Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.920 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik moet het nog even 2 weken uitzingen met de zomerbanden, maar dat ga ik wel redden. In de laatste week van oktober krijgt m'n auto een winterbeurtje (nog een keer goed wassen, in de wax zetten, cabriodak reinigen en impregneren) en dan gaan de wintervelgen eronder. Dit jaar niet meer op staal, maar klassieke lichtmetalen BMW-velgen.

Ik hou niet van verrassingen en vervang de wielen liever als het nog goed weer is en niet stervenskoud in de sneeuw.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gouwden
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:34
Stampertje schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 12:23:
[...]

Wat zijn daar de verzendkosten? Ik heb mijn winterbanden bij reifen.com besteld (inclusief 4 stalen velgen) en was aan verzendkosten maar 15,80 Euro kwijt. Bij diverse sites in NL was ik minimaal 40 Euro kwijt.
Bij twee of meer banden geen verzendkosten. Je kunt wel een of andere service (Logistiek+) erbij doen voor €2,99. Stond een of ander lulverhaaltje bij van verzekerd bij vermissing, directe contactpersoon bij After Sales etc. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Maasluip schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 13:09:
[...]

Wat is dat, een thuiskomertje? Of een Eend. Ik denk eigenlijk niet dat daar wat voor te vinden is. Voor een eend is 135/70 R15 nog wel te krijgen.

[...]

www.reifen.com Verstuurt ook naar Nederland voor een schokkende 3,95.
Inderdaad een 2CV. 135 past in principe ook wel maar 125 heeft toch sterk de voorkeur.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb een keer een uitlaat met de PTT KPN TPG willen versturen en die begonnen over 150 euro te praten. Ook DPD vraagt grif 25 euro voor 1 artikel.
Dan vind ik 4 euro per stuk goedkoop.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Gouwden schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 14:41:
[...]

Opletten graag.. ;)
Wij hadden het over de site www.topbanden.com die vanuit Frankrijk de banden verstuurd.
Whoeps :$

[ Voor 30% gewijzigd door Gunner op 10-10-2011 14:42 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gouwden
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:34
Opletten graag.. ;)
Wij hadden het over de site www.topbanden.com die vanuit Frankrijk de banden verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:08
Mijn winterbandjes heb ik er vanavond onder gelegd. Een nieuw setje Dunlop Wintersport M3's, kwamen in meerdere tests en reviews heel behoorlijk naar voren.

M'n huidige voorbandjes (Bridgestone ER300) hadden nog 2,5 mm profiel, met de regen van de afgelopen dagen was dat geen pretje meer, dus dan maar de veilige optie en nu alvast de winterbandjes eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na wat glijpartijtjes door versleten zomerbanden (minder dan 2mm profiel) icm glad wegdek van het weekend maar winterbanden aangeschaft. 4x 17" GoodYear Ultra Grip Performance 2 205/50/17, nieuw voor €500,-. Geen slechte prijs volgens mij. Morgen ochtend worden ze eronder gelegd dus ben benieuwd hoeveel het scheelt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Je gaat op winterbanden rijden met 17*c :? ik leg de mijne er pas onder als er echt sneeuw of ijzel ligt, anders slijten ze te hard en heb je alsnog geen grip.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja had liever wat langer gewacht ook maar ik heb weinig keuze, ik stond van het weekend bijna headfirst op een rotonde, en om er nu voor die 2 weken nog nieuwe zomerbanden onder te leggen is ook niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 23:18

Klippy

Still Game

Sja, het heeft al een keer nachtvorst gehad paar dagen geleden, dus de tijd begint er wel aan te komen.
Als het eind volgende week een keertje vriest en je moet net om 6:00 de deur uit denk je misschien had ik ze er nu maar onder zitten.
Garagebedrijven beginnen nu ook al flink met wisselen, als je toch daar bent voor een beurt of APK kan je net zo goed wisselen.

Al wacht ik zelf ook nog ff, half november komen die van mij er pas onder, maar als je toch moet gaan, geen probleem lijkt me.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:46
Klippy schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 22:02:
Sja, het heeft al een keer nachtvorst gehad paar dagen geleden, dus de tijd begint er wel aan te komen.
Als het eind volgende week een keertje vriest en je moet net om 6:00 de deur uit denk je misschien had ik ze er nu maar onder zitten.
Alsof je er last van hebt als het een keertje een beetje vriest ?? Niet dat het zo er is om ze te wisselen, maar het is wel beter om nog even te wachten totdat er echt sneeuw/ijs komt. Het grootste probleem daarmee is natuurlijk wel dat het dan bij de bandenboeren zo druk is dat ze geen tijd hebben om je banden te wisselen en daarnaast veel type banden al op zijn. Het blijft een afweging die je moet maken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

In Nederland is het natuurlijk minder erg, maar het is niet voor niets dat ze in Duitsland zeggen van O tot O:
http://www.wdr.de/mediath...ktuelle-stunde-unfall.xml

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Laatst online: 15-09 23:18

Klippy

Still Game

Het is ook niet erg als het een keertje vriest, maar het is wel extra zuur als je nét op die dag tegen een paaltje zit terwijl je eigenlijk je winterbanden had kunnen hebben. En net veel van die ongelukjes gebeuren de eerste paar dagen, want dan is niemand er op bedacht.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
fsfikke schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 22:13:
In Nederland is het natuurlijk minder erg, maar het is niet voor niets dat ze in Duitsland zeggen van O tot O:
http://www.wdr.de/mediath...ktuelle-stunde-unfall.xml
Ten eerste zitten we hier niet in Duitsland maar in Nederland dus dat zegt niet zoveel. Duitsland is nu eenmaal kouder en met wat extremer weer al kun je natuurlijk ook hier een hagelbui krijgen.

Ten tweede heb je bij een hagelbui zeer weinig aan winterbanden of wat voor banden dan ook. Je kunt wel grip hebben op hagelstenen, maar helaas glijden die gewoon over de weg/elkaar heen en glijd je dus nog steeds alle kanten op.
Klippy schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 22:22:
Het is ook niet erg als het een keertje vriest, maar het is wel extra zuur als je nét op die dag tegen een paaltje zit terwijl je eigenlijk je winterbanden had kunnen hebben. En net veel van die ongelukjes gebeuren de eerste paar dagen, want dan is niemand er op bedacht.
Als het nu vriest is het nog niet gelijk glad omdat de grond nog te warm is. Pas als het een tijdje echt kouder is geweest moet je op gaan letten voor nachtvorst en hebben winterbanden nut. Momenteel is de gemiddelde temperatuur gewoon nog te hoog.

[ Voor 30% gewijzigd door redwing op 10-10-2011 22:29 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het niet zo dat winterbanden ook veel meer water kunnen verwerken? Die nieuwe winterbanden van mij hebben ruim 9mm profiel, dat hebben nieuwe zomerbanden niet? Regenen doet het toch wel behoorlijk hier de afgelopen dagen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

redwing schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 22:27:
[...]

Ten eerste zitten we hier niet in Duitsland maar in Nederland dus dat zegt niet zoveel. Duitsland is nu eenmaal kouder en met wat extremer weer al kun je natuurlijk ook hier een hagelbui krijgen.
En ik zeg iets anders dan dat? Waarom worden sommige mensen zo fanatiek over dit soort dingen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:46

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Ik heb ze al in de garage liggen, samen met die van m'n pa en zusje's wagen. De winterbanden liggen op m'n oude velgen, sinds ik dit voorjaar de nieuwe banden en velgen eronder heb liggen.

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Laatst online: 15-09 13:31

_Christiaan_

Master of SOG

Weet iemand waarom ik met mijn winterbanden op mijn Golf maar matig grip heb in de sneeuw enzo? Het winterbanden-logo staat er wel op. Kan het komen doordat ze misschien wat breed zijn en de auto te licht? Of omdat het een soort intermediates zijn?

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Op sneeuw kom je denk ik nooit echt boven 'matig grip' uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Christiaan_ schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 23:23:
Weet iemand waarom ik met mijn winterbanden op mijn Golf maar matig grip heb in de sneeuw enzo? Het winterbanden-logo staat er wel op. Kan het komen doordat ze misschien wat breed zijn en de auto te licht? Of omdat het een soort intermediates zijn?
Bekijk eens een paar testen (bijvoorbeeld zoals gepresenteerd op de site van autobandenmarkt) en dan zie je dat er bij banden die het predikaat M & S dragen grote verschillen zijn op het onderdeel : grip in sneeuw
.
Misschien heb je gewoon relatief slechte., zoals op een droge weg zonder sneeuw wordt het uiteraard nooit.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

_Christiaan_ schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 23:23:
Combinatie van veel factoren. Type band, bandenspanning, gewicht van de auto, breedte van de band, etc, etc, etc. Vuistregel, wil je in de Nederlandse sneeuw grip hebben, dan wil je bijna altijd een zo smal mogelijke band, om zo een zo hoog mogelijke druk per cm2 te creëren. Dit zorgt dat je door de sneeuw zakt. Is de sneeuwlaag zo dik dat je hoe dan ook op de sneeuw blijft rijden (zoals afgelopen winter het geval was), wil je juist weer zo breed mogelijk met een lage bandenspanning, zodat het contact oppervlak zo groot mogelijk wordt. Maar verwissel de banden bij de situatie en je bent in beide gevallen nergens meer.
Kortom, het is zo echt niet te zeggen waarom je geen grip had.

Wat betreft het moment van wisselen, ik hou eigenlijk altijd de herfstvakantie aan. Gemiddeld genomen daalt dan de temperatuur onder de 7 graden gemiddeld, met de eerste nachtvorst. De winterbanden hebben dan nog niet direct een voordeel, maar het weer is nog goed genoeg om ze even snel te wisselen en het is al koud genoeg om overbodige slijtage door de hoge temperaturen te voorkomen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

begintmeta schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 23:31:
Op sneeuw kom je denk ik nooit echt boven 'matig grip' uit.
Als ik het vergelijk met andere auto's, die van mn pa bijvoorbeeld: die rijdt een zware sedan op winterbanden en die heeft 3x betere grip. Die auto is gewoon fijn te berijden als het glad is, en bij die van mij zit je echt op het puntje van je stoel door de gladheid.

Het gaat overigens om goodyear banden (kwamen met de auto) waar ik ook gewoon mee in de zomer doorrijd. Maar mijn banden zijn relatief breed vergeleken met die van mn pa. Zou het te maken kunnen hebben met het feit dat mijn auto maar 1050 kg weegt en die van hem iets van 1600 kg?

[ Voor 3% gewijzigd door _Christiaan_ op 11-10-2011 08:59 ]

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Klippy schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 22:02:
Garagebedrijven beginnen nu ook al flink met wisselen, als je toch daar bent voor een beurt of APK kan je net zo goed wisselen.

Al wacht ik zelf ook nog ff, half november komen die van mij er pas onder, maar als je toch moet gaan, geen probleem lijkt me.
Mijn auto kwam gisteren net van beurt+APK vandaan maar mijn winterbanden blijven mooi nog even op zolder liggen hoor. Ik kijk het zeker nog even een maandje aan, vooralsnog denk ik aan begin november.
redwing schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 22:11:
Alsof je er last van hebt als het een keertje een beetje vriest ?? Niet dat het zo er is om ze te wisselen, maar het is wel beter om nog even te wachten totdat er echt sneeuw/ijs komt. Het grootste probleem daarmee is natuurlijk wel dat het dan bij de bandenboeren zo druk is dat ze geen tijd hebben om je banden te wisselen en daarnaast veel type banden al op zijn. Het blijft een afweging die je moet maken.
En alsof winterbanden op ijzel helpen. Het hangt er imo van af hoe erg je het vind dat ze 'harder' slijten, hoe goed ze zijn in regen (c.q. welk type) en belangrijker. Ben je afhankelijk van de bandenboeren of heb je ze al in je bezit.

Die van mij liggen op zolder dus het maakt voor mij niet uit waar ik heen ga of wanneer, ze hoeven alleen maar verwisseld te worden. Dat is eigenlijk gewoon een 'klaar terwijl u wacht'-klusje.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

_Christiaan_ schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 08:58:
[...]
Het gaat overigens om goodyear banden (kwamen met de auto)
Welk type precies, en hoeveel profiel zit er nog op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zo, gisteren een mooi setje Michelin Alpins met 7~7,5mm profiel op de kop getikt via Marktplaats. Ik ben benieuwd hoe het bevalt, maar na een kleine glijpartij vorig jaar waardoor ik in een sloot belandde ga ik denk ik wel blij zijn met m'n winterbanden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Ik heb Alpins onder de clio zitten in de winter, fijne bandjes hoor! :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Timmert schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 09:13:
[...]

Weet ik niet :/ Ik heb de auto even niet bij de hand om het te controleren. Anyway, ik denk dat het gebrek aan grip een soort combinatie is van eerdergenoemde factoren.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

En die weerpiet van het NOS zei gister dat het nog veels te vroeg was om daar ook maar iets zinnigs over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Nu online
fsfikke schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 10:57:
[...]

En die weerpiet van het NOS zei gister dat het nog veels te vroeg was om daar ook maar iets zinnigs over te zeggen.
True, maar wheather online verkondigd het ook al en die waren de laatste 3 jaar vrij accuraat met de temps en de sneeuw. Ook op hun lange termijn verwachting.

We zullen zien, desnoods verwissel ik ze in de sneeuw >:) :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Wat ik belangrijker vind is wanneer het koud zou gaan worden. Dan kan je de grote meute nog even voorblijven. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag de eerste meters op de GoodYears winterschoenen gemaakt, sjees wat een verschil! Voelt echt nu al een heel stuk veiliger. Niet heel gek, m'n oude achter banden hadden minder dan 2mm profiel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ha, het was vandaag 18 graden en nu al een stuk veiliger?
Wat zelfhypnose vermag.... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 20:12:
Het was vandaag nat, dus dan kan profieldiepte wel verschil maken. Met 2mm door plassen rijden of met 8mm maakt wel wat uit.

Bij mij persoonlijk zouden winterbanden nu zeker een achteruitgang zijn, want dan ga ik terug van 225/45/17 naar 205/60/15. Dat voelt gewoon veel minder strak en koersvast aan. Ik doe ze er dan ook echt pas onder als er sneeuw op weg is. Maar mijn zomerbanden hebben dan ook geen 2mm profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Net een belletje gehad van de garage, setje rubber ligt klaar. Hopen dat ze dit seizoen wel de juiste bandenmaat kunnen uitleveren. :X

De aanbieding van de garage om ze direct te monteren sla ik vriendelijk af. Mij nog te warm.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 19:37:
Vandaag de eerste meters op de GoodYears winterschoenen gemaakt, sjees wat een verschil! Voelt echt nu al een heel stuk veiliger. Niet heel gek, m'n oude achter banden hadden minder dan 2mm profiel over.
Dat heeft dan natuurlijk weinig met de switch naar winterbanden te maken, maar meer met de switch naar banden met profiel :P Ik denk dat ik ook maar een afspraak maak voor een bandenwissel over een week of 2, niet dat ik al sneeuw verwacht, maar inderdaad om de meute voor te zijn. Het is eind oktober qua weer waarschijnlijk toch om het even of je op winterbanden of zomerbanden rijdt.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 20:12:
Uhh ja.. kan je lachen maar is zo :X Winterbanden gaan over het algemeen ook wat beter met nat wegdek niks raars aan toch?
Grrrrrene schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 20:30:
[...]

Dat heeft dan natuurlijk weinig met de switch naar winterbanden te maken, maar meer met de switch naar banden met profiel :P Ik denk dat ik ook maar een afspraak maak voor een bandenwissel over een week of 2, niet dat ik al sneeuw verwacht, maar inderdaad om de meute voor te zijn. Het is eind oktober qua weer waarschijnlijk toch om het even of je op winterbanden of zomerbanden rijdt.
Correct en tevens juist, m'n vorige banden waren gewoon op. Iemand kopen? :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14:06
Winterbanden gaan over het algemeen ook wat beter met nat wegdek niks raars aan toch?
Kun je dit ook onderbouwen met bronnen? Want volgens mij is gewoon niet waar.

Mijn winterbanden (op velg) blijven in ieder geval op zolder liggen totdat de eerste sneeuw omlaag komt.

[ Voor 23% gewijzigd door havana op 11-10-2011 20:40 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

havana schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 20:38:
[...]

Kun je dit ook onderbouwen met bronnen? Want volgens mij is gewoon niet waar.

Mijn winterbanden (op velg) blijven in ieder geval op zolder liggen totdat de eerste sneeuw omlaag komt.
http://www.wintersport.nl...erbanden-feiten-en-fabels
puntje 3..

http://www.winterbandenla...iew=article&id=7&Itemid=9

met het weeralarm van 2006 heb ik de winsten op dit punt ondervonden...
de hollandse brug (a6) stond een laag water op en dat ging zonder problemen terwijl andere heen en weer zeilde

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2011 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treslem
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 15-09 19:47
_Apache_ schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 20:19:
De aanbieding van de garage om ze direct te monteren sla ik vriendelijk af. Mij nog te warm.
Ik reed zaterdag op zondagnacht door Oostenrijk (waar het stevig sneeuwde bij 0 graden!) en ik was blij dat ik mijn winterbandjes eronder had liggen..

Overigens waren deze banden gemonteerd toen het hier nog 30+ graden was (Italie) en ik moet toegeven, ik kreeg wat rare blikken toegeworpen van de bandenboer :)

La dolce vita - non farmi ridere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14:06
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 20:46:
[...]

http://www.wintersport.nl...erbanden-feiten-en-fabels
puntje 3..

http://www.winterbandenla...iew=article&id=7&Itemid=9

met het weeralarm van 2006 heb ik de winsten op dit punt ondervonden...
de hollandse brug (a6) stond een laag water op en dat ging zonder problemen terwijl andere heen en weer zeilde
Betrouwbare en onafhankelijke bron graag, informatie geproduceerd door bandenfabrikanten of -boeren kan niemand serieus nemen.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Afbeeldingslocatie: http://www.winterbandenland.nl/joomla/images/stories/remweg%20voorbeeld.jpg

Wát een onzingrafiekjes. Pure verzinsels. Ik zie iedereen dwepen met die 7 graden grens, maar ik heb nog nooit een test gezien op gewoon asfalt, met een topklasse zomer- en winterband.

Tirerack.com doet goede vergelijkingstest. Zie: YouTube: Kanaal van thetirerack

[ Voor 54% gewijzigd door Gabliboeba op 11-10-2011 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Gabliboeba schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 21:01:
[afbeelding]

Wát een onzingrafiekjes. Pure verzinsels. Ik zie iedereen dwepen met die 7 graden grens, maar ik heb nog nooit een test gezien op gewoon asfalt, met een topklasse zomer- en winterband.

Tirerack.com doet goede vergelijkingstest. Zie: YouTube: Kanaal van thetirerack
Die zijn er zat, kijk maar eens bij de ADAC. Neemt niet weg dat de grafiekjes in bovenstaande vorm sowieso weinig waarde hebben, je weet namelijk verder geen enkele variabele.

Neem je zo'n goede test dan zie je dat de betere winterbanden het inderdaad winnen in de regen, maar de overige winterbanden verliezen het gewoon dik. Winterbanden koop je voor sneeuw, niet voor regen, niet voor koude. Dat mag natuurlijk, maar dan moet je jezelf nog wel even wijsmaken dat het ook echt nuttig is. Zie boven, waarvan akte. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
Gonadan schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 21:12:
[...]

Die zijn er zat, kijk maar eens bij de ADAC. Neemt niet weg dat de grafiekjes in bovenstaande vorm sowieso weinig waarde hebben, je weet namelijk verder geen enkele variabele.

Neem je zo'n goede test dan zie je dat de betere winterbanden het inderdaad winnen in de regen, maar de overige winterbanden verliezen het gewoon dik. Winterbanden koop je voor sneeuw, niet voor regen, niet voor koude. Dat mag natuurlijk, maar dan moet je jezelf nog wel even wijsmaken dat het ook echt nuttig is. Zie boven, waarvan akte. ;)
Maar ADAC heeft ook geen vergelijkingstest tussen een zomer- en winterband in droge of natte omstandigheden bij bijv. 3 graden celsius en 25 graden celsius. Dat is iets waar ik benieuwd naar ben. Ik zie regelmatig 'reclamefilmpjes' voorbij komen waarbij de 7 graden grens genoemd wordt, maar nergens wordt ide met een test onderbouwd...

Hoe worden die cijfers bij ADAC trouwens bepaald? Ik zie namelijk dat de beste winterband nagenoeg gelijk scoort met de beste zomerband. Staat het cijfer 2,0 voor een bepaalde remweg in meters, en is die bepaling hetzelfde als bij de winterband? BIjv. een remweg van 20meter op droog wegdek bij 50km/h is een 2,0 voor zowel de winterbanden- als de zomerbandentest?

Afbeeldingslocatie: http://gyazo.com/0804b68f7b093b7230bd3ec2cbeed704.png

[ Voor 17% gewijzigd door Gabliboeba op 11-10-2011 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik neem aan dat het een combinatie is..

rijgedrag / verbruik / remafstand / slijtage.

op adac zeggen ze dat het met regen minder is... maar zeggen ze dat:

1 de remafstand langer is?
of 2 het verbruik / slijtage / rijgedrag hoger is

beetje wazig

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2011 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

D'r staat op de genoemde linkjes best wat nuttige info. Wat ik alleen nog niet gevonden heb: Stel je slaat je zomerbanden / wielen thuis op, onder wat voopr omstandigheden moet je ze dan bewaren? Ik was niet van plan om zoiets in huis te zetten, maar een onverwarmde kelderbox waar het soms rond het vriespunt komt, kan dat?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Gabliboeba schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 21:16:
Maar ADAC heeft ook geen vergelijkingstest tussen een zomer- en winterband in droge of natte omstandigheden bij bijv. 3 graden celsius en 25 graden celsius. Dat is iets waar ik benieuwd naar ben. Ik zie regelmatig 'reclamefilmpjes' voorbij komen waarbij de 7 graden grens genoemd wordt, maar nergens wordt ide met een test onderbouwd...
Neuh, is ook niet nodig. Die 7 gradenregel werkt prima, voor de eerste drie kilometer. Daarna is de band warm en maakt het geen reet meer uit. Of je moet stapvoets blijven rijden. Daar hebben we geen ADAC voor nodig, is al veelvuldig beredeneerd in het topic. ;)
Hoe worden die cijfers bij ADAC trouwens bepaald? Ik zie namelijk dat de beste winterband nagenoeg gelijk scoort met de beste zomerband. Staat het cijfer 2,0 voor een bepaalde remweg in meters, en is die bepaling hetzelfde als bij de winterband? BIjv. een remweg van 20meter op droog wegdek bij 50km/h is een 2,0 voor zowel de winterbanden- als de zomerbandentest?

[afbeelding]
Was dat niet een relatieve waardering? Ik weet even niet welke test jij het nu specifiek over hebt maar waarden kan je normaal gesproken wel vergelijken, daar zijn ze juist voor.

Edit: Ah, hotlinkbescherming. Dat zijn samengevatte testgegevens, ik doel meer op een complete test met echte resultaten. Zoals deze:
http://www.eska-reifendie...Bild_Winterreifentest.pdf
The Eagle schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 22:07:
D'r staat op de genoemde linkjes best wat nuttige info. Wat ik alleen nog niet gevonden heb: Stel je slaat je zomerbanden / wielen thuis op, onder wat voopr omstandigheden moet je ze dan bewaren? Ik was niet van plan om zoiets in huis te zetten, maar een onverwarmde kelderbox waar het soms rond het vriespunt komt, kan dat?
Droog en gematigde temperatuur. Losse banden staand, banden met velg kan liggend.

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 11-10-2011 22:13 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
Dit is wat Autobild dit jaar te zeggen heeft:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/I1oDx.jpg

Wat ik met name verrassend vond:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/A4Av2.png

:o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scheelt nogal ja.. vraag me af wat Michelin dan zo anders doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 23:25:
Scheelt nogal ja.. vraag me af wat Michelin dan zo anders doet.
Harder rubber en betere vulstoffen.
Gaat in het algemeen te koste van grip.

Gratis lunch bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Tja, alleen jammer dat uit alle testen die hier voorbij zijn gekomen alleen de duurdere winterbanden vergelijkbaar zijn met zomerbanden, alle anderen zijn slechter op nat wegdek. De groeven van winterbanden zijn gemaakt om sneeuw er uit te drukken en niet om water weg te voeren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Ligt het aan mij of zijn dit aantallen km's over het algemeen erg laag? Ik heb zelf de Goodyear Vector 4 Seasons sinds bijna een jaar. Gisteren heb ik, na vrijwel precies 10.000km, de banden van voor naar achter en vice versa laten verplaatsen voor gelijkmatigere slijtage. Achter was er <1mm af, voor tussen de 1 en 2 mm. Dat zou betekenen dat ik al ruim meer dan 30.000km kan rijden voordat ik aan de 4mm grens zit (einde lamellen, dus verlies wintereigenschappen). Voordat ik dan aan de 1,6mm grens zit, ben ik nog wel even wat verder.

[ Voor 8% gewijzigd door Stamgastje op 12-10-2011 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Mja, mijn ervaring is dat 40K voor banden dichter bij de realiteit zit dan 80K voor banden. Michelins die het 80K+ volhouden zou ik niet op durven rijden. Ook al zegt de test van wel. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Stamgastje schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 08:20:
Ligt het aan mij of zijn dit aantallen km's over het algemeen erg laag? Ik heb zelf de Goodyear Vector 4 Seasons sinds bijna een jaar. Gisteren heb ik, na vrijwel precies 10.000km, de banden van voor naar achter en vice versa laten verplaatsen voor gelijkmatigere slijtage. Achter was er <1mm af, voor tussen de 1 en 2 mm. Dat zou betekenen dat ik al ruim meer dan 30.000km kan rijden voordat ik aan de 4mm grens zit (einde lamellen, dus verlies wintereigenschappen). Voordat ik dan aan de 1,6mm grens zit, ben ik nog wel even wat verder.
Zelfde vraag als hiervoor al over die testen is gesteld, wat zijn de omstandigheden ? Als ze die winterbanden op een standaard opstelling zetten krijg je waarschijnlijk alleen al meer slijtage omdat die gemaakt zijn voor zomerbanden. Gaan ze verder uit van veel snelwegkilometers of juist veel binnenwegen etc. Losse getallen zoals ze hier geven zegt hooguit iets over het verschil tussen de banden, maar de waardes zeggen verder bar weinig zonder te weten hoe er precies is getest.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Ik heb net een set stalen velgen met Semperit Master-Grips erop besteld voor 380 euro, alles nieuw. Reden hiervoor was dat ik toch merkte dat m'n voorbanden bij nat weer extreem makkelijk glijden :X En als je dan toch nieuwe banden besteld, dan gelijk maar een heel setje :)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:25

-tom-562

Oliesjeik

Dat is niet duur. Waar precies?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
Ik heb een setje Dunlop Winter Sport 4D 196/65/15 voor 289eu gekocht. Over de grens in Leer. Het loont zeer zeker om als je vlakbij de grens woont even de oversteek te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 07:40

Tijntje

Hello?!

Gabliboeba schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:55:
Ik heb een setje Dunlop Winter Sport 4D 196/65/15 voor 289eu gekocht. Over de grens in Leer. Het loont zeer zeker om als je vlakbij de grens woont even de oversteek te maken.
Is dat inclusief stalen velg?

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Niet online
www.autobandenmarkt.nl heeft het iig erg druk, de levering van 2 setjes vredestein is reeds vertraagd.

62,40€ per band + velgjes van MP = net onder de 300,- klaar :)
Een redelijk setje op MP vragen ze tegenwoordig al meer voor dus je kunt beter nieuwe kopen is mijn ervaring..

[ Voor 48% gewijzigd door arjants op 14-10-2011 16:21 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
Tijntje schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:57:
[...]

Is dat inclusief stalen velg?
Nee, exclusief. Wel incl montage en uitlijning. De banden kunnen gewoon gemonteerd op de veld waar de huidige winterbanden om liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Laatst online: 15-09 11:02

Geckoo

Good news, everyone!

gaan er 15 nov op

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-08 19:20
Widow schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 18:29:
Net bij de lokale Ford dealer een setje banden gescoord voor mn Fiesta. Prijs viel best mee voor nieuwe banden uit 2011 met stalen velgen, slechts 465 euro. Dat valt gelukkig onder fiscaal voordeel @ work, dus dat bespaart weer een boel centen. En als ik over een paar jaar een andere auto heb, verkoop ik deze lekker en speel ik het redelijk quitte :)
Bij welke Ford dealer ben jij geweest? Ik kan op de site van Ford niet veel vinden over winterbanden.
Ik heb ook een Fiësta en wil ook naar de Ford dealer gaan. Het gaat in dit geval om Van Kalmthout Haarlem.

Heb jij jouw dealer gebeld met de vraag wat het allemaal kost? Of ben je gewoon naar binnen gelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou je in jezusnaam voor winterbanden naar een forddealer?
Tenzij je persee genaaid wil worden. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 22:32
Ik heb mijn winterbanden onlangs verkocht. Heb ze verleden jaar gekocht. Nieuwe Michelin Alpin banden op originele lichtgewicht stalen velgen. Waren dus flink aan de prijs.
Ik heb ze er 1, heel misschien 2 maanden onder gehad (hooguit 1000 tot 2000 km mee gereden). Behalve dat ze wat meer lawaai maken, merkte ik geen verschil... Zonde van mijn geld dus.

Alhoewel het een moeilijke keus was, want de zomerbanden die er nu onderliggen (ook Michelin), zijn niet als te vers meer, maar gezien de geringe afstanden die ik nog rijd... Ik kan er altijd nog verse nieuwe zomerbanden onder laten leggen.
Naar mijn idee heb je dan door het betere profiel ook meer grip in sneeuw... En heb je er dus het hele jaar plezier van.

Wat ik altijd heel typisch vind, is als het wat kouder begint te worden, de nieuwberichten al weer komen over zeer strenge winters. Volgens mij is het gewoon pure reclame om mensen te overtuigen peperdure winterbanden te kopen. Ik geloof er niet zo in.
Ik weet uit ervaring dat het in de sneeuw, en bij ijzel, wel degelijk wat uitmaakt. Je hebt wel wat meer grip. Maar als je het gaat pushen, dan kan je band nog zo goed zijn, glijden ga je dan toch...
Naar mijn idee heb je met die "zachte" winters hier, meer dan voldoende aan goede zomerbanden.

Ik heb verleden jaar de winterbanden gekocht omdat er veel met de auto gereden werd. Dan vond ik het wel de moeite, maar het rijden zelf is nu veel minder, dus wat heb ik er dan nog aan?

[ Voor 37% gewijzigd door eX0duS op 15-10-2011 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je nieuwe profiel kan nog zo groot zijn, als ie zich volhapt met sneeuw heb je slicks. Dat is naar mijn idee het enige voordeel van een winterband tov een goede zomerband: het profiel werkt sneeuw en modder eruit. Het hele verhaal over lage temperaturen is imo ook zwaar overtrokken en iedereen praat de fabrikanten na met hun 7 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 18:09

vhal

ಠ_ಠ

Widow schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 18:29:
*leest topic titel*

*steekt vanaf vandaag zijn hand op*

Net bij de lokale Ford dealer een setje banden gescoord voor mn Fiesta. Prijs viel best mee voor nieuwe banden uit 2011 met stalen velgen, slechts 465 euro. Dat valt gelukkig onder fiscaal voordeel @ work, dus dat bespaart weer een boel centen. En als ik over een paar jaar een andere auto heb, verkoop ik deze lekker en speel ik het redelijk quitte :)
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:42:
ach genaaid worden...ieder zijn mening.

Ik heb mijn banden ook bij de Ford dealer gekocht, wel iets duurder dan Widow maar ik weet niet welke maat en merk banden hij heeft.

Voor mijn Vredestein Snowtracs 3 in maat 195/50/15 ben ik 550 euro kwijt inclusief stalen velgen, wielmoeren, montage en balanceren. 9 november gaan ze eronder

4 x 45 € voor een stalen velg = 180
4 x 95 € voor de banden = 380
montage/wielmoeren/balanceren = zeg 75 euro ?
loon dealer (1h?) = 65 euro ?

Het zal best goedkoper kunnen maar ik heb geen zin om stad en land af te rijden om voor een paar tientjes goedkoper banden te scoren of op MP 2e hands banden te kopen waar je maar moet afvragen of alles past/in orde is.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ben vandaag bij een kwiffitter geweest en bij een dealer. Prijs maakt echt niet uit.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Autobandenmarkt :P

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Het is de garage eindelijk gelukt de juiste maat band te leveren. Er liggen nu verse Vredestein Snowtrac banden op zolder.
Gewoon 195/55 ipv 185/65

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gunner schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 12:19:
[...]

Ben vandaag bij een kwiffitter geweest en bij een dealer. Prijs maakt echt niet uit.
Nu noem je precies de verkeerde kwikfitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Mr_Size schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 17:04:
[...]

Bij welke Ford dealer ben jij geweest? Ik kan op de site van Ford niet veel vinden over winterbanden.
Ik heb ook een Fiësta en wil ook naar de Ford dealer gaan. Het gaat in dit geval om Van Kalmthout Haarlem.

Heb jij jouw dealer gebeld met de vraag wat het allemaal kost? Of ben je gewoon naar binnen gelopen?
Ford Hoofddorp. Voor zover ik weet staat het ook niet op de site, ik zag het toevallig staan toen ik er laatst was. Vervolgens gevraagd wat het moest kosten zonder montage, en dat bespaart 75 euro. Vier banden wisselen en opslaan kan ik zelf ook nog wel :+ bespaart weer 75eu.
Zoek voor de lol eens op wat vier stalen velgen kosten, met vier Vredestein Snowtracs erbij, en montage :+ wedden dat dat duurder is als je het los koopt?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:55
Afbeeldingslocatie: http://img7.imageshack.us/img7/3766/16102011155742.jpg

:o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
Aanbieding van Ford Haarlem is als volgt:

Laatste model Fiesta
Fiesta wielenset staal 175/65r14 (Firestone) vanaf € 465,-
Montage €40,-
Montage incl. opslag € 75,-

Niet verkeerd toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:55
ter vergelijking reifen.com:
Afbeeldingslocatie: http://img404.imageshack.us/img404/7624/1710201192239.jpg

bij autobandenmarkt:
Afbeeldingslocatie: http://img803.imageshack.us/img803/8594/1710201192832.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
Dank voor het vergelijkingsmateriaal!
Zit dus niet heel veel verschil tussen, circa € 15 per band meer bij Ford. Zelf monteren en opslaan is voor mij geen optie, dus die meerprijs moet ik sowieso betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Timmert schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 09:13:
[...]

Gisteren toch maar even gekeken: GoodYear Ultragrip Performance 225/45/17. Met nog genoeg profiel.

Zou 225 te breed zijn voor een hatchback van 1050 kg? Ik blijf erbij dat ik echt belabberde grip heb met deze band in de winter. (ik heb ook geen traction control of iets dergelijks maar wel abs)

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
1050kg is amper zwaarder dan een Golf MK3. Ik had daar destijds 195/50/15 onder in de zomer en 185/60/14 in de winter. Denk dat 225 best wel breed is voor zo'n "relatief licht" karretje. Standaard scheen zelfs 175/70/13 te zijn op die auto :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:44

Meneer aard

Porsche rulez!

_Christiaan_ schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 12:23:
[...]

Gisteren toch maar even gekeken: GoodYear Ultragrip Performance 225/45/17. Met nog genoeg profiel.

Zou 225 te breed zijn voor een hatchback van 1050 kg? Ik blijf erbij dat ik echt belabberde grip heb met deze band in de winter. (ik heb ook geen traction control of iets dergelijks maar wel abs)
225 is echt te breed..Zou gewoon voor 195/205 gaan. Mijn andere wagen staat op zomer sloffen 225 breed rondom maar daar is niet mee te rijden in de sneeuw. Zelfde gewichtsklasse, wel 52% gewicht op de achterwielen maar 1 verkeerde beweging en weg is die.

Hebben jullie al het winterrubber eronder liggen? Ik wou het vandaag doen maar zit gigantisch te twijfelen. Had een vrije dag denk hej das mooi maar die temps liggen way te hoog. En 14 daags weer vooruitzicht (tot zover je daar een indicatie kan hebben) is het ook nog niet koud genoeg..Ja min temp is koud zat maar max ook nog rond de 14 graden!

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Meneer aard schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 19:23:
Hebben jullie al het winterrubber eronder liggen?
Nee, pas als het sneeuwt. :p Ik heb het setje wel gewassen afgelopen weekend. Ga ik even kijken of ik de velgen wat netter zwart kan spuiten. Mocht dat mislukken dan koop ik een setje wieldoppen.

[ Voor 29% gewijzigd door zimbab op 17-10-2011 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
Hier ook nog niet, maar gaat binnenkort wel gebeuren als de nachtvorst zo doorzet. Ik ga me niet wagen aan het wachten op de sneeuw en de zogenaamd mindere grip bij nat wegdek merk ik ook weinig van. Rij gewoon rustig en rem op tijd, dus dat scheelt al een hoop.

Overigens lees ik in dit topic dat er beredeneerd zou zijn dat de temperatuur niet uit zou maken, echter is dat niet onderbouwd met testen. Zijn er onderzoeken bekend waarbij ze gewoon proberen wat meer grip heeft bij 0 graden en droog wegdek?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Heb ooit wel eens gelezen in de ADAC gids..over het effect van het rubber met koude omstandigheden. Aangezien het winterrubber toch wel iets zachtere compound heeft. En daarbij is het ook logisch als je er over na gaat denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
Mijn wintersetje is ook binnen. Toch eind van de week erop gooien.

Afbeeldingslocatie: http://upload.projectd.nl/upload/IMG_20111015).jpg
Afbeeldingslocatie: http://upload.projectd.nl/upload/trhytrt.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Meneer aard schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 19:56:
Heb ooit wel eens gelezen in de ADAC gids..over het effect van het rubber met koude omstandigheden. Aangezien het winterrubber toch wel iets zachtere compound heeft. En daarbij is het ook logisch als je er over na gaat denken!
Niet als je bedenkt dat na 10km rijden het rubber van zowel een winter als een zomerband dezelfde temp heeft grotendeels onafhankelijk van de buitentemp. Dus die eerste 10 km maakt het wat uit, daarna is het rubber toch warm en maakt de samenstelling van de rubber ten gevolge van de temp dus niets meer uit.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
Dan ga je er vanuit dat de weg warm is en het rubber de warmte prima geleidt. Als het echter al een paar dagen goed vriest is de weg niet meer zo warm en rubber geleidt warmte nou ook weer niet heel goed.

Een mogelijke oorzaak van minder grip die ik vinden kan, is het grovere profiel van winterbanden en daardoor minder rubber in contact met de weg.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Don3k schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 20:01:
Mijn wintersetje is ook binnen. Toch eind van de week erop gooien.

[afbeelding]
[afbeelding]
Heb je dat op internet besteld? Gaat dat een beetje OK met verzenden e.d. althans, lijkt me dat zoiets weinig problemen mag opleveren maar meer gezien het ontvangen? Lijkt me nou niet dat een tnt gabber daar vrolijk van zou worden en dan gewoon een niet thuis briefje in de bus mikt en dat je het zelf bij het post kantoor mag ophalen..

@ hierboven, denk wel dat door de wrijving een winterband, zeker door de lamellen structuur sneller opwarmt. Dat filmpje wat hier eerder is gepost het verschil op een nat wegdek (wat vast gereden sneeuw moest voorstellen?) met zomer en winterbanden van de ANWB, leek me ook wel een goede benchmark. Verbaasde me over het feit dat op winterrubber sneller stil stond..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Ophidian schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 20:13:
Dan ga je er vanuit dat de weg warm is en het rubber de warmte prima geleidt. Als het echter al een paar dagen goed vriest is de weg niet meer zo warm en rubber geleidt warmte nou ook weer niet heel goed.

Een mogelijke oorzaak van minder grip die ik vinden kan, is het grovere profiel van winterbanden en daardoor minder rubber in contact met de weg.
Nee, er staat hier eerder in dit topic een onderzoek over waaruit blijkt dat het grootste gedeelte van hoe warm de band wordt veroorzaakt door wrijving/vervorming van de band tijdens het rijden. Overdracht vanaf de weg speelt daarbij haast geen rol. Het onderzoek ging over de druk in de band die onafhankelijk was van de temperatuur buiten, en aangezien de druk van de band overeenkomt met de temp in de band kun je er dan van uit gaan dat de band onafhankelijk van de buitentemperatuur/wegtemperatuur een bep. temperatuur wordt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
Die dan eens opzoeken, dat is precies wat ik zocht! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Laatst online: 11:05

pistole

Frutter

Winterbandjes laten monteren (dat moest/mocht al van de leasemij) en het valt mij op dat ik iedere keer na het rijden een soort gesmolten plastic/rubber-achtig luchtje ruik als ik uitstap. Ook als het een ritje van slechts 1 of 2 km is geweest.

Zou er iets verkeerd kunnen zijn gegaan bij het monteren? Het viel tevens op dat mijn velg (!) best warm was na een ritje op de autosnelweg... En zo hard rem ik nu ook weet niet.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meneer aard schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 20:40:

@ hierboven, denk wel dat door de wrijving een winterband, zeker door de lamellen structuur sneller opwarmt.
100% nattevingerwerk, nergens op gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

pistole schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 22:08:
Winterbandjes laten monteren (dat moest/mocht al van de leasemij) en het valt mij op dat ik iedere keer na het rijden een soort gesmolten plastic/rubber-achtig luchtje ruik als ik uitstap. Ook als het een ritje van slechts 1 of 2 km is geweest.

Zou er iets verkeerd kunnen zijn gegaan bij het monteren? Het viel tevens op dat mijn velg (!) best warm was na een ritje op de autosnelweg... En zo hard rem ik nu ook weet niet.
Oh mijn god! Mocht je ze nu al laten monteren door de leasemaatschappij? Wat een pannekoeken.....het is nog boven de 7 graden!! Die banden smelten letterlijk langzaam weg nu. :X

spoiler:
Neem mij niet serieus aub..... :P En verder kan ik je helaas ook niet helpen. Kan wel zijn dat je remklauw aanloopt.....althans dat heb ik eens gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
Meneer aard schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 20:40:
[...]

Heb je dat op internet besteld? Gaat dat een beetje OK met verzenden e.d. althans, lijkt me dat zoiets weinig problemen mag opleveren maar meer gezien het ontvangen? Lijkt me nou niet dat een tnt gabber daar vrolijk van zou worden en dan gewoon een niet thuis briefje in de bus mikt en dat je het zelf bij het post kantoor mag ophalen..
Dit setje niet, maar wel eens een ander setje banden bij autobandenmarkt besteld. Ik was toevallig niet thuis, en hebben ze het bij de buren afgeleverd. Denk niet dat ze zo blij waren aangezien banden nogal een geur kunnen geven :P Maar er zit dan wel een plastic omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 07:38

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

zimbab schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 22:35:
[...]

Oh mijn god! Mocht je ze nu al laten monteren door de leasemaatschappij? Wat een pannekoeken.....het is nog boven de 7 graden!! Die banden smelten letterlijk langzaam weg nu. :X

spoiler:
Neem mij niet serieus aub..... :P En verder kan ik je helaas ook niet helpen. Kan wel zijn dat je remklauw aanloopt.....althans dat heb ik eens gehad.
Das heel gewoon bij leasemaatschapijen, in oktober wisselen. En in maart weer terug.

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
SithWarrior schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 23:31:
[...]

Das heel gewoon bij leasemaatschapijen, in oktober wisselen. En in maart weer terug.
Daar moet je toch zelf een afspraak voor maken? Met m'n auto van leaseplan hoef ik niet nu al te wisselen. Ik gok dat ik ze vanaf 11 november weer goed kan gebruiken :)
De velg is echter een inch kleiner en het rubber zachter wat ik niet zo fijn vind rijden als het niet nodig is. Vooral vanaf 4-5bft (zij)wind zwalkt de auto veel meer dan met de standaard set en met 800km snelweg/week en herfstweer vind ik dat genoeg reden om nog even te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

SithWarrior schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 23:31:
[...]
Klopt, ik kreeg een aantal weken geleden de brief al met het verzoek om ivm te verwachten drukte alvast een afspraak te maken voor het wisselen van zomer- naar winterbanden. Wordt overigens de eerste keer voor mij, dat ik winterbanden krijg. Ben benieuwd :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

_JGC_ schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 12:27:
1050kg is amper zwaarder dan een Golf MK3. Ik had daar destijds 195/50/15 onder in de zomer en 185/60/14 in de winter. Denk dat 225 best wel breed is voor zo'n "relatief licht" karretje. Standaard scheen zelfs 175/70/13 te zijn op die auto :X.
Meneer aard schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 19:23:
[...]

225 is echt te breed..Zou gewoon voor 195/205 gaan. Mijn andere wagen staat op zomer sloffen 225 breed rondom maar daar is niet mee te rijden in de sneeuw. Zelfde gewichtsklasse, wel 52% gewicht op de achterwielen maar 1 verkeerde beweging en weg is die.

(...)
Okee dan dat iig verklaard, alleen ik ga geen andere banden en velgen kopen (iets met student en duur).

Zodra deze versleten zijn dan weet ik iig wat me te doen staat :)

Overigens rij ik ook in de zomer met deze winterbanden maar ze zijn niet stuk te krijgen. Ik heb ze tweedehands gekocht en 30.000 erop gezet maar nog altijd ruim voldoende profiel.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Winterbanden moeten bij 4mm vervangen worden he, het lijkt misschien dus nog of er voldoende profiel op zit maar dat hoeft dus niet zo te zijn ;)

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben je een Tweaker of niet?
4mm is zat voor de zomer en wat moet maken wel uit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 19:26:
Zelf beetje snijden (of plakken) en je hebt weer profiel genoeg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 19:26:
Gelukkig maar, want dat is inderdaad precies het eerstvolgende seizoen dat gaat beginnen. ;)

~ James May

Pagina: 1 ... 30 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.