Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.880 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

als de velgen t zelfde zijn qua steek (gaten en afstanden tussen de gaten), ET-waarde en als de 15" over de remmen past van je nieuwe auto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
UltraSub schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 12:33:
[...]

Ach.. Ze hebben gewoon minder grip dan een zomerband. Ook als het droog is en het wegdek is nog boven 0. En dan mag je "normaal optrekken" definieren. Dat is beleving. Als ik "normaal optrek" zie ik niks meer achter me. Zou het niet gewoon gewenning zijn aan minder grip?
Ik heb vandaag 2 mensen in mijn auto laten rijden. Mijn broer en een vriend. De 1 in de middag, de ander 's avonds. Heb ook niks gezegd, behalve bij het weggaan "Hier, rij jij maar".

Mijn broer meldde bij de eerste rotonde al: "Hé, je auto glijd weg". De vriend die reed eindigde bij een bocht op minder dan 15cm van een paal af. Nou, lekkere banden :(

Heb ze nog bekeken, niks aan kunnen ontdekken. Het is gewoon een klote band, die al 6 jaar ongewijzigd op de markt is. Wegblijven bij die rotzooi.

Bel maandag even leasemij. Of vervangen, of mijn zomerbanden gaan er weer onder.

EDIT:

Na ingelezen te zijn, is de conclusie van deze band dat het pure sneeuwbanden zijn, bedoeld voor de zwaardere winters, zoals in Canada. Niet voor droog of nat, zoals in NL meestal het geval is.

[ Voor 9% gewijzigd door PWM op 19-11-2011 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afgelopen week 4 gloednieuwe Conti Wintercontacts R16 205/55 besteld. Wat een verschil in prijzen:
Kwikfit € 185,- per band
Profile € 164,- per band
Grote lokale bandenhandelaar € 150,- per band
Garage om de hoek € 146,- per band

Zo zie je maar weer, wat ver komt is niet altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:32

YellowCube

Wait...what?

PWM schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 21:48:
[...]

Heb ze nog bekeken, niks aan kunnen ontdekken. Het is gewoon een klote band, die al 6 jaar ongewijzigd op de markt is. Wegblijven bij die rotzooi.

Bel maandag even leasemij. Of vervangen, of mijn zomerbanden gaan er weer onder.

EDIT:

Na ingelezen te zijn, is de conclusie van deze band dat het pure sneeuwbanden zijn, bedoeld voor de zwaardere winters, zoals in Canada. Niet voor droog of nat, zoals in NL meestal het geval is.
en die rotzooi is?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Bridgestone Blizzak LM-25 (zie vorige pagina)

blijft raar, ADAC vind dat ie t prima moet doen op droog en nat, en juist wat minder op sneeuw..

[ Voor 52% gewijzigd door AlexanderB op 19-11-2011 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 13:09
Don3k schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 00:09:
Vandaag eindelijk gemonteerd. De Kuhmo KW23 (175/55R15) (http://www.anwb.nl/binbes...2009/W09_185_10_Kumho.pdf).

Hard optrekken met nat wegdek heeft als gevolg wheelspin t/m de 3de versnelling. Boven de 200 voelbaar onbalans, maar dat kan komen doordat de band een speedrating heeft t/m 190kmh. Verder een stille band, en stuurt behoorlijk licht.
|:( goed bezig, 200 met een een band die voor 190 gemaakt is. En die banden zijn ook ontworpen om hard op te trekken op een nat wegdek. Was dat om maar even uit te proberen of je normale rijstijl?
Het is de bedoeling dat je je rijstijl aanpast aan de omstandigheden en niet dat je je normale rijstijl kan blijven aanhouden als de omstandigheden minder worden.
Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 19:34:
Hoeveel jaar gaan banden ongeveer goed mee? Heb tweedehands banden gezien uit week 45, 2009 met 6 a 7 mm erop. Zelf lijkt me dat niet heel oud, maar misschien denken jullie daar anders over?
Als ze goed opgeborgen worden kunnen ze best een aantal jaren mee. Ik geloof dat het advies is ze na 6 jaar te vervangen, dit omdat ze na verloop van tijd droogte scheurtjes kunnen krijgen. (de mijne heb ik 12 jaar gehad voor die de droogte scheurtjes kregen, profiel zat er nog meer dan voldoende op, ze slijten veel minder hard dan normale banden, zeker als je ze op tijd weer opbergt).

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 21:52
VieSix schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 23:43:
[...]

|:( goed bezig, 200 met een een band die voor 190 gemaakt is.
Geen extreem verschil, zeker niet als die 200 de tellersnelheid is die sowieso nog afwijkt. Bovendien zit er echt nog wel een veiligheidsmarge op, het is niet zo dat spontaan de band van de velg klapt als je de 190 passeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 13-09 13:09
Het Fantoom schreef op zondag 20 november 2011 @ 00:07:
[...]

Geen extreem verschil, zeker niet als die 200 de tellersnelheid is die sowieso nog afwijkt. Bovendien zit er echt nog wel een veiligheidsmarge op, het is niet zo dat spontaan de band van de velg klapt als je de 190 passeert.
Klopt, helemaal gelijk.
Was een beetje overdreven reactie van mij.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Inmiddels de winterbanden (Fulda Montero) onder de MX5 gelegd. Weggedrag valt me heel erg mee, zeker als ik het vergelijk met de absoluut waardeloze winterbanden die mijn ouders onder hun Astra hebben liggen. Een of ander obscuur merk.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:41
VieSix schreef op zondag 20 november 2011 @ 00:25:
[...]

Klopt, helemaal gelijk.
Dan nog zit je wel op de grens van de band en is het niet raar dat je dat dan ook begint te merken. Een onbalans is toch wat anders dan echt de controle al verliezen. De kern van je reply klopt dus wel :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
VieSix schreef op zondag 20 november 2011 @ 00:25:
[...]

Klopt, helemaal gelijk.
Maak je maar niet druk. Ik rij gewoon rustig, maar wilde wel even proberen of verschil al merkbaar was. Gaf een klein beetje gas in een tunnel, en toen ik keek zat hij al op de 220 te wijzen :X Tijdens het wat harder remmen met 50 merkte ik wel op dat hij vrolijk doorgleed. Minder grip dan mijn zomerbanden in ieder geval. Misschien omdat ze nog nieuw zijn (bovenlaag)... Dus besloot ik die bovenlaag maar eraf te rijden O+ Ben benieuwd of ze mij deze winter echt gaan helpen (met extra rustige rijstijl ;))

[ Voor 13% gewijzigd door Don3k op 20-11-2011 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik heb ze net besteld, met achterwielaandrijving lijkt het mij al wat zinvoller dan met mn vorige auto. Net geen 600 Eur betaald..

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vbmot
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-07 08:44
Gisteren de spijkerbanden eens flink op de proef gesteld. Urenlang gereden over besneeuwde en verijsde wegen, en gewoon met 80-90 en continu onberispelijk weggedrag, had niet eens het gevoel dat de ondergrond glad was. Heb nog nooit met gewone winterbanden gereden, maar vraag me af of dit nou vooral aan de spikes te danken is.

Ook maar dat ik dat weet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
AlexanderB schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 23:31:
Bridgestone Blizzak LM-25 (zie vorige pagina)

blijft raar, ADAC vind dat ie t prima moet doen op droog en nat, en juist wat minder op sneeuw..
Dat was wel 4 jaar geleden. Wellicht dat hij het goed doet met normale maten (195 o.i.d.), maar niet in de bredere maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

PWM schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 21:48:
[...]

Ik heb vandaag 2 mensen in mijn auto laten rijden. Mijn broer en een vriend. De 1 in de middag, de ander 's avonds. Heb ook niks gezegd, behalve bij het weggaan "Hier, rij jij maar".

Mijn broer meldde bij de eerste rotonde al: "Hé, je auto glijd weg". De vriend die reed eindigde bij een bocht op minder dan 15cm van een paal af. Nou, lekkere banden :(
Winterbanden of niet, maar dan rij je gewoon te hard. Ik heb op mijn gewone banden heel zelden een slippertje, en dan is het hooguit dat ie een klein beetje (controleerbaar) wegglijdt. Ik rij - omdat ik geen winterbanden heb/wil - altijd voorzichtig/beheerst en check vaak hoe glad het werkelijk is op die plek. Als iemand mindless gaat rondkarren en zelfs mét winterbanden (ook al zijn ze 'slecht', altijd nog beter dan gewone banden) wegglijdt, dan is het imho duidelijk: je weet dan niet wat je doet.

Ook mét winterbanden moet je beheerst rijden en onthouden dat ook die dingen hun limieten hebben. Feitelijk moet je rijden alsof je ze niet hebt, dán ben je veilig. Vorig jaar nota bene op het Volvo forum een mallot die zijn V70 strak rijdt en glashard beweert dat ie niet te hard reed. Op winterbanden nog wel en dan zou ie met 25kmh over een kruising zijn gaan glijden en tegen een paal aan gegleden zijn. Neus in elkaar...met 25kmh in een V70? Grapje zeker. Meneer dacht natuurlijk dat ie onkwetsbaar was met die winterbanden en ging veel te hard voor de omstandigheden.

Daarom blijf ik erbij dat als je beter je hersens kunt gebruiken dan domweg winterbanden monteren en denken dat het dan allemaal vanzelf goedkomt. Beiden is natuurlijk het beste. Beheerst rijden is de sleutel, winterbanden zijn slechts een hulpmiddel.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Laten we wel zijn, je moet met winterbanden onder de huidige omstandigheden gewoon op een veilige manier normaal tot vlot een bocht cq. rotonde kunnen nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:20
Boomster schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 20:02:
Goedendag,

Momenteel heb ik winterbanden op velg met maat: 195/65 R15. Mazda 5
Vandaag heb ik een nieuwe auto gekocht met een bandenmaat van: 205/55 R16. Kia Cee'd

Passen de winterbanden op velg onder deze andere auto?
MAW: kan ik zomaar de velgen van de mazda onder de kia monteren??? :?
Welke velgen mogen er volgens de handleiding van de auto onder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:16

Daniel36

vernieuwde formule

mphilipp schreef op zondag 20 november 2011 @ 11:56:
[...]

Winterbanden of niet, maar dan rij je gewoon te hard. Ik heb op mijn gewone banden heel zelden een slippertje, en dan is het hooguit dat ie een klein beetje (controleerbaar) wegglijdt. Ik rij - omdat ik geen winterbanden heb/wil - altijd voorzichtig/beheerst en check vaak hoe glad het werkelijk is op die plek. Als iemand mindless gaat rondkarren en zelfs mét winterbanden (ook al zijn ze 'slecht', altijd nog beter dan gewone banden) wegglijdt, dan is het imho duidelijk: je weet dan niet wat je doet.

Ook mét winterbanden moet je beheerst rijden en onthouden dat ook die dingen hun limieten hebben. Feitelijk moet je rijden alsof je ze niet hebt, dán ben je veilig. Vorig jaar nota bene op het Volvo forum een mallot die zijn V70 strak rijdt en glashard beweert dat ie niet te hard reed. Op winterbanden nog wel en dan zou ie met 25kmh over een kruising zijn gaan glijden en tegen een paal aan gegleden zijn. Neus in elkaar...met 25kmh in een V70? Grapje zeker. Meneer dacht natuurlijk dat ie onkwetsbaar was met die winterbanden en ging veel te hard voor de omstandigheden.

Daarom blijf ik erbij dat als je beter je hersens kunt gebruiken dan domweg winterbanden monteren en denken dat het dan allemaal vanzelf goedkomt. Beiden is natuurlijk het beste. Beheerst rijden is de sleutel, winterbanden zijn slechts een hulpmiddel.
Het zogenaamde BMW effect wordt dit wel eens genoemd, hoewel het voor meerdere merken op gaat natuurlijk : je zo veilig voelen door alle hulpmiddelen (abs, esp, winterbanden, dsp, ddtp, etc) dat je overal (te) hard overheen knalt. Tot een paar jaar geleden zag ik dat wel eens op de Autobahn (en soms hingen ze een paar kilometer verder in een boom met auto en al).

Het zijn hulpmiddelen en geen wondermiddelen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:47
De auto wordt afgeleverd met de 205 banden.

De goedkoopste kia ceed versie heeft de bandenmaat van 195/65 r15

Op de Ex-ecutive (mijn versie) staat in de brochure dat er als extra de 205 bandenmaat zit

Het lijkt mij niet dat de carrosserie anders is en dus ook de ophanging.
Dan is het toch mogelijk om ze te monteren? Volgens een andere site zijn de steek en naaf gelijk. Er is alleen een verschil van etf waarde (-5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Pfuu.. moraalridder gehalte altijd zo hoog geweest in dit topique? (Niet zo'n zin om alle 121 pagina's terug te gaan lezen.

Ik snap wat PWM bedoeld. Wat hij beschrijft, tot in de derde versnelling wielspin, met dít weer is volgens mij ook echt niet normaal. Als dat niet met zomerbanden lukt, dan hoort dat ook niet te lukken met winterbanden. Punt. En dan hoef ik geen rits posts te lezen van moraalridders die zeggen dat je dan gewoon te hard rijdt. Lekker generaliseren en aannames doen. Wie zegt dat PWM dat in de sneeuw ook doet? Hij krijgt gewoon het vermoeden dat zijn banden afwijken van de norm, en test eens even grondig. Heeft geen zak te maken met te hard rijden.

Mensen die een dergelijke drog redenatie gebruiken, zijn inderdaad de mensen die je wel ergens een ongeluk ziet veroorzaken. Hoezo? Wat dacht je van; "ik heb geen winterbanden nodig, ik rij zooooo verantwoord, ik weet wel wat ik doe en jullie niet."

Ja, dat was ook generaliserend, maar dan zie je eens wat een poep jullie zelf praten ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
mphilipp schreef op zondag 20 november 2011 @ 11:56:
[...]

Waarop baseer jij dat nou weer :+ Mijn auto glijd weg als ik met 15 km/u de rotonde afrij. Wat ik post heeft niks met hardrijden te maken.

Mijn 6 maanden zwangere vrouw die elke bocht als een uitdaging ziet, kwam gisteren zelfs melden dat ze voortaan wel met haar eigen auto gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door PWM op 20-11-2011 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

PWM schreef op zondag 20 november 2011 @ 21:07:
[...]

Waarop baseer jij dat nou weer :+ Mijn auto glijd weg als ik met 15 km/u de rotonde afrij. Wat ik post heeft niks met hardrijden te maken.

Mijn 6 maanden zwangere vrouw die elke bocht als een uitdaging ziet, kwam gisteren zelfs melden dat ze voortaan wel met haar eigen auto gaat.
Heb je een Morris Minor ofzo?

YouTube: Tiff Needell Sliding The Morris 1000 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

PWM schreef op zondag 20 november 2011 @ 21:07:
[...]

Ik zou dan ook een andere auto kopen. Ik weet niet wat voor wielen je eronder hebt, maar zelfs mét sneeuw kan ik met meer dan 15kmh over een rotonde.

Dus ja...ik baseer het op 27 jaar rijervaring...nog nooit zoiets raars gehad. Twee mogelijkheden: 1)het is een hele rare rotonde of 2)je hebt profielloze en/of keiharde banden.

Zoiets lukt me niet eens op mijn XT (offroadmotor) met noppenbanden. En die hebben al chronisch slechte grip op nat asfalt. Dus kies maar :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bizar inderdaad, lijkt me bijna een kwestie van defecte(of compleet verkeerd afrollende) banden te moeten zijn. Tenminste als de banden de enige variabele zijn.

Even googlen levert niet bepaald goede geluiden over die Bridgeston LM 25 op overigens.

[ Voor 45% gewijzigd door begintmeta op 20-11-2011 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Laatst online: 04-09 07:54

RUFFNECK

Poentje

Aangezien meerdere mensen mij hier gewezen hadden op autobandenmarkt.nl (en ik dus op 16 nov een bestelling gedaan heb), vraag ik mij af wie hier dmv automatische (eenmalige) incasso daar betaald heeft.

Krijg nu pas een mailtje terug dat ivm interne richtlijnen van die toko dit niet kan en ik het zelf moet overmaken. Vind ik wel jammer dat ik dat nu pas hoor, enfin...

Is het dus bij iemand ooit gelukt met eenmalige machtiging voor incasso?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
UltraSub schreef op zondag 20 november 2011 @ 20:30:
Ik snap wat PWM bedoeld. Wat hij beschrijft, tot in de derde versnelling wielspin, met dít weer is volgens mij ook echt niet normaal. Als dat niet met zomerbanden lukt, dan hoort dat ook niet te lukken met winterbanden. Punt. En dan hoef ik geen rits posts te lezen van moraalridders die zeggen dat je dan gewoon te hard rijdt. Lekker generaliseren en aannames doen. Wie zegt dat PWM dat in de sneeuw ook doet? Hij krijgt gewoon het vermoeden dat zijn banden afwijken van de norm, en test eens even grondig. Heeft geen zak te maken met te hard rijden.
Ja, ik was gewoon nieuwsgierig hoe die banden reageren bij zulke omstandigheden. :) Enige wat ik kan bedenken wat dit gedrag veroorzaakt zijn mijn wielen die iets aan de lichte kant zijn (mijn 17's was is iets zwaarder en iets breder), icm met een iets smallere band. Ongeveer 8 kilo incl. band op een auto van ~800kg met 100+pk. Alhoewel je bij het remmen een betere gedrag verwachte. Ik kijk het even aan en hou jullie op de hoogte.

Een positieve kant van het product, auto is merkbaar zuiniger :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
mphilipp schreef op zondag 20 november 2011 @ 23:34:
[...]

Ik zou dan ook een andere auto kopen. Ik weet niet wat voor wielen je eronder hebt, maar zelfs mét sneeuw kan ik met meer dan 15kmh over een rotonde.

Dus ja...ik baseer het op 27 jaar rijervaring...nog nooit zoiets raars gehad. Twee mogelijkheden: 1)het is een hele rare rotonde of 2)je hebt profielloze en/of keiharde banden.
Heb jij in die 27 jaar alle type banden, van alle merken in alle breedtes gereden :?

De auto is overigens 4 maanden oud, die red het nog wel ff. Morgen leasemij bellen voor oplossing, anders zomerbanden er weer onder, of 17 inch op velg zelf kopen (16 inch past niet onder auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Wat rij je eigenlijk nu PWM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Ik heb Vredesteijn Wintrac (extreme) in 205/45 R17 gekocht voor onder mijn veel te snelle Mini. Omdat laatstgenoemde op 18" lichtmetaal is geleverd (OEM), heb ik wintervelgjes gekocht :) Uiteindelijk voor BBS CS gegaan in 17" bij 7,5J (ET38 met 4x100 steek)

De velgen heb ik gisteren opgehaald, het rubber had ik al iets langer in huis. Komende week wordt het onder de auto geplaatst :)

Velg:
Afbeeldingslocatie: http://www.bbs.com/_images/company/cs_silver_5.jpg

Rubber:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4045/5076730564_5d179518fc.jpg

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintzer
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:35
RUFFNECK schreef op zondag 20 november 2011 @ 23:46:
Aangezien meerdere mensen mij hier gewezen hadden op autobandenmarkt.nl (en ik dus op 16 nov een bestelling gedaan heb), vraag ik mij af wie hier dmv automatische (eenmalige) incasso daar betaald heeft.

Krijg nu pas een mailtje terug dat ivm interne richtlijnen van die toko dit niet kan en ik het zelf moet overmaken. Vind ik wel jammer dat ik dat nu pas hoor, enfin...

Is het dus bij iemand ooit gelukt met eenmalige machtiging voor incasso?
Ik heb op 14 nov daar een bestelling geplaatst ook dmv automatische incasso, maar niet zo'n mail van ze gehad, ook nog niks afgeschreven. Volgens de website is de leverdatum van mijn order nog onbekend, maar er zijn inmiddels wel 2 pakketnummers aangemeld. Dus lijkt er op dat het goed gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Gister het eerste stukje snelweg gehad met de Snowtrac 3's. Auto leek aanzienlijk meer moeite te moeten doen om op de 120 te blijven. Qua geluid en wegligging ed. merk ik verder geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 07:55

SeatRider

Hips don't lie

Heb sinds zaterdag mijn setje staal met Barum winterbanden er weer op. Stuurt lekker licht, 2 cm smallere banden. Was druk bij de bandenboer, was de 7e in rij.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ik heb een nieuwe Audi A4. 1.8TFSI met rond de 180pk. Die pk's komen echter laat vrij, onder de 2000 toeren zit niet bar veel vermogen, dus qua wegrijden is het normaal geen probleem. Ik ga zo eerst eens kijken of ze niet 4 bar in de banden hebben geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 21:08
Ben benieuwd PWM, ik heb dezelfde banden 16". Dit weekend gaan ze er bij mij onder dus daarna zou ik je kunnen vertellen of ik hetzelfde ondervind. Ik hoop het niet en ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat het echt een eigenschap van de banden is. Het grappige is dat de Blizzaks de standaard winterbanden zijn bij BMW.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
MrFl0ppY schreef op maandag 21 november 2011 @ 09:33:
Ben benieuwd PWM, ik heb dezelfde banden 16". Dit weekend gaan ze er bij mij onder dus daarna zou ik je kunnen vertellen of ik hetzelfde ondervind. Ik hoop het niet en ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat het echt een eigenschap van de banden is. Het grappige is dat de Blizzaks de standaard winterbanden zijn bij BMW.
De LM-25? Of de 1 van de andere types. Die lijken namelijk wezenlijk anders te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
De LM-25 idd. Zover ik begrijp zijn de LM-20 voor de kleinere maten en de LM-30 en 32 de nieuwe serie voor respectievelijk de kleine en grote maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

PWM, heb je al naar de DOT code van jouw winterbanden gekeken?
Zie: http://www.goodyear.eu/be_nl/tire-advice/faq/DOT-code.jsp

Misschien zijn het wel hele oude harde exemplaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 15:35
Zoals sommige misschien weten heb ik €122 moeten betalen voor het laten plaatsen van winterbanden op me huidige velg.
Zat ik vandaag naar me auto te kijken zie ik gewoon dat me banden verkeerd zijn geplaatst. (1 achterband zit voor).
Dus net een niet al te vriendelijk telefoontje gehad. Want voor €122 euro mag je toch wel verwachten dat ze dit goed doen.

(Mijn achterbanden/velg zijn breeder dan voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 15:23

vhal

ಠ_ಠ

frickY schreef op maandag 21 november 2011 @ 09:14:
Gister het eerste stukje snelweg gehad met de Snowtrac 3's. Auto leek aanzienlijk meer moeite te moeten doen om op de 120 te blijven. Qua geluid en wegligging ed. merk ik verder geen verschil.
Ik heb ze ook in de maat 195/50/15 en het viel mij op dat ze nogal stil waren (vergeleken met mijn zomerbanden). Met de zomerbanden (195/45/16) kan ik wel harder de hoek om maar ach...winterbanden heb ik gekozen als preventief middel. Ik rij daarom wat rustiger dan normaal :+

Verder geen klachten

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Laatst online: 11:58

Sick Nick

Drop the top!

itsleon schreef op maandag 21 november 2011 @ 11:50:
Zoals sommige misschien weten heb ik €122 moeten betalen voor het laten plaatsen van winterbanden op me huidige velg.
Zat ik vandaag naar me auto te kijken zie ik gewoon dat me banden verkeerd zijn geplaatst. (1 achterband zit voor).
Dus net een niet al te vriendelijk telefoontje gehad. Want voor €122 euro mag je toch wel verwachten dat ze dit goed doen.

Dat is wel een hele laffe monteur dan, zoiets moet toch wel opvallen.... Bij m'n huidige zomer-set zie je het verschil tussen voor en achter direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
itsleon schreef op maandag 21 november 2011 @ 11:50:

Als dat al zo laks is gedaan dan zou ik ook even laten controleren of de rest wel goed is vastgedraaid. Dus met momentsleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb vandeweek zelf de wielen er verkeerd op gezet.
Mijn oude winterbanden hadden geen draairichting, dus ik met de krik aan de gang om de wielen te wisselen, blijkt dat ik linksvoor en rechtsachter had omgewisseld (was een nieuwe set).
Kon ik dus weer aan de gang!

Ik vind overigens 122 euro ook wel heel erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

ik ook.. betaal hier zelf 3 tientjes.. (maar dan worden ze wel met de luchttol vastgedraaid, iets waar ik minder blij mee ben, dus meestal ga ik alleen dr heen met losse velgen en banden, en zet ik de wielen dr thuis op met de momentsleutel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 07:55

SeatRider

Hips don't lie

AlexanderB schreef op maandag 21 november 2011 @ 12:59:
ik ook.. betaal hier zelf 3 tientjes.. (maar dan worden ze wel met de luchttol vastgedraaid, iets waar ik minder blij mee ben, dus meestal ga ik alleen dr heen met losse velgen en banden, en zet ik de wielen dr thuis op met de momentsleutel)
Waar je zin in hebt... daarbij is het de meesten hier niet gegund om met een setje wielen en 4 losse banden naar de bandenboer te rijden (in een andere auto dus).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat lijkt me inderdaad ook wat overdreven. Als ze net vastgedraaid zijn, kun je ze volgens mij nog zelf met een momentsleutel nalopen... Lijkt mij handiger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
Sta dus morgenochtend op de stoep bij de garage. Zit gelukkig tegenover mijn huis dus om 8 uur de auto neerzetten recht voor de deur dat ze die dus mooi als eerste kunnen doen.
MikeyMan schreef op maandag 21 november 2011 @ 12:53:
Ik heb vandeweek zelf de wielen er verkeerd op gezet.
Mijn oude winterbanden hadden geen draairichting, dus ik met de krik aan de gang om de wielen te wisselen, blijkt dat ik linksvoor en rechtsachter had omgewisseld (was een nieuwe set).
Kon ik dus weer aan de gang!

Ik vind overigens 122 euro ook wel heel erg duur.
Ik dus ook. Helemaal aangezien ik eerst gebeld had om het voor 2 auto's te laten doen en ze toen op een veel lagere prijs uitkwamen. Dus morgen ook gelijk daar met de baas over praten aangezien ik ze laatst nog wel heb geholpen met hun website.

[ Voor 66% gewijzigd door itsleon op 21-11-2011 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Problem solved met de Bridgestones. 3.5 Bar rondom zat er in de banden 8)7 Ik weet niet wat de toleranties zijn, maar kan me ook voorstellen dat dat voor de banden niet echt goed is :?

Aangezien ik geen zin heb in nog meer auto werk, heb ik de klacht gedeponeerd bij de leasemij, die mag het gaan afhandelen.

De banden zijn nog zeker niet perfect, maar het rijd nu wel normaal :)

EDIT: Zit nog wel ff te denken hoe het kan. Worden banden na het omleggen goed opgepompt om daarna weer iets leeg te laten lopen. Of heeft de bandenboer per ongeluk 3.5 i.p.v. 2.5 ingetypt?

[ Voor 19% gewijzigd door PWM op 21-11-2011 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
Volgens mij worden ze eerst goed hard opgepompt om daarna ze op de juiste druk te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Denk dat ze er voor de opslag ook wat meer lucht in gooien, om te voorkomen dat ze gaan vervormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
PWM schreef op maandag 21 november 2011 @ 13:34:
EDIT: Zit nog wel ff te denken hoe het kan. Worden banden na het omleggen goed opgepompt om daarna weer iets leeg te laten lopen. Of heeft de bandenboer per ongeluk 3.5 i.p.v. 2.5 ingetypt?
Ze worden idd eerst hard gepompt om de band er goed omheen te krijgen. En dan weer naar het juiste druk terug gebracht. Maar je bracht me wel op een idee. Ik rij nu met 2.2-2.4 rond, als altijd. Maar misschien deze terug brengen naar 2 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Don3k schreef op maandag 21 november 2011 @ 14:03:
[...]

Ze worden idd eerst hard gepompt om de band er goed omheen te krijgen.
Dan lijkt me dat de verklaring. De banden zijn om de velg gelegd, flink opgepompt, op de geschroefd en vergeten op spanning te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 12:38
Ik ga dit jaar ook maar winterbanden bestellen @ autobandenmarkt.nl.

Vorige jaren iets te vaak vast gestaan en té veel moeite moeten doen om normaal te rijden met mijn e30 320i (RDW op brede zomersloffen).

Dus ik laat er 175/65/14 banden onder leggen. Geen geeikel meer bij stoplichten e.d. hopelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

14 inch onder zo'n auto... is dat handig?

Ik heb 14 inch banden waar ik met een 9N3 heb gereden onder mijn 6R gehad waar standaard 15 inch onder zat, maar echt prettig rijden vond ik het niet....

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Dat is de standaardmaat voor de e30

320i Flank

die velgen heb ik nog liggen, daar komen ze op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ok, ik had met E30 iets anders in mijn hoofd. Die BMW-codenummers ook altijd ;)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
cant blame you. Ik ken ze toevallig (bijna) allemaal uit mijn hoofd, maar als niet BMW-adept verwacht ik niet dat je ze kent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Problem solved met de Bridgestones. 3.5 Bar rondom zat er in de banden 8)7
_O-

Je hebt wel mazzel met jouw auto zeg :D

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
tdw schreef op maandag 21 november 2011 @ 15:21:
[...]

_O-

Je hebt wel mazzel met jouw auto zeg :D
De dealer en bandenboer zitten naast elkaar :+ Denk dat ze elkaar aansteken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Bedankt PWM, weet ik iig hoeveel bar er niet in moet zitten :P

[ Voor 5% gewijzigd door MrFl0ppY op 21-11-2011 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

PWM schreef op maandag 21 november 2011 @ 00:09:
[...]
Heb jij in die 27 jaar alle type banden, van alle merken in alle breedtes gereden :?
Nee, maar ik heb wel een hoop verschillende auto's gereden: Peugeot 206, Nissan Micra, Mercedes 280SE (van pa), BMW 3 serie, Volvo, Opel. Hoezo? Maakt dat iets uit dan? Een normale auto op normale banden hoort gewoon niet zo makkelijk uit te breken, is dat zo ingewikkeld om te begrijpen?

Ik wil echt niet doen of ik alles weet, maar zoveel snap ik ook nog wel van auto's. Je kunt veel van mij zeggen, maar ik lul niet uit mijn nek en probeer ook niet interessant te doen. Mij maakt het ook niet zoveel uit of iemand geloofd wat ik beweer. Zolang ik zelf maar weet dat het waar is, vind ik het zat. Als ik er naast zit, hoor ik het ook graag. Ik leef niet om gelijk te hebben/krijgen. Als er een goede verklaring is voor het uitbreken van die auto onder de geschetste omstandigheden, hoor ik het graag. Maar vooralsnog lijkt het me niet normaal. Dat wordt overigens bevestigd door de verbaasde reacties van de mensen die in die auto reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Dat is nou toch precies zijn punt mphilipp.. Dat het niet normaal is. Jij bent degene die zegt dat hij gewoon te hard rijdt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Ik zie dat de Ultragrip 8 wordt afgewaardeerd op zijdelingse grip in sneeuw. Lees wel dat de prestaties op nat wegdek erg goed zijn (neem aan dat papsneeuw hier ook onder valt). Ik zit te twijfelen tussen de Ultragrip 7+, Ultragrip 8 of de Bridgestone Blizzak LM30 (allen rond de 65 euro per band op 175/65/R14, Peugeot 206)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
NoepZor schreef op maandag 21 november 2011 @ 20:06:
Ik zie dat de Ultragrip 8 wordt afgewaardeerd op zijdelingse grip in sneeuw. Lees wel dat de prestaties op nat wegdek erg goed zijn (neem aan dat papsneeuw hier ook onder valt). Ik zit te twijfelen tussen de Ultragrip 7+, Ultragrip 8 of de Bridgestone Blizzak LM30 (allen rond de 65 euro per band op 175/65/R14, Peugeot 206)
De Ultragrip 8 komt toch in de meeste tests wel in de top-3. Wat dat betreft is er geen andere band die een dergelijke constante laat zien. Voor mijn leasebak dus helaas Bridgestone (het glij probleem wel opgelost, maar verder gewoon een gemiddelde band), maar voor onze prive Volvo heb ik er Ultragrip 8 onder laten leggen :)

[ Voor 4% gewijzigd door PWM op 21-11-2011 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Inmiddels zitten bij mij de Michelin Alpin A4's onder de Golf in plaats van de PremiumContact 2E's. Ik wacht op sneeuw, want tot nu toe zijn ze ondanks de lagere temperatuur op zo'n beetje alle vlakken minder dan de Conti's. Bij een beetje stevig remmen begint de boel flink te zoeken, trap je wat verder door zit je in de ABS. Het stuurgevoel is minder en hij helt meer, glijdt eerder de bocht door en maakt in bochten een vreemd rommelig geluid.

Gelukkig zijn ze wel vrij stil, alleen bij 80-85km/h maken ze een soort cuppend geluid maar dat is te overleven. Overigens zaten ze er in een whopping 15 minuten onder, ze zijn op dezelfde velg gemonteerd als de zomerband. En dat zonder schade, dat moeten ze nog 7x presteren bij de Euromaster en ik ben fan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
hmm... verwachten we misschien niet iets teveel van de winterband, nu eigenlijk de omstandigheden niet optimaal zijn voor de juiste werking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als de omstandigheden nu niet optimaal voor winterbanden zijn weet ik het ook niet meer, waar moet je komende winter dan op rijden als het een keer niet sneeuwt? Alles is nat vanwege mist en temperaturen liggen vlak rond het vriespunt. Vanmorgen 1 graad vorst, vanmiddag 1 graad erboven.

Misschien moeten je banden eerst nog ingereden worden omdat ze net nieuw zijn en nu nog een gladde laag hebben, maar anders zou ik het eerder zoeken in een afwijkende maat of verkeerde bandenspanning. Andere optie is dat je gewoon kutbanden hebt gemonteerd, maar Michelin Pilot Alpin zou daar niet onder mogen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

UltraSub schreef op maandag 21 november 2011 @ 19:21:
Dat is nou toch precies zijn punt mphilipp.. Dat het niet normaal is. Jij bent degene die zegt dat hij gewoon te hard rijdt ;)
Of dat ie houten banden heeft... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Gister de winterbanden eronder gezet, kort rondje voorzichtig aanvoelen wat ze doen en daarna nog eens natrekken met de momentsleutel. Vanmorgen iets meer gas gegeven en wat harder door de bocht (overigens nog langs niet zo als ik met de zomerbanden wel eens doe) maar toch echt doorslippende achterbanden en bij hard remmen eerder in de ABS.

Omstandigheden zijn misschien beter voor winterbanden maar zonder sneeuw doen m'n zomerbanden het op droog maar koud wegdek toch echt beter. Zal voornamelijk door de maat komen denk ik (205/55/16 rondom vs 225/45/17 en 245/40/17), Continental WinterContact MO vs Continental SportContact MO.

Maar goed, zodra er sneeuw valt ben ik met die zomersloffen nergens meer dus dan maar iets minder grip zonder sneeuw. Het is niet gevaarlijk ofzo maar als je meer gewend bent valt het tegen.

Pluspuntje: het comfort-niveau is omhoog gegaan. Kleine oneffenheden en putten/ribbeltjes voel je minder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 21 november 2011 @ 23:10:
Als de omstandigheden nu niet optimaal voor winterbanden zijn weet ik het ook niet meer, waar moet je komende winter dan op rijden als het een keer niet sneeuwt? Alles is nat vanwege mist en temperaturen liggen vlak rond het vriespunt. Vanmorgen 1 graad vorst, vanmiddag 1 graad erboven.

Misschien moeten je banden eerst nog ingereden worden omdat ze net nieuw zijn en nu nog een gladde laag hebben, maar anders zou ik het eerder zoeken in een afwijkende maat of verkeerde bandenspanning. Andere optie is dat je gewoon kutbanden hebt gemonteerd, maar Michelin Pilot Alpin zou daar niet onder mogen vallen.
Het is toch geen geheim dat winterbanden eigenlijk alleen op sneeuw en ijs beter presteren. Bij kou en regen, is de zomerband gewoon beter. Overigens las ik dat dit jaar voor het eerst, de beste winterbanden de zomerbanden versloegen op dit punt. Maar goed, 99,9% rijd nog niet met dat laatste model.

Met de winterband ben je gewoon iets in het nadeel bij dit weer, om met sneeuw, ijssel en blubber weer veel voordeel te behalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:01

RvL

Ik rijd alweer een dikke 12.000km op winterbanden rond dit jaar (nee, ze liggen er niet al een half jaar op. Ik rijd gewoon veel). Ik heb Dunlop SP Winter Sport 3d onder m'n Renault Mégane Estate liggen, in de maat 205/50 R17.

In het begin was de grip niet om over naar huis te schrijven. Voor m'n gevoel had ik minder tractie en ook zijdelings had ik het gevoel eerder te gaan glijden. Na een paar honderd km ging het echter een heel stuk beter, maar ze kunnen uiteraard niet op tegen de Continental SportContact 3 die er tijdens de warmere maanden onder liggen.

Maar goed, met ruim 70.000km per jaar is de kans groot dat ik ook deze winter weer sneeuw voor m'n kiezen krijg en dan ben ik liever gewoon voorbereid. Ik rijd toch nooit op de max. van m'n banden. Sowieso laat het dagelijkse verkeer dit ook niet toe. Niettemin ben ik wel tevreden over de Dunlops.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk geen verschil merk tussen allerlei banden. Ik rij sinds kort rond met Dunlop SP WinterSport 3D in de maat 205/55/16, daarvoor lagen er Continental SportContact 3's onder in de maat 225/45/17 voor en 245/40/17 achter. Wanneer een toverfee halverwege een rit mijn winterbanden zou wisselen voor mijn zomerbanden, dan denk ik dat ik dat niet ga merken. Grip, tractie, remweg, zijdelingse stijfheid et cetera; ik merk geen verschil eigenlijk. Hopelijk ga ik in eventueel sneeuw wel verschillen ervaren. Onder die condities was mijn auto vorig jaar nagenoeg onbruikbaar.

[ Voor 11% gewijzigd door argro op 22-11-2011 10:40 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
PWM schreef op maandag 21 november 2011 @ 20:32:
De Ultragrip 8 komt toch in de meeste tests wel in de top-3. Wat dat betreft is er geen andere band die een dergelijke constante laat zien. Voor mijn leasebak dus helaas Bridgestone (het glij probleem wel opgelost, maar verder gewoon een gemiddelde band), maar voor onze prive Volvo heb ik er Ultragrip 8 onder laten leggen :)
De UltraGrip 7+ had vorig jaar hetzelfde. Ik ben dan altijd wel benieuwd hoe de 7+ en de 8 zich verhouden. De banden van vorig jaar worden niet meer meegetest, dat betekent niet dat ze minder goed hoeven te zijn. Lijkt mij op zich wel een interessant vraagstuk. Neem van de afgelopen vijf jaar van elk jaar de top 3 en test die ook in één test.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:10

PauseBreak

derp!

Gonadan schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 11:27:
[...]

De UltraGrip 7+ had vorig jaar hetzelfde. Ik ben dan altijd wel benieuwd hoe de 7+ en de 8 zich verhouden. De banden van vorig jaar worden niet meer meegetest, dat betekent niet dat ze minder goed hoeven te zijn. Lijkt mij op zich wel een interessant vraagstuk. Neem van de afgelopen vijf jaar van elk jaar de top 3 en test die ook in één test.
Stel het anders eens voor bij Autoweek? Die willen nog wel eens lezerstesten uitvoeren.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
PWM schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 10:12:
[...]
Het is toch geen geheim dat winterbanden eigenlijk alleen op sneeuw en ijs beter presteren. Bij kou en regen, is de zomerband gewoon beter. Overigens las ik dat dit jaar voor het eerst, de beste winterbanden de zomerbanden versloegen op dit punt. Maar goed, 99,9% rijd nog niet met dat laatste model.

Met de winterband ben je gewoon iets in het nadeel bij dit weer, om met sneeuw, ijssel en blubber weer veel voordeel te behalen :)
Bij "ABS grijpt meteen in bij remmen en ik schuif door de bochten" is dat niet "iets". Of je rijdt met je zomerbanden altijd op het randje en nu dat randje met winterbanden net iets dichterbij is rijd je over het randje, maar met deze weersomstandigheden klagen dat je winterbanden weinig grip hebben is niet normaal.

Overigens denk ik dat je met winterbanden weinig voordeel haalt als je de ijssel inrijdt, misschien als je er 3.5 bar in gooit dat het wat beter drijft ofzo, maar anders zou ik het niet weten ;)

[ Voor 5% gewijzigd door _JGC_ op 22-11-2011 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 15:23

vhal

ಠ_ಠ

misschien als de IJssel bevriest dat je enig voordeel hebt met de winterbanden :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

deadsy33 schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 12:53:
misschien als de IJssel bevriest dat je enig voordeel hebt met de winterbanden :+
Nee, met een laag ijs bereik je met zowel winterbanden als met zomerbanden hetzelfde resultaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Erkens schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 12:55:
Nee, met een laag ijs bereik je met zowel winterbanden als met zomerbanden hetzelfde resultaat :P
Als je als een idioot rijdt dan wel ja :P Bekijk eens dat filmpje met die BMW's eens... RUSTIG rijden !!!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

nero355 schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 13:01:
[...]

Als je als een idioot rijdt dan wel ja :P Bekijk eens dat filmpje met die BMW's eens... RUSTIG rijden !!!
"dat filmpje" ?

Weet je hoeveel filmpjes er zijn met BMW's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Erkens schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 13:11:
[...]

"dat filmpje" ?

Weet je hoeveel filmpjes er zijn met BMW's?
Gokje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Ah, die ken ik ja. Maar geloof dat de resultaten niet 100% betrouwbaar zijn. Feit is wel dat als het echt glad is, er weinig verschil is tussen de diverse banden: glijden doe je toch wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
  • Laatst online: 11-09 15:24
ik geloof er eigenlijk ook geen bal van dat het verschil zo groot is eigenlijk op ijs hoor... die laatste test is zeker wel overdreven...

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Banden met retractable spikes, dat zou pas echt tof zijn, dat als het koud is en je gaat slippen de spikes automatisch aan gaan. 8)

Toekomstmuziek, maar dat zou wel echt tof zijn.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Hooglander1 schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 13:18:
Banden met retractable spikes, dat zou pas echt tof zijn, dat als het koud is en je gaat slippen de spikes automatisch aan gaan. 8)

Toekomstmuziek, maar dat zou wel echt tof zijn.
Die zijn op de markt ;) http://www.qtires.com/index.php

[ Voor 3% gewijzigd door PWM op 22-11-2011 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 21 november 2011 @ 23:10:

Ik denk niet dat ze nog ingereden moeten worden, maar dat het gewoon de eigenschappen zijn van een winterbanden. Als je voelt hoe zacht het rubber is en hoe de dwarsblokjes lopen is het vanzelfsprekend dat op nat en droog de stabiliteit bij stevig remmen gewoon minder is. Ik heb winterbanden besteld bij mijn leaseauto voor de sneeuw en weet dat ik daar een groot voordeel heb. Bij alles anders dan sneeuw zijn de winterbanden in het nadeel en dat lijkt redelijk te kloppen :) Overigens zijn het ook gewoon 205/55/16 banden en zijn ze niet overdreven zacht of hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Laatst online: 10-09 09:23
Ik heb gisteren de Ultragrip 8's besteld, staan aardig wat sterretjes van de diverse testers @ autobandenmarkt, dus een miskoop zal ik zeker niet doen. Michelin Alpin A4 is een stuk duurder en Conti WinterContact/Dunlop SP WinterResponse ongeveer gelijk geprijsd, maar ook gelijkaardige prestaties. Mijn pa heeft goede ervaringen met de Goodyear Ultragrip 7+'s onder z'n Golf Plus.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Problem solved met de Bridgestones. 3.5 Bar rondom zat er in de banden 8)7 Ik weet niet wat de toleranties zijn, maar kan me ook voorstellen dat dat voor de banden niet echt goed is :?
Ik ga het ook eens controleren, heb namelijk dezelfde banden en vanmiddag reed het ook wat glibberig naar mijn idee.

Die 2.5 die je er nu inhebt, staat dat ook aangeven in je deuropening zeg maar als advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Die adviezen zijn wel voor zomerbanden bedoeld, ik heb er 0.2bar bij gedaan.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Dat schijnt niet nodig te zijn. Al kan het voor je brandstofverbruik geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evolution536
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06-2024

evolution536

besh besh

Wij gaan niet vaak naar Duitsland dus wij hebben ook geen winterbanden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb gisteren voor onder mijn Seat Leon (2003) een setje Vredestein Snowtrac 3 banden + stalen velg besteld, komen volgende week binnen. Nu laat ik ze er onder leggen, maar in het vervolg ga ik dat zelf doen. In het verleden had ik weleens losse banden die ik dan op de velg liet leggen, maar dat kostte me 2x per jaar 65 euro. Nu koop ik voor een paar tientjes een goede momentsleutel (iemand nog tips?) en dan ben ik klaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
Verdorie.. Sinds gisteren winterbanden onder m'n leasebak. Echt fijne overigens: Michelin Alpin A4.... blijkt er bij 80 een ENORME resonantie in de auto te zitten bij deze banden. Nu na 70 km rijden is het al iets minder, dus het zal wel profiel afhankelijk zijn maar irritant is het wel.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
fsfikke schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 22:26:
Die adviezen zijn wel voor zomerbanden bedoeld, ik heb er 0.2bar bij gedaan.
Die adviezen zijn voor de banden onder de auto bedoeld, niet voor een specifiek type of iets dergelijks. Ik kijk altijd op de website van de fabrikant, sommigen hebben zelf een lijst per type band, anderen geven aan dat je gewoon de specificatie van de auto moet gebruiken. Daar kan je dan naar eigen inzicht enkele tienden van afwijken.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Verwisselen jullie zelf wielen? En zo ja, gebruiken jullie een moment sleutel? Ik weet niet of een cheape moment sleutel misschien teveel afwijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Korvaag schreef op woensdag 23 november 2011 @ 08:31:
Verdorie.. Sinds gisteren winterbanden onder m'n leasebak. Echt fijne overigens: Michelin Alpin A4.... blijkt er bij 80 een ENORME resonantie in de auto te zitten bij deze banden. Nu na 70 km rijden is het al iets minder, dus het zal wel profiel afhankelijk zijn maar irritant is het wel.
Grappig, ik heb precies hetzelfde. Rond de 80-85 is het het ergste. eronder en erboven is er zowat niets te horen. Het lijkt alsof ze gecupt zijn, maar dat is echt niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Jag schreef op woensdag 23 november 2011 @ 19:09:
Verwisselen jullie zelf wielen? En zo ja, gebruiken jullie een moment sleutel? Ik weet niet of een cheape moment sleutel misschien teveel afwijkt.
Hier met een momentsleutel ja. Geen idee of ie echt veel afwijkt maar liever een aardige range-schatting (zeg +/- 10 Nm van de ingestelde waarde als ie echt veel afwijkt) dan op goed geluk maar aanstampen met een normale kruis-sleutel of zo'n verlengde uitschuif sleutel met 17/19mm dop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Sick Nick schreef op woensdag 23 november 2011 @ 20:10:
[...]

Hier met een momentsleutel ja. Geen idee of ie echt veel afwijkt maar liever een aardige range-schatting (zeg +/- 10 Nm van de ingestelde waarde als ie echt veel afwijkt) dan op goed geluk maar aanstampen met een normale kruis-sleutel of zo'n verlengde uitschuif sleutel met 17/19mm dop.
Ja, denk dat ik maar een moment sleutel koop. Conrad heeft een betaalbare en eigenlijk zijn alle eigenaren er wel tevreden mee. Nu nog uitzoeken welke wielbouten ik nodig heb :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Aangezien ik geen zin heb in nog meer auto werk, heb ik de klacht gedeponeerd bij de leasemij, die mag het gaan afhandelen.

De banden zijn nog zeker niet perfect, maar het rijd nu wel normaal :)

Ik vroeg me al af waarom jij geen beurtje wou doen aan jouw 740, vanwege het hoge verbruik, maar voor winterbanden op spanning te brengen al de lease maatschappij bellen? :X Damn!

3.5 bar is trouwens de opslagspanning van de banden, dus wss te weinig tijd genomen om te wisselen. :+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Sick Nick schreef op woensdag 23 november 2011 @ 20:10:
[...]

ik heb geen momentsleutel, maar gewoon strak vastgedraaid en na +-150km nog even gecontroleerd/nagedraaid (kon eigenlijk niet veel vaster). Volgens mij zit het dan ook wel goed.

Al is een momentsleutel misschien wel eens nuttig om aan te schaffen. Sleutel ook wel vaker aan mn mountainbike en racefiets en dan moet je eigenlijk ook alles op bepaalde momenten aandraaien, wat ik nu ook niet doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 21:52
Palomar schreef op woensdag 23 november 2011 @ 20:31:
[...]
Al is een momentsleutel misschien wel eens nuttig om aan te schaffen. Sleutel ook wel vaker aan mn mountainbike en racefiets en dan moet je eigenlijk ook alles op bepaalde momenten aandraaien, wat ik nu ook niet doe.
Aanhaalmoment voor wielbouten ligt veel hoger dan voor fietsboutjes, dus met één sleutel voor beiden ga je het niet redden.
Pagina: 1 ... 37 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.