Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.886 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
AtleX schreef op woensdag 16 november 2011 @ 15:39:
De gemiddelde garage zet gewoon de luchtsleutel erop hoor. Ik ga specifiek naar een bepaalde bandenboer omdat ze daar gewoon de momentsleutel pakken.

En ja, je kan het prima zelf. Het is immers niets anders dan wat je moet doen als je een lekke band hebt.
je weet dat er luchtsleutels zijn die voorzien zijn van een momentsleutelmechanisme ?
DopdeDouwer schreef op woensdag 16 november 2011 @ 16:13:
[...]

??? Waarom zou je banden niet links rechts mogen wisselen (mits zonder "rotation")?

http://www.goodyear.eu/nl...ice/faq/tire-rotation.jsp
geen idee, ik laat enkel de resultaten van een simpele zoekfunctie zien ;)

maar wellicht dat het uitmaakt dat het in jouw linkje specifiek over een 4-seizoenen band gaat?

[ Voor 33% gewijzigd door Shanquish op 16-11-2011 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
[...]

??? Waarom zou je banden niet links rechts mogen wisselen (mits zonder "rotation")?

Omdat sommige banden een bepaalde rotatierichting hebben en/of asymmetrisch zijn. Het uitgangspunt dat je niet links/rechts mag wisselen is dan wel zo helder. Dan gaat dat in ieder geval niet fout. Een verhaal met allemaal mitsen en maren doet het nooit goed in een stuk tekst van een dergelijk globaal niveau.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:16

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Plus het feit dat ze door slijtage al snel niet meer symmetrisch zijn ook al waren ze dat in het begin wel. Dan krijg je inderdaad de rare situaties dat men links achter ineens rechtsvoor gaat zetten. Want van achter en voor wisselen mag toch ook? :D

Net even met de dealer gebeld wat die vroegen voor de bandenwissel, in eerste instantie viel het mee, ruim vier tientjes. Toen begreep de balie niet waarom ik ze gebalanceerd zou willen hebben. Uiteindelijk duidelijk gemaakt dat het een bandenwissel was en geen wielenwissel, dat kan ik zelf ook wel. Toen was het ineens bijna 100 euri zonder balanceren. :D

* Gonadan gaat weer naar de lokale boer om de hoek à tien euri per wiel inclusief balanceren.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

[...]

Een links/rechts wissel kun je bij een goed uitgelijnde auto doen als het stuur naar links of rechts trekt.
Is dit niet het geval, kun je de banden beter dezelfde kant op laten draaien.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Nu online

PauseBreak

derp!

Gonadan schreef op woensdag 16 november 2011 @ 16:41:
Plus het feit dat ze door slijtage al snel niet meer symmetrisch zijn ook al waren ze dat in het begin wel. Dan krijg je inderdaad de rare situaties dat men links achter ineens rechtsvoor gaat zetten. Want van achter en voor wisselen mag toch ook? :D

Net even met de dealer gebeld wat die vroegen voor de bandenwissel, in eerste instantie viel het mee, ruim vier tientjes. Toen begreep de balie niet waarom ik ze gebalanceerd zou willen hebben. Uiteindelijk duidelijk gemaakt dat het een bandenwissel was en geen wielenwissel, dat kan ik zelf ook wel. Toen was het ineens bijna 100 euri zonder balanceren. :D

* Gonadan gaat weer naar de lokale boer om de hoek à tien euri per wiel inclusief balanceren.
Jeetje, dan kun je gewoon beter nog naar de Kwikfit gaan om daar je banden te laten wisselen. Ben je ook voor €50 - €60,- wel klaar, inclusief balanceren. Hoe komt die garagist van jou bij die bedragen? 8)7

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:13

Daniel36

vernieuwde formule

Net even een ritje gemaakt op de zomerbanden bij + 1 8)7 .
Ging heel goed, is die rage van winterbanden toch niet een beetje overdreven ???
Jaren elke winter op winterbanden getoerd, werd door iedereen bijna voor idioot verklaard wegens extra geld, minder comfort en overdreven voor het Neerlandse klimaat, nu is het blijkbaar onverantwoordelijk om zonder winterbanden het parkeerplein te verlaten.
Het kan verkeren ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb ook nog steeds de zomerbanden eronder, maar ben wel van plan om vrijdagochtend de winterbanden te monteren, die liggen gewoon op velg in de garage. Als je een beetje fatsoenlijke zomerband hebt merk je helemaal niks van die +1 of -2. Je krijgt alleen wel problemen als er troep uit de lucht komt. Met de mist van de afgelopen week zou het ook glad kunnen worden, maar ik heb daar nog niks van gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-04 07:10

McBoom

Broem

Daniel36 schreef op woensdag 16 november 2011 @ 19:30:
Ging heel goed, is die rage van winterbanden toch niet een beetje overdreven ???
Jaren elke winter op winterbanden getoerd, werd door iedereen bijna voor idioot verklaard wegens extra geld, minder comfort en overdreven voor het Neerlandse klimaat, nu is het blijkbaar onverantwoordelijk om zonder winterbanden het parkeerplein te verlaten.
Het kan verkeren ;) .
Nu nog niet nee, maar als er sneeuw ligt kan het toch wel degelijk verschil maken. Wij hadden ook nooit winterbanden onder de auto en met korte stukjes waarbij je je rijstijl aanpast ging het ook altijd wel goed op de zomerbandjes. Nu legt mijn vriendin aardig wat kilometers af voor haar werk, dus is het geld de extra veiligheid wel waard. Het is en blijft een gok natuurlijk of er wel sneeuw valt, maar baat het niet, schaad het ook niet. Onder mijn auto blijven gewoon lekker de zomerbandjes zitten, daar wordt nog geeneens 1000km in het jaar mee gereden.

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, die is overdreven, net als bij de weeralarmen en dat soort ongein.

Maar we zijn allemaal kennelijk wel gevoelig voor dit soort zaken, het is wat beter om nu met winterbanden te rijden, maar 20 jaar geleden had nog nooit iemand ervan gehoord. Ik vermoed dat ik wel weet waar al dat gedoe vandaan komt: de lease maatschappijen. Gouden handel natuurlijk, bandenindustrie blij, garages blij en zie, nu wil iedereen ze opeens hebben.

En ik zelf ook :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Aan de andere kant... ik sprak laatst met een BMW-sloper, en die zei laatst al dat de laatste paar jaren steeds minder wrakken worden aangeboden. Ik verwacht niet dat BMW-rijders nu ineens een stuk voorzichtiger rijden dan vroeger. Wat ik eerder verwacht is dat moderne BMWs van veel meer veiligheidsopties zijn voorzien: ABS, ESP, maar ook winterbanden.
20 jaar terug toen nog niemand wist wat winterbanden waren hier in dit land wist ook nog niemand wat ABS en ESP waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:30
Juist bij lease vind de baas dat je gewoon moet komen werken.
Smoesjes door een beetje sneeuw zijn dan dus verleden tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wacht maar tot er sneeuw ligt, dan glij je alle kanten op terwijl ik je voorbij rij met m'n winterbandjes :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Laatst online: 09-04 07:10

McBoom

Broem

Microkid schreef op woensdag 16 november 2011 @ 21:16:
[...]

Wacht maar tot er sneeuw ligt, dan glij je alle kanten op terwijl ik je voorbij rij met m'n winterbandjes :)
Wil je er wel voorbij als hij alle kanten op glijdt? :P

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

mja, ik kan me prima aanpassen aan sneeuw, ik rij dan gewoon lekker rustig.. ben vooral bang voor mensen (met en zonder winterbanden) die hun auto of kunde zwaar overschatten en tegen mij aan glijden... gelukkig hoef ik eigenlijk nergens heen, dus als er echt een halve meter sneeuw ligt dan blijf ik lekker thuis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:20
[...]

Nou nee hoor, op winterbanden ben je met sneeuw en ijs net zo traag als ieder ander, vooral in de spits. Bij een RWD met brede banden kun je inderdaad niet zonder omdat je anders amper van je plek komt maar op een FWD voegt een beetje stuurmanskunst en wat extra afstand houden meer toe dan een winterband.

[ Voor 5% gewijzigd door Het Fantoom op 16-11-2011 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:00

YellowCube

Wait...what?

Het Fantoom schreef op woensdag 16 november 2011 @ 21:46:
[...]
maar op een FWD voegt een beetje stuurmanskunst en wat extra afstand houden meer toe dan een winterband.
en met winterbanden voegt het nog veel meer toe.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 10:01

@r!k

It is I, Leclerq

[...]

Nou nee hoor, op winterbanden ben je met sneeuw en ijs net zo traag als ieder ander, vooral in de spits. Bij een RWD met brede banden kun je inderdaad niet zonder omdat je anders amper van je plek komt maar op een FWD voegt een beetje stuurmanskunst en wat extra afstand houden meer toe dan een winterband.
Toen het vorig jaar november plotseling ging sneeuwen had ik daar met mijn Winterbanden anders geen enkel probleem mee terwijl ik heel wat mensen mmet zomerbanden nauwelijks van hun plek af heb zien komen. Met sneeuw heb je wel degelijk een groot verschil, met ijs is het verschil echter nihil.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
Hij is vast al wel eens gepost.. maar ik vond dit een leuk filmpje:

YouTube: Tire Rack Tire Test - Winter/Snow vs. All-Season vs. Summer Tires on Ice

En kijk het gewoon als ter info. Ik heb geen zin in discussies dat dit alleen is omdat het achterwielaangedreven auto's zijn... of omdat de chauffeur het vast erom doet.. etc. etc. Ik vind het een verhelderend filmpje :)

UNOX: The worst operating system

• Gonadan

Gonadan

Het kan verkeren ;) .
Wat wil je bereiken met deze post, alleen de knuppel in het hoenderhok? ;)
Zeker nooit op winterbanden in de sneeuw gereden? ;)

Qua snelheid ben ik het met je eens, je moet uitkijken dat je niet ineens veel harder gaat rijden met de winterbanden want dan help je gewoon de extra marge om zeep. Blijf je echter rustig rijden dan is het een wereld van verschil (op sneeuw dus).

* Gonadan vraagt zich wel eens af hoeveel mensen met een mening in dit topic ook daadwerkelijk praktijkervaring hebben.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

2 jaar geleden begonnen in bij mijn huidige werkgever, er stond een auto voor mij klaar die van mijn voorganger was.
De auto stond al 2-3 maanden stil, en ondertussen was het januari en lag er veel sneeuw.
De zomerbandjes zaten er nog op..
De wagenpark beheerder vertelde me dat ik maar eerst naar de bandenboer moest om de winterbanden erop te zetten, deze was 30km verderop..

Ik rijd/glibber daar naar toe, ik merkte de gladheid zeer goed (waar niet gestrooid was).
Ik bij de garage aangekomen en winterbanden eronder gezet.

Ik wist niet wat mij overkwam (op dezelfde gladde stukken op de terugweg) ik had gewoon grip.. en ja het gevaar bestaat dat je dan harder gaat rijden..
Maar op de heenweg voelde ik elke keer de ABS ingrijpen bij het remmen, maar met winterbanden greep de ABS gewoon niet meer in. (of ik moest nog harder remmen)
Het scheelt echt wel in meters hoor met remmen..

Voor mij nu altijd winterbanden.. Heb ze er nu ook alweer 4 weken onder zitten. .Iedereen verklaarde mij voor gek dat ik toen met +17 graden al winterbanden monteerde..
En nu hebben ze het te druk bij de garage en kunnen ze nog 2-3 weken wachten op montage.. :)

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:43

Sick Nick

Drop the top!

Prima toch, de sneeuw komt toch pas over 2-3 weken of nog later :+

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

Korvaag schreef op donderdag 17 november 2011 @ 00:38:
Hij is vast al wel eens gepost.. maar ik vond dit een leuk filmpje:

YouTube: Tire Rack Tire Test - Winter/Snow vs. All-Season vs. Summer Tires on Ice

En kijk het gewoon als ter info. Ik heb geen zin in discussies dat dit alleen is omdat het achterwielaangedreven auto's zijn... of omdat de chauffeur het vast erom doet.. etc. etc. Ik vind het een verhelderend filmpje :)
Graag een samenvatting daar ik hier geen joetjoeb heb :).

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Gonadan

Gonadan

PauseBreak schreef op woensdag 16 november 2011 @ 18:20:
Jeetje, dan kun je gewoon beter nog naar de Kwikfit gaan om daar je banden te laten wisselen. Ben je ook voor €50 - €60,- wel klaar, inclusief balanceren. Hoe komt die garagist van jou bij die bedragen? 8)7
Geen flauw idee, het leek erop dat ze gewoon een uur voor het wisselen hebben staan en een half uur voor balanceren. Terwijl ik het in totaal zelf nog in minder dan een uur zou doen als ik de apparatuur had. (gechargeerd)

De Kwik-Fit zal je mij niet vinden, maar een gewone eenmansgarage doet het voor veertig euro. Daar had ik in eerste instantie vorig jaar ook de banden heen laten sturen vanuit autobandenmarkt.nl.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bouwfraude
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 17 november 2011 @ 12:16:
[...]

Geen flauw idee, het leek erop dat ze gewoon een uur voor het wisselen hebben staan en een half uur voor balanceren. Terwijl ik het in totaal zelf nog in minder dan een uur zou doen als ik de apparatuur had. (gechargeerd)
De bandenboer kon 4 banden wisselen in een half uur. Dan ging de velg nog wat moeizaam van de as af dus dat kostte nog wat extra tijd. (band van velg, nieuwe band erop. balanceren, vastzetten en natrekken met een momentsleutel. x4) De laatste keer bij een ander alleen twee voorbanden laten vervangen maar toen moest de monteur ook de telefoon tussendoor beantwoorden, dat was geen handige combi.

• PauseBreak
  • Nu online

PauseBreak

derp!

Gonadan schreef op donderdag 17 november 2011 @ 12:16:
[...]

De Kwik-Fit zal je mij niet vinden, maar een gewone eenmansgarage doet het voor veertig euro. Daar had ik in eerste instantie vorig jaar ook de banden heen laten sturen vanuit autobandenmarkt.nl.
Kwik-Fit om banden te wisselen werkt prima. Ik was in een klein half uurtje weer buiten en de banden hadden ze alvast in de auto gelegd d:)b
Ik vind het dus wel wat vreemd dat die garagist daar zoveel tijd voor rekent. Überhaupt eigenlijk dat het apart gaat (wisselen/balanceren), al zal dat ze wel wat meer euro's op kunnen leveren ofzo.

Nee, merp!

• Gonadan

Gonadan

PauseBreak schreef op donderdag 17 november 2011 @ 13:15:
Kwik-Fit om banden te wisselen werkt prima. Ik was in een klein half uurtje weer buiten en de banden hadden ze alvast in de auto gelegd d:)b
Ik vind het dus wel wat vreemd dat die garagist daar zoveel tijd voor rekent. Überhaupt eigenlijk dat het apart gaat (wisselen/balanceren), al zal dat ze wel wat meer euro's op kunnen leveren ofzo.
Kwik-Fit weiger ik sinds ze niet willen accepteren dat je gewoon voor een bepaalde klus komt of belt en niet wil dat ze er van alles bij verzinnen. Meer een principekwestie.

Geen idee waarom de dealer er zoveel voor vraagt maar ik vermoed dat de baliedame gewoon opzoekt wat de losse klussen kosten in de computer en niet nadenkt over wat er exact gebeurt. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat ze ooit banden zullen verwisselen zonder te balanceren. Waarschijnlijk moet ze dus gewoon een uur rekenen waar ik opzich nog wel in kan komen. En dan vind ik hun uurtarief gewoon te hoog.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Korvaag
Eagle Creek schreef op donderdag 17 november 2011 @ 12:04:
[...]

Graag een samenvatting daar ik hier geen joetjoeb heb :).
Filmpje op een ijsbaan (binnen) met 3 auto's. Zomerbanden, allseason en winterbanden. Test met optrekken, remmen en een bocht maken. Zomerband is slecht, winterband goed, allseason tussen de zomer band en het middden in, dus niet heel erg nuttig (maar beter dan niets).

Schaal van slecht (1) naar beter (10) voor gedrag op ijs (even mijn interpretatie van een filmpje).

Z = 1
A = 4
W = 10

Z = Zomerband
A = All season
W = Winterband

[ Voor 11% gewijzigd door Korvaag op 17-11-2011 14:09 ]

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 15:35
Vandaag zijn me winterbanden eronder gegaan. Had van te voren naar de garage gebeld hoeveel het zou kosten om me huidige band eraf te halen en nieuwe erop te zetten en dat voor 2 auto's. Dat zou dan zo rond de €109 moesten kosten.

Vandaag mijn auto langs gebracht en kreeg een rekening van €122,- voor 1 auto. Zijn dit normale prijzen?

• Gonadan

Gonadan

itsleon schreef op donderdag 17 november 2011 @ 14:28:
Vandaag zijn me winterbanden eronder gegaan. Had van te voren naar de garage gebeld hoeveel het zou kosten om me huidige band eraf te halen en nieuwe erop te zetten en dat voor 2 auto's. Dat zou dan zo rond de €109 moesten kosten.

Vandaag mijn auto langs gebracht en kreeg een rekening van €122,- voor 1 auto. Zijn dit normale prijzen?
Geen idee, lees eens vijf berichtjes terug ofzo? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 15:35
Sorry helemaal eroverheen gelezen. Maar ga nog wel ff terug naar de garage want €109 voor 2 auto's via de telefoon en nu zou het dan €244 voor 2 auto's zijn is nogal een verschil.

• Silent Thunder
  • Laatst online: 19:57
Korvaag schreef op donderdag 17 november 2011 @ 14:09:
[...]

Filmpje op een ijsbaan (binnen) met 3 auto's. Zomerbanden, allseason en winterbanden. Test met optrekken, remmen en een bocht maken. Zomerband is slecht, winterband goed, allseason tussen de zomer band en het middden in, dus niet heel erg nuttig (maar beter dan niets).

Schaal van slecht (1) naar beter (10) voor gedrag op ijs (even mijn interpretatie van een filmpje).

Z = 1
A = 4
W = 10

Z = Zomerband
A = All season
W = Winterband
Mja, ik vindt het maar een matig onderzoek; ze vertellen nog niet es welk merk -en type banden ze voor elke categorie vergelijken. Ik rij bijvoorbeeld op Goodyear Vector 4 Seasons banden en die zijn in de winter beter dan sommige cheap ass winterbandjes. Toegegeven: nu zullen veel winterbanden inderdaad beter zijn voor de winter (hence the name :+ ) maar ze zijn niet altijd heilig wat dit onderzoek wel als conclusie neemt.

• Silent Thunder
  • Laatst online: 19:57
itsleon schreef op donderdag 17 november 2011 @ 14:34:
Sorry helemaal eroverheen gelezen. Maar ga nog wel ff terug naar de garage want €109 voor 2 auto's via de telefoon en nu zou het dan €244 voor 2 auto's zijn is nogal een verschil.
Die €109 klinkt redelijker. Ik heb de laatste keer €12.50 betaald per band bij een lokale bandensjaak, dus €50 totaal voor één voertuig.

Wat je uiteindelijk betaald heb is imho echt veel.
Zeker als ze van te voren wat anders hadden afgesproken had ik die €244 nog niet es betaald. Zou ik zeggen je krijgt 109 of anders niks :+

Of laat ze maar es verklaren waarom het opeens duurder is; heb je dat uberhaupt bij de kassa gevraagd? :)
Ik zou nl. wel schrikken van die dikke €100 verschil.

[ Voor 27% gewijzigd door Silent Thunder op 17-11-2011 15:13 ]

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:12
Zojuist een bestelling geplaatst voor 4x Dunlop Wintersport 4D in de maat 205/55/16. Volgende week worden ze gemonteerd op m'n huidige 16" LM velgen. Kosten inclusief montage en balanceren rond de 660euro.

Ik heb nu nog Uniroyal Rainsport bandjes (zaten eronder bij aankoop) maar die hebben het bij droog weer al moeilijk. Met 150pk (Bora 1.8 Turbo) wil ik wel voldoende grip hebben.

• PauseBreak
  • Nu online

PauseBreak

derp!

itsleon schreef op donderdag 17 november 2011 @ 14:34:
€109,- voor 2 auto's klinkt ook wel wat redelijker. Ter vergelijking: Ik was bij de Kwik-Fit voor banden wisselen + balanceren €60,- kwijt. Bij de lokale dealer hier om de hoek kan het nog een tientje goedkoper, maar dan had ik eerst die banden op moeten halen en tsja, als je er dan toch bent ... :P
Gonadan schreef op donderdag 17 november 2011 @ 13:45:
[...]

Kwik-Fit weiger ik sinds ze niet willen accepteren dat je gewoon voor een bepaalde klus komt of belt en niet wil dat ze er van alles bij verzinnen. Meer een principekwestie.
Je zult een vervelende vestiging hebben dan. In Hardenberg snappen/accepteren ze dat allemaal wel.
Geen idee waarom de dealer er zoveel voor vraagt maar ik vermoed dat de baliedame gewoon opzoekt wat de losse klussen kosten in de computer en niet nadenkt over wat er exact gebeurt. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat ze ooit banden zullen verwisselen zonder te balanceren. Waarschijnlijk moet ze dus gewoon een uur rekenen waar ik opzich nog wel in kan komen. En dan vind ik hun uurtarief gewoon te hoog.
Raar, je zou toch verwachten dat zo'n baliedame ook wel weet hoe het systeem werkt of het anders navraagt. Ik zou inderdaad ook niet naar die garagist gaan in dat geval :P

Nee, merp!

• Sick Nick
  • Laatst online: 22:43

Sick Nick

Drop the top!

sh4dow schreef op donderdag 17 november 2011 @ 15:05:
Zojuist een bestelling geplaatst voor 4x Dunlop Wintersport 4D in de maat 205/55/16. Volgende week worden ze gemonteerd op m'n huidige 16" LM velgen. Kosten inclusief montage en balanceren rond de 660euro.

Ik heb nu nog Uniroyal Rainsport bandjes (zaten eronder bij aankoop) maar die hebben het bij droog weer al moeilijk. Met 150pk (Bora 1.8 Turbo) wil ik wel voldoende grip hebben.
Gelukkig kan je met FWD nog wel weg komen met zomerbandjes in de sneeuw, dat is met RWD soms iets lastiger :P Heb de Continental WinterContact al klaar liggen in de garage, ook 205/55/16 (ipv 245/40/17 :+ )

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

sh4dow schreef op donderdag 17 november 2011 @ 15:05:
Dan doe je iets verkeerd : 2 jaar terug door sneeuw heen geknald ermee op de snelweg zonder enig probleem nadat er een Toyota Hybrid onding mijn kant op kwam schuiven :/
Wel RainSport 2 trouwens !!

Volgend jaar ga ik ze wel vervangen door Goodyear's nieuwe Eagle F1 Asymmetric 2 maar het is echt geen slechte band en bij aquaplanning en in de regen nog steeds een van DE banden.

Dit jaar voor de sneeuw eindelijk de banden die ik vorig jaar ook wou hebben, maar te laat naar ging shoppen (en dus maar een paar weken met het OV ging :/ ) : Continental WinterContact TS 830P :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 16:50
[...]

ja en door dat gedrag krijg je ongelukken. Er zijn helaas mensen die met winterbanden rijden en dan denken dat ze net zoveel grip hebben als slicks op temperatuur op het circuit 8)7

Overmoedigd rijden in de sneeuw\glad wegdek is :F

Ik heb mijn 2e set nieuwe winterbanden niet op de velg zitten. En opgestapeld. kan dat kwaad? Zou het beter voor de band zijn om ze wel op de velg laten zetten?

• Korvaag
Waarom zou je ongelukken krijgen door normaal iemand voorbij te rijden :P Ik ga op een weg echt niet achter iemand blijven staan die niet meer wegkomt.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:15
Korvaag schreef op donderdag 17 november 2011 @ 16:15:
Waarom zou je ongelukken krijgen door normaal iemand voorbij te rijden :P Ik ga op een weg echt niet achter iemand blijven staan die niet meer wegkomt.
Dat ligt aan je definitie van normaal, vaak zie je mensen met winterbanden die denken dat ze met sneeuw kunnen rijden zoals ze 'normaal' gewend zijn. Hoe dan ook moet je je aanpassen of je nu wel of geen winterbanden hebt. Je moet je gewoon goed bedenken dat je hoe dan ook o psneeuw minder grip hebt :)

[removed]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Mijn Snowtrac 3's zijn vandaag ook geplaatst.
€350 voor de 4 banden (175/70R13) en montage en balanceren op mijn eigen velgen.

Ben benieuwd.

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:26

Meneer aard

Porsche rulez!

Vandaag mn ultragrip 8 gemonteerd..Valt me 100% mee hoor nagenoeg geen extra rolweerstand/ geluid. Had er even een hard hoofd in (auto is wel goed geïsoleerd maar toch), gezien de conti`s van me vader van vorig jaar best wat rol weerstand /geluid produceren..

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Verwijderd

Vandaag 4 Bridgestone’s Blizzak banden eronder laten zetten. Maakt wel wat meer geluid, maar merk wel dat het iets beter rijdt dan mijn zomerbanden (dacht dat ik all weather had, maar dat bleek niet zo).

Ze waren meen ik 75 euro excl. btw per stuk incl. erom doen enzo.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2011 18:49 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Meneer aard schreef op donderdag 17 november 2011 @ 18:31:
Vandaag mn ultragrip 8 gemonteerd..Valt me 100% mee hoor nagenoeg geen extra rolweerstand/ geluid. Had er even een hard hoofd in (auto is wel goed geïsoleerd maar toch), gezien de conti`s van me vader van vorig jaar best wat rol weerstand /geluid produceren..
Dan vraag ik mij toch af wat voor een bandjes je hiervoor had. Ik ben van michelin zomerbanden naar de UG 8 winterband gemaakt en in zowel verbruik als in geluid is er een aardige toename.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

LED-Maniak schreef op donderdag 17 november 2011 @ 18:50:
en in zowel verbruik als in geluid is er een aardige toename.
Verbruik je dan meer brandstof met winterbanden? Mmm, hoeveel verschil is dat bij jou? 10% ofzo?

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:26

Meneer aard

Porsche rulez!

[...]

Dan vraag ik mij toch af wat voor een bandjes je hiervoor had. Ik ben van michelin zomerbanden naar de UG 8 winterband gemaakt en in zowel verbruik als in geluid is er een aardige toename.
Zomersloffen zijn Brigdetone turanza ER300. Had ik hiervoor ook al maar achter waren ze gecupt, dan hoor je ze echt wel goed. Liggen rondom 4 nieuw banden van januari dit jaar.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 07:55

SeatRider

Hips don't lie

Ik heb me wel eens laten vertellen dat winterdiesel sowieso iets onzuiniger rijdt, wegens toevoeging van antivriesmiddel. Ik merkte er niet veel van, maar mijn winterbanden hebben ook een paar procent korter rijvlak, waardoor ik meer km's lijk te rijden op 1 tank. Voor mijn gevoel compenseert dat net.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Dat "antivriesmiddel" is in de praktijk haast altijd benzine hoor. :P Mijn oldtimer-diesel is in de winter eigenlijk niet onzuiniger dan in de zomer. :P

Volvotips.com

• LED-Maniak
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2011 @ 18:55:
[...]

Verbruik je dan meer brandstof met winterbanden? Mmm, hoeveel verschil is dat bij jou? 10% ofzo?
Hij verbruikt 1 liter per 100km meer. Ongeveer 12%(benzine).
Bart-Willem schreef op donderdag 17 november 2011 @ 19:19:
Dat "antivriesmiddel" is in de praktijk haast altijd benzine hoor. :P Mijn oldtimer-diesel is in de winter eigenlijk niet onzuiniger dan in de zomer. :P
'Onze' winterdiesel zou tot rond de -20 goed moeten blijven. Echte winterdiesel die ze in 'echt' koude landen gebruiken houdt het uit tot -40.

[ Voor 42% gewijzigd door LED-Maniak op 17-11-2011 19:40 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:44

pinda powerrr

Slow down...

Bart-Willem schreef op donderdag 17 november 2011 @ 19:19:
Vroeger kon je idd benzine bij diesel gooien als het koud was. De huidige common-rail diesels met de enorm hoge drukken, vinden zo'n schraal goedje als benzine echt niet meer lekker :N

Ontopic: Zaterdag ga ik de winterbandjes er weer onder zetten, toch weer een ruime week eerder dan vorig jaar, maar gezien de weersomstandigheden ga ik het toch niet gokken.

Waiting on the world to change

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Dat zullen we nog wel eens zien. Ik rij/glij al 28 winters zonder problemen. Met een beetje beleid is het ook geen probleem. Tenminste...voor mij dan. Ik woon in een stad waar gestrooid wordt en kom nauwelijks in het buitengebied. Vandaar dat ik de noodzaak niet zie. Ik heb in die tijd pas één keer ergens gestaan waar ik niet meer weg kwam. Maar om dáár nou voor winterbanden te nemen, nee...niet nodig.

Als je oplet en je snelheid aanpast, kom je ook thuis. Eerder nog dan die mafketels mét winterbanden die denken dat ze onkwetsbaar zijn. Daarmee zeg ik niet dat iedereen dat doet, maar er zijn mensen die denken dat ze ineens supergrip hebben en alsnog brokken maken. Dan doe ik het liever zonder, met de wetenschap dat ik moet uitkijken. Daar waar er niet gestrooid is dan. En daar kom ik niet vaak.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• zeef
  • Laatst online: 21:08
Ook hier zaterdag bandenwisseldag. :) Overigens zijn winterbanden geen garantie voor niet glijden, heb met winterbanden schade gereden vorig jaar. 8)7

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Ik lees her en der dat je je winterbanden harder kunt/moet oppompen dan je reguliere wielen. Ik pomp normaliter 2.1 bar in mijn 13"-ers. Moet dat nu inderdaad hoger? Hoeveel? En waarom eigenlijk?

Op de site van Vredestein staat ergens een PDFje met
5. bandspanning van winterbanden
Het is niet nodig voor winterbanden een andere bandspanning te gebruiken dan voor zomerbanden. Belangrijk is dat u elke 14 dagen de bandspanning controleert en dat u dit doet als de banden koud zijn
Maar het "Online advies" geeft weer wel 2.4 bar aan terwijl mijn auto normaliter dus 2.1 wil hebben.

[ Voor 70% gewijzigd door frickY op 17-11-2011 22:11 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb die van mij gewoon op 2.3 bar gezet zonder verder uit te zoeken wat er officieel in moet. Volgens mij is alles rond de 2.2 - 2.5 wel goed. Zo nauwkeurig zijn die meters bij het pompstation toch niet (alfa 156 overigens met 205 brede 15").

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:28
Sterker nog, die zitten er steevast .2 naast. (Hier om de hoek althans, ook zogenaamd geëikt)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Verwijderd

frickY schreef op donderdag 17 november 2011 @ 22:02:
Ik lees her en der dat je je winterbanden harder kunt/moet oppompen dan je reguliere wielen. Ik pomp normaliter 2.1 bar in mijn 13"-ers. Moet dat nu inderdaad hoger? Hoeveel? En waarom eigenlijk?

[...]

Maar het "Online advies" geeft weer wel 2.4 bar aan terwijl mijn auto normaliter dus 2.1 wil hebben.
Als ik het theoretisch benader: als je banden harder zijn, is er minder oppervlak wat de ondergrond raakt. Er is dus meer gewicht per oppervlak, waardoor je band makkelijker door sneeuw drukt en meer grip op ijs geeft. Om dezelfde reden werken smalle banden beter dan brede op gladde oppervlaktes.

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Mijn auto staat ook op zijn wintersloffen sinds zijn aflevering op de 11de. Nog geen gebruik van gemaakt maar er wel voor gekozen omdat het in de totale bandenkosten toch niet zo enorm meeweegt. Ik ben op zich wel benieuwd naar het verschil, maar als er sneeuw ligt of iets dergelijks, doe ik toch wel voorzichtig...

Michelin Alpin A4 195/55/R16 trouwens, die kwamen uit de testen naar voren als economisch de beste keuze, en wat betreft gedrag zeker voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Ik zet mijn winterbanden gewoon op de druk die in m'n deur staat. Volgens mij werkt dat prima. :P

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
EvaluationCopy schreef op donderdag 17 november 2011 @ 22:34:
Sterker nog, die zitten er steevast .2 naast. (Hier om de hoek althans, ook zogenaamd geëikt)
Als ik dat ding bij de Tango op 2.6 instel zodat er 2.4 in gaat krijgt ie met moeite het laatste erin :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 17 november 2011 @ 16:18:
[...]

Dat ligt aan je definitie van normaal, vaak zie je mensen met winterbanden die denken dat ze met sneeuw kunnen rijden zoals ze 'normaal' gewend zijn. Hoe dan ook moet je je aanpassen of je nu wel of geen winterbanden hebt. Je moet je gewoon goed bedenken dat je hoe dan ook o psneeuw minder grip hebt :)
inderdaad, ik heb daar laatst een stukje over gecomponeerd:

Ik had vorig jaar een discussie met een collega hierover, ik haalde hem sochtends op een provenciale weg in, ik reed links waarbij op die rijstrook verse sneeuw lag. Ik reed een gangetje of 70, normaal mag je er 100. Met zowel voor als achter mij geen enkele auto te bekennen
Rechts reed mijn collega in een treintje van auto's met een gangetje van 50 ofzo, met minimale afstand tot elkaar.

Hij vond dat ik asociaal reed, onverantwoordelijk en onder het mom van : leasebak en winterbanden lekker doorscheuren, de baas betaald :z

Ik op mijn beurt vond juist dat hij onverantwoord bezig was, platgereden sneeuw op zijn baan = ijs.
Gecombineerd met op een kluitje rijden en sommige bestuurders hoogstwaarschijnlijk met klamme handjes.
Als er 1 iemand op z'n rem had moeten staan of weg was gegleden dan was heel die rits auto's als een harmonica in elkaar geschoven :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wat voor Michelins waren dat dan? Ik heb de UG7+ maar die zorgen niet voor een merkbaar verschil in geluid of verbruik. Vast wel een meetbaar verschil, maar dat loopt niet in de 10%.
frickY schreef op donderdag 17 november 2011 @ 22:02:

Hahaha als ik dat 'online advies' bekijk dan moet ik er zo'n 2,9 in pompen terwijl er 1,9 tot 2,1 in mijn deur staat. Vergeet niet dat wat in de deur staat advies van de tijd is waarin de auto gemaakt is. De banden zijn geëvolueerd, de sticker niet. Wat dat betreft zou ik eerder de bandenfabrikant geloven dan het portier. :)

[ Voor 52% gewijzigd door Gonadan op 18-11-2011 09:06 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Gonadan schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 08:51:
Hahaha als ik dat 'online advies' bekijk dan moet ik er zo'n 2,9 in pompen terwijl er 1,9 tot 2,1 in mijn deur staat. Vergeet niet dat wat in de deur staat advies van de tijd is waarin de auto gemaakt is. De banden zijn geëvolueerd, de sticker niet. Wat dat betreft zou ik eerder de bandenfabrikant geloven dan het portier. :)
Die geeft voor mijn zomerbanden 2,7 vóór en 3,3 achter aan. Dat lijkt me wel heel erg hard :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
shameete schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 08:03:
[...]

inderdaad, ik heb daar laatst een stukje over gecomponeerd:

Ik had vorig jaar een discussie met een collega hierover, ik haalde hem sochtends op een provenciale weg in, ik reed links waarbij op die rijstrook verse sneeuw lag. Ik reed een gangetje of 70, normaal mag je er 100. Met zowel voor als achter mij geen enkele auto te bekennen
Rechts reed mijn collega in een treintje van auto's met een gangetje van 50 ofzo, met minimale afstand tot elkaar.

Hij vond dat ik asociaal reed, onverantwoordelijk en onder het mom van : leasebak en winterbanden lekker doorscheuren, de baas betaald :z

Ik op mijn beurt vond juist dat hij onverantwoord bezig was, platgereden sneeuw op zijn baan = ijs.
Gecombineerd met op een kluitje rijden en sommige bestuurders hoogstwaarschijnlijk met klamme handjes.
Als er 1 iemand op z'n rem had moeten staan of weg was gegleden dan was heel die rits auto's als een harmonica in elkaar geschoven :X
Kan ik me helemaal in vinden. Een auto staat niet ineens achterstevoren ofzo (tenzij je gaat remmen). Er is geen enkel bezwaar tegen met een fijn gangetje gewoon rechtdoor rijden. Komt een bocht aan ? Gas los, en laten uitrollen tot de bocht etc. Zie je verderop een gevaarlijke situatie aankomen: gas los. Het vergt echter wat meer anticipatievermogen dan alleen letten op de bumper van je voorganger.

Geef mij maar verse sneeuw ipv idd die ijsplaten (en dan gaan mensen ook nog eens expres IN het spoor rijden, want dat is zo lekker vlak). Mensen zijn echt gewoon te stom om te snappen dat je op (verse) sneeuw meer grip hebt dan op platgereden sneeuw / ijs.

Vorig jaar A2 was mooi in de avond. KEIHARD gesneeuwd, hele A2 vol ( al de 5 banen naast nieuwegein). Op de rechter 2 banen stonden auto's vast, spinnende wielen, in een rijtje. Belachelijk gewoon. En ik kon er gewoon met 40-50 langsrijden met 1 baan ertussen voor de veiligheid. Gewoon verse sneeuw en ploegen maar. Je voelt de auto iets zoeken maar daar is helemaal niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
2 jaar terug ook wel gereden door sneeuw met winterbanden, maar als je de auto voelt zoeken zou ik toch iets gas terugnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Dat vind ik nou net het grote verschil. Dat zoeken is zoeken, maar je hebt controle. Met zomerbanden gaat hij zoeken, maar je vind nooit meer iets (of je weet in ieder geval niet wanneer je weer controle terug krijgt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Met gas los moet je overigens ook wel een beetje uitkijken, voor je het weet (;)) kom je in een slip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
begintmeta schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 10:47:
Met gas los moet je overigens ook wel een beetje uitkijken, voor je het weet (;)) kom je in een slip.
Inderdaad, gas los is dan net zo erg als remmen.
Het beste is de koppeling in en sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Timmert schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 09:40:
Die geeft voor mijn zomerbanden 2,7 vóór en 3,3 achter aan. Dat lijkt me wel heel erg hard :X
Precies. Ik doe ze wel wat harder dan in mijn deur maar kom niet verder dan 2,3 bij zware belading.
Korvaag schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 09:44:
Kan ik me helemaal in vinden. Een auto staat niet ineens achterstevoren ofzo (tenzij je gaat remmen). Er is geen enkel bezwaar tegen met een fijn gangetje gewoon rechtdoor rijden. Komt een bocht aan ? Gas los, en laten uitrollen tot de bocht etc. Zie je verderop een gevaarlijke situatie aankomen: gas los. Het vergt echter wat meer anticipatievermogen dan alleen letten op de bumper van je voorganger.

Geef mij maar verse sneeuw ipv idd die ijsplaten (en dan gaan mensen ook nog eens expres IN het spoor rijden, want dat is zo lekker vlak). Mensen zijn echt gewoon te stom om te snappen dat je op (verse) sneeuw meer grip hebt dan op platgereden sneeuw / ijs.
Dat je daar gaat rijden kan ik mij ook helemaal in vinden. Liever met goede banden op een rustige strook dan ijsglijden in een treintje. Wat ik wel zeer asociaal en gevaarlijk vind is dat je daar dan met minimaal 20 km/u verschil langs gaat rijden. Je zegt zelf al dat ze gevaarlijk dicht op elkaar rijden op een strook die niet betrouwbaar is. Voordat je het weet gebeurt er wat en komen er auto's naar links. Prima dat je er langs rijdt op de andere strook, maar houd het snelheidsverschil wel laag, de remweg blijft relatief lang.
UltraSub schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 10:36:
Dat vind ik nou net het grote verschil. Dat zoeken is zoeken, maar je hebt controle. Met zomerbanden gaat hij zoeken, maar je vind nooit meer iets (of je weet in ieder geval niet wanneer je weer controle terug krijgt).
Zoeken is géén controle. Fijn dat je met je winterbanden sneller controle vindt dan met gewone banden, maar als de auto zoekt is hij gewoon de grip kwijt. Zeker als je echt gaat dweilen. In zo'n geval moet je gewoon snelheid minderen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Zit er nog een bepaalde inrij tijd op die nieuwe winterbanden? Ik heb dus die Bridgestone Blizzak LM-25, eronder, en ik het is vandaag blij dat ik glij. Elke bocht voel ik hem gaan.

Ik ben net een stuk met een collega opgereden (ook op winterbanden), en die belde me waarom ik zo zwabberde :? Banden staan in de goede rijrichting, dus dat is het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Gonadan schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 12:08:
[...]

Zoeken is géén controle. Fijn dat je met je winterbanden sneller controle vindt dan met gewone banden, maar als de auto zoekt is hij gewoon de grip kwijt. Zeker als je echt gaat dweilen. In zo'n geval moet je gewoon snelheid minderen.
Agree, had ik anders moeten omschrijven. Wat ik bedoel is;
de auto begint te zoeken. Beetje minderen == meteen weer controle. Met zomerbanden, auto gaat zoeken, toedeledoki, als je pech hebt duurt het net te lang voor je weer in control bent en je raakt een stoep. Want godsamme, met 5 km/h op een stoep afschuiven, op 5 meter afstand, en gewoon geen grip meer krijgen. (Nee, niet remmen, geen gas geven, gewoon sturen).
PWM schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 12:14:
Zit er nog een bepaalde inrij tijd op die nieuwe winterbanden? Ik heb dus die Bridgestone Blizzak LM-25, eronder, en ik het is vandaag blij dat ik glij. Elke bocht voel ik hem gaan.

Ik ben net een stuk met een collega opgereden (ook op winterbanden), en die belde me waarom ik zo zwabberde :? Banden staan in de goede rijrichting, dus dat is het probleem niet.
50 km moeten de siliconen weg zijn en moet je gewoon normale grip hebben. Maar zwabberen? Hmm. Klinkt niet normaal imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:38

Pinobigbird

doesn't share food!

Ik heb toevallig vandaag precies dezelfde ervaring! Zojuist nieuwe Pirelli Winter Snowcontrol Serie II 195/45R16 onder de Fiësta laten monteren. Sjees wat een verschil met de Continental SportContact 3 zomerbanden! Een beetje extra gas in de bocht en de ESP grijpt in. :|

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Bij normaal optrekken glippen de banden ook al door. Ik heb nu pas <100km gereden, hopelijk wordt het snel beter.

Ik heb vaker winterbanden onder mijn auto's gehad, maar dit gedrag herken ik niet.

[ Voor 27% gewijzigd door PWM op 18-11-2011 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Net als alle nieuwe banden, 500 kilometer rossen. :D
UltraSub schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 12:19:
Agree, had ik anders moeten omschrijven. Wat ik bedoel is;
de auto begint te zoeken. Beetje minderen == meteen weer controle. Met zomerbanden, auto gaat zoeken, toedeledoki, als je pech hebt duurt het net te lang voor je weer in control bent en je raakt een stoep. Want godsamme, met 5 km/h op een stoep afschuiven, op 5 meter afstand, en gewoon geen grip meer krijgen. (Nee, niet remmen, geen gas geven, gewoon sturen).
Daar kan ik inkomen inderdaad, als je dan maar wel mindert. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
PWM schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 12:27:
Bij normaal optrekken glippen de banden ook al door. Ik heb nu pas <100km gereden, hopelijk wordt het snel beter.

Ik heb vaker winterbanden onder mijn auto's gehad, maar dit gedrag herken ik niet.
Ach.. Ze hebben gewoon minder grip dan een zomerband. Ook als het droog is en het wegdek is nog boven 0. En dan mag je "normaal optrekken" definieren. Dat is beleving. Als ik "normaal optrek" zie ik niks meer achter me. Zou het niet gewoon gewenning zijn aan minder grip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

UltraSub schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 12:33:
Ach.. Ze hebben gewoon minder grip dan een zomerband. Ook als het droog is en het wegdek is nog boven 0. En dan mag je "normaal optrekken" definieren. Dat is beleving. Als ik "normaal optrek" zie ik niks meer achter me. Zou het niet gewoon gewenning zijn aan minder grip?
Doorslippende banden mogen echt niet hoor, tenzij het ijzelt of vreselijk regent en je hebt je rechtervoet niet onder controle. De laatste keer dat ik ooit slippende banden had zonder ijzel was toen ik nog het Kwik-Fit huismerk eronder had zitten van de vorige eigenaar.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Type-R
  • Laatst online: 29-07 21:25

Type-R

One Minute Shakin

tlpeter schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 11:26:
[...]

Uhh? om de optimale grip te hebben in een bocht, moet je aandrijving hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Type-R schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 13:29:
[...]

Uhh? om de optimale grip te hebben in een bocht, moet je aandrijving hebben.
Tuurlijk niet, hoe minder krachten op het wiel, hoe minder kans op slippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:42

Sharky

Skamn Dippy!

EddoH schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 13:40:
[...]

Ben je nu serieus?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
EddoH schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 13:40:
[...]

Met je motor kan je nog enige controle over wat je aangedreven wielen doen, zonder is dat toch weer een heel stuk anders.

* Napo kan het zich niet herinneren dat je met lessen voor het ingaan van de bocht klaar moest zijn met schakelen enzo.

[ Voor 17% gewijzigd door Napo op 18-11-2011 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hij brengt het wat verwarrend maar het klopt wel, hoe gemakkelijker het wiel zich aan kan passen qua snelheid aan de weg hoe beter de grip. Dus in geval van verlies van grip (bijv. aquaplaning) kan je beter de koppeling los laten en eventueel licht sturen in de richting van de slip om weer grip te krijgen. Gas geven om uit een slip te komen is leuk voor rallyspelletjes maar in de praktijk kunnen weinigen dat zomaar.

Gas geven in een bocht doe je uiteraard wel zodra je grip hebt, dan neem je de bocht veel beter. (FWD)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram0n
  • Laatst online: 03-07 13:05

Ram0n

Bierbrouwende nerd

Ook hier zijn ze afgelopen zaterdag verwisseld. Had zelf nog geen ervaring met winterbanden, maar ik moet zeggen dat ik tot nu toe met dit setje absoluut geen last heb gehad van glijdende banden o.i.d. en ik heb er inmiddels toch alweer een kilometer of 800-900 mee afgelegd.

Eigenaar/brouwer Milky Road Brewery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Gonadan schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 13:44:
Hij brengt het wat verwarrend maar het klopt wel, hoe gemakkelijker het wiel zich aan kan passen qua snelheid aan de weg hoe beter de grip. Dus in geval van verlies van grip (bijv. aquaplaning) kan je beter de koppeling los laten en eventueel licht sturen in de richting van de slip om weer grip te krijgen. Gas geven om uit een slip te komen is leuk voor rallyspelletjes maar in de praktijk kunnen weinigen dat zomaar.

Gas geven in een bocht doe je uiteraard wel zodra je grip hebt, dan neem je de bocht veel beter. (FWD)
Zo verwarrend is het toch niet? :) Basisnatuurkunde; slippen gebeurd doordat maximale kracht die het rubber kan geven tegen de tegenovergestelde kracht wordt overschreden. Als er meer krachten dan bijvoorbeeld alleen de middelpuntvliedende kracht van de auto op het rubber werken is de kans groter dat die krachtvector overschreden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

EddoH schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 13:52:
Zo verwarrend is het toch niet? :) Basisnatuurkunde; slippen gebeurd doordat maximale kracht die het rubber kan geven tegen de tegenovergestelde kracht wordt overschreden. Als er meer krachten dan bijvoorbeeld alleen de middelpuntvliedende kracht van de auto op het rubber werken is de kans groter dat die krachtvector overschreden wordt.
Het principe niet, je uitleg wel. Anders snapte iedereen het wel meteen toch? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Gonadan schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 13:59:
[...]

Het principe niet, je uitleg wel. Anders snapte iedereen het wel meteen toch? ;)
Dat wijd ik aan de rest, niet aan mijn post :Y)

@Sharky: waarom dan niet volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
De basis bij een slipcursus is koppeling in en kijken waar je heen wilt en daar naar toe sturen.
Zeker bij gladheid zal aandrijving of het gebrek daarvan (dus remmende kracht) je alleen maar meer in de problemen brengen.
Dus koppeling in en sturen.
Heb je weer grip dan rustig de koppeling op laten komen in de juiste versnelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 15:37
tlpeter schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 11:26:
[...]

Het is geen tractor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Dat je daar gaat rijden kan ik mij ook helemaal in vinden. Liever met goede banden op een rustige strook dan ijsglijden in een treintje. Wat ik wel zeer asociaal en gevaarlijk vind is dat je daar dan met minimaal 20 km/u verschil langs gaat rijden.
Onzin.. ik zeg nog dat ik er een baan tussenhou. Dan heb je op de snelweg een complete baan tussen jou en de rest van het verkeer. Iemand steekt niet eens zomaar *hop* ineens 2 banen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Korvaag schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 15:34:
Onzin.. ik zeg nog dat ik er een baan tussenhou. Dan heb je op de snelweg een complete baan tussen jou en de rest van het verkeer. Iemand steekt niet eens zomaar *hop* ineens 2 banen over.
Dat deed jij wel, maar dat kwam niet in het originele vraagstuk naar voren. Jouw situatie had ik dan ook niet geciteerd, met een strook ertussen zie ik ook weinig problemen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
tlpeter schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 15:09:
De basis bij een slipcursus is koppeling in en kijken waar je heen wilt en daar naar toe sturen.
Zeker bij gladheid zal aandrijving of het gebrek daarvan (dus remmende kracht) je alleen maar meer in de problemen brengen.
Dus koppeling in en sturen.
Heb je weer grip dan rustig de koppeling op laten komen in de juiste versnelling.
Klopt helemaal. Bij een cursus voertuigbeheersing wordt dat pijnlijk duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Gonadan schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 15:36:
[...]

Dat deed jij wel, maar dat kwam niet in het originele vraagstuk naar voren. Jouw situatie had ik dan ook niet geciteerd, met een strook ertussen zie ik ook weinig problemen.
Excuus.. ik heb niet goed gelezen. Ik dacht dat je het over mij had. Mea Culpa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Korvaag schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 15:38:
Excuus.. ik heb niet goed gelezen. Ik dacht dat je het over mij had. Mea Culpa.
Niet nodig, ik schreef ook 'je' maar reageerde indirect op hetgeen jij had geciteerd. :)

Dan vind ik het namelijk onverantwoordelijk. Aanpassen aan de omstandigheden houdt namelijk ook in dat je je aanpast aan anderen die dat niet doen. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel jaar gaan banden ongeveer goed mee? Heb tweedehands banden gezien uit week 45, 2009 met 6 a 7 mm erop. Zelf lijkt me dat niet heel oud, maar misschien denken jullie daar anders over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Lijkt me vrij normaal om meer dan twee jaar met je eigen banden te doen niet waar?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ram0n schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 13:47:
Ook hier zijn ze afgelopen zaterdag verwisseld. Had zelf nog geen ervaring met winterbanden, maar ik moet zeggen dat ik tot nu toe met dit setje absoluut geen last heb gehad van glijdende banden o.i.d. en ik heb er inmiddels toch alweer een kilometer of 800-900 mee afgelegd.
Ik heb een nieuwe collega op het werk die 25 jaar auto's heeft getest op de testbanen van Volkswagen en die vertelde dat je met winterbanden wel minder snel een bocht kan nemen, ze blokkeren bij een te scherpe bocht namelijk op het wegdek en dan ga je over de kop.

Nu zal ik het wel weer krom uitleggen, maar met zomerbanden kon je sneller bochten nemen in iedergeval.

Die man zou wel een aanwinst voor dit topic zijn, hij kon letterlijk uit zijn hoofd alle banden en types e.d. opnoemen en hoeveel km's ze konden rijden en wat goede en slechte punten per band en type auto waren en ga zo maar door.

En verder heb ik spijt dat ik nooit gesolliciteerd heb om testcoureur te worden, je krijgt bij Volkswagen als tester namelijk af en toe een nieuwe auto cadeau :9

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2011 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hooglander1 schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 19:37:
Lijkt me vrij normaal om meer dan twee jaar met je eigen banden te doen niet waar?
Als ze eronder zitten wel. Ook als ze het grootste deel van de tijd op een zolder liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 20:41:
[...]

Ik heb een nieuwe collega op het werk die 25 jaar auto's heeft getest op de testbanen van Volkswagen en die vertelde dat je met winterbanden wel minder snel een bocht kan nemen, ze blokkeren bij een te scherpe bocht namelijk op het wegdek en dan ga je over de kop.

Nu zal ik het wel weer krom uitleggen, maar met zomerbanden kon je sneller bochten nemen in iedergeval.

Die man zou wel een aanwinst voor dit topic zijn, hij kon letterlijk uit zijn hoofd alle banden en types e.d. opnoemen en hoeveel km's ze konden rijden en wat goede en slechte punten per band en type auto waren en ga zo maar door.

En verder heb ik spijt dat ik nooit gesolliciteerd heb om testcoureur te worden, je krijgt bij Volkswagen als tester namelijk af en toe een nieuwe auto cadeau :9
Ze hebben net vacatures open staan zag ik in een duits dagblad ;)

al leken ze in de advertentie meer voorkeur te hebben voor vrouwen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 21:17:
Als ze eronder zitten wel. Ook als ze het grootste deel van de tijd op een zolder liggen?
zo lang ze niet in de zon gelegen hebben. Ik vroeg hiernaar bij de garage en de monteur die ik sprak had zelf zijn banden gewoon buiten onder een zelfgemaakt afdakje dat open was liggen. Je hoefde de banden ook niet te draaien ofzo, alleen brede zware banden niet op elkaar leggen omdat ze dan wat inzakken, maar verder was het prima.

Op zolder leggen was trouwens slechter dan gewoon buiten of in de schuur, het moet niet te warm zijn de hele tijd zeg maar.
LED-Maniak schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 21:32:
al leken ze in de advertentie meer voorkeur te hebben voor vrouwen..
Daar heb je tegenwoordig operaties voor die vergoed worden via de verzekering :X :+

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2011 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Laatst online: 06-09 06:49
Vandaag eindelijk gemonteerd. De Kuhmo KW23 (175/55R15) (http://www.anwb.nl/binbes...2009/W09_185_10_Kumho.pdf).

Hard optrekken met nat wegdek heeft als gevolg wheelspin t/m de 3de versnelling. Boven de 200 voelbaar onbalans, maar dat kan komen doordat de band een speedrating heeft t/m 190kmh. Verder een stille band, en stuurt behoorlijk licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:00

YellowCube

Wait...what?

Don3k schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 00:09:
Vandaag eindelijk gemonteerd. De Kuhmo KW23 (175/55R15) (http://www.anwb.nl/binbes...2009/W09_185_10_Kumho.pdf).

Boven de 200 voelbaar onbalans, maar dat kan komen doordat de band een speedrating heeft t/m 190kmh.
Ik weet wel zeker dat het daar door komt. Die rating staat er niet voor jan lul op.
Waarom rij je er dan boven 200 mee? Als je dat wil kies dan een band die dat aankan.

[ Voor 11% gewijzigd door YellowCube op 19-11-2011 00:27 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 07:27

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Afbeeldingslocatie: http://www.topbikes.nl/upload/webwinkel/producten/schwalbe-marathon-winter-700-35-c-band_1.jpg

Check! Op de fiets heb je veel meer kans op letsel in de winter, omdat je bij lage snelheden al hard onderuit kan gaan. :) Ze zitten er nog niet om. Pas als het gaat sneeuwen.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:47
Goedendag,

Momenteel heb ik winterbanden op velg met maat: 195/65 R15. Mazda 5
Vandaag heb ik een nieuwe auto gekocht met een bandenmaat van: 205/55 R16. Kia Cee'd

Passen de winterbanden op velg onder deze andere auto?
MAW: kan ik zomaar de velgen van de mazda onder de kia monteren??? :?
Pagina: 1 ... 36 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.