[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 94 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 38.781 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-03 09:05

Format-C

Tracing Rays

edward2 schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 13:32:
[...]

Geweldig nieuws, dat verklaard misschien ook de wat mindere scaling met een I7.
Ah, kijk... Daar valt nog een hoop winst te halen lijkt me dan. :)

Wel vreemd dat ze daar nu pas mee komen... Die driver hadden ze bij de lancering van de RV770 moeten hebben. Dan was de klap voor nV waarschijnlijk nog harder geweest.

Edit; wat/wie is de bron van dat bericht trouwens?

[ Voor 6% gewijzigd door Format-C op 28-11-2008 14:46 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 21:46
CJ schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 12:47:
Newsflash: Multithreaded Catalyst geoptimaliseerd voor multi-core CPUs in Q1 2009

Dan iets anders... AMD heeft bevestigd dat hun huidige drivers amper multithreaded zijn en dus haast niet geoptimaliseerd zijn voor multi-core CPUs (in het bijzonder quadcore CPUs). Ze hebben toegegeven dat de drivers van NV wat dat betreft iets verder/beter ontwikkeld zijn, omdat deze al wel erg multi-threaded zijn.

Maar zoals gewoonlijk laat AMD de eindgebruiker niet compleet in de kou staan. De eerste driver die volledig multi-threaded is en geoptimaliseerd voor quadcores, komt in Q1 2009 uit. Je kan dus een leuke boost (denk aan 20-40% in bepaalde games) verwachten aan het begin van 2009. Zie het als een verlaat kerstkadootje. Better late than never...
Dat is geweldig nieuws! Ik heb een HD4870 en een AMD Phenom X4 9750. Deze processor is niet de allersnelste in single core applicaties, dus ik denk dat ik dan wel veel voordeel kan hebben bij goed geoptimaliseerde drivers die gebruik maken van alle 4 cores! :)

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-04 18:07
RappieRappie schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 14:41:
[...]

Ah, kijk... Daar valt nog een hoop winst te halen lijkt me dan. :)

Wel vreemd dat ze daar nu pas mee komen... Die driver hadden ze bij de lancering van de RV770 moeten hebben. Dan was de klap voor nV waarschijnlijk nog harder geweest.

Edit; wat/wie is de bron van dat bericht trouwens?
cj ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Ja, ik wilde eigenlijk weten waar CJ het vandaan had, omdat hij geen link gaf, wat hij normaliter wel doet. ;)

->
Wat is dit dan? Is dit geen multithreaded Catalyst?

nieuws: Dualcoreversie ATi Catalyst gepland en getest

Edit; het zou wel heel vreemd zijn om pas na 3 jaar na de introductie van multicore CPU's te komen met multithreaded drivers, en dat ze er nog helemaal niets mee gedaan hebben tot dusver.

Edit; hier een forumpost die er over gaat:

http://forums.techarena.in/web-news-trends/1078995.htm

[ Voor 44% gewijzigd door Format-C op 28-11-2008 18:27 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monda
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-05 13:57
CJ schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 13:10:
[...]

Het gaat voornamelijk om Quadcores en dan vooral als je een vergelijking trekt tussen een dualcore en quadcore op gelijke kloksnelheden. Op dit moment gebruiken de drivers lang niet altijd 4 cores, maar eerder 1 of 2 cores. Je zag dit ook een hele tijd terug toen AMD flink wat winst wist te boeken toen ze optimaliseringen invoerden voor dualcore CPUs. Dit gaat straks dus ook nog gebeuren voor quadcore CPUs. Op dit moment komt een AMD GPU dus niet volledig tot zijn recht op een quadcore CPU, maar een NV al wel.

De drivers zijn er eigenlijk al wel, maar worden nu nog flink getest en moeten dan door het WHQL proces heen. Zoals al eerder vermeld ligt er zo'n 6 weken tussen het moment dat de drivers 'af' zijn en ze ook echt uit komen.

De cijfers van 20-40% zijn vrij ruim genomen. Performancewinst zal afhangen per game. 40% is wel een uiterste geval en zal minder vaak voor komen dan 20%.

[...]

En de rek is er nog lang niet uit. ;)

AMD heeft al meer dan 2 miljoen HD4000 kaarten verkocht voor een premiumprice... de chip is superklein in vergelijking tot de enorme GT200 op 65nm (576mm2). En zelfs de GT200 op 55nm is nog enorm (zo'n 478mm2... ter vergelijking... de RV770 is zo'n 256mm2). Zoals je ziet kan AMD de prijzen nog flink laten zakken... iets wat je ze ook zag doen met de RV670.
toon volledige bericht
Is er bekent rond welke maanden de prijzen sowieso wat gaan zakken? Ik wil zelf namelijk een Gainward HD4870 1GB GS aanschaffen, maar kan nog wel even geduld opbrengen in principe (als het me veel geld kan schelen:) )

PSN: Mondaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Als je nog een jaar wacht kan je de HD4870 voor minder dan de helft van de prijs kopen van wat ie nu kost.

Over 2 jaar voor een kwart.

Even serieus; hoe moeten wij hier nu weten wanneer de prijs gaat dalen? :P De prijzen dalen doorgaans als er nieuwere en snellere produkten zijn of komen.

Reken er maar niet op dat ATi de prijs zal verlagen. Ze verkopen de kaarten ook voor de huidige prijs, dus waarom zouden ze. ;) Ik heb altijd zoiets van; als je graag een kaart wil moet je hem kopen, en niet meer omkijken.

[ Voor 28% gewijzigd door Format-C op 28-11-2008 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
RappieRappie schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 18:20:
Ja, ik wilde eigenlijk weten waar CJ het vandaan had, omdat hij geen link gaf, wat hij normaliter wel doet. ;)

->
Wat is dit dan? Is dit geen multithreaded Catalyst?

nieuws: Dualcoreversie ATi Catalyst gepland en getest

Edit; het zou wel heel vreemd zijn om pas na 3 jaar na de introductie van multicore CPU's te komen met multithreaded drivers, en dat ze er nog helemaal niets mee gedaan hebben tot dusver.

Edit; hier een forumpost die er over gaat:

http://forums.techarena.in/web-news-trends/1078995.htm
Als je CJ's post goed gelezen had, dan had je kunnen lezen dat hij refereerde aan de Dual-core optimized catalyst drivers, die een 'gelijkende' verbetering toonde. Multi-threaded gaat in dit geval dan waarschijnlijk ook gewoon om >2 cores, ofwel triple en quadcore support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Je hebt gelijk. My bad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:44

KneoK

Not in a million lightyears

Anoniem: 23009 schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 13:43:
[...]

Idd zo wordt het wel weer recht getrokken maar boosts van 30 to 40% heb ik nog nooit gezen na een enkele driver update , dat beloven ze wel vaker aan het eind van een jaargang, vaker komt het uit met boosts van 10to 15% ;) wat wel vaker is gebeurd, de realiteit komt hader achter de feiten aan, wat wel jammer id , natuurlijk zou een boost van 30a 40% zeer aangenaam zijn ik denk dat er nog zat uit me HD 3850 AGP en zelfs X800XT PE AGP uit te halen zijn, elke driver fix voor ook dat soort kaarten zijn vanharte welkom :)

maar boost van 30 a 40% , dat is me te ongeloofwaardig aangezien dit soort verhaaltjes 9 van de 10 niet eens overheen kwamen met de feiten ;)
30% tot 40% winst zal nooit overall zijn, da's altijd in een bepaalde situatie met een bepaald spel op een bepaalde configuratie met bepaalde sofware en bepaalde instellingen, maar ik kan me wel voorstellen dat je in vrij veel situaties winst behaald als je vanuit de drivers multicore ondersteuning biedt omdat de drivers in eerste instantie ook voor de aansturing van de hardware is, niet voor verwerking van de software daarvoor. Spellen zelf zullen niet meer of minder multicore zijn dan ze nu al zijn.

Ik ben erg enthousiast over de geplande drivers met multicore ondersteuning aangezien ik een Q6600 heb en alle ontlasting van de processor in spellen is mooi meegenomen. Ik speel op 1920x1200, een resolutie waarop de processor geen belangrijke rol mee zou mogen spelen, maar als Ati vanuit de basis in de drivers al dingen kan ontlasten is dat natuurlijk mooi meegenomen. Ik verwacht dus ook op hogere resoluties wel winst. Eerst maar eens op 8.12 wachten, ook al een mooi cadeautje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
Monda schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 19:09:
[...]
Is er bekent rond welke maanden de prijzen sowieso wat gaan zakken? Ik wil zelf namelijk een Gainward HD4870 1GB GS aanschaffen, maar kan nog wel even geduld opbrengen in principe (als het me veel geld kan schelen:) )
RappieRappie schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 19:16:
[...]
Reken er maar niet op dat ATi de prijs zal verlagen. Ze verkopen de kaarten ook voor de huidige prijs, dus waarom zouden ze.
Als we Fudzilla mogen geloven zijn de prijzen per heden verlaagd. Al zal het natuurlijk wel even duren voordat de prijsverlaging overal is doorgevoerd. :+

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169917

Nvm, verkeerde topic O-)

[ Voor 104% gewijzigd door Anoniem: 169917 op 29-11-2008 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monda
  • Laatst online: 09-05 13:57
Indy91 schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 22:46:
[...]

[...]

Als we Fudzilla mogen geloven zijn de prijzen per heden verlaagd. Al zal het natuurlijk wel even duren voordat de prijsverlaging overal is doorgevoerd. :+
Oke oke! Dan wacht kan ik nog wel heel even wachten...

PSN: Mondaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
(overleden)
Huishoudelijke mededeling: Het nieuwe topic komt er pas in de loop van morgen aan. }:O

Tot die tijd kan je je vermaken met dit interview met AMD's Rick Bergman, het hoofd van de ATI Graphics Division:
VB: How long ago did ATI started thinking about its “sweet spot” strategy?

RB: It was three or four years ago. We recognized we could not continue on with huge die sizes. It was before the merger with Advanced Micro Devices. We were still working on a chip called the R600. We were thinking of what we could do for the R700. We decided we couldn’t do another chip that was so big because of power consumption. You can just plot how die sizes have grown generation after generation.
http://venturebeat.com/20...th-a-sweet-spot-strategy/

Leuk om te zien dat niet iedereen zich kon vinden in de 'kleine GPU' strategie, maar dat men uiteindelijk toch erg tevreden was met het resultaat. :)

[ Voor 84% gewijzigd door CJ op 29-11-2008 16:37 ]

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:09
http://www.nordichardware.com/news,8413.html

AMD is the only major manufacturer offering full DirectX 10.1 support through its Radeon HD 4000 and Radeon HD 3000 series of graphics cards, though S3 also supports it with the Chrome 400/500 series. The support for the updated DirectX API has been anything but overwhelming, but as we've reported in the past AMD is working hard on winning over the game developers. It has now taken a big step in the right direction as S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky has been updated with DX10.1 support that enables up to 10% better performance and nicer effects. At the same time, Microsoft has announced that DX10.1 will be used by the desktop manager in its next operating system, Windows 7.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Laatst online: 20:50
Dit las ik net op internet en is blijkbaar ook al aangekaart bij het Nieuws Nvidia topic:

http://www.legionhardware.com/document.php?id=792&p=0

Hierin is telezen dat die "Big bang" driver eigenlijk niet zown Big bang is.
Hierin vergelijken ze de oude driver met de nieuwe driver. Vaak komt de nieuwe er zelfs bij 8X AA enzo er slechter uit. vaak is marginale winst. en soms helemaal niet.

misschien wel interessant.
Hieruit haal ik wel dat de GTX260 gewoonweg sneller is dan de HD4870.
Ik wacht lekker tot april, en zie dan wel wat de hardware wereld mij te bieden heeft. ( hopelijk dezelfde prijzen)

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:05
Kuhr89 schreef op zondag 30 november 2008 @ 11:34:
Dit las ik net op internet en is blijkbaar ook al aangekaart bij het Nieuws Nvidia topic:

Hierin vergelijken ze de oude driver met de nieuwe driver. Vaak komt de nieuwe er zelfs bij 8X AA enzo er slechter uit. vaak is marginale winst. en soms helemaal niet.

Ik wacht lekker tot april, en zie dan wel wat de hardware wereld mij te bieden heeft. ( hopelijk dezelfde prijzen)
Ghehe dan zijn de HD4870 en de GTX260 al vervangen door hun opvolgers.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Kuhr89 schreef op zondag 30 november 2008 @ 11:34:

Als je de conclusie leest, dan zul je zien dat ze aanhalen dat het hem vooral in de nieuwe games zit dat er wat performance winst is, waardoor de GTX260 opeens een 'interessante' keuze is. Daarmee gaven ze ook aan dat het moeilijk te stellen is welke kaart de voorkeur zou hebben, waardoor ze waarschijnlijk in de toekomst nog een vergelijkende test zullen gaan maken tussen de HD4870 1GB en de GTX260-216. Een test waarbij niet alleen naar de allernieuwste games gegeken zal worden.

Te hopen is dat ze dat dan doen met de Catalyst 8.12 drivers, die toch binnenkort beschikbaar zouden moeten komen. In ieder geval stellen ze dat het te kort door de bocht is om te zeggen dat de GTX260 nu de snelste kaart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten. Als dergelijke vragen een eigen topic waard zijn, stel ze daar. Zijn ze geen eigen topic waard, stel ze niet maar ga zelf op onderzoek uit. Post ze niet hier!

Daarnaast mogen pics max 600p breed zijn. Heb jij grotere? Resize ze voor je ze post!

Verder is gezeur over levertijden, slowchat ("ik heb er net eentje besteld!") of posten van prijzen (post dat in Pricewatch, dan hebben anderen er ook wat aan!) niet de bedoeling.

Niets in deze topicwaarschuwing is nieuw, helaas moet ik toch constateren dat sommigen steeds weer dit soort posts doen. Eenmalig kun je een modbreak verwachten, maar doe je het vaker, dan kun je een pushmesssage, waarschuwing of erger verwachten. En ja, dat vinden we zelf ook kinderachtig, dus laat het niet zo ver komen!