UNOX: The worst operating system
Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.
Ze mogen maximaal 3 centimeter uitsteken:Korvaag schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 23:47:
Velgen mogen niet uitsteken buiten de wielkasten... dat is in Nederland verboden. Levert soms leuke situaties op van uitgebouwde wielkasten. Geen gezicht
http://www.rdw.nl/SiteCol...ngseisen%2001-04-2011.pdf pagina 384. De wielen onderscheidenlijk banden van
personenauto's:
a. moeten goed zijn afgeschermd;
b. mogen niet meer dan 30 mm buiten de
afscherming uitsteken, en
c. mogen niet aanlopen.
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
De Snowtrac3 liggen er weer onder (2e jaar).
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
[ Voor 18% gewijzigd door -Sander- op 12-11-2011 11:26 ]
E60 M5 heeft toch standaard 19"? Of gaat het het hier om een andere auto?-Sander- schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 11:25:
Zag wel dat ik volgend jaar misschien 4x nieuwe zomerbanden moet(225x45x17 = best auw
)
Mijn 4x LM met Dunlop Wintersport 3D 205/16/55 liggen klaar. Straks ff halen (en €959 aftikken
/edit
Denk dat ik ze vanavond maar even in de was zet, en dan morgen maar er onder leg.
[ Voor 24% gewijzigd door UltraSub op 12-11-2011 19:44 ]
Bedoel je niet E60?Het Fantoom schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 12:06:
[...]
E69 M5 heeft toch standaard 19"? Of gaat het het hier om een andere auto?
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Het is verstand om de winterbanden een maatje kleiner (zowel velgmaat als breedte te kiezen. In ieder geval geen breedset met 255 achter.Het Fantoom schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 12:06:
[...]
E69 M5 heeft toch standaard 19"? Of gaat het het hier om een andere auto?
Veiliger en daarnaast scheelt het ook een klap geld
[ Voor 3% gewijzigd door Mooody op 12-11-2011 12:46 ]
Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.
Klopt, typfout.
Hij had het over zijn nieuwe zomerbanden.Mooooody schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 12:45:
[...]
Het is verstand om de winterbanden een maatje kleiner (zowel velgmaat als breedte te kiezen. In ieder geval geen breedset met 255 achter.
Veiliger en daarnaast scheelt het ook een klap geld
Nou schijnt het mogelijk te zijn om de te laten slijpen, een dun laagje er af te halen om dat gecupte op te lossen. Iemand hier enig idee waar dat in de regio Utrecht gedaan kan worden?
Heb al gebeld met een drietal banden-garages, mailtjes naar Profile & Euromaster maar geen reactie per mail en geen apparatuur bij die garages...
Als je ook nog even zegt welk merk en type het was, weten we dat we die niet moeten kopenvanaalten schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 15:38:
Vorig jaar rond deze tijd heb ik een set winterbanden aangeschaft bij de Kwik-fit, maar na 1 seizoen maakten ze behoorlijk wat lawaai tijdens het rijden. Volgens m'n garage zijn ze 'gecupt'.
Enig onderzoek voordat je bijna €1000,- uitgeeft (dat kosten goede winterbanden voor een middenklasser) is niet overbodig. Tweakers kopen toch ook geen PC op aanraden van een medewerker van de Mediamarkt?
Je kunt het ook eraf krijgen door gewoon je wielen om te wisselen. De gecupte banden zijn waarschijnlijk die op de niet aangedreven as... die moet je dus op de aangedreven as zetten.vanaalten schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 15:38:
Nou schijnt het mogelijk te zijn om de te laten slijpen, een dun laagje er af te halen om dat gecupte op te lossen. Iemand hier enig idee waar dat in de regio Utrecht gedaan kan worden?
ik ga van 215/45R17 naar 185/65/R15 semperit sport grip nog iets (dat is zelfs 1 maatje smaller dan de "normale" banden op deze wagen)
euhmmmm
Met 15" winterbanden betwijfel ik of we het over een M5 hebben. 15" past niet eens onder 6-cilinder E46's, laat staan een M5.Het Fantoom schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 13:01:
[...]
Hij had het over zijn nieuwe zomerbanden.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Dunlop Winter Sport 3D - die destijds als beste uit de test van de ANWB/ADAC kwamen. En het was maar een set van 2 (voorbanden waren nog prima), dus ~200 euro, lang geen 1000...Mooooody schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 15:43:
[...]
Als je ook nog even zegt welk merk en type het was, weten we dat we die niet moeten kopen
Enig onderzoek voordat je bijna €1000,- uitgeeft (dat kosten goede winterbanden voor een middenklasser) is niet overbodig. Tweakers kopen toch ook geen PC op aanraden van een medewerker van de Mediamarkt?
Nou heb ik begrepen dat gecupte banden bij elk merk wel eens voor kunnen komen, kwestie van pech hebben, dus of je nou massaal Dunlop moet vermijden weet ik niet...
Dank voor de tip, ze zaten inderdaad op de achteras! Zal komend weekend bij het wisselen ze voor monteren, kijken of dat inderdaad helpt.ebia schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 15:53:
Je kunt het ook eraf krijgen door gewoon je wielen om te wisselen. De gecupte banden zijn waarschijnlijk die op de niet aangedreven as... die moet je dus op de aangedreven as zetten.
Is het eigenlijk gangbaar dat een garage kopervet o de bouten doet en de boel nogal hard vastdraait?
[ Voor 32% gewijzigd door begintmeta op 12-11-2011 17:53 ]
Die twee 15" winterbanden is een ander verhaal, er staat nergens dat die voor dezelfde auto bedoeld zijn.fsfikke schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 16:16:
[...]
Met 15" winterbanden betwijfel ik of we het over een M5 hebben. 15" past niet eens onder 6-cilinder E46's, laat staan een M5.
Dus wat is het nou? Graag opheldering aub!
[ Voor 5% gewijzigd door Het Fantoom op 12-11-2011 18:23 ]
Nou.. Die bandenboeren maken er ook wat van zeg.UltraSub schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 12:22:
Krijg net telefoon van online-velgen.nl
Mijn 4x LM met Dunlop Wintersport 3D 205/16/55 liggen klaar. Straks ff halen (en €959 aftikken)
/edit
Denk dat ik ze vanavond maar even in de was zet, en dan morgen maar er onder leg.
3 weken geleden besteld. Basisprijs set velgen, €530, met 4x Dunlop Wintersport 3D 94H kwam prijs op €959.
Tussendoor gekeken, prijzen gezakt, ik denk dat kan niet, wat blijkt, 91H.
Ga ik ze vandaag halen, dus ik denk goed opletten.
1. Oerlelijke velgen, waren gepolijst met gun-metal, waarvan 1 velg bekrast was.
2. 91H banden, en niet de bestelde (en waar de prijs op was gebaseerd) 94H.
Ik zeg en nu graag een fatsoenlijke prijs. Een heel verhaal later, 30 euro max er af. Want het zijn de dagprijzen waar wij uw banden voor hebben gekocht/besteld, en dus betaald u die prijs. Dus niet he. De hele order was gebaseerd op 94H, wat wel degelijk duurder is. Leg je er nu gewoon 91H op, dan is de prijs niet meer valide.
Heel lang verhaal heel kort, uiteindelijk de boel laten staan, en een nieuwe set besteld.
Basisprijs set velgen, €559, met 4x Dunlop Wintersport 3D 91H, maakt €849.
Veel mooiere velgen, duurder in de basisstelling, en €110 goedkoper.
Nadelen zijn er ook;
1. Je weet niet of het de volgende keer wel goed gaat
2. Levertijd 3 weken.
Pfff......gast. Je mag zelf ook wel wat doen hoor. Het kostte mij maar een x-aantal seconden om uit te zoeken dat hij een Golf V heeft. Natuurlijk ga je geen 17" set zomerbanden onder je E60 M5 flikkeren.....afgezien van de vraag of het past.Het Fantoom schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 18:22:
[...]
Die twee 15" winterbanden is een ander verhaal, er staat nergens dat die voor dezelfde auto bedoeld zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door zimbab op 13-11-2011 10:46 ]
-Auto: Ford Focus 1.6i, 5 deurs, 1999, 170K km op de teller, ~16.000 km / jaar
-Reden voor winterbanden: veiligheid (betere controle over de auto, kortere remweg)
== 1. Met of zonder velg ==
Als je alleen winterbanden koopt zonder velgen, dan moet je 2x per jaar naar de garage om de banden erop te laten monteren+uitbalanceren (~40-80 euro). Op lange termijn (~2 a 4 jaar) ben je daardoor duurder uit dan wanneer je de winterband op de velg koopt en zelf bevestigt op de auto. Die 2 a 4 jaar is nog korter als je de restwaarde van de winterbanden mee rekent bij 2dehands verkoop.
Ik kies daarom voor banden met velg.
== 2. 2dehands vs nieuw ==
2dehands lijkt me een gepuzzel: velgen kunnen geroest zijn, banden versleten, per ongeluk foute specs in advertenties, minder keus, kosten om het op te halen etc. Dus kies ik voor nieuw.
== 4. band grootte ==
In de Ford handleiding staan diverse type bandformaten die mogelijk zijn:
-175/70/R14, 185/65/R14, 195/55-60/R15, en nog meer.
Ik kies voor 175/70/R14 omdat dit het kleinste formaat is, en dus goedkoper is.
R14 is neem ik aan niet dusdanig klein dat er hinder van kan komen?
Ik heb interessante banden gevonden met een belastingsindex van 84: 500kg per band. Ik ga er vanuit dat deze belastingsindex ruim voldoende is bij normaal gebruik.
== 3. welk banden merk/product ==
Er zijn diverse testen: ANWB, ADAC, Consumentengids. Prijzen per merk verschillen aardig wat.
In diverse webshops staan vaak ook goedkopere banden die niet in die tests voorkomen.
Ik vind het riskant om een band te kopen die niet in die testen voorkomt. Stel dat die goedkope/niet-geteste banden gelijkwaardig zijn aan de slechtste uit de testen, dan presteren die duidelijk minder dan de middenmoot.
Om de kosten te drukken kies ik voor de Semperit Master-Grip, welke als midden moot uit de Consumentengids komt (plaats 9 van 13, cijfer 5.8, waar max 7.3 en min 3.3), en bij de ANWB iets boven gemiddeld (plaats 6 van 15, 3 sterren van 5), vergelijkbaar in een Adac test.
Semperit Master-Grip (175 / 70 R14 - 84T) + stalen velgen (6880 14 inch - ET 47.5 - 55J - 4x108) kosten ruwweg 450 Euro, terwijl de beste banden (Dunlop, Michelin, Continental) minimaal 60 euro extra kosten. (Valt opzich nog mee, maar het is dan ook niet voor mezelf, dus ik ga niet over de prijs.)
http://www.adac.de/infote...=87146&SourcePageId=31821
http://www.anwb.nl/binari..._175-65-r-14-t_w_link.pdf
== 4. Totale kosten ==
De banden zijn voor ~450 Euro aan de deur bezorgd en gebalanceerd: http://www.velgenshop.nl/...em-175-70-r14-winterband/
Stel als ik over 3 a 4 jaar uit ga van een marktwaarde van 200 euro, dan kost zijn het totaal ~250Euro. En nog minder als ik de verminderende slijtage van de alle-seizoen banden mee neem.
Andere kosten zijn er niet. (Toch?) anders dan de tijd voor het verwissel van de banden.
(Misschien dat de auto minder zuinig rijdt, maar dat is neem ik aan verwaarloosbaar.)
Kloppen mijn conclusies een beetje?
Het gaat niet om een E60 M5 nee, das m'n droombakHet Fantoom schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 12:06:
[...]
E60 M5 heeft toch standaard 19"? Of gaat het het hier om een andere auto?
Ja, die kloppen, met als enige uitzondering de Load Index.Cyb schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 20:38:
Ik ben op zoek naar winterbanden en ben daarvoor op het volgende uitgekomen. Graag jullie mening over mijn aannames, meningen en conclusies.
-Auto: Ford Focus 1.6i, 5 deurs, 1999, 170K km op de teller, ~16.000 km / jaar
-Reden voor winterbanden: veiligheid (betere controle over de auto, kortere remweg)
== 1. Met of zonder velg ==
Als je alleen winterbanden koopt zonder velgen, dan moet je 2x per jaar naar de garage om de banden erop te laten monteren+uitbalanceren (~40-80 euro). Op lange termijn (~2 a 4 jaar) ben je daardoor duurder uit dan wanneer je de winterband op de velg koopt en zelf bevestigt op de auto. Die 2 a 4 jaar is nog korter als je de restwaarde van de winterbanden mee rekent bij 2dehands verkoop.
Ik kies daarom voor banden met velg.
2dehands lijkt me een gepuzzel: velgen kunnen geroest zijn, banden versleten, per ongeluk foute specs in advertenties, minder keus, kosten om het op te halen etc. Dus kies ik voor nieuw.
== 4. band grootte ==
Ik heb interessante banden gevonden met een belastingsindex van 84: 500kg per band. Ik ga er vanuit dat deze belastingsindex ruim voldoende is bij normaal gebruik.
== 3. welk banden merk/product ==
Er zijn diverse testen: ANWB, ADAC, Consumentengids. Prijzen per merk verschillen aardig wat.
In diverse webshops staan vaak ook goedkopere banden die niet in die tests voorkomen.
Ik vind het riskant om een band te kopen die niet in die testen voorkomt. Stel dat die goedkope/niet-geteste banden gelijkwaardig zijn aan de slechtste uit de testen, dan presteren die duidelijk minder dan de middenmoot.
Om de kosten te drukken kies ik voor de Semperit Master-Grip, welke als midden moot uit de Consumentengids komt (plaats 9 van 13, cijfer 5.8, waar max 7.3 en min 3.3), en bij de ANWB iets boven gemiddeld (plaats 6 van 15, 3 sterren van 5), vergelijkbaar in een Adac test.
Semperit Master-Grip (175 / 70 R14 - 84T) + stalen velgen (6880 14 inch - ET 47.5 - 55J - 4x108) kosten ruwweg 450 Euro, terwijl de beste banden (Dunlop, Michelin, Continental) minimaal 60 euro extra kosten. (Valt opzich nog mee, maar het is dan ook niet voor mezelf, dus ik ga niet over de prijs.)
http://www.adac.de/infote...=87146&SourcePageId=31821
http://www.anwb.nl/binari..._175-65-r-14-t_w_link.pdf
== 4. Totale kosten ==
De banden zijn voor ~450 Euro aan de deur bezorgd en gebalanceerd: http://www.velgenshop.nl/...em-175-70-r14-winterband/
Stel als ik over 3 a 4 jaar uit ga van een marktwaarde van 200 euro, dan kost zijn het totaal ~250Euro. En nog minder als ik de verminderende slijtage van de alle-seizoen banden mee neem.
Andere kosten zijn er niet. (Toch?) anders dan de tijd voor het verwissel van de banden.
(Misschien dat de auto minder zuinig rijdt, maar dat is neem ik aan verwaarloosbaar.)
Die dien je te kiezen op basis van het gewicht van je auto.
Dat deel je door twee voor het draagvermogen per band. Als je namelijk hard door de bocht gaat zou je potentieel op twee wielen kunnen rijden dus moeten twee wielen samen het hele gewicht kunnen dragen.
Eveneens met hard remmen en een "stoppie" maken.
In de praktijk haal je dat niet, maar het is een goede stelregel om een goede load index te kiezen.
Mijn wagen weegt 1200 kg.
Dus ik moet 1200/2=600kg per wiel kunnen dragen, en dat correspondeert met een load index van 90.
Nou is dat natuurlijk een beetje kort door de bocht (pun intended
Daarmee kom ik b.v. weg met een load index van 88 op m'n winterbanden. (560kg)
Zomerbanden heb ik wel steviger (91 met Xtra Load codering) omdat ik er van houd om hard door de bocht te gaan zonder dat de banden zijwaarts gaan rollen.
daar heb je dr erg veel van, mensen die hun behoorlijk versleten of B-merk banden voor praktisch de nieuwprijs op marktplaats proberen te verkopen..Cyb schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 20:38:

dat ligt dr aan hoeveel er nog op zit qua profiel, maar ik denk dat 200 nog erg optimistisch is.. reken dr maar op dat de velgen na aankoop gelijk in waarde dalen tot 50 euro (lijkt me een redelijke prijs voor 4 stalen velgen 2ehands), en de banden sterk afhankelijk zijn van hoeveelheid resterend profiel en merk.. (waar ik persoonlijk niet zo'n fan ben van Semperit) dus een totaalprijs van 100~150 euro na n paar jaar zou ik realistischer vinden...Stel als ik over 3 a 4 jaar uit ga van een marktwaarde van 200 euro, dan kost zijn het totaal ~250Euro. En nog minder als ik de verminderende slijtage van de alle-seizoen banden mee neem.
Eerst met nieuwe kruis-sleutel, maar die was na 2 velgen wisselen al gaar!
Vervolgens met een momentsleutel, veel beter.
Meteen ff de naaf en bouten wat ingesmeerd met kopervet.
Heb ook maar de slotbouten weer bevestigd. Auto staat nachts aan de weg, dus die slotbouten geven mij een redelijk veilig gevoel. Weet niet of het uiteindelijk veel zou helpen als iemand echt de winterbanden zou willen stelen.
| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |
GastHet Fantoom schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 18:22:
[...]
Die twee 15" winterbanden is een ander verhaal, er staat nergens dat die voor dezelfde auto bedoeld zijn.

Hoe minder inch de velgen hoe hoger de wand van de banden, waardoor je voor al die maten die je noemt dezelfde totale diameter hebt. Het is dus niet zo dat 14" banden sneller moeten draaien dan 17" banden oidCyb schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 20:38:
== 4. band grootte ==
Kijk even naar de specs van de banden die je nu hebt, dan zit je zeker goed.Ik heb interessante banden gevonden met een belastingsindex van 84: 500kg per band. Ik ga er vanuit dat deze belastingsindex ruim voldoende is bij normaal gebruik.
[ Voor 67% gewijzigd door fsfikke op 12-11-2011 23:37 ]
Zomer velgen zijn nu nog de 225, 55 16". Dit worden voor volgend jaar de wintervelgen. Heb daar Pirelli's sotozero 215, 50 16" voor liggen.

En de wintervelgen zijn voor 205, 50 17" en achter 235. 45 17" Conti's. En dit worden na de winter de zomer velgen daar komen andere banden op. Denk dat dit rubber eronderkomt. Pilot Sport 3 225/45 ZR17 94Y XL

Lijkt me beter om die 16" als winter te gaan gebruiken en de 17" voor de zomer. Die 17" heb ik net gekocht met de winterbanden en zit ~6mm rubber op dus die zijn nog goed voor 1 winterseizoen.
Zomerbanden waren onder mijn oude Leon (Continental SportContact3) en huidige Golf (Continental PremiumContact 2E) prima. Ook het aantal mm's wat ik in de winter had met mijn Leon was prima, vorig jaar zijn er eind november nieuwe zomerbanden op gegaan (rare blikken bij de garageKorvaag schreef op zondag 13 november 2011 @ 14:11:
Hangt ook van je zomerbanden af. Ik heb nu zomerbanden met relatief weinig profiel (echte 'sport' banden jeuh..). Je merkt dan bij heftige regenval al dat de de banden tekortkomen.
Tja, je moet niet vergeten dat een ton aan metaal tot stilstand gebracht moet worden met rubber dat een contactoppervlak heeft van een paar vierkante centimeters en dat je daarnaast ook nog verwacht dat dat rubber lang mee gaat. Als je dat bedenkt is die prijs nog niet zo gekUltraSub schreef op zondag 13 november 2011 @ 17:54:
Hoe vaak gaat zo'n bandje nou eigenlijk over de kop? Vind banden eigenlijk best wel duur. Ook zomerbanden
[removed]
Ligt eraan hoe groot de band is en hoeveel kilometer je ermee gaat rijdenUltraSub schreef op zondag 13 november 2011 @ 17:54:
Hoe vaak gaat zo'n bandje nou eigenlijk over de kop?
De materiaalkosten zullen wel meevallen, het meeste zit in R&D.
Mwa, de prijzen van banden zijn de afgelopen jaren wel echt heel fors gestegen vind ik. Natuurlijk zit er een hoop R&D in zo'n band en ik weet van een hoop banden ook inkoopprijzen en geloof me dat zo'n band minstens 1 keer over de kop gaat voor ie onder jouw auto zit hoorredwing schreef op zondag 13 november 2011 @ 18:30:
[...]
Tja, je moet niet vergeten dat een ton aan metaal tot stilstand gebracht moet worden met rubber dat een contactoppervlak heeft van een paar vierkante centimeters en dat je daarnaast ook nog verwacht dat dat rubber lang mee gaat. Als je dat bedenkt is die prijs nog niet zo gek
Dus voor de fabrikant bv 25 euro, voor de garage 50 euro en voor jou een vriendenprijs van slechts 100 euro per band!
[ Voor 12% gewijzigd door Metro2002 op 13-11-2011 18:41 ]
Erkens schreef op zondag 13 november 2011 @ 18:40:
[...]
Ligt eraan hoe groot de band is en hoeveel kilometer je ermee gaat rijden
De materiaalkosten zullen wel meevallen, het meeste zit in R&D.

En ik ben ook weer op winterbandjes aan het rondtoeren.
M'n setje Snowtrac 3's (195/60/R15 88W) op lichtmetalen velgen weer uit de schuur getrokken en op m'n dooie gemakkie er onder geschroefd.
Ik rij zo weinig dat de uitstekende randjes op de naden van de mal er nog aan zitten
Of ik ga niet hard genoeg door de bocht natuurlijk, dat ze er niet af schuren
Weinig productie betekent dat er meer goed moet worden gemaakt voor de aanschaf van eventuele apparatuur of mal voor dat formaat banden.UltraSub schreef op zondag 13 november 2011 @ 19:52:
Zou het niet ook zo zijn dat de grote maten vaker over de kop gaan? Ik bedoel, heel vaak zie je gewoon zelfde profiel en compound op verschillende maten. Toch zijn grotere maten, ondanks dat er nou ook weer niet zoveel meer grondstof in zit, veel en veel duurder. Heb ik het niet over de niet mainstream maten natuurlijk.
En natuurlijk, voor kleinere maten waar veel van gemaakt moet worden, worden ook meer mallen gebruikt, maar dan heeft de fabrikant weer staffelkorting op de aanschaf van grote aantallen mallen.
[ Voor 36% gewijzigd door McKaamos op 13-11-2011 19:57 ]
Noem eens een auto onderdeel waarbij dat niet het geval is. Zo werkt dat nu eenmaal, verder ligt het er bij de maten+prijzen natuurlijk ook aan hoeveel ze er van die maat moeten maken. Hoe meer dat is hoe goedkoper de band. En daarnaast zijn mensen bij bredere banden eerder geneigd meer te betalen want tja, die banden zijn natuurlijk groterMetro2002 schreef op zondag 13 november 2011 @ 18:40:
[...]
Dus voor de fabrikant bv 25 euro, voor de garage 50 euro en voor jou een vriendenprijs van slechts 100 euro per band!
[removed]
Voor winterbanden onvoldoende, maar was niet van plan op wintersport te gaan. Voor het gevoel toch maar gedaan dus
Nu voor de achterbanden 2x Goodyear ultragrip 8 besteld via autobandenmarkt en bij een garage laten afleveren. Normaal altijd klant bij de kwikfit, maar daar was alles nogal uitverkocht, nu dit maar eens proberen.
Vooral benieuwd hoe dat dan gaat via zo'n externe en onbekende bandenboer.
[ Voor 4% gewijzigd door EWK op 13-11-2011 22:40 ]
Hoi!
Een vredestein snowtrack 3 is op autobandenmarkt 2 euro per band duurder. Lijkt me prijs/kwaliteit een betere keus.Cyb schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 20:38:
http://ssl.delti.com/cgi-...ng_pro_Seite=10&weiter=20
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Dat is het enige merk dat mijn garage nog op voorraad heeft.
Ik heb op de anwb site deze test gevonden.
Maar ben benieuw naar gebruikers ervaringen.
Ik heb deze alleen 215 breedt. op onze E46. En prima grip en geluidloosJag schreef op maandag 14 november 2011 @ 14:41:
Iemand ervaring met Pirelli Sottosero banden (205/55/r16)? Ze moeten onder mijn Seat Leon 1.9tdi (2008) komen. Kan 2e hands een set inc stalen velgen krijgen met 2x7mm en 2x5,5mm profiel voor 300e, leek me wel een redelijke prijs.
Klinkt goed. Dank voor snelle reactie ookUnknown Alien schreef op maandag 14 november 2011 @ 15:19:
[...]
Ik heb deze alleen 215 breedt. op onze E46. En prima grip en geluidloosNIeuwe set had ik 500E betaald. Dus 300 euro is een nette prijs.
Wij horen de banden iig niet in de auto. Misschien komt dat, omdat de zomerbanden die eronder lagen bagger waren en wel veel herrie maakte. Verder vond ik ze prima rijden.
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Verwijderd
Wat is wijsheid...
God is in de war, hij denkt dat hij The Flow is...
Dan vind ik het nog nette prijzen, nu zijn ze iets duurder dan zomerbanden.
Deze week maar een keer op mn andere set velgen draaien, leg ik ze dr wel onder als dr een hele grote sneeuwdreiging is.
leeg
Kettingen heb ik al jaren maar echt nog nooit gebruikt. Vraag me wel eens af hoe erg het moet worden voordat je er kettingen op moet leggen. Vorig jaar nog in de Tsjechische bergen gezeten na stevige sneeuwval. Had gerekend op kettingen leggen (2 wiel aandrijving) maar zelfs op de stijlere stukken ging ik, weliswaar met wielspin, gewoon naar boven.The Flow schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 18:31:
Veel in Duitsland op de weg, dus moet wel.. Daarnaast voor de komende wintersport de kettingen ook besteld..
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Was dat heel erg goedkoop? Heb daar ook naar gekeken, maar vond ze nogal prijzig in vergelijk met autobandenmarkt.nl.Eagle Creek schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 16:17:
Ze worden eronder gehangen as we speak eeh.. post. Toch aardig zo'n ANWB-korting.
Iemand op Marktplaats die ze ergens vandaan geplukt heeft, zullen wel in de zomer gekocht zijn, ze zijn iig van de eerste helft van het jaarTimmert schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 20:06:
Dat is een hele keurige prijs. Waar heb je die vandaan voor dat geld?
leeg
Dat heb ik twee jaar terug ook gedaan met een voorwielaangedreven station (Kia Cee'd SW 1.6 TDI). Splinternieuwe Dunlop Winter Sport 3D eronder liggen. Over een besneeuwde weg (stijging gem. 15-20%) met haarspeldbochten naar boven. Ging allemaal prima. Totdat ik ging twijfelen of ik op een gegeven moment nu links of rechts af moest draaien. Vanuit stilstand was er geen beginnen meer aan. Enkele seconden kwam een Fiat Panda (vermoedelijk 4x4) voorbij gekacheld. Ik had geen zin om de kettingen eronder te leggen, dus heb hem rustig achteruit laten rollen een parkeerplekje op en ben lopend verder gegaan.YellowCube schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 20:13:
[...]
Kettingen heb ik al jaren maar echt nog nooit gebruikt. Vraag me wel eens af hoe erg het moet worden voordat je er kettingen op moet leggen. Vorig jaar nog in de Tsjechische bergen gezeten na stevige sneeuwval. Had gerekend op kettingen leggen (2 wiel aandrijving) maar zelfs op de stijlere stukken ging ik, weliswaar met wielspin, gewoon naar boven.
Als je vanuit stilstand, met een voorwielaangedreven auto, op een besneeuwde weg met een serieus stijgingpercentage weg probeert te komen lukt dat vaak niet met enkel winterbanden.
[ Voor 5% gewijzigd door Gabliboeba op 15-11-2011 21:44 ]
maar, ik kan me voorstellen dat het op een bepaald moment gewoon klaar is, zelfs voor winterbanden.
Tot nu toe ben ik er echter nooit tegenaan gelopen.
(desalniettemin ligt de complete winteruitrusting van kettingen tot vloermatten, schep, foliedekens en andere wintermeuk standaard achterin als ik voor langere tijd naar contreien ga waar sneeuw meer een regel dan uitzondering is).
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Die uitrusting ligt hier ook allemaal in de kofferbak. Het scheelt wel dat je met goede winterbanden op een besneeuwde weg eigenlijk nooit in gevaarlijke situaties terecht hoeft te komen als je vast zit. Ook al kom je niet meer vooruit, je blijft altijd voldoende controle en grip houden om gecontroleerd terug te gaan.YellowCube schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 21:43:
sleutelwoord in deze is dus: nooit twijfelen
maar, ik kan me voorstellen dat het op een bepaald moment gewoon klaar is, zelfs voor winterbanden.
Tot nu toe ben ik er echter nooit tegenaan gelopen.
(desalniettemin ligt de complete winteruitrusting van kettingen tot vloermatten, schep, foliedekens en andere wintermeuk standaard achterin als ik voor langere tijd naar contreien ga waar sneeuw meer een regel dan uitzondering is).
Met ijs of erg platgereden sneeuw bij schommelende temperaturen is dat een heel ander verhaal.
Zo is een aantal jaar terug een hele serie auto's die geparkeerd stonden op een licht aflopende parkeerplaats tegen elkaar aangeschoven doordat de temperatuur die dag boven erg schommelde (tot aan het begin van de middag onder 0, overdag ruim boven 0.
Kan maar weinig vinden over die Blizzaks, in de 2011 testen zijn ze nauwelijks meegenomen.
Maar 15% alleen al is echt een zeer serieus klimpercentage he, geen wonderGabliboeba schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 21:40:
[...]
Dat heb ik twee jaar terug ook gedaan met een voorwielaangedreven station (Kia Cee'd SW 1.6 TDI). Splinternieuwe Dunlop Winter Sport 3D eronder liggen. Over een besneeuwde weg (stijging gem. 15-20%) met haarspeldbochten naar boven. Ging allemaal prima. Totdat ik ging twijfelen of ik op een gegeven moment nu links of rechts af moest draaien. Vanuit stilstand was er geen beginnen meer aan. Enkele seconden kwam een Fiat Panda (vermoedelijk 4x4) voorbij gekacheld. Ik had geen zin om de kettingen eronder te leggen, dus heb hem rustig achteruit laten rollen een parkeerplekje op en ben lopend verder gegaan.
Als je vanuit stilstand, met een voorwielaangedreven auto, op een besneeuwde weg met een serieus stijgingpercentage weg probeert te komen lukt dat vaak niet met enkel winterbanden.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

http://www.pasar-bornem.be/nuttige_tips/bandengegevens.php
Op één band staat "256" en een andere "136". De overige 2 kon ik niet zien (staat waarschijnlijk aan de binnenkant).
Hoe dan ook, ze zijn dus van 1996 (het driehoekje wil zeggen decennium '90). Erg oud lijkt mij maar volgens de man die ze heeft gemonteerd (en ik heb goede ervaringen met zijn werkzaamheden) hoef ik me geen zorgen te maken omdat het een degelijk merk is en er nog geen haarscheurtjes te zien zijn.
Het profiel is nog minstens 7/8mm dus veel zijn ze niet gebruikt (waarschijnlijk voornamelijk binnen gelegen). De regel dat banden ouder dan circa 6 jaar niet meer te vertrouwen zijn heeft voornamelijk betrekking tot caravans zegt hij, niet zozeer autobanden.
Moet ik me desondanks zorgen maken of niet (ik zal ze wel regelmatig controleren)?
[ Voor 11% gewijzigd door TommyGun op 16-11-2011 10:14 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
In hoeverre ga je dat merken qua rijeigenschappen dan? Is dat niet te verwaarlozen?MikeyMan schreef op woensdag 16 november 2011 @ 10:11:
Als ze echt van 1996 zijn, is het rubber sowieso uitgedroogd. De weekmakers zijn ondertussen verdampt, dus wat mij betreft geen goede deal...
Om ze zacht te houden zijn de weekmakers nodig, die verdampen na verloop van tijd.
Duidelijk, maar is dat meteen reden tot zorgen maken qua betrouwbaarheid (afgezien van functionaliteit)?MikeyMan schreef op woensdag 16 november 2011 @ 10:13:
Nouja, het rubber moet zacht zijn om grip te hebben... Hard rubber heeft minder grip dan zacht rubber.
Om ze zacht te houden zijn de weekmakers nodig, die verdampen na verloop van tijd.
Maar dat is pure speculatie van mijn kant...
' Es wird empfohlen, Reifen, die älter als 10 Jahre sind, nur noch zu benutzen, wenn sie vorher ständig unter normalen Bedingungen im Einsatz waren. Diese Reifen sollten also nicht mehr umgesteckt, sondern nur noch im laufenenden Betrieb abgefahren werden ... Kompromiss bei Reifen, die älter als 10 Jahre sind, sollten aus sicherheitstechnischen Erwägungen nicht gemacht werden. ... Reifen, die unter Druck bzw. einer dauernden Belastung nicht laufend bewegt werden, altern besonders schnell. ... Reifen nach 6 Jahren, spätestens jedoch nach 8 Jahren auf jeden Fall ersetzen.'
Daarnaast waarom zo oude banden? Was het prijsverschil zo groot?
[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 16-11-2011 10:30 ]
Ik zou ermee teruggaan.TommyGun schreef op woensdag 16 november 2011 @ 10:09:
Enkele maanden geleden heb ik 2ehands Michelin X M&S 130 Winterbanden aangeschaft. Deze zijn er afgelopen maandag onder gegaan, maar nu viel me eigenlijk pas op dat er een oude DOT-code op staat:
[afbeelding]
http://www.pasar-bornem.be/nuttige_tips/bandengegevens.php
Op één band staat "256" en een andere "136". De overige 2 kon ik niet zien (staat waarschijnlijk aan de binnenkant).
Hoe dan ook, ze zijn dus van 1996 (het driehoekje wil zeggen decennium '90). Erg oud lijkt mij maar volgens de man die ze heeft gemonteerd (en ik heb goede ervaringen met zijn werkzaamheden) hoef ik me geen zorgen te maken omdat het een degelijk merk is en er nog geen haarscheurtjes te zien zijn.
Het profiel is nog minstens 7/8mm dus veel zijn ze niet gebruikt (waarschijnlijk voornamelijk binnen gelegen). De regel dat banden ouder dan circa 6 jaar niet meer te vertrouwen zijn heeft voornamelijk betrekking tot caravans zegt hij, niet zozeer autobanden.
Moet ik me desondanks zorgen maken of niet (ik zal ze wel regelmatig controleren)?
Tegenwoordig maken ze echt wel vele betere winterbanden dan in 1996.....
De persoon waarvan ik ze gekocht heb is een andere persoon dan die ze gemonteerd heeft, dat voor de goede orde.wimpie007 schreef op woensdag 16 november 2011 @ 10:28:
[...]
Ik zou ermee teruggaan.
Tegenwoordig maken ze echt wel vele betere winterbanden dan in 1996.....
De betreffende verkoper (particulier) kan ik gaan bellen, maar ik vrees dat hij me afscheept...
Niet op gelet bij de aanschaf, en ze waren relatief goedkoop inderdaad (maar geen geval van "too good to be true").begintmeta schreef op woensdag 16 november 2011 @ 10:27:
Ik zou het geen prettige banden vinden als ik dingen lees zoals:
' Es wird empfohlen, Reifen, die älter als 10 Jahre sind, nur noch zu benutzen, wenn sie vorher ständig unter normalen Bedingungen im Einsatz waren. Diese Reifen sollten also nicht mehr umgesteckt, sondern nur noch im laufenenden Betrieb abgefahren werden ... Kompromiss bei Reifen, die älter als 10 Jahre sind, sollten aus sicherheitstechnischen Erwägungen nicht gemacht werden. ... Reifen, die unter Druck bzw. einer dauernden Belastung nicht laufend bewegt werden, altern besonders schnell. ... Reifen nach 6 Jahren, spätestens jedoch nach 8 Jahren auf jeden Fall ersetzen.'
Daarnaast waarom zo oude banden? Was het prijsverschil zo groot?
[ Voor 54% gewijzigd door TommyGun op 16-11-2011 10:32 ]
Ik geef eerlijk toe dat ik niet op een uitgebreide koopjesjacht ben gegaan. Ik heb een paar zaken vergeleken, en daar kwam de Kwikfit + ANWB er interessant uit.MikeyMan schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 21:07:
[...]
Was dat heel erg goedkoop? Heb daar ook naar gekeken, maar vond ze nogal prijzig in vergelijk met autobandenmarkt.nl.
Terwijl ik daar stond hoorde ik een gesprek aan de telefoon van iemand die ook zei dat hij elders duurder uit zou zijn dan aldaar met ANWB.
Overigens eveneens Goodyear Ultragrip 8.
Ik had ze wellicht nog wel wat goedkoper kunnen krijgen (ik had ze dus niet voor 340/360€:+), maar vond het allerzins acceptabel.
euhmmmm
Niet helemaal jouw maat, maar wel "die kant op"PWM schreef op woensdag 16 november 2011 @ 09:10:
Ik heb vanochtend Bridgestone Blizzaks onder mijn auto gekregen. Wel in een kleinere maat dan gedacht, 245/40/R18, nog steeds flinke jongens
Kan maar weinig vinden over die Blizzaks, in de 2011 testen zijn ze nauwelijks meegenomen.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
edit:
@cactusman dus
[ Voor 20% gewijzigd door Sharky op 16-11-2011 11:17 ]
This too shall pass
Verwijderd
Op autobandenmarkt heb ik de keuze uit dit:
Nankang Snow SV-2 - 61,50 per stuk
GT Radial CHAMPIRO WT Plus - 63,60 per stuk
Yokohama W.drive - 70,60 per stuk
Maxxis MA-PW - 72,60 per stuk
Bridgestone Blizzak LM-20 - 73,80 per stuk
Hankook Winter ICept RS W442 - 79.70 per stuk
Semperit MASTER-GRIP - 90,70 per stuk
Vredestein SNOWTRAC 3 - 93,70 per stuk
Uniroyal MS PLUS 6 - 100,10 per stuk
Continental WinterContact TS 800 - 103,80 per stuk
Nu kwam ik daar niet helemaal uit, heb maar even met mijn garage gebeld en die konden ze goedkoper leveren en dan zetten ze ze er ook gratis op. Ik neem er geen velgen bij, kon ze volgens de garage gewoon netjes in de schuur leggen en dan zetten ze ze in de zomer er weer op als ik dan 2 nieuwe zomerbanden koop (heb ik ook nodig).
Zou het nog nuttig zijn om zo'n paal te kopen om de banden om te leggen? Die zie ik soms te koop bij de Lidl ofzo.
Ik las dat je banden zonder velgen het beste staand opslaat, en dan af en toe een kwartslag draait. Een paal lijkt me dan niet handig. (tenzij je de paal ophangt, en daar je banden weer aan, maar dat lijkt me eerlijk gezegd helemaal niet handigVerwijderd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 11:16:
Zou het nog nuttig zijn om zo'n paal te kopen om de banden om te leggen? Die zie ik soms te koop bij de Lidl ofzo.
[ Voor 14% gewijzigd door Eagle Creek op 16-11-2011 12:03 ]
195/50R15 Bridgestone LM30 82T € 121,- per stuk incl montage balanceren en BTW
Stalen velg 75 euro per stuk
Is al gauw 790 euro ofzo dus

Kan dit goedkoper en hoe/waar?
Volgens mij is autobandenmarkt al een keer of 500 genoemd de afgelopen pagina's.RUFFNECK schreef op woensdag 16 november 2011 @ 12:12:
Dit jaar doe ik voor het eerst winterbanden onder de auto... Pffft wat een prijzen zeg, heb nu een afspraak staan bij Profile voor onze Ford Fiesta 2011.
Is al gauw 790 euro ofzo dus![]()
Daarnaast kun je natuurlijk even rondbellen in de buurt...
Voor stalen velgen gewoon even op MP kijken (of een setje lichtmetaal), voor €100/€150 kan je wel klaar zijn. En op www.autobandenmarkt.nl je banden bestellen (daar kosten die Bridgestones nog geen €85), laten afleveren bij een garage in de buurt. 3-4 tientjes betalen voor het monteren en klaar is klaraRUFFNECK schreef op woensdag 16 november 2011 @ 12:12:
Dit jaar doe ik voor het eerst winterbanden onder de auto... Pffft wat een prijzen zeg, heb nu een afspraak staan bij Profile voor onze Ford Fiesta 2011.
The ramblings of an idiot
en tot op heden (inmiddels een kleine duizend kilometer verder) mag ik niet klagen, geen gekke dingen tot zovershameete schreef op woensdag 09 november 2011 @ 15:17:
sinds vanochtend:
[afbeelding]
het zijn conti WinterContact TS 800
en de onvermijdbare marketinggeneuzel![]()
[...]
persoonlijk kan ik er nog weinig over zeggen, heb er pas 26 km mee gereden
en blijkbaar kunnen de 800's zo'n verkeerde keuze niet zijn.
bronEen winterband blijft de beste keuze voor winters weer. Dat concludeert de ANWB uit de jaarlijkse winterbandentest.
Dit keer heeft de automobilistenbond ook vier-seizoenenbanden getest en daarbij bleken vier van de vijf geteste banden minder geschikt om naar de wintersport te gaan.
Ook automobilisten die ‘s winters dagelijks auto rijden doen er verstandig aan winterbanden te monteren, aldus de ANWB. De beste winterband uit de test is de Continental WinterContact. Er zijn hierbij twee verschillende maten getest, 175/65 R14 R en 195/65 R15 T.
Resultaten
In de eerste maat kregen slechts 3 banden het oordeel ‘goed’: Continental WinterContact TS800, de Michelin Alpin A4 en de Dunlop SPWinter Response. Het blijkt dat bij het remmen op natte wegen en bij lage temperaturen de huidige winterbanden beter presteren dan zomerbanden. Dat is een nieuwe ontwikkeling, enkele jaren geleden deden zomer banden dat beter en waren de sterke punten van winterbanden het rijden op sneeuw en ijs.
In de maat 195/65 R15 T halen 6 van de 16 geteste banden 4 sterren. Ze zijn daarmee zeer aan te raden. Van deze 6 presteert de Continental WinterContact TS830 het beste op sneeuw. De Pirelli Winter190 Snowcontrol is de beste band bij het rijden op ijs.
Maten
De maat 175/65 R14 R zit vaak onder kleinere middenklassers zoals de Citroën C2 C3, Ford Fiesta, Opel Corsa en Astra, Renault Megane, en Toyota Yaris.
De maat 195/65 R15 T zit vaak onder middenklassers als Audi A3 en A4, Ford Focus en Torneo, Mercedes A, B en C-klasse, Opel Vectra en Omega, Seat Leon, Volkswagen Golf en Touran.
check vooral het onderstreepte, dat vind ik wel opmerkelijk
/agreePWM schreef op woensdag 16 november 2011 @ 11:42:
Mijn Volvo specialist leverde de banden (Goodyear Ultragrips) ook goedkoper dan de autobandenmarkt. Staar je daar dus inderdaad niet blind op
Vredestein SNOWTRAC 3 195/50 R15 82H
Bij ons maar EUR 174,60
ik bedoel maar...

Thanks, had ik idd gezien, maar kwam er niet echt uit. Maar heb ze besteld! Dezelfde banden, incl stalen velg (dus complete set), afleveren bij een garage in mijn buurt voor 538 euro!MikeyMan schreef op woensdag 16 november 2011 @ 12:16:
[...]
Volgens mij is autobandenmarkt al een keer of 500 genoemd de afgelopen pagina's.
Daarnaast kun je natuurlijk even rondbellen in de buurt...

Lid van de ANWB? Check dan in ieder geval de site van KwikFit.RUFFNECK schreef op woensdag 16 november 2011 @ 12:12:
En neus rond op een van de andere sites alhier genoemd.
Thanks, maar is idd geregeld.Eagle Creek schreef op woensdag 16 november 2011 @ 13:15:
[...]
Lid van de ANWB? Check dan in ieder geval de site van KwikFit.
En neus rond op een van de andere sites alhier genoemd.
KwikFit kon ook wel goedkoper, maar met een of ander vaag merk (welke bij testen, maar matig-redelijk gescoord had) en konden absoluut geen andere merken bestellen of garanderen dat deze nog deze winter zouden binnenkomen. Dus no-go.
Maar tis opgelost nu
Verwijderd
Is het beter ze op te slaan in een koude schuur of op een warme zolderkamer?Eagle Creek schreef op woensdag 16 november 2011 @ 12:02:
Ik las dat je banden zonder velgen het beste staand opslaat, en dan af en toe een kwartslag draait.
mijn gevoel zegt dat een koude schuur beter is dan een warme zolderkamer ivm uitdrogingen, en een doek oid. mochten ze in een vuile omgeving liggen (bijv. bedrijfshal van het werk)Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 13:25:
[...]
Is het beter ze op te slaan in een koude schuur of op een warme zolderkamer?
als ik erop googled, dan strookt dat aardig.
Hoe kan ik het beste mijn banden/wielen opslaan ?
Als u de volgende voorzorgsmaatregelen in acht neemt bij het opslaan van de banden, blijven ze voor het volgende seizoen in perfecte staat. Markeer de positie van de banden , alvorens ze te demonteren. Daardoor kunt u ze de volgende winter eventueel van voor naar achter zetten om tot een gelijkmatige slijtage te komen. (Let op, ze mogen nooit verwisseld worden van links naar rechts !)
De wielen en de banden met water schoonmaken en laten drogen om oxydatie te beperken. Als u de banden op het wiel gemonteerd bewaart, controleer dan eventueel de aanbevolen spanning.
Bewaar banden die op het wiel zijn gemonteerd liggend of hang ze op aan het wiel. Bewaar ze niet in de buurt van koolwaterstoffen (benzine, olie) of van elektrische apparatuur: die verspreiden ozon wat het rubber aantast.
Let er op dat ze niet op een plek liggen waar de temperatuur te hoog kan oplopen dit om te voorkomen dat de rubberhardheid wordt aangetast.
[ Voor 4% gewijzigd door Shanquish op 16-11-2011 13:51 ]
Mmm, dat is de 32, ik heb de 25. Dat blijkt dus een oud type band te zijn. Vreemd, aangezien vorig jaar geen band meer te krijgen was.
En ja, het kan beter zijn om dit door de garage te laten doen die eventueel een momentsleutel gebruiken. Maar bij een Huis-, tuin- en keukenauto zal dit prima zelf kunnen.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
En ja, je kan het prima zelf. Het is immers niets anders dan wat je moet doen als je een lekke band hebt.
[ Voor 26% gewijzigd door AtleX op 16-11-2011 15:40 ]
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Afgelopen zondag heb ik ze dus ook maar even snel gewisseld. 20 minuten werk met garagekrik en momentsleutel. Wel een beetje valsgespeeld, want ik heb de garagekrik met een houten balk midden onder de zijkant van de auto gezet. dat is dus per zijkant maar één keer opkrikken.
Punctuality is the politeness of kings
Zitten krikpunten waarmee in één keer de hele as van de grond komt...
Verwijderd
Ah, handige info. Ik zal de garage morgen vragen ze te markeren voor mij, ik haal de auto namelijk op als de garage al dicht is en anders heb ik geen idee welke band waar zatshameete schreef op woensdag 16 november 2011 @ 13:49:
[...]
mijn gevoel zegt dat een koude schuur beter is dan een warme zolderkamer ivm uitdrogingen, en een doek oid. mochten ze in een vuile omgeving liggen (bijv. bedrijfshal van het werk)
??? Waarom zou je banden niet links rechts mogen wisselen (mits zonder "rotation")?shameete schreef op woensdag 16 november 2011 @ 13:49:
[...]
http://www.goodyear.eu/nl...ice/faq/tire-rotation.jsp
[ Voor 8% gewijzigd door DopdeDouwer op 16-11-2011 16:14 ]
Dit topic is gesloten.