Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.830 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
ik heb ze niet.
heb me best gered met alle sneeuwval.

de conti sportcontact 3 deed het wel goed :)
alleen optrekken en hard door de bocht was een beetje tricky (doh :+ )

[ Voor 26% gewijzigd door MexxT op 12-01-2009 21:45 ]

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 15:09
ConZito schreef op maandag 12 januari 2009 @ 14:35:
[...]
Dan had je high performance winterbanden moeten nemen, die zijn uiteraard minder nuttig in vers gevallen sneeuw, maar de wang is wat harder, wat meer rubber en een compleet ander loopvlak. Dan nog presteren ze uiteraard minder dan je zomerbanden, maar het verschil wordt al minder.

De Vredestein Snowtrac is nou eenmaal een echte winterband en daar haal je niet snel alles uit met de Nederlandse weersomstandigheden. Dus als je in de winter overstapt van een high performance stugge zomerband naar een comfortabele all-round winterband dan merk je daar wat van. Wat je namelijk nu mist is een bepaalde mate van zekerheid met insturen omdat de wang slapper is, dat wil niet zeggen dat je direct grip verliest, het is gewoon even wennen en eventueel aan te raden op een lege parkeerplaats even de grens op te zoeken, tussen grip en glijden.
Ik zou wel andere banden willen maar onder deze auto mag ik helaas niet kiezen, het is een lease bak en de baas bepaald. En ja ik snap ook wel dat de slappe wang alles veroorzaakt, maar het is zekker niet alleen wennen, de auto is gewoon veel gevoeliger voor zijwind en spoorvorming, en bij korte bochten merk je gewoon dat de auto meer heen en weer veert.

Bij droog weer en een temperatuur boven 0 graden, heeft deze band gewoon minder grip. Ik heb een vaste bocht die ik veel rij en normaal kom ik daar met 125 - 130 door, met de winterbanden is dat nog maar 110 -115.

PS. die Continentals high performance noemen is veel te veel eer voor die band. Die banden mogen nog niet in de schaduw staan van de Toyo Proxes T1R onder mijn Supra, of een setje Bridgestone Potenza RE050.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:30
True, misschien iets teveel eer ;) Ik rij zelf in de zomer met Bridgestone Potenza RE050A PP's en nu op Vredestein Wintrac Extreme, sowieso van 18" naar 17" en een stuk minder rubber. Ach, voor het gemiddelde woonwerk verkeer is het best uit te houden, maar zodra de temperaturen weer twee weken achtereenvolgens vboven de 5~7 graden zijn gaan direct de zomerbanden weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 15:09
ConZito schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 09:22:
True, misschien iets teveel eer ;) Ik rij zelf in de zomer met Bridgestone Potenza RE050A PP's en nu op Vredestein Wintrac Extreme, sowieso van 18" naar 17" en een stuk minder rubber. Ach, voor het gemiddelde woonwerk verkeer is het best uit te houden, maar zodra de temperaturen weer twee weken achtereenvolgens vboven de 5~7 graden zijn gaan direct de zomerbanden weer terug.
Het is ook zeker best uit te houden, en voor de wintersport zijn het ideale banden. ik wel eens een keer gehad dat anderen zaten te kloten met ketingen, terwijl de winterbanden geen enkele moeite hadden om de berg op te rijden.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Precies, daarom heb ik ze er ook om liggen, zeker met achterwielaandrijving is het zeer welkom allemaal. Als ik niet op wintersportvakantie zou gaan dan zou ik hoogstwaarschijnlijk het proberen zonder winterbanden te stellen. Echter is het ook wel weer een voordeel dat ik nu de velgen niet echt hoef te poetsen met die pekel en rommel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-09 20:22
ConZito schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 09:36:
Precies, daarom heb ik ze er ook om liggen, zeker met achterwielaandrijving is het zeer welkom allemaal. Als ik niet op wintersportvakantie zou gaan dan zou ik hoogstwaarschijnlijk het proberen zonder winterbanden te stellen. Echter is het ook wel weer een voordeel dat ik nu de velgen niet echt hoef te poetsen met die pekel en rommel ;)
+1

als ik niet op wintersport zou gaan had ik ze waarschijnlijk ook niet gekocht maar ben nu wel heel tevreden met mijn Alpin's (michelin) alleen flink meer rolgeluid als mijn Fulda's maarja zet de radio toch altijd aan :)

ik denk dat ik ook snowtrac2's had gekocht als ik deze alpin's niet voordelig had kunnen kopen...hoor er positieve verhalen over (onder een V70 2.5)

[ Voor 9% gewijzigd door Reloader op 13-01-2009 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:00
Weet iemand toevallig waar je voor een vriendelijke prijs winterbandjes kan huren voor een wintersport vakantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Check marktplaats, staan wel wat aanbieders, verder kan ik je helaas niet helpen, maar hier in de buurt heeft elke bandenschuiver wel zo'n soort systeem dat je banden/velgen kan huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Ik kan voor 150 euro een setje winterbanden krijgen met nog 7mm profiel. (dunlop SP wintersport)

Heeft dit nog nut voor een lease auto die tot 1 nov 2011 in contract staat?

(als ik het via de lease maatschappij doe kost het bijna 700 euro voor die 21 maanden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:02
Zomerbandjes op de s40 van mijn vriendin moeten vervangen worden. Nu rijdt ze maar 3 a 4k per jaar dus zat te denken, waarom niet hele jaar door winterbandjes eronder. Schijnt sneller te slijten maar zoveel rijden we niet. Alleen is het lastig om winterbandjes te vinden die het wel redelijk doen onder natte omstandigheden. In ANWB test zie je dat goodyear ultragrip (oid) de beste score had onder natte omstandigheden. Maar goed, dat is ws vergeleken met de rest, waarom nou niet even 1 zomerbandje meenemen zodat je verschil goed kunt zien. Iemand ervaring met het rijden op winterbanden het hele jaar door? Ik ken all-seasons bandjes, maar ben daar niet echt van onder de indruk onder winterse omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Koop gewoon goeie all-season banden. Dat ANWB stuk schrijft ook dat die erg dicht in de buurt van winterbanden komen.
Zoals ook te lezen valt in de ANWB stuk is dat winterbanden het slecht doen in warme temperaturen. Dus leuk dat je voor die 2 maanden van het jaar veiliger bent dan gemiddeld, in de zomer (en periodes daarom heen) ben je juist minder veilig bezig.
Als je nou gewoon goeie all-season banden koopt dan zit je altijd wel goed.

Verder had ik er ook wel een goeie zomderbandje en/of all-season band naast willen zien, dan zag je waarschijnlijk ook dat die het beter deed dan de goedkope rotzooi winterbanden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mjah, die argumenten zie ik vaker... Waarom nou weer dure all-season banden vergelijken met "goedkope rotzooi" winterbanden? Die argumentatie gaat andersom ook op: goedkope rotzooi all-season banden doen het een stuk slechter dan goede winterbanden.

Het hele jaar door op winterbanden rijden lijkt me vrij onzinnig. Wat dat betreft zou ik idd ook eerder voor all-season banden gaan (als ik niet al winterbanden had) als band voor het hele jaar en niet de winterbanden, want daar heb je in banden 9 van de 12 maanden sowieso niks aan.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je zo weinig rijdt zou ik er ook gewoon all-season onder gooien. Als je 4K per jaar rijdt haal je de investering van een 2e set banden er never de nooit niet uit, die dingen zijn opgedroogd voordat ze versleten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:50
* KICK *

Ik heb de Benz net weer op verse nieuwe 205/55 R16 H winterbanden gezet.
Zomers staat hij op 225/45 R17 V op duur AMG aluminium :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Ik heb precies dezelfde maten! De winterbanden sinds vorig jaar toen ik een keer nauwelijks de straat uit kwam omdat er een dik pak sneeuw lag en ze niet in de straat met de sneeuwschuiver waren geweest.

Dit jaar gaan de bandjes er ook pas weer op als er echt sneeuw ligt of als er heftige sneeuwval aangekondigd wordt. Verder ondervind ik geen problemen met mijn zomerbanden. Maar als het nu niet gaat sneeuwen dan gaan mijn winterbanden er toch even onder deze winter, want dan kunnen mijn velgen even van wat stoeprandschade worden ontdaan en kunnen er nieuwe banden op.......die er nu op liggen maken te veel lawaai....komt dan alsnog van pas het wintersetje. :)

[ Voor 3% gewijzigd door zimbab op 19-10-2010 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:02
Red devil schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 10:44:
Zomerbandjes op de s40 van mijn vriendin moeten vervangen worden. Nu rijdt ze maar 3 a 4k per jaar dus zat te denken, waarom niet hele jaar door winterbandjes eronder. Schijnt sneller te slijten maar zoveel rijden we niet. Alleen is het lastig om winterbandjes te vinden die het wel redelijk doen onder natte omstandigheden. In ANWB test zie je dat goodyear ultragrip (oid) de beste score had onder natte omstandigheden. Maar goed, dat is ws vergeleken met de rest, waarom nou niet even 1 zomerbandje meenemen zodat je verschil goed kunt zien. Iemand ervaring met het rijden op winterbanden het hele jaar door? Ik ken all-seasons bandjes, maar ben daar niet echt van onder de indruk onder winterse omstandigheden.
Heb er nu Dunlop 3D onder liggen sinds een paar maanden, laat die winter maar komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik ga weer een paar Snowtrac 3's score voor mn nieuwe auto in de maat 175 denk ik.
Standaard maat is 155, fietsbandjes idee dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik hoop op een matige winter :+

Mijn auto gaat er in mei uit, en heeft nu geen winterbanden. Gevalletje onmogelijk om dat bij de leasemij voor elkaar te krijgen. Dat zal wel glijden worden met 245/40/R18. Als het echt glad is, thuis werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

mijne mogen er weer om nadat ik terug kom van Curacao :)
Waar ik het in NL nog niet zo vanzelfsprekend vind om ze er om te leggen is het hier toch echt wel aan te raden.
Afgezien van t feit dat het semi-verplicht is (aanrijding en geen winterbanden hebben = betalen) wil je ook echt niet zonder. Genoeg verdomd steile hellinkjes, slingerweggetjes en gladheid waarbij je toch echt t voordeel van winterbanden snel genoeg merkt....

Om nog maar te zwijgen over de weg naar mijn nieuwe huis....vanaf de doorgaande weg toch een meter of 500 a 8-10% omhoog inc een semi-haarspeld...gaat nog leuk worden in de winter >:)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik laat op m'n nieuwe auto (per Donderdag) de beste AllSeasons zetten (Goodyear Vector 5+). Zijn niet de beste winterbanden, maar ook zeker niet de slechtste (natuurlijk met sneeuwvlokje ook). Geen gezeur met wisselen en opslaan. Stil, zuinig, duurzaam en vooral veel grip op nat wegdek.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2010 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
AllSeasons, heel het jaar middelmatige banden :+

Zou mijn keuze in ieder geval nooit zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door ConZito op 19-10-2010 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Meh, net als vorig jaar doe ik met m'n regenbandjes. Maarja, als het echt erg wordt met de sneeuw kan ik deze winter gewoon m'n 4x4 pakken (en over de besneeuwde linkerbanen van de snelweg knallen hehe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ConZito schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 22:18:

Weer zo'n lekker gefundeerde uitspraak :+ Wat jij wil d:)b

Veel succes met je banden ontwikkeld voor continue besneeuwde berghellingen of het hoge noorden waar het te koud is om te kunnen strooien. Sta je lekker met je ultieme winterbanden achterin je voorganger geparkeerd omdat je verzuimd hebt te kijken naar de overige kwaliteiten en die dingen op gewoon nat wegdek (wat er in Nederland veel meer is dan een continue ijspartij) niet presteren...

Ik zeg niet dat die verschillen daar zo groot zijn, ik zeg wel dat het nogal kortzichtig is te kijken naar het woord winterband zonder te kijken naar prestaties vs omstandigheden en daarbij in gedachte te houden met wat voor omstandigheden je werkelijk te maken krijgt.

Dan is mijn afweging dat het het niet waard is op het totaal om daar de banden steeds voor te wisselen. Maar laat de bandensector je vooral anders vertellen, want die hebben er natuurlijk alle baat bij een onafhankelijk advies te geven :+

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2010 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
ConZito schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 22:18:

Zit er zelf ook aan te denken. Immers, het weer in NL is gedurende het jaar ook maar middelmatig. Als je dus niet uit NL komt waarom dan zomerbanden en winterbanden apart aanhouden? Afgelopen winter voor het eerst weer eens sneeuw gehad, wat uitzonderlijk is want voorgaande jaren stelde de winter in NL niets voor. Dankzij zeeklimaat is het gewoon wisselvallig weer wat de klok slaat dus tja, 4-seasons is dan m.i. een logische keuze. Slechter als winterbanden maar beter als zomerbanden gedurende herfst/winter. Slechter als zomerbanden maar beter als winterbanden gedurende lente/zomer.

Gewoon het typische product voor NL als polderland gemaakt, tis namelijk gewoon het beste compromis voor hier. Was zelf van plan voor Vector 4 banden te gaan maar Vector 5 is dus al uit? Zat nog te dubben tussen Goodyear en die van Vredestein, de Quatrac 3. Laatste is beter in winterse omstandigheden, Goodyear blinkt in andere terreinen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Verwijderd schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 22:28:
[...]

Weer zo'n lekker gefundeerde uitspraak :+ Wat jij wil d:)b
Waarom zou ik het onderbouwen, er is zoveel over geschreven. All Season is een compromis en daardoor heb je gewoon een middelmatige band die nergens goed in is en hooguit voldoende in bepaalde situaties. Misschien een oplossing voor de niet veeleisende rijder, daarom zeg ik ook dat het mijn keuze niet zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ConZito schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 09:36:
Precies, daarom heb ik ze er ook om liggen, zeker met achterwielaandrijving is het zeer welkom allemaal. Als ik niet op wintersportvakantie zou gaan dan zou ik hoogstwaarschijnlijk het proberen zonder winterbanden te stellen.
Zomaar een quote hoor... Ga dan niet nu zeggen dat je zo'n veeleisende rijder bent, zeg dan dat je naar dat soort landen gaat waar het nodig is. Hou ik het binnen Nederland lekker op AllSeasons, die het prima-de-luxa doen in het Nederlandse weerbeeld, zowel bij zomer als bij winter.

Genoemde AllSeason staat in de ANWB top-10 winterbanden. Met minimale verschillen ook nog eens. Daarnaast staat die bij denieuweband.nl zeer hoog kwa natte gripindex, zuinigheid en lage geluidsproductie. Middelmatig is wat anders dan 'de beste' in een categorie.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2010 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Lees nu net de nieuwe test van adac.de voor dit jaar. In de maat: 185/65/15...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WPWytloguW2w3vusIVAy61kX/full.jpg

Goodyear doet het dus beter als Vredestein wat 4-seasons betreft. Want beter brandstofverbruik, als in: verbruikt minder brandstof dus. Als je die Goodyear naast de Dunlop die 1ste is geeindigd legt, zie je dat die Dunlop het beter doet op nat wegdek en besneeuwd wegdek. Maar verder lopen ze aardig gelijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Ik heb het ook over de zomer, en na afgelopen winter heb ik in ieder geval genoeg meegemaakt om terug te komen op een quote van dik 1,5 jaar oud ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 20:32
* dreamscape heeft de Snowtracs er gisteravond weer onder geschroefd.

Zo'n set winterbanden op velg in de kelder is echt ideaal. Gewoon zelf even er onder schroeven in een verloren half uurtje.
Vorig jaar heb ik de hele handel tweedehands en nauwelijks gebruikt voor een prikkie overgenomen voordat die sneeuwzooi begon. Die verkoper heeft waarschijnlijk nog steeds spijt als haren op zijn hoofd :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vind het nog te vroeg om m'n winterbanden eronder te leggen,.. maar als je langer wacht dan moet ik het in de kou doen,.. en dat is ook niets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Verwijderd schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 23:15:
vind het nog te vroeg om m'n winterbanden eronder te leggen,.. maar als je langer wacht dan moet ik het in de kou doen,.. en dat is ook niets..
Werkplaatshandschoentjes, ideaal, kosten een drol en sowieso handig om in de wagen te hebben als je een wiel moet vervangen of panne hebt. Krijg je geen vieze jatten en het houdt die paar minuten de koude een beetje weg, Daarnaast heb je met die dingen ook grip op je gereedschap als het vochtig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zit ik thuis nog steeds op de grond te werken! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Verwijderd schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 23:15:
Tsja, te vroeg... overdag is het hier rond 10 graden, maar in de ochtend als ik naar mijn werk rijd, zitten we daar ruim onder. Vanochtend was 't 6 graden en stromende regen en voor morgenochtend 8:00u wordt 1 graad voorspeld. Volgens mij is dat mooi op tijd voor winterbanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:20

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

zimbab schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 20:00:
Ik heb precies dezelfde maten! De winterbanden sinds vorig jaar toen ik een keer nauwelijks de straat uit kwam omdat er een dik pak sneeuw lag en ze niet in de straat met de sneeuwschuiver waren geweest.

Dit jaar gaan de bandjes er ook pas weer op als er echt sneeuw ligt of als er heftige sneeuwval aangekondigd wordt. Verder ondervind ik geen problemen met mijn zomerbanden. Maar als het nu niet gaat sneeuwen dan gaan mijn winterbanden er toch even onder deze winter, want dan kunnen mijn velgen even van wat stoeprandschade worden ontdaan en kunnen er nieuwe banden op.......die er nu op liggen maken te veel lawaai....komt dan alsnog van pas het wintersetje. :)
Ehr, de term 'winterbanden' is alleen maar een marketing-uitvinding. Officieel gaat het volgens mij toch echt om 'koud weer' banden, en dus heeft het zeker zin om ze er onder te leggen zodra het echt stelselmatig koud word. Rubber word gewoon minder flexibel en heeft dus een andere samenstelling nodig om grip te houden.

Sluit nog steeds niet uit (wat ik vorig jaar ook al riep) dat weggedrag nog steeds 80~90% van de veiligheid bepaalt, de 'winter' banden zijn puur een addon, een hulpmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 09:33
Denk dat ik er dit jaar ook maar eens aan moet geleven, alhoewel het vooral met sneeuw een voordeel heeft (wat weinig voorkomt uiteraard) kom ik ook vaak in Duitsland, en daar is het weer een aansprakelijkheidskwestie als er iets gebeurt en je hebt geen winterbanden.

Overigens zie ik mezelf niet als een sportieve rijder maar ik heb nu een setje Bridgestone Turanza ER300 (205/55/R16) er in 2 jaar tijd (33.000 km) doorheen gejaagd... vind ik niet echt normaal dus volgende zomer maar eens een andere band kiezen.

Winterband ben ik nog niet uit, Goodyear Ultra Grip 7 waarschijnlijk.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Volgens mij kun je beter spreken over sneeuwbanden. Het profiel is gemaakt om te presteren in de sneeuw. De lamellen verpesten de wegligging onder normale omstandigheden.

Ik wil nog wel eens zien of de komende winter net zo spectaculair wordt als de vorige. Normaal gesproken stellen onze winters weinig voor. Ik heb werkelijk zero issues met (brede) high performance zomerbanden in de winter zolang het niet sneeuwt en als het wel sneeuwt laat ik de auto staan of ga ik buiten spelen met een schepje in de kofferbak. Dus men kan lullen wat men lult dat mijn banden onder 7 graden C niet presteren maar als ik daar geen problemen mee ondervind laat ik mijn zomerbanden lekker zitten en benut ik maximaal de investering in mijn velgen.

De sneeuwbandendoctrine is geweldig succesvolle marketing van de autofabrikanten en garagebedrijven die hiermee wat extra werk naar zich toetrekken. Sneeuwbanden zijn nuttig voor mensen die op wintersport gaan of gegarandeerd mobiel willen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Femme schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 10:03:
Volgens mij kun je beter spreken over sneeuwbanden. Het profiel is gemaakt om te presteren in de sneeuw. De lamellen verpesten de wegligging onder normale omstandigheden.

Ik wil nog wel eens zien of de komende winter net zo spectaculair wordt als de vorige. Normaal gesproken stellen onze winters weinig voor. Ik heb werkelijk zero issues met (brede) high performance zomerbanden in de winter zolang het niet sneeuwt en als het wel sneeuwt laat ik de auto staan of ga ik buiten spelen met een schepje in de kofferbak. Dus men kan lullen wat men lult dat mijn banden onder 7 graden C niet presteren maar als ik daar geen problemen mee ondervind laat ik mijn zomerbanden lekker zitten en benut ik maximaal de investering in mijn velgen.

De sneeuwbandendoctrine is geweldig succesvolle marketing van de autofabrikanten en garagebedrijven die hiermee wat extra werk naar zich toetrekken. Sneeuwbanden zijn nuttig voor mensen die op wintersport gaan of gegarandeerd mobiel willen zijn.
Grappig dat jij het over de doctrine van de marketingafdeling(en) hebt - het is juist onzin dat het alleen bij sneeuw zin zou hebben. Om contact te houden met de weg moet je soepel rubber hebben, het is niet voor niets dat drifters of ecorijders hun banden harder dan normaal oppompen. (ja, ook contactoppervlak, ik weet het).

Soepel rubber worden minder soepel bij lage temperaturen en dus heb je een andere samenstelling nodig met minder koolstof e.a. stoffen zodat je wegcontact blijft houden. Dat heeft nog niks met lamellen of profieldiepte te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Mja, zolang je niet met spotgoedkope knoertharde banden of ecorubber rijdt, is die 7 graden ruim overdreven. Ik rijd zelf met H-codering onder mijn auto, terwijl T ook prima voldoet aan de specificaties van mijn auto. Nou zijn banden met H-codering over het algemeen zachter dan banden met T-codering.
Ik heb nog geen tijd en zin gehad om mijn winterbanden weer te monteren, met de lage temperaturen van afgelopen weekend en met de drek die de boeren nu weer op de weg smeren hebben ze nut, maar ik heb eigenlijk nog geen problemen ondervonden met de zomerbandjes.
Ik gooi ze er wel onder binnenkort, maar wil het eigenlijk nog zo lang mogelijk uitstellen. Superveel profiel zit er niet meer op de voorbanden (5mm), het kan nog net als winterband door, maar als ik eenmaal stil kom te staan in de sneeuw wordt het scheppen of duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tja, maar sportieve banden zijn al aardig zacht van zichzelf in tegenstelling tot eco bandjes. En winterbanden zouden dan nog zachter moeten zijn. Ze zullen vast wel helpen hoor, maar boven de 0 graden ondervind ik eigenlijk ook weinig problemen. Daarna gaat het wel wat harder, maar dan moet je toch erg rustig aan doen, wat voor schoeisel je ook hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:23

JdM

Humbled

De H of T is de snelheidscodering, niet de samenstelling van het rubber ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 10:06:
[...]

Grappig dat jij het over de doctrine van de marketingafdeling(en) hebt - het is juist onzin dat het alleen bij sneeuw zin zou hebben. Om contact te houden met de weg moet je soepel rubber hebben, het is niet voor niets dat drifters of ecorijders hun banden harder dan normaal oppompen. (ja, ook contactoppervlak, ik weet het).

Soepel rubber worden minder soepel bij lage temperaturen en dus heb je een andere samenstelling nodig met minder koolstof e.a. stoffen zodat je wegcontact blijft houden. Dat heeft nog niks met lamellen of profieldiepte te maken.
Selbst die in diesem Test besten Winterreifen verschenken beim Bremsen auf trockenem Asphalt aus harmlosem Tempo 100 bereits mehr als vier Meter Bremsweg gegenüber einem Sommerreifen. Der schlechteste Winterreifen, hier im Test der Kumho, brauchte gar über neun Meter mehr Bremsweg als der Sommerreifen. Noch deutlicher werden die Abstände bei nasser Fahrbahn. Wieder bremst der Sommerreifen am besten. Der in dieser Disziplin beste Winterreifen, der Dunlop, benötigt hier nur zweieinhalb Meter mehr. Aber der schlechteste, erneut der Kumho, fordert über zehn Meter mehr Bremsweg. Das ist aber kein Grund, um im Winter auf Sommerreifen zu setzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 15:03
Die is daar wel aan gerelateerd, of dacht je dat een band met een andere snelheidscodering exact dezelfde samenstelling heeft als een band die niet zo snel mag?

YouTube: Tire Rack Tire Test - Winter/Snow vs. All-Season vs. Summer Tires on Ice

Laat mooi de verschillen zien, uiteraard rijden we hier niet permanent op ijs, maar ijzel hebben we hier wel en dat is toch wel vergelijkbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

melcon schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 10:22:
[...] of dacht je dat een band met een andere snelheidscodering exact dezelfde samenstelling heeft als een band die niet zo snel mag?

[...]
Ik denk nog helemaal niks, ik ga uit van wat er bekend is bij "het gewone volk". Maar jij kunt me dan vast met een betrouwbare bron overtuigen van het feit dat de snelheidscodering gelijk staat aan een bepaalde rubberhardheid. Ik ben echt heel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

duidelijk, bij regen is een koudweerband dus in het nadeel tegenover een zomerband.

Ik had het over (extreem) lage temperaturen, maar jouw vondst is ook niet te negeren, dat geef ik toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
JdM schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 10:31:
[...]

Ik denk nog helemaal niks, ik ga uit van wat er bekend is bij "het gewone volk". Maar jij kunt me dan vast met een betrouwbare bron overtuigen van het feit dat de snelheidscodering gelijk staat aan een bepaalde rubberhardheid. Ik ben echt heel benieuwd.
Dat is niet wat ik zeg, ik zeg alleen wat over de samenstelling. Het verschil zit hem meestal in de wang en het karkas, het karkas van een band met een hogere snelheidscodering is zelfs stugger evenals de wang. Nou verschilt het een beetje per fabrikant of het rubber van het loopvlak zelf ook zachter is of niet. Het komt vaak genoeg voor dat daar geen verschil inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

_JGC_ schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 10:12:
[...]Nou zijn banden met H-codering over het algemeen zachter dan banden met T-codering.
[...]
Hier beweer je toch echt van wel.
Als je hiermee niet op het rubber doelde heb ik je verkeerd begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
JdM schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 10:15:
De H of T is de snelheidscodering, niet de samenstelling van het rubber ;)
Die hebben wel enige samenhang. Kan je ook voelen aan de band opzich, als ik een Toyo 330 of 350 (T) naast een Proxes CF1 (H) leg is die laatste gewoon veel zachter, op welke temperatuur dan ook. De echte voordelen van winterbanden ga je pas merken bij sneeuw en ijs, dat hele 7 graden verhaal is gewoon sterk overdreven.

Overigens hoorde ik laatst een reclame op de radio dat winterbanden in de herfst ook beter zijn dan zomerbanden met regen. Ik moet de eerste winterband nog tegenkomen die bij zware regenval betere waterafvoer heeft dan een goede zomerband of allseasonband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
JdM schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 10:53:
[...]

Hier beweer je toch echt van wel.
Als je hiermee niet op het rubber doelde heb ik je verkeerd begrepen.
Ik heet geen _JGC_ :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
ConZito schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 22:36:
[...]
Waarom zou ik het onderbouwen, er is zoveel over geschreven. All Season is een compromis en daardoor heb je gewoon een middelmatige band die nergens goed in is en hooguit voldoende in bepaalde situaties. Misschien een oplossing voor de niet veeleisende rijder, daarom zeg ik ook dat het mijn keuze niet zou zijn.
Tja, toch altijd nog beter dan een gespecialiseerde winterband waarmee je nu al gaat rondrijden terwijl er nog geen sneeuw te bekennen is en de temperaturen het merendeel van de dag te hoog zijn voor die banden ;) (en niet te vergeten er pas af gaan als het al een maand 15+ is geweest zoals een groot gedeelte van de Nederlanders) Het echte verschil tussen een zomer en winterband krijg je nl. pas onder de 0 graden.

Heel simpel heb je in Nederland alleen bij sneeuw echt profijt van een winterband en voor de rest is een zomerband in 90% van de gevallen beter. Helaas is het bij sneeuw wel gelijk een groot verschil waardoor het toch handig kan zijn ze te verwisselen.

De grote vraag is wel (als je niet wilt wisselen) of je nu beter het hele jaar een goede zomerband of een goede all-seazon kan gebruiken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
_JGC_ schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 10:56:
Overigens hoorde ik laatst een reclame op de radio dat winterbanden in de herfst ook beter zijn dan zomerbanden met regen. Ik moet de eerste winterband nog tegenkomen die bij zware regenval betere waterafvoer heeft dan een goede zomerband of allseasonband.
Dat is echt belachelijk. Ze zijn al erg ver doorgeschoten met die winterbanden 'hype', en als het zelfs in de herfst beter dan doen dan zomerbanden, dan moet je wel de beste winterband met de slechtste zomerband hebben vergeleken. Een zomerband zonder profiel oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.reifen-vor-ort.de/images/sommerreifen/bremswege.png

Bron

Zoals je kunt zien doet de zomerband het bijna altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

:F klopt, niet in de gaten gehad.

Maar je reageert toch op mijn reactie die voortkwam uit de opmerking van _JGC_? Ik reageer op zijn opmerking over het zachtere rubber. Nu krijg ik te horen dat de samenstelling van de band wel anders is. Dat weet ik, ik reageerde op het feit dat het zachter rubber zou zijn en daar ben ik het niet zomaar mee eens ;)

Dus voor er meer mensen mij gaan wijzen op het feit dat een snelheidscodering ook iets zegt over samenstelling van een band: Ik ben daar van op de hoogte, waar zou anders die codering op gebaseerd zijn? Ik ben het er echter niet mee eens dat een andere codering ook automatisch betekent dat het rubber zachter is.
_JGC_ schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 10:56:
[...]
als ik een Toyo 330 of 350 (T) naast een Proxes CF1 (H) leg is die laatste gewoon veel zachter, op welke temperatuur dan ook.[...]
Ik neem aan dat de 330/350 of een proxes een ander type band is? Dan kun je imo de karakteristiek van een band: Hardheid/Karkas/Grip/etc. niet vergelijken.

[ Voor 21% gewijzigd door JdM op 20-10-2010 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Geeft niet, reageerde daar wel op inderdaad maar bedoelde niet dat het automatisch zacht rubber betekent. Ben het wel met je eens wat dat betreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 11:01:
[afbeelding]

Bron

Zoals je kunt zien doet de zomerband het bijna altijd beter.
En hier zie je ook gelijk het grote probleem. Zomerbanden doen het bijna altijd beter, maar bij de omstandigheden waar de winterbanden het beter gaan doen zie je het verschil wel heel hard oplopen in het voordeel van de winterband.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
HTT-Thalan schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 10:38:
[...]
duidelijk, bij regen is een koudweerband dus in het nadeel tegenover een zomerband.
En dan moet je nog heel erg opletten met het toepassen van deze onderzoeken op je eigen auto en banden. Ik heb zelf vastgesteld dat mijn auto op vochtig wegdek veel beter remt en grip heeft op Vredestein Snowtracs dan op de Federals die er in de zomer op liggen. Hard remmen betekent (op mijn 306 zonder ABS) met die Federals veel eerder een glijpartij dan met die Snowtracs.

Ik trek het onderzoek verder niet in twijfel hoor, misschien zijn mijn zomerbanden gewoon erg slecht. Komend voorjaar laat ik ze maar eens vervangen door iets beters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat is een zomerband? Die hele defenitie slaat nergens op. De normale band wordt aangeduid als zomerband, maar dat is al belachelijk. Alsof je vroagah, toen er nog geen winterbanden waren (of iig niet voor de gewone consument) alleen je banden voor de zomer kocht, de rest van het jaar waren ze maar slecht. Ze functioneerde het hele jaar door, ze reden alleen belabberd als het echt ijzelde of als er 10 cm sneeuw lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Waar ik 'zomerband' zei, bedoelde ik 'normale band'. Stop. Ik zet geen joker in.

[ Voor 5% gewijzigd door dreamscape op 20-10-2010 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Zijn compleet andere banden ja. De 330/350 zijn alleen in T-codering verkrijgbaar, de Proxes CF1 alleen in H-codering. Maargoed, de ene band is de andere niet, ik heb ook wel Flamingo banden met H-codering op mijn vorige auto gehad, waardeloze knoertharde banden die waarschijnlijk wel iets zachter zijn dan Flamingo banden met T-codering, maar het afleggen tegen een willekeurige ecoband met T-codering van een andere fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
dreamscape schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 11:17:
Waar ik 'zomerband' zei, bedoelde ik 'normale band'. Stop. Ik zet geen joker in.
Was niet op jou post bedoelt, was in het algemeen voor de discussie bedoelt.
Maar zie je, je bent al geindoctrineerd! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
dreamscape maakt een goed punt, op wat voor banden rij je zomers en welke in de winter. Ik rij in de zomer op pirelli met een zachte compound. Ik merk nu het onder de 10 graden komt dat de grip aanzienlijk afneemt. Ook in de regen zijn de pirelli's geen held, dus ik klap binnenkort de winterbanden er weer onder. Het verschil is dan weer gelijk merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
redwing schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 10:58:
[...]

Tja, toch altijd nog beter dan een gespecialiseerde winterband waarmee je nu al gaat rondrijden terwijl er nog geen sneeuw te bekennen is en de temperaturen het merendeel van de dag te hoog zijn voor die banden ;) (en niet te vergeten er pas af gaan als het al een maand 15+ is geweest zoals een groot gedeelte van de Nederlanders) Het echte verschil tussen een zomer en winterband krijg je nl. pas onder de 0 graden.

Heel simpel heb je in Nederland alleen bij sneeuw echt profijt van een winterband en voor de rest is een zomerband in 90% van de gevallen beter. Helaas is het bij sneeuw wel gelijk een groot verschil waardoor het toch handig kan zijn ze te verwisselen.

De grote vraag is wel (als je niet wilt wisselen) of je nu beter het hele jaar een goede zomerband of een goede all-seazon kan gebruiken.
Precies en daarom gingen ze er ook pas onder als het echt nodig en handig was. En dat was vorige jaar na de eerste sneeuwval omdat ik de parkeerplaats niet meer op kwam. Je koopt een stuk gegarandeerde mobiliteit met slechtere rij-eigenschappen, als je daar bewust van bent en je rijgedrag daarop aanpast is er weinig aan de hand.

Ik wil het nog wel iets nuanceren, smalle normale "zomer"banden op een middenklasser kan je veel langer doorrijden dan brede highperformance banden op een relatief lichte auto. Dus de keuze is voor iedereen anders, maar ik blijf erbij, all season banden zou ik nooit overwegen, daarnaast zijn ze ook niet te krijgen in de maten die ik dan nodig zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 11:14:
[...]

En hier zie je ook gelijk het grote probleem. Zomerbanden doen het bijna altijd beter, maar bij de omstandigheden waar de winterbanden het beter gaan doen zie je het verschil wel heel hard oplopen in het voordeel van de winterband.
Klopt, alleen komen in, tegenstelling tot in Duitsland, deze omstandigheden amper voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
We zaten met een paar collega's over winterbanden te praten en daar kwam

een leuke stelling c.q vraag uit voort namelijk ;

Wat zou beter zijn bij + 2 graden en een beetje sneeuw op de weg ?

A ) Een A-merk ( Michelin, Conti, enz enz ) zomerband b.v 195/65 R15 H met 7 mm profiel ?

B ) Een B-merk ( Nankang, Roadstone, enz enz ) winterband b.v 195/65 R15H met 7 mm profiel ?

Shoot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Winterbanden zijn meestal smaller en daar zit hem al 75% van de winst. Dus daar gaat de vergelijking al redelijk mank.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2010 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik rij gewoon het hele jaar door op m'n 215 brede sloffen en dat gaat prima.
Voor die (gemiddeld) paar dagen dat er sneeuw ligt in Nederland doe ik wel gewoon wat voorzichtiger.

Het probleem zit hem niet zozeer in het feit dat er weinig op winterbanden wordt gereden, maar dat de gemiddelde automobilist tegenwoordig not-stop met samengeknepen billen in de auto zit en bij elk potentieël gevaar al op de rem trapt....
Bij gladheid is gewoon zaak om defensief en anticiperend te rijden, dan is er geen vuiltje aan de lucht.

Neemt natuurlijk niet weg dat wanneer er daadwerkelijk sneeuw ligt, een winterband wel beter zal zijn dan een normale band. Om daar dan een hele (eventueel kwakkelende) winter op te gaan rijden vind ik persoonlijk overdreven.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
WiLLoW_TieN schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 12:16:
We zaten met een paar collega's over winterbanden te praten en daar kwam

een leuke stelling c.q vraag uit voort namelijk ;

A ) Een A-merk ( Michelin, Conti, enz enz ) zomerband b.v 195/65 R15 H met 7 mm profiel ?

B ) Een B-merk ( Nankang, Roadstone, enz enz ) winterband b.v 195/65 R15H met 7 mm profiel ?

Shoot ;)
De winterband, puur vanwege het feit dat de zomerband zich volvreet met dat beetje sneeuw wat er ligt en vervolgens geen water/sneeuw meer kan afvoeren.
Als er geen sneeuw/ijzel ligt en het gewoon 2 graden is, dan wint A het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
WiLLoW_TieN schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 12:16:
Dit kan niet. Als sneeuw namelijk 2 graden zou zijn, zou het water moeten zijn. De temperatuur (op het weerbericht oid) kan wel gewoon 2 graden zijn, maar je oppervlakte (sneeuw) is dan nog geen 2 graden. Of bedoel je dat je niet de hele tijd over sneeuw rijdt maar dat dat aan de zijkant ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik heb begin dit jaar 4x Fulda Kristall Montero 3 winterbanden gekocht met een velg in de maat 185/60 R14 82T.

Echter nu heb ik een nieuwe auto waar 185/60 R15 opzit. Nu ben ik aan het twijfelen wat ik met de winterbanden moet doen. Ik probeer ze te verkopen om dan nieuwe R15 te kopen, maar ik heb vernomen dat deze ook misschien wel onder m'n nieuwe auto passen.

Aangezien ik niet zoveel verstand heb van ET-waardes, de steek etc etc, weet ik niet zo goed wat kan en niet. Ook op m'n marktplaatsadvertentie heb ik nog niet zoveel reacties gehad (misschien door het ontbreken van technische info of nog te vroeg in het seizoen?).

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

_JGC_ schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 12:25:
[...]

De winterband, puur vanwege het feit dat de zomerband zich volvreet met dat beetje sneeuw wat er ligt en vervolgens geen water/sneeuw meer kan afvoeren.
Als er geen sneeuw/ijzel ligt en het gewoon 2 graden is, dan wint A het gewoon.
Daar heeft de winterband toch net zo goed last van (geen water afvoeren)? De lamellen zijn voor de grip in de sneeuw, maar hebben imo geen nut voor de afvoer van water.

Ik zit er zelf overigens ook sterk aan te denken een setje velgen met winterbanden klaar te leggen voor het geval we weer een maand sneeuw krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Lucky-Shirt op 20-10-2010 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-09 20:22
Gunner schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 13:02:
Ik heb begin dit jaar 4x Fulda Kristall Montero 3 winterbanden gekocht met een velg in de maat 185/60 R14 82T.

Echter nu heb ik een nieuwe auto waar 185/60 R15 opzit. Nu ben ik aan het twijfelen wat ik met de winterbanden moet doen. Ik probeer ze te verkopen om dan nieuwe R15 te kopen, maar ik heb vernomen dat deze ook misschien wel onder m'n nieuwe auto passen.

Aangezien ik niet zoveel verstand heb van ET-waardes, de steek etc etc, weet ik niet zo goed wat kan en niet. Ook op m'n marktplaatsadvertentie heb ik nog niet zoveel reacties gehad (misschien door het ontbreken van technische info of nog te vroeg in het seizoen?).
als de 14 inch om de remklauw past en niet aanloopt is er volgens mij niet zoveel aan de hand

de steek is de afstand van wielbout-gaatjes kruislings de ET Waarde van stalen velgen ontlopen elkaar geloof ik niet zoveel, het enige wat wel scheelt is je tellerafwijking die zal iets veranderen omdat de omtrek van de band iets veranderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Een 185/65/14 heeft een 4% kleinere omtrek als een 185/65/15, dat is wel iets om rekening mee te houden. Een beetje een richtlijn is max. 2% afwijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Lucky-Shirt schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 13:12:
[...]

Daar heeft de winterband toch net zo goed last van (geen water afvoeren)? De lamellen zijn voor de grip in de sneeuw, maar hebben imo geen nut voor de afvoer van water.

Ik zit er zelf overigens ook sterk aan te denken een setje velgen met winterbanden klaar te leggen voor het geval we weer een maand sneeuw krijgen.
Een winterband heeft lamellen die drek en sneeuw eruit persen. Zomerbanden hebben dat niet en vreten zich vol. Overigens heb ik het dan over winterbanden met M+S aanduiding. Die afwijkende profielopbouw is ook de reden waarom een winterband nooit kan tippen aan een goede zomerband bij nat wegdek bij temperaturen boven het vriespunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
melcon schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 13:49:
Een 185/65/14 heeft een 4% kleinere omtrek als een 185/65/15, dat is wel iets om rekening mee te houden. Een beetje een richtlijn is max. 2% afwijking.
Kan je hier mooi uitrekenen en bekijken -->>

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

http://www.megaflix.nl/test/test2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:27
Kijk, dat had ik nou net nodig! :)
Is er ook een site waar ik kan zien welke bandbreedte op welke velgmaat past? Ik heb een velgbreedte van 6.5J met een band van 195 breed, maar zou graag willen weten of 185 ook past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Reloader schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 13:40:
[...]

als de 14 inch om de remklauw past en niet aanloopt is er volgens mij niet zoveel aan de hand

de steek is de afstand van wielbout-gaatjes kruislings de ET Waarde van stalen velgen ontlopen elkaar geloof ik niet zoveel, het enige wat wel scheelt is je tellerafwijking die zal iets veranderen omdat de omtrek van de band iets veranderd
Ik heb de steekmaat van de auto waar ze onder vandaan komen in m'n advertentie gezet. Deze info heb ik van een site via een mede-tweaker.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

SpongeRob schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 12:23:
Voor die (gemiddeld) paar dagen dat er sneeuw ligt in Nederland doe ik wel gewoon wat voorzichtiger.

Het probleem zit hem niet zozeer in het feit dat er weinig op winterbanden wordt gereden, maar dat de gemiddelde automobilist tegenwoordig not-stop met samengeknepen billen in de auto zit en bij elk potentieël gevaar al op de rem trapt....
Bij gladheid is gewoon zaak om defensief en anticiperend te rijden, dan is er geen vuiltje aan de lucht.

Neemt natuurlijk niet weg dat wanneer er daadwerkelijk sneeuw ligt, een winterband wel beter zal zijn dan een normale band. Om daar dan een hele (eventueel kwakkelende) winter op te gaan rijden vind ik persoonlijk overdreven.
Amen! De hele hype rond winterbanden is leuk voor Profile, maar als je toch niet naar de wintersport gaat is het puur geld weggooien. Zelfs met de uitgebreide winter die we onlangs hadden heb ik me geen moment onveilig of onbestuurbaar gevoeld. Je moet je rijgedrag aanpassen aan de situatie. Het gevaarlijkste is de stad natuurlijk, daar rijdt er van alles door elkaar. Als er een laag sneeuw ligt, moet je dan gewoon stapvoets rijden.
En sowieso was afgelopen winter een uitzondering. Normaal hebben we hier een paar dagen per jaar sneeuw en daar kom je best doorheen. Ik wil wel een voorbehoud maken voor mensen die in het buitengebied wonen. Daar wordt minder of helemaal niet gestrooid of geveegd, en ik heb foto's gezien van ronduit hachelijke situaties. Maar wie gewoon in een (grote) stad woont en niet naar de wintersport gaat of in Noorwegen woont, kan best uit de voeten met gewone all-weather banden.

Overigens: het staatje met de remafstanden is erg informatief. Ik vind het verschil best meevallen. Bij regen en 7c was het verschil met 90kmh iets van 5m. In het stadsverkeer (waar meer kans op ongelukken is) is die snelheid lager, en ik neem aan dat ook het verschil kleiner is. Dus blijft alleen de sneeuw over waarin winterbanden/sneeuwbanden een duidelijk voordeel hebben. Ik betwist de betere eigenschappen in sneeuw van die banden dan ook niet, alleen het nut ervan in Nederland. Voor wintersport is het verplicht en bijzonder nuttig, maar ik zie absoluut geen reden om die banden te nemen in mijn situatie. Kan ik dan ook zeker in een Quattro gaan rijden? Da's ook veel veiliger...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Vimana schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 19:49:
[...]

Kijk, dat had ik nou net nodig! :)
Is er ook een site waar ik kan zien welke bandbreedte op welke velgmaat past? Ik heb een velgbreedte van 6.5J met een band van 195 breed, maar zou graag willen weten of 185 ook past.
6,5 x 2,54 = 165,1 mm dus jou 185 mm brede band past zeker netjes ;)

Zou niet minder breed dan 175 gaan.

Ik heb zelf op 7,5J velg een 205/55 band gedaan.

[ Voor 10% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 20-10-2010 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpongeRob schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 12:23:

Nou ik zit inderdaad wel eens met samengeknepen billen. Zeker vorig jaar. Dik pak sneeuw op de weg (2 uur onderweg geweest om thuis te komen van werk, normaal gesproken 50 min. ) maar nog zijn er gekken die me voorbijreden met 80-100km/u waar de rest 50-60 reed.
Ik weet het niet, maar volgens mij hebben die mensen een doodswens, ik zag die dag zelfs vrachtwagens in de sloot liggen. En zo ben ik wel vaker opgedrukt als ik iemand wilde inhalen op een besneeuwde weg, opvallend is wel dat het vaak de Audi rijders zijn die dit soort gedrag vertonen.

Ontopic: Ik heb dit jaar voor het eerst winterbanden. Ik koop altijd de goedkoopste banden, dus nu ook met winterbanden. Nooit geen problemen mee gehad, prima wegligging. Ze gaan misschien iets minder lang mee maar daar is de prijs ook naar. Geen last gehad van een langere remweg of andere vervelende bijzaken. Ze doen gewoon wat ze horen te doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Die mensen die je voorbij rijden hebben winterbanden. In sommige gevallen kan je idd zo hard rijden met winterbanden en sneeuw, maar in de meeste gevallen zijn die mensen gewoon overmoedig: "Ik heb winterbanden, dus ik kan onaangepast doorrijden".
Vorig jaar zoiets meegemaakt, collega zonder winterbanden, ik met. Hij gaat 50km/h op de snelweg rijden, ik 65. Op een gegeven moment wordt hij ingehaald door een vrachtwagen, en een kilometer verderop schaart dat ding waardoor de hele snelweg 2 uren is afgezet. Blij dat ik iets sneller kon rijden, al was het niet veel.
Niet dat het veel uitmaakte trouwens, verderop in Leeuwarden stond het ook compleet vast omdat niemand de moeite neemt om kruisingen vrij te houden, ruim 2 uren erover doen om Leeuwarden in te komen. :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik heb al een paar jaar winterbanden. Laat ik het zo zeggen ik heb 2 sets wielen. Een mooie set lichtmetaal voor de zomer en een set staal/wieldoppen voor de herfst/winter. Ik vind al die pekel en rotzooi eigenlijk zonde voor de lichtmetalen wielen.
Ik rijd hoofdzakelijk binnenwegen, die van oktober tot februari vol liggen met modder en bladeren.(of zoals afgelopen winter sneeuw en sludge) En dan ben ik wel blij dat ik banden heb met een iets opener profiel.Met de stalen velgen hoef ik ook niet bang te zijn dat ik de berm eens in moet voor het passeren van auto's, landbouw voertuigen oid.

Met de Galant reed ik 's zomers op 205/40 en 's winters op 185/65. Dat verschil was toch wel goed te merken.
Onder de Alto heb ik nu de zelfde maat wielen voor de zomer en winter.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

mphilipp schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 20:02:
[...]

Amen! De hele hype rond winterbanden is leuk voor Profile, maar als je toch niet naar de wintersport gaat is het puur geld weggooien
Check
Ik wil wel een voorbehoud maken voor mensen die in het buitengebied wonen. Daar wordt minder of helemaal niet gestrooid of geveegd, en ik heb foto's gezien van ronduit hachelijke situaties. Maar wie gewoon in een (grote) stad woont en niet naar de wintersport gaat of in Noorwegen woont, kan best uit de voeten met gewone all-weather banden.
Hier toch een redelijk grote stad, maar op het parkeerterrein bij m'n werk waren ze niet zo snel. Met winterbanden kwam je nog enigzins het terrein op. Met zomerbanden gewoon niet (die gingen alleen opzij).
kendo schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 10:44:
Ik heb al een paar jaar winterbanden. Laat ik het zo zeggen ik heb 2 sets wielen. Een mooie set lichtmetaal voor de zomer en een set staal/wieldoppen voor de herfst/winter. Ik vind al die pekel en rotzooi eigenlijk zonde voor de lichtmetalen wielen.
Ook twee sets, maar beiden lichtmetaal. Ik geloof dat die voor de winter wel speciaal zijn behandeld ofzo (zien er in ieder geval nog prima uit).

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Het zal inderdaad ook per persoon verschillen of het zin heeft, waar je woont, waar je heen moet, waar je langskomt en hoeveel km's je rijdt. Afgelopen winter had ik nog een clio RS voor dagelijks, daarmee heb ik een aantal SUV's (met 4x4 dus :P ) moeten lostrekken op de parkeerplaats. Ze hadden de 285/35/19 banden er nog op liggen en die deden het niet zo lekker in de sneeuw ondanks de 4x4. Erg vermakelijk om met zo'n klein hokje zulke grote auto's te moeten helpen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
_JGC_ schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 08:51:
verderop in Leeuwarden stond het ook compleet vast omdat niemand de moeite neemt om kruisingen vrij te houden, ruim 2 uren erover doen om Leeuwarden in te komen. :r
Maar het was groen! :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xerix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-12-2020
Met wat regen en temperaturen onder de 10 graden is het altijd weer een feest te rijden op Potenza RE050's (215/45R17 voor en 245/40R17 achter). Boven de 80 begint het al te glijden op wegbelijningen en van de 'gepatchste' stukken wegdek. De auto wil dan absoluut niet over strepen rijden en het voelt dan een beetje alsof de auto gewoon opzij wordt 'geduwd'. Ik heb m'n auto alleen niet nodig als daily dus vind het een beetje 'zonde' om winterbanden aan te schaffen. Maargoed, misschien toch maar eens overwegen want met sneeuw is het helemaal dramatisch rijden. Max. 30-40 op de snelweg terwijl je aan alle kanten wordt ingehaald met 100.. :/

vtec just kicked in yo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
MrSleeves schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 10:57:
[...]
Check

[...]
Hier toch een redelijk grote stad, maar op het parkeerterrein bij m'n werk waren ze niet zo snel. Met winterbanden kwam je nog enigzins het terrein op. Met zomerbanden gewoon niet (die gingen alleen opzij).
Dus eerst beaam je dat winterbanden alleen nuttig zijn voor wie op wintersport gaat en vervolgens blijken ze ook ontzettend handig op het parkeerterrein op je werk.

Volgens mij spreek je jezelf een beetje tegen. Of werk je in een wintersportgebied? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
melcon schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 11:06:
Het zal inderdaad ook per persoon verschillen of het zin heeft, waar je woont, waar je heen moet, waar je langskomt en hoeveel km's je rijdt. Afgelopen winter had ik nog een clio RS voor dagelijks, daarmee heb ik een aantal SUV's (met 4x4 dus :P ) moeten lostrekken op de parkeerplaats. Ze hadden de 285/35/19 banden er nog op liggen en die deden het niet zo lekker in de sneeuw ondanks de 4x4. Erg vermakelijk om met zo'n klein hokje zulke grote auto's te moeten helpen :P
Meeste SUV's zijn dan ook waardeloze terreinwagens. Zeker met die banden maat idd.
Maar 4x4's verschillen nogal. Veel zijn 4x4 met open diffs en dan een beetje TCS elektronica die het spinnen probeert te stoppen maar niet aan echte krachtverdeling doet. Tenzij er torsen of viscoze diffs aanwezig zijn. Mijn Landcruiser rijdt standaard achterwielaandrijving, en wanneer ik 4x4 inschakel heb ik een vaste verbinding van voor naar achter, mijn centerdiff is dus eigenlijk altijd gelockt en zo heb je iig altijd op minimaal 2 wielen aandrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

dreamscape schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 11:38:
[...]

Dus eerst beaam je dat winterbanden alleen nuttig zijn voor wie op wintersport gaat en vervolgens blijken ze ook ontzettend handig op het parkeerterrein op je werk.
Alleen nuttig is misschien wat overdreven. Dat zou moeten zijn "in ieder geval nuttig voor mensen die op wintersport gaan of in de winter naar Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk gaan".

Verder had ik ze niet gekocht als ik niet op wintersport zou gaan. Kostte me toch zo'n 750 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
!null schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 11:40:
[...]

Meeste SUV's zijn dan ook waardeloze terreinwagens. Zeker met die banden maat idd.
Maar 4x4's verschillen nogal. Veel zijn 4x4 met open diffs en dan een beetje TCS elektronica die het spinnen probeert te stoppen maar niet aan echte krachtverdeling doet. Tenzij er torsen of viscoze diffs aanwezig zijn. Mijn Landcruiser rijdt standaard achterwielaandrijving, en wanneer ik 4x4 inschakel heb ik een vaste verbinding van voor naar achter, mijn centerdiff is dus eigenlijk altijd gelockt en zo heb je iig altijd op minimaal 2 wielen aandrijving.
Ow absoluut zeker waar, zo'n touraeg of x5 of whatever is volslagen kansloos tegen het echte werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

melcon schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 14:13:
[...]

Ow absoluut zeker waar, zo'n touraeg of x5 of whatever is volslagen kansloos tegen het echte werk :)
Ik geloof dat Jeremy van Top Gear dat al meerdere malen heeft laten zien: X5 vooral, die zit al vast bij de eerste de beste modderpoel |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

melcon schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 14:13:
[...]

De eerste kan het nog redelijk bijbenen hoor :). Een paar maand geleden een mooie rit mee gemaakt.
De X5 is inderdaad een stuk slechter zoals te zien bij Top Gear.

Edit:
MrSleeves schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 12:11:
[...]

Alleen nuttig is misschien wat overdreven. Dat zou moeten zijn "in ieder geval nuttig voor mensen die op wintersport gaan of in de winter naar Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk gaan".

Verder had ik ze niet gekocht als ik niet op wintersport zou gaan. Kostte me toch zo'n 750 euro.
Maar als je de winterbanden er onder hebt. liggen de zomerbanden in de garage en slijten ze dus niet. Kost misschien €750, maar doordat je zomerbanden langer meegaan levert het natuurlijk ook wat op :).

[ Voor 44% gewijzigd door EWK op 21-10-2010 14:45 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
En je rijdt niet op je ubercoole velgen in de winter met al dat pekel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

EWK schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 14:40:
[...]

Maar als je de winterbanden er onder hebt. liggen de zomerbanden in de garage en slijten ze dus niet. Kost misschien €750, maar doordat je zomerbanden langer meegaan levert het natuurlijk ook wat op :).
True, maar je moet toch wielen kopen (al heb ik die er al uit, omdat ik ze zelf wissel en opsla).
melcon schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 14:49:
En je rijdt niet op je ubercoole velgen in de winter met al dat pekel ;)
Ik heb ook übercoole velgen in de winter.
Van Profile:
offtopic:
Bij de selectie van de lichtmetalen velgen hebben wij op een aantal specifieke eigenschappen gelet. De modellen zijn eenvoudig qua spaakontwerp, zodat u de velgen makkelijk kunt schoonmaken in de winter. Daarnaast is er aandacht voor de maatvoering van winterbanden en kunt u er zeker van zijn dat de velgen een goede beschermende laklaag hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door MrSleeves op 21-10-2010 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
hehe d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
EWK schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 14:40:
[...]

De eerste kan het nog redelijk bijbenen hoor :). Een paar maand geleden een mooie rit mee gemaakt.
De X5 is inderdaad een stuk slechter zoals te zien bij Top Gear.
De Touareg is ook nog steeds gewoon een SUV. Wat voor rit heb je dan gemaakt? Als het niet door een halve meter diep sneeuw of modder was dan telt het niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Niet online
Zo, sinds gisteren zitten de winterbanden er weer onder.

Ik heb Michelin Energy Savers, met voor nog maar 2,5 mm profiel op mijn lichtmetalenvelgen. En ik moet komende winter veel rijden (ik verwacht behoorlijk winterse omstandigheden) en ga op wintersport.

Ik heb nieuwe Fulda Kristall Montero 3 op mijn oude stalen wielen laten zetten, en was voor 300 euro klaar.

Ik vind de nieuwe banden (zeker voor winterbanden) erg hard, ik ga zo meteen de bandenspanning nog even controlleren, maar winterbanden moeten toch juist een zachtere compound hebben?

Het rijdt verder goed, onder eerdere auto's heb ik ook eerder Fulda(tweedehands), en een keer Vredestein Snowtracks (die waren extreem goed).

Ik heb nu vette pimp-ass wieldoppen ... yeah! Ben benieuwd naar mijn nieuwe verbruik. Zal wel iets minder zijn geworden.

Ik rij een Suzuki Swift 1.5, met een vreemde maat trouwens: 185/60r15. Daar zijn niet zo veel winterbanden voor te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
laat maar.

[ Voor 95% gewijzigd door Avvd op 17-11-2010 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

* JdM gaat waarschijnlijk een hoop "ja maar" en "als" over zich heen krijgen en rent daarom bij voorbaat al weg

Wat zou er gebeurd zijn als deze mensen allemaal winterbanden hadden gehad ........ of hebben winterbanden echt alleen zin als het sneeuwt O-)
Ik geloof persoonlijk dat ze vaker zin kunnen hebben.
Met alle voors en tegens gelezen (na het 685.000e winterbandentopic :P ) ben ik er van overtuigd dat het volgende mij het meest aanspreekt:

Winterbanden hebben zin als het sneeuwt, bij lage temperaturen en goede wegomstandigheden (lees: droog wegdek) kunnen zomerbanden ook goed presteren.

Maar: Ik heb nog nooit gezien dat mensen door "spontaan lekker weer" zichzelf finaal in de kreukels rijden, dat geldt voor zowel de mensen die op dat moment op winterbanden rijden als op zomerbanden.

Ik lees wel (zie hierboven) dat onder onverwachte (slechte) omstandigheden, een ernstig ongeval regelmatig voorkomt.
Doe mij maar lekker mijn winterbanden, die had ik ook gemonteerd als ik niet twee keer naar Oostenrijk ga voor een wintersportvakantie. De reden hiervoor staat in het betreffende artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

JdM schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 19:16:
* JdM gaat waarschijnlijk een hoop "ja maar" en "als" over zich heen krijgen en rent daarom bij voorbaat al weg

Wat zou er gebeurd zijn als deze mensen allemaal winterbanden hadden gehad ........ of hebben winterbanden echt alleen zin als het sneeuwt O-)
De oorzaak van de ongelukken is niet de gladheid, maar de te hoge snelheid van de bestuurders. Laat dat duidelijk zijn. Ik ben in ruim 25 jaar nog nooit gespind door de gladheid. Wel 1 keer in miezerregen met te hoge snelheid een klaverblad opgereden en al klotend aan mijn radio (daar heb je het al) een 360 gemaakt. Maar dat komt dan niet door gladheid, maar omdat ik te hard dat klaverblad op reed. Mensen moeten natuurlijk wel eerlijk zijn.
Afgelopen winter ook zo'n leukerd op het Volvo forum. Had zijn S70 in puin gereden. Nee, hij reed 20 en iemand verleende geen voorrang en hij gleed zó de kruising over en kon de paal niet meer ontwijken. Aan de schade te zien, reed ie écht wel harder dan 20. Maar mensen zijn heel slecht in het nemen van verantwoordelijkheid. Als je je snelheid aanpast en nóg beter anticipeert, is er niets aan de hand. Test bij het wegrijden een beetje hoe glad het precies is, en dan heb je écht geen winterbanden nodig voor 3 sneeuwdagen per jaar...

Maar goed, als je het zelf wilt, is het mij een biet natuurlijk. Maar je zit uiteindelijk zelf aan het gas. Dus denk niet dat je met winterbanden wel even een nieuw ronderecord kan neerzetten op de rotonde...je hangt nét zo goed in de vangrail (ja, het was glad...ik kon er niets aan doen...)

@!Null: SUV's zijn geen terreinwagens.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Je vergeet de onverwachte omstandigheden voor het gemak even? ;)

Wat denk je van een flinke spontane hagelbui? Dat IK en JIJ daarop anticiperen wil niet zeggen dat de rest dat ook doet. Als ik dan netjes een aangepaste snelheid heb MET winterbanden zorgt er alleen maar voor dat ik de malloten zonder winterbanden cq. anticipering op de omstandigheden, kan ontwijken. Dat gaat me dan minder goed af als ik op normale banden zou rijden, onder de gegeven omstandigheden.

De winterbanden discussie zal nooit over zijn, ieder zijn ding. En het zal mij ook een biet zijn dat anderen op normale banden blijven rijden :)
Pagina: 1 ... 4 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.