Warren Buffet heeft z'n jaarlijkse
brief aan de aandeelhouders gepubliceerd.
Het is weer eens een schitterend staaltje verantwoording in een taal die toegankelijk is voor een heel breed publiek. Al lezende krijg je een cursus risicobeheer voor beginners (en gevorderden), een uitleg waarom de steun aan banken concurrentievervalsend is, hoe je verstandig omgaat met hypotheken en hoe je een lange termijnvisie verantwoordt.
Er was een punt dat ik de argumentatie niet al te sterk vond en enkele vraagtekens bij me opriep. Diverse malen spreekt hij over de risico's van put-contracten op een index ver in de toekomst. Echter, op het moment dat hij het scenario doorrekent dat de index sterk daalt (bv richting 0) gebruikt hij het tegenargument dat hij de premie heeft kunnen investeren tegen een zeker rendement. Manco in dit verhaal is de correlatie die je normaal zou verwachten tussen een brede index en het bereikte rendement op investeringen. Uiteraard zijn er andere investeringen mogelijk, maar dat is niet zo'n hele sterke argumentatie aangezien de visie dan geheel omgegooid moet worden wat neerkomt op een inconsistentie. (Wat dit betreft vind ik de redenatie van goedkoop geld lenen sterker.) Iemand een mening hierover?
Een ander punt dat vragen bij me oproept betreft optiecontracten op een index heel ver in de toekomst. Hoe voorkom je zakelijke problemen wanneer de index vaak en sterk verandert? Sterker nog, in theorie zou een beheerder van zo'n index Buffet zelfs een kunstje kunnen flikken... Zit hiervoor een voorziening in zulke optiecontracten?
[Voor 54% gewijzigd door Rukapul op 01-03-2009 21:59]