Jorrit schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 22:59:
[...]
Selectief quoten is ook een vak, hij geeft aan dat het geen dubbelpost is omdat het typen van zo'n lange reactie wat langer duurt.
[...]
Natuurlijk kan je het gewoon eens zijn met een moderatie, als volgens jou mening de FAQ juist gevolgd is vindt je dat. Als je een punt hebt, open een topic erover, vervuil dit topic in ieder geval niet met dit soort flauwe acties.
Het is onder geen beding de bedoeling dat reacties waarin een mening wordt verkondigd die conflicteert met jouw persoonlijke mening, worden bestraft met een lage waardering, enkel vanwege het meningsverschil. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de waardering. Het omhoog modereren van reacties met een eensgezinde mening is eveneens ongewenst gedrag. Onvrede over een verkondigde mening kun je laten blijken door een reactie te plaatsen waarin je de mening weerlegt.
Kortom het omhoog of omlaag modereren omdat het je het eens of niet eens bent met de moderering is niet gewenst volgens de FAQ. Waarom dan een aparte topic over mismodden? Kennelijk zijn er bepaalde reacties waar "we" het er niet mee eens zijn, zoals alle voorbeelden die gegeven worden in deze topic.
Dus eens of oneens prima, maar maak dan geen aparte thread om gezamenlijk een mening te vormen en daar conform naar te modden. Zoals aangegeven in e FAQ:
Strategisch stemmen door een beoordeling hoger of lager te gegeven dan de gewenste score van de reactie wordt beschouwd als misbruik van het moderatiesysteem. Een voorbeeld van een dergelijke situatie is een reactie die een gemiddelde score heeft van +1 en die jij op 0 waardeert. Als er reeds veel moderaties zijn gedaan, is het mogelijk dat een moderatie op 0 onvoldoende is om het gemiddelde te verlagen van +1 naar 0. Een beoordeling met -1 zou dat effect wel kunnen bereiken. Dit is echter ongewenst gedrag.
Alleen wordt het effect van de modbot nu teniet gedaan omdat er in deze thread gezamenlijk de mening wordt gevormd en de moderatie op die wijze omlaag of omhoog wordt gebracht. Alsmede mag deze methode misschien niet als papagaai modden worden gezien, maar het heeft er wel verdacht veel van weg.
De modBot heeft als doelstelling om gebruikers die misbruik maken van het moderatiesysteem van deelname uit te sluiten. Het gaat met name om gebruikers die modereren op basis van gelijkgestemdheid met de in een reactie verkondigde mening. Dit is niet de bedoeling, de kwaliteit van de argumentatie is leidend.De modBot heeft geenzins tot doel om ervoor te zorgen dat alle moderators exact dezelfde beoordeling geven aan reacties. Het streven is dat iedere moderator voor zichzelf een mening vormt over de waardering van een reactie met als uitgangspunt de richtlijnen in deze faq.
De kwaliteit van de argumentatie is leidend. Iedere moderator moet voor zichzelf een mening vormen
en dus niet in een thread vragen of opperen dat deze op -1 of +2 hoort te staan.Er zullen altijd meningsverschillen bestaan over wat de juiste waardering is van een reactie, maar deze meningsverschillen zullen in de praktijk niet zo groot zijn dat voor eenzelfde reactie zowel een score van -1 als +2 verdedigbaar is.
Duidelijk door iemand geschreven die geen doctoraat in de advocatuur heeft. Elk standpunt is namelijk verdedigbaar (ook als het gaat om onderbouwing en kwaliteit).
Er kan daarom uitgegaan worden van de gedachte dat moderators die modereren binnen een bepaalde afwijking van het gemiddelde, handelen in overeenstemming met de richtlijnen. Moderators die sterk afwijken van het gemiddelde handelen vermoedelijk in tegenstrijd met de richtlijnen.
Er kan daarom uitgegaan worden van de gedachte.
Binnen een bepaalde afwijking van het gemiddelde.
Handelen vermoedelijk.
De gedachtegang van iemand die te veel met statistiek gewerkt heeft misschien? Zal even een krom voorbeeld geven. 53% van de amerikanen stemde op Obama. Ik zie 10 Amerikanen over straat lopen, dan kunnen we er dus vanuit gaan dat minstens 5 van hun op Obama heeft gestemd? Wat nu als blijkt dat ze allemaal net uit een Mccain conferentie komen wandelen.
Er is een mooi Engels woord hiervoor: (to) assume.
Ik snap best dat als iemand het niet eens is met het huidige systeem, "jullie" het niet leuk vinden. Maar om dit af te doen als flauwe reacties en het vervuilen van de thread vind ik echt te ver gaan. Alsmede een pushmessage sturen waarin ik geacht wordt mij te gedragen.
Ik ben geen kind van 5 die je moet straffen, omdat hij lastig is.
Had me voorgenomen me afzijdig te houden, maar omdat ik sindsdien weer talloze voorbeelden tegen ben gekomen waarin wat krom is weer recht gesproken wordt kon ik het toch weer niet laten (het spijt me, ook nog geen betere Nederlandse computer nieuws site gevonden tot dusver, misschien ben ik te nostalgisch). Vond het ook zo gek dat op het moment dat er iemand "tegen de stroom in gaat" er bijna alleen maar reacties en flames van pro mods en dergelijke op volgen. Bij nader inzien is het ook niet zo gek. Op het moment dat je een punt probeert te maken wordt het je het eigenlijk compleet onmogelijk wordt gemaakt om ook serieus genomen te worden; "ga je nog een punt maken?, lees de FAQ nog eens even door, dit soort reacties waarderen we niet, of je wordt gewoon compleet genegeerd (etc, etc).
NB. De FAQ staat vol met het woord mening, wat in eerdere threads nog wel eens genegeerd werd. Natuurlijk is het doel de kwaliteit te waarborgen, maar dit wil nog niet zeggen dat je geen mening kan hebben over de kwaliteit en daarop volgend een mening verschil.
[
Voor 0% gewijzigd door
Koenoe op 08-11-2008 05:09
. Reden: spelling ]
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.