Omdat de javascriptwereld nog niet genoeg frontendframeworks kent, heb ik er ook maar eentje gebouwd (in TypeScript)
Mijn frameworkje heet
Vienna en is voor mij een manier om te ontdekken hoe frameworks zoals Angular en Vue onder water werken. Daarnaast vind ik het wel interessant om te zien welke uitdagingen de makers hadden en hoe ze die hebben opgelost.
Het mooie aan Vienna is dat het in theorie overal is in te pluggen. Als programmeur werk je jouw componenten gewoon typesafe in TypeScript uit. Vervolgens bakt het framework hier uiteindelijk webcomponents van die vervolgens als custom elements worden geregistreerd.
Wie Angular een beetje kent, zal vermoedelijk snel kunnen starten met Vienna. Dit is ook niet vreemd, want Angular ken ik redelijk, en dat framework zorgt dus voor enige conceptuele houvast. Niettemin heb ik de vrijheid genomen om gaandeweg wat zaken anders op te zetten. De conditional segments zijn hier een mooi voorbeeld van.
Momenteel werk ik op onregelmatige tijden aan Vienna. Het verbeteren van het frameworkje is voor mij een manier van ontspanning (naast mijn andere hobbies, natuurlijk). Perfect is het zeker niet en er zijn plekken in de source waar het nog erger ruikt dan het kluisje van een gemiddelde middelbare scholier. Maar zo is het leven: je probeert iets uit, je valt een keer, en dan probeer je het opnieuw.
Vienna bevindt zich dus, samenvattend, in alfa. Desondanks heb ik geprobeerd zo transparant mogelijk te werken, zodat anderen er eventueel ook iets aan hebben. De
documentatie is up-to-date (inclusief known issues), en ik heb daarnaast een
demo-app gemaakt om geïnteresseerden te laten zien hoe ze met Vienna uit de voeten kunnen.
Voordat ik met Vienna begon, las ik verschillende blogposts waarin programmeurs schreven dat er geen beter leerproces is dan zelf een framework in elkaar te zetten - en het vooral daarna nooit in productie te gebruiken. Ik denk dat ze gelijk hebben...

[Voor 6% gewijzigd door Ossebol op 19-07-2022 22:29]
"One day, someone showed me a glass of water that was half full. And he said: 'Is it half full or half empty?' So I drank the water. No more problem." - Alexander Jodorowsky