Gomez12 schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 00:18:
[...]
Hmmm persoonlijk betwijfel ik deze redenering heel erg...
Als ik 20.000 bij icesave had staan dan betekent dit niet automagisch dat ik even 20.000 uit ga geven voor de feestdagen.
Ik gok dat je die 1,5 miljard zakgeld voor de economie rustig uit je hoofd kan zetten, het reele bedrag zit imho eerder richting de 1,5 miljoen en dat is weer peanuts vergeleken met de normale kerst-uitgaven.
Dus ik zie niet in waarom DNB harder zou moeten gaan lopen.
Inmiddels is wel duidelijk dat de beurs emotie is.
Er is een aantal weken geleden natuurlijk enorm veel onrust ontstaan toen de 'gewone man' die z'n geld bij Icesave had geparkeerd, plotseling alles kwijt zou zijn geweest. Zoals het er nu uitziet zal het allemaal met een sisser aflopen.
Maar velen (mezelf incluis) hadden een deel van dat geld echt bedoeld voor bepaalde uitgaven, op korte termijn. Wil niet zeggen dat je alles meteen opmaakt, maar (ik noem maar wat), de een had het bestemd voor een nieuwe CV-ketel, de ander voor een auto, de tweaker voor een nieuwe vette game PC-configuratie, de volgende voor een wintervakantie, etc, etc.
Nu kun je er echter niet bij, bij dat geld. En het zou heel dom zijn om nu te gaan lenen voor het geld waar je niet bij kunt, maar omdat je bijvoorbeeld wel al de betalingsverplichting voor die CV-ketel, die auto, of die wintervakantie bent aangegaan.
Vandaar de open vraag; iemand enig idee wanneer de DNB wat gaat overmaken? En als dat dit jaar nog gebeurt (of eigenlijk zo snel mogelijk) geeft dat de consument een enorme boost in vertrouwen in een instituut als de DNB. Met als bij-effect dat de nederlandse economie ook weer een injectie krijgt...
Denk dat ik maar eens een berichtje aan de DNB ga sturen (ben benieuwd of ik een concreet antwoord krijg)