• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:36
Vijfde zin op deze pagina.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Raven schreef op maandag 21 juli 2014 @ 15:16:
"Bevestiging stopzetten abo, einddatum abo (18 juli 2014), restitutiebedrag, voor vragen bel 0900bladiebla."

Ik had meteen zoiets, daar ontbreekt wat. Het is/was voor zover ik weet zo dat je zelf langs de automaat moest en via "bestelling ophalen" het kortingsproduct eraf moest halen. Dat heb ik 2* geprobeerd, niets verandert, product blijft staan. Automaat geeft geldigheid tot 2029 aan.
Om hoeveel restitutie zou het gaan?

Ik zou ze namelijk waarschijnlijk gewoon schriftelijk op de hoogte stellen dat voor jou het abbo qua betalen beeindigd is en dat hun er maar voor moeten zorgen dat het product verdwijnt van jouw kaart (aangezien zij onvolledige info hebben gegeven) en meedelen dat je de kaart blijft gebruiken in de veronderstelling dat zij het regelen.

Dan heb je jouw intenties weergegeven en ik gok dat je dan totdat je een nieuwe kaart moet hebben je een gratis abbo hebt.
Maar ik weet dus niet om hoeveel de restitutie gaat en hoeveel jaar je kaart nog te gaan heeft.

Maar ik zou me in ieder geval nergens zorgen over maken, als jij iets als bovenstaand schriftelijk verstuurd (en de beeindigingsbrief bewaart) dan kan je tegenover elke incassoburo / deurwaarder / rechter laten zien dat jij alles in je macht hebt gedaan en dat de bal niet bij jou ligt.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Iets van €45 dacht ik. De kaart zelf kaon nog een jaar of 2-3, maar die heb ik nu maar geblokkeerd zodat de restitutie alsnog als het goed is wordt overgeboekt.
Foamy schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 09:00:
[...]

Wacht even. Zij maken een aantoonbare fout (namelijk, foutieve informatie in de brief) en jij mag vervolgens op de blaren zitten?

Hoe meer ik in dit topic lees, des te blijer word ik van mijn beslissing om het OV als de pest te mijden. Stelletje uitzuigers.
De vrouw des huizes mag op de blaren zitten ja ivm ontbrekende informatie in de brief. Maar als het goed is zou het blokkeren van de ov-chipkaart het "op moeten lossen".

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Freak187

geen

Handig zo'n kaart van de NS waar geen ander (bus) abonnement op kan. Nu zit ik dus met 2 OV kaarten.

Kia Niro-EV 2024

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Restitutie is binnen :D , nieuwe ov-chipkaart is binnen, nu het saldo van de vorige nog (~€10).

edit:
Blijkbaar is het papieren kaartje toch niet afgeschaft:
Meisje in Almelo trein uitgezet omdat ze e-ticket voor Berlijn niet had geprint
Charlotte Bouwman uit Amsterdam is vanmorgen in Almelo de trein uitgezet. Niet omdat ze zich had misdragen of geen kaartje had, maar omdat ze haar e-ticket niet had geprint.

Charlotte is onderweg naar haar ouders in Berlijn. Via internet had ze een kaartje gekocht, een e-ticket. Die had ze in haar e-mail op haar smartphone, maar die had ze niet geprint voordat ze de trein instapte. En dat moet wel. De conducteur bleef erbij dat ze haar e-ticket had moeten printen en zette haar in Almelo de trein uit.

Charlotte deelde alles via Twitter. Daardoor ontstond een storm van kritiek op de NS. "Uhm @NS_online jullie zien niet hoe bezopen het is een ETICKET VERPLICHT uit te printen?", zegt Huub Bellemakers bijvoorbeeld. Uiteindelijk heeft Charlotte in Almelo een nieuw kaartje moeten kopen voor 100 euro.

*lading Tweets*

[ Voor 88% gewijzigd door Raven op 25-07-2014 22:24 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reiziger
Reizigers vinden dat ze door de Nederlandse Spoorwegen (NS) onvoldoende worden geïnformeerd over alternatieven voor de OV-chipkaart.

De Consumentenbond en reizigersorganisatie Rover krijgen dagelijks klachten van treinreizigers die laten weten dat zij deze alternatieven, zoals de eenmalige chipkaart of het e-ticket, niet kennen. Dat schrijven beide organisaties donderdag in een brief aan de NS.

Volgens hen moet de NS reizigers niet alleen beter informeren over de alternatieven, maar er ook voor zorgen dat ze makkelijker kunnen worden gekocht. Nu is de eenmalige chipkaart vaak moeilijk te vinden op het scherm van de kaartautomaat en niet bij alle automaten te koop.

Volgens de organisaties schenkt de NS in hun recente campagnes alleen aandacht aan de OV-chipkaart, waardoor incidentele reizigers denken dat er geen alternatieven zijn. Zo lijkt het alsof de chipkaart de enige manier is om te reizen met de trein.

Onrecht
Nu ervaren incidentele reizgers het als een groot onrecht dat ze in totaal 27,50 euro moeten betalen voor een chipkaart en het starttarief. Ook zijn er klachten over het feit dat er geen tijdelijke chipkaarten verkrijgbaar zijn omdat het papier op is of geprint moest worden bij een loket die nog niet open was.

Vanaf 9 juli kunnen mensen alleen nog maar in- en uitchecken om te mogen reizen met de trein. Het traditionele treinkaartje is verleden tijd. Het reizen met het openbaar vervoer is hiermee volgens de NS veiliger en makkelijker.

De Consumentenbond opende die dag ook een meldpunt waarop veel klachten binnenkwamen. Die gingen vooral over het hoge instaptarief van 20 euro dat minstens op de kaart moet staan om met de trein te kunnen reizen.

Oscar Wilde

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:59
Het zal vast wel ergens besproken zijn, maar waarom papieren kaartjes afschaffen maar wel eenmalige PAPIEREN chipkaarten uitgeven?

Het is veiliger en makkelijker?
Ja, als je van 100 soorten kaarten/abonnementen terugvalt naar 10 soorten dan is dat inderdaad makkelijker.
Maar ook dit kon je gewoon verwezenlijken met de oudere kaarten.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

NeutraleTeun schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 17:09:
Het zal vast wel ergens besproken zijn, maar waarom papieren kaartjes afschaffen maar wel eenmalige PAPIEREN chipkaarten uitgeven?
Omdat er in die papieren kaarten een chip zit die gelezen wordt door de poortjes en de apparatuur van de controleur. Dat is gewoon versimpeling van het proces: zoveel mogelijk hetzelfde ipv 20 opties. Zelfde verhaal met abonnementen die op de chip gezet worden.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 31-07-2014 17:13 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• NeutraleTeun
Oh ja, de chip en de poortjes 8)7

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-10 21:13
CyBeR schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 17:12:
[...]

Omdat er in die papieren kaarten een chip zit die gelezen wordt door de poortjes en de apparatuur van de controleur. Dat is gewoon versimpeling van het proces: zoveel mogelijk hetzelfde ipv 20 opties. Zelfde verhaal met abonnementen die op de chip gezet worden.
Dan vraag ik me toch af hoe ze dat willen gaan doen met het eerder genoemde e-ticket?

I Don't Know, So Don't Shoot Me

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Het is veiliger en makkelijker?
Ja, als je van 100 soorten kaarten/abonnementen terugvalt naar 10 soorten dan is dat inderdaad makkelijker.
Maar ook dit kon je gewoon verwezenlijken met de oudere kaarten.
Vergeet de E-tickets niet, die zijn ook nog op papier |:(
Raven in "OV Chipkaart"
Clueless schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 17:21:
[...]

Dan vraag ik me toch af hoe ze dat willen gaan doen met het eerder genoemde e-ticket?
Barcode, waarmee ze nog steeds aan het experimenteren zijn. Als ze dat nou eens gedaan hadden vóór het sluiten van de poortjes.... NS logica.

[ Voor 23% gewijzigd door Raven op 31-07-2014 17:25 ]

Oscar Wilde

• NeutraleTeun
Als die poortjes dicht zijn, zijn er toch NS servicemedewerkers aanwezig?
Om de poortjes te beproeven? :+

Over dat meisje die eruit werd gezet van niet printen.
Enerzijds snap ik haar, anderzijds snap ik ook de NS weer.
Het is de voorwaarde om te printen (staat er op), dit om fraude te voorkomen (zo veel mogelijk dan iig).
Zitten een aantal echtheidskenmerken op die E-ticket.
Ja ook als je zelf print (iets met uitlijning/font whatever-iets).

En dan heb je ook nog die internationale papieren kaarten.
Voor/van Duitsland/België met de ICE/Thalys of zoiets.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dan moeten ze dat ding geen E-ticket noemen ;)

Oscar Wilde

• NeutraleTeun
Haha, tja...

Net eventjes dat verhaal snel doorgelezen. Die reacties :D
Snap dat het frustrerend is op zo'n moment. Snap ook wel dat het een ietwat rare benaming is voor iets dat niet elektronisch gebruikt kan worden (of zullen ze bedoelen dat het elektronisch gescand wordt :+)
Maar het blijft wel haar eigen verantwoordelijkheid als het duidelijk in de voorwaarden vermeld staat.

Terecht/logisch of niet laat ik dan even in het midden.

Wellicht dat als het scanbaar wordt, het wel per telefoon mag?
Want zou niet weten of frauderen met je naam nou makkelijker is dan ene QR-code faken.
Hoe zou zoiets werken? Ze generen toch niet elke keer een unieke QR-code?

Vandaag ook weer meegemaakt met een meisje (over het niet lezen), wilde inchecken met zo'n E-ticket:

- Ah werkt niet! Hoe kan dat! #boos!
Is pas geldig na 9 uur.
- Nee, is niet! Vorige keer kon het ook gewoon!
Dan heb je geluk gehad. En dat staat gewoon op de kaart hoor.
- Nee, niet waar!
Wat staat hier dan? (gewoon op de voorkant van de ticket)
/zegt niks meer en druipt af.

Tjaaaa komoppppp ! :F

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Raven schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 17:24:
Barcode, waarmee ze nog steeds aan het experimenteren zijn. Als ze dat nou eens gedaan hadden vóór het sluiten van de poortjes.... NS logica.
Maar de poortjes zijn toch nog niet helemaal gesloten en dat zal (volgens de huidige planning) toch ook nooit gebeuren?

Er zijn een heel klein aantal stations waar ze gesloten zijn, een ander klein groepje waar ze naar kijken(!) om ze -misschien- dit jaar te sluiten, dan nog een groepje waar ze nog zo'n 100 meetings en discussie pannels over gaan houden om ze eventueel in de komende jaren(!) te gaan sluiten.

En het overgrote deel van de stations zal gewoon altijd open poortjes / paaltjes houden.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• flowerp
Ik denk dat het een beetje dom was om zo uitgebreid te communiceren dat PAPIEREN kaartjes afgeschaft zijn, want dat is dus helemaal niet zo.

Of er nu een magneetstrip, glitterrandje of een klein chipje op de kaart bijkomt boeit helemaal niet voor de gebruiker qua aankopen.

Beter had men kunnen zeggen dat vanaf die 9 juli OOK gebruikers van papieren kaartjes moeten inchecken (uit checken op eigen discretie of in het zeldzame geval dat er alleen gesloten poortjes zijn).

Nu zat ik laatst hoofdschuddend te luisteren naar iemand die een toerist zat uit te leggen dat je geen kaartjes kon kopen want die waren afgeschaft en je moest een OV chipkaart bestellen en bla bla.

Haar ogen rolde er bijna uit toen ik met een paar drukken op de knop van de automaat toch een heus PAPIEREN kaartje voor een ENKELE REIS er uit toverde.

"Maar, maar... die waren toch afgeschaft!? Hoe kan dit nou...." stamelde ze nog.

Wat mij betreft een behoorlijke publiciteitsblunder van de NS.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:22

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

flowerp schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 12:21:
[...]
Wat mij betreft een behoorlijke publiciteitsblunder van de NS.
Je weet toch dat die gasten Niet Sporen :? :( :+

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:04
Raven schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 17:24:
[...]

Vergeet de E-tickets niet, die zijn ook nog op papier |:(
Raven in "OV Chipkaart"

[...]

Als goed is moet op elk station het meest linker of rechter poortje een barcode lezer ook hebben. Dat heeft de NS mij verteld. Ik vroeg me dit namelijk af. Nu is het zover en ik ben nog geen lezer tegen gekomen. iemand anders?

• Tochjo
Er zijn nog maar weinig poortjes uitgerust met barcodelezers. Voordat alle poortjes in een rij dichtgaan, moet er minstens één poortje van een barcodelezer voorzien zijn. Op stations als Woerden en Enschede, waar wel proeven gedaan worden met gesloten poortjes, zijn ze volgens mij al wel geplaatst.

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:56
In gesprek met DUO/Studentenreisproduct.nl over het stopzetten van mijn studentenreisproduct, want daar heb ik geen recht meer op. Het stopzetten moet je als gebruiker zelf doen via een OV-chipkaart-oplaadstation. Dit kan ik niet, want mijn OV-chipkaart is verlopen. Ik reis al maanden niet meer met het openbaar vervoer, dus ik had dit niet door en heb ook nooit een melding ontvangen dat mijn kaart verlopen is.

Anyhow, nu is het zo dat ik in een week tijd een nieuwe kaart aan moet vragen en moet ontvangen om het studentenreisproduct ZELF stop te zetten. Dit gaat nooit lukken in een week, dus riskeer ik een boete van € 97!

En wat mij nog het meest frustreert is het feit dat men bij DUO blijkbaar niet beschikt over een optie in het systeem om het studentenreisproduct per direct stop te zetten. Gewoon een druk op de knop, dat is alles. Maar nee, men heeft liever dat ik de boete van 97 euro betaal! En in de tussentijd word ik van de spreekwoordelijke kast naar de muur gestuurd. Dikke bullshit en een dikke middelvinger naar de bureaucratie! :(

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:20
Yonix schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 15:51:
In gesprek met DUO/Studentenreisproduct.nl over het stopzetten van mijn studentenreisproduct, want daar heb ik geen recht meer op. Het stopzetten moet je als gebruiker zelf doen via een OV-chipkaart-oplaadstation. Dit kan ik niet, want mijn OV-chipkaart is verlopen. Ik reis al maanden niet meer met het openbaar vervoer, dus ik had dit niet door en heb ook nooit een melding ontvangen dat mijn kaart verlopen is.

Anyhow, nu is het zo dat ik in een week tijd een nieuwe kaart aan moet vragen en moet ontvangen om het studentenreisproduct ZELF stop te zetten. Dit gaat nooit lukken in een week, dus riskeer ik een boete van € 97!

En wat mij nog het meest frustreert is het feit dat men bij DUO blijkbaar niet beschikt over een optie in het systeem om het studentenreisproduct per direct stop te zetten. Gewoon een druk op de knop, dat is alles. Maar nee, men heeft liever dat ik de boete van 97 euro betaal! En in de tussentijd word ik van de spreekwoordelijke kast naar de muur gestuurd. Dikke bullshit en een dikke middelvinger naar de bureaucratie! :(
Het is niet zo zeer dat ze het niet willen, ze kunnen het momenteel technisch nog niet. Als jij incheckt wordt er niet op de server gekeken of jij reisrecht hebt, alleen of er op de kaart een reisproduct staat.

Blijft het feit staan dat dit verre van een ideale situatie is.

Verwijderd

Tales schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 16:13:
[...]

Het is niet zo zeer dat ze het niet willen, ze kunnen het momenteel technisch nog niet. Als jij incheckt wordt er niet op de server gekeken of jij reisrecht hebt, alleen of er op de kaart een reisproduct staat.

Blijft het feit staan dat dit verre van een ideale situatie is.
Dit is natuurlijk een bewust gecreeerde situatie. Ze kunnen achteraf prima controleren of je nog gebruik heb gemaakt van het reisproduct. Maar dat willen ze niet. Ze willen het probleem bij de andere partij neerleggen.

Dit had een voordeel van het OV chipkaart product voor studenten ten opzichte van de oude studentenkaarten kunnen zijn.. Elke reis wordt immers geregistreerd en er zou dus geen boete meer hoeven staan op het hebben van een verlopen chipkaart waar nog een onbruikbaar product op staat.

Dat was natuurlijk te gemakkelijk geweest.

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:56
Inmiddels weer drie telefoontjes verder - /me Yonix geeft niet zomaar op - en het is uiteindelijk goed gekomen en geregeld. En geen boete van € 97,- gelukkig. Phew! :)

Vanochtend kreeg ik bij DUO een aardige mevrouw aan de telefoon die mij wist te vertellen dat de werkwijze van Studentenreisproduct.nl wel érg omslachtig is. In mijn geval - met een verlopen OV-chipkaart - is het helemaal niet nodig om via allerlei papierwerk en lange wachttijden een nieuwe kaart aan te vragen, om vervolgens alsnog zelf het reisproduct te annuleren bij een oplaadstation. Er is namelijk een aparte procedure waarbij je het reisproduct via een eenvoudig online-aanvraagformulier kunt stopzetten als de gebruiker niet in staat is om dit bij een oplaadstation te doen (bijv. bij diefstal, verlies of een verlopen kaart).

Uiteindelijk heb ik die procedure gevolgd en kreeg ik daarnet een e-mailbericht dat mijn aanvraag voor het stopzetten is goedgekeurd. De datum van stopzetten is vandaag en daardoor hoef ik mij geen zorgen meer te maken over de halfmaandelijkse boete van € 97,-. :*) Maar ik moest nog wel even wat telefoontjes plegen met Studentenreisproduct.nl om mijn kaart te beëindigen. Dat was online ook zo geregeld gelukkig.

De frustratie is inmiddels gezakt, maar nu ik dit zo mee heb mogen maken is het toch 'van de zotte' dat het op deze manier moet? 8)7 Ik snap dat er nu eenmaal regels en procedures gelden bij dit soort zaken, maar twee bedrijven - DUO & Studentenreisproduct.nl/OV-chipkaart.nl - die zo afstandelijk van elkaar functioneren is toch jammer om te zien. Nu is het zo dat DUO enkel iets te zeggen heeft over het reisproduct dat op de kaart staat en dat het stopzetten van dat product via Studentenreisproduct.nl moet, want zij zijn in 'beheer' van de OV-chipkaart. Daarnaast hoor ik bij elk telefoongesprek een ander verhaal over diverse procedures die gevolgd moeten worden. Dat maakt het allemaal tenenkrommend verwarrend voor de gebruiker.

Maar goed, het is oké nu.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Yonix schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 13:32:
De frustratie is inmiddels gezakt, maar nu ik dit zo mee heb mogen maken is het toch 'van de zotte' dat het op deze manier moet?
Daarom heb ik wel studiefinanciering, maar heb ik die OV kaart expliciet niet aangevraagd en niet opgehaald. Dan kan dat nooit mis gaan. Ik betaal liever zelf mijn treinreizen dan dat ik die procedure in ga. Bovendien snap ik niet hoe je met dat nieuwe systeem een 2-naar-1 overgang erop zet, dus ik hoef dat ingewikkelde ding niet.

Helaas krijg je alleen een brandstofvergoeding als je verder dan 55 minuten van de dichtstbijzijnde bushalte woont. Ik ken wel iemand die dat had :P

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

Sjonge jonge, wat een prutssysteem is het ook zeg. Dat in- en uitchecken gaat nog wel, tot nu toe nog maar 1 keer vergeten..

Dat was ook genieten, want dan ga je naar NS.nl, daar moet je een account aanmaken. Die moet je via email bevestigen. Die mail krijg je pas om 19.00 uur. Als je dan 'm dus om 19.30 hebt aangevraagd moet je 24 uur wachten. Vervolgens moet je je adres bevestigen. Die brief krijg je na 5 werkdagen. En als klap op de vuurpijl moet je ook nog eens naar een automaat om je kaart te koppelen aan je NS account....... De moeite die je moet doen voor €1,20 8)7

Vandaag een dagje naar Amsterdam. Auto in Amstelveen geparkeerd (gratis, blijf Nederlander he), met de tram naar het centrum. Aangekomen op het station druk ik m'n kaart tegen de paal, "Goede reis", ja top bedankt, jij ook. Bij de juiste halte aangekomen druk ik m'n kaart tegen de paal van de tram.. "Goede reis" - had het in de eerste instantie niet door totdat m'n medereizigers het zeiden omdat zij hetzelfde hadden. 2x ingecheckt dus, wie verzint dat :')

Gelijk de GVB helpdesk gebeld, "uh, je hebt WAT gedaan? He? Nog een keer.. Oh, ja, even kijken ja.. Hmm.. Momentje hoor. Mag ik uw kaartnummer nog een keer? Aha, oke, ja, en wanneer is dat gebeurd? Oh, ja, dat is zo kort geleden, dat kan ik nog niet zien. Je kunt het beste een claimformulier indienen via de website"

Net op de website: "Tijd gebeurtenis" ja.. weet ik veel.. "Bedrag" ja.. Al sla je me dood. Iets zegt me dat dit zeker niet in 1 keer goed komt, wat een gekut weer :')

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-11 13:03

weebl

YARR!

tdw schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 19:33:
Sjonge jonge, wat een prutssysteem is het ook zeg. Dat in- en uitchecken gaat nog wel, tot nu toe nog maar 1 keer vergeten..

Dat was ook genieten, want dan ga je naar NS.nl, daar moet je een account aanmaken. Die moet je via email bevestigen. Die mail krijg je pas om 19.00 uur. Als je dan 'm dus om 19.30 hebt aangevraagd moet je 24 uur wachten. Vervolgens moet je je adres bevestigen. Die brief krijg je na 5 werkdagen. En als klap op de vuurpijl moet je ook nog eens naar een automaat om je kaart te koppelen aan je NS account....... De moeite die je moet doen voor €1,20 8)7

Vandaag een dagje naar Amsterdam. Auto in Amstelveen geparkeerd (gratis, blijf Nederlander he), met de tram naar het centrum. Aangekomen op het station druk ik m'n kaart tegen de paal, "Goede reis", ja top bedankt, jij ook. Bij de juiste halte aangekomen druk ik m'n kaart tegen de paal van de tram.. "Goede reis" - had het in de eerste instantie niet door totdat m'n medereizigers het zeiden omdat zij hetzelfde hadden. 2x ingecheckt dus, wie verzint dat :')

Gelijk de GVB helpdesk gebeld, "uh, je hebt WAT gedaan? He? Nog een keer.. Oh, ja, even kijken ja.. Hmm.. Momentje hoor. Mag ik uw kaartnummer nog een keer? Aha, oke, ja, en wanneer is dat gebeurd? Oh, ja, dat is zo kort geleden, dat kan ik nog niet zien. Je kunt het beste een claimformulier indienen via de website"

Net op de website: "Tijd gebeurtenis" ja.. weet ik veel.. "Bedrag" ja.. Al sla je me dood. Iets zegt me dat dit zeker niet in 1 keer goed komt, wat een gekut weer :')
Als ik dit zo lees is het toch echt voornamelijk aan jezelf te verwijten hoor. Ik snap dat als je amper met het OV reist je wat bewuster om moet gaan met het in- en uit checken. Maar om nou te zeggen dat je het niet kon weten is echt heel erg achterhaald. Ik denk dat het inchecken niet goed is gegaan de eerste keer. Daar moet je gewoon goed op letten...

En dat het GVB die gegevens nog niet heeft is omdat deze data niet realtime verwerkt wordt. Gewoon morgen nog een keer bellen. En zo precies hoef je de tijdstippen niet te weten hoor.

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

Vergeten uit te checken reken ik ook alleen mezelf aan ja, maar de hele procedure eromheen wordt er niet handiger op.

En dat van de GVB.. Hoe wil je dat ik dat had geweten dan? Ik sta op een tramstation, daar rijden GVB trams, ik check in op een paal met een GVB sticker en ik check uit in een tram met GVB beschilderingen.. Waar doe ik het dan fout? :')

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-11 13:03

weebl

YARR!

Ik denk dat hier een stukje verwachtingsmanagement nodig is :P

Jij hebt waarschijnlijk iets fout gedaan, of er is iets mis gegaan en jij had het niet door. In beide gevallen geen ramp, maar om nu te verwachten dat het GVB dit a la minute voor je oplost is denk ik niet heel realistisch. Ik denk dat 99% van de transacties goed gaan, hierdoor is het niet nodig dat het personeel van de klantenservice er realtime bij kan. Er worden meerdere batches per dag met de deze data verwerkt en pas dan kan de KS er bij. Dus gewoon later nog een keer bellen en dan kunnen ze je wel helpen :)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:19

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

weebl schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 19:38:
[...]

Als ik dit zo lees is het toch echt voornamelijk aan jezelf te verwijten hoor. Ik snap dat als je amper met het OV reist je wat bewuster om moet gaan met het in- en uit checken. Maar om nou te zeggen dat je het niet kon weten is echt heel erg achterhaald. Ik denk dat het inchecken niet goed is gegaan de eerste keer. Daar moet je gewoon goed op letten...
Yup. Je maakt een systeem wat alleen werkt voor gepokte en gemazelde reizigers en dan ligt het aan jezelf dat je als eenmalige reiziger een fout maakt.
Dit is wat er mis is aan dat systeem.

Ik ben een weekendje weg geweest. Zelf had ik een online ticket naar Schiphol gekocht, maar een medereiziger reisde voor het eerst met een OV-Chipkaart. Vergat natuurlijk prompt uit te checken en was op de promenade van Schiphol naar een uitcheckpaaltje aan het zoeken. Nee, die zijn daar natuurlijk niet. Mag je weer naar onder met je bagage.
Op de terugweg was er wat te doen in Amsterdam en de sprinter uit Amsterdam op Bijlmer was overvol en liep leeg. Toen we na 2 minuten wegreden stond er nog een meute bovenaan de trap te dringen om weg te gaan. Zal wel een poortje onderaan de trap staan. Handig systeem, maar ik doe er niet aan mee.

Signatures zijn voor boomers.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NS-poortjes Woerden hele dag dicht
De poortjes op station Woerden gaan voortaan de hele dag dicht. Woerden is dan het eerste station in Nederland waar mensen alleen met een ov-chipkaart of treinkaartje naar binnen kunnen.

Wie iemand wil uitzwaaien of ophalen, heeft ook een ov-chipkaart nodig, maar hoeft niet voor een treinreis te betalen. Na het inchecken mag er een uur op het station worden verbleven. In Woerden werd al getest met het sluiten van de poortjes. Tot nu toe waren de poortjes alleen tijdens de spits dicht.

82 stations dicht
Op de stations Almere Centrum, Houten en Enschede waren ook al proeven met sluitingen tijdens de spits. Daar zullen de poortjes ook snel de hele dag dicht gaan, de NS sluit niet uit dat dat al over een paar dagen is.

In Rotterdam Alexander wordt ook al een tijd getest met poortjes die tijdens de spits dicht zijn, maar volgens een woordvoerder is dat station nog niet gereed om de hele dag af te sluiten.

De Nederlandse Spoorwegen willen uiteindelijk 82 stations afsluiten voor mensen zonder treinkaartje of ov-chipkaart. Dit jaar wordt op 26 stations getest met 24-uurssluiting van de poortjes.

Passagerecht
Sommige stations, zoals Leiden en Amersfoort, worden ook gebruikt om van de ene kant naar de andere kant van de stad te komen. Daar komen voorlopig nog geen poortjes.

Wanneer dat wel aan de orde is, kunnen bezoekers een passagerecht op hun kaart zetten, waardoor ze vrijuit van de ene naar de andere kant kunnen lopen. Wie geen ov-chipkaart heeft, maar wel een dringende reden om vaak door het station te lopen, kan via de gemeente een pas krijgen.

Oscar Wilde

• NeutraleTeun
OMG... los van dit alles:

PASSAGERECHT?! Serieus? Wéér iets op een pas zetten?
En anders moet je maar bij de gemeente een pas aanvragen?

Wat zal die kosten? Wat zullen daar de voorwaarden van zijn? Bruikleen of eigendom?

Dit vind ik toch een beetje heel erg niet goed nagedacht over een bepaald systeem.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dat is al een tijdje in de planning. Bewoners in de wijk achter het station krijgen/kopen bijvoorbeeld een kaart waar ze niets anders mee doen dan door de tunnel lopen.

Vragen die bij mij opkomen zijn dan al snel:
• verstrekt de gemeente gratis passen?
• is dat per gezinslid of één per adres?
• wat bij nieuwe bewoners?
• wat als de pas verloopt, moet je dan alsnog kopen?

Los van dat alles moet ik wel zeggen dat ik het op de metrostations van Amsterdam een verademing vind dat er alleen nog maar 'echte' reizigers te vinden zijn. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de vervoersbedrijven dit een wel erg makkelijke manier vinden om hun stations 'schoon te vegen'.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

LOL! Mag je eerst even 20 euro op je chipkaart zetten om oma op de trein te mogen zetten. Te bizar voor woorden dit.....

En, als ze dan eindelijk zover zijn, hoef je geen 20 euro meer op je chipkaart te zetten maar mag je bij een kaartautomaat het "passagerecht" product op je kaart gaan zetten....... Ik stel voor om met 20 man een vrije dag te nemen, zodra ze dit invoeren, en dan een hele dag rijen bij de kaartautomaten te veroorzaken.
- Passagerecht laden (en een transactiebonnetje natuurlijk).
- Door het poortje en weer terug.

etc. etc. etc. etc........

Ze zijn daar in OV-land het spoor echt helemaal bijster, lijkt het wel.

Waarom voert de NS dit soort dingen - keer op keer - weer in voordat ze hun systemen klaar hebben? Dit komt zo enorm onprofessioneel over. Alsof er iemand in de top 's nachts ineens badend in het zweet wakker wordt en zich bedenkt "Vanaf NU moet het anders!!!! En tot we de boel op de rit hebben, zoeken ze het maar lekker uit!"

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2014 13:36 ]

Verwijderd

Dus iemand gedag zeggen op het perron zit er niet meer in? wordt wel makkelijker allemaal he

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Verwijderd schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 13:30:
En, als ze dan eindelijk zover zijn, hoef je geen 20 euro meer op je chipkaart te zetten maar mag je bij een kaartautomaat het "passagerecht" product op je kaart gaan zetten....... Ik stel voor om met 20 man een vrije dag te nemen, zodra ze dit invoeren, en dan een hele dag rijen bij de kaartautomaten te veroorzaken.
Het passagerecht is een abonnement, maar zal niet zomaar verkrijgbaar zijn heb ik begrepen. Anders voegen die poortjes niets toe natuurlijk. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Barbas
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:51

Barbas

Gallego!

Ik wilde een e-ticket bestellen met 40% korting via de website van de ns omdat ik geen ov chipkaart heb, en diegene met wie ik morgen moet reizen heeft wel een ov chipkaart. Mooi meegenomen dacht ik! Blijkt dat dus niet meer te kunnen sinds 9 juli. Als je wilt reizen met 40% korting moet je dus eerst een ov chipkaart aanschaffen en daarop een samenreizen product zetten, die inactief wordt na 35 minuten nadat je uitgechecked hebt op een station. Dus dat betekent dat ik voor elke reis eerst een samenreizen product op mijn ov chipkaart moet zetten tenzij ik binnen die 35 minuten de reis weer vervolg. Leuk als je een dagje ergens heen gaat. Niet echt makkelijk maar goed.

Mejor así

Verwijderd

Gonadan schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 13:38:
[...]

Het passagerecht is een abonnement, maar zal niet zomaar verkrijgbaar zijn heb ik begrepen. Anders voegen die poortjes niets toe natuurlijk. ;)
Dat kan nooit een abonnement zijn natuurlijk. Want hoe weet "het volmaakte systeem" nou of je gebruik wil maken van het passagerecht of dat je wil inchecken? Neem station Amersfoort. Dat is een doorgang voor voetgangers die van de ene kant van het spoor naar de andere kant moeten. Omlopen kun je niet (nouja, niet binnen een kwartier). Als ze dat station afsluiten, dan heb je dus dat passagerecht nodig als je eens 1 keer van de ene kant van het station naar de andere kant moet. Je komt bijvoorbeeld met de bus aan op station Amersfoort en je bestemming ligt net aan de andere kant van het spoor. Dan zul je een eenmalig product op je kaart moeten zetten, zodat het systeem weet dat je niet wil inchecken maar gewoon naar de andere kant wil. Als je daar een abonnement van zou maken, dan zou je niet meer in kunnen checken met je chipkaart. Ik neem dan voor het gemak even aan, dat je geen 20 euro saldo hoeft te hebben om door het station te mogen lopen.

Laat ze zich bij de NS eens concentreren op het vervoeren van reizigers en het kopen van treinen, die niet uit elkaar vallen binnen 3 maanden nadat ze in gebruik genomen zijn. Als je je core business al niet op orde hebt, dan kun je je misschien maar beter even niet buiten je comfort zone begeven en ook nog eens andere dingen gaan doen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2014 13:51 ]

• Cyphax
  • Laatst online: 11:15

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 13:37:
[...]

Dus iemand gedag zeggen op het perron zit er niet meer in? wordt wel makkelijker allemaal he
Niet op het perron, je kunt het station zelf toch nog steeds in? Eigenlijk mocht je voor de invoering van de OV-chipkaart ook al niet op het perron komen zonder geldig vervoersbewijs. Dat heb ik altijd ronduit belachelijk gevonden, maar NS controleerde daar niet op. Die poortjes zijn voor zover ik heb begrepen alleen een implementatie van die al bestaande regel.

Maar zo'n "abonnement" om wel door die poortjes te mogen... sowieso, die poortjes, da's toch maar jammer, maar dat heeft niet zoveel met de OV-chipkaart te maken. Ik vind het een onwijs slecht idee van NS en ik zie ook niet welk probleem ze daarmee op trachten te lossen, maarja, ze moeten het zelf weten.

[ Voor 20% gewijzigd door Cyphax op 08-08-2014 16:03 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Spookie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 13:23
Cyphax schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 15:36:
[...]

Niet op het perron, je kunt het station zelf toch nog steeds in? Eigenlijk mocht je voor de invoering van de OV-chipkaart ook al niet op het perron komen zonder geldig vervoersbewijs. Dat heb ik altijd ronduit belachelijk gevonden, maar NS controleerde daar niet op. Die poortjes zijn voor zover ik heb begrepen alleen een implementatie van die al bestaande regel.
en kijk eens hoe hoe dit in het buitenland gebeurt..
hoe ver ik mij kan herinneren hebben ze in Frankrijk dit toch ook?

Je kan dan ook niet tot het parron gedag zeggen..
en laatst had ik het nier nog met oma over.. ze vertelde mij dat ze vroeger ook paron kaartjes moest kopen... zo gek is dit allemaal niet :)

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Spookie schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 15:46:
[...]

Oh dat zou best kunnen.
en laatst had ik het nier nog met oma over.. ze vertelde mij dat ze vroeger ook paron kaartjes moest kopen... zo gek is dit allemaal niet :)
Nee het is niet nieuw, dat bedoelde ik ook. Maarja, sommigen zullen het een goed idee vinden, anderen niet. Het komt op mij over als een nodeloze beperking eigenlijk. Ik zie het probleem van een meer open perron gewoon niet zo.

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Verwijderd schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 13:43:
[...]

Dat kan nooit een abonnement zijn natuurlijk. Want hoe weet "het volmaakte systeem" nou of je gebruik wil maken van het passagerecht of dat je wil inchecken? Neem station Amersfoort. Dat is een doorgang voor voetgangers die van de ene kant van het spoor naar de andere kant moeten. Omlopen kun je niet (nouja, niet binnen een kwartier). Als ze dat station afsluiten, dan heb je dus dat passagerecht nodig als je eens 1 keer van de ene kant van het station naar de andere kant moet. Je komt bijvoorbeeld met de bus aan op station Amersfoort en je bestemming ligt net aan de andere kant van het spoor. Dan zul je een eenmalig product op je kaart moeten zetten, zodat het systeem weet dat je niet wil inchecken maar gewoon naar de andere kant wil. Als je daar een abonnement van zou maken, dan zou je niet meer in kunnen checken met je chipkaart. Ik neem dan voor het gemak even aan, dat je geen 20 euro saldo hoeft te hebben om door het station te mogen lopen.
Je hebt nog gelijk ook. :') _O-
Wat een ramp. En kijk voor de grap eens op leiden naar de rijen bij de automaten. Leuk als iedereen die er doorheen loopt ook langs een automaat moet :') _O-

Mijn verwachting; Na het sluiten van poorten op stations waar mensen vaak doorheen willen lopen, binnen een week 4 poortjes die opengetrapt zijn.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Spookie schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 15:46:
[...]

Alleen op (een groot aantal stations van) de RER en Ile de France. Op intercitystations heb ik nog nooit een poortje gezien, heb nog nooit van perronkaartjes gehoord en gezien de wegbrengroutine van de gemiddelde Fransoos (tot in de trein wegbrengen, het wordt zelfs voor vertrek in Parijs nog even in de trein omgeroepen: wij gaan over 5 minuten vertrekken, willen de wegbrengers zich a.u.b. uit de trein verwijderen) is dat er de laatste jaren ook niet geweest.
Dat moet dan iets vooroorlogs zijn of zo.

Verwijderd

Ze zouden bij elk poortje natuurlijk een passage-paal neer kunnen zetten. Die paal zet dan automatisch het passage-produkt op je chipkaart. Dan hou je dus eerst je pas voor de passage-paal en daarna kun je door de poortjes. :)

Mooi toch. Heb je het station afgesloten en kan iedereen er toch doorheen! :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2014 19:54 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

En dan zitten er ineens "onwetenden" in de trein met een passage-product ipv gewone incheck, denk niet dat dat gaat werken :+

Oscar Wilde

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:57
Ik zie meerdere mensen zeggen dat ze geen voordelen zien, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. Met de bliep --> poort open voorkom je dat mensen vergeten in te checken, vergeten uit te checken, niet weten dat ze met een papieren kaartje in moeten checken, enzovoort. Bovendien, met 10 poortjes naast elkaar die openzwaaien als het in- of uitchecken gelukt is zie ik grote mensenmassa's veel sneller langs de uitcheck gaan dan met de paaltjes: Zie ook de metrosystemen in meerdere landen waarbij echt veeeeel mensen door de poortjes moeten.

Ik denk gewoon dat een doorloopabonnement nuttig is als je vaak door het station loopt, zodat je door het station kan lopen zonder €20 starttegoed. Stel dat iedereen dat kon, dan krijg je natuurlijk weer dat je een wegwerpkaart koopt voor 7,50 en van Groningen naar Maastricht rijdt en dan gooi je die kaart weer weg. Mensen die geen recht hebben op zo'n doorloopkans omdat ze niet in de stad van een doorloopstation wonen kunnen dan ook nog op de perrons komen, maar hebben wel die €20 nodig.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Maar mensen moeten dan wel heel goed opletten in welke richting het poortje staat ingesteld, las laatst in dit topic dat dat invloed heeft op de actie die gedaan wordt (in of uitcheck).

Oscar Wilde

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:57
Raven schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 21:04:
Maar mensen moeten dan wel heel goed opletten in welke richting het poortje staat ingesteld, las laatst in dit topic dat dat invloed heeft op de actie die gedaan wordt (in of uitcheck).
Het lijkt mij ook nuttig dat je niet kan inchecken bij een uitcheckpoort eigenlijk. Maar stel je staat bij poortje met een kruis vanaf die kant, kan je dan wel iets doen of zegt die scanner niet gewoon 'Ga naar een andere poort'? Als die dat laatste zegt is er toch niets aan de hand?

• NeutraleTeun
Als er een kruis staat, dan gebeurt/komt er niks.
Want een kruis = niet actief, dus ook geen registratie of handeling.

Bij de losse paaltjes is het soms lastig.
Bij de poortjes is het eigenlijk maar 1richtingsverkeer en staat er (vrijwel altijd?) of inchecken of uitchecken op het schermpje.

Je hebt wel het gevaar dat mensen snel/dicht achter hun voorganger aanlopen, al tussen de poortjes staan en 'blindelings' hun pas (achter hun lichaam dus) nog even over de scanner halen.
En er dan gewoon vanuit gaan 'het is gelukt'. Maar zo komt het dus wel nog soms voor dat ze dus niet in/uitgecheckt zijn.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

'Online gegevens van reizigers ov-chipkaart zijn niet veilig'
De reisgegevens van ov-chipkaartgebruikers die een account hebben op ov-chipkaart.nl zijn momenteel niet geheel veilig.

Dat meldt NRC Handelsblad.

Door een technisch probleem is het mogelijk dat de gegevens, waaronder naam, adres, woonplaats en rekeningnummer, zichtbaar zijn voor anderen en deels kunnen worden gewijzigd.

Op ov-chipkaart.nl kunnen reizigers hun transactiegegevens inzien en hun saldo verhogen. Het lek kwam onlangs naar boven toen een kaarthouder een nieuw account aanmaakte. Hij kreeg daarbij zicht op de gegevens van twee andere kaarthouders. Ook konden sommige gegevens worden gewijzigd.

Trans Link Systems, het bedrijf achter de ov-chipkaart, erkent het probleem. Het bedrijf benadrukt echter dat er in de transactiegegevens niets kan worden gewijzigd. Volgens een woordvoerder kan het probleem zich vaker hebben voorgedaan, al zouden er niet meer klachten zijn binnengekomen.

Test
"De kaarthouder wiens gegevens zichtbaar waren, kon geen financieel nadeel ondervinden", stelt de woordvoerder in de krant. Via de site kunnen kwaadwillenden wellicht niet direct geld van iemands rekening afschrijven, maar de combinatie van naam, rekeningnummer en adresgegevens geeft hen wel andere mogelijkheden waarmee iemand alsnog kan worden gedupeerd.

Het probleem kan zich vaker hebben voorgedaan, al zouden er niet meer klachten zijn binnengekomen. Het bedrijf test momenteel software uit die het probleem moet oplossen. Als dat lukt, wordt het systeem achter de website dinsdag aangepast.

Oscar Wilde

• NeutraleTeun
TLS erkent het probleem... maar lekker niks zeggen is beter.
Zowel voor je klanten en je eigen imago.
Zucht.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

En dan schakelen we de site (of het betreffende deel) niet uit totdat men na het weekend een keer tijd heeft om het op te lossen? Want dat lijkt mij toch wel het minste, je laat zoiets niet nog 4 dagen in stand als het probleem nu breed in de pers wordt geplaatst. Stelletje amateurs. :/

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
2 artikelen over de ov chipkaart bij ns:
'Hoe te reizen met de trein in het treinkaartjesloze tijdperk'
Nieuwe NS-campagne tegen overvolle treinen een doorslaand succes!

Vraag me eigenlijk af waarom niet gewoon alle automaten engels + creditcards accepteren. En als je e-tickets iets handiger doet (niet printen maar zien laten op mobieltje, creditcards accepteren) zou dat ook al een stuk schelen. Je zou toch zeggen dat je dit simpele wijzigingen zijn... Over gastvrijheid kunnen we in Nederland nog wel iets leren.

Ook willekeurige bedragen op een ov chipkaart zetten zou niet al te moeilijk moeten zijn, zou je zeggen. Nu moet je 3x4 doen als je 12 wil bijvoorbeeld.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:48
Vanaf (ongeveer) 12 augustus accepteren in principe* alle automaten creditcards.

* een aantal automaten is nog niet voorzien van een geschikte paslezer. Bij deze automaten worden de paslezers de komende weken vervangen.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heb je daar een bron voor? ;)

Oscar Wilde

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Verwijderd schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 13:43:
[...]

Laat ze zich bij de NS eens concentreren op het vervoeren van reizigers en het kopen van treinen, die niet uit elkaar vallen binnen 3 maanden nadat ze in gebruik genomen zijn. Als je je core business al niet op orde hebt, dan kun je je misschien maar beter even niet buiten je comfort zone begeven en ook nog eens andere dingen gaan doen.
Je hebt een punt, zo is het in Alkmaar echter wel gecommuniceerd. Waarschijnlijk wordt dan een tweede pas puur voor passage. :')

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tochjo
Klik

Informatie over passagepassen, passagerechten en wat dies meer zij: zie deze pagina.

Verwijderd

Gonadan schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 17:28:
[...]

Je hebt een punt, zo is het in Alkmaar echter wel gecommuniceerd. Waarschijnlijk wordt dan een tweede pas puur voor passage. :')
Zoals ik het begrijp, krijg je een aparte pas als je heel vaak door het station heen moet.

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
marcop23 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 21:02:
Ik denk gewoon dat een doorloopabonnement nuttig is als je vaak door het station loopt, zodat je door het station kan lopen zonder €20 starttegoed. Stel dat iedereen dat kon, dan krijg je natuurlijk weer dat je een wegwerpkaart koopt voor 7,50 en van Groningen naar Maastricht rijdt en dan gooi je die kaart weer weg. Mensen die geen recht hebben op zo'n doorloopkans omdat ze niet in de stad van een doorloopstation wonen kunnen dan ook nog op de perrons komen, maar hebben wel die €20 nodig.
Waar ligt de grens? Ik ken een hoop mensen van buiten de stad die wel elke dag door het station moeten om bij hun werk te komen wat er achter zit. En mensen van buiten de stad die in het station zelf werken.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

• NeutraleTeun

• ComaKip
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-10 22:21
Ik vroeg mij af of het verplicht is om je werkelijke gegevens in te vullen bij aanschaf van een persoonlijke chipkaart. Is het strafbaar om een andere/anonieme naam en bijvoorbeeld een postbus nr. te gebruiken? Ik lees er niets over bij het aanvragen van een kaart namelijk. Dit alles vanwege het nieuws omtrent de slechte beveiliging van de gegevens.

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:06
sla de algemene voorwaarden van de ov-chipkaart er maar eens op na.

pas gelijk je geboortedatum aan, reis je lekker met korting

[ Voor 36% gewijzigd door Carfanatic op 12-08-2014 13:48 ]

• NeutraleTeun
Hoeft een rekeningnummer dan niet overeen te komen met je eigen naam?

• ComaKip
Zojuist algemene voorwaarden van 4 augustus 2014 doorgenomen. Kan er niks over vinden.

• ComaKip
NeutraleTeun schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:56:
Hoeft een rekeningnummer dan niet overeen te komen met je eigen naam?
Ik hoef nergens een rekeningnummer in te vullen. Wellicht op het moment van iDeal betalen.... Zover ben ik nog niet gegaan.

[update]
Bij betaling kan nog de naam van de rekeninghouder worden ingevuld. Zo ook de woonplaats. Dus er is geen check op velden waar je naw gegevens invult.

[ Voor 20% gewijzigd door ComaKip op 12-08-2014 14:26 ]

• ComaKip
Uiteindelijk maar gezwigt en mijn echte gegevens ingevuld.... *zucht*...

• Mx. Alba
  • Laatst online: 08-11 00:24

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Afgelopen weekeind dagje Amsterdam gedaan... De auto geparkeerd bij het Amstelstation. Station binnengelopen, door de incheckpoortjes naar binnen, de metro in gestapt, op Waterlooplein uitgestapt, naar de uitcheckpoortjes... Uitchecken onmogelijk. Waren we dus bij het Amstelstation door een NS-poortje naar binnen gelopen ipv een GVB-poortje.

Moesten we dus met de metro terug naar het Amstelstation, daar uitchecken bij NS, inchecken bij GVB, en weer de metro naar Waterlooplein nemen. 8)7

Holy crap, als ze dan zo'n mooi "unified system" maken, maak het dan echt unified! Wat maakt het nu uit of ik nu het Amstelstation binnenloop door een poortje van de NS of een van het GVB? Ik ben op het Amstelstation ingestapt. En ga er op Waterlooplein weer uit. Deal with it.

Ja, ik snap natuurlijk wel dat het verschillende vervoerders zijn. Maar het zijn verschillende vervoerders die het zelfde kaartje gebruiken. Dat er dan verschillende incheckpoortjes zijn om in één en de zelfde zone van het station te komen waar je dan weer verschillende vervoersmiddelen kunt nemen, dat is gewoon een accident waiting to happen. Het moet dan ofwel helemaal gescheiden worden (zoals op Amsterdam CS, de NS- en metrostations zijn volledig gescheiden met eigen ingangen), ofwel moet het niet uitmaken wat voor poortje je gebruikt. Slecht, slecht, slecht systeem zo. :(

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Mx. Alba schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 15:35:
Afgelopen weekeind dagje Amsterdam gedaan... De auto geparkeerd bij het Amstelstation. Station binnengelopen, door de incheckpoortjes naar binnen, de metro in gestapt, op Waterlooplein uitgestapt, naar de uitcheckpoortjes... Uitchecken onmogelijk. Waren we dus bij het Amstelstation door een NS-poortje naar binnen gelopen ipv een GVB-poortje.

[...]
Volgens mij zijn er zelfs stations te vinden waar incheckpaaltjes van 3 verschillende vervoerders staan. Toevallig was ik afgelopen weekend in Amersfoort en daar zijn de paaltjes ook dubbel uitgevoerd. 2 identieke palen naast elkaar: 1 met opdruk van NS en 1 met opdruk van Connexxion.

Wordt straks nog leuk als ze dat station af gaan sluiten met poortjes. Moet je ook nog opletten via welk poortje je het station in loopt.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 15:47:
[...]

Volgens mij zijn er zelfs stations te vinden waar incheckpaaltjes van 3 verschillende vervoerders staan. Toevallig was ik afgelopen weekend in Amersfoort en daar zijn de paaltjes ook dubbel uitgevoerd. 2 identieke palen naast elkaar: 1 met opdruk van NS en 1 met opdruk van Connexxion.

Wordt straks nog leuk als ze dat station af gaan sluiten met poortjes. Moet je ook nog opletten via welk poortje je het station in loopt.
Maasluip in "OV Chipkaart"
Afbeeldingslocatie: http://www.fransmensonides.nl/foto12/3lezers.jpg

Oscar Wilde

• NeutraleTeun
Ja het is veel... maar staat er wel vrij duidelijk.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:39

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Schoolboek voorbeeld van een usability fail wat mij betreft. Alleen maar om dat de vervoerbedrijven zelf te 'lui' zijn om een afrekenmodel te verzinnen waarbij ze zelf pogen af te leiden welk deel van de reissom voor welke vervoerder is en dit allemaal afschuiven op de klant.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:39

Onbekend

...

Nee hoor, dat is gewoon 2x winst.
Het kost hun geen ontwikkelingskosten, en bij een foutje van de klant hebben ze ook nog eens voordeel.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nog een leuke usecase: Tweakers Gamescom express. 16 augustus gaan we!
Als kaartje hebben we een polsbandje gekregen. Dat gaat natuurlijk niet werken als de poortjes dicht zijn. Alternatief is dat er dan een A4'tje gegeven wordt met een barcode. Maar wie maakt levert die barcode? De poortjes zijn van NS, de trein wordt niet door NS gereden.

• Tochjo
Op 16 augustus is er nog geen station met volledig afgesloten poortjes. Pas op 19 augustus gaan op het eerste station, Woerden, alle poortjes dicht.

Op deze pagina staat beschreven hoe dit in de toekomst zal gaan:
Aan klanten van vervoerders die besloten vervoer aanbieden van en naar NS-stations met poortjes wordt een passende oplossing geboden. Dit kan zijn:

- NS verstrekt aan de organisator (digitaal) key-cards waarmee hun reizigers zelf de poortjes kunnen passeren
- Op het station is een medewerker van NS aanwezig die de klanten van de vervoerder begeleidt bij het passeren van de poortjes
- De Servicecentrale van NS opent op afstand een of meerdere poortjes.

• flowerp
Janoz schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 17:32:
Schoolboek voorbeeld van een usability fail wat mij betreft.
Zou mooi zijn als dit opgelost kon worden door vervoerders eigen perron te geven, en dan poortje per perron (bij trap als heel perron van een vervoerder is, in het midden als 2 vervoerders aan beide kanten stoppen.

Is natuurlijk niet overal mogelijk, zoals op kleine stations met maar 1 perron per richting waar toch meerdere vervoerders stoppen.

Verwijderd

NeutraleTeun schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 16:29:
Ja het is veel... maar staat er wel vrij duidelijk.
Ga jij maar eens aan een groepje toeristen uitleggen hoe duidelijk het allemaal is. :) Voor Nedelrands sprekende mensen is het duidelijk inderdaad. De meeste buitenlanders haken waarschijnlijk af bij de tekst "Stap 1".

Als je zulke handleidingen bij de paaltjes moet plaatsen, had je misschien beter een wat minder ingewikkeld systeem kunnen bouwen. Ik ben al in heel wat landen geweest en heb nergens zo'n ondoordacht en foutgevoelig systeem gezien. Het kan echt monkey-proof, maar hier in NL maken ze wel heel erg duidelijk dat ze het niet monkey-proof willen hebben. Waar openbaar vervoer in het buitenland om de reiziger draait, draait het in NL om de vervoerders en hun winst.

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 09:25:
[...]
Het kan echt monkey-proof, maar hier in NL ...
Willen we een beter type monkey ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Freee!! schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 10:55:
[...]

Dan is dat de doelgroep van de vervoerders bedoel je, en kunnen de mensen die het allemaal niet zo duidelijk vinden beter met de auto?
Dat lijkt me niet zo'n slim plan van aanpak eerlijk gezegd.

Verwijderd

Freee!! schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 10:55:
[...]

Laten we de monkeys het systeem bouwen.

Verwijderd

weebl schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 19:46:
Ik denk dat hier een stukje verwachtingsmanagement nodig is :P

Jij hebt waarschijnlijk iets fout gedaan, of er is iets mis gegaan en jij had het niet door. In beide gevallen geen ramp, maar om nu te verwachten dat het GVB dit a la minute voor je oplost is denk ik niet heel realistisch. Ik denk dat 99% van de transacties goed gaan, hierdoor is het niet nodig dat het personeel van de klantenservice er realtime bij kan. Er worden meerdere batches per dag met de deze data verwerkt en pas dan kan de KS er bij. Dus gewoon later nog een keer bellen en dan kunnen ze je wel helpen :)
De NS heeft een knop op hun web interface die je met een klik op die knop en het aanvullen van wat rekeningegevens je je geld terug geeft. Sterker nog, de NS markeert de ritten waarbij je bent vergeten uit te checken voor je. Je hoeft alleenmaar door je historie heen te scrollen.
Het hele voordeel aan dat hele OV-Chip monster is natuurlijk dat het digitaal is en je in feite alles zodanig moet kunnen inrichten dat je het met minimale effort kan herstellen. Tot zover heeft de NS dat een heel stuk beter begrepen dan de regionale vervoerders en vind het zo langzamerhand toch wel knap tijd worden dat dat soort onzin gestroomlijnd word.
Dat die transacties niet live synchroniseren dat vind ik overigens ook echt iets van voor de millenniumwisseling.
Ik weet niet of het nogsteeds zo is want het is alweer een tijdje geleden maar in Den Haag heb je op centraal een punt waar twee vervoerders rijden, de HTM (RR) en die van RET als ik me niet vergis. De ene vervoerder heeft saldocheck paaltjes die exact lijken op de incheckpaaltjes van de andere vervoerder met uizondering van een kleurtje. De genie die dat bedacht had die moet echt een award krijgen.
Ik vond dat zo achterlijk dat ik gewoon hardop moest lachen toen ik daar eenmaal achter was.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2014 11:51 ]

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Was vorige week weer in HK, schoolvoorbeeld van hoe het wel moet. Octopus card is niet alleen cross-vervoerder (MTR, Citybus en nog een paar) maar ook nog eens cross-border (werkt met Shenzhen Tong en Guangzhou). Waarom kan het daar wel en in NL niet?

(om nog maar niet te spreken over het feit dat je met je octopus bij de mac, 7-11 en weet ik niet wat kan afrekenen).

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Ach, de strippenkaart met al die zones en dan weer een los kaartje voor de trein was ook helemaal niet intuïtief en gebruiksvriendelijk, maar daar was iedereen aan gewend. Het is wel typisch de huidige maatschappij/generatie die te belazerd is om zelf energie te steken in zaken en alles via apps, kant-en-klare tooling, down-proof procedures en online applicaties geregeld wil krijgen. "Hoezo voorwaarden lezen van de polis? Kan die wizard niet gewoon vertellen waar ik op moet letten?"

Natuurlijk zijn er veel keuzes gemaakt die echt wel beter kunnen, maar het slaat wel erg door in een haattopic zo. Ik ben erg benieuwd hoe jullie het als projectmanager en/of productontwerper gedaan hadden met alle herrie omtrent budget, doorlooptijd, eisen van alle partijen en eeuwig klagende hollanders. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:39

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Simpel. Ik had als stakeholder ook (een vertegenwoordiger van) de uiteindelijke eindgebruikers genomen ipv enkel de vervoerders.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Gonadan schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 12:04:
Ach, de strippenkaart met al die zones en dan weer een los kaartje voor de trein was ook helemaal niet intuïtief en gebruiksvriendelijk, maar daar was iedereen aan gewend.
Dat heeft dan ook flink wat tijd gehad om in de slijten, maar het enige fundementeel problematische aan de zonekaart zit in de naam. Je neemt ongeacht je afstand hoe dan ook een zone af, of zelfs twee als je net over zo'n schakelpunt zit en pech hebt.
Functioneel is dat verder niet anders dan de chipkaart natuurlijk.
Het is wel typisch de huidige maatschappij/generatie die te belazerd is om zelf energie te steken in zaken en alles via apps, kant-en-klare tooling, down-proof procedures en online applicaties geregeld wil krijgen. "Hoezo voorwaarden lezen van de polis? Kan die wizard niet gewoon vertellen waar ik op moet letten?"
Gebruikersgemak was een USP van de OV-Chipkaart. Ik vind het niet zo gek dat mensen daar problemen mee hebben als dat tegen lijkt te vallen. Er zijn ook gewoon zaken apocalyptisch achterlijk geregeld. Ik vat bijvoorbeeld nog altijd niet waarom je niet gewoon kan inchecken in een nachtbus maar daar persé een apart "product" voor moet hebben, waar je tevens pas over geinformeerd word als je met een dom gezicht bij dat incheckding staat om half 4 in de nacht.
De verwachting dat er gewoon meer geld afgeschreven wordt van de kaart in ik in elk geval niet onrealistisch of onredelijk.
Natuurlijk zijn er veel keuzes gemaakt die echt wel beter kunnen, maar het slaat wel erg door in een haattopic zo. Ik ben erg benieuwd hoe jullie het als projectmanager en/of productontwerper gedaan hadden met alle herrie omtrent budget, doorlooptijd, eisen van alle partijen en eeuwig klagende hollanders. ;)
Ik had om te beginnen gewoon een gevestigd land gebeld om zo'n systeem te kopen waar al ze al dat geneuzel al gehad hebben zodat je er zelf een stuk minder hebt. In tegenstelling tot wat wij gedaan hebben: het wiel opnieuw uitvinden.
Ik snap het wel. Nederland kennisland enzo. Maar soms moet je ook gewoon je meerdere erkennen.

• Mx. Alba
  • Laatst online: 08-11 00:24

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Janoz schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 12:10:
Simpel. Ik had als stakeholder ook (een vertegenwoordiger van) de uiteindelijke eindgebruikers genomen ipv enkel de vervoerders.
Rover had vast graag meegeholpen aan de ontwikkeling van de OV chipkaart om te helpen er een daadwerkelijk goed bruikbaar product van te maken...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Mx. Alba schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 12:43:
[...]

Rover had vast graag meegeholpen aan de ontwikkeling van de OV chipkaart om te helpen er een daadwerkelijk goed bruikbaar product van te maken...
Andere belangen, namelijk die van de reiziger. De OV chipkaart is gericht op de belangen van de vervoerders. Als ze de belangen van de reiziger ook mee hadden willen nemen, dan hadden ze de reiziger vast wel laten vertegenwoordigen in het ontwikkelingstraject. Maar dat was blijkbaar nadrukkelijk niet de bedoeling. :)

En waarom zou je de reiziger er bij betrekken? Je hebt een door de staat ondersteund monopolie, dus de reiziger heeft maar aan te nemen wat jij hem aanbiedt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2014 13:12 ]

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:10:
[...]
En waarom zou je de reiziger er bij betrekken? Je hebt een door de staat ondersteund monopolie, dus de reiziger heeft maar aan te nemen wat jij hem aanbiedt.
Of die bedankt er helemaal voor. De auto begint een steeds aantrekkelijker alternatief te worden (al ligt dat niet alleen aan die OV-chipkaart).

Verwijderd

Freee!! schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:30:
[...]

Of die bedankt er helemaal voor. De auto begint een steeds aantrekkelijker alternatief te worden (al ligt dat niet alleen aan die OV-chipkaart).
Ik denk, dat veel mensen met een serieus alternatief het OV al zoveel mogelijk de rug hebben toegekeerd. (Ikzelf in ieder geval wel, al ben ik zo nu en dan afhankelijk van de trein omdat zowel ik als mijn vrouw geen autorijbewijs hebben. Noodzakelijk kwaad, zullen we maar zeggen.) Mijn alternatief was: dichter bij je werk gaan wonen en lekker met de fiets/scooter gaan. Ik woonde vroeger vlakbij Utrecht CS, maar ben net voor "de grote verbouwing" vertrokken daar. Had geen zin in 10 jaar gezeik met dat geklus op Utrecht CS. Maar ik kan me goed voorstellen, dat dat niet voor iedereen haalbaar is.

Wat ik vooral opvang, is dat gezinnen geen dagtochtjes meer maken met de trein of bus vanwege het gedoe. En ik geef ze geen ongelijk, want met een gezin van 4 personen moet je een hele investering doen voor zo'n dagje weg en echt handiger is het er niet op geworden. Voor het kind van 12 moet je een OV chipkaart aanschaffen en oploaden, voor het kind van 10 moet je een papieren Railrunner uit de automaat trekken en de ouders moeten ook allebei een chipkaart hebben met saldo. Vroeger kocht je 3 retourtjes en een Railrunner, rekende je deze in 1 keer af met PIN en was je klaar...... Nu moet je eerst een kwartiertje staan klungelen bij een automaat, als dit je eerste uitstapje met OV chipkaart zou worden.

En op zich snap ik het wel, dat mensen het vertikken om met de trein te gaan. Mijn vrouw heeft een oud model voordeelurenabonnement en mag dus 3 personen met korting meenemen. Maar..... sinds 9 juli kan dat alleen nog maar met de OV-chipkaart. Begin volgende maand gaat ze met haar zussen en moeder naar het theater in Amsterdam. We zijn eens gaan rekenen of dat misschien voordelig met de trein kon, want parkeren in Amsterdam is natuurlijk schreeuwend duur. Daar waren we eigenlijk vrij vlot uit: als de rest nooit met de trein gaat, kun je nu beter de auto pakken. Want 3 anonieme OV-chipkaarten met voldoende saldo voor de heen- en terugreis (met 40% korting!) kost je meer dan het dubbele van de benzinekosten en parkeerkosten. De kosten voor de voordeelurenkaart halen wij er overigens makkelijk uit. Daarvoor hoeven we maar 2 keer per jaar bij mijn ouders op bezoek te gaan. Maar verder: als je een auto hebt, is het waarschijnlijk voordeliger om die maar te gebruiken als je niet alleen reist.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Janoz schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 12:10:
Ik weet bijna zeker dat er een senior gebruiker bij heeft gezeten, of die zijn werk goed heeft gedaan of de juiste belangen had kan je over discussiëren. :D
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 12:30:
[...]

Dat heeft dan ook flink wat tijd gehad om in de slijten, maar het enige fundementeel problematische aan de zonekaart zit in de naam. Je neemt ongeacht je afstand hoe dan ook een zone af, of zelfs twee als je net over zo'n schakelpunt zit en pech hebt.
Functioneel is dat verder niet anders dan de chipkaart natuurlijk.
Precies, die situatie was echt niet beter.
Gebruikersgemak was een USP van de OV-Chipkaart. Ik vind het niet zo gek dat mensen daar problemen mee hebben als dat tegen lijkt te vallen. Er zijn ook gewoon zaken apocalyptisch achterlijk geregeld. Ik vat bijvoorbeeld nog altijd niet waarom je niet gewoon kan inchecken in een nachtbus maar daar persé een apart "product" voor moet hebben, waar je tevens pas over geinformeerd word als je met een dom gezicht bij dat incheckding staat om half 4 in de nacht.
De verwachting dat er gewoon meer geld afgeschreven wordt van de kaart in ik in elk geval niet onrealistisch of onredelijk.
De enige problemen die ik steeds hoor zijn uitzonderingssituaties. We kennen allemaal het voorbeeld van het gezin met zes kinderen dat maar één keer met het OV wil om bij Artis te komen.

Ze hebben zich duidelijk gericht op de meest voorkomende scenario's. Mensen die op zijn minst af en toe het OV nodig hebben en dus ook relatief snel snappen hoe het zit. Voor die groep is de OV-chipkaart een enorme verbetering qua gebruiksgemak. Één keer kopen, automatisch opwaarderen en je snapt hoe het werkt met in- en uitchecken dus ook bij meerdere vervoerders is het simpelweg *blieb*blieb* en je kan met de volgende mee.

Het is wel duidelijk dat ze de minder voorkomende scenario's niet hebben meegenomen of bewust te weinig voor gedaan hebben. Zou me niets verbazen als ze een investering om daar oplossing voor te bieden gewoon te hoog vonden, want ja, je doet het natuurlijk niet écht voor de klanten. ;)
Ik had om te beginnen gewoon een gevestigd land gebeld om zo'n systeem te kopen waar al ze al dat geneuzel al gehad hebben zodat je er zelf een stuk minder hebt. In tegenstelling tot wat wij gedaan hebben: het wiel opnieuw uitvinden.
Ik snap het wel. Nederland kennisland enzo. Maar soms moet je ook gewoon je meerdere erkennen.
Dat ben ik met je eens. Maar dat zie je helaas best vaak met dit soort instanties. Ik las laatst dat overheden een eigen dropbox aan het maken zijn omdat ze het dan zelf veilig kunnen opslaan. Ik houd mijn hart vast. :X

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gonadan schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 14:31:
[...]

Ze hebben zich duidelijk gericht op de meest voorkomende scenario's. Mensen die op zijn minst af en toe het OV nodig hebben en dus ook relatief snel snappen hoe het zit. Voor die groep is de OV-chipkaart een enorme verbetering qua gebruiksgemak. Één keer kopen, automatisch opwaarderen en je snapt hoe het werkt met in- en uitchecken dus ook bij meerdere vervoerders is het simpelweg *blieb*blieb* en je kan met de volgende mee.

Het is wel duidelijk dat ze de minder voorkomende scenario's niet hebben meegenomen of bewust te weinig voor gedaan hebben. Zou me niets verbazen als ze een investering om daar oplossing voor te bieden gewoon te hoog vonden, want ja, je doet het natuurlijk niet écht voor de klanten. ;)
Blijkbaar zien ze door die plank voor hun kop niet meer wat er wel allemaal mee kan. In het begin werd al gesproken van "een reisproduct erop laden" en iedereen ging er vanuit dat je dan met je OV-Chipkaart naar de kaartautomaat toeloopt, een kaartje koopt en dat op de OV-Chipkaart zet. Het principe wat nu na 5 jaar met de wegwerp OV-Chipkaart op een halfslachtige manier alsnog gerealiseerd is.
Pas toen na de invoering van het reizen op saldo er verder geen enkele beweging kwam realiseerden de meeste (rationeel denkende) gebruikers en reizigersorganisaties dat deze volstrekt triviale mogelijkheid om de een of andere manier niet gerealiseerd gaat worden.
Had je geen saldo nodig maar alleen een OV-Chipkaart. Hoef je ook niet te registreren en je kunt hoogstens nog de discussie krijgen over hoeveel dat ding moet kosten en waarom die na 5 jaar niet meer werkt.

En dan had je wel alle scenario's afgedekt. Want wat zijn alle scenario's? Mensen die eens per jaar kaartjes kopen, mensen die elke week/elke dag kaartjes kopen en mensen die een abonnement hebben.
Het is zo simpel. Dat het niet gebouwd wordt maakt dat ik aan complottheorieën ga denken. Ik snap alleen niet wie er voordeel van heeft.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:27

Dido

heforshe

Met je eens dat die wel op de chipkaart zou kunnen, maar je weet dat je gewoon een kaartje uit de automaat kunt trekken? Heeft precies alle voordelen die je noemt, plus dat je ook nog eens geen chipkaart hoeft te kopen.

Kost je wel een euro extra. Maar goed, het bespaart je 7,50 voor de chipkaart (voor degenen die claimen toch nooit met de trein te gaan - als je eens per jaar reist is een papieren kaartje dus goedkoper dan een chipkaartt, en je zit niet met dat opstaptarief).

edit: er zijn geen papieren kaartjes meer volgens de NS - ik bedoel natuurlijk het superdeluxe, speciale, electronische eenmalig-bruikbare chipkaartje (dat toevallig van papier is).

[ Voor 12% gewijzigd door Dido op 13-08-2014 15:39 ]

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Dido schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 15:38:
[...]

Met je eens dat die wel op de chipkaart zou kunnen, maar je weet dat je gewoon een kaartje uit de automaat kunt trekken? Heeft precies alle voordelen die je noemt, plus dat je ook nog eens geen chipkaart hoeft te kopen.

[...]
Waar zit de verbetering dan?
- In die euro extra kosten?
- In de extra handeling voor het inchecken? (Uitchecken doe je natuurlijk niet, want dat is nergens goed voor als je niet door een poortje hoeft.)
- Beter voor het milieu dan een papieren kaartje zonder chip?
- Misschien heb ik het gemist, maar is het makkelijker geworden om van iemands Samenreiskorting gebruikt te maken? (Strikvraag, want dat kan helemaal niet meer met een automaat-kaartje.)

Er zijn geen verbeteringen voor de reiziger. Die zijn er alleen voor de vervoerder. Zelfde verhaal met abonnementen. Er zijn geen verbeteringen voor de reiziger. Hooguit de frequente reiziger zonder abonnement; die gaat er op vooruit. Nou top hoor! Toch mooi 1 scenario afgedekt! De rest hangt met onhandige lapmiddeltjes aan elkaar.

En om het toch een beetje lollig te houden: Het declareren is wel een stuk makkelijker geworden. Dat kun je sinds januari zelfs door een ander laten doen. _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2014 16:05 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dido schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 15:38:
[...]

Kost je wel een euro extra. Maar goed, het bespaart je 7,50 voor de chipkaart (voor degenen die claimen toch nooit met de trein te gaan - als je eens per jaar reist is een papieren kaartje dus goedkoper dan een chipkaartt, en je zit niet met dat opstaptarief).
En dat was dus volstrekt onnodig geweest als je losse kaartjes op je OV-Chipkaart had kunnen laden. Als ik hier lees dat op verschillende plekken Ov-Chipkaarten voor 2 euro worden aangeboden dan heb je die extra kosten van 1 euro per kaart er bij de tweede rit al uit.
Plus dat NS de kaartautomaten minder hoeft om te bouwen (nu moeten ze niet alleen een reisproduct op een chipkaart zetten maar die ook bedrukken), plus dat je minder afval hebt, plus dat het goedkoper is.

Okee, dan mis ik nog één groep reizigers: de mensen die naar het buitenland gaan. Die hebben nog altijd een zichtkaart nodig, en omdat NS hellbent is op het ontmoedigen van langere buitenlandreizen (bewijs: het steeds maar weer inkrimpen van het aantal internationale loketten) zul je die wel nog moeten kunnen produceren.
Dus linksom of rechtsom zorgt de introductie van de OV-Chipkaart voor meer overhead bij de vervoerders. Zoveelste fail, het wordt er niet makkelijker van, niet voor de reizigers en niet voor de vervoerders.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 15:52:
Er zijn geen verbeteringen voor de reiziger. Die zijn er alleen voor de vervoerder.
Gelul.
• ik hoef nóóit meer na te denken of ik wel voldoende strippen in mijn portemonnee heb zitten
• het is niet meer nodig om eerder de bus of fiets te nemen omdat ik nog een kaartje moet halen voor de trein
• het boeit niet meer dat ik impulsief met een dagje uit mijn hele geplande traject omgooi
• niet meer wachten voor een automaat of in de bus omdat de mafkees voor je het niet snapt of niet opschiet
• automatisch inzicht in mijn reishistorie

Zo zijn er nog tig meer voordelen te benoemen (ook zat nadelen uiteraard). Of die op jou van toepassing zijn is aan jou, maar voor mij maakt het dat de OV-chipkaart een behoorlijke verbetering is qua reisgemak. Ik kan mij nu weer richten op ergeren aan medereizigers en vetraging. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:27

Dido

heforshe

Nergens, ging het ook niet om, ik reageerde op het feit dat er geen resiproduct op de kaart geladen kon worden.

Jammer dat mijn post meteen weer uit zijn verband gerukt moet worden. We weten ondertussen wel dat jij alles wat OV-chipkaart is haat, lieverd. Het wordt alleen een beetje vermoeiend dat je er iedere keer weer als een dolle bovenop springt, zelfs als je niet eens doorhebt waar het over gaat.
Maasluip schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 15:59:
En dat was dus volstrekt onnodig geweest als je losse kaartjes op je OV-Chipkaart had kunnen laden.
Helemaal mee eens. Maar heb je alle poeha gemist over die vervloekte kaart die 7,50 kost en die je verplicht bent te kopen? Dat je zelfs met een anonieme kaart opeens alle privacy moet opgeven? Dat een OV-chipkaart in je zak wel eens enge ziektes kan veroorzaken?

Nu is er een mogelijkheid om zonder zo'n kaart te reizen, maar het zal ook niet gauw goed zijn. Je hoeft dit topic maar door te lezen om in te zien dat het godsonmogelijk is wat voor product dan ook te maken waar niet over gezeurd wordt. De een klaagt dat ie steed smoet opladen (hey, automatisch opladen), terwijl de tweede rant over privacyschending. Tsja, je kunt het niet beiden implementeren. Wordt er geklaagd over overlast op perrons door mensen die er niets te zoeken hebben, proberen we daar iets aan te doen, maar ja, we willen oma uitzwaaien!
Etc, etc, etc.

Als ik aan de OV-cipkaart denk, dan wordt ik enorm gelukkig... dat ik er niet verantwoordelijk voor ben :+

Wat betekent mijn avatar?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Gonadan schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 16:04:
[...]

Gelul.
• ik hoef nóóit meer na te denken of ik wel voldoende strippen in mijn portemonnee heb zitten
• het is niet meer nodig om eerder de bus of fiets te nemen omdat ik nog een kaartje moet halen voor de trein
• het boeit niet meer dat ik impulsief met een dagje uit mijn hele geplande traject omgooi
• niet meer wachten voor een automaat of in de bus omdat de mafkees voor je het niet snapt of niet opschiet

Zo zijn er nog tig meer voordelen te benoemen (ook zat nadelen uiteraard). Of die op jou van toepassing zijn is aan jou, maar voor mij maakt het dat de OV-chipkaart een behoorlijke verbetering is qua reisgemak. Ik kan mij nu weer richten op ergeren aan medereizigers en vetraging. :P
Alleen erg jammer dat er nog steeds veel vertraging in zit....

Oscar Wilde

Verwijderd

[...]

Gelul.

Dan val jij waarschijnlijk in de categorie "frequente reiziger zonder abonnement". Dan kan ik me voorstellen, dat je voordelen ziet.

Ik ben zowel incidentele als dagelijkse reiziger geweest en ik herken jouw punten helemaal niet als "voordeel". Hooguit het punt over het op zak hebben van voldoende strippen. (Voor busreizen ben ik overigens ook beduidend milder over de OV-chipkaart. Dat gaat op zich best goed.)

- Een kaartje halen heeft me nooit meer dan 4 minuten gekost. Ach, hoef je 4 minuten minder lang te wachten op het perron.
- Ik ben eigenlijk altijd wel meer dan 5 minuten te vroeg. Ik heb een hekel aan mensen met chronische haast, omdat ze het vertikken om gewoon een paar minuten eerder te vertrekken.
- Wat boeit die reishistorie nou? Als incidentele reiziger wist ik mijn reishistorie van de laatste 3 maanden wel uit mijn hoofd. Zoveel "data" was dat nou ook weer niet. En als abonnementhouder vond ik het ook niet spannend of ik nou 20 of 30 reizen van 0 cent per stuk maakte. Alles buiten mijn abonnement was incidenteel.

Het enige voordeel, wat ik tot nu toe aan de OV chipkaart heb gehad, was dat ik tegen de conducteur kon zeggen "de kaartautomaat is stuk en ik heb geen OV chipkaart" (had ik natuurlijk wel, maar dat hoeft hij niet te weten).

• NeutraleTeun
[...]

Gelul.
En dan moet je er maar vanuit gaan dat de automatisering werkt. Zowel automatisch opladen op je pas, als de poortjes. Vaak genoeg storing mee geweest (kijk ook naar privacy-lek)
Gewoon op tijd vertrekken is niet meer dan logisch toch?
Precies op tijd vertrekken, en even oponthoud bij de poortjes (ook vaak gezien) en je mist de trein alsnog.
Daar maken we het systeem inderdaad voor 8)7
Dit gaat evengoed nog gebeuren bij de poortjes zelf. En daar baal je meer van, omdat je daar direct de trein voor je neus ziet wegrijden.
Ja, dat is leuk ja... Als je daar om geeft.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 16:26:
Dan val jij waarschijnlijk in de categorie "frequente reiziger zonder abonnement". Dan kan ik me voorstellen, dat je voordelen ziet.
De voordelen bestaan, daar kan je simpelweg niet omheen. Dat ze door jou persoonlijk niet als voordeel ervaren worden betekent niet dat je ze gewoon kunt wegstrepen. Ik ga toch ook geen nadelen wegstrepen omdat ik er zelf geen last van heb? Het is simpelweg de stelling dat het voor de reiziger absoluut geen voordelen heeft geboden die ik niet accepteer. :)
Ik ben zowel incidentele als dagelijkse reiziger geweest en ik herken jouw punten helemaal niet als "voordeel". Hooguit het punt over het op zak hebben van voldoende strippen. (Voor busreizen ben ik overigens ook beduidend milder over de OV-chipkaart. Dat gaat op zich best goed.)

- Een kaartje halen heeft me nooit meer dan 4 minuten gekost. Ach, hoef je 4 minuten minder lang te wachten op het perron.
- Ik ben eigenlijk altijd wel meer dan 5 minuten te vroeg. Ik heb een hekel aan mensen met chronische haast, omdat ze het vertikken om gewoon een paar minuten eerder te vertrekken.
Dat doe ik ook altijd, haast bij reizen is vervelend. Het blijft echter wel vier minuten extra die nodig is en van je marge af gaat. Met busdiensten heb je niet altijd de keuze hoeveel marge je hebt, vaak is het op drukke tijden penibel, of je staat twintig minuten op het perron. :P
- Wat boeit die reishistorie nou? Als incidentele reiziger wist ik mijn reishistorie van de laatste 3 maanden wel uit mijn hoofd. Zoveel "data" was dat nou ook weer niet. En als abonnementhouder vond ik het ook niet spannend of ik nou 20 of 30 reizen van 0 cent per stuk maakte. Alles buiten mijn abonnement was incidenteel.
Jou blijkbaar niets, anderen wel.
NeutraleTeun schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 16:40:
En dan moet je er maar vanuit gaan dat de automatisering werkt. Zowel automatisch opladen op je pas, als de poortjes. Vaak genoeg storing mee geweest (kijk ook naar privacy-lek)
Tja, dat geldt ook voor de trein zelf.
Gewoon op tijd vertrekken is niet meer dan logisch toch?
Precies op tijd vertrekken, en even oponthoud bij de poortjes (ook vaak gezien) en je mist de trein alsnog.
Hardstikke logisch, op tijd baseer ik op de tijd die ik nodig denk te hebben op het station en de marge die ik als rustgevend ervaar. Dat houdt dus in dat een kaartje kopen ervoor zorgt dat ik meer tijd kwijt ben op het station en dat op tijd vertrekken een eerder tijdstip inhoudt.
Daar maken we het systeem inderdaad voor 8)7
Doet er niet toe, ik ervaar het als voordeel dat ik niet alles vast hoef te leggen maar flexibel kan zijn. Uitstappen op Sloterdijk in plaats van Centraal en dan lekker met de metro. De tram nemen naar het centrum maar halverwege besluiten dat je bij dat leuke straatje toch maar uitstapt om een stukje te wandelen. Heerlijk relaxed.
Dit gaat evengoed nog gebeuren bij de poortjes zelf. En daar baal je meer van, omdat je daar direct de trein voor je neus ziet wegrijden.
Is mij nog niet gebeurd, het aantal poortjes is over het algemeen een veelvoud van het aantal beschikbare kaartautomaten.

Begrijp me niet verkeerd hoor, de lijst met vreemde keuzes en verbeterpunten die ik kan bedenken is langer dan de voordelen die ik kan benoemen. Qua implementatie en ontwerpkeuzes zijn imo nog de meeste fuckups gemaakt.

@BazzH: ik ben wel benieuwd waar jij nu persoonlijk tegen aan loopt op regelmatige basis waarom het voor jou zo'n nadeel is ten opzichte van de oude situatie.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Gonadan schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 10:02:
[...]

@BazzH: ik ben wel benieuwd waar jij nu persoonlijk tegen aan loopt op regelmatige basis waarom het voor jou zo'n nadeel is ten opzichte van de oude situatie.
Waar ik tegen aan loop, is dat ik alleen een "ander" systeem zie en geen "beter" systeem. En dan heb ik het over de algemene indruk zonder al teveel op details te focussen. Hebben we het over bus, tram en metro, dan hebben deze vervoerders hun zaakjes - volgens mij - beter geregeld dan de treinvervoerders. Het ene ritje is wat duurder geworden, het andere ritje is goedkoper geworden. Dat is een logisch gevolg van een overstap van het zonetarief naar een lineair tarief. (Lullig voor de reizigers die structureel ritten maken die duurder geworden zijn, dat wel.)

Bij het treinvervoer stoor ik me vooral (maar dus niet alleen) aan het hoge houtje-touwtje-plakband gehalte van het hele systeem.
- voor Samenreiskorting hebben ze een gedrocht van een "oplossing" gekozen, in plaats van gewoon Samenreiskorting ook beschikbaar te maken voor mensen die een papieren kaartje willen kopen. Het werkt wel hoor, dat ga ik niet ontkennen. Maar je moet alleen niet vragen hoe.... Vroeger kocht ik een retourtje met korting en was ik klaar. Nu moet ik veel meer handelingen verrichten.
- Ik heb een persoonlijke OV chipkaart en moet toch 20 euro saldo op dat ding zetten als ik van (onzinnig voorbeeldje) Tilburg Uni naar Tilburg wil reizen. Dat is bijna 10x de prijs van de rit (die is 2,10). Als mijn kaart verloopt met een negatief saldo (heb ik al eens gehad met mijn vorige kaart) krijg ik toch een rekening. (Het is immers een persoonlijke kaart, dus ze weten je toch wel te vinden.)
- De prijs van 7,50 voor de pas is gewoon te hoog. Die dingen kosten per stuk inclusief bedrukken hooguit 1 euro. Dat daar nog een stukje logistiek bij komt kijken zal best, maar dat kost echt geen 6,50. Het verwerken van de transacties hoort gewoon verrekend te zijn in de ritprijs. Dus dat kan 'm niet zijn. Het is ook geen borg voor een eventueel negatief saldo, want je krijgt het niet terug als je kaart verlopen is en in het geval van een persoonlijke kaart krijg je er nog een rekening achteraan ook.
- Het zou voor de reiziger niet uit moeten maken, welke vervoerder er toevallig op een bepaald traject rijdt. Ga voor de gein maar eens met de trein van Zevenaar naar Lunteren (ongeveer 40 kilometer). Dan mag je eerst in- en uitcheceken bij Syntus, daarna in- en uitchecken bij NS en tenslotte nog eens in- en uitchecken bij Connexxion. Wel even goed opletten dat je niet 1 van de 6 (!!!!) keer je pas bij de verkeerde paal houdt of dit vergeet.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Die punten kan ik goed begrijpen, ik snap ook niet waarom ze per sé maar één reiziger per kaart toestaan. Waarom niet een eenmalig product voor een gezin via de automaten beschikbaar maken? Waarschijnlijk weer vanwege die klotepoortjes. :P

De prijs van de pas is relatief hoog, maar dat vind ik ook van de bankpas en een rijbewijs. Allemaal geleuter om gewoon geld binnen te halen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 82 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.