Toon posts:

Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 5 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 47.766 views

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:00
Cocytus schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 21:07:
[...]

Omhoog :? Waarom dat nou weer dan?
O.a. omdat ING weer wat lucht heeft en ten tweede is de maatregel gebaseerd op een koers van EUR 10.

edit:
Bij nader inzien is het nog maar te bezien. Laten we de staatsinvestering in de vorm van aandelen benaderen dan heeft de staat 1 miljard aandelen van de 3.1mld aandelen, ca 33% dus. Volgens die benadering zou de huidige koers van 7.33 overgewaardeerd zijn, immers 67% van 10 euro is 6.67.

edit2:
Hoe langer ik erover nadenk hoe meer ik het idee krijg dat Bos een goede deal heeft gemaakt als ING overleeft. Immers conditioneel 8.5% rendement oplopend tot 125% van het dividendrendement. En daarnaast of 150% bij aflossing (5 miljard!) danwel 33% van de aandelen (bereikte koers/waarde: 5euro/5mld (5mld verlies*), 10euro/10mld (quite), 15euro/15mld (5mld winst), 20euro/20mld (10mld winst), etc.
*mag toch hopen dat de overheid die situatie kan voorkomen...

[Voor 65% gewijzigd door Rukapul op 19-10-2008 21:56]

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:42

Blauw

De Schreeuw

De koersval van afgelopen vrijdag (-27%) van ING is denk ik enigzins ingecalculeerd met het nieuws dat de staat er nu geld in stopt. Ik denk dat dit voor een groep mensen alsnog reden is om ING te lozen maar dat de koersval niet zo dramatisch is als dat van Fortis.

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Blauw schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 21:16:
De koersval van afgelopen vrijdag (-27%) van ING is denk ik enigzins ingecalculeerd met het nieuws dat de staat er nu geld in stopt. Ik denk dat dit voor een groep mensen alsnog reden is om ING te lozen maar dat de koersval niet zo dramatisch is als dat van Fortis.
Dat zijn natuurlijk ook volledig niet vergelijkbare situaties. In Fortis werd alles uit de holding gehaald, zodat de aandeelhouders met ongeveer lege handen zaten. Hier hebben de aandeelhouders een bedrijf dat gewoon een flink krediet gekregen heeft. Tegen nogal harde voorwaarden weliswaar, maar verder niks bijzonders als 't niet van de overheid was.

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:46
Kan iemand uitleggen hoe ik iets op beurs.nl moet interpreteren? :S

Als ik (bv bij Aegon) naar de koersen van een bedrijf kijk zie ik een lijst waar behalve het aandeel 'AGN' ook aandelen als 'AAB AGN TL 11' en 'AEGON 7NRP0309Z' genoemd staan. Ik wil graag begrijpen wat dat voor aandelen zijn en voor wie, maar weet niet waar ik dat kan achterhalen. Svp iemand die mij een duwtje in de goede richting kan geven?

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

coyote1980 schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 09:24:
Kan iemand uitleggen hoe ik iets op beurs.nl moet interpreteren? :S

Als ik (bv bij Aegon) naar de koersen van een bedrijf kijk zie ik een lijst waar behalve het aandeel 'AGN' ook aandelen als 'AAB AGN TL 11' en 'AEGON 7NRP0309Z' genoemd staan. Ik wil graag begrijpen wat dat voor aandelen zijn en voor wie, maar weet niet waar ik dat kan achterhalen. Svp iemand die mij een duwtje in de goede richting kan geven?
AAB AGN TL 11 is een Turbo. Die worden uitgegeven door ABN (vandaar die AAB), TL 11 betekent dat 't een Turbo Long is, met stoploss op 11.
AEGON 7NRP0309Z weet ik niet zeker, maar lijkt me zo'n losse coupon die ze in belgie verhandelen om korting op de dividendbelasting mee te krijgen. Nogal ingewikkeld verhaal, gewoon negeren.

• coyote1980
Thanx Pooh! Duidelijk :)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Zijn er hier ook mensen die geld hebben zitten in fondsen die hun geld beleggen in hedge funds? (Zoals bijv. Attica Long/Short Selector Fund / Fairfield Guardian Fund). Zit er over te denken om hier wat geld in te stoppen, aangezien 't lijkt alsof deze fondsen een prima rendement weten te combineren met een laag risico.

Daarentegen betaal je wel weer een flinke hoeveelheid geld aan management fees, omdat het fonds zelf deze in rekening brengt, maar de hedge fonds waarin belegd worden dit ook nog eens doen...

• priens
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-06 07:05

priens

WorldCommunityGrid @ DPC

Toen ik nog in beleggingsfondsen deed, wilde ik mezelf ook wat meer beschermen tegen dalingen. Toen heb ik ook eens zitten kijken naar hedgefunds en dan met name naar het Attica Long/Short Selector Fund. Het is dat ik ondertussen in zijn geheel gestopt ben met beleggingsfondsen, anders had een gedeelte van mijn geld nu in dat fonds gezeten.

In een bull market presteert het fonds vrij standaard als je vergelijkt met bijvoorbeeld de MSCI World, maar met name bij correcties / bear markets worden de verliezen behoorlijk beperkt, en dat sprak mij ook erg aan.

Fees en dergelijke maken mij in principe niet veel uit zolang het fonds maar naar verwachting presteert. Skagen en ODIN vragen ook flinke fees, maar van die fondsen heb ik toch veel plezier gehad.

Nou weet ik niet in hoeverre dit effect heeft op hedgefunds, maar als dat gedoe met short-selling nog lang van kracht blijft, heeft dit natuurlijk ook gevolgen voor deze hedgefunds, ze kunnen namelijk niet 'hedgen' zoals ze zouden willen.

• coyote1980
Hoera!

Vandaag mijn eerste belegging gedaan, gewoon puur een experiment om te testen hoe alles werkt. Het daadwerkelijk handelen stelt echt niets voor. Het meest lastige blijft de vraag zal ik (ver)kopen en tegen welke prijs.

Gevoel was dat ArcelorMittal wel wat moest kunnen opkrabbelen in de loop van de ochtend. Aandeel stond toen iets meer dan 3% in de min rond de 21,30 - heb 70 aandelen gekocht en regelmatig in de gaten gehouden. Eind van de middag waren ze geklommen naar 22,50 en heb ik ze weer verkocht. Netto 61,69 overgehouden aan mijn experimentje, erg leuk voor een eerste keer! :7

De komende tijd ga ik mij eerst eens wat meer verdiepen in de achterliggende materie, ik wil proberen de markt wat meer te begrijpen. Voor nu ga ik in elk geval alvast een leuke avond tegemoet. :)

• priens

priens

WorldCommunityGrid @ DPC

coyote1980 schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 16:33:
Hoera!

Vandaag mijn eerste belegging gedaan, gewoon puur een experiment om te testen hoe alles werkt. Het daadwerkelijk handelen stelt echt niets voor. Het meest lastige blijft de vraag zal ik (ver)kopen en tegen welke prijs.

Gevoel was dat ArcelorMittal wel wat moest kunnen opkrabbelen in de loop van de ochtend. Aandeel stond toen iets meer dan 3% in de min rond de 21,30 - heb 70 aandelen gekocht en regelmatig in de gaten gehouden. Eind van de middag waren ze geklommen naar 22,50 en heb ik ze weer verkocht. Netto 61,69 overgehouden aan mijn experimentje, erg leuk voor een eerste keer! :7

De komende tijd ga ik mij eerst eens wat meer verdiepen in de achterliggende materie, ik wil proberen de markt wat meer te begrijpen. Voor nu ga ik in elk geval alvast een leuke avond tegemoet. :)
Proficiat en succes ermee! 8)

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 23:38
Oud minister Zalm geeft aan dat we door het dieptepunt heen zijn ( toch een glazen bol? ).

Instap moment? Of duiken we terug naar de 220 om dan vol de eindejaar rally in te zetten?

American Express vraagbaak

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:28
Wie zal er achteraf gelijk hebben? :)

No production networks were harmed during this posting

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:47
Voor de mensen die nog aandelen Fortis hebben:
Brussel (tijd) - Beleggers die voor juli maximaal 5.000 aandelen Fortis in portefeuille hadden, hebben volgens de regeling van de federale regering nu recht op een vergoeding van hoogstens 8,9618 euro per aandeel.

Vorige maand besliste de federale regering om het noodlijdende Fortis in allerijl te nationaliseren en voor een flink stuk door te verkopen aan de Franse bankgroep BNP Paribas. Die kreeg de Belgische en Luxemburgse bank- en verzekeringsactiviteiten van Fortis in handen.

De Belgische overheid kreeg op haar beurt eeen belang van 11,6 procent in BNP Paribas en heeft zo recht op een deel van de toekomstige meerwaarden en dividenden van de Franse bankgroep. Door de regeling bleef van het beursgenoteerde Fortis een sterk afgeslankte versie over, tot groot ongenoegen van veel aandeelhouders.

In een poging tegemoet te komen aan de gedupeerde kleine Fortis-aandeelhouders had de federale regering een regeling uitgedokterd waarbij van het Fortis-aandeel een coupon zou worden afgeknipt. Die coupon geeft recht op een deel van de meerwaarden en de dividenden die voortstromen uit het belang dat de Belgische overheid aanhoudt BNP Paribas.

Volgens de regeling die de federale regering uitwerkte, geeft de Fortis-coupon recht op een maximale vergoeding die gelijk is aan het verschil tussen 10 euro en de gemiddelde slotkoers van Fortis voor de eerste vijf dagen na de hervatting van de notering van het aandeel. Nu die periode van vijf dagen achter de rug is, blijkt die vergoeding maximum 8,9618 euro waard.

De regering stelde wel een aantal voorwaarden voor de uitbetaling van de coupon. Allereerst zal de uitbetaling pas plaatsvinden vanaf 1 juli 2014. Bovendien geldt de regeling alleen voor wie voor 1 juli 2008 maximaal 5.000 Fortis-aandelen in portefeuille had.

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:53
De_Bastaard schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 22:54:
Voor de mensen die nog aandelen Fortis hebben:

[...]
Waar slaat 2014 op?

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• De_Bastaard
De Belgische overheid zal een speciaal fonds oprichten dat de winst op 1 juli 2014 zal uitkeren aan de kleine aandeelhouders van Fortis. In het fonds stort de overheid alle nettodividenden die tot en met het boekjaar 2013 worden ontvangen, plus de waarde van de aandelen Paribas op de dag van de algemene vergadering van BNP Paribas over het boekjaar 2013 en het bedrag dat wordt verkregen uit een mogelijke verkoop van een deel van de participatie in BNP Paribas.

• Stef
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-09-2019

Stef

Kamikaze

Geld dus niet voor het NL fonds Fortis. Maar wel goed voor de Belgen die Fortis hebben :)

Anoniem: 9449

Topicstarter
Stef schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 01:54:
Geld dus niet voor het NL fonds Fortis. Maar wel goed voor de Belgen die Fortis hebben :)
Lijkt me dat dit ook voor niet-Belgen geldt hoor...

• De_Bastaard
Dit geldt voor iedereen die fortis aandelen heeft. Zo lang ze maar voor 1 juli gekocht zijn en het aantal minder dan 5000 is.

• priens

priens

WorldCommunityGrid @ DPC

Zo... we kunnen weer omhoog, want ik heb zojuist m'n longs verkocht met een gigantische nettowinst van maar liefst 2,6% :+ :+ LOL!

Nu maar weer loeren op een nieuwe short-entry op de AEX. Het liefste zou ik calls verkopen, maar met de uitslagen van tegenwoordig kan zo'n positie zich overnight verschrikkelijk tegen je keren. Puts kopen is ook geen optie vanwege de premie, dus het zullen wel weer Turbootjes worden... 't is niet anders...

Zit nu alleen nog short EUR/USD en die loopt gelukkig wel lekker.

[edit] Zojuist een kleine shortpositie op de AEX ingenomen, wellicht morgen nog wat omhoog, dan kan ik goedkoper uitbreiden! :P Anders heb ik vast een voorschotje op de daling die komen gaat...

[Voor 16% gewijzigd door priens op 21-10-2008 16:43]

Anoniem: 230207

Ja ik zit nog steeds met verlies op mijn turbo shorts. Als hij maar niet boven de 190 komt laat ik het gewoon lekker liggen. Gaat deze week vast wel weer omlaag :P

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wanneer kan je die coupons aanvragen? :)

• De_Bastaard
Dat zou ik niet weten :)

Edit,

weet iemand overigens of ik ergens de koers van 'BRIC' (Brazilie, Rusland, India, China) kan volgen? Ik kan op Binck wel beleggen in Turbo's op die index, maar ik kan de index zelf nergens terugvinden.

Dit wil ik graag wel weten omdat iemand @ IEX.nl het had om TL's te nemen op bepaalde indices terwijl je TS's neemt op andere indices.

[Voor 88% gewijzigd door De_Bastaard op 21-10-2008 19:05]

Anoniem: 26970

Ik denk dat het gaat om de MSCI BRIC index. (Overigens moet die info ergens op de site van ABN Amro te vinden zijn.)

[Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 26970 op 22-10-2008 10:12]

• Stinger_Ventura
De_Bastaard schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 13:25:
Dat zou ik niet weten :)

Edit,

weet iemand overigens of ik ergens de koers van 'BRIC' (Brazilie, Rusland, India, China) kan volgen? Ik kan op Binck wel beleggen in Turbo's op die index, maar ik kan de index zelf nergens terugvinden.

Dit wil ik graag wel weten omdat iemand @ IEX.nl het had om TL's te nemen op bepaalde indices terwijl je TS's neemt op andere indices.
www.abnamromarkets.nl

• Dutchmega
  • Niet online
Het aanbod van Turbo's op Binck is behoorlijk beperkt... Oil Long's zie ik ook nergens staan...

• De_Bastaard
Dat kan komen doordat de olie de laatste tijd flink gedaald is en daarmee de stoplosses bereikt zijn van die turbo's.

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Inderdaad, afaik worden gewoon alle turbo's die door ABN zijn uitgegeven bij Binck verhandeld.

• priens

priens

WorldCommunityGrid @ DPC

Dutchmega schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 09:42:
Het aanbod van Turbo's op Binck is behoorlijk beperkt... Oil Long's zie ik ook nergens staan...
Ik zie er anders zo een stuk of 10 staan... ff zoeken op Brent of Light Sweet (=WTI)

Overigens TS AEX zojuist gesloten. Zo te zien te vroeg, maar met een aardige winst. Eigenlijk verwacht ik wel een opleving. ff helemaal aan de kant nu.

Ik zit nog te twijfelen om m'n shorts EUR/USD te sluiten, staan op een prima winst nu, maar mocht de ECB besluiten om op korte termijn de rente verder te verlagen, dan wordt het natuurlijk alleen nog maar mooier. Wat verwachten jullie?

• Cocytus
  • Niet online
.

[Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 01-02-2009 23:24]

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dutchmega schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 09:42:
Goed dat olie ter sprake komt. ik wil over een tijdje, als de olie tussen de 55 en 50 dollar noteert, in deze tracker stappen. Iemand die misschien nog alternatieven weet? Turbo's en futures zijn geen optie. AAB Brent (warrant) heb ik ook al bekeken, maar dat lijkt me ook niets.
priens schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 11:21:
[...]
Ik zit nog te twijfelen om m'n shorts EUR/USD te sluiten, staan op een prima winst nu, maar mocht de ECB besluiten om op korte termijn de rente verder te verlagen, dan wordt het natuurlijk alleen nog maar mooier. Wat verwachten jullie?
Inflatie was in september ca. 3.6% voor Europa. Ze streven naar een inflatie van ca. 2%. Aangezien het bestrijden van de inflatie de hoofdtaak is van de ECB, zie ik het dus niet gebeuren dat ze de rente (weer) gaan verlagen.

[Voor 36% gewijzigd door stin op 23-10-2008 11:54]

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:57

Zewatanejo

Fine Thanks!

Zit te denken om nu ongeveer in te gaan stappen in een indexfonds.
Het ABN AMRO AEX Index Fund heeft mijn interesse. Ik krijg een klein beetje de indruk dat de AEX wat zal stabaliseren. Een daling onder de 220 zie ik nog niet gebeuren. De bedoeling is om het zo'n 3 tot 5 jaar vol te houden met dit fonds. Bij 375 lijkt het me een goed uitstap moment. (als de AEX daar komt in 3 tot 5 jaar)

Hoe denken jullie hierover?

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

straffe_hendrik schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 11:52:
Zit te denken om nu ongeveer in te gaan stappen in een indexfonds.
Het ABN AMRO AEX Index Fund heeft mijn interesse. Ik krijg een klein beetje de indruk dat de AEX wat zal stabaliseren. Een daling onder de 220 zie ik nog niet gebeuren. De bedoeling is om het zo'n 3 tot 5 jaar vol te houden met dit fonds. Bij 375 lijkt het me een goed uitstap moment. (als de AEX daar komt in 3 tot 5 jaar)

Hoe denken jullie hierover?
Waarom een fonds en geen tracker? En waarom de AEX?

• priens

priens

WorldCommunityGrid @ DPC

stin schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 11:50:
[...]

Goed dat olie ter sprake komt. ik wil over een tijdje, als de olie tussen de 55 en 50 dollar noteert, in deze tracker stappen. Iemand die misschien nog alternatieven weet? Turbo's en futures zijn geen optie. AAB Brent (warrant) heb ik ook al bekeken, maar dat lijkt me ook niets.

[...]

Inflatie was in september ca. 3.6% voor Europa. Ze streven naar een inflatie van ca. 2%. Aangezien het bestrijden van de inflatie de hoofdtaak is van de ECB, zie ik het dus niet gebeuren dat ze de rente (weer) gaan verlagen.
Van ETF's en trackers heb ik (nog) geen verstand, daar wil ik me op den duur ook eens wat meer gaan verdiepen. Ik wil van de Turbo's af vanwege de vaak gebrekkige handel in die dingen. Wel weet ik dat de USO erg veel gebruikt wordt en heel liquide is. Handelen gaat dus altijd tegen courante condities. Dat is voor Nederlandse/Europese trackers nog maar afwachten...

Wat betreft inflatiebestrijding heb je zeker gelijk, maar ze zijn op dit moment tot zo'n beetje alles in staat als de crisis maar 'bezweerd' wordt. Als de Euro weer sterker wordt vandaag gooi ik de boel eruit, als hij blijft hangen laat ik de boel nog maar staan. Ik weet het ook ff niet nu.

@straffe_hendrik, geen idee... sry...

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:57

Zewatanejo

Fine Thanks!

Pooh schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 12:08:
[...]

Waarom een fonds en geen tracker? En waarom de AEX?
Waarom geen trackers, tja das een goeie. Volgens mij is een fonds goedkoper, maar dat moet ik even na kijken. Bedankt voor de tip in elk geval.

Waarom AEX? Ik denk dat de AEX stabieler is op dit moment dan een aantal andere indexen, vanwege de redelijk stevige positie van Nederland. (duidelijk en helder ingrijpen e.d.)

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

straffe_hendrik schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 12:52:
[...]
Waarom geen trackers, tja das een goeie. Volgens mij is een fonds goedkoper, maar dat moet ik even na kijken. Bedankt voor de tip in elk geval.
Doorgaans zijn trackers goedkoper. Maar ik zou gewoon alles wat zo'n index volgt naast elkaar leggen (zoveel zijn dat er niet bij de AEX) en vergelijken op kosten, liquiditeit en dergelijke. Maakt niet zoveel uit wat je kiest, als je er maar goed over nagedacht hebt en goede redenen hebt.
Waarom AEX? Ik denk dat de AEX stabieler is op dit moment dan een aantal andere indexen, vanwege de redelijk stevige positie van Nederland. (duidelijk en helder ingrijpen e.d.)
De AEX zit nogal vol met financials. Wil je dat?

Anoniem: 277935

Pooh schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 13:17:
[...]
Vind ik persoonlijk ook een groot risico. Mijn advies is verder zoeken naar mogelijkheden met iets minder financials. Maar goed, de financials kunnen ook een reden zijn om wel voor de AEX te kiezen, dan moet je er echter vanuit gaan dat de bodem voor de financials nagenoeg bereikt is. Ik betwijfel het.

• priens

priens

WorldCommunityGrid @ DPC

Pooh schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 13:17:
Fout! ;) "Vroegah" zat de AEX vol met financials ja, maar inmiddels is daar weinig meer van over. Alle financials bij elkaar vertegenwoordigen op dit moment minder dan 30 AEX punten ofwel 12%.

De AEX begint een beetje een grondstoffenindex te lijken, want alleen RD en AM samen vertegenwoordigen momenteel al ruim 70 punten ofwel 30% (!).

• De_Bastaard
De echte zwaargewichten in de AEX zijn volgens mij: ArcelorMittal, ING, Shell, Unilever, Philips, KPN... waarvan die laatste al 'n stuk kleiner zijn dan de eerste 3, die zitten dik boven de 10% kwa gewicht.

http://www.marktmeter.nl/...per%202%20sept%202008.pdf

Anoniem: 221707

Ben net begonnen met beleggen bij de BinckBank en ik heb daar 2 kleine vraagjes over.
1. Ik zie dat ik een grote bestedingsruimte hebt dan mijn eigenlijke saldo van de geldrekening. Dit komt door de dekkingswaarde effecten. Deze extra ruimte kan ik dus beleggen met creditrente. Maar nu zag ik dat deze maar 1% is. Klopt het dat er echt maar 1% rente per jaar is of zie ik iets over het hoofd?
2. Ook zie ik staan dat er een debetrente is van Eonia + 4%. Betekent dit dat ik eigenlijk gewoon veel geld van mijn spaarrekening naar de Binckrekening over kan maken omdat ik daar toch 4% rente krijg en dat nog best veel is?

• DappereDodo
  • Laatst online: 06:16
Je draait de begrippen om (of eigenlijk hebben de banken dat gedaan). Creditrente krijg je, debetrente betaal je...

• Dutchmega
  • Niet online
Anoniem: 221707 schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 20:57:
Ben net begonnen met beleggen bij de BinckBank en ik heb daar 2 kleine vraagjes over.
1. Ik zie dat ik een grote bestedingsruimte hebt dan mijn eigenlijke saldo van de geldrekening. Dit komt door de dekkingswaarde effecten. Deze extra ruimte kan ik dus beleggen met creditrente. Maar nu zag ik dat deze maar 1% is. Klopt het dat er echt maar 1% rente per jaar is of zie ik iets over het hoofd?
2. Ook zie ik staan dat er een debetrente is van Eonia + 4%. Betekent dit dat ik eigenlijk gewoon veel geld van mijn spaarrekening naar de Binckrekening over kan maken omdat ik daar toch 4% rente krijg en dat nog best veel is?
Je betaalt ruim 8% rente als je leent. 1% als je spaart

• De_Bastaard
Zo, weer door die 248 punten heen :X

Ben overigens benieuwd of ABP nu een claim gaat indienen tegen Fortis, aangezien zij voor 500miljoen aandelen hadden gekocht in Juni.

[Voor 65% gewijzigd door De_Bastaard op 24-10-2008 09:34]

• Traguardo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:04
De_Bastaard schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 09:28:
Zo, weer door die 248 punten heen :X

Ben overigens benieuwd of ABP nu een claim gaat indienen tegen Fortis, aangezien zij voor 500miljoen aandelen hadden gekocht in Juni.
Weer een vrije val vandaag, daar gaan alle centjes :'(

No One Can Predict the Market!

• Floppus
  • Laatst online: 14:18

Floppus

Customer Experience matters

Heb zojuist m'n eerste belegging gedaan; 150 stuks ING gekocht tegen 7,4050. Misschien dat het vandaag nog wel daalt maar ik ga geen heel actieve belegger zijn en meer naar de lange termijn kijken.

De verhouding prijs van aandeel en dividend is al jaren overal zoek, en ik denk dat ik met de huidige instap toch op langere termijn redelijk dividend moet kunnen behalen. Eerste tijd niet echt, maar goed, dat geeft niet. Laatste dividend was 0.67 / aandeel (halfjaarlijks), ofwel ik heb tegen ongeveer 11x laatste dividend gekocht. Ben benieuwd :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Jaar    Dividend
2000    € 1,13
2001    € 0,97
2002    € 0,97
2003    € 0,97
2004    € 1,07
2005    € 1,18
2006    € 1,32
2007    € 1,48

Maar dit is in geen geval meer een zuivere indicatie natuurlijk op korte termijn :P

[Voor 18% gewijzigd door Floppus op 24-10-2008 11:10]

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

Anoniem: 26970

Er staat een storm aan te komen in de VS. De futures op de Dow staan op -6% en S&P500 op -7%:
http://www.bloomberg.com/markets/stocks/futures.html

• mr_obb
  • Laatst online: 07-06 10:04

mr_obb

Lakse Perfectionist

De beurs is echt volledig losgeslagen. 8% eraf in een paar uurtjes handel, een paar dagen later weer 10% erbij, dan weer 20% eraf. Schitterende tijden voor speculanten met stalen zenuwen, maar minder goede tijden voor de normale belegger. Voorlopig is de koers zo laag dat het wel een paar jaar kan duren voor je weer terug bent op het niveau van begin 2007.

• Rukapul
Het gaat wel erg hard nu. Had een dag order Shell ingelegd voor EUR 17 met 'wat als' in gedachten en hij tikt 'm net nog aan ook.

• priens

priens

WorldCommunityGrid @ DPC

Shorts EUR/USD eruit nu. Heerlijke daling van 1,30 naar 1,25 vanmorgen! :P
Uiteraard spijt dat ik de shorts op de AEX gisteren al verkocht heb, het schort duidelijk nog een beetje aan mijn timing! :+

Lekker helemaal vlak het weekend in. 8)

Hopen dat we vandaag of maandag echt volledige capitulatie krijgen, dan kunnen we langzaam weer naar boven gaan kijken. Volgende week ook maar eens kijken om long te gaan op olie ofzo...

• Floppus

Floppus

Heb d'r gelijk ook nog 250 stuks Océ bij gegooid, niet dat die zo geweldig presteren op het moment, maar ook die zijn de afgelopen jaren kwa dividend leuk bezig.

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• Cocytus
  • Niet online
.

[Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 01-02-2009 23:24]

• Floppus

Floppus

Kijken of we de 220 nog gaan aantikken als de US opent.

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:56
Ai Ai wat een dag weer. Ik heb net order ingelegd voor KPN op 10 euro. Die zal hem nog wel raken vandaag. Heb je toch mooi 8% dividendrendement in 2010 :)

Twitter

Topicstarter
Raar he als je dit leest:
The U.S. dollar, meanwhile, plunged below 93 yen, a 13-year low, as traders reacted to dismal U.S. jobs data that spurred speculation the Federal Reserve might cut interest rates.

"Dollar-selling seems unstoppable. Investors continue to dump the dollar due to ongoing worries over the slowing U.S. economy," said Ikkou Takahashi, currency dealer at Mizuho Bank.
http://biz.yahoo.com/ap/081024/world_markets.html

Dit terwijl de dollar supersterk is ten opzichte van de euro (al weer 2 cent erbij vandaag). De munt waar het dus echt slecht mee gaat is de euro.

• stin
  • Niet online
Dat heeft voornamelijk te maken dat het vertrouwen weg is in de Euro en dat men verwacht dat Europa door een dieper dal zal gaan dan Amerika.

• priens

priens

WorldCommunityGrid @ DPC

Het begint echt een beetje eng te worden nu. De futurehandel in de VS ligt al een tijdje stil en dat heb ik nog niet eerder gezien. Ik ben bang dat er 'iets' op til is.

• Rukapul
Breaking news: Kees de Kort op BNR positief over sommige fondsen (o.a. Shell) :P

[Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 24-10-2008 13:47]

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:38

Brons

Fail!

stin schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 12:34:
Dat heeft voornamelijk te maken dat het vertrouwen weg is in de Euro en dat men verwacht dat Europa door een dieper dal zal gaan dan Amerika.
Dit is even een speculatie van mij: kan het zijn dat de dollar zo'n stijging mee maakt omdat mensen (vooral Amerikaanse investeerders) hun geld uit Europa halen om te investeren in Amerikaanse T-Bills?

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Brons schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 14:02:
[...]

Dit is even een speculatie van mij: kan het zijn dat de dollar zo'n stijging mee maakt omdat mensen (vooral Amerikaanse investeerders) hun geld uit Europa halen om te investeren in Amerikaanse T-Bills?
Dollarmysterie

• Stinger_Ventura
Ik overweeg om alles te verkopen!

• Brons

Brons

Fail!

Goede timing.

Jammie Jammie! De een z'n dood is de ander z'n brood!
Turbo short 22.5 % in de plus. Nog even vasthouden tot Amerika opent ergens (futures -6.8% in de min) en daarna maar long gaan. Ik verwacht namelijk niet dat het nog verder zal gaan zakken. Het staat zo belachelijk laag! Dit moet nu toch wel een bodem zijn.
Alhoewel het aan de andere kant natuurlijk ook een teken kan zijn dat het nog slechter gaat.

Anoniem: 50825

Je bedoelt dat je je huis, tv, auto etc gaat verkopen om nu vol in aandelen te gaan?
Ja, we hebben nu de bodem wel zo ongeveer bereikt. Dus tijd om te gaan kopen.

• priens

priens

WorldCommunityGrid @ DPC

Ik weet niet wanneer je gekocht hebt, maar als je nu verkoopt is de kans groot dat je vlakbij of op de bodem verkoopt.

Als je een klein verlies hebt, is het wellicht verstandig snel de verliezen af te kappen met het oog op de huidige onzekerheid en later weer in te stappen. Maar als je al tegen grote verliezen aan zit te kijken wordt deze beslissing al stukken moeilijker.

Sterkte!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:53
Ik begrijp nog steeds niet helemaal wat het verschil tussen bied en laat is, en welke je moet aanhouden als je koopt en verkoopt (dus welke bij kopen, welke bij verkopen). Ik heb het gegoogled maar veel wijzer word ik er niet van :?. Iemand die bereid is om het even kort uit te leggen? O-)

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:12
Bied: wat iemand biedt voor het aandeel (dus de koper)
Laat: voor welk bedrag de verkoper bereid is het aandeel te verkopen.

• Stinger_Ventura
Anoniem: 50825 schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 14:29:
[...]

Je bedoelt dat je je huis, tv, auto etc gaat verkopen om nu vol in aandelen te gaan?
Ja, we hebben nu de bodem wel zo ongeveer bereikt. Dus tijd om te gaan kopen.
Juist! Verpande die bende en vol er in!

8)7

• Rukapul
Stinger_Ventura schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 14:39:
[...]

Juist! Verpande die bende en vol er in!

8)7
Een keertje een niet onderbouwde post is soms grappig, de tweede iets minder en de derde... die zien we liever niet :)

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Jedi_Pimp schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 14:36:
Ik begrijp nog steeds niet helemaal wat het verschil tussen bied en laat is, en welke je moet aanhouden als je koopt en verkoopt (dus welke bij kopen, welke bij verkopen). Ik heb het gegoogled maar veel wijzer word ik er niet van :?. Iemand die bereid is om het even kort uit te leggen? O-)
heel kort:

Bied = bedrag wat iemand biedt voor je stukken
Laat = bedrag waarvoor iemand z'n stukken wil wegdoen

Dus stel jij wilt aandeel A wel hebben voor 5 euro. Dan geef je een kooporder in op 5 euro, en komt die in een lijstje kooporders terecht (bid-side van het boek). Iemand die 5,10 biedt staat boven je, iemand die 4,90 biedt onder je. Ik wil mijn aandelen A wel verkopen voor 6 euro, en kom daarmee aan de andere kant van het boek. Iemand met 5,90 staat boven mij, iemand met 6,10 onder me.
Mocht er iemand meteen de vraagprijs bieden, dan krijgt hij die stukken, of wil hij ze wegdoen voor de biedprijs, dan zijn ze meteen weg. Zo is er als de beurs open is altijd een bied en een laat die iets uit elkaar liggen.
En dan zijn er nog volumes: als er 10 aandelen worden aangeboden voor 6 euro, 20 voor 6,10, en 10000 voor 6,20, en jij wilt er 1000 voor 6,10 hebben, dan krijg je er 30 (10 voor 6, 20 voor 6,20), en komt de rest alsnog als bied in het boek (970 stuks voor 6,20)

• priens

priens

WorldCommunityGrid @ DPC

Hmm, gaat rustig aan daar in de US, had ik niet verwacht eerlijk gezegd. Maar de dag is nog niet voorbij daarginds.

Ondertussen een kleine longpositie op olie ingenomen, ik kon het niet laten, olie ligt er zo verleidelijk bij nu. Dus toch niet geheel vlak het weekend in. ;)

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

Leuk he, elke keer vliegen de Europese beurzen verder naar beneden dan de Amerikaanse. De dollar stijgt ook nog steeds t.o.v. de Euro. De AEX is sinds januari 2007 met meer dan 50% gedaald en de Dow Jones met ongeveer 33%. Heel logisch, want de Europese economie staat er natuurlijk een stuk slechter voor dan de Amerikaanse.

• Brons

Brons

Fail!

mr_obb schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 17:18:
Leuk he, elke keer vliegen de Europese beurzen verder naar beneden dan de Amerikaanse. De dollar stijgt ook nog steeds t.o.v. de Euro. De AEX is sinds januari 2007 met meer dan 50% gedaald en de Dow Jones met ongeveer 33%. Heel logisch, want de Europese economie staat er natuurlijk een stuk slechter voor dan de Amerikaanse.
Het is ook maar net waar je naar kijkt. De AEX is eigenlijk een slechte meter. Veel te klein en sommige bedrijven zijn super zwaar gewogen.

• stin
  • Niet online
mr_obb schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 17:18:
Dat is inderdaad wel de verwachting ja. Buiten dat snap ik niet waarom mensen de DJ vergelijken met de AEX. DJ is een totaal andere index met andere fondsen en wegingen.

edit: weet iemand trouwens waar ik gratis data kan downloaden van de AEX van bijvoorbeeld de laatste 10 jaar?

[Voor 8% gewijzigd door stin op 25-10-2008 13:20]

• Brons

Brons

Fail!

http://www.nytimes.com/20...n&oref=slogin&oref=slogin

Iets om over na te denken. Zeker voor de niet day traders.

Topicstarter
stin schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 18:38:
edit: weet iemand trouwens waar ik gratis data kan downloaden van de AEX van bijvoorbeeld de laatste 10 jaar?
http://ichart.finance.yah...26&f=2008&g=d&ignore=.csv

• De_Bastaard
Daar heeft ie wel 'n punt idd.

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

Opmerkelijk stuk. Ten eerste vind ik het opmerkelijk dat iemand van 78 zijn privégeld investeert met uitzicht op winst over 10 tot 20 jaar. Op die leeftijd zou je de aandelen toch juist af moeten bouwen, je hebt de life expectancy in de VS namelijk al overleefd.
Verder vind ik geen onderbouwing voor het investeren in American Stock. Waarom niet investeren in China, Rusland, Japan, Nederland, Polen of Azerbeidzjan voor mijn part? De enige argumenten die hij geeft is terugkijken naar het verleden: de afgelopen eeuw deed de VS het goed, dus de komende eeuw zal ook wel goed gaan. Daarop is mijn antwoord heel simpel: resultaten behaald in het verleden geven geen garantie voor de toekomst.

De andere boodschap die hij uitdraagt (koop aandelen als iedereen ze kwijt wil) is volgens mij niet bepaald nieuw.

• Brons

Brons

Fail!

mr_obb schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 12:49:
[...]

Opmerkelijk stuk. Ten eerste vind ik het opmerkelijk dat iemand van 78 zijn privégeld investeert met uitzicht op winst over 10 tot 20 jaar. Op die leeftijd zou je de aandelen toch juist af moeten bouwen, je hebt de life expectancy in de VS namelijk al overleefd.
Verder vind ik geen onderbouwing voor het investeren in American Stock. Waarom niet investeren in China, Rusland, Japan, Nederland, Polen of Azerbeidzjan voor mijn part? De enige argumenten die hij geeft is terugkijken naar het verleden: de afgelopen eeuw deed de VS het goed, dus de komende eeuw zal ook wel goed gaan. Daarop is mijn antwoord heel simpel: resultaten behaald in het verleden geven geen garantie voor de toekomst.
Buffett heeft geld zat. Het maakt niet uit als hij het einde van zijn investering niet ziet. En waarom investeren in de VS? Ik gok omdat als je dollars uitgeeft het verstandiger is (om valuta variantie te ontwijken) om in dollars te investeren.

De markt van publiek verhandelbare bedrijven in Amerika is zo gigantisch groot dat er genoeg bedrijven tussen zitten die over de hele wereld handelen. Overigen snap ik wel waarom Buffett niet (meer) in Rusland en China bedrijven koopt. Overheidbemoeienis is niet iets waar hij op zit te wachten. Ook in Japan koopt hij niet omdat hij niet verwacht dat hij meer kan verdienen dan de rente daar.

Topicstarter
Nog iets om over na te denken. Is zowel geschikt voor korte- als langetermijn handelaren:

http://www.businessweek.c.../08_42/b4104024799703.htm

• stin
  • Niet online
Bedankt. Nu weet ik ook waar ik dat vandaan kan halen :) Wist niet dat ze dat daar ook hadden. Alleen jammer dat ze het niet hebben per 5 min. of per uur.

[Voor 14% gewijzigd door stin op 26-10-2008 13:44]

• Brons

Brons

Fail!

Anoniem: 9449 schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 13:33:
[...]

Nog iets om over na te denken. Is zowel geschikt voor korte- als langetermijn handelaren:

Goed nieuws dus :). Als grote investeerders in de problemen komen door hun leveraged positions in CC debt moeten ze nog meer verkopen. Van mij mag er nog wel een stuk van alles af.

• stin
  • Niet online
Toen Paulson het over het bailout plan had, sprak hij ook al over de creditcard problemen die eraan zitten te komen. Goed nieuws is het natuurlijk niet.

• Brons

Brons

Fail!

Hangt er vanaf waarover je het hebt. Als dit nog een paniek reactie veroorzaakt is het goed nieuws. Als het de economie op grote schaal kan aantasten is het slecht nieuws.

• stin
  • Niet online
Brons schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 13:56:
Hangt er vanaf waarover je het hebt. Als dit nog een paniek reactie veroorzaakt is het goed nieuws. Als het de economie op grote schaal kan aantasten is het slecht nieuws.
Het bericht is al van 9 oktober dus het zal wel allemaal goedkomen ;)

[Voor 9% gewijzigd door stin op 26-10-2008 14:41]

• priens

priens

WorldCommunityGrid @ DPC

Anoniem: 9449 schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 13:33:
[...]

Ja, dit zit er ook nog eens aan te komen inderdaad en kan hele grote gevolgen gaan hebben. Hoe langer ik het zo aankijk, hoe somberder ik word over de toekomst.
Eerder dit jaar dacht ik dat 280 wel zo'n beetje de ultieme bodem zou zijn, dat dat niet klopte is toch wel een understatement... :+ Volgende week zal het nog wel wat dieper gaan.
Richting einde jaar een flink herstel dat waarschijnlijk tot in de loop van het eerste kwartaal duurt, maar het lijkt er meer en meer op dat we daarna nóg verder naar beneden gaan. :|
stin schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 18:38:

op www.prorealtime.com heb je gratis EOD data van de AEX, ik weet alleen niet of de losse datafiles ook te downloaden zijn.

[Voor 54% gewijzigd door priens op 26-10-2008 19:59]

• Cocytus
  • Niet online
.

[Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 01-02-2009 23:30]

• stfn345
  • Laatst online: 16:22
Cocytus schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 12:58:
Altijd leuk, analisten:

[...]

[...]

:+
Edit: ik moet beter lezen :)

[Voor 28% gewijzigd door stfn345 op 27-10-2008 13:12]

• Brons

Brons

Fail!

Wat ze zeggen klopt altijd. Een korte termijn bodem etc. Hoe kort is kort dan? Hoeveel variantie zit in die bodem?

[Voor 18% gewijzigd door Brons op 27-10-2008 14:25]

• De_Bastaard
Wat denken we hier, gaat het morgen weer in de min? Of krijgen we 'n klein plusje? De amerikaanse beurzen doen het rustig aan, geen grote stijgingen of verliezen tot nu toe.

Ik denk dat we morgen wel wat omhoog gaan. Amerika is redelijk in de plus en ik denk dat daarom morgen er op wat koopjes zal worden gejaagd.
Vandaag maar mijn turbo short verkocht met 22% rendement en overgestapt op long voor een schijntje.

• De_Bastaard
Hoeveel heb je nu al verdient als ik vragen mag, met die turbo's?

• Brons

Brons

Fail!

http://www.bloomberg.com/...d=ahoqvEM6tD0U&refer=home

Dit is een voorbeeld van hoe risicovol short selling is. Een beetje anders dan het verhaal dat shorting 'evil' is.

[Voor 3% gewijzigd door Brons op 27-10-2008 19:36]

• Cocytus
  • Niet online
.

[Voor 141% gewijzigd door Cocytus op 01-02-2009 23:31]

• Milmoor
  • Laatst online: 07:13

Milmoor

Footsteps and pictures.

Een vraagje over beurs genoteerde aandelenfondsen:
Deze beleggen in aandelen. De koersen van deze aandelen kunnen stijgen en dalen. Bij dalende koers van de aandelen van het fonds is het logisch dat de koers van het aandelen ook daalt. Maar aangezien de koers in principe wat de gek er voor geeft is, verwacht ik niet dat deze verhouding 1:1 is. Er is vast een mooie naam voor het verschil, wat is deze? En is deze ergens na te gaan?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• priens

priens

WorldCommunityGrid @ DPC

@Milmoor, ik weet niet precies wat je bedoelt, maar zou het de intrinsieke waarde van het fonds kunnen zijn?
De_Bastaard schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 17:34:
Wat denken we hier, gaat het morgen weer in de min? Of krijgen we 'n klein plusje? De amerikaanse beurzen doen het rustig aan, geen grote stijgingen of verliezen tot nu toe.
Het kan echt alle kanten op deze week, het zal nog wel dieper gaan de komende dagen, misschien deze week een (paniek) bodem en volgende week een test van de bodem. Maar ALS de bounce komt, zal deze echt heftig zijn en sta ik niet te kijken van een stijging van 10-12% in één dag. Kijk dus uit en houd stakke stops aan!

Momenteel durf ik geen grotere posities aan als 1/4 van de grootte van mijn normale posities, maar de bewegingen zijn dusdanig groot dat je met kleine posities dezelfde winsten (of verliezen) maakt als voorheen met een volle positie!

Opties schrijven is momenteel not done wat mij betreft, wel ontzettend veel verwachtingswaarde dus het is wel erg verleidelijk!

• stin
  • Niet online
Vergeet niet dat de rente volgende week donderdag verlaagd zal worden door ECB. Ik had het niet verwacht, maar vandaag heeft Trichet gezegd dat de rente mogelijk verlaagd zal worden.
De Europese Centrale Bank (ECB) zal mogelijk de rente verlagen bij de eerstvolgende vergadering op 6 november, zegt de president van de ECB Jean-Claude Trichet maandag.

"Ik acht het zeer wel mogelijk dat tijdens de volgende vergadering wordt besloten om de rente opnieuw te verlagen", aldus Trichet tijdens een conferentie in Madrid.

• De_Bastaard
Mja ik wil deze week eens beginnen met turbo's, ik wil dus niet al té strakke stoplosses nemen. Vooral niet als dadelijk de koers opeens 'n sprong van +12 maakt ofzo ;) Natuurlijk kan ik daar wel rekening meehouden, maar om te beginnen nog maar even niet.

• Milmoor
  • Laatst online: 07:13

Milmoor

Footsteps and pictures.

priens schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 22:34:
@Milmoor, ik weet niet precies wat je bedoelt, maar zou het de intrinsieke waarde van het fonds kunnen zijn?
Ik verwacht dat de intrinsieke waarde rechtstreeks afhankelijk is van de koersen, i.p.v. de onderliggende eigendommen. Maar dat hangt ervan af hoe de "totale vermogenswaarde" gedefinieerd is. Maar ik laat me graag corrigeren als ik het fout heb.

Uitleg intrinsieke waarde
Ter verkrijging van de intrinsieke waarde per aandeel van een fonds wordt de in desbetreffend fonds aanwezige totale vermogenswaarde in euro gedeeld door het op het moment van vaststelling uitstaand aantal aandelen. De vermogenswaarde van het fonds is gebaseerd op de slotkoersen van de voorgaande beursdag.
Een nieuw aandeel van een fonds wordt uitgegeven tegen de dan geldende intrinsieke waarde van het betreffende fonds, rekening houdend met het waardeverloop van de beleggingsportefeuille van het desbetreffende fonds, verhoogd met een opslag ter dekking van de uitgiftekosten en ter dekking van kosten verbonden aan de belegging van nieuwe middelen.
Een aandeel van een fonds wordt ingekocht tegen de dan geldende intrinsieke waarde, rekening houdend met het waardeverloop van de beleggingsportefeuille van het desbetreffende fonds, verminderd met een afslag ter dekking van de kosten wegens verkoop van beleggingen en administratiekosten.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Milmoor schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 22:29:
Een vraagje over beurs genoteerde aandelenfondsen:
Deze beleggen in aandelen. De koersen van deze aandelen kunnen stijgen en dalen. Bij dalende koers van de aandelen van het fonds is het logisch dat de koers van het aandelen ook daalt. Maar aangezien de koers in principe wat de gek er voor geeft is, verwacht ik niet dat deze verhouding 1:1 is. Er is vast een mooie naam voor het verschil, wat is deze? En is deze ergens na te gaan?
Wat jij bedoeld is de 'spread' (het verschil tussen bid en ask). Bij een weinig liquide instrument als een fonds, willen mensen alleen kopen tegen een discount, en alleen verkopen voor een premium. Het verschil tussen bid en ask loopt dan op, soms tot zelfs een paar procent. Bij niet al te obscure fondsen zou ik me daar niet heel druk om maken trouwens. Tenzij je dagelijks aankoopt en verkoopt, maar dat is bij fondsen sowieso een slecht idee.

[Voor 9% gewijzigd door Pooh op 28-10-2008 08:41]

Zo, kom maar op :P Aegon bezit nu weer extra geld, Azie in de plus, Futures in de plus.
Gister op 338 long turbo's gekocht dus ik verwacht vandaag aardig wat binnen te halen!

• Rukapul
Pooh schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 08:38:
[...]

Wat jij bedoeld is de 'spread' (het verschil tussen bid en ask). Bij een weinig liquide instrument als een fonds, willen mensen alleen kopen tegen een discount, en alleen verkopen voor een premium. Het verschil tussen bid en ask loopt dan op, soms tot zelfs een paar procent. Bij niet al te obscure fondsen zou ik me daar niet heel druk om maken trouwens. Tenzij je dagelijks aankoopt en verkoopt, maar dat is bij fondsen sowieso een slecht idee.
Ik denk dat hij juist doelt op het verschil tussen intrinsieke waarde =(waarde van de onderliggende beleggingen) en waarde op de beurs. Een klassiek open-end beleggingsfonds zal tegen de intrinsieke waarde handelen plus/min opslag/afslag zoals hierboven uitgelegd. Een gesloten fonds (bv veel vastgoedfondsen) hanteert inderdaad het principe van wat de gek er voor geeft. Tussenvormen (bv deelnemingenfondsen) bestaan ook waarbij er op vaste momenten tegen de intrinsieke waarde gekocht/verkocht kan worden en daartussen wat de gek er voor geeft.

Echte beleggingsfondsen die tegen de intrinsieke waarde handelen ook maar op een moment van de dag. De andere doorlopend aan de beurs.

Er is overigens nog een categorie nl. de zg. indextrackers. Deze zijn doorlopend verhandelbaar en worden in principe verkocht tegen het principe van wat de gek er voor geeft, maar in de praktijk zou er een partij moeten zijn die zorgt dat de koers niet te veel afwijkt van de intrinsieke waarde (in dat geval ook wel eens de (indicative) Net Asset Value genoemd).
Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee