A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Uiteindelijk op de N31 nog een stuk 70-80 kunnen rijden, vervolgens op de A7 mooi 90 aan kunnen houden. Viel me op hoe verder je van het Noorden af kwam, hoe minder erg het gesteld was met de sneeuw. Misschien dat Opsterland en Heerenveen beter strooien dan Dantumadeel, maar zal wel verschil in sneeuwval zijn.
Al met al paar keer zitten glijden: de eerste rotonde glibberde ik gecontroleerd omheen, maar had wel het idee dat het te snel was. Elke volgende rotonde ging wel gewoon zoals het hoorde, en later alleen bij een stel stoplichten waar weinig gestrooid was even de ABS aangetikt (was de voorste
Die 60 is het percentage van de breedte, bij een smallere band wordt ie dus iets minder hoog. Veel zal het niet verschillen, ik rijd ook met 185/60/14 terwijl een Peugeot 206 met 185 breed op 185/65/14 wordt geleverd. Ik had deze banden nog over van de vorige auto (Golf III) en toevallig past de rolomtrek beter bij het origineel dan wat Peugeot adviseert (met 65 rijd ik harder dan op de tellermphilipp schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 11:11:
[...]
Die 60 is toch alleen maar een indicatie van de hoogte van de band? Dan is ie ietjes hoger, geen probleem.

[ Voor 23% gewijzigd door _JGC_ op 03-12-2010 11:22 ]
Het gaat er mij eigenlijk om of het kwaad zou kunnen om met nog smaller te gaan rijden (is toch een behoorlijk forse auto), en of hij op een 7" brede velg gaat passen?
1: winterbanden moeten niet te breed, 205 lijkt me prima gezien de zomermaat op die auto. smaller (dan de zomerbanden) is in principe prima, dan drukt ie beter door de sneeuw heen.Blamm schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 11:24:
Ja het verschil in hoogte is minimaal, en deze klopt eigenlijk nog ietsjes beter zelfs met wat er nu onder zit.
Het gaat er mij eigenlijk om of het kwaad zou kunnen om met nog smaller te gaan rijden (is toch een behoorlijk forse auto), en of hij op een 7" brede velg gaat passen?
2: dat past wel op n 7" velg. 7.5" zou ook kunnen. kijk maar welke je kan krijgen voor een leuk bedragje.
[ Voor 4% gewijzigd door AlexanderB op 03-12-2010 19:56 ]
Wanneer je een goede allround M+S band hebt dan is de meerwaarde van een winterband beperkt. Heb je daarintegen alleen een goede zomerband dan is het gebruik van een winterband goed aan te raden wegens het feit dat er geen compromis is gemaakt in de compound.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Waar baseer je dat dan op en wat was je verwachting dan?Chevy454 schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 00:35:
Ik heb nu winterbanden op mijn wagen en zoals ik dacht: much overrated die winterbanden.
Ik moest wat data acquisitie doen om bepaalde functies van de wagen af te stellen. En wat goed werkt is een aangepaste torque mapping bij het wegrijden (wel of geen winterbanden maakt dan geen verschil. Ook met een winterband kan je met teveel koppel doorslippen, die grens zal wel hoger liggen afhankelijk van de mapping. 200Nm bij 10% gas is gewoon waanzin met een reductie van 15, 3000Nm op de wielen danSmartDoDo schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 00:38:
Waar baseer je dat dan op en wat was je verwachting dan?
En bij het remmen is het vooral de werking van de ABS controller. Met zomerbanden op droog asfalt rem ik af met 1g zonder de ABS erin komt, op sneeuw komt die er te snel in. Zelf was ik sneller zonder ABS controller met een remvertraging van 0.4g. Met de winterbanden zat ik op 0.6g wat een substantiele verbetering is bij hard remmen maar voldoende afstand houden is belangrijker.
Rechtuitstabiliteit: geen probleem. Je moet enkel kunnen rijden en vooral durven rijden. Tip in van 100% gas in 2de versnelling is natuurlijk vragen om problemen

Bochtensnelheid: ja dit is een verbetering omdat de cirkel van Kamm een stuk groter is bij een winterband maar bij een goede M+S band is die voldoende groot genoeg. Niemand neemt met dit weer een krappe rotonde tegen 70km/h. Met een zomerbandje is dat natuurlijk een gevaarlijke zaak.
Kortom: een goede M+S band is in dit landje geen probleem. Echte winterbanden zijn niet nodig tenzij je een echte zomerband hebt en geen M+S band.
[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 04-12-2010 01:04 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Ik rijd met de banden die onder de wagen komen te zitten. Kan chinese makelij wezen of oerhollandse indiase vredestein. Ik rijd met prototype wagens met de banden die gemonteerd worden bij homologatie. Dus dat kan vanalles wezen, zelfs vierkante bandenJiriki schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 00:55:
Maar rijd je met een mud & snow band in de zomer dan? Nee, dan is er niet veel verschil met een winterband.

Maar een goede 4 seizoenen band met M+S aanduiding is voor heel veel mensen al voldoende.
[ Voor 24% gewijzigd door Chevy454 op 04-12-2010 00:59 ]
Maar wat is in vredesnaam een echte zomerband? Die term hoor ik ook alleen maar de laatste jaren, sinds men winterbanden probeert te pushen (met succes overigens). De banden die je normaal onder de auto hebt liggen, doen het toch het hele jaar rond? Uiteraard zijn veel banden in het droog beter/op zijn best, maar het zijn toch allemaal 'all-weather' banden? Ik heb tenminsten nog niemand met een bandenrek zien rondrijden om - mocht het gaan regenen - zijn wets te monteren?Chevy454 schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 00:52:
[...]
Echte winterbanden zijn niet nodig tenzij je een echte zomerband hebt en geen M+S band.
Dus vanwaar die betiteling 'zomerbanden'? Ik vind het allemaal maar raar, dat hysterische gedoe rondom winterbanden. Normale banden worden ineens zomerbanden genoemd en iedereen wordt een beetje aangepraat dat winterbanden in dit land de normaalste zaak van de wereld is. Zoals de Engelsen dan heel mooi kunnen zeggen: 'Has everybody taken leave of their senses?'.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Verwijderd
Daar gaat het mij niet om, buiten het feit dat ik idd nog nooit winterbanden gehad heb, maar ze ook nog nooit gemist heb. Ik bestrijd hun nut niet, maar ik vind ze (voor mij iig) hier in NL overbodig voor die paar dagen dat er sneeuw ligt. Met winterbanden zou ik idd beter rijden, maar om de Euromaster nou te gaan sponsoren voor hooguit 10-14 dagen nuttig gebruik per jaar vind ik nogal overdreven. Mijn voorwielaangedreven C30 is prima te besturen met dit weer.Verwijderd schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 01:41:
Heb je wel is gereden met winterbanden? Ik heb een bus en een auto beide met achterwielaandrijving. Met mijn "zomerband" beide (1 van de beste banden verkrijgbaar) kom ik niet mee vooruit als het gesneeuwd heeft. Nu met mijn winterbanden beide van een B merk geen problemen meer met sneeuw. Word er bijna zelfs overmoedig van zo goed rijdt het.
Maar goed, daar ging het mij niet om. De term zomerbanden suggereert dat er banden zijn die alleen geschikt zijn voor de zomer. Dat is natuurlijk klinklare nonsense. Normale banden zijn all-weather; geschikt voor droog en nat wegdek. In de sneeuw zijn ze minder, maar niet waardeloos. Tenzij er natuurlijk, zoals in landen met échte winters er maandenlang een meter sneeuw ligt. Ja, dan ben je niet lekker als je zonder op pad gaat.
Ik verzet me dus tegen de term zomerbanden, die is nl de laatste jaren geïntroduceerd omdat ze ons willen aanpraten dat we allemaal winterbanden moeten. Op zich komt dat juist nu wel goed uit met die crisis. Ik denk dat ze bij de Euromaster op het hoofdkantoor elke dag met sjampoepel lunchen...
wat zijn de eisen voor een M+S band eigenlijk?Chevy454 schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 00:52:
[...]
Kortom: een goede M+S band is in dit landje geen probleem. Echte winterbanden zijn niet nodig tenzij je een echte zomerband hebt en geen M+S band.
Een fabrikant mag namelijk naar eigen inzicht M+S op de band zetten.
wat de ANWB zegt over M+S
Het bekende M+S logo zegt, in tegenstelling tot wat algemeen wordt aangenomen, niets over de pure wintereigenschappen van een moderne band. De betekenis van M+S: modder + sneeuw, stamt nog uit de tijd van de grote blokkenprofielen en gaf de aanpassing van het profiel aan dit soort ondergrond aan. Het M+S logo vindt men tegenwoordig op alle winterbanden, op alle all season banden en soms ook op zomerbanden. Het logo mag naar eigen inzicht van de fabrikant op de band geplaatst worden. Het kan dus gebeuren dat dit logo er alleen maar op staat zodat banden met een lagere snelheidscode gemonteerd kunnen en mogen worden. Het M+S logo alleen zegt dus niets over de wintereigenschappen van een band.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Winterbanden vanaf nu verplicht in Duitsland, maar je moet een bewijs laten zien dat het winterbanden zijn?? Waar moet ik dat weer halen?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Het staat op de band dat het een winterband is, lijkt mij bewijs genoeg eigenlijk? Een papiertje meenemen dat je winterbanden hebt zegt natuurlijks niks over de banden je op je auto hebt.kmf schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 09:11:
http://www.volkskrant.nl/...plicht-in-Duitsland.dhtml
Winterbanden vanaf nu verplicht in Duitsland, maar je moet een bewijs laten zien dat het winterbanden zijn?? Waar moet ik dat weer halen?
Het gaat om het symbool van een sneeuwvlokje in een afbeelding van een berg !

En wat is het verschil met het normale sneeuwvlokje?WiLLoW_TieN schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 09:22:
Correct alleen de duitse politieagent neemt GEEN genoegen met M+S of het sneeuwvlokje.
[afbeelding]
edit: net even op m'n winterbanden gekeken, en ze staan erop

Ja, daar ben ik ook wel beniewd naar.kmf schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 09:34:
En belangrijker, waar staat de officiële regelgeving?
[ Voor 29% gewijzigd door Gunner op 04-12-2010 09:36 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
En belangrijker, waar staat de officiële regelgeving?Gunner schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 09:28:
[...]
En wat is het verschil met het normale sneeuwvlokje?
edit: net even op m'n winterbanden gekeken, en ze staan erop
[afbeelding]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Voor beoordelingen zie bijvoorbeeld die van Auto Bild of van de ADAC / ANWB.
Ik heb ze voor zo'n 80 euro per stuk op autobandenmarkt.nl gekocht.
Niet officieel, maar wel betrouwbaar lijkt me: Winterreifen-Verordnung, te vinden op deze pagina van de ADAC.kmf schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 09:34:
En belangrijker, waar staat de officiële regelgeving?
[ Voor 25% gewijzigd door Stamgastje op 04-12-2010 10:11 ]
En daar staatStamgastje schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 09:36:
Niet officieel, maar wel betrouwbaar lijkt me: Winterreifen-Verordnung, te vinden op deze pagina van de ADAC.
[quote• "geeignete Bereifung": Nunmehr bezieht sich das ausschließlich auf Winterreifen mit
entsprechender Kennzeichnung (M+S bzw. das Schneeflocken-Symbol). Dazu zählen
auch „Ganzjahresreifen“! [/]
Dus M+S banden mogen en winterbanden mogen.
Signatures zijn voor boomers.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Verwijderd
Dit is niet correct! In Duitsland zijn het winterbanden of all-seasonbanden en vinden ze daarom het M+S tekentje genoeg. In Oostenrijk daarentegen is het berg-met-sneeuwvlok-tekentje wel verplichtWiLLoW_TieN schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 09:22:
Correct alleen de duitse politieagent neemt GEEN genoegen met M+S of het sneeuwvlokje.
[afbeelding]
Overigens voor de laatste keer ga ik nog maar eens zeggen dat de zomerbanden wel degelijk veranderd zijn de laatste jaren. Om de CO2-uitstoot te verminderen worden lage rolweerstandbanden gemonteerd die slechter scoren in de winter dan de oude zomerbanden. Verder zijn banden steeds breder geworden terwijl je in de winter juist het tegenovergestelde wilt. Zie hier waarom winterbanden nu wel nodig zijn en tien jaar geleden nog niet.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2010 10:28 ]
Als ik 10-15K per jaar zou rijden, zou ik er ook gewoon all-seasons onder gooien en de zomer/winter discussie lekker laten voor wat het is. Met 35K per jaar rijd ik meerdere setjes banden op tijdens de periode dat ik deze auto heb, dus dan kan het op zich wel uit. Ik heb nu in 2,5 jaar tijd 85K gereden, in die tijd heb ik om de vooras 2 zomerbanden en 2 winterbanden versleten. Achteras op deze auto doet bijna niks qua slijtage. Komend voorjaar 2 nieuwe zomerbandjes, volgende winter 2 nieuwe winterbandjes en dan kan ik weer ruim 2 jaar vooruit voordat de achterbanden die dan naar voren komen weer op zijn.
Niet correct, ook in Oostenrijk is M+S wettelijk gezien wel degelijk voldoende:Verwijderd schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 10:23:
[...]
Dit is niet correct! In Duitsland zijn het winterbanden of all-seasonbanden en vinden ze daarom het M+S tekentje genoeg. In Oostenrijk daarentegen is het berg-met-sneeuwvlok-tekentje wel verplicht
Overigens voor de laatste keer ga ik nog maar eens zeggen dat de zomerbanden wel degelijk veranderd zijn de laatste jaren. Om de CO2-uitstoot te verminderen worden lage rolweerstandbanden gemonteerd die slechter scoren in de winter dan de oude zomerbanden. Verder zijn banden steeds breder geworden terwijl je in de winter juist het tegenovergestelde wilt. Zie hier waarom winterbanden nu wel nodig zijn en tien jaar geleden nog niet.
(Een verschil in wetgeving met Duitsland is dat de verplichting in Oostenrijk niet afhankelijk is van de weersomstandigheden, maar dat de verplichting in een vaste periode geldt, nl. van 1 november tot 15 april.)Als Winterreifen werden gesetzlich solche anerkannt, die als Matsch- und Schneereifen gekennzeichnet sind (M+S, M.S oder M&S) und mindestens 4 mm, bei Diagonalreifen 5 mm Profiltiefe aufweisen. Dies gilt auch für die sogenannten Ganzjahresreifen, Allwetterreifen sowie Spikereifen.
Ondanks dat M+S voldoende is, zou ik zelf toch zeker voor een set met het sneeuwvlokje gaan, aangezien het M+S logo eigenlijk niets zegt:
Het bekende M+S logo zegt, in tegenstelling tot wat algemeen wordt aangenomen, niets over de pure wintereigenschappen van een moderne band. De betekenis van M+S: modder + sneeuw, stamt nog uit de tijd van de grote blokkenprofielen en gaf de aanpassing van het profiel aan dit soort ondergrond aan. Het M+S logo vindt men tegenwoordig op alle winterbanden, op alle all season banden en soms ook op zomerbanden. Het logo mag naar eigen inzicht van de fabrikant op de band geplaatst worden. Het kan dus gebeuren dat dit logo er alleen maar op staat zodat banden met een lagere snelheidscode gemonteerd kunnen en mogen worden. Het M+S logo alleen zegt dus niets over de wintereigenschappen van een band.
Het sneeuwvlokje symbool is daarentegen wel een indicatie voor wintereigenschappen van een band. Om het symbool te mogen gebruiken is echter slechts een remtest (voorzien voor Europa) of een tractietest (standaard in de USA) op sneeuw voorgeschreven. Het symbool zelf geeft hiermee slechts het voldoen aan minimale eisen op sneeuw weer. Het gezamenlijke niveau van alle veiligheidsrelevante eigenschappen van een winterband kan alleen in een omvangrijke winterbandentest worden vastgesteld, die alle mogelijke wegcondities (droog, nat, sneeuw, ijs) afdekt.
[ Voor 64% gewijzigd door Stamgastje op 04-12-2010 10:51 ]
_JGC_ schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 10:27:
Grappig dat iedereen het hele topic roept dat all-season banden in elk seizoen kut rijden omdat ze nergens voor geoptimaliseerd zijn, en dat nu een expert iets roept over all-season banden en het allemaal wel mee blijkt te vallen.
wie is de expert dan?
imo zit het hele topic vol met experts. Toch?
Ok shoot the messenger. Ik poste alleen hier wat mij onlangs door een Duitse agent is verteld.Maasluip schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 10:17:
[...]
En daar staat
[quote• "geeignete Bereifung": Nunmehr bezieht sich das ausschließlich auf Winterreifen mit
entsprechender Kennzeichnung (M+S bzw. das Schneeflocken-Symbol). Dazu zählen
auch „Ganzjahresreifen“! [/]
Dus M+S banden mogen en winterbanden mogen.
En ik kom zeer regelmatig in Duitsland.
En als ik dat uit eigen ervaring nou heel anders ervaar? Die paar dagen kun je toch wel je rijstijl aanpassen, of ben je nu al zodanig geïndoctrineerd door de marketingmachine van de RAI, bandenfabrikanten en de expert hier dat je niet meer zelf kunt nadenken?Verwijderd schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 10:23:
[...]
Zie hier waarom winterbanden nu wel nodig zijn en tien jaar geleden nog niet.
Verwijderd
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2010 12:36 ]
Idd! Dit is nu m'n 2e jaar met winterbanden en echt.. wat een genotVerwijderd schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 12:35:
Je kunt niet uit ervaring spreken als je nog nooit op winterbanden heb gereden. Daarbij beginnen al statistieken in het voordeel van winterbanden uit te slaan.
Ik kan zelfs nog wat spelen met die gladheid, omdat ik toch niet echt lang doorglij
Verwijderd
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2010 12:41 ]
heeft mijn voorkeur.mphilipp schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 12:34:
[...]
En als ik dat uit eigen ervaring nou heel anders ervaar? Die paar dagen kun je toch rijstijl aanpassen niet met de auto de weg op gaan, of ben je nu al zodanig geïndoctrineerd door de marketingmachine van de RAI, bandenfabrikanten en de expert hier dat je niet meer zelf kunt nadenken?
Ligt er sneeuw en heb je geen winterbanden = je auto is niet toegerust op de omstandigheden. Zie het maar als kapotte verlichting en dat je dan in het donker niet gaat rijden.
En je rijstijl aanpassen vind ik op zich een prima idee, maar ik heb gisteren toch weer een aantal mensen gezien die hun rijstijl aanpasten en vervolgens met 20 km/u in gingen voegen op de snelweg. Of die op de meest onmogelijk plekken midden op de weg gaan rijden om maar een droog spoor te kunnen volgen.
Volgens diezelfde redenatie mag je met winterbanden ook nu de weg niet op, want een snowcat of tracked legervoertuig is nog beter uitgerust voor de winter.YellowCube schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 12:51:
[...]
heeft mijn voorkeur.
Ligt er sneeuw en heb je geen winterbanden = je auto is niet toegerust op de omstandigheden. Zie het maar als kapotte verlichting en dat je dan in het donker niet gaat rijden.
En je rijstijl aanpassen vind ik op zich een prima idee, maar ik heb gisteren toch weer een aantal mensen gezien die hun rijstijl aanpasten en vervolgens met 20 km/u in gingen voegen op de snelweg. Of die op de meest onmogelijk plekken op de weg gaan rijden om maar een droog spoor te kunnen volgen.
Dus het best uitgeruste voertuig is de norm. Hmm, okee...
Wat is wettelijk verplicht om op een auto te zitten? Dat is de minimale norm. En als je het veilig wilt houden, houd dan rekening met de minimale wettelijke norm, niet de gewenste norm (die men in dit topic elkaar aanpraat).
Dat de regering van Duitsland de minimale norm dus omhoog heeft geschroefd is een goed iets voor de veiligheid.
Kortom: als je je niet kan neerleggen bij het feit dat niet 100% van de auto's winterbanden heeft, kan je beter overwinteren gaan in Duitsland. Want alle kromme redenatie verandert niks aan het feit dat er nu mensen rondscheuren op zomerbandjes!
Weet van alles een beetje en van een beetje alles!
Maar dat is geen aanpassen meer, dat is gewoon onveilig gaan rijden. Als je niet durft te rijden met sneeuw moet je gewoon de weg niet op. En dat staat compleet los van winter/zomerbanden.YellowCube schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 12:51:
[...]
En je rijstijl aanpassen vind ik op zich een prima idee, maar ik heb gisteren toch weer een aantal mensen gezien die hun rijstijl aanpasten en vervolgens met 20 km/u in gingen voegen op de snelweg. Of die op de meest onmogelijk plekken midden op de weg gaan rijden om maar een droog spoor te kunnen volgen.
[removed]
als iedereen de eenvoudige mogelijkheid zou hebben een snowcat/tracked legervoertuig te bezitten dan is dat wat mij betreft een prima redenatie. Aangezien zo ongeveer 100% van de Nederlanders dat niet heeft is het natuurlijk wel een beetje onzinnig om er over te beginnen.Twhomp schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 12:58:
[...]
Volgens diezelfde redenatie mag je met winterbanden ook nu de weg niet op, want een snowcat of tracked legervoertuig is nog beter uitgerust voor de winter.
Dus het best uitgeruste voertuig is de norm. Hmm, okee...
enne, ik uit verder slechts m'n voorkeur.
Dat mensen alsnog met zomerbanden de weg opgaan als er emmers met sneeuw ligt is idd niks aan te doen. Ik neem altijd (heel naief) aan dat die mensen de volle verantwoordelijkheid nemen als er iets gebeurt.
[ Voor 17% gewijzigd door YellowCube op 04-12-2010 13:21 ]
En als ik dat nou nooit nodig heb gevonden? Kijk, ik snap wel dat die dingen beter zijn, maar vind je het nou werkelijk noodzakelijk om voor een paar dagen per jaar andere banden eronder te leggen. Als het erg sneeuwt en ik hoef niet persé de weg op, ga ik niet. Niet zozeer uit angst ofzo, maar meer om de verkeerschaos die door de klunzen wordt veroorzaakt.Verwijderd schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 12:35:
Je kunt niet uit ervaring spreken als je nog nooit op winterbanden heb gereden. Daarbij beginnen al statistieken in het voordeel van winterbanden uit te slaan.
En als ik wel ga rijden, doe ik dat voorzichtig (nee, niet op rolatortempo).
De grote fout die de meeste mensen maken is dat er bijzonder slecht geanticipeerd wordt. Hoeveel mensen gebruiken bv de laaghangende zon als excuus voor een aanrijding? Gewoon een kruising oversteken terwijl je niets ziet? Lekker slim.
Ik woon in het centrum, dus ik moet door een winkelgebied. Daar ga je dan onder deze omstandigheden niet met 40 langs rijden, winterbanden of niet. Je kunt er nl op wachten dat er een of andere mallot oversteekt zonder te kijken. En hoe dan ook, een noodstop met 40 vergt meer meters dan op een droge weg, winterbanden of niet. Dus a)heel goed opletten en b)snelheid drastisch aanpassen is het devies. Ik heb daar die winterbanden niet voor nodig.
Dus nogmaals bestrijd ik het nut van die dingen niet, maar wel voor de hele korte tijd dat ze nut hebben hier. Je zit gewoon de bandenboeren te sponsoren.
Dat is dan eigenlijk weer jammer, want zulke mensen verdienen het om aangereden te worden. Welke idioot steekt er nou zonder te kijken over als het zo glad is...Verwijderd schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 12:41:
Net op een zwaar besneeuwde weg nog een noodstop kunnen uitvoeren vanwege een voetganger die zonder te kijken overstak. Met zomerbanden had die gewoon op de motorkap gelegen. Verder is het heerlijk als je gewoon weg kunt rijden bij het stoplicht, tot grote ergenis van de zomerbandrijders die niet snappen waarom mijn kleine koekblik gewoon in zijn eerste versnelling wegrijdt.

Zie hier de reden dat mensen met winterbanden alsnog veel ongelukken veroorzaken... "Maar ik heb winterbanden, mij kon niks gebeuren".Dennahz schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 12:37:
[...]
Idd! Dit is nu m'n 2e jaar met winterbanden en echt.. wat een genot
Ik kan zelfs nog wat spelen met die gladheid, omdat ik toch niet echt lang doorglijDus lekker wat driften door de bochtjes en dan toch weer gewoon grip krijgen
You're missing the point.YellowCube schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 13:17:
[...]
als iedereen de eenvoudige mogelijkheid zou hebben een snowcat/tracked legervoertuig te bezitten dan is dat wat mij betreft een prima redenatie. Aangezien zo ongeveer 100% van de Nederlanders dat niet heeft is het natuurlijk wel een beetje onzinnig om er over te beginnen.
Het gaat er juist om dat winterbanden in Nederland geen verplichting zijn, dus heeft niet iedereen winterbanden. Maar iedereen heeft wel minstens zomerbanden (duh). Dus daar moet je van uit gaan.
Of, zoals je het zelf zegt:
Aangezien zo ongeveer 100% van de Nederlanders niet verplicht is winterbanden te hebben is het natuurlijk wel een beetje onzinnig om er over te beginnen dat mensen zonder winterbanden de weg niet op mogen.
edit@edit: Oh, het is mijn voorkeur ook dat iedereen nu winterbanden heeft
[ Voor 4% gewijzigd door Twhomp op 04-12-2010 13:30 ]
Dat doe ik uiteraard niet als er verkeer om me heenzit. Gewoon op parkeerplaatsen, bij rotondes waar er geen auto's voor, naast of achter me zitten,...RemcoDelft schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 13:18:
[...]
Zie hier de reden dat mensen met winterbanden alsnog veel ongelukken veroorzaken... "Maar ik heb winterbanden, mij kon niks gebeuren".
Ik dus niet zo "spelen" in de drukte. En tijdens een gewone rit rij ik ook gewoon netjes. Wel wat rapper dan de meeste mensen, maar zij hebben waarschijnlijk zomerbanden en/of zijn gewoon bang.
Op een weg waar geen tot weinig sneeuw ligt ga ik echt geen 30 rijden.. kom op zeg
Je reageerde ws. nog voor m'n edit.Twhomp schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 13:20:
[...]
You're missing the point.
Het gaat er juist om dat winterbanden in Nederland geen verplichting zijn, dus heeft niet iedereen winterbanden. Maar iedereen heeft wel minstens zomerbanden (duh). Dus daar moet je van uit gaan.
Of, zoals je het zelf zegt:
Aangezien zo ongeveer 100% van de Nederlanders niet verplicht is winterbanden te hebben is het natuurlijk wel een beetje onzinnig om er over te beginnen dat mensen zonder winterbanden de weg niet op mogen.
ik zeg nergens dat het niet mag, maar ik kan me voorstellen dat het door de toon van dit topic wel zo overkomt..
Het zou mijn voorkeur hebben dat mensen het gewoon niet doen. Zoals ik het gisteren en vandaag zag doen ze anderen en vooral zichzelf er een heel groot plezier mee.
Misschien had ik het daar gewoon bij moeten laten.
de vraag is waar dat angstige vandaan komt.redwing schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 13:13:
[...]
Maar dat is geen aanpassen meer, dat is gewoon onveilig gaan rijden. Als je niet durft te rijden met sneeuw moet je gewoon de weg niet op. En dat staat compleet los van winter/zomerbanden.
Er zullen uiteraard een aantal naturals tussen zitten (van die figuren die bij kraakhelder weer en een haast lege snelweg alsnog tergend langzaam invoegen).
Bij sneeuw kan ik me voorstellen dat er veel mensen tussen zitten die ondertussen ondervonden hebben dat zomerbanden in besneeuwde omstandigheden bedroevend slecht presteren. Als je dan alsnog stug de weg op gaat en dit soort fratsen uit gaat halen. Sja, ga dan eens bij jezelf te rade.
[ Voor 29% gewijzigd door YellowCube op 04-12-2010 13:33 ]
Moest de Golf ook even verplaatsen, omdat de Morgan even uit de garage moest omdat die op bokjes geplaatst moet worden, etc, overwinterstand in ieder geval. Wat een drama, daar zitten net als bij de Golf gewoon semi-slick circuitdingetjes op, je kan de auto serieus met een hand zijdelings door de sneeuw duwen. Volgend jaar gaan we dit dus even een maandje eerder doen, was er ook veel te laat mee.
Maar het zou allemaal zoveel schelen als iedereen zou stoppen met het monteren van C-merk banden of met 3mm profiel de winter induiken. En rr zit ook zoveel verschil tussen hoe een moderne auto met allerlei stabiliteitsprogramma's zich gedraagt met dit weer en een auto zonder. Zo ook de effecten van een winterband op een slap geveerd onderstel tov. de effecten van een winterband op een auto met strak geveerde coilovers en dikke stabi's.
Het verschilt gewoon enorm per auto of je wel of niet fatsoenlijk de weg op kan met normale banden en ik hoop eigenlijk dat mensen dat zelf gewoon in de gaten hebben en dan een weloverwogen keuzen maken of het in zijn/haar situatie een nuttige investering is.
Lol, ik editte net op reactie van jouw editYellowCube schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 13:28:
[...]
Je reageerde ws. nog voor m'n edit.
ik zeg nergens dat het niet mag, maar ik kan me voorstellen dat het door de toon van dit topic wel zo overkomt..
Het zou mijn voorkeur hebben dat mensen het gewoon niet doen. Zoals ik het gisteren en vandaag zag doen ze anderen en vooral zichzelf er een heel groot plezier mee.
Misschien had ik het daar gewoon bij moeten laten
Waarom ik zo reageerde op jouw post, komt deels voort uit mijn werk,waar ik heel veel te maken heb met klagende mensen die vinden dat ze recht hebben op bla, want het is toch logisch dat bla en het moet zo zijn dat bla. Diezelfde onderbuikgevoelens regeren hier ook op GoT: er zijn complete topics waar er een norm geëvolueerd is en als je daar van afwijkt, dan kan je het krijgen. Maar die norm heeft niets met de realiteit te maken.
Zo ook dit topic, wat je zelf ook aangeeft als zijnde de toon.
Dat ik toevallig net op jouw post reageerde, dat was toeval, zeker niet persoonlijk bedoelt (en ik ben het ook nog met je eens).
Dus
En
Dan blijf ik er nog steeds bij dat het probleem vooral bij de mensen ligt en niet bij de banden. Ik heb jaren met zomerbanden gereden en nog nooit ergens last van gehad of verkeer op moeten houden. Tja, ze glijden wat eerder, maar dat weet je en daar kun je rekening mee houden.YellowCube schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 13:28:
[...]
Bij sneeuw kan ik me voorstellen dat er veel mensen tussen zitten die ondertussen ondervonden hebben dat zomerbanden in besneeuwde omstandigheden bedroevend slecht presteren. Als je dan alsnog stug de weg op gaat en dit soort fratsen uit gaat halen. Sja, ga dan eens bij jezelf te rade.
Ik verwacht zelfs dat van die trage rijders er zat gewoon op winterbanden rijden, maar nog steeds niet durven te rijden.
[removed]
Als ze niet weg kunnen rijden met zomerbanden, hebben ze zeker geen profiel meer ofzo. Heb met zomerbanden nog nooit gehad dat ik niet weg kon rijden bij een stoplicht, ook al ligt er een laagje ijs ipv sneeuw. Stijl hellinkje op mijn werk is ook geen probleem.Verwijderd schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 12:41:
Verder is het heerlijk als je gewoon weg kunt rijden bij het stoplicht, tot grote ergenis van de zomerbandrijders die niet snappen waarom mijn kleine koekblik gewoon in zijn eerste versnelling wegrijdt.
Ook gecontroleerd glijden in bochten en weer grip krijgen lukt prima. Wel op plaatsen waar het echt kan, met mogelijke voetgangers, geparkeerde auto's en dergelijke trek ik niet aan de handrem natuurlijk
Ik heb nog wel winterbanden liggen, maar deze zijn voor een Alfa 75. Vraag me af of het op de Punto een verbetering zou zijn. Omtrek en andere maten kloppen wel, alleen zitten er standaard 165mm brede banden op de Punto en die winterbanden zijn 185 breed.
Dus wat zou beter zijn, geschikter profiel, maar eigenlijk te breed of minder goed (zomer)profiel en wel smal?
Veel mensen zeggen dat de winterband nooit breder 'mag' zijn ivm de wieldruk. Maar de kleine breedte is niet het enige voordeel van winterbanden, anders zou iedereen nu op simpel smallere banden rijden ipv banden met ander profiel en andere rubbersamenstelling.
Klik mee voor GoT!........
Of ze zijn zo bang gemaakt dat ze niet harder durven op de zomerbandjes.redwing schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 13:37:
[...]
Ik verwacht zelfs dat van die trage rijders er zat gewoon op winterbanden rijden, maar nog steeds niet durven te rijden.
De wijk is weer een ijsbaan maar met nieuwe zomerbandjes best te doen.
In niet gestrooide bochtjes doe ik wel heel voorzichtig daar ligt me iets te vaak ijs.
Op de rechte stukken kan je wel redelijk doorrijden.
Speel meestal even met het gaspedaal of een klein remtestje om te kijken hoeveel grip er is
@Ikke Vroeger reed iedereen op smallere banden rond 155mm was vrij normaal en dat ging best.
Tegenwoordig zit er al snel 195 onder een auto.
[ Voor 10% gewijzigd door bouwfraude op 04-12-2010 14:03 ]

[ Voor 4% gewijzigd door wimpie007 op 04-12-2010 14:14 ]
Verwijderd
Het was zelfs zo erg dat die de noodstop niet eens opgemerkt heeft. Denk dat die zwaar onder de drugs zat.Dennahz schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 13:17:
[...]
Dat is dan eigenlijk weer jammer, want zulke mensen verdienen het om aangereden te worden. Welke idioot steekt er nou zonder te kijken over als het zo glad is...
Verwijderd
Eem moderne winterband slijt amper harder dan een zomerband, dat is ook zo'n voortwoekerend idee dat gewoon niet meer geldt.
Ik heb een paar jaar geleden eens een paar Michelin winterbanden 2 warme zomers en een winter bereden, totaal zo'n 40000 km en de slijtage voor was nog geen 3 mm, ik heb die auto nog verkocht met die banden erop, terwijl ik ze 2e hands had gekocht (ik wist niet eens dat het winterbanden waren....)
Het is allemaal niet zo absoluut en voorspelbaar. als sommigen het voorstellen.
Een goede zomerband heeft meer grip in sneeuw dan een slechte met het predikaat winterband.
Er is uberhaupt nergens in een normblad vastgelegd wat een winterband is of aan welke eisen die zou moeten voldoen om dat predikaar te dragen.....
En dat durf je niet zonder winterbanden?Dennahz schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 12:37:
[...]
Idd! Dit is nu m'n 2e jaar met winterbanden en echt.. wat een genot
Ik kan zelfs nog wat spelen met die gladheid, omdat ik toch niet echt lang doorglijDus lekker wat driften door de bochtjes en dan toch weer gewoon grip krijgen
Ben ik nou echt zo goed?
Eerlijk gezegd: nee, dat zou ik zonder winterbanden niet doen. Wel op parkeerplaatsen enzo, maar zeker niet op rotondesmphilipp schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 16:21:
[...]
En dat durf je niet zonder winterbanden?
Ben ik nou echt zo goed?Gecontroleerd driften is toch een eitje? Als je je voertuig maar kent en de gladheid goed inschat. Een 90 graden draai maken op de handrem is hardstikke fun in de sneeuw. Je moet wel weten wat je doet natuurlijk, anders sta je ineens in de tuin van de buren.
Heb nu trouwens wel goeie zomerbanden (Michelin), dus zal daar misschien wel mee lukken, maar met die vorige ondingen i.i.g. niet
Ehh, nee. 'Driften' met je handremmphilipp schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 16:21:
[...]
En dat durf je niet zonder winterbanden?
Ben ik nou echt zo goed?Gecontroleerd driften is toch een eitje? Als je je voertuig maar kent en de gladheid goed inschat. Een 90 graden draai maken op de handrem is hardstikke fun in de sneeuw. Je moet wel weten wat je doet natuurlijk, anders sta je ineens in de tuin van de buren.
Je hebt toch een gaspedaal? (En hopelijk rwd)
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Probeer m dan op zn minst nog een beetje dwars door een bocht te krijgen, dat doe ik ook wel eens als ik in 1 vd auto's van mn ouders rijd, maar daar heb je ook na 3x genoeg van.
Met de aandrijving op de goede wielen is dat heel wat leuker.
Net trouwens mn nieuwe niet winterbanden dr op gelegd (toyo proxes4 in 195/50/15) en nu kan ik tenminste weer een beetje normaal door de sneeuw rijden.
Hij spint nog wel, maar ik kom tenminste vrij normaal van mn plek af, dus ik vind het prima.
leeg
Ik heb op de Vectra rondom redelijke Conti / Michelin zomerbanden zitten, met een mm of 5,5 profiel maar ik vind het gewoon niet te doen. Vorige auto, een S60, deed het veel beter met net zoveel profiel, terwijl die nog bredere banden had ook.ConZito schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 13:33:
Het verschilt gewoon enorm per auto of je wel of niet fatsoenlijk de weg op kan met normale banden en ik hoop eigenlijk dat mensen dat zelf gewoon in de gaten hebben en dan een weloverwogen keuzen maken of het in zijn/haar situatie een nuttige investering is.
Ik heb net via marktplaats een setje Michelin winterbanden op staal gevonden, echt geen overbodige luxe met mijn kilometrage (iets van 60/65k per jaar).
De wegen zijn nu een puinhoop, statistieken, ervaringen, wetenschap en ander gedoe daar gelaten. Praktijk net op de weg was dat mensen de snelweg niet eens opkwamen omdat de bocht omhoog loopt. Dat iedere nerd hier blijkbaar coureur is en het wel kan, de rest van Nederland niet.
Die mensen hadden gewoon een winterband moeten hebben. Was er niks aan de hand geweest. En dat ze dan misschien een langere remweg hebben bij regen?! Tja, wanneer zitten ze nou zo op het extreme, door de bank genomen gaat dat goed en weegt het minder zwaar dan zoals hierboven bij een noodstop in de sneeuw niet kunnen stoppen.
Winterbanden zijn met dit weer gewoon beter voor iedereen, als er sneeuw ligt dan hebben we er wat aan. Ligt er geen sneeuw? Dan doen ze het net zo goed, als sommige beweren dat een zomerband doet in de winter.
[ Voor 12% gewijzigd door frickY op 04-12-2010 17:45 ]
Nee, en je kan ook nog steeds niet over water rijdenfrickY schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 17:43:
Als er ijs op de oprit ligt, kom je daar ook met een winterband niet omhoog.
Dat lukte mij anders prima, samen met wat anderen, of ze winterbanden hadden of niet geen idee. Maar het gros kwam niet omhoog en ging achteruit weer terug.frickY schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 17:43:
Als er ijs op de oprit ligt, kom je daar ook met een winterband niet omhoog.
Dat is beleid in veel gemeenten, ze komen gewoon niet strooien in woonstraten, alleen de doorgaande wegen.NjitsSs schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 16:28:
De gemeente is nog steeds niet op het idee gekomen om even met een strooiwagen door m'n straat te rijden (te glad ofzo?), resultaat is dat het een grote ijspiste is.
(Als het zout niet op is) Gevolg is dat het zes weken lang een ijsbaan is terwijl het al een maand niet meer gesneeuwd heeft.
Ik was het vorig jaar echt zat dat stomme geglibber voor de deur.
Ik post de testresultaten wel
Maar sommige mensen zie je echt gassen, met als maar spinnende wielen proberen op te trekken.
Zat nog wel even te twijfelen om m'n LC te pakken, maar vond het toch niet erg genoeg, al was het wel lekker geweest. Kijken wat er vanaf woensdag gaat gebeuren.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Yup, en ik weet niet of je het door hebt maar jij doet er in je post net zo hard in meeZanniebal schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 17:35:
Wat een stelletje wijsneuzen weer. Tweakers zijn altijd pro's en experts in elke topic waar ze zich in mengen.
Het moet wel een heel gladde en steile weg zijn voordat je er met een fatsoenlijke zomerband niet meer omhoog komt. Vaak is het vooral een kwestie van zorgen dat de auto blijft rollen en daar hoef je echt geen coureur voor te zijn. Dat veel mensen zo bang zijn dat ze de auto bijna stil laten vallen en dan bedenken dat ze wat meer gas moeten geven ligt aan de mensen, niet aan de banden. Die mensen zouden het nl. ook wel voor elkaar krijgen om met winterbanden vast te komen te staan (en ja dat heb ik ook wel eens bij hellingen gezienDe wegen zijn nu een puinhoop, statistieken, ervaringen, wetenschap en ander gedoe daar gelaten. Praktijk net op de weg was dat mensen de snelweg niet eens opkwamen omdat de bocht omhoog loopt. Dat iedere nerd hier blijkbaar coureur is en het wel kan, de rest van Nederland niet.
Is er ook maar iemand die iets anders beweert ? De grote vraag is alleen of we vaak genoeg dit weer hebben om op te wegen tegen de nadelen.Winterbanden zijn met dit weer gewoon beter voor iedereen, als er sneeuw ligt dan hebben we er wat aan. Ligt er geen sneeuw? Dan doen ze het net zo goed, als sommige beweren dat een zomerband doet in de winter.
[removed]
Daarom weten wij bijvoorbeeld wel dat je, als het heel glad is, zo snel mogelijk in een hogere versnelling moet zitten en glijdt de buurman (die daar geen interesse in heeft) gewoon lekker weg in z'n 1 en 2
Verwijderd
Wat wel leuk was is dat m'n oom in z'n Audi A6 quattro echt flink veel vlotter weg was bij het stoplicht op z'n zomerbanden, maar dan weer veel meer moeite had met remmen.
Het regent inmiddels weer, dus in 010-Ghetto is de sneeuw morgen wel weer weg.
Het hangt er nogal vanaf hoe zwaar je auto is en hoe breed de banden. Ik kan je verzekeren dat je in een auto met brede banden op de meest lullige plekken vast kunt komen te staan. Als je op een parkeerplaats staat en maar één kant uitkunt, of in een kuil waar je niet uitkomt, kun je geen aanloop nemen. Ik heb vandaag ook weer hulp nodig gehad om weg te komen van een parkeerplaats op een hele lichte helling. Zonder hulp had ik bij stationair toerental al een spinnend wiel. Vervolgens had ik thuis een bezem nodig om de oprit naar de parkeergarage sneeuwvrij te maken want daar kwam ik anders niet tegenop.[b]redwing schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 21:18:
Het moet wel een heel gladde en steile weg zijn voordat je er met een fatsoenlijke zomerband niet meer omhoog komt. Vaak is het vooral een kwestie van zorgen dat de auto blijft rollen en daar hoef je echt geen coureur voor te zijn. Dat veel mensen zo bang zijn dat ze de auto bijna stil laten vallen en dan bedenken dat ze wat meer gas moeten geven ligt aan de mensen, niet aan de banden. Die mensen zouden het nl. ook wel voor elkaar krijgen om met winterbanden vast te komen te staan (en ja dat heb ik ook wel eens bij hellingen gezien
Klopt, alleen moet je dan niet zeggen dat dat aan zomer/winterbanden ligt. Je hebt dan gewoon een type band die bij zomers weer extra goed is, maar bij winters weer extra slecht. Als je er wat smallere zomerbanden op legt ben je waarschijnlijk ook al van het probleem af (al ligt dat nog steeds aan de auto)Femme schreef op zondag 05 december 2010 @ 02:04:
[...]
Het hangt er nogal vanaf hoe zwaar je auto is en hoe breed de banden. Ik kan je verzekeren dat je in een auto met brede banden op de meest lullige plekken vast kunt komen te staan. Als je op een parkeerplaats staat en maar één kant uitkunt, of in een kuil waar je niet uitkomt, kun je geen aanloop nemen. Ik heb vandaag ook weer hulp nodig gehad om weg te komen van een parkeerplaats op een hele lichte helling. Zonder hulp had ik bij stationair toerental al een spinnend wiel. Vervolgens had ik thuis een bezem nodig om de oprit naar de parkeergarage sneeuwvrij te maken want daar kwam ik anders niet tegenop.
Maar vandaar ook dat het voor iedereen persoonlijk is of winterbanden veel/weinig voordeel geven. In jouw geval zouden ze waarschijnlijk veel toevoegen omdat je brede zomerbanden hebt.
[removed]
Nou ja jammer. Ik had gisteren ook opeens een idioot op een fiets zonder licht voor me die een gladde kruising overstak terwijl mijn licht toch echt op groen stond. Heb er flink naar zitten claxoneren maar volgens mij maakte dat meer indruk op zijn maten die wel netjes gestopt waren als op hem.Dennahz schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 13:17:
[...]
Dat is dan eigenlijk weer jammer, want zulke mensen verdienen het om aangereden te worden. Welke idioot steekt er nou zonder te kijken over als het zo glad is...
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 05-12-2010 12:14 ]
Gister reed ik door het centrum van Amsterdam, nu ben ik gewend dat fietsers en voetgangers graag door rood gaan en weinig verkeersinzicht hebben, maar het leek wel erger te zijn gisteren. Juist terwijl het glad is en wagens niet zo snel stil staan als normaal gaan mensen gewoon voor je de weg op fietsen of lopen. Heb redelijk wat geclaxonneerd.Marzman schreef op zondag 05 december 2010 @ 08:20:
[...]
Nou ja jammer. Ik had gisteren ook opeens een idioot op een fiets zonder licht voor me die een gladde kruising overstak terwijl mijn licht toch echt op groen stond. Heb er flink naar zitten claxoneren maar volgens mij maakte dat meer indruk op zijn maten die wel netjes gestopt waren als op hem.
Onder bepaalde auto's zijn die brede zomerbanden gewoon standaard en kun je niet veel smallere banden op de velgen leggen. De remmerij is onder deze auto's vaak zo groot dat je verplicht 18 of 19 inch velgen moet gebruiken die bedoeld zijn voor brede banden.redwing schreef op zondag 05 december 2010 @ 07:55:
[...]
Klopt, alleen moet je dan niet zeggen dat dat aan zomer/winterbanden ligt. Je hebt dan gewoon een type band die bij zomers weer extra goed is, maar bij winters weer extra slecht. Als je er wat smallere zomerbanden op legt ben je waarschijnlijk ook al van het probleem af (al ligt dat nog steeds aan de auto)
Maar vandaar ook dat het voor iedereen persoonlijk is of winterbanden veel/weinig voordeel geven. In jouw geval zouden ze waarschijnlijk veel toevoegen omdat je brede zomerbanden hebt.
Als ik naar winterbanden wil dan kan ik in breedte terug van 255 voor / 295 achter naar 245 / 275 onder een set 19 inch velgen die ik nog heb liggen. Wellicht kan er nog een centimeter qua breedte af. De band blijft alsnog erg breed met dus weinig bodemdruk en de winterbanden gaan me minimaal 1300 euro kosten terwijl ik de velgen niet kan verkopen. Dan kies ik liever voor de optie om de auto te laten staan bij extreme sneeuwval is. Ik kan ook veel doen me de trein en dat is sowieso goedkoper dan de auto.
Maar ok, als je 18 of 19 inch nodig hebt, hoe breed zijn je velgen dan? 9J ofzo?
1300 euro is erg veel geld, maar op zulk breed rubber van normale banden rijden in de winter is ook niet alles. En je zou kunnen stellen dat er gewoon bij hoort, alles is duurder aan zulke auto's. Verder, als je veel rijdt en/of lang met de auto's doet (4 jaar ofzo) kost het je uit eindeiljk maar een paar honderd euro extra, gezien de besparing op de normale banden.
Leuke auto's maar je hebt winterbanden veel eerder nodig dan op een boodschappenwagentje.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Rijdt prima, maar met de dooiende omstandigheden kan ik er verder weinig van zeggen..
Ik heb voor remschijven van ca. 350mm waar minimaal 18 inch omheen moet.!null schreef op zondag 05 december 2010 @ 16:02:
@Femme, ik begrijp dat je grote schijven hebt en dus grotere velgen nodig hebt, maar heb je echt 19 inch nodig? In 17 inch kan je al aardige knoeperts van schijven kwijt, al hangt het toch het meest nog af van de remklauw. Maar goed, als je grote zware bakken gaat rijden die ook nog sportief moet zijn, dan zal het wel niet meer passen kan ik me voorstellen.
De makkelijkste oplossing lijkt me een barrel kopen van 1000 euro waar hele smalle bandjes onder liggen. Ik neem al zoveel mogelijk de trein naar het werk waardoor ik de auto niet veel nodig heb. Daarom heb ik niet zo'n zin om 3000 euro te investeren in winterbanden (effectieve kosten als ik mijn 19 inch velgen niet kan verkopen). Het niet hebben van winterbanden is vooral lastig omdat ik bij zware sneeuwval mijn huis niet kan bereiken of er niet kan wegkomen.
En tja, een auto van jou is denk ik net zoveel waard als mijn hele collectie. En ook qua lasten, want voor 2 van de 3 betaal ik geen MRB. Dus ik stel voor dat je je collectie auto's herziet. Een oude terreinwagen, eventueel wegenbelastingvrij, kan er ook nog wel vanaf denk ik hehe.
Heerlijk overigens, zostraks weer even in mijn Landcruiser gestapt. Anderhalve maand niet gebruikt, tussendoor nog wel even een paar meter verzet (is niet handig qua accu's enzo) en vandaag gewoon starten alsof het niks is. Maarja, 24 volt zal ook wel helpen.
[ Voor 17% gewijzigd door !null op 05-12-2010 23:01 ]
Hoe weet je dat er zomerbanden onderlagen?Verwijderd schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 21:37:
Vanmorgen achter twee zomerbandrijders gezeten die met 10km/u door het centrum van Rotterdam gingen. Naast elkaar wel te verstaan zodat niemand er langs kon. Sloeg werkelijk alles dit.
Misschien waren het angsthazen met winterbanden die wel eens even zouden laten zien hoe het hoort.
De B10 ga ik proberen te verkopen (als ik er nog geld voor krijg, anders zet ik 'm weg). De Roadster S is geschorst en blijft tot maart/april binnen.!null schreef op zondag 05 december 2010 @ 22:58:
@Femme, je hebt 3 auto's net als ik, maar ik denk dat je toch een iets meer diverse collectie aan moet leggenJe hebt alleen maar FR auto's met breed rubber en veel vermogen. Ik heb allemaal ouwe meuk, maar ik kan wel kiezen tussen een FF boodschappenautootje, een MR racer en een terreinwagen. Ik heb dus voor ieder seizoen wat
![]()
En tja, een auto van jou is denk ik net zoveel waard als mijn hele collectie. En ook qua lasten, want voor 2 van de 3 betaal ik geen MRB. Dus ik stel voor dat je je collectie auto's herziet. Een oude terreinwagen, eventueel wegenbelastingvrij, kan er ook nog wel vanaf denk ik hehe.
Een goedkoop barrel (iets Japans met heel weinig cylinders) voor erbij zou wel handig zijn, ook omdat ik die dan kan achterlaten op een station. Ik voel er niet zoveel voor om de 6 bij het station in Zutphen te parkeren.

Heb er in Genève in gezeten en het is op zich wel een grappig dingetje
Op zaterdag heerlijk in me bmw met nog maar minimale profile zomerbanden van hot naar het gereden. Zorgen dat je achterkant niet uitbreekt bij weg rijden en je snelheid aanpassen, veel afstand houden en bochtjes zodanig inrijden dat je ruimte hebt voor correctie. Daarna na een afgelegen parkeerplaats gereden en wat geprobeerd te driften maar de grip was net onder het minimale om de controle te waarborgen, wel leuk overigens. Realiseer je altijd maar weer hoeveel tijd het kost om een auto weer onder controle te krijgen nadat hij in een spin raakt.
Afgezien van dat ik het een leuk dagje op de weg vond (me eerste achterwiel aandrijving ervaringen in de sneeuw) heb ik toch 3 keer vast gezeten. Ik kreeg me auto geen eens de parkeerplaats op waar ca 10 cm sneeuw lag. Toen ik na afloop van de avond de laatste persoon had thuis gebracht en wou weg rijden zat ik helaas wel vast in de ijzel. Het zag er knullig uit, de auto zat niet vast maar stond in een kuiltje ijs, weer de ESP uit en gas geven. Na letterlijk 10 min kwam ik pas op een gedeelte met genoeg grip om mijn weg te vervolgen.
Tegen winterbanden moet ik toch echt een Ja zeggen. Het is dat ik niet afhankelijk ben van mijn auto en ik vaak gewoon de fiets kan pakken. Ik kan me echter goed voorstellen dat ik op sommige plekken gewoon niet meer weg zou kunnen komen en daarom het verkeer kan hinderen. Gevaar op de Nederlandse wegen heb ik echter niet ervaren maar dat schuif ik volledig toe aan mijn rij ervaring en inzicht en mijn liefde voor mijn auto deze onbeschadigd te houden en daarom liever veel ter zacht door de bocht ga dan iets te hard.
Als er volgend jaar weer veel sneeuw valt en ik ben verhuist (auto elke dag nodig) haal ik wel wat winterbanden, zodat ik van de parkeerplaats af kan komen.
http://www.twitch.tv/jannustitannus
Misschien moet je een doos/zak kattenbakgrind in de kofferbak leggen.
Zodra je vast zit veeg je even wat sneeuw voor de wielen weg en strooit er wat kattenbakgrind neer. Vocht wordt geabsorbeerd en de structuur zorgt dat je wat grip krijgt om weg te komen.
Wat winterbanden betreft is het me ook opgevallen dat ze gewoon door het sneeuw en ijs heen kunnen vreten.
Even een dot gas geven voor wielspin en je staat oppeens op de straat.
Toevallig zit de Welkoop hiernaast eens ff kijken wat een zak kattengrind kost
http://www.twitch.tv/jannustitannus
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Verwijderd
Winterbanden lijken zich inderdaad gewoon in te graven. Gisteren nog hellingproef achteruit in 15 meter sneeuw en met een klein beetje wielspin kom je gewoon weg.
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2010 11:03 ]
Als ik kijk naar mijn situatie zou ik van winterbanden tot o heden nog geen profijt gehad hebben.
Zondagavond om 20:00 presteren sommige mensen het gewoon om 38 km/h te rijden op een 80 km/h weg. Als er nou meters sneeuw liggen snap ik het nog wel. Maar het was 2 graden, de weg was vrij.
Ook op de snelweg was het dikke pret. Er zijn toch echt mensen die lastig tot geen inschatting kunnen maken over rij omstandigheden. Op deze manier verwacht ik lange files.
als inloopwagen 2 jaar geleden een BMW 3 serie gehad (zomerbanden) en deze was gewoon verschrikkelijk op de sneeuw. Om de weg over te rijden op een kruispunt meer dan 15 sec nodig, constant doorslippen..
Ik kreeg al schrik om met de 5 de weg op te gaan.
Tot mijn grote verbazing reed de 5 veel beheerster met zomerbanden in de sneeuw! Wat een verschil al met de 3!
Zelfs de bochten kon ik vrij normaal nemen in de sneeuw met de 5. Enkel de remafstand was enorm te noemen.
Deze winter dan maar winterbanden laten zetten, en geen 225 zoals normaal maar maar 205.
En dit is weer zo een grote vooruitgang zoals de 3 tov 5.
Ik kan normaal rijden zoals men in de sneeuw rijdt, doorslippen bij stoplichten is heel sporadisch en remmen is zonder abs, schuiven, etc..
Winterbanden zou volgens mij dus ook in onze landen mogen verplicht worden!
Never ever financial advice...
Bij mijn volgende leasebak neem ik absoluut winterbanden. Het zijn geen wondermiddelen maar het is beter dan het glibberfestijn met 'zomer'banden.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Ik zou niet weten waarom ik ga betalen omdat de firma niet wil betalen...?
Een iets of wat respectabele leasingfirma laat in oktober het wagenpark al uitrusten met winterbanden. Zij weten dat dit ongelukken (dus kosten) kunnen vermijden.
Never ever financial advice...
Waarom niet? Als je het belangrijk vind voor je eigen veiligheid laat je het toch niet omdat het misschien een paar honderd euro kost? Vind het te gemakkelijk om dan de verantwoordelijkheid maar elders te leggen dan bij jezelf.kazzzdafke schreef op maandag 06 december 2010 @ 11:35:
En waarom zou je dat doen Gunner, op een leasebak?
Verwijderd
Ik kan me er ook wel iets bij voorstellen, want men rijdt ook privé in die auto.kazzzdafke schreef op maandag 06 december 2010 @ 11:35:
En waarom zou je dat doen Gunner, op een leasebak?
Een iets of wat respectabele leasingfirma laat in oktober het wagenpark al uitrusten met winterbanden. Zij weten dat dit ongelukken (dus kosten) kunnen vermijden.
Niet dat ik het zelf zo zou oplossen, maar da's wat anders.
Dit topic is gesloten.