• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:29
Is het minimum bedrag bij een persoonlijke kaart niet €10,- ?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

NeutraleTeun schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 14:22:
Is het minimum bedrag bij een persoonlijke kaart niet €10,- ?
Alleen als je er een kortingsproduct (van de NS) op hebt staan.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Of als je met een bepaalde regionale vervoerder reist, dacht dat er een was die zelfs zonder abo maar €10 vereist bij het inchecken.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:58

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Toch blijkt in de praktijk dat me met een saldo <€20 wel degelijk kan inchecken bij de NS.

Mij is het in ieder geval een keer gelukt met €18 en een paar cent op een anonieme chipkaart...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Mx. Alba schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 14:44:
Toch blijkt in de praktijk dat me met een saldo <€20 wel degelijk kan inchecken bij de NS.

Mij is het in ieder geval een keer gelukt met €18 en een paar cent op een anonieme chipkaart...
Klopt, minimum is €16,-. Er wordt (zonder abonnement) door de NS €20,- afgeboekt als borg en de kaart heeft een absoluut minimum saldo van - €4,-.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:58

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ah, dus de klant wordt ook nog eens fout voorgelicht want overal staat dat je minimaal €20 op de kaart moet hebben staan om te kunnen inchecken. 8)7

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:25

Dido

heforshe

Mx. Alba schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 14:51:
Ah, dus de klant wordt ook nog eens fout voorgelicht want overal staat dat je minimaal €20 op de kaart moet hebben staan om te kunnen inchecken. 8)7
Die informatie is correct. Echter, om te voorkomen dat mensen met hooivorken en fakkels de NS-kantoren aanvallen omdat ze een keer een paar cent te weinig op de kaart hebben staan (of omdat ze niet kunnen uitchecken omdat er een euro te weinig op d ekaart staat!) hebben ze een marge ingebouwd.

Ga jij ook klagen dat je verkeerd voorgelicht wordt over de maximumsnelheid op de snelweg? D'r staat dat je 120 mag, maar als je 124 rijdt, krijg je geen bekeuring!

(Er is vaak genoeg uitgelegd waarom ze niet stellen dat je 124 mag , glijdende schaal enzo. Dat idee is uitekend toe te passen op de OV-chipkaart :) )

Overigens is de harde grens van 16 euro al meerder keren in dit topic voorbij gekomen, tenzij ik me heel sterk vergis. (Nu is dat laatste ook prima mogelijk natuurlijk!)

Wat betekent mijn avatar?

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Dido schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 14:56:
[...]
Overigens is de harde grens van 16 euro al meerder keren in dit topic voorbij gekomen, tenzij ik me heel sterk vergis. (Nu is dat laatste ook prima mogelijk natuurlijk!)
Je vergist je niet (in dit geval).

• NeutraleTeun
[...]

Die informatie is correct. Echter, om te voorkomen dat mensen met hooivorken en fakkels de NS-kantoren aanvallen omdat ze een keer een paar cent te weinig op de kaart hebben staan (of omdat ze niet kunnen uitchecken omdat er een euro te weinig op d ekaart staat!) hebben ze een marge ingebouwd.
Niet kunnen uitchecken vanwege te laag saldo betekend niet vastzitten op het perron.
Gewoon even terug naar de machine lopen en opladen.

Of het nu 16€ of 20€ is, maakt voor de fakkels niet zo heel veel uit.
Die fakkels komen trouwen ook júist om die €20,-, want 'waarom €20,- als ritje maar €2,50 kost!!!'

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

NeutraleTeun schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 15:11:
[...]
Niet kunnen uitchecken vanwege te laag saldo betekend niet vastzitten op het perron.
Bij gesloten poortjes staan die machines nu net buiten de poortjes >:)

• NeutraleTeun
Nee joh.
Niet zover ik weet iig.
Tenzij jij een station weet waar dat wel zo is?
Dan uiteraard meteen online knallen, schandpaal en fakkels... Nee, serieus.
Want dat zou een zéér domme fout zijn. Bovenop de rest van de fouten en uitzondering op uitzondering...

• Dido

Dido

heforshe

NeutraleTeun schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 15:11:
Succes! Machines staan normaliter buiten de poortjes. Ik zou bijvoorbeeld op R'dam CS bij de metro geen automaat weten te vinden die vanaf de metro bereikbaar is zonder eerst door een poortje te gaan.

En nou zijn de poortjes op het treinstation daar niet dicht, maar ik heb daar volgens mij ook nog geen automaten binnen de poortjes gezien.

Sowieso zou de enige reden voor een automaat binnen de poortjes natuurlijk net dit soort gevallen zijn. Voor de standaard procedure is het nogal raar om eerst door de poortje ste moeten voordat je kunt betalen...
Of het nu 16€ of 20€ is, maakt voor de fakkels niet zo heel veel uit.
Die fakkels komen trouwen ook júist om die €20,-, want 'waarom €20,- als ritje maar €2,50 kost!!!'
Dat is een heel ander verhaal. Het maakt inderdaad weinig uit of het 16 of 20 is voor de "het is veel te veel" reacties. Maar door een grens van 20 aan te houden en aan te geven, maar een extra, niet overduidelijk gepubliceerde, marge in te bouwen voorkomen ze wel andere problemen. (Een beetje vergelijkbaar met 124 km/u corrigeren naar 120 - hoewel he blijft houden dat mensen zich "genaaid" voelen als ze voor "121" beboet worden, vergetende dat ze voor correctie 125 reden.)
NeutraleTeun schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 15:27:
Want dat zou een zéér domme fout zijn. Bovenop de rest van de fouten en uitzondering op uitzondering...
Waarom zou het een domme fout zijn om de automaat buiten de poortjes te zetten? Als je ze binnen de poortjes zet kan ik dus met een lege kaart het station niet in. En normaal gezien zullen mensen eerst naar de automaat willen, en dan pas door de poortjes. Dat is een beetje het hele idee van het systeem.

[ Voor 15% gewijzigd door Dido op 14-08-2014 15:32 ]

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-12 11:33
Nog een praktisch probleem is dat het bij drukte nauwelijks te zien/horen is, zeker als er geen poortjes zijn die niet open willen, of je in/uitchecken goed gelukt is. Meer specifiek: je kan niet/nauwelijks het onderscheid zien op het display tussen het bericht voor jou en voor de medereiziger voor je .

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Dido

Dido

heforshe

ijdod schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 15:30:
Nog een praktisch probleem is dat het bij drukte nauwelijks te zien/horen is, zeker als er geen poortjes zijn die niet open willen, of je in/uitchecken goed gelukt is. Meer specifiek: je kan niet/nauwelijks het onderscheid zien op het display tussen het bericht voor jou en voor de medereiziger voor je .
Als je achter iemand aanloopt die eenzelfde (soort) kaart heeft als jij, kan het lastig zijn om dat te zien, inderdaad. Bij het uitchecken is dat alleen zo als die persoon ook dezelfde reis heeft gemaakt.
Op voorwaarde dat we studentenkaarten en ander vrij-reizenspul buiten beschouwing laten >:)

Misschien moeten ze een soort ID op die kaarten zetten dat voor de standaard-boodschap getoond wordt bij in/uitchecken... iets als XY12AB - Goede Reis.

Totdat de eerste persoon opduikt van wie de code op zijn nummerbord lijkt en die er bewijs in ziet dat zijn privacy geschonden is :P

Overigens is het tonen van het saldo bij in- en uit-chekcen, zoals iig de RET doet, al een stuk duidelijker. Daarmee zie je in ieder geval iets veranderen zodra jouw kaatr gelezen wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door Dido op 14-08-2014 15:36 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NeutraleTeun schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 15:27:
Nee joh.
Niet zover ik weet iig.
Tenzij jij een station weet waar dat wel zo is?
Dan uiteraard meteen online knallen, schandpaal en fakkels... Nee, serieus.
Enschede. Geen automaten op de perrons, wel in de hal (of er moet iets verandert zijn). Kom je uit de trein en kun je het poortje niet door? Jammer dan :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Dido schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 15:30:
[...]
Succes! Machines staan normaliter buiten de poortjes. Ik zou bijvoorbeeld op R'dam CS bij de metro geen automaat weten te vinden die vanaf de metro bereikbaar is zonder eerst door een poortje te gaan.
Met de liften kan je de poortjes omzeilen. Vanaf het perron (of de tussenverdieping) met de lift naar de stationshal en dan weer met de roltrap naar beneden.

• Dido

Dido

heforshe

Freee!! schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 15:45:
Met de liften kan je de poortjes omzeilen. Vanaf het perron (of de tussenverdieping) met de lift naar de stationshal en dan weer met de roltrap naar beneden.
Vroeger moest je uitchecken om de lift te roepen. Mwah, je kunt natuurlijk ook meeliften met iemand.

offtopic:
jawel, ik sloeg kwink!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Dido schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 15:52:
[...]
Vroeger moest je uitchecken om de lift te roepen. Mwah, je kunt natuurlijk ook meeliften met iemand.
Een bordje dat dat vermeldde heeft er bij een aantal liften wel bij gestaan, maar het werd (in mijn ervaring) nooit afgedwongen. Zou ook teveel problemen geven als mensen netjes uitcheckten en dan bemerkten dat de lift weer eens kapot of anderszins onbruikbaar was.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:03

Cyphax

Moderator LNX
Dido schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 15:35:
[...]

Als je achter iemand aanloopt die eenzelfde (soort) kaart heeft als jij, kan het lastig zijn om dat te zien, inderdaad. Bij het uitchecken is dat alleen zo als die persoon ook dezelfde reis heeft gemaakt.
Op voorwaarde dat we studentenkaarten en ander vrij-reizenspul buiten beschouwing laten >:)

Misschien moeten ze een soort ID op die kaarten zetten dat voor de standaard-boodschap getoond wordt bij in/uitchecken... iets als XY12AB - Goede Reis.

Totdat de eerste persoon opduikt van wie de code op zijn nummerbord lijkt en die er bewijs in ziet dat zijn privacy geschonden is :P

Overigens is het tonen van het saldo bij in- en uit-chekcen, zoals iig de RET doet, al een stuk duidelijker. Daarmee zie je in ieder geval iets veranderen zodra jouw kaatr gelezen wordt.
De palen van NS piepen vrij duidelijk, gelukkig, alleen is dat bij drukte beperkt nuttig omdat ze nog weleens dicht bij elkaar staan en je je af moet vragen welke paal piept. Voor mensen met slecht of geen gehoor gaat het helemaal niet op. In de bus is mijn ervaring wat dat betreft minder, maar dat hangt van de vervoerder af. Helaas hebben ze allemaal andere apparaten in plaats van een wat meer universeel apparaat voor een wat universelere gebruikerservaring.

Je ziet het overgebleven saldo wel, maar of dat nuttig is weet ik ook niet. Er is al een paar keer geroepen in dit topic (op zich terecht) dat ze automatisch opladen hebben geïmplementeerd zodat je je geen zorgen hoeft te maken over hoeveel er op de kaart staat. Gevolg zal zijn dat mensen daar ook niet meer op letten, waarbij dat saldo op het display eigenlijk weinig tot niets meer betekent, en je nog steeds potentieel niet zeker weet of je wel of niet ingecheckt bent.
De oplossing die ik wil zien, is dat je op de kaart kan zien of je ingecheckt bent of niet. Gewoon wel ingecheckt of niet ingecheckt is genoeg. Laat de kaart maar ergens van kleur veranderen ofzo; de simpelste indicatie is al genoeg voor het overgrote deel van de reizigers. Daarmee zou mijn grootste kritiek tegen de implementatie van dit systeem al weg zijn. Voor het geld dat je betaalt voor zo'n kaart had zo'n feature ook echt wel vanaf gekund.

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

[...]

OK, dan wil ik 16 euro op mijn kaart zetten bij de automaat. })

En, je zou het niet verwachten, dat kan! Moet je 4x 4 euro opladen bij de NS automaat. :)

• Dido

Dido

heforshe

Cyphax schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 16:06:
De oplossing die ik wil zien, is dat je op de kaart kan zien of je ingecheckt bent of niet. Gewoon wel ingecheckt of niet ingecheckt is genoeg. Laat de kaart maar ergens van kleur veranderen ofzo;
Nou heb ik nog nooit een chipkaart gezien met een dergelijke feature, maar misschien is er iets mogelijk met een stukje e-ink? Dat zou nog best een leuk idee zijn!
Verwijderd schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 16:07:
OK, dan wil ik 16 euro op mijn kaart zetten bij de automaat. })

En, je zou het niet verwachten, dat kan! Moet je 4x 4 euro opladen bij de NS automaat. :)
Dat ligt aan de NS-implementatie. Ik laad al jaren om het even welk bedrag op mijn kaart omdat de RET die mogelijkheid gewoon biedt. (Tot aan de max van 150 euro saldo...). Ik heb gelukkig nooit beweerd dat NS het OV-chipkaart idee zo fantastisch heeft ingevoerd.

[ Voor 36% gewijzigd door Dido op 14-08-2014 16:11 ]

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Dido schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 16:08:
[...]
Nou heb ik nog nooit een chipkaart gezien met een dergelijke feature, maar misschien is er iets mogelijk met een stukje e-ink? Dat zou nog best een leuk idee zijn!
Lijkt mij ook wel een interessange aanvulling, sommige poortjes en paaltjes willen wel eens vervelend doen, maar of het echt nuttig is, waag ik te betwijfelen. Meestal haal ik die kaart niet uit mijn portemonnee maar houd de hele portemonnee bij het in-/uitcheckvlak.
[...]
Dat ligt aan de NS-implementatie. Ik laad al jaren om het even welk bedrag op mijn kaart omdat de RET die mogelijkheid gewoon biedt. (Tot aan de max van 150 euro saldo...). Ik heb gelukkig nooit beweerd dat NS het OV-chipkaart idee zo fantastisch heeft ingevoerd.
Als we het van de NS-implementatie hadden moeten hebben, was die hele OV-chipkaart echt allang afgeschaft. Gelukkig doet de RET het inderdaad een stuk beter (maar die hebben weer genoeg andere problemen).

[ Voor 34% gewijzigd door Freee!! op 14-08-2014 16:15 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
[...]

Ik zat ook te denken aan e-ink of iets vergelijkbaars maar e-ink zoals in een e-reader is al volkomen overkill (monochroom is al genoeg, e-ink doet veel meer dan dat). Als je het heel eenvoudig houdt en in grote getalen produceert, dan moet dat toch betaalbaar kunnen zou je denken.
Dan heb je namelijk ineens een belangrijke feature van de strippenkaart en de papieren treinkaart weer terug. Overgebleven saldo op de kaart laten zien zou nog mooier zijn maar dan kan ik me voorstellen dat de kosten van de kaart te hoog worden.
Dat, samen met verduidelijking van de communicatie (voornamelijk bij NS; wat kan dat bedrijf dingen nodeloos ingewikkeld maken zeg) en nog wat andere details zouden deze hele OV-chipkaart tot een prettig ding kunnen maken voor iedereen, van Nederlander tot buitenlander, en van incidentele reiziger tot forens. En daar hoeven ze het nieteens voor om te gooien.

[ Voor 3% gewijzigd door Cyphax op 14-08-2014 16:16 ]

• Dido

Dido

heforshe

Freee!! schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 16:13:
Lijkt mij ook wel een interessange aanvulling, sommige poortjes en paaltjes willen wel eens vervelend doen, maar of het echt nuttig is, waag ik te betwijfelen. Meestal haal ik die kaart niet uit mijn portemonnee maar houd de hele portemonnee bij het in-/uitcheckvlak.
Dat deed ik ook, totdat banken en dergelijken het leuk vonden om ook overal chips in te gooien...
Mgoed, het is ook goed voor het gestel als je met je slaapdronken harses in de trein zit en je je bij het wegrijden afvraagt of je nou wel had ingechecked... het zal niet iedereen overkomen, maar ter compensatie gebeurt het anderen regelmatig :P
Cyphax schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 16:15:
Ik zat ook te denken aan e-ink of iets vergelijkbaars maar e-ink zoals in een e-reader is al volkomen overkill (monochroom is al genoeg, e-ink doet veel meer dan dat). Als je het heel eenvoudig houdt en in grote getalen produceert, dan moet dat toch betaalbaar kunnen zou je denken.
e-ink is een hoop grijstinten, maar daar moet toch een goedkope versie van te maken zijn.
Dan heb je namelijk ineens een belangrijke feature van de strippenkaart en de papieren treinkaart weer terug. Overgebleven saldo op de kaart laten zien zou nog mooier zijn maar dan kan ik me voorstellen dat de kosten van de kaart te hoog worden.
Mwah, ik denk dat 0,5 of 2cm2 e-ink weinig uitmaakt. Ik vermoed eigenlijk dat de technische limiet zit bij de zeer beperkte hoeveelheid stroom die je tot je beschikking hebt (voor zover ik weet doen die chipkaarten hun ding door inductie).

Ik zie vast iets over het hoofd, want als het echt zo simpel zou zijn hadden we dat soort kaarten al lang ergens gezien. Of we zitten hier gewoon een nieuwe goudmijn te verzinnen...

[ Voor 44% gewijzigd door Dido op 14-08-2014 16:19 ]

Verwijderd

Bedenk me net, dat ik 1 groot voordeel van de OV chipkaart niet heb belicht: hij fungeert voor mij als backup-pas voor toegang tot het bedrijfsterrein en toegang tot de kopieerapparaten.

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:45

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Laten we niet vergeten dat de NS nu pas zijn eigen plaatsbewijzensysteem verlaat. De andere bedrijven deden dat met de invoering van de strippenkaart.
Daarbij vervielen ook wat handige kaartjes die alleen die ene maatschappij had. De RET had ook zo iets waar dan een tijdstempel op werd gezet. Uur retour of zo? Het was wel wit. ;)
De NS moet dan nu voor haar hele assortiment iets zinnigs verzinnen dat binnen het Ov-chipkaart systeem past. Daarbij als enige ook 1e en 2e klas reizen moet meenemen.
Sommige kaartjes en abonnementen verdwenen of werden aangepast. Mensen gingen brullen omdat het retour werd afgeschaft. Ze vergaten wel dat het enkele reis rijden in prijs was aangepast.
Dat met korting meereizen had de NS ook kunnen afschaffen en stellen dat je dat zelf maar moet aanschaffen als product. Binnen het systeem hebben ze iets gevonden omdat toch nog te kunnen behouden.

Ook het monopolie van de NS op het net verviel. Hier zit een belangrijk punt in dat het moeilijk wordt geaccepteerd dat opnieuw moeten uit- en in-checken tussen twee treinmaatschappijen. Bij bus- en/of tram-maatschappijen vind men het niet gek.

Al eerder heb ik aangegeven dat toen de RET, R'dam, ermee begon er ook gewenning moest volgen.
Elke keer dat er weer gebieden op de Ov-chipkaart overgingen kwamen op voorhand dezelfde tegenwerpingen. Zoals de wachttijd bij de poortjes zou lang worden. In het begin wel ja. Het wachten totdat de poortjes weer dicht waren bleek achteraf niet nodig. Ook het gereed hebben van Ov-chipkaart bij het uitchecken wende snel.

Natuurlijk is het systeem nog niet goed. De bedrijven zouden duidelijker moet zijn wat zij van het systeem willen en dat moeten de gebruikers ook kunnen doen.
Zelf zou ik wel eens meer willen weten wat er achter al die kortingsproducten zit.
Waarom niet alleen een km prijs die voor iedereen geld. Korte of lange rit.
De strippenkaart is weg de zone-indeling is gebleven.

Uit verhalen begreep ik dat sommige maatschappijen producten van concurrenten niet op door hen uitgegeven kaart willen toestaan. Dat is duidelijk zeer klantonvriendelijk.
Er zou een app moeten zijn waar je direct een niet werkend in/uitcheckpunt kunt melden voor registratie.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

"Ov veiliger door chipkaart"
Het openbaar vervoer in de grote steden is aanzienlijk veiliger geworden sinds de invoering van de ov-chipkaart. Dat blijkt uit onderzoek van Trouw bij de vervoerders in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

De ov-chipkaart werd in 2009 geïntroduceerd in de steden. Door de invoering zijn er vooral minder zwartrijders. Die passagiers zijn verantwoordelijk voor de meeste agressie in het openbaar vervoer.

Ov-poortje
In Amsterdam nam het aantal zwartrijders af, maar het aantal incidenten toe. Dat komt doordat het GVB medewerkers in 2013 heeft gevraagd om alle incidenten te melden, zegt een woordvoerder.

De NS hoopt net als de tram- en metrovervoerders ook op een afname in de toekomst. Volgende week sluit de NS permanent de eerste poortjes op treinstations voor mensen zonder geldige ov-chipkaart. Bijna alle passagiers moeten straks verplicht door een ov-poortje om een station binnen te komen, zegt een woordvoerder. Zo moeten zwartrijders de trein niet in kunnen. "Wij verwachten een drastische afname. Ook van agressie."

Oscar Wilde

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Dido schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 16:15:
[...]

Ik zie vast iets over het hoofd, want als het echt zo simpel zou zijn hadden we dat soort kaarten al lang ergens gezien. Of we zitten hier gewoon een nieuwe goudmijn te verzinnen...
Misschien doen of proberen ze het als de vraag er naar is. :)

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
ijdod schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 15:30:
Inderdaad, catastrofale fail die al meerdere malen voorbij is gekomen hier en elders.

Het zou op diverse manieren opgelost kunnen worden, b.v. door de melding afwisselend links en rechts te allignen, of door het scherm afwisselend te inverten, of door de laatste X nummers van je kaart op het display te tonen etc.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• flowerp
Dido schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 16:15:
Mwah, ik denk dat 0,5 of 2cm2 e-ink weinig uitmaakt. Ik vermoed eigenlijk dat de technische limiet zit bij de zeer beperkte hoeveelheid stroom die je tot je beschikking hebt (voor zover ik weet doen die chipkaarten hun ding door inductie).
Je kunt alternatief nog draadloos stroom trekken uit WIFI achtige signalen.
*kuch*, ik heb ongeveer dit al jaren geleden opgemerkt bij een technische inventarisatie van een pilot voor de OV Chipkaart waar wij bij betrokken waren. Heb ook in dit topic al meerdere malen zoiets genoemd ;)

Eenvoudigere oplossingen (voor de huidige kaarten en systemen) dan een stukje e-ink op de kaart zou een miniatuur reader zijn, b.v. verwerkt in een creditcard hoesje zoals we die nog wel van vroeger kennen en ook vandaag de dag nog wel eens zien.

Edit: wilde net toevoegen "of via de mobiel", en kijk, NS test er net een app voor; nieuws: Smartphone-app NS kan nagaan of reiziger is uitgecheckt

[ Voor 10% gewijzigd door flowerp op 18-08-2014 23:32 ]

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• NeutraleTeun
http://www.metronieuws.nl...ate/SrZnhq!6hholTQFRkbrA/
Klanten van ABN Amro kunnen straks als eerste met hun bankpas in- en uitchecken. NS begint binnenkort een proef met contactloos betalen voor het reizen met de trein. Als deze nieuwe manier van reizen op saldo wordt geïntroduceerd, zullen vermoedelijk snel passen van andere banken volgen. Mogelijk is dan geen aparte ov-chipkaart meer nodig.
Serieus?
Na zo'n grote privacyfaal van een 'simpele OV-chipkaart' wil je bankpassen gaan gebruiken/koppelen?

Ik reis sporadisch met de trein (heb zelf een anonieme kaart, nog niet geactiveerd voor de NS), maar blijf waarschijnlijk gewoon losse kaarten kopen.

Bankpassen worden nu al bij de normale betaalautomaten geskimmed.
Laat staan als je bankpas ook nog op andere manieren/plekken gescanned kan worden.

Ondanks dat velen hier deze optie al hadden geopperd, weet ik niet of ik met deze verandering wel zo blij moet zijn.

En dan nog: eerst alles afschaffen en overhoop halen, en dan 'mogelijk geen ov-chipkaart meer nodig'. :F

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12 21:27
NeutraleTeun schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 23:36:

En dan nog: eerst alles afschaffen en overhoop halen, en dan 'mogelijk geen ov-chipkaart meer nodig'. :F
Ook al vervang je de drager (d.w.z. de OV-chipkaart), dat betekent niet dat de onderliggende infrastructuur niet meer nodig is.

We are shaping the future

• flowerp
http://www.metronieuws.nl...ate/SrZnhq!6hholTQFRkbrA/
Serieus?
Na zo'n grote privacyfaal van een 'simpele OV-chipkaart' wil je bankpassen gaan gebruiken/koppelen?
In London kan dit al een poosje.

Wel is bankpas alleen voor reizen op saldo (pay as you go) zonder kortingsregelingen of abonnementen.

• Dido

Dido

heforshe

Serieus?
Ja, zoals je al had kunnen lezen in dit topic is niet iedereen zo paranoide dat ie papieren kaartjes cash wil afrekenen met een bivakmust op.

Er zijn juist een hoop mensen die klagen over de (moeilijke) koppeling met je bankrekening, het gezeur met opladen bij de automaat, of gewoon het feit dat je meerdere NFC passen in je portemonnee hebt. Voor die mensen is reizen met je bankpas een uitstekend idee, en het komt juist tegemoet aan luidruchtig geuitte wensen van de gebruikers. Het is ook niet gauw goed.

(Het skimmen van passen gebeurde trouwens met de magneetstrip, niet met de (nfc) chip. Wat het een met het ander te maken heeft weet ik niet, maar jij hebt kennelijk of technische kennis die je niet wilt delen, of juist een gebrek daaraan. Beide mogelijkheden dragen niet bij aan de kracht van je argumentatie...)

Verwijderd

Alex) schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 00:00:
[...]

Ook al vervang je de drager (d.w.z. de OV-chipkaart), dat betekent niet dat de onderliggende infrastructuur niet meer nodig is.
Die zal wel aanzienlijk eenvoudiger kunnen, aangezien de NS waarschijnlijk zeer beperkt toegang zal krijgen tot de chip in de bankpas. Sterker nog, ik denk dat de toegang beperkt blijft tot de tag-ID. Je zit dan dus niet meer het geneuzel van offline data op een chipje. Alleen zal de conducteur dan online moeten zijn om te kunnen controleren of je netjes je bankpas bij de incheckpaal hebt gehouden.

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:30
beste mensen, ik vroeg me af of iemand hier weet hoe het precies zit met het krijgen boetes bij het te laat stopzetten van je studenten reis product?

Wat ik weet: 97 euro per 15 dagen te laat stopzetten. Dus zo'n 200 euro per maand boete.

mijn vraag is of er nog iets bijkomt zoals de eventueel gemaakte treinritten in die periode?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bij het geplastificeerde geval kreeg je alleen de boete, maar aangezien het bij OV-chipkaarten mogelijk is de reis in te zien kan het nu anders zijn....

Oscar Wilde

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Nee, geen extra kosten voor de ritten. Voor 200 eur kun je dus je abbo aanhouden met dezelfde voorwaarden. Vorig jaar ook een aantal maanden gedaan, gewoon boetes betaald en geen probleem.

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Je kunt natuurlijk ook gewoon Dal Vrij afsluiten voor €99/maand, eventueel met 'Altijd Korting' à €25/maand erbij. Tenzij je veel met de bus reist ben je dan voordeliger uit (en je maakt geen misbruik van het systeem... je koopt immers geen kaartje omdat je gecontroleerd wordt maar omdat je een dienst afneemt)

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
^^ doe ik nu dus sinds ik mijn studenten-OV moest stop zetten. Eerste jaar 4,17 euro in de maand korting dus kost ie mij afgelopen jaar ~94,83 euro (check de NS site voor het uitgestudeerd/langstudeerkortingscode). Addertje is > in de spitstijden mag je niet reizen. Nu ja.. dat omzeil ik door <6:30 uur 's ochtends in te checken en 's middags of voor <16:00 uur dan wel >18:30 uur in te checken. Zo check je namelijk in de daltijden in, maar reis je toch in de spitstijden, gezien het de conducteur enkel om te doen is of je ingecheckt bent. En omdat je incheckt in daluren, maar reist in spitsuren mag dat gewoon.

Das beter dan 2x97 euro = 194 euro boete krijgen, bespaart je met die kortingscode net geen 100 euro/m!

En goed, je mist dan wel gratis reizen in de bus, maar de trein is toch echt duurder dan de bus. Met veel treinreizen van en naar de uni haal je dat er dus zeker wel uit :)

[ Voor 10% gewijzigd door Joosie200 op 25-08-2014 17:22 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:26
Ik heb even zitten rekenen wat ik aan abonnementen kan gebruiken om 40x per jaar bij vrienden op bezoek te gaan. Helaas vertrekt mijn trein om 18:24 zodat ik op de heenreis (die voor 90% van de tijd in de daluren ligt) geen korting heb 8)7

Goedkoopste optie is toch 'Dal voordeel', dan ben ik 'maar' € 773 per jaar kwijt. Bij 1:18 en € 1,70 per liter kost het me € 529 aan benzine. De motor doe ik niet de deur uit dus de verzekering en wegenbelasting tel ik niet mee, maar ruim 5k km / jaar minder rijden vertaalt zich wel terug in slijtage, onderhoud en afschrijving. Voor mij is het dus lood om oud ijzer of ik met de trein of met de motor ga.

Ik zie wel dat je OV Chipkaart gratis is als je er meteen Dal Voordeel op zet :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• DJ90
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-05-2024
JeyJey schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 14:52:
beste mensen, ik vroeg me af of iemand hier weet hoe het precies zit met het krijgen boetes bij het te laat stopzetten van je studenten reis product?

Wat ik weet: 97 euro per 15 dagen te laat stopzetten. Dus zo'n 200 euro per maand boete.

mijn vraag is of er nog iets bijkomt zoals de eventueel gemaakte treinritten in die periode?
denuz schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 16:46:
Nee, geen extra kosten voor de ritten. Voor 200 eur kun je dus je abbo aanhouden met dezelfde voorwaarden. Vorig jaar ook een aantal maanden gedaan, gewoon boetes betaald en geen probleem.
Kunnen anderen bevestigen dat dit inderdaad werkt? En dat je geen 'gezeik' krijgt met de NS achteraf of met de conducteurs?

Deze optie (200 per maand) is namelijk een stuk voordeliger dan een Traject Vrij abbo (op het traject dat ik dagelijks reis 290 euro per maand) nemen bij de NS, zou een erg fijne kostenbesparing van 90 euro per maand zijn voor de laatste maanden als student!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar ik zou denken dat de conducteur zegt dat je zonder geldig vervoersbewijs reist en dat je dus een boete gaat krijgen.

Signatures zijn voor boomers.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
De conducteurs zien niet of je wel of geen student bent. Zolang je dat abonnement op je kaart hebt staan en netjes in- en uitcheckt, zal je geen problemen krijgen tijdens het reizen.
De DUO brengt dus het boetebedrag van 200 euro per maand in rekening.

• DJ90
EDIT schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 08:16:
De conducteurs zien niet of je wel of geen student bent. Zolang je dat abonnement op je kaart hebt staan en netjes in- en uitcheckt, zal je geen problemen krijgen tijdens het reizen.
De DUO brengt dus het boetebedrag van 200 euro per maand in rekening.
Dat leek mij inderdaad ook, want als ik op een NS automaat kijk naar de producten op mijn OV Chipkaart, staat daar dat het studentenreisproduct geldig is tot ergens in 2030. In werkelijkheid heb ik recht op het studentenreisproduct tot 31 augustus 2014, maar je bent zelf verantwoordelijk dat je je studentenreisproduct stop zet via een NS automaat.

Het was alleen even de vraag of de DUO de datum tot wanneer ik recht heb op het studentenreisproduct verder ook nog uitwisselt met de NS of andere vervoersbedrijven, zodat zij hier ook nog achteraan kunnen gaan zitten of moeilijk gaan doen.

Wanneer dit niet het geval is, blijf ik voorlopig reizen op het studentenreisproduct (tegen de boete van 200 euro per maand). Dat is een stuk voordeliger dan enig ander abonnement bij de NS. En daarnaast kan ik nu ook nog met de bus.

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
DJ90 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 08:59:
Wanneer dit niet het geval is, blijf ik voorlopig reizen op het studentenreisproduct (tegen de boete van 200 euro per maand). Dat is een stuk voordeliger dan enig ander abonnement bij de NS. En daarnaast kan ik nu ook nog met de bus.
Als er een falend boetesysteem is betekent dat natuurlijk niet dat het ook is toegestaan.

• DJ90
asmi2 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 09:26:
[...]

Als er een falend boetesysteem is betekent dat natuurlijk niet dat het ook is toegestaan.
Klopt, maar er is wel meer niet toegestaan, downloaden uit 'illegale bron' bijvoorbeeld, en toch doet (bijna) iedereen het.
Ik ben gewoon benieuwd of het (nog steeds?) kan op deze manier.
Maar het is absoluut een falend systeem, het studentenreisproduct zou vanuit de DUO gewoon stop gezet of geblokkeerd moeten kunnen worden oid. Of de boetes moeten gewoon naar 400 euro per maand voor het niet stopzetten van je studentenreisproduct, dan heb je het ook opgelost.

[ Voor 10% gewijzigd door DJ90 op 28-08-2014 09:52 ]

• asmi2
  • Niet online
DJ90 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 09:51:
Ik ben gewoon benieuwd of het (nog steeds?) kan op deze manier.
Ik ben ook benieuwd. Meld je het hier ook even als de fraude toch wordt ontdekt?

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-12 11:45
Al je reizen worden geregistreerd, gekoppeld aan je kaart. En de kaart staat op jouw naam. Dus DUO kan achteraf nog met je gaan verrekenen. (desnoods nog/pas volgend jaar, mochten ze nu de bestanden nog niet kunnen koppelen)

De € 97 is niet een vergoeding voor de reizen die je maakt in de periode dat je geen recht hebt op het studentenreisproduct, maar een boete voor het niet inleveren van je studentenreisproduct.

Ik zou het er niet op wagen.

• JeyJey
@ Noppus, die 97 euro is (ongeveer) het bedrag dat DUO aan de NS dient te betalen voor het gebruik maken van het abonnement. Die verrekenen ze weer door naar de gebruiker. Heb er onlangs nog over gebeld met DUO. Dus het is eigenlijk meer een vergoeding dan boete, die ze vrijwel direct doorsluizen naar de (ex)student. Wat de medewerker ook zei, is dat deze kosten ook de enige kosten zijn die door de gebruiker aan DUO betaalt dienen te worden. En niet daarboven op nog gemaakte ritten (specifiek naar gevraagd).

• ValHallASW
  • Niet online
DJ90 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 22:19:
Deze optie (200 per maand) is namelijk een stuk voordeliger dan een Traject Vrij abbo (op het traject dat ik dagelijks reis 290 euro per maand) nemen bij de NS, zou een erg fijne kostenbesparing van 90 euro per maand zijn voor de laatste maanden als student!
Dat is dan ook een non-vergelijking, aangezien je met Traject Vrij ook in de spits gratis mag reizen. Je moet het vergelijken met Dal Vrij (€99/maand) + 'Altijd Korting' (€25/maand) = €125 in de maand en een stuk goedkoper dan €200/maand.

Je kunt je ook afvragen of je niet beter voor €318/maand altijd vrij kunt nemen als je voor een trajectabo ook al €290 kwijt bent...

[ Voor 11% gewijzigd door ValHallASW op 02-09-2014 11:20 ]

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:12

odan

The dark side is within all!

Heb het zelf op deze manier meegemaakt. 2 jaar geleden het product stop gezet via de site van DUO, want zo was hun uitleg als je het voor die en die datum zo doet hoef je verder niks meer te doen en gaat het de volgende keer als je van de kaart gebruikt maakt gewoon van je saldo af.

Vorig jaar september moest ik in Utrecht zijn dus ik netjes geld op mijn kaart zetten en zag er nog een abonnement van DUO opstaan.. De trein gepakt en mooi een gratis enkeltje gehad, eenmaal in Utrecht stond het abonnement er niet meer op. Nooit meer wat van gehoord en geen boete gehad. Overigens wel gecontroleerd in de trein en ook daar niks gehoord.

Pulse mee voor GoT!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zucht, OV

Ik heb een verlopen anonieme OV kaart, inmiddels een nieuwe gehaald. Op de oude staat nog 22 euro, dus ik dacht ik rij even langs het station en boek dit af. Mooi niet dus, de kaart is verlopen, dat betekent dat je wel je transacties mag zien maar niks meer met je tegoed kan.

Nee ik mag nu één of ander formuliertje lopen invullen en me kaart opsturen. Die de TPG opgetwijfeld weer kwijt gaat raken en dan ben ik me kaart en geld kwijt :D

Leuk formulier overigens. Het heet Teruggave saldo anonieme OV-chipkaart vervolgens beginnen ze met het kaartnummer en daarna:

voorletters, achternaam, postcode, plaats, geboortedatum.

Ja nee lekker anoniem :P

Hoe moeilijk is het om na het verlopen van een kaart nog het saldo te kunnen afboeken.

• ValHallASW
  • Niet online
Naar een andere kaart overboeken is volgens mij nooit een probleem. Even langs de balie van de NS (of een andere vervoersmaatschappij) met beide kaarten en het wordt voor je overgezet. dat is tenminste mijn ervaring van twee jaar terug

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

'NS-poortjes zijn onveilig'
Door velen worden de nieuwe toegangspoortjes van de NS als onhandig ervaren. Maar de poortjes zouden ook niet veilig genoeg zijn. Dat stelt D&F Consulting, dat veiligheidsinspecties uitvoert, na een inspectie op verzoek van RTL Nieuws.

Vorige maand werd een vrouw op station Almere Centrum zo hard geraakt door de poortjes dat ze het bewustzijn verloor. De vrouw belandde in het ziekenhuis. Ook zou een jongen op station Amsterdam Amstel klappen in het gezicht hebben gekregen van de NS-poortjes. Zijn nieuwe bril zou daarbij beschadigd zijn geraakt.

Klachten
Deze incidenten staan niet op zichzelf, zegt belangenorganisatie De Maatschappij voor een Beter OV. "Er gaat geen maand voorbij of er wordt wel geklaagd door mensen die zich bezeerd hebben aan zo’n poortje", vertelt een woordvoerder.

Volgens Harry Krosse van D&F Consulting kan de NS zeker het een en ander verbeteren aan de toegangspoortjes. "Je zou op hoofdhoogte een uitsparing in de poortjes kunnen maken en een rubberen beschermingsrand kunnen plaatsen." Veiligheidsadviseur Krosse stelt dat NS de poortjes opnieuw onder de loep moet nemen.

NS laat tegen RTL Nieuws weten dat de poortjes aan alle veiligheidseisen voldoen, maar weigert de veiligheidsrapportages te laten inzien.

Oscar Wilde

• NeutraleTeun
Ik heb menig mensen ook al _enorm_ hard tegen die poortjes zien klappen.
Maar mijns inziens doen ze het toch zelf (ja, even los van dat de aanbieder een feilloos systeem moet aanbieden/neerzetten).

Mensen lopen te snel en ver door (achterom kijkend) en dan nog even snel hun OV aanbieden (terwijl ze dus doorlopen zonder te kijken).
Tja, wat verwacht je dan. Natuurlijk, een open poortje. Maar zo werkt dat niet.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12 21:27
Het hád zo kunnen werken als er iemand met een beetje hersens had nagedacht over het ontwerp van de poortjes en de plaatsing van dingen zoals het scherm. Dat zit nu op een volkomen onlogische plek (uit de zichtrichting), net als de statusindicator (poortje kan worden gebruikt/is afgesloten).

Bij de paaltjes is het nog wel begrijpelijk dat de lezer en het display vlak bij elkaar zijn geplaatst, dat zijn zeer specifieke apparaten waar één persoon tegelijkertijd mee bezig is. Van poortjes wordt echter verwacht dat mensen er in colonne doorheen kunnen lopen (zoals je in het buitenland vaak ziet), en als je dat in het achterhoofd houdt is het veel logischer om de lezer en de statusapparatuur meer van elkaar te scheiden.

Wanneer een colonne mensen door een poortje loopt kijken ze echter niet naar hun hand, maar naar de persoon voor zich en naar het klapdeurtje. Een ideale hoogte voor de lezer is ongeveer daar waar de meeste personen hun (rechter)hand zullen hebben wanneer ze aan het lopen zijn. Het is dus veel handiger om een display vlak naast het klapdeurtje te plaatsen, bij voorkeur met het display zo gedraaid dat het duidelijk is voor wie het getoonde bericht bedoeld is.

Een voorbeeld van een poortje dat ik veel beter van ontwerp vind, zoals je het aan zult treffen op station London Bridge:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1DmtUUn.jpg

Waarom is het beter?

1- Het poortje is veel compacter, waardoor het hele station overzichtelijker blijft. De NS-poortjes zijn zo achterlijk hoog dat het eerder op een gevangenis lijkt dan een open ruimte :{
2- De kaartlezer staat iets hoger waardoor je er makkelijker bij kunt
3- In de looprichting is er rechts een statusdisplay dat meerdere dingen kan tonen:
--- Is het poortje wel beschikbaar? (groene pijl)
--- Is mijn actie gelukt?
4- Het zwaaigedeelte van de poortjes is kleiner en ze gaan sneller, waardoor je minder lang hoeft te wachten op je voorganger als je even twijfelt.
5- Er is geen kans op stukgeslagen brillen door dichtzwaaiende poortjes, daar zijn ze gewoonweg te laag voor
(6- Ze accepteren ook papieren kaartjes met een magneetstripje)

Nou is dit natuurlijk al een iets ouder model poortje, en heb ik ook wel de nodige aanmerkingen erop. Onder de groene pijl zit een klein LCD-displaytje waar heel summiere informatie op verschijnt, je moet maar net weten wat het betekent.

Op de basis van het London Bridge-poortje zou echter wel kunnen worden doorontwikkeld:
1) Vervang de LED-pijl en het LCD-displaytje door één groot kleurendisplay zoals in de huidige paaltjes. De resolutie hoeft niet hoog te zijn, 240x320 is genoeg.
2) Toon een groene pijl en een tekst als "Uw kaart alstublieft" wanneer het poortje open is
3) Tijdens het uitvoeren van een transactie kan de software doen wat hij nu ook doet: een witte achtergrond met saldo-informatie als het gelukt is, een rode achtergrond als iets mislukt.

Eventueel zou er nog een symbooltje bij kunnen zoals bij de lezers in de nieuwere Arriva-bussen: een groen vinkje als het is gelukt, een rood uitroepteken als een transactie mislukt.

[ Voor 17% gewijzigd door Alex) op 07-09-2014 03:21 ]

We are shaping the future

• flowerp
Alex) schreef op zondag 07 september 2014 @ 03:17:
2- De kaartlezer staat iets hoger waardoor je er makkelijker bij kunt
Ander summier maar beter over nagedacht detail: hoewel de OV Chipkaar en Oyster card exact dezelfde hardware hebben, vraagt men voor de Oyster card om fysiek de reader aan te raken met de kaart. De readers zijn dan ook iets schuin geplaatst of zelfs horizontaal en de handeling noemt men een "touch in".

In Nederland, terwijl het dus om exact dezelfde hardware gaat, wil men graag benadrukken dat het wireless is en dat je juist NIET fysiek contact hoeft te maken. Alle readers van alle fabrikanten in NL zijn dus volledig verticaal.

Gevolg is dat zeker in het begin mensen hun kaart er iets twijfelig voorhielden; wat is immers de juiste afstand? Iets verder, iets dichter, etc. En ja, dan gaat ie leesfouten opleveren als je hem in de range brengt waar ie hem nog net ongeveer kan lezen maar net niet correct. Daar schrikken mensen van trekken hun hand terug, en vervolgens begint het schouwspel weer overnieuw. In enkele gevallen heb ik dit wel eens een flinke poos zien herhalen (meestal komt er wel iemand bij dan die voordoet hoe het wel moet).

Ondertussen heeft de reiziger in NL ook wel door dat de beste handeling is om de kaart plat en strak tegen de reader te drukken, en niet half lafjes op een wazige afstand er voor te houden.

In London is dit dus nooit een probleem geweest en zal het ook nooit een probleem worden omdat het hele ontwerp en terminologie ervan uit gaat dat mensen de kaart er kort tegen aan moeten drukken.

• Badtothebone
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

NS laat tegen RTL Nieuws weten dat de poortjes aan alle veiligheidseisen voldoen, maar weigert de veiligheidsrapportages te laten inzien."

In neem aan dat iemand naar de rechter kan stappen om de NS te forceren deze veiligheidsrapportages te laten zien.

Ik ga volgende week naar Schiphol en ga de OV Chipkaart voor het eerst gebruiken dus ik ga het allemaal zien :)

https://valid.x86.fr/xhfd5e

• flowerp
Badtothebone schreef op zondag 07 september 2014 @ 11:01:
Ik ga volgende week naar Schiphol en ga de OV Chipkaart voor het eerst gebruiken dus ik ga het allemaal zien :)
En vorige week zeker net je eerste SMS verstuurd? :+

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Badtothebone schreef op zondag 07 september 2014 @ 11:01:
[...]
Als je gaat vliegen, zou ik niet de trein nemen. De verbinding met Schiphol is mij tegenwoordig niet betrouwbaar genoeg meer (en ja, ik stap er dagelijks twee keer over voor woon-werkverkeer).

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Door die vele valse rookalarmen? :+

Oscar Wilde

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Raven schreef op maandag 08 september 2014 @ 13:55:
Door die vele valse rookalarmen? :+
Die vallen de laatste tijd wel mee (afkloppen :( ), maar er zijn genoegteveel andere bronnen van vertraging zoals werkzaamheden (afgelopen weekend) en koperdiefstal (afgelopen vrijdag).

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Niet uitchecken: 16 miljoen voor OV
Reizigers in het openbaar vervoer die met hun ov-chipkaart vergeten uit te checken en hun geld niet terugvragen, leveren de vervoerders jaarlijks 16 miljoen euro extra op. Dat meldt het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad.

Uit een rapport van onderzoeksbureau Panteia blijkt dat reizigers in 1,7 procent van het totale aantal ritten niet uitchecken. Dat komt neer op 7,3 miljoen ritten. Bij 440.000 ritten is het te veel betaalde geld terugbetaald aan de reiziger.

Het aantal reizigers dat aan het eind van de reis vergeet zijn ov-chipkaart bij een paaltje of poortje te houden, neemt volgens Panteia af.

Onbekend
Begin juli 2013 kondigden de vervoerders aan dat er een onderzoek zou komen naar hoeveel geld vervoerders verdienen doordat reizigers vergeten uit te checken.

Consumenten- en reizigersorganisaties drongen daarop aan, omdat er geen cijfers over bekend waren. Panteia deed onderzoek van oktober 2012 tot en met september 2013.

De vervoerders denken dat er altijd mensen zullen zijn die vergeten uit te checken. De sector streeft er wel naar om dat aantal onder de 1 procent te brengen.

Oscar Wilde

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Ik heb het ook gelezen, ben niet echt verbaasd (helaas).

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:02

weebl

YARR!

flowerp schreef op zondag 07 september 2014 @ 10:45:
[...]

Alle readers van alle fabrikanten in NL zijn dus volledig verticaal.
Huh...?

Afbeeldingslocatie: http://www.ns.nl/binaries/content/gallery/NS/ovcp/stappenplannen/reizen/19440-nsr-ov-chip-stappenplan-900x380-reizen-3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.m-voorloop.nl/ov/ovfoto/bin/02-10-07/_dsc5826.jpg

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:51

Snippertje

Light up your life

Ook zo leuk. Mijn studenten OV chipkaart is verlopen. Kwam ik achter op het station. Vervolgens moet ik via een formulier een nieuwe aanvragen wat maximaal 7 werkdagen gaat duren voor deze er is. De NS heeft volgens eigen zeggen een brief gestuurd (brief, terwijl ze mijn telefoonnummer en mail adres hebben) naar mijn oude adres. Vervolgens moet ik voor de reis die ik moet maken een anonieme kaart kopen à 7,50, de volle mep voor de reis betalen (anders 40% korting) en ohja voor de nieuwe chip moet ik ook nog eens 7,50 betalen.

Oké ik had zelf moeten inzien dat mijn kaart was verlopen, maar het was zomervakantie en dan reis ik niet met de trein. Ja ik had zelf mijn verhuizing door moeten geven, maar ze hebben mijn email welke niet verhuist en hallo 2014.

Maar waarom kan je niet direct een nieuwe kaart krijgen op het station? In Japan ging dit allemaal perfect. Nu moet ik ook nog wachten tot het saldo van mijn oude kaart op mijn rekening wordt geschreven.

Kortom deels eigen fout, maar had allemaal zoveel makkelijker gekund. Daarbij deed mijn oude kaart het nog prima, waarom vervangen?

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Snippertje schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:17:
[...]
Daarbij deed mijn oude kaart het nog prima, waarom vervangen?
Omdat die OV chipkaart er niet voor de reizigers is maar voor de vervoerders 7(8)7 |:(

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Voor e-mail geldt in principe hetzelfde; je had ook geschreven kunnen hebben "ze hebben het naar mijn oude e-mailadres gestuurd dat ik allang niet meer gebruik!". :) Dat weet NS niet maar het zou verstandig zijn om dit soort dingen te versturen per post EN per mail (dat laatste kost niet echt extra geld) om de kans dat je het tijdig ziet zo groot mogelijk te maken. Het blijft wel een dienst van ze omdat het in eerste instantie je eigen verantwoordelijkheid is. :)

Voor wat betreft die 16 miljoen: da's leuk meegenomen maar misschien hoort dat ook wel bij de overgangsfase. De OV-chipkaart is er in het grote plaatje pas nét en het duurt even voor iedereen is gewend.

Ik ben het wel eens met de stelling dat het belachelijk is dat die dingen verlopen. Ik zie niet in waar dat voor nodig is. Het zou natuurlijk ergens een regel kunnen zijn die het afdwingt (bankpassen en creditcards verlopen ook, misschien om dezelfde reden) maar handig is het linksom of rechtsom niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Cyphax op 12-09-2014 10:24 ]

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Op station Amersfoort (of is dit landelijk? weet ik niet) schijnt de tijd tussen transacties (was 3 minuten) te zijn weggehaald omdat dit teveel opstopping gaf - daar kan ik me iets bij voorstellen.

Resultaat is wel dat iemand afgelopen zondag dacht uit te checken, maar blijkbaar (pas iets te lang voor paal gehouden?) in 1x ook weer is ingecheckt binnen 1 minuut (je krijgt geen seconden te zien, maar het moet seconden werk zijn geweest).

Ook niet handig dan weer, persoon heeft hersenletsel en kan dus niet snel lezen/interpreteren wat er allemaal op zo'n paal staat, en komt 's avonds bij terugreizen tot de verrassende ontdekking dat er wordt uitgecheckt in plaats van ingecheckt en natuurlijk gelijk geen saldo meer...

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:33
dcl! schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 11:15:
Op station Amersfoort (of is dit landelijk? weet ik niet) schijnt de tijd tussen transacties (was 3 minuten) te zijn weggehaald omdat dit teveel opstopping gaf - daar kan ik me iets bij voorstellen.

Resultaat is wel dat iemand afgelopen zondag dacht uit te checken, maar blijkbaar (pas iets te lang voor paal gehouden?) in 1x ook weer is ingecheckt binnen 1 minuut (je krijgt geen seconden te zien, maar het moet seconden werk zijn geweest).

Ook niet handig dan weer, persoon heeft hersenletsel en kan dus niet snel lezen/interpreteren wat er allemaal op zo'n paal staat, en komt 's avonds bij terugreizen tot de verrassende ontdekking dat er wordt uitgecheckt in plaats van ingecheckt en natuurlijk gelijk geen saldo meer...
Ik denk dat dat al landelijk is ingevoerd. Ik was pas vergeten of ik al had ingecheckt (doe ik op automatische piloot 8)7), dus ik ging even kijken bij zo'n paaltje en toen checkte ik uit. Maar binnen een minuut kon ik weer inchecken gelukkig want de trein was er al.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:52

Onbekend

...

In principe maakt het niet uit hoeveel tijd er tussen zit. Het gaat er om op welk station dat paaltje staat en op welk station daarna dat kaartje wordt geregistreerd.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RET begint proef met herstellen niet uitchecken ov-chipkaart
De Rotterdamse stadsvervoerder RET is een proef begonnen waarbij reizigers achteraf online kunnen kijken of ze na een rit wel hebben uitgecheckt met hun ov-chipkaart.

Als dat het niet het geval is, kunnen ze dat zelf corrigeren en wordt de factuur aangepast.

Voorlopig is die dienst alleen beschikbaar voor de tweehonderd reizigers die meedoen aan de pilot Achteraf Betalen Consument (ABC).

Daarin worden reizigers in de gelegenheid gesteld hun gemaakte ritten pas na een maand te betalen. Nu is daar de dienst aan toegevoegd dat reizigers zelf kunnen kijken welke ritten ze hebben gemaakt en waar ze eventueel niet hebben uitgecheckt.

Het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB), waarin verschillende vervoerders zijn vertegenwoordigd, maakte donderdag bekend dat het jaarlijks circa 16 miljoen euro overhoudt aan reizigers die met hun ov-chipkaart vergeten uit te checken. De partijen kondigden tegelijkertijd verscheidene maatregelen aan om het missen van het uitchecken verder terug te dringen.

Ook moet het makkelijker worden het geld dat daardoor te veel is betaald, terug te krijgen. Reizigers kunnen straks online op een centrale plek hun geld terugvragen. De termijn waarin dat kan worden gedaan, wordt verlengd van drie tot zes maanden.

Oscar Wilde

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:18

TommieW

Numa numa.

Het is een stap in de goede richting. Toch zou ik het wel handig vinden om op mijn mobieltje met NFC te kijken of ik in- of uitgecheckt heb.

[ Voor 20% gewijzigd door TommieW op 13-09-2014 09:27 ]

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• flowerp
Je hebt gelijk, my bad :$

Maar in de bussen zijn ze volgens mij wel vrijwel allemaal verticaal ;) Paaltjes is een beetje 50/50. NS heeft verticale, andere vervoerders soms schuine.

• biertjuh?
  • Laatst online: 19-12 12:55
Snippertje schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:17:
Ook zo leuk. Mijn studenten OV chipkaart is verlopen. Kwam ik achter op het station. Vervolgens moet ik via een formulier een nieuwe aanvragen wat maximaal 7 werkdagen gaat duren voor deze er is. De NS heeft volgens eigen zeggen een brief gestuurd (brief, terwijl ze mijn telefoonnummer en mail adres hebben) naar mijn oude adres. Vervolgens moet ik voor de reis die ik moet maken een anonieme kaart kopen à 7,50, de volle mep voor de reis betalen (anders 40% korting) en ohja voor de nieuwe chip moet ik ook nog eens 7,50 betalen.

Oké ik had zelf moeten inzien dat mijn kaart was verlopen, maar het was zomervakantie en dan reis ik niet met de trein. Ja ik had zelf mijn verhuizing door moeten geven, maar ze hebben mijn email welke niet verhuist en hallo 2014.

Maar waarom kan je niet direct een nieuwe kaart krijgen op het station? In Japan ging dit allemaal perfect. Nu moet ik ook nog wachten tot het saldo van mijn oude kaart op mijn rekening wordt geschreven.

Kortom deels eigen fout, maar had allemaal zoveel makkelijker gekund. Daarbij deed mijn oude kaart het nog prima, waarom vervangen?
Je weet dat je tegenwoordig ook je reisproduct tijdelijk op een anonieme kaart kan hebben als overbrugging naar een nieuwe kaart? website weet ik zo niet meer, maar is de officiele reisproduct site waar het staat volgens hun twitteraccount, hier heb ik het een aantal keer voorbij zien komen.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Toch een boete bij abonnement met vrij reizen
Voor vrij reizen abonnementen betaal je tot duizenden euro's, maar dan mag je binnen Nederland wel overal en altijd gratis met trein of bus. Nou ja, altijd...mits je geen vergissing begaat met inchecken, want dan kan je een fikse boete krijgen. Dat is tegen het zere been van reizigersorganisatie Rover.

Geldig
Rover ontving tientallen klachten van abonnementhouders die een boete ontvingen omdat ze waren vergeten in te checken met hun abonnement. Of omdat ze waren vergeten uit en weer in te checken bij een overstap naar een andere vervoerder. Dit terwijl ze een vrij reizen abonnement (een abonnement dat al is afgekocht zoals een jaar, traject-, business- of bijvoorbeeld studentenkaart) hebben dat op het moment van beboeten gold.

Valleilijn
Het overkwam Bert van Wee, hoogleraar Transport van de TU Delft. Hij maakte al tien jaar gebruik van een NS-jaarkaart, die met de invoer van de nieuwe abonnementen werd omgezet in een 'Altijd Vrij' abonnement voor de trein. De allereerste dag na omzetting vergat hij bij overstappen van NS op Connexxion op de Valleilijn uit- en weer in te checken. Direct had hij een boete van €25 te pakken. Van Wee was verbouwereerd. Hij diende bezwaar in, maar zonder resultaat. Sindsdien reist hij niet meer met Connexxion. De Valleilijn is berucht als het gaat om boetes. Doordat zowel NS als Connexxion op deze route rijden moeten mensen bij de overstap op Amersfoort uitchecken en weer inchecken.

Coulance
"Een vervoersbewijs is pas geldig als ze in- en uitchecken, nodig om tussen de verschillende vervoerders vergoedingen te berekenen, maar ook om recht te hebben op compensatie bij vertraging. Anders kun je niet nagaan of iemand op die trein zat", aldus een NS woordvoerder. Over dat verplichte in- en uitchecken zijn ze het eens. Het boetebeleid van vervoerders bij vrij reizen abonnementen verschilt echter nogal. Zo geeft NS aan in principe geen boetes uit te delen. Mochten klanten toch beboet worden dan kunnen ze het geld terug vragen.

De federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia) zegt in principe een coulancebeleid te voeren. "Wanneer een controleur een reiziger treft met een abonnement met een afgekocht reisrecht die niet is ingecheckt, bekijkt hij of zij de historie van de OV-chipkaart. Wordt er normaal gesproken wel in- en uitgecheckt, dan wordt coulance nageleefd."

Praktijk
In de praktijk blijkt deze coulance behoorlijk willekeurig. Niet alleen blijkt uit meldingen bij Rover dat de abonnementhouders wel degelijk een boete krijgen. Ook bezwaar tegen de boetes worden niet gehonoreerd. Bovendien maakt Connexxion, evenals de Haagse vervoerder HTM, gebruik van een zogeheten Uitrijkaart. In plaats van een boete kan de reiziger kiezen €25 te betalen. Ze mogen dan de rit afmaken, maar het recht om bezwaar aan te tekenen vervalt.

Actie
Rover start samen met de Landelijkse studenten vakbond LSVb een crowdfundactie. "Abonnementhouders zijn de trouwe klanten van het OV en verdienen het niet om als zwartrijder behandeld te worden terwijl de reis gewoon betaald is", stelt een woordvoerder van Rover. Via Rechtspraak.nu kunnen mensen doneren. Van dat geld laten ze juridisch onderzoek doen naar zowel het boeten als de uitrijkaart.

Oscar Wilde

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

En dan zijn ze nog verbaasd over agressie in het openbaar vervoer 7(8)7

NB: Ik keur dat niet goed, maar ik kan er ondertussen steeds meer begrip voor opbrengen.

• NeutraleTeun
Die agressie in het OV komt dan ook niet door de mensen die 'vergeten' zijn in te checken... maar door de mensen die bewust zwart reizen (dus ook geen chipkaart oid hebben).

Dat zijn meestal van die hersenloze gasten die het voor die paar euro waard vinden om ruzie te zoeken, te slaan en/of aangehouden/strafblad te worden/krijgen.

In mijn ervaring dan hè.

[ Voor 35% gewijzigd door NeutraleTeun op 15-09-2014 15:55 ]

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Mijn ervaring is dat ondertussen ervaren, regelmatige reizigers steeds meer moeite moeten doen om hun agressie niet al te zeer tot uiting te brengen.

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:54
Hallo,

Mijn stage biedt aan om de reiskosten van het ov te vergoeden, 3 dagen om precies te zijn.
Het probleem is dat ik een jeugdabonnement heb van 40 euro per maand waardoor ik niet precies kan zien hoeveel ik per dag betaal aan de bus. Hoe kan ik dit oplossen?

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Verwijderd

TheRicolaa10 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 11:17:
Hallo,

Mijn stage biedt aan om de reiskosten van het ov te vergoeden, 3 dagen om precies te zijn.
Het probleem is dat ik een jeugdabonnement heb van 40 euro per maand waardoor ik niet precies kan zien hoeveel ik per dag betaal aan de bus. Hoe kan ik dit oplossen?
Als je een account hebt op ov-chipkaart.nl, dan kun je al je transacties en reisoverzichten zien. Tevens kun je hier een declaratieformulier vandaan halen.
Het inzien van je vorige trips kun je ook zien tot +/- 1,5 jaar terug. Je moet wel even wachten indien je nog geen account hebt aangaande de data ingeladen moet worden +/- een dag.

• TheRicolaa10
Verwijderd schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 11:29:
[...]

Als je een account hebt op ov-chipkaart.nl, dan kun je al je transacties en reisoverzichten zien. Tevens kun je hier een declaratieformulier vandaan halen.
Het inzien van je vorige trips kun je ook zien tot +/- 1,5 jaar terug. Je moet wel even wachten indien je nog geen account hebt aangaande de data ingeladen moet worden +/- een dag.
Thanks! Ga ik even uitzoeken.

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-12 22:31
TheRicolaa10 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 11:17:
Hallo,

Je zou het zo kunnen voorstellen: een maand omvat ongeveer 21 werkdagen (ervanuitgaande dat je vrij mag reizen door de week?), €40/21(dagen)=~€1,90 per dag.

• TheRicolaa10
Ik heb even gekeken bij mijn reisoverzicht, maar er staan dus geen exacte bedragen in (0,00 euro). Kan ik dat ergens nog aanpassen op die site?
Dit is trouwens mijn abonnement: "Brabant Vrij Maand (16 en 17 jarigen), Arriva"

Edit:
Lijkt erop dat ik het gevonden heb.

[ Voor 12% gewijzigd door TheRicolaa10 op 16-09-2014 12:46 ]

• theHoff
  • Niet online
Misschien een vreemde vraag, maar ik zit met het volgende.
In julie en augustus heb ik met 40% korting in de spits gereisd. Ik heb gewoon een daluren abbo, maar blijkbaar gaat daar iets niet zoals de bedoeling. Zowel in de ochtend ( rond 7:35) als in de middag (rond 17:20) check ik in en ik kreeg vervolgens 40% korting op de ritprijs.
Sinds 1 september betaal ik echter de volle mep voor de ochtend, maar nog steeds 40% korting in de middag.
Nu is de vraag natuurlijk, hoe kan dit? Klopt het dat, wanneer je al heel wat jaren een 40% kortingsabbo hebt, je dit nog steeds kon hebben, ook in de spits. Of is met 40% korting reizen in de spits eigenlijk helemaal niet mogelijk?

• asmi2
  • Niet online
theHoff schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 12:53:
Nu is de vraag natuurlijk, hoe kan dit? Klopt het dat, wanneer je al heel wat jaren een 40% kortingsabbo hebt, je dit nog steeds kon hebben, ook in de spits.
Dan heb je dit abonnement: altijd korting behalve in de ochtendspits.

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

theHoff schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 12:53:
Misschien een vreemde vraag, maar ik zit met het volgende.
In julie en augustus heb ik met 40% korting in de spits gereisd. Ik heb gewoon een daluren abbo, maar blijkbaar gaat daar iets niet zoals de bedoeling. Zowel in de ochtend ( rond 7:35) als in de middag (rond 17:20) check ik in en ik kreeg vervolgens 40% korting op de ritprijs.
Sinds 1 september betaal ik echter de volle mep voor de ochtend, maar nog steeds 40% korting in de middag.
Nu is de vraag natuurlijk, hoe kan dit? Klopt het dat, wanneer je al heel wat jaren een 40% kortingsabbo hebt, je dit nog steeds kon hebben, ook in de spits. Of is met 40% korting reizen in de spits eigenlijk helemaal niet mogelijk?
Als je nog een oude voordeelurenkaart had, is dat contract gewoon voortgezet. Hierdoor kan je dus inderdaad in de middagspits nog steeds met 40% korting reizen.

• theHoff
  • Niet online
Ah thanks. Dat verklaart een hoop!

• JeyJey
theHoff schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 13:45:
Ah thanks. Dat verklaart een hoop!
aanhouden dat abo! Het dalvoordeel abo is minder voordelig.

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

JeyJey schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 14:12:
[...]
aanhouden dat abo! Het dalvoordeel abo is minder voordelig.
Precies, ik houd mijn VDU ook aan (privé) naast mijn OV-jaarkaart (werk).

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NS-topman vindt betaling ov-chipkaart ouderwets
NS-Topman Timo Huges is niet onverdeeld enthousiast over de ov-chipkaart.

Zo ergert hij zich eraan dat treinreizigers vooraf geld op hun ov-chipkaart moeten zetten. Die manier van betalen is ouderwets, vindt Huges.

''Vooraf geld op je OV-chipkaart laden als je met kleinkinderen naar een dierentuin of pretpark wilt reizen, is niet meer van deze tijd. Van tevoren ben je dan al veel geld kwijt", laat Huges zaterdag via een woordvoerder weten.

"Ik snap het wel. De chipkaart is vanuit het systeem bedacht, maar het reizen met de trein kan toegankelijker'', meent Huges.

Verzachten
Om de pijn iets te verzachten, reizen kinderen tot twaalf jaar vanaf begin volgend jaar gratis met de trein. De precieze datum waarop deze regel ingaat, is nog niet bekend. Het gratis reizen voor kinderen geldt ook bij de regionale treinvervoerders, zoals Arriva en Connexxion.

Kinderen krijgen dan een gratis abonnement op hun ov-chipkaart. De kinderritjes worden betaald uit de 16 miljoen euro die vervoersbedrijven binnenkrijgen door reizigers die vergeten uit te checken.

Telefoon
De topman wil dat reizigers over niet al te lange tijd hun treinrit met hun telefoon kunnen betalen. ''Dan breng je de trein echt dichter bij de mensen.'' Wanneer dat gaat gebeuren, weet de NS nog niet.

''Voorlopig moet nog worden betaald met de ov-chipkaart'', aldus de woordvoerder.

Oscar Wilde

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-12 15:51
Ik zag het ook al en vond het vooral afschuiven van problemen, als de NS echt zou willen zouden ze morgen nog veranderingen in gang kunnen zetten dat de klantvriendelijkheid verhoogd, had het al op hun Facebook pagina gegooid ook.

- Maak het mogelijk kaartjes van een specifiek traject op je chipkaart te zetten, inclusief via of kortingskaartjes en andere 'verdwenen' kaartjes zodat je gewoon X euro betaald.
- Zorg ervoor dat je geen 20 euro meer op je pas hoeft te hebben bij een persoonlijke kaart met automatisch opwaarderen, maar dat gewoon achteraf de ritprijs van je rekening gehaald wordt.
- Laat de 'boete' van het kopen van een losse papieren chipkaartje vervallen.

Alleen die drie dingen maakt dit systeem van hun al vele malen klantvriendelijker.

• NeutraleTeun
Die 1€ zou geen boete zijn, maar de exacte onkosten voor bedrukken, distributie etc :+

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

NeutraleTeun schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 14:30:
Die 1€ zou geen boete zijn, maar de exacte onkosten voor bedrukken, distributie etc :+
Eventjes het juiste woord extra benadrukt.

Verwijderd

NeutraleTeun schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 14:30:
De oude papieren kaartjes hoefden immers niet gedistribueerd en bedrukt te worden. Enige extra kosten zitten in de chip en die voegt in dit geval nou net helemaal niets toe. E-tickets doen het immers ook zonder chip.

• NeutraleTeun
Fair point.
Ben benieuwd naar de argumenten tegen deze stelling.

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:59
Omdat de NS zo nodig iedereen wilt laten in/uitchecken. Men bleef met papieren kaartjes rijden, dus dan maar zo :p

• NeutraleTeun
Ja... Maar dat kan dus ook met een QR-code.

(en zowel de e-ticket en de losse kaartjes zijn nog steeds van papier)

[ Voor 46% gewijzigd door NeutraleTeun op 21-09-2014 09:13 ]

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:09

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Als je dus twee keer bij de NS achter elkaar incheckt raak je je borg kwijt. Dat is vrij bekend natuurlijk. Daarom blokkeren ze ook het inchecken even als je ingecheckt bent. (leuk als je incheckt bij het verkeerde poortje :X)

Maar waarom kunnen ze de eerdere incheck dan niet annuleren op hetzelfde station? Vanwege het doorgeven van een chipkaartje en het zwartrijden? of zit er een andere theorie achter?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Pagina: 1 ... 83 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.