Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Anoniem: 89521
Weer een gehersenspoeldepeugeot206gt schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 15:22:
[...]
Zoals eerder is aangehaald, ik wil ook graag een keer een braketest doen (zonder sneeuw) maar bij een temperatuur van 0 graden. Dan weet ik namelijk zeker dat degene acuut mijn achterbumper aan gort rijdt.
Een goede zomerband is bij 0 graden en droge of natte weg superieur aan iedere winterband.
3x zo lang bewijst dat u gewoon uit uw nek zit te l*llen._JGC_ schreef op maandag 03 november 2008 @ 09:23:
Ik heb destijds winterbanden aangeschaft nadat ik in een winter een paar keer meer dan 3x zoveel reistijd kwijt was voor een ritje naar mn werk. Paar kilometer spekgladde weg waar blijkbaar niet of nauwelijks gestrooid werd en 20km/h al te snel is (tja... carpoolen is goed... totdat je collega in the middle of nowhere woont).
Ik weet niet waar jij je wijsheid hebt gekregen, maar zonder te weten over de situatie en de afgelegde weg kan je hier niks over zeggen. Ik heb dan ook het idee dat je alleen maar wat loopt te stangen ipv serieus reageert.Anoniem: 89521 schreef op maandag 03 november 2008 @ 17:29:
[...]
3x zo lang bewijst dat u gewoon uit uw nek zit te l*llen.
Op een rit van 100km, waarbij 50km snelweg is en de andere 50km verdeeld is over 30km provinciale weg en 20km binnenweg ben je wel degelijk 3x zo lang onderweg als het tegenzit:
- snelweg mag je blij zijn met 80-100km/h, waar je normaal 120-140 kunt rijden.
- provinciale weg waar wel gestrooid wordt mag je blij zijn met 50km/h, normaal kan 80-100km/h.
- binnenweg waar niet gestrooid wordt mag je blij zijn met 40km/h, bij bochten in de weg is 20-30km/h al niet meer verantwoord. Normaal rijd je dat soort wegen met 60-80km/h, afhankelijk van situatie en snelheidslimiet.
Daarnaast heb ik nog 10 minuten mogen staan wachten voor een opeltje die de sloot was ingereden onderweg, politie had de weg afgezet zodat de sleepwagen de opel uit de sloot kon vissen. Wat ik daar dan wel weer vreemd aan vond was dat mevrouw zonder problemen de spekgladde scherpe bocht had genomen, maar vervolgens 300m verderop op het rechte stuk de sloot was ingereden.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
6 meter, dat is 1,5 autoGunner schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 09:20:
Ik hoorde een reclame van Michelin dat een winterband maar 6 meter eerder stilstaat dan een zomerband. Niet echt zo schokkend dat ik gelijk bij de kwik-fit sta.
Maar is wel een beetje weinig info, is dat met 50km/u of 120km/u, en op nat of droog wegdek...
meer ontopic:
Ik heb winterbanden in m'n leasecontract zitten, dus binnenkort ga ik even een afspraak maken. Kans is groot dat ik in januari ook nog naar oostenrijk ga, dus dan is het ook wel nodig!
[ Voor 17% gewijzigd door GeleFles op 04-11-2008 09:33 ]
Voor die zes meter pas ik m'n weggedrag wel aan, daar hoef ik geen honderden euro's voor uit te geven aan een stel banden.RonnieB82 schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 09:32:
[...]
6 meter, dat is 1,5 autoklinkt goed genoeg lijktme! (genoeg voor een verschil tussen wel/geen botsing)
Dat vertelde de reclame niet. Misschien staat het op de site van Michelin.Maar is wel een beetje weinig info, is dat met 50km/u of 120km/u, en op nat of droog wegdek...
Hangt heel erg af van de omstandigheden waaronder getest is. Er zijn ook wel omstandigheden waarbij een zomerband 6 meter eerder stilstaat dan een winterband, en dat kan ook gewoon bij 6 graden zijn. Al vriest het -10, zolang er geen rotzooi uit de lucht valt is er weinig verschil tussen een zomerband en een winterband.Gunner schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 09:20:
Ik hoorde een reclame van Michelin dat een winterband maar 6 meter eerder stilstaat dan een zomerband. Niet echt zo schokkend dat ik gelijk bij de kwik-fit sta.
dat is dan jouw persoonlijke mening. Maar ik verwijs weer eens naar testen zoals er hier ook eentje in 't topic is gepost dat lijk je alleen niet te zien, de rede dat mijn reactie zo in elkaar stak is omdat je ook daar verder niet op in gaat als je zoiets te zien krijgt.Ronald schreef op zondag 02 november 2008 @ 16:54:
[...]
Jij weet me een partij constructief te discussieren zeg, mijn complimenten...
Ik schrijf dat de NADELEN van winterbanen in goede omstandigheden RUIMSCHOOTS opwegen tegen de voordelen die ze bieden als het nat is, laat staan als de weg verijst door sneeuw, hagel, ijsel.
En voor jou wil ik best die 0.1 sec extra afstand houden, als jij 2 seconden extra pakt achter mij als het plenst of opvriest/hagelt/whatever.
denk dat je nogal de suggestie wekte dat dit allemaal voorkomen had kunnen worden (lees die 3x zo veel reistijd) door winterbanden._JGC_ schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 09:19:
[...]
Ik weet niet waar jij je wijsheid hebt gekregen, maar zonder te weten over de situatie en de afgelegde weg kan je hier niks over zeggen. Ik heb dan ook het idee dat je alleen maar wat loopt te stangen ipv serieus reageert.
Op een rit van 100km, waarbij 50km snelweg is en de andere 50km verdeeld is over 30km provinciale weg en 20km binnenweg ben je wel degelijk 3x zo lang onderweg als het tegenzit:
- provinciale weg waar wel gestrooid wordt mag je blij zijn met 50km/h, normaal kan 80-100km/h.
- binnenweg waar niet gestrooid wordt mag je blij zijn met 40km/h, bij bochten in de weg is 20-30km/h al niet meer verantwoord. Normaal rijd je dat soort wegen met 60-80km/h, afhankelijk van situatie en snelheidslimiet.
Daarnaast heb ik nog 10 minuten mogen staan wachten voor een opeltje die de sloot was ingereden onderweg, politie had de weg afgezet zodat de sleepwagen de opel uit de sloot kon vissen. Wat ik daar dan wel weer vreemd aan vond was dat mevrouw zonder problemen de spekgladde scherpe bocht had genomen, maar vervolgens 300m verderop op het rechte stuk de sloot was ingereden.
[ Voor 46% gewijzigd door GoldenSample op 04-11-2008 10:09 ]
Daarbij merk ik dan wel op dat de mensen hier die op winterbanden rijden aangeven dat het goed bevalt wat ik vreemd vind want een goede zomerband presteert op droog en nat wegdek gewoon beter volgens diverse testen.
Wat mij goed bevalt aan winterbanden is rijden met rotzooi op de weg. Dat is niet alleen sneeuw, maar ook modder en klei wat de boeren hier op dit moment massaal over de weg aan het uitrijden zijn.
Verder kan de snelheid iets omhoog bij lage temperaturen of als er rotzooi uit de lucht komt vallen, maar in de praktijk heb je daar weinig aan omdat het gros op zomersloffen rijdt en je met dat soort weersomstandigheden toch niet gaat inhalen. Winterbanden zijn overigens geen garantie voor niet slippen bij glad weer, het is alleen een hulpmiddel. Je bent altijd nog zelf degene die gasgeeft en het stuur in handen heeft.
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
Ik schat het op grond van deze (op zich ook al geflatteerde) opgaven van de hoger mogelijke snelheden met winterbanden, dat de reistijd (ALS je altijd maar als een debiel rijdt) hooguit 30% minder zou kunnen zijn_JGC_ schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 09:19:
[...]
Ik weet niet waar jij je wijsheid hebt gekregen, maar zonder te weten over de situatie en de afgelegde weg kan je hier niks over zeggen. Ik heb dan ook het idee dat je alleen maar wat loopt te stangen ipv serieus reageert.
In de praktijk gaat dat dus minder dan 10% worden.
Tot zover de 3x reistijd.
Ik heb vandaag een testdag meegemaakt in Lelystad.Yohost! schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 12:01:
Als ik dit zo allemaal lees dan kan ik concluderen dat winterbanden alleen echt nuttig zijn als er sneeuw ligt.
Daarbij merk ik dan wel op dat de mensen hier die op winterbanden rijden aangeven dat het goed bevalt wat ik vreemd vind want een goede zomerband presteert op droog en nat wegdek gewoon beter volgens diverse testen.
Daar heb ik verschillende proeven mogen doen met auto's voorzien van zomer- en winterbanden op nat wegdek.
Ik kan je verzekeren dat winterbanden beter presteren dan de zomerbanden.
"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
1-Een bredere band heeft op droog en nat meer grip, behalve bij diepe plassen en sneeuw.Lordy79 schreef op zondag 02 november 2008 @ 22:53:
1-Overigens heeft, zoals hierboven genoemd, een (zeer) brede band sowieso een slechtere grip dan een smallere band en heeft dat minstens zoveel effect als het verschil tussen winter- en zomerbanden.
2-Verder is het gewoon de vraag of het veel sneeuwt in NL of niet. Zo niet, dan zijn winterbanden niet echt nodig, maar mét sneeuw presteren winterbanden significant beter.
2-Geheel juist
Ik weet heel zeker dat de organisator dat niet geheel uit idealisme deed...Zondagskindje schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 17:13:
[...]
Ik heb vandaag een testdag meegemaakt in Lelystad.
Daar heb ik verschillende proeven mogen doen met auto's voorzien van zomer- en winterbanden op nat wegdek.
Tot zover de waarde van een "test"
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 89521 op 04-11-2008 17:19 ]
• het kost bakken met geld (aanschaf en omwisselen)
• mag niet harder dan 200 km/u
• ik vind de mijne met regen zeer slecht
Voordelen winterbanden:
• mijn winterbanden hebben een iets hogere wang en daardoor rijdt de auto wat soepeler
• geen sneeuwkettingen om hoeven doen (tenzij het extreem slecht weer is en steile bergen enzo)
Of ik nieuwe winterbanden ga kopen als deze versleten zijn weet ik nog niet. Ik heb denk ik meer profijt van ESP en ABS, dan van winterbanden.
Ik was in het begin echt een profeet voor winterbanden, maar nu twijfel ik. Alleen op sneeuw zijn ze superieur, maar daar zijn de meeste het ook wel over eens. Met regen betwijfel ik ten zeerste of een winterband beter is. Mijn Continental Super Contact Sport II (of zoiets) zijn in de regen veel beter dan de winterbanden die ik nu heb.
Bij mij kostte de velgen extra geld, maar omwisselen kan ik verder zelf. En aanschaf: als je winterbanden eronder zitten, slijten je zomerbanden niet.Vatt schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 18:29:
Nadelen winterbanden:
Volgens mij hoeft dat tegenwoordig niet meer een probleem te zijn.• mag niet harder dan 200 km/u
Vredestein ftw! In een ADAC test was Vredestein winterband een league of its own..• ik vind de mijne met regen zeer slecht
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Ik neem aan dat het hier om een test ging van een fabrikant die graag winterbanden wilde verkopen ? Alle onafhankelijke testen geven nl. aan dat op een dag als vandaag zowel bij droog als bij nat weer een goede zomerband beter is dan een goede winterband.Zondagskindje schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 17:13:
[...]
[removed]
Nee hoor, dit was niet op uitnodiging van een fabrikant.redwing schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 21:02:
[...]
Ik neem aan dat het hier om een test ging van een fabrikant die graag winterbanden wilde verkopen ? Alle onafhankelijke testen geven nl. aan dat op een dag als vandaag zowel bij droog als bij nat weer een goede zomerband beter is dan een goede winterband.
Ongeacht wat die testen zeggen: ik heb wel degelijk het verschil gevoeld en gezien.
"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
Het is een soort religie.Zondagskindje schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 21:51:
[...]
Nee hoor, dit was niet op uitnodiging van een fabrikant.
Ongeacht wat die testen zeggen: ik heb wel degelijk het verschil gevoeld en gezien.
Hoewel het zonneklaar is dat god niet bestaat, blijven sommigen er toch in geloven....
Wat doen jullie dan allemaal in de regen?Vatt schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 18:29:
Nadelen winterbanden:
• mag niet harder dan 200 km/u
• ik vind de mijne met regen zeer slecht
Voordelen winterbanden:
• mijn winterbanden hebben een iets hogere wang en daardoor rijdt de auto wat soepeler
• geen sneeuwkettingen om hoeven doen (tenzij het extreem slecht weer is en steile bergen enzo)
Of ik nieuwe winterbanden ga kopen als deze versleten zijn weet ik nog niet. Ik heb denk ik meer profijt van ESP en ABS, dan van winterbanden.
Ik was in het begin echt een profeet voor winterbanden, maar nu twijfel ik. Alleen op sneeuw zijn ze superieur, maar daar zijn de meeste het ook wel over eens. Met regen betwijfel ik ten zeerste of een winterband beter is. Mijn Continental Super Contact Sport II (of zoiets) zijn in de regen veel beter dan de winterbanden die ik nu heb.
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!
Ik doe in ieder geval niks bijzonders. Gewoon optrekken bij een stoplicht en ik zie het traction control lampje al oplichten. Dat had ik met m'n zomerbanden dus echt niet. Misschien hoek ik wel te scherp een bocht in, maar ik voel hem over z'n voorwielen soms gewoon wegglijden. Kan ook door die hogere wang komen, maar m'n zomerbanden rijden qua bochtenwerk zeker beter.Repeat schreef op woensdag 05 november 2008 @ 01:40:
Wat doen jullie dan allemaal in de regen?Want ik kan met mn praktisch gladde banden nog prima rijden in de regen, zolang ik maar niet de bochten door ga scheuren, maar dat moet je toch niet doen op een natte weg als je verstandig bent. Dus ik snap het belang van die "prestaties" niet zo?
Mooi! Ik ben een man van praktijk ervaringZondagskindje schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 17:13:
[...]
Kun je niet nog iets meer vertellen over wat voor testen en met welke banden?
Want ik vind het wel opmerkelijk dat jij nu betere resultaten haalt op winterbanden.
Als jij weg glijd over je voorwielen met je BMW moet je gewoon meer gas geven, probeer maar eensReloader schreef op woensdag 05 november 2008 @ 11:39:
als ik het zo lees, denk ik wel dat de gemiddelde tweaker sportief rijd .... uitbreken, weg voelen glijden etc.. nooit last van
Ik rij zelf ook atlijd wel sportief, ook wel op het circuit, dan wil ik dus hele goeie banden. Maar dan ga ik niet op winterbanden, die zijn nooit sportief genoeg. Dan kan ik wel supergoeie winterbanden kopen die ook heel sportief zijn, dan ben ik aanzienlijk meer geld kwijt, en ik rij toch niet veel km's. En het weer is meestal toch niet zo slecht dat winterbanden nodig zijn.
Ik hoor hier mensen ook over hevige regen, maar daarvoor hebben we nog altijd gewone 'zomer' banden. Anders zouden we net zo goed op slicks gaan rijden in de zomer.
[ Voor 21% gewijzigd door !null op 05-11-2008 11:49 ]
Maar wat voor zomer en wat voor winterbanden waren dat dan ? Zoals ik al zei komt er bij alle onafhankelijke testen tussen gelijksoortige winter en zomerbanden uit dat bij normaal weer de zomerbanden beter zijn en winterbanden pas echt tot hun recht komen bij sneeuw/ijs. Als er bij jou in de praktijk dus iets anders uitkomt ben ik wel benieuwdZondagskindje schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 21:51:
[...]
Nee hoor, dit was niet op uitnodiging van een fabrikant.
[removed]
Ik. (vanaf volgende week zaterdag zitten ze ook weer op/onder de Passat)
@rest:
Op gewone wegen bij normale omstandigheden heb je weinig aan WiBa.
Echter in de sneeuw zijn ze toch wel erg lekker:
Even een weekje kamperen in de sneeuw. met zijn 6-en, twee auto's Volvo 850 op zomersloffen en mijn oude Passat op wintersloffen. Om vanaf de Zeltplatz naar de openbare weg te komen moesten we een besneeuwd 10% hellingkje op. Passat rolt gewoon naar boven
850 met veel kunst en vliegwerk kwam niet verder dan halverwege en dan achteruit glijden terug naar af. Sneeuwkettingen maar omgelegd...
Advies of actie nodig in de boomverzorging? Pruning boomverzorging
Winterbanden alleen betere remweg als er sneeuw of ijs ligt. Zelfs onder de magische grens van 7 graden deden zomerbanden het stukken beter. Vooral als het nat weer was, was de remweg met winterbanden veel langer.
Dus vraag je jezelf af; hebben we in een standaard winter in NL vaker last van een druilerig regendag met temperature boven de 0 graden of rijden we regelmatig met z'n allen over de sneeuw.
Ik vind de voordelen van die paar keer dat er sneeuw ligt niet opwegen tov de nadelen die je hebt met winterbanden (=> langere remweg met temps > 0 graden en/of met regen). Daarbij, als het erg sneeuwt blijf je toch lekker thuis?
Voor de mensen die beweren dat er in Nederland zelden of nooit situaties zijn waarin winterbanden nut hebben, ga vanavond eens op de A1 bij Deventer rijden... Ik was erg blij dat ik er toch echt wel winterbanden onder heb liggen nu. De A1 was namelijk 1 gladde strook van sneeuw die ook daadwerkelijk bleef liggen. Ik ben heel even bij een pomp van de weg gegaan, en met m'n winterbanden was het al een uitdaging over de sneeuw weg te rijden, met de zomerbanden was het helemaal lastig geworden.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Sja, aan de andere kant heb ik met een E34 525TDS zonder winterbanden eens 's nachts van Arnhem naar Zutphen gereden terwijl alles besneeuwd was . Ok, niet ideaal, maar het ging wel en dan heb je het over een 5 serie met turbogat.deepbass909 schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 21:44:
Even een trapje
Voor de mensen die beweren dat er in Nederland zelden of nooit situaties zijn waarin winterbanden nut hebben, ga vanavond eens op de A1 bij Deventer rijden... Ik was erg blij dat ik er toch echt wel winterbanden onder heb liggen nu. De A1 was namelijk 1 gladde strook van sneeuw die ook daadwerkelijk bleef liggen. Ik ben heel even bij een pomp van de weg gegaan, en met m'n winterbanden was het al een uitdaging over de sneeuw weg te rijden, met de zomerbanden was het helemaal lastig geworden.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat winterbanden onzin zijn. Ik heb ze er niet onder en denk dat ik het deze winter ook wel ga redden. Mijn banden hebben een redelijk grof profiel en genoeg mm's want zijn vrij nieuw. Verder moet ik wat bedachtzamer zijn. Voor volgend jaar wil ik ze wel aanschaffen.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Dit zijn dan ook precies de dagen dat winterbanden veel beter zijn. Vraag is alleen hoe lang jij nu al op winterbanden rijd en of je er ook bij stil staat dat vanaf dat je ze er op hebt gelegd tot nu zomerbanden beter waren geweestdeepbass909 schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 21:44:
Even een trapje
[removed]
Let er dan wel op dat winterbanden met minder dan 4mm profiel in Duitsland niet meer als winterband gelden..R.E. schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 15:08:
Naast dat het gewoon veiliger is, wil ik in (zuid) duitsland met winterse omstandigheden niet onverzekert rondrijden en aangezien de winterbanden op de corolla nog niet op zijn, gebruiken we die ook nog. Die gaan we niet meer vervangen denk ik....
[ Voor 7% gewijzigd door secoh op 23-11-2008 10:52 ]
You are standing in an open field west of a white house, with a boarded front door. There is a small mailbox here.
Vrijdag met collega zonder winterbanden over de A7 gereden, kregen we een dikke hagelbui. We zijn naar de rechterbaan gegaan, 70 gaan rijden en 400 meter afstand gaan houden. Op de linkerbaan reden de meesten 90km/h, en allemaal kop-aan-staart rijden. Dat je geen zin hebt om winterbanden te kopen/monteren kan ik me inkomen, maar dat je je weggedrag niet aanpast snap ik niet. Gisteravond toen we naar huis reden door de sneeuw stond de teller al op 6 doden dit weekend.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Met veilig rijden en afstand houden kom je met zomerbanden ook ver hoor, winterbanden zijn ook in deze weersomstandigheden niet echt zaligmakend, alhoewel heel veel mensen dat wel denken. Met je gezond verstand gebruiken kom je verder mee als de winterbanden op de auto. Veel mensen denken dat ze in deze omstandigheden roekelozer kunnen rijden "omdat ze winterbanden hebben". Foute gedachtegang IMODropjesLover schreef op zondag 23 november 2008 @ 16:48:
k heb een 2e setje velgen en een set banden die niet echt lekker zijn (2 weinig/geen profiel, 2 slechte grip in vochtig weer), dus k zou wel kunnen. maar k heb geen geld voor een 2e set banden die k maar 3 maanden/jaar gebruik (student). wel een extra nadeel is dat mn ABS er nu uit ligt... dus maar gewoon veilig rijden en extra afstand houden
Elect a clown, expect a circus.
Je hebt net mijn punt bewezen.
Elect a clown, expect a circus.
Zowiezo moet ik er eens snel andere banden er onder leggen, degene die er nu onder liggen hebben te weinig profiel en zijn zowiezo geen fijne banden. Vandeweek er eens goede Michelins onder leggen.
[removed]
Afstand houden geldt altijd en op sneeuw zeker, ongeacht het type band.Slasher schreef op zondag 23 november 2008 @ 16:54:
[...]
Met veilig rijden en afstand houden kom je met zomerbanden ook ver hoor, winterbanden zijn ook in deze weersomstandigheden niet echt zaligmakend, alhoewel heel veel mensen dat wel denken. Met je gezond verstand gebruiken kom je verder mee als de winterbanden op de auto. Veel mensen denken dat ze in deze omstandigheden roekelozer kunnen rijden "omdat ze winterbanden hebben". Foute gedachtegang IMO
Maar het verschil is op sneeuw wel erg groot. Uit een remtest van de anwb met 50km/h bleek dat bij vol remmen de auto met zomerbanden nog een snelheid van 30km/h had toen de auto met winterbanden tot stilstand was gekomen. Het verschil in remafstand was 30m tov 65m. Geen kattepis dus. Ter vergelijking gaf de anwb aan dat een auto met zomerbanden op een droog wegdek er ong 12m over doet om vanaf 50km/h tot stilstand te komen.
Maar aan de andere kant heb je bij een graad of 10/15 (en volgens de teszten die ik de laatste tijd zie zelfs al bij lagere temperaturen) met een winterband al 15% meer remweg nodig. Nu zie je in sneeuw het verschil natuurlijk veel duidelijker, maar ik vraag me wel af 15% extra remweg gedurende 95% van de dagen opweegt tegen 200% gedurende die paar dagen die overblijvenTHIJZEL schreef op zondag 23 november 2008 @ 19:18:
[...]
Afstand houden geldt altijd en op sneeuw zeker, ongeacht het type band.
Maar het verschil is op sneeuw wel erg groot. Uit een remtest van de anwb met 50km/h bleek dat bij vol remmen de auto met zomerbanden nog een snelheid van 30km/h had toen de auto met winterbanden tot stilstand was gekomen. Het verschil in remafstand was 30m tov 65m. Geen kattepis dus. Ter vergelijking gaf de anwb aan dat een auto met zomerbanden op een droog wegdek er ong 12m over doet om vanaf 50km/h tot stilstand te komen.
[ Voor 3% gewijzigd door redwing op 23-11-2008 20:06 ]
[removed]
Weet iemand waarom mensen hun dak met 7-10cm sneeuw bedekt laten? Bij het remmen schuift dit zo lekker op je voorruit... en je wissers krijgen dat er echt niet meer af....
Advies of actie nodig in de boomverzorging? Pruning boomverzorging
Dat doen ze om de auto's die achter hun rijden te pesten met 1 grote druppelwaas van sneeuw en af en toe van de grote brokken die door de lucht vliegen..dhr. banuyn schreef op maandag 24 november 2008 @ 09:18:
Weet iemand waarom mensen hun dak met 7-10cm sneeuw bedekt laten? Bij het remmen schuift dit zo lekker op je voorruit... en je wissers krijgen dat er echt niet meer af....
Echt.. Ze zouden mensen enorme boetes moeten geven die hun auto niet sneeuwvrij maken..
Toch viel het mij wel op vanochtend dat doordat iedereen wat rustiger reed de doorstroming wel beter leek.. Had eigenlijk minder file dan normaal..
Maar 15% op 12 meter (50km/u uit het voorbeeld hierboven) is peanuts, je praat over 1.8m meer bij vol remmen. Die 1,8 leg je al makkelijk af als je heel even niet je ogen op je voorganger hebt gericht. Ook foute bandenspanning geeft al snel een dergelijk verschil. Dus ja, winterbanden zijn bij droog weer inderdaad in het nadeel t.o.v. zomerbanden, maar dat verschil is eigenlijk maar klein. Bij winterse omstandigheden is het verschil in 1 klap dramatisch (meer dan 100% in het voordeel van de winterband). Aangezien je niet altijd even goed deze omstandigheden aan kan zien komen (ik had dit weekend bijv. absoluut niet verwacht om op sneeuw te moeten rijden), ben je gewoon de sjaak met je zomerbanden.redwing schreef op zondag 23 november 2008 @ 19:50:
[...]
Maar aan de andere kant heb je bij een graad of 10/15 (en volgens de teszten die ik de laatste tijd zie zelfs al bij lagere temperaturen) met een winterband al 15% meer remweg nodig. Nu zie je in sneeuw het verschil natuurlijk veel duidelijker, maar ik vraag me wel af 15% extra remweg gedurende 95% van de dagen opweegt tegen 200% gedurende die paar dagen die overblijvenIk ben er iig nog steeds van overtuigd van niet (mits je Nederland niet uithoeft in de winter), die paar dagen rijd ik wel extra voorzichtig.
Je moet hoe dan ook altijd je rijstijl aanpassen naar de omstandigheden, maar het maakt nogal uit of je nog redelijk kunt remmen, of alleen nog maar het pedaal aaien omdat anders je wielen direct blokkeren.
Ik heb afgelopen zaterdag ook kunnen ervaren dat je met ABS in de sneeuw toch echt minder hard remt, dan wanneer je de remdruk laat zakken en je vlak voor het blokkeren blijft zitten. ABS houdt de auto stuurbaar, maar laat hem niet altijd harder remmen.
Overigens heb ik van het weekend geen last gehad van het beetje sneeuw dat er lag (randstad), ook al heb ik maar net wel of net niet APK waardig profiel op de voorbanden (achterbanden zijn goed gelukkig!). Aankomend weekend gaan er nieuwe goeie banden onder, Goodyear Assymetrics.
Gelukkig heb ik ook een sperdiff, sta ik niet zo snel vast als andere auto's. Het is natuurlijk geen wondermiddel maar goed.
Als de mensen zich keurig aan de adviezen houden is de doorstroming al veel beter.Danfoss schreef op maandag 24 november 2008 @ 09:33:
[...]
Toch viel het mij wel op vanochtend dat doordat iedereen wat rustiger reed de doorstroming wel beter leek.. Had eigenlijk minder file dan normaal..
Maar nee, mensen houden zich daar niet aan (in ieder geval niet voldoende) waardoor de boel toch aardig dichtslipt. Rekening houden met elkaar is er ook vaak niet bij.
Btw, lekker die discussies altijd over winterbanden..
Dat is allemaal leuk en aardig totdat je ook nog een poging tot sturen gaat doen. Ik heb ooit dankzij abs mijn auto in de berm kunnen sturen. Zonder abs was ik hoogstwaarschijnlijk met die blokkerende banden van je vol op m'n voorganger geschoven terwijl m'n wielen riching de berm wezen.GreenSky schreef op maandag 24 november 2008 @ 09:58:
ABS heeft een nadelig effect in de sneeuw. In de sneeuw wil je juist dat je wielen blokkeren en zich in de sneeuw ingraven. ABS doet juist z'n best om de wielen te laten blijven rollen waardoor je dus minder weerstand hebt in het geval van sneeuw. Voor ijzel ligt dat weer anders. In grote lijnen is ABS wel een voordeel.
Dit weekend had je sneeuw prima kunnen verwachten. Denk niet dat er iemand verbaasd over is geweest. Was toch duidelijk in het nieuws, krant etc. Zondag elk half uur file berichten met status over waar de sneeuw was.deepbass909 schreef op maandag 24 november 2008 @ 09:46:
[...]
Maar 15% op 12 meter (50km/u uit het voorbeeld hierboven) is peanuts, je praat over 1.8m meer bij vol remmen. Die 1,8 leg je al makkelijk af als je heel even niet je ogen op je voorganger hebt gericht. Ook foute bandenspanning geeft al snel een dergelijk verschil. Dus ja, winterbanden zijn bij droog weer inderdaad in het nadeel t.o.v. zomerbanden, maar dat verschil is eigenlijk maar klein. Bij winterse omstandigheden is het verschil in 1 klap dramatisch (meer dan 100% in het voordeel van de winterband). Aangezien je niet altijd even goed deze omstandigheden aan kan zien komen (ik had dit weekend bijv. absoluut niet verwacht om op sneeuw te moeten rijden), ben je gewoon de sjaak met je zomerbanden.
Je moet hoe dan ook altijd je rijstijl aanpassen naar de omstandigheden, maar het maakt nogal uit of je nog redelijk kunt remmen, of alleen nog maar het pedaal aaien omdat anders je wielen direct blokkeren.
Ik heb afgelopen zaterdag ook kunnen ervaren dat je met ABS in de sneeuw toch echt minder hard remt, dan wanneer je de remdruk laat zakken en je vlak voor het blokkeren blijft zitten. ABS houdt de auto stuurbaar, maar laat hem niet altijd harder remmen.
Verder gisteren de hele dag op de weg gezeten met zomerbanden. Geen centje pijn. Ging prima, snelheid aanpassen, goed anticiperen en vooral geen onverwachte dingen doen.
En zomerbandomstandigheden hebben we zo veel vaker in de winter, dat je dat ook even mee moet nemen in de risico afweging.
Klopt helemaal, maar ik vraag me gewoon af hoeveel ongelukken er voorkomen kunnen worden met die 15% meer grip (bedenk dus ook dat je in b.v. bochten ook iets minder snel de bocht uitvliegt op zomerbanden). Gezien het aantal ongelukken die gebeuren bij goed weer weet ik zeker dat een aantal ervan het gevolg zijn van winterbanden ipv zomerbanden. Helaas is dit op geen enkele manier te controleren omdat het verschil van 15% te klein is om zomaar te kunnen zien.deepbass909 schreef op maandag 24 november 2008 @ 09:46:
[...]
Maar 15% op 12 meter (50km/u uit het voorbeeld hierboven) is peanuts, je praat over 1.8m meer bij vol remmen. Die 1,8 leg je al makkelijk af als je heel even niet je ogen op je voorganger hebt gericht. Ook foute bandenspanning geeft al snel een dergelijk verschil. Dus ja, winterbanden zijn bij droog weer inderdaad in het nadeel t.o.v. zomerbanden, maar dat verschil is eigenlijk maar klein. Bij winterse omstandigheden is het verschil in 1 klap dramatisch (meer dan 100% in het voordeel van de winterband). Aangezien je niet altijd even goed deze omstandigheden aan kan zien komen (ik had dit weekend bijv. absoluut niet verwacht om op sneeuw te moeten rijden), ben je gewoon de sjaak met je zomerbanden.
Verder is het natuurlijk wel zo dat deze 15% extra bovenop de punten die jij noemt komen, dus als je een te lage bandenspanning hebt en niet helemaal op zit te letten tellen krijg je die 15% extra remweg door winterbanden er nog eens bij.
Het viel me (met mijn zomerbandjesIk heb afgelopen zaterdag ook kunnen ervaren dat je met ABS in de sneeuw toch echt minder hard remt, dan wanneer je de remdruk laat zakken en je vlak voor het blokkeren blijft zitten. ABS houdt de auto stuurbaar, maar laat hem niet altijd harder remmen.
Dat is dus precies het voordeel van ABS, de meeste mensen trappen vol de rem in en vergeten dat ze daardoor niet meer kunnen sturen. ABS zorgt er echter voor dat ondanks dat je vol aan het remmen bent je toch kunt sturen. Jouw situatie had je ook op kunnen lossen zonder ABS door heel ff je rem los te laten, daarna opzij sturen en daarna weer verder te remmen.Kaasplank schreef op maandag 24 november 2008 @ 10:00:
[...]
Dat is allemaal leuk en aardig totdat je ook nog een poging tot sturen gaat doen. Ik heb ooit dankzij abs mijn auto in de berm kunnen sturen. Zonder abs was ik hoogstwaarschijnlijk met die blokkerende banden van je vol op m'n voorganger geschoven terwijl m'n wielen riching de berm wezen.
Yup, vooral omdat je er toch niet uitkomt omdat het gewoon aan de situatie ligt. Van het weekend had ik graag winterbanden gehad, vandaag maakt het weinig uit en binnen een paar dagen zijn mijn zomerbandjes weer een stukkie beterHoyden schreef op maandag 24 november 2008 @ 09:58:
[...]
Btw, lekker die discussies altijd over winterbanden..
[ Voor 20% gewijzigd door redwing op 24-11-2008 10:10 ]
[removed]
Dit is precies wat ABS doet, remmen vlak voor het blokkeerpunt.deepbass909 schreef op maandag 24 november 2008 @ 09:46:
[...]
Ik vind winterbanden onzin in NL. De 3 dagen per jaar dat het in NL sneeuwt maakt winterbanden een melkkoe voor autobedrijven en bandenfabrikanten. Natuurlijk zegt de Bovag dat winterbanden goed zijn en bandenfabrikanten dat ze onder 7 graden beter zijn. Maar zoals hierboven al genoemd is, heeft autoweek getest dat tot 0 graden de zomerband veel beter is.
De extra remweg op sneeuw voor zomerbanden zorgt er wel voor dat het gevaarlijker is om met je zomerbanden achter iemand met winterbanden te rijden. Als bijvoorbeeld iemand met winterbanden vol op de rem gaat staan, en daarmee 30m achter zijn vooranger stil komt te staan en degene achter hem op zomerbanden ook vol moet remmen en daarmee achterop degene met winterbanden knalt, tja dan had degene met winterbanden ook wel wat minder hard kunnen remmen. Maarja afstand houden is daarom extra belangrijk, en goed vooruitkijken en anticiperen op de situatie. Zeg maar het nieuwe rjiden. Vroeg opschakelen, zodat je vermogen wordt geknepen. Zorgt allemaal voor een veiligere weg.
Dat is echt niet waar. ABS is in feite heel lomp. "Oh shit, de wielen blokkeren.. remdruk eraf!" ... "Nu mag er weer geremd worden" (en dat nog een paar keer achter elkaar)Z___Z schreef op maandag 24 november 2008 @ 10:12:
[...]
Dit is precies wat ABS doet, remmen vlak voor het blokkeerpunt.
Als je zelf vlak voor het ABS/blokkeerpunt gaat remmen (iets wat ik en andere mensen vast ook automatisch doen als reactie op het ABS geklapper) sta je een stuk eerder stil dan gewoon lomp hard het rempedaal indrukken.
Als je veel aan offroad rijden doet dan heb je een groff noppen profiel als je op een normale weg rijd heb je veelal een normaal profiel. Als je Snelle Jelle bent heb je een ander type rubber om je velgen dan de buurman in zijn VW Passat.
Zo heb je ook diverse soorten winter rubber.
Het mooie van winterbanden is dat deze een zachtere rubber laag heeft dan een zomer band. waardoor de elastische bij een winterband beter is dan een zomer band. Door dat de winterband zachter is heeft deze meer grip dan een normale zomerband.
Door de grotere profielen op een winterband kan deze meer water afvoeren dan een zomer band. en graaft deze zich in de sneeuw..
Met ijs op de weg hebben zowel een zomer band als winterband geen nut. aangezien rubber en ijs gewoon niet samen gaan.
Als je dan nog niet geloof dat een winterband op veel winterse vlakken beter is dan een zomerband. stel dan de vraag waarom bepaalde bande fabrikanten het dan toch zo goed doen op een racebaan. Rubber is geen rubber!! je hebt diverse typen rubbers.
Daarnaast is b.v in Tsjechie en bepaalde gebiedenin duitsland, oosterijk en wintersport plaatsen het gebruik van winterbanden verplicht..
[ Voor 4% gewijzigd door To_Tall op 24-11-2008 10:27 ]
A Soldiers manual and a pair of boots.
Het gevaar met zomerbanden vs winterbanden is dat je, afgezien van de enorme stuifregens bij mensen met brede zomerbanden of gewoon winterbanden, niet kunt zien of iemand met zomer of winterrubber rijdt. Als je van jezelf weet dat je niet met het geschikte type rubber rijdt zal je dus flink afstand moeten houden, net zoals je weet dat je bij filevorming met je oude auto zonder brake-assist niet stijf achter een nieuwe auto moet gaan rijden die is voorzien van alle technische snufjes om zo snel mogelijk stil te staan.Z___Z schreef op maandag 24 november 2008 @ 10:12:
[...]
Dit is precies wat ABS doet, remmen vlak voor het blokkeerpunt.
Ik vind winterbanden onzin in NL. De 3 dagen per jaar dat het in NL sneeuwt maakt winterbanden een melkkoe voor autobedrijven en bandenfabrikanten. Natuurlijk zegt de Bovag dat winterbanden goed zijn en bandenfabrikanten dat ze onder 7 graden beter zijn. Maar zoals hierboven al genoemd is, heeft autoweek getest dat tot 0 graden de zomerband veel beter is.
De extra remweg op sneeuw voor zomerbanden zorgt er wel voor dat het gevaarlijker is om met je zomerbanden achter iemand met winterbanden te rijden. Als bijvoorbeeld iemand met winterbanden vol op de rem gaat staan, en daarmee 30m achter zijn vooranger stil komt te staan en degene achter hem op zomerbanden ook vol moet remmen en daarmee achterop degene met winterbanden knalt, tja dan had degene met winterbanden ook wel wat minder hard kunnen remmen. Maarja afstand houden is daarom extra belangrijk, en goed vooruitkijken en anticiperen op de situatie. Zeg maar het nieuwe rjiden. Vroeg opschakelen, zodat je vermogen wordt geknepen. Zorgt allemaal voor een veiligere weg.
Verder ben ik deels met je eens over het fenomeen melkkoe. Michelin heeft wat dat betreft een mooi slaatje weten te slaan uit de onwetendheid van klanten. Het is niet zo zwart-wit dat je bij 7 graden meteen je zomerbanden moet gaan vervangen door winterbanden. Misschien dat er een type michelin-band is waar dat zo bij is, maar de ene band is de andere niet.
Het gevaarlijkste zijn gewoon die eerste paar kms na vertrek.
leeg
Wat ik ermee wou zeggen is, dat 15%, wat zo vaak aangehaald wordt als een gigantisch nadeel, gewoon maar marginaal is. Er zijn genoeg factoren die maken dat de beste band ook al 15% slechter presteert. Je kan het ook om draaien. Stel een auto heeft een 0 naar 100 tijd van 10 seconden. Er hoeft maar iets af te wijken (gewicht van de bestuurder, grip op de weg, wind, etc) en die tijd is ineens 11,5 sec. Ga je het verschil werkelijk merken? Nee, maar ook dat is 15% afwijking. Bij afremmen gebeurd precies hetzelfde.redwing schreef op maandag 24 november 2008 @ 10:05:
[...]
Klopt helemaal, maar ik vraag me gewoon af hoeveel ongelukken er voorkomen kunnen worden met die 15% meer grip (bedenk dus ook dat je in b.v. bochten ook iets minder snel de bocht uitvliegt op zomerbanden). Gezien het aantal ongelukken die gebeuren bij goed weer weet ik zeker dat een aantal ervan het gevolg zijn van winterbanden ipv zomerbanden. Helaas is dit op geen enkele manier te controleren omdat het verschil van 15% te klein is om zomaar te kunnen zien.
Verder is het natuurlijk wel zo dat deze 15% extra bovenop de punten die jij noemt komen, dus als je een te lage bandenspanning hebt en niet helemaal op zit te letten tellen krijg je die 15% extra remweg door winterbanden er nog eens bij.
Daarnaast zitten tussen verschillende zomerbanden al grotere verschillen. Ik durf te wedden dat tussen mijn 2 type zomerbanden al meer dan 15% verschil zit, en dat zijn a-merk banden (Michelin en Dunlop).
ABS ingrijpen betekend dat je wielen continu blokkeren en weer lossen. Elke keer als ze blokkeren (en je dus gewoon glijdt) en weer rollen. Alleen als ze rollen kan je sturen. Het voordeel van ABS is dat je dus niet continu aan het glijden bent, maar je tussen door momenten hebt waarbij je wel kan sturen. Als je kan voorkomen dat de ABS ingrijpt (door net iets minder hard te remmen), blijven de wielen rollen en kan je dus continu sturen. Moderne ABS-systemen werken beter en gooien niet zomaar de remmen los, maar verlagen de remdruk tot het moment dat de wielen weer rollen. Die zorgen er dus voor dat je voor die situatie de maximale remdruk hebt. Dat zijn de systemen die gecombineerd zijn met systemen als ACS.[...]
Het viel me (met mijn zomerbandjes) zelfs op dat als ik hem in de ABS zette dat hij op de sneeuw amper stuurde en in ieder geval een stuk slechter dan heel zachtjes remmen en dan sturen.
Helemaal gelijk, het voordeel van ABS was in dit geval ook puur indirect, het was namelijk een duidelijke terugkoppeling van de auto dat de wielen aan het blokkeren waren. Zonder ABS is dat gevoel minder duidelijk en zal het veel mensen zelfs ontgaan.[...]
Dat is dus precies het voordeel van ABS, de meeste mensen trappen vol de rem in en vergeten dat ze daardoor niet meer kunnen sturen. ABS zorgt er echter voor dat ondanks dat je vol aan het remmen bent je toch kunt sturen. Jouw situatie had je ook op kunnen lossen zonder ABS door heel ff je rem los te laten, daarna opzij sturen en daarna weer verder te remmen.
Inderdaad. En aangezien het een beetje onpraktisch om voor elke rit je wielen te wisselen voor de meest geschikte banden, heb ik winterbanden. Bij droog weer heb ik grip zat, bij regen iets minder (maar dat hoeft niet persé aan het feit dat het winterbanden zijn te liggen, het zijn namelijk in alle opzichten andere banden dan de zomerbanden die ik normaal heb) en bij sneeuwval heb ik er voordeel van.[...]
Yup, vooral omdat je er toch niet uitkomt omdat het gewoon aan de situatie ligt. Van het weekend had ik graag winterbanden gehad, vandaag maakt het weinig uit en binnen een paar dagen zijn mijn zomerbandjes weer een stukkie beter
@Lucky-Shirt
Het was inderdaad te verwachten, maar ik had niet verwacht dat ik op een snelweg te rijden, die bedekt was met sneeuw. Daar gaat normaal een periode van nachtvorst aan vooraf.
Klopt helemaal, maar dat zie ik nu net als het probleem. Je hebt allerlei extra factoren welke je zowel met winter- als zomerbanden hebt, maar met winterbanden blijf je 99% van de tijd met 15% minder grip rijden tov wat je normaal hebt en dat kan (en is) het verschil zijn tussen net wel op tijd stilstaan of niet, net wel een bochtje halen of niet etc. Het gaat niet alleen om de remweg maar ook dat je meer grip hebt. Je merkt het niet zo erg maar het blijft continu met 15% minder grip rijden en je zult ze maar net nodig hebben.deepbass909 schreef op maandag 24 november 2008 @ 12:21:
[...]
Wat ik ermee wou zeggen is, dat 15%, wat zo vaak aangehaald wordt als een gigantisch nadeel, gewoon maar marginaal is. Er zijn genoeg factoren die maken dat de beste band ook al 15% slechter presteert. Je kan het ook om draaien. Stel een auto heeft een 0 naar 100 tijd van 10 seconden. Er hoeft maar iets af te wijken (gewicht van de bestuurder, grip op de weg, wind, etc) en die tijd is ineens 11,5 sec. Ga je het verschil werkelijk merken? Nee, maar ook dat is 15% afwijking. Bij afremmen gebeurd precies hetzelfde.
Die 100% extra remweg op sneeuw merk je inderdaad veel beter, maar op die paar dagen dat er hier echt sneeuw ligt zorg ik wel dat ik gewoon rustig ga rijden met 100% meer afstand.
Ik denk dat dat verschil wel meevalt mits je goede banden met elkaar vergelijkt (ik meen me te herinneren dat je een 15-20% verschil tussen een goede en een slechte band hebt). Vandaar ook dat ik altijd er goede (a-merk) banden onder heb liggenDaarnaast zitten tussen verschillende zomerbanden al grotere verschillen. Ik durf te wedden dat tussen mijn 2 type zomerbanden al meer dan 15% verschil zit, en dat zijn a-merk banden (Michelin en Dunlop).
Klopt, ik vergelijk dezelfde soort winter + zomerbanden met elkaar terwijl veel mensen ook echt een andere soort band hebben en dan kan de conclusie een stuk anders zijn. Als ik winterbanden zou nemen zouden die dezelfde maat hebben als mijn zomerbanden.Inderdaad. En aangezien het een beetje onpraktisch om voor elke rit je wielen te wisselen voor de meest geschikte banden, heb ik winterbanden. Bij droog weer heb ik grip zat, bij regen iets minder (maar dat hoeft niet persé aan het feit dat het winterbanden zijn te liggen, het zijn namelijk in alle opzichten andere banden dan de zomerbanden die ik normaal heb) en bij sneeuwval heb ik er voordeel van.
Verder zijn wij het gewoon met elkaar eens behalve dat we net de andere conclusie er uit halen. Ik ga mijn banden ook niet continue wisselen en daarom pak ik zomerbanden. De meeste dagen (regen/droog weer) de beste grip en die paar dagen sneeuw doe ik wel extra voorzichtig
[removed]
Ik rijd in een Peugeot 206, mijn baas in een sportauto. Zijn auto staat zeer waarschijnlijk eerder stil op die brede sloffen. Zijn auto ligt ook lekkerder in de bochten met die brede wielbasis. Is het dan onveilig om met mijn 206 te gaan rijden? De remweg en grip verschillen wel meer dan 15% tussen beide auto's. Zolang ik niet met die 206 ga rijden alsof het een sportauto is (mocht die 1.4HDI willen
Als in een bocht die 15% verschil zou maken, dan is voor mij de conclusie heel simpel. Dan rij je met je zomerbanden ook al te veel op de grens. Even de witte lijn raken kan dan al zoveel gripverlies betekenen dat je ook met je zomerbanden uit de bocht zou vliegen. Bij normaal rijden hebben zowel zomer- als winterbanden meer dan genoeg grip. Alleen bij een noodstop kan het verschil normaal gesproken merkbaar worden, maar eerlijk gezegt heb ik dan al vrij snel dat je als bestuurder ook al iets fout hebt gedaan. In de 2 jaar dat ik mijn auto heb (en inmiddels 40.000km in de randstad verder) heb ik nog nooit een echte noodstop moeten maken. Ik heb weleens hard moeten remmen op de snelweg, maar dat was nog lang niet op de limiet van de grip van welke banden ook. Toegegeven, in een avond- of ochtendspits wordt het je door de overige weg(mis-)bruikers vrijwel onmogelijk gemaakt om echt voldoende afstand te houden (2 seconden is een nobel streven, maar er kruipt altijd wel iemand in je zo zorgvuldig opgebouwde gat...).redwing schreef op maandag 24 november 2008 @ 12:51:
[...]
Klopt helemaal, maar dat zie ik nu net als het probleem. Je hebt allerlei extra factoren welke je zowel met winter- als zomerbanden hebt, maar met winterbanden blijf je 99% van de tijd met 15% minder grip rijden tov wat je normaal hebt en dat kan (en is) het verschil zijn tussen net wel op tijd stilstaan of niet, net wel een bochtje halen of niet etc. Het gaat niet alleen om de remweg maar ook dat je meer grip hebt. Je merkt het niet zo erg maar het blijft continu met 15% minder grip rijden en je zult ze maar net nodig hebben.
Die 100% extra remweg op sneeuw merk je inderdaad veel beter, maar op die paar dagen dat er hier echt sneeuw ligt zorg ik wel dat ik gewoon rustig ga rijden met 100% meer afstand.
Overigens is het ook nog eens sterk afhankelijk van je schokdempers en remmerij hoe snel de boel blokkeerd. Versleten schokdempers en kleine (versleten) remmen maken dat de wielen sneller blokkeren dan goede schokdempers en grote remmen.
Dat is bij mij het geval. M'n zomerbanden zijn 225/50R16, wat ik voor deze weersomstandigheden echt te breed vind. De winterbanden zijn 195/60R15. Naast dat het winterbanden zijn, heeft het smallere loopvlak het voordeel dat er minder snel aquaplaning optreedt en dat ze makkelijker grip vinden op sneeuw. Dat is voor mij ook de belangrijkste reden om ze onder mijn auto te leggen als de temperatuur echt zakt.[...]
Ik denk dat dat verschil wel meevalt mits je goede banden met elkaar vergelijkt (ik meen me te herinneren dat je een 15-20% verschil tussen een goede en een slechte band hebt). Vandaar ook dat ik altijd er goede (a-merk) banden onder heb liggen
[...]
Klopt, ik vergelijk dezelfde soort winter + zomerbanden met elkaar terwijl veel mensen ook echt een andere soort band hebben en dan kan de conclusie een stuk anders zijn. Als ik winterbanden zou nemen zouden die dezelfde maat hebben als mijn zomerbanden.
Ach, het wisselen is zo'n probleem niet. Ik heb ze er nu 3 weken terug onder gelegt. Het kost me een half uurtje, waarbij ik gelijk de remmen, schokdempers, etc weer eens goed kan inspecteren. En extra kosten door opslag heb ik ook niet (ze liggen braaf in m'n berging te wachten tot ze er weer onder mogen).Verder zijn wij het gewoon met elkaar eens behalve dat we net de andere conclusie er uit halen. Ik ga mijn banden ook niet continue wisselen en daarom pak ik zomerbanden. De meeste dagen (regen/droog weer) de beste grip en die paar dagen sneeuw doe ik wel extra voorzichtig
Winterbanden of niet, het is uiteindelijk aan jezelf om te bepalen of het nodig is of niet. De enige mensen die ik voor gek verklaar, zijn mensen die met brede sportbanden blijven rijden alsof het 30 graden en hartje zomer is. Die zijn bij sneeuw, ijzel of hagel gewoon echt een gevaar op de weg.
Mensen lappen rusting extra bij voor airbags, verstevigde portieren ABS, ESP etc etc.
Maar 400 euro investeren in extra veiligheid is te duur

De vraag die in het hele topic al speelt natuurlijk is dat veel mensen (waaronder ik ook) het niet nodig vinden om die 400 euro uit te geven voor die 3 dagen per jaar dat winterbanden echt bruikbaar zijn in Nederland.911GT2 schreef op maandag 24 november 2008 @ 14:00:
Da's deel van de discussie. 400€ voor extra veiligheid is niet duur. Goedkoop zelfs. De vraag is alleen of je in NL voor die 400€ gemiddeld veiligheid of onveiligheid koopt.911GT2 schreef op maandag 24 november 2008 @ 14:00:
Wat ik nooit snap aan de wintebanden discussie is dat mensen vaak aangeven dat ze extra kosten. Los van het feit dat dat natuurlijk maar half waar is omdat je zomerbanden minder slijten snap ik dat niet.
Mensen lappen rusting extra bij voor airbags, verstevigde portieren ABS, ESP etc etc.
Persoonlijk heb ik winterbanden in de schuur liggen: vlak voordat ik naar de winterspoort rijd, gaan ze er onder, de dag dat ik terugkom weer d'r af. Als ze in D/O niet verplicht zouden zijn, was ik gewoon op de zomerbanden die kant uit gekard. Sneeuwwkettingen mee voor de sneeuw en verder niks.
[ Voor 18% gewijzigd door EraZor op 24-11-2008 14:17 ]
Met sportbanden zoals Michelin Pilot Sport Cup en P-Zero Corsa zou ik ook niet graag in de winter rijden, maar sportieve banden zoals Michelin PS2 en P-Zero Nero houden zich prima. Ze zijn sowieso zachter dan het ecorubber. Met mijn Z4 moet ik tijdens het hanteren van een sportieve rijstijl wel oppassen op koud, nat en modderig wegdek. De beperking is vooral de hoeveelheid tractie op de aangedreven wielen, die minder is dan wat de motor kan loslaten op de wielen. Als je in hetzelfde tempo rijdt als het andere verkeer is er niks aan de hand.
Door halfvloeibare sneeuwblubber rijden met brede sportieve zomerbanden is niet zo'n probleem als je je snelheid aanpast. Het wordt pas moeilijk als je werkelijk op aangereden sneeuw moet gaan rijden, maar als het zover is gekomen staat waarschijnlijk al het verkeer vast.
Tja dat komt natuurlijk gewoon door de ligging van NL.Danfoss schreef op maandag 24 november 2008 @ 14:15:
[...]
De vraag die in het hele topic al speelt natuurlijk is dat veel mensen (waaronder ik ook) het niet nodig vinden om die 400 euro uit te geven voor die 3 dagen per jaar dat winterbanden echt bruikbaar zijn in Nederland.
Het gematigde klimaat zorgt er voor dat je net als gisteren 1 dag sneeuw hebt, maar dat dat de volgende dag al weer weg is.
Feit blijft dat een winterband ook in zomerse omstandigheden eigenlijk beter is (zachter rubber betekent altijd betere grip) alleen slijt deze dan sneller. De vraag is dus wel degelijk of je bereid bent om voor veiligheid meer te betalen.
Theoretisch gezien is een winterband alleen op slijtage en geluidsniveau de mindere van de zomerband, op basis van grip en prestaties eigenlijk nooit.
Misschien moeten we de vraag dus om draaien, wat is het nut van zomerbanden...?
@Femme ik weet niet waar jij je LM haalt, maar complete set op LM vind je op ebay bijvoorbeeld al vanaf 400 euro. En dat zijn dan velgen van Rial dus echt geen rommel

[ Voor 8% gewijzigd door 911GT2 op 24-11-2008 14:25 ]
Dat winterbanden in de zomer beter zijn is geen feit. Check (oa) de eerdergenoemde test.911GT2 schreef op maandag 24 november 2008 @ 14:24:
[...]
Tja dat komt natuurlijk gewoon door de ligging van NL.
Het gematigde klimaat zorgt er voor dat je net als gisteren 1 dag sneeuw hebt, maar dat dat de volgende dag al weer weg is.
Feit blijft dat een winterband ook in zomerse omstandigheden eigenlijk beter is (zachter rubber betekent altijd betere grip) alleen slijt deze dan sneller. De vraag is dus wel degelijk of je bereid bent om voor veiligheid meer te betalen.
Theoretisch gezien is een winterband alleen op slijtage en geluidsniveau de mindere van de zomerband, op basis van grip en prestaties eigenlijk nooit.
Misschien moeten we de vraag dus om draaien, wat is het nut van zomerbanden...?
@Femme ik weet niet waar jij je LM haalt, maar complete set op LM vind je op ebay bijvoorbeeld al vanaf 400 euro. En dat zijn dan velgen van Rial dus echt geen rommel
Ik dacht dat winterbanden het in de zomer niet geweldig deden (weet het wel zeker). Door die groeven (die hele kleine) krijg je een soort lamelwerking wat in de winter goed werkt, maar in de zomer voor een soort graining zorgt (althans, dat is het resultaat).911GT2 schreef op maandag 24 november 2008 @ 14:24:
[...]
Ok dat wist ik niet... Dus theoretisch als je ze flink af trapt zijn ze wel beter? Aangezien de lamellen (zijn volgens mij namelijk niet zo diep als het normale profiel) dan weggesleten zijn?MrSleeves schreef op maandag 24 november 2008 @ 15:20:
[...]
Ik dacht dat winterbanden het in de zomer niet geweldig deden (weet het wel zeker). Door die groeven (die hele kleine) krijg je een soort lamelwerking wat in de winter goed werkt, maar in de zomer voor een soort graining zorgt (althans, dat is het resultaat).
(heb je er in de winter geen ruk meer aan... maar puur theoretisch?)
Een airbag systeem kost al snel €1500 en dat hoef je hopelijk nooit te gebruiken, en als je het wel moet gebruiken, is dat éénmalig. Dus die paar honderd euro voor velgen met banden waarvan je wel vaker dan 1 keer profijt hebt, is dus in feite een investering van niks.Danfoss schreef op maandag 24 november 2008 @ 14:15:
[...]
De vraag die in het hele topic al speelt natuurlijk is dat veel mensen (waaronder ik ook) het niet nodig vinden om die 400 euro uit te geven voor die 3 dagen per jaar dat winterbanden echt bruikbaar zijn in Nederland.
Als je het niet ziet, wil de gemiddelde Nederlander er niet voor betalen.
Moet ik wel bij zeggen dat ik ook altijd sceptisch was over winterbanden, tot ik er een tijdje op had gereden. Nu wil ik niet anders meer in de winter, het scheelt meer dan genoeg om er een paar centen aan uit te geven.
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Bovendien zaterdag, zondag en vandaag gereden op zowel binnenwegen als snelweg en alle dagen niks aan het handje. Morgen is het al weer +6 en dat houdt volgens verwachting ook aan tot het weekend. Vorig jaar hadden we in totaal 11 dagen onder de nul.
Dus, voor aankomend jaar wil ik wel een setje voor het geval dát (en dan een extra setje van dezelfde velgen die ik er nu onder heb liggen, want dat biedt nog meer voordelen), maar deze winter doe ik het gewoon lekker rustig aan als het twijfelachtig is en als het dan een keer écht winterweer is pak ik de trein wel even. Met de trein ben ik net zo snel op het werk (alleen wat minder comfortabel).
Je hebt profijt van je banden vanaf 7 graden, Dat als het 7 graden is je banden warm woden eer dat je rijd is waar! maar het is vaak in de ochtend vaak een graad of 2/3 in Nederland! Heej dan heb ik er wel meer profijt van
wat ook een groot voordeel is van winterbanden, Dat is de afwatering. deze is groter dan zomerbanden. waardoor aquaplaning minder snel voor zou komen.
Ik hoop dat ik mijn airbag nooit hoef te gebruiken. maar ik hoop ook ik geen ongeluk krijg doordat ik hard rubber op de weg heb terwijl dat rubber niet geschikt is voor deze weersomstandig heden.
Dan rest nog steeds de vraag zoals ik eerder heb gesteld!!
1 waarom is in de racerij en andere omstandig heden wel het belang goed rubber te hebben?
2 waarom zijn o.a. in Oosterrijk het hebben van winterbanden wel verplicht net als veel andere oost Europese landen? Oosterijk heeft ook sneeuw loze wegen en steden ook daar is het verplicht.
Winterbanden heten niet voor niets winterbanden!! Als ze alleen zouden helpen in sneeuw zouden ze sneeuwbanden heten
Ook bij ijzel, regen val en tempraturen van af 7 graden zijn winterbanden een must..
Stukje veiligheid begind bij je zelf
[ Voor 14% gewijzigd door To_Tall op 24-11-2008 19:26 ]
A Soldiers manual and a pair of boots.
Lees de testen van de afgelopen jaren er maar eens op na, pas bij temperaturen onder het vriespunt zijn winterbanden beter.To_Tall schreef op maandag 24 november 2008 @ 19:23:
Wat wordt vergeten is dat winterbanen in diverse omstandigheden beter werkt in koudere omstandig heden.
Je hebt profijt van je banden vanaf 7 graden, Dat als het 7 graden is je banden warm woden eer dat je rijd is waar! maar het is vaak in de ochtend vaak een graad of 2/3 in Nederland! Heej dan heb ik er wel meer profijt van
Helaas, ook bij regenweer zijn zomerbanden beter dan winterbanden (zie ook weer de testen), de enige keer wanneer winterbanden beter zijn is bij sneeuw/ijzel en echt koud weer.wat ook een groot voordeel is van winterbanden, Dat is de afwatering. deze is groter dan zomerbanden. waardoor aquaplaning minder snel voor zou komen.
1 het is altijd belangrijk om goed rubber te hebben, als ik overtuigd zou zijn dat winterbanden in Nederland beter zouden zijn zou ik ze zonder problemen kopen.Dan rest nog steeds de vraag zoals ik eerder heb gesteld!!
1 waarom is in de racerij en andere omstandig heden wel het belang goed rubber te hebben?
2 waarom zijn o.a. in Oosterrijk het hebben van winterbanden wel verplicht net als veel andere oost Europese landen? Oosterijk heeft ook sneeuw loze wegen en steden ook daar is het verplicht.
2 Nederland heeft een heel ander klimaat dat Oostenrijk en andere landen in het oosten (zeeklimaat tov landklimaat) Dit betekend dat de sneeuw daar langer ligt, het weer extremer is, dus in de winter veel kouder.
Alleen bij ijzel en temperaturen ruim onder de 0, ze heten winterbanden omdat je die omstandigheden normaal gesproken in de winter hebt, alleen in Nederland kennen we geen echte wintersWinterbanden heten niet voor niets winterbanden!! Als ze alleen zouden helpen in sneeuw zouden ze sneeuwbanden heten![]()
Ook bij ijzel, regen val en tempraturen van af 7 graden zijn winterbanden een must..
Stukje veiligheid begind bij je zelf
Tja, hetzelfde kan gezegt worden over sneeuw, binnen 10 meter weet ik wel hoe glad het is en pas ik daarop mijn snelheid aan._JGC_ schreef op maandag 24 november 2008 @ 13:04:
Die 15% continu is echt geen probleem. Het "probleem" overkomt je niet "ineens", je rijdt de hele tijd al met 15% minder grip en als je een fatsoenlijke chauffeur bent pas je je rijgedrag daar op aan. Die 15% verschil merk je misschien op de rit van de garage naar huis, maar daarna ben je eraan gewend.
Nope, helaas zorgt het zachtere rubber er bij warmere temperaturen voor dat je band ipv grip op de weg te hebben gewoon afslijt. Je schuift dus weg over het rubber (of zo is het mij iig uitgelegd911GT2 schreef op maandag 24 november 2008 @ 15:44:
[...]
Ok dat wist ik niet... Dus theoretisch als je ze flink af trapt zijn ze wel beter? Aangezien de lamellen (zijn volgens mij namelijk niet zo diep als het normale profiel) dan weggesleten zijn?
(heb je er in de winter geen ruk meer aan... maar puur theoretisch?)
En voor degenen hierboven die denken dat dit een geldkwestie is, in principe zijn de enige kosten die je hebt eenmalige aanschaf en de opslag. Daarna wissel je tussen 2 sets banden die daarmee allebei 2* zo lang mee gaan en dus feitelijk niets extra meer kosten. De vraag is alleen of het enig zin heeft voor die paar dagen per jaar dat winterbanden echt beter zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door redwing op 24-11-2008 19:48 ]
[removed]
Omdat het hier niet zo vaak sneeuwt worden uit marketingoverweging sneeuwbanden tegenwoordig winterbanden genoemd.To_Tall schreef op maandag 24 november 2008 @ 19:23:
Winterbanden heten niet voor niets winterbanden!! Als ze alleen zouden helpen in sneeuw zouden ze sneeuwbanden heten
Leesvoer: Tijd voor de winterbandjes?
Wat overigens wel weer waar is voor de meeste sneeuw/winterbanden, is dat ze meer grip hebben op onverharde wegen of wegen waar veel troep op ligt. Modder reageert vergelijkbaar met sneeuw, maar plakt nog meer aan de band. Een zomerband is dan echt kansloos, terwijl een winterband redelijke tractie blijft houden. Bijna elke winterband draagt ook de M+S (Mud + Snow) opdruk. Om die reden rijden m'n ouders het hele jaar op winterbanden. Voorheen zaten er Pirelli P6000 banden onder hun bus, en die zaten op gras of modder direct vol, nu rijden ze op Vredestein Snowtrac's en daarmee kunnen ze bijna altijd uit een modderig veld komen, terwijl ze een caravan van 1400kg trekken. Overigens is er voor de snowtrac's gekozen vanwege het punt dat het 6-plier banden moeten zijn ivm het draag vermogen (een transit kan tot 3 ton wegen) en de wielmaat. Vredestein is één van de weinige fabrikanten die geschikte banden maakt.
Als hier ook mee in de zomer gereden wordt. Wordt dan de remweg van de totale combinatie niet substantieel groter?deepbass909 schreef op maandag 24 november 2008 @ 21:55:
Iets met Transits, Caravans en winterbanden.
Life is not about specs, it is about joy!
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Mocht ik ooit een dure/duurdere auto van mijn keuze bezitten (een 530i Touring zou mijn keuze familieauto zijn) dan kost dat toch al dermate veel dat ik ze waarschijnlijk wel zou kopen, maar dan zou ik ook een hele zwik andere zaken aanschaffen die ik nu ook niet heb.
Ik heb met dit winterweer wel een deken bij, extra antivries, ehbo kit, reflecterend vestje, etc etc.
Nu rijd ik gelukkig niet meer echt veel (werk thuis, jeuj, geen file-leed meer voor mij) maar ik heb al meerdere malen de voordelen van winterbanden meegemaakt, met diverse auto's, in nederland.
Het is bij mij wel zo, dat mijn zomerbanden eigenlijk altijd uit de categorie "snel rubber" zijn, dus sportbanden. Dus de winterbanden zijn per definitie een andere maat dan mijn zomerbanden, aangezien die over het algemeen een grote inchmaat en bijbehorende breedte hebben. (Bij mijn huidige 530 touring bijvoorbeeld 225/40-18 voor, en 255/35-18 achter.) De winterbanden die er nu om liggen, liggen op de originele steelies en zijn van de maat 195/65-15. Veel smaller dus, dus meer druk per cm2. Ik merkte met wat prut op de weg vandaag het verschil al behoorlijk.
Hoe dan ook, met deze weersomstandigheden, wil ik niet met mijn zomersloffen rijden. Dan zeggen de winterbanden-critici natuurlijk: "Jaaahaa, maar GaMeOvEr, als jij gewoon een smal setje zomerbanden zou hebben, net zoals je winterbanden nu, heb je al hetzelfde resultaat!"
Dan zeg ik vervolgens, nee, want ik heb meermaals meegemaakt in prut-op-de-weg situaties, dat winterbanden van dezelfde maat het echt aanzienlijk beter deden. (behoorlijk aanzienlijk zelfs) Kortom, aangezien de brede zomersloffen in dit seizoen toch niet echt aan te raden zijn, (gezien de grote hoeveelheden regen die wij in onze winters hebben, hell, onze zomers zijn al niet eens veel beter,
En nee, mijn zomerbanden zijn niet uit de categorie kwikfit-huismerk of goedkope chinese meuk, op dit moment rijd ik met Falken FK452 rond, verder ook nog Bridgestone Potenza, Michelin Pilots SX, Pirelli P7000 en dat soort werk gehad, wat betere banden zijn dan wat de gemiddelde nederlander onder zijn koekblik legt.
Ook als er prut op de weg ligt, wil ik mijn auto kunnen pakken voor een ritje, of de vriendin er met een veilig gevoel mee op pad laten gaan. Gezien het feit dat ik grotere, zwaardere auto's rijd, vind ik het extra belangrijk dat die zooi niet aan het schuiven gaat wegens verkeerd rubber. (Geen auto onder de 1400kg hier, de 530 touring zal ook tegen de 1700kg aanhikken.)
Gezien het feit dat het een eenmalige uitgave is, (en de zomerbanden slijten niet als de winterbanden erop liggen.) ik die dingen hier zelf kan opbergen in mijn schuur en het omgooien van de velgen me 2x per jaar wat tientjes kost omdat ik zelf te lui ben, heb ik dat graag over voor mijn veiligheid. Ik denk dat sommige mensen die recentelijk in het journaal waren ook graag geld hadden uitgegeven aan winterbanden....
Ik heb er niet zo'n probleem mee als Femme schijnbaar heeft, want ik rijd wel ff 2-3 maanden op wieldoppen rond. Als het me dwars had gezeten, had ik wel een setje 16" alu-velgjes gescoord voor een paar honderd euro. De bedragen die Femme noemt, die hij schijnbaar nodig vind om zijn auto met 384 wielpk in de winter toonbaar te houden, is waarschijnlijk omdat er minimaal 18" Alpina wintervelgen ofzo onder moeten dan.
Aannames zijn fataal.
Ik vind het zo vreemd dat deze redenatie wel gebezigd wordt bij winterbanden, maar niet bij zomerbanden.HTT-Thalan schreef op maandag 24 november 2008 @ 22:06:
Ik heb geen winterbanden, omdat ik er te cheap voor ben en meer geloof in preventief defensief rijden. Ook aan ABS, gordel of airbag helpt je niet als je bewust risico's neemt.
"Ik rij gewoon met 1mm profiel want ik ben te cheap voor nieuwe banden en geloof meer in preventief defensief rijden".
Jaja. Het gaat natuurlijk meestal goed.
Signatures zijn voor boomers.
Ik rij bij Maarssen de snelweg af. Bij de eerste bocht na het stoplicht veel wielspin. Toen begon het te dagen, maar niet genoeg. Ik vermoede olie of een glibberig wegdek

Een paar km verder wil ik afslaan, remmen, hmm wielen blokkeren, ik rij rechtdoor.. Aha, het is glad. Pas vanaf dat moment had ik m'n rijstijl bewust aangepast. Leermoment.
M'n punt: Met winterbanden had ik wellicht pas door dat het glad was op het moment dat ik uit was gestapt, of als ik getuige was van andere glijpartijen.
Dat in beschouwing nemende sta ik er voor open om winterbanden onder m'n auto te zetten. Mochten er winterbanden onder komen dan zal ik even goed bedacht moeten zijn op verradelijke omstandigheden.
Hoewel je aan je eigen veiligheid geen prijskaartje moet willen hangen zijn financiele overwegingen in mijn geval het voornaamste bezwaar. Alle andere hier besproken argumenten voor en tegen maken het er niet makkelijker op.
Op wegen met veel verkeer waar gestrooid wordt heb ik er wel vertrouwen in. Voorstaan beter het weer / temperatuur in de gaten houden.
Oh, sommigen presteren het wel hoor. Ik heb een keer per direct een afspraak ingepland bij een automaterialenzaak voor iemand die met slicks zonder profiel aan kwam rijden. "Nu het wat mistig begint te worden heb ik totaal geen grip meer" zei de jongeman.Maasluip schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 07:50:
[...]
Ik vind het zo vreemd dat deze redenatie wel gebezigd wordt bij winterbanden, maar niet bij zomerbanden.
"Ik rij gewoon met 1mm profiel want ik ben te cheap voor nieuwe banden en geloof meer in preventief defensief rijden".
Jaja. Het gaat natuurlijk meestal goed.
Ik heb hem per direct ingepland omdat ik het niet verantwoord vond om iemand met slicks terug de weg op te sturen, anders had ik hem gerust een week later ingepland.
Overigens zijn er genoeg mensen die "goedkoop" rijden door 2dehands banden met een paar milimeter profiel van marktplaats te halen. Ik heb zelf nog een tweetal zomerbanden die voldoende profiel hebben, maar niet lekker rijden. Als ik die op marktplaats gooi ben ik ze zo kwijt aan een zuinige rijder die het niet boeit wat voor rubber er onder de auto ligt. Enige waar die zich druk om maken is of een band door de APK komt, veilig of niet.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
FF bot: als je zo lang onder een steen gezeten hebt dan kan je ook beter banden voor dit seizoen hebben. Als je een noodstop moet maken VOOR je weet dat het glad is en je dus ook niet je afstand houd de hierbij hoort omdat je het buiten vind aanvoelen als +10 graden en de sneeuw enz je is ontgaan, dan heb je met winterbanden en/of regenbanden gewoon meer grip en een significant kortere remweg.djfisjtik schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 08:47:
Ik heb m'n normale banden er onder zitten. Vanochtend vroeg niks aan de hand toen ik naar m'n werk reed. Alleen op de A12 was een ongeluk gebeurt (met als gevolg dat alle stroken bij Zoetermeer waren afgesloten). Of het met gladheid te maken had weet ik niet. Op dat moment had ik die link nog niet gelegd.
Ik rij bij Maarssen de snelweg af. Bij de eerste bocht na het stoplicht veel wielspin. Toen begon het te dagen, maar niet genoeg. Ik vermoede olie of een glibberig wegdek.
Een paar km verder wil ik afslaan, remmen, hmm wielen blokkeren, ik rij rechtdoor.. Aha, het is glad. Pas vanaf dat moment had ik m'n rijstijl bewust aangepast. Leermoment.
M'n punt: Met winterbanden had ik wellicht pas door dat het glad was op het moment dat ik uit was gestapt, of als ik getuige was van andere glijpartijen.
Ik vind het maar een slap excuus.Ik wil niet zeggen dat je winterbanden MOET hebben, maar als je dan toch met een excuus aankomt doe dan ff een fatsoenlijk excuus
Bij ijs helpt er maar 1 ding: spikesStevenK schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 09:01:
Ik ben de afgelopen dagen erg blij geweest met m'n M+S bandjes. Wel nog her en der gemerkt dat ook de plaatsen waar je verwacht dat het niet glad is, zoals op de A12, toch glad kunnen zijn. De binnenwegen van Ede naar Arnhem / Apeldoorn waren echt spekglad. Zo glad, dat winterbanden ook helemaal niets hielpen.
[ Voor 3% gewijzigd door JT op 25-11-2008 09:44 ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
[ Voor 16% gewijzigd door !null op 25-11-2008 09:54 ]
Ecodan warmtepomp
Jawel. Winterband is zachter en zal daarom makkelijker warm worden dan een zomerband en met wielspin op ijs heeft die winterband meer grip dan een zomerband. (Overigens zijn dit wel de omstandigheden die ik liever in rallyauto met kooi + helm tegen kom dan op de openbare weg)GreenSky schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 09:54:
Volgens mij helpt bij ijzel helemaal niks, ook geen winterband. (ja ok, los van spikes)
Maar dat alles wil nog niet zeggen dat je ineens kunt rijden alsof het niet glad is. Maar als ik vanochtend op zomerband had gestaan, was ik echt na 100 m teruggegaan. Het verschil tussen gewone banden of M+S banden is er duidelijk in deze omstandigheden. 't Is alleen niet zo'n groot verschil als wanneer je in de sneeuw rijdt.
[ Voor 25% gewijzigd door StevenK op 25-11-2008 10:03 ]
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Maar dat hele gedoe van winterbanden zachter zijn snap ik niet helemaal. Als ik een band uitzoek, dan zoek ik een hele sportieve band uit. Dat zijn dan liefst zo zacht mogelijke banden voor extra grip. Tegelijkertijd wil je wel een redelijk harde wang hebben vanuit sportief oogpunt, dat is misschien minder belangrijk bij winterbanden.
Maar hoeveel zachter zijn winterbanden dan? Want als ze veel zachter zijn dan vallen ze volgens mij bijna uit elkaar met in gewone omstandigheden rijden. Dus ook op die momenten in de winter dat het 10 graden is en je rijdt lange stukken waardoor de band goed warm is.
Ik zie al genoeg vervorming van het rubber optreden op mijn zomerbanden, maar dat ligt natuurlijk ook aan circuit gebruik.
Dus dan hadden winterbanden in dit geval geen gunstig effect.JT schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 09:42:
[...]
Ik vind het maar een slap excuus.Ik wil niet zeggen dat je winterbanden MOET hebben, maar als je dan toch met een excuus aankomt doe dan ff een fatsoenlijk excuus
[...]
Bij ijs helpt er maar 1 ding: spikes
Schijnt dat het KNMI om 00:18 al een waarschuwing had uitstaan ivm. verradelijke gladheid. Wat ik fout heb gedaan is om oningelicht de weg op te gaan en verschillende signalen niet te herkennen en er wat te mee doen.
Misvatting. In Duitsland zijn ze niet verplicht. Alleen onder winterse omstandigeden. Toch een nuance-verschil.EraZor schreef op maandag 24 november 2008 @ 14:16:
Als ze in D/O niet verplicht zouden zijn, was ik gewoon op de zomerbanden die kant uit gekard.
JIJ kunt wel preventief defensief rijden, maar 10 andere idioten niet. Iedereen denkt goed te rijden, maar wat nou als iemand met zomerbanden, net zoals jij, achter jou rijdt en tegen de achterkant van je auto knalt omdat hij zomerbanden heeft en niet-bewust-preventief-defensief rijdt, wat ga je hem dan zeggen?HTT-Thalan schreef op maandag 24 november 2008 @ 22:06:
Ik heb geen winterbanden, omdat ik er te cheap voor ben en meer geloof in preventief defensief rijden. Ook aan ABS, gordel of airbag helpt je niet als je bewust risico's neemt.
Aan de andere kant, stel je rijdt met je winterbanden en probeer je zo veilig mogelijk te doen en iemand knalt achter tegen je met zijn zomerbanden....
Het is immers niet verplicht dus tja, je kunt er altijd mee "wegkomen"....
Ik heb voor mijn eigen gemoedsrust gewoon winterbanden aangeschaft. Ik ga wel vaker naar Duitsland dus ik voel me sowieso prettiger erbij en het zal altijd veiliger zijn dan zomerbanden bij dit soort weer.
Ik hoorde hierboven iemand zeggen dat het zo duur was (700 misschien wel 1000 euro)....ik heb een peugeot 206 GTI en ben door de grote remklauwen gedwongen om 15inch te nemen....ik was voor 450 euro klaar en dan had ik 4 stalen velgen in duitsland gehaald nieuw, en via autobandenmarkt de goodyear ultragrip 7 banden gekocht.....
Dus ik kan me niet voorstellen dat het zo enorm duur voor je zou worden, tenzij je hippe LM velgen van 19" gaat gebruiken als wintervelg...
[ Voor 28% gewijzigd door Deathchant op 25-11-2008 10:28 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Winterbanden redden je ook niet van die idioten.Deathchant schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 10:25:
[...]
JIJ kunt wel preventief defensief rijden, maar 10 andere idioten niet. Iedereen denkt goed te rijden, maar wat nou als iemand met zomerbanden, net zoals jij, achter jou rijdt en tegen de achterkant van je auto knalt omdat hij zomerbanden heeft en niet-bewust-preventief-defensief rijdt, wat ga je hem dan zeggen?
Dit topic is gesloten.