Night, Dawn, Day, Land, remake Dawn, 28 Days Later, 28 Weeks Later
Vooral de eerste drie in die volgorde. De zombies in L4D zijn de remake Dawn zombies, supersnel.
Het zijn vooral de eerste drie die klassiekers zijn. Niet vanwege de gore of de non-stop actie, maar omdat er ook een naargeestige sfeer wordt neergezet (Night), een dubbele bodem heeft (Dawn) en ge grootste vijand niet de zombies maar de mens is (Day).
Dawn is een remake die ik wel aardig vind maar eerder een spektakel gore fest is dan een spannende zombiefilm. Land is mwah, die heb ik gekocht omdat het wel in het verlengde ligt. De film is matig op zijn best. Het is trouwens ook de enige in de serie waarin ze het woord zombie gebruiken.
28 Days/Weeks Later zijn ook geen zombiefilms, maar biologische rampenfilms zoals Outbreak en The Stand.
28 en de remake van Dawn hebben dezelfde overeenkomsten als L4D, snelle tegenstanders, veel actie.
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!