Ophidian schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 20:46:
Volgens de autoweek die voor me ligt zijn de Nokians die ik er nu onder heb het beste in de sneeuw, volgens de ADAC en ANWB het beste op droog. Verder in alle testen komen ze heel goed uit op droog wegdek en sneeuw. Op nat wegdek hebben ze lichte tekortkomingen. Denk dat voor elke band wel geld dat je daar rekening mee moet houden en dan kom je veilig thuis
Totale onzin zou ik het niet willen noemen. Ze maken immers prima winterbanden, het verschilt alleen per test hoe goed ze eruit komen. Echter in alle gevallen zijn ze aan te bevelen volgens de testen

Laat ik het anders stellen: ik heb nog geen test gezien waarin ze bovenaan stonden. Zeker niet van de ADAC en die heb ik allemaal bekeken (voor zover beschikbaar). Ze komen er niet slecht uit maar de eerder genoemde merken zijn over de breedte genomen altijd beter.
Dat ze bij de ene test wel goed zijn op droog en op de andere test alleen goed op sneeuw maakt ze in totaliteit niet goed. In alle tests staat ze maximaal in de middenmoot, ook in de test van de ANWB. Nu begrijp ik wel dat je je eigen aankoop graag goed wilt praten maar volgens de tests zijn er gewoon veel betere alternatieven (ook veel slechter trouwens). En ja, natuurlijk zijn ze aan te raden. Volgens de ANWB is alles vanaf twee sterren aan te raden, ze hebben drie sterren van de vijf. Geen slechte band dus maar wees realistisch en roep niet dat ze de 'betere' winterbanden maken, want dat is gewoon onzin.
Elke band heeft inderdaad zijn tekortkomingen, in het wisselvallige Nederlandse klimaat kan je dan ook beter een band nemen die op alle fronten minimaal redelijk presteert. Een band die alleen op sneeuw heel goed is maar bij nat of droog niet goed presteert is in mijn ogen een minder verstandige keuze. Plus het feit dat je daarmee de winterbandenhaters gelijk geeft in het feit dat de gewone banden beter zijn in grote delen van de winter.

teh_twisted schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 23:01:
Het probleem is van zulke testen is dat ze een bepaalde type en bepaalde maat testen.
Kan heel goed zijn dat 195/55/R15 goeie banden zijn maar 205/50/R16 complete bagger.
Dat is helaas niet afteleiden uit zulke tests
Mocht jij precies dezelfde banden hebben (zelfde maat etc) als de geteste ja dan weet je wel hoe en wat. Laat ik (en vele andere) nou net grotere banden nodig hebben dan gemiddeld getest wordt... heb je dus helemaal geen @&$$@ aan die test

(ja ok het verteld je koop geen Sunny hahahahahaha)
Er zit een kern van waarheid in maar je moet het ook niet overdrijven. Merken/types die op verschillende tests in verschillende maten goed uit de bus komen gaan in een afwijkende maat niet ineens een écht slechte keuze zijn. De uitslag zal misschien wat verschillen in andere maten maar het principe achter de banden blijft prima. Het gaat uiteindelijk om gemiddelden.
Daarnaast zou je dan ook dezelfde auto moeten hebben met dezelfde belading, anders heb je ook al niets aan de tests. Want ook die zaken zijn zeker van invloed op het resultaat. Dus ja, je moet een test zeker met een pak zout nemen, maar ze blijven wel een leuke leidraad in het maken van je keuze.
[
Voor 24% gewijzigd door
Gonadan op 01-11-2011 09:20
]