Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.893 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
Velgen mogen niet uitsteken buiten de wielkasten... dat is in Nederland verboden. Levert soms leuke situaties op van uitgebouwde wielkasten. Geen gezicht :P

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08 00:09

Mooody

elmoody

4x Continental TS810 Sport 235/40R18 gekocht. Veel meer keus was er niet....weinig rubber meer te vinden momenteel.

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Korvaag schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 23:47:
Velgen mogen niet uitsteken buiten de wielkasten... dat is in Nederland verboden. Levert soms leuke situaties op van uitgebouwde wielkasten. Geen gezicht :P
Ze mogen maximaal 3 centimeter uitsteken:
4. De wielen onderscheidenlijk banden van
personenauto's:
a. moeten goed zijn afgeschermd;
b. mogen niet meer dan 30 mm buiten de
afscherming uitsteken, en
c. mogen niet aanlopen.
http://www.rdw.nl/SiteCol...ngseisen%2001-04-2011.pdf pagina 38

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:28

-Sander-

///M Powerrrrrr

Ik ga ze vandaag onder de auto zetten, volgende week gaat het steeds vaker vriezen en later in de week ook regen bij een lage temperatuur. ( dus kan op ijzel s'avonds?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-09 17:58

Matis

Rubber Rocket

Wij hebben ze gisteren er weer onder laten leggen. Auto moest toch voor een beurt naar de garage.
De Snowtrac3 liggen er weer onder (2e jaar).

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-

-Sander-

///M Powerrrrrr

Zo, de Snowtrac 2's lilggen d"r weer onder. Laat de sneeuw maar komen :). Zag wel dat ik volgend jaar misschien 4x nieuwe zomerbanden moet :( (225x45x17 = best auw :( ) en ook 2 nieuwe winterbanden (195x65x15), weer een goede economie puls :p.

[ Voor 18% gewijzigd door -Sander- op 12-11-2011 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:20
-Sander- schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 11:25:
Zag wel dat ik volgend jaar misschien 4x nieuwe zomerbanden moet :( (225x45x17 = best auw :( )
E60 M5 heeft toch standaard 19"? Of gaat het het hier om een andere auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Krijg net telefoon van online-velgen.nl
Mijn 4x LM met Dunlop Wintersport 3D 205/16/55 liggen klaar. Straks ff halen (en €959 aftikken :( )

/edit
Denk dat ik ze vanavond maar even in de was zet, en dan morgen maar er onder leg.

[ Voor 24% gewijzigd door UltraSub op 12-11-2011 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Het Fantoom schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 12:06:
[...]

E69 M5 heeft toch standaard 19"? Of gaat het het hier om een andere auto?
Bedoel je niet E60?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

[...]

E69 M5 heeft toch standaard 19"? Of gaat het het hier om een andere auto?
Het is verstand om de winterbanden een maatje kleiner (zowel velgmaat als breedte te kiezen. In ieder geval geen breedset met 255 achter.
Veiliger en daarnaast scheelt het ook een klap geld :)

[ Voor 3% gewijzigd door Mooody op 12-11-2011 12:46 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Klopt, typfout.
Mooooody schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 12:45:
[...]

Het is verstand om de winterbanden een maatje kleiner (zowel velgmaat als breedte te kiezen. In ieder geval geen breedset met 255 achter.
Veiliger en daarnaast scheelt het ook een klap geld :)
Hij had het over zijn nieuwe zomerbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:36
Vorig jaar rond deze tijd heb ik een set winterbanden aangeschaft bij de Kwik-fit, maar na 1 seizoen maakten ze behoorlijk wat lawaai tijdens het rijden. Volgens m'n garage zijn ze 'gecupt'.

Nou schijnt het mogelijk te zijn om de te laten slijpen, een dun laagje er af te halen om dat gecupte op te lossen. Iemand hier enig idee waar dat in de regio Utrecht gedaan kan worden?

Heb al gebeld met een drietal banden-garages, mailtjes naar Profile & Euromaster maar geen reactie per mail en geen apparatuur bij die garages...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

vanaalten schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 15:38:
Vorig jaar rond deze tijd heb ik een set winterbanden aangeschaft bij de Kwik-fit, maar na 1 seizoen maakten ze behoorlijk wat lawaai tijdens het rijden. Volgens m'n garage zijn ze 'gecupt'.
Als je ook nog even zegt welk merk en type het was, weten we dat we die niet moeten kopen :)

Enig onderzoek voordat je bijna €1000,- uitgeeft (dat kosten goede winterbanden voor een middenklasser) is niet overbodig. Tweakers kopen toch ook geen PC op aanraden van een medewerker van de Mediamarkt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
vanaalten schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 15:38:
Nou schijnt het mogelijk te zijn om de te laten slijpen, een dun laagje er af te halen om dat gecupte op te lossen. Iemand hier enig idee waar dat in de regio Utrecht gedaan kan worden?
Je kunt het ook eraf krijgen door gewoon je wielen om te wisselen. De gecupte banden zijn waarschijnlijk die op de niet aangedreven as... die moet je dus op de aangedreven as zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Ik denk dat ik ze komende week ergens even de wielen wissel. Het is al zo lang warmer dan 7 graden dat ik gewacht heb. Ik ben ook erg flexibel aangezien mijn set op het werk ligt en ik het wisselen op het werk kan doen.

ik ga van 215/45R17 naar 185/65/R15 semperit sport grip nog iets (dat is zelfs 1 maatje smaller dan de "normale" banden op deze wagen)

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Het Fantoom schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 13:01:
[...]

Hij had het over zijn nieuwe zomerbanden.
Met 15" winterbanden betwijfel ik of we het over een M5 hebben. 15" past niet eens onder 6-cilinder E46's, laat staan een M5.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:36
Mooooody schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 15:43:
[...]

Als je ook nog even zegt welk merk en type het was, weten we dat we die niet moeten kopen :)

Enig onderzoek voordat je bijna €1000,- uitgeeft (dat kosten goede winterbanden voor een middenklasser) is niet overbodig. Tweakers kopen toch ook geen PC op aanraden van een medewerker van de Mediamarkt? :P
Dunlop Winter Sport 3D - die destijds als beste uit de test van de ANWB/ADAC kwamen. En het was maar een set van 2 (voorbanden waren nog prima), dus ~200 euro, lang geen 1000...

Nou heb ik begrepen dat gecupte banden bij elk merk wel eens voor kunnen komen, kwestie van pech hebben, dus of je nou massaal Dunlop moet vermijden weet ik niet...
ebia schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 15:53:
Je kunt het ook eraf krijgen door gewoon je wielen om te wisselen. De gecupte banden zijn waarschijnlijk die op de niet aangedreven as... die moet je dus op de aangedreven as zetten.
Dank voor de tip, ze zaten inderdaad op de achteras! Zal komend weekend bij het wisselen ze voor monteren, kijken of dat inderdaad helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Net de boel toch maar ff gewisseld. Ik heb de posities tussen achter en voor van vorige winter voor deze maar omgekeerd.

Is het eigenlijk gangbaar dat een garage kopervet o de bouten doet en de boel nogal hard vastdraait?

[ Voor 32% gewijzigd door begintmeta op 12-11-2011 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
fsfikke schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 16:16:
[...]

Met 15" winterbanden betwijfel ik of we het over een M5 hebben. 15" past niet eens onder 6-cilinder E46's, laat staan een M5.
Die twee 15" winterbanden is een ander verhaal, er staat nergens dat die voor dezelfde auto bedoeld zijn.
Dus wat is het nou? Graag opheldering aub!

[ Voor 5% gewijzigd door Het Fantoom op 12-11-2011 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
UltraSub schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 12:22:
Krijg net telefoon van online-velgen.nl
Mijn 4x LM met Dunlop Wintersport 3D 205/16/55 liggen klaar. Straks ff halen (en €959 aftikken :( )

/edit
Denk dat ik ze vanavond maar even in de was zet, en dan morgen maar er onder leg.
Nou.. Die bandenboeren maken er ook wat van zeg.

3 weken geleden besteld. Basisprijs set velgen, €530, met 4x Dunlop Wintersport 3D 94H kwam prijs op €959.
Tussendoor gekeken, prijzen gezakt, ik denk dat kan niet, wat blijkt, 91H.
Ga ik ze vandaag halen, dus ik denk goed opletten.

1. Oerlelijke velgen, waren gepolijst met gun-metal, waarvan 1 velg bekrast was.
2. 91H banden, en niet de bestelde (en waar de prijs op was gebaseerd) 94H.

Ik zeg en nu graag een fatsoenlijke prijs. Een heel verhaal later, 30 euro max er af. Want het zijn de dagprijzen waar wij uw banden voor hebben gekocht/besteld, en dus betaald u die prijs. Dus niet he. De hele order was gebaseerd op 94H, wat wel degelijk duurder is. Leg je er nu gewoon 91H op, dan is de prijs niet meer valide.
Heel lang verhaal heel kort, uiteindelijk de boel laten staan, en een nieuwe set besteld.
Basisprijs set velgen, €559, met 4x Dunlop Wintersport 3D 91H, maakt €849.

Veel mooiere velgen, duurder in de basisstelling, en €110 goedkoper.
Nadelen zijn er ook;
1. Je weet niet of het de volgende keer wel goed gaat
2. Levertijd 3 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Het Fantoom schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 18:22:
[...]

Die twee 15" winterbanden is een ander verhaal, er staat nergens dat die voor dezelfde auto bedoeld zijn.
Pfff......gast. Je mag zelf ook wel wat doen hoor. Het kostte mij maar een x-aantal seconden om uit te zoeken dat hij een Golf V heeft. Natuurlijk ga je geen 17" set zomerbanden onder je E60 M5 flikkeren.....afgezien van de vraag of het past.

[ Voor 12% gewijzigd door zimbab op 13-11-2011 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Ik ben op zoek naar winterbanden en ben daarvoor op het volgende uitgekomen. Graag jullie mening over mijn aannames, meningen en conclusies.

-Auto: Ford Focus 1.6i, 5 deurs, 1999, 170K km op de teller, ~16.000 km / jaar
-Reden voor winterbanden: veiligheid (betere controle over de auto, kortere remweg)

== 1. Met of zonder velg ==
Als je alleen winterbanden koopt zonder velgen, dan moet je 2x per jaar naar de garage om de banden erop te laten monteren+uitbalanceren (~40-80 euro). Op lange termijn (~2 a 4 jaar) ben je daardoor duurder uit dan wanneer je de winterband op de velg koopt en zelf bevestigt op de auto. Die 2 a 4 jaar is nog korter als je de restwaarde van de winterbanden mee rekent bij 2dehands verkoop.

Ik kies daarom voor banden met velg.

== 2. 2dehands vs nieuw ==
2dehands lijkt me een gepuzzel: velgen kunnen geroest zijn, banden versleten, per ongeluk foute specs in advertenties, minder keus, kosten om het op te halen etc. Dus kies ik voor nieuw.

== 4. band grootte ==
In de Ford handleiding staan diverse type bandformaten die mogelijk zijn:
-175/70/R14, 185/65/R14, 195/55-60/R15, en nog meer.

Ik kies voor 175/70/R14 omdat dit het kleinste formaat is, en dus goedkoper is.
R14 is neem ik aan niet dusdanig klein dat er hinder van kan komen?

Ik heb interessante banden gevonden met een belastingsindex van 84: 500kg per band. Ik ga er vanuit dat deze belastingsindex ruim voldoende is bij normaal gebruik.

== 3. welk banden merk/product ==
Er zijn diverse testen: ANWB, ADAC, Consumentengids. Prijzen per merk verschillen aardig wat.
In diverse webshops staan vaak ook goedkopere banden die niet in die tests voorkomen.
Ik vind het riskant om een band te kopen die niet in die testen voorkomt. Stel dat die goedkope/niet-geteste banden gelijkwaardig zijn aan de slechtste uit de testen, dan presteren die duidelijk minder dan de middenmoot.

Om de kosten te drukken kies ik voor de Semperit Master-Grip, welke als midden moot uit de Consumentengids komt (plaats 9 van 13, cijfer 5.8, waar max 7.3 en min 3.3), en bij de ANWB iets boven gemiddeld (plaats 6 van 15, 3 sterren van 5), vergelijkbaar in een Adac test.

Semperit Master-Grip (175 / 70 R14 - 84T) + stalen velgen (6880 14 inch - ET 47.5 - 55J - 4x108) kosten ruwweg 450 Euro, terwijl de beste banden (Dunlop, Michelin, Continental) minimaal 60 euro extra kosten. (Valt opzich nog mee, maar het is dan ook niet voor mezelf, dus ik ga niet over de prijs.)

http://www.adac.de/infote...=87146&SourcePageId=31821
http://www.anwb.nl/binari..._175-65-r-14-t_w_link.pdf

== 4. Totale kosten ==
De banden zijn voor ~450 Euro aan de deur bezorgd en gebalanceerd: http://www.velgenshop.nl/...em-175-70-r14-winterband/

Stel als ik over 3 a 4 jaar uit ga van een marktwaarde van 200 euro, dan kost zijn het totaal ~250Euro. En nog minder als ik de verminderende slijtage van de alle-seizoen banden mee neem.
Andere kosten zijn er niet. (Toch?) anders dan de tijd voor het verwissel van de banden.
(Misschien dat de auto minder zuinig rijdt, maar dat is neem ik aan verwaarloosbaar.)

Kloppen mijn conclusies een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-

-Sander-

///M Powerrrrrr

[...]

E60 M5 heeft toch standaard 19"? Of gaat het het hier om een andere auto?
Het gaat niet om een E60 M5 nee, das m'n droombak ;). In mijn geval gaat het om een VW Golf V :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Cyb schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 20:38:
Ik ben op zoek naar winterbanden en ben daarvoor op het volgende uitgekomen. Graag jullie mening over mijn aannames, meningen en conclusies.

-Auto: Ford Focus 1.6i, 5 deurs, 1999, 170K km op de teller, ~16.000 km / jaar
-Reden voor winterbanden: veiligheid (betere controle over de auto, kortere remweg)

== 1. Met of zonder velg ==
Als je alleen winterbanden koopt zonder velgen, dan moet je 2x per jaar naar de garage om de banden erop te laten monteren+uitbalanceren (~40-80 euro). Op lange termijn (~2 a 4 jaar) ben je daardoor duurder uit dan wanneer je de winterband op de velg koopt en zelf bevestigt op de auto. Die 2 a 4 jaar is nog korter als je de restwaarde van de winterbanden mee rekent bij 2dehands verkoop.

Ik kies daarom voor banden met velg.

2dehands lijkt me een gepuzzel: velgen kunnen geroest zijn, banden versleten, per ongeluk foute specs in advertenties, minder keus, kosten om het op te halen etc. Dus kies ik voor nieuw.

== 4. band grootte ==

Ik heb interessante banden gevonden met een belastingsindex van 84: 500kg per band. Ik ga er vanuit dat deze belastingsindex ruim voldoende is bij normaal gebruik.

== 3. welk banden merk/product ==
Er zijn diverse testen: ANWB, ADAC, Consumentengids. Prijzen per merk verschillen aardig wat.
In diverse webshops staan vaak ook goedkopere banden die niet in die tests voorkomen.
Ik vind het riskant om een band te kopen die niet in die testen voorkomt. Stel dat die goedkope/niet-geteste banden gelijkwaardig zijn aan de slechtste uit de testen, dan presteren die duidelijk minder dan de middenmoot.

Om de kosten te drukken kies ik voor de Semperit Master-Grip, welke als midden moot uit de Consumentengids komt (plaats 9 van 13, cijfer 5.8, waar max 7.3 en min 3.3), en bij de ANWB iets boven gemiddeld (plaats 6 van 15, 3 sterren van 5), vergelijkbaar in een Adac test.

Semperit Master-Grip (175 / 70 R14 - 84T) + stalen velgen (6880 14 inch - ET 47.5 - 55J - 4x108) kosten ruwweg 450 Euro, terwijl de beste banden (Dunlop, Michelin, Continental) minimaal 60 euro extra kosten. (Valt opzich nog mee, maar het is dan ook niet voor mezelf, dus ik ga niet over de prijs.)

http://www.adac.de/infote...=87146&SourcePageId=31821
http://www.anwb.nl/binari..._175-65-r-14-t_w_link.pdf

== 4. Totale kosten ==
De banden zijn voor ~450 Euro aan de deur bezorgd en gebalanceerd: http://www.velgenshop.nl/...em-175-70-r14-winterband/

Stel als ik over 3 a 4 jaar uit ga van een marktwaarde van 200 euro, dan kost zijn het totaal ~250Euro. En nog minder als ik de verminderende slijtage van de alle-seizoen banden mee neem.
Andere kosten zijn er niet. (Toch?) anders dan de tijd voor het verwissel van de banden.
(Misschien dat de auto minder zuinig rijdt, maar dat is neem ik aan verwaarloosbaar.)

Ja, die kloppen, met als enige uitzondering de Load Index.
Die dien je te kiezen op basis van het gewicht van je auto.
Dat deel je door twee voor het draagvermogen per band. Als je namelijk hard door de bocht gaat zou je potentieel op twee wielen kunnen rijden dus moeten twee wielen samen het hele gewicht kunnen dragen.
Eveneens met hard remmen en een "stoppie" maken.
In de praktijk haal je dat niet, maar het is een goede stelregel om een goede load index te kiezen.

Mijn wagen weegt 1200 kg.
Dus ik moet 1200/2=600kg per wiel kunnen dragen, en dat correspondeert met een load index van 90.
Nou is dat natuurlijk een beetje kort door de bocht (pun intended :+ ) en zal de load daar nooit aan komen, plus dat de banden echt wel sterker zijn dan de rating, dus je mag er 10 tot 20% af rekenen.
Daarmee kom ik b.v. weg met een load index van 88 op m'n winterbanden. (560kg)
Zomerbanden heb ik wel steviger (91 met Xtra Load codering) omdat ik er van houd om hard door de bocht te gaan zonder dat de banden zijwaarts gaan rollen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

daar heb je dr erg veel van, mensen die hun behoorlijk versleten of B-merk banden voor praktisch de nieuwprijs op marktplaats proberen te verkopen.. :/

dat ligt dr aan hoeveel er nog op zit qua profiel, maar ik denk dat 200 nog erg optimistisch is.. reken dr maar op dat de velgen na aankoop gelijk in waarde dalen tot 50 euro (lijkt me een redelijke prijs voor 4 stalen velgen 2ehands), en de banden sterk afhankelijk zijn van hoeveelheid resterend profiel en merk.. (waar ik persoonlijk niet zo'n fan ben van Semperit) dus een totaalprijs van 100~150 euro na n paar jaar zou ik realistischer vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Heb vanmiddag de Snowtrac 3's ook weer onder de 1-serie bevestigd.
Eerst met nieuwe kruis-sleutel, maar die was na 2 velgen wisselen al gaar!
Vervolgens met een momentsleutel, veel beter. :+

Meteen ff de naaf en bouten wat ingesmeerd met kopervet.
Heb ook maar de slotbouten weer bevestigd. Auto staat nachts aan de weg, dus die slotbouten geven mij een redelijk veilig gevoel. Weet niet of het uiteindelijk veel zou helpen als iemand echt de winterbanden zou willen stelen.

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ligt aan je slotbouten. De ene kan je redelijk makkelijk los krijgen met een iets grotere dop en een grote hamer. Andere moeten uitgeboord worden om los te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Het Fantoom schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 18:22:
[...]

Gast :F
== 4. band grootte ==

Hoe minder inch de velgen hoe hoger de wand van de banden, waardoor je voor al die maten die je noemt dezelfde totale diameter hebt. Het is dus niet zo dat 14" banden sneller moeten draaien dan 17" banden oid :P Maar bij een 14" band is het percentage van de diameter wat uit relatief zacht rubber bestaat natuurlijk groter waardoor meer zijwaartse beweging mogelijk is.
Kijk even naar de specs van de banden die je nu hebt, dan zit je zeker goed.

[ Voor 67% gewijzigd door fsfikke op 12-11-2011 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotzenwalder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-09 16:14
Ze liggen er weer onder (Snowtrac 3) dus de sneeuw zal wel weer uitblijven dit jaar :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Vanaf vrijdag hoor ik bij de winterbandenmaffia :+ Bij mijn vorige leaseauto vond ik het nogal overbodig, in NL sneeuwde het nooit en wintersporten is totaal niet mijn ding. Toen ik afgelopen winter een paar keer vast ben komen te staan (225 breed zomerrubber op een Seat Leon..) wist ik dat de volgende auto wel winterbanden moest krijgen. Ik hoop dat er veel sneeuw gaat vallen, want het voordeel op nat of droog wegdek beschouw ik, tot anders bewezen in de praktijk, als nihil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Hangt ook van je zomerbanden af. Ik heb nu zomerbanden met relatief weinig profiel (echte 'sport' banden jeuh..). Je merkt dan bij heftige regenval al dat de de banden tekortkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 16:50
Zo winterbanden er net onder geplaatst. Meteen ff naar de benzine pomp gereden en de banden op de juiste druk gezet. 2.2 voor en 2.4 achter.

Zomer velgen zijn nu nog de 225, 55 16". Dit worden voor volgend jaar de wintervelgen. Heb daar Pirelli's sotozero 215, 50 16" voor liggen.
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6N3ZOAFI.jpg

En de wintervelgen zijn voor 205, 50 17" en achter 235. 45 17" Conti's. En dit worden na de winter de zomer velgen daar komen andere banden op. Denk dat dit rubber eronderkomt. Pilot Sport 3 225/45 ZR17 94Y XL

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ER3AX8E6.jpg

Lijkt me beter om die 16" als winter te gaan gebruiken en de 17" voor de zomer. Die 17" heb ik net gekocht met de winterbanden en zit ~6mm rubber op dus die zijn nog goed voor 1 winterseizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Korvaag schreef op zondag 13 november 2011 @ 14:11:
Hangt ook van je zomerbanden af. Ik heb nu zomerbanden met relatief weinig profiel (echte 'sport' banden jeuh..). Je merkt dan bij heftige regenval al dat de de banden tekortkomen.
Zomerbanden waren onder mijn oude Leon (Continental SportContact3) en huidige Golf (Continental PremiumContact 2E) prima. Ook het aantal mm's wat ik in de winter had met mijn Leon was prima, vorig jaar zijn er eind november nieuwe zomerbanden op gegaan (rare blikken bij de garage :+) en het jaar daarvoor in september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Hoe vaak gaat zo'n bandje nou eigenlijk over de kop? Vind banden eigenlijk best wel duur. Ook zomerbanden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:15
(jarig!)
UltraSub schreef op zondag 13 november 2011 @ 17:54:
Hoe vaak gaat zo'n bandje nou eigenlijk over de kop? Vind banden eigenlijk best wel duur. Ook zomerbanden :)
Tja, je moet niet vergeten dat een ton aan metaal tot stilstand gebracht moet worden met rubber dat een contactoppervlak heeft van een paar vierkante centimeters en dat je daarnaast ook nog verwacht dat dat rubber lang mee gaat. Als je dat bedenkt is die prijs nog niet zo gek :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

UltraSub schreef op zondag 13 november 2011 @ 17:54:
Hoe vaak gaat zo'n bandje nou eigenlijk over de kop?
Ligt eraan hoe groot de band is en hoeveel kilometer je ermee gaat rijden :+

De materiaalkosten zullen wel meevallen, het meeste zit in R&D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 12:50

Metro2002

Memento mori

redwing schreef op zondag 13 november 2011 @ 18:30:
[...]

Tja, je moet niet vergeten dat een ton aan metaal tot stilstand gebracht moet worden met rubber dat een contactoppervlak heeft van een paar vierkante centimeters en dat je daarnaast ook nog verwacht dat dat rubber lang mee gaat. Als je dat bedenkt is die prijs nog niet zo gek :)
Mwa, de prijzen van banden zijn de afgelopen jaren wel echt heel fors gestegen vind ik. Natuurlijk zit er een hoop R&D in zo'n band en ik weet van een hoop banden ook inkoopprijzen en geloof me dat zo'n band minstens 1 keer over de kop gaat voor ie onder jouw auto zit hoor ;) :P en 2 keer over de kop in totaal zou me ook niet verbazen.
Dus voor de fabrikant bv 25 euro, voor de garage 50 euro en voor jou een vriendenprijs van slechts 100 euro per band! :+

[ Voor 12% gewijzigd door Metro2002 op 13-11-2011 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De olie en rubberprijzen zijn natuurlijk ook nogal gestegen. Misschien kan iemand uit jaarcijfers etc wel het een en ander afleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

De maten die standaard onder auto's zitten zijn natuurlijk ook groter geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Zou het niet ook zo zijn dat de grote maten vaker over de kop gaan? Ik bedoel, heel vaak zie je gewoon zelfde profiel en compound op verschillende maten. Toch zijn grotere maten, ondanks dat er nou ook weer niet zoveel meer grondstof in zit, veel en veel duurder. Heb ik het niet over de niet mainstream maten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Erkens schreef op zondag 13 november 2011 @ 18:40:
[...]

Ligt eraan hoe groot de band is en hoeveel kilometer je ermee gaat rijden :+

De materiaalkosten zullen wel meevallen, het meeste zit in R&D.
_O- :P

En ik ben ook weer op winterbandjes aan het rondtoeren.
M'n setje Snowtrac 3's (195/60/R15 88W) op lichtmetalen velgen weer uit de schuur getrokken en op m'n dooie gemakkie er onder geschroefd.

Ik rij zo weinig dat de uitstekende randjes op de naden van de mal er nog aan zitten :+
Of ik ga niet hard genoeg door de bocht natuurlijk, dat ze er niet af schuren :P
UltraSub schreef op zondag 13 november 2011 @ 19:52:
Zou het niet ook zo zijn dat de grote maten vaker over de kop gaan? Ik bedoel, heel vaak zie je gewoon zelfde profiel en compound op verschillende maten. Toch zijn grotere maten, ondanks dat er nou ook weer niet zoveel meer grondstof in zit, veel en veel duurder. Heb ik het niet over de niet mainstream maten natuurlijk.
Weinig productie betekent dat er meer goed moet worden gemaakt voor de aanschaf van eventuele apparatuur of mal voor dat formaat banden.
En natuurlijk, voor kleinere maten waar veel van gemaakt moet worden, worden ook meer mallen gebruikt, maar dan heeft de fabrikant weer staffelkorting op de aanschaf van grote aantallen mallen.

[ Voor 36% gewijzigd door McKaamos op 13-11-2011 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:15
(jarig!)
Metro2002 schreef op zondag 13 november 2011 @ 18:40:
[...]

Dus voor de fabrikant bv 25 euro, voor de garage 50 euro en voor jou een vriendenprijs van slechts 100 euro per band! :+
Noem eens een auto onderdeel waarbij dat niet het geval is. Zo werkt dat nu eenmaal, verder ligt het er bij de maten+prijzen natuurlijk ook aan hoeveel ze er van die maat moeten maken. Hoe meer dat is hoe goedkoper de band. En daarnaast zijn mensen bij bredere banden eerder geneigd meer te betalen want tja, die banden zijn natuurlijk groter :+ En dat weten fabrikanten ook wel.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Toch vandaag maar twee nieuwe winterbanden besteld, hadden nog 2,5mm profiel.
Voor winterbanden onvoldoende, maar was niet van plan op wintersport te gaan. Voor het gevoel toch maar gedaan dus :).

Nu voor de achterbanden 2x Goodyear ultragrip 8 besteld via autobandenmarkt en bij een garage laten afleveren. Normaal altijd klant bij de kwikfit, maar daar was alles nogal uitverkocht, nu dit maar eens proberen.

Vooral benieuwd hoe dat dan gaat via zo'n externe en onbekende bandenboer.

[ Voor 4% gewijzigd door EWK op 13-11-2011 22:40 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Heb ik m'n huidige banden ook vandaan. Werkt echt prima. Snelle levering. DOT code in orde (geen banden van 2 jaar oud oid) en ook nog voor weinig geld om de velgen gelegd. Super ervaring. Zou er zo weer bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:59
Een vredestein snowtrack 3 is op autobandenmarkt 2 euro per band duurder. Lijkt me prijs/kwaliteit een betere keus.

http://ssl.delti.com/cgi-...ng_pro_Seite=10&weiter=20

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 15:35
Aankomende donderdag gaan me winterbanden er echt op. Kijken of ik een verschil ga merken aangezien mijn achterbanden minder dan 1.6mm hebben. (Ja ik weet het deze had ik moeten vervangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• died_laughing
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 08:49
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Semperit master grip banden?
Dat is het enige merk dat mijn garage nog op voorraad heeft.
Ik heb op de anwb site deze test gevonden.
Maar ben benieuw naar gebruikers ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Iemand ervaring met Pirelli Sottosero banden (205/55/r16)? Ze moeten onder mijn Seat Leon 1.9tdi (2008) komen. Kan 2e hands een set inc stalen velgen krijgen met 2x7mm en 2x5,5mm profiel voor 300e, leek me wel een redelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Jag schreef op maandag 14 november 2011 @ 14:41:
Iemand ervaring met Pirelli Sottosero banden (205/55/r16)? Ze moeten onder mijn Seat Leon 1.9tdi (2008) komen. Kan 2e hands een set inc stalen velgen krijgen met 2x7mm en 2x5,5mm profiel voor 300e, leek me wel een redelijke prijs.
Ik heb deze alleen 215 breedt. op onze E46. En prima grip en geluidloos :) NIeuwe set had ik 500E betaald. Dus 300 euro is een nette prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Unknown Alien schreef op maandag 14 november 2011 @ 15:19:
[...]

Ik heb deze alleen 215 breedt. op onze E46. En prima grip en geluidloos :) NIeuwe set had ik 500E betaald. Dus 300 euro is een nette prijs.
Klinkt goed. Dank voor snelle reactie ook :). Enige waar ik me zorgen over maakte is dat wordt genoemd dat ze juist niet zo stil zijn. Maar dit heeft me voldoende gerustgesteld :). Scheelt toch een hoop met een volledig nieuwe set inc montage (ongeveer 750e).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Niet zo stil? Misschien rijden ze wel in een fiat panda uit 89'met de ramen open :+

Wij horen de banden iig niet in de auto. Misschien komt dat, omdat de zomerbanden die eronder lagen bagger waren en wel veel herrie maakte. Verder vond ik ze prima rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Laatst online: 22:47

Eagle Creek

Breathing security

Ze worden eronder gehangen as we speak eeh.. post :). Toch aardig zo'n ANWB-korting.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kriebelt nog steeds. Op mn vorige auto had ik winterbanden en zwoer ik erbij. Nu is het half november en zie ik nog geen sneeuw :P Zolang het niet sneeuwt hoef ik ze niet. Had ik maar een glazen bol :+
Wat is wijsheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flow
  • Laatst online: 19-04-2024

The Flow

I am the greatest

Veel in Duitsland op de weg, dus moet wel.. Daarnaast voor de komende wintersport de kettingen ook besteld..

God is in de war, hij denkt dat hij The Flow is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

Doe zowaar ook eens mee aan de hype, gisteren een nieuwe set Goodyear Ultragrip 8 opgehaald in 205/55/16 (91H) voor €340,- (en 20 euro brandstof)
Dan vind ik het nog nette prijzen, nu zijn ze iets duurder dan zomerbanden.
Deze week maar een keer op mn andere set velgen draaien, leg ik ze dr wel onder als dr een hele grote sneeuwdreiging is.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Dat is een hele keurige prijs. Waar heb je die vandaan voor dat geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 20:00

YellowCube

Wait...what?

The Flow schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 18:31:
Veel in Duitsland op de weg, dus moet wel.. Daarnaast voor de komende wintersport de kettingen ook besteld..
Kettingen heb ik al jaren maar echt nog nooit gebruikt. Vraag me wel eens af hoe erg het moet worden voordat je er kettingen op moet leggen. Vorig jaar nog in de Tsjechische bergen gezeten na stevige sneeuwval. Had gerekend op kettingen leggen (2 wiel aandrijving) maar zelfs op de stijlere stukken ging ik, weliswaar met wielspin, gewoon naar boven.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Eagle Creek schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 16:17:
Ze worden eronder gehangen as we speak eeh.. post :). Toch aardig zo'n ANWB-korting.
Was dat heel erg goedkoop? Heb daar ook naar gekeken, maar vond ze nogal prijzig in vergelijk met autobandenmarkt.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

Timmert schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 20:06:
Dat is een hele keurige prijs. Waar heb je die vandaan voor dat geld?
Iemand op Marktplaats die ze ergens vandaan geplukt heeft, zullen wel in de zomer gekocht zijn, ze zijn iig van de eerste helft van het jaar :P

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
YellowCube schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 20:13:
[...]

Kettingen heb ik al jaren maar echt nog nooit gebruikt. Vraag me wel eens af hoe erg het moet worden voordat je er kettingen op moet leggen. Vorig jaar nog in de Tsjechische bergen gezeten na stevige sneeuwval. Had gerekend op kettingen leggen (2 wiel aandrijving) maar zelfs op de stijlere stukken ging ik, weliswaar met wielspin, gewoon naar boven.
Dat heb ik twee jaar terug ook gedaan met een voorwielaangedreven station (Kia Cee'd SW 1.6 TDI). Splinternieuwe Dunlop Winter Sport 3D eronder liggen. Over een besneeuwde weg (stijging gem. 15-20%) met haarspeldbochten naar boven. Ging allemaal prima. Totdat ik ging twijfelen of ik op een gegeven moment nu links of rechts af moest draaien. Vanuit stilstand was er geen beginnen meer aan. Enkele seconden kwam een Fiat Panda (vermoedelijk 4x4) voorbij gekacheld. Ik had geen zin om de kettingen eronder te leggen, dus heb hem rustig achteruit laten rollen een parkeerplekje op en ben lopend verder gegaan.

Als je vanuit stilstand, met een voorwielaangedreven auto, op een besneeuwde weg met een serieus stijgingpercentage weg probeert te komen lukt dat vaak niet met enkel winterbanden.

[ Voor 5% gewijzigd door Gabliboeba op 15-11-2011 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

sleutelwoord in deze is dus: nooit twijfelen
:+

maar, ik kan me voorstellen dat het op een bepaald moment gewoon klaar is, zelfs voor winterbanden.
Tot nu toe ben ik er echter nooit tegenaan gelopen.
(desalniettemin ligt de complete winteruitrusting van kettingen tot vloermatten, schep, foliedekens en andere wintermeuk standaard achterin als ik voor langere tijd naar contreien ga waar sneeuw meer een regel dan uitzondering is).

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
YellowCube schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 21:43:
sleutelwoord in deze is dus: nooit twijfelen
:+

maar, ik kan me voorstellen dat het op een bepaald moment gewoon klaar is, zelfs voor winterbanden.
Tot nu toe ben ik er echter nooit tegenaan gelopen.
(desalniettemin ligt de complete winteruitrusting van kettingen tot vloermatten, schep, foliedekens en andere wintermeuk standaard achterin als ik voor langere tijd naar contreien ga waar sneeuw meer een regel dan uitzondering is).
Die uitrusting ligt hier ook allemaal in de kofferbak. Het scheelt wel dat je met goede winterbanden op een besneeuwde weg eigenlijk nooit in gevaarlijke situaties terecht hoeft te komen als je vast zit. Ook al kom je niet meer vooruit, je blijft altijd voldoende controle en grip houden om gecontroleerd terug te gaan.
Met ijs of erg platgereden sneeuw bij schommelende temperaturen is dat een heel ander verhaal.

Zo is een aantal jaar terug een hele serie auto's die geparkeerd stonden op een licht aflopende parkeerplaats tegen elkaar aangeschoven doordat de temperatuur die dag boven erg schommelde (tot aan het begin van de middag onder 0, overdag ruim boven 0. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb vanochtend Bridgestone Blizzaks onder mijn auto gekregen. Wel in een kleinere maat dan gedacht, 245/40/R18, nog steeds flinke jongens :+

Kan maar weinig vinden over die Blizzaks, in de 2011 testen zijn ze nauwelijks meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:57
Heeft iemand nog tips mbt kopen van banden + stalen velgen in Duitsland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Gabliboeba schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 21:40:
[...]

Dat heb ik twee jaar terug ook gedaan met een voorwielaangedreven station (Kia Cee'd SW 1.6 TDI). Splinternieuwe Dunlop Winter Sport 3D eronder liggen. Over een besneeuwde weg (stijging gem. 15-20%) met haarspeldbochten naar boven. Ging allemaal prima. Totdat ik ging twijfelen of ik op een gegeven moment nu links of rechts af moest draaien. Vanuit stilstand was er geen beginnen meer aan. Enkele seconden kwam een Fiat Panda (vermoedelijk 4x4) voorbij gekacheld. Ik had geen zin om de kettingen eronder te leggen, dus heb hem rustig achteruit laten rollen een parkeerplekje op en ben lopend verder gegaan.

Als je vanuit stilstand, met een voorwielaangedreven auto, op een besneeuwde weg met een serieus stijgingpercentage weg probeert te komen lukt dat vaak niet met enkel winterbanden.
Maar 15% alleen al is echt een zeer serieus klimpercentage he, geen wonder :9

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Enkele maanden geleden heb ik 2ehands Michelin X M&S 130 Winterbanden aangeschaft. Deze zijn er afgelopen maandag onder gegaan, maar nu viel me eigenlijk pas op dat er een oude DOT-code op staat:

Afbeeldingslocatie: http://www.pasar-bornem.be/nuttige_tips/Figuren/dot3.jpg
http://www.pasar-bornem.be/nuttige_tips/bandengegevens.php

Op één band staat "256" en een andere "136". De overige 2 kon ik niet zien (staat waarschijnlijk aan de binnenkant).

Hoe dan ook, ze zijn dus van 1996 (het driehoekje wil zeggen decennium '90). Erg oud lijkt mij maar volgens de man die ze heeft gemonteerd (en ik heb goede ervaringen met zijn werkzaamheden) hoef ik me geen zorgen te maken omdat het een degelijk merk is en er nog geen haarscheurtjes te zien zijn.

Het profiel is nog minstens 7/8mm dus veel zijn ze niet gebruikt (waarschijnlijk voornamelijk binnen gelegen). De regel dat banden ouder dan circa 6 jaar niet meer te vertrouwen zijn heeft voornamelijk betrekking tot caravans zegt hij, niet zozeer autobanden.

Moet ik me desondanks zorgen maken of niet (ik zal ze wel regelmatig controleren)?

[ Voor 11% gewijzigd door TommyGun op 16-11-2011 10:14 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als ze echt van 1996 zijn, is het rubber sowieso uitgedroogd. De weekmakers zijn ondertussen verdampt, dus wat mij betreft geen goede deal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

MikeyMan schreef op woensdag 16 november 2011 @ 10:11:
Als ze echt van 1996 zijn, is het rubber sowieso uitgedroogd. De weekmakers zijn ondertussen verdampt, dus wat mij betreft geen goede deal...
In hoeverre ga je dat merken qua rijeigenschappen dan? Is dat niet te verwaarlozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nouja, het rubber moet zacht zijn om grip te hebben... Hard rubber heeft minder grip dan zacht rubber.
Om ze zacht te houden zijn de weekmakers nodig, die verdampen na verloop van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

MikeyMan schreef op woensdag 16 november 2011 @ 10:13:
Nouja, het rubber moet zacht zijn om grip te hebben... Hard rubber heeft minder grip dan zacht rubber.
Om ze zacht te houden zijn de weekmakers nodig, die verdampen na verloop van tijd.
Duidelijk, maar is dat meteen reden tot zorgen maken qua betrouwbaarheid (afgezien van functionaliteit)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mwoh... Ik kan me ook voorstellen dat -omdat de band stugger is- je sneller lek rijdt...

Maar dat is pure speculatie van mijn kant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik zou het geen prettige banden vinden als ik dingen lees zoals:

' Es wird empfohlen, Reifen, die älter als 10 Jahre sind, nur noch zu benutzen, wenn sie vorher ständig unter normalen Bedingungen im Einsatz waren. Diese Reifen sollten also nicht mehr umgesteckt, sondern nur noch im laufenenden Betrieb abgefahren werden ... Kompromiss bei Reifen, die älter als 10 Jahre sind, sollten aus sicherheitstechnischen Erwägungen nicht gemacht werden. ... Reifen, die unter Druck bzw. einer dauernden Belastung nicht laufend bewegt werden, altern besonders schnell. ... Reifen nach 6 Jahren, spätestens jedoch nach 8 Jahren auf jeden Fall ersetzen.'

Daarnaast waarom zo oude banden? Was het prijsverschil zo groot?

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 16-11-2011 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Laatst online: 04-09 15:37
TommyGun schreef op woensdag 16 november 2011 @ 10:09:
Enkele maanden geleden heb ik 2ehands Michelin X M&S 130 Winterbanden aangeschaft. Deze zijn er afgelopen maandag onder gegaan, maar nu viel me eigenlijk pas op dat er een oude DOT-code op staat:

[afbeelding]
http://www.pasar-bornem.be/nuttige_tips/bandengegevens.php

Op één band staat "256" en een andere "136". De overige 2 kon ik niet zien (staat waarschijnlijk aan de binnenkant).

Hoe dan ook, ze zijn dus van 1996 (het driehoekje wil zeggen decennium '90). Erg oud lijkt mij maar volgens de man die ze heeft gemonteerd (en ik heb goede ervaringen met zijn werkzaamheden) hoef ik me geen zorgen te maken omdat het een degelijk merk is en er nog geen haarscheurtjes te zien zijn.

Het profiel is nog minstens 7/8mm dus veel zijn ze niet gebruikt (waarschijnlijk voornamelijk binnen gelegen). De regel dat banden ouder dan circa 6 jaar niet meer te vertrouwen zijn heeft voornamelijk betrekking tot caravans zegt hij, niet zozeer autobanden.

Moet ik me desondanks zorgen maken of niet (ik zal ze wel regelmatig controleren)?
Ik zou ermee teruggaan.
Tegenwoordig maken ze echt wel vele betere winterbanden dan in 1996.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

wimpie007 schreef op woensdag 16 november 2011 @ 10:28:
[...]

Ik zou ermee teruggaan.
Tegenwoordig maken ze echt wel vele betere winterbanden dan in 1996.....
De persoon waarvan ik ze gekocht heb is een andere persoon dan die ze gemonteerd heeft, dat voor de goede orde.

De betreffende verkoper (particulier) kan ik gaan bellen, maar ik vrees dat hij me afscheept...
begintmeta schreef op woensdag 16 november 2011 @ 10:27:
Ik zou het geen prettige banden vinden als ik dingen lees zoals:

' Es wird empfohlen, Reifen, die älter als 10 Jahre sind, nur noch zu benutzen, wenn sie vorher ständig unter normalen Bedingungen im Einsatz waren. Diese Reifen sollten also nicht mehr umgesteckt, sondern nur noch im laufenenden Betrieb abgefahren werden ... Kompromiss bei Reifen, die älter als 10 Jahre sind, sollten aus sicherheitstechnischen Erwägungen nicht gemacht werden. ... Reifen, die unter Druck bzw. einer dauernden Belastung nicht laufend bewegt werden, altern besonders schnell. ... Reifen nach 6 Jahren, spätestens jedoch nach 8 Jahren auf jeden Fall ersetzen.'

Daarnaast waarom zo oude banden? Was het prijsverschil zo groot?
Niet op gelet bij de aanschaf, en ze waren relatief goedkoop inderdaad (maar geen geval van "too good to be true").

[ Voor 54% gewijzigd door TommyGun op 16-11-2011 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

MikeyMan schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 21:07:
[...]

Was dat heel erg goedkoop? Heb daar ook naar gekeken, maar vond ze nogal prijzig in vergelijk met autobandenmarkt.nl.
Ik geef eerlijk toe dat ik niet op een uitgebreide koopjesjacht ben gegaan. Ik heb een paar zaken vergeleken, en daar kwam de Kwikfit + ANWB er interessant uit.
Terwijl ik daar stond hoorde ik een gesprek aan de telefoon van iemand die ook zei dat hij elders duurder uit zou zijn dan aldaar met ANWB.

Overigens eveneens Goodyear Ultragrip 8.

Ik had ze wellicht nog wel wat goedkoper kunnen krijgen (ik had ze dus niet voor 340/360€:+), maar vond het allerzins acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Vanmidag hier op de zaak even wisselen van sportlook naar de winter terijn look. Vanmorgen gingen we alle kanten uit behalve rechtdoor!

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

PWM schreef op woensdag 16 november 2011 @ 09:10:
Ik heb vanochtend Bridgestone Blizzaks onder mijn auto gekregen. Wel in een kleinere maat dan gedacht, 245/40/R18, nog steeds flinke jongens :+

Kan maar weinig vinden over die Blizzaks, in de 2011 testen zijn ze nauwelijks meegenomen.
Niet helemaal jouw maat, maar wel "die kant op" :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14-09 18:42

Sharky

Skamn Dippy!

Nou, met de terijnlook moet dat wel goedkomen! :P

edit:
@cactusman dus

[ Voor 20% gewijzigd door Sharky op 16-11-2011 11:17 ]

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, na wat nadenken toch besloten om winterbanden te kopen, ook al twijfel ik altijd wat over het nut, maarja, iedereen die ik erover spreek geeft jullie gelijk en mij ongelijk, dus dat zal dan misschien een heel klein beetje zo zijn :P

Op autobandenmarkt heb ik de keuze uit dit:

Nankang Snow SV-2 - 61,50 per stuk
GT Radial CHAMPIRO WT Plus - 63,60 per stuk
Yokohama W.drive - 70,60 per stuk
Maxxis MA-PW - 72,60 per stuk
Bridgestone Blizzak LM-20 - 73,80 per stuk
Hankook Winter ICept RS W442 - 79.70 per stuk
Semperit MASTER-GRIP - 90,70 per stuk
Vredestein SNOWTRAC 3 - 93,70 per stuk
Uniroyal MS PLUS 6 - 100,10 per stuk
Continental WinterContact TS 800 - 103,80 per stuk

Nu kwam ik daar niet helemaal uit, heb maar even met mijn garage gebeld en die konden ze goedkoper leveren en dan zetten ze ze er ook gratis op. Ik neem er geen velgen bij, kon ze volgens de garage gewoon netjes in de schuur leggen en dan zetten ze ze in de zomer er weer op als ik dan 2 nieuwe zomerbanden koop (heb ik ook nodig).

Zou het nog nuttig zijn om zo'n paal te kopen om de banden om te leggen? Die zie ik soms te koop bij de Lidl ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Mijn Volvo specialist leverde de banden (Goodyear Ultragrips) ook goedkoper dan de autobandenmarkt. Staar je daar dus inderdaad niet blind op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 11:16:
Zou het nog nuttig zijn om zo'n paal te kopen om de banden om te leggen? Die zie ik soms te koop bij de Lidl ofzo.
Ik las dat je banden zonder velgen het beste staand opslaat, en dan af en toe een kwartslag draait. Een paal lijkt me dan niet handig. (tenzij je de paal ophangt, en daar je banden weer aan, maar dat lijkt me eerlijk gezegd helemaal niet handig :+ )

[ Voor 14% gewijzigd door Eagle Creek op 16-11-2011 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-09 07:54

RUFFNECK

Poentje

Dit jaar doe ik voor het eerst winterbanden onder de auto... Pffft wat een prijzen zeg, heb nu een afspraak staan bij Profile voor onze Ford Fiesta 2011.

195/50R15 Bridgestone LM30 82T € 121,- per stuk incl montage balanceren en BTW
Stalen velg 75 euro per stuk

Is al gauw 790 euro ofzo dus 8)7

Kan dit goedkoper en hoe/waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RUFFNECK schreef op woensdag 16 november 2011 @ 12:12:
Dit jaar doe ik voor het eerst winterbanden onder de auto... Pffft wat een prijzen zeg, heb nu een afspraak staan bij Profile voor onze Ford Fiesta 2011.

Volgens mij is autobandenmarkt al een keer of 500 genoemd de afgelopen pagina's.
Daarnaast kun je natuurlijk even rondbellen in de buurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Laatst online: 09-04 07:10

McBoom

Broem

Voor stalen velgen gewoon even op MP kijken (of een setje lichtmetaal), voor €100/€150 kan je wel klaar zijn. En op www.autobandenmarkt.nl je banden bestellen (daar kosten die Bridgestones nog geen €85), laten afleveren bij een garage in de buurt. 3-4 tientjes betalen voor het monteren en klaar is klara :Y)

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
shameete schreef op woensdag 09 november 2011 @ 15:17:
sinds vanochtend:

[afbeelding]

het zijn conti WinterContact TS 800

en de onvermijdbare marketinggeneuzel _O-

[...]

persoonlijk kan ik er nog weinig over zeggen, heb er pas 26 km mee gereden :)
en tot op heden (inmiddels een kleine duizend kilometer verder) mag ik niet klagen, geen gekke dingen tot zover :)

en blijkbaar kunnen de 800's zo'n verkeerde keuze niet zijn. :)
Een winterband blijft de beste keuze voor winters weer. Dat concludeert de ANWB uit de jaarlijkse winterbandentest.

Dit keer heeft de automobilistenbond ook vier-seizoenenbanden getest en daarbij bleken vier van de vijf geteste banden minder geschikt om naar de wintersport te gaan.

Ook automobilisten die ‘s winters dagelijks auto rijden doen er verstandig aan winterbanden te monteren, aldus de ANWB. De beste winterband uit de test is de Continental WinterContact. Er zijn hierbij twee verschillende maten getest, 175/65 R14 R en 195/65 R15 T.

Resultaten
In de eerste maat kregen slechts 3 banden het oordeel ‘goed’: Continental WinterContact TS800, de Michelin Alpin A4 en de Dunlop SPWinter Response. Het blijkt dat bij het remmen op natte wegen en bij lage temperaturen de huidige winterbanden beter presteren dan zomerbanden. Dat is een nieuwe ontwikkeling, enkele jaren geleden deden zomer banden dat beter en waren de sterke punten van winterbanden het rijden op sneeuw en ijs.
In de maat 195/65 R15 T halen 6 van de 16 geteste banden 4 sterren. Ze zijn daarmee zeer aan te raden. Van deze 6 presteert de Continental WinterContact TS830 het beste op sneeuw. De Pirelli Winter190 Snowcontrol is de beste band bij het rijden op ijs.

Maten
De maat 175/65 R14 R zit vaak onder kleinere middenklassers zoals de Citroën C2 C3, Ford Fiesta, Opel Corsa en Astra, Renault Megane, en Toyota Yaris.
De maat 195/65 R15 T zit vaak onder middenklassers als Audi A3 en A4, Ford Focus en Torneo, Mercedes A, B en C-klasse, Opel Vectra en Omega, Seat Leon, Volkswagen Golf en Touran.
bron

check vooral het onderstreepte, dat vind ik wel opmerkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:01

vhal

ಠ_ಠ

PWM schreef op woensdag 16 november 2011 @ 11:42:
Mijn Volvo specialist leverde de banden (Goodyear Ultragrips) ook goedkoper dan de autobandenmarkt. Staar je daar dus inderdaad niet blind op :)
/agree

Vredestein SNOWTRAC 3 195/50 R15 82H
Bij ons maar EUR 174,60

ik bedoel maar... 8)7 8)7 Die prijs is zo absurd dat het wel een tikfout moet zijn.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

MikeyMan schreef op woensdag 16 november 2011 @ 12:16:
[...]

Volgens mij is autobandenmarkt al een keer of 500 genoemd de afgelopen pagina's.
Daarnaast kun je natuurlijk even rondbellen in de buurt...
Thanks, had ik idd gezien, maar kwam er niet echt uit. Maar heb ze besteld! Dezelfde banden, incl stalen velg (dus complete set), afleveren bij een garage in mijn buurt voor 538 euro! _/-\o_ Bij de garage zal montage enzo nog 50 euro kosten ongeveer, maar scheelt nog een boel. En ze doen ook opslag (daar was ik nl. op zoek naar ook). *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Lid van de ANWB? Check dan in ieder geval de site van KwikFit.
En neus rond op een van de andere sites alhier genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Eagle Creek schreef op woensdag 16 november 2011 @ 13:15:
[...]

Lid van de ANWB? Check dan in ieder geval de site van KwikFit.
En neus rond op een van de andere sites alhier genoemd.
Thanks, maar is idd geregeld.
KwikFit kon ook wel goedkoper, maar met een of ander vaag merk (welke bij testen, maar matig-redelijk gescoord had) en konden absoluut geen andere merken bestellen of garanderen dat deze nog deze winter zouden binnenkomen. Dus no-go.

Maar tis opgelost nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eagle Creek schreef op woensdag 16 november 2011 @ 12:02:
Ik las dat je banden zonder velgen het beste staand opslaat, en dan af en toe een kwartslag draait.
Is het beter ze op te slaan in een koude schuur of op een warme zolderkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 13:25:
[...]

Is het beter ze op te slaan in een koude schuur of op een warme zolderkamer?
mijn gevoel zegt dat een koude schuur beter is dan een warme zolderkamer ivm uitdrogingen, en een doek oid. mochten ze in een vuile omgeving liggen (bijv. bedrijfshal van het werk)

als ik erop googled, dan strookt dat aardig.
Hoe kan ik het beste mijn banden/wielen opslaan ?
Als u de volgende voorzorgsmaatregelen in acht neemt bij het opslaan van de banden, blijven ze voor het volgende seizoen in perfecte staat. Markeer de positie van de banden , alvorens ze te demonteren. Daardoor kunt u ze de volgende winter eventueel van voor naar achter zetten om tot een gelijkmatige slijtage te komen. (Let op, ze mogen nooit verwisseld worden van links naar rechts !)
De wielen en de banden met water schoonmaken en laten drogen om oxydatie te beperken. Als u de banden op het wiel gemonteerd bewaart, controleer dan eventueel de aanbevolen spanning.
Bewaar banden die op het wiel zijn gemonteerd liggend of hang ze op aan het wiel. Bewaar ze niet in de buurt van koolwaterstoffen (benzine, olie) of van elektrische apparatuur: die verspreiden ozon wat het rubber aantast.
Let er op dat ze niet op een plek liggen waar de temperatuur te hoog kan oplopen dit om te voorkomen dat de rubberhardheid wordt aangetast.

[ Voor 4% gewijzigd door Shanquish op 16-11-2011 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Mmm, dat is de 32, ik heb de 25. Dat blijkt dus een oud type band te zijn. Vreemd, aangezien vorig jaar geen band meer te krijgen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintzer
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:04
Kun je eigenlijk de krik onder je auto schuiven en de wielen zelf verwisselen of is het beter dit door de garage te laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ja dat kan vrij eenvoudig.

En ja, het kan beter zijn om dit door de garage te laten doen die eventueel een momentsleutel gebruiken. Maar bij een Huis-, tuin- en keukenauto zal dit prima zelf kunnen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

De gemiddelde garage zet gewoon de luchtsleutel erop hoor. Ik ga specifiek naar een bepaalde bandenboer omdat ze daar gewoon de momentsleutel pakken.

En ja, je kan het prima zelf. Het is immers niets anders dan wat je moet doen als je een lekke band hebt.

[ Voor 26% gewijzigd door AtleX op 16-11-2011 15:40 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
Ik doe het ook juist liever zelf met de momentsleutel dan dat de knurften van de bandentoko er een luchtsleutel op zetten. Ik heb mooie verchroomde wielbouten bij mijn lichtmetaal en ik zie dat met een luchtsleutel al helemaal mis gaan...

Afgelopen zondag heb ik ze dus ook maar even snel gewisseld. 20 minuten werk met garagekrik en momentsleutel. Wel een beetje valsgespeeld, want ik heb de garagekrik met een houten balk midden onder de zijkant van de auto gezet. dat is dus per zijkant maar één keer opkrikken.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:13

Sick Nick

Drop the top!

Tijd voor een stijvere auto, toen ik nog een Clio RS had kwam die achter ook van de grond als ik voor opkrikte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik doe het altijd voor/achter...

Zitten krikpunten waarmee in één keer de hele as van de grond komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shameete schreef op woensdag 16 november 2011 @ 13:49:
[...]

mijn gevoel zegt dat een koude schuur beter is dan een warme zolderkamer ivm uitdrogingen, en een doek oid. mochten ze in een vuile omgeving liggen (bijv. bedrijfshal van het werk)

Ah, handige info. Ik zal de garage morgen vragen ze te markeren voor mij, ik haal de auto namelijk op als de garage al dicht is en anders heb ik geen idee welke band waar zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

shameete schreef op woensdag 16 november 2011 @ 13:49:

[...]
??? Waarom zou je banden niet links rechts mogen wisselen (mits zonder "rotation")?

http://www.goodyear.eu/nl...ice/faq/tire-rotation.jsp

[ Voor 8% gewijzigd door DopdeDouwer op 16-11-2011 16:14 ]

Pagina: 1 ... 35 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.