Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.914 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik heb Golf III staal voor onder mijn Yaris. :+

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RfRL439fDAUHce3DqLxXQXKj/full.jpg

14", 6J. Iets breder dan mijn normale lichtmetalen velgen en net zo breed maar een maatje kleiner dan mijn gesmede Momo's. Er komt 175/65/r14 omheen, en dan nog even een gaaf kleurtje erop spuiten.

[edit]
En hij staat op de foto nog half op het schaarkrikje, vandaar de bizarre hoogte.

[ Voor 12% gewijzigd door AtleX op 26-10-2011 12:31 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

AtleX schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 12:13:
[...]

Wat is er mis met 15" dan?
Dat het niet om m'n remschijven past zou je bijvoorbeeld als nadeel kunnen beschouwen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

AtleX schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 12:13:
[...]

Wat is er mis met 15" dan?
niks, ik ga van 215/45/17 in de winter lekker terug naar 185/65/15 stalen velg, dan heeft mijn auto lekker zijn tereinwagen winter look.

Echt winterbanden ideaal, lekker door de sneeuw raggen :P 10 15 cm sneeuw helling op en nog gewoon wegrijden alsof je op een droge weg in de zomer staat. Ook bij koud/glad/nat wegdek doen deze smalle banden het een stuk beter als het brede rubber. Dit omdat mijn wagen niet zo gek zwaar is 1225 KG leeg.

Heb het setje vorig jaar in de winter gekocht voor 150 euro 4 stalen velgen + banden, ik denk die rijdt ik wel kaal in een winter maar ze zijn nu nog zo goed dat ze nog een wintertje mogen!

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
fsfikke schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 12:32:
[...]

Dat het niet om m'n remschijven past zou je bijvoorbeeld als nadeel kunnen beschouwen.
Exact. 16 is minimum voor een Golf V GT TDI (125KW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 15:35
Bestelling nu helemaal gedaan voor de winterbanden
Voor 3 auto's kwam ik op €1115 uit voor alleen rubber. Geen velg dus. Opzich geen verkeerde prijs lijkt mij zo.
Wel dik prijs verschil in banden zeg. Van de goedkoopste (€51) tot aan (€155) per band. En dan bij beide naar de goedkoopste gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 20:07:
[...]
Natuurlijk is het wat veiliger, maar zonder gaat ook wel prima en 20 jaar geleden had nog nooit iemand van winterbanden gehoord. Ik hou het zelf altijd op all weather banden, werkt ook prima en stuk goedkoper.
Mijn vorige auto's hadden ook nooit winterbanden, maar die stonden ook op relatief smalle zomerbanden.
In 2006 had ik last van een sneeuwbui, de grip op sneeuw ging goed, de grip op ijs was afwezig.
(2 sets winterbandjes schade van een paaltje aan de bumper)

De laatste twee winters heeft er wekenlang sneeuw/ijs in de straat gelegen, ze strooien alleen
de doorgaande wegen en voor je het weet sta je in de tuin van de buren.
Dit jaar met een nieuwe auto die nog heel lang mee moet maar eens kijken of de boel heel blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 18:18
itsleon schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 14:47:
Bestelling nu helemaal gedaan voor de winterbanden
Voor 3 auto's kwam ik op €1115 uit voor alleen rubber. Geen velg dus. Opzich geen verkeerde prijs lijkt mij zo.
Wel dik prijs verschil in banden zeg. Van de goedkoopste (€51) tot aan (€155) per band. En dan bij beide naar de goedkoopste gezocht.
Waarom de goedkoopste? Als je crapbanden eronder doet kun je beter blijven rijden met je zomerbanden :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
3p0x schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 14:50:
[...]

Waarom de goedkoopste? Als je crapbanden eronder doet kun je beter blijven rijden met je zomerbanden :z
Dat is niet geheel waar.

Maar de goedkoopste != crap. Overigens zijn het gewoon Nankang banden. Die gewoon goede cijfers haalt maar geen michelin prijzen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
  • Laatst online: 15-09 18:18
itsleon schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 15:55:
[...]

Dat is niet geheel waar.

Maar de goedkoopste != crap. Overigens zijn het gewoon Nankang banden. Die gewoon goede cijfers haalt maar geen michelin prijzen zijn.
Ah ok dus niet van die rommelbanden die je amper winterbanden kunt noemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
Ja ik kwam een paar winterbanden tegen waarvan ik niet de naam kan uitspreken. Maar dit waren de goedkoopste die onder mijn auto konden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Verkeerde zuinigheid als je het mij vraagt. Het verschil tussen een goedkope takkemerk-band en een Vredestein die maar een tientje per band duurder is, is echt enorm.

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Bart-Willem schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 16:17:
Verkeerde zuinigheid als je het mij vraagt. Het verschil tussen een goedkope takkemerk-band en een Vredestein die maar een tientje per band duurder is, is echt enorm.
Beetje jammer dat je nu aankomt met Vredestein. Het mag dan wel een Nederlands merk zijn, maar qua veelzijdigheid (prestaties op droog en nat) legt hij het toch af tegen merken als Dunlop, Continental, Goodyear en Michelin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Gabliboeba schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 16:33:
[...]
Beetje jammer dat je nu aankomt met Vredestein. Het mag dan wel een Nederlands merk zijn, maar qua veelzijdigheid (prestaties op droog en nat) legt hij het toch af tegen merken als Dunlop, Continental, Goodyear en Michelin.
Ah, dus daarom was Vredestein toen ik 2 jaar geleden mijn winterbanden kocht de beste in zowel de ANWB als de ADAC tests, omdat ze niet zo veelzijdig waren als Dunlop, Continental, Goodyear en Michelin.

Die lijstjes zijn ieder jaar weer anders, dan is Goodyear het beste, dan Michelin en dan Vredestein.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Grrrrrene schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 16:50:
... zowel de ANWB als de ADAC tests ...
Is dat niet dezelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
UltraSub schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 16:25:
Shit. Wat zijn ze alweer duur :(
Denk toch maar weer eens gaan zoeken. 4x LM 16", 5-gaats steek 112. Wil een 205/55/16 Dunlop 3D. Gewoon ff €1000 aftikken :|

/edit
Of weet iemand nog mooie linkjes? Heb fiks wat pagina's terug gebladerd, maar zie niet zo gek veel links langs komen.
Gisteren besteld. Bovenstaande opties. €959. Rib uit mijn lijf, maar goed. En nu maar hopen dat het heul vies weer wordt, heb ik tenminste het gevoel dat ik het niet voor nop heb gedaan ;)
3p0x schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 14:50:
[...]

Overigens ook niet helemaal waar. Maat van me ging vorig jaar toen het weer ineens zo gruwelijk slecht was van 16" zomerbandjes naar 16" foekiemoekie merk winterbanden. Die had VEEL meer grip. Maar ja, krijg je drogere omstandigheden, dan heb je wel gelijk, want daar waren ze echt crap. Moraal van het verhaal, de duurdere merken presteren over de hele linie consistenter.

[ Voor 33% gewijzigd door UltraSub op 27-10-2011 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Ja, de ANWB vertaalt de ADAC-test, meer niet.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Je kan geen bandenmerken als geheel vergelijken, zoals je ook geen landen als zetel van een automerk kan vergelijken met andere landen.
Slechts 1 type per merk en dan nog dezelfde maat is vergelijkbaar

Het denken in merken/landen is dom fetishisme en wordt door mij keihard veroordeeld. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aike schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 12:59:

Heb ze er bij de garage onder laten zetten en nu mis ik een wieldop. Garage zegt dat ik met 4 wieldoppen ben weggereden en dat het dus niet hun schuld is. Geen idee of ik echt met 4 wieldoppen weggereden ben, maar weet wel zeker dat er 1 tje mist. En die komen toch niet zomaar los? Ze hebben er de hele zomer zonder problemen opgezeten.
Jahoor, als er 1tje net niet lekker vast gezeten heeft, dan gebeurt dat zo..
maar het kan ook gebeuren met net zijdelings de stroeprand raken.

/me had het vorig jaar ook, dat ik met 4 vertrok en met 3 weer thuis kwam :|

Ik had van die noname`s van gamma gekocht, m`n andere set zijn nl lm`s

Der zijn er ook veel die ze vast zetten met 2 tywraps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
Gaat overigens om Nankang Snow SV-2 banden. En 90% van mijn kilometers is snelweg waar de afgelopen jaren om zomerbanden al geen probleem was.

Daarbij presteren ze al stukken beter dan de beste "zomer" band. Tuurlijk presteren ze niet het zelfde als de beste winterbanden maar scheelt het maar weinig (10cm remweg langer dan tegen dunlop)

[ Voor 41% gewijzigd door itsleon op 27-10-2011 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Hmm, ik dacht dat de ANWB zelf ook tests deed, maar blijkbaar is het idd gewoon een vertaling... Maar whatever, mijn punt was dat er ieder jaar een andere ranglijst is en dan vergat ik nog even dat het vervolgens erg uitmaakt of je exact die maat koopt of bijvoorbeeld 1cm smaller of breder.

[ Voor 28% gewijzigd door Grrrrrene op 27-10-2011 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

[...]
Vredestein heeft anders afgelopen jaren zichzelf voldoende bewezen en is iets goedkoper dan de merken die je noemt. Het is om aan te geven dat een kwalitatief veel betere band maar een paar centen duurder is dan zo'n Chinees troepmerkje dat slechter presteert dan een gemiddelde zomerband.

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:42

Meneer aard

Porsche rulez!

Bart-Willem schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 20:16:
[...]

Vredestein heeft anders afgelopen jaren zichzelf voldoende bewezen en is iets goedkoper dan de merken die je noemt. Het is om aan te geven dat een kwalitatief veel betere band maar een paar centen duurder is dan zo'n Chinees troepmerkje dat slechter presteert dan een gemiddelde zomerband.
Vredestein is idd goed, in de test komt ie wel minder eruit (anwb) maar volgens mij is dat verwaarloosbaar. Me pa heeft er conti`s onder liggen (van vorig jaar) bevallen ook prima. Ben benieuwd hoe die ultra grip 8 gaan bevallen. Weer is te warm om ze eronder te leggen nog.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 22:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
argro schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 17:21:
[...]
Ja, de ANWB vertaalt de ADAC-test, meer niet.
Dat verschilt per test voor zover ik weet, ze hebben zelf ook rel eens tests gedaan.
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 17:50:
Het denken in merken/landen is dom fetishisme en wordt door mij keihard veroordeeld. >:)
offtopic:
Fetisjisme?

Je kan het niet als absolute waarheid zien maar er zijn zeker kernen van waarheid te vinden. Fransen kunnen gewoon niet tegen water. :+

[ Voor 42% gewijzigd door Gonadan op 27-10-2011 21:22 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:00
Meneer aard schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 20:22:
[...]

Vredestein is idd goed, in de test komt ie wel minder eruit (anwb) maar volgens mij is dat verwaarloosbaar. Me pa heeft er conti`s onder liggen (van vorig jaar) bevallen ook prima. Ben benieuwd hoe die ultra grip 8 gaan bevallen. Weer is te warm om ze eronder te leggen nog.
Idd, Snowtrac 3 heb ik sinds winter 2008-2009 gereden en die waren echt super (185/65 R14). Ik had het gevoel bij nederlands weer veel betere grip te hebben dan zomers met de energy savers van michelin.
Nu nieuwe auto = nieuwe bandenmaat en heb ik ultragrip 8 gekocht (205/55 R16). Liggen er ook nog niet onder. Ik ben ook wel zeer benieuwd naar de prestaties....

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Nu online

PauseBreak

derp!

Ah ja, de winterbanden gaan er van de week weer onder. Precies op tijd, want het is hier 's nachts en 's ochtends vroeg al dusdanig koud dat ik moet krabben en er een ijslaagje op het binnenterrein ligt. Dat is niet heel fijn wegrijden kan ik je vertellen :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben heel blij voor je >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

AtleX schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 11:57:
[...]

Doe dan een normale maat. 195/55/r15 is veel goedkoper en veel beter verkrijgbaar. .

Mijn Falkens zijn inmiddels binnen bij mijn bandenboer trouwens, vrijdag maar eens laten monteren. :) Inmiddels zijn ze op Autobandenmarkt al bijna 20 euro per band duurder, dus ik heb nog op het juiste moment besteld.
Welk type Falkens heb jij precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Falken HS-439, 175/65/r14 om 6J Golf III staal. Ik heb er 50 euro per stuk voor betaald, ik zie dat ze op Autobandenmarkt.nl nu weer flink goedkoper zijn geworden, ze zijn even tegen de 70 euro per stuk geweest en nu zijn ze 57,50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
LoneGunman schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 15:36:
Ook aan de winterbanden. Wacht nog even met montage, kan over een week of twee ook nog wel. 4x 185/60R15 Firestone Winterhawk op stoere zwarte velg. Auto is Fabia Greenline combi.
Banden binnen, a.s. woensdag eronder. Ben benieuwd, 1e keer op winterbanden. Ik heb nog steeds het gevoel dat 'men' vaak een vals gevoel van veiligheid ermee creëert, waardoor het voordeel teniet wordt gedaan door 'roekelozer' te rijden. IJs/sneeuw/glasheid = gewoon beter opletten imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ligt aan de persoon zelf. Rij ze nu 8 jaar en zou niet zonder willen. Ga ieder jaar paar keer op wintersport. In de beginne zonder gegaan, nou sindsdien wil ik niet zonder. Uiteraard moet je ook aanpassen aan de situatie. Maar probeer t straks maar eens op een afgelegen stuk als er sneeuw ligt. Trek maar eens een keer aan t stuur in t bochtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
LoneGunman schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 21:32:
Banden binnen, a.s. woensdag eronder. Ben benieuwd, 1e keer op winterbanden. Ik heb nog steeds het gevoel dat 'men' vaak een vals gevoel van veiligheid ermee creëert, waardoor het voordeel teniet wordt gedaan door 'roekelozer' te rijden. IJs/sneeuw/glasheid = gewoon beter opletten imho.
Sneller/risicovoller gaan rijden omdat je "winterbanden" hebt werkt idd niet. Bij gladheid gewoon rustig aan doen en niet de marges die je hebt op gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door martijn_tje op 29-10-2011 12:19 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
LoneGunman schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 21:32:
[...]

Mwah, ik denk er echt niet bij na dat ik winterbanden heb hoor, ik rijd gewoon voorzichtiger als het vriest en zeker als er sneeuw ligt :) Je kunt dan wel winterbanden hebben, maar het blijft gewoon uitermate glad vergeleken met droog asfalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 15:37
Ik heb ze gisteren er weer onder laten zetten, kreeg van de leasemaatschappij de tip om er op tijd bij te zijn.

Wordt weer 'feest' de komende maanden, bij het eerste beste stoplicht had ik al weer wielspin in de 2e versnelling op die banden. Op een nog warme dag als gisteren brand je die banden echt zo weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 18:30
Ik ga voor het eerst op winterbanden rijden.
Ik heb een afspraak gemaakt voor begin december.
Het is nu nog veel te warm en vaak begint het pas eind novemebr of begin december echt kouder te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
Ik gooi ze er zelf ook pas onder als het echt 0 graden is...Het 'onder de 7 graden' verhaal altijd al onzin gevonden. Het word wel spannend nu... mijn nieuwe auto komt over een maand (lease) en ik moet de oude wagen met de originele banden inleveren omdat de velgen en winterbanden van mezelf zijn. Het mag dus even niet koud gaan worden of gaan sneeuwen binnen nu en een maand.. anders kan ik voor een week of 2 winterbanden eronder gooien :)

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayfork
  • Laatst online: 25-08 10:46

Hayfork

Drinkin&Boardin

Toch handig zo'n vriendin die begint te roepen dat ze winterbanden wil. Met een antwoord als: 'Dan ga je ze toch halen!' neemt ze geen genoegen... Dan maar even kijken. Geen flauw benul wat de bandenmaat is dus opzoeken op internet. Hey mijn auto is te oud om fatsoenlijk de maten te vinden. Ik krijg wel overal een 'ongeveer' maar niks waar gezegd wordt; Hey dit moet je hebben!
(voor en nadeel aan mijn relatie is dat ik mijn vriendin (en dus de auto) bijna alleen 'savonds en snachts zie, dus ) Geen toegang tot banden bij daglicht. Dadelijk maar eens whatsappen dat ze voordat ze naar huis komt een duidelijke foto van de cijfertjes op de band maakt...

Wil eigenlijk de snowtrac 3 weer hebben. Zaten ook onder onze vorige auto en die bevielen mij uitermate goed.

::In de hemel is geen bier, daarom drinken wij het hier!:: | ::specs::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iedereen heeft toch wel een zaklantaarn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:53

_Apache_

For life.

@Hayfork, in je boekje staat de maat aangegeven. Als je geen boekje hebt, google je even naar het pdfje.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
_Apache_ schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 13:58:
@Hayfork, in je boekje staat de maat aangegeven. Als je geen boekje hebt, google je even naar het pdfje.
Een auto kan toch met vele verschillende velgen zijn uitgerust? Wat verwacht je in het boekje te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:42
tlpeter schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 13:19:
Ik ga voor het eerst op winterbanden rijden.
Spannend, hoe lang heb je zonder gekund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Laatst online: 14-09 18:30
kwiebus schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 14:46:
[...]

Spannend, hoe lang heb je zonder gekund?
Een jaar of 16 :)

Mijn vorige auto had banden die het verrassend goed deden van de winter maar nu heb ik een 1.2 TDI 14% keihard rubber auto dus ik denk dat het verschil nu veel groter zal zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:53

_Apache_

For life.

argro schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 13:59:
[...]
Een auto kan toch met vele verschillende velgen zijn uitgerust? Wat verwacht je in het boekje te vinden?
Als ik een voorbeeld aan mijn boekje neem, staat er welke zomerband geadviseerd word, wat de maximum maat is voor een winterband, voor 15" of 16" velgen.

De garage had een winterband verkocht die veelste hoog was, de maat die als maximum werd aangegeven in mn boekje was een stuk lager. Maar nee dat had de garage niet nodig, ze wisten wel welke banden geleverd moesten worden. :X

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
_Apache_ schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 15:21:
[...]

Als ik een voorbeeld aan mijn boekje neem, staat er welke zomerband geadviseerd word, wat de maximum maat is voor een winterband, voor 15" of 16" velgen.
Zou kunnen, maar op basis daarvan banden bestellen voor een paar honderd euro is natuurlijk een beetje riskant. Het kan zomaar zijn dat de vorige eigenaar in al zijn wijsheid heeft besloten om iet afwijkende velgen aan te schaffen. Ook als dat niet het geval is blijft het altijd nog gokken tussen 15 en 16". Kortom, met dat boekje kun je niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Laatst online: 30-07 23:56
205/55/R16 op staal :) Gebruikte set, volgensmij was 't merk Goodyear maar moet ff checken. €350 voor de hele set, de velgen alleen zijn 't al waard zijn nml. orgineel van Mercedes :)

Gisteren even rondgekeken in de straat, bijna alle alu velgjes zijn verdwenen en zit nu vrijwel overal staal onder... betekend maar 1 ding :p

(Hier in Duitsland is er een verplichting om winterbanden te hebben ;))

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teh_twisted schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 16:43:

Het is in Duitsland GEEN verplichting om winterbanden te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wel als je rondrijdt op sneeuw :)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 17:02:
[...]

Het is in Duitsland GEEN verplichting om winterbanden te hebben.
Niet? Haha
Der Bundesrat hat am 26.11.2010 einer Änderung der Straßenverkehrs-Ordnung sowie der Bußgeldkatalog-Verordnung zugestimmt und damit erstmals eine tatsächliche Winterreifenpflicht beschlossen. Ab Samstag, dem 4. Dezember, darf bei Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte tatsächlich nur noch mit M+S- bzw. Winterreifen gefahren werden.
Ik zoek zo ff voor je het echte wetsartikel op ;) Geloof mij nou maar, die plicht is er ;)
Yup, laat je dat nou net niet kunnen voorspellen in de winter periode :p Je kan inderdaad best van oktober tot pasen rondrijden op zomerbandjes maar als 't ineens sneeuwt/ijselt/etc mag je niet rijden :)

[ Voor 19% gewijzigd door teh_twisted op 29-10-2011 17:07 ]

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus

Misschien kan je aangeven waar in de Duiste wet is vastgelegd dat winterbanden verplicht zijn.

Ik kom namelijk niet verder dan dat winterbanden enkel onder bepaalde omstandigheden verplicht zijn, namelijk bij "Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis – oder Reifglätte auf der Fahrbahn“.

Ook mag je volgens mij banden met M+S symbool gebruiken en dit hoeven per definitie geen winterbanden te zijn.

http://www1.adac.de/image...nter_2010_tcm8-315857.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:44

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Bij winterse omstandigheden wel. (boete is 40 euro, bij hinderen van het verkeer zelfs 80 euro) De definitie van "winterse omstandigheden" is alleen nogal vaag. Hoort een beetje nachtvorst daar ook al onder? Niemand neemt dus het risico, en legt er gewoon winterbanden onder.

Je hebt wel gelijk als je alleen overdag even de grens over hopt om boodschappen te gaan doen, terwijl het 10 graden is.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
205/55/R16 op staal :) Gebruikte set, volgensmij was 't merk Goodyear maar moet ff checken. €350 voor de hele set, de velgen alleen zijn 't al waard zijn nml. orgineel van Mercedes :)
Wat is er zo speciaal aan stalen velgen van MB dat zelfs een tweedehands setje 350 euro waard zou zijn?

Als dat echt zo is dan gebeuren er overigens rare dingen qua prijzen. Auto's zijn een stuk goedkoper in Duitsland, maar velgen blijkbaar niet. Voor 350 euro haal je hier in Nederland twee tweedehands setjes originele MB velgen in 16" van lichtmetaal namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
argro schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 17:08:
[...]
Wat is er zo speciaal aan stalen velgen van MB dat zelfs een tweedehands setje 350 euro waard zou zijn?

Als dat echt zo is dan gebeuren er overigens rare dingen qua prijzen. Auto's zijn een stuk goedkoper in Duitsland, maar velgen blijkbaar niet. Voor 350 euro haal je hier in Nederland twee setjes originele MB velgen in 16" van lichtmetaal namelijk.
Ik heb nog nergens lichtmetaal velgen gezien orgineel die zo goedkoop zijn ;) Ja afgetrapte mischien. Staal is een ander verhaal tho. Goedkoopste wat ik vond op 16" (lastiger te vinden 2e hands gek genoeg :s) was dus deze set. Bij de ATU kost 16" op 7J €75 per staalvelg -nieuw- en da's dus geen orgineel. Zit je dus al aan de €300

*edit*: Als ik inderdaad meer dan 150km ga rijden voor het ophalen van velgen kom ik wel goedkoper uit. Maar, die zijn flink aan't roesten al :p Vind inderdaad een setje voor €60 (hoewel er niet duidelijk staat of het idd de hele set is voor €60 of p.s.) maar dan komt er dus 300km bij + een auto waar ik 't in wil vervoeren (ga die zooi niet in m'n e-klasse leggen :p)
Maar dan komen er weer bandjes bij. Dus uiteindelijk, vind ik €350 voor een set gebruikte winterbanden niet duur :)

En sowieso wil je niet in de winter rondrijden op alu velgen. Schuif je ineens wel over de weg tegen de stoep (en dat gebeurt echt wel :p zelfs met winterbandjes :p zie zat mensen heen en weer schuiven over de weg) zijn je alu velgjes kapot en kan je niet verder rijden. Natuurlijk staal is geen pan maar wat heb je liever met -15c langs de kant van de weg staan wachten op de sleepwagen? ;)
kwiebus schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 17:07:
[...]

Misschien kan je aangeven waar in de Duiste wet is vastgelegd dat winterbanden verplicht zijn.

Ik kom namelijk niet verder dan dat winterbanden enkel onder bepaalde omstandigheden verplicht zijn, namelijk bij "Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis – oder Reifglätte auf der Fahrbahn“.

Ook mag je volgens mij banden met M+S symbool gebruiken en dit hoeven per definitie geen winterbanden te zijn.

http://www1.adac.de/image...nter_2010_tcm8-315857.pdf
Als je dat leest, lees je toch dat het verplicht is? Zelfde als dat je APK verplicht is in NL als je je op de openbare weg bevind. Als het sneeuwt, ijsselt, etc ben je verplicht sinds December 2010 gewoon winterbanden te hebben als je op de openbare weg rondrijdt.

Je bent idd niet, zoals ik eerder had aangeven, verplicht winterbanden te hebben als je je auto lekker de hele koude periode laat staan ;)

[ Voor 58% gewijzigd door teh_twisted op 29-10-2011 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Eeh. Ik ga dit jaar voor het eerst winterbanden monteren in 17 jaar. En ik maak flink km's. Het is mij met mijn high performance zomerbandjes met flinke maten in al die tijd nog nooit gebeurd dat ik in de sneeuw of ijs een stoep pak. Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg alleen dat het niet zo logisch is dat het gebeurt als jij nu voorspiegelt. En als het je gebeurt en je rijdt de velg dusdanig stuk dat je een sleepwagen nodig hebt, dan vraag ik me af of je niet veel te hard reed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klown
  • Nu online

klown

geek

Het hangt er wel vanaf.
Onze straat loopt absoluut niet horizontaal en daar ben ik vorig jaar, terwijl ik langzamer dan stapvoets reed ook tegen de stoep aan gegleden, geen schade ofzo, maar als de straat scheef loopt en het is ijs, dan trekt de zwaartekracht zo hard aan de auto dat ie weg glijdt.

Was wel op zomerbanden overigens :+

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Maar das wat ik bedoel. Geen schade ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kwiebus schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 17:07:
[...]

Roept meteen de vraag op wat het verschil is tussen en M&S band en een "winterband..... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 23:57:
[...]

Roept meteen de vraag op wat het verschil is tussen en M&S band en een "winterband..... >:)
De aanduiding op een band hoeft volgens mij in principe niets te zeggen over de eigenschappen van een band dus ...

Onderstaande band heeft bijvoorbeeld de aanduiding M+S en bezit als je de ANWB test moet geloven geen winterse eigenschappen en is ook niet erg geschikt als zomerband:

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/352k9zs.jpg
Goodride Neza200 M+S

http://www.anwb.nl/binari...b2010_225_15_goodride.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kwiebus schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 01:54:
[...]

De aanduiding op een band hoeft volgens mij in principe niets te zeggen over de eigenschappen van een band dus ...

Onderstaande band heeft bijvoorbeeld de aanduiding M+S en bezit als je de ANWB test moet geloven geen winterse eigenschappen en is ook niet erg geschikt als zomerband:
Dat bedoel ik.
Met die band mag je in DE dus gewoon rijden in winterweer.
Met 4 seizoenenbanden ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 08:49:
...
Dat bedoel ik.
Met die band mag je in DE dus gewoon rijden in winterweer.
Met 4 seizoenenbanden ook.
Voor zover ik weet gaat het om bepaalde eigenschappen van de band, niet direct om het M+S-tekentje dat er op staat (al is dat wat vaag geformuleerd). *
Uiteindelijk wordt verweze naar:
'Reifen, bei denen das Profil der Lauffläche und die Struktur so konzipiert sind, daß sie vor allem in Matsch und frischem oder schmelzendem Schnee bessere Fahreigenschaften gewährleisten als normale Reifen.'

Bij bovenstaande banden zou men kunnen betogen dat dat niet het geval is, maar de gebruiker zou zich vermoedelijk (ligt dan een beetje aan de rechter), achter de aanprijzingen van fabrikant/verkoper (en dus M+S) verschuilen. (maar goed de pakkans etc is toch al dermate klein...)

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 30-10-2011 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is er inzake die banden toch aan de hand met de Duitse wetgevers?
Duitsland is een ongelooflijke bureaucratie; op alle mogelijke gebieden is zo ongeveer vastgelegd wat je wel en niet mag/moet , maar bij een ongevalletje met glijpartij zou een rechter met die beschrijving moeten uitmaken iw er schuldig is.
Op zich is het een prijzenswaardige poging om de bandenmaffia niet te laten bepalen wat verplicht is of niet , maar een wet moet nou ook weer niet heel veel discussie openlaten... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
begintmeta schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 09:27:
[...]

Voor zover ik weet gaat het om bepaalde eigenschappen van de band, niet direct om het M+S-tekentje dat er op staat (al is dat wat vaag geformuleerd). *
Uiteindelijk wordt verweze naar:
'Reifen, bei denen das Profil der Lauffläche und die Struktur so konzipiert sind, daß sie vor allem in Matsch und frischem oder schmelzendem Schnee bessere Fahreigenschaften gewährleisten als normale Reifen.'

Bij bovenstaande banden zou men kunnen betogen dat dat niet het geval is, maar de gebruiker zou zich vermoedelijk (ligt dan een beetje aan de rechter), achter de aanprijzingen van fabrikant/verkoper (en dus M+S) verschuilen. (maar goed de pakkans etc is toch al dermate klein...)
Wat is dan de definitie van een 'normale' band want voor zover mij bekend zijn daar geen standaarden voor en is daar wettelijk ook niets over vastgelegd?

Hebben bepaalde rechters dan wel kennis van wat een 'normale' band zou moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Rechter zijn doorgaans wel in staat een oordeel te vormen, eventueel met hulp van experts ... Maar ik zou het allemaal ook niet weten. Ik zou zeggen dat een normale band een (fictieve) 'gemiddelde (zomer)band' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Ik ben overstag gegaan sinds ik de 335d rij. 3 jaar geleden kwam ik op de zomerbanden gewoon niet van de plaats af. Dat overkomt je maar 1x :+ Sinds er eind november elk jaar winterbanden opkomen is het een eitje. En wat kun je toch heerlijk spelen in de sneeuw met achterwiel aandrijving. Dan komt die 18 jarige jongen weer even boven drijven 8)

Dit jaar ook voor de Grande punto, de 2e auto een set aangeschaft. Ook maar eens ergens eind nov eronder laten leggen. Vorig jaar toch onverwacht een keer een keer gaan glijden, met als resultaat een stoeprandje en een beschadigde velg, zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
Een (winter)band die is afgestemd op winters weer is vrij makkelijk te herkennen. Hij moet namelijk lamellen hebben. Zonder lamellen kan er geen sprake zijn van verbeterde prestaties in de sneeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Het is niet echt de temperatuur, maar ik zet er toch zo m'n winterbanden op. Volgende week op vakantie en dan gaan de temperaturen omlaag..

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:13
Gabliboeba schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 11:06:
Een (winter)band die is afgestemd op winters weer is vrij makkelijk te herkennen. Hij moet namelijk lamellen hebben. Zonder lamellen kan er geen sprake zijn van verbeterde prestaties in de sneeuw.
Lamellen zijn echt niet noodzakelijk. Zo kunnen o.a. sneeuwkettingen of spikes ook al zorgen voor verbeterde prestaties in de sneeuw en dan hoeven de banden echt geen lamellen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:53

YellowCube

Wait...what?

kwiebus schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 01:54:
[...]

het M+S logo zegt inderdaad niks over de winterse eigenschappen van een band.
Sterker nog, elke fabrikant mag zelf bepalen of hij M+S op de band zet.

Dit logo zegt wel iets over de winterse eigenschappen van een band:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kunObcRCxemloPOS7mpPP9ie/full.jpg

het mag er ook alleen op gezet worden indien de band een remtest op sneeuw goed doorstaat.
Het Fantoom schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 12:19:
[...]

Lamellen zijn echt niet noodzakelijk. Zo kunnen o.a. sneeuwkettingen of spikes ook al zorgen voor verbeterde prestaties in de sneeuw en dan hoeven de banden echt geen lamellen te hebben.
ik denk dat je van leven geen winterbanden zult vinden zonder lamellen. Zelfs bij spikes zitten ze er op (althans, ik heb nog nooit spikes zonder lamellen gezien)

[ Voor 23% gewijzigd door YellowCube op 30-10-2011 12:31 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Het Fantoom schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 12:19:
[...]

Sneeuwkettingen en spikes zijn echter in Nederland verboden, dus lamellen zijn voor ons de enige manier om verbeterde tractie te krijgen in de sneeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sinds gisteren voorzien van Conti's TS830 205/55/16 91H TL.

Banden waren € 489,90 en het demonteren, monteren, balanceren en opslaan van de zomerbanden was € 47,60. Op zich denk ik een nette prijs voor alles... Ik weet dat een setje velgen op den duur goedkoper is, maar ik kon geen set velgen vinden die ik ook mooi vond... Daarnaast moesten de banden sowieso een keer gebalanceerd worden, want vrouwlief is niet altijd even kritisch met stoepjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Kwikfit heeft zo'n mooie online afspraakplanner waar je ook banden kan kiezen.
Weet iemand of de genoemde prijzen (in het overzicht) gelden voor het het wisselen van banden (om huidige velgen) of puur voor het wisselen van wielen (wat ik zelf ook wel kan). Neem aan dat eerste?

Afbeeldingslocatie: http://i290.photobucket.com/albums/ll256/Kees_B/bandne.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Cheesy op 30-10-2011 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:13
Hoe kan stikstof nou weer zorgen voor lager verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Omdat de band minder snel leeg zou lopen > minder rolweerstand > besparing brandstofkosten

Ik geloof er niet in hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Cheesy schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 15:08:
Kwikfit heeft zo'n mooie online afspraakplanner waar je ook banden kan kiezen.
Weet iemand of de genoemde prijzen (in het overzicht) gelden voor het het wisselen van banden (om huidige velgen) of puur voor het wisselen van wielen (wat ik zelf ook wel kan). Neem aan dat eerste?

[afbeelding]
Volgens mij gaat het om het wisselen van banden, bij Euromaster wel in ieder geval. Ben je overigens lid van de ANWB? Dan kun je via de ANWB winterbanden bestellen bij KwikFit, levert een paar procenten korting op en (volgens mij) gratis vullen met stikstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 18:02

BrZ

Cheesy schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 15:22:
Omdat de band minder snel leeg zou lopen > minder rolweerstand > besparing brandstofkosten

Ik geloof er niet in hoor :+
Ik wel... alleen is lucht al voor 80% stikstof, en aangezien stikstof blijkbaar langer in je band blijft zitten dan de rest zal dat percentage steeds hoger worden.

Extra betalen om je banden te vullen met stikstof 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
BrZ schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 15:41:
[...]

Ik wel... alleen is lucht al voor 80% stikstof, en aangezien stikstof blijkbaar langer in je band blijft zitten dan de rest zal dat percentage steeds hoger worden.

Extra betalen om je banden te vullen met stikstof 8)7
Marketing; een legale vorm van oplichting :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gouwden
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:09
Ik heb medelijden met iedereen die er nu al de winterbanden eronder hebben... met deze temperaturen (en die van volgende week) moet het rubber je toch om de oren vliegen tijdens het rijden. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Grrrrrene schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 12:31:
[...]

Sneeuwkettingen en spikes zijn echter in Nederland verboden, dus lamellen zijn voor ons de enige manier om verbeterde tractie te krijgen in de sneeuw.
Wat sneeuwkettingen betreft, er staat nergens in de wet dat het verboden is. Dus mits er genoeg sneeuw ligt om het asfalt niet te beschadigen mag jij gewoon met je sneeuwkettingen rondrijden.

Dat was wat de regiopolitie Drenthe, afdeling verkeershandhaving mij iig wist te vertellen :P
Gouwden schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 19:32:
Ik heb medelijden met iedereen die er nu al de winterbanden eronder hebben... met deze temperaturen (en die van volgende week) moet het rubber je toch om de oren vliegen tijdens het rijden. >:)
Ik ben blij dat ik ze gewoon prive heb gekocht, en ze er pas onder leg als er echt sneeuw ligt :D ik rij al 2 jaar op winterbanden vanaf oktober tot maart, en dat winterbanden meer grip zouden hebben onder de 7 graden, ik geloof er niets van. Elke keer stond ik weer met spinnende banden weg te trekken of gleed ik weg in bochten, simpelweg omdat je die harder kan nemen met gewone banden. Met sneeuw, dan is het epic win, maar tot die tijd niet.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
Valt best mee. Ik rijd nu sinds een maandje op een setje Dunlop Winter Sport 3D met nog zo'n 4-5mm profiel. Ik rijd er tot aan half januari mee door, dan komt er een nieuw setje onder.
Heb er de afgelopen maand denk ik een kleine 2.000km mee gereden, en nog steeds ruim 4mm profiel.

Wat ik wel merk is de enorm verminderde grip. Vooral als je op nat wegdek een beetje enthousiast gasgeeft, hebben de voorwielen de neiging te gaan slippen. En dat terwijl deze band geroemd werd om zijn prestaties op nat wegdek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Nou, dat valt ook wel een beetje mee. Stel iemand rijdt ca. 3.000 per maand, banden gaan 45.000 km mee, het over een week of twee echt kouder gaat worden, een set winterbanden 500 euro kost en winterbanden slijten twee keer zo snel bij temperaturen van ongeveer 12 graden. Dan kunnen de mensen die nu al met winterbanden rijden niet 45.000 km met de banden doen, maar 'slechts' 44.250. Ofwel een extra afschrijving van wel 8 euro. Niet iets waar medelijden voor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:33

Rejgun

Leven is Bier drinken

Idd,

Maar toch snap ik die mensen die de wilen zelf wisselen niet als ze dat nu al doen. Als je vast zit aan een afspraak ivm lease dan begrijp ik het, maar waar nu wisselen terwijl het komende week 18 graden wordt en het nog niet koud is geweest (op 1 keer nachtvorst) ??

Audi: Vorsprung durch Technik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

argro schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 19:43:
[...]
Nou, dat valt ook wel een beetje mee. Stel iemand rijdt ca. 3.000 per maand, banden gaan 45.000 km mee, het over een week of twee echt kouder gaat worden, een set winterbanden 500 euro kost en winterbanden slijten twee keer zo snel bij temperaturen van ongeveer 12 graden. Dan kunnen de mensen die nu al met winterbanden rijden niet 45.000 km met de banden doen, maar 'slechts' 44.250. Ofwel een extra afschrijving van wel 8 euro. Niet iets waar medelijden voor nodig is.
Whahaha.....wat kan jij mooi 'dood-redeneren'. :D

Maar om jouw dood-redenatie dan even dood te redeneren......hij zei toch niks over euro's? Hij had medelijden omdat die mensen het rubber om de oren vliegt. :p Jammer dat je zoveel energie in die rekensom hebt gestoken. :+ (En nu niet met een rekensom komen hoe weinig energie dat wel niet was!)
Rejgun schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 19:55:
Idd,

Maar toch snap ik die mensen die de wilen zelf wisselen niet als ze dat nu al doen. Als je vast zit aan een afspraak ivm lease dan begrijp ik het, maar waar nu wisselen terwijl het komende week 18 graden wordt en het nog niet koud is geweest (op 1 keer nachtvorst) ??
Prestatiedrang. Kostte wat het kost eerste willen zijn. Ook met de winterbandjes. :p Of misschien omdat het rasechte Hollanders zijn die het zekere voor het onzekere nemen. Daarom verzekeren we ons ook tegen alles, hebben we overal wetten voor en hebben we vermogens aan spaargeld opzij gezet.....voor het geval dát. Voor het geval de Grieken failliet gaan ofzo.

[ Voor 28% gewijzigd door zimbab op 30-10-2011 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Valt reuze mee, ik heb vorig jaar zomer in drie maanden en 10000 kilometer een set winterbanden van nieuw naar 2mm profiel gereden. Dat was dus midden in de zomer met temperaturen die veel hoger waren dan nu. Niet alleen de luchttemperatuur, maar vooral ook de wegdektemperatuur. En in die 3 maanden heb ik niet voorzichtig gedaan. Er zaten wat serieuze stukken circuit (op een andere auto) en ritten in Duitsland bij. En natuurlijk hard over rotondes hoeken, want grip heb je wel met plakkerige bandjes. :+

Ik heb vrijdag mijn winterbanden laten monteren tov een set oude Yokohama's met voor nog iets minder dan 1,5 mm profiel. Dat ik dan nu 1 rit per dag (want 's ochtends is het al best koud) bij een 'te hoge' temperatuur rijd heb ik liever dan met compleet versleten banden rondrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
zimbab schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 19:56:
Prestatiedrang. Kostte wat het kost eerste willen zijn. Ook met de winterbandjes. :p
[...]
Nou meer omdat als het zomenteen wél sneeuwt die bandjes ineens overal uitverkocht zijn ;) En tis niet alsof het zomenteen ineens weer 20c is. Heb een heel jaar op winterbanden gereden, ook met 40c buiten... Ben idd pas 3mm profiel kwijt t.o.v. nieuw...

Dat je banden al gekocht hebt nu en evt laat wisselen als het sneeuwt kan natuurlijk ook. Maar wisselen in oktober/pasen is gewoon een goeie maatstaaf (vind ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gabliboeba schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 19:40:

Wat ik wel merk is de enorm verminderde grip. Vooral als je op nat wegdek een beetje enthousiast gasgeeft, hebben de voorwielen de neiging te gaan slippen. En dat terwijl deze band geroemd werd om zijn prestaties op nat wegdek.
En dat terwijl er ook lieden zijn die vinden dat met winterbanden nu meteen al alles beter is. >:)

Ik vermoed dat ik dit jaar hooguit 3 weken op winterbanden ga rijden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Heb dus besteld bij online-velgen.nl en heb gekozen voor zelf ophalen. De factuur heb ik (dus) nog niet betaald. Neem aan dat dat bij afhalen gebeurd. However, ik maak me natuurlijk een beetje zorgen, en ik bel dinsdag wel even (zullen maandag wel dicht zijn), niet dat ik straks hoor, "nee meneer, eerst betalen, dan pas bestellen". En dan daarna horen dat ze niet meer leverbaar zijn.

De vraag is dus, iemand ervaring met online-velgen.nl en weet of ze gewoon bestellen en pas betaald wordt bij afhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Zit je dan met je Nederlandse wetgeving met relatief strenge APK. En dan leggen mensen dit soort troep onder hun auto :N

Ik sprak iemand die in de zomer reed op C merk Chineze winterbanden: "merk je niks van" -O-

Maar als er een pluisje op je gordel zit, is er APK afkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
PWM schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 20:42:
[...]
Ik sprak iemand die in de zomer reed op C merk Chineze winterbanden: "merk je niks van" -O-
Maat van me ook gedaan vorig jaar. Zelfde reactie. En die weet echt wel hoe bandjes werken, ivm racerij.
However, in de sneeuw waren ze ook goed (genoeg). Hoe ze zich hebben gedragen op nat en droog, geen idee, nooit meer iets van gehoord, maar dat is het waar doorgaans de klappen vallen. Een goede winterband is dan al een stuk slechter dan een zomerband. Laat staan een foekiemoekie ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
PWM schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 20:42:
Zit je dan met je Nederlandse wetgeving met relatief strenge APK. En dan leggen mensen dit soort troep onder hun auto :N
Afbeeldingslocatie: http://bastardoperatorfromhell.org/~twisted/jing/files/2011-10-30_2048.png

[ Voor 4% gewijzigd door teh_twisted op 30-10-2011 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Idd,

Zijn er vandaag onder gegaan. A.s. vrijdag op vakantie en door de weeks is het toch al donker.
En ik wilde liever de winterbanden er al onder willen hebben; van m'n zomerbanden zijn er twee echt behoorlijk versleten (moeten nieuw in maart). Dus beter 4 praktisch nieuwe winterbanden, dan 2 nieuwe en 2 superversleten zomerbanden.

Overigens spotte mijn dochter van 2 het verschil direct: ze wees op de wielen en zij: "die zijn nieuw".. en dat terwijl het allebei lichtmetalen velgen zijn en allebei 5 spaken; wel een ander "kleurtje" (iets donkerder) en smallere spaken.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Nu online

PauseBreak

derp!

Idd,

Het hangt ook af van waar je woont natuurlijk. Bij ons (Zwolle) is het nu al een week 's nachts onder de nul graden en 's ochtends ook echt nog niet boven de 7 graden Celcius. Nu gaat het dan 1 week even iets omhoog - globaal gezien dan - maar ook hier in de buurt komt het niet boven de 14 graden. Daar komt bij dat je weet dat het alleen maar kouder gaat worden vanaf nu, normaal gesproken, dat mijn bandenboer nog zit in mijn oude woonplaats (en da's ook weer 45 minuten rijden) en dat er straks veel meer mensen nog even snel willen gaan wisselen. Dan wissel ik liever iets eerder en heb ik alle gedoe straks niet. De winterbandjes gaan er woensdag a.s. dus ook 'gewoon' weer onder. En bovendien, nu we verhuisd zijn rijden we nauwelijks meer eigenlijk. Zoveel maakt die ene week voor ons niet uit, de auto staat nu toch 5 v/d 7 dagen stil :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Let je op het woord relatief ;) Gaat er om dat ze de remmen controleren, het profiel van de banden en nog flink wat andere zaken, en dan mag je op banden rijden die 20 meter langere remweg hebben dan anderen.

En ja, de APK kan nog veel strenger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
PWM schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 21:30:
Let je op het woord relatief ;)
Ja ok in vergelijking met bv. de UK is het al stukkie strenger ja ;)
Gaat er om dat ze de remmen controleren, het profiel van de banden en nog flink wat andere zaken, en dan mag je op banden rijden die 20 meter langere remweg hebben dan anderen.
Dat heeft helaas erg weinig te maken met de APK... Ook helaas niets met de TÜV, tis idd schandalig dat er dus banden op de markt zijn die 'gevaarlijk' zijn... Maar, de vraag is, zijn het betere banden voor in de winter dan de zomerbanden die ervoor erop zaten?

Wat ik -echt- schandalig vind is dat m'n broertje bij de ATU in Nederland is langsgeweest voor winterbanden en ze hem uiteindelijk Nokians hadden aangesmeerd "want dat was toch wel het beste merk". Fulda was volgens hun troep en Bridgestone's ging nog net an... Ze rekende ook nog is bijna 2x zoveel voor de Nokians als elke andere banden handelaar. Dat moet verboden worden. Gelukkig kon het later na het bestellen nog omgezet worden naar Bridgestone's maar goed... |:(
En ja, de APK kan nog veel strenger :)
Nogal ja, als'k zo zie wat de gemiddelde staat is van een 2e hands auto bij een willekeurige autoboer in Nederland vraag je je echt af -wat- er dan precies gecontroleerd is. "Ja je handrem moet opnieuw worden afgesteld maar da's het enige puntje", "Uhh hoe zit 't dan met deze doorgeroeste ophanging?", "Ja da's niet erg" :'(

[ Voor 5% gewijzigd door teh_twisted op 30-10-2011 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
zimbab schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 19:56:

[...]

Prestatiedrang. Kostte wat het kost eerste willen zijn. Ook met de winterbandjes. :p Of misschien omdat het rasechte Hollanders zijn die het zekere voor het onzekere nemen. Daarom verzekeren we ons ook tegen alles, hebben we overal wetten voor en hebben we vermogens aan spaargeld opzij gezet.....voor het geval dát. Voor het geval de Grieken failliet gaan ofzo.
Als je van de bandenboer afhankelijk bent om je winterbanden erop te krijgen, snap ik best dat je nu maar vast wisselt. Als er straks 1 sneeuwvlok valt staat heel Nederland bij de bandenboer zo van "Huh, is de zomer alweer voorbij dan?" *. Het effect van winterbanden bij >7C wordt ook flink overdreven met die opmerkingen als "het rubber vliegt om je oren", je zomerbanden zijn <7C ook niet ineens van keihard rubber gemaakt net zo min als winterbanden spontaan in kauwgum veranderen. Dom gezwets dat leuk is voor borrelpraat of bij de verjaardag van tante Jo, maar het heeft weinig met wetenschap te maken. Dat ligt allemaal veel meer genuanceerd.

Ik heb ze er overigens ook nog niet opliggen hoor, ik neem de gok min of meer. Misschien volgende week 's een afspraak maken voor de wissel, 's ochtends is het in ieder geval al relatief koud, ik denk dat het een kwestie van 2-3 weken is tot we 's middags ook met koude temperaturen naar huis rijden :P

* Je weet zelf ook hoe bizar snel het weer in Nederland om kan slaan. Deze week nog tegen de 20C, de week erna nachtvorst, wat sneeuw en je rijdt 's ochtends ineens over een wit winters laken met je zomerbanden.

[ Voor 5% gewijzigd door Grrrrrene op 30-10-2011 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Grrrrrene schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 22:15:
[...]

Als je van de bandenboer afhankelijk bent om je winterbanden erop te krijgen, snap ik best dat je nu maar vast wisselt. Als er straks 1 sneeuwvlok valt staat heel Nederland bij de bandenboer zo van "Huh, is de zomer alweer voorbij dan?" *. Het effect van winterbanden bij >7C wordt ook flink overdreven met die opmerkingen als "het rubber vliegt om je oren", je zomerbanden zijn <7C ook niet ineens van keihard rubber gemaakt net zo min als winterbanden spontaan in kauwgum veranderen. Dom gezwets dat leuk is voor borrelpraat of bij de verjaardag van tante Jo, maar het heeft weinig met wetenschap te maken. Dat ligt allemaal veel meer genuanceerd.

Ik heb ze er overigens ook nog niet opliggen hoor, ik neem de gok min of meer. Misschien volgende week 's een afspraak maken voor de wissel, 's ochtends is het in ieder geval al relatief koud, ik denk dat het een kwestie van 2-3 weken is tot we 's middags ook met koude temperaturen naar huis rijden :P

* Je weet zelf ook hoe bizar snel het weer in Nederland om kan slaan. Deze week nog tegen de 20C, de week erna nachtvorst, wat sneeuw en je rijdt 's ochtends ineens over een wit winters laken met je zomerbanden.
Vorig jaar was het rond eind november ook ineens behoorlijk raak. Dat terwijl het de week ervoor nog redelijk weer was.

Ik heb zelf de prive auto al voorzien van winterbanden. Vrouwlief rijd komende maand toch amper (laatste weken zwangerschapsverlof) en daarnaast als ze rijd dan zal ze toch geen extremen opzoeken (niet hard optrekken, niet te wild sturen, niet te hard remmen als het niet nodig is), dus dat slijten zal wel meevallen.

Onder mijn auto moeten ze nog worden gelegd. Ik probeer het ergens deze maand te regelen, want de werkplaats waar het gedaan wordt kan niet zo goed overweg met ad-hoc situaties. Alles moet ruim geplanned worden daar...

Overigens wel grappig, dat stukje over die goodride band. Hij scoort wel top met slijtvastheid... Ik heb zelf ooit eens minerva's gehad (zomerbanden), die dingen zagen er na 2 jaar nog uit als nieuw. Nadeel was wel dat bij een paar druppels moest je niet ineens gaan remmen op de snelweg, want dat resulteerde bijna instant in een geblokkeerd wiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

fredkroket schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 22:27:
Overigens wel grappig, dat stukje over die goodride band. Hij scoort wel top met slijtvastheid... Ik heb zelf ooit eens minerva's gehad (zomerbanden), die dingen zagen er na 2 jaar nog uit als nieuw. Nadeel was wel dat bij een paar druppels moest je niet ineens gaan remmen op de snelweg, want dat resulteerde bijna instant in een geblokkeerd wiel.
Toen ik mijn auto kocht had de garage er Sumo Firenza banden op gelegd. Ik heb er 70.000km mee gereden voordat de banden op de aangedreven as op waren. Ik heb ze tussentijds niet van as verwisseld en ik rij behoorlijk stevig (bochtsnelheden). Maar eigenlijk heb ik qua grip nooit echt te klagen gehad vond ik. Ze maakten alleen wel een takkeherrie. Ik ben een paar keer naar de garage geweest om mijn wiellagers te laten checken totdat ze me konden overtuigen dat het de banden waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fredkroket schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 22:27:

Dat zijn natuurlijk dingen waar gewoon een samenhang tussen is, de hardheid van het rubber is gewoon een keuze die de fabrikant maakt,
De banden die goed scoren op het gebied van grip slijten sneller en omgekeerd... >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teh_twisted schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 21:43:

Nogal ja, als'k zo zie wat de gemiddelde staat is van een 2e hands auto bij een willekeurige autoboer in Nederland vraag je je echt af -wat- er dan precies gecontroleerd is. "Ja je handrem moet opnieuw worden afgesteld maar da's het enige puntje", "Uhh hoe zit 't dan met deze doorgeroeste ophanging?", "Ja da's niet erg" :'(
Je suggereert hiermee dat er met de APK een loopje wordt genomen
Daar zijn gewoon normen voor.
Zo af en toe spelen commerciele motieven wel een rol en het is ook maar mensenwerk waarmee fouten volgens Murphy worden gemaakt, maar een doorgeroeste ophanging die moet worden afgekeurd volgens de norm, wordt dat ook, daar nemen de meeste bedrijven echt geen risico mee, waarom zouden ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 23:40:
Je suggereert hiermee dat er met de APK een loopje wordt genomen
Daar zijn gewoon normen voor.
Zo af en toe spelen commerciele motieven wel een rol en het is ook maar mensenwerk waarmee fouten volgens Murphy worden gemaakt, maar een doorgeroeste ophanging die moet worden afgekeurd volgens de norm, wordt dat ook, daar nemen de meeste bedrijven echt geen risico mee, waarom zouden ze?
Omdat er blijkbaar niet zwaar genoeg gestraft wordt tegen fraude met de APK. Maar ok we driften nu te ver off topic :) Ging tenslotte om winterbandjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simotion
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-07 17:02
Groot verschil, winterbanden! Wat mij betreft mogen ze zelfs verplicht worden.

Verheug me wel al weer op het winterseizoen, slow motion driften :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Met wat voor auto?

[ Voor 14% gewijzigd door AtleX op 31-10-2011 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:14
Wat ik -echt- schandalig vind is dat m'n broertje bij de ATU in Nederland is langsgeweest voor winterbanden en ze hem uiteindelijk Nokians hadden aangesmeerd "want dat was toch wel het beste merk". Fulda was volgens hun troep en Bridgestone's ging nog net an... Ze rekende ook nog is bijna 2x zoveel voor de Nokians als elke andere banden handelaar. Dat moet verboden worden. Gelukkig kon het later na het bestellen nog omgezet worden naar Bridgestone's maar goed...
Jammer dat hij met die bridgestone's slechter af is, Nokian is de uitvinder v/d winterband en maakt ook al een tijdje de betere winterbanden. Zie ook winterbanden test in één na laatste autovisie.
Dat ze dubbel zoveel rekenen is wel slecht, de nokians zijn 20 tot 30 % goedkoper als de meeste A merken.
Pagina: 1 ... 32 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.