[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 94 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 38.779 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23009

WaWaWiiiiWa schreef op zondag 23 november 2008 @ 12:21:
Jeetje, als die foto's bekijkt wordt het toch wel pijnlijk duidelijk hoeveel meer stroom huidige kaarten trekken. Die koelertjes zijn echt minuscuul.
ja maar voor 1999 was het wel een stroom vreter toen waren de voedingen ook een stuk lichter als van nu :)

die Dual head Rage Fury MAXX heb ik vergroot en ik kwam een leuke naam ontdekking tegen :)

de kart zou eerst ATi Rage 128 Pro X2 gaan heten , je kan het zien op de PCB in het wit geprint :D
Afbeeldingslocatie: http://www.abload.de/thumb/atirage128prox24djc.jpg

En idd de eerste echte X2 :) Nu hopen dat de HD 4870 X2 ook zo popular wordt en wie weet of dat ATi de HD 5870 X2 de HD 5870 MAXX zou gaan heten, dat lijkt me ook wel cool om de MAXX naam terug te zien :)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 24-11-2008 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10-2022
Powrskin schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 20:35:
Wacht nog steeds op onboard VGA die overgaat op de andere VGA bij het starten van een 3d applicatie.
Dat kan je toch via CCC en Fusion mbv profielen regelen? Misschien is dat niet automatisch, maar volgens mij kan dat wel.

Edit: Afbeelding gevonden! De volgende afbeelding, afkomstig van AMD, geeft aan dat het moet kunnen. (2de regel)
Afbeeldingslocatie: http://ati.amd.com/technology/hybridgraphics/images/flexible_jpg.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Stephan224 op 24-11-2008 16:16 ]

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
(overleden)
Microsoft werkt hybride multi-GPU systemen tegen. Denk aan systemen waar een losse budgetkaart gebruikt wordt in CFX/SLI met de onboard GPU om performance te boosten of waar de losse videokaart uitgeschakeld wordt wanneer deze niet gebruikt wordt en de onboard GPU alles overneemt (2D) om stroom te besparen.

Zie ook: nieuws: Microsoft: Hybrid sli en Crossfirex te instabiel voor Windows 7

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:05
Anandtech heeft ook een review gedaan van de 180.xx drivers. De multi monitor support met SLi is denk ik de belangrijkste reden om die driver te nemen. Eventueel voor PhysX. Maar de performance boosts zijn heel beperkt. Hun hebben 5 bekende games getest en de meeste gingen zelfs iets wat in performance achteruit.

Hun hebben dus niet de games gestest die andere reviews getest hebben (die hadden echt de games gepakt die nVidia opgegeven had).

Kortom de GTX260 is iets interessanter geworden maar overall zal de HD4870 1GB toch nog beter zijn. Ben benieuwd of de nieuwe ATi drivers de oude situatie terug kunnen halen.

Edit: Ik kwam een artiekel tegen op FUD over de nieuwe HD48xx Matrix ROG kaarten:
Black PCB and R.O.G. label

Asus has officially unveiled its two Republic of Gamers graphics cards that will be a part of Asus' recently introduced Matrix series. This time Asus has decided to go for the popular RV770 GPU, ATI's HD 4800 series.

Both cards are using Asus' own design, featuring black PCB, and custom made cooling solution which Asus brands as Hybrid Cooler. The Matrix series brings more control to users as they can adjust GPU and memory Voltages and monitor GPU, memory, Power IC and ambient temperatures as well as the GPU, memory and board power consumption.

The EAH4850 MATRIX/HDTI/512M features a single fan Hybrid Cooler cooling system and works at 625MHz for the core and 1,986MHz for memory. It is quite strange that Asus decided to keep this card at its reference clocks despite the bulky looking dual slot cooler. On the other hand, the EAH4870 MATRIX/HDTI/512MD5 comes with a slight factory overclock and works at 770MHz for the core and 3,680MHz for memory. This card has a dual slot Hybrid Cooler, but we did expect to see some higher clock speeds.

Unfortunately, release dates and pricing for both cards are unknown, but we manage to find the HD 4850 Matrix listed at Geizhals.at, with the lowest price at €196.95.
Afbeeldingslocatie: http://www.fudzilla.com/images/stories/2008/November/General%20News/asus_hd4800_matrix.jpg

Ziet er best netjes uit. Alleen ik mag hopen dat die HD4850 snel naar de 150-160 euro gaat want voor 200 kun je beter een HD4870 kopen.

[ Voor 56% gewijzigd door Astennu op 25-11-2008 10:08 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Asus komt weer met twee customcoolerdesigns:

Afbeeldingslocatie: http://www.fudzilla.com/images/stories/2008/November/General%20News/asus_hd4800_matrix.jpg

Bron: http://www.fudzilla.com/i...sk=view&id=10609&Itemid=1

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ghehe ik kijk net nog of het al gepost was dus ik edit me Post en ra ra CJ was me weer eens voor :P

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Fudzilla meld hetzelfde als wat CJ een tijdje geleden al vertelde:
Back in 2005 ATI launched R520 card and has showed to the bunch of journalist that it can do stream computing and transcode video content on its Radeon 2000 series GPUs.

For some reason it abandoned that project and have decided to leave it to rest. Nvidia made quite a lot of noise with its GPU accelerate BabaBoom commercial transcoder and obviously AMD won’t leave them alone to this market. It looks that AMd has its own way of solving the transcore problem.

The new Catalyst 8.12 is also going to improve some gaming performance and is a result of months of hard work and we’ve heard that Radeon 4000 series will benefit the most from this new driver update.

ATI did a good job with RV770 based Radeon HD4870 and 4870 X2 based cards and we’ve heard that they did well with its mainstream 46x0 and entry level 4550 and 4350 cards. The new driver should make them even more attractive and according to AMD, the new driver should transcode video content to a portable device such as PSP or iPhone significantly faster than Nvidia. If they are right CUDA might be i trouble.

We’ll see about that but we can tell you that this is quite a bold claim.
Ik ben heel erg benieuwd naar die driver :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-03 09:05

Format-C

Tracing Rays

Astennu schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 09:35:

Kortom de GTX260 is iets interessanter geworden maar overall zal de HD4870 1GB toch nog beter zijn. Ben benieuwd of de nieuwe ATi drivers de oude situatie terug kunnen halen.
Zeker op drivergebied heeft nV de zaakjes beter voor elkaar.

Vooral met Multi GPU.

Lekker handig trouwens van Anandtech om niet even aan te geven wat voor overige hardware gebruikt is in hun "test"... :X

Edit:

Dit ziet er heel anders uit:

http://www.fudzilla.com/i...k=view&id=10559&Itemid=40

Edit;

en dit ook:

http://www.nvnews.net/art...games_tested/page_4.shtml
http://www.nvnews.net/art...games_tested/page_5.shtml

[ Voor 21% gewijzigd door Format-C op 25-11-2008 15:20 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
RappieRappie schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 15:14:
[...]

Zeker op drivergebied heeft nV de zaakjes beter voor elkaar.

Vooral met Multi GPU.

Lekker handig trouwens van Anandtech om niet even aan te geven wat voor overige hardware gebruikt is in hun "test"... :X

Edit:

Dit ziet er heel anders uit:

http://www.fudzilla.com/i...k=view&id=10559&Itemid=40

Edit;

en dit ook:

http://www.nvnews.net/art...games_tested/page_4.shtml
Sinds wanneer is fudzilla een goede review site ? En daar komt ook nog bij dat Fudzilla pressies de games test die nVidia opgeeft waar de boosts in zitten. Ga je andere games testen zul je geen winst zien. Dus is het dan een eerlijke vergelijking om te stellen dat de GTX260 25% sneller is geworden ? NEE. En zo steld fudzilla het wel een beetje. Het is alleen interessant als je die 5 games speelt maar zo niet dan heb je er weinig aan. Zo is het altijd met driver's en video kaarten. Je moet kijken naar de games die jij speelt en afhankelijk daar van een kaart kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Ik ben er heilig van overtuigd dat er een fikse performanceboost gerealiseerd is met de nV drivers de laatste 2 maanden; ik merk het nu zelf; de GTX260's die ik nu heb, zijn snéller dan de GTX280's die ik hád. Dat lijkt me toch wel wat zeggen? Games zoals Lost Planet, en GRID, en TR Legend draaien veel en veel beter dan ze voorheen deden op de GTX280's... Dat komt niet uit de lucht vallen lijkt mij. Dat kan maar aan 1 ding liggen; drivers. In Lost planet haal ik op DX10 zelfs een FPS die wel 50% hoger ligt dan met de GTX280's.

Vooral de DX10 performance is als een raket omhoog gegaan. Ongehoord gewoon... Ze hebben iig iets gevonde dat voorheen niet goed zat in DX10. Tenminste daar lijkt het op. Vooral in Vista is het echt goed merkbaar. Voorheen was XP sneller, nu is Vista (veel) sneller.

En ik zie niet in waarom Fud geen goeie reviewsite zou zijn trouwens... Iedereen kan benchen, en Anandtech geeft niet eens aan met wat voor PC getest is... :N
En daar komt ook nog bij dat Fudzilla pressies de games test die nVidia opgeeft waar de boosts in zitten.
Dat zijn niet onbelangrijke games:

Fallout 3
Dead Space
Far Cry 2
Crysis Warhead
CoD WaW
World in Conflict

Dat heeft imho niets met "opgeven" te maken.

Sterker nog; dat zijn alle goeie (en populaire) games die de laatse maand(en) gereleased zijn... Het lijkt me juist de bedóeling dat je juist in die games goeie drivers hebt. Of niet? ;)

Maar goed; misschien kan ATi met de 8.12 driver counteren... Ben benieuwd. ;)

[ Voor 74% gewijzigd door Format-C op 25-11-2008 15:44 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
RappieRappie schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 15:26:
Dat zijn niet onbelangrijke games:

Fallout 3
Dead Space
Far Cry 2
Crysis Warhead
CoD WaW
World in Conflict

Dat heeft imho niets met "opgeven" te maken.

Sterker nog; dat zijn alle goeie (en populaire) games die de laatse maand(en) gereleased zijn... Het lijkt me juist de bedóeling dat je juist in die games goeie drivers hebt. Of niet? ;)
Klopt. Maar daar zitten wel de 5 games tussen die nVidia had voorgeschreven als 'test deze games want hier zitten de performanceboosts'. Het grappige is dat veel van deze games nog niet eens uit waren en dit dus vergeleken wordt met een vorige WHQL driver die nog niet geoptimaliseerd was voor die games. Daardoor lijkt de winst veel groter.

Kijk je echter naar net iets oudere recente games, dan is de winst daar minimaal of is deze er zelfs helemaal niet. Dat doet de indruk wekken dat die Big Bang drivers dus puur en alleen gericht is op die 5 games en niet op iets oudere, maar toch nog steeds immens populaire games zoals een Racedriver: GRID.

Als er generieke optimalisaties in de drivers zitten dan had een groter scala aan games geprofiteerd moeten hebben dan alleen die 5 TWIMTBP titels.
Als AMD niet maandelijks z'n drivers zou updaten en ook eens in het half jaar met een officiele WHQL driver zou uit komen, dan had je bij elkaar toch een leuk aantal performancestijgingen kunnen opnemen in de releasenotes. Tel alle performanceboosts maar eens bij elkaar op die er gekomen zijn sinds de lancering van de RV770... dat is toch ook best indrukwekkend.... alleen ATI noemt het niet Big Bang.

Anyway, 10 december dus Cat 8.12 en 20 december de Avivo Video Transcoder - Part 2. :)

Edit: Trouwens is hier een leuke uitgebreide review van X-Bit Labs waarin ze de HD4870 1GB tegenover de verschillende GTXen zetten.

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/video/radeon-hd4870-1024/22.png

Bron: http://www.xbitlabs.com/a...y/radeon-hd4870-1024.html

[ Voor 7% gewijzigd door CJ op 25-11-2008 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teamacc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-05 17:11
Ik zie vaak dat reviews die in het voordeel van nvidia zijn in windows XP uitgevoerd worden. Komt het daardoor dat ati minder scoort op die reviews?

Goed koper is duurder dan slecht koper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

CJ schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 16:03:

Edit: Trouwens is hier een leuke uitgebreide review van X-Bit Labs waarin ze de HD4870 1GB tegenover de verschillende GTXen zetten.

[afbeelding]

Bron: http://www.xbitlabs.com/a...y/radeon-hd4870-1024.html
Uitgevoerd met Nvidia ForceWare 178.24... :X

Oude en achterhaalde drivers, en dus ook artikel.

Als er generieke optimalisaties in de drivers zitten dan had een groter scala aan games geprofiteerd moeten hebben dan alleen die 5 TWIMTBP titels.
Wie zegt dat alleen die 5 games profiteren? Dat maak jij er van.
Maar daar zitten wel de 5 games tussen die nVidia had voorgeschreven als 'test deze games want hier zitten de performanceboosts'. Het grappige is dat veel van deze games nog niet eens uit waren en dit dus vergeleken wordt met een vorige WHQL driver die nog niet geoptimaliseerd was voor die games. Daardoor lijkt de winst veel groter.
Ik vergelijk met de HD48701GB... En daar blijft weinig van over in de 5 betreffende games... En dat zijn 5 Triple A games... En de winst mag dan wel groter lijken omdat er wordt vergeleken met een niet geoptimaliseerder driver, maar de performancewinsten ten opzichte van die driver zijn gigántisch.

Ik heb de afgelopen drivers van ATi met de X2 niet echt veel plezier gehad van drivers. Ik heb de 8.10, 8.10 HF1, en HF2, EN de 8.11 erop gehad, maar de 8.11 divers waren inferieur aan de 8.10 hotfix 2 drivers. Wat eigenlijk nergens op slaat...

[ Voor 67% gewijzigd door Format-C op 25-11-2008 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ rappieRappie

Ben ik helemaal mee eens, als ze iets testen dan moeten ze gewoon de laatse drivers pakken van beide fabrikanten ;)

dat had ik de 4 gedurende maanden toen ik de HD 2900 XT 512's had in CF Cat 7.12 werkte prima maare 8.1, t'm 8.4 was eenr amp ook de reden dat ik van ATi was af gestapt en nu dat zelf met hun nieuwe kaarten nog deze waardeloze dingen voor komen is het logisch dat mensen ooit van ATi af stappen ;)

@ CJ

Die test gebruikt drivers van een oude geenratie die niet overheen komen met de betere perfomance van de drivers van nu, geen goede test, als die test was gedaan met de drivers van nu had het beeld wel anders geweest voor beide kaarten.

[ Voor 130% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 25-11-2008 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Tja, eigenlijk moet je alle reviews met een korrel zout nemen. Sommige sites hebben nogal voorkeur voor een bepaalde kleur. En anderen testen gewoon slecht. Ze hadden OOK een X58 mobo met i7 moeten pakken imho. ;)

Het enige wat mij ZELF echt heel erg opvalt, is dat de nVidia drivers in 2 maanden tijd een verschrikkelijk grote sprong vooruit gemaakt hebben. In DX10, en in Vista in het algemeen. 2 x 260 zijn nu sneller dan 2 x 280.

Van de ATi drivers heb ik geen enkele boost gezien. Maar die zal wel komen met Cat 8.12, als ik alles mag geloven.

Ik ben iig blij dat we nu een platform hebben die zowel SLi als CF aankan.

Nu kunnen we pas écht zien wie de koning van Multi GPU is. :)

[ Voor 37% gewijzigd door Format-C op 25-11-2008 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-05 12:09
Ik ben er heilig van overtuigd dat er een fikse performanceboost gerealiseerd is met de nV drivers de laatste 2 maanden; ik merk het nu zelf; de GTX260's die ik nu heb, zijn snéller dan de GTX280's die ik hád. Dat lijkt me toch wel wat zeggen? Games zoals Lost Planet, en GRID, en TR Legend draaien veel en veel beter dan ze voorheen deden op de GTX280's... Dat komt niet uit de lucht vallen lijkt mij. Dat kan maar aan 1 ding liggen; drivers. In Lost planet haal ik op DX10 zelfs een FPS die wel 50% hoger ligt dan met de GTX280's.
Uhm... heb je nu niet een héél ander platform dan toen je je GTX280's nog had??? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Ja, maar als dat platform zoveel uit zou maken had ik met de HD4870X2 ook een boost moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-04 18:07
En waarom met een x58 testen en een core I7 terwijl veel meer mensen een core 2 of een athlon systeem hebben?
Het is imo veel beter om met een meer gemiddeld systeem te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
RappieRappie schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 18:24:
Ja, maar als dat platform zoveel uit zou maken had ik met de HD4870X2 ook een boost moeten zien.
Had je toch ook :?

http://www.hardware.info/...hp?p=1499678&postcount=24

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
RappieRappie schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 18:24:
Dat is niet helemaal waar. NV heeft vroege toegang gekregen tot het nieuwe platform waardoor zij al veel eerder hadden kunnen optimaliseren. Bedenk je immers dat het i7/X58 platform door de SLI certificatie heen moest en men daardoor al vrij vroeg toegang had tot dat platform. Bij AMD was er winst te zien, maar lang niet zo veel als na de hotfix drivers.

En nog even hierover:
RappieRappie schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 17:31:
[...]
Wie zegt dat alleen die 5 games profiteren? Dat maak jij er van.
Nee, hoor. Dat zeg ik niet dat 'alleen die 5 games' er van profiteren. Goed lezen wat ik schrijf. Wat ik bedoel te zeggen is dat er 5 titels zijn waar erg voor geoptimaliseerd is. Natuurlijk zullen hier ook wel generieke optimalisaties tussen zitten waar andere games (die niet tot die 5 behoren) van zullen profiteren, maar 'de 5' zullen de grootste winstboekingen zien.

Ik heb hier een NV document in handen die de reviewsites ook gekregen hebben waarin hen wordt voorgeschreven dat ze 5 bepaalde titels gebruiken in de test omdat daar de GTX260+ er het beste uit komt in vergelijking tot de HD4870 1GB. Het laat duidelijk zien dat NV voor die 5 titels geoptimaliseerd heeft en dat laat Anandtech dus zien... gebruik je andere games dan die 5, dan is de performancewinst.... nihil of is er zelfs een verslechtering te zien.

Als je dat document niet gezien hebt, dan kan je uit de reviews wel zien welke 5 games NV graag gebenchmarkt wilde hebben. Een overzichtje om je op weg te helpen:

Bjorn3D:
- Far Cry 2
- Dead Space
- Fall Out 3
- Left 4 Dead
- CoD:WaW

ComputerBase.de:
- Far Cry 2
- Dead Space
- Fall Out 3
- Left 4 Dead

Hardwareluxx
- Far Cry 2
- Dead Space
- Fall Out 3
- Left 4 Dead

Guru3D:
- Far Cry 2
- BiA:HH (niet op de lijst en hey AMD is hier sneller!)
- Dead Space
- Fallout 3

Overclockersclub
- Far Cry 2
- Dead Space
- Fall Out 3
- Left 4 Dead

Fudzilla:
- Far Cry 2
- Dead Space
- Fall Out 3
- CoH
- Crysis Warhead
- F.E.A.R.
- WiC
- 3DM06
- 3DM Vantage

Anandtech
- Crysis (niet op de lijst geen winst)
- Far Cry 2
- Racedriver: GRID (niet op de lijst, amper winst)
- Oblivion (niet op de lijst, performance verlies)
- Enemy Territory: Quake Wars (niet op de lijst, geen winst)

Driverheaven
- Far Cry 2
- Crysis Warhead
- Fallout 3
- Tombraider: Underworld
- Left 4 Dead
- Dead Space

Zie je een patroon in gebruikte games? Juist, het zijn vooral de 5 games die NV heeft voorgeschreven:
- Far Cry 2
- Dead Space
- Fall Out 3
- Left 4 Dead

Een enkele site als Anandtech en Hexus durft af te wijken en dan blijkt dat de winst niet echt wonderbaarlijk groot is in andere games dan die 5 games. Alleen het foutieve beeld wat er nu gecreeerd wordt is dat de laatste drivers superdrivers zijn omdat ze juist in die games voor een grote winst zorgen in vergelijking met de vorige al vrij oude drivers.

[ Voor 4% gewijzigd door CJ op 25-11-2008 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Dat was de enige game, + stotterde als de neten > onspeelbaar. Edit; en in-game dropte de kaart trouwens vrolijk naar 45 a 50FPS.

Die boost in die benchmark komt wss door multithreading in FC2. :)
CJ schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 19:34:

Zie je een patroon in gebruikte games? Juist, het zijn vooral de 5 games die NV heeft voorgeschreven:
Dat zijn imho toch de games waarom het momenteel draait, dus op zich vind ik het logisch. Wat moeten ze anders benchen? HL2? Doom3? FEAR? Far Cry 1?
CJ schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 19:34:
Alleen het foutieve beeld wat er nu gecreeerd wordt
Jij zegt dat het foutief is. Of dat zo is weet ik niet.

Ik denk dat foutief een groot woord is. De oudere games draaiden al goed, dus waarom zou je daarvoor optimaliseren? Als ik bijvoorbeeld COD4 kan spelen met 100+ FPS @ 1920x1200 met 4xAA en 16xAF, waarom zou je als grakaboer dat dan nog verder optimaliseren? Om 110FPS te halen? Hetzelfde geldt voor GRID. Draait als een tierelier, dus waarom optimaliseren?

Het zijn juist de nieuwste games waarvoor je moet optimaliseren imho, en wel zo snel mogelijk. En dan vooral met Multi GPU. Dit omdat je als gebruiker van je X2 of SLi setup zsm een verdubbelde FPS wil zien tov single GPU. En als je als fabrikant en X2 of \dual GPU kaart op de markt zet, vind ik het nioet meer dan logisch dat je zsm na release van een game als een haas zorgt dat het schaalt. Als je dat niet doet als kaartenbakker verlies je klanten. Op de langere termijn. Klanten willen niet wachten. Die willen wat ze belooft is/ wordt; verdubbelde framerates tov single GPU! Schaling. Performance. De mensen die dit soort kaarten kopen willen dat helemaal... Die kopen niet een dual setup om single GPU te spelen.

@ Bullus:

met X2 (Very high en Ultra, 2xAA):

Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/akyjyd.jpg

Nu met GTX260 SLi (maar dan ALLES op ULTRA ipv sommige dingen op very high, en met 4xAA):

Afbeeldingslocatie: http://i33.tinypic.com/6s9js8.jpg

Op dezelfde settings als op de X2 haal ik 98FPS average btw.

Maar goed, het gaat mij vooral om het feit dat ik vind dat nVidia echt de betere drivers heeft, en eerder, en vaker. Vooral met Multi GPU. De X2 kaart zelf is een geweldig ding though. Daar gaat het me verder niet om. Potentie zat. Alleen moeten ze er uithalen wat erin zit. En dat niet pas na lange tijd, maar zsm. Als het even kan direkt na de release van een game 80 tot 90% van het maximum eruit halen.

[ Voor 99% gewijzigd door Format-C op 25-11-2008 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Nja de games die getweaked zijn werken wel goed. De 9800 GTX+ kan soms in de buurt van de HD4870 1 GB komen en laat de HD4850 ver achter zich. Maar in andere games is hij dus gelijk aan een HD4850.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Ja, ik heb mijn laatste regels trouwens ff aangepast.

Aan de X2 kaart zelf of ATi architectuur of whatever zal het echt niet liggen. De X2 kaart is super! Niks op aan te merken.

Maar de software kan "wat" aandacht gebruiken. Het is zonde om er niet uit te halen wat erin zit. Of pas na een (te) lange tijd eruit te halen wat erin zit. Persoonlijk heb ik geen zin om 3 maanden te wachten voordat ik een game echt met maximale CF performance kan spelen. Of 90% van die max. Er zijn wat games waarin het direkt out of de box goed werkt hoor, zoals COD WAW, maar ook games waarmee je moet wachten op drivers. FC2 bijvoorbeeld. En er is niets irritanter dan het moeten wachten op een driver terwijl je een wrede game wilt spelen.

Sommige mensen zeiken wel over TWIMTBP, en dat kan ik me soms wel voorstellen, maar als je ziet hoeveel profijt je er als (nV) gamer van hebt, dan kan je er alleen maar blij mee zijn dat ze dat doen.

Alles valt of staat met drivers. En dan met name op de langere termijn. Als een persoon met een X2 de ander met SLi ziet gamen met maximale FPS, en zelf zit de wachten, dan is de lol er snel vanaf. En die persoon gaat de volgende keer misschien wel voor SLi.

[ Voor 89% gewijzigd door Format-C op 25-11-2008 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Laatst online: 28-04-2024
Als je als bedrijf, zoals Nvidia, behoorlijk veel informatie hebt van games die in development zijn, waardoor je 'gemakkelijk' optimalisaties in je drivers aan kunt brengen, terwijl je hardware-technisch eigenlijk een beetje achter de concurent aan hobbelt, zoals momenteel het geval is, dan heb je een grote eye-catcher nodig.

Wat is er dan beter om alle optimalisaties (van met name nieuwe games) niet in je normale driver updates mee te geven, maar op te sparen voor 1 grote 'Big bang' driver waarmee je eventjes langs alle benchmark-sites leurt om even aan te geven dat je wel 20% performance increase hebt gerealiseerd. Tuurlijk, het ziet er geweldig uit en het is een leuke winst, maar die winst hebben ze echt niet uit de kaart weten te persen. Nvidia heeft zijn drivers eigenlijk helemaal niet echt goed voor elkaar vanuit dat oogpunt. Ze onthouden hun klanten gewoonweg de prestaties die hun hardware zou kunnen leveren, voor niets anders dan wat marketingmogelijkheden.

Zoals reeds oneindig vaak gemeld, brengt AMD elke maand nieuwe drivers uit met optimalisaties, verbeteringen en fixes. Daardoor zijn de percentuele winsten in games misschien niet zo heel erg groot per driver-update, maar over de iets langere periode gezien waarschijnlijk groter dan wat deze big bang heeft gedaan. Daarnaast brengt AMD ook de hotfixes uit voor populaire games die net uit zijn gekomen, maar waar ze door bekende redenen pas laat zijn betrokken voor de driver-optimalisaties.

Al met al is Nvidia geslaagd in hun opzet, mensen op het verkeerde been zetten door middel van hun vreemde driver updates.

@Rappie: Welke drivers heb je gebruikt bij die 4870X2 in de FC2 benchmark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

8.11 X58 hotfix.

Ik heb ook de 8.10, 8.10 HF1 en HF2 geprobeerd overigens, maar het draaide niet lekker. Zal ongetwijfeld met de 8.12 verandering in komen.

[ Voor 81% gewijzigd door Format-C op 25-11-2008 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:56

Arfman

Drome!

Sorry, maar wat een gemierenneuk over drivers en of dat nou wel of niet meer performance oplevert in bepaalde games. Ik snap niet wat er zo moeilijk aan is. Ik heb 2 weken geleden een E8400 systeem in elkaar geschroeft, Windows dr'op, drivertjes erbij (8.10 en nu 8.11) en draaien als een zonnetje. Alle games kan ik op maximum detail, AA, AF, etc. zetten. Wat boeit mij dat of een nieuwe driver 5% performancewinst geeft?

Ik zal het wel weer veel te simpel zien ;)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik kijk wel echt uit naar Avivo versie 2. Pakken ze dit goed aan dan kunnen ze goed scoren (in elk geval bij mij, en ik weet zeker bij vele vele anderen).

Heel snel encoden, met hoop ik veel te maken instellingen, vooral ondertitels zit ik op te wachten, want het later bijvoegen in een dvd met een andere prog is mij teveel gezeur + het werkt dan vaak net niet lekker synchroon.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

RappieRappie schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 19:34:
Dat zijn imho toch de games waarom het momenteel draait, dus op zich vind ik het logisch. Wat moeten ze anders benchen? HL2? Doom3? FEAR? Far Cry 1?
Crysis Warhead, FIFA 2009, Need for Speed Undercover, Spore, Red Alert 3, er komen echt wel meer games uit rond deze tijd dan die vijf games op het lijstje. En gezien de verkoopcijfers zijn ook dat games waar het op dit moment over gaat. Misschien grafisch niet het meest interessant nee, maar ik heb ze geselecteerd aan de hand van jouw criteria...

Het is gewoon onzinnig om op basis van vijf games die door de fabrikant aangeraden worden te stellen dat de drivers veel beter zijn. Een fabrikant is natuurlijk niet bepaald objectief over z'n eigen producten, dat geld zowel voor nVidia als voor ATi, dat lijkt me logisch. Natuurlijk moet je daarom ook andere games testen, en waar dat gedaan wordt blijkt die enorme winst van de drivers ineens een stuk minder te zijn. :/

Ik vind het trouwens erg triest om te zien dat zo veel reviewsites als makke lammetjes achter de PR machine van hardwarefabrikanten (in dit geval nVidia) aanlopen. Een wat kritischer houding zou fijn zijn. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Anoniem: 59888 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 01:40:
[...]

Crysis Warhead, FIFA 2009, Need for Speed Undercover, Spore, Red Alert 3, er komen echt wel meer games uit rond deze tijd dan die vijf games op het lijstje. En gezien de verkoopcijfers zijn ook dat games waar het op dit moment over gaat. Misschien grafisch niet het meest interessant nee, maar ik heb ze geselecteerd aan de hand van jouw criteria...
Voeg aan dat lijstje ook maar WoW: Wrath of the Lich King, het snelst verkopende pc-spel (ok, addon, maar toch, bijna 3 miljoen copietjes in 1 dag) toe. Misschien niet de meest realistische graphics, maar de engine heeft wel weer een behoorlijke update gekregen, met genoeg effecten om het de videokaarten weer iets moeilijker te maken (denk aan schaduwen etc). Natuurlijk is dit spel niet interessant meer sinds het uit het TWIMTBP programma is gestapt om met AMD/ATI verder te gaan.

Verder is echte onafhankelijkheid van reviewsites te vergeten, zolang ze 'afhankelijk' zijn van de fabrikanten om nieuwe producten vroeger te krijgen om eens goed mee te testen. Daarnaast spelen advertentieinkomsten ook wel een aardige rol in het opgeven van totale objectiviteit. Het is alleen jammer dat mensen nog steeds zo graag geloven in absolute marketing praatjes.

[ Voor 3% gewijzigd door dahakon op 26-11-2008 06:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
WoW: Wrath of the Lich King zou dan inderdaad moeten worden toegevoegd. 2.8miljoen verkocht en de snelst verkopende lancering ooit.... maar ja, het is nu onderdeel van het AMD/ATI programma.

Even verder kijken en we zien in de top 10:
- Football Manager 2009
- C&C: Red Alert 3
- Need For Speed: Undercover
- NWN2: Storm of Zehir

Maar goed, het is nu eenmaal niet anders... Money talks. :)

Binnenkort komt Electronic Arts met een grote DX10.1 titel waarvan de beta nu geopend is. Ben benieuwd hoe AMD dit gaat pushen. Ze hebben nu in ieder geval wel een link op http://game.amd.com staan, waarvan ik overigens moet zeggen dat die site regelmatig geupdate wordt. Dus wat dat betreft doen ze het goed.

Wil je zien waar je HD3000 of HD4000 kaart in staat is op het gebied van DirectX10.1... http://www.battleforge.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
Dat spel doet mij een beetje denken aan Age Of Mythology The Titans, met zulke grote beestjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
Nou worden hier boven mij wel een aantal games genoemd die wel nieuw zijn, maar niet echt veeleisend. Je gaat toch geen 4870 of GTX260(216) benchen met RA3 of FIFA09?? Die games lopen op een hd4850 al retevloeiend met alles max. Niet echt boeiend om te testen dus. Neemt niet weg dat er wel games ontbreken zoals bijvoorbeeld Crysis Warhead (wat ook genoemd wordt boven mij).

Uiteindelijk zouden ze de veeleisende games moeten benchen, want die hebben de performanceboosts het hardst nodig uiteraard.
Wat ook weer niet wegneemt dat zowel AMD als nVidia ervoor moet zorgen dat wel alle games draaien op hun videokaarten met Crossfire/SLi profielen en dat alle effecten worden getoond in de games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 12:06

Krizzie

Progressive Music \o/

Gurneyhck schreef op woensdag 26 november 2008 @ 10:50:
Nou worden hier boven mij wel een aantal games genoemd die wel nieuw zijn, maar niet echt veeleisend. Je gaat toch geen 4870 of GTX260(216) benchen met RA3 of FIFA09?? Die games lopen op een hd4850 al retevloeiend met alles max. Niet echt boeiend om te testen dus. Neemt niet weg dat er wel games ontbreken zoals bijvoorbeeld Crysis Warhead (wat ook genoemd wordt boven mij).

Uiteindelijk zouden ze de veeleisende games moeten benchen, want die hebben de performanceboosts het hardst nodig uiteraard.
Wat ook weer niet wegneemt dat zowel AMD als nVidia ervoor moet zorgen dat wel alle games draaien op hun videokaarten met Crossfire/SLi profielen en dat alle effecten worden getoond in de games.
Er zijn ook mensen met een midrange kaart zoals een 4670/4650 als deze in die games een pak sneller zijn de NV's tegenhangers dan is dat wel handig.

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

CJ schreef op woensdag 26 november 2008 @ 09:47:

Even verder kijken en we zien in de top 10:
- Football Manager 2009
- C&C: Red Alert 3
- Need For Speed: Undercover
- NWN2: Storm of Zehir
Gurneyhck schreef op woensdag 26 november 2008 @ 10:50:
Nou worden hier boven mij wel een aantal games genoemd die wel nieuw zijn, maar niet echt veeleisend. Je gaat toch geen 4870 of GTX260(216) benchen met RA3 of FIFA09?? Die games lopen op een hd4850 al retevloeiend met alles max. Niet echt boeiend om te testen dus.
Inderdaad... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 264799

Ook maar ff offtopic dan (net zoals afgelopen paar blz);
@Rappierappie: Je spreekt jezelf tegen; je zegt over de Ati kaart dat je niet 3 maanden wilt wachten op driverupdates, maar over de Nvidia driverupdate zeg je zelf dat ze de laatste 2 maanden (dus minstens net zo laat als Ati) "verschikkelijk grote sprong vooruit" hebben gemaakt.

In any case: Ik ben blij dat je 260's zo goed draaien, maar dat hoort toch niet hier?

En de vergelijking met de 4870X2 gaat ook nergens over, vergelijk dan de performancewinsten met de nieuwe drivers tussen Ati en Nvidia.

NFS Undercover is trouwens echt niet makkelijk voor mijn 3870X2, 19*12 maxed no AA is niet te spelen...
Red Alert 3 heeft fps-cap van 30 maar 19*12+8xAA wordt toch lastig hoor.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 264799 op 26-11-2008 11:13 . Reden: addon ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 21:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Gister een nieuwe videokaart besteld, als vervanging van mijn in coma verkerende 8800GTS. De gainward 4870 512MB golden sample (staat niet in de OC lijst :> ), 1GB variant zoals ik begreep was niet echt interessant voor mij, speel hoofdzakelijk MMO's op maximaal 1680x1050.

Nu zit ik alleen met de drivers, gezien ik nu een Nvidia kaart heb en mijn vista installatie is zo goed als 100% geoptimaliseerd dat een complete herinstallatie niet echt wenselijk is. Drivercleaner moet je nu voor betalen (dacht dat vroeger freeware was), maar begreep van diverse fora dat het voor Vista best goed zou werken.

Iemand toevallig een nvidia->ati upgrade in Vista succesvol afgerond? :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Nu kan men wel heel erg laagdunkend over Red Alert 3 gaan doen, maar als je het spel op 1920x1200 of hoger wilt spelen met alles op maximum (inclusief AA en AF) met als eis dat de fps minimaal boven de 60 blijven, dan moet je toch echt wel richting de HD4870 gaan. Helemaal als je het spel online wil spelen op maps voor 8 personen.

En natuurlijk is het boeiend om te testen, net zoals het boeiend is om die games te testen die op 100-150 fps draaien. Het doel van het testen is namelijk om de verschillen bloot te leggen tussen verschillende hardware danwel drivers. Dus is het ook interessant voor al die mensen die dergelijke spellen spelen, om te zien of het zin heeft voor ze om naar andere hardware danwel drivers te kijken.

Tuurlijk loopt het ook wel behoorlijk vloeiend op 30 fps als laagste framerate, maar je moet niet opeens maar eisen gaan aanpassen, omdat het anders niet zo goed voor je uitkomt in je opinie.

[ Voor 27% gewijzigd door dahakon op 26-11-2008 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-05 14:42

seninha

god's right foot

Ben van de week overgegaan van 2x 9600GT's in SLI naar een 4870.
Eerst ook door gewoon driver cleaner te gebruiken, maar uiteindelijk toch nog ff snel Vista schoon opgezet.

Dit omdat ik na een keer CoD4 spelen een Display Error kreeg.En dat was een van de redenen om van SLI af te stappen.
Gelukkig is deze melding niet meer terug gekomen nadat ik clean install heb gedaan.

Even terugkomen op mijn vraag omtrend Rivatuner en ATI's CCC .

Als ik Riva de 4870 fan wil laten aansturen, moet ik in CCC fan op auto of juist manual zetten???

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Een beetje offtopic, maar bij gebrek aan groot Larrabee topic... even hier aangezien bepaalde zaken toch op de aanpak van AMD lijken.

Ik ben erg benieuwd wat Larrabee gaat brengen na het zien van de nieuwe informatie over deze GPU. Als je weet dat de ontwikkeling van de RV770 geleid werd door een ex-Intel medewerker (Scott Hartog) die ook gewerkt heeft aan die Intel baggerchip van een i740, dan zou Intel dus best in staat moeten kunnen zijn om een zeer degelijke GPU uit de hoed te toveren die iedereen verrast. Geld om er in te pompen hebben ze in ieder geval genoeg.

Larrabee heeft dus een 512-bits ringbus interface net zoals de R5x0 en R6x0 dat hadden. Aan die ringbus zijn de verschillende cores gekoppeld die ieder hun eigen L2 cache en L1 cache hebben. Ook gekoppeld aan de ringbus zijn de texture units, die dus niet aan de cores vast gekoppeld zitten zoals dat bij de RV770 het geval is (en ook bij de GT200). Doordat het een 512-bits ringbus is, verwacht ik dat de memory interface een 256-bit variant is gekoppeld aan GDDR5 (GDDR5 is bevestigd).

Aan de Larrabee ringbus zitten naast de core, memorycontroller en texture units ook de dingen gekoppeld die bij AMD aan de centrale HUB gekoppeld zitten zoals de PCIe interface en display interface, maar daarnaast zit er ook een fixed functionblock aan gekoppeld.

Afbeeldingslocatie: http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2008/1125/kaigai_6.jpg

Meer leuke informatie: http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2008/1125/kaigai477.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Iemand toevallig een nvidia->ati upgrade in Vista succesvol afgerond? :)
Vast wel. ;)
Maar dat zegt niks, misschien lukt het niet bij jouw.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
dahakon schreef op woensdag 26 november 2008 @ 11:21:
Nu kan men wel heel erg laagdunkend over Red Alert 3 gaan doen, maar als je het spel op 1920x1200 of hoger wilt spelen met alles op maximum (inclusief AA en AF) met als eis dat de fps minimaal boven de 60 blijven, dan moet je toch echt wel richting de HD4870 gaan. Helemaal als je het spel online wil spelen op maps voor 8 personen.
Ten eerste: We hadden het ook over reviews van de zwaardere (HD4870 en beter) kaarten. Dus dat is punt één weerlegt. Punt twee, RA3 heeft een fps cap van 30, dus die 60 haal je sowieso niet. Als je het spel online gaat spelen en het gaat trager ligt dat mogelijk aan 2 dingen.
1: trage internetverbinding, hoge pint (edit: oeps :D ) ping (uiteraard)
2: Meest waarschijnlijke, brakke Sage-engine die ze al sinds generals gebruiken. En dan helpt een zwaardere videokaart echt niet!
En natuurlijk is het boeiend om te testen, net zoals het boeiend is om die games te testen die op 100-150 fps draaien. Het doel van het testen is namelijk om de verschillen bloot te leggen tussen verschillende hardware danwel drivers. Dus is het ook interessant voor al die mensen die dergelijke spellen spelen, om te zien of het zin heeft voor ze om naar andere hardware danwel drivers te kijken.
Wat is het nut van een game testen die al 150 fps haalt op beide (nvidia en AMD) platformen? Dat ontgaat mij echt totaal hoor. Het maakt toch niet uit of je met catalyst 8.10 140 fps haalt in game X en met catalyst 8.11 150fps in dezelfde game?
Je kan wel naar Image Quality verschillen gaan kijken in die games, maar dat doen de meeste reviews niet.
Voor mensen die willen overstappen weten ze ten eerste toch al hoe hun systeem presteert in een bepaalde game. Vervolgens zoeken ze een review waarin die game wordt getest en voila klaar. Alle kaarten later gelanceerd dan die review draaien de game minstens net zo snel. Reviewsites mogen wat mij betreft games schrappen uit hun lijst als ze de 100fps hebben gehaald met een mainstream kaart als de hd4850. Ze kunnen die games altijd nog eens testen als ze een round-up van low-end kaarten doen.
Tuurlijk loopt het ook wel behoorlijk vloeiend op 30 fps als laagste framerate, maar je moet niet opeens maar eisen gaan aanpassen, omdat het anders niet zo goed voor je uitkomt in je opinie.
Bovenstaande zin begrijp ik je punt niet, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Newsflash: Hartware.de test HD4670 en HD4670 CrossFireX

Hartware.de neemt de HD4670 onder de loupe en zet 'm ook gelijk in CrossFireX. Het leuke aan deze test is dat ook oudere kaarten worden meegenomen in de DX9 tests, zoals de GF6800Ultra, GF7900GTX, X800GTO en de X1900XTX. Hieraan kan je zien dat de X1900XTX en de 7900GTX die vroeger in veel gevallen gelijk op gingen, er nu compleet uitgerend wordt door de X1900XTX. Zelfs vergeleken met de HD4670 doet de X1900XTX het nu nog niet echt slecht. En ook de 12 pipes X800GTO weet z'n tijdgenoot de 16 piper 6800Ultra bij te benen.

Lees de complete review hier: http://www.hartware.de/review_869.html

[ Voor 7% gewijzigd door CJ op 26-11-2008 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Die brakke Sage engine van Generals is al lang niet meer dezelfde engine als ten tijde van Generals, maar goed, dat is natuurlijk een ander verhaal. In tegenstelling tot de hardware, wordt er in software niet gezocht naar optimalisaties en meer mogelijkheden |:( . En ja, CnC heeft een fps-cap van 30fps, maar goed, als je maar hoog genoeg gaat zitten met je resolutie, dan moet er vanzelf duidelijkheid komen.

Anders kun je net zo goed ophouden met het testen van andere RTS games, aangezien die over het algemeen het meest lijden onder de CPU en niet de GPU.

Of games met meer dan 100fps er wel of niet toe doen? Je kunt nu natuurlijk zeggen van niet, maar toch worden ze maar al te graag aangehaald als de videokaart van persoonlijke voorkeur beter presteerd in die game. Dan is de prioriteit opeens toch anders. Objectief gezien maakt het geen donder uit inderdaad of een game op 100 of 110 fps draait, maar goed, objectiviteit is altijd een probleem in dergelijke gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

CJ schreef op woensdag 26 november 2008 @ 11:32:
Als je weet dat de ontwikkeling van de RV770 geleid werd door een ex-Intel medewerker (Scott Hartog) die ook gewerkt heeft aan die Intel baggerchip van een i740
Wat is daar bagger aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat fijn dat je compleet voorbij gaat aan mijn reactie op jouw verhaal, om in plaats daarvan een compleet ongefundeerde one-worder neer te kwakken. Ik begin me toch af te vragen of je nou geïnteresseerd bent in een discussie of dat je vooral AMD/ATi af wilt zeiken. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Laat nu net die oneliner genoeg zijn om op te sommen wat ik ervan vind. En van mijn kant de discussie als gediscussieerd te beschouwen.

Wat ik vind was wat Gurneyhck zei. Hij sloeg de spijker voor mij op de kop. "Niet veeleisende games benchmarken is nutteloos".

Een aantal van de games die CJ noemde zijn gewoon niet interessant om te benchen. Voor Football Manager heb je geen CF of SLi nodig, NFS Undercover is een verschrikkelijk baggerspel. (Dat vinden de meeste gamers EN reviews) Daar koop je geen dure graka voor.

Het gaat om games die grafisch heel zwaar zijn, en die goede drivers nodig hebben. En op hoge resoluties Crossfire of SLi "nodig" hebben om ze fatsoenlijk (60FPS) te kunnen spelen. En games die "hot" zijn. En dat zijn de games die getest werden door bijvoorbeeld Fudzilla. Daarin werd forse prestatiewinst geboekt. Maar dat zijn dan "door nVidia picked games"...

Mja... Daar ga ik dan maar niet teveel op in, omdat ik er anders over denk. :+

-Ik heb mijn mening gegeven in een aantal posts, en daarin was het antwoord terug te vinden wat ik op jouw verhaal zou hebben geantwoord. Jouw vraag aan mij is naar mijn mening een vraag die ik al beantwoord had. En het lijkt me nutteloos om constant te gaan herhalen. Ik was "klaar" met de discussie omdat ik mijn mening gegeven had. Niet iedereen is het ermee eens, niks mis mee. Ik ben het ook niet met iedereen die iets anders zegt eens, maar ik vond het goed wat de discussie betreft. En nu geef ik vervolgens weer hetzelfde antwoord omdat jij dat vraagt.

Ik vind dat die games die Fud gebenched heeft de games zijn waarom het op dit moment gaat. En dat is voor velen met mij zo denk ik:

Fallout 3
Dead Space
Far Cry 2
Crysis Warhead
CoD WaW
World in Conflict

:)

[ Voor 26% gewijzigd door Format-C op 26-11-2008 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169917

Ik neem aan dat je nu twee GTX260 core 216 in SLI hebt draaien?
Allicht dat de performance dichtbij die van de GTX280 SLI komt, de oude versie GTX260 had geen 216 maar 192 SP's.

Al moet ik wel zeggen dat ook Guru3D tot de conclusie kwam dat de Big Bang 2 drivers 'echt wel performance inmprovements met zich mee hebben gebracht.. en dat zegt in mijn ogen toch wel wat.

Momenteel ben ik in de markt voor een HD4870X2, maar ben ook stiekem wel benieuwd naar de GTX260X2 (o.i.d), vandaar dat ik de info omtrent de GTX260 core 216 nauwlettend volg.
Die zijn, zoals je natuurlijk weet, een stuk beter dan de 1st gen GTX260.

Jammer alleen idd dat er met TWIMTBP games getest wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PassieWassie
  • Laatst online: 30-03 09:55
Ik ben het toch wel met Rappie eens. De benchmarks tonen weer eens aan dat ATI nog steeds veel te doen heeft op driver gebied. Ze zijn altijd een maand later dan Nvidia met het leveren van drivers die "op niveau" zijn. Ik kan er gewoon niet bij dat Nvidia wel in staat is om nieuwe games van te voren te testen en haar driver geoptimaliseerd te krijgen terwijl ATI hier altijd tegen de lamp loopt.

Als ik bijvoorbeeeld naar deze review kijk:

Driverheaven
- Far Cry 2
- Crysis Warhead
- Fallout 3
- Left 4 Dead
- Dead Space

Dan zie ik gewoon dat ATI in alle games behalve Farcry2 het onderspit delft(met soms wel HEEL erg grote marges, zie Tomb Raider). Dit is het enige wat telt bij de aanschaf van een nieuwe videokaart, het aantal frames per seconde wat NU gehaald wordt, niet dat van over twee of drie maanden. Niet dat de games onspeelbaar zijn op het huidige aanbod van ATI, uiteraard niet, maar het valt me steeds weer op sinds ik van een 8800GT naar een HD4870 overgestapt ben. Absoluut geen spijt van, maar je bent met een ATI kaart altijd maar drivers aan het updaten, terwijl je bij het groene kamp gerust een driver update kunt overslaan.

[ Voor 18% gewijzigd door PassieWassie op 26-11-2008 18:29 ]

Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
Dat is opzich ook wel zo, maar dan moet je ook even de redenen weten waarom Ati vaak achter loopt met drivers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
PassieWassie schreef op woensdag 26 november 2008 @ 18:21:
...
Dit is het enige wat telt bij de aanschaf van een nieuwe videokaart, het aantal frames per seconde wat NU gehaald wordt, niet dat van over twee of drie maanden.
...
Neen, het aantal frames per seconde is niet het enige wat telt bij een aanschaf van een nieuwe videokaart. :O

Bij een (groot) aantal kopers van een videokaart telt ook iets anders, namelijk
  • de houdbaarheid: er zijn genoeg gamers die niet ieder jaar een nieuwe videokaart aanschaffen. Voor hen is de houdbaarheid ook van belang. Hiermee bedoel ik dus dat een ATi GPU beter presteert in toekomstige games (9800Pro, X800, X1950XTX etc)
  • de features
  • sentiment

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik ben het toch wel met Rappie eens. De benchmarks tonen weer eens aan dat ATI nog steeds veel te doen heeft op driver gebied. Ze zijn altijd een maand later dan Nvidia met het leveren van drivers die "op niveau" zijn. Ik kan er gewoon niet bij dat Nvidia wel in staat is om nieuwe games van te voren te testen en haar driver geoptimaliseerd te krijgen terwijl ATI hier altijd tegen de lamp loopt.

Driverheaven
- Far Cry 2
- Crysis Warhead
- Fallout 3
- Left 4 Dead
- Dead Space

Dan zie ik gewoon dat ATI in alle games behalve Farcry2 het onderspit delft(met soms wel HEEL erg grote marges, zie Tomb Raider). Dit is het enige wat telt bij de aanschaf van een nieuwe videokaart, het aantal frames per seconde wat NU gehaald wordt, niet dat van over twee of drie maanden. Niet dat de games onspeelbaar zijn op het huidige aanbod van ATI, uiteraard niet, maar het valt me steeds weer op sinds ik van een 8800GT naar een HD4870 overgestapt ben. Absoluut geen spijt van, maar je bent met een ATI kaart altijd maar drivers aan het updaten, terwijl je bij het groene kamp gerust een driver update kunt overslaan.
Ten eerste. Er zijn meer dingen belangrijk dan alleen maar FPS:
Denk aan Beeld kwaliteit en features zoals UDV. Aansluit mogelijkheden. Audio over HDMI. Direct X versies. Eventueel Physx en andere zaken.

Daar naast is het belangrijk hoe de games draaien. En afhankelijk van hoe lang je met de kaart wilt doen hoe de kaart het in de toekomst doet. Mensen die een X1900 hebben gekocht hebben en die nu gebruiken hebben er slim aan gedaan geen 7900 te kopen. De X1900 is nu 50 tot 100% sneller als die kaart in huidige games. Voor de mensen die elke nieuwe kaart kopen die uitkomt is niet interessant. Maar ik ken meer mensen die 3 jaar met een kaart doen dan mensen zoals ik die elke keer een nieuwe koopt.

Dan het volgende. ATi update de drivers ieder maand. nVidia misschien 4x per jaar. Dus heb je probs of slechte performance en wil je alleen certified drivers moet je perse erg lang wachten. Dus klopt het gene wat je zegt wel ? Hadden we jou situatie 2 maanden terug getest toen die Big bang drivers er niet waren was je dan wel tot dezelfde conclusie gekomen ?

Het is volgens mij zo dat je bij nVidia net zo lang moet wachten op goede performance tenzij je elke keer de nieuwste BETA drivers gebruikt. En de gewone gamers updaten hun drivers na genoeg nooit of het moet via windows update mee komen of zo.

Dus ik denk niet dat jou stelling klopt. Er zijn veel meer factoren die mee wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus

Driverheaven
- Far Cry 2
- Crysis Warhead
- Fallout 3
- Left 4 Dead
- Dead Space

Wat denk je van het budget / personeel verschil tussen die 2.

Nu ATI bekendheid hebben gekregen met name de HD4xxx series, zie je toch dat ze meer kunnen doen op drivers. (hotfixes farcry 2/stalker enz.) Ik gun ATI dat ze nog een paar maanden aan kop staan, zodat het voor ons ook beter is. It's all about money and fame.(Je kunt het vergelijken met de formule 1.Je hebt grote teams en kleine. Als de grote teams een keer niet finishen,geen probleem.Ze hebben budget genoeg om nieuwe dingen uit te vinden. De kleine teams daarentegen niet.Maar als ze een keer winnen, dan kunnen ze wel nieuwe dingen uitvinden/kopen)

Ik lees nu ook vaak over brakke drivers van ATI ,omdat nu toevallig Nv een BIG BANG-driver hebben uitgebracht.Hoe lang heeft dat geduurd.
Ben benieuwd wat ATI daar tegen doet. Ook een big bang driver? cat.8.12?

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818

maar je bent met een ATI kaart altijd maar drivers aan het updaten, terwijl je bij het groene kamp gerust een driver update kunt overslaan.
Dat is echt zo geen probleem(in vista). Gewoon downloaden installeren en niet rebooten, heerlijk! Er was ons trouwens een download manager in CCC beloofd... komt die er nog? Liefst een die het automagisch doet(wel eerst vragen of ie dat mag doen natuurlijk)!

Als ik kijk naar de software dan is het de volgende lijst imho:

Nvidia control center => CCC => ATT. Van "slechtste" naar "beste". Waarom koop ATI die vent van ATT niet gewoon?! :9

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 26-11-2008 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:53
Heerlijk dat geouwe hoer over die nvidia/ati drivers. Je kan gerust bij beide fabrikanten drivers overslaan. Het is net als bios updaten, je moet het pas doen wanneer je het nodig heb, dan heb je er wat aan. (Shit van beide (bios/drivers) heb ik de laatste versie erop staan :Y) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
EdwardvGelder schreef op woensdag 26 november 2008 @ 18:41:
Dat is opzich ook wel zo, maar dan moet je ook even de redenen weten waarom Ati vaak achter loopt met drivers...
Bullus schreef op woensdag 26 november 2008 @ 19:54:
[...]

Het gaat toch niet om de reden waarom AMD (vaak) achterloopt met drivers...
Dat is natuurlijk pure onzin. Als je een product koopt dan wil je toch vaak het beste kopen en daaronder valt toch ook support. En dan maakt het toch niet uit wat voor merkplaatje erop zit?

Het is natuurlijk waar dat AMD minder middelen heeft dan nVidia, maar dat maakt natuurlijk voor de eindgebruiker niets uit. En wat is erop tegen dat dat hier in dit topic wordt aangestipt als een mankement van AMD, want dat is het absoluut. En ik zou ook heel graag willen dat AMD meer ging lobby'en bij gamedesigners, maar dat geld is er op het moment (nog) niet.
Anoniem: 134818 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 19:56:
[...]

Als ik kijk naar de software dan is het de volgende lijst imho:

Nvidia control center => CCC => ATT. Van "slechtste" naar "beste". Waarom koop ATI die vent van ATT niet gewoon?! :9
mijn top:
CCC => Nvidia control center => ATT => nhancer (veruit de beste)

Maar ben het absoluut met je eens waarom AMD de designer van ATT niet probeert binnen te hengelen. Zelfde geldt overigens voor nVidia met de nhancer maker.

[ Voor 20% gewijzigd door Gurneyhck op 26-11-2008 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Als het om games gaat die nu HOT en gewild zijn, dan verbaast het me nog steeds dat er heel erg simpel langs Wrath of the Lich King gegaan wordt. Het is toch wel de belangrijkste titel van deze maand, en de grafische updates die het mee bracht, waren ook al een maand live in WoW aanwezig. Genoeg tijd dus om eens flink te testen hoe de kaarten erop reageren.

Misschien dat deze game als 'niet leuk' bestempeld wordt, maar het is toch uiteindelijk wel de belangrijkste pc-titel van het jaar. En Racedriver:Grid zie ik bijvoorbeeld niet in het rijtje van Driverheaven staan, of in die van Fudzilla bv. Toch een belangrijke game zou ik denken.

Need for Speed:Undercover mag misschien een spel zijn die niet tot de verbeelding spreekt, maar het is wel een nieuw spel en het is evenzeer net zo belangrijk om te weten hoe de verschillende hardware er mee omgaat. Dat AMD nu eens beter uit de bus komt betekent niet dat het spel niets waard is voor benchmarks, dat is je subjectiviteit laten prevaleren over de objectiviteit om de hardware op zoveel mogelijk software te testen om dan een vergelijking te maken.

[ Voor 26% gewijzigd door dahakon op 26-11-2008 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-05 09:35

Edmin

Crew Council

get on my horse!

WotLK mag dan een grafische update brengen, het is nog lang niet genoeg om de huidige GPUs echt te kietelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Edmin schreef op woensdag 26 november 2008 @ 20:44:
WotLK mag dan een grafische update brengen, het is nog lang niet genoeg om de huidige GPUs echt te kietelen.
Sorry, maar Dead Space brengt de videokaarten nu ook niet echt op hun knieen, maar schijnbaar is er geen probleem om dat spel wel te benchmarken. Dat is juist het punt van objectiviteit vs subjectiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
Major release

We've learned that Catalyst 8.12 comes out on December 10th, and that the new driver will get a stream computing option and it should also improve performance on many top games.

Sources close to ATI have told us that this is a major driver release and it will get stream computing, ATI's answer to Nvidia's CUDA decoding. We've learned that the new driver should help HD4870 based cards compete better against Nvidia's new 180 driver on Geforce GTX 260 cards with 216 shaders, but it is not conclusive who will end up the performance king this time around.

We believe that it will be close in many cases, but we are still some two weeks away from the Catalyst 8.12 release.
http://www.fudzilla.com/i...sk=view&id=10643&Itemid=1

Antwoord op de bigbang driver

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RappieRappie schreef op woensdag 26 november 2008 @ 17:52:
Laat nu net die oneliner genoeg zijn om op te sommen wat ik ervan vind. En van mijn kant de discussie als gediscussieerd te beschouwen.[...]
Oké duidelijk verhaal, ben ik het niet mee eens maar zo ver waren we geloof ik al. ;)

Wil ik toch nog wel even opmerken dat het me opvalt dat je het constant hebt over nieuwe games die nu hot zijn en die er nu toe doen, en dan consequent World in Conflict noemt, een game van ruim een jaar oud. Een game die (ongetwijfeld geheel toevallig) deel uitmaakt van het TWIMTBP programma.

Nou ja, de discussie is wel zo'n beetje gesloten geloof ik. Terug ontopic. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 59888 op 26-11-2008 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 01:56
dahakon schreef op woensdag 26 november 2008 @ 20:55:
[...]

Sorry, maar Dead Space brengt de videokaarten nu ook niet echt op hun knieen, maar schijnbaar is er geen probleem om dat spel wel te benchmarken. Dat is juist het punt van objectiviteit vs subjectiviteit.
Idd , wat dat betreft is de AA in Dead Space om the huilen, als het er al daadwerkelijk in zit :X
Om dan vervolgens met deze game te gaan benchen slaat dan eigenlijk nergens op.

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Edmin schreef op woensdag 26 november 2008 @ 20:44:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens.... Het zit natuurlijk niet vol met shadergeweld zoals Crysis en Far Cry 2, maar de laatste update die de dynamische schaduwen bracht is genoeg om de snelste GPUs die voorheen tegen de 100 fps hadden nu niet meer dan 50 fps er uit te laten persen. En ik moet zeggen dat de game er ineens stukken sfeervoller uit ziet door die dynamische schaduwen (je schrikt je ineens kapot als je ineens een mega grote schaduw van een draak over je heen ziet vliegen).

PC Games Hardware heeft een mooie test van WotLK op een HD4850 met Cat 8.11 en X6800 op 2,93Ghz. en 2GB intern. Zeker niet een traag systeem en op de hoogste instelling gaat de HD4850 door z'n knieen.

http://www.pcgameshardwar..._der_Grafikeinstellungen/

In het buitenland (met name Duitsland) is Gothic enorm populair. De nieuwe Gothic 3 standalone "Forsaken Gods" is ook getest door PC Games Hardware. Van huis uit was de Gothic serie een enorme fan van het NV platform, maar met de nieuwste editie is ook dat verandert... Een HD4870 is sneller dan een GTX280 met 4xAA/16xAF:

http://www.pcgameshardwar...stemanforderungen/?page=3
[...]
Ik lees nu ook vaak over brakke drivers van ATI ,omdat nu toevallig Nv een BIG BANG-driver hebben uitgebracht.Hoe lang heeft dat geduurd.
AMD heeft geen Big Bang drivers nodig. Catalyst 8.12 komt gewoon uit op 10 december inclusief performanceboosts. En 20 december komt het vervroegd kerstkadootje uit voor alle bezitters van Radeon HD4x00 kaarten.

Stel dat AMD hetzelfde deed als NV en om de half jaar (take or leave a few months) officiele WHQL drivers uitbracht. Zullen we dan eens kijken hoe de releasenotes er uit hadden gezien wat betreft performanceboosts en nieuwe features? Zie hier. Catalyst 8.4 - Cat 8.11... oftewel de fictieve Catalyst Big Bang I:
PERFORMANCEBOOSTS
3DMark Vantage: Performance increases of up to 20% is noticed in the Performance Preset on single card configured systems when using ATI Radeon™ HD 36xx or ATI Radeon™ HD 34xx products
Company of Heroes DX10: Performance increases of 3% to 12% is noticed in specific maps on single card configured systems when using either an ATI Radeon™ HD 48xx, ATI Radeon ™ HD 38xx, or an ATI Radeon™ HD 36xx product
Lost Planet DX10: Performance increases of 4% to 35% is noticed in specific maps on single card configured systems when using either an ATI Radeon™ HD 48xx, ATI Radeon™ HD 38xx, or an ATI Radeon™ HD 36xx product
Call Of Duty 4 DX9: Performance increases of up to 4% in specific maps is noticed on single card configured systems when using an ATI Radeon™ HD 48xx product
Lost Planet DX9: CrossFire™ scaling improves up to 1.7x and performance increases up to 80% across all Radeon™ products when AA and AF is enabled
FarCry 2 – performance gains of 3 to 10% for Single card mode and 8 to 14% in Crossfire mode, with some specific configurations showing even greater improvements. Performance gains were noticed on all Radeon HD4xxx and Radeon HD3xxx products.
S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky – performance gains of 6 to 18% in single card settings and 10 to 30% in CrossfireX mode. Performance gains were noticed on all Radeon HD04xxx and Radeon HD3xxx products.
Stalker DX9: Performance increases by 20-50% when HDR is enabled in the game; across all ATI Radeon™ HD38x0 series of products
Call of Juarez DX10: Performance increases up to 12% on systems containing an ATI Radeon™ HD 3xx0 series of product
Halo: Performance increases by 10-30% across all of the supported ATI Radeon™ series of products
World in Conflict DX10: Performance increases up to 25% on systems containing an ATI Radeon™ HD36x0 and/or an ATI Radeon™ 38x0 series of product. Higher performance gains are noticed on systems contianing an ATI Radeon™ 3870x2 series of product

NEW FEATURES
Catalyst Control Center™ Fan speed control
This release of the ATI software driver version 8.54 introduces the ability for users to control the speed of the GPU fan when running in accelerated graphics.
Force Component Video Detection
This release allows users the option in Catalyst Control Center to force Component Video detection in the Display Options aspect. By selecting this option user are able to adjust the Component Video property settings (without a device being physically attached) allowing user to change format and frequency to a desired value. The selected values will be applied to the display once a component video display device get connected. The feature is applicable for all AMD products supporting Component Video.
CrossFireX Enhancements
This release of ATI Catalyst™ enables users to verify whether an application is running in ATI CrossFireX™ mode. The new option found in the ATI Catalyst™ Control Center system tray, will allow users to verify whether a Direct3D or OpenGL application is running in ATI CrossFireX™ mode. (The “ATI CrossFireX” logo will be shown on screen when the application is running).
QUAD CrossFireX Overdrive
This release of Catalyst™ introduces Overdrive support for QUAD CrossFireX configurations. Users can now over-clock each graphics accelerator’s engine or memory speed when running in QUAD CrossFire configurations using manual controls or the automated auto-tuning utility.
Catalyst™ Control Center: New Avivo video features
* Dynamic Gamma/Contrast correction, available on the ATI Radeon™ HD 4800 Series, improves video image quality by delivering more vivid color in content with sharp contrasts and scenes with low and bright images.
* Improved video presets, available for the ATI Radeon™ HD 3000 and ATI Radeon™ 4800 Series, delivers a newly optimized video presets that users can select depending on what kind of video content they are viewing.
* Windows XP support: Edge enhancement, which adjusts the level of sharpness of video content and Noise Reduction, which removes ghosting artifacts while preserving details of the original video. The new slider controls can be found in the All Settings page of the Avivo Video tab found in the Catalyst™ Control Center
OpenGL Adaptive Anti-Aliasing Custom Filters support
This release of Catalyst™ introduces Adaptive Anti-Aliasing Custom Filters support for OpenGL applications for the ATI Radeon™ HD 3000 Series, ATI Radeon™ HD 2000 Series of products. Using the Edge Detect Custom Filter, users can enable 12X and 24X Anti-Aliasing. Selecting 4X Anti-Aliasing plus selecting the Edge Detect filter delivers the equivalent of 12X Anti-Aliasing. Selecting 8X Anti-Aliasing plus selecting the Edge Detect filter delivers the equivalent of 24X Anti-Aliasing.
OpenGL CrossFireX™ (QUAD) support - 3 or 4 GPUs in CrossFire™ mode
This release of Catalyst™ introduces CrossFireX™ QUAD support for OpenGL applications. Users with any combination of a ATI Radeon™ HD 3870, ATI Radeon™ HD 3850, and ATI Radeon™ HD 3870 X2 graphics accelerators running with 3 or 4 GPUs will be able to run in CrossFireX™ QUAD mode (when used in a CrossFireX™ compatible PC).
Users are also able to run in CrossFireX™ QUAD mode while running in extended desktop mode on the Windows Vista desktop.
En dan heb ik nog niet eens alles meegenomen. Zoals je ziet was het lijstje ook best wel indrukwekkend geweest als AMD alles had opgespaard. En ja, er zitten ook boosts in voor oude games... maar dat laat alleen maar zien dat het kleine driverteam zich niet alleen focussed op het nieuwste van het nieuwste, maar ook alle boosts in oudere games meegenomen zijn.

Vergeet daarbij niet dat de releasenotes vaak de standaardapplicaties vermelden (automatisch gegenereerd), terwijl de optimalisaties bij AMD vaak generiek zijn en dus van invloed kunnen zijn op niet vermeldde games. Ze staan echter in de releasenotes omdat dit de games zijn die het meest gebruikt worden om de drivers te testen.

Overigens zouden de Catalysts bij wijze van spreken ook elke week uitgebracht kunnen worden. Wekelijks komen er nieuwe builds (voornamelijk voor de OEMs). Wij zien alleen een momentopname van de drivers. De drivers die gereleased worden zijn vaak ook al 6 weken oud. Het driverteam is al lang bezig met de Catalyst die over 2 maanden uit komt.

Het driverteam van AMD is erg klein (ongeveer 12 man). Voor zo weinig man leveren ze erg goed werk. En vergeet niet dat dit team vooral luistert naar wat het Catalyst Beta Team te melden heeft. Dat beta-team bestaat gewoon uit mensen/gamers/forummers die zich hebben aangemeld bij het Catalyst Beta Programma. Als zij een fout over het hoofd zien, dan kan het zijn dat het beta team dit ook over het hoofd ziet en zo'n fout pas aan het ligt komt wanneer de drivers officieel gereleased worden.

Anoniem: 134818

Kan ik me ook aanmelden als Catalyst Beta tester? :9

hebben jullie deze Radeonnadon [Ray-Dee-Onnah-Don] al gezien?
http://www.guru3d.com/art...0-deluxe-4870-x2-review/1

die is pas groat :D
Afbeeldingslocatie: http://www.abload.de/img/palitr700fattyaaist.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.abload.de/img/palitr700fattybim3u.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.abload.de/img/palitr700fattyc6j9z.jpg

MASSIVE EFFECT in RL :P

Wel een voordeel hij heeft alle aansluitingen die je wilt zien op een VGA Kaart , D-Sub, DVI-I, HDMI en Graphics Port aka GP.

Ik denk alleen dat als je twee van deze joeels in CFX wilt zetten dat de meeste borden die niet echt leuk gaan vinden , die krengen zijn nogal F-A-T heh mooi is een ander woord maar lelijk ook weer niet, gewoon een eel vaag ontwerp, ik had zoiezo de D-Sub er af gehouden en de andere 3 gewoon gelaten, scheelt weer plek om de uitlaat gassen er uit te laten heh, maare presteren doet ie best goed in die goed ondersteunde AMD/ATi titels hehe, dit monster loopt ook wat hoger dan de meeste R700's van alle andere merken.

AMD heeft mischien geen Big Bang nodig maar wel Hotfixes dat is toch iets wat wel op valt tussen 8.4 en 8.11 en latere drivers, en waarom nu hot fixes voor de AGP kaarten in eens dat had men vroeger ook nooit met de X800/X850 series terwijl die ook PCI-E varianten hadden, ook iets at niet klopt, het ge-etter met de RV570 blijft ook een bekend iets heeft heel lang geduurd voordat die drivers daarvan een beetje op gang kwamen, terwijl een RV570 niets anders is dan een R580 met 36 Pixel pipes ipv 48 heh, het was wel een goed kaartje voor je geld dat wel, als ie maar zijn werk goed verrichte..

Zijn er ook vele tegenvallers geweest dus zo geweldig is het niet, , een enkele kaart heeft iig veel minder probs dan een multi chip setup dat is iig wel een voordeel, maare sinds dat AMD d'r bij is gekomen is het echter bergafwaards gegaan driver based. ik werk met ATi's vanaf de R300 en de X1950 XTX was me laatste beste als echte ATi kaart in ik geef toe die had gewoon strakke drivers vegeleken wat daar na kwam , de X1900XTX PCI-E , X800XT PE AGP & de 9700 Pro AGP waren de beste ATi kaarten ooit gemaakt qua mijn ervaring als dat van vele anderen, amper troubles en gewoon damn goed presteren zonder enige probs, gewoon strakke designs met weinig flaws, alleen waren de yields van de R420 niet zo geweldig , maar na een paar maandjes trok dat weer bij, was iig lang niet zo erg als met R520 en R600. En dit was nog de echte Array Technologies Incorporated die we allemaal konden.

[ Voor 82% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 27-11-2008 03:31 ]

• Bullus
Volgens mij was die al een x langsgekomen.
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/30996662

Gainward heeft ook zoiets.
O-) http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/31014221
CJ schreef op woensdag 26 november 2008 @ 23:54:
[...]

[...]

AMD heeft geen Big Bang drivers nodig. Catalyst 8.12 komt gewoon uit op 10 december inclusief performanceboosts. En 20 december komt het vervroegd kerstkadootje uit voor alle bezitters van Radeon HD4x00 kaarten.

Stel dat AMD hetzelfde deed als NV en om de half jaar (take or leave a few months) officiele WHQL drivers uitbracht. Zullen we dan eens kijken hoe de releasenotes er uit hadden gezien wat betreft performanceboosts en nieuwe features? Zie hier. Catalyst 8.4 - Cat 8.11... oftewel de fictieve Catalyst Big Bang I:

[...]

En dan heb ik nog niet eens alles meegenomen. Zoals je ziet was het lijstje ook best wel indrukwekkend geweest als AMD alles had opgespaard. En ja, er zitten ook boosts in voor oude games... maar dat laat alleen maar zien dat het kleine driverteam zich niet alleen focussed op het nieuwste van het nieuwste, maar ook alle boosts in oudere games meegenomen zijn.

Vergeet daarbij niet dat de releasenotes vaak de standaardapplicaties vermelden (automatisch gegenereerd), terwijl de optimalisaties bij AMD vaak generiek zijn en dus van invloed kunnen zijn op niet vermeldde games. Ze staan echter in de releasenotes omdat dit de games zijn die het meest gebruikt worden om de drivers te testen.

Overigens zouden de Catalysts bij wijze van spreken ook elke week uitgebracht kunnen worden. Wekelijks komen er nieuwe builds (voornamelijk voor de OEMs). Wij zien alleen een momentopname van de drivers. De drivers die gereleased worden zijn vaak ook al 6 weken oud. Het driverteam is al lang bezig met de Catalyst die over 2 maanden uit komt.

Het driverteam van AMD is erg klein (ongeveer 12 man). Voor zo weinig man leveren ze erg goed werk. En vergeet niet dat dit team vooral luistert naar wat het Catalyst Beta Team te melden heeft. Dat beta-team bestaat gewoon uit mensen/gamers/forummers die zich hebben aangemeld bij het Catalyst Beta Programma. Als zij een fout over het hoofd zien, dan kan het zijn dat het beta team dit ook over het hoofd ziet en zo'n fout pas aan het ligt komt wanneer de drivers officieel gereleased worden.
Ik kon het niet beter verwoorden....

20dec een kerstkadootje? ATI stream?

|2600k|Asus 290|

Anoniem: 263922

Ze zouden wel in cf passen in mijn case/mobo, maar een stel waterblokken lijkt me wat handiger :P

Anoniem: 58485

Anoniem: 263922 schreef op donderdag 27 november 2008 @ 03:11:
Ze zouden wel in cf passen in mijn case/mobo, maar een stel waterblokken lijkt me wat handiger :P
Bovenstaande kaart is gewoon een Ati reference ontwerp ja. Palit heeft er een fat-ass heatsink op geplaatst. Net zo groot als een backsteen gewoon :P

• Bullus
Denk het niet .Aangezien het reference ontwerp geen D-Sub, DVI-I, HDMI en Graphics Port aka GP hebben.

|2600k|Asus 290|

de Reference R700 heeft 2x DVI-I en 1x Analog HDMI :)
Afbeeldingslocatie: http://techreport.com/r.x/r700-preview/card-3q.jpg
hier een leuke preview van de R700 prototype :)
http://techreport.com/articles.x/15105

Die proto ziet er nog het strakste uit geen stickers gewoon een kale zwarte doorzichtige kap met een rode fan en zwarte DVI-I's 8)

[ Voor 115% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 27-11-2008 03:29 ]

Anoniem: 58485

Dat is natuurlijk bijzaak ja. Maar Palit zijn kaart verschilt niet zoveel met die van het referenceontwerp hoor.

• Bullus
Alleen maar andere aansluitingen,3slots,big ass koeler,oc.... :P

|2600k|Asus 290|

hmm de PCB zal wat aangepast zijn voor al die connectors bij de backplate area en de PCB is rood ipv zwart, er zullen wel meer parts aanwezig zijn op de PCB van de palit versie dat wel, die van Gainward heeft exact het zelfde design idd.

De originele heeft meer stijl imho :)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 27-11-2008 03:39 ]

• PassieWassie
Astennu schreef op woensdag 26 november 2008 @ 19:48:
[...]
Ten eerste. Er zijn meer dingen belangrijk dan alleen maar FPS:
Denk aan Beeld kwaliteit en features zoals UDV. Aansluit mogelijkheden. Audio over HDMI. Direct X versies. Eventueel Physx en andere zaken.

Dan het volgende. ATi update de drivers ieder maand. nVidia misschien 4x per jaar. Dus heb je probs of slechte performance en wil je alleen certified drivers moet je perse erg lang wachten. Dus klopt het gene wat je zegt wel ? Hadden we jou situatie 2 maanden terug getest toen die Big bang drivers er niet waren was je dan wel tot dezelfde conclusie gekomen ?

Het is volgens mij zo dat je bij nVidia net zo lang moet wachten op goede performance tenzij je elke keer de nieuwste BETA drivers gebruikt. En de gewone gamers updaten hun drivers na genoeg nooit of het moet via windows update mee komen of zo.

Dus ik denk niet dat jou stelling klopt. Er zijn veel meer factoren die mee wegen.
Wij als tweakers hechten inderdaad meer waarde aan de duurzaamheid van een videokaart en de features waarover ze beschikt. UVD directx 10.1 etc zijn vooral voor ons als hardware geile tweakers natuurlijk erg interessant. Wat we hier vergeten is het grote aandeel mensen dat gewoon naar de winkel gaat en een kaart wil kopen om zoveel mogelijk moderne games te spelen voor een zo laag mogelijke prijs. Deze mensen geven niets om exotische features die nog niet ondersteund worden.

Dit is ook juist de groep mensen die eens en waarschijnlijk daarna nooit meer hun drivers updaten en dit gedoe ook allemaal niet zo nodig vinden.

Dit is precies een sterk punt wat ik van Nvidia aan het licht breng. En dit heeft helemaal niets te maken met de nieuwe Big Bang drivers. Het lijkt er op dat iedereen ineens het feit ontkent dat de drivers van Nvidia een langere levensduur hebben dan de ATI kaarten, puur omdat ze nu ineens de marketingmachine gebruiken bij hun driver release.

Ik wil het volgende dan wel stellen:
  • Ati kaarten zijn meer feature proof.
  • Nvidia haar drivers gaan langer mee, hiermee bedoel ik dat je niet bij elke game nieuwe drivers nodig bent om met een acceptabele snelheid te kunnen gamen.
Om op je tweede punt in te haken. Nee ik heb geen problemen gehad. Wat ik in mijn verhaal duidelijk probeer te maken is dat ik met m'n 8800GT toendertijd nooit drivers heb hoeven te updaten. Nieuwe games als GRID en Crysis draaiden gewoon goed, terwijl ik al een aantal drivers had overgeslagen. Nogmaals, dit is een persoonlijke ervaring en heeft niets te maken met "problemen" die ik nu heb. Integendeel, de Hd4870 bevalt zeer goed, echter heb ik somshet idee dat games erg ondermaats presteren in vergelijking met de goedkopere varianten van het groene kamp. Aangezien dit zeker niet zal liggen aan de hardware, trek ik mijn conclusie dat dit veroorzaakt wordt door de drivers.
[...]

Waarom kan ATI hier dan geen extra mankracht op zetten? Aangezien het keer op keer aangetoond is dat hier veel winst te behalen valt. Ik meende zelfs ergens gelezen te hebben dat het driverteam van ATI uit 10 man bestaat( Ik lees net de post van CJ, 12 man dus)..

Uiteraard ben ik ook erg benieuwd wat de 8.12 drivers doen als HD4870 eigenaar. Laten we hopen dat ze de goede weg weten aan te houden qua driver stabiliteit en snelheid.

• penetreerbeer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 31-03 21:55
Even wat nieuws tussendoor de driverdiscussie:
More Chip Vendors Buy TSMC`s 40nm Process Foundry Service
2008/11/25
Taipei, Nov. 25, 2008 (CENS)--Nvidia and AMD-ATI, currently the world`s top two vendors of graphic accelerators, will contract Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. (TSMC) to build chips with 40-nanometer process next quarter, while Altera, Broadcom and Netlogic plan to do the same in the ensuing quarter.

TSMC announced last month that it would begin offering commercialized 40-nm process, with many fabless houses having since come to TSMC for the leading-edge process in spite of the business downturn.

The world`s No.1 silicon-foundry supplier announced in March it had unveiled the process by using immersion lithography technology. Chip-making equipment suppliers pointed out that TSMC had completed validation of the process with customers last month before announcing to offer such commercialized process.

In spite of anemic chip markets and the forecast that TSMC`s capacity utilization ratio will likely drop to only 75% by the end of the current quarter, customers have accelerated plans to upgrade to higher-end process by making most of the rising idle capacity at TSMC in hope of paring down costs.

Nvidia plans to have its high-end GT216 chips made using 40-nm process next quarter, as does AMD-ATI, which is working on its high-performance RV870 chip designed on 40-nm rule.

Telecom-chip designers including Altera, Broadcom, Marvell, Netlogic and LSI are planning to use 40-nm process to make chips in the second quarter next year. Suppliers of the chips used in Microsoft XBox360 game consoles, and Sun Microsystems are reportedly considering to contract TSMC by the middle of next year.

Bron
Ik neem aan dat de RV790 (of RV780 doet er niet toe), waarvan er geruchten waren dat die ging uitkomen en dan geruchten dat hij niet meer ging uitkomen, niet zal uitgebracht worden, en dat AMD direct naar RV870 zal overstappen.
Ik meen mij te herinneren ergens te lezen dat ATI dit vroeger ook al eens gedaan heeft: Een refresh plannen en laten weten als gerucht, maar dan toch laten vallen en meer tijd stoppen in de ontwikkeling van een nieuwe chip.

• dahakon
PassieWassie schreef op donderdag 27 november 2008 @ 09:49:
[...]
Wat we hier vergeten is het grote aandeel mensen dat gewoon naar de winkel gaat en een kaart wil kopen om zoveel mogelijk moderne games te spelen voor een zo laag mogelijke prijs. Deze mensen geven niets om exotische features die nog niet ondersteund worden.

Dit is ook juist de groep mensen die eens en waarschijnlijk daarna nooit meer hun drivers updaten en dit gedoe ook allemaal niet zo nodig vinden.

Dit is precies een sterk punt wat ik van Nvidia aan het licht breng. En dit heeft helemaal niets te maken met de nieuwe Big Bang drivers. Het lijkt er op dat iedereen ineens het feit ontkent dat de drivers van Nvidia een langere levensduur hebben dan de ATI kaarten, puur omdat ze nu ineens de marketingmachine gebruiken bij hun driver release.
Dan moet ik je toch helaas teleurstellen. Deze groep mensen die je nu benoemt, zou volgens je eigen retoriek de cd uit de doos pakken, in de pc stoppen en de drivers die daar op staan installeren. Laat dat nu net niet de 180.xx zijn die zo'n 'geweldige' performance boost geven, maar de 178.xx die dus beduidend minder goed presteren. Dan is uiteindelijk ATI alsnog de kaart om te hebben, aangezien de kans dat er relatief moderne en up to date drivers bij zitten aanzienlijk groter is.

Al die mensen die hun GTX260 eerder hebben gekocht, of een doos kopen die al een tijdje uit de fabriek is, hebben dus oude, achterhaalde en niet goed presterende drivers bij hun kaart.

• PassieWassie
dahakon schreef op donderdag 27 november 2008 @ 11:17:
[...]
Dan moet ik je toch helaas teleurstellen. Deze groep mensen die je nu benoemt, zou volgens je eigen retoriek de cd uit de doos pakken, in de pc stoppen en de drivers die daar op staan installeren. Laat dat nu net niet de 180.xx zijn die zo'n 'geweldige' performance boost geven, maar de 178.xx die dus beduidend minder goed presteren. Dan is uiteindelijk ATI alsnog de kaart om te hebben, aangezien de kans dat er relatief moderne en up to date drivers bij zitten aanzienlijk groter is.

Al die mensen die hun GTX260 eerder hebben gekocht, of een doos kopen die al een tijdje uit de fabriek is, hebben dus oude, achterhaalde en niet goed presterende drivers bij hun kaart.
Volgens mij begrijp je mijn punt niet. Ik geef aan dat drivers van het groene kamp niet zo vaak geupdate hoeven te worden. Daarmee zeg ik ook dat oude drivers (zoals in mijn voorbeeld bij GRID en Crysis) gewoon prima functioneren met nieuwe games. Dus ook de 178.xx drivers. Presteren die slecht eigenlijk? Nee, ze presteren slechter dan de 180.xx in sommige gepromote games, in andere games(de meeste) maakt het niets uit of presteren ze zelfs slechter. Precies wat CJ ook al meerdere malen heeft aangehaald.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat driver cd's die nu gefikt worden natuurlijk gewoon de laatste driver versie mee krijgen. Of dit nu de Big Bang driver is of een nieuwere variant die over een tijdje uitgebracht wordt.

Een vergelijking tussen 178.xx en 180.xx

[ Voor 4% gewijzigd door PassieWassie op 27-11-2008 11:57 ]

• dahakon
Dan is je punt dus eigenlijk helemaal overbodig. In de meeste gevallen draaien alle ATI videokaarten ook prima met de drivers die op de cd meekomen. misschien iets minder in prestaties dan de drivers die later uitgebracht worden, maar het is niet zo dat je geen enkel spel kunt spelen dat iets later uit komt.

• PassieWassie
dahakon schreef op donderdag 27 november 2008 @ 11:39:
Dan is je punt dus eigenlijk helemaal overbodig. In de meeste gevallen draaien alle ATI videokaarten ook prima met de drivers die op de cd meekomen. misschien iets minder in prestaties dan de drivers die later uitgebracht worden, maar het is niet zo dat je geen enkel spel kunt spelen dat iets later uit komt.
Ik heb nergens beweerd dat je geen enkel spel kunt spelen dat iets later uit komt. Ik wijs op de snelheid ten opzichte van de middensegment kaarten van het groene kamp, laat staan de concurrerende kaarten. Bijvoorbeeld Fallout 3(kijk eens naar de min-fps hier of bij Dead Space klik). Daar wordt echt geen beste prestatie neergezet. En ja, dat is te wijten aan de drivers van ATI en nee het is wel degelijk gewoon goed/redelijk speelbaar, toch laten ze hier een kans liggen. Voorbeeld; je speelt toch liever mét 4xAA dan zonder? Dit zijn toch de verschillen waar we het dan over hebben. We hebben het hier namelijk niet over 2 a 3% verschil bij driver releases maar veel grotere marges! Er wordt gewoon een hoop kracht van de kaarten onbenut gelaten in sommige nieuwe gamereleases..

Het is echt niet dat ik dit aanhaal om mensen op hun tenen te trappen, het valt me op dat dit feit zo genegeerd wordt of wordt goed gepraat door in mijn ogen soms onrelevante argumenten.

[ Voor 23% gewijzigd door PassieWassie op 27-11-2008 12:07 ]

• dahakon
Laten we er van uit gaan dat de prestatiewinst van die 180.xx drivers inderdaad 20-30% is. Deze test in ogenschouw nemende, komt het er dus op neer dat de minimum fps in bv Fallout zo'n 30% lager zou kunnen zijn met de 178.xx drivers. Laat dat dan opeens heel erg lijken op de scores van de ATI kaart. Met andere woorden, terug naar af, die mensen met een GTX260 en de 278.xx drivers op hun cd zitten in dezelfde situatie.

Waar het Dead Space aangaat, ja de fps is lager, maar blijft op speelbaar nivo voor de doorsnee gamer. Die heeft namelijk ook iets minder problemen als er zo nu en dan een framedrop is naar ~40 fps, als ze uberhaupt al op die vreselijk hoge resoluties spelen. Waarschijnlijk zit de doorsnee gamer gewoon op 1680x1050 op hun 20-22 inch flatscreen, dus hebben ze er nooit en te nimmer last van.

• PassieWassie
dahakon schreef op donderdag 27 november 2008 @ 12:21:
Laten we er van uit gaan dat de prestatiewinst van die 180.xx drivers inderdaad 20-30% is. Deze test in ogenschouw nemende, komt het er dus op neer dat de minimum fps in bv Fallout zo'n 30% lager zou kunnen zijn met de 178.xx drivers. Laat dat dan opeens heel erg lijken op de scores van de ATI kaart. Met andere woorden, terug naar af, die mensen met een GTX260 en de 278.xx drivers op hun cd zitten in dezelfde situatie.
Laten we dat niet doen, de 180.xx drivers hebben een marginale invloed op de snelheid van games tov. 178.xx, zoek de reviews er maar op na(zie mijn referentie bovenste post).. Het grootste verschil zijn de "nieuwe" features. Bovenstaande punt gaat hier helemaal aan voorbij.

Goed, misschien voeren we deze discussie beter via het nvidia topic. Het begint hier offtopic te worden...

[ Voor 10% gewijzigd door PassieWassie op 27-11-2008 12:28 ]

Anoniem: 264799

Uhmmm, waarom heeft iedereen het hier over Nvidia vs Ati drivers?! 8)7
Ervaringentopic? :X

• Bullus
Wat me opvalt dat er bijna altijd met de nieuwe gtx260 wordt gebenched icm met de big bangdrivers.
Stel dat de kaart al 10-15% sneller is, dan zijn de drivers ook "maar" 10-15% sneller.

Omdat de naam gtx260 bijna hetzelfde is ,denken veel mensen dat de drivers het gedaan hebben, nu ze dus sneller zijn dan de 4870 1gb.Mensen die twijfelen tussen de gtx260 en 4870 en zien die benchmarks en willen dus een gtx260 en als ze niet verder lezen dan hun neus lang is kopen ze de oude gtx260 en zo raakt Nv zijn oude stock ook kwijt.

Goede marketingstruuk van Nv.

(misschien wat ver gezocht...)

[ Voor 49% gewijzigd door Bullus op 27-11-2008 13:53 ]

|2600k|Asus 290|

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 23:32

edward2

Schieten op de beesten

Nog een review met ondermeer de GTX260+:

http://www.hardware.fr/ar...-haut-gamme-fin-2008.html

Niet op voorraad.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

Bullus schreef op donderdag 27 november 2008 @ 13:08:
Wat me opvalt dat er bijna altijd met de nieuwe gtx260 wordt gebenched icm met de big bangdrivers.
Stel dat de kaart al 10-15% sneller is, dan zijn de drivers ook "maar" 10-15% sneller.

Omdat de naam gtx260 bijna hetzelfde is ,denken veel mensen dat de drivers het gedaan hebben, nu ze dus sneller zijn dan de 4870 1gb.Mensen die twijfelen tussen de gtx260 en 4870 en zien die benchmarks en willen dus een gtx260 en als ze niet verder lezen dan hun neus lang is kopen ze de oude gtx260 en zo raakt Nv zijn oude stock ook kwijt.

Goede marketingstruuk van Nv.

(misschien wat ver gezocht...)
Ik vraag me nog steeds af in hoeverre deze performance drivers de verkoop van videokaart gaan stimuleren. De verschillen zijn nog altijd incrementeel en het alternatief voor de GTX 260 216, namelijk de HD4870, is nog altijd een goede keus voor mensen met een Intel P45/X38/X48 of een AMD moederbord vanwege de crossfire mogelijkheden.

Verder heeft AMD nog altijd betere prijzen voor de videokaarten in het segment 100 tot 250 euro, dus veel zorgen hoeven ze zich niet te maken.

Hier een leuk berichtje op Expreview:
After Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. (TSMC) announces to build 40nm process chip, Taiwan Economic News reports that AMD and NVIDIA’s first 40nm products will debut in Q1 next year. So let’s guess who can enjoy the ahead chance.

What’s funny is, as two biggest graphics tycoons in the world, AMD and NVIDIA both choose the fastest Hynix 7Gbps GDDR5 graphics DRAM for their new-line products. It’s very likely that we find Hynix’s new DRAM in AMD RV870 or NVIDIA GT216/206.

It’s rumored that the power consumption of NVIDIA GT212 i.e. 40nm GT200 is 25% less than previous 65nm chip.

ATI Radeon HD 4800 Series have taken the lead in using Qimonda GDDR5 graphics DRAM. AMD will also use Hynix 7Gbps GDDR5 DRAM for ATI Radeon HD 4870 X2. But what we’re more interested is when it will hit the retail market.
Vooral die laatste alinea. Is dat dan die nieuwe kaart die AMD binnenkort gaat introduceren? Een snellere HD4870 X2 met 7Gbps GDDR5? ;)

[ Voor 32% gewijzigd door frankknopers op 27-11-2008 20:57 ]

Goud is geen geld

• Astennu
Nja leuk dat het geheugen zo snel kan maar de core houd dat gewoon niet bij. Of die moet 950+ MHz clocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie
  • Laatst online: 04-05 12:06

Krizzie

Progressive Music \o/

PassieWassie schreef op donderdag 27 november 2008 @ 11:46:
[...]

Ik heb nergens beweerd dat je geen enkel spel kunt spelen dat iets later uit komt. Ik wijs op de snelheid ten opzichte van de middensegment kaarten van het groene kamp, laat staan de concurrerende kaarten. Bijvoorbeeld Fallout 3(kijk eens naar de min-fps hier of bij Dead Space klik). Daar wordt echt geen beste prestatie neergezet. En ja, dat is te wijten aan de drivers van ATI en nee het is wel degelijk gewoon goed/redelijk speelbaar, toch laten ze hier een kans liggen. Voorbeeld; je speelt toch liever mét 4xAA dan zonder? Dit zijn toch de verschillen waar we het dan over hebben. We hebben het hier namelijk niet over 2 a 3% verschil bij driver releases maar veel grotere marges! Er wordt gewoon een hoop kracht van de kaarten onbenut gelaten in sommige nieuwe gamereleases..

Het is echt niet dat ik dit aanhaal om mensen op hun tenen te trappen, het valt me op dat dit feit zo genegeerd wordt of wordt goed gepraat door in mijn ogen soms onrelevante argumenten.
Je vergeet alleen dat mensen die de driver van de cd installeren en er nooit meer naar kijken het woord AA en AF totaal niet kennen en dat dus ook nooit zullen gebruiken. Dat met de lagere resolutie van 19"/20" schermen dan wel niet breedbeeld maakt inprencipe elke kaart goed genoeg om de games te spelen.

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
Astennu schreef op donderdag 27 november 2008 @ 22:07:
Nja leuk dat het geheugen zo snel kan maar de core houd dat gewoon niet bij. Of die moet 950+ MHz clocken.
op 40nm misschien?
1200+ core, of is dat te optimistisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156281

EdwardvGelder schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 00:57:
[...]

op 40nm misschien?
1200+ core, of is dat te optimistisch?
1200 is veel te optimistisch imo. 1 Ghz zou al héél netjes zijn, maar 850-900 lijkt me aannemelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PassieWassie
Krizzie schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 00:55:
[...]
Je vergeet alleen dat mensen die de driver van de cd installeren en er nooit meer naar kijken het woord AA en AF totaal niet kennen en dat dus ook nooit zullen gebruiken. Dat met de lagere resolutie van 19"/20" schermen dan wel niet breedbeeld maakt inprencipe elke kaart goed genoeg om de games te spelen.
Dit soort features worden gewoon aangeboden in de games en daar hoef je echt geen ervaren tweaker voor te zijn om ze te benutten( je hoeft er niet eens voor in CCC). Zet bijvoorbeeld in Crysis alles op high of in welke andere nieuwe game en AA en AF staan automatisch aan. Deze mensen zetten in-game alles zo hoog mogelijk(zover de hardware het toelaat) en als daar bijvoorbeeld ook antialiasing bij staat wordt die ook ingeschakeld.

Het punt van een kaart die "goed genoeg" is gaat volgens mij niet op. Je koopt wat het snelste is voor het te besteden bedrag en niet datgene wat "goeg genoeg" is , features spelen ook mee, maar in veel mindere mate.

[ Voor 25% gewijzigd door PassieWassie op 28-11-2008 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Dat is weer een erg degelijke review van Damien van Hardware.FR. Maar dat mag ook wel, want Hardware.FR heeft een naam hoog te houden wat betreft hoge kwaliteit reviews.

Hij test niet alleen "de 5 games", maar ook andere populaire games van dit moment. En zie daar.... de HD4870 doet het helemaal niet zo verkeerd en krijgt zelfs een hogere score dan de GTX260+... En in tegenstelling tot andere reviews neemt deze wel de GTX280 en HD4870X2 mee in de test zodat je een goed overzicht hebt van de positionering van alle kaarten.

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.fr/medias/photos_news/00/24/IMG0024655.gif

Het enige commentaarpuntje wat ik heb is dat het een gemiste kans is dat de HD4850X2 niet is meegeteld in deze test. Maar die past als ik het goed heb precies tussen de HD4870 1GB en HD4870X2 in.

Edit: Check ook dit artikel over 1GB op de HD4870. Is it worth it?

http://www.behardware.com...-really-worth-having.html

En ook dit artikel over de aankomende Catalyst is interessant om te lezen:

Afbeeldingslocatie: http://www.behardware.com/medias/photos_news/00/24/IMG0024677.jpg

http://www.behardware.com/news/lire/24-11-2008/

[ Voor 14% gewijzigd door CJ op 28-11-2008 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

CJ schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 10:10:

Edit: Check ook dit artikel over 1GB op de HD4870. Is it worth it?
Staat niet bij of er een core 216 gebruikt is, en ze gebruiken forceware 177.79. En voor de ATi kaart de Catalyst 8.8. 8)7 Die review kan dus direkt de prullebak in.

Die Franse review ziet er goed uit, alleen wijkt die erg af in sommige games tov een aantal andere sites... Maar goed... Het zal allemaal wel. :) De HD4870 1GB is gewoon een lekker kaartje. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Format-C op 28-11-2008 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
RappieRappie schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 10:29:
[...]
Staat niet bij of er een core 216 gebruikt is, en ze gebruiken forceware 177.79. En voor de ATi kaart de Catalyst 8.8. 8)7 Die review kan dus direkt de prullebak in.
Het gaat bij die test ook niet om de GTX260.... ;) Het gaat in die test om de HD4870 1GB.... of beter gezegd.... het verschil tussen de HD4870 512MB en de HD4870 1GB. Die GTX260 die vermeld staat is er alleen ter referentie, maar doet verder eigenlijk helemaal niet ter zake in die review...

De conclusie is dan ook geheel gericht op die extra 512MB en er wordt niet vergeleken met de NV kaarten. Daarom maakt het ook niet echt uit wat voor drivers er gebruikt zijn bij NV.
In other words, all the extra memory brings is longevity for the card and perhaps a future update in CrossFire and some comfort in a few recalcitrant games with 8x antialiasing at resolution of 1920x1200. The extra €50 for the Sapphire hardly seems justified therefore.

Our opinion is more divided when it comes to the offer of other manufacturers with whom the jump from 512 MB to 1 GB does not represent a great price jump. If you’re only paying ten euros more then why not. As for lower end cards, including the Radeon HD 4850, they will do fine at 512 MB.
De laatste drivers zijn wel gebruikt in het (overigens iets oudere) artikel waarin de GTX260 Core 216 vergeleken wordt met de HD4870(X2)... op de Franse zustersite. Dat moet ook wel, want daar wordt wel rechtstreeks vergeleken tussen AMD en NV.
Die Franse review ziet er goed uit, alleen wijkt die erg af in sommige games tov een aantal andere sites... Maar goed... Het zal allemaal wel. :) De HD4870 1GB is gewoon een lekker kaartje. :)
Die Franse review is van dezelfde maker als de Engelse HD4870 1GB review die je de prullebak in wilde mikken. :+
Hardware.FR = franse site.
Behardware = de engelse versie van Hardware.FR

Hardware.FR/Behardware is vrij onafhankelijk en laat zich niet vaak beinvloeden door marketingprogramma's van zowel AMD als NV. Dat zie je ook aan het feit dat ze een goede combinatie pakken van recente games, die niet puur door NV gepushed zijn (o.a. BiA:HH, GRID, STALKER: Clear Sky).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

CJ schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 12:40:

Die Franse review is van dezelfde maker als de Engelse HD4870 1GB review die je de prullebak in wilde mikken. :+
Hardware.FR = franse site.
Behardware = de engelse versie van Hardware.FR
Die Franse versie gebruikt drivers die up to date zijn. Behardware gebruikt oude meuk. Dus die laatste kan imho de prullebak in, of had helemaal niet op hun site geplaatst moeten worden.

Ach, en onafhanelijk is geen enkele site. Het draai allemaal om commercie. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Format-C op 28-11-2008 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Newsflash: Multithreaded Catalyst geoptimaliseerd voor multi-core CPUs in Q1 2009

Dan iets anders... AMD heeft bevestigd dat hun huidige drivers amper multithreaded zijn en dus haast niet geoptimaliseerd zijn voor multi-core CPUs (in het bijzonder quadcore CPUs). Ze hebben toegegeven dat de drivers van NV wat dat betreft iets verder/beter ontwikkeld zijn, omdat deze al wel erg multi-threaded zijn.

Maar zoals gewoonlijk laat AMD de eindgebruiker niet compleet in de kou staan. De eerste driver die volledig multi-threaded is en geoptimaliseerd voor quadcores, komt in Q1 2009 uit. Je kan dus een leuke boost (denk aan 20-40% in bepaalde games) verwachten aan het begin van 2009. Zie het als een verlaat kerstkadootje. Better late than never...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-05 09:35

Edmin

Crew Council

get on my horse!

20-40% is een flinke belofte. Ik neem aan dat je dit niet volledig uit de lucht plukt, maar het zal voornamelijk voor de quadcore gebruikers onder ons gelden? En dan waarschijnlijk nog voornamelijk op de laagste reso's ivm CPU bottleneck?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
Fudzilla komt met wat berichten dat de HD48xx in prijs wordt verlaagd, ter stimulering van de kerstverkopen :+ .
De HD4830 vanaf € 99,00
De HD4870 vanaf € 184,00

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Edmin schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 12:50:
20-40% is een flinke belofte. Ik neem aan dat je dit niet volledig uit de lucht plukt, maar het zal voornamelijk voor de quadcore gebruikers onder ons gelden? En dan waarschijnlijk nog voornamelijk op de laagste reso's ivm CPU bottleneck?
Het gaat voornamelijk om Quadcores en dan vooral als je een vergelijking trekt tussen een dualcore en quadcore op gelijke kloksnelheden. Op dit moment gebruiken de drivers lang niet altijd 4 cores, maar eerder 1 of 2 cores. Je zag dit ook een hele tijd terug toen AMD flink wat winst wist te boeken toen ze optimaliseringen invoerden voor dualcore CPUs. Dit gaat straks dus ook nog gebeuren voor quadcore CPUs. Op dit moment komt een AMD GPU dus niet volledig tot zijn recht op een quadcore CPU, maar een NV al wel.

De drivers zijn er eigenlijk al wel, maar worden nu nog flink getest en moeten dan door het WHQL proces heen. Zoals al eerder vermeld ligt er zo'n 6 weken tussen het moment dat de drivers 'af' zijn en ze ook echt uit komen.

De cijfers van 20-40% zijn vrij ruim genomen. Performancewinst zal afhangen per game. 40% is wel een uiterste geval en zal minder vaak voor komen dan 20%.
Indy91 schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 12:54:
Fudzilla komt met wat berichten dat de HD48xx in prijs wordt verlaagd, ter stimulering van de kerstverkopen :+ .
De HD4830 vanaf € 99,00
De HD4870 vanaf € 184,00
En de rek is er nog lang niet uit. ;)

AMD heeft al meer dan 2 miljoen HD4000 kaarten verkocht voor een premiumprice... de chip is superklein in vergelijking tot de enorme GT200 op 65nm (576mm2). En zelfs de GT200 op 55nm is nog enorm (zo'n 478mm2... ter vergelijking... de RV770 is zo'n 256mm2). Zoals je ziet kan AMD de prijzen nog flink laten zakken... iets wat je ze ook zag doen met de RV670.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Dat klinkt aardig als een release in februari voor die drivers. Dat valt lekker samen met de release van de AM3 Quadcores en, als je de geruchten wilt geloven, wellicht ook met de 40nm RV870.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 23:32

edward2

Schieten op de beesten

CJ schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 12:47:
Newsflash: Multithreaded Catalyst geoptimaliseerd voor multi-core CPUs in Q1 2009

Dan iets anders... AMD heeft bevestigd dat hun huidige drivers amper multithreaded zijn en dus haast niet geoptimaliseerd zijn voor multi-core CPUs (in het bijzonder quadcore CPUs). Ze hebben toegegeven dat de drivers van NV wat dat betreft iets verder/beter ontwikkeld zijn, omdat deze al wel erg multi-threaded zijn.

Maar zoals gewoonlijk laat AMD de eindgebruiker niet compleet in de kou staan. De eerste driver die volledig multi-threaded is en geoptimaliseerd voor quadcores, komt in Q1 2009 uit. Je kan dus een leuke boost (denk aan 20-40% in bepaalde games) verwachten aan het begin van 2009. Zie het als een verlaat kerstkadootje. Better late than never...
Geweldig nieuws, dat verklaard misschien ook de wat mindere scaling met een I7.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

edward2 schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 13:32:
[...]

Geweldig nieuws, dat verklaard misschien ook de wat mindere scaling met een I7.
Idd zo wordt het wel weer recht getrokken maar boosts van 30 to 40% heb ik nog nooit gezen na een enkele driver update , dat beloven ze wel vaker aan het eind van een jaargang, vaker komt het uit met boosts van 10to 15% ;) wat wel vaker is gebeurd, de realiteit komt hader achter de feiten aan, wat wel jammer id , natuurlijk zou een boost van 30a 40% zeer aangenaam zijn ik denk dat er nog zat uit me HD 3850 AGP en zelfs X800XT PE AGP uit te halen zijn, elke driver fix voor ook dat soort kaarten zijn vanharte welkom :)

maar boost van 30 a 40% , dat is me te ongeloofwaardig aangezien dit soort verhaaltjes 9 van de 10 niet eens overheen kwamen met de feiten ;)
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten. Als dergelijke vragen een eigen topic waard zijn, stel ze daar. Zijn ze geen eigen topic waard, stel ze niet maar ga zelf op onderzoek uit. Post ze niet hier!

Daarnaast mogen pics max 600p breed zijn. Heb jij grotere? Resize ze voor je ze post!

Verder is gezeur over levertijden, slowchat ("ik heb er net eentje besteld!") of posten van prijzen (post dat in Pricewatch, dan hebben anderen er ook wat aan!) niet de bedoeling.

Niets in deze topicwaarschuwing is nieuw, helaas moet ik toch constateren dat sommigen steeds weer dit soort posts doen. Eenmalig kun je een modbreak verwachten, maar doe je het vaker, dan kun je een pushmesssage, waarschuwing of erger verwachten. En ja, dat vinden we zelf ook kinderachtig, dus laat het niet zo ver komen!