Eindelijk kan mijn Powerbook 12" G4 1,5 ghz 786 mb met pensioen, na dik 3,5 jaar trouwe dienst te hebben gedaan voldeet hij niet meer aan de verwachtingen. Vooral met Word 2008 had het trouwe werkpaartje grote moeite met 3d weergave van grafieken.
Ik gebruikte hem verder vooral voor wat surfen, iPhoto, mail en iTunes. Zijn ansich niet zulke zware applicaties, maar ik ben wel een echte multitasker, dus alles moest tegelijk open staan, en dat werdt nu toch echt te zwaar (draaide Leopard).
De keus is gevallen op de nieuwe MacBook (unibody), ik heb lang zitten twijfelen om toch niet voor de witte te gaan, maar uiteindelijk toch gekozen voor de 2,0 ghz versie. Met Snow Leopard in het vooruitzicht is de 9400m mijns inziens toch een pre. Heb er 4 GB ram bijgedaan, ik hoop zo weer een jaar of drie/vier vooruit te kunnen. Het prijsverschil was voor mij niet al te groot voor wat je er voor kreeg, dit in tegenstelling tot de 2,4 Ghz versie.
De powerbook heeft goed dienst gedaan, maar de stap van PowerPC naar intel was al groot. Sinds Leopard erger ik me er al een beetje aan (de snelheid) en nu na een jaar was het genoeg. De overstap naar de i7 procs zullen naar verwachting ook een preformance boost geven van circa 20 tot 25%, echter het verschil van ppc (g4) naar intel was veel groter.
Let wel op dat je dus een iBook, PowerBook of MacBook ("oud"), hebt dat je wel mooi nieuwe dvi en vga adapters mag aanschaffen (A € 26,nogwat via surfspot).
Dit totale grapje (MacBook 2,0 Ghz., 4 GB, ram, dvi + vga adapter en simpele sleeve) kost me € 1.282,78, veel minder dan de PowerBook welke me indertijd € 1.618,00 (mei 2005 met wat extra geheugen) gekost heeft.
De de MacBook mag samen met de van het voorjaar aangeschafte iMac 20" 2,4 Ghz. 4 Gb, en een airport extreme het netwerk van g naar n gaan liften. Ik ben benieuwd.
[
Voor 0% gewijzigd door
Peentje op 17-11-2008 20:49
. Reden: 12" 4Gb --> 2,4 Ghz. ]