Het zijn inderdaad Mentors, de schattige 5, alhoewel je dan in hifi termen natuurlijk niet spreekt van "schattig" maar van WAFdtjv schreef op donderdag 27 november 2008 @ 09:45:
Yep, die gok lijkt veilig, [:)]. Ook omdat de Helicons een wat rondere vorm hebben dan ik op de foto kan herkennen - de kast van de Mentor is wat hoekiger.
De mentortjes zijn de opvolgers van mijn keilidhs. Ik miste duidelijk iets in het hoog en ook stemmen konden veel beter. Het laag van de keilidhs was wel fantastisch, zeer strak door het gesloten ontwerp (en de zware eindversterker), wel wat aan de warme kant qua karakter.
Toen dus gaan luisteren en echt makkelijk was het niet. Een beter hoog was zo gevonden (tweeters worden nog steeds beter), maar ik wilde verder natuurlijk nergens op inleveren. Geluisterd naar oa. Amphion, Monitor Audio, Dynaudio, Audio Physic en dus Dali. En de laatste zijn het geworden, niet de grotere 6, qua prijs niet zo'n groot verschil, maar het vijfje klonk lekkerder. Een kleinere kast en iets kleinere mid/laag units geven nog wat meer ruimtelijkheid en een beter midden. Ze lopen wel wat minder laag door, maar ik luister vooral pop/rock/jazz en dus geen orgelklassiek, waardoor erg laag voor muziek niet zo belangrijk is. Ultralaag (voor films en extra ruimtelijkheid bij muziek) gaat er nog wel eens komen in de vorm van een fatsoenlijke sub.
De eerst volgende upgrade gaat trouwens een hele mooie bron worden:

Als het goed is voor het einde van het jaar.
Great minds think alike!