Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Uhuh, daar stond dat tot 38.000 gegarandeerd was. Nou weet ik niet hoe gegarandeerd in jouw woordenboek omschreven staat, maar de gemiddelde Nederlander ziet dat gewoon als gegarandeerd, zeker, met garantie.Guardian Angel schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:08:
Niet leuk, erg vervelend, vreselijk, maar.... was het nu zo moeilijk om te lezen wat de garanties waren?
Die was niet hoog, andere banken kwamen snel met vergelijkbare rentes en die 5% zit maar 1% boven het rendement waarvan de belastingdienst vindt dat je het makkelijk kan halen.Nee. Was het moeilijk om te bedenken dat de geboden rente wel wat erg hoog was in vergelijk met de grote NL-banken?
Dit is ook al tientallen keren door anderen gezegd.
Kortom, begin eens niet opnieuw (dat wordt zelfs verzocht in de TS)
[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 09-10-2008 22:21 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Hij heeft duidelijk gezegd dat IJsland verantwoordelijk was voor de eerste 20.8-nogwat. Dus ik versta het niet zo, en vraag me af welke waarde die uitspraak van hem heeft.
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
Er word over IceSave verteld dat de Nederlandse staat alles eraan doet om te overleggen over de tegoeden van de spaarders.
Nog niets concreets.
What's in the case?
Verwijderd
Dat geld komt terug bij de spaarders, dus ook < 20k. Ook als ijsland de knip niet trekt.Jojk schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:23:
[...]
Hij heeft duidelijk gezegd dat IJsland verantwoordelijk was voor de eerste 20.8-nogwat. Dus ik versta het niet zo, en vraag me af welke waarde die uitspraak van hem heeft.
Dat valt nog te bezien.Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:24:
[...]
Dat geld komt terug bij de spaarders, dus ook < 20k. Ook als ijsland de knip niet trekt.
No production networks were harmed during this posting
En ja, het IMF is een harde heelmeester maar je weet wat er bij zachte heelmeesters gebeurd.
TF2 GoT http://www.teamfortress.eu
Ik heb het helaas maar met een half oor gehoord, maar wat ik hoorde heb ik hierboven gequote. En dat zegt naar mijn mening dat Bos het geld gaat halen in IJsland. Lukt dat niet, staat NL garant.Jojk schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:23:
[...]
Dat mag je er wel uit opmaken hoor...ralpje schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:25:
[...]
Ik heb het helaas maar met een half oor gehoord, maar wat ik hoorde heb ik hierboven gequote. En dat zegt naar mijn mening dat Bos het geld gaat halen in IJsland. Lukt dat niet, staat NL garant.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Het lijkt me niet dat dat bedoeld werd. Hij zei ook duidelijk dat IJsland verantwoordelijk was voor het eerste deel. Ik heb nergens uit opgemaakt dat indien zij niet over de brug kwamen, Nederland wel even 1.6 miljard euro aan belastinggeld erin pompte?ralpje schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:25:
[...]
Ik heb het helaas maar met een half oor gehoord, maar wat ik hoorde heb ik hierboven gequote. En dat zegt naar mijn mening dat Bos het geld gaat halen in IJsland. Lukt dat niet, staat NL garant.
Wellink zegt net dat ijsland linksom om rechtsom die 20k gaat betalen.thefxr schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:28:
Draait nu de belastingbetaler op voor de eerst 20K? waar normaal dit Ijsland zou moeten zijn.
is nu te horen op nos online
[ Voor 5% gewijzigd door DDX op 09-10-2008 22:29 ]
Dat zegt niet expliciet, maar impliciert wel, dat NL garant staat, op wat voor manier dan ook. Anders kun je zo'n uitspraak simpelweg niet doen.
Edit: en met 'garant staan' bedoel ik dat het dan waarschijnlijk in de vorm van een lening van NL aan IJsland wordt gegoten, of op een vergelijkbare manier wordt opgelost.
[ Voor 31% gewijzigd door ralpje op 09-10-2008 22:31 ]
Nee, morgen is er een powwow op het hoogste niveau met IJsland en daar tikken ze vast wel een aantal dingen af. En Bos en zijn team van onderhandelaars kennende komt dat wel goed.thefxr schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:28:
Draait nu de belastingbetaler op voor de eerst 20K? waar normaal dit Ijsland zou moeten zijn.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Nee hoor. NL staat niet garant. IJsland heeft de verplichting om de eerste 20.000 te betalen, en aangezien dat een verplichting is gaat Bos er vanuit dat dit gebeurt. Volgens mij horen veel mensen, begrijpelijk, wat ze willen horen. (of interpreteer ik het voor hen pessimistisch)ralpje schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:29:
'Linksom of rechtsom, u krijg uw geld terug'.
Dat zegt niet expliciet, maar impliciert wel, dat NL garant staat, op wat voor manier dan ook. Anders kun je zo'n uitspraak simpelweg niet doen.
[ Voor 10% gewijzigd door Ugchel op 09-10-2008 22:30 ]
antwoord : 'ja'
alleen de vraag waarop moeten ze nog exact uitzoeken
[ Voor 13% gewijzigd door DDX op 09-10-2008 22:31 ]
Lijkt me logisch, maar wat kwalificeert als "vage" bank?CapTVK schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:25:
Verder denk dat ik internet banking met vage banken vanaf nu "verboten"is door de DNB.
Kun je zoiets wel concretiseren?
[ Voor 6% gewijzigd door mace op 09-10-2008 22:31 ]
Als IJsland niet betaald dan zal de Nederlandse staat de spaarders uitbetalen. Dat geld zal ergens vandaan moeten komen en dat zal de Nederlandse belastingbetaler zijn ja.thefxr schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:28:
Ik interpreteer dat als 'als IJsland het niet kan, gaan wij ervoor zorgen dat IJsland het wel kan'.Jojk schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:30:
[...]
Nee hoor. NL staat niet garant. IJsland heeft de verplichting om de eerste 20.000 te betalen, en aangezien dat een verplichting is gaat Bos er vanuit dat dit gebeurt. Volgens mij horen veel mensen, begrijpelijk, wat ze willen horen. (of interpreteer ik het voor hen pessimistisch)
Hij geeft expliciet aan dat men het volledige bedrag tot een ton terug krijgt, one way or the other.
Goed, ieder z'n interpretatie. Ik hoop dat iedereen alles terugkrijgt, zo lang het maar niet van mijn belastinggeld is.ralpje schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:32:
[...]
Ik interpreteer dat als 'als IJsland het niet kan, gaan wij ervoor zorgen dat IJsland het wel kan'.
Hij geeft expliciet aan dat men het volledige bedrag tot een ton terug krijgt, one way or the other.
En dit had ik moeten editten
[ Voor 18% gewijzigd door ralpje op 09-10-2008 22:34 ]
Lijkt mij niet, gaat iets te ver anders gebruik je de uitspraak linksom of rechtsom niet.Jojk schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:30:
[...]
Nee hoor. NL staat niet garant. IJsland heeft de verplichting om de eerste 20.000 te betalen, en aangezien dat een verplichting is gaat Bos er vanuit dat dit gebeurt. Volgens mij horen veel mensen, begrijpelijk, wat ze willen horen. (of interpreteer ik het voor hen pessimistisch)
btw. waar komt in vredesnaam al dat geld vandaan???
Er is nooit geld en zo is er ineens 20 miljard beschikbaar?
Iemand die dat kan uitleggen?
“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War
Verwijderd
Want? Ik denk dat er nu wel even iets meer op het spel staat als de mening van de individu. Ik heb ook bewust niet gekozen voor Icesave, maar dat wil niet zeggen dat we iedereen maar moeten laten stikken. Dat DNB wel alles boven 20k garandeerde zegt genoeg over het vertrouwen wat de DNB er blijkbaar ook in had.Jojk schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:32:
[...]
Goed, ieder z'n interpretatie. Ik hoop dat iedereen alles terugkrijgt, zo lang het maar niet van mijn belastinggeld is.
Zelf ben ik er ook op tegen (ik had er ook wat spaargeld staan ), de verantwoordelijkheid voor die 20<K ligt bij IJsland en niet bij de Nederlandse belastingbetaler. IJsland moet zich aan z'n woord houden, en als het kan de mensen die hierbij op het hoogste niveau betrokken waren de bak in, punt uit.thefxr schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:28:
Maar ik begrijp ook dat ze niet op dit moment kunnen betalen. Dus ik denk dat er soort compromis plan via het IMF gemaakt zal worden.
Wel gaat hij die eerste 20k in IJsland halen.
Want? Omdat ik er weinig trek in heb dat mijn belastinggeld wordt gebruikt om de contractbreuk van IJsland te vullen. Ik heb liever dat dit geld wordt uitgegeven aan scholen, meer politie, betere gezondheidszorg en wat al niet meer zij.Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:34:
[...]
Want? Ik denk dat er nu wel even iets meer op het spel staat als de mening van de individu. Ik heb ook bewust niet gekozen voor Icesave, maar dat wil niet zeggen dat we iedereen maar moeten laten stikken. Dat DNB wel alles boven 20k garandeerde zegt genoeg over het vertrouwen wat de DNB er blijkbaar ook in had.
Hij zat ook bos aan het lijntje te houdenVerwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:34:
Die Mingelen heeft het bij NOVA over guldens
De gelden waar het nu over gaat zijn investeringen door de staat. Er wordt niet 20 miljard uitgedeeld zonder dat daar iets tegenover staat.Underworld schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:34:
[...]
Lijkt mij niet, gaat iets te ver anders gebruik je de uitspraak linksom of rechtsom niet.
Bos: "Het uitgangspunt is dat deze regelingen de belastingbetaler niets kosten. Bedrijven die nu geld ontvangen betalen later."
[ Voor 11% gewijzigd door argro op 09-10-2008 22:41 ]
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Gegarandeerd... door IJsland.Gizz schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:21:
[...]
Uhuh, daar stond dat tot 38.000 gegarandeerd was. Nou weet ik niet hoe gegarandeerd in jouw woordenboek omschreven staat, maar de gemiddelde Nederlander ziet dat gewoon als gegarandeerd, zeker, met garantie.
Op 22 september was het 1,2% hoger. Ik kreeg toen 4% bij de Postbank en 6 maanden zowaar 4,75%Die was niet hoog, andere banken kwamen snel met vergelijkbare rentes en die 5% zit maar 1% boven het rendement waarvan de belastingdienst vindt dat je het makkelijk kan halen.
De reactie waarop ik reageer stond in het vorige topic. Ik post dan ook geen "I told you so" maar wil duidelijk maken dat iedereen, niemand uitgezonderd, het e.e.a. had kúnnen weten.Dit is ook al tientallen keren door anderen gezegd.
Kortom, begin eens niet opnieuw (dat wordt zelfs verzocht in de TS)
Geweldig goed nieuws dat Bos zojuist positief nieuws voor de gedupeerden heeft en ik gun het ze van harte. Ik verwacht dan echter ook dat als iemand anders gedupeerd wordt, op welke manier dan ook, zonder dat hij op de hoogte kon zijn dat hij weleens zijn geld kon verliezen, zoals dat bij Icesave wel mogelijk was, ook schadeloos worden gesteld. Ik vrees echter dat dit niet zal gebeuren.
Ik heb al heel wat grote faillisementen meegemaakt waarbij mensen geen stuiver terugzagen van hun geld. Mijn zienswijze is daarom zoals hij is.
ARME AOW’er
Waarschijnlijk heeft 'ie z'n oude-dag-voorziening ergens in IJsland op een bank staanDDX schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:42:
Die Mingelen moet eens beginnen te denken aan z'n pensioen
Het eerste en enige dat gezegd werd is "1,6 miljard hebben we niet. Jammer voor de Hollanders". IJsland zou iets moeten zeggen in de trant van " Het is een onzekere situatie, maar wij zullen alles proberen om aan onze verplichtingen te voldoen"
Dat klinkt al een stuk positiever en dan zou Nederland waarschijnlijk ook wat makkelijker over de brug komen om iedereen z'n geld voor te schieten. Ik zou net als Bos ook de hakken in het zand zetten als er zo'n toon wordt gezet.
PS. de DJ is gesloten op 8576. Gewoon weer 7% eraf.
Nofi, maar ik hoop dat je toch door hebt dat er hoe dan ook belastinggeld gebruikt gaat worden voor die bedragen tussen de 20k en de 100k.Jojk schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:37:
Want? Omdat ik er weinig trek in heb dat mijn belastinggeld wordt gebruikt om de contractbreuk van IJsland te vullen. Ik heb liever dat dit geld wordt uitgegeven aan scholen, meer politie, betere gezondheidszorg en wat al niet meer zij.
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Uit de TS:
Dus waarom erover beginnen?Mensen zijn geld kwijtgeraakt en dat is nooit leuk. Hiernaast zegt het verschil tussen een garantiestelsel dat voldoende geld heeft en een garantiestelsel zonder voldoende geld de doorsnee persoon niets. Garantie is (normaliter) garantie.
Al deze zaken zijn bekend
Inderdaad handig om alleen bij de postbank te kijken? Op spaarinformatie.nl staan momenteel 19 rekeningen met 5% of hoger. Dan is het (wederom) makkelijk om te zeggen dat je het had kunnen weten met dat hoge percentage, maar dan zeg je dus ook dat die 19 andere rekeningen elk moment kunnen omvallen.Op 22 september was het 1,2% hoger. Ik kreeg toen 4% bij de Postbank en 6 maanden zowaar 4,75%
Want dat heeft als effect dat er minder gedupeerden zijn? Of dat gedupeerden zich minder vervelend voelen? Of dat het IJsland/Nederland minder geld kost? Volgens mij roepen dit soort uitspraken alleen maar negatieve gevoelens op, daarom wordt in de TS ook gevraagd het achterwegen te laten. "Iedereen had het kunnen weten" komt op hetzelfde neer als 'I told you so"Ik post dan ook geen "I told you so" maar wil duidelijk maken dat iedereen, niemand uitgezonderd, het e.e.a. had kúnnen weten.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Er werd alleen duidelijk gezegd dat het grootste deel in de eerste 20k zat.siggy schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:45:
[...]
Nofi, maar ik hoop dat je toch door hebt dat er hoe dan ook belastinggeld gebruikt gaat worden voor die bedragen tussen de 20k en de 100k.
[ Voor 63% gewijzigd door DDX op 09-10-2008 22:47 ]
ja, ik viel bijna van mijn stoel toen ik dat hoorde,komt erg laks over van de DNBVerwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:47:
De DNB twijfelde dus in Augustus dus al aan Icesave!
Verwijderd
Want? Bron?Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:47:
De DNB twijfelde dus in Augustus dus al aan Icesave!
Verwijderd
Daar waren dan ook afspraken over, op papier. Die € 20.000 heeft Wouter Bos of de DNB niets mee te maken.siggy schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:45:
[...]
Nofi, maar ik hoop dat je toch door hebt dat er hoe dan ook belastinggeld gebruikt gaat worden voor die bedragen tussen de 20k en de 100k.
Als een Nederlands bedrijf failliet gaat krijg ik als Nederlandse gedupeerde ook niets van Bos. En nu is er opeens wel belastinggeld om gedupeerden te compenseren, en nog wel van een buitenlands bedrijf ook?
Verwijderd
Bos gaf aan dat er meerdere oplossingen mogelijk zijn, maar dat de rekening bij Ijsland moet liggen. Wellicht dat NL een lening verstrekt om Ijsland te helpen.Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:49:
[...]
Daar waren dan ook afspraken over, op papier. Die € 20.000 heeft Wouter Bos of de DNB niets mee te maken.
Als een Nederlands bedrijf failliet gaat krijg ik als Nederlandse gedupeerde ook niets van Bos. En nu is er opeens wel belastinggeld om gedupeerden te compenseren, en nog wel van een buitenlands bedrijf ook?
...maar ik heb een bel op mijn fiets
Verwijderd
volgens mij werkt die regeling anders. Ik begreep dat de andere banken in zon geval met zijn allen de schade gaan dragen voor een deel, en pas daarna de NL overheid, en dan ook dus pas de belastingbetaler.Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:49:
[...]
Daar waren dan ook afspraken over, op papier. Die € 20.000 heeft Wouter Bos of de DNB niets mee te maken.
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Verwijderd
Ik zou nooit zo gereageerd hebben als iemand niet had geroepen dat de staat de gedupeerden volledig MOET schadeloos stellen. Als ik niet eens meer mag reageren waarom dat onzin is dan heeft dit topic geen enkele discussiewaarde meer.
Het is toch al vrij ergelijk om te zien dat ik weet niet hoeveel keer hetzelfde gepost wordt en dat er dan nóg mensen zijn die in herhaling vallen óf het gewoon niet begrijpen óf het topic niet hebben gelezen.
.
ARME AOW’er
Heeft hij wel verdient denk ik. Ja en dat de dnb het in augustus al niet vertrouwen, dat kunnen ze moeilijk op het 8 uur journaal gaan verkondigen, dan weet je zeker dat er een bankrun ontstaat.
Dan kun je beter op de achtergrond de boel proberen te regelen, helaas is dat niet meer gelukt.
en nu de mooiste... toevoeging van Wellink: "en linksom of rechtsom gaat IJsland hiervoor betalen!"
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
DNB stelt depositogarantiestelsel voor spaarders bij Icesave in werking
Persbericht
Details persbericht Datum 09 oktober 2008
De Nederlandsche Bank (DNB) en het Ministerie van Financiën maken bekend dat bij Icesave Nederland, onderdeel van Landsbanki, lopende rekeningen, spaarrekeningen of bijzondere spaarrekeningen zoals termijndeposito's gedekt zijn tot een maximum van EUR 100.000 per rekeninghouder.
DNB zal de afwikkeling van de aanvragen verzorgen. Rekeninghouders hebben dus te maken met DNB en niet met de IJslandse autoriteiten. DNB zal zorgdragen voor een zo spoedig mogelijke uitbetaling van aanvragen.
In de loop van volgende week zal de Nederlandsche Bank (DNB) aan alle rekeninghouders een aanvraagformulier toezenden dat moet worden geretourneerd aan DNB, Postbus 98, 1000 AB te Amsterdam. Rekeninghouders die het formulier niet op uiterlijk woensdag 22 oktober a.s. hebben ontvangen, worden verzocht zich schriftelijk te melden op datzelfde adres, onder vermelding op de enveloppe van het kenmerk 'Icesave'.
Nadere informatie over het depositogarantiestelsel is te vinden op de website van DNB. Voor vragen kunt u zich tot DNB wenden via e-mail, info@dnb.nl, en via de Infodesk van DNB, tel.nr. 0800 020 1068 (gratis).
Wise enough to play the fool
We sturen gewoon de marine erheen om te oefenen (met live ammo)Goverman schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:06:
Bos: "linkom of rechtsom, iedere spaarder krijgt zijn geld tot een ton terug."
en nu de mooiste... toevoeging van Wellink: "en linksom of rechtsom gaat IJsland hiervoor betalen!"
IJsland heeft zelf toch geen leger.

Het lijkt er nu op dat alles sal reg komme.
Maar eerst zien (de poen terug op m'n 'eigen' bankrekening) en dan geloven. Want zo onderhand kun je geen enkele krijtstreep meer vertrouwen.
ps: ik denk dat dit forum toch wel een absolute topper in postings heeft behaald in de hele tweakers geschiedenis!
Als je ff niet meekeek, dan waren er al weer ettelijke pagina's toegevoegd.
Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn
Verwijderd
[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2008 21:10 ]
Och, we hadden toch nog wat tegoed van Dorestadehtweak schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:12:
[...]
We sturen gewoon de marine erheen om te oefenen (met live ammo)![]()
Het schijnt alleen dat IJsland militair beschermd wordt door de Amerika. En hoewel ik ons leger niet wil onderschatten (*proest*) denk ik niet dat we ons aan een dergelijke vijand moeten wagenehtweak schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:12:
[...]
We sturen gewoon de marine erheen om te oefenen (met live ammo)![]()
Maar zo zie je maar wat 10 9mm's voor invloed hebben
Overigens: persconferentie komt hier: http://www.nos.nl/nosjour...0/9/091008_perscofin.html
Wise enough to play the fool
Ik heb hem van anderen en nog niet gecontroleerd op juistheid. Ga ik morgen (of straks nog) wel even doen.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
Waarom nou toch weer negatief doen? Er is al misere genoeg. Laten we gematigd optimistisch naar de toekomst kijken!Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:19:
Iedereen krijgt zijn geld terug. Iedereen nu even blij. Dow Jones 7% achteruit. Morgen casht de beurs weer, Over 2 maanden is nederland failliet. Staat de aex op 30 en hebben we geen banken meer.
Zolang er idioten zijn die perse in die woonboot willen bivakeren, tja...Schuld: banken en hypotheken. Maar iedereen vindt het normaal dat een woonboot op de Amstel van 50 m2 880.000 gulden kost. Tja, how dumb can you be om dat nog te financieren.
De huizenmarkt in/rond A'dam is niet voor niets tot stilstand gekomen. Laten we hopen dat daar de prijzen de komende jaren (geleidelijk!) naar een wat 'normaler' niveau zullen gaan.
DDX schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:13:
Ach en nu zal je wel weer zielige verhalen horen over mensen die het geld morgen nodig hebben en niet 6 maanden (oid) kunnen wachten...
Mooi voor de spaarders, dat wel

Ik zit me nu voor te stellen:
De DNB moet in een paar weken tijd meer dan honderdduizend gedupeerden 'ff' een formuliertje sturen. En menigeen zal dit waarschijnlijk per kerende post weer retourneren. Wouw! Wat een papierstroom zal dat worden. En dan de verwerking ervan! Huge
ps: De belastingdienst hanteert blauwe enveloppen. Iemand enig idee welke kleur enveloppen de DNB gebruikt?
[ Voor 41% gewijzigd door ehtweak op 09-10-2008 23:33 ]
Nee, dat stond daar niet. Maar dat is nu al zo'n 100x uitgelegd in dit topic.Gizz schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:21:
Uhuh, daar stond dat tot 38.000 gegarandeerd was.
Geld bijdrukken, en/of meer staatsobligaties uitgeven, dus de staatsschuld verhogen. Reken in het eerste geval op hogere inflatie en relatieve daling van euro t.o.v. dollar de komende jaren, want dit zal wel in de hele EU gebeuren. Reken in het tweede geval op belastingverhogingen en/of snijden in bestaande uitgaven.Underworld schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:34:
Lijkt mij niet, gaat iets te ver anders gebruik je de uitspraak linksom of rechtsom niet.
Ook als ze het echt als lening aan bedrijven geven, of in ruil voor aandelen, moeten ze dat geld eerst zelf wel hebben (dus lenen of bijdrukken), wat ook geld kost (rente), en of op die "investering" op termijn winst wordt gemaakt is natuurlijk nog afwachten, in principe is dat goed mogelijk.
[ Voor 16% gewijzigd door Wilke op 09-10-2008 23:35 ]
Hij klopt, even gecontroleerd.Goverman schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:23:
voor degenen die willen uitrekenen hoeveel ze op hun rekening hadden tot en met de rentebijschrijving van 1 oktober staat hier een excel-sheet.
Ik heb hem van anderen en nog niet gecontroleerd op juistheid. Ga ik morgen (of straks nog) wel even doen.
Verwijderd
Ik ben niet negatief maar realistisch.ehtweak schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:24:
[...]
Waarom nou toch weer negatief doen? Er is al misere genoeg. Laten we gematigd optimistisch naar de toekomst kijken!
[...]
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2008 21:13 ]
In laatste instantie. Eerst IJsland, dan andere banken, dan de staat. Of bedoel je voorschieten, want dan heb ik niets gezegd.neographikal schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:25:
[...]
De belastingbetaler betaalt in ieder geval in eerste instantie de rekening en weer wordt risicovol gedrag beloond.
PSN: Shiver23
[ Voor 4% gewijzigd door neographikal op 09-10-2008 23:35 ]
Bij mij komt het bedrag overeen met wat ik me herinner van maandag.Goverman schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:23:
voor degenen die willen uitrekenen hoeveel ze op hun rekening hadden tot en met de rentebijschrijving van 1 oktober staat hier een excel-sheet.
IceSave (en IJsland) heeft hoog spel gespeeld en verloren. Ik vind dus echt niet dat de Nederlandse belastingbetaler hiervoor de rekening moet betalen, ook al komt het mij persoonlijk goed uit. Laten we even niet vergeten dat het er vooralsnog naar uitziet dat alles boven de €20.000 door ons allen opgehoest moet gaan worden. Ik mag dus hopen dat op zijn minst alles daaronder uit IJsland gehaald wordt en dat er niet een of andere enorm coulante regeling afgesproken wordt.
Gisteren had ik er wel vertrouwen in dat DNB en Bos de duimschroeven aan zouden draaien bij onze koele vrienden. Nu ze zo snel allerlei royale garanties afgeven twijfel ik daar sterk aan.
Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy
Jij en ik zijn Gekke Henkies neo, dat is logisch heneographikal schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:25:
Ik vind het niet zo geweldige zet, maar wie ben ik
Ja hij klopt. Super!Goverman schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:23:
Nout Wellink zei trouwens ook dat het aantal spaarders 108.000 is.
[ Voor 7% gewijzigd door Tourniquet op 09-10-2008 23:43 ]
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Ik wil... nee ik MOET bij de club, misschien is er nog hoop dat de rente niet wordt vergoed.eamelink schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:36:
[...]
Jij en ik zijn Gekke Henkies neo, dat is logisch he.
ARME AOW’er
Als het nou zo zou zijn dat een bank uit een gezond stelsel omgevallen was... Maar het IJslandse systeem (lees de economie) draaide volledig op banken, dat was met een beetje research terug te vinden. Maar nee, de gemiddelde Nederlander ziet garantie, 1% hogere rente en stapt erin. Nu mag de rest die wel verder kijkt dan zijn neus lang is voor de kosten gaan opdraaien.eamelink schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:36:
[...]
Jij en ik zijn Gekke Henkies neo, dat is logisch he. Wij hebben braaf genoegen genomen met een lage rente, en tegelijkertijd het garantiefonds gespekt, dat nu gaat uitkeren aan de mensen die daar niet aan bijgedragen hebben én een hoge rente genoten
Maar de gedachte dat wij onze nooddruftige landgenoten van de ondergang hebben weten te redden geeft, net als belasting betalen, een ongekend warm en fuzzy gevoel van binnen
. Mensen, weest niet bevreesd, want er zijn altijd nog genoeg Gekke Henkies om jullie ass te coveren, denk ik altijd maar
Ik snap werkelijk niet dat mensen een rekening afsluiten bij een bank die uit een economie komt waar van bekend is dat het drijft op het bankwezen, terwijl de kredietsoap allang speelt

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Kan je me meteen ff het winnende lotnummer van staatsloterij trekking van morgen vertellen?Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:32:
[...]
Er is morgen alleen al op de AEX 30 miljard verdampt.
eamelink schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:36:
[...]
Jij en ik zijn Gekke Henkies neo, dat is logisch he. Wij hebben braaf genoegen genomen met een lage rente, en tegelijkertijd het garantiefonds gespekt, dat nu gaat uitkeren aan de mensen die daar niet aan bijgedragen hebben én een hoge rente genoten
Maar de gedachte dat wij onze nooddruftige landgenoten van de ondergang hebben weten te redden geeft, net als belasting betalen, een ongekend warm en fuzzy gevoel van binnen
. Mensen, weest niet bevreesd, want er zijn altijd nog genoeg Gekke Henkies om jullie ass te coveren, denk ik altijd maar

Maar dat is wel de manier waarop ik denk. Leuk voor de spaarders op korte termijn, maar dat is dan ook alles
[ Voor 90% gewijzigd door thefxr op 09-10-2008 23:47 ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Leg het me nog eens uit dan?Wilke schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:30:
[...]
Nee, dat stond daar niet. Maar dat is nu al zo'n 100x uitgelegd in dit topic.
De eerste €~20.000 werd gegarandeerd door een IJslands fonds, en dan nog maximaal 90% van €20.000 dus €18.000, maakt in totaal €38.000 door twee partijen.
Dat is wat ik al maanden dacht dat er op de site stond, en wat ik in dit topic lees, en nu vertel je me dat ik het mis heb en dat in ditzelfde topic kan teruglezen. Dus ik ben benieuwd, wellicht zie ik heel veel posts niet omdat het al laat is
Heel simpel. De garantie voor de eerste 20k kwam niet van de Nederlandse staat, kwam niet van de IJslandse staat maar van een consortium van IJslandse banken. Dit is al vaker genoemd op TV, kranten en volgens mij ook op GoT. Dan betekend garantie dus iets heel anders: "gegarandeerd zolang het consortium niet omvalt" gaat dan op voor de eerste 20k. Daarnaast had je met een beetje research kunnen uitzoeken dat de openstaande bedragen bij de IJslandse banken groter waren dan de hele economie van dat land, waardoor het gewoon niet gedekt kon zijn.Gizz schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:48:
[...]
Leg het me nog eens uit dan?
De eerste €~20.000 werd gegarandeerd door een IJslands fonds, en dan nog maximaal 90% van €20.000 dus €18.000, maakt in totaal €38.000 door twee partijen.
Dat is wat ik al maanden dacht dat er op de site stond, en wat ik in dit topic lees, en nu vertel je me dat ik het mis heb en dat in ditzelfde topic kan teruglezen. Dus ik ben benieuwd, wellicht zie ik heel veel posts niet omdat het al laat is
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Het tweede deel is inmiddels tot 100.000 euro gegarandeerd door de Nederlandse staat. Wel een beetje op blijven lettenGizz schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:48:
[...]
Leg het me nog eens uit dan?
Veruit het grootste deel van de mensen zaten onder de 20.000 dus IJsland mag echt het grootste deel ophoesten.
PSN: Shiver23
Ehm, sorry hoor, maar ook ik ben een belastingbetaler net als jij. De ene keer gaat mijn geld naar iets waar jij een voordeel aan hebt en nu in dit geval gaat het geld (tijdelijk) naar mensen die hier hun geld kwijt zijn geraakt.neographikal schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:25:
Ik vind het niet zo geweldige zet, maar wie ben ik
De belastingbetaler betaalt in ieder geval in eerste instantie de rekening en weer wordt risicovol gedrag beloond. Ze hadden op zijn minst duidelijk moeten maken dat dit een uitzonderingssituatie is en dat dit de laatste keer is voor een buitenlandse bank.. Anders pakken mensen straks alsnog bank Verweggistan met 6% rente, als het mis gaat, wat maakt het uit?
Mooi voor de spaarders, dat wel
Verder komt (naar ik aanneem) dit geld gewoon uit een of ander reserve potje, dus geen direct "gevaar" op alle andere uitgaven, net zoals de aankoop van Fortis/ABN Amro
Niets beled je om vrijwillig iets als gift te storten.Mistraller schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:47:
Uiteindelijk geeft het mij een heel dubbel gevoel. Het land is werkelijk zo schitterend, en ongerept, dat ik het zou betreuren als het door deze situatie in het slop raakt, waardoor de hele natie, hoe klein die ook is, kapot zou gaan. Ook al ben ik medegedupeerd, ik ben begaan met het land, en als mijn geld uiteindelijk de redding zou zijn van IJsland, dan kan ik daar volgens mij wel vrede mee hebben.
Er zijn heel veel werkelijk schitterende landen waar banken géén hoge rente bieden en dan zijn er ook nog landen die economisch zo zwak zijn dat er voor de inwoners nauwelijks een redelijk bestaan mogelijk is. Het lijkt mij dan beter om eens naar die landen op vakantie te gaan om een economie te steunen die het wérkelijk nodig heeft.
ARME AOW’er
Er verdwijnt geen geld op de beurs, het wisselt alleen van eigenaar.Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:32:
Over twee weken staan ze er weer met een noodmaatregel die 5x zoveel kost. Er is morgen alleen al op de AEX 30 miljard verdampt.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
KloptZwerver schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:52:
[...]
Heel simpel. De garantie voor de eerste 20k kwam niet van de Nederlandse staat, kwam niet van de IJslandse staat maar van een consortium van IJslandse banken.
Even opletten, ik heb niets gezegd over hoe je (of überhaupt ikzelf) het had moeten interpreteren. Ik heb het over hoe het op de Icesave site stond. Daar stond (letterlijk?) dat het gegarandeerd was door een garantiefonds. Ik heb het er verder niet over of dat realistisch was, of hoe de achterliggende mechanismen werken. Het enige wat ik zeg is dat voor de gemiddelde Sjonnie & Anita daar letterlijk stond dat het geld gegarandeerd was.Dan betekend garantie dus iets heel anders: "gegarandeerd zolang het consortium niet omvalt" gaat dan op voor de eerste 20k.
En er wordt vervolgens op mij gereageerd dat het er niet stond. Dan kunnen anderen wel gaan reageren met dat het in de praktijk niet als een garantie werkt: dat weet ik ook wel, maar dat is het punt helemaal niet

Wilt u dan ook een beetje blijven opletten? Ik reageerde op iemand die ontkent dat, toen mensen een rekening opende bij Icesave, op de site stond dat maximaal €38.000 gegarandeerd werd door twee garantiesystemen bij elkaar op te tellen. Niets meer, niets minder.Shiver23 schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:54:
[...]
Het tweede deel is inmiddels tot 100.000 euro gegarandeerd door de Nederlandse staat. Wel een beetje op blijven lettenVeranderd een hoop in een paar dagen.
Dat (nu je toch geen rekening meer kan openen bij Icesave) Bos het verhoogd heeft naar 100.000 zonder eigen risico is waar en welbekend bij iedereen (mag ik hopen), maar heeft niets met mijn post te maken
[ Voor 25% gewijzigd door Gizz op 10-10-2008 00:03 ]
en niemand verplicht je om de aandelen te verkopen, je kan ook wachten op betere tijden.ijdod schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:57:
[...]
Er verdwijnt geen geld op de beurs, het wisselt alleen van eigenaar.
.... zouden blij zijn áls ze spaarcenten hadden. Dan kan de Golf 1 of de Kadett eindelijk de deur uit.
ARME AOW’er
Gemiddeld stond er voor 13.8K (1.5mrd / 108K) per spaarder bij Icesave en kost iedere Nederlander 93,75 euro. Tja, vanuit de optiek van de Icesaveklant kan ik me het voorstellen ja. Maar even afgezien van de centen: het signaal wat ermee wordt afgegeven is totaal fout in de ogen van deze knuppel hieroErkens schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:55:
[...]
Ehm, sorry hoor, maar ook ik ben een belastingbetaler net als jij. De ene keer gaat mijn geld naar iets waar jij een voordeel aan hebt en nu in dit geval gaat het geld (tijdelijk) naar mensen die hier hun geld kwijt zijn geraakt.
Verder komt (naar ik aanneem) dit geld gewoon uit een of ander reserve potje, dus geen direct "gevaar" op alle andere uitgaven, net zoals de aankoop van Fortis/ABN Amro
Het bedrag interesseert me eigenlijk niet eens zoveel, 1,5 miljard is niet gruwelijk veel als daarmee erger leed wordt voorkomen. Het gaat om het signaal wat hiermee wordt afgegeven en wat veel grotere economische schade kan veroorzaken.
Fortis / ABN AMRO is een relatief veilig investering, hoewel er nu wat gerommel is om de verdeling van de bedrijfsonderdelen door de verkoop van stukken aan BNP. Het geld bij Icesave is gewoon geld wat cash wordt uitgekeerd en waarvan men hoopt dat er wat van terug komt. Of dat het geval is, dat moet je maar afwachten, van een kale kip kun je niet plukken. De staat zal er in ieder geval nooit wat van terug zien als IJsland niet kan betalen, op een paar euro na die terugkomt vanwege een promille hogere uitgaven.
Ik zie de huidige Sjonnies allemaal op te dure scooters rijden terwijl ze niet werken, maar dat zullen wel leningen zijnGuardian Angel schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 00:03:
[...]
.... zouden blij zijn áls ze spaarcenten hadden. Dan kan de Golf 1 of de Kadett eindelijk de deur uit.
Maar om even mijn oma als voorbeeld te nemen: sort of MBO (of lager?) opleiding (geen idee hoe dat vroeger heette), jaren bij het arbeidsbureau gewerkt. Heeft in 40 jaar €20.000 bij elkaar gespaard en heeft alles bij Icesave staan horen we achteraf. Zo'n vrouw snapt echt niet dat als er garantiefonds op de site staat, dat dat niet hoeft te betekenen dat er echt garantie is.
Dan kun je wel gaan verwachten dat zij precies opzoekt hoeveel inwoners IJsland heeft, hoeveel geld er daadwerkelijk in het fonds zit, hoeveel geld de banken ongeveer opgehaald hebben bij spaarders etc. etc., maar zo werkt het (blijkbaar) in de praktijk niet bij zulke mensen.
Er staat met koeienletters garantiefonds en ze verwachten dat die voor garantie zorgt. IMHO niet eens zover gezocht, maar daardoor is ze nu wel erg zenuwachtig
Jawel, ze deden gewoon naar rato mee met het Nederlandse garantiestelsel:neographikal schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 00:09:
.... Icesave heeft niet meebetaald aan het garantiestelsel van Nederland ....
Bij Icesave garandeert IJsland de eerste 20.887 euro van Nederlandse spaarders. Voor spaargeld tussen de 21 duizend en 40 duizend euro ligt het risico bij banken in Nederland. Springt Icesave op zijn beurt bij als bijvoorbeeld Rabobank zou omvallen?
"Ja. Ik weet niet of we Rabobank helemaal zouden kunnen opvangen. Maar voor dat tweede deel van het spaartegoed draagt Icesave gewoon naar rato bij aan het Nederlandse garantiestelsel."
Van het tweede deel ja.Tourniquet schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 00:15:
[...]
Jawel, ze deden gewoon naar rato mee met het Nederlandse garantiestelsel:
[...]
Ja, en de Nederlandse banken nu ook voor het tweede deel, waarvan ik overigens verwacht dat dit niet zo heel veel zal zijn. De meeste mensen blijven onder de 20K op zo'n soort rekening.
Vikingen waren in de 9e eeuw ook al niet te vertrouwen.Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 00:09:
http://www.fd.nl/artikel/...blijkt-slechte-combinatie
de directeur van Icesave Ijsland.....
Wat zei van Gaal ook alweer? Zijn jullie.....Gizz schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 00:11:
[...]
Maar om even mijn oma als voorbeeld te nemen:
Sparen doe je om iets achter de hand te hebben, de rente is dan van minder belang.
Ik heb geen aandelen, heb het waarschijnlijk minder breed als jouw tante en heb geen economie gestudeerd en ik had best die paar extra rentecentjes kunnen gebruiken om in de toekomst ook rond te komen. Juist om die reden, je hebt al niet zoveel, moet je uiterst voorzichtig zijn en moet je niet over een nacht ice gaan.
Lezen, lezen, kijken, zoeken, opletten, nuchter nadenken.
Die zaten toen zeker net bij de Mac.Zwerver schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 00:06:
Daarmee zou de gemiddelde Sjonnie en Anita toch ook al in het voorjaar opgevangen kunnen hebben dat Icesave niet save was....
[ Voor 21% gewijzigd door Guardian Angel op 10-10-2008 00:26 ]
ARME AOW’er