Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.911 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:21
Zijn er wel meer garages die dat doen. Mijn eerste auto die ik kocht was bij een Opel dealer in onderhoud geweest. Zat een versleten koppelingsplaat, een kapotgeknipte niet meer zelfstellende koppelingskabel en een set Flamingo banden onder. Vorige eigenaar had er mooi wat kilometers mee doorgereden:
"Alle golfjes hebben een koppeling die hoog opkomt, dat hoort zo", en die Flamingo banden hadden ze hem aangesmeerd onder het mom van "zijn net zo goed als Michelin". Als ze die koppelingskabel niet hadden kapotgeknipt maar gewoon hadden vervangen door een nieuwe had ik 20K na het vervangen van de koppelingskabel niet alsnog ook de plaat hoeven vervangen. Over die banden nog maar te zwijgen... knoerthard en niet weg te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:51

-tom-562

Oliesjeik

Gister m'n winterbanden onder m'n auto (Mazda 626 uit '99) gezet. Ik had afgelopen week via marktplaats een setje Continental Wintercontact TS810 kunnen kopen met +7mm profiel voor 270 euro. Leek mij een goede deal. M'n oude banden waren een setje Vikings, voor zat nog maar 3mm profiel o.i.d., met nat weer was er niet mee te rijden :P (wielspin met optrekken, snel blokkeren van remmen). Ik merk nu al een mega verbetering. De banden zijn veel stiller, slippen niet meer door en hebben (naar mijn idee) een stijvere wang. Ook voelt het veel vertrouwder aan in de bochten/afritten van snelwegen. Ik ben erg benieuwd hoe ze in de winter presteren.
Uit de ADAC testen kwam deze band er als beste uit op het nat, en overal vaak als 3e.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
melcon schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 09:18:
... Nokian is de uitvinder v/d winterband ...
Ik had ergens eens gelezen dat dat Continental was met de M+S 14.

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 31-10-2011 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
melcon schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 09:18:
Jammer dat hij met die bridgestone's slechter af is, Nokian is de uitvinder v/d winterband en maakt ook al een tijdje de betere winterbanden. Zie ook winterbanden test in één na laatste autovisie.
Dat ze dubbel zoveel rekenen is wel slecht, de nokians zijn 20 tot 30 % goedkoper als de meeste A merken.
De eerste de beste ADAC-test waar Nokians in voorkomen laat al zien dat je totale onzin verkoopt. Ze komen daar niet verder dan de middenmoot. Net als de Bridgestone overigens, dus dat ontloopt elkaar niet veel. (al waren de Bridgestones twee jaar geleden zeer goed)

Het probleem is dat het per type en maat verschilt welke band goed is. Echter valt het wel op dat merken als Dunlop, Goodyear of Continental steevast bij de besten horen. Andere merken wisselen veel meer.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Toch weer Duitsers en Amerikanen dan, dat blijven nu eenmaal voorlopig schijnbaar de technologisch hoogstontwikkelde landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

3p0x schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 15:56:
[...]

Ah ok dus niet van die rommelbanden die je amper winterbanden kunt noemen :+
Zijn Nankang banden opeens goed? Want drie jaar geleden in kwiebus in "Winterbanden... wie heeft ze?" werden ze nog afgefakkeld met:
Aquaplaning

Op snelwegen met spoorvorming neemt bij sterke regenval de kans op aquaplaning sterk toe. Wanneer dat optreedt, verliezen eerst de voorwielen het contact met de weg. De zomerband biedt met zijn brede profielkanalen zoals te verwachten de grootste veiligheidsreserves en de goedkope banden van Nankang en Nexen krijgen al 20 km/h eerder de neiging om te gaan 'drijven'.

Aquaplaning in bochten

Ook in bochten kan door bijvoorbeeld de aanwezigheid van grote plassen op de weg aquaplaning
optreden. Zodra dat bij de vooras gebeurt, heeft sturen geen invloed meer en schuift de auto simpelweg rechtdoor. Weer is het zomerband, gevolgd door de Goodyear en de Fulda, die het water het effectiefst weet af te voeren. De Nexen en Nankang bieden ook in bochten te lage veiligheidsreserves.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:25

epic_gram

undercover moderator

schwalbe heeft nu ook winterbanden voor op de fiets, met metalen pinnen. :)
De Schwalbe winterband collectie. Schwalbe spijkerbanden voor de winterse situaties. De Schwalbe Winter spike band is ontwikkeld om grip te bieden. De speciale anti lek systemen van Schwalbe zorgen ervoor dat u tijdens het rijden door de sneeuw of op het ijs niet voor verrassingen komt te staan. De Schwalbe Ice Spiker, Schwalbe Snow Stud en Schwalbe Marathon Winter collectie heeft voor iedere rijder de juiste band voor de Winter.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0LXzctts9in7mL3sMv2zY5Ox/full.jpg

Houd er wel rekening mee dat je een iets smaller bandje moet kopen, deze vallen namelijk altijd iets breder. Voor de normale 37 622 bandjes die meestal om fietsen zitten bijvoorbeeld, moet je ze van 2 mm dunner nemen. Ze zijn wel iets duurder dan een gewone band. Deze zit nu op de 59 euro, terwijl het een gewone schwalbe maraton plus is die normaal 36,90 kost. Alleen dan nu met spijkertjes.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-tom-562 schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 09:42:
Ik merk nu al een mega verbetering. De banden zijn veel stiller, slippen niet meer door en hebben (naar mijn idee) een stijvere wang. Ook voelt het veel vertrouwder aan in de bochten/afritten van snelwegen. Ik ben erg benieuwd hoe ze in de winter presteren.
Uit de ADAC testen kwam deze band er als beste uit op het nat, en overal vaak als 3e.
In dat geval zou ik er gewoon het hele jaar op gaan rijden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
  • Laatst online: 18:18
Maasluip schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 15:55:
[...]

Zijn Nankang banden opeens goed? Want drie jaar geleden in kwiebus in "Winterbanden... wie heeft ze?" werden ze nog afgefakkeld met:

[...]
F***ck was in de war met nokian |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Vorig jaar met m'n Bimmer een paar keer maar met moeite weggekomen van parkeerplaatsen en vastgezeten bij het inrijden van m'n straat. Dat was op 205/55/16. Tegenwoordig heb ik voor 225/40/18 en achter 255/40/18 zitten. Niet echt geweldig voor als er sneeuw ligt en ik wil toch wel mobiel zijn. Aangezien ik die andere velgen toch nog had liggen maar een setje Dunlop Dunlop SP Winter Sport 3D's gehaald :)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:04
Gonadan schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 10:52:
[...]

De eerste de beste ADAC-test waar Nokians in voorkomen laat al zien dat je totale onzin verkoopt. Ze komen daar niet verder dan de middenmoot. Net als de Bridgestone overigens, dus dat ontloopt elkaar niet veel. (al waren de Bridgestones twee jaar geleden zeer goed)

Het probleem is dat het per type en maat verschilt welke band goed is. Echter valt het wel op dat merken als Dunlop, Goodyear of Continental steevast bij de besten horen. Andere merken wisselen veel meer.
Volgens de autoweek die voor me ligt zijn de Nokians die ik er nu onder heb het beste in de sneeuw, volgens de ADAC en ANWB het beste op droog. Verder in alle testen komen ze heel goed uit op droog wegdek en sneeuw. Op nat wegdek hebben ze lichte tekortkomingen. Denk dat voor elke band wel geld dat je daar rekening mee moet houden en dan kom je veilig thuis :+

Totale onzin zou ik het niet willen noemen. Ze maken immers prima winterbanden, het verschilt alleen per test hoe goed ze eruit komen. Echter in alle gevallen zijn ze aan te bevelen volgens de testen ;)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Morgen mijn Snowtrac 3's ophalen, best nog aan de prijs, 178 euro voor 2 stuks 185/60/14 op losse velgen die ik had aangeleverd. Valt uiteindelijk ook nog wel weer mee, voor de Toyo Proxes CF1's die ik in april heb laten monteren was ik met korting 75 euro p/s incl montage voor 175/65/14 kwijt. Moet nog maar zien wanneer ik deze velgen ga monteren, ze moeten eerst maar eens sneeuw voorspellen.

Voor de "joh waarom neem je Snowtracs, de Michelins kwamen veel beter uit de test"-roepers: Die test is elk jaar anders, en Snowtrac 3 die vorig jaar heel hoog scoorde is sowieso al een hele verbetering tov Toyo Snowprox S951 die eraf kwam. Heb deze banden straks achter liggen, de Toyo S951's gaan naar de vooras om in 2 seizoenen afgereden te worden. Mag ook wel overigens, deze banden hebben nog 2 seizoenen op de vorige auto gezeten, dit wordt 4e seizoen met deze auto :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simotion
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-07 17:02
Nissan 200SX en Mazda MX5je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
Ophidian schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 20:46:
Volgens de autoweek die voor me ligt zijn de Nokians die ik er nu onder heb het beste in de sneeuw, volgens de ADAC en ANWB het beste op droog. Verder in alle testen komen ze heel goed uit op droog wegdek en sneeuw. Op nat wegdek hebben ze lichte tekortkomingen. Denk dat voor elke band wel geld dat je daar rekening mee moet houden en dan kom je veilig thuis :+

Totale onzin zou ik het niet willen noemen. Ze maken immers prima winterbanden, het verschilt alleen per test hoe goed ze eruit komen. Echter in alle gevallen zijn ze aan te bevelen volgens de testen ;)
Het probleem is van zulke testen is dat ze een bepaalde type en bepaalde maat testen.
Kan heel goed zijn dat 195/55/R15 goeie banden zijn maar 205/50/R16 complete bagger. Dat is helaas niet afteleiden uit zulke tests ;)

Mocht jij precies dezelfde banden hebben (zelfde maat etc) als de geteste ja dan weet je wel hoe en wat. Laat ik (en vele andere) nou net grotere banden nodig hebben dan gemiddeld getest wordt... heb je dus helemaal geen @&$$@ aan die test :p (ja ok het verteld je koop geen Sunny hahahahahaha)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:49

Sick Nick

Drop the top!

Dat ze die testen blijven doen met 195 bandjes op 15" blijft me ook verbazen, tegenwoordig staat zelfs een beetje middenklasser al op 225 en 17" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 20:39:
[...]

En dat terwijl er ook lieden zijn die vinden dat met winterbanden nu meteen al alles beter is. >:)

Ik vermoed dat ik dit jaar hooguit 3 weken op winterbanden ga rijden.....
Winterbanden [url=sneeuw]bestaan niet[/]. Dat is hersenspoeling!
Grrrrrene schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 22:15:
[...]

Als je van de bandenboer afhankelijk bent om je winterbanden erop te krijgen, snap ik best dat je nu maar vast wisselt. Als er straks 1 sneeuwvlok valt staat heel Nederland bij de bandenboer zo van "Huh, is de zomer alweer voorbij dan?" *. Het effect van winterbanden bij >7C wordt ook flink overdreven met die opmerkingen als "het rubber vliegt om je oren", je zomerbanden zijn <7C ook niet ineens van keihard rubber gemaakt net zo min als winterbanden spontaan in kauwgum veranderen. Dom gezwets dat leuk is voor borrelpraat of bij de verjaardag van tante Jo, maar het heeft weinig met wetenschap te maken. Dat ligt allemaal veel meer genuanceerd.

Ik heb ze er overigens ook nog niet opliggen hoor, ik neem de gok min of meer. Misschien volgende week 's een afspraak maken voor de wissel, 's ochtends is het in ieder geval al relatief koud, ik denk dat het een kwestie van 2-3 weken is tot we 's middags ook met koude temperaturen naar huis rijden :P

* Je weet zelf ook hoe bizar snel het weer in Nederland om kan slaan. Deze week nog tegen de 20C, de week erna nachtvorst, wat sneeuw en je rijdt 's ochtends ineens over een wit winters laken met je zomerbanden.
Mja, die 7-graden-grens is een makkelijke regel. Als het 7 graden is overdag, zal het 's nachts wel rond of onder het vriespunt worden. Dat betekent dus gladheid. En wanneer werken die winterbanden ook weer zo goed?

Oh ja, gladheid ;)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
tdw schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 00:49:
Mja, die 7-graden-grens is een makkelijke regel. Als het 7 graden is overdag, zal het 's nachts wel rond of onder het vriespunt worden. Dat betekent dus gladheid. En wanneer werken die winterbanden ook weer zo goed?

Oh ja, gladheid ;)
*slipperdieslip*

Ach als je na de winter in NL op de sloop kijkt hebben alle autos die van achteren geramd zijn winterbandjes en alle autos die van voren in de kreukels liggen met zomerbandjes ;)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simotion
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-07 17:02
Precies, iemand die niet in winterbanden geloofd heeft ze gewoonweg nog niet op z'n auto gehad met echte gladheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:44
complete onzin zijn winterbanden niet... ze geven je natuurlijk ietjes meer grip, maar bij noodsituaties gaan ook winterbanden je niet helpen ( Overal ligt sneeuw en je ziet opeens een ongeluk voor je gebeuren... ga maar lekker vollop remmen met winterbanden of zomerbanden)

Goede zomerbanden/all-season in combinatie met FWD is prima te doen, mijn vader heeft in zijn 20 jaar als bestuurder nooit winterbanden eronder gezet, ik in mijn anderhalve jaar als bestuurder ook niet. Als je je rijstijl er gewoon op aanpast, is er helemaal niks aan de hand.

In duitsland of andere bergachtige landen... daar word iets meer van je auto gevraagd... daarom is het daar ook verplicht, maar nogmaals in sommige situaties zijn alleen winterbanden niet genoeg ( en heb je toch een sneeuwketting nodig)

Iedereen mag doen wat hij of zij wilt, ik heb niet zoveel geld en zal daarom ook sneller investeren in goede all-season banden dan 1 setje zomerbanden en 1 setje winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
teh_twisted schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 03:34:
[...]

*slipperdieslip*

Ach als je na de winter in NL op de sloop kijkt hebben alle autos die van achteren geramd zijn winterbandjes en alle autos die van voren in de kreukels liggen met zomerbandjes ;)
En alle auto's die aan de zijkant schade hebben zijn degenen die vinden dat ze alleen op de aangedreven as winterbanden hoeven (zoals mijn broer bijvoorbeeld, die vervolgens het hele jaar door met 2x 195/65/15 Snowtrac 3's doorrijd op de vooras van zijn Golf :X).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
FireBladeX schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 08:29:
Goede zomerbanden/all-season in combinatie met FWD is prima te doen, mijn vader heeft in zijn 20 jaar als bestuurder nooit winterbanden eronder gezet, ik in mijn anderhalve jaar als bestuurder ook niet. Als je je rijstijl er gewoon op aanpast, is er helemaal niks aan de hand.
Droom verder. Ik heb de laatste twee winters gruwelijke problemen gehad. Ik hou echt van wat glijwerk, vind ik leuk. Maar als je de totale controle kwijt bent, en met 20 kmh op de snelweg gewoon richting een vrachtwagen glijdt zonder dat je ook maar iets kunt doen.. niet leuk. Het was zo erg vorig jaar dat ik zeker 3 verlofdagen gedurende de winter heb gehad, omdat het gewoon écht te gevaarlijk was met mijn 225/45/17 super sport bandjes.
Ik rij al 17 jaar zonder winterbanden, en ja, vroeger ging het met aangepaste rijstijl. Maar nu zijn de bandjes steeds breder geworden, en het is gewoon niet meer te doen. Mijn vriendin rijdt op winterbanden (lease), mijn vader ook. Be-lache-lijk verschil. Het is het verschil tussen totaal geen controle, of gewoon flink glijden, maar wel met controle.

Ik riep vroeger het zelfde, "ach, beetje aanpassen, geen probleem.". Ben ik twee jaar geleden voor het eerst van terug gekomen, en heb nu maar geinvesteerd. Dit jaar fijn winterbandjes.
_JGC_ schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 08:33:
[...]

En alle auto's die aan de zijkant schade hebben zijn degenen die vinden dat ze alleen op de aangedreven as winterbanden hoeven (zoals mijn broer bijvoorbeeld, die vervolgens het hele jaar door met 2x 195/65/15 Snowtrac 3's doorrijd op de vooras van zijn Golf :X).
LOL :+

[ Voor 12% gewijzigd door UltraSub op 01-11-2011 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
FireBladeX schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 08:29:
...
In duitsland of andere bergachtige landen... daar word iets meer van je auto gevraagd... daarom is het daar ook verplicht, maar nogmaals in sommige situaties zijn alleen winterbanden niet genoeg ( en heb je toch een sneeuwketting nodig)
...
Duitsland is echt niet in zijn geheel een bergachtig land, net als (iets meer dan) dat Nederlad ook heuvelachtige gebieden kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:14
teh_twisted schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 23:01:
[...]

Het probleem is van zulke testen is dat ze een bepaalde type en bepaalde maat testen.
Kan heel goed zijn dat 195/55/R15 goeie banden zijn maar 205/50/R16 complete bagger. Dat is helaas niet afteleiden uit zulke tests ;)

Mocht jij precies dezelfde banden hebben (zelfde maat etc) als de geteste ja dan weet je wel hoe en wat. Laat ik (en vele andere) nou net grotere banden nodig hebben dan gemiddeld getest wordt... heb je dus helemaal geen @&$$@ aan die test :p (ja ok het verteld je koop geen Sunny hahahahahaha)
Dat ben ik wel met je eens, tussen de diverse maten kan wel wat verschil in prestaties zitten. Niet dat het in een andere maat opeens gelijk een slechte band wordt, maar kan dan b.v. wel net buiten de top 5 vallen ipv erin.
De test in de AV is overigens in de maat die ik gebruik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ophidian schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 20:46:

Laat ik het anders stellen: ik heb nog geen test gezien waarin ze bovenaan stonden. Zeker niet van de ADAC en die heb ik allemaal bekeken (voor zover beschikbaar). Ze komen er niet slecht uit maar de eerder genoemde merken zijn over de breedte genomen altijd beter.

Dat ze bij de ene test wel goed zijn op droog en op de andere test alleen goed op sneeuw maakt ze in totaliteit niet goed. In alle tests staat ze maximaal in de middenmoot, ook in de test van de ANWB. Nu begrijp ik wel dat je je eigen aankoop graag goed wilt praten maar volgens de tests zijn er gewoon veel betere alternatieven (ook veel slechter trouwens). En ja, natuurlijk zijn ze aan te raden. Volgens de ANWB is alles vanaf twee sterren aan te raden, ze hebben drie sterren van de vijf. Geen slechte band dus maar wees realistisch en roep niet dat ze de 'betere' winterbanden maken, want dat is gewoon onzin. :)

Elke band heeft inderdaad zijn tekortkomingen, in het wisselvallige Nederlandse klimaat kan je dan ook beter een band nemen die op alle fronten minimaal redelijk presteert. Een band die alleen op sneeuw heel goed is maar bij nat of droog niet goed presteert is in mijn ogen een minder verstandige keuze. Plus het feit dat je daarmee de winterbandenhaters gelijk geeft in het feit dat de gewone banden beter zijn in grote delen van de winter. :+
teh_twisted schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 23:01:

Er zit een kern van waarheid in maar je moet het ook niet overdrijven. Merken/types die op verschillende tests in verschillende maten goed uit de bus komen gaan in een afwijkende maat niet ineens een écht slechte keuze zijn. De uitslag zal misschien wat verschillen in andere maten maar het principe achter de banden blijft prima. Het gaat uiteindelijk om gemiddelden.

Daarnaast zou je dan ook dezelfde auto moeten hebben met dezelfde belading, anders heb je ook al niets aan de tests. Want ook die zaken zijn zeker van invloed op het resultaat. Dus ja, je moet een test zeker met een pak zout nemen, maar ze blijven wel een leuke leidraad in het maken van je keuze.

[ Voor 24% gewijzigd door Gonadan op 01-11-2011 09:20 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gonadan schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 09:17:
[...]

Laat ik het anders stellen: ik heb nog geen test gezien waarin ze bovenaan stonden. Zeker niet van de ADAC en die heb ik allemaal bekeken (voor zover beschikbaar). Ze komen er niet slecht uit maar de eerder genoemde merken zijn over de breedte genomen altijd beter.

Dat ze bij de ene test wel goed zijn op droog en op de andere test alleen goed op sneeuw maakt ze in totaliteit niet goed. In alle tests staat ze maximaal in de middenmoot, ook in de test van de ANWB. Nu begrijp ik wel dat je je eigen aankoop graag goed wilt praten maar volgens de tests zijn er gewoon veel betere alternatieven (ook veel slechter trouwens). En ja, natuurlijk zijn ze aan te raden. Volgens de ANWB is alles vanaf twee sterren aan te raden, ze hebben drie sterren van de vijf. Geen slechte band dus maar wees realistisch en roep niet dat ze de 'betere' winterbanden maken, want dat is gewoon onzin. :)

Elke band heeft inderdaad zijn tekortkomingen, in het wisselvallige Nederlandse klimaat kan je dan ook beter een band nemen die op alle fronten minimaal redelijk presteert. Een band die alleen op sneeuw heel goed is maar bij nat of droog niet goed presteert is in mijn ogen een minder verstandige keuze. Plus het feit dat je daarmee de winterbandenhaters gelijk geeft in het feit dat de gewone banden beter zijn in grote delen van de winter. :+

[...]

Er zit een kern van waarheid in maar je moet het ook niet overdrijven. Merken/types die op verschillende tests in verschillende maten goed uit de bus komen gaan in een afwijkende maat niet ineens een écht slechte keuze zijn. De uitslag zal misschien wat verschillen in andere maten maar het principe achter de banden blijft prima. Het gaat uiteindelijk om gemiddelden.

Daarnaast zou je dan ook dezelfde auto moeten hebben met dezelfde belading, anders heb je ook al niets aan de tests. Want ook die zaken zijn zeker van invloed op het resultaat. Dus ja, je moet een test zeker met een pak zout nemen, maar ze blijven wel een leuke leidraad in het maken van je keuze.
Met het oog hierop; als ik moet keizen, maak ik eigenlijk altijd de keuze voor de top-banden die het het beste doen op nat en droog. Dan lever ik liever wat in op Sneeuwprestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:18
UltraSub schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 08:40:
[...]
Droom verder. Ik heb de laatste twee winters gruwelijke problemen gehad. Ik hou echt van wat glijwerk, vind ik leuk. Maar als je de totale controle kwijt bent, en met 20 kmh op de snelweg gewoon richting een vrachtwagen glijdt zonder dat je ook maar iets kunt doen.. niet leuk. Het was zo erg vorig jaar dat ik zeker 3 verlofdagen gedurende de winter heb gehad, omdat het gewoon écht te gevaarlijk was met mijn 225/45/17 super sport bandjes.

Ik rij al 17 jaar zonder winterbanden, en ja, vroeger ging het met aangepaste rijstijl. Maar nu zijn de bandjes steeds breder geworden, en het is gewoon niet meer te doen. Mijn vriendin rijdt op winterbanden (lease), mijn vader ook. Be-lache-lijk verschil. Het is het verschil tussen totaal geen controle, of gewoon flink glijden, maar wel met controle.
Oftewel jij hebt nu een auto met sportbandjes eronder die heel breed zijn en waarschijnlijk ook nog eens zo zijn dat ze op droog/nat asfalt heel goed presteren (wat meestal betekend dat ze op sneeuw/ijs juist heel slecht presteren). Dan is het voor jou inderdaad geen kwestie van aanpassen meer maar moet je wel andere banden eronder leggen.

Ga dan echter niet zeggen dat dit voor iedereen geldt. Ik heb pas sinds vorig jaar winterbanden (vrouw moet veel rijden), maar de jaren ervoor heb ik op mijn zomerbanden ook nooit problemen gehad (185/65 R14) en ook toen ben ik op de meest winterse dagen gewoon de weg op geweest.

Maar ik blijf het zeggen, de zin van winter/zomerbanden is gewoon een persoonlijke keuze afhankelijk van heel veel factoren (moet je altijd per se rijden, hoe veel/ver moet je rijden, type/maat van de banden die je er standaard onder hebt liggen, wat vind je zelf fijner etc.)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Gonadan schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 09:17:
[...]

[...]

Wat is dit nou weer voor slap lul verhaal? Eerst zeg je dat je naar de testen moet kijken en dat de nokians het daarin niet zo goed doen. Overigens niet waar, ze doen het gewoon prima, eindigen over het algemeen in de top 5 en als je de prijs meeneemt dan is het gewoon een goede keuze. Vervolgens zeg je, dat die testen nergens op slaan en je ze hooguit als leidraad kan aanhouden.

Voor je ook richting mij begint over goedpraten aankoop, ik heb ze niet, ik rij op de genoemde bridgestones, deze zaten al bij de auto en zijn nog lang niet af. Maar afgaande op de test in AV zou ik voor de nokians gaan als ik nieuwe banden nodig zou hebben. De beste op sneeuw, op nat iets minder maar nog steeds bovengemiddeld en ook goed op droog. Als je dan naar de prijs gaat kijken kun je er niet omheen, ze zij gewoon per band 30 euro goedkoper als de rest v/d top 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
redwing schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 10:01:
[...]

Oftewel jij hebt nu een auto met sportbandjes eronder die heel breed zijn en waarschijnlijk ook nog eens zo zijn dat ze op droog/nat asfalt heel goed presteren (wat meestal betekend dat ze op sneeuw/ijs juist heel slecht presteren). Dan is het voor jou inderdaad geen kwestie van aanpassen meer maar moet je wel andere banden eronder leggen.
Fully agree! ;)
Ga dan echter niet zeggen dat dit voor iedereen geldt. Ik heb pas sinds vorig jaar winterbanden (vrouw moet veel rijden), maar de jaren ervoor heb ik op mijn zomerbanden ook nooit problemen gehad (185/65 R14) en ook toen ben ik op de meest winterse dagen gewoon de weg op geweest.
Je hebt gelijk, misschien iets te kort door de bocht. Niet voor iedereen. Maar zoals hier in het topic ook al erg duidelijk wordt, 225/45/17 is geen grote maat (meer), maar is vrij common geworden. Heel veel middenklassers hebben sinds de laatste 5 jaar dit als standaard maat. Vandaar dat ik redeneer dat heel veel mensen dit probleem nu ook moeten hebben. Dat mijn banden dan inderdaad afgestemd zijn op droog, warm weer, ja dat helpt niet. Maar ik ga er wel vanuit dat het merendeel van de mensen in deze maat een vergelijkbaar probleem zal hebben. Dat maakt de situatie er niet veiliger op.
Maar ik blijf het zeggen, de zin van winter/zomerbanden is gewoon een persoonlijke keuze afhankelijk van heel veel factoren (moet je altijd per se rijden, hoe veel/ver moet je rijden, type/maat van de banden die je er standaard onder hebt liggen, wat vind je zelf fijner etc.)
Ook agreed. Zelf fijner is echter subjectief. Als je nog nooit met winterbanden hebt gereden in de sneeuw, weet je ook het verschil niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 15:35
Als je kijkt naar verschillende tests zie je gewoon dat de slechte winterbanden veel beter zijn dan de beste zomerbanden. Moet er natuurlijk wel sneeuw liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

melcon schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 10:09:
Wat is dit nou weer voor slap lul verhaal? Eerst zeg je dat je naar de testen moet kijken en dat de nokians het daarin niet zo goed doen. Overigens niet waar, ze doen het gewoon prima, eindigen over het algemeen in de top 5 en als je de prijs meeneemt dan is het gewoon een goede keuze. Vervolgens zeg je, dat die testen nergens op slaan en je ze hooguit als leidraad kan aanhouden.
Kom maar op met die tests dan, ik heb ze niet gezien en ben erg benieuwd. Mijn reactie was, zoals je kunt lezen, een reactie op iemand die aan de hand van tests beweert dat de Nokians de betere winterbanden zijn. Dit beweer jij nu ook maar is uit geen enkele test te halen die ik gevonden heb. Nogmaal, laat maar zien als je het zo zeker weet.

Daarnaast ben ik inderdaad van mening dat je niet alles aan zo'n test moet ophangen. Het is een indicatie gemaakt met een bepaalde combinatie van omstandigheden, auto en bandenmaat. Dat maakt het geen absolute waarheid maar gewoon een gemiddelde leidraad. Ik zie niet in waarom dat niet strookt met mijn eerdere verhaal over de resultaten van een test.

Voordat je begint over slappe lulverhalen moet je misschien zelf even met inhoudelijke informatie komen en even beter lezen. Je lijkt je nogal persoonlijk aangevallen te voelen, waarom? :)
Voor je ook richting mij begint over goedpraten aankoop, ik heb ze niet, ik rij op de genoemde bridgestones, deze zaten al bij de auto en zijn nog lang niet af. Maar afgaande op de test in AV zou ik voor de nokians gaan als ik nieuwe banden nodig zou hebben. De beste op sneeuw, op nat iets minder maar nog steeds bovengemiddeld en ook goed op droog. Als je dan naar de prijs gaat kijken kun je er niet omheen, ze zij gewoon per band 30 euro goedkoper als de rest v/d top 5.
Je kiest dus vanwege het geld voor een minder goede band, prima, maar beweer niet dat het de betere winterbanden zijn. Dat is gewoonweg niet waar, tenzij je nu anders aan kunt tonen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 15-09 16:02
Gonadan schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 10:27:
[...]
[...]

Je kiest dus vanwege het geld voor een minder goede band, prima, maar beweer niet dat het de betere winterbanden zijn. Dat is gewoonweg niet waar, tenzij je nu anders aan kunt tonen.
Defineer "Minder Goed"?

Top 5 is i.m.o. gewoon goed en als ze dan nog eens gemiddeld 30 euro goedkoper zijn dan de overige in de top 5 ben je toch dief van je eigen portomonee? Dat is toch het hele punt? Dat de banden die melcon aanhaalt simpelweg de beste prijs kwaliteit hebben volgens meerdere tests? :)

No Offence maar gooi jij ook de beste olie in je auto? ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dat de top5 per definitie goed zou zijn zou ik niet durven zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Het heeft niet echt veel met goed praten te maken, naar mijn mening zijn het prima winterbanden. Ik wil juist de beste prestaties in de sneeuw, daar neem ik immers winterbanden voor. Als het alleen maar nat is, dan kan ik mijn Continentals er wel onder houden. Echter zijn er meer tests dan de ANWB en de ADAC en ze komen er gewoon prima uit. Sowieso wisselen de plaatsen bij elke test en gemiddeld genomen doen ze het gewoon prima.

http://www.testberichte.d...55-r16-h-testbericht.html staan ook enkele tests op van andere magazines en ook voor andere banden.

Echter heeft elke winterband zijn tekortkomingen en als je daar rekening mee houdt rij je gewoon veilig rond. Dat hij bij nat wat minder hard door de bochten kan interesseert me niets, ik ben een rustige rijder en hou er dan gewoon rekening mee. Bij alle hellingen die ik tegenkom wil ik gewoon dat hij stil blijft staan op sneeuw en ijs en niet dat hij gaat glijden zoals de Michelins onder mijn 206 deden. Ik ben tevreden ermee en dat is imo belangrijker.

Overigens heb ik niet verkondigd dat Nokians de beste winterbanden zijn, ik vind het prima banden. ;)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ophidian schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 11:07:
[...]

Ik wil juist de beste prestaties in de sneeuw, daar neem ik immers winterbanden voor. Als het alleen maar nat is, dan kan ik mijn Continentals er wel onder houden.
Helaas is het winterseizoen 10% sneeuw, rest is gewoon nat :+
Of ga je iedere ochtend bekijken of er sneeuw ligt of dat het nat is en dan de juiste set voor die dag kiezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 15-09 16:02
begintmeta schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 10:51:
Dat de top5 per definitie goed zou zijn zou ik niet durven zeggen.
Wat is jou definitie van "Goed" dan?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Gonadan schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 10:27:
[...]
Daarnaast ben ik inderdaad van mening dat je niet alles aan zo'n test moet ophangen. Het is een indicatie gemaakt met een bepaalde combinatie van omstandigheden, auto en bandenmaat. Dat maakt het geen absolute waarheid maar gewoon een gemiddelde leidraad. Ik zie niet in waarom dat niet strookt met mijn eerdere verhaal over de resultaten van een test.

Voordat je begint over slappe lulverhalen moet je misschien zelf even met inhoudelijke informatie komen en even beter lezen. Je lijkt je nogal persoonlijk aangevallen te voelen, waarom? :)

[...]

Dat is al een betere omschrijving dan die je eerst geeft, daar zeg je eerst zie test, vervolgens zeg je, test is onzin. Verder niets persoonlijks maar vond het nogal tegengesteld wat je schreef.

Zoals al aangegeven, het is niet een minder goede band, het is een band die gewoon bij de betere (dus niet beste, er is geen beste, een band is altijd een compromis)zit. Als die band dan kan meekomen met de top 5 en vervolgens per band ook nog aanzienlijk goedkoper is... zie stuk hierboven, iets met dief en portemenee ;)

In de AV komen ze er dus zeer goed uit, maar b.v. ook in het Duitse Sportauto (Best of test zelfs).

En kwa regen, zo vaak regent het niet in NL, en ze doen het niet slecht in regen, gewoon iets minder goed als de rest van de top 5 maar wel beter als gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
UltraSub schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 11:15:
[...]

Of ga je iedere ochtend bekijken of er sneeuw ligt of dat het nat is en dan de juiste set voor die dag kiezen ;)
Als ik dat de laatste twee jaar hier bekijk, klopt er maar weinig van die 10%. Volgens het KNMI ook 50 dagen met sneeuw op het wegdek hier van de 4 maanden dat ze eronder liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

50 dagen met sneeuw zegt niet dat er 50 dagen sneeuw op de weg ligt. Al met al zul je gemiddeld genomen meer droog of nat rijden. Ik denk dus dat je met een band met goede nat en droog eigenschappen beter af bent in Nederland dan met de beste sneeuwband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
KillaZ schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 11:23:
... Wat is jou definitie van "Goed" dan?
De te beoordelen eigenschap meer dan een of twee standaardafwijkingen beter dan het gemiddelde bijvoorbeeld. Als je de top5 als goed ziet kan je alsnog een gemiddelde of slechter dan gemiddelde band goed vinden, Maar ik heb geen standaardrecept voor wat ik wanneer goed vind.

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 01-11-2011 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:17

PauseBreak

derp!

epic_gram schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 17:30:
schwalbe heeft nu ook winterbanden voor op de fiets, met metalen pinnen. :)

[...]

[afbeelding]

Houd er wel rekening mee dat je een iets smaller bandje moet kopen, deze vallen namelijk altijd iets breder. Voor de normale 37 622 bandjes die meestal om fietsen zitten bijvoorbeeld, moet je ze van 2 mm dunner nemen. Ze zijn wel iets duurder dan een gewone band. Deze zit nu op de 59 euro, terwijl het een gewone schwalbe maraton plus is die normaal 36,90 kost. Alleen dan nu met spijkertjes.
Zijn deze banden eigenlijk wel road legal? Onder auto's mag je geen spikes gooien, maar hoe zit dat met de fiets?

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

KillaZ schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 10:33:
Defineer "Minder Goed"?

Top 5 is i.m.o. gewoon goed en als ze dan nog eens gemiddeld 30 euro goedkoper zijn dan de overige in de top 5 ben je toch dief van je eigen portomonee? Dat is toch het hele punt? Dat de banden die melcon aanhaalt simpelweg de beste prijs kwaliteit hebben volgens meerdere tests? :)

No Offence maar gooi jij ook de beste olie in je auto? ;)
Ze halen de top vijf niet, ze halen net aan de top 10. Daarbij weerleg ik de claim dat ze de betere winterbanden maken, ik beweer nergens dat je ze niet moet kopen.

Prijs/kwaliteit verhouding is overigens iets wat niet altijd de beste leidraad is, maar dat is een andere discussie. ;)
Ophidian schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 11:07:
Het heeft niet echt veel met goed praten te maken, naar mijn mening zijn het prima winterbanden. Ik wil juist de beste prestaties in de sneeuw, daar neem ik immers winterbanden voor. Als het alleen maar nat is, dan kan ik mijn Continentals er wel onder houden. Echter zijn er meer tests dan de ANWB en de ADAC en ze komen er gewoon prima uit. Sowieso wisselen de plaatsen bij elke test en gemiddeld genomen doen ze het gewoon prima.

http://www.testberichte.d...55-r16-h-testbericht.html staan ook enkele tests op van andere magazines en ook voor andere banden.
Je ziet weinig van de testen maar aan eindrang halen ze daar inderdaad wel in de helft van de keren de top 5, in de andere helft van de keren staan ze trouwens bijna onderaan dus gemiddeld blijft het imo gewoon middenmoot.
Echter heeft elke winterband zijn tekortkomingen en als je daar rekening mee houdt rij je gewoon veilig rond. Dat hij bij nat wat minder hard door de bochten kan interesseert me niets, ik ben een rustige rijder en hou er dan gewoon rekening mee. Bij alle hellingen die ik tegenkom wil ik gewoon dat hij stil blijft staan op sneeuw en ijs en niet dat hij gaat glijden zoals de Michelins onder mijn 206 deden. Ik ben tevreden ermee en dat is imo belangrijker.

Overigens heb ik niet verkondigd dat Nokians de beste winterbanden zijn, ik vind het prima banden. ;)
Het zijn ook prima banden, maar als je zegt 'de betere' dan bedoel je meer dan middenmoot of tegen de top vijf aan hikken. Uiteindelijk maakt het ook geen donder uit, er is geen test die ze afraadt dus ze zijn gewoon geschikt voor gebruik.
melcon schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 11:23:
Dat is al een betere omschrijving dan die je eerst geeft, daar zeg je eerst zie test, vervolgens zeg je, test is onzin. Verder niets persoonlijks maar vond het nogal tegengesteld wat je schreef.
Die nuancering had je ook al op mijn eerdere post kunnen aanbrengen, maar misschien kwam hij anders over dan bedoeld.
Zoals al aangegeven, het is niet een minder goede band, het is een band die gewoon bij de betere (dus niet beste, er is geen beste, een band is altijd een compromis)zit. Als die band dan kan meekomen met de top 5 en vervolgens per band ook nog aanzienlijk goedkoper is... zie stuk hierboven, iets met dief en portemenee ;)

In de AV komen ze er dus zeer goed uit, maar b.v. ook in het Duitse Sportauto (Best of test zelfs).

En kwa regen, zo vaak regent het niet in NL, en ze doen het niet slecht in regen, gewoon iets minder goed als de rest van de top 5 maar wel beter als gemiddeld.
Nogmaals, het is zeker geen slechte band, maar ook niet een van de betere. Het is gewoon een gemiddeld goede band, prima geschikt voor gebruik dus. Zeker als je inderdaad prijs/kwaliteit belangrijk vindt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Dan denk ik dat we gewoon een definitie verschil hebben ;)

Hij kwam in je eerdere post inderdaad anders over bij mij. Uiteraard gaat de prijs mee in de keuze naast de andere eigenschappen, ben niet gek ofzo ;) Als je voor 30 euro minder per band een band kan krijgen die gewoon 95 tot 100% v/d prestaties v/d top 5 biedt dan komen ze gewoon op de short list.

[ Voor 4% gewijzigd door melcon op 01-11-2011 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
UltraSub schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 11:15:
[...]

Dat is een beetje flauw gesteld natuurlijk. Het verschil op droog wegdek is relatief klein, bovendien beperkt een winterband je niet bij normaal rijden in omstandigheden waar een zomerband beter zou presteren, terwijl een zomerband veel minder grip heeft en dus gevaarlijker is in de sneeuw dan een winterband. Natuurlijk kun je op beide anticiperen, maar met allerlei winterbanden in het verkeer zul je met een zomerband echt flink afstand moeten houden op sneeuw, terwijl je met winterbandeop een droog wegdek vrij normaal kunt rijden en alleen in extreme omstandigheden wellicht remweg tekort komt (nogmaals: dat nadeel is in verhouding bij droog weer veel kleiner dan het voordeel bij sneeuw).

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Mee eens, zie ook de smiley's ;)
Maar volgens mij scheelde het in remweg wel wat meer hoor, weet niet waar ik dat ook alweer ergens heb gezien. Het gaat mij er om dat een foekiemoekie band in sneeuw best aardig kan zijn (relatief tov zomerband veel beter natuurlijk), maar dat diezelfde foekiemoekie banden fiks inleveren in performance op droog. En dan is een zomerband die op droog goed presteert, zelfs met lagere temperaturen wellicht een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Uiteraard, maar een slechte winterband vergelijken met een goede gewone band is natuurlijk nooit eerlijk. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 15:35
Maar iemand hier ooit de vergelijking gemaakt tussen de nummer 1 en de nummer 5 bijv. Want hoeveel verschillende die van elkaar dan wel eigenlijk?

De banden die ik heb gehaald komen niet in de top 5 voor maar de gemiddelde remweg was maar 10cm langer dan de nummer 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tdw schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 00:49:
[...]

Winterbanden [url=sneeuw]bestaan niet[/]. Dat is hersenspoeling!
Zover gaat die hersenspoeling al..... >:)

Ik bedoelde natuurlijk: sneeuwbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Grrrrrene schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 13:41:
[...]

Dat is een beetje flauw gesteld natuurlijk. Het verschil op droog wegdek is relatief klein, bovendien beperkt een winterband je niet bij normaal rijden in omstandigheden waar een zomerband beter zou presteren, terwijl een zomerband veel minder grip heeft en dus gevaarlijker is in de sneeuw dan een winterband.
Waarbij je wel mee moet nemen dat je veel minder op sneeuw dan op een droge/natte weg zult rijden ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
Heb vorige maand mooie originele 17" bmw velgen gekocht en daar zitten nog winterbanden om Continental voor 205 en achter 235. Daar zit nog ~6mm op. Volgend jaar kan ik de huidige 16" gebruiken voor de winter. Ik heb de pirelli sottozero 16" 215\55 93h gekocht. Die kwamen prima uit de bus.

Ga ze er pas onder zetten als het niet boven de ~5gr komt. winterbanden aka sneeuwbanden zijn geen hersftbanden B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom niet gewoon sneeuw als monteerkriterium.
Op een kouwe weg doet alles het , van slick tot kleef naar terrein via spike terug naar zomer naar banden.
Een band wordt warm door het rijden, ook bij -5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
redwing schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 15:51:
[...]

Waarbij je wel mee moet nemen dat je veel minder op sneeuw dan op een droge/natte weg zult rijden ;)
Dat kan je niet zo hard zeggen. Mijn vriendin rijdt voornamelijk binnendoor en de ervaring van de laatste paar jaar is dat het zout binnen 2-3 dagen op is en dat juist de besneeuwde wegen zijn. Vorig jaar heeft ze continu alleen maar besneeuwde wegen gehad hier in de regio. Verschilt dus gewoon per persoon hoeveel je op wat rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ook over 3 maanden gezien? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
In 2010 hadden we tussen november en eind februari hier 41 sneeuwdekdagen, waarbij er dus sneeuw ligt. Het ligt aan de winter, maar als ik 2010 als voorbeeld pak, valt dat veel minder wel mee in mijn geval.

Grappig, lees dat we maar 2 dagen sneeuw vrij hadden in december 2010 :P

[ Voor 18% gewijzigd door Ophidian op 01-11-2011 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:23
Even een kick vraagje tussendoor voor de banden experts, ik zoek een paar goed zomerbanden maat 205/55r16 91 daar de mijn voor goed versleten zijn. De anwb heeft echter niet getest met deze maat, bovendien zijn er zoveel types...

http://ssl.delti.com/cgi-...=15&weiter=0#Speedubgrade

Mijn voorkeur gaat uit naar de Pirelli Cinturato P7 maar welke uit bovenstaand lijstje is dan de beste keuze?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ophidian schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 16:28:
In 2010 hadden we tussen november en eind februari hier 41 sneeuwdekdagen, waarbij er dus sneeuw ligt. Het ligt aan de winter, maar als ik 2010 als voorbeeld pak, valt dat veel minder wel mee in mijn geval.

Ach , dat zijn worst case scenario cijfers.
Zodra de sneeuw niet meer valt en de strooiwgagens en het verkeer hun werk hebben gedaan, is er van hinderlijke sneeuw alleen nog sprake in enkele achtergebleven wijken en -parkeerplaatsten.
Veruit de meeste wegen zijn na een paar dagen alweer goed berijdbaar (tenzij het hard vriest, maar dan heb je een ijslaag waar een sneeuwband ook niet veel doet, dan wordt het spijkerbanden zoeken...)
Dat de weilanden nog vol sneeuw liggen boeit niet heel erg >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je moet gewoon altijd kijken wat in je eigen situatie zinvol is, een algemeen geldige regel is niet makkelijk te geven (al denken o.a. de Duitsers daar klaarblijkelijk anders over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Ophidian schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 16:21:
[...]

Dat kan je niet zo hard zeggen. Mijn vriendin rijdt voornamelijk binnendoor en de ervaring van de laatste paar jaar is dat het zout binnen 2-3 dagen op is en dat juist de besneeuwde wegen zijn. Vorig jaar heeft ze continu alleen maar besneeuwde wegen gehad hier in de regio. Verschilt dus gewoon per persoon hoeveel je op wat rijdt.
Klopt, precies wat ik zelf ook iedere keer zeg, ik had het inderdaad iets anders moeten verwoorden :)
begintmeta schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 16:58:
(al denken o.a. de Duitsers daar klaarblijkelijk anders over).
Maar daar is het weer dan ook wat extremer dan hier. Verder is de regel niet dat je verplicht winterbanden moet hebben. Ze zeggen dat je verplicht bent winterbanden te gebruiken als het winters weer is. Oftewel als je die dagen de auto kunt laten staan mag je ook daar op je normale banden blijven rijden.

[ Voor 30% gewijzigd door redwing op 01-11-2011 17:00 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
redwing schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 16:59:
... Maar daar is het weer dan ook wat extremer dan hier. ...
Ik denk dat ook dat lastig is in zijn algemeenheid zo te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 16:52:
[...]

Ach , dat zijn worst case scenario cijfers.
Zodra de sneeuw niet meer valt en de strooiwgagens en het verkeer hun werk hebben gedaan, is er van hinderlijke sneeuw alleen nog sprake in enkele achtergebleven wijken en -parkeerplaatsten.
Veruit de meeste wegen zijn na een paar dagen alweer goed berijdbaar (tenzij het hard vriest, maar dan heb je een ijslaag waar een sneeuwband ook niet veel doet, dan wordt het spijkerbanden zoeken...)
Dat de weilanden nog vol sneeuw liggen boeit niet heel erg >:)
Was dat nou niet net het probleem vorig jaar? Het strooizout was op. En laat nou net een van de eerste gemeentes waar dat op was, de gemeente Hilversum zijn. Hilversum is een puinhoop geweest afgelopen winter, de goedberijdbare wegen voor auto en fiets waren ver te zoeken. De tunnel onder het spoor door werd gemeden omdat die glad was. Wat betreft worst-case, de winter ervoor was het niet veel beter.

Nee, hier liggen ze er lekker onder. Vervangen als het gaan sneeuwen voor de deur kan niet bij mijn appartement en met ijskoude vingers proberen die bouten weer in de velg te frummelen, mij niet gezien. Zo is ieder vrij om zijn eigen mening\idee te hebben en een absolute waarheid bestaat er niet ook al wordt dat soms hier wel een beetje zo neergezet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Welnee, ook toen er voldoende zout was zijn er heel veel wegen dagenlang slecht geweest. Ook binnen bebouwde kom. Alleen de doorgaande wegen waren sneller schoon. Hij blijft echter aan zijn mantra vasthouden en gezien zijn smiley en de intonatie probeert hij nog steeds mensen op de kast te krijgen in plaats van serieus te discussiëren. Laat maar gaan.

Mijn ervaring was ook dat veel straten besneeuw waren en dat de schone straten nog vaak last hadden van rondslingerende brokken. Uiteindelijk lijkt het ook wel alsof gemeenten het zout gewoon hamsteren en alleen de broodnodige wegen echt goed sneeuwvrij maken. Daarbij zijn er ook zat weken geweest waarbij het gewoon bijna dagelijks sneeuwde, veel succes dan met je zout. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Mee eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
begintmeta schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 17:02:
[...]

Ik denk dat ook dat lastig is in zijn algemeenheid zo te stellen.
Ja, maar je snapt natuurlijk ook wel dat je dat soort regels moeilijk alleen voor bepaalde delen van een land in kunt stellen. Als 90% van het land er last van heeft zal die 10% zich aan moeten passen. In Nederland is de sneeuw echter veelal meer plaatselijker en heeft het weinig zin winterbanden verplicht te stellen.
Gonadan schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 19:22:
Uiteindelijk lijkt het ook wel alsof gemeenten het zout gewoon hamsteren en alleen de broodnodige wegen echt goed sneeuwvrij maken. Daarbij zijn er ook zat weken geweest waarbij het gewoon bijna dagelijks sneeuwde, veel succes dan met je zout. :D
Binnenwegen waar niet veel verkeer op zit krijg je haast niet schoon met zout. Dat moet er nl. goed ingereden worden en zonder verkeer gaat dat niet. Veelal heeft het dan ook weinig nut om daar te strooien. Hetzelfde geldt voor als het blijft sneeuwen, zolang er genoeg verkeer over heen gaat blijft de weg goed begaanbaar. Als het te hard gaat sneeuwen of er te weinig verkeer over heen rijdt ligt het zo dicht.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

redwing schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 19:29:
Binnenwegen waar niet veel verkeer op zit krijg je haast niet schoon met zout. Dat moet er nl. goed ingereden worden en zonder verkeer gaat dat niet. Veelal heeft het dan ook weinig nut om daar te strooien. Hetzelfde geldt voor als het blijft sneeuwen, zolang er genoeg verkeer over heen gaat blijft de weg goed begaanbaar. Als het te hard gaat sneeuwen of er te weinig verkeer over heen rijdt ligt het zo dicht.
Sowieso gaat zout niet heel veel helpen als er een dikke laag sneeuw ligt en er nog niet geschoven wordt. Je ziet heel veel wegen waar nog best veel verkeer overheen gaat maar waar de sneeuw gewoon tot dikke laag is aangereden. Daar moet echt eerst een flinke schuiver overheen voordat je de weg schoon krijgt. Mocht het dan inderdaad af en toe nog even flink sneeuwen dan is het gewoon niet bij te houden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:23
Volgens mij rijden in de meeste gemeentes geeneens goede schuivers rond.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ophidian schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 16:28:

Ja, maar dat zegt niks over de toestand van de weg. Er zijn echt geen 41 dagen witte wegen geweest, of nog niet eens met sneeuw prut op de weg, geloof ik niet. :)
Cobb schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 16:44:
Even een kick vraagje tussendoor voor de banden experts, ik zoek een paar goed zomerbanden maat 205/55r16 91 daar de mijn voor goed versleten zijn. De anwb heeft echter niet getest met deze maat, bovendien zijn er zoveel types...

http://ssl.delti.com/cgi-...=15&weiter=0#Speedubgrade

Mijn voorkeur gaat uit naar de Pirelli Cinturato P7 maar welke uit bovenstaand lijstje is dan de beste keuze?
offtopic:
Bridgestone Potenza RE050A of Potenza S02 als je wil sturen :)
Oh wacht.. Pirelli. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door UltraSub op 01-11-2011 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Oh wacht.. Pirelli. ;)
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Die bij mij zitten eronder. Die stomme rotzomderbanden waren helemaal op dus dat reed voor geen meter, die winterbanden zijn nu echt een verademing :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:31
UltraSub schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 20:23:
[...]

offtopic:
Bridgestone Potenza RE050A of Potenza S02 als je wil sturen :)
Oh wacht.. Pirelli. ;)
offtopic:
Waarom RE050A aanbevelen, is toch zeer middelmatig bandje?

http://www.tirerack.com/i..._d3/CandD_gy_f1_gs_ds.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
offtopic:
Omdat zijn lijstje alleen over Pirelli ging en ik met wat anders kwam... Niks tegen Pirelli, zo bedoelde ik dat niet..
kwiebus schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 20:58:
[...]

offtopic:
Waarom RE050A aanbevelen, is toch zeer middelmatig bandje?

http://www.tirerack.com/i..._d3/CandD_gy_f1_gs_ds.pdf
offtopic:
Ik heb die band gehad, en zelden zo'n fijne band gehad. De vaagheid die ze beschrijven in die test heb ik nooit gemerkt, sterker nog, ik voelde precies wat de boel deed. Grenzen waren perfect te berijden, bandje gaf perfect aan wanneer wat wandelen over zou gaan in glijden. Goede controle, hele stijve wangen. Zo stijf dat ze bijna niet om de velg te krijgen waren :X
Resultaat messcherp insturen. Normaal heb je met zo'n stijve wang geen duidelijke grensweergave, ze gaan ineens. En dát deed deze band nou net niet. Controle controle controle. Was perfect. Remmen, mooi gecontroleerd. Ook bij hard remmen onder scherp insturen. Controle op nat was beter dan de meeste banden die ik heb gehad. Remweg bij nat was zozo. Alles bij elkaar opgeteld, ik snap de test dan ook niet zo. Had ik nooit verwacht die uitkomst.. Slijten wel hard. Maar ja, dat heb je met grip :(

On-topic, winterbandjes.
Heb met online-velgen.nl gemailed. Ze zeiden dat als de Dunlop 3D ineens niet meer op de site was, dat hij dan niet meer te krijgen was. Maar als ik hem nog had kunnen bestellen, dan zou hij voor mij wel besteld zijn. Krijg er niet het beste gevoel bij, maar ik laat het nog even lopen. Donderdag nog geen telefoontje, dan ga ik bellen. Straks komt het niet goed, en kan ik de hoofdprijs betalen omdat verder nergens meer iets te krijgen is. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
[...]

Ja, maar dat zegt niks over de toestand van de weg. Er zijn echt geen 41 dagen witte wegen geweest, of nog niet eens met sneeuw prut op de weg, geloof ik niet. :)
Wordt een beetje een welles-nietes discussie zo. Mijn ervaring is dat de wegen hier ruimschoots 30 dagen slecht zijn geweest. En hier is dan in het midden van het land.

Het regent inmiddels goed hier, dus was benieuwd hoe de Nokians dan zouden bevallen. Op een achteraf weggetje hier dus aantal maal noodstop gemaakt. ABS heeft niet in gegrepen en de bochtjes greep ie zich in vast. Nou is het absoluut niet objectief, maar voor mijn rijstijl zijn ze dus goed ;) Noodstopfunctie werkt ook heb ik nu ondervonden :9~ Als je keihard remt van 80-0 gaan de knipperlichten automatisch aan en dat deden ze ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001

Sick Nick

Drop the top!

Vandaag ook m'n set Continental WinterContacts opgehaald. Volgende week maar eens de SportContacts er onder vandaan halen. Ga dan wel van 225/45/17 en 245/40/17 naar 205/55/16 rondom :+ Maar goed, dan kom ik als het gaat sneeuwen misschien een keertje wel weg uit een parkeervak zonder debiele kunsten uit te moeten halen.... Als het eenmaal rijd dan gaat het op de SportContacts prima maar weg komen uit een dik pak sneeuw is semi-onmogelijk met m'n auto (achterwielaandrijving).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ligt eraan waar je komt. Als je alleen over de autosnelweg rijdt dan zul je weinig problemen hebben. Maar de straat voor mijn huis zal best 41 dagen lang onder de sneeuw en ijs gelegen hebben.
En dat is genoeg kans om heel wat brokken te maken.
En als ik zoals vorig jaar op een parkeerplaats in Kerkrade sta en ik kom niet weg op zomerbanden, dan ga ik echt wel weer terug naar winterbanden.

YMMV, maar ik vond het altijd uitermate prettig rijden met winterbanden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier in Canada weten ze het iig leuk te verkopen.
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=QsxV49pmnL8]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.baars
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-01-2023
Nog net op tijd de laatste Goodyear Ultragrip 8 banden (195/60 R15) op POPGOM.nl besteld en zitten er nu een weekje onder. Wel duidelijk meer lawaai dan m'n Pirelli zomerbanden maar voor de rest topeigenschappen. Volgens mij ook als een na beste getest door de ANWB, als je ze voor een mooi prijsje kunt krijgen zou ik ze zeker aanschaffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

d.baars schreef op woensdag 02 november 2011 @ 10:46:
. Wel duidelijk meer lawaai dan m'n Pirelli zomerbanden maar voor de rest topeigenschappen.
Nu ben ik het zat, check je mail. Dat continue getreiter met je >:) smileys werkt sfeerverpestend.

[ Voor 22% gewijzigd door Grrrrrene op 02-11-2011 17:57 . Reden: Getreiter verwijderd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaiiestan
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-08 10:43
Ik heb via via een setje winterbanden op 16 inch velgen kunnen regelen voor mijn Audi A3. Deze ga ik zelf monteren maar moeten deze nog uitgelijnd of gebalanceerd worden?

hondennamen.info Openscheermes.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Balanceren is mogelijk zinvol bij nieuwe wielen. Uitlijnen kan ook zinvol zijn. :P
Maakte de temperatuur nou wel of niet uit

[ Voor 20% gewijzigd door begintmeta op 02-11-2011 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Balanceren is iets wat per wiel gebeurd, dat moet altijd opnieuw gebeuren als je de band verwisselt. Een gebalanceerd wiel blijft in principe gebalanceerd zolang de band er nog gewoon goed op zit. Tenzij de loodjes eraf vallen natuurlijk. :+

Uitlijnen gebeurt bij de ophanging e.d. zelf. Dat staat weer los van de wielen. Een correct uitgelijnde auto zal niet zomaar verkeerd uitgelijnd raken als je wielen of banden verwisselt. Dat zou imo dus niet nodig moeten zijn. Of het balanceren nodig is niet te zeggen, we weten namelijk niet of ze goed gebalanceerd zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op woensdag 02 november 2011 @ 11:03:
Balanceren is mogelijk zinvol bij nieuwe wielen. Uitlijnen kan ook zinvol zijn. :P

[...]

Maakte de temperatuur nou wel of niet uit
Voor de sneeuwverwachting wel. >:)

[ Voor 16% gewijzigd door Grrrrrene op 02-11-2011 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De sneeuwverwachting maakt denk ik niet zoveel uit voor de rijeigenschappen, of zou een zomerband knikkende knieën krijgen als hij weet dat het over tien minuten gaat sneeuwen, terwijl de winterband depressief zijn schouders laat hangen als geen sneeuw in zicht is?

[ Voor 20% gewijzigd door begintmeta op 02-11-2011 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaiiestan
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-08 10:43
Gonadan schreef op woensdag 02 november 2011 @ 11:21:
Balanceren is iets wat per wiel gebeurd, dat moet altijd opnieuw gebeuren als je de band verwisselt. Een gebalanceerd wiel blijft in principe gebalanceerd zolang de band er nog gewoon goed op zit. Tenzij de loodjes eraf vallen natuurlijk. :+

Uitlijnen gebeurt bij de ophanging e.d. zelf. Dat staat weer los van de wielen. Een correct uitgelijnde auto zal niet zomaar verkeerd uitgelijnd raken als je wielen of banden verwisselt. Dat zou imo dus niet nodig moeten zijn. Of het balanceren nodig is niet te zeggen, we weten namelijk niet of ze goed gebalanceerd zijn.
Thanks! weet ik even genoeg

hondennamen.info Openscheermes.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Grappig om hier al 3 jaar lang rond dezelfde tijd, dezelfde discussie te zien :p

Mijn winter/sneeuwbanden gaan er 18 november om. Aangezien het lease is weet ik nog niet welke, maar het is in ieder geval iets uit het lijstje Goodyear/Dunlop/Michelin/Vredesteijn/Continental.

Het vervelende is dat ze om de standaard velg gaan (niet goed opgelet bij bestellen, mijn fout, ik dacht dat ik maatje kleiner zou krijgen), wat betekent dat ik straks met 255 winterbanden rijd. Niet helemaal wat je wilt, aan de andere kant, met 255 zomerbanden blijf je in de sneeuw gewoon stilstaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
PWM schreef op woensdag 02 november 2011 @ 11:51:
Het vervelende is dat ze om de standaard velg gaan (niet goed opgelet bij bestellen, mijn fout, ik dacht dat ik maatje kleiner zou krijgen), wat betekent dat ik straks met 255 winterbanden rijd. Niet helemaal wat je wilt, aan de andere kant, met 255 zomerbanden blijf je in de sneeuw gewoon stilstaan :+
En het grote voordeel van brede banden is natuurlijk wel dat je veel minder snel in de sneeuw zult wegzakken ! :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En het hangt af van de ondergrond of dat een voordeel of nadeel is....

Het beste lijkt me dan ook een band die electronisch omschakelbaar is gebruik bij de diverse temperatuurgebieden/seizoenen (verwarmings/koelelementen in het rubber) en dan voor ijs intrekbare spikes.
Verder natuurlijk d.m.v. ingebouwde pompjes breder of smaller te maken tijdens het rijden.

De echte perfectionist weet hier nog wel iets aan toe te voegen.

Ikzelf rij rond&zwart :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op woensdag 02 november 2011 @ 11:50:
De sneeuwverwachting maakt denk ik niet zoveel uit voor de rijeigenschappen, of zou een zomerband knikkende knieën krijgen als hij weet dat het over tien minuten gaat sneeuwen, terwijl de winterband depressief zijn schouders laat hangen als geen sneeuw in zicht is?
Je zou het haast denken als je alles leest , wat er allemaal aan "winterbanden"wordt toegeschreven aan magische eigenschappen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Je postcount in dit topic te zien ben jij anders ook aardig gefascineerd door die dingen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kaiiestan schreef op woensdag 02 november 2011 @ 10:57:
Ik heb via via een setje winterbanden op 16 inch velgen kunnen regelen voor mijn Audi A3. Deze ga ik zelf monteren maar moeten deze nog uitgelijnd of gebalanceerd worden?
Wielen kunnen niet uitgelijnd worden.
Uitlijnen & balanceren worden vaak in 1 zin genoemd, maar hebben zelfs niets met elkaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fsfikke schreef op woensdag 02 november 2011 @ 12:35:
Je postcount in dit topic te zien ben jij anders ook aardig gefascineerd door die dingen :')
Ik ben van de oude stempel en kan de ontwikkeling der publieke opinie over het verschuiven van sneeuwband naar "winterband" goed overzien.
Ik zie het als een sociologisch verschijnsel.
Banden op zich interesseren me eigenlijk helemaal niet (ik pas me aan aan welke omstandigheid ook), maar het is een aardig voorbeeld van opiniegestuurd denken, dat is het leuke van deze discussies.

PS wegverwarming lijkt me veel handiger dan sneeuwbanden, het "probleem" bij de wortel aanpakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zoals iemand anders al eens zei: Sommigen verwarren jarenlange ervaring met feitelijke kennis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Feitelijke kennis over banden, wie heeft dat?
Geen enkele consument heeft dat , de kennis zit voor 99,9934 % bij de bandenfabrikanten.
En er is geen kanaal van die feitelijke kennis naar de consument. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 21:44

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Bij mij gaan ze er zaterdag onder. Gisteren kwam ik erachter dat mijn achterband van het zomersetje leeg was: er zit een schroef in. Het loopvlak van de voorbanden was ook al niet meer echt geweldig (zeker niet na een slipcursus op die banden :P), maar na het bijpompen hoorde ik duidelijk iets sissen bij de band rechtsvoor. Ik laat dus nu maar even een paar dagen de auto staan, en dan gaan de winterbanden eronder. In het voorjaar haal ik dan wel een complete nieuwe zomerset.

Al met al hebben die banden 60.000 km afgelegd, en de achterbanden hadden nog wel verder gekund. Daaraan kun je eigenlijk wel afleiden hoe hard de rubbercompound van eco-banden is.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Andrieske
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-07 11:19
Ik ben ook aan het overwegen om winterbanden te nemen maar ik twijfel en weet niet goed welke te kiezen het aanbod is zoals jullie wel weten zeer groot!

Ik heb een Seat Ibiza van 2006 bandenmaat is gewoon de standaard (195/55/R16 denk ik). Wie kan mij wat bandjes aanraden?

Ik lees veel over de Michelin Alpin A3/A4, Continental WinterContact TS830 en Dunlop SP Winter Sport 3D zijn dit wat goede banden??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
DrivinUCrazy schreef op woensdag 02 november 2011 @ 12:57:
Bij mij gaan ze er zaterdag onder. Gisteren kwam ik erachter dat mijn achterband van het zomersetje leeg was: er zit een schroef in. Het loopvlak van de voorbanden was ook al niet meer echt geweldig (zeker niet na een slipcursus op die banden :P), maar na het bijpompen hoorde ik duidelijk iets sissen bij de band rechtsvoor. Ik laat dus nu maar even een paar dagen de auto staan, en dan gaan de winterbanden eronder. In het voorjaar haal ik dan wel een complete nieuwe zomerset.

Al met al hebben die banden 60.000 km afgelegd, en de achterbanden hadden nog wel verder gekund. Daaraan kun je eigenlijk wel afleiden hoe hard de rubbercompound van eco-banden is.
Je bent ervan op de hoogte dat achterbanden nagenoeg niet slijten bij voorwiel aangedreven auto's? Ik heb nu Dunlop banden in de garage liggen die even oud zijn als mijn auto (7 jaar), 120K hebben afgelegd en nog altijd 6mm profiel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 14:20

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Ik heb vandaag 4 nieuwe 'winter' sneeuw-banden (?) binnen gekregen. Bridgestone Blizzak LM-20 165/70-13 voor 60 euro per stuk. Wat denken jullie, goede keuze geweest of?

//edit - trouwens haha, de achterbanden die er nu opzitten zijn ook nog de originele... bouwjaar 1998 _/-\o_

[ Voor 24% gewijzigd door ocdaan op 02-11-2011 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Weet niet of je daar zo blij mee moet zijn, die achterbanden die ik in de schuur heb liggen heb ik er destijds niet opnieuw om laten zetten, maar vervangen door nieuwe. Ben net voor het wisselen met winterbanden in het eerste jaar dat ik mijn auto had een keer met flinke schrik weggekomen op een rotonde omdat die knoertharde uitgedroogde dingen grip verloren op de achterkant.
Overigens, de Toyo Proxes CF1 die er nu achter sinds 2009 om liggen vertonen ook nog geen sporen van slijtage, ze beginnen alleen een beetje te cuppen. In het voorjaar maar verwisselen met de voorbanden, liefst nog in tegengestelde draairichting als dat kan, die heb ik begin dit jaar nog nieuw gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

_JGC_ schreef op woensdag 02 november 2011 @ 13:59:
[...]

Je bent ervan op de hoogte dat achterbanden nagenoeg niet slijten bij voorwiel aangedreven auto's? Ik heb nu Dunlop banden in de garage liggen die even oud zijn als mijn auto (7 jaar), 120K hebben afgelegd en nog altijd 6mm profiel hebben.
Tenzij de auto niet goed uitgelijnd is. :(

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 21:44

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

_JGC_ schreef op woensdag 02 november 2011 @ 13:59:
[...]

Mits er geen schroeven in de band zitten en er geen slipcursus mee wordt gereden wel ja. :+

Maar die banden zijn ook duidelijk aan het uitdrogen. Ze zijn van begin 2004, maar er zijn inmiddels zoveel scheurtjes zichtbaar dat ik er sowieso niet meer verder op wil rijden. Eerst had ik nog overwogen om alleen de voorbanden te vervangen, en dan de huidige achterbanden naar voren te verplaatsen om ze op te rijden, maar in de huidige situatie is dat niet meer van toepassing.

[edit] Ik had die banden overigens 3 jaar geleden al eens kruislings verwisseld om de slijtage gelijkmatiger te laten verlopen.

[ Voor 7% gewijzigd door DrivinUCrazy op 02-11-2011 14:56 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
The_Andrieske schreef op woensdag 02 november 2011 @ 13:55:
Ik ben ook aan het overwegen om winterbanden te nemen maar ik twijfel en weet niet goed welke te kiezen het aanbod is zoals jullie wel weten zeer groot!

Ik heb een Seat Ibiza van 2006 bandenmaat is gewoon de standaard (195/55/R16 denk ik). Wie kan mij wat bandjes aanraden?

Ik lees veel over de Michelin Alpin A3/A4, Continental WinterContact TS830 en Dunlop SP Winter Sport 3D zijn dit wat goede banden??
pirelli sottozero R16 215 93h
Heb deze gekocht en hadden beduidend meer grip dan de zomerbanden in de 3cm sneeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:51

-tom-562

Oliesjeik

Wat een vergelijking

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k