• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
AW_Bos schreef op zondag 21 september 2014 @ 12:01:
Als je dus twee keer bij de NS achter elkaar incheckt raak je je borg kwijt. Dat is vrij bekend natuurlijk. Daarom blokkeren ze ook het inchecken even als je ingecheckt bent. (leuk als je incheckt bij het verkeerde poortje :X)

Maar waarom kunnen ze de eerdere incheck dan niet annuleren op hetzelfde station? Vanwege het doorgeven van een chipkaartje en het zwartrijden? of zit er een andere theorie achter?
Ik snap je situatie niet. Bedoel je een station met twee vervoerders? Bedoel je een station met een in-uitcheckpaal (waar je volgens mij gewoon uitcheckt als je je pasje er even later weer tegenaan houdt)? Of bedoel je een station met poortjes (en waar een scanner dus of in of uitcheckt)?

In geval 1) zou het inderdaad slimmer zijn als inchecken bij arriva uitchecken bij de NS betekende, maar dat zou lastig kunnen zijn omdat het twee losse administraties zijn. 2) lijkt me geen probleem en 3) is ook geen issue zogauw de poortjes dicht zijn. Wat er nu gebeurt als je 2x op hetzelfde station incheckt weet ik niet -- ik vermoed dat je een foutmelding krijgt.

Verwijderd

Om toch ook eens een wat positiever geluid te laten horen, moet ik even toegeven dat het reizen met "samenreiskorting" in de praktijk best meevalt. OK, je moet op de terugreis altijd even goed in gedachte houden dat je dat product weer op je kaart zet, maar verder werkt het bij mij tot nu toe prima. Er hoeft dan ook maar 10 euro op je kaart te staan (volgens mij zou het met 7 of 8 ook nog wel werken omdat je kaart een paar euro in de min zou kunnen, maar dat heb ik nog niet getest) om in te kunnen checken en als je daar de kosten van je reis vanaf haalt blijft er over het algemeen maar "een paar euro" op je kaart achter. Laaiend enthousiast ben ik er niet over, maar dit is voor mij nog wel acceptabel.

Voor de incidentele reis die ik dan alleen zou maken, kan ik een e-ticket aanschaffen. Dat zal dan 9 van de 10 keer een zakelijke reis zijn en dan kan ik voortaan zelfs het kopen van het kaartje nog in de tijd van de baas doen. :)

Nou nog dat hele saldo-gedoe eruit bij de NS en achteraf betalen of per reis betalen erin en dan begint het zowaar ergens op te lijken.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-11 16:46

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op zondag 21 september 2014 @ 16:29:
[...]
Er hoeft dan ook maar 10 euro op je kaart te staan (volgens mij zou het met 7 of 8 ook nog wel werken omdat je kaart een paar euro in de min zou kunnen, maar dat heb ik nog niet getest) om in te kunnen checken
6 Euro.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-11 08:47
Ik ben nieuw met de OV-chipkaart en heb zojuist een account aangemaakt om mijn reishistorie te bekijken i.v.m. declareren, maar nu staat er dat er geen transacties worden getoond voordat je een account aangemaakt hebt. Is er toch een manier om de reishistorie te verkrijgen door de klantenservice te bellen o.i.d.? Ik vraag het eerst hier, misschien dat iemand het weet of hier ervaring mee heeft, alvorens ik dadelijk weer een uur aan die dure telefoon hang.

Verhaal is dat ik met ARRIVA heb gereisd, maar die hebben geen "Mijn ARRIVA" zoals de NS, dus ik kan niks zien. Ik heb wel saldo opgeladen bij een NS-automaat, maar bij "Mijn NS" zie ik alleen het opladen, niet de in- en uit checks. Logisch, want het is ARRIVA en geen NS.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Waar heb je een account aangemaakt? Bij NS of http://ov-chipkaart.nl/ ? Bij http://ov-chipkaart.nl/ worden namelijk alle transacties vermeld, helaas nog steeds met een behoorlijke vertraging.

[ Voor 48% gewijzigd door Raven op 23-09-2014 16:49 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Ik heb tijdje geleden bij de NS bali een uitdraai gevraagd van de gemaakte reizen. Tot 10 reizen terug staat op de chip namelijk. Misschien is dit een oplossing?

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• chim0
Raven schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 15:57:
Waar heb je een account aangemaakt? Bij NS of http://ov-chipkaart.nl/ ?
Bij allebei, maar ik ben zojuist bij een automaat geweest om op te laden en op de automaat zie ik ook historie van ARRIVA, dus zowel van NS als ARRIVA, ook het in- en uitchecken. Maar als ik inlog via Mijn NS niet. Dat is toch raar?
Bij http://ov-chipkaart.nl/ worden namelijk alle transacties vermeld, helaas nog steeds met een behoorlijke vertraging.
Klopt, maar zie dit:
Wanneer zijn transacties zichtbaar?

De dag nadat u zich heeft aangemeld voor OV reishistorie, worden transacties getoond. U ziet dus geen transacties van reizen die u gemaakt heeft voordat u het overzicht heeft aangevraagd.

Tip: stel ook uw privacyinstelling in zodat u haltes, stations en productnamen ziet bij uw transacties.
Ik heb hem vandaag aangemaakt, dus dan zou ik morgen iets moeten zien? Maar daarna staat er "U ziet dus geen transacties van reizen die u gemaakt heeft voordat u het overzicht heeft aangevraagd". Dus dan zou ik weer niets moeten zien, want ik heb vorige week gereisd en vandaag een account aangemaakt. Klinkt voor mij een beetje tegenstrijdig of zie ik het verkeerd?
jelmervos schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 16:49:
Ik heb tijdje geleden bij de NS bali een uitdraai gevraagd van de gemaakte reizen. Tot 10 reizen terug staat op de chip namelijk. Misschien is dit een oplossing?
Klopt, maar dan moet je elke keer naar die balie terwijl er gewoon een optie is in Mijn NS om een PDF overzichtje uit te printen.

Maar ik snap dus niet waarom ik op een automaat zowel NS als ARRIVA historie zie, maar via de website alleen NS en dan alleen of je opgeladen hebt of niet. Via een automaat kan ik geen overzicht printen.

[ Voor 23% gewijzigd door chim0 op 23-09-2014 19:16 ]

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:32
Als je vandaag gereisd hebt dan kun je morgen zien dat je vandaag gereisd hebt omdat je je vandaag hebt aangemeld. Je ziet dus niet wat je vorige week hebt gedaan want toen was je nog niet aangemeld.

• chim0
Ronald8 schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 19:37:
Als je vandaag gereisd hebt dan kun je morgen zien dat je vandaag gereisd hebt omdat je je vandaag hebt aangemeld. Je ziet dus niet wat je vorige week hebt gedaan want toen was je nog niet aangemeld.
Ja, dat begrijp ik er ook uit, maar is toch raar dat ik op een automaat wel alles zie, van zowel NS als ARRIVA, maar op de website van NS niet?

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:05
chim0 schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 20:28:
[...]

Ja, dat begrijp ik er ook uit, maar is toch raar dat ik op een automaat wel alles zie, van zowel NS als ARRIVA, maar op de website van NS niet?
Dat komt denk ik omdat de info op de automaat uit je kaart zelf komt, en de info op de website komt uit de database van NS. Logischerwijs heeft NS in haar database alleen gegevens over jouw reizen met NS.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• chim0
Maardiweb schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 22:09:
[...]

Dat komt denk ik omdat de info op de automaat uit je kaart zelf komt, en de info op de website komt uit de database van NS. Logischerwijs heeft NS in haar database alleen gegevens over jouw reizen met NS.
Dat klinkt inderdaad logisch, echter lezen de NS automaten blijkbaar ook ARRIVA informatie. En dan vind ik het jammer dat je dat niet terugziet op je NS account. Eigenlijk zou de informatie uit de automaat/kaart gekoppeld moeten worden aan je NS account.

Maar goed, misschien kan ik een foto maken met mijn telefoon van de automaat. Of inderdaad een uitdraai opvragen. Het is ook alleen maar om te declareren, dus het zal niet vaak voorkomen.

Dit kreeg ik als reactie van ARRIVA:
U kunt op www.ov-chipkaart.nl/mijnovchipkaart/ een account registreren. Daarna kunt u een transactieoverzicht aanmaken van alle reizen en kosten die u met uw OV-chipkaart gemaakt heeft.

Echter, het overzicht laat alleen reizen zien vanaf het moment van registreren van een account. Wij kunnen voor u een overzicht maken voor de periode vanaf maart 2012. Graag ontvangen we daarvoor van u, uw OV-chipkaartnummer en de specifieke periode waarover u het overzicht wenst te ontvangen.
Dus ik wacht het wel af en anders vraag ik het alsnog aan de balie. Maar goed, genoeg hierover. Terug on-topic!

[ Voor 29% gewijzigd door chim0 op 24-09-2014 09:48 ]

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-11 14:37
Dat klinkt inderdaad logisch, echter lezen de NS automaten blijkbaar ook ARRIVA informatie. En dan vind ik het jammer dat je dat niet terugziet op je NS account. Eigenlijk zou de informatie uit de automaat/kaart gekoppeld moeten worden aan je NS account.
Die automaten zijn dan wel NS automaten, maar dat heeft meer een praktische reden, anders moet elke vervoerder naast eigen paaltjes ook nog eigen automaten neerzetten. Ze zijn dus opengesteld voor algemeen OVchipkaartgebruik.

NS heeft naar mijn idee niets te maken met reizen die jij maakt met andere vervoerders. Dus er is geen enkele reden die informatie wel in de database van NS op te nemen. Die zouden ze wel graag willen hebben, denk ik.

(Net zo als ze bij Jumbo wel mijn AHBonuskaart-aankoophistorie zouden willen weten)

• chim0
noppus schreef op woensdag 24 september 2014 @ 10:24:
[...]

Die automaten zijn dan wel NS automaten, maar dat heeft meer een praktische reden, anders moet elke vervoerder naast eigen paaltjes ook nog eigen automaten neerzetten. Ze zijn dus opengesteld voor algemeen OVchipkaartgebruik.

NS heeft naar mijn idee niets te maken met reizen die jij maakt met andere vervoerders. Dus er is geen enkele reden die informatie wel in de database van NS op te nemen. Die zouden ze wel graag willen hebben, denk ik.

(Net zo als ze bij Jumbo wel mijn AHBonuskaart-aankoophistorie zouden willen weten)
Dat snap ik nu, die automaat laat alleen zien wat op je kaart staat, ook van andere vervoerders. De automaat had bij wijze van spreken ook Pietje's automaat kunnen heten.

Maar vandaag weer gereisd en als ik nu kijk bij Mijn OV-chipkaart, zie ik alleen het opgeladen bedrag wat ik gisteren erop heb gezet. Niet de in- en uitchecks en die heb ik nou juist net nodig. De in- en uitchecks zie ik alleen bij de automaat. Maar goed, ik heb een uitdraai opgevraagd bij ARRIVA.

Maar dat is toch raar? Die in- en uitchecks zijn nou precies waardevol voor bijvoorbeeld declareren, want die laten de daadwerkelijke kosten zien. De oplaadbedrag zijn alleen maar voorschotten (4, 10 en 20 euro). Daar heb ik niks aan.

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:38
chim0 schreef op woensdag 24 september 2014 @ 19:09:
[...]

Maar vandaag weer gereisd en als ik nu kijk bij Mijn OV-chipkaart, zie ik alleen het opgeladen bedrag wat ik gisteren erop heb gezet. Niet de in- en uitchecks en die heb ik nou juist net nodig. De in- en uitchecks zie ik alleen bij de automaat. Maar goed, ik heb een uitdraai opgevraagd bij ARRIVA.
De in- en uitchecks worden pas doorgegeven aan TLS (Trans Link Systems) als het voertuig aan het einde van de dienst bij de garage wordt uitgelezen. En afhankelijk van hoe lang dat duurt kan het bijvoorbeeld zijn dat alle transacties van vandaag (alle in/uitchecks van alle OVchipkaarten)om 02.00 worden uitgelezen, dan moet dat weer verwerkt worden bij TLS en dan wordt dat voor jou pas zichtbaar op de site. Daar kan dus wel een werkdagje in gaan zitten helaas.
Maar dat is toch raar? Die in- en uitchecks zijn nou precies waardevol voor bijvoorbeeld declareren, want die laten de daadwerkelijke kosten zien.
Bij de AH weten ze toch ook niet wat je bij de concurrent geshopt hebt? En terecht zelfs.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

chim0 schreef op woensdag 24 september 2014 @ 19:09:
[...]

Dat snap ik nu, die automaat laat alleen zien wat op je kaart staat, ook van andere vervoerders. De automaat had bij wijze van spreken ook Pietje's automaat kunnen heten.

Maar dat is toch raar? Die in- en uitchecks zijn nou precies waardevol voor bijvoorbeeld declareren, want die laten de daadwerkelijke kosten zien. De oplaadbedrag zijn alleen maar voorschotten (4, 10 en 20 euro). Daar heb ik niks aan.
Afhankelijk van de vervoerder kan het meerdere dagen duren voor je ook maar iets van de transacties ziet...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• O88088
Die ov chipkaart is trouwens wel ideaal om geld terug te vragen als je vertraging hebt gehad. Geen gezeur met kaartjes (als je toen überhaupt al geld terug kon vragen?) maar gewoon online regelen.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kaartjes moest je toen met de o zo geweldige post opsturen, maar waren wel een aantal voorwaarden dacht ik.

Oscar Wilde

• chim0
Tha_T schreef op woensdag 24 september 2014 @ 20:09:
[...]

De in- en uitchecks worden pas doorgegeven aan TLS (Trans Link Systems) als het voertuig aan het einde van de dienst bij de garage wordt uitgelezen. En afhankelijk van hoe lang dat duurt kan het bijvoorbeeld zijn dat alle transacties van vandaag (alle in/uitchecks van alle OVchipkaarten)om 02.00 worden uitgelezen, dan moet dat weer verwerkt worden bij TLS en dan wordt dat voor jou pas zichtbaar op de site. Daar kan dus wel een werkdagje in gaan zitten helaas.
Raven schreef op woensdag 24 september 2014 @ 21:13:
[...]
Afhankelijk van de vervoerder kan het meerdere dagen duren voor je ook maar iets van de transacties ziet...
Dan wacht ik gewoon geduldig af.
[...]

Bij de AH weten ze toch ook niet wat je bij de concurrent geshopt hebt? En terecht zelfs.
Bij de automaat van NS zie ik gewoon de in- en uitchecks van ARRIVA, maar ik heb nu begrepen dat zo'n automaat eigenlijk universeel is, want hij leest gewoon je kaart uit. Er staat alleen "NS automaat" op.

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Kan iemand mij helpen met het interpreteren van de volgende uitdraai van ov-chipkaart.nl:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dd7uVfI.jpg

Dit is wat ik er uit op kan maken, met geneste checkins (want zonder nesten klopt er helemaal niets meer van)
  • Check-in GVB 13:05 (Science Park)
  • Check-uit GVB 13:18 (Amstelstation)
  • Check-in GVB 13:25 (Amstelstation; had bij NS gemoeten)
    • Check-in NS 13:52 (Utrecht CS)
      • Check-in Qbuzz 13:55 (Utrecht CS busstation)
      • Check-uit Qbuzz 13:55 (24 Oktoberplein)
      • Check-in Qbuzz 24 Oktoberplein mist??
      • Check-uit Qbuzz 17:52 (Utrecht CS busstation)
    • Check-out NS 17:56 (Utrecht CS)
    • Check-in NS mist??
    • Check-out NS 18:40 (Leiden CS)
  • Automatische check-out GVB mist?
De daadwerkelijke reis was:
  • GVB Science Park - Amstel
  • NS Amstel - Utrecht CS
  • Qbuzz Utrecht CS - 24 Oktoberplein
  • Qbuzz 24 Oktoberplein - Utrecht CS
  • NS Utrecht CS - Leiden CS
Hoeveel is er nu daadwerkelijk afgeschreven, en bij wie moet nu wat teruggevraagd worden? En sinds wanneer kan dit geneste/parallele inchecken bij bus en trein (en waar is dat goed voor...?)

Ik kom zelf op:
  • 4 euro terug van GVB
  • 2x 10 euro terug van NS, minus Amstel-Utrecht (€3.80) en Utrecht-Leiden (€9)
en Qbuzz komt dan 4 euro tekort?

[ Voor 7% gewijzigd door ValHallASW op 25-09-2014 15:19 ]

Verwijderd

Het is inderdaad een beetje een warboel. En in en uitchecken gaat dus niet helemaal goed.

Dus je hebt eerst vanaf Sciencepark naar Amstel gereisd.
- Check-in Science
- Check-out Amstel

En nu gaat het fout.
- Check-in bij GVB terwijl je bij NS zou moeten inchecken. Hierdoor -4,00
- Check-in bij NS op Utrecht centraal. Doordat je niet was ingecheckt op Amstel ckeck je hier in: volgende keer telkens kijken wat het paaltje zegt, je had dan weer na +/- 1 minuut weer uit kunnen checken.

Nu weer een goed momentje
- Check-in Q-buzz Utrecht centraal
- Check-out Q-buzz Oktoberplein

-Check-out Q-buzz Utrecht centraal. Dit komt omdat je volgens het bericht op meiplein in utrecht was ingecheckt (Helaas staat geen Check-in geregistreerd). Indien je dit had gereisd geen probleem, ook wanneer je op oktoberplein was ingecheckt, je bent mogelijk een cent goedkoper uit.

- Check-out NS Utrecht. Dit gebeurde omdat je in de middag was ingecheckt op Utrecht centraal, Omdat je een onbepaalde afstand zou kunnen hebben afgelegd in die 4 uur dat je was ingecheckt wordt het gehele bedrag verrekend -(10-reisprijs (ochtendreis)) Dit kun je terugkrijgen min de reisprijs.

Check-out NS Leiden. En nu weer iets bijzonders: geen check-in maar weer een check-out bij NS Leiden (10-reisprijs(avondreis)). Was het misschien een paal/poortje waar alleen uitchecken bij stond. Dit kan wel wat verklaren. Ook dat er bij Check-in geen locatie staat.

Dus even kort waar je wat moet terugvragen.
GVB volle €4,00
NS €10,00 - €3,80 = €6,20
NS €10,00 - €9,00 = €1,00

Dus totaal €11,20
En als advies aan jouw en alle anderen zou ik zeggen dat je altijd naar het beeldschermpje moet kijken wat er gebeurd (inchecken en uitchecken en het bedrag checken of dit correct is. Dit kan een gedoe schelen. Indien je goed had gekeken zou het meeste niet gebeurd zijn.

Veel succes met je volgende reizen

Edit: De bedrijven waarbij je incheckt zijn in feite onafhankelijk van elkaar. Ook bewaren zijn de gegevens niet in dezelfde database. Dit betekent dat het ene vervoersbedrijf niet weet dat je bij een ander bent ingecheckt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2014 15:48 ]

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
ValHallASW schreef op donderdag 25 september 2014 @ 14:50:
En sinds wanneer kan dit geneste/parallele inchecken bij bus en trein (en waar is dat goed voor...?)
Sinds een flinke poos al, maar er lijkt officieel vrij weinig over bekend. Het is meer iets "dat gewoon gebeurd" dan dat het echt expliciet zo ontworpen is.

Vraag me trouwens af of een "omarmde" check-in ook mogelijk is, denk het wel, dus:

* Check in NS
* Check in GVB
* Check out NS
* Check out GVB

Wat dacht ik niet kan, maar misschien dat het in de praktijk dan opeens ook weer gewoon kan is genest inchecken bij 2 trein maatschappijen, dus:

* Check in NS
* Check in Arrivia
* Check out Arrivia
* Check out NS

?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• Maardiweb
Die geneste checkins zijn wel heel nuttig voor overstappen naar een andere vervoerder. Dan kan je, bij verkeerde volgorde, nog steeds uitchecken bij je eerste vervoerder. Anders krijg je in de situaties die flowerp beschrijft steeds een 'boete' voor niet uitchecken:

- Check in NS
- Check in GVB (= automatische check out NS = vergeten uit te checken = 20 euro)
- Check in NS (= automatische check out GVB = vergeten uit te checken = 4 euro)

en vervolgens in de metro stappen en bij GVB inchecken ipv uitchecken is wéér 20 euro 8)7

• chim0
chim0 schreef op woensdag 24 september 2014 @ 23:23:
[...]

Dan wacht ik gewoon geduldig af.
Geduld is een schone zaak! Nu staan de in- en uitchecks er wel op, op Mijn OV-chipkaart.

Volgende keer dus iets meer geduld hebben! :$

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Papieren treinkaartje hoeft niet terug te keren
Het papieren treinkaartje hoeft niet terug te komen. De Nederlandse Spoorwegen (NS) moeten op verzoek wel laten zien welke reis de reiziger op zijn OV-chipkaart heeft staan.

Dat bepaalt het College van Beroep voor het Bedrijfsleven, de hoogste rechter in Nederland in dit soort zaken, in de zaak van ICT-deskundige Mendel Mobach. Hij vroeg het papieren treinkaartje te behouden, omdat de OV-chipkaart niet voldoet aan Europese regelgeving.

Reizigers moeten volgens die regels hun reisrecht kunnen controleren, en dus kunnen zien of ze wel goed zijn ingecheckt.

Mobach krijgt in de uitspraak gelijk van de rechter. Voor een gedeelte wordt aan de verplichting voldaan doordat de incheckzuil gedurende een kort moment het reisrecht toont. Volgens de rechter is dat weinig, maar is het ook mogelijk om het reisrecht te controleren bij de OV-chipkaartscanner van de conducteur.

Die mogelijkheid is niet vastgelegd en daarmee voldoet de NS niet aan de Europese regels. Het bedrijf heeft echter toegezegd dat eventueel aan conducteurs op te gaan dragen, dus ziet de rechter daarin een oplossing. Volgens de rechter heeft de reiziger het recht om met de conducteur mee te kijken.

Daarnaast moet de NS bij het loket de mogelijkheid laten bestaan om na een reis een gratis uitdraai van de informatie op de kaart te laten maken.

Gemengde gevoelens
Mobach is wel blij dat hij heeft gewonnen, maar kijkt met gemengde gevoelens terug op de zaak. "Ik vind het jammer dat de rechter genoegen neemt met een bericht dat gedurende een halve seconde op een schermpje verschijnt. Dan stap je wel makkelijk over je bewijsrecht heen", zegt hij tegenover NU.nl. "Ik overweeg nu een klachtenprocedure bij de Europese Commissie te starten."

De zaak kwam aan het rollen toen Mobach, een ICT'er met veel kennis van het openbaar vervoer, een klacht indiende bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. De toezichthouder zag geen reden om de zaak te onderzoeken. Met de uitspraak van de rechter is de Inspectie daarin in het ongelijk gesteld.

Dit bericht wordt nog aangevuld.

Oscar Wilde

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-11 17:15
"Geachte conducteur, ik weet niet of ik ben ingecheckt, wilt u voor mij kijken?" "Ja hoor... Hmm, ok, € 35,- plus ritprijs aub..."

Kun je het ook controleren bij de 'kaartjesautomaat'?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bij mijn weten niet, maar wat heeft dat voor nut als je eerst uit moet checken door de poortjes voor je bij een "kaartjesautomaat" kan komen?

Oscar Wilde

• Paul
Poortjes? Nog nooit gezien...

Maar zo te zien is dat een non-issue, je zit binnen de poortjes -> je bent ingecheckt?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat betekend niet dat je bij de juiste vervoerder, of met korting(?), bent ingecheckt :P

[ Voor 12% gewijzigd door Raven op 29-09-2014 11:13 ]

Oscar Wilde

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-11 17:07
Ze mogen ook wel eens duidelijker gaan aangeven als er bussen rijden in plaats van treinen.
Dat je NIET moet uitchecken op het station waar je de bus in moet.
Gisteren weer zoveel mensen daarover horen twijfelen en dan uiteindelijk toch maar doen want je stapt een bus in.

Hierdoor betaal je daarna nog eens het instaptarief als je na de bus weer verder met de trein moet.

• Freee!!

Freee!!

Joostje123 schreef op maandag 29 september 2014 @ 11:23:
Ze mogen ook wel eens duidelijker gaan aangeven als er bussen rijden in plaats van treinen.
Dat je NIET moet uitchecken op het station waar je de bus in moet.
Gisteren weer zoveel mensen daarover horen twijfelen en dan uiteindelijk toch maar doen want je stapt een bus in.

Hierdoor betaal je daarna nog eens het instaptarief als je na de bus weer verder met de trein moet.
Maar meestal check je in die NS-bussen niet in, dus dat stuk reis je dan gratis.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Joostje123
Freee!! schreef op maandag 29 september 2014 @ 12:32:
[...]

Maar meestal check je in die NS-bussen niet in, dus dat stuk reis je dan gratis.
Maar als je kaartje Utrecht - Groningen koopt ben je 23,90 kwijt.

En voor Utrecht - Zwolle 14,70
En voor Meppel - Groningen 13,30
Dus 28 euro totaal.

• Maardiweb
Raven schreef op maandag 29 september 2014 @ 11:00:
Bij mijn weten niet, maar wat heeft dat voor nut als je eerst uit moet checken door de poortjes voor je bij een "kaartjesautomaat" kan komen?
Je kan op een kaartjesautomaat wel degelijk zien of je bent ingechecked of niet.
Freee!! schreef op maandag 29 september 2014 @ 12:32:
[...]

Dit klopt niet. Het is juist niet de bedoeling dat men uitcheckt als je met de bus verder moet! Meestal staat er ook bij de bus een mobiele in- en uitcheckpaal zodat mensen alsnog kunnen inchecken. Als het goed is wordt er dan ook niet opnieuw instaptarief gerekend.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, ok.

Hoe zit het eigenlijk met die nieuwe gewone kaartjes met chip erin, moet je met die ook onderweg uit en inchecken als je van vervoerder verandert?

Oscar Wilde

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:17
Raven schreef op maandag 29 september 2014 @ 17:09:
Hmm, ok.

Hoe zit het eigenlijk met die nieuwe gewone kaartjes met chip erin, moet je met die ook onderweg uit en inchecken als je van vervoerder verandert?
Ja, en daar heb je meteen het belachelijke van die hele gewone kaartjes te pakken, want het slaat werkelijk nergens op.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ff crossposten:
Op treinstation kun je naar de dokter
Op veel stations kun je tegenwoordig meer dan wachten op de trein. Er zijn winkels om boodschappen te doen, een boek aan te schaffen of een broodje te kopen.

Op het Centraal Station in Den Haag is het sinds vandaag ook mogelijk om langs te gaan bij een dokter. CareToGo heet de 'stationsdokterspost', waar reizigers worden geholpen die met "eenvoudige medische kwesties" zitten.

Garanderen
Ook kunnen patiënten urine en bloed laten onderzoeken (cholesterol, glucose, hiv en andere seksueel overdraagbare aandoeningen). Bezoekers van deze 'inloopkliniek' moeten er wel rekening mee houden dat ze de behandeling zelf moeten betalen, want consulten worden waarschijnlijk niet vergoed door de zorgverzekeraars.

Een kort consult kost 27,25 euro, een langer consult het dubbele. "We kunnen inderdaad niet garanderen dat de zorg wordt vergoed", zegt Henk Goldschmidt, één van de initiatiefnemers.

Anoniem
"We werken met tarieven die zijn vastgesteld door de Nederlandse Zorg Autoriteit. Patiënten kunnen de rekening indienen, misschien dat de verzekeraar over de brug komt."

Het grote verschil met reguliere huisartsen is dat patiënten hier zonder afspraak langs kunnen. CareToGo wil "laagdrempelig werken" en mikt op een klantengroep die relatief anoniem geholpen wil worden. Goldschmidt: "Hier wacht de patiënt niet op de arts, maar de arts op de patiënt".

Zorgvuldig
Bij CareToGo is nauwelijks sprake van persoonlijke band tussen arts en patiënt. "Iedereen is welkom", zegt huisarts Marleen Kooijman: "Ik ben benieuwd wie er langskomen. Ik verwacht patiënten met verdachte plekjes op de huid, problemen met het bewegingsapparaat en misschien ook wel klachten die nog ernstiger zijn."

Patiënten kunnen alle medische kwesties ter sprake brengen. "Je wordt hier snel geholpen, maar de de hulp is zeker geen quick fix. Er wordt bij ons net zo zorgvuldig gewerkt als andere artsen doen. Wij zijn een aanvulling op de bestaande zorg. Of daar behoefte aan is, moet blijken. Dat wordt spannend."
Zouden de ongevallen met de ov-chipkaartpoortjes daar mee te maken hebben? :+

Oscar Wilde

• flowerp
Ik kan me wel vinden in de zaak. Ben op zich een voorstander van de OV chipkaart, maar het niet eenduidig kunnen controleren is een gemis.

In plaats van te gaan vragen om lamme papieren kaartjes zou ik liever zien dat er meer structureel controle punten komen. Helemaal top zou het zijn als er miniatuur scanner komt (formaat hoesje voor pas) met 1 functie; check voor check-in.

Daar zit meteen wel een lastig issue, omdat voor zover ik begrepen heb de status [checked-in=true] niet eenduidig op de kaart staat. Indien dat idd zo is moet hier dus een (software matige) standaard voor komen zodat zo'n miniatuur scanner kan zeggen: "Ingechecked bij [vervoerder]".

Vervolgens zouden er ook stelselmatig controle readers moeten komen. 1'tje in elke trein, liefst wat meer nog verdeeld over de trein. Zelfde voor bus.

Het aller belangrijkste is echter (en dit lijkt het grootste knelpunt te zijn) dat de controle readers het ook daadwerkelijk doen. De controle readers van de GVB bijvoorbeeld zijn geen controle readers maar een soort gekke kunstwerken; ze doen het daadwerkelijk nooit. Ik kan me herinneren dat ze het jaren geleden af en toe eens deden, maar opeens ging er een rood lampje branden een paar jaar geleden en dat rode lampje is nooit meer uitgegaan voor zover ik weet.

In bussen eigenlijk hetzelfde. De automaten voor beperkte selfservice en controle (beetje gek in de bus, maar okay) doen het eigenlijk ook nooit.

Dit kan waarschijnlijk het best contractueel of misschien zelfs wel wettelijk afgedwongen worden; controle readers MOETEN operationeel zijn, en bij niet functioneren volgt er dan per locatie / voertuig een boete van XXX duizend.

Moet je dan eens zien wat voor geweldige uptime die readers opeens hebben! 8)

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• flowerp
Joostje123 schreef op maandag 29 september 2014 @ 11:23:
Aan de andere kant, als je niet verder moet reis je flink goedkoper of gratis. In vervangende bussen wordt er NOOIT gecontroleerd.

Een omleiding met de trein die (gedeeltelijk) via een andere maatschappij loopt is trouwens ook best verwarrend. Moet je daar wel of niet uitchecken? Doe je het NIET dan zit je met je een ongeldig vervoersbewijs in de trein van die andere vervoerder. Doe je het WEL dan kunnen de kosten enorm veel hoger zijn.

• Paul
flowerp schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 21:03:
Aan de andere kant, als je niet verder moet reis je flink goedkoper of gratis. In vervangende bussen wordt er NOOIT gecontroleerd.
Ligt er een beetje aan, als het ad-hoc bussen zijn misschien niet, maar toen Tilburg <> Den Bosch er een tijd lang uit lag stond er een paal + NS-medewerker bij de ingang van de bus...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Jasperlamers
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-07 14:36

Jasperlamers

Carpe Diem!

Vandaag mijn studenten reis product opgehaald so far so good ...

. MacBook Pro 13"  iPad (2017)  iPhone XS  AirPods

Verwijderd

Jasperlamers schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 19:31:
Vandaag mijn studenten reis product opgehaald so far so good ...
Die van mij ook al een paar maanden in gebruik. :) werkt perfect tot nu toe. Vrienden van me hebben problemen gehad met de 40% korting in het weekend, maar ook dat werkt perfect bij mij sinds ik hem heb. :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Gewond door toegangspoortjes NS
Dit jaar hebben zeker 25 mensen zich bezeerd in toegangspoortjes op stations. Dat antwoordt staatssecretaris Mansveld op vragen van de PvdA.

Volgens Mansveld hebben die mensen zich bij de klantenservice van NS gemeld om aan te geven dat ze "geblesseerd" waren geraakt door een sluitend poortje.

Beperkt probleem
Het is volgens haar een beperkt probleem. In totaal ging er 260 miljoen keer iemand door zo'n poortje. Bij 1 op de ruim 10 miljoen passages ging het dus mis.

De poortjes sluiten acht seconden nadat iemand een OV-chipkaart heeft aangeboden. Volgens NS is het een kwestie van wennen en zal het aantal incidenten afnemen.

Noodknop
De staatssecretaris schrijft dat de poortjes aan alle veiligheidseisen voldoen. Speciale voorzieningen zorgen ervoor dat mensen niet bekneld kunnen raken. Bij calamiteiten zijn de poortjes met een noodknop te openen.

Oscar Wilde

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Dat valt volgens mij gewoon onder de kop 'natuurlijke selectie'. Een soort snelle IQ test.

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

• O88088
8 seconden nadat iemand z'n pas heeft aangeboden gaan die poortjes pas dicht, dus op een druk station staan die dingen alsnog altijd open :+

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nu krijgt de NS last van een rechtenstudente: Studente uit Enschede gewond door klap van toegangspoortje NS
Een 23-jarige Enschedese rechtenstudente klaagt de Nederlandse Spoorwegen aan. De vrouw liep vorige week hoofdletsel op toen zij één van de OV-chipkaart-toegangspoortjes op het station in Enschede passeerde.

Nog voor zij door de poortjes was, klapten deze dicht en kwamen met kracht tegen het gezicht van de vrouw. Die moest zich onder doktersbehandeling laten stellen.

Klachten over hoofdpijn en duizeligheid
De vrouw klaagde over hoofdpijn, duizeligheid en zere nek. De Enschedese wil dat de NS de veiligheidsaspecten van de poortjes nog eens doorneemt. Volgens NS is het een kwestie van wennen en zal het aantal incidenten afnemen.
Tientallen incidenten met poortjes op NS stations, ongeluk in Enschede niet uniek
Het ongeluk met een toegangspoortje op het station in Enschede waarbij een treinreiziger gewond raakte is niet uniek. Dit jaar hebben zeker al 25 mensen zich bezeerd in toegangspoortjes op stations. Dat antwoordt staatssecretaris Mansveld op vragen van de PvdA.

Volgens Mansveld hebben tientallen mensen zich bij de klantenservice van NS gemeld om aan te geven dat ze 'geblesseerd' waren geraakt door een te vroeg sluitend poortje. Het is volgens haar overigens een beperkt probleem. Tot nog toe is er 260 miljoen keer iemand door zo'n poortje gegaan. Bij 1 op de ruim 10 miljoen passages ging het dus mis.

Kwestie van wennen
De poortjes sluiten acht seconden nadat iemand een OV-chipkaart heeft aangeboden. Volgens NS is het een kwestie van wennen en zal het aantal incidenten afnemen. De staatssecretaris schrijft dat de poortjes aan alle veiligheidseisen voldoen. Speciale voorzieningen zorgen ervoor dat mensen niet bekneld kunnen raken. Bij calamiteiten zijn de poortjes met een noodknop te openen.

Oscar Wilde

• Freee!!

Freee!!

Beknellingen zijn niet het probleem, dat metaal dat (veel te snel) recht in je gezicht klapt wel.

• Paul
Als ze andersom open zouden gaan zou het al veel schelen, en niet zo hoog dat ze bij de meeste volwassenen een bezoekje tandarts introduceren ook. Maar ja, dan duw je zwartrijders naar binnen ipv dat je ze naar buiten stampt, kunnen we niet hebben :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:47
Zere nek, lol. Stagiaire van Bram geweest?
Ronald8 schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 13:12:
8 seconden nadat iemand z'n pas heeft aangeboden gaan die poortjes pas dicht, dus op een druk station staan die dingen alsnog altijd open :+
Die tijd telt zolang niemand in de sensor stapt.
Zodra je dus al naar voor loopt, telt die 8 sec niet meer.
Is vooral voor de mensen die alles neerzetten (koffie etc) en dan alles weer oppakken om dan pas door te lopen.

Hey het poortje sluit te snel!
Joh...

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:33
mystic schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 08:50:
Dat valt volgens mij gewoon onder de kop 'natuurlijke selectie'. Een soort snelle IQ test.
Nee hoor, al meer dan eens zien gebeuren dat die poortjes opeens dichtgaan, ook al zouden ze gezien het reizigersaanbod eigenlijk permanent open moeten staanop dat moment....

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• NeutraleTeun
Ik heb dat nog nooit gezien.
Tenzij iemand het poortje verkeerd gebruikt. Zoals bv een tegenligger die dan foutief tegen het verkeer in een andermans poortje gebruikt.

• Freee!!

Freee!!

NeutraleTeun schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 19:50:
Ik heb dat nog nooit gezien.
Tenzij iemand het poortje verkeerd gebruikt. Zoals bv een tegenligger die dan foutief tegen het verkeer in een andermans poortje gebruikt.
Het is me één keer gebeurt dat zo'n poortje toch echt te snel dicht klapte. Gelukkig zag ik het aankomen (en ben ik vrij groot en stevig) dus ben ik er -bewust- vol op geklapt waardoor de deurtjes weer openvlogen. Gaf best een mooie knal. Het is me ook een paar keer gebeurt dat één van de twee deurtjes weigerde. Als je dat niet op tijd door hebt, heb je een behoorlijke blauwe plek op je schouder. Na de eerste keer had ik het gelukkig wel op tijd door, dus die knalden ook open (ik pas er niet goed door als maar één deurtje open staat).

• NeutraleTeun
Het zal vast aan mij liggen, dat ik vrij simpel ben met bepaalde zaken.
Maar als een deur niet open is, ga ik er niet doorheen.

Als mijn voordeur dicht zit, ga ik niet proberen om er doorheen te lopen.

Als ik uitcheck bij een poortje, wacht en kijk ik eerst totdat/of het poortje wel opengaat.
Iets wat ik bijna nooit bij anderen zie. Die lopen blindelings door, denkende dat het wel goed is (ook al hebben ze soms niet uitgecheckt) en dan kom je inderdaad in de problemen.*

Dit is toch niet moeilijk?
En dan nu niet gaan zeggen dat TLS (of wie dan ook) een foolproof systeem moet neerzetten.
Gaat er gewoon om: kijk waar je loopt en als iets niet open is/gaat... probeer er dan ook niet gewoon zomaar doorheen te lopen.

*
Zelfde als iemand anders snel gebruikt maakt van jouw poortje. Dan moet je ook oppassen, want dat poortje gaat weer dicht.

Er zijn een aantal scenario's waar de poortjes "gek" doen.

Als je een tegenligger krijgt (of voorkruiper). In die 1e instantie zal het poortje vrij direct dichtslaan, in het laatste zal het poortje ook sluiten na de persoon (dus voor jouw ogen).
Als je al te ver in het poortje staat (met fiets bv.)(gaat erom wanneer/op welk punt je de sensoren onderbreekt), dan heb je ook kans dat a) de poortjes niet open gaan of b) kort opengaan en dan weer dichtslaan.
Let je niet op, heb je inderdaad een probleem (ergo: is de deur niet open, loop dan niet).
Oplossing voor dat laatste is gewoon uit het poortje stappen, het systeem de tijd geven om zich even te resetten (ga niet weer opnieuw inchecken, want dat werkt toch niet!) en dan zal het poortje weer opnieuw opengaan.

Is hetzelfde als een winkel met automatische schuifdeuren gaan aanklagen als je daar tegenaan loopt.
Ja maar de deuren gingen dicht toen ik wou lopen!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Het gaat om een open deur die dicht slaat juist als je er doorheen loopt. Die poortjes klappen rustig dicht terwijl jij en je voorganger gewoon hebben betaald. Wellicht de achterganger niet, maar dat is niet echt in de hand te houden. En dan moet je maar geluk hebben dat je het opvangt met armen/schouders en niet met je gezicht. Het is ook niet bepaald vergelijkbaar met schuifdeuren, omdat die van de zijkant komen. Deze poortjes hebben metalen buizen die vol in het gezicht kunnen komen.

Daarnaast ken ik geen enkel ander land waar ze zulke onvriendelijke metalen poortjes hebben waar zwarrijders alsnog makkelijk doorheen/overheen kunnen. Afkijken hoe het wel moet is echt extreem simpel.

Ontkennen heeft echt geen zin. Bekijk het item anders nog eens: http://www.rtlnieuws.nl/n...r-je-het-weet-zit-je-klem

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• NeutraleTeun
Ik ken het item. Ik ken de poortjes. Ik ken het systeem.
Ik ontken niets.
Geef alleen aan dat mensen gewoon moeten kijken en opletten.

Verschil met schuifdeuren dat ze van de zijkant komen maakt totaal niets uit.
Mijn vergelijking was gewoon: kijken/opletten of de deur/poort open is ja/nee... dan pas lopen.

Die vrouw in het filmpje zei het zelf ook: er drong iemand voor.
Dat zei ik hierboven al. Dat klopt, dan zien de sensoren een tweede persoon (op 1 incheck) en dan gaan ze dicht.
Dat zei ik al. Dus wat probeer ik dan te ontkennen?

Natuurlijk zeggen de (simpele) reizigers "ja maar het poortje ging gewoon dicht".
Yeah right. Er was iets anders aan de hand (waar hun niet vanaf weten, want hun kennen het interne systeem niet) waardoor het poortje zo reageert en dus dichtslaat.
Lees mijn vorige post voor die scenario's.

Zelfde met dat soort mensen die niet konden inchecken met hun OV omdat er geen NS reisproduct op stond.
Ja meneer/mevrouw, u moet uw kaart eerst even 'activeren'. Laden overige producten en dan reizen op saldo.
"Ja maar dat heb ik gedaan".

... :/

Je kunt wel dom 'ja dat heb ik al gedaan' roepen, maar daar schieten we allebei niets mee op.
U kunt niet reizen, en ik kan u niet helpen.

Dat soort mensen (en uitspraken) is precies hetzelfde met het dichtslaan van deze poortjes.

Ze weten het niet, ze kennen het niet, en de poortjes zijn daarom maar fout.

Nogmaals: los van of het systeem wel of niet aangepast moet worden.
Je moet gewoon zelf opletten als je ergens doorheen loopt.
Kruipt er iemand voor, of gebeurt er iets anders... STOP en/of LET OP.

Je snapt toch zelf ook wel dat 1 in/uit-check gelijk staat aan 1x poortje open (en nee, dat simpele besef heeft men helaas niet).
En daar gaat het dus alweer mank. Bij de reiziger.

Een béétje besef en inzicht van de mens mag je toch wel verwachten tegenwoordig.

En kom nu aub niet aan met het argument: er moet gewoon een foolproof systeem komen.
Want dan kunnen we net zo goed mensen op het perron zetten om iedere reiziger aan het handje te begeleiden.

Wall-E much?

• Freee!!

Freee!!

Wordt het geen tijd om die poortjes af te splitsen naar een nieuw topic :?

Overigens heb ik voldoende ervaring met die vervloekte rotpoortjes (niet alleen van de NS) en ik heb er ook te vaak problemen mee, waaronder dat die te vroeg dicht klapte (en nee, zonder voordringer) en dat één van de twee deurtjes gewoon niet open gaat (andere dus wel). Als je niet echt goed oplet en gewoon begint te lopen want je ziet een deurtje open gaan, klap je heel vervelend tegen dat andere deurtje aan.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Why? Die krengen zijn voor/van de ov-chipkaart, en waar gaat dit topic over? :P

Oscar Wilde

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
NeutraleTeun schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 21:30:
Natuurlijk zeggen de (simpele) reizigers "ja maar het poortje ging gewoon dicht".
Yeah right. Er was iets anders aan de hand (waar hun niet vanaf weten, want hun kennen het interne systeem niet) waardoor het poortje zo reageert en dus dichtslaat.
Lees mijn vorige post voor die scenario's.
Dus die mensen weten ergens niet vanaf, maar ze moeten wel scenario's volgen voor die situaties?

Een goed begin lijkt me in ieder geval als men de reiziger meer voorlicht over wat er gebeurt zodat die er wel vanaf kan weten en dus jouw scenario's kan volgen.

• NeutraleTeun
Wat ik zei, waren scenario's waardoor de poortjes "gek" doen.

Niet wat mensen moeten opvolgen. Daar gaf ik alleen aan dat ze gewoon moeten opletten.

• Gomez12
NeutraleTeun schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 22:15:
Dan zou ik zeggen : Versimpel die scenario's en dan maar wat meer zwart-rijders.
Niet wat mensen moeten opvolgen. Daar gaf ik alleen aan dat ze gewoon moeten opletten.
Totaal onrealistisch, in wezen zeg je dan dat mensen nergens op mogen vertrouwen maar overal en altijd moeten opletten

• Freee!!

Freee!!

Gomez12 schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 22:20:
[...]
Totaal onrealistisch, in wezen zeg je dan dat mensen nergens op mogen vertrouwen maar overal en altijd moeten opletten
Simpeler om die poortjes te verwijderen, kunnen ze ook niet gek gaan doen.

[ Voor 26% gewijzigd door Freee!! op 03-10-2014 22:39 . Reden: Probleem met posten ]

• Gomez12
Freee!! schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 22:26:
[...]

Simpeler om die poortjes te verwijderen, kunnen ze ook niet gek gaan doen.
Is ook weer onnodig, genoeg landen waar die poortjes al tientallen jaren gewoon goed werken. Alleen wij moesten weer eigenwijs zijn en geen bestaand systeem overnemen maar zelf het wiel opnieuw uitvinden...

• Freee!!

Freee!!

Gomez12 schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 22:45:
[...]
Is ook weer onnodig, genoeg landen waar die poortjes al tientallen jaren gewoon goed werken. Alleen wij moesten weer eigenwijs zijn en geen bestaand systeem overnemen maar zelf het wiel opnieuw uitvinden...
Overal elders waar ze poortjes hebben, zijn het platen die opzij gaan, alleen hier in Nederland draaien ze 7(8)7 |:(

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-10 15:32
Één van de problemen met de poortjes is dat ze veel te hoog zijn. Het is niet nodig dat ze tot op ooghoogte komen, dat werkt dit soort letsel alleen maar in de hand terwijl het niets meer toevoegt aan het buiten houden van (incidentele) zwartrijders. Een poortje van 1m50 zou net zo effectief zijn geweest, maar de gevolgen van een dichtslaand poortje zouden veel minder ernstig zijn dan nu het geval is.

Dat de poortjes zijn uitgevoerd in een metaal is ook een ontwerpfout van jewelste. Een meeverend kunststof (waar men ook rubberen stoeptegels van maakt) zou ook effectief zijn geweest maar minder snel tot blauwe plekken leiden.

Thales verkoopt gewoon wat de klant wil hebben en als de klant zegt "Wij willen poortjes die > 99% van de zwartrijders buiten houden en die weinig onderhoud nodig hebben" dan is dat precies wat de klant krijgt. NS kan zich wel beroepen op 'onze poortjes zijn van een standaardmodel en voldoen aan alle normen en zijn dus goed, echtwelheuswaar hoor!' maar dat betekent natuurlijk nog niet dat dat zo ís.

Dat de poortjes moeten draaien is ook weer facepalmwaardig, vooral bij tweerichtingspoortjes zorgt dit voor onnodige vertraging. Als iemand binnen naar buiten is gelopen moet het poortje eerst weer terug draaien in de neutraalstand, voordat het naar binnen draait zodat iemand van buiten naar binnen kan lopen.

Die poortjes zouden heel goed terecht kunnen in het 'domme ontwerpfouten'-topic. Terug naar de tekentafel zou echt het beste zijn, maar dat kan natuurlijk niet 'want ze voldoen toch?'. Wat Mansveld zal beamen.

[ Voor 15% gewijzigd door Alex) op 03-10-2014 23:41 ]

We are shaping the future

• Freee!!

Freee!!

Alex) schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 23:40:
[...]
Die poortjes zouden heel goed terecht kunnen in het 'domme ontwerpfouten'-topic. Terug naar de tekentafel zou echt het beste zijn, maar dat kan natuurlijk niet 'want ze voldoen toch?'. Wat Mansveld zal beamen.
Een stukje explosief voldoet ook om die poortjes te openen >:) :+

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:02

DDX

Maar hoe werken die poortjes eigenlijk als je met bagage erdoor loopt ? (koffers / fiets oid)
Heb je dan niet meer kans dat ze dichtslaan ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-10 15:32
Het brede poortje is bedoeld voor gehandicapten en mensen met bagage/fietsen/kinderwagens. Die blijft wat langer open.

We are shaping the future

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Alex) schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 23:40:
Thales verkoopt gewoon wat de klant wil hebben
Lijkt me ook. Als je dan zoekt op plaatjes van hun assortiment dan zie je eigenlijk allemaal fatsoenlijke poortjes. Er is er maar 1 echt zeer klantonvriendelijk en lelijk, en die staat bij de NS.

Ik heb het vermoeden dat de software voor de fatsoenlijke poortjes is geschreven, en dat er daarom niet echt rekening is gehouden met gezichtsletsel.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• Freee!!

Freee!!

pedorus schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 13:41:
[...]
Lijkt me ook. Als je dan zoekt op plaatjes van hun assortiment dan zie je eigenlijk allemaal fatsoenlijke poortjes. Er is er maar 1 echt zeer klantonvriendelijk en lelijk, en die staat bij de NS.

Ik heb het vermoeden dat de software voor de fatsoenlijke poortjes is geschreven, en dat er daarom niet echt rekening is gehouden met gezichtsletsel.
Ik zou het bijna jammer gaan vinden dat we hier in Nederland niet de Amerikaanse claim-cultuur hebben, dan was het gauw afgelopen.

• NeutraleTeun
Even heel serieus... Het voorbeeld met die rode poortjes houden natuurlijk nooit de zwartrijders tegen.

Nu ook niet 100%, maar de drempel ligt wel een stuk lager.

Zouden de toepassing en intentie niet verschillen per soort poort?

• flowerp
Toevallig, net die discussie over de poortjes die dichtklappen en had ik er vandaag zowaar bijna eentje vol in mijn gezicht :(

Ik moet toegeven, ik was deze keer een beetje sloom, maar het scheelde toch verrekte weinig. Kon nog net met een gekke ruk van het hoofd een klap voorkomen :X

• Gomez12
NeutraleTeun schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 20:05:
Even heel serieus... Het voorbeeld met die rode poortjes houden natuurlijk nooit de zwartrijders tegen.

Nu ook niet 100%, maar de drempel ligt wel een stuk lager.

Zouden de toepassing en intentie niet verschillen per soort poort?
Die rode poortjes heb ik bijv wel eens in China gezien, je kan eroverheen. Maar het hele systeem is daar anders opgezet waardoor je het niet zomaar doet.

In het buitenland is het vrij standaard (voor zover ik gezien heb) dat er naast de poortjes mensen staan om te helpen en in het uiterste geval zwartrijders te kunnen tegenhouden wat we hier in NL bijna niet kennen, daarom kan er in het buitenland veelal een lager / klantvriendelijker poortje zijn aangezien het niet het enige middel is tegen zwartrijders. Dat gekoppeld met het feit dat vaak in het buitenland een poortje pas staat bij een ingang waar je echt alleen nog maar met het OV kan (terwijl we hier in NL de neiging hadden om stations ook als doorgangen te positioneren).

Het probleem was dat bij invoering de NL-stations zich niet leenden voor afsluiting met beperkte doorgangen (waar je dus maar beperkte mensen nodig hebt) en in plaats van daarnaar toe te werken heeft men de keuze gemaakt om het technisch op te lossen door grotere poortjes etc te gebruiken.

Verwijderd

NeutraleTeun schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 22:15:

Het mag gewoon nooit voorkomen dat zo'n poortje dichtklapt terwijl er nog iets of iemand tussen zit. Doet het ding dat wel, dan is dat natuurlijk gewoon een ontwerpfout. Als je poortjes hebt van 2 meter hoog, zullen je sensors dus minimaal 2 meter hoogte moeten bestrijken. Veiligheid gaat voor het mechanisch weren van zwartrijders. Dus in alle scenario's waarin iemand door een voordringer het risico loopt om zo'n ding in zijn gezicht te krijgen, is er gewoon verkeerd geprioriseerd.

• Paul
NeutraleTeun schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 21:30:
Ze weten het niet, ze kennen het niet, en de poortjes zijn daarom maar fout.
Wacht even, je maakt een poortje, een van de meest simpele dingen die je kunt verzinnen en die mensen al hun hele leven tegen komen en wat (vrijwel) altijd goed gaat, maar voor JOUW poortje hebben mensen een cursus van een week nodig? Duidelijk, het zijn inderdaad de mensen die het probleem zijn 8)7

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:30

Cyphax

Moderator LNX
Paul schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 10:15:
[...]
Wacht even, je maakt een poortje, een van de meest simpele dingen die je kunt verzinnen en die mensen al hun hele leven tegen komen en wat (vrijwel) altijd goed gaat, maar voor JOUW poortje hebben mensen een cursus van een week nodig? Duidelijk, het zijn inderdaad de mensen die het probleem zijn 8)7
Tja, puur op specificatie (op papier) zullen ze dan wel voldoen, maar gebruikersgemak in de praktijk... het lijkt net als met die beschamend slechte parkeerautomaten in Nijmegen. Miljoenen betaald voor splinternieuwe apparaten maar degene die die dingen groen licht heeft gegeven zou ik nog niet vertrouwen om m'n brood te smeren, zo'n ongelooflijke prutser moet dat zijn.
Het lijkt wel een Nederlands dingetje :P

Saved by the buoyancy of citrus

• NeutraleTeun
Paul schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 10:15:
[...]
Het zijn altijd de beste stuurlui die ...
Er komt meer bij kijken dan enkel 'poort openen indien incheck'?*

Los daarvan:
Welke andere poortjes zijn er, die je op soortgelijke manier moet gebruiken, die mensen al hun hele leven tegenkomen?

Ik kom eigenlijk nooit poortjes tegen, wellicht kom ik te weinig buiten?

*ik kies nergens partij (beetje advocaat van de duivel), maar vind dat de mensen het veel te makkelijk afschuiven op een ander (de fabrikant/NS) terwijl ze zelf ook wel wat inzicht mogen tonen.

Met mensen snappen het niet, doel ik dan vooral op (bv):
Ja maar ik check in en het poortje gaat zomaar dicht!

Dat is alles wat je hoort, terwijl het volledige verhaal eigenlijk:
Ik check in, iemand dringt voor, en ik kan er niet meer doorheen.
hoort te zijn.

Dat is een beetje wat ik hier duidelijk probeerde te maken.
Mensen roeptoeteren maar wat raak, maar dat is meestal ongegrond en een onvolledig verhaal.

Ja, het klopt, er zitten 'spelregels' aan dit systeem.
Zodra mensen dat weten zul je zien dat er minder 'calamiteiten/ergernissen' zullen ontstaan.
Omdat mensen dan wel degelijk gaan opletten bij het inchecken en lopen.

Ik weet dit bv, en zal dus altijd eerst mijn kaart aanbieden (wachten/lezen) en pas gaan lopen als de poortjes openen.
Ik zal daarbij ook opletten of er geen idioot in tegenovergestelde richting komt aanlopen of iemand wilt voorkruipen.

[ Voor 6% gewijzigd door NeutraleTeun op 06-10-2014 13:51 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ronald8 schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 13:12:
Bron? Mijn moeder zat er van 't weekend bijna tussen op Duivendrecht omdat ie sneller dan dat dicht ging. Gelukkig had ik haar al gewaarschuwd dat ze snel dichtgaan. Ze gebruikte trouwens zo'n e-ticket poortje, weet niet of dat wat uitmaakt?

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 06-10-2014 13:54 ]

Oscar Wilde

• NeutraleTeun
In een perfecte situatie.
Dus geen voorgangers, geen tegenliggers, niemand in de sensoren en alles dus in neutrale stand is het inderdaad zo dat het poortje pas na 8 seconden sluit (mits je dus ook buiten het poortje blijft!).

Is er iets anders, te snel (of langzaam) aangeboden na je voorganger, of sta je al in de sensoren... dan vervalt de 8 seconden.

• Gomez12
NeutraleTeun schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 13:54:
In een perfecte situatie.
Dus geen voorgangers, geen tegenliggers, niemand in de sensoren en alles dus in neutrale stand is het inderdaad zo dat het poortje pas na 8 seconden sluit (mits je dus ook buiten het poortje blijft!).

Is er iets anders, te snel (of langzaam) aangeboden na je voorganger, of sta je al in de sensoren... dan vervalt de 8 seconden.
Oftewel het is een inherent foutgevoelig systeem (tenminste in de vorm zoals jij het beschrijft).
Te snel of langzaam aangeboden na voorganger, tja je weet dat er gewoon spitstijden zijn etc waarbij het gewoon dringen is?
Of je al in de sensoren staat, tja goede vraag want er staat nergens iets aangegeven waar je wel of niet mag staan.

Verwijderd

Misschien gewoon weer terug naar die driepoot poortjes.
http://static.panoramio.com/photos/large/81348202.jpg
Ja je kan er overheen of onderdoor komen. Maar op sommige stations kun je ook nog gewoon de trein in komen zonder zo'n poortje te hoeven openen. (staan alleen paaltjes)

Een andere optie is om het poortje automatisch na 15 seconden the sluiten of 2 seconden (tja koffers wil je er ook niet tussen hebben) nadat een persoon door een volgende sensor loopt (ongeveer ter hoogte van de hoogte van de behuizing).

Hierdoor moet je er wel zeker van zijn dat niemand meer tegen de poortjes aanloopt.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Achteraf betalen voor een ov-reis
Reizigers van het Rotterdamse openbaar vervoersbedrijf RET kunnen vanaf vandaag achteraf betalen. Saldo laden op hun ov-chipkaart is dan niet meer nodig. Klanten krijgen aan het einde van de maand een factuur en het bedrag wordt automatisch van hun rekening afgeschreven. Reizigers kunnen maximaal zes ov-chipkaarten aan een rekening koppelen.

Het initiatief is dit jaar voor duizend reizigers beschikbaar. De invoering ervan volgt op een test van de RET met ov-chipkaart producent Translink onder 200 reizigers. Vanaf januari 2015 wordt het zogenoemde Achteraf Betalen Consumenten (ABC) voor alle RET-reizigers mogelijk.

Waarschuwing
Volgens algemeen directeur van de RET, Pedro Peters, waren de testers vooral tevreden over het gebruiksgemak van het achteraf betalen. Met name de verplichting om vooraf saldo te laden op de ov-chipkaart was klanten soms een doorn in het oog.

Reizigers die zijn vergeten uit te checken, worden daarover gewaarschuwd op de nota die zij krijgen thuisgestuurd. Zij kunnen dit vervolgens via de website van de RET corrigeren.

Volgens de RET is het belangrijk dat klanten die achteraf betalen bij diefstal van hun ov-chipkaart de pas direct blokkeren om misbruik te voorkomen.

Meer regio's
Vervoersbedrijven GVB (regio Amsterdam) en Syntus (Oost-Nederland) willen dit najaar starten met een pilot waarmee reizigers de mogelijkheid krijgen om achteraf te betalen voor hun reizen.

Vorige maand liet NS-topman Timo Huges zich al kritisch uit over de ov-chipkaart en het vooraf betalen. NS-woordvoerder Eric Trinthamer laat weten dit ABC-initiatief van de RET "met interesse" te volgen. Op dit moment kunnen alleen zakelijke klanten en een beperkte groep consumenten achteraf betalen bij de NS.

Oscar Wilde

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:37

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

@Raven.
Voor de duidelijkheid: dit is alleen voor op saldo reizen.
Kortingen, zoals met een dagkaart bij de RET, kan (nog?) niet.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• flowerp
Gomez12 schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 00:33:
Dat gekoppeld met het feit dat vaak in het buitenland een poortje pas staat bij een ingang waar je echt alleen nog maar met het OV kan (terwijl we hier in NL de neiging hadden om stations ook als doorgangen te positioneren).
Ja, das beetje irritant, maar vast ook gedaan om doorstroom tussen perrons te verbeteren.

Ik vindt dit echter niet opwegen tegen de nadelen. Een van de meeste domme situaties die ik ben tegengekomen in Nederland is bij station Arnhem.

Het idiote hier is dat dit een gloednieuw station is. Zo nieuw dat het nog niet eens volledig is opgeleverd. Wat men heeft gedaan is net zoals bij b.v. Amsterdam Centraal de hele gang afgezet met paaltjes bij het begin. Er stoppen hier echter meerdere vervoerders, dus je moet bij inchecken in de hal beneden weten met welke vervoerder je gaat reizen.

De incidentele of zelfs de iets meer gevorderde reiziger weet dit echter niet, helemaal niet als je bedenkt dat er ook nog eens meerdere vervoerders naar het zelfde station gaan (op Elst stopt b.v. zowel de NS als Arrivia).

Ik denk dat het veel beter is als elke vervoerder echt zijn eigen perron heeft (practisch is dat al zo), en dat de poortjes bij de trap naar het perron staan.

De hal blijft dan vrij toegankelijk en je kunt niet bij het verkeerde poortje in of uit checken.

• Maardiweb
flowerp schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 22:32:
[...]

Ik denk dat het veel beter is als elke vervoerder echt zijn eigen perron heeft (practisch is dat al zo), en dat de poortjes bij de trap naar het perron staan.

De hal blijft dan vrij toegankelijk en je kunt niet bij het verkeerde poortje in of uit checken.
Op zich een leuk idee, maar hopelijk gaat dit nooit gebeuren. Hiermee ga je overstappers dusdanig vertragen dat het helemaal een janboel wordt om met de trein te reizen. Plus dat je een heel groot probleem krijgt als het een beetje druk is en de roltrap rolt door, maar de poortjes blijven dicht omdat iemand geen saldo heeft bijvoorbeeld.

Ze kunnen veel beter aan een oplossing gaan werken die achteraf bepaalt met welke vervoerder je hebt gereisd. Reizen op rekening wordt op dit moment aan gewerkt, plus dat er inmiddels al meerdere systemen zijn die dmv de ov chip data vrij nauwkeurig kunnen bepalen welke trein iemand heeft genomen. Een koppeling van beiden systemen zou de meest klantvriendelijke oplossing zijn. Echter, dit gaat natuurlijk nog wel weer een paar jaar duren.

Wat betreft de 'blessures' bij poortjes: Mijn ervaring is dat sommige mensen te snel willen. Ik heb menigmaal iemand een faceplant zien maken tegen een poort, omdat ze te weinig saldo hadden maar er vanuit gingen dat de poort wel open ging of open bleef. Los daarvan vind ik ze overigens wel veel te sloom. Doe mij die maar van die poorten die opzij schuiven zoals op Amsterdam CS!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-11 14:37
In Arnhem kun je ook op het perron inchecken.

Er staat een idiote rij paaltjes (in de zin van véél) over de breedte van de gang/tunnel, maar je kunt er zo langs. Ik heb het idee dat die paaltjes er alleen staan voor de mensen die er vaker komen/weten welke ze moeten hebben, om het in- en vooral uitchecken te versnellen. Zodat niet iedereen bovenaan de (rol)trap bij één paaltje staat.

Als die rij paaltjes een voorbode is van een toekomstige rij poortjes, dan zal de dienstregeling toch wel een prominentere plaats krijgen vóór de poortjes, mag ik hopen. In die bouwput van nu is het weggemoffeld tegen een stuk board dat tegen een wand is gespijkerd.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

'OV-chipkaart maakt treinreiziger hoorndol'
Treinreizigers worden hoorndol van het vele in- en uitchecken met de ov-chipkaart tijdens een reis, terwijl vroeger één papieren treinkaartje voldeed.

Mensen vinden het reizen met de trein veel te ingewikkeld en te duur geworden. Dat blijkt uit een inventarisatie van de Consumentenbond, die binnen drie maanden 2.400 klachten binnenkreeg. De bond vindt dat NS veel eerder de boel op orde had moeten hebben.

Op het meldpunt Einde Treinkaartje, dat de Consumentenbond drie maanden geleden opende, zijn dus bijna 2400 klachten binnengekomen. Veel te veel, vindt de bond die de lijst geanonimiseerd naar de NS stuurt.

Veel reizigers zijn boos over de hoge kosten, zoals de borg van 20 euro die op de anonieme ov-chipkaart moet staan om te kunnen reizen.

Reizen
Maar ook over het reizen zelf kwamen veel klachten: een retourtje van Emmen naar Venlo vergt nu bijvoorbeeld 12 keer in- en uitchecken, terwijl in het verleden één papieren kaartje genoeg was.

Andere veelgehoorde klachten zijn de toeslag van 1 euro op de eenmalige chipkaart, 2,50 euro moeten betalen om geld van de chipkaart terug te storten en de omslachtige procedures rond meereiskorting of keuzedagen. Veel consumenten uitten ook hun zorgen over hoe NS met hun reisgegevens omgaat.

De bond eist dat de NS snel met maatregelen komt. ''NS moet samen met andere vervoerders echt aan de bak om de situatie snel te verbeteren'', zegt directeur Bart Combée. ''De ov-chipkaart zou treinreizen juist makkelijker moeten maken.''

Eigen schema
Volgens de bond had het spoorbedrijf er al ver voor de invoering mee aan de slag gemoeten. Een woordvoerder van NS vindt dat niet terecht. Het overgaan naar de ov-kaart is een kwestie van meer partijen, ook van provincies en gemeenten. ''Die partijen zijn allemaal op hun eigen schema overgegaan. Wij als NS konden pas kijken wat de knelpunten waren vanaf het moment dat alle reizigers, in juli, over waren op de ov-chip.''

Verder noemt hij het fijn dat 2400 mensen de bond hebben benaderd ''maar in die 3 maanden hebben zo'n 30.000 mensen ons gebeld met goede suggesties, klachten en opmerkingen. En dat op 1,2 miljoen reizigers per dag''. Bovendien komt de Consumentenbond volgens NS met voorbeelden waar juist wel degelijk betere en voordeligere alternatieven voor zijn.

Oscar Wilde

• NeutraleTeun
Emmen - Venlo is 2x overstappen.
Hoe zit het dan dat je 12x moet in/uitchecken?

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

NeutraleTeun schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 15:38:
Emmen - Venlo is 2x overstappen.
Hoe zit het dan dat je 12x moet in/uitchecken?
Omdat je 6x in/uitchecked op een enkele reis, dat wordt dan 2x zoveel bij een retourtje he ;) Daar komt die 12 dan vandaan ;)

Ey!! Macarena \o/

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-11 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

"hoorndol". Is dat niet des duivels? ;)

Signatures zijn voor boomers.

• NeutraleTeun
Dat het x2 is vanwege het retourtje snap ik wel.
Maar waarom 6x op een enkele rit?

Dat vroeg ik mij meer af.

Ja, dat kwam net een seconde later in mij op.
Maar moet je dat station verlaten?

Want je hoeft toch niet in/uit te checken als je overstapt (dus nog op het station bent)?

[ Voor 45% gewijzigd door NeutraleTeun op 09-10-2014 15:46 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Emmen in
Zwolle uit
Zwolle in
Nijmegen uit
Nijmegen in
Venlo uit

6x

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

NeutraleTeun schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 15:45:
Dat het x2 is vanwege het retourtje snap ik wel.
Maar waarom 6x op een enkele rit?

Dat vroeg ik mij meer af.
Emmen -> Zwolle = Arriva
Zwolle -> Nijmegen = NS
Nijmegen -> Venlo = Veolia

Elke vervoeder wil je dat je in- en uitcheckt

Met 2 overstappen met een bus of tram zit je ook op 6x, en dat zelfs nog bij 1 en dezelfde vervoerder..

Ey!! Macarena \o/

• Cyphax
  • Laatst online: 20:30

Cyphax

Moderator LNX
Moest je dan voorheen 3 retourtjes kopen of kocht je bij NS een kaartje en werd het verder onderling geregeld? In het geval van dat laatste zou je denken dat dat nog steeds kan.
Op zich is dat meer een gevolg van het feit dat er meerdere vervoerders zijn op het spoor. Dat in- en uitchecken maakt het wel extra duidelijk dat dat omslachtig is, dat wel.

Saved by the buoyancy of citrus

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In het spoor heb je in Nederland altijd maar één kaartje gekocht. Het hele OV-Chipkaartgeneuzel is er omdat de vervoerders vonden dat ze hun inkomsten niet goed konden verdelen, terwijl het in het overgrote deel van de verkochte kaartjes volstrekt duidelijk is wat de reisroute is.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:28
flowerp schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 22:32:
[...]

Ja, das beetje irritant, maar vast ook gedaan om doorstroom tussen perrons te verbeteren.

Ik vindt dit echter niet opwegen tegen de nadelen. Een van de meeste domme situaties die ik ben tegengekomen in Nederland is bij station Arnhem.

Het idiote hier is dat dit een gloednieuw station is. Zo nieuw dat het nog niet eens volledig is opgeleverd. Wat men heeft gedaan is net zoals bij b.v. Amsterdam Centraal de hele gang afgezet met paaltjes bij het begin. Er stoppen hier echter meerdere vervoerders, dus je moet bij inchecken in de hal beneden weten met welke vervoerder je gaat reizen.
Wat een onzin. Op ieder perron in Arnhem waar Arriva/Breng/veolia whatever rijden, staan overstappaaltjes. Dus je hoeft helemaal niet helemaal naar het begin van het station te lopen.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:17
Die poortjes diemen in Amsterdam gebruikt bij de metro heb ik ook al enkele keren een tas tussen gehad..

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Joostje123
Maasluip schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 15:57:
In het spoor heb je in Nederland altijd maar één kaartje gekocht. Het hele OV-Chipkaartgeneuzel is er omdat de vervoerders vonden dat ze hun inkomsten niet goed konden verdelen, terwijl het in het overgrote deel van de verkochte kaartjes volstrekt duidelijk is wat de reisroute is.
Maar dat is toch onzin, als je incheckt in Emmen en uitcheckt in Venlo.
Weet je toch dat je:

Emmen - Zwolle -> Arriva
ZWolle -> Nijmegen -> Ns
Nijmegen -> Venlo -> Veolia

Daar hoef je niet 6x voor in/uit checken.
Ja tuurlijk kan je dan ook stiekem nog even via Utrecht omrijden maar dan moet je maar naar tijd kijken en eventueel koppelen via vertraging.

Hoezo is de chipkaart niet gewoon geimplementeerd met een techniek zoals in winkels werkt als je product probeert te stelen gaat die piepen.
Dan is het gewoon in uit stappen in de treinen anders gaat die piepen.

• Paul
Joostje123 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 16:32:
Maar dat is toch onzin, als je incheckt in Emmen en uitcheckt in Venlo.
Als jij (bijna) 2x zoveel voor je reis wilt betalen dan is dat uiteraard je goed recht. Ik zou het dan nog anders aanpakken en helemaal niet inchecken; als je in 0 van de treinen wordt gecontroleerd reis je gratis, in 1 trein kost het nog altijd minder dan 2x 20 euro betalen omdat je noch bij Arrica noch bij Veolia uitcheckt en pas als je op 66% van de treinen wordt gecontroleerd is het duurder...
Weet je toch dat je:

Emmen - Zwolle -> Arriva
ZWolle -> Nijmegen -> Ns
Nijmegen -> Venlo -> Veolia

Daar hoef je niet 6x voor in/uit checken.
Hoe wilde je het dan (legaal) doen?

Emmen - Zwolle -> Arriva -> 2x in- of uitchecken
ZWolle -> Nijmegen -> Ns -> Weer 2x
Nijmegen -> Venlo -> Veolia -> en de laatste 2x.

Dat zijn 6 paaltjes-acties voor één reis, bus niet meegeteld (maar dat was voor de chipkaart ook al apart).

Rhàshan - Aditu Sunlock

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zelfs voor een simpele reis naar werk moet ik 6x inchecken.

HTM 2x
NS 2x
GVB 2x

Per dag dus 12x een kaartje/pasje voor een paaltje houden. Te gek voor woorden. Voor de invoering van de chipkaart was het alleen nodig om mijn vervoersbewijzen te tonen bij controle en kon je rustig zitten zonder 12x je kaartjes te voorschijn te halen. Ik heb over een paar maanden eindelijk een auto. Ben ik van dat chipkaart gezeik af.

• NeutraleTeun
De digitalisering is wel makkelijker voor een controleur.

• Freee!!

Freee!!

NeutraleTeun schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 16:33:
De digitalisering is wel makkelijker voor een controleur.
Maar zeer zeker niet voor de reiziger en zo is het wel verkocht.

EDIT:
Gisteren weer eens zo'n vervoerbewijzenonderzoek in de trein. Ik heb geweigerd en verteld dat ze daarvoor die mooie OV-Chipkaart hadden ingevoerd. Onderzoeker was niet echt blij, maar ik ga dat ding toch echt niet nog eens extra tevoorschijn halen.

[ Voor 35% gewijzigd door Freee!! op 11-10-2014 13:52 ]

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Freee!! schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 13:50:
[...]

Gisteren weer eens zo'n vervoerbewijzenonderzoek in de trein. Ik heb geweigerd en verteld dat ze daarvoor die mooie OV-Chipkaart hadden ingevoerd. Onderzoeker was niet echt blij, maar ik ga dat ding toch echt niet nog eens extra tevoorschijn halen.
Onderzoeker heeft daar een speciale barcode voor. Er zijn twee speciale barcodes:
• Geen vervoersbewijs
• Niet willen tonen
Dus hij moet niet onblij zijn :P

Hoe kun je trouwens een eerste klasse upgrade kopen voor iemand? Ik kom weleens mensen tegen, maar vroeger kon je dan in de automaat een 2-naar-1-overgang kopen en die kon je dan zelf pinnen, zodat het aftrekbaar was. Maar die hele optie is weg uit de automaat?

En hoe kun je je OV chipkaart eenmalig op tweede klasse zetten? Ook dat is handig als je mensen tegenkomt. Dan hoef je niet elders of in een deuropening te gaan zitten.
Pagina: 1 ... 84 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.