Lekkere Kwal schreef op woensdag 26 november 2008 @ 10:45:
Die waardes geven aan wat de versterkers in het modem gebruiken. De ontvangende kant hoeft in het ideale geval niet extra te versterken (dan is het signaal precies goed) en staat dan op 0. -5 bijvoorbeeld geeft aan dat het signaal 5 dbmv te sterk is en dat hij het dus zelfs moet verzwakken (wat warmte oplevert). Uitgaand is het normaal dat de versterker het signaal met 50dbmv moet versterken, 55 of hoger geeft aan dat het signaal onderweg te veel verzwakt wordt en dan wordt de versterker overbelast. Waardes onder de 40 zijn erg bijzonder maar niet per sé schadelijk.
Kwal...
Je roept dingen waar je de ballen verstand van hebt...
Een versteker voor het inkomende signaal ín een modem??
Een signaal wat 5dBmV te sterk is??
Verzwakken van CAI signaal geeft warmte??
Een versterking van 50dBmV??
Versterkers die overbelast raken??
Schadelijk en CAI signalen??
Jongen, houd je maar bij je eigen vak en laat de CAI over aan anderen alsjeblieft...
Je verward mensen ermee en dat lijkt me niet de bedoeling voor een informatief forum als dit.
-Het inkomende signaal is gesteld binnen bepaalde normen.
Binnen die ruime marges zal het modem gewoon werken, zolang de huisinstallatie ook goed is uitgevoerd.
Er hoeft dus niets versterkt te worden.
-Te sterk of te zwak druk je uit in dB's en
niet in dBuV of dBmV
Dat komt omdat dB's een verhoudingsgetal is tov een grondgetal.
Zoek maar eens op Wikipedia oid. Of snuffel nog eens door je wiskundeboeken...
-De vermogens in de CAI kunnen probleemloos verzwakt worden. Er komt daarbij geen noemenswaardige warmte vrij.
-Ook de versterkingen worden uitgedrukt in dB's en niet in dBuV of dBmV's.
Je hebt een grondtal, wat in grootte uitgedrukt is in milivolts (mV) of microvolts (uV)
Die waarde in uV of mV kan uitgedrukt worden in respectievelijk dBuV of dBmV.
Als die waarde 2x zo groot wordt, komt daar 3dB bij...
(en nu moet ik uitkijken wat ik zeg want bij spanningen is dat 6dB, maar omdat dan ook de stroom evenredig oploopt bij een gelijkblijvende weerstand (75 Ohm in de CAI) kwam dat uit op 3dB. Zou ík eens op moeten zoeken hoe dat ook alweer zag

)
Anyway, een verdubbeling van je signaal is 3dB. Omdat in beginne al bepaald is dat het grondtal in uV of in mV is uitgedrukt, wordt alleen die waarde, die in dBuV of dBmV is uitgedrukt, met 3 verhoogt.
Waarom dan niet gewoon alles in uV of mV's blijven uitdrukken? zou je zeggen...
Dat is omdat de kleine verschillen binnen een grote waarde al van belang zijn. Dan zou je moeten rekenen met getallen tussen de bv 0,000001V en 0,002V en alles wat daartussenin zit.
dB's is een wiskundige benadering voor een logaritmische schaal.
Maar wederom: Wikipedia zal daar vast een beter onderbouwd verhaal over hebben.
-Omdat je het hier hebt over zulke kleine spanningen en dus vermogens, zal een versterker niet overbelast raken. Op zijn hoogst overstuurd, maar dat is hier niet de issue.
Een versterker heeft een vast verbruikt vermogen omdat hij een vaste versterking heeft.
De aangeboden signalen worden gewoon eerst verzwakt tot een acceptabele waarde vóór ze weer versterkt worden.
Inkomend doe ik dat. Dus berekenen hoe sterk een signaal binnen komt op een versterker en hoeveel ik hem moet verzwakken, zodat hij na de standaard versterking precies op de gestelde norm uitkomt (volg je het nog?

)
Dat is maar 1 groot spectrum aan signalen wat niet verschilt (wat is het verschil tussen 1?

)
Andersom: Alle modems die hun signalen terugblazen rchting de versterker in de straat, kunnen op verschillende vermogens terugzenden. Die waarde wordt uitgedrukt in de "TX" waarde.
Omdat de verliezen (demping) tussen de modem en de versterker per modem nogal verschillen vanwege kabellengtes of een goede of minder goede huisinstallatie, kan de modem die waarde aanpassen zodat alle modems binnen een gestelde norm bij de versterker uitkomen.
Alle inkomende signalen zijn dus nagenoeg even sterk bij de versterker wanneer ze samengekoppeld terug gaan richting de apparatuur binnen Ziggo.
Als de modem veel moeite moet doen om aan te komen bij die versterker, merk je dat aan de TX waarde van het modem. BV door slechte connectoren oid.
Maar als er helemaal geen verlies zou zijn omdat de kabel erg kort is of het verlies is er wel maar de versterker in de straat staat te hard te zenden (verkeerd ingesteld) dan komt het signaal te hard bij Ziggo binnen en krijgt het modem de opdracht zachter te gaan zenden.
Wat is nu het risico daarvan:
Als het modem een lage TX heeft, dan is het signaal tussen de woning en de versterker niet sterk genoeg om boven de (altijd aanwezige) ruis uit te komen.
Het is niet moeilijk... Als je maar weet waar je over praat

taz3d_nl schreef op woensdag 26 november 2008 @ 19:11:
Heb al wat problemen gehad om een alles in een ziggo pakket te krijgen.
bestellen kon niet omdat mijn analoge tv lijn in mijn nieuwbouw huis niet geactiveerd was. Dus gisteren gebeld naar ziggo om dat te doen ( zou 2 weken duren )
Vanmorgen was de kabel monteur al bezig voor mijn huis en ik heb nu tv. ( dat is aardig snel

)
Maar als ik me nu aanmeld op de ziggo site staat er nog steeds dat ik me alleen aan kan melden voor analoge tv, de rest is nog niet beschikbaar.
Zojuist de helpdesk even gebeld en daar is nog niets bekend over mijn aansluiting.
Beetje raar toch ?
Weer maar blij, want volgens mij betaal je dan ook niet voor die dagen.
Het inkomende signaal is gewoon aanwezig wanneer je op een versterker bent aangesloten en dat is iedereen in principe. Pas wanneer er fysieke handelingen aan die individuele aansluiting plaatsvinden, kun je een individuele aansluiting blokkeren.
Wat nieuwbouw betreft:
De nieuwbouw moet eerst goedgekeurd en afgemeld worden vóór in de systemen jouw wijk geschikt wordt gezet. Het kan best zijn dat men alleen de versterker grof heeft ingeregeld om jou en je buren van signaal te voorzien (uit service oogpunt) maar dat de verster nog niet is ingericht voor bidirectioneel verkeer (dus 2-richitngsverkeer) waarbij de hele wijk ingericht moet zijn. Omdat het inregelen van 1 versterker van invloed kan zijn op de andere, wordt daar vaak mee gewacht tot alle verstekers geplaatst zijn zodat ze allemaal in 1x ingeregeld kunnen worden. En dus afgemeld waarna je je producten kunt aanvragen.
Heb je veel buren die verhuist zijn en nu zonder de Ziggo-producten zitten die ze hadden meeverhuist naar de nieuwe woning, zal de frustratie daar wel erg hoog zijn. Dan wordt de druk, de boel snel in te regelen vaak ook wat opgevoerd... Komt vaak voor in nieuwbouwwijken.