Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.919 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 10:55

BLN

Ik vind dit mooie discussies altijd. Mijn eigen ervaring is dat het met koud/nat weer een behoorlijk verschil maakt of ik zomer of winterbanden heb. Ik merk veel meer grip in bochten als de temperatuur een stuk onder 10 graden zit en de weg vochtig is. En zodra het vriest wordt het verschil steeds groter. Verschil in verbruik heb ik weinig van gemerkt. De wangen van onderstaande winterbanden zijn wel iets zachter, waardoor ze minder scherp sturen maar wel weer wat comfortabeler zijn.

Even voor de beeldvorming; Saab 9-3 met 225-45-17 Michelin Pilot Premacy zomerbanden en zelfde maat Michael Alpin4 winterbanden.

Ik denk dat je door dezelfde bandenmaat te gebruiken veel minder van de in dit topic genoemde nadelen hebt. De wegligging en remweg verslechteren niet (natuurlijk is je remweg langer als je van 215 banden naar 185 gaat) en het verbruik is niet merkbaar hoger.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:55
[b][message=36957251,noline]
Ik denk dat je door dezelfde bandenmaat te gebruiken veel minder van de in dit topic genoemde nadelen hebt. De wegligging en remweg verslechteren niet (natuurlijk is je remweg langer als je van 215 banden naar 185 gaat) en het verbruik is niet merkbaar hoger.
Afbeeldingslocatie: http://d1.stern.de//bilder/sport-motor/2005/49/Do-Kra/reifebnUnbenannt-1_maxsize_735_490.jpg
http://www.stern.de/auto/...ie-sicherheit-550649.html

[ Voor 47% gewijzigd door Carfanatic op 19-10-2011 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:09
Afbeelding schetst het dramatischer dan het is met die lange balken, maar we hebben het hier afhankelijk van auto en gebruikte banden over 5-10% verschil in het nadeel op winterbanden. Aan de andere kant, zodra er sneeuw of ijs in het spel komt heb je het over 100% langere remweg in het nadeel van zomerbanden.

Die 7 graden is gewoon marketinggeklets wat door iedereen wordt nagepraat. Een verschil van 10% merk je niet als je nooit op het randje rijdt, dus iedereen lekker naar de garage om bij 7 graden winterbanden te laten monteren.
Aan de andere kant: als je hoort dat er aan het einde van de week sneeuw gaat vallen en je moet die dag de weg op, krijg je het dan nog voorelkaar om voor die tijd nog bij de garage een paar winterbanden te laten monteren? Met die 100% extra remweg in het achterhoofd is die 10% zo slecht nog niet.

Overigens, die 10% lijkt veel, maar als je naar het plaatje kijkt zit er al redelijk wat verschil tussen de geteste BMW en de geteste Golf. Het beeld wordt toch weer anders als je niet test met nieuwe banden, maar met banden die half op zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Daarbij is de spreiding van de remweg onder zomerbanden al groter dan die 10% verschil tussen zomer- en winterbanden. Ik heb het al vaker gezegd: als je die redenatie van zo'n kort mogelijke remweg op een droog wegdek doortrekt moet iedereen op slicks van zeer zacht rubber gaan rijden ;)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 10:27:

Aan de andere kant: als je hoort dat er aan het einde van de week sneeuw gaat vallen en je moet die dag de weg op, krijg je het dan nog voorelkaar om voor die tijd nog bij de garage een paar winterbanden te laten monteren?
Dat pleit sterk voor de configuratie: set winterbanden op extra velgen.
Zelf bepalen wanneer die eronder gaan en niet als koeien 5 maanden (waarvan 41/2 voor Jan met de Korte)
met zogenaamde winterbanden gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BiX schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 03:38:
Ik vind dit mooie discussies altijd. Mijn eigen ervaring is dat het met koud/nat weer een behoorlijk verschil maakt of ik zomer of winterbanden heb. Ik merk veel meer grip in bochten als de temperatuur een stuk onder 10 graden zit en de weg vochtig is. En zodra het vriest wordt het verschil steeds groter.
Hou nou toch eens op met dat gezeur de hele tijd! Ik stuur je niet voor niets een PM over je gedrag in dit topic.

[ Voor 16% gewijzigd door Grrrrrene op 20-10-2011 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Waarom nou zo vijandig? Als hij dat zo ervaart, dan heb jij er toch geen last van?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
hahahaha _O-

[ Voor 31% gewijzigd door Grrrrrene op 20-10-2011 16:16 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 22:13
BiX schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 03:38:
Ik vind dit mooie discussies altijd. Mijn eigen ervaring is dat het met koud/nat weer een behoorlijk verschil maakt of ik zomer of winterbanden heb. Ik merk veel meer grip in bochten als de temperatuur een stuk onder 10 graden zit en de weg vochtig is.
Meer grip met wat, zomer of winterband?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vodkajus
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09-2024
Na het lezen van deze draadje seizoenbanden zonder velgen gekocht.

Hankook Optimo 4S H730.
http://www.hankooktire-eu.com/nl/banden/personenwagens.html

belangrijkste reden om ze aan te schaffen, is dat het in veel landen verplicht is. ik kom regelmatig in duitsland.

wel sterk getwijfeld over winter en seizoenbanden. Ergens las ik dat seizoenbanden 90% zomer en 90% winterbanden zijn. Dit en het gemak van niet hoeven te wisselen van banden heeft me besloten om seizoenbanden te kopen ipv winterbanden. vergeleken met mijn huidige band, ga ik in nat en koud weer flink vooruit met deze seizoenband.

er is bij anwb een test met winter en seizoenbanden.
ook bij www.autobandentest.com staan er internationale recensies van positieve gebruikers van deze hankook band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bedoelt 4 seizoenenband?
Een zomerband of winterband is een seizoenband...

PS , ook een lenteband of herfstband is een seizoenband.

*knip*
Modbreak:Zoek eens wat minder de confrontatie op. Je bent ook al eerder aangesproken op vergelijkbaar ongewenst postgedrag.

[ Voor 50% gewijzigd door Steffie op 20-10-2011 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vodkajus
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09-2024
Yup 4 seizoenenband.

btw Hankook noemt ze "Alle-seizoenen band". :0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hmm, daar zeg je wat... tijd voor nog 2 nieuwe bandensoorten en bijbehorende marketing.

"Als de temperatuur boven de 7 graden komt, maar onder de 15 blijft, moet u herfstbanden monteren, dat is veel veiliger, met name bij nat wegdek."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:46
_JGC_ schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 22:59:
Hmm, daar zeg je wat... tijd voor nog 2 nieuwe bandensoorten en bijbehorende marketing.

"Als de temperatuur boven de 7 graden komt, maar onder de 15 blijft, moet u herfstbanden monteren, dat is veel veiliger, met name bij nat wegdek."
"En niet te vergeten met een stuk betere grip op natte bladeren"

En over bovenstaande discussie, 10% verschil is inderdaad niet veel. Daarnaast is 100% verschil op het moment dat je het weet en je er op aanpast ook niet veel. Er gebeuren ook tijdens winters maar weinig ongelukken die echt door andere banden te vermijden zijn. Meestal is het probleem dat mensen zich niet aanpassen en dan maakt het geen bal uit wat je er onder hebt liggen.

En Bix, het lijkt er op dat je banden hebt die zeer geschikt zijn voor goed weer en niet tegen regen kunnen. Ook met zomerbanden bij nat weer en onder de 10 graden moet je amper verschil merken. Als je dat wel doet heb je gewoon een band die daar niet tegen kan (kan een keuze zijn), en dan zijn andere banden voor de winter inderdaad geen overbodige luxe :)

Een van de grote problemen met deze discussies is dat er tussen winterbanden onderling en zomerbanden onderling ook al ontiegelijk veel verschil zit.

[ Voor 24% gewijzigd door redwing op 19-10-2011 23:14 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Zo, de winterbanden zitten er ook onder bij m'n V70. Had vorig jaar nieuwe Hankooks gekocht voor m'n 940 maar die auto had ik verkocht (enkeltje export) en had de gloednieuwe winterbanden nog over. Nu zitten ze onder m'n V70 maar wat een bras is het eigenlijk. :X Het zijn gewoon flubberdingen en 't rijdt net alsof je zeeziek bent. :/ Ik dacht dat 't vorig jaar aan m'n 940 lag maar kennelijk zit 't gewoon in deze banden. :/ Helaas was vorig jaar geen enkel ander merk verkrijgbaar toen ik winterbanden nodig heb, anders had ik zeker niet voor zo'n baggerproduct als Hankook gekozen. :') Hoe die troep hoog kan scoren in de test vraag ik me serieus af.

Dit weekend moet ik 500km rijden en als het dan nog steeds bagger is dan vervang ik m'n zomervelgenset (ligt nu nog in de auto, banden zijn straks toch aan vervanging toe) voor all-weatherbanden van Goodyear of Vredestein, scheelt me ook elke keer wisselen (alhoewel ik gemengde verhalen hoor over all-weathers).

[ Voor 13% gewijzigd door Bart-Willem op 20-10-2011 15:23 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bart-Willem schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 15:23:
... Helaas was vorig jaar geen enkel ander merk verkrijgbaar toen ik winterbanden nodig heb, ...
Lijkt me toch ook sterk afhankelijk te zijn geweest van hoe graag je iets anders had willen verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Nee, helaas niet: op dat moment werkte ik nog bij een garage en echt álles was uitverkocht. Het enige wat nog mondjesmaat geleverd kon worden (november/december) was die Hankook of het B-merk van Vredestein. Die week was alleen Hankook leverbaar dus werden die geleverd.

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb ook rond die tijd banden gekocht, wel wat gedoe aanvankelijk, maar 't was uiteindelijk toch hier en daar nog wel goed mogelijk verschillende winterbanden te vinden (in Duitsland). De wielen was een ander verhaal... 't zal ongetwijfeld ook van maten etc hebben afgehangen, maar ik zou vermoeden toch dat ergens nog wel banden te vinden waren geweest. De Nederlandse garages hier in de regio hadden overigens allemaal inderdaad niets meer en ook geen voorspelbare levertermijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Ja via Duitsland kon ik wel een setje krijgen, maar de levertijd was circa 10-14 dagen. De maat die ik heb is een enorm populaire maat: 195/65/15. Als het een exotische maat was dan was het wellicht een stuk makkelijker. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Voor mij(n vrouw) ging het ook om 195/65/15, uiteindelijk na nog even (tevergeefs) in Nederland zoeken in november, begin december, drie dagen na het bestellen (zoals beloofd), een set Goodyear Ultragrip 7+ thuisgekregen. Diverse garages in het grensgebied hadden ook van alles (Continental, Goodear, Bridgestone, Dunlop...) op voorraad, maar uiteindelijk was ik maar voor een webshop en een plaatstelijke garage gegaan. Stalen wielen waren in die maat overigens echt nergens te krijgen.

De winterwielen gaan er overigens, behoudens plots verwinterende weersomstandigheden, 5 november op.

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 20-10-2011 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Hmm dan hou ik voortaan het oosten maar in de gaten, want hier in Brabant was niets te krijgen en die leverancier bij de garage waar ik werkte was onderhand de grootste leverancier van Midden-Brabant. :/

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:01

MrN

All Weather banden schijnen kut te zijn bart.

Heeft van beide wat dus niet optimaal in de winter en zomer.
Zomer of winterbanden zijn beduidend beter, maar kost inderdaad iets meer.

Ik ben nog in dubio wat ik doe misschien laat ik mijn zomerbanden er deze winter wel onder en ruil ik die volgend jaar in voor 18 of 19 inch r velgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
  • Laatst online: 11:01

MrN

begintmeta schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 16:40:
Voor mij(n vrouw) ging het ook om 195/65/15, uiteindelijk na nog even (tevergeefs) in Nederland zoeken in november, begin december, drie dagen na het bestellen (zoals beloofd), een set Goodyear Ultragrip 7+ thuisgekregen. Diverse garages in het grensgebied hadden ook van alles (Continental, Goodear, Bridgestone, Dunlop...) op voorraad, maar uiteindelijk was ik maar voor een webshop en een plaatstelijke garage gegaan. Stalen wielen waren in die maat overigens echt nergens te krijgen.

De winterwielen gaan er overigens, behoudens plots verwinterende weersomstandigheden, 5 november op.
Waar heb je die besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Gisteren mijn bestelling van Reifen.com ontvangen. Liggen nu mooi in de garage te wachten tot dat ze echt nodig zijn.

Ik heb Goodyear's Ultragrip 8 besteld incl. 4 stalen velgen en 16 bouten. Dit alles was iets meer dan 500 Euro.

Living the American Dream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Waarom heb je er bouten bij besteld?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Waarschijnlijk omdat er dichte bouten bij de LM set zitten en een stalen volg dunner is dan de lm velg, althans dat was bij mij het geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zijn nou weer dichte bouten?
Ik loop heel lang mee , zit goed in de autotechniek, maar dichte bouten... :+

Terzake:lichtmetalen velgen hebben vaak ofwel iets langere bouten nodig en/of bouten met vlakke kop i.t.t. de conische bouten voor stalen velgen.

PS, het zal toch niet zo zijn dat je wielmoeren bedoelt voor "open bouten"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accident

Accident

's Happen

Ah fak, foutje moeren natuurlijk :+

Bedoelde te zeggen met dichte bouten "dopmoeren" of hoe die krengen ook mogen heten ;) erger nog toen de auto in kwestie op de krik stond heb ik mn G/F naar de dealer gestuurd voor open bouten.....

antw. van de dealer was dat het met bouten ook zeker niet zou lukken bij een Focus mk1, G/F kreeg netjes moeren mee :P

krengen kosten nog goud geld ook -O-

[ Voor 83% gewijzigd door Accident op 20-10-2011 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09 21:13

wouterve

Swinger of States

Bart-Willem schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 15:23:
Dit weekend moet ik 500km rijden en als het dan nog steeds bagger is dan vervang ik m'n zomervelgenset (ligt nu nog in de auto, banden zijn straks toch aan vervanging toe) voor all-weatherbanden van Goodyear of Vredestein, scheelt me ook elke keer wisselen (alhoewel ik gemengde verhalen hoor over all-weathers).
Onder m'n Volvo liggen nu all-seasonbanden ('t is hier Amerika, dus dat doet men hier standaard), maar ik heb er ook nog een set winterbanden naast. Ik zou dus mooi moeten kunnen vergelijken. Voorlopig gaan ze er in ieder geval nog niet onder: het is buiten nog warm zat en godzijdank is er voorlopig nog geen sneeuw voorspeld :p (Winterbanden worden hier overigens voornamelijk als 'snow tires' verkocht, en afhankelijk van de staat mag je zelfs met spijkerbanden rijden...hier mag het geloof ik wel, ik hoorde van de week in ieder geval al iemand met die dingen rondrijden. Wat een herrie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

:+
Viel wel mee. nog geen 5 euro voor 16.

Living the American Dream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:27

Tacoos

i am i

Gabliboeba schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 22:58:
Dit is wat Autobild dit jaar te zeggen heeft:

[afbeelding]

Wat ik met name verrassend vond:

[afbeelding]

:o
Handig, in de autovisie komt die continental ts830 juist als een na beste naar voren en die bridgestone blijft geloof ik ver achter.
Ik zal mijn bandenboer maar een vragen wat hij ervan denkt...Hopelijk ben ik nog niet te laat

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gouwden
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:34
In de test van Autobild hebben ze de TS830 P, terwijl ADAC e.d. allemaal de TS830 hebben getest.
Profiel van deze twee banden is ook compleet anders, vandaar dat de TS830P misschien minder scoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accident

Accident

's Happen

Stampertje schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:01:

Viel wel mee. nog geen 5 euro voor 16.
hmm snap niet waarom ik nog naar de dealer ga voor 5 euro had ik 2 en een beetje :)

mgoed dat was ook mn enige optie opdat moment....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Accident schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 23:12:
Ah fak, foutje moeren natuurlijk :+

Bedoelde te zeggen met dichte bouten "dopmoeren" of hoe die krengen ook mogen heten ;) erger nog toen de auto in kwestie op de krik stond heb ik mn G/F naar de dealer gestuurd voor open bouten.....

antw. van de dealer was dat het met bouten ook zeker niet zou lukken bij een Focus mk1, G/F kreeg netjes moeren mee :P

Ik vermoedde al dat het een Vort was.
Vort is 1 van de zeer weinige merken die (nog) wielmoeren gebruiken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accident

Accident

's Happen

aan je spelling te zien heb je iets tegen Ford?

gelukig is mn 2e Ford stiekum een Viat :P

/edit en OT:

Over Viat gesproken, een holle bout:
Afbeeldingslocatie: http://www.fiat500ricambi.be/beheer/fotos2/MO1176_groot.jpg

Ben niet gek, het bestaat, alleen niet om je wielen vast te zetten ;)

[ Voor 53% gewijzigd door Accident op 21-10-2011 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien bestaan holle wielbouten wel in de rallysport....
Heel weinig minder sterk (traagheidsmoment) en veel minder gewicht.

Ufftopic t.a.v. Ford:
Ik ben principieel berijder van autootjes in de prijsklasse van 500 tot 1500€ waarin ik 1 tot 3 a 4 jaar rij en plm.
25000 a 30000 km per jaar.
Ik doe dat om de kilometerprijs zo laag mogelijk te houden, ben ook garage-onafhankelijke.
Ik heb andere hobby's die veel meer geld kosten, dat is nu eenmaal mijn keuze.
De enige Ford die ik ooit bezat (een Escort uit '96) was veruit de slechtste op het gebied van onderhoud/reparaties/onkosten/ergernis.
Het kan toeval zijn , maar ik heb en zeer goed ontwikkeld instinct voor ondeugdelijke techniek en dat heeft me zelden bedrogen.
Hij reed wel goed......

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2011 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accident

Accident

's Happen

Na de escort zijn ze een stuk betere auto's gaan maken qua betrouwbaarheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 10:55

BLN

redwing schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 23:09:
[...]

"En Bix, het lijkt er op dat je banden hebt die zeer geschikt zijn voor goed weer en niet tegen regen kunnen. Ook met zomerbanden bij nat weer en onder de 10 graden moet je amper verschil merken. Als je dat wel doet heb je gewoon een band die daar niet tegen kan (kan een keuze zijn), en dan zijn andere banden voor de winter inderdaad geen overbodige luxe :)
Zou kunnen, niet dat prijs alles zegt, maar met name de winterbanden zijn (qua inkoopprijs) tegen het duurste wat er te krijgen is. En worden in bandentests meestal niet slecht gereviewed. Ik heb ook goede grip op nat wegdek bij lente/zomer temperatuur, maar zodra de temperatuur van het (met name nat)wegdek tegen het vriespunt aan gaat zitten merk ik duidelijk minder grip dan met winteerbanden.

Ik denk dat ik voor mezelf een fijne oplossing heb met (zomer)banden die in de zomer zeer goede grip op nat en droog wegdek geven bij temperaturen boven het vriespunt. En (winter) banden die rond en onder het vriespunt zeer goede grip hebben.

Ik hoop dat ik een aantal mensen die twijfelen over winterbanden door slechtere wegligging/langere remweg of minder comfort, twijfel weg kan nemen door te laten weten dat dat niet altijd het geval hoeft te zijn. Ik denk dat als je dezelfde ervaring met winterbanden hebt als die ik heb, dat de keuze om wel winterbanden te kopen snel gemaakt is. Wanneer de winterbanden onder de auto liggen, slijten je zomerbanden ook niet. Dus als je een auto voor langere tijd rijdt is het ook niet veel duurder.

De discussie houdt bij sneeuw een beetje op natuurlijk. Dan kom ik op zomerbanden met moeite van mn plek, en is met name de grens tussen grip en glijden heel smal. Met winterbanden ga ik er vlotjes van door en merk ik op een veel prettigere manier dat het een beetje klaar is met grip.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 16:55:
[...]
Vort is 1 van de zeer weinige merken die (nog) wielmoeren gebruiken....
Toyota doet ook aan moeren, met een ring zelfs.
Ik heb ook een setje winterwielen binnen, voor het eerst maar zes weken ijs in de straat gaat vervelen.
Ik heb alleen mijn kruissleutel al tijden niet meer gezien. Ik hoop niet dat deze in een van de vorige auto's is blijven liggen :?
winterband
Goodyear ULTRAGRIP 8 op lichtmetaal, scheelde maar weinig met staal als je er wieldoppen bij zou doen.

[ Voor 51% gewijzigd door bouwfraude op 23-10-2011 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach, die dingen liggen overal voor en paar €€€....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BiX schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 02:15:
[...]

Ik hoop dat ik een aantal mensen die twijfelen over winterbanden door slechtere wegligging/langere remweg of minder comfort, twijfel weg kan nemen door te laten weten dat dat niet altijd het geval hoeft te zijn. Ik denk dat als je dezelfde ervaring met winterbanden hebt als die ik heb, dat de keuze om wel winterbanden te kopen snel gemaakt is. Wanneer de winterbanden onder de auto liggen, slijten je zomerbanden ook niet. Dus als je een auto voor langere tijd rijdt is het ook niet veel duurder.

De discussie houdt bij sneeuw een beetje op natuurlijk.
Dat laatste is waar het om gaat, de rest is hersenspoeling.
Voor mijn part hebben sneeuwbanden iets mindere eigenschappen op een droge of natte weg of bij temperaturen boven nul , boeit me heel weinig, ik ben geen rallyrijder...en de overgrote meerderheid van de weggebuikers ook niet..
Met een band zonder dwingend predikaat kan je alles aan , behalve sneeuw , daar wordt het minder.
Maarrr de bandenmaffia heeft nu de hersentjes zodanig gespoeld dat velen al onrustig worden in oktober als er in de verste verte nog geen sneeuwvlokje te voorzien is en dat is nergens voor nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2011 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 14:02
Heb sinds vorige vrijdag mijn zomerbandjes ook laten wisselen voor winterbanden op mijn golf MK6.
Beetje vroeg, maar de afspraak was nu eenmaal zo (leasewagen).

Ben van een bridgestone potenza re050a in maat 225/40R18 92Y naar de Michelin pilot alpin in maatje 225/40R18 92Y.
Comfort voelt ongeveer hetzelfde als met de zomerbanden, dus ben redelijk positief erover.

Hopelijk geraak ik dit jaar wel van de oprit, met de astra vorig jaar was dat een ramp.

Vond wel beetje jammer dat ik geen stalen 16" velgjes met band kreeg, nog goedkoper als deze banden alleen... Nu moeten ze altijd opnieuw over de velgen getrokken worden en zijn mijn winterbanden nogal tamelijk breed :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
Engineer Stewie schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 08:39:
Vond wel beetje jammer dat ik geen stalen 16" velgjes met band kreeg, nog goedkoper als deze banden alleen... Nu moeten ze altijd opnieuw over de velgen getrokken worden en zijn mijn winterbanden nogal tamelijk breed :(.
Is zeker jammer, vooral omdat brede (225) winterbanden volgens mij totaal niet nuttig zijn, juist slechter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
baronruud schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 10:56:
Is zeker jammer, vooral omdat brede (225) winterbanden volgens mij totaal niet nuttig zijn, juist slechter...
Klopt, je moest eens zien waar de sneeuwrally's mee gereden worden, lijken net fietsbanden ;)
Ik had laatst een keer zo'n filmpje bekeken en het was echt geen gezicht. Leek op 185 onder een dikke impreza :)

Volgens mij is het idee, dat je dan door de sneeuw "heen snijdt", zodat je die sneeuw ook gebruikt om grip te krijgen (zijwaartse druk). Bij te brede banden, blijf je op de sneeuw "drijven".

Zijn er trouwens nog goede ideeën voor goedkope sneeuwkettingen?
Ik heb gewoon lichtmetalen velgen en ik zou graag sneeuwkettingen in de auto hebben liggen (just in case). We gaan in december weer naar Duitsland en de vorige keer was ik met mijn Volvo, maar helaas is die alweer weg. We gingen via belgie en waar mensen met sneeuwkettingen allemaal doorreden, kon ik heuvelop, vol gas nog net met winterbanden vooruit. Maar dat is toch lastig, stijl omhoog met bijna 20-30cm sneeuw.

Ik zoek dus gewoon goedkope dingen, die ik waarschijnlijk niet eens nodig ga hebben. Ik heb dus geen stalen velgen en ze hebben de maat 185/60R15.

Heeft iemand een idee? (ik ben nog nooit op wintersport geweest en heb hier helemaal geen kaas van gegeten)

[ Voor 55% gewijzigd door BlakHawk op 24-10-2011 11:38 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10:50

allure

Titaan fase 2/3

Ik ben me ook aan het oriënteren naar sneeuwkettingen, ook vanwege de wintersport.
De ANWB heeft ze ook wel in het assortiment, vooral de aanschafprijs en de wetenschap dat je ze waarschijnlijk niet gaat gebruiken houd me nog tegen.

En dan nog dat de ene site weergeeft dat er door de fabrikant geen sneeuwkettingen zijn toegestaan onder mijn auto en de dealer die zegt dat het geen probleem is.

[ Voor 20% gewijzigd door allure op 24-10-2011 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
ANWB heeft de afgelopen 2 jaar een actie gehad dat als je je kettingen niet had gebruikt, je ze terug mocht brengen binnen 6 weken. Misschien doen ze dat dit jaar weer?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 14:02
baronruud schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 10:56:
[...]

Jah, ik weet het. Maar mocht niet van de leasemaatschappij...
Ze zullen wel helpen maar niet zoveel als een smallere band; Had gerekend op een 205 in 16", dat is de kleinste velgmaat die onder mijn golf past...

Nu, als het hard sneeuwt blijf ik toch thuis van het werk, dus zo een punt is het uiteindelijk niet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Engineer Stewie schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 13:15:
[...]

Jah, ik weet het. Maar mocht niet van de leasemaatschappij...
Ze zullen wel helpen maar niet zoveel als een smallere band; Had gerekend op een 205 in 16", dat is de kleinste velgmaat die onder mijn golf past...

Nu, als het hard sneeuwt blijf ik toch thuis van het werk, dus zo een punt is het uiteindelijk niet :).
Dat ze geen nieuwe set velgen willen leveren is vrij standaard...

Maar een maatje smaller mag natuurlijk wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
  • Laatst online: 19-04 14:57
Ik heb net een lease auto besteld met 18" velgen. Nou blijkt dat 'ie mogelijk niet op 18" afgeleverd kan worden omdat winterbanden niet/moeilijk leverbaar zouden zijn in de maat 225/35R18.

Iemand ervaring met deze maat? Enig idee welk merk daar winterbanden voor levert? Michelin, Bridgestone, Vredestein en Continental zo te zien niet... :(

Metal up your ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 15:35
Als het goed is moet je ook gewoon 225/40 eronder kunnen gooien en dan zit je aan standaard maten weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
itsleon schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 15:23:
Als het goed is moet je ook gewoon 225/40 eronder kunnen gooien en dan zit je aan standaard maten weer.
Ahhhh!! Dat wist ik niet. Past dat altijd?

Metal up your ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Je rolomtrek is dan alleen een tikkeltje groter. Da's alles.

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
Klopt je kilometerteller dan nog wel? Of is dit wat ver gezocht?

Metal up your ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 09:19

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dat is zeker niet vergezocht, je hebt op interwebs gewoon berekeningen daarvoor. Uit mijn hoofd mocht het maximaal 2,5% afwijking zijn, maar minder is volgens mij aanbevolen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Tussen 35 en 40 hoogtemaat zit bij 225 7cm verschil in omtrek.....
Is aardig wat, maar als je het zelf weet en er rekening mee houd.

Heb mijn winterbanden ook weer uit de kast gehaald, nog niet gemonteerd.
Heb ze nog nooit onder mijn huidige auto gehad, maar steek en ET waarde zijn het zelfde.
Ga alleen van 225 naar 185, ben benieuwd hoe dat eruit ziet.... :X

[ Voor 37% gewijzigd door Oxellaar op 24-10-2011 17:06 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

En kom je op 3,66% afwijking, veel te veel dus. Zie ook: http://www.ej-banden.nl/1...atie/rolomtrek-berekenen/

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Wat bedoel je met "die ook"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

D => Z :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
Hiervan was ik dus ook niet op de hoogte. Enigste wat je dus moet dus is kijken wat je nieuwe snelheid word. Want zou de kilometerstand zoveel uitmaken dan?

Want hiervoor word die toch niet APK afgekeurd en de politie gaat het volgens mij ook niet nameten. Je zou dus alleen moeten opletten dat je niet te hard rijd. Maar aangezien het winterbanden zijn en dus mogelijk glad rij je waarschijnlijk toch al langzamer dan de max snelheid.

[ Voor 47% gewijzigd door itsleon op 24-10-2011 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:44

BM

Moderator Spielerij
Was eigenlijk nog niet van plan ze d'r weer op te gooien, maar aangezien auto voor onderhoud nu toch bij de garage staat laat ik ze nu toch maar omwisselen. Tis om half 6 's ochtends ook al knap koud aan het worden, dus veel kwaad kan het ook niet imho.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
itsleon schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 17:49:
Hiervan was ik dus ook niet op de hoogte. Enigste wat je dus moet dus is kijken wat je nieuwe snelheid word. Want zou de kilometerstand zoveel uitmaken dan?

Want hiervoor word die toch niet APK afgekeurd en de politie gaat het volgens mij ook niet nameten. Je zou dus alleen moeten opletten dat je niet te hard rijd. Maar aangezien het winterbanden zijn en dus mogelijk glad rij je waarschijnlijk toch al langzamer dan de max snelheid.
Als het op leasebakken aankomt betekent dat gewoon van Oktober tot April rijden met winterbanden, en in die maanden is het de helft van de tijd gewoon niet glad. Nadeel voor jezelf is vooral dat je steeds op moet letten met tellerafwijking.
Nadeel voor de auto is dat snelheden niet meer kloppen en de boordcomputer dus met verkeerde snelheden werkt. Kan nadelig zijn, maar hoeft niet altijd. Bij een ecokar zal je er ws meer last van hebben dan bij een overgemotoriseerde auto. Bij mijn 206 heb ik winters 1% afwijking naarbeneden (kleinere band), wat bij mij resulteert in lekkerder 50 in z'n 4 kunnen rijden.

Wat APK betreft op een nieuwe auto: welke APK? Tegen die tijd dat jij je auto voor het eerst moet laten keuren zijn die afwijkende winterbanden al versleten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:24

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik kan de tellerafwijking instellen in het verborgen menu van mijn boordcomputer :P

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Maar er is meer dan alleen je teller.
Je ABS, ESP, DSC of wat je ook aan veiligheidssysteem hebt kan door een afwijkende wielmaat van slag raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
Mijn APK valt in maart dus met een beetje ongeluk in de sneeuw. Nu ben ik zelf wel van plan om de juiste bandenmaat erop te zetten aangezien ik zelf in een 350z rij.

p.s. Ik rij ook heerlijk 50 in zijn 4 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

itsleon schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 17:49:

APK-keuring weet ik niet, maar zoals gezegd zaken als ABS en ESP. Daarnaast kan het ook nog eens belastingontduiking zijn als het tegen zit. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43
(jarig!)
Bij mij is zojuist een setje Michelin Alpin A4 gemonteerd (205/55/16/91H). :*)

Eigenlijk een beetje te vroeg, ik zou ze normaal pas eind november willen monteren. Maar ik wilde de banden tijdig aanschaffen (voordat de prijzen stijgen of ze niet meer beschikbaar zijn) en kon nu makkelijk meteen mijn winterwielen ook onder de auto laten zetten. Dan ben ik toch lui en heb ik geen zin om over een paar weken zelf aan de slag te moeten O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
Waar is die 2% bepaald? Is hier een wettelijke bron voor? Ik kan die niet vinden.
De snelheidsafwijking kan ik zelf wel compenseren. Invloed op veiligheidssystemen is natuurlijk wel iets wat ik even met de dealer ga bespreken.

Metal up your ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

JaymzHetfield schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:56:
Waar is die 2% bepaald? Is hier een wettelijke bron voor? Ik kan die niet vinden.
De snelheidsafwijking kan ik zelf wel compenseren. Invloed op veiligheidssystemen is natuurlijk wel iets wat ik even met de dealer ga bespreken.
Er is volgens mij wel een wettelijke limiet, maar of dat die 2% is kan ik niet zeggen. Ik denk dat de limiet niet direct op de afwijking zit maar eerder op andere zaken zoals tellerafwijking, waar je dus indirect invloed op uitoefent. Zoals eerder vermeld had ik bijvoorbeeld al 2,5% in mijn hoofd. Het zijn echter wel waarden die je vaker op verschillende plaatsen tegen komt, dus compleet negeren zou ik het niet. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Gonadan op 25-10-2011 12:03 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
Maar ook al zou er een wettelijke limiet op zitten van bijv 2%.
Dan moet je wel net een agent tegen komen die weet wat voor soort banden eronder horen te zitten. Want bij mij is dat nog nooit nagekeken (profiel natuurlijk wel)
Maar ik heb nog geen agent tegen gekomen van "Meneer u heeft 225/45 en uw auto mag maar 225/40" hebben.

Snelheid niet meegerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

itsleon schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 12:07:
Dan moet je wel net een agent tegen komen die weet wat voor soort banden eronder horen te zitten. Want bij mij is dat nog nooit nagekeken (profiel natuurlijk wel)
Maar ik heb nog geen agent tegen gekomen van "Meneer u heeft 225/45 en uw auto mag maar 225/40" hebben.

Zal wel loslopen inderdaad, maar als je een ongeluk krijgt en men besluit degelijk onderzoek te doen dan ben je redelijk de pineut.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

itsleon schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 12:07:

Met die gedachtengang kan je de meeste regels wel aan je laars lappen, want hoe groot is de kans dat ze net jou pakken op dat moment? :z

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
Gonadan schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 12:21:
[...]

Met die gedachtengang kan je de meeste regels wel aan je laars lappen, want hoe groot is de kans dat ze net jou pakken op dat moment? :z
Kijk zo bedoel ik het nu ook weer niet.
Als je het bijv vergelijkt met je profiel en die is te weinig. Ja dan is dat een veiligheids issue.
Heb jij bijv een band die net groter is dan je standaard maat dan is alleen je snelheid wat hoger dus rij je op je teller niet meer 50 maar 45. EPS is natuurlijk een extra veiligheid en er is geen wet erover dat je dit moet hebben of aan moet hebben staan.

Dus bij een onderzoek kunnen ze alleen naar je snelheid kijken want volgens mij kijken ze als nog over je banden maat heen. Oke als je een ford fiesta met 19 inch velgen heb misschien niet maar 225/40 naar 225/45 is natuurlijk wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Je probeert de band te vinden die er het beste bijpast, sommige tellers wijken standaard al 8-9% af bij 100km/u.

Ik zag gisteren een ouwe stinkdiesel^H Mercedes die reed op slicks aan de achterkant dat valt een stuk meer op.
Of een Alfa 156 op hele, maar dan ook hele lelijke velgen daar zouden eens boetes voor moeten uitdelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Niet online
Nou ik heb ze ook, sinds gisteren. Voor Goodyear UltraGrip 8 en achter Goodyear VECTOR 5+. Allebei in 185/60 R14 82T M+S.

Heb ze er bij de garage onder laten zetten en nu mis ik een wieldop. Garage zegt dat ik met 4 wieldoppen ben weggereden en dat het dus niet hun schuld is. Geen idee of ik echt met 4 wieldoppen weggereden ben, maar weet wel zeker dat er 1 tje mist. En die komen toch niet zomaar los? Ze hebben er de hele zomer zonder problemen opgezeten.

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

itsleon schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 12:30:
Kijk zo bedoel ik het nu ook weer niet.
Als je het bijv vergelijkt met je profiel en die is te weinig. Ja dan is dat een veiligheids issue.
Heb jij bijv een band die net groter is dan je standaard maat dan is alleen je snelheid wat hoger dus rij je op je teller niet meer 50 maar 45. EPS is natuurlijk een extra veiligheid en er is geen wet erover dat je dit moet hebben of aan moet hebben staan.

Dus bij een onderzoek kunnen ze alleen naar je snelheid kijken want volgens mij kijken ze als nog over je banden maat heen. Oke als je een ford fiesta met 19 inch velgen heb misschien niet maar 225/40 naar 225/45 is natuurlijk wat anders.
Ik snap best dat je aan een regel als deze minder waarde hecht dan aan andere regels. Dat is logisch, alleen de redenatie vond ik nogal krom. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ook aan de winterbanden. Wacht nog even met montage, kan over een week of twee ook nog wel. 4x 185/60R15 Firestone Winterhawk op stoere zwarte velg. Auto is Fabia Greenline combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Shit. Wat zijn ze alweer duur :(
Denk toch maar weer eens gaan zoeken. 4x LM 16", 5-gaats steek 112. Wil een 205/55/16 Dunlop 3D. Gewoon ff €1000 aftikken :|

/edit
Of weet iemand nog mooie linkjes? Heb fiks wat pagina's terug gebladerd, maar zie niet zo gek veel links langs komen.

[ Voor 28% gewijzigd door UltraSub op 25-10-2011 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10:50

allure

Titaan fase 2/3

Voor wat voor auto ben je op zoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Golf V GT TDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

UltraSub schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 16:25:
Of weet iemand nog mooie linkjes? Heb fiks wat pagina's terug gebladerd, maar zie niet zo gek veel links langs komen.
Topic search bovenin en dan http:// of www of .com of .nl of zo invullen ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Aike schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 12:59:
En die komen toch niet zomaar los? Ze hebben er de hele zomer zonder problemen opgezeten.
Alleen als ze niet goed vastgezet zijn.

Wat ik me ervan herinner is een soort verende stalen ring die het plastic vingers van de dop tegen de velg drukt.
Als die ring scheef zit dan klemt het niet lekker en dan heeft de dop de neiging om eruit te willen springen.
Dus het blijft de schuld van de garage :)

autobandenonline.nl heeft wel goedkopere velgen met band voor een golf.
Mijn bestelling duurde 20 dagen. (of 19 als ik 15 minuten langer was thuisgebleven)
Het lijkt er op dat de banden er minimaal 2 euro per week per band duurder worden
op een zaterdag. Had op vrijdag zitten kijken, linkje aan mezelf gestuurd en de
volgende dag was de prijs alweer gestegen.

[ Voor 26% gewijzigd door bouwfraude op 25-10-2011 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43
(jarig!)
Denk toch maar weer eens gaan zoeken. 4x LM 16", 5-gaats steek 112. Wil een 205/55/16 Dunlop 3D. Gewoon ff €1000 aftikken :|

/edit
Bedoel je met velgen dan? Alleen de banden kosten circa €500 incl montage (zie bijvoorbeeld Autobandenmarkt of Popgom).

Setje tweedehands orginele LM velgen (met slechte banden) moet je ook wel op Marktplaats kunnen vinden voor niet al teveel geld (zeg €200). Dan heb je toch al flink bespaard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:00

Meneer aard

Porsche rulez!

/edit
Ik weet niet waar je ze besteld? Maar mijn pa heeft vorig jaar bij onze lokale banden toko voor net geen 900 dezelfde setup gekocht (conti`s)..Zelfde maat banden en velg.
Dit jaar zelf voor ook net geen 900 euro een setje goodyear`s gehaald incl velgen (5 gaats 15", wel 60 hoog)

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

bouwfraude schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 17:25:
Het lijkt er op dat de banden er minimaal 2 euro per week per band duurder worden
op een zaterdag. Had op vrijdag zitten kijken, linkje aan mezelf gestuurd en de
volgende dag was de prijs alweer gestegen.
Lol, nu je het zegt _O- Heb net ook even zitten kijken. Ik zou nu 496,40 kwijt zijn voor 4 stalen velgen en 4 Semperit MASTER-GRIPS. Ik heb de 14e van deze maand nog 380 euro voor zo'n setje betaald :o

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Daarom heb ik in Augustus al de banden besteld :Y

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tdw schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 19:59:
Lol, nu je het zegt _O- Heb net ook even zitten kijken. Ik zou nu 496,40 kwijt zijn voor 4 stalen velgen en 4 Semperit MASTER-GRIPS. Ik heb de 14e van deze maand nog 380 euro voor zo'n setje betaald :o
Ach, het is gewoon puur winst pakken en inspelen op de angst van mensen. Lekker veel reclame op de radio, vele mensen met leasebakken die al maanden van te voren winterbanden krijgen om wat verhalen op verjaardagen los te kweken.

Natuurlijk is het wat veiliger, maar zonder gaat ook wel prima en 20 jaar geleden had nog nooit iemand van winterbanden gehoord. Ik hou het zelf altijd op all weather banden, werkt ook prima en stuk goedkoper.

Iedereen die nu nog winterbanden zoekt kan beter in zijn agenda een kattebelletje plaatsen om ze in mei of juni te kopen, scheelt je vele euro's.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2011 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 20:07:
[...]

Natuurlijk is het wat veiliger, maar zonder gaat ook wel prima en 20 jaar geleden had nog nooit iemand van winterbanden gehoord.
Daarom zag je vroeger ook om de 100 meter iemand in de sloot liggen als het sneeuwde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 10:28

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Werkt het ook andersom? Ik heb 2 nieuwe zomerbanden nodig. Of normale banden, beter gezegd. Zijn die in het najaar/winter dan ook goedkoper?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider_NL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05-2023
Heb een set Semperit Speed-Grip 2 186/60/15, komen prima uit de testen, niet bovenaan maar goed genoeg en naar verhouding niet duur. Ze staan nu al een paar weken de schuur te vullen en ben nu bezig om een setje stalen velgen van roest te ontdoen en low budget op te knappen.
Tips?

"In het verleden behaalde successen bieden geen garantie voor de toekomst"
"Geniet en drink met vaten"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
tdw schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 19:59:
[...]

Hier hetzelfde. In augustus een set stalen velgen met Nokian WR D3 besteld voor 411 euro. Exact dezelfde set kost nu 487 :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 20:07:
[...]

Ach, het is gewoon puur winst pakken en inspelen op de angst van mensen. Lekker veel reclame op de radio, vele mensen met leasebakken die al maanden van te voren winterbanden krijgen om wat verhalen op verjaardagen los te kweken.

Natuurlijk is het wat veiliger, maar zonder gaat ook wel prima en 20 jaar geleden had nog nooit iemand van winterbanden gehoord. Ik hou het zelf altijd op all weather banden, werkt ook prima en stuk goedkoper.

Iedereen die nu nog winterbanden zoekt kan beter in zijn agenda een kattebelletje plaatsen om ze in mei of juni te kopen, scheelt je vele euro's.
Ach, ik geef de bandenboeren geen ongelijk hoor. Als iets ineens hot wordt en je bent er aanbieder van, dan zou ik het ook wel weten. Ik had alleen verwacht dat het "iets" duurder zou zijn, in de richting van twee tientjes totaal, niet bijna 120 euro meer :P
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 20:11:
Werkt het ook andersom? Ik heb 2 nieuwe zomerbanden nodig. Of normale banden, beter gezegd. Zijn die in het najaar/winter dan ook goedkoper?
De prijzen van mijn banden zijn nagenoeg gelijk als in de zomer. Dus of het ook de andere kant op werkt: voor mij iig niet :P
Spider_NL schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 20:13:
Heb een set Semperit Speed-Grip 2 186/60/15, komen prima uit de testen, niet bovenaan maar goed genoeg en naar verhouding niet duur. Ze staan nu al een paar weken de schuur te vullen en ben nu bezig om een setje stalen velgen van roest te ontdoen en low budget op te knappen.
Tips?
Roest verwijderen, schuren, goed schoonmaken en ontvetten en een paar lagen verf erop spuiten?

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tdw schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 20:21:
Ik had alleen verwacht dat het "iets" duurder zou zijn, in de richting van twee tientjes totaal, niet bijna 120 euro meer :P
Zou je nog eens kunnen kijken als er sneeuw valt en dan de prijs vergelijken? Ben wel beniewd wat het dan aan verschil is. Wel interessant om eens bij te houden.

Welke site heb jij hiervoor gebruikt? Dan kijk ik eens voor mijn auto en ga het elke maand noteren en dan zien welke maand het beste is om ze te kopen. Vraag me namelijk af of dat wel de zomer is, maar ben benieuwd.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2011 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ik ga vanavond een setje halen voor m'n auto (Mazda 626 uit '99). Een setje Continental Wintercontact TS810 incl (stalen) velgen voor 275 euro met nog +7mm profiel op alle banden. Was sowieso wel nodig, m'n zomerbanden voor zitten op de 2 á 2,5mm voor, wat nogal eens problemen geeft met stevig optrekken/bochten pakken in de regen :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
Net voor 3 auto's winterbanden besteld. Auw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

/edit
Doe dan een normale maat. 195/55/r15 is veel goedkoper en veel beter verkrijgbaar. .

Mijn Falkens zijn inmiddels binnen bij mijn bandenboer trouwens, vrijdag maar eens laten monteren. :) Inmiddels zijn ze op Autobandenmarkt al bijna 20 euro per band duurder, dus ik heb nog op het juiste moment besteld.

[ Voor 18% gewijzigd door AtleX op 26-10-2011 11:58 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
AtleX schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 11:57:
[...]

Doe dan een normale maat. 195/55/r15 is veel goedkoper en veel beter verkrijgbaar. .
205/55/R16 is toch niet zo'n rare maat? Ik heb voor die maat zo'n 100 euro per band betaald. Vind dat wel acceptabel. Meer acceptabel dan met 15" velgen rondrijden in ieder geval.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

argro schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 12:04:
[...]
205/55/R16 is toch niet zo'n rare maat? Ik heb voor die maat zo'n 100 euro per band betaald. Vind dat wel acceptabel. Meer acceptabel dan met 15" velgen rondrijden in ieder geval.
Wat is er mis met 15" dan?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
AtleX schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 12:13:
[...]

Wat is er mis met 15" dan?
Er is niets mis mee, maar echt fraai kan ik het niet noemen. Eén en ander hangt natuurlijk ook van de auto af. Ik vind een paar nette velgen voor winterbanden in ieder geval acceptabel, daar ik ook substantieel geïnvesteerd heb in mooie velgen voor de normale banden. Ik zou het dan vreemd vinden om bijna een half jaar met kleine velgen (of nog erger: stalen velgen) rond te rijden. Die afweging is echter persoonlijk.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Pagina: 1 ... 31 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.