Ik vind dit mooie discussies altijd. Mijn eigen ervaring is dat het met koud/nat weer een behoorlijk verschil maakt of ik zomer of winterbanden heb. Ik merk veel meer grip in bochten als de temperatuur een stuk onder 10 graden zit en de weg vochtig is. En zodra het vriest wordt het verschil steeds groter. Verschil in verbruik heb ik weinig van gemerkt. De wangen van onderstaande winterbanden zijn wel iets zachter, waardoor ze minder scherp sturen maar wel weer wat comfortabeler zijn.
Even voor de beeldvorming; Saab 9-3 met 225-45-17 Michelin Pilot Premacy zomerbanden en zelfde maat Michael Alpin4 winterbanden.
Ik denk dat je door dezelfde bandenmaat te gebruiken veel minder van de in dit topic genoemde nadelen hebt. De wegligging en remweg verslechteren niet (natuurlijk is je remweg langer als je van 215 banden naar 185 gaat) en het verbruik is niet merkbaar hoger.
Even voor de beeldvorming; Saab 9-3 met 225-45-17 Michelin Pilot Premacy zomerbanden en zelfde maat Michael Alpin4 winterbanden.
Ik denk dat je door dezelfde bandenmaat te gebruiken veel minder van de in dit topic genoemde nadelen hebt. De wegligging en remweg verslechteren niet (natuurlijk is je remweg langer als je van 215 banden naar 185 gaat) en het verbruik is niet merkbaar hoger.
If it ain't broken, don't fix it