Sorry, maar als dat screenshot van de huidige versie is, dan zijn de knoppen niet uitgelijnd (zie drie knoppen in het midden). Na het zien van de extra screenshot begrijp ik waarom je dit hebt gedaan, maar het komt toch erg rommelig over.
En die extra kleur is niet omdat het kan, maar omdat je het dan duidelijker kan maken
Hoe ik het (om te beginnen) zou aanpakken:
• Bolletjes bij status, done, down, up, size en name weghalen. Waarom: omdat de bolletjes al worden gebruikt in de downloadkolom. Hergebruik maakt de betekenis hiervan nutteloos (net zoals het hergebruik van die charms bar hierboven ergens) omdat de elementen herkenbaar moeten zijn voor een specifiek ding.
• Bolletjes zou ik dan ook bijvoorbeeld een kleur meegeven. Groen voor klaar met downloaden, rood voor gestopt en verder snap je 'm vast wel. Liefst geen standaard felgroen en felrood, tenzij dat binnen het (nieuwere) ontwerp past.
• HOOFDLETTERS maken iets niet duidelijker. Dat Microsoft dit doet betekent niet dat het ook goed is. Het ziet er schreeuwend uit en omdat oa. alle karakters dezelfde hoogte (en bij sommige lettertypes ook breedte) hebben leest het minder makkelijk, vooral bij verschillende statussen.
• De toolbar bovenaan is een mix van functie en statistiek. Dit zou ik scheiden omdat het "voelt" alsof het in elkaar is gepropt, maar ook omdat je tijdens het zoeken van een functie geen statistieken hoeft te zien.
• "bewegende" toolbarknoppen na activatie. Geen goed design omdat je voor het switchen tussen knoppen steeds heen en weer moet bewegen en omdat je geen gebruik kan maken van het zgn muscle memory. De subknoppen tussen de hoofdknoppen kan je beter in een nieuwe rij plaatsen. Je kan het ook helemaal anders aanpakken door bijvoorbeeld de hoofdknoppen helemaal weg te halen en er iets anders voor in de plaats te zetten. Een combobox met de drie hoofdopties, of tabbladen, enz. Of misschien wel een cirkelvormig hoofdmenu als je extra hip en iets met (visueel) design wil doen.
• Die subknoppen zouden een ideale kandidaat zijn voor een ander kleurtje. Haal een mooi kleurschema van Kuler zodat je niet je hoofd hoeft te breken over kleurtheorie, gebruik een hoofdkleur (bv. het blauw wat je nu hebt) en gebruik de steunkleur om dingen extra duidelijk op te laten vallen. Dingen die bv. belangrijk zijn na het kiezen van een hoofdfunctie.
• Spatie tussen de aantallen en de KB's, MB's en GB's? Gewoon, omdat je het dan sneller kan lezen.
Maar goed, ik ben een interfaceneukert, dus let vooral niet op mij als je liever voor functionaliteit gaat
En zelf doe ik het ook nog heel vaak (te) fout, dus wat dat betreft...
Dat zit wel Schnorr.