Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Denk je nou echt dat het alleen glad kan worden van ijs?djfisjtik schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 10:21:
[...]
Dus dan hadden winterbanden in dit geval geen gunstig effect.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Ik ben er echter wel een voorstander van om in de winter (lees onder de 7°C) op winterbanden over te gaan.
Boven deze 7°C gaat de slijtage van de banden een rol spelen. De huidige winterbanden doen het erg goed in de testen, ook bij regen en genieten wat mij betreft de voorkeur.
meer info over de genoemde test is hier te lezen.
Zoals iemand al eerder in dit topic noemde; een helling nemen vlak bij de skipiste ging ook in mijn geval in een auto met winterbanden probleemloos en de mensen op zomerbanden kwamen geen kant meer op.
dan is het echt wel prettig om winterbanden te hebben.
ja inderdaad verdien ik mijn boterham met banden
Anoniem: 94768
Heb ze wel nodig, vanaf januari tot de zomervakantie zit ik in Duitsland in het sneeuwgebied

(michelin alpin a3 )
Nee, valt heel erg mee. De voorwielen blokkeren nooit bij die combinatie, alleen de achterwielen willen weleens vastslaan. Maar dat is niet zo heel raar van een bus die bijna altijd vrijwel leeg is ("slecht" 300kg lading achterin aan rolstoelaanpassingen van een interieurbouwer, terwijl er zo'n 700 - 800 kg in mag). De druk op de achterwielen is dus standaard al vrij laag, en als je remt blijft er helemaal weinig van over. De caravan heeft trouwens zelf hele goede remmen, en met caravan is de remweg amper langer dan zonder (terwijl deze dus wel 1400kg weegt).bartvl schreef op maandag 24 november 2008 @ 21:57:
[...]
Als hier ook mee in de zomer gereden wordt. Wordt dan de remweg van de totale combinatie niet substantieel groter?
Overigens zijn de "normale" banden voor deze bus erger dan de winterbanden. Je komt dan al snel in de transport categorie en die hebben echt absurd hard rubber. 80 tot 100.000km op een set banden is dan ineens makkelijk te halen en moet je de banden vervangen omdat ze oud beginnen te worden, niet omdat ze versleten zijn.
Onze ervaring (van mij en m'n ouders) is dat winterbanden in het geval van een Transit maar 1 nadeel heeft, en dat is dat ze harder slijten dan standaard banden. Op alle andere vlakken winnen winterbanden het. Maar goed, dat komt dus omdat standaard banden echt op levensduur gemaakt zijn.
Een ander voordeel van een semi-verhoogde transit is, dat je echt wel rustig een bocht doorgaat. Je zit hoog, het zwaarte punt ligt hoog, en zeker deze generatie voelt nog als een kleine vrachtwagen. Bochten e.d. neem je daardoor al standaard rustiger. Ik heb ermee in veel verschillende situaties gereden, inc zware sneeuw, los zand en erg stijle hellingen (alleen nog geen sneeuw gehad in combinatie met de caravan). En met een caravan rij je sowieso al rustiger dan normaal.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Zoals ik vlak boven je al aanhaalde, een winterband is niet zachter, zoals race-rubber zachter is. Winterbanden hebben toevoegingen als Silica (siliconen) waardoor het rubber bij lagere temperaturen soepeler blijft. Maar soepeler betekent ook meer wrijving, en meer wrijving betekent meer brandstofverbruik en slijtage. Maar het voordeel is dat de band bewegelijker is en daardoor makkelijker sneeuw en modder uit het profiel lost. Het grip verhaal heeft helemaal niks met opgebouwde warmte in de band te maken, dat is echt verwaarsloosbaar.GreenSky schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 10:20:
Nou ja, in Amsterdam is het niet zo glad (als je dat bedoelt) maar gisteravond was ik in Hilversum en daar was het wel erg glad, ijzel eigenlijk gewoon. Daar kon ik met rustig rijden wel gewoon prima overheen eigenlijk. Gelukkig was het op de snelweg niet zo ijzelig, daar heb ik gewoon 140 gereden op sommige stukken (met beter wegdek).
Maar dat hele gedoe van winterbanden zachter zijn snap ik niet helemaal. Als ik een band uitzoek, dan zoek ik een hele sportieve band uit. Dat zijn dan liefst zo zacht mogelijke banden voor extra grip. Tegelijkertijd wil je wel een redelijk harde wang hebben vanuit sportief oogpunt, dat is misschien minder belangrijk bij winterbanden.
Maar hoeveel zachter zijn winterbanden dan? Want als ze veel zachter zijn dan vallen ze volgens mij bijna uit elkaar met in gewone omstandigheden rijden. Dus ook op die momenten in de winter dat het 10 graden is en je rijdt lange stukken waardoor de band goed warm is.
Ik zie al genoeg vervorming van het rubber optreden op mijn zomerbanden, maar dat ligt natuurlijk ook aan circuit gebruik.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Tja, andersom blijft dit hetzelfde, iemand die met goed weer met winterbanden rijdt op b.v. de snelweg met 120 km/hr (+/- 60 mtr remweg met goede zomerband) heeft een metertje of 10 meer nodig om tot stilstand te komen. Ga jij bij temperaturen boven de 7 graden (al lang achterhaald getal trouwensDeathchant schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 10:25:
[...]
Aan de andere kant, stel je rijdt met je winterbanden en probeer je zo veilig mogelijk te doen en iemand knalt achter tegen je met zijn zomerbanden....
Het is immers niet verplicht dus tja, je kunt er altijd mee "wegkomen"....
Ook daarbij gebeurt wat jij zegt, het is niet verplicht en niemand kan aantonen dat het aan die bandjes lag
[removed]
Verder houden mensen eerder meer afstand met sneeuw dan zonder sneeuw, waardoor die 100% extra remweg veelal te niet wordt gedaan door de extra afstand die je houdt. En zoals hierboven gezegd wordt, bij mooi weer ga je gewoon weer rijden alsof je op zomerbanden rijdt, dus dan is die 15% of 10 meter extra die je afstand zou moeten houden opeens wel van crusiaal belang.
En ik lees steeds weer over die 7 graden, maar tests in autobladen zoals eerder genoemd hebben deze norm al lang achterhaald en is een winterband pas bij 0 graden en lager beter dan een zomerband. Dus bij droog weer van met 2 graden buitentemperatuur is een zomerband nog steeds beter. Alhoewel ik denk dat met de 0 graden de temperatuur van de weg wordt bedoelt en niet de omgevingstemperatuur. Waardoor die 7 graden toch weer meer in de buurt komt bij de waarheid.
Het advies om op stikstof te rijden heeft niet zo veel met opgebouwde warmte te maken volgens mij. De redenen om je banden te vullen met stikstof:Reloader schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 16:00:
Opgebouwde warmte in de band is zo enzo onzin lijkt me,, aangezien ze tegenwoordig adviseren om op stikstof te rijden (ANWB kwikfit etc..) en dan laten we de werking ervan even in het midden goed
- Stikstof diffundeert trager door rubber dan zuurstof
- Stikstof is een inert gas en oxideert niet met oxidatiegevoelige materialen
- Stikstofvulling is een droge vulling (geen waterdamp)
Overigens bestaat lucht al voor circa 80% uit stikstof. Het vullen van een band met 100% stikstof heeft amper voordelen.
"Zo enzo", wat is dat? Bedoel je misschien "sowieso"?
[ Voor 50% gewijzigd door argro op 25-11-2008 16:09 ]
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Ik snap dat niet. Lucht bestaat voor 80% uit stikstof, maar volgens de stikstofboeren is stikstof beter dan zuurstof omdat het grotere moluculen heeft en dus minder leegloopt.argro schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 16:03:
[...]
Overigens bestaat lucht al voor circa 80% uit stikstof. Het vullen van een band met 100% stikstof heeft amper voordelen.
offtopic:
Dus als ik al 80% in mijn band heb en hij loopt leeg, lijkt het me dat er bijna alleen lucht uit is Dus heb ik een band voor met bijna 100% stikstof alleen niet op de juiste druk, dus als ik hem dan bijvul met weer gewone lucht heb ik dus van de verloren 20% zuursof al weer 80% vervangen door stiksof toch
In principe werkt het juist wel zo. Ooit eens ergens een test gelezen waarbij ze bij nieuwe banden het stikstofgehalte gingen meten, en daarna een jaar lang de band goed op spanning hielden en bijvulden met gewone lucht. Aan het eind van het jaar was het stikstofprecentage beduidend hoger dan aan het begin. Nog lang geen 100% maar dat is een kwestie van wat jaartjes op dezelfde banden rond rijden911GT2 schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 16:25:
[...]
spoiler:Ja zo werkt het niet, maar dat zeg ik altijd tegen de kwikfitboeren, staan ze met hun bekkie vol tanden...
[removed]
ik bedoel sowieso.. jah ..argro schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 16:03:
[...]
Het advies om op stikstof te rijden heeft niet zo veel met opgebouwde warmte te maken volgens mij. De redenen om je banden te vullen met stikstof:Daarbij snap ik wel waarom KwikFit dit advies geeft, niemand kan gratis stikstof gevulde banden bijpompen bij een benzine station, extra werk dus voor de KwikFit.
- Stikstof diffundeert trager door rubber dan zuurstof
- Stikstof is een inert gas en oxideert niet met oxidatiegevoelige materialen
- Stikstofvulling is een droge vulling (geen waterdamp)
offtopic:

Anoniem: 89521
Weer een bewijs dat hersenspoeling werkt.Deathchant schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 10:25:
[...]
Ik heb voor mijn eigen gemoedsrust gewoon winterbanden aangeschaft. Ik ga wel vaker naar Duitsland dus ik voel me sowieso prettiger erbij en het zal altijd veiliger zijn dan zomerbanden bij dit soort weer.
Onzin, als je veel in in de winter in Duitsland rijd is het zeker geen overbodige luxe. Bij winterse omstandigheden zijn (volgens anwb) winterbanden zelfs verplicht.Anoniem: 89521 schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 16:57:
[...]
Weer een bewijs dat hersenspoeling werkt.
Als je Ned. niet uitkomt is het een ander verhaal.
En heb ze er zaterdag opgezet, nadat ik die ochtend met m'n zomerbandjes bijna een bocht miste door de gladheid...
Wel bewust de keuze gemaakt voor winterbanden die het op droog en nat wat beter doen dan in de sneeuw, gezien het feit dat het hier niet heel erg vaak sneeuwt.
Rest van het weekend nergens last meer van gehad in de gladheid
Was even te laat met bestellen dus duurt het nog effies.
Deze blijven t/m circa maart onder de auto en gaan vervolgens de gewone banden er weer onder.
wijze woorden
Ik merk duidelijk de verschillen tussen rijden met zomerbanden in winterse omstandigheden en rijden met winterbanden dan. En ja, ik voel me daardoor een stuk prettiger/veiliger.Anoniem: 89521 schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 16:57:
[...]
Weer een bewijs dat hersenspoeling werkt.
Als jij denkt dat het hersenspoeling is, hou je commentaar dan gewoon voor je en ga andere mensen niet op deze toon benaderen en ze dom laten voelen.
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Same here, heb normaalgesproken 225/45/17 erop liggen maar nu met winterbanden een maatje kleiner 195/55/16. Merk het echt wel, veel meer grip met nat wegdek zoals de laatste dagen het geval is.Deathchant schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 20:52:
[...]
Ik merk duidelijk de verschillen tussen rijden met zomerbanden in winterse omstandigheden en rijden met winterbanden dan. En ja, ik voel me daardoor een stuk prettiger/veiliger.
Als jij denkt dat het hersenspoeling is, hou je commentaar dan gewoon voor je en ga andere mensen niet op deze toon benaderen en ze dom laten voelen.
Als je soms even flink op moet trekken is het vooral merkbaar nu, met de 17" zou hij in de meeste gevallen al lang doorgeslipt zijn.
Dat is grappig, want ik rijd nu nog steeds met 225/45/17 rondom en heb helemaal nergens last van. Bij mij is zelfs het lampje van de ASC geen een keer aangegaan.Fire_Bird schreef op woensdag 26 november 2008 @ 09:34:
[...]
Same here, heb normaalgesproken 225/45/17 erop liggen maar nu met winterbanden een maatje kleiner 195/55/16. Merk het echt wel, veel meer grip met nat wegdek zoals de laatste dagen het geval is.
Als je soms even flink op moet trekken is het vooral merkbaar nu, met de 17" zou hij in de meeste gevallen al lang doorgeslipt zijn.
Maar goed...ik denk dat iedereen zo zijn eigen ervaringen heeft. Als ik gister in de buurt van Arnhem was geweest was mijn verhaal waarschijnlijk anders geweest, maar hier in het westen valt het allemaal wel mee.
[ Voor 14% gewijzigd door zimbab op 26-11-2008 09:50 ]
Maar dat verschil zou je ook merken als je een maatje minder brede zomerbanden zou monterenFire_Bird schreef op woensdag 26 november 2008 @ 09:34:
[...]
Same here, heb normaalgesproken 225/45/17 erop liggen maar nu met winterbanden een maatje kleiner 195/55/16. Merk het echt wel, veel meer grip met nat wegdek zoals de laatste dagen het geval is.
tussen de 3/400 euro voor de banden kan ik nog inkomen, maar 30 euro per half jaar opslag en vooral iets van 50/60 euro voor het wisselen vindt ik vrij fors. Weet iemand toevallig nog wat goedkopere adresjes in de regio Utrecht? Of zijn dit gewoon de gangbare prijzen?
We hebben zelf geen ruimte voor de opslag, dus daar zitten we wel een beetje aan vast (maar ik zal nog eens vragen of ze bij paps en mams in de schuur kunnen)
Als je zorgt voor een set stalen velgen voor je winterbanden moeten die verwisselkosten flink omlaag kunnen, je kunt het dan zelf evt ook nog doen als je een krik en een kruissleutel ter beschikking hebt (en liefst ook een bandenpomp zodat je ze op spanning kunt brengen voor je er weer mee gaat rijden).
Tuurlijk, bij sneeuw scheelt het bakken, maar:
- Hoe vaak sneeuwt het in Nederland
- Hoe vies zijn de wegen op die momenten
- Moet ik dan uberhaubt naar buiten
Tegenover m'n werk zit een hotel en ik heb zeer flexibele tijden. Sneeuwt het en ben ik thuis, dan blijf ik thuis. Sneeuwt het en zit ik op de zaak, dan boek ik een kamer in het hotel. Is nog altijd goedkoper dan een setje winterbanden
Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.
Winterbanden rijd je een aantal jaren op, die gooi je niet weg na een jaar.
Ik heb de huidige winterbanden nu voor het 3e jaar, zijn nog steeds niet op.
Winterbanden kopen om je veiliger te voelen IS dom.Deathchant schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 20:52:
[...]
Ik merk duidelijk de verschillen tussen rijden met zomerbanden in winterse omstandigheden en rijden met winterbanden dan. En ja, ik voel me daardoor een stuk prettiger/veiliger.
Je voelt je beter in de kudde
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 89521 op 30-11-2008 21:15 ]
Hmz ja hier in het hogere noorden (Groningen en omgeving) merk je het wel erg snel.zimbab schreef op woensdag 26 november 2008 @ 09:49:
[...]
Dat is grappig, want ik rijd nu nog steeds met 225/45/17 rondom en heb helemaal nergens last van. Bij mij is zelfs het lampje van de ASC geen een keer aangegaan.
Maar goed...ik denk dat iedereen zo zijn eigen ervaringen heeft. Als ik gister in de buurt van Arnhem was geweest was mijn verhaal waarschijnlijk anders geweest, maar hier in het westen valt het allemaal wel mee.
Rijd ook regelmatig in het westen de laatste tijd en daar liggen de temperaturen toch wel wat 'hoger'
Veel meer verkeer en vooral in de steden natuurlijk een stuk warmer
Ik heb de laatste vier jaar geen hotel hoeven boeken_JGC_ schreef op zondag 30 november 2008 @ 20:42:
Hangt ervanaf hoe vaak je dat hotel gaat boeken natuurlijk
Winterbanden rijd je een aantal jaren op, die gooi je niet weg na een jaar.
Ik heb de huidige winterbanden nu voor het 3e jaar, zijn nog steeds niet op.
De afgelopen jaren heb ik vier verschillende auto's gehad, met drie verschillende velgmaten (zowel diameter als steek). Banden hadden mij veel geld gekost. Ik ken het 'je hebt ze en ze gaan meerdere jaren mee dus de kosten zijn het niet' verhaal maar al te goed, maar 25 november 2005 was de enige keer dat ik ze nodig had toen ik op de weg zat, maar toen stond NL zo vast dat het niet echt een ramp was.
Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.
Ik heb 2 jaar met dezelfde banden onder dezelfde auto gereden, nu heb ik ze onder mijn huidige auto liggen. Hiervoor moesten ze wel overgezet worden op andere velgen en heb ik nu een set stalen Golf 3 velgen in de garage liggen die ik nergens kwijt kan (op MP voor 20 euro slijten lukt niet eens, sloop wil ze niet hebben al zou ik ze gewoon weggeven

Ik ga volgend jaar een heel jaar in Noorwegen doorbrengen. In het voorjaar erheen, winterbanden neem ik waarschijnlijk gewoon mee (1 op plaats reservewiel, 3 in kofferbak, reservewiel blijft thuis). De eerste keer toen ik een winter heb doorgebracht in Noorwegen ben ik erachtergekomen dat rijden met sneeuw en zomerbanden geen goede combinatie is, en ben ik blij dat ik nooit van de weg gehaald ben.
Overigens rijd ik zelf al snel 40.000km/jaar, dan slijt je normaalgesproken toch elk jaar een setje banden op. Of je nou elk jaar nieuwe banden koopt, of over wat langere periode wat meer banden koopt maakt dan niet echt uit.
Slechter dan Wanli is er volgens mij niet te krijgen en goodyear zit volgens mij in het topsegment, beetje kromme vergelijking dan.Deathchant schreef op maandag 01 december 2008 @ 09:48:
ik moet deze maand 4x naar dusseldorf en 1x weeze. Dus ik heb ze liever toch erop. Ik heb een Peug 206GTI en heb Goodyear UltraGrip7 banden in maat 185/55/15 en ik merk nu dat ik echt klote zomerbanden heb (wanli s1099, niet de beste band dus). Die maken kabaal en zijn slipperig.....nu met de winterbanden rijden vind ik een stuk fijner
Dat wist ik dus niet over die wanli's....ik was bij de aankoop van de auto zo enthousiast dat ik pas later erachter kwam dat er geen goodyears op lagen....het was niet echt als vergelijking bedoeld, maar meer als opmerking,thejoker80 schreef op maandag 01 december 2008 @ 10:29:
[...]
Slechter dan Wanli is er volgens mij niet te krijgen en goodyear zit volgens mij in het topsegment, beetje kromme vergelijking dan.
CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro
Anyway, zojuist de nieuwe winterbanden ivm. leasecontract eronder gemikt, en het zijn Michelin Pilot Alpin's rondom geworden.
Nu ben ik op zoek naar een bandentest waar deze in worden beoordeeld. Ik had vrij weinig keuze zeg maar
Iemand ervaringen met deze set? Ik moet zeggen dat de eerste indruk goed was..
Die had een mooie deal inc. velgen en gratis opslag.
Goede band voor een redelijke prijs google maar eens wat ANWB test.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Ben blij dat er nog iemand is die blij is met een politie controleDeathchant schreef op maandag 08 december 2008 @ 09:49:
nou, ik blij dat ik de winterbanden heb. ik moest gisteravond naar dusseldorf rijden en het was 0 graden....polizei controle....ik blij
Ik vind dat die namelijk maar veel tijd kosten. OK ze zijn wel nuttig, maarja voer ze dan niet bij mij uit
Ik vind flitsen voor veel te hard rijden ook goed, maar voer ze niet op mij uitZ___Z schreef op maandag 08 december 2008 @ 10:37:
[...]
Ben blij dat er nog iemand is die blij is met een politie controle
Ik vind dat die namelijk maar veel tijd kosten. OK ze zijn wel nuttig, maarja voer ze dan niet bij mij uit
Ik doe het altijd zelf en ben in 40 minuten wel klaar met 4 banden, je moet alleen een goede krik hebben.
Dat karretje heeft 130PK op 1025KG en met 205 bandjes met V profiel glibber je alle kanten op als je een beetje gas geeft op een rotonde.
Die winterbanden zijn maat 185 dus dat scheelt ook nog wat.
[ Voor 16% gewijzigd door Bierkameel op 08-12-2008 11:28 ]
Maar het is wel huilen ja, vergeleken met zomers. Maarja, dat is met iedere band zo
[ Voor 5% gewijzigd door !null op 08-12-2008 11:35 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Ze zitten er nu een week op. Vind zelf de performance erg goed, opvallend veel grip tov. de zomerbanden, vooral bij rem- en stuuracties. Iemand een idee, of ook ervaringen met deze banden? Google is niet mijn vriend vandaag...dnhelle schreef op donderdag 04 december 2008 @ 15:52:
Anyway, zojuist de nieuwe winterbanden ivm. leasecontract eronder gemikt, en het zijn Michelin Pilot Alpin's rondom geworden.
Nu ben ik op zoek naar een bandentest waar deze in worden beoordeeld. Ik had vrij weinig keuze zeg maar
Iemand ervaringen met deze set? Ik moet zeggen dat de eerste indruk goed was..
Zo'n test is alleen van toepassing op jouw situatie als:
- de geteste auto hetzelfde is
- de geteste maat hetzelfde is
- de weersomstandigheden hetzelfde zijn
Als 1 van bovenstaande dingen verschilt heb je nml een heel andere uitkomst van de test. Een band die in de test voor 195/65/15 goed uit de test komt, kan onder jouw auto met 185/60/14 wel heel anders zijn.
De Duitse Polizei doet niets bij 0 gradenDeathchant schreef op maandag 08 december 2008 @ 09:49:
nou, ik blij dat ik de winterbanden heb. ik moest gisteravond naar dusseldorf rijden en het was 0 graden....polizei controle....ik blij
Persoonlijk vind ik puur winterbanden voor in Nederland wat overdreven. Zo ga ik niet op wintersport oid. En die paar dagen dat het sneeuwt rij ik zelf toch al behoorlijk voorzichtiger. Voor mij dus geen winterbanden maar 4 seizoenen banden, of all season banden, net hoe je het noemen wil.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Ik heb op mijn 215 bandjes tot nu toe nergens last van, maar neem dan ook bij voorkeur een rotonde in de derde versnelling.Bierkameel schreef op maandag 08 december 2008 @ 11:23:
Dat karretje heeft 130PK op 1025KG en met 205 bandjes met V profiel glibber je alle kanten op als je een beetje gas geeft op een rotonde.
Dat zijn Bridgestone Potenza RE050A PP's 225/40R18 voor en 245/35R18 achter. Die dingen zijn ook nog eens runflat, daarom ook teringhard en erg ongunstig als het koud en nat is.
Ik merk dat ik met droog wel stukken minder tractie heb, zijdelingse grip op snelheid is ook een beetje zoeken op zowel nat en droog, de wang is een stuk slapper, dus het voelt wat spannender aan. Voordeel is wel dat je de grens van de band veel meer aanvoelt komen dan met de zomerbanden, die ben je met dit weer ineens kwijt en dan mag je goed je best doen je auto weer recht te krijgen.
Dus als je op ultra high performance zomerbandjes staat, breed en weinig wang, dan is het altijd wel een idee om winterbanden te steken. In mijn geval meer regenbanden met wintercapaciteiten, ben er wel tevreden over.
Daarbij kan ik nu op droog een stuk gecontroleerder dwars de hoek om
Uhm ik heb een 206GTI en mijne heeft toch echt 138pk op 1025KG....scheelt dan 8pk met de gti van je vriendin..... En inderdaad, ik kan ook vertellen dat een V-profiel op 205 bandjes niet echt supergrip heeftBierkameel schreef op maandag 08 december 2008 @ 11:23:
Gisteren weer 4 x snowtrac 3 op de Peugeot 206 GTI van mijn vriendin gelegd
Ik doe het altijd zelf en ben in 40 minuten wel klaar met 4 banden, je moet alleen een goede krik hebben.
Die winterbanden zijn maat 185 dus dat scheelt ook nog wat.
ik heb ook 185-55-15 winterbanden en dit is echt
Op m'n MR2 heb ik Toyo T1R 195 breed, die zijn al vrij zacht van zichzelf. Dat was vorige winter. Tot nu toe ook geen problemen met het V-profiel op m'n Celica, 215 breed, nieuwe Uniroyal rainsport. Maar goed dat zijn alleen de voorbanden.
Ik zeg ook niet dat het superverstandig is etc, ik reageerde gewoon op die post van die 205 Gti met z'n wel 130pk op 1025 kilo. Dat heb ik ook met dezelfde V profiel banden, ook nog op een auto met middenmotor en achterwielaandrijving, ik heb geen glij problemen.
[ Voor 23% gewijzigd door !null op 10-12-2008 10:44 ]
Uhm klopt ja 138PK, rijdt nu wel een stuk beter met de winterbandenDeathchant schreef op woensdag 10 december 2008 @ 09:00:
[...]
Uhm ik heb een 206GTI en mijne heeft toch echt 138pk op 1025KG....scheelt dan 8pk met de gti van je vriendin..... En inderdaad, ik kan ook vertellen dat een V-profiel op 205 bandjes niet echt supergrip heeft![]()
ik heb ook 185-55-15 winterbanden en dit is echt
Aannames zijn fataal.
Want dan maak je geen brokken?
Elect a clown, expect a circus.
[ Voor 7% gewijzigd door Gunner op 06-01-2009 12:55 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Rijd op een rotonde die mijns inziens schoon was, en toen begon de auto te glijden, en reed toch al behoorlijk voorzichtig de rotonde op.
Ben alleen te lam om te bellen om een afspraak te maken om winterbanden te laten monteren, betaal er wel maandelijks gewoon voor

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Neu, dan heb je meer grip op wegen met slush, en is dus de -kans- groter dat je geen brokken maakt en het rijd flink wat relaxter.
Aannames zijn fataal.
Verder blijft het gewoon goed opletten. Ik heb dan wel winterbanden met extra grip bij dit weer, maar dat wil niet zeggen dat anderen die ik tegenkom op mijn weg dat ook hebben. Verder ben je bij bevroren plassen en ijzel alsnog kansloos.
alleen optrekken gaat niet zo lekker. als die turbo eenmaal inkomt dan glij je alle kanten uit
190PK op de voorwielen op ijs gaat absoluut niet hard

de achterkant breekt trouwens nooit uit (ja alleen als ik de handrem er op trek
toch moet ik geen winterbanden hoor.
Alleen maar extra werk en extra kosten.
op ijs heeft het toch geen zin.
En zovaak hebben we hier ook geen sneeuw
Audi S3
Yep
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Dat je meer grip hebt met winterbanden, ok, maar ook met winterbanden zou je je snelheid aan moeten passen hoor.Microkid schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 20:07:
[...]
YepGisteren op de rondweg hier: 6 auto's met een slakkegang op de rechter baan. Ikke met normale snelheid over de linkerbaan die nog wit was van de sneeuw. Lang leve winterbandjes
3cm sneeuw? In Duitsland en Oostenrijk lachen ze daar om. En als je daar zelf een aantal keren gereden hebt weet je aardig wat wel en niet kan.thejoker80 schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 20:13:
[...]
Dat je meer grip hebt met winterbanden, ok, maar ook met winterbanden zou je je snelheid aan moeten passen hoor.
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Anoniem: 178962
Het gaat er ook niet om dat het kan, het gaat erom of het veilig kan. En in ieder geval in Nederland kun je dit niet veilig op de openbare weg.GreenSky schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 22:51:
Het is wel redelijk glad nu. Maar ik kan nog steeds 140 rijden zonder winterbanden
Daar heb je gelijk in.Anoniem: 178962 schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 22:53:
[...]
Het gaat er ook niet om dat het kan, het gaat erom of het veilig kan.
Daar ben ik het niet mee eens. Kijk het mag niet etc, als ik een boete krijg betaal ik die enzo, maar dat het niet veilig kan valt reuze mee. Sowieso, als je zo goed als rechtdoor rijdt op een vrij lege weg dan kan het best een beetje glad zijn. En dat kan zelfs op de A10.En in ieder geval in Nederland kun je dit niet veilig op de openbare weg.
In Duitsland vallen ook 50% meer verkeersdoden dan in Nederland. Vooral blijven lachen natuurlijk.Microkid schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 20:15:
[...]
3cm sneeuw? In Duitsland en Oostenrijk lachen ze daar om.
Disclaimer: ik zeg niet dat die extra doden ook daadwerkelijk komen door te hard rijden bij sneeuw
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Anoniem: 178962
En wat is volgens jou dan precies de reden dat het niet mag? Lekker mensen pesten?GreenSky schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 00:07:
[...]
Daar heb je gelijk in.
[...]
Daar ben ik het niet mee eens. Kijk het mag niet etc, als ik een boete krijg betaal ik die enzo, maar dat het niet veilig kan valt reuze mee. Sowieso, als je zo goed als rechtdoor rijdt op een vrij lege weg dan kan het best een beetje glad zijn. En dat kan zelfs op de A10.
Volgens mij is nog altijd de reden dat het niet veilig kan en dus ook niet mag.
Dat jij 140 km/u rechtdoor kan rijden op een gladde weg geloof ik wel, maar wat nu als er ineens iemand die 80 km/u rijdt wil gaan inhalen en voor jou de baan op komt? Ik denk dat je dan op de rem drukt van schrik, je wielen per direct stilstaan en je in een mooie spin de greppel in gaat.
Het mooie aan een forum is dat je nooit iemand zal horen zeggen dat het toch niet ging, die zijn namelijk dood en kunnen niet meer posten
Maar goed, vandaag was het een beetje te gortig, 140 op de A10.
Anoniem: 178962 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 00:57:
[...]
Het mooie aan een forum is dat je nooit iemand zal horen zeggen dat het toch niet ging, die zijn namelijk dood en kunnen niet meer posten

ontopic
Maar rol maar eens met je winterbanden tot aan een versneeuwde verkeersdrempel. Stil in het kuiltje er voor gaan staan en dan "normaal" wegrijden. Lukt niet hè.
Advies of actie nodig in de boomverzorging? Pruning boomverzorging
Harder dan 15-20 kun je hier dus echt niet rijden.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Is met die verhouding ook het aantal inwoners van het land meegenomen, of alleen het aantal verkeersdoden bijv in NL 10 doden en Duitsland 15, dus Duitsland heeft 50% meer verkeersdoden?Gizz schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 00:10:
[...]
In Duitsland vallen ook 50% meer verkeersdoden dan in Nederland. Vooral blijven lachen natuurlijk.
Disclaimer: ik zeg niet dat die extra doden ook daadwerkelijk komen door te hard rijden bij sneeuwMaar dat ze het in andere landen ook doen zegt mij niet zoveel om eerlijk te zijn.
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Leuk dat jij zo'n situatie schetst, maar zo was het dus niet. Ik vond het flauw om het zo expliciet te gaan zeggen in m'n vorige post maar blijkbaar is het nodig. Ik doe dat dus niet, ik ga niet met 140 langs allemaal verkeer rijden dat 80 a 90 rijdt, iig niet met dit weer. En nogmaals, vandaag heb ik niet eens 140 kunnen rijden.Gunner schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 09:13:
Dan ben je gewoon gek. Je moet je aanpassen aan de rest van het verkeer. Als iedereen op de A10 misschien 80 - 90 rijdt, en jij 140, dan heb je absoluut geen verkeersinzicht.
Dus gaarne mij niet op zo'n simpele manier voor gek uitmaken.
Verder is zo'n hoog snelheidsverschil niet eens zo'n probleem bij normaal weer, je moet alleen continu kijken wat je mede weggebruikers doen. En het wordt wat moeilijker gemaakt door al die figuren die dweilen over de weg, en nooit knipperlichten gebruiken. Dat zijn er helaas nogal wat.
[ Voor 15% gewijzigd door !null op 07-01-2009 10:33 ]
Gunner bedoelde dat waarschijnlijk in het algemeen gesprokenGreenSky schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 10:29:
Volgens mij is NL het veiligste land qua verkeer ter wereld, dus het zal wel naar verhouding zijn.
[...]
Leuk dat jij zo'n situatie schetst, maar zo was het dus niet. Ik vond het flauw om het zo expliciet te gaan zeggen in m'n vorige post maar blijkbaar is het nodig. Ik doe dat dus niet, ik ga niet met 140 langs allemaal verkeer rijden dat 80 a 90 rijdt, iig niet met dit weer. En nogmaals, vandaag heb ik niet eens 140 kunnen rijden.
Dus gaarne mij niet op zo'n simpele manier voor gek uitmaken.
Verder is zo'n hoog snelheidsverschil niet eens zo'n probleem bij normaal weer, je moet alleen continu kijken wat je mede weggebruikers doen. En het wordt wat moeilijker gemaakt door al die figuren die dweilen over de weg, en nooit knipperlichten gebruiken. Dat zijn er helaas nogal wat.
Elect a clown, expect a circus.
Die dingen worden gewoon per vaste eenheid bekeken, anders slaat het natuurlijk nergens op.Hari-Bo schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 10:13:
[...]
Is met die verhouding ook het aantal inwoners van het land meegenomen, of alleen het aantal verkeersdoden bijv in NL 10 doden en Duitsland 15, dus Duitsland heeft 50% meer verkeersdoden?
Nederland heeft 50 verkeersdoden per miljoen inwoners per jaar, Duitsland 71.
Of als je het liever per afstand heb (Slachtoffers per miljard voertuigkilometers (IRTAD)): Duitsland 7,48 en Nederland 4,97.
Overigens 'leuke' sidenote: de Belgen met hun fenomenale "leer lekker maar zelf rijden met je ouders!" systeem hebben 122 verkeersdoden per miljoen inwoners.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Het is dan weer niet juist om dat aan dat systeem te wijten, die link leg je zelf.Gizz schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 11:15:
[...]
Overigens 'leuke' sidenote: de Belgen met hun fenomenale "leer lekker maar zelf rijden met je ouders!" systeem hebben 122 verkeersdoden per miljoen inwoners.
Studies uit landen waar ze dat ook doen wijzen erop dat het de verkeersveiligheid te goede komt.
Zou graag eens zo'n onderzoek lezen. Kun je een linkje sturen via DM/mail? Het wordt nu wel erg offtopic
Mooi he? 85% van de Nederlanders vindt dat ze bovengemiddeld goed rijden....GreenSky schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 09:11:
Ik ben wel iets ervarener dan dat. Ok, ik heb maar 5 jaar rij ervaring, maar ik denk een aardig verkeersinzicht te hebben opgebouwd. Ik ga niet 140 rijden als ik niet denk dat het kan. Je stippelt als het ware een koers uit om het zomaar te noemen, waarvan je weet dat je die veilig kan overbruggen (qua grip etc) maar waarbij de kans dat auto's in eens naar links gaan heel laag is. En sowieso doe ik het niet als ik geen uitweg heb. Ik ga dit niet op een 2 baans weg doen met dit soort weer, ik zorg dat ik altijd naar links kan om uit te wijken (hou ook altijd in de gaten wat er naast en achter me rijdt (wat natuurlijk hoort)). En dat doe ik ook vaak, dat uitwijken, ik rem niet zo graag.
Maar goed, vandaag was het een beetje te gortig, 140 op de A10.

Als je ook nog je binnenspiegel en buitenspiegels gebruikt dan stijgt dat percentage al snel naar de 90%!GreenSky schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 15:23:
Goh die kenden we nog niet. Nou ja, ik rij per definitie beter dan 50% want ik gebruik tenminste m'n knipperlichten en ik kan tenminste tussen de lijntjes rijden
Maar goed, lijkt me genoeg off-topic zo.
Dan denk ik dat jij het beste van allemaal rijdt, en dus best een tandje harder kan dan de rest!GreenSky schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 15:34:
Haha en ik kijk ook nog letterlijk altijd braaf in m'n dooie hoek, hoeveel procent is het dan?![]()
Maar goed, lijkt me genoeg off-topic zo.
Maar goed, ik ben dit gezanik een beetje zat.
[ Voor 28% gewijzigd door !null op 07-01-2009 15:55 ]
EraZor schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 15:36:
[...]
Dan denk ik dat jij het beste van allemaal rijdt, en dus best een tandje harder kan dan de rest!
Gunner schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 15:37:
Ik wou dat ik zo goed kon rijden als GreenSky
Veel mensen zeggen dat ze wel weten wanneer ZIJ harder kunnen rijden.
IMHO moet je je snelheid niet aanpassen op wat jij kan, maar aanpassen op de situatie.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Maar goed, ontopic. Als dat het enige winterse weer is (dat het nu dus weer over gaat) dan ben ik blij geen winterbanden gekocht te hebben. Maar het scheelt al dat mijn banden vrij sportief en dus zacht zijn.
[ Voor 19% gewijzigd door !null op 09-01-2009 09:54 ]
Ik weet het niet. Ik heb nu winterbanden en ik had vooraf gezegd dat ik er geen zou kopen. M'n schoonouders wilden echter graag dat we toch op winterbanden gingen rijden, dus ze betaalden de banden en die neem ik natuurlijk graag aan. Het blijft lastig vergelijken omdat ik in deze omstandigheden dus niet op winterbanden rijd, maar ik heb wel het gevoel dat ik meer grip heb dan wie op zomerbanden rijdt. Goed, de sneeuw ligt hier misschien eens een maand en daarna is het weer droog, maar die maand heb je naar mijn mening wel veel meer grip dan op zomerbanden. Daarna rijd je een paar maanden op wegen waar zomerbanden ook prima konden, maar die zomerbanden liggen nu lekker slijtvrij te liggen ipv dat ik daar weer een mm of twee vanaf rijd. Zo duur zijn winterbanden niet: online heb ik een set van vier A-merk banden gemonteerd voor 250 euro, net zo'n bedrag als zomerbanden ongeveer.
Laten we overigens ook niet vergeten dat het heel menselijk is om datgene aan te raden dat je zelf gebruikt. Dus als je op winterbanden rondrijdt, is dat een bewuste keuze geweest en uiteraard vind je dat iedereen dat dan zou moeten doen. En daar tegenover staat de groep die op zomerbanden blijft rijden. Er is een reden dat ze geen winterbanden kopen, dus ze zullen niet gaan roepen dat iedereen winterbanden moet hebben. Beetje een zinloze discussie dus.
[ Voor 19% gewijzigd door Grrrrrene op 09-01-2009 11:00 ]
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Anoniem: 16225
Goodyear Ultragrip
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 16225 op 09-01-2009 11:54 ]
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
als je in de winter op wanli rijd en in de zomer op P zero nero dan hoop ik inderdaad dat het rijgedrag van de winterbanden tegenvalt
En vast ook nog het feit dat z'n zomersloffen 20" zijn en de winterbandjes 14" (oid).Reloader schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 13:29:
welk merk winterbanden? en welk merk zomerbanden?
als je in de winter op wanli rijd en in de zomer op P zero nero dan hoop ik inderdaad dat het rijgedrag van de winterbanden tegenvalt
Om maar even een verschilletje te noemen :-)
Het is inderdaad een stukje informatiever als ik de banden en typen er bij geef, maar geloof me mijn zomerbanden zijn ook niet de aller beste ter wereld.Reloader schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 13:29:
welk merk winterbanden? en welk merk zomerbanden?
Winter: Vredestein Snowtrac 2
Zomer: Continental Sport Contact
De maat is in beide gevallen 205/55 r16, mijn winterbanden zitten om mijn gewone LM velgen.
Ik moet er wel bij zeggen dat mijn Golf een sport onderstel heeft, mijn vering en mijn stabilisator stangen zijn daardoor wel wat stugger dan bij een normale Golf. Ik merk vooral bij korte felle stuur bewegingen dat de auto lang niet zo scherp reageert als met zomer banden.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Ik heb ze er zelf even omgezet ... en tata wat een verschil! Echte gladheid heb ik inderdaad niet kunnen testen, maar het rubber lijkt een stuk soepeler en veel minder stuiterig!
Hulde!
Dan had je high performance winterbanden moeten nemen, die zijn uiteraard minder nuttig in vers gevallen sneeuw, maar de wang is wat harder, wat meer rubber en een compleet ander loopvlak. Dan nog presteren ze uiteraard minder dan je zomerbanden, maar het verschil wordt al minder.SnowDude schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 15:55:
[...]
Het is inderdaad een stukje informatiever als ik de banden en typen er bij geef, maar geloof me mijn zomerbanden zijn ook niet de aller beste ter wereld.
Winter: Vredestein Snowtrac 2
Zomer: Continental Sport Contact
De maat is in beide gevallen 205/55 r16, mijn winterbanden zitten om mijn gewone LM velgen.
Ik moet er wel bij zeggen dat mijn Golf een sport onderstel heeft, mijn vering en mijn stabilisator stangen zijn daardoor wel wat stugger dan bij een normale Golf. Ik merk vooral bij korte felle stuur bewegingen dat de auto lang niet zo scherp reageert als met zomer banden.
De Vredestein Snowtrac is nou eenmaal een echte winterband en daar haal je niet snel alles uit met de Nederlandse weersomstandigheden. Dus als je in de winter overstapt van een high performance stugge zomerband naar een comfortabele all-round winterband dan merk je daar wat van. Wat je namelijk nu mist is een bepaalde mate van zekerheid met insturen omdat de wang slapper is, dat wil niet zeggen dat je direct grip verliest, het is gewoon even wennen en eventueel aan te raden op een lege parkeerplaats even de grens op te zoeken, tussen grip en glijden.
Verder alles goed.....[b][message=31332843,noline]
Ik heb ze er zelf even omgezet ... en tata wat een verschil! Echte gladheid heb ik inderdaad niet kunnen testen,
Dit topic is gesloten.