt. Niet met temperatuur.
Paarse broekuh!! Ik vermoed dat zeven graden ruim boven het gemiddelde van de wintertemperatuur ligt en dat ze daarom die gekozen hebben. ;)
Wel heb ik vanwege de winter een calamiteitenpakket in de auto. D.w.z. een emmer zout, een deken, een extra jerrycan, sneeuwkettingen en warme dranken. Er schijnt overigens antivrieswater te bestaan die je veilig kunt drinken. Heeft iemand daar ervaring mee?
Beetje roosvicee erin doen, dan kan het al flink verder onder 0. :)
Gunner schreef op woensdag 01 december 2010 @ 08:54:
Kijk even op steekmaat.nl welke steekmaat jouw auto heeft en of deze overeenkomt met de aangeboden velgen.
Nee, maar mijn informatie is ook geen garantie. Ben zelf ook geen expert.
Gaaf, dat is al de zoveelste maat die voor mijn auto aangewezen wordt. Ik zal denk ik echt mijn eigen velgen moeten gaan opmeten. :')
Of staat het ergens op de velg aangegeven?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is gewoon hetzelfde als met de automaat. De mensen met een handgeschakelde auto zijn daar fel tegen en komen met soms terecht maar meestal onterechte argumenten waarom niet. Tot het moment dat ze zelf in een automaat gaan rijden en nooit meer een handgeschakelde auto willen.

Hetzelfde is met zomerbandrijders die overstappen naar winterbanden. Vrijwel niemand wil nog terug naar zomerbanden in de winter. Simpelweg omdat ze ervaren hebben dat het echt een stuk fijner is. Je ziet ook heel sterk in het topic terug dat winterbandrijders beargumenteren vanuit hun eigen ervaringen en zomerbandrijders met aannames beargumenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

FreeShooter schreef op woensdag 01 december 2010 @ 08:51:
Ik kom er als autobanden leek echt niet uit. Ga over 2 weken op wintersport en daarvoor heb ik winterbanden nodig. Ben natuurlijk veel te laat (as always). Maar dat terzijde.

Heb op autobandenmarkt deze gevonden. Hoe weet ik zeker dat ze passen? De banden die er nu onder zitten zijn ook 205/55/R16. Maar ik geloof dat het geen garantie is dat deze ook passen?

En hoe zit het met kleinere maten? Welk (kleiner) formaat zou ik als alternatief kunnen nemen?
Ik zou zelf zeker een kleinere maat nemen. Volgens mij is 205 onder een Focus echt niet nodig.
Je kunt bijvoorbeeld 195/65R15 nemen. Die zijn een half procent groter, dus verschil in de snelheidsmeter zie je niet.
En met een beetje shoppen ben je met Dunlop banden dan ook wel voor rond de 450 euro klaar. Dat scheelt al een bult met die 650 euro die de banden uit je link moeten kosten.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2010 @ 09:50:
Het is gewoon hetzelfde als met de automaat. De mensen met een handgeschakelde auto zijn daar fel tegen en komen met soms terecht maar meestal onterechte argumenten waarom niet. Tot het moment dat ze zelf in een automaat gaan rijden en nooit meer een handgeschakelde auto willen.
Dat betwijfel ik, ik rijd bewust handgeschakeld omdat ik het leuk vind en omdat ik graag de vrijheid heb met de versnellingen mijn snelheid aan te passen. Mocht ik echter elke dag een uur in de file staan dan zou ik een stuk positiever tegenover de automaat staan. :+
Hetzelfde is met zomerbandrijders die overstappen naar winterbanden. Vrijwel niemand wil nog terug naar zomerbanden in de winter. Simpelweg omdat ze ervaren hebben dat het echt een stuk fijner is. Je ziet ook heel sterk in het topic terug dat winterbandrijders beargumenteren vanuit hun eigen ervaringen en zomerbandrijders met aannames beargumenteren.
Waarbij de ervaringen van de winterbandrijders ook vaak uit goedpraten van hun keuze bestaat. Ach we gaan het zelf ervaren. Vorig jaar heb ik geen enkel probleem gehad op zomerbanden.

Toch moet ik daarbij wel toegeven dat ik een selectief geheugen had. Maandag verloor ik al tractie bij het optrekken op de ringweg en later haalde ik op één punt de stopstreep maar net voor het verkeerslicht. Dat herinnerde mij eraan hoe ik vorig jaar mijn best heb gedaan om extra grote marges te behouden en zo dus de winter veilig door te komen. Ik heb geen zin om dit jaar weer in z'n twee weg te moeten bij het verkeerslicht en zo anderen op te houden waardoor er weinig auto's door het verkeerslicht kunnen. Over een maand of vier kan ik pas echt oordelen of het het waard was. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

redwing schreef op woensdag 01 december 2010 @ 01:10:
Wat ik me nu alleen wel af begin te vragen is hoe er nu precies getest wordt. Wordt dat getest door een auto te pakken en gelijk te gaan testen, of eerst 20 km rijden en dan gaan testen.
En dat wil ik dus ook graag weten want volgens mij kan dat heel veel invloed hebben op de resultaten :)
Trommelrem schreef op woensdag 01 december 2010 @ 08:28:
Ik vermoed dat die 7 graden de grens is waarbij de flexibiliteit van de winterband in 'koude' toestand daadwerkelijk beter is.
Gonadan schreef op woensdag 01 december 2010 @ 09:23:
Heb je daar ook bronnen van? Dat vind ik wel interessant.
• N.M. Trivisonno noemt het in de paper "Applications of Tire Thermography to Rolling Resistance".
• Autoband.nl meldt:
In de winter is de spanning van een warme band vrijwel hetzelfde als in de zomer! Door het rijden zijn de banden in de winter vaak op dezelfde temperatuur als in de zomer, bijpompen hoeft dus niet. (Bedenk wel dat de spanning van een koude band veelal in de winter flink lager is. Per 10graden daalt de druk met 0.1 bar- maar zodra je gaat rijden is de temperatuur weer zoals in de zomer!)
Tirerack vermeld:
The rule of thumb is for every 10° Fahrenheit change in air temperature, your tire's inflation pressure will change by about 1 psi (up with higher temperatures and down with lower).
Nadat ze banden zijn gaan testen op een roller kwamen ze tot de conclusie:
Running them (banden met verschillende druk) all under the same load, the air pressure in all of the tires went up about 1 psi during every 5 minutes of use for the first 20 minutes of operation. Then the air pressures stabilized, typically gaining no more than 1 psi of additional pressure during the next 20 minutes.
De druk in een band neemt toe door de hogere temperatuur, een toename van 4psi gedurende 20 minuten rijden komt dus overeen met een toename van de buitentemperatuur van 22 graden celsius.

Voor dit laatste geldt dat ik de warmtegeleiding van de band niet mee kan berekenen en zodoende niets kan zeggen over de temperatuur in de band zelf. Wel zou je hieruit op kunnen maken dat een 'koude' band bij 22 graden dezelfde druk heeft als een band waar 20 minuten op gereden is bij 0 graden. Hierdoor verwacht ik dat de band zelf een vergelijkbare temperatuur heeft als de 'koude' band bij 22 graden (maar het is natuurkunde, er tellen veel andere factoren mee, dus er zal nog altijd verschil in zitten).

Zelf zoek ik nog meer bronnen maar veel papers zijn betaald.
Er wordt steeds gesproken over lange ritten en warm rijden van banden. Maar koop je winterbanden eigenlijk niet voor de situaties waarin je dus niet hard kunt rijden en je banden dus niet goed opwarmen? Als je gewoon 100 tot 120 over de snelweg kunt rijden dan heeft de discussie over de winterband sowieso geen zin, dan is het weer namelijk goed genoeg voor de zomerbanden.
Ik denk dat de winterband inderdaad veel meer voor de 'moeilijke' situaties is en niet voor de wegdekken die schoon zijn. De reden om toch het temperatuurverhaal te blijven vertellen zou dan niets anders zijn dan marketing; het "ik rij wel een stukkie voorzichtig, op de snelweg boeit het niet" idee neemt anders de overhand. Als iedereen denkt dat onder de 7 graden de winterband altijd beter is, dan is men toch eerder geneigd die aan te schaffen.

Nogmaals: bovenstaand alleen indien het temperatuurverhaal anders blijkt te zijn dan de fabrikanten zeggen.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Ik vroeg me even af of het woord snelremming wel echt bestaat....het bestaat, maar niet voor auto's:
Snelremming

Een snelremming is het maximaal remmen van een trein. Een snelremming vindt plaats omdat:

1. De machinist zelf de remkraan in de maximale remstand plaatst.
2. Iemand aan de noodrem trekt.
3. De ATB-treinapparatuur ingrijpt omdat niet tijdig aan een remopdracht wordt voldaan.
4. De treinapparatuur ingrijpt omdat de (al dan niet intermitterende) dodeman niet wordt bediend.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Speedpete schreef op woensdag 01 december 2010 @ 12:29:
Voor dit laatste geldt dat ik de warmtegeleiding van de band niet mee kan berekenen en zodoende niets kan zeggen over de temperatuur in de band zelf. Wel zou je hieruit op kunnen maken dat een 'koude' band bij 22 graden dezelfde druk heeft als een band waar 20 minuten op gereden is bij 0 graden. Hierdoor verwacht ik dat de band zelf een vergelijkbare temperatuur heeft als de 'koude' band bij 22 graden (maar het is natuurkunde, er tellen veel andere factoren mee, dus er zal nog altijd verschil in zitten).
Waar het dus volgens jou op neerkomt is dat een band blijft verwarmen en na een bepaalde tijd gestabiliseerd is. Dit zou dan voor een winterband net zo goed gelden en de omgevingstemperatuur heeft te weinig invloed om een significant verschil met een zomerband te kunnen maken. Zo ja dan ben ik dat met je eens. ;)
Ik denk dat de winterband inderdaad veel meer voor de 'moeilijke' situaties is en niet voor de wegdekken die schoon zijn. De reden om toch het temperatuurverhaal te blijven vertellen zou dan niets anders zijn dan marketing; het "ik rij wel een stukkie voorzichtig, op de snelweg boeit het niet" idee neemt anders de overhand. Als iedereen denkt dat onder de 7 graden de winterband altijd beter is, dan is men toch eerder geneigd die aan te schaffen.
Nou je hebt het al over 20 minuten, hoeveel ritjes in de winter tijdens slechte omstandigheden gaan de banden net zo goed verwarmen als een rit van 20 minuten op schone ondergrond (lees: hogere snelheid en harder door de bochten)? Ik denk dat voor die tijd het verschil in compound de gestelde verschillen door buitentemperatuur wel verklaren. Voordat de band warm is maakt het immers wel uit. Dat het inderdaad voor langere ritten geen zier meer uitmaakt op relatief schoon wegdek gaan ze natuurlijk niet van de daken schreeuwen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Speedpete schreef op woensdag 01 december 2010 @ 12:29:
[...]

Nogmaals: bovenstaand alleen indien het temperatuurverhaal anders blijkt te zijn dan de fabrikanten zeggen.
De enige reden die ik eigenlijk ken voor het 7-graden verhaal, is dat als overdag de gemiddelde temperatuur onder de 7 graden komt, het aangeraden wordt winterbanden te monteren. Als je dat advies wat verder interpreteert en kijkt wat overdag 7 graden gemiddeld voor temperatuur over 24 uur is, dan is het niet geheel onwaarschijnlijk dat 's nachts de temperatuur op of onder het vriespunt komt. Let wel, dit is afhankelijk van waar je woont. Rond de kust liggen de minima en maxima over het algemeen dichter bij elkaar dan land inwaarts.
Die 7 graden is een bovengrens voor de temperatuur waarbij situaties kunnen ontstaan waarin een winterband voordeel gaat bieden.

Is mijn verhaal/motivatie onrealistisch? Zeker niet, de eerste natte sneeuw viel in Nederland de afgelopen week terwijl het plaatselijk nog 5 graden boven 0 was. Deze sneeuw smolt gelijk, maar in een heftige sneeuwstorm (die ook boven 0 kunnen voorkomen), kan er toch vrij snel een laag drap/sneeuw op de weg komen.

Dat de band onder de 7 graden sowieso beter presteert, ben ik het niet mee eens. In de maand dat ik ze er nu onder heb liggen, heb ik al vaker grip verloren (iets te enthousiast optrekken, bochtjes te snel nemen, etc) dan in de 2 seizoenen dat ik de Toyo T1-R gebruik. Op een schone weg blijven die ook gewoon meer grip geven. Maar ik wil er absoluut niet mee door sneeuw en bagger rijden, want dan zijn ze in 1 klap compleet waardeloos. Dus met winterbanden moet ik mijn rijstijl iets aanpassen, maar is de grens tussen wel en geen grip ook geleidelijker (en dus beter voorspelbaar).

Ik ben het niet helemaal eens met dat de keuze tussen automaat en handbak gelijk zou zijn met het gebruik van winterbanden. Ik rij bewust geen automaat, omdat ik juist hou van het schakelen. Ja, in een file/stad is een automaat veel prettiger, maar voor mij is een groot deel van de lol juist zoveel mogelijk controle over de auto hebben, en met een automaat lever je een groot deel van die controle in.

Winterbanden zijn meer praktisch. Kijk naar vorig jaar, toen er "uitzonderlijk vroeg" en veel sneeuw viel. Zodra iemand met zomerbanden onder de auto op pad ging, had die problemen, maar iemand met winterbanden (zoals ik) reed gewoon lekker door. Zelfs op de ergste dag ben ik zonder noemenswaardige problemen van Gouda naar Nieuwegein gereden en weer terug. Ja, de snelheid lag een stuk lager, maar om te beginnen liet het zicht alleen al geen hogere snelheid toe. En kon je wel verder vooruit kijken, kon je nog niet zien waar de snelweg precies liep onder de sneeuw.
Dit jaar lijkt een herhaling te worden van afgelopen jaar, voor morgen geldt al weer een waarschuwing, minder wind, maar 90% kans op neerslag. In Duitsland hebben zich de eerste echte problemen alweer voorgedaan (flashback naar 2009 ;) ). Dus winterbanden zinnig? Wel als je om wat voor reden ook in sneeuw terecht kan komen (wat de komende tijd voor Nederland gewoon geldt).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Gonadan schreef op woensdag 01 december 2010 @ 12:53:
Nou je hebt het al over 20 minuten, hoeveel ritjes in de winter tijdens slechte omstandigheden gaan de banden net zo goed verwarmen als een rit van 20 minuten op schone ondergrond (lees: hogere snelheid en harder door de bochten)? Ik denk dat voor die tijd het verschil in compound de gestelde verschillen door buitentemperatuur wel verklaren. Voordat de band warm is maakt het immers wel uit. Dat het inderdaad voor langere ritten geen zier meer uitmaakt op relatief schoon wegdek gaan ze natuurlijk niet van de daken schreeuwen. ;)
Dat wilde ik er nog even bij editten, maar er kwam even iets anders tussendoor ;) Bandenfabrikanten kunnen hun marketing uitbreiden naar de 'weinige rijder' met de melding dat het verschil tussen zomer- en winterband bij korte ritten 'nog groter' is (ze zullen nooit roepen dat na 20 minuten rijden de verschillen kleiner zijn).

Belangrijk is wel hoe er getest wordt, zijn de banden bij bandentests 'warm' of 'koud'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

TommyGun schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 14:12:
Toch maar eens winterbandjes proberen... Ik rij nu op 195/50/15 zomerbandjes en ga over naar 175/65/14 (Avon ICE TOURING), zodra ze binnen zijn.

Ben benieuwd :)

Besteld op: http://www.bandenanders.nl/
Deze waren niet meer leverbaar...

Ben al de hele dag op zoek naar iets anders, wat een ellende overal zeg |:(

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing

Ik heb met een automaat gereden en ik vind een handbak nog steeds 10* fijner. Het rijdt inderdaad lekker simpel, maar ik heb liever zelf de controle.

Hetzelfde met winterbanden, ik heb ze er onder liggen en met sneeuw is het heel fijn maar ik rijd net zo lief met zomerbanden. Ik heb nl. jaren zonder winterbanden gereden en nog nooit een situatie gehad waarbij ik er echt last van had (ja, een keertje vast staan op een parkeerplek, maar dat is ook zo opgelost door ff een voetenmat onder je wielen te leggen en rustig weg te rijden). Ik leg ze er dus onder omdat de vrouw het fijner vindt rijden, maar voor mezelf zou ik er net zo lief zomerbanden onder laten liggen :)

Maar ja, zo ken ik ook mensen die een auto met een grote motor kopen omdat ze dan in de vakantie ten minste alle bergen met 100 naar boven kunnen rijden met de leurhut er achter (dat is dus 1* per jaar....) ipv 60/70. 't Is in die situatie inderdaad fijn dat je het hebt maar in mijn ogen compleet onnodig.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 19:34
TommyGun schreef op woensdag 01 december 2010 @ 16:42:
[...]

Deze waren niet meer leverbaar...

Ben al de hele dag op zoek naar iets anders, wat een ellende overal zeg |:(
Zie mijn post een pagina terug ofzo in dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:27

Matis

Rubber Rocket

Vanmiddag worden er dan _EINDELIJK_ na 2 maanden wachttijd winterbandjes onder onze Peugeot 107 (155/65 R14) op stalen velg (4 x 100) gelegd. De hele zwik (banden, velgen, balanceren en montage) kost 395 euro bij de Peugeot Dealer.

Op zich niet zo'n hele slechte deal.

[ Voor 37% gewijzigd door Matis op 02-12-2010 08:16 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt er natuurlijk aan wel merk banden..... Toen ik mij 107 een maand geleden kocht, kon/wilde mijn dealer geen eens winterbanden regelen. Was trouwens 510,- bij hem voor Michelin alpin. Gelukkig heb ik later betere banden online voor 150,- minder gekocht met één week levertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2010 @ 08:41:
Ligt er natuurlijk aan wel merk banden..... Toen ik mij 107 een maand geleden kocht, kon/wilde mijn dealer geen eens winterbanden regelen. Was trouwens 510,- bij hem voor Michelin alpin. Gelukkig heb ik later betere banden online voor 150,- minder gekocht met één week levertijd.
Owja, dat was ik nog vergeten te vermelden. Het wordt of de Michelin Alpin A3 of de Goodyear Ultra Grip 7. Welke het wordt weten we nog niet. De garagehouder belde afgelopen week op dat de Alpin nogal hard gingen en ze hoogstwaarschijnlijk deze winter niet meer geleverd worden, maar dat hij als alternatief de Ultra Grip had.

Na wat zoekwerk blijken beide banden praktisch op alle punten even goed te scoren. Dus dat zit wel snor.

Wij kunnen zo goedkoop aan onze winterbanden komen, omdat we eerst een offerte bij de PTC hadden opgevraagd. Daarbij kosten de Alpine A3 voor de Agila (zelfde bandenmaat etc.) 425 euro. Onze Peuteot-dealer wilde het om die reden wel voor 390 euro doen :)

[ Voor 13% gewijzigd door Matis op 02-12-2010 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan is het natuurlijk een prima prijs. Online zou zoiets hooguit een paar tientjes goedkoper zijn, maar dan moet je de wielen wel zelf onder je auto zetten.

Zelf was ik gewoon te laat om het via de reguliere kanalen voor normale prijzen/levertijden te doen. Online was mijn enige optie, dat was goedkoper en slechts een week levertijd.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2010 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

redwing schreef op woensdag 01 december 2010 @ 19:07:
[...]

Ik heb met een automaat gereden en ik vind een handbak nog steeds 10* fijner. Het rijdt inderdaad lekker simpel, maar ik heb liever zelf de controle.

Hetzelfde met winterbanden, ik heb ze er onder liggen en met sneeuw is het heel fijn maar ik rijd net zo lief met zomerbanden. Ik heb nl. jaren zonder winterbanden gereden en nog nooit een situatie gehad waarbij ik er echt last van had (ja, een keertje vast staan op een parkeerplek, maar dat is ook zo opgelost door ff een voetenmat onder je wielen te leggen en rustig weg te rijden). Ik leg ze er dus onder omdat de vrouw het fijner vindt rijden, maar voor mezelf zou ik er net zo lief zomerbanden onder laten liggen :)
Ik vind een automaat heel fijn rijden, maar in de tijd dat ik er veel met een reed betrapte ik mezelf er op dat ik steeds nonchalanter ging rijden wat ik in een benzineauto nooit gedaan heb. Toch koop ik er misschien wel weer ooit eentje, het rijdt wel fijn, zeker als het erg druk is.
Maar ja, zo ken ik ook mensen die een auto met een grote motor kopen omdat ze dan in de vakantie ten minste alle bergen met 100 naar boven kunnen rijden met de leurhut er achter (dat is dus 1* per jaar....) ipv 60/70. 't Is in die situatie inderdaad fijn dat je het hebt maar in mijn ogen compleet onnodig.
Het gaat niet alleen om het harder naar boven kunnen rijden maar het is ook een stukje veiligheid. Met een grotere auto heb je minder dat de caravan de auto begint te duwen waardoor de hele combinatie kan beginnen te slingeren wat kan eindigen in de vangrail omdat de slingerbeweging steeds heftiger wordt tot je het niet meer kan houden. En als zoiets gebeurd dan kun je jezelf hieruit redden door de combinatie weer recht te trekken door te accelereren. Daar heb je vermogen voor nodig, ook al is dat maar 1 keer per jaar. Het heeft ons gezin wel eens gered in Duitsland (die auto was eigenlijk te licht, niet wettelijk gezien, maar op de weg is hij toch een keer flink gaan slingeren)

Dat vermogenverhaal gaat natuurlijk niet alleen op voor caravans. Je kan ook zeggen dat iedereen voldoende heeft aan een Smart omdat de meeste mensen 350 dagen per jaar niet met meer dan 2 mensen in de auto zitten en een Smart kan ook 120 (en straks 130) rijden. Zou je nog wat kunnen zeggen over de isolatie en het comfort, maar een Suzuki Alto zou je ook goed af kunnen veren en isoleren.

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 02-12-2010 08:53 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2010 @ 08:49:
Dan is het natuurlijk een prima prijs. Online zou zoiets hooguit een paar tientjes goedkoper zijn, maar dan moet je de wielen wel zelf onder je auto zetten.

Zelf was ik gewoon te laat om het via de reguliere kanalen voor normale prijzen/levertijden te doen. Online was mijn enige optie, dat was goedkoper en slechts een week levertijd.
Die GoodYears vind je anders voor 100 euro minder online, niet een paar tientjes. Maar dan moeten ze er nog wel onder inderdaad. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

Zanniebal schreef op donderdag 02 december 2010 @ 07:59:
[...]

Zie mijn post een pagina terug ofzo in dit topic :)
Thx zal eens mailen :)

Edit; Hmm niks in mijn maat lijkt het. Thans, volgens de eBay shop.

[ Voor 14% gewijzigd door TommyGun op 02-12-2010 09:30 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op donderdag 02 december 2010 @ 09:07:
[...]

Die GoodYears vind je anders voor 100 euro minder online, niet een paar tientjes. Maar dan moeten ze er nog wel onder inderdaad. ;)
Niet met stalen velg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Als die ook binnen dat bedrag vallen is dat wel een goede deal inderdaad.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik ben blij dat ik in september al mijn banden heb laten omwisselen, anders zat ik nu ook al in een enorme wachttijd.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Ik krijg maandag pas mijn winterbanden, heb ik wel goed vergelijkingsmateriaal, eens kijken hoeveel het scheelt. :-)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Gonadan schreef op donderdag 02 december 2010 @ 09:31:
Als die ook binnen dat bedrag vallen is dat wel een goede deal inderdaad.
Ja, die zitten er ook bij. Setje helemaal compleet en gemonteerd dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op donderdag 02 december 2010 @ 09:36:
Ik ben blij dat ik in september al mijn banden heb laten omwisselen, anders zat ik nu ook al in een enorme wachttijd.
Drie maanden op banden rijden die minder presteren onder normale omstandigheden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Matis schreef op donderdag 02 december 2010 @ 09:39:
Ja, die zitten er ook bij. Setje helemaal compleet en gemonteerd dus :)
Dat is wel netjes, ik mag keurig ruim 60 per velg neerleggen als ik ze wil kopen. :X

Autobandenmarkt had niet de combinatie die ik wilde dus ga ik zelf maar velgjes opsnorren. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2010 @ 09:41:
[...]

Drie maanden op banden rijden die minder presteren onder normale omstandigheden....
Winterbanden doen hun werk al onder 7' en regenachtig weer. Vond het dus prima voor october en november.
En eind september, dus lang niet 3 maanden.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

kmf schreef op donderdag 02 december 2010 @ 10:30:
Winterbanden doen hun werk al onder 7' en regenachtig weer. Vond het dus prima voor october en november.
En eind september, dus lang niet 3 maanden.
:D

Jij hebt echt wat leeswerk te doen in dit topic. _O-

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Gonadan schreef op donderdag 02 december 2010 @ 10:31:
[...]

Hoezo dat? dat van die 7 graden klopt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Gunner schreef op donderdag 02 december 2010 @ 10:34:
Het is niet temperatuurgebonden, maar pas bij winterse omstandigheden heeft een winterband pas voordeel.
Nu is winterse omstandigheden nogal een vaag begrip, maar de ANWB omschrijft het als volgt:
Van winterse omstandigheden is in elk geval sprake bij sneeuw, ijs of gladheid.
Wanneer die condities zich niet voordoen, werkt een winterband eigenlijk alleen maar slechter dan een reguliere zomerband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Gunner schreef op donderdag 02 december 2010 @ 10:34:
De afgelopen tientallen pagina's hebben toch wel aangetoond dat je die uitspraak met een pak strooizout (leuk :') ) moet nemen. Er zitten te veel haken en ogen aan om het zomaar als absolute waarheid te zien, er is niet voor niets zoveel discussie over. Ik neem aan dat jij wel het topic gelezen hebt?
Matis schreef op donderdag 02 december 2010 @ 10:42:
Wanneer die condities zich niet voordoen, werkt een winterband eigenlijk alleen maar slechter dan een reguliere zomerband.
Ook dat is dus weer geen absolute waarheid. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Matis schreef op donderdag 02 december 2010 @ 10:42:
[...]

Het is niet temperatuurgebonden, maar pas bij winterse omstandigheden heeft een winterband pas voordeel.
Nu is winterse omstandigheden nogal een vaag begrip, maar de ANWB omschrijft het als volgt:

[...]

Misschien moet je je eigen linkje wat beter lezen, daar staat namelijk ook;
Ook in Nederland is het rijden op winterbanden nuttig. Door de zachtere samenstelling van het rubber zijn deze banden beter geschikt voor lage temperaturen. In de praktijk betekent dat meer grip, meer comfort en veel veiliger als er sneeuw of ijs ligt.
Wat is het verschil tussen zomer- en winterbanden?

De samenstelling van het rubber is anders. Bij temperaturen lager dan ca. 7 graden Celsius zullen winterbanden beter gaan presteren dan zomerbanden omdat bij die laatste categorie het rubber gaat verharden. Het soepel blijven van de winterband resulteert in een betere grip en een comfortabelere band. Een hardere (zomer-)band zal op slecht wegdek eerder het contact met de weg doen verliezen. Met name bij het rijden in de sneeuw is de winterband superieur. Sneeuw is een echte kritieke rijomstandigheid waardoor zelfs het aanpassen van de snelheid bij een zomerband niet meer helpt. Bij het rijden op ijs presteert de winterband ook beter, maar wonderen mag je hier niet verwachten. Let wel op voldoende profiel, bij een winterband wordt een absoluut minimum aangehouden van 4 mm.
Het hoeft dus niet specifiek om winterse omstandigheden te gaan.
Gonadan schreef op donderdag 02 december 2010 @ 10:45:
Ik neem aan dat jij wel het topic gelezen hebt?
Natuurlijk. Zoals je kan lezen was ik in het begin ook erg sceptisch over het nut ervan.

[ Voor 6% gewijzigd door Gunner op 02-12-2010 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Gunner schreef op donderdag 02 december 2010 @ 10:45:
Het hoeft dus niet specifiek om winterse omstandigheden te gaan.
Mja, het marketingverhaal hebben we onderhand wel onderuit gehaald. Er zit een kern van waarheid in maar gaat echt niet altijd op. Maar dat heb je dus ook gelezen. ;)
Natuurlijk. Zoals je kan lezen was ik in het begin ook erg sceptisch over het nut ervan.
Ik ook, maar ik ben zelf wel voorstander van winterbanden in mijn eigen situatie en heb ze dan ook besteld. Dat hoeft echter nog net te betekenen dat ik het nut ervan niet kan bagatelliseren. Het grote voordeel haal je uit de compound en het profiel, dat heeft verder weinig te maken met de temperatuur. Vandaar dat die redenatie die kmf aanhaalt wel erg kort door de bocht is. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Gonadan schreef op donderdag 02 december 2010 @ 10:31:
[...]

Je kan me wat. In dit topic zijn er al de afgelopen 10 pagina's tegenstrijdige uitspraken.
Dan ga ik wel lekker uit van mijn eigen ervaring. Op dezelfde dag dat ik m'n banden liet omwisselen regende het hard en was het zo'n 10'C.
Mijn zomerbanden liepen zoals ze altijd liepen. Na omwisseling is de grip enorm verbeterd.

Bij bochten had ik het gevoel dat mijn wielen op het natte wegdek zijn vastgeplakt. En dan vind ik het prima wat ANWB oid zegt, ik heb er baat bij. En ik hoef niet 2 maanden te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

kmf schreef op donderdag 02 december 2010 @ 10:51:
Je kan me wat. In dit topic zijn er al de afgelopen 10 pagina's tegenstrijdige uitspraken.
Dan ga ik wel lekker uit van mijn eigen ervaring. Op dezelfde dag dat ik m'n banden liet omwisselen regende het hard en was het zo'n 10'C.
Mijn zomerbanden liepen zoals ze altijd liepen. Na omwisseling is de grip enorm verbeterd.

Bij bochten had ik het gevoel dat mijn wielen op het natte wegdek zijn vastgeplakt. En dan vind ik het prima wat ANWB oid zegt, ik heb er baat bij. En ik hoef niet 2 maanden te wachten.
Gefeliciteerd, dan heb je dus een verstandige keuze gemaakt. Namelijk een type winterbanden dat goed met regen omgaat. Om mijn uitspraak dan maar even te verduidelijken: Jouw keuze op zich hoeft niet verkeerd te zijn, jouw initiële argumentatie is nogal ontoereikend in dit topic aangezien we nogal kritisch zijn. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ja, dat heb ik natuurlijk ook gelezen en ik ben blij met de winterbandjes die we al hebben, maar de stelregels dat het onder de 7 graden per definitie veiliger is om winterbanden te rijden is dus niet zo zwart wit.

Bij 8 graden met aquaplaning zouden winterbanden misschien ook beter kunnen presteren door hun extra groeven en de mogelijkheid tot het afvoeren van extra regenwater.

Edit; wat Gonadan hierboven zegt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Matis op 02-12-2010 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
Gonadan schreef op donderdag 02 december 2010 @ 10:53:
... aangezien we nogal kritisch koppig zijn en blind voor andermans argumenten. ;)
There, I fixed it. Geldt niet alleen voor jou, maar voor alle voor- danwel tegenstanders. De discussie is nou al 10 pagina's lang hetzelfde. Nu de sneeuw aan het vallen is leek de discussie voorbij, maar we gaan gewoon weer verder.

Discussies op GoT hebben de laatste tijd sowieso te veel dit karakter. Niet luisteren naar de argumenten van een ander en gewoon eigen opmerkingen blijven herhalen. Wat ontzettend vermoeiend is dat zeg.

* dreamscape is vandaag trouwens gewoon gaan fietsen door de sneeuw en heeft de auto voor de deur laten staan op de winterbanden die er nu alweer een maandje onder zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door dreamscape op 02-12-2010 11:05 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

dreamscape schreef op donderdag 02 december 2010 @ 11:05:
There, I fixed it. Geldt niet alleen voor jou, maar voor alle voor- danwel tegenstanders. De discussie is nou al 10 pagina's lang hetzelfde. Nu de sneeuw aan het vallen is leek de discussie voorbij, maar we gaan gewoon weer verder.
offtopic:
Mja, da's het nadeel van reageren op mensen die zonder lezen een topic binnen stormen. Daar krijg je veel herhaling van. Maar je hebt gelijk, dan moeten wij de verstandigste zijn. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

redwing schreef op woensdag 01 december 2010 @ 19:07:
[...]

Hetzelfde met winterbanden, ik heb ze er onder liggen en met sneeuw is het heel fijn maar ik rijd net zo lief met zomerbanden.
Je rijdt ook net zo lief zonder ABS? Zonder gordels? Zonder kreukelzones? Want dat zeg je in feite. "Het is me nog nooit gebeurd dus het is niet nodig".

En waarom heb je er winterbanden onder liggen als je net zo lief met zomerbanden rijdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Maasluip schreef op donderdag 02 december 2010 @ 11:12:
[...]

Je rijdt ook net zo lief zonder ABS? Zonder gordels? Zonder kreukelzones? Want dat zeg je in feite. "Het is me nog nooit gebeurd dus het is niet nodig".
ABS hoeft van mij inderdaad ook niet, gordels en kreukelzones zijn directe veiligheidsmaatregelen die ook echt heel veel toevoegen als het een keer mis gaat. Die vind ik dus wel zo fijn dat ze er in zitten.
En waarom heb je er winterbanden onder liggen als je net zo lief met zomerbanden rijdt?
Ik ben getrouwd.......... :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

redwing schreef op donderdag 02 december 2010 @ 11:20:
ABS hoeft van mij inderdaad ook niet, gordels en kreukelzones zijn directe veiligheidsmaatregelen die ook echt heel veel toevoegen als het een keer mis gaat. Die vind ik dus wel zo fijn dat ze er in zitten.
Ik heb geen ABS en ben daarom heel blij met mijn gordels en kreukelzones. :+
Ik ben getrouwd.......... :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Passieve veiligheidsmaatregelen zijn veel effectiever dan actieve....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Juist andersom. Passieve veiligheidsmaatregelen zijn dingen in je auto, ABS, kreukelzones, gordels, winterbanden. Actieve veiligheidsmaatregelen zijn dingen die je zelf doet: langzamer rijden, afstand houden.
Ik weet zeker dat je met langzamer rijden, afstand houden, rekening houden met het overige verkeer veel meer ongevallen kunt voorkomen dan met zaken als ABS en kreukelzones.

Anders leg je maar eens uit waarom ik met (tot voor kort) twee auto's zonder ABS, zonder airbags, eentje zelfs zonder gordels of moderne kreukelzones in 20 jaar rijden toch nog altijd geen ongeval heb gehad?
Statistisch klopt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 17:19

ST10©DE

Dus.............

Maasluip schreef op donderdag 02 december 2010 @ 11:59:
Juist andersom. Passieve veiligheidsmaatregelen zijn dingen in je auto, ABS, kreukelzones, gordels, winterbanden. Actieve veiligheidsmaatregelen zijn dingen die je zelf doet: langzamer rijden, afstand houden.
Ik weet zeker dat je met langzamer rijden, afstand houden, rekening houden met het overige verkeer veel meer ongevallen kunt voorkomen dan met zaken als ABS en kreukelzones.

Anders leg je maar eens uit waarom ik met (tot voor kort) twee auto's zonder ABS, zonder airbags, eentje zelfs zonder gordels of moderne kreukelzones in 20 jaar rijden toch nog altijd geen ongeval heb gehad?
Statistisch klopt dat niet.
Afgezien van het feit dat ik het met je eens ben weet je natuurlijk ook wel dat de ervaring van 1 persoon statistisch niet relevant is. En dat is dan ook een beetje het probleem van dit topic, er wordt vooral gekeken naar de eigen ervaringen. Bij tests en onderzoeken zijn er toch wat meer respondenten en daarom wat betrouwbaarder. (mits uitgevoerd door een onafhankelijke partij)

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het is sowieso lastig zeggen wat effectiever is, het is al een stuk duidelijker wat efficiënter is. Actieve maatregelen kan je hergebruiken en zullen een ongeluk voorkomen. Passieve maatregelen zijn niet meer dan damagecontrol. Daarom niet minder belangrijk maar het aloude gezegde vertelt het al: "Voorkomen is beter dan genezen.". :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hmm, ik heb zonet ook maar even winterbanden besteld voor mijn vrouw (Ze moet veel ook op kleinere wegen rijden in het heuvelachtigste gebied van Nederland, en heeft inmiddels ook al iemand zachtjes van achteren aangetikt... (maar goed, ik vermoed dat een winterband daar ook niets aan had kunnen voorkomen. Was heuvelaf op ijs.)).

Helaas zijn hier in de buurt geen banden meer voorspelbaar leverbaar, daarom heb ik maar in de hoop dat die redelijk snel zullen leveren besteld bij autobandenmarkt. Zal voor het eerst in lange tijd weer eens zelf banden gaan wisselen, zou het zinvol zijn om toch eens professioneel naar de uitlijning etc. te laten kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

begintmeta schreef op donderdag 02 december 2010 @ 12:16:
Helaas zijn hier in de buurt geen banden meer voorspelbaar leverbaar, daarom heb ik maar in de hoop dat die redelijk snel zullen leveren besteld bij autobandenmarkt. Zal voor het eerst in lange tijd weer eens zelf banden gaan wisselen, zou het zinvol zijn om toch eens professioneel naar de uitlijning etc. te laten kijken?
Staat de auto recht op de weg? Staat je stuur recht? Blijft de auto rechtdoor gaan als je je stuur los laat? Slijten je banden gelijkmatig af? Als je op alles 'ja' antwoord zie ik niet direct een reden om hem te laten uitlijnen.

Balanceren is een ander verhaal, dat zou ik sowieso doen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-09 14:57
Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik geen winterbanden kon krijgen van mijn werkgever. -O-

De reden was dat het lease-contract afloopt op 1-2-2011 en dat ik dan dus een nieuwe auto krijg *O*

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Gonadan schreef op donderdag 02 december 2010 @ 12:21:
...Staat de auto recht op de weg? Staat je stuur recht? Blijft de auto rechtdoor gaan als je je stuur los laat? Slijten je banden gelijkmatig af? Als je op alles 'ja' antwoord zie ik niet direct een reden om hem te laten uitlijnen.
Ik zag wat dat betreft tot nu toe ook nooit problemen, zal haar vragen er maar eens wat beter op te letten nadat de nieuwe wielen erop zitten.
Balanceren is een ander verhaal, dat zou ik sowieso doen. :)
Heb ze maar gebalanceerd op velg besteld, komt het vaak voor dat in de onderdelen de auto nog onregelmatigheden zitten die de balancering verstoren?
funk-e schreef op donderdag 02 december 2010 @ 12:23:
Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik geen winterbanden kon krijgen van mijn werkgever. -O-

De reden was dat het lease-contract afloopt op 1-2-2011 en dat ik dan dus een nieuwe auto krijg *O*
Dus tot die tijd mag je jezelf platrijden :> :P ;)

[ Voor 20% gewijzigd door begintmeta op 02-12-2010 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

begintmeta schreef op donderdag 02 december 2010 @ 12:24:
Ik zag wat dat betreft tot nu toe ook nooit problemen, zal haar vragen er maar eens wat beter op te letten nadat de nieuwe wielen erop zitten.

Heb ze maar gebalanceerd op velg besteld, komt het vaak voor dat in de onderdelen de auto nog onregelmatigheden zitten die de balancering verstoren?
In theorie wel maar als de auto gewoon goed is zou het geen enkel probleem mogen zijn. Hooguit zou het kunnen dat je er nog brakke wieldoppen op gooit maar als die het al verstoren is het wel erg sneu. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Ik heb ze ook maar besteld. Huidige banden zijn aan hun eindje dus het is momenteel behoorlijk glibberen :P

Worden 4 stuks Vredestein Snowtrac 3, voor 475,- incl. montage. Moet alleen nog ff wachten tot ze binnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gonadan schreef op donderdag 02 december 2010 @ 12:14:
Het is sowieso lastig zeggen wat effectiever is, het is al een stuk duidelijker wat efficiënter is. Actieve maatregelen kan je hergebruiken en zullen een ongeluk voorkomen. Passieve maatregelen zijn niet meer dan damagecontrol. Daarom niet minder belangrijk maar het aloude gezegde vertelt het al: "Voorkomen is beter dan genezen.". :)
Precies. Gordels, kreukelzones en airbags zijn ervoor om als je tegen iets aanrijdt de lichamelijke schade te beperken. ABS is ervoor om te zorgen dat als je ergens te hard op af rijdt, je nog kunt uitwijken bij het remmen. Winterbanden zorgen ervoor dat je bij een bepaalde snelheid meer grip op de weg hebt. Maar als je ze nodig hebt dan rij je te hard (of degene die op je af komt natuurlijk).

Maar voor alles geldt: als je zelf te hard rijdt gaat het mis. Dus zelf (actief) je veiligheid in acht nemen en niet te hard rijden, niet te dicht op voorgangers, anticiperen, etc., etc., etc.
In de ideale wereld zou je de passieve veiligheidsmaatregelen niet nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 13:17
Superslecht gestrooid in Rotterdam Centrum, Erasmusbrug is een ware glijbaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ConZito schreef op donderdag 02 december 2010 @ 12:40:
Superslecht gestrooid in Rotterdam Centrum, Erasmusbrug is een ware glijbaan :)
Toch gek, want afgelopen week was er prima gestrooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Het is nu iig echt een zooi, vorige week was het inderdaad een flink stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Laatst online: 04-09 15:37
Mensen die het vertikken om winterbanden te nemen en dan sloom gaan lopen rijden mogen van mij lekker thuisblijven. 2u in de file gestaan omdat er kennelijk vooraan een stelletje asocialen niet wilde betalen voor winterbanden en dan als een oud omaatje gaan rijden

Tjonge en je dan raar aankijken en knipperen als je ze rechts inhaalt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:57

Metro2002

Memento mori

wimpie007 schreef op donderdag 02 december 2010 @ 13:58:
Mensen die het vertikken om winterbanden te nemen en dan sloom gaan lopen rijden mogen van mij lekker thuisblijven. 2u in de file gestaan omdat er kennelijk vooraan een stelletje asocialen niet wilde betalen voor winterbanden en dan als een oud omaatje gaan rijden

Tjonge en je dan raar aankijken en knipperen als je ze rechts inhaalt 8)7
Ja want met winterbanden ben je onoverwinnelijk en is de sneeuw er ineens niet meer en hoef je helemaal je rijstijl niet aan te passen 8)7

Ja winterbanden helpen, en nog best veel maar je kan nog steeds goed gaan glijden en als je je snelheid niet aanpast vouw je je gewoon alsnog om een boom.

Beter wat later thuis dan je auto (of nog erger, jezelf) in de prak hoor.

rij je soms zo omdat je winterbanden hebt: Klik :+

[ Voor 13% gewijzigd door Metro2002 op 02-12-2010 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
... er kennelijk vooraan een stelletje asocialen niet wilde betalen voor winterbanden en dan als een oud omaatje gaan rijden ...
Hoe weet je dat eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Staande gehouden en grondig de banden geinspecteerd, uiteraard ook op profieldiepte, type, montage en utieraard de breedte :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/X3oMVI1QM7MMyTbVQTA5Ytgo/full.gif

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Nounou...frustraties? Wil je erover praten?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ontopic???? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
Metro2002 schreef op donderdag 02 december 2010 @ 14:08:
[...]

Ja want met winterbanden ben je onoverwinnelijk en is de sneeuw er ineens niet meer en hoef je helemaal je rijstijl niet aan te passen 8)7
Ja winterbanden helpen, en nog best veel maar je kan nog steeds goed gaan glijden en als je je snelheid niet aanpast vouw je je gewoon alsnog om een boom.
Beter wat later thuis dan je auto (of nog erger, jezelf) in de prak hoor.
Zucht, snap je het niet?
Je moet sowieso je rijgedrag aanpassen. Die gast uit het filmpje was zelf van de politie.

Met winterbanden hoef je in ieder geval niet 5 km/h te rijden.

Ik had vorig jaar gewoon zomerbanden (Continentals). Geen keer in een slip geraakt en dergelijke, maar ik hield bij stoplichten, hellingen wel het verkeer op.

In het verkeer moet je rekening houden met anderen, en dat deed ik dus niet.

Vandaag rij ik met winterbanden en nu heb ik last van de verkeersdeelnemers zonder winterbanden. Er is absoluut geen sprake van een vlotte doorstroming van het verkeer terwijl dat dus wel MOGELIJK is.
Waarom uren, met alle risico's van dien, over een afstand doen als het ook lukt binnen 20 minuten, en dan ook met aangepast rijgedrag.

In droge omstandigheden kun je gewoon 80 km/h rijden en ben je binnen 15 min waar je moet zijn.
Met winterbanden in winters weer rij je aangepast met een snelheid van ongeveer 40 t/m 60 km/h en ben je zonder file in 25 tot 35 min op de plek van bestemming.
Met zomerbanden in winters weer zonder file is het onder de 20 km/h, met slipgevaar, optrekken?, 80 min! Als anderen met zomerbanden voor je rijden is het echt huilen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt ook rijders die op wegen waar gewoon gestrooid is stug 30 blijven rijden. Terwijl de weg enkel maar een beetje nat zijn. Was eergisteren al een nieuwsbericht over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:09

Pinobigbird

doesn't share food!

Vanmorgen had ik zo'n rijder (vrouw, 60+, Nissan Micra oud model) 2 auto's voor me. Op een provinciale weg waar alle sneeuw al weg was bleef ze stug 60 km/u rijden. Tja, er lag tenslotte sneeuw in de berm. Gevolg: 10km geen mogelijkheid tot inhalen en daardoor een lange stoet achter haar.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Pinobigbird schreef op donderdag 02 december 2010 @ 15:30:
Vanmorgen had ik zo'n rijder (vrouw, 60+, Nissan Micra oud model) 2 auto's voor me. Op een provinciale weg waar alle sneeuw al weg was bleef ze stug 60 km/u rijden. Tja, er lag tenslotte sneeuw in de berm. Gevolg: 10km geen mogelijkheid tot inhalen en daardoor een lange stoet achter haar.
Was zonder sneeuw waarschijnlijk ook het geval, aan de beschrijving van de bestuurster te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
Yeah, guess what happened some 10 minutes ago.

Oprit parkeerterrein is in een flauwe bocht.
Ik sta stil, met richting aangegeven.

Zie ik in de spion een nieuw model Kia aankomen, op zich rustig.
Maar de chauffeuse let niet op, pas op het laatste moment remt ze.
Haar bumper in mijn trekhaak.
Zij een deuk/ gat. Ik niks (gecontroleerd, ophanging van trekhaak heeft geen krommingen, vertekening, afgevallen verf/ roest, etc).

Zij beweerde dat ze gisteren nieuwe winterbanden had laten zetten. Geloof ik geen bal van.

Net met mijn Barums PolarisXL 2 (Bandentest zou niet zo positef zijn) even een test uitgevoerd op dezelfde plek. Vrije weg, 40 km/h, remmen, gelijk gestopt (1,5m), ABS bleef stil!

Op hetzelfde parkeerterrein met oud aangestampte sneeuw/ ijs en verse sneeuw glibberen heel wat auto's. Mijn auto breekt niet uit. Tenzij ik echt melig doe met gaspedaal en stuur.

Wat ben ik blij met mijn winterbanden.
------------------
Aanvulling:
Toen ik de dame zag aankomen, pompte ik 3x snel met mijn remmen ivm remlicht waarschuwing. Maar, helaas te laat. (disclaimer: geen schunnige grapjes aub)

[ Voor 9% gewijzigd door Dazsur op 02-12-2010 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Ten eerste ligt het aan meer factoren dan enkel de banden of je grip hebt, mijn vader met nieuwe banden onder z'n Jazz heeft veel minder grip dan ik met nieuw rubber onder m'n Civic, ik Dunlop hij Bridgestrone, er zit gewoon verschil in.

Daarnaast zag mevrouw jou te laat, dat is de primaire oorzaak.

Gisteren heb ik nog een goede 20 seconden stilgestaan op de A15 omdat de dame achter me nogal druk was met andere zaken dan rijden (in de file), in plaats dat zij dan op een later moment vol in m'n achterkant klapt wacht ik wel even... van het toeteren achter haar schrok ze zo dat ze ineens begreep waar ze eigenlijk mee bezig moest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38
Dazsur schreef op donderdag 02 december 2010 @ 15:54:
Zij beweerde dat ze gisteren nieuwe winterbanden had laten zetten. Geloof ik geen bal van.
Handig, normaal gesproken dien je nieuwe banden eerst een paar honderd km in te rijden om het gladde laagje eraf te slijten, neem aan dat dit bij winterbanden ook zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat jij door het toeteren zou moeten beseffen waar je mee bezig zou moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Nielson schreef op donderdag 02 december 2010 @ 16:33:
Handig, normaal gesproken dien je nieuwe banden eerst een paar honderd km in te rijden om het gladde laagje eraf te slijten, neem aan dat dit bij winterbanden ook zo is.
Kan je ze ook ff opschuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
[...]
Of het waren wel winterbanden, maar misschien 1 of 2 seizoenen oud.
Dan is het profiel ook niet meer wat het zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 18:24
Dazsur schreef op donderdag 02 december 2010 @ 16:39:
[...]

Of het waren wel winterbanden, maar misschien 1 of 2 seizoenen oud.
Dan is het profiel ook niet meer wat het zou moeten zijn.
Ik neem aan dat je toch wel meer dan 1 seizoen (dus 1 winter) of zelfs 2 met winterbanden kan doen. Anders zou het behoorlijk logisch zijn dat zoveel mensen geen winterbanden kiezen, als deze elk jaar vernieuwd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Gezien de problemen die ieder heeft om aan winterbanden te komen vermoed ik helaas dat mevrouw een malafide garageboer geloofd heeft. Zelf heb ik ook garages gebeld vorige week en die kwamen soms met merken aanzetten die absoluut niet geschikt waren maar volgens de bandenboer was het: "Een prima bandje hoor, krijg je echt geen spijt van.". Ja m'n bochel, dat doen we dus niet. Zo'n mevrouw misschien wel waardoor ze nu met minderwaardige banden opgescheept zit.

Dit hoeft uiteraard niet zo te zijn maar ik zou er niet vreemd van opkijken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 14:48

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Vandaag lekker veel KM's gemaakt op mijn zomerbandjes. Geen centje pijn, zeker niet op de doorgaande wegen en snelwegen en geen winterbandrijder die zich aan mij heeft hoeven ergeren.

En ook ik heb last gehad van te traag rijdende mensen, en dat op zomerbanden. Ben benieuwd, volgende week als het goed is ook de winterbandjes er onder (al zal dan deze sneeuw wel weg zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Gonadan schreef op donderdag 02 december 2010 @ 16:53:
Gezien de problemen die ieder heeft om aan winterbanden te komen vermoed ik helaas dat mevrouw een malafide garageboer geloofd heeft. Zelf heb ik ook garages gebeld vorige week en die kwamen soms met merken aanzetten die absoluut niet geschikt waren maar volgens de bandenboer was het: "Een prima bandje hoor, krijg je echt geen spijt van.". ...
LOL, die heb ik hier niet getroffen toen ik de afgelopen dagen zocht, maar je post bevestigt mijn beeld van dat wereldje weer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Lucky-Shirt schreef op donderdag 02 december 2010 @ 16:54:
Vandaag lekker veel KM's gemaakt op mijn zomerbandjes. Geen centje pijn, zeker niet op de doorgaande wegen en snelwegen en geen winterbandrijder die zich aan mij heeft hoeven ergeren.
Same here. Ik woon in het centrum, dus niet overal is gestrooid (veel kleine straatje). Maar met een beetje beleid lukt het wel. Er zijn wél een aantal punten waar je moet weten hoe de situatie is, want anders vrees ik dat je voor schut gaat. Het is een stuk waar je het centrum (Gorinchem) in rijdt vanaf Oost. Je gaat dan naar beneden, maar aan de rechterkant staan geparkeerde auto's en het is wél 2richting verkeer. Als je daar geen erg in hebt, en er komt een tegenligger aan kan het zomaar zijn dat het niet je lucky day is... ;)
Maar daarom zeg ik al: je moet het allemaal met beleid doen. Als je een situatie niet kent, en je komt over een heuveltje (en je rijdt dus een onbekende situatie tegemoet) moet je zorgen dat je snelheid zodanig is dat je kunt reageren. Maar dit soort situaties moet je gewoon een keer hebben meegemaakt, want ze zijn vaak ook in het droge erg lastig. Anticiperen kan erg ver gaan, en dat leer je alleen met veel rij ervaring.

Zoals beloofd heb ik het ritje heen en weer met mijn actioncam (Vholdr HD) gefilmd, maar het is bijzonder non-spectaculair. Ik heb 2 bochten gehad waarbij ik lekker doorgleed (gecontroleerd en geen tegenliggers oid) en dat komt totaal niet over op het filmpje. Je ziet er niets van. Ik heb een aantal keren de gladheid getest door even te remmen en plotselinge stuurbewegingen te maken maar ook dat effect zie je niet (goed) in het filmpje. Dus ja...echt veel voegt het niet toe denk ik. Gewoon een ritje. Wel jammer, ik had verwacht dat er iets meer van te zien was. Maar dan moet ik 'm op de motorkap knutselen misschien.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

[...]
Is bij winterbanden ook idd.
Enige verschil is dat je in verse sneeuw met gloednieuwe banden alsnog acceptabele grip zou moeten hebben.
In de noppen van een winterband staan vaak streepjes of golfjes van links naar rechts. Dat zijn lamellen die bij contact met de grond en onder druk van de auto en aandrijving ombuigen als een kladblokje.
Daardoor ontstaat een serie ribbels op de kop van de nop die in de sneeuw gedrukt worden en een tegenprofiel in de sneeuw forceren.
Dat is waar een winterband primair z'n grip vandaan haalt (in de sneeuw dan, ofcourse).

Edit: Een zomerband heeft dat dus niet en de groeven gaan, in combinatie met het stijvere rubber door de kou, snel vol zitten met sneeuw. Daardoor wordt een zomerband in essentie al snel een soort racing slick. Glad op glad is niet bepaald een fijne combi en daardoor kom je eerder in een glijpartij terecht.

[ Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 02-12-2010 17:46 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 17:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik kan met 245/275 breed zommerrubber voor/achter onder een oude 5-serie nog vrij aardig uit de voeten komen met dit weer. Op sneeuw is de remweg dramatisch lang en revmatchen bij terugschakelen luistert nogal nauw omdat je bij teveel gas onbedoeld tractie verliest op de achterwielen, wat niet handig is als je tegelijkertijd snelheid wilt minderen. Op wegen waar gestrooid is en sneeuwpap ligt gaat het eigenlijk zonder problemen behalve dat ik langzamer rij dan winterbandridders. Tragere zomerbandrijders inhalen is wel lastig als er sneeuw ligt op de middenlijn aangezien ik daar niet snel overheen kan rijden.

[ Voor 6% gewijzigd door Femme op 02-12-2010 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 09:53

PauseBreak

derp!

De Colt van m'n vriendin staat op HakkieTakkies en ik snap echt niet hoe iemand dat ooit heeft durven verkopen. Wat een waardeloze zooi zeg. Zelfs als het rechtdoor gaat voel je de auto glijden, dat gaat helemaal nergens meer over. Die rommel gaat er dus zsm onder weg, want dit is echt onverantwoord.

Autoweek heeft trouwens een leuk filmpje, misschien wel het bekijken waard voor de mensen hier:
http://www.autoweek.nl/vi...ezers-testen-winterbanden

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Dazsur schreef op donderdag 02 december 2010 @ 15:54:
Net met mijn Barums PolarisXL 2 (Bandentest zou niet zo positef zijn) even een test uitgevoerd op dezelfde plek. Vrije weg, 40 km/h, remmen, gelijk gestopt (1,5m), ABS bleef stil!
Dan heb je wel heel goede banden/remmen. Gemiddeld sta je vanaf 40 (op een droge weg) na een meter of 8 stil (reaktie tijd niet meegeteld). Als je dan iemand pas op het laatste moment ziet haal je het gewoon niet.
Dazsur schreef op donderdag 02 december 2010 @ 14:39:
[...]

Ik had vorig jaar gewoon zomerbanden (Continentals). Geen keer in een slip geraakt en dergelijke, maar ik hield bij stoplichten, hellingen wel het verkeer op.
Met hoe de wegen er nu uit zien hoef je met zomerbanden ook niemand op te houden hoor. Alleen als je echt op ijs/sneeuw staat is het wat lastiger weg komen en dat is alleen tijdens sneeuwbuien (daarna is op de doorgaande wegen allang gestrooid) Dat langzame rijden ligt meer aan de rijders dan aan de banden.
Waarom uren, met alle risico's van dien, over een afstand doen als het ook lukt binnen 20 minuten, en dan ook met aangepast rijgedrag.
Ik heb jaren met zomerbanden gereden en ik was toen nooit degene die het verkeer aan het ophouden was. Alleen op echte sneeuw/ijs moet je veel rustiger rijden dan met winterbanden maar dan rijd je met winterbanden ook geen 50 meer.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjardE
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Toch wel bijzonder om al die verhalen van mensen te lezen dat het allemaal zo goed is gestrooid en allemaal zo goed voor elkaar is.

Ik heb net even weer een stukje over provenciale wegen moeten rijden en als je dan een viaductje over gaat, kan het gewoon opeens enorm glad zijn. Dit heb je niet direkt door, totdat de auto iets gaat doen wat je niet bevalt.

Mijn auto meldt keurig dat een van de wielen doorslaat en gooit het vermogen eraf. Als je op dat moment moet gaan sturen, remmen of uitwijken dan ben je gewoon aan de beurt.

Als je dan netjes probeert te anticiperen op de snelweg door niet blind 120 te gaan rijden en je aan te passen aan de omstandigheden word je soms ingehaald door mensen die niet lijken te beseffen wat er zich allemaal onder de auto afspeelt.

Vorig jaar heb ik op diezelfde snelweg meerdere malen mensen in de vangrail danwel achterstevoren zien gaan. Het anticiperen doe je dus naar mijn idee om ongelukken te voorkomen. Ik rijd dan wel met zomerbanden maar momenteel is de profieldiepte dusdanig weinig dat de banden zich bij het minste of geringste volvreten met sneeuw en dit bijna direkt aandrukken tot een ijsprofiel. (Overigens nog steeds binnen de limieten van de regelgeving). Dit gecombineerd met achterwielaandrijving en best brede banden levert soms echt enorme kans op uitbreken bij remmen of sturen.

Tevens als je met een van de wielen per ongeluk een randje raakt van b.v. een rotonde dan wordt de auto vrijwel direkt weggedrukt en soort van gelanceerd.

Overigens zijn de winterbanden en nieuwe zomerbanden besteld en gaan deze er spoedig onder, maar ik vind het wel bijzonder dat mensen erg snel een mening klaar hebben over het voorzichtigere rijgedrag van mede weggebruikers.

Als iemand zijn auto achterstevoren in de vangrail parkeert is de vertraging echt veel langer. Wees blij dat de meesten een beetje voorzichtig doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10
TjardE schreef op donderdag 02 december 2010 @ 22:04:
Ik rijd dan wel met zomerbanden maar momenteel is de profieldiepte dusdanig weinig dat de banden zich bij het minste of geringste volvreten met sneeuw en dit bijna direkt aandrukken tot een ijsprofiel. (Overigens nog steeds binnen de limieten van de regelgeving).
Idem.

Op zich wisselen we altijd wel tussen zomer- en winterbanden waarbij die laatste fijner zijn, maar zomerbanden nog prima willen. De zomerbanden die er nu (nog) opliggen echter zijn een compleet drama. Ik schrik niet van een beetje gecontroleerd (de bocht door) glijden, maar na van de week in m'n eigen straat ongewild de bocht uit gegleden te zijn en vandaag in de parkeergarage (!) bij eenzelfde actie met hele lage snelheid bijna een andere auto te hebben gekust weet ik wel zeker dat deze banden niet meer veilig zijn bij dit weer. Het profiel loopt eenvoudigweg vol met ijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Zit nog te wachten op mijn winterbanden, tijdje terug besteld maar nog niet binnen. Vorig jaar de hele winter doorgereden op zomerbanden, maar vooral hier in de wijk en in het centrum van Eindhoven geen pretje.

Hoop dat de banden snel binnenkomen, dat de auto af en toe begint te glijden is nog wel te doen, overstuur de bocht door is zelfs leuk in situaties die het toelaten. Maar soms is het opeens zo glad dat je echt geen controle meer hebt en bochten zelfs met 10km/u niet kunt maken, niet prettig. Vorig jaar een keer zo in het gras beland, dit jaar net voor een lantaarnpaal kunnen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:56

4x2

lộn xộn quá

Dat zal ongetwijfeld goed werken met een laag die in de band zit.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:28
Gonadan schreef op donderdag 02 december 2010 @ 16:53:
Gezien de problemen die ieder heeft om aan winterbanden te komen vermoed ik helaas dat mevrouw een malafide garageboer geloofd heeft. Zelf heb ik ook garages gebeld vorige week en die kwamen soms met merken aanzetten die absoluut niet geschikt waren maar volgens de bandenboer was het: "Een prima bandje hoor, krijg je echt geen spijt van.". Ja m'n bochel, dat doen we dus niet. Zo'n mevrouw misschien wel waardoor ze nu met minderwaardige banden opgescheept zit.

Dit hoeft uiteraard niet zo te zijn maar ik zou er niet vreemd van opkijken.
Als mensen te stom zijn om iets als een ANWB winterbandentestje op te zoeken dan heb ik daar geen medelijden mee. Dat die garageboer van z'n minderwaardige spullen af moet... tja, er wordt wel meer rotzooi verkocht.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:49
* Carpento meldt

Sinds vanavond winterbandjes van Nokian onder onze Punto liggen (155/70 R13). Er lagen slecht afgesleten GoodYear Eco's onder, die hadden wat last van cupping zogezegd (nieuw achterop gezeten, daar gecupt, en dan naar voren verplaatst, door de vorige eigenaar overigens).

Ik ben in elk geval blij met m'n nieuwe winterbandjes: het verschil is behoorlijk groot qua grip. En deze banden zijn ook nog eens stiller dan die gare zomerbanden die eronder lagen. Door die cupping maakten ze nog wat meer herrie als hoorde geloof ik.

Ik ben iig wel overtuigd, met één kanttekening: je moet niet overmoedig worden met winterbanden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

vandaag een lange tijd filegereden op de derde rijbaan. Deze was nog redelijk besneeuwd. Een paar auto's voor me was er duidelijk iemand met zomerbanden. Elke keer dat ie stilstond en weer start, gingen z'n alarmlichten knipperen, omdat ie niet wegkwam.
Waarom ga je dan ook niet op de rechterbanen rijden, welke dus helemaal sneeuwvrij was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Vandaag ook door de sneeuw gegaan met de snowtrac 3's; hier in de wijk is totaal niet gestrooid, maar dat ging prima. Eigenlijk geen moment iets "raars" gevoeld.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Carpento schreef op donderdag 02 december 2010 @ 23:22:
* Carpento meldt
Ik ben in elk geval blij met m'n nieuwe winterbandjes: het verschil is behoorlijk groot qua grip.
Elke goede nieuwe band had al een verschil gemaakt als ik het zo hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:49
Dat klopt ja :) Ze waren qua profiel nog niet op, maar ik heb ze toch maar aan de vuilnisbak gedoneerd. Konden mooi de winterbandjes om de bestaande velgen, en dan zien we in maart wel weer verder. APK staat voor eind april. Verwachten we dat we die niet halen zonder grote kosten dan rij ik deze bandjes lekker zover mogelijk op en kijken we naar een nieuw vehikel. Als we nog een jaartje door Punto'en dan zien we tegen die tijd wel weer hoe we het doen qua bandjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Rukapul schreef op donderdag 02 december 2010 @ 22:14:
[...]

Idem.

Op zich wisselen we altijd wel tussen zomer- en winterbanden waarbij die laatste fijner zijn, maar zomerbanden nog prima willen. De zomerbanden die er nu (nog) opliggen echter zijn een compleet drama. Ik schrik niet van een beetje gecontroleerd (de bocht door) glijden, maar na van de week in m'n eigen straat ongewild de bocht uit gegleden te zijn en vandaag in de parkeergarage (!) bij eenzelfde actie met hele lage snelheid bijna een andere auto te hebben gekust weet ik wel zeker dat deze banden niet meer veilig zijn bij dit weer. Het profiel loopt eenvoudigweg vol met ijs.
Ha dat heb ik dus ook. In de 10 of 11 winters dat ik mijn rijbewijs heb, heb ik 2x met winterbanden rondgereden. die andere 8 keer met zomerbanden waren niet echt een probleem, maar mijn huidige banden zijn niet zo tof meer. :X Mijn achterbanden zijn ook naar zomerse maatstaven aan de kale kant :P Wel erg leuk om even te spelen vanmorgen hier op het lege parkeerterrein, maar op de weg gewoon niet tof. Dus maar winterbanden besteld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

EvaluationCopy schreef op donderdag 02 december 2010 @ 22:46:
Als mensen te stom zijn om iets als een ANWB winterbandentestje op te zoeken dan heb ik daar geen medelijden mee. Dat die garageboer van z'n minderwaardige spullen af moet... tja, er wordt wel meer rotzooi verkocht.
Ik ben van mening dat je als consument op het woord van de specialist moet kunnen vertrouwen. Naief en idealistisch gedacht, ik weet het, maar zo zou het moeten zijn. Er zijn wat dat betreft te veel zogenaamde specialisten in de wereld die geen kennis van zaken hebben of het gebrek aan kennis van de klant misbruiken.

Het zou toch te belachelijk voor woorden zijn dat je van een huisvrouw gaat verwachten dat zij autobandentests gaat zoeken om haar dealer te controleren? Buiten het feit dat zij die tests waarschijnlijk niet eens begrijpt.

Specialist kan dus net zo goed slaan op een verkoper van de Media Markt. Klanten zonder kennis van zaken verwachten dat zo'n joch alle kennis in pacht heeft.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

Ik heb even advies nodig van banden(maten) experts/kenners ;)

Mijn ouders hebben nog geen winterbanden, maar gaan in februari wel op vakantie naar Duitsland. Ze willen dus een set gaan aanschaffen.
Ze rijden een Peugeot 3008 met op dit moment 225/50/17 zomerwielen er onder. Voor de winter willen ze het liefst een aparte set aanschaffen met velgen, in 16". De maat die Peugeot hier zelf voor verkoopt is 215/60/16, maar deze zijn ten eerste niet leverbaar op het moment, en ten tweede afzichtelijk duur bij de dealer.

Dus dan maar zelf kijken :) Helaas is 215/60/16 zo goed als niet meer te krijgen zonder 200 euro per band af te tikken, of een B-merk te nemen. Nu zag ik echter dat 205/60/16 wel verkrijgbaar is. Na het invoeren in een tire calculator blijkt de omtrek ook goed te matchen met de huidige zomerwielen.

Zouden dit geschikte vervangers zijn?
En wat voor velgbreedte moet onder zo'n band? De 215/60/16 gaan bij Peugeot op een 7x16" velg, zouden deze daar ook op gaan gewoon?

Naar mijn idee is het allemaal geen probleem, maar wil graag bevestiging/ontkenning van anderen
Pagina: 1 ... 12 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.