• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-11 18:05

Dido

heforshe

NeutraleTeun schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 17:28:
Ja, €1,- 'boete' betalen als je iets van beetje privacy wilt hebben.
Waar hebje het over? Over het feit dat jij zo paranoide bent dat een anonieme kaart nog te erg voor je is? Dan heb je sowieso een probleem want op de meeste stations hangen camera's. Dat je je huis nog uitdurft.
Janoz schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 17:14:
Paul, serieus. Een beetje inlevingsvermogen zou best wel eens handig kunnen zijn. Stap eens uit je eigen referentiekader en probeer je eens in te beelden hoe het reizen straks is voor een atechnische bejaarde, een blinde of een niet nederlands sprekende toerist. Kijk daarnaast ook eens naar de opgetogen procedures rond overstappen, vergissingen van de reiziger en aan en verkoop van je toegangsbewijzen.
Die bejaarde of die toerist loopt naar het loket, koopt een kaartje en gaat reizen. What's the big deal?

Ik mis een enorme hoop inlevingsvermogen bij mensen waarvan ik toch de verstandelijke vermogens aardig hoog had ingeschat hier op het forum, maar die in dit topic opeens te dom lijken mn voor de duvel te dansen. Het is allemaal zooooo ingewikkeld, en mensen snappen het niet meer en ze kunnen godbetrere niet eens meer met de trein.

Als daar ook maar iets van waar zou zijn zou het een stuk rustiger moeten zijn in de trein, maar helaas. Het grootste deel van de bevolking kan kennelijk redelijk met die kaart omgaan.

Ik heb nooit beweerd dat het systeem zoals het nu is perfect is, of dat er geen fouten zijn gemaakt bij de invoering.

Waar ik me wel aan erger zijn uitspraken als dat de incidentele reiziger nu nioet meer kan reizen.

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Dido schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 18:06:
Waar hebje het over? Over het feit dat jij zo paranoide bent dat een anonieme kaart nog te erg voor je is? Dan heb je sowieso een probleem want op de meeste stations hangen camera's. Dat je je huis nog uitdurft.
Zo'n anonieme kaart is natuurlijk een wassen neus, dat je gegevens niet direct aan die pas gelinkt zijn is maar een minimale verbetering ten opzichte van een gewone chipkaart. Losse kaartjes doen het wat beter, maar die zijn duurder.

Maar goed, het zijn altijd dezelfde drogredenen die je ziet in de privacydiscussie. Gooi je hele leven online als je dat wilt, maar verwacht dat niet van anderen.
Ik mis een enorme hoop inlevingsvermogen bij mensen waarvan ik toch de verstandelijke vermogens aardig hoog had ingeschat hier op het forum, maar die in dit topic opeens te dom lijken mn voor de duvel te dansen. Het is allemaal zooooo ingewikkeld, en mensen snappen het niet meer en ze kunnen godbetrere niet eens meer met de trein.
Het concept dat het van simpel naar ingewikkeld gaat is de hele discussie, meer niet. Extremismen dat het onmogelijk zou worden met de trein te reizen hebben daar eigenlijk geen plaats in. Je ziet aan de toon in dit topic de laatste paar pagina's dat het de discussie ook niet dient.

Dat het bij best een aanzienlijke hoeveelheid mensen verwarring en overlast veroorzaakt, niet in de laatste plaats bij kwetsbare groepen als ouderen en toeristen, mag relevant heten.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2014 18:18 ]

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 18:12:
[...]

Zo'n anonieme kaart is natuurlijk een wassen neus, dat je gegevens niet direct aan die pas gelinkt zijn is maar een minimale verbetering ten opzichte van een gewone chipkaart. Losse kaartjes doen het wat beter, maar die zijn duurder.

Maar goed, het zijn altijd dezelfde drogredenen die je ziet in de privacydiscussie. Gooi je hele leven online als je dat wilt, maar verwacht dat niet van anderen.
Ik verwacht helemaal niets. Maar op welke manier is een anonieme kaart die je met een beetje moeite cash kunt afrekenen een aanval op je privacy? En ook leuk, in hoeverre is het meer een aanval op je privacy dan dat mobieltje in je zak?

Als je de moeite neemt je mobieltje uit te zetten en nergen met plastic te betalen, dan mag je het er ook voor over hebben om een euro meer voor een treinreis te betalen.
Het concept dat het van simpel naar ingewikkeld gaat is de hele discussie, meer niet. Extremismen dat het onmogelijk zou worden met de trein te reizen hebben daar eigenlijk geen plaats in. Je ziet aan de toon in dit topic de laatste paar pagina's dat het de discussie ook niet dient.
Tsja, ik was niet degene die begon met de absurde insinuaties dat het OV niet meer toegankelijk zou zijn door de OV-chipkaart. Sterker nog, ik heb alleen maar ten stelligste de volslagen onzinnigheid van een dergelijke drogreden geventileerd.

En ik ben niet overtuigd van de enorm toegenomen ingewikkeldheid voor de incidentele reiziger. Die loopt nog steeds naar een loket, kkoopt een kaartje, en gaat reizen. Oh, drat, hij moet inchecken. Ja, ik zie hoe dat te moeilijk is.

Nee, wacht, toch niet.

Verwijderd

Dido schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 18:18:
Ik verwacht helemaal niets. Maar op welke manier is een anonieme kaart die je met een beetje moeite cash kunt afrekenen een aanval op je privacy?
Het lijkt me weinig fantasie vereisen om te bedenken hoe een kaartje dat al je treinreizen op één plek voor langere tijd opslaat een risico voor je privacy betekent, zeker als je weet met welk gemak deze kaart uitgelezen kan worden. Dat je naam daar dan niet expliciet aan hangt is slechts een pleister op de open botbreuk.

Hoe dat zich verhoudt tot een mobiele telefoon laat ik in het midden, want dat is in deze discussie geenszins relevant.
Tsja, ik was niet degene die begon met de absurde insinuaties dat het OV niet meer toegankelijk zou zijn door de OV-chipkaart. Sterker nog, ik heb alleen maar ten stelligste de volslagen onzinnigheid van een dergelijke drogreden geventileerd.
Het gegeven dat het OV minder toegankelijk wordt is geen drogreden.

Zelfs als je het er niet mee eens bent is de term drogreden niet correct. Het is wel tekenend voor de toon de laatste paar pagina's :)

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 18:25:
Het lijkt me weinig fantasie vereisen om te bedenken hoe een kaartje dat al je treinreizen op één plek voor langere tijd opslaat een risico voor je privacy betekent, zeker als je weet met welk gemak deze kaart uitgelezen kan worden. Dat je naam daar dan niet expliciet aan hangt is slechts een pleister op de open botbreuk.
Daar hebben we dan een interessant verschil van mening. Hoewel mezelf zeker niet als onbewust zie op het gebied van prvacy vind ik dit toch de grens met paranoia overgaan. En als je dat zo belangrijk vindt, dan zie ik geen enkel probleem met het kopen van een kaartje. Vergeet ook niet je gezicht te bedekken (als dat al mag) want in de stations, treinen, metro's etc. hangen beveiligingscamera's. En ik heb gehoord dat die ook heel makkelijk uit te lezen zijn.
Het gegeven dat het OV minder toegankelijk wordt is geen drogreden.
Zonder onderbouwing is het dat wel.
Goed, het feit dat je een poortje moet openen maakt het minder toegankelijk. Relevantie? nul.
Of stond jij ook op de barricades toen er een deur in de trein kwam die tijdens de reis niet open kon? Maakt de trein toch ook minder toegankelijk 8)7

Maar de insinuatie was niet dat het minder toegankelijk werd, maar dat het niet meer toegankelijk zou zijn.

Nogmaals, als je die claim absurd vindt, en als je de toon die die claim gezet heeft niet leuk vindt: you;re barking up the wrong tree.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-11 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En nog een puntje wat absoluut niet tegen de OV-Chipkaart gehouden kan worden. Althans, als ik een beetje meega in al het gebagatelliseer hier.
Alles wat er mis is met privacy en big data: de OV-chipkaart

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Dido schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 18:33:
Daar hebben we dan een interessant verschil van mening. Hoewel mezelf zeker niet als onbewust zie op het gebied van prvacy vind ik dit toch de grens met paranoia overgaan. En als je dat zo belangrijk vindt, dan zie ik geen enkel probleem met het kopen van een kaartje. Vergeet ook niet je gezicht te bedekken (als dat al mag) want in de stations, treinen, metro's etc. hangen beveiligingscamera's. En ik heb gehoord dat die ook heel makkelijk uit te lezen zijn.
Nogmaals, wijzen op andere privacyrisico's verandert niets aan de discussie. Het is definitietechnisch daardoor wel een drogreden ;)

Ik snap best dat veel mensen weinig problemen zien in allerlei privacyschendende maatregelen, maar tegelijk is het belangrijk dat mensen wel de keuze hebben. Privacy is namelijk het recht te kiezen wat je deelt, niet de plicht niets te delen. Dat is een kritisch verschil. Het liefste moet dat ook zonder prijsdruk kunnen, want sturing is natuurlijk evengoed beperking.
Zonder onderbouwing is het dat wel.
[....]

Maar de insinuatie was niet dat het minder toegankelijk werd, maar dat het niet meer toegankelijk zou zijn.
Ik ga er vanuit dat ik niet hoef uit te leggen hoe het nieuwe systeem minder toegankelijk is voor ouderen, toeristen, incidentele reizigers en noem het maar op :) Wederom gaat dat om sturende druk, niet om de absoluten die hier gehanteerd worden.

Wat er geïnsinueerd wordt hangt nogal van de interpretatie af en die blijkt flexibel te zijn in dit topic. Laten we het voor nu even houden op wat er gezegd wordt.

• Dido

Dido

heforshe

Maasluip schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 19:01:
En nog een puntje wat absoluut niet tegen de OV-Chipkaart gehouden kan worden. Althans, als ik een beetje meega in al het gebagatelliseer hier.
Alles wat er mis is met privacy en big data: de OV-chipkaart
Dat puntje heeft inderdaad niets te maken met de arme incidentele reiziger die het, getuige de laatste pagina's, zo ontzettend zwaar heeft.
De incidentele reiziger hoeft namelijk helemaal geen persoonlijke OV-0chipkaart aan te schaffen en kan voor exact dezelfde kosten met een anonieme chipkaart reizen.

En dan heb je natuurlijk nog mensen die dit roepen:
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 15:42:
Nee hoor. Ik ben inmiddels redelijk overtuigd van het falen van de hele OV chipkaart. Hopelijk verlopen de testen met zijn opvolger ("de bankpas") voorspoedig, zodat we weer van het hele ding afkunnen.
Als jullie het nou eerst onderling eens uitvechten, voordat je over alles wat OV-chipkaart is gaat klagen ;)
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 19:14:
Ik snap best dat veel mensen weinig problemen zien in allerlei privacyschendende maatregelen, maar tegelijk is het belangrijk dat mensen wel de keuze hebben. Privacy is namelijk het recht te kiezen wat je deelt, niet de plicht niets te delen. Dat is een kritisch verschil. Het liefste moet dat ook zonder prijsdruk kunnen, want sturing is natuurlijk evengoed beperking.
Je hebt helemaal geen keuze, want die camera's hangen er al. Als je in die wetenschap alsnog in de trein stapt en je zorgen maakt omdat er op een niet aan jou gelinkte kaart staat dat er iemand van A naar B reist, dan ben je of paranoide, of hypocriet.
En zelfs zonder die camera's vraag ik me serieus af wat het grote probleem nou is dat iemand weet dat iemand op tijdstip X van A naar B gereisd is. (Iemand, maar ze weten niet wie.)
Ik ga er vanuit dat ik niet hoef uit te leggen hoe het nieuwe systeem minder toegankelijk is voor ouderen, toeristen, incidentele reizigers en noem het maar op :) Wederom gaat dat om sturende druk, niet om de absoluten die hier gehanteerd worden.
Je aanname is verkeerd. Ik zou het namelijk echt bij God niet weten.
Je loopt naar het loket, haalt een kaartje en gaat reizen.

Ik heb afgelopen weekend in Delhi een (wegwerp)chipkaartje voor de metro gekocht. nou, nou, nou, wat moeilijk en wat ingewikkeld allemaal, zeg. Ik was er bijna van gaan lopen naar het vliegveld 8)7
Wat er geïnsinueerd wordt hangt nogal van de interpretatie af en die blijkt flexibel te zijn in dit topic. Laten we het voor nu even houden op wat er gezegd wordt.
Jij was het zelf die dit schreef:
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 16:33:
Die vergelijking zou opgaan als het OV niet één van de primaire publieke vervoersmogelijkheden is. Juist voor die incidentele reizigers moet dat toegankelijk blijven, omdat er simpelweg geen serieus alternatief is.
Dan kun je hoog springen of laag springen, maar er zijn maar drie redenen om zo expliciet te stellen dat het OV toegankelijk moet blijven:
1) Je bedoelt dat het OV met dit nieuwe systeem niet meer toegankelijk is. Dat was waarop ik reageerde.
2) Je bent gewoon aan het trollen. In dat geval mijn excuses voor het feit dat ik erop reageerde.
3) Ik zou het echt niet weten, maar licht het alsjeblieft toe.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-11 16:46

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Dido schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 19:53:
[...]
2) Je bent gewoon aan het trollen. In dat geval mijn excuses voor het feit dat ik erop reageerde.
Soms moet je trollen gewoon een koekje toewerpen >:)

On-topic:
Het idee van die OV Chipkaart is niet verkeerd, maar de implementatie laat nogal wat te wensen over. Dat ik als OV-jaarkaart houder her en der in moet checken is één, dat ik uit moet checken is al twee -en dat zijn voor mij dus al elke keer twee extra handelingen, maar als het daarbij beperkt blijft kan ik er vrede mee hebben- maar die in- en uitcheckdingen werken ook nog niet al te goed en die kaarten gaan ook te snel stuk. En dan heb ik nog een redelijk eenvoudig traject dat ik ongeveer dagelijks doe.

Ik zou er niet aan moeten denken dat ik met de trein even een dagje naar Antwerpen zou gaan wat helemaal niet zo gek is vanuit Rotterdam. Inchecken in Rotterdam lukt wel met die OV-jaarkaart, maar waar krijg ik nog een papieren kaartje voor het traject Roosendaal-grens tot Antwerpen :? En waar moet ik in Antwerpen uitchecken :? Weet je, als ik naar Antwerpen wil, pak ik wel de auto, gooi ik meteen goedkoop de tank vol in België.

[ Voor 64% gewijzigd door Freee!! op 11-07-2014 20:44 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Dido schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 19:53:
Je hebt helemaal geen keuze, want die camera's hangen er al. Als je in die wetenschap alsnog in de trein stapt en je zorgen maakt omdat er op een niet aan jou gelinkte kaart staat dat er iemand van A naar B reist, dan ben je of paranoide, of hypocriet.
Nogmaals, een privacyprobleem met camera's in de publieke ruimte veranderen niets aan de privacyproblemen met de OV-chipkaart.
En zelfs zonder die camera's vraag ik me serieus af wat het grote probleem nou is dat iemand weet dat iemand op tijdstip X van A naar B gereisd is. (Iemand, maar ze weten niet wie.)
Ik moet dan helaas een Godwin aanroepen, maar de registratie van joden vond men voor de oorlog ook geen probleem. Databases opbouwen van normale gedragingen is gevaarlijk, want er kan (en zal waarschijnlijk) vroeg of laat misbruik van gemaakt worden.

Overigens is uitzoeken wie dat is geweest triviaal, zolang je die reizen maar kunt groeperen per persoon.
Je aanname is verkeerd. Ik zou het namelijk echt bij God niet weten.
Je loopt naar het loket, haalt een kaartje en gaat reizen.
Hoe werkt dat op het gros van de stations waar geen loket is, of buiten openingsuren?
Dan kun je hoog springen of laag springen, maar er zijn maar drie redenen om zo expliciet te stellen dat het OV toegankelijk moet blijven:
1) Je bedoelt dat het OV met dit nieuwe systeem niet meer toegankelijk is. Dat was waarop ik reageerde.
3) Ik zou het echt niet weten, maar licht het alsjeblieft toe.
Ik doelde er slechts op dat het OV minder toegankelijk wordt voor grote groepen (en voor een deel van die groep in aanzienlijke mate). Voor de absolute interpretatie die er door jou aan gegeven wordt kan ik geen verantwoordelijkheid nemen.

Op posts van mensen die het niet lukt deze discussie op een volwassen manier zonder puberaal gedrag te voeren zal ik verder niet inhoudelijk meer reageren. Dezelfde argumenten komen nu al een paar pagina's langs en ik heb weinig trek in conversaties met vervelende discussietechnieken te verzanden of waar het over de vorm gaat en niet over de inhoud.

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Ik denk dat iemand die idd een godwinnetje in een draadje plaatst, de laatste is die ook maar iets mag zeggen over het voeren van een volwassen discussie

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Verwijderd

mystic schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 22:14:
Ik denk dat iemand die idd een godwinnetje in een draadje plaatst, de laatste is die ook maar iets mag zeggen over het voeren van een volwassen discussie
Ik denk daarentegen dat het in dit geval gewoon een legitiem argument is - niet iedere Godwin is inherent onredelijk. Daarmee moet ik tegelijk helaas constateren dat het zoals gevreesd ook al over de vorm gaat.

Inhoudelijke tegenargumenten zie ik graag tegemoet :)

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Dido schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 15:02:
[...]

Ik had het over prepaid.

Als jij 20 euro beltegoed koopt, is dat ook "dood geld" totdat je het gebruikt.
Mijn probleem met dit systeem is dat ik (en dat geld voor meer mensen) niet voor 10-20 euro aan tegoed verbruik. Als ik een traject van 2,50 euro heb, dan mag ik mijn 20 euro pre-paid niet opmaken. Ik moet mijn saldo elke keer tot minimaal 20 euro aanvullen.

En zal ik je dan wat leuks vertellen: je kan alleen met 10 euro of meer opladen. Dus mijn rit van 2,50 kost mij €27,50 :)

Ik klaag dus niet over het fenomeen dat er uberhaupt geld op die kaart zit. Ik wil er best 1000 euro op storten; het gaat mij om het feit dat zodra mijn saldo onder de 20 is, dan moet ik meteen aanvullen.

Laat ze het maar lekker koppelen aan mijn bankpas en het systeem van de tankstations gebruiken. Gewoon een x-bedrag reserveren en het juiste bedrag afschrijven zodra ik uitcheck :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Paul schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 17:00:

[...]
Geen lak, alleen een afnemende tolerantie tegen bullshit. Het is erg makkelijk om de uitleg _waarom_ eruit te knippen en alleen op de opening te reageren...
Ik zit niet te wachten op uitleg over waarom ze deze draak hebben ingevoerd. We hadden een prima werkend systeem en nu zitten we met een onhandig geval dat het geheel alleen maar ingewikkelder of duurder maakt.

Dit systeem heeft bakken met geld gekost. Dat mogen wij met zijn allen betalen. En het resultaat is om te janken. Probeer maar eens een reis te maken met meereiskorting zondet een OV chipkaart met 20 euro saldo erop. Dat kan het systeem niet eens. En met een OV chipkaart is het gebruiksgemak ver te zoeken in dat geval.

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-11 19:37

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

@BtM909
Je hoeft alleen weer tot die 10-20 euro aan te vullen als je weer met de NS moet.
De RET, concessie gebied R'dam, vraagt maar €4 bij het instappen. Wat andere vervoerders vragen weet ik niet.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:55
BtM909 schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 00:46:
[...]

En zal ik je dan wat leuks vertellen: je kan alleen met 10 euro of meer opladen. Dus mijn rit van 2,50 kost mij €27,50 :)
Je kan bij de automaat gewoon met €1.- opladen.

Verwijderd

EDIT schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 09:12:
[...]

Dat hebben ze veranderd, dacht ik. Minimaal 4 euro om te voorkomen dat mensen hun saldo verhogen naar precies 20 euro door er bijvoorbeeld 3 keef 1 euro op te zetten. Dan houden ze de automaat te lang bezet. Een optie om zelf een bedrag in te voeren willen of kunnen ze niet maken. Zoiets was het.

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 21:56:
Nogmaals, een privacyprobleem met camera's in de publieke ruimte veranderen niets aan de privacyproblemen met de OV-chipkaart.
Uh, jawel. Dat maakt het volslagen irrelevant. Je klaagt nu dat er iemand op je tenen staat, terwijl hij al bezig is met een knuppel je gezicht te bewerken. Niet serieus te nemen dus.
Ik moet dan helaas een Godwin aanroepen, maar de registratie van joden vond men voor de oorlog ook geen probleem. Databases opbouwen van normale gedragingen is gevaarlijk, want er kan (en zal waarschijnlijk) vroeg of laat misbruik van gemaakt worden.
Als je je inderdaad genoodzaakt voelt een Godwinnetje te doen, zegt dat veel over de afwezigheid van inhoudelijke argumenten.
Overigens is uitzoeken wie dat is geweest triviaal, zolang je die reizen maar kunt groeperen per persoon.
En aan die als wordt niet voldaan. Als je echt zo paranoia bent gebruik je meer anonieme kaarten en wissel je ze uit met anderen. Bingo. Systeem verslagen.
Hoe werkt dat op het gros van de stations waar geen loket is, of buiten openingsuren?
Er komen ook zoveel toeristen aan op die stations. Daarnaast is er al jaren de mogelijkheid om een automaat te gebruiken in plaats van een loket. Heeft erg weinig te maken met de OV-chipkaart.
Ik doelde er slechts op dat het OV minder toegankelijk wordt voor grote groepen (en voor een deel van die groep in aanzienlijke mate). Voor de absolute interpretatie die er door jou aan gegeven wordt kan ik geen verantwoordelijkheid nemen.
Ik vind het erg moeilijk om een andere interpretatie aan jouw uitspraak te hangen. Als je er geen verantwoordelijkheid voor wilt nemen, prima. Dan trek je je uitspraak terug, geeft toe dat je fout zat en nuanceer je je uitspraak. Helemaal niet erg, en een stuk volwassener dan met Godwins gaan strooien.
Op posts van mensen die het niet lukt deze discussie op een volwassen manier zonder puberaal gedrag te voeren zal ik verder niet inhoudelijk meer reageren. Dezelfde argumenten komen nu al een paar pagina's langs en ik heb weinig trek in conversaties met vervelende discussietechnieken te verzanden of waar het over de vorm gaat en niet over de inhoud.
Prima idee. Als je er niet tegen kunt dat mensen reageren op wat je schrijft zal ik je de stress voortaan besparen. ;)
Laat ze het maar lekker koppelen aan mijn bankpas en het systeem van de tankstations gebruiken. Gewoon een x-bedrag reserveren en het juiste bedrag afschrijven zodra ik uitcheck :)
Dat kan dus al, op je persoonlijke kaart. Ja, privacy, joden, WWII - dat moet je zelf even uitvechten met degenen die daar zo fel op zijn.

Maar als je inderdaad geen probleem hebt met het koppelen van je persoonlijke bankrekening aan je reizen, dan zet je gewoon automatisch opladen aan. Dan heb je welliswaar nog steeds die buffer aan "dood geld" nodig (maar die 20 euro gaat je hele verdere leven mee in principe), maar je hoeft nooit meer na te denken over het opladen.
Verwijderd schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 08:44:
Ik zit niet te wachten op uitleg over waarom ze deze draak hebben ingevoerd. We hadden een prima werkend systeem en nu zitten we met een onhandig geval dat het geheel alleen maar ingewikkelder of duurder maakt.
De meningen over dat "prima werkend systeem" lopen nogal uiteen. Je weet dat de laatste rechtzaak tegen de invoering van de strippenkaart is afgeblazen nadat dat onding werd afsgeschaft?

Er is niemand die ontkent dat er haken en ogen aan de (huidige) implementatie zitten. Waar sommige mensen een beetje moe van worden is dat halstarrige, kont tegen de krib, "verandering is slecht, het oude systeem is beter"!!! Ik proef hier echt exact hetzelfde als bij het invoeren van een nieuw IT-systeem.

offtopic:
Zo werd ooit "ons" administratiesysteem ingevoerd in Oostenrijk. Volgens de gebruikers was alles aan ons systeem fout. Ze konden er niet mee werken, er ontbrak functionaliteit, er zaten teveel bugs in, etc, etc.
Dat gezeur hebben ze drie jaar volgehouden, totdat de powers that be besloten om Oostenrijk samen te voegen met Duitsland (yes, really). Toen moesten ze over naar het Duitse systeem. Opeens was "ons" systeem fantastisch, en konden ze absoluut niet overschakelen. Ons systeem had zoveel extra functionaliteit, fantastische support, was zo makkelijk in het gebruik.
Detail: het Duitse systeem was het systeem dat ze gebruikten voordat ons systeem werd ingevoerd.
Verwijderd schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 10:25:
Dat hebben ze veranderd, dacht ik. Minimaal 4 euro om te voorkomen dat mensen hun saldo verhogen naar precies 20 euro door er bijvoorbeeld 3 keef 1 euro op te zetten. Dan houden ze de automaat te lang bezet. Een optie om zelf een bedrag in te voeren willen of kunnen ze niet maken. Zoiets was het.
Ik moet zeggen dat ik zo min mogelijk de NS automaten gebruik om op te laden. De RET automaten geven me al sinds jaar en dag de mogelijkheid om een bedrag in te voeren.
Wat dat betreft zou het geen kwaad kunnen als de verschillende bedrijven zo nu en dan eens wat van elkaar zouden willen leren.
Maar goed, ook daar geldt dat ze niets menselijks vreemd is, helaas.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-11 17:15
En de volgende drie keer kost het je helemaal niks *O*
het gaat mij om het feit dat zodra mijn saldo onder de 20 is, dan moet ik meteen aanvullen.
Maar als dat bedrag 0 was geweest dan had je er totaal geen bezwaar tegen gehad...

Als ik al hoor wat mensen voor bezwaar hebben tegen automatisch opladen dan moet je eens indenken wat voor shitstorm er op zou zijn gestoken als TLS voor iedereen automatisch opladen (of afschrijven) zou verplichten...

Met automatisch opladen heb je dus voor het overgrote deel het systeem dat jij voorstelt. Persoonlijk lig ik niet wakker van die 20 euro, veruit de meeste mensen hebben die 20 euro wel (of weten het bij elkaar te sparen). De mensen die die 20 euro niet op kunnen brengen moeten zich afvragen of ze voor ritjes van 2,50 niet beter kunnen gaan lopen of fietsen...
Ik zit niet te wachten op uitleg over waarom ze deze draak hebben ingevoerd.
Tja, dan houdt het op. ;w

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Weet jij waarom?

Overigens vind ik de rest van de uitspraak legitiem:
We hadden een prima werkend systeem en nu zitten we met een onhandig geval dat het geheel alleen maar ingewikkelder of duurder maakt.

Dit systeem heeft bakken met geld gekost. Dat mogen wij met zijn allen betalen. En het resultaat is om te janken. Probeer maar eens een reis te maken met meereiskorting zondet een OV chipkaart met 20 euro saldo erop. Dat kan het systeem niet eens. En met een OV chipkaart is het gebruiksgemak ver te zoeken in dat geval.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:57

3DDude

I void warranty's

Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 13:03:
[...]

Dit gaat alleen op voor anonieme kaarten. Mensen met een persoonlijke kaart hebben ook 20 euro saldo nodig om in te kunnen checken bij de NS. Zodra een persoonlijke kaart met negatief saldo verloopt, dan krijg je gewoon een rekening van TLS.

Toen ik mijn Jaartrajectkaart beëindigde omdat ik stopte met forenzen met de trein, kreeg ik netjes een rekening van TLS voor 81 cent. Ooit een keer onbedoeld ingecheckt in een bus, terwijl ik in die tijd gewoon nog met strippenkaarten werkte en die OV chipkaart van mijn Jaartrajectabonnement nooit gebruikt had. Laat ik het zo zeggen: ik heb ze laten werken voor die 81 cent. Dat heeft ze alleen maar geld gekost.
Ik moest ook begin van het jaar mijn OV vernieuwen dus al 7,50 lappen. (studenten reisproduct had ik altijd)
Er stond altijd -4 euro op. (nog steeds geen idee hoe die erop kwam :/ )
Ze verzochten mij vriendelijk na die 7.50 die ik dus betaald heb voor een nieuwe om even die 4 euro over te maken naar ze.
Moet het nog steeds doen (en gaat ook niet gebeuren). Ik weiger te betalen omdat hun systeem faalt.
Wat willen ze eraan gaan doen dan ? Er gaat niemand achter die 4 euro aan hoor, en ik reis inmiddels toch niet meer met het OV. :P

Heb er niks meer van gehoord - en anders claim ik dat die brief nooit is aangekomen >:)

[ Voor 3% gewijzigd door 3DDude op 13-07-2014 00:31 ]

Be nice, You Assholes :)

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

3DDude schreef op zondag 13 juli 2014 @ 00:29:
[...]

Ik moest ook begin van het jaar mijn OV vernieuwen dus al 7,50 lappen. (studenten reisproduct had ik altijd)
Er stond altijd -4 euro op. (nog steeds geen idee hoe die erop kwam :/ )
Ze verzochten mij vriendelijk na die 7.50 die ik dus betaald heb voor een nieuwe om even die 4 euro over te maken naar ze.
Moet het nog steeds doen (en gaat ook niet gebeuren). Ik weiger te betalen omdat hun systeem faalt.
Wat willen ze eraan gaan doen dan ? Er gaat niemand achter die 4 euro aan hoor, en ik reis inmiddels toch niet meer met het OV. :P

Heb er niks meer van gehoord - en anders claim ik dat die brief nooit is aangekomen >:)
en zie daar waarom ze dus niet beginnen met het achteraf factureren van reiskosten.

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-11 22:05
[...]

Wordt aan gewerkt. Het nieuwste abbo van de NS (Traject Vrij) heeft buiten het eigen traject een 'reizen op rekening' constructie. Dit houdt in dat alles wat buiten je abbo valt automatisch middels een maandelijkse afschrijving wordt verrekend, dus je betaalt precies voor wat je reist. Bij de NS business card werkt dit precies zo. Niet volledig hetzelfde als jij suggereert dus, maar dat is technisch ook te lastig denk ik. Het contacten van de bank en het reserveren van een bedrag duurt gewoon veel langer en dat zou de incheckprocedure dus vertragen.

Waarom dit niet zomaar bij elke consument kan is evident: Je wil zeker weten dat men betaalt. Je moet dus een contract afsluiten met de reiziger en dat ga je niet voor elke incidentele reiziger doen. Het factureren en achterna zitten van wanbetalers kost zoveel meer, dat een prepaid oplossing daarvoor gewoon beter werkt. Ik snap dat 20 euro een grote 'borg' is, maar die 20 piek kan je nu eenmaal in één keer reizen.

Oh en om de privacy discussie nog even aan te wakkeren: Hoezo schendt de OV chip structureel wél je privacy, terwijl het kenteken van je auto tijdens een ritje ook meerdere malen wordt gescand?

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Verwijderd

mystic schreef op zondag 13 juli 2014 @ 09:13:
en zie daar waarom ze dus niet beginnen met het achteraf factureren van reiskosten.
Wellicht omdat mensen geen zin hebben op te draaien voor vage kosten waarvan niemand weet waar ze vandaan komen?
Maardiweb schreef op zondag 13 juli 2014 @ 09:53:
Hoezo schendt de OV chip structureel wél je privacy, terwijl het kenteken van je auto tijdens een ritje ook meerdere malen wordt gescand?
Dat er andere soms stevige schendingen van de privacy zijn verandert niets aan de problemen op dat vlak met de OV-chipkaart. Je hebt gelijk, het scannen van kentekens is een reëel probleem, maar dat is een andere discussie.

Hetzelfde geldt voor gezichtsherkenning in combinatie met cameratoezicht, rekeningrijden en tal van andere voorbeelden. Het zijn allemaal relevante zaken, maar dit topic gaat er maar over één. Iedere stap is er één te veel.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2014 10:07 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:29

Cyphax

Moderator LNX
Maardiweb schreef op zondag 13 juli 2014 @ 09:53:
[...]

Oh en om de privacy discussie nog even aan te wakkeren: Hoezo schendt de OV chip structureel wél je privacy, terwijl het kenteken van je auto tijdens een ritje ook meerdere malen wordt gescand?
Wat zég je hier nou eigenlijk? Het kenteken van je auto wordt her en der ook gescand, dús die OV-chipkaart schendt niet je privacy? Dat is wel een heel vreemd argument. :P

Je zult doelen op het feit dat je eigenlijk linksom of rechtsom wel zo'n beetje gevolgd wordt denk ik (alleen niet op de fiets of lopend :+)? Dat is klote natuurlijk, maar wat doen we eraan?
Ik ben er niet gek op overigens, maar reizen met OV is optioneel dus die overweging kan je tenminste zelf maken. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Paul schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 10:50:

[...]
Tja, dan houdt het op. ;w
Nee, dan houdt het zeker niet op. De critici moeten vooral doorgaan met de fouten, onhandigheden en niet nagekomen beloften van het systeem te blijven benadrukken. Je ziet nu al wat die druk met het systeem doet: men gaat nu al testen met mogelijkheden om de OV-chipkaart te kunnen vervangen door iets wat iedereen al in zijn portemonnee heeft zitten: een PIN-pas. Daarnaast wordt er ook druk nagedacht over het mogelijk maken van achteraf factureren voor de gewone consument (nu alleen nog de business card en mensen met een visuele beperking.).

Dit is puur de verdienste van de klagers. OV bedrijven hebben geen concurrentie, dus je zult ze op een andere manier moeten dwingen tot verbetering. En veel meer mogelijkheden dan het systeem publiekelijk aan de schandpaal nagelen heb je dan ook niet.

Zoals al eerder gezegd: mensen zijn niet tegen verandering. Alleen verandering is geen doel op zich. Verandering is een middel om andere doelen te \bereiken en daar heeft men met de OV chipkaart de plank gewoon misgeslagen. Verandering is niet automatisch verbetering. We hebben nu een ander systeem, maar het is niet beter geworden. Het is zelfs in veel opzichten slechter geworden.

Verwijderd

Cyphax schreef op zondag 13 juli 2014 @ 10:30:
Ik ben er niet gek op overigens, maar reizen met OV is optioneel dus die overweging kan je tenminste zelf maken. :)
Dat is natuurlijk maar de vraag indien kentekens gescand worden en OV-chipkaarten gelogd. Als auto, trein, bus en tram allemaal niet anoniem meer zijn blijven er weinig serieuze opties over. Een taxi is eigenlijk alleen lokaal betaalbaar en meer dan 30 kilometer fietsen valt ook niet meer onder regulier transport.

Maar goed, zelfs als bijvoorbeeld de auto wel een relatief anoniem vervoersmiddel zou zijn zou het argument van de vrije keuze nog niet opgaan. Het gaat om een te grote groep mensen die je zo voor een voldongen feit stelt. Dat ze met pijn en moeite een alternatief kunnen vinden maakt de inbreuk niet minder twijfelachtig.

Verwijderd

mystic schreef op zondag 13 juli 2014 @ 09:13:
[...]

Die 4 euro heb je al betaald, toen je 7,50 euro afrekende voor een pasje van 1 euro. Die 6,50 euro is om dit soort "verliezen" op te vangen en voor het verwerken van de transacties.

Vind je het niet een beetje flauw, dat iemand met een persoonlijke kaart een rekening krijgt als hij 1 euro negatief stond toen de kaart verliep, terwijl iemand met een anonieme kaart die rekening niet krijgt? Is dat nou 1 van de "voordelen" van een persoonlijke kaart?

Ik heb die 81 cent overigens uiteindelijk wel betaald hoor. Maar ik heb eerst wel even schriftelijk nagevraagd, hoe het nou kon dat ik een negatief saldo had terwijl ik de kaart nooit gebruikt had. Ik heb de factuur dus gewoon betwist. TLS heeft dat uitgezocht en kwam toen met de verklaring, dat ik waarschijnlijk in een volle bus te dicht bij het in- en uitcheck apparaatje heb gestaan. Ze zagen namelijk een check-in en een check-uit binnen 1 minuut tijd (bij 2 opvolgende haltes, waar ik nooit in- of uitstapte). Toen heb ik schriftelijk aangegeven, dat ik de factuur onterecht vond aangezien ze zelf eigenlijk al zagen dat het niet kon kloppen. Maar daar konden ze alleen wat aan doen als ik de strippenkaart (van een rit van meer dan een jaar daarvoor!) kon tonen.

Toen vond ik het wel welletjes en heb ik die 81 cent betaald. Bij mijn huidige kaart ga ik dit zo weer doen, als ze weer met een rekening voor een negatief saldo komen. Zo werkt het systeem nou eenmaal. Ze hebben er 2 brieven voor moeten schrijven, dus ik denk dat die factuur niet zo heel veel heeft opgeleverd. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2014 11:03 ]

• Dido

Dido

heforshe

Valt nou echt niemand de catch-22 op waar NS c.s. in geduwd wordt? De één schreeuwt moord en brand over privacyschendingen omdat bijgehouden wordt waar een kaart heenreist (die niet aan een persoon gekoppeld is), terwijl de ander welhaast kwijlend zit te wachten tot het moment dat hij zijn pinpas mag gebruiken om te reizen.

On a completely different note -er is regelmatig gevraagd waarom abonnementhouders in hemelsnaam moeten in- en uitchecken. Ze hebben er zelf nul voordeel aan.
De laatste keer dat ik even door mijn reisoverzicht liep was geld terugvragen bij vertraging wel een heel stuk simpeler dan "vroegah".
Of dat voordeel opweegt tegen het enorme leed van het in- en uitchecken moet eenieder maar persoonlijk afwegen, maar het is in ieder geval iets :)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:29

Cyphax

Moderator LNX
Dido schreef op zondag 13 juli 2014 @ 12:30:
Valt nou echt niemand de catch-22 op waar NS c.s. in geduwd wordt? De één schreeuwt moord en brand over privacyschendingen omdat bijgehouden wordt waar een kaart heenreist (die niet aan een persoon gekoppeld is), terwijl de ander welhaast kwijlend zit te wachten tot het moment dat hij zijn pinpas mag gebruiken om te reizen.
Ik weet niet precies hoe dat met pinpas zou gaan (is voor mij ook minder interessant omdat Rabo heeft aangegeven dat ze daar niet zoveel zin in hebben geloof ik) maar wat een verschil is met de papieren kaartjes zonder in- en uitchecken, is dat NS met papieren kaartjes eigenlijk wel een idee had van wie waarheen wilde maar niet wanneer, en met de chipkaart kan zien wanneer die reizen gemaakt worden. Je bent dus in theorie beter te volgen. Nou vertrouw ik NS echt wel genoeg om niet bang te zijn dat ze die gegevens willen misbruiken, want het is een bedrijf en het bestaat om winst te maken, en die informatie die ze nu kunnen inzien (en trouwens de andere vervoerders ook) helpt ze wel om de dienstverlening te verbeteren zodat ze meer mensen de trein in krijgen zodat ze meer winst maken. Zo makkelijk kan het natuurlijk ook wel weer zijn. Dit soort gegevens zijn in mijn ogen eerder gevaarlijk op het moment dat ze buitgemaakt worden door een ander. Dat gebeurt met wachtwoorden en dergelijke helaas nog weleens dus laten we hopen dat de beveiliging goed is.
On a completely different note -er is regelmatig gevraagd waarom abonnementhouders in hemelsnaam moeten in- en uitchecken. Ze hebben er zelf nul voordeel aan.
De laatste keer dat ik even door mijn reisoverzicht liep was geld terugvragen bij vertraging wel een heel stuk simpeler dan "vroegah".
Of dat voordeel opweegt tegen het enorme leed van het in- en uitchecken moet eenieder maar persoonlijk afwegen, maar het is in ieder geval iets :)
Da's een geluk bij een ongeluk en lijkt me een kwestie van "als we die gegevens toch hebben, dan kunnen we er net zo goed gebruik van maken". Dat is inderdaad mooi, maar als je er geen voorstander van bent, dan zul je het er waarschijnlijk ook niet van worden. :+

Het in- en uitchecken is het ergste misschien toch niet, maar wat ik bij NS jammer blijf vinden en ook niet ga accepteren (noch is dat ergens voor nodig) is dat er 20 euro op moet staan. Dat betekent gewoon dat ik niet met OV-chipkaart ga reizen met de trein. Die keren dat ik met de trein moet zal het voor het werk zijn en daar krijg ik binnenkort een businesscard voor (goede oplossing trouwens wel) en voor incidenteel reizen heb ik geen zin in overgebleven saldo's dus koop ik wel zo'n eenmalige kaart. Dat het daarmee een euro duurder wordt is jammer (ik vind het flauw van NS om eerlijk te zijn) maar ik weeg het wel mee als ik eens moet beslissen hoe ik ergens naartoe ga. In 99,999% van de gevallen reis ik per auto of fiets. Trein is gewoon lastig; ik heb toch geen station in de buurt.

[ Voor 15% gewijzigd door Cyphax op 13-07-2014 12:49 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

[...]
Je zou je gaan afvragen hoe andere bedrijven deze hoofdbreker hebben aangepakt :). Verder heb ik niet de illusie, dat een anonieme chipkaart nou veel anoniemer zal zijn dan een pinpas. Je zou kunnen kiezen om een anonieme kaart met muntgeld op te laden, maar als je hem per bank oplaad, dan kunnen ze je reizen ook aan je rekeningnummer koppelen. Persoonlijk vind ik dat geen issue omdat er in mijn reizen toch geen regelmaat zit. Dat kan voor een ander natuurlijk weer anders zijn.

• Paul
Met 100% zekerheid? Nee, ik ben op geen enkele mogelijke manier betrokken geweest bij het project. Maar je hoort wel eens wat in de media en je leest eens wat op NS.nl...
Overigens vind ik de rest van de uitspraak legitiem:
Deels. Je kunt ook teveel in het verleden hangen. Terug naar het oude systeem gaan we sowieso niet, dus maar blijven herhalen dat het zoveel kutter is dan vroeger heeft niemand wat aan.
Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2014 @ 10:36:
Nee, dan houdt het zeker niet op.
Ja, dat doet het wel. Als jij willens en wetens argumenten van je discussiepartner negeert dan valt er met je gewoon niet te discussiëren. Dan ben je gewoon met een monoloog bezig waar niemand bij is gebaat. Er zijn heel veel redenen om de manier waarop het nu gebeurt te kiezen, goede redenen, beide kanten op, maar als jij die allemaal negeert omdat die niet in je straatje passen, tja...
De critici moeten vooral doorgaan met de fouten, onhandigheden en niet nagekomen beloften van het systeem te blijven benadrukken.
Wat heeft dat te maken met jouw onwil bepaalde argumenten te horen?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Paul schreef op maandag 14 juli 2014 @ 07:57:
[...]
Met 100% zekerheid? Nee, ik ben op geen enkele mogelijke manier betrokken geweest bij het project. Maar je hoort wel eens wat in de media en je leest eens wat op NS.nl...
[...]
Deels. Je kunt ook teveel in het verleden hangen. Terug naar het oude systeem gaan we sowieso niet, dus maar blijven herhalen dat het zoveel kutter is dan vroeger heeft niemand wat aan.
Het verleden is een makkelijke graadmeter voor de kwaliteit van het huidige systeem. Je kunt heel makkelijk vergelijken of dit systeem ons nou ook echt voordelen heeft gebracht. Om mij heen hoor ik voornamelijk mensen klagen. Dagjes weg worden ineens niet meer met de trein gedaan, terwijl dat vroeger wel werd gedaan omdat de kinderen dat zo leuk vonden. En als je dan toch 2 auto's voor de deur hebt staan, dan pak je dus de auto in plaats van meer dan 110 euro uit te geven aan 4 chipkaarten en 4x 20 euro saldo + 4x weer opladen tot 20 euro na de heenreis. Dat was volgens mij niet 1 van de doelen van de kaart......
[...]
Ja, dat doet het wel. Als jij willens en wetens argumenten van je discussiepartner negeert dan valt er met je gewoon niet te discussiëren. Dan ben je gewoon met een monoloog bezig waar niemand bij is gebaat. Er zijn heel veel redenen om de manier waarop het nu gebeurt te kiezen, goede redenen, beide kanten op, maar als jij die allemaal negeert omdat die niet in je straatje passen, tja...

[...]
Ik negeer helemaal niets. Daarnaast ben jij natuurlijk niet degene die bepaald "dat het ophoudt". Overall is het systeem gewoon niet goed doordacht en op een houtje-touwtje manier geïmplementeerd. Ik zie meer nadelen dan voordelen en dan denk ik dat het goed is om te blijven "ranten" tot ze de boel verbeteren. Zeker in een branche zonder concurrentie.

Als het, wat jou betreft, ophoudt. Prima. Het is je goed recht om niet te reageren, net als het mijn goed recht is om wel te reageren.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2014 08:53 ]

• Paul
Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 08:49:
Het verleden is een makkelijke graadmeter voor de kwaliteit van het huidige systeem.
Absoluut. Echter, we gaan er niet naar terug. Dan kun je de discussie op twee manieren voeren: Is 'met het OV reizen me eenmalig 7,50 + 20 euro waard' of 'wat is er beter of slechter geworden met het nieuwe systeem'. Veel mensen doen echter alsof ze met de eerste vraag bezig zijn maar slepen er allemaal argumenten van de 2e vraag bij.
Ik negeer helemaal niets.
Oh?
Ik zit niet te wachten op uitleg over waarom ze deze draak hebben ingevoerd.
Daarnaast ben jij natuurlijk niet degene die bepaald "dat het ophoudt"
WTF? Natuurlijk we..
Als het, wat jou betreft, ophoudt. Prima.
Oh, je snapt het wel... Sorry hoor, maar woordenspelletjes de manier zijn waarop je het moet 'winnen'...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-11 19:37

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 08:49:
[...]

....... Dagjes weg worden ineens niet meer met de trein gedaan, terwijl dat vroeger wel werd gedaan omdat de kinderen dat zo leuk vonden. En als je dan toch 2 auto's voor de deur hebt staan, dan pak je dus de auto in plaats van meer dan 110 euro uit te geven aan 4 chipkaarten en 4x 20 euro saldo + 4x weer opladen tot 20 euro na de heenreis. Dat was volgens mij niet 1 van de doelen van de kaart......

[...]

Dagjes: dus meer dan 1x. Geeft ander mogelijkheden als je dat wilt.
+ 4x weer opladen tot 20 euro na de heenreis: Niet echt slim zo. Even kijken wat de reis kost en zorgen dat je bij de heen reis net boven de €20 overhoudt. Hoef je de 2e keer niet op te laden.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• Dido

Dido

heforshe

Ja, maar als je nu praktische oplossingen gaat aandragen hebben mensen straks niets meer om hun diepgewortelde blinde OV-chipkaart-haat op te baseren!

• sambalbaj
  • Niet online
Mooie formulering: diepgewortelde blinde OV-chipkaart-haat.

Het is wel een mooi voorbeeld van "er zit al zoveel geld in dat niet doorgaan geen optie meer is". Hoe je er ook naar kijkt, dit is niet vanuit de behoefte van de reiziger ontwikkeld. Het zal vast wennen en heus nog aangepast moeten worden om de kromste zaken er uit te krijgen, maar we zullen het er mee moeten doen. Ben wel benieuwd naar gebruikscijfers van incidentele reizigers over zeg een jaar.

Verwijderd

Dido schreef op maandag 14 juli 2014 @ 12:08:
[...]

Ja, maar als je nu praktische oplossingen gaat aandragen hebben mensen straks niets meer om hun diepgewortelde blinde OV-chipkaart-haat op te baseren!
Dat was het hele punt niet. Meer dat je 120 euro verder bent, voor een gezin van 4 personen met een reisje van 2,50 enkele reis.

Een "praktische oplossing" voor een onnodig probleem...... wat is dat nou waard? Hooguit een workaround tot ze het probleem hebben opgelost.

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-11 18:44

Tourniquet

Hiya, fellas!

Zag na mijn eerste maand Traject Vrij in "Mijn NS" nu ook de factuur staan voor de ritten buiten traject. Het klopt gelukkig prima, ben wel 2 keer vergeten uit te checken. Dat kost me €0,02. :P (€0,01 bij vergeten uitchecken is tijdelijk heb ik begrepen om de reizigers te laten "wennen")

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Tourniquet schreef op maandag 14 juli 2014 @ 12:36:
Zag na mijn eerste maand Traject Vrij in "Mijn NS" nu ook de factuur staan voor de ritten buiten traject. Het klopt gelukkig prima, ben wel 2 keer vergeten uit te checken. Dat kost me €0,02. :P (€0,01 bij vergeten uitchecken is tijdelijk heb ik begrepen om de reizigers te laten "wennen")
Dat is aardig van ze. Ik sta inmiddels een paar honderd euro credit bij de NS: "Het wordt verrekend met de volgende facturen, wij storten nooit geld terug." Ik kan nu dus een aantal maanden "zonder kosten" reizen.

De oorzaak van de credit is een OV-chipkaartpoort die verkeerd om staat: Als je het perron verlaat, dan check je in. Als je het perron betreedt, dan check je uit. Dat was goed voor twee boetes per dag. Omdat je niet goed kunt zien wat een in- of uitcheckpoort is en omdat je als reiziger mag verwachten dat je bij het verlaten van het perron uitcheckt, hebben ze besloten om toch te crediteren.

Opzich ben ik voorstander van de OV-chipkaart, maar er is nog erg veel te verbeteren. De administratieve procedures zijn nog niet optimaal. Een collega heeft een credit van meer dan 2000 euro. Ook dat wordt verrekend. Met zijn reisgedrag zal hij er 5 jaar over doen om dat gecrediteerd te krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door Trommelrem op 14-07-2014 13:05 ]

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:47
Staat toch op het schermpje?
Uitchecken (u bent nu uitgecheckt)?

En als je al ingecheckt bent, kun je ook alleen nog maar uitchecken toch?

[ Voor 37% gewijzigd door NeutraleTeun op 14-07-2014 13:30 ]

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op maandag 14 juli 2014 @ 13:29:
Staat toch op het schermpje?
Uitchecken (u bent nu uitgecheckt)?
Dat zou mooi zijn. Maar tenzij het pas veranderd is moet je het doen met vage meldingen als "Goede reis" (omdat ik incheck, of omdat ik uitcheck voor een overstap of een wandeling naar mijn eindbestemming?) of wat saldogetallen.

• NeutraleTeun
Goede reis is inchecken, overstap is overstap en tot ziens is uitchecken.
Zo moeilijk lijkt mij dat niet?

En dan heb jij het over de apparaatjes die beide doen, zoals bv in de tram zelf.

De poortjes (van NS) die op de stations staan bv die kunnen vanaf 1 kant ook maar 1 ding.
Ingang is enkel inchecken en uitgang is enkel uitchecken (en daar staat volgens mij op 'u bent nu ingecheckt'.)

• asmi2
  • Niet online
En als je een abonnement hebt of bij een paaltje incheckt komt er weer iets anders te staan.
Natuurlijk is het allemaal best mogelijk om een schema te maken met wat er precies gemeld wordt bij verschillende abonnementen, vervoerders en soorten poortjes en palen, en dat uit je hoofd te leren.
Maar het zou zoveel makkelijk zijn als er een simpele eenduidige melding zou staan. Helaas weer een gemiste kans.

• NeutraleTeun
Dit bedoel ik:
YouTube: Instructiefilm reizen met de OV-chipkaart - Niet inchecken bij uitcheckzijde

Staat gewoon inchecken en uitchecken.

Moeten mensen maar lezen (zoals ik eerder eens zei) ipv gewoon door het poortje heen willen rennen.

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

KroontjesPen schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 08:51:
@BtM909
Je hoeft alleen weer tot die 10-20 euro aan te vullen als je weer met de NS moet.
EDIT schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 09:12:
[...]

Is dat nieuw? If so, dan heb ik er al veel minder problemen mee :) Laatste keer dat ik mijn kaart ging opladen, was het minimum bedrag 10 euro.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

• asmi2
  • Niet online
Precies, dat bedoel ik nou. Moet je eerst op Youtube instructiefilmpjes gaan kijken, terwijl het ook allemaal had gekund met een eenduidige boodschap op het scherm.

• NeutraleTeun
asmi2 schreef op maandag 14 juli 2014 @ 14:26:
[...]

Precies, dat bedoel ik nou. Moet je eerst op Youtube instructiefilmpjes gaan kijken, terwijl het ook allemaal had gekund met een eenduidige boodschap op het scherm.
Heb je daarvoor een filmpje nodig?
Er staat gewoon INCHECKEN op het schermpje.
Daar moet je dus IN-CH-EC-KEN. En daar kun je dus ook ENKEL maar INCHECKEN.

Andere kant staat UITCHECKEN.
Daar moet je dus UIT-CH-EC... je snapt het toch wel nu?

Hoe eenduidig wil je het hebben?
in=in en uit=uit

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Paul schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 10:50:
[...]

Met automatisch opladen heb je dus voor het overgrote deel het systeem dat jij voorstelt. Persoonlijk lig ik niet wakker van die 20 euro, veruit de meeste mensen hebben die 20 euro wel (of weten het bij elkaar te sparen). De mensen die die 20 euro niet op kunnen brengen moeten zich afvragen of ze voor ritjes van 2,50 niet beter kunnen gaan lopen of fietsen...
[...]
Jij ligt er niet wakker van, maar er zijn genoeg mensen die er wel wakker van kunnen liggen. Er was een gezin met 3 kinderen op de radio en die had iets meer beginsaldo nodig voor hun zomeruitje ;)

En even terugkomen op mijn systeem; daar hoef ik geen geld voor af te staan. Het bedrag wat wordt gereserveerd wordt niet van mijn rekening afgeschreven, maar is wel geblokkeerd. Het daadwerkelijk verbruik wordt aan 't einde afgeschreven.

Je gaat mij niet vertellen dat het de NS niet om die 20 euro te doen is; Anders hadden ze wel als eis gesteld om het wat makkelijker te maken om je geld terug te storten: https://www.ov-chipkaart....fregelen/saldorestitutie/

• NeutraleTeun
BtM909 schreef op maandag 14 juli 2014 @ 14:31:
[...]
Je gaat mij niet vertellen dat het de NS niet om die 20 euro te doen is; Anders hadden ze wel als eis gesteld om het wat makkelijker te maken om je geld terug te storten: https://www.ov-chipkaart....fregelen/saldorestitutie/
Whaha die link.
Wilt u saldo terug van een anonieme OV-chipkaart? Vul dan uw naam, adres, postcode, woonplaats en geboortedatum in op het formulier dat u van de baliemedewerker ontvangt. Lever het formulier in bij de baliemedewerker. Deze controleert uw legitimatiebewijs (Nederlands paspoort, rijbewijs of ID-kaart) en vult daarna het kaartnummer van uw OV-chipkaart in op het formulier.
Dus eerst even je 'anonieme' kaart omzetten naar een persoonlijke kaart.
Ja hoor, petje af _/-\o_

• asmi2
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op maandag 14 juli 2014 @ 14:29:
[...]
Er staat gewoon INCHECKEN op het schermpje.
Dat is geweldig! Dat zouden ze overal zo moeten doen!

• Badtothebone
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Ik reis een paar keer per jaar met de NS en af en toe met de bus dus heb ik nu een persoonlijk ov chipkaart besteld, kosten waren 2 euro.

Nu even een vraag voor de duidelijkheid.

1. Ik zet 20 euro saldo op de kaart
2. Ik reis van A naar B dat +/- 15 euro kost
3. Er blijft +/- 5 euro saldo over dus ik moet voordat ik aan de volgende reis begin 15 euro saldo op zetten

Klopt de bovenstaande scenario?

https://valid.x86.fr/xhfd5e

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ja, tenzij je reis met de bus is. In dat geval is het instaptarief slechts E4. 1 instaptarief zou het immers alleen maar lekker uniform en duidelijk maken ;).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Badtothebone
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Janoz schreef op maandag 14 juli 2014 @ 15:07:
Ja, tenzij je reis met de bus is. In dat geval is het instaptarief slechts E4. 1 instaptarief zou het immers alleen maar lekker uniform en duidelijk maken ;).
Oke bedankt. Valt allemaal wel mee, voor mij persoonlijk dan :)

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Verwijderd

Valt nou echt niemand de catch-22 op waar NS c.s. in geduwd wordt?
Ingeduwd? Wie heeft de NS gedwongen om op de OV-chipkaart over te stappen?

Verwijderd

Paul schreef op maandag 14 juli 2014 @ 07:57:
Anders dan met de euro is een stap terug hier wel een legitieme optie. De twee andere opties die ik zie zijn doormodderen met dit systeem en fouten elimineren totdat je wat werkbaars hebt, of nu even door met de chipkaart totdat er een volledig nieuw systeem ontwikkeld is dat wel alle voorzienbare reisopties, uitzonderingen en zorgen gelijk meeneemt.

Edit: whops.

• Dido

Dido

heforshe

NeutraleTeun schreef op maandag 14 juli 2014 @ 14:18:
Dit bedoel ik:
YouTube: Instructiefilm reizen met de OV-chipkaart - Niet inchecken bij uitcheckzijde

Staat gewoon inchecken en uitchecken.

Moeten mensen maar lezen (zoals ik eerder eens zei) ipv gewoon door het poortje heen willen rennen.
Maar in dat filmpj estaat het poortje niet verkeerd om. Als ze inderdaad de in en uitcheckkanten omdraaien, dan ligt de fout toch echt bij d einstallateur en niet bij de reiziger.

In dat filmpje gaat iemand moedwillig aan de verkeerde kant met die kaart wapperen, dat is iets anders dan in goed vertrouwen door het poortje lopen terwijl je op de juiste plaats je pas erlangs haalt.

• NeutraleTeun
Dat snap ik.
Gaf alleen aan dat het er wel vrij duidelijk op staat. Als reactie op de "Omdat je niet goed kunt zien wat een in- of uitcheckpoort is". Mijn reactie staat even totaal los als er intern iets verkeerd zit.

En je wilt niet weten hoeveel mensen doen zoals daar op het filmpje.
Mensen kijken niet, mensen lezen niet.

Verwijderd

NeutraleTeun schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:22:
Dat is altijd al zo geweest, het is aan de ontwerper om een systeem te ontwerpen waarin dat zo min mogelijk een probleem is. Als mensen je systeem op grote schaal verkeerd gebruiken is het verkeerd ontworpen - ondanks dat het misschien wel goed zou gaan als mensen beter lezen of opletten.

• Trommelrem
Dat snap ik.
Gaf alleen aan dat het er wel vrij duidelijk op staat. Als reactie op de "Omdat je niet goed kunt zien wat een in- of uitcheckpoort is". Mijn reactie staat even totaal los als er intern iets verkeerd zit.

En je wilt niet weten hoeveel mensen doen zoals daar op het filmpje.
Ik heb er een maand lang foto's van gemaakt (verder niet ter plekke op gelet wat er op staat). Vandaar dat de NS tot de conclusie is gekomen dat er een poort verkeerd om staat.

Wat er gebeurt, voor zover ik het nog begreep:
1. Op het thuisstation check ik in. Er staat "NS-Business Card 1e klas"
2. Op het eindstation check ik uit, door de gebruikelijke kant op te lopen (van perron naar straat, echter poort staat verkeerd om). Er staat: "NS-Business Card 1e klas". Vorige incheck heeft geen uitcheck: Eerste boete.
3. Op de terugweg check ik in "NS-Business Card 1e klas". Meer dan een paar uur verschil, dus geen cookie van stap 2. Uitcheck zonder incheck: Tweede boete.
4. Thuisgekomen check ik uit, maar omdat het hier een geel poortje betreft, is er geen richting -> Incheck zonder uitcheck. Derde boete.

Drie boetes per dag...
Omdat dat bij een goed ontwerp niet hoeft. De postcodeautomaat kon zelfs mijn oma bedienen met een blinddoek om. De ontwerper van die automaat weet precies hoe je machines goed met mensen laat communiceren. Je zou op z'n minst verwachten dat het nieuwe ontwerp, de OV chipkaart, een verbetering is t.o.v. de postcodeautomaat. Dat is het helaas niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Trommelrem op 14-07-2014 16:45 ]

• NeutraleTeun
Heb je niet toevallig een brief van de NS ontvangen over het feit dat je niet moest in/uit-checken?

Ik weet dat er een bepaalde kaart is (die is ook nog buggy) die je dus niet moet gebruiken omdat er toch geld wordt afgeschreven (terwijl dit niet zou mogen).
Staat ook even los van een verkeerd geplaatst poortje.

Maar vind het evengoed raar, want normaliter kun je maar 1x inchecken. De 2e keer dat je het probeert krijg je een error.
Maar wellicht dat het met een businesskaart anders zit.

Dat is dan wel vragen om problemen ja.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

"Ik weet dat er een bepaalde kaart is (die is ook nog buggy) die je dus niet moet gebruiken" , hoe kom je dan die poortjes door? :S

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Trommelrem
De "buggy" kaart betreft de vorige NS Businesscard. Die had een beveiligingslek. Bovendien kon je de treinreis ook achteraf boeken zonder een boete te krijgen.

De poortjes kun je gewoon door. Ik ben nog geen gesloten poortjes tegen gekomen.

• NeutraleTeun
Raven schreef op maandag 14 juli 2014 @ 18:11:
"Ik weet dat er een bepaalde kaart is (die is ook nog buggy) die je dus niet moet gebruiken" , hoe kom je dan die poortjes door? :S
Ja, dat snap ik.
Of, ja dat snap ik ook niet.

Zag het vandaag nog, iemand wou inchecken (of eigenlijk wou hij dat niet), want hij had een brief van de NS waarop stond dat hij niet hoefde/moest in/uitchecken.

Dus ja, voor mij is het ook vrij onduidelijk.

En dat topic is 2 jaar oud.
Deze brief is vrij recent. Dus is het waarschijnlijk iets anders.
Geen beveiligingslek, maar gewoon onterecht saldo afschrijven oid.

De poortjes zijn (op Alexander iig, en Woerden dacht ik ook?) alleen dicht tijdens de spits.
En dan staan er servicemedewerkers om je te helpen cq. poortjes te openen.

• Dido

Dido

heforshe

NeutraleTeun schreef op maandag 14 juli 2014 @ 17:49:
Maar vind het evengoed raar, want normaliter kun je maar 1x inchecken. De 2e keer dat je het probeert krijg je een error.
Alleen maar als je dat vrij snel daarna doet. Zit er genoeg tijd tussen dan gaat het systeem ervan uit dat je dus ergens bent uitgestapt na een reis. Het feit dat je dan weer inchecked betekent dat je dus bent vergeten uit te checken.
Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:24:
Dat is altijd al zo geweest, het is aan de ontwerper om een systeem te ontwerpen waarin dat zo min mogelijk een probleem is. Als mensen je systeem op grote schaal verkeerd gebruiken is het verkeerd ontworpen - ondanks dat het misschien wel goed zou gaan als mensen beter lezen of opletten.
Doe is niet :(
Ik ben het met je eens :X

Verwijderd

[...]

Klopt. Dat wisten ze al voor ze aan het hele systeem begonnen. Sommige mensen kunnen het overigens ook niet lezen of moeten daar teveel moeite voor doen en voelen zich opgejaagd door de dringende meute achter zich. Toen ik laatst met die gratis meereiskaart wilde inchecken wilde ik ook even kijken wat er op het schermpje kwam te staan. Daarvoor moet ik echt even stil gaan staan. Had de persoon achter mij niet door. Gelukkig was het een vrij lichte studente ofzo.

Bij het uitstappen uit een drukke bus hou ik de boel ook altijd op omdat ik wat meer tijd nodig heb om het te lezen. Schermpje zit niet echt op ooghoogte, kleine lettertjes.....

Maarre, iedereen moet toch in- en uitchecken vanaf 9 juli? Volgens mij stonden de media er vol mee de afgelopen weken. Veel duidelijker dan "iedereen" wordt het niet. Of zijn et, naast de e-tickets nog meer uitzonderingen?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2014 20:22 ]

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

Ook weer zo vreselijk storend, je kan alleen nog maar geld-terug-bij-vertraging aanvragen als je die reis ook daadwerkelijk hebt gemaakt. Maar als ik besluit om een half uur later dan maar de trein te nemen omdat mijn normale trein niet rijdt kan ik dat niet claimen. Als ik besluit de auto te nemen in plaats van de trein omdat de treinen niet rijden, kan ik dat niet claimen. Terwijl al deze zaken wel te wijten zijn aan de NS.

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:00

HaTe

haat niet

Na het kijken van dat filmpje over niet inchecken waar je uit moet checken, vindt ik het grote smeerlapperij. Er moet toch een systeem mogelijk zijn zonder instaptarief?

En wat gebeurd er als je incheckt, door het poortje gaat en dan uitcheckt? Ik neem aan dat het hele punt van die poortjes is dat er IN de treinen niet meer gecontroleerd hoeft te worden?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:32
@enigmafan

Vreselijk storend maar wel begrijpelijk vanuit het oogpunt van de NS. Je kunt immers niet controleren of iemand daadwerkelijk de intentie had om wie eerdere trein te nemen of, of diegene echt de auto nam doordat de NS iets fout deed.

Waar gefraudeerd kan worden gebeurt het ook dus de NS gaat geen gratis vergoedingen uitdelen. Ik kan ook wel claimen dat ik vertraging had en toen maar de auto nam.

@Hate

Geen Instaptarief kan alleen als je weer van tevoren betaalt. Anders leidt het alleen maar tot fraude door mensen die alleen inchecken voor een geldig vervoerbewijs en vervolgens niet meer uitchecken.

• HaTe

HaTe

haat niet

Ronald8 schreef op maandag 14 juli 2014 @ 20:34:
@enigmafan
Geen Instaptarief kan alleen als je weer van tevoren betaalt. Anders leidt het alleen maar tot fraude door mensen die alleen inchecken voor een geldig vervoerbewijs en vervolgens niet meer uitchecken.
Dat is dan ook niet hoe ik het bedacht had. Inchecken is alleen mogelijk met minimaal 20 euro tegoed op je kaart, maar er wordt niks afgeschreven bij het inchecken. Als je niet uitcheckt, ben je je geld kwijt. Doe je dat wel, dan wordt het bedrag afgeschreven zo groot als de kosten van A -> B.
Zo wil je dus heel graag uitchecken.
- Er zijn geen specifieke uit en incheck paaltjes, maar gewoon weer de oude paaltjes die beide kunnen.
- Check je in maar wil je toch niet reizen? Check dan weer uit (na 10 seconden ofzo)
- Uitchecken kan alleen als je eerder bent ingecheckt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• Dido

Dido

heforshe

enigmafan schreef op maandag 14 juli 2014 @ 20:23:
Ook weer zo vreselijk storend, je kan alleen nog maar geld-terug-bij-vertraging aanvragen als je die reis ook daadwerkelijk hebt gemaakt. Maar als ik besluit om een half uur later dan maar de trein te nemen omdat mijn normale trein niet rijdt kan ik dat niet claimen. Als ik besluit de auto te nemen in plaats van de trein omdat de treinen niet rijden, kan ik dat niet claimen. Terwijl al deze zaken wel te wijten zijn aan de NS.
Ik heb daar indertijd geen probleem mee gehad toen er treinen uitvielen. Gewoon geclaimed.
Je moet wel gereisd hebben inderdaad. Het gaat om een vergoeding van de gemaakte treinkosten, dus als je de auto neemt in plaats van de trein dan vergoeden ze niet.
Heel flauw, maar heel begrijpelijk.

Ik ken me nog herinneren dat er indertijd een of andere handige student op het idee kwam om alle claimbare vertragingen online te zetten zodat studenten konden claimen dat ze die vertragingen hadden gehad en dus een forfaitaire vergoeding konden krijgen. Daar heefty de NS toen wel wat aan gedaan - en ook erg begrijpelijk.
HaTe schreef op maandag 14 juli 2014 @ 20:29:
Na het kijken van dat filmpje over niet inchecken waar je uit moet checken, vindt ik het grote smeerlapperij. Er moet toch een systeem mogelijk zijn zonder instaptarief?
Ja? Als iedereen netjes achteraf betaald, klopt dat.
Geloof jij het? NS niet, en ik kan ze geen ongelijk geven ;)
En wat gebeurd er als je incheckt, door het poortje gaat en dan uitcheckt? Ik neem aan dat het hele punt van die poortjes is dat er IN de treinen niet meer gecontroleerd hoeft te worden?
Als je meteen uitchecked nadat je bent ingechecked heb j eten eerste geen geldig vervoersbewijs, dus als je gecontroleerd wordt ben je gewoon de lul.
Ten tweede, als op je aankomststation de poortjes dicht zijn moet je daar dus uitchecken om naar buiten te kunnnen. Dat kost je dan dus 20 euro.

En het idee dat controle in de trein volledig overbodig wordt is een illusie, omdat dat alleen maar werkt als op alle stations alle perrons alleen nog maar via poortjes toegankelijk zijn. En dat wilde de NS maar al te graag, maar daar bleken toch nogal grote haken en ogen aan te zitten.
HaTe schreef op maandag 14 juli 2014 @ 20:43:
Dat is dan ook niet hoe ik het bedacht had. Inchecken is alleen mogelijk met minimaal 20 euro tegoed op je kaart, maar er wordt niks afgeschreven bij het inchecken. Als je niet uitcheckt, ben je je geld kwijt. Doe je dat wel, dan wordt het bedrag afgeschreven zo groot als de kosten van A -> B.
Zo wil je dus heel graag uitchecken.
Gefeliciteerd, dat is exact hoe het systeem nu werkt. :)

Ok, die 20 euro wordt nu afgeschreven bij het inchecken, maar je krijgt het bij het uitchecken terug. Dus wil je heel graag uitchecken. Lood om oud ijzer dus.

[ Voor 12% gewijzigd door Dido op 14-07-2014 20:48 ]

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Dido schreef op maandag 14 juli 2014 @ 20:46:
[...]
En het idee dat controle in de trein volledig overbodig wordt is een illusie, omdat dat alleen maar werkt als op alle stations alle perrons alleen nog maar via poortjes toegankelijk zijn. En dat wilde de NS maar al te graag, maar daar bleken toch nogal grote haken en ogen aan te zitten.
Plus dat dan iedereen in de eerste klas gaat zitten.

• NeutraleTeun
Wellicht moeten ze ook scanners in de trein plaatsen om 1e/2e klas deuren te openen.

• HaTe

HaTe

haat niet

Dido schreef op maandag 14 juli 2014 @ 20:46:
Gefeliciteerd, dat is exact hoe het systeem nu werkt. :)

Ok, die 20 euro wordt nu afgeschreven bij het inchecken, maar je krijgt het bij het uitchecken terug. Dus wil je heel graag uitchecken. Lood om oud ijzer dus.
Het verschil is dat je niet onnodig geld kwijt bent als je per ongeluk uitcheckt

Maar het punt van de poortjes ben ik dan even kwijt, want er moet sowieso nog gecontrolleerd worden.. Het is alleen maar lastiger, heeft veel geld gekost en er zit geen voordeel aan.

[ Voor 18% gewijzigd door HaTe op 15-07-2014 12:45 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-11 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je hebt enige zekerheid dat mensen iig met een geldig vervoersbewijs de trein in stappen.

Signatures zijn voor boomers.

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:32
Volgens mij moet een conducteur in ieder geval mee met een trein, voor veiligheid en service? Dan kan die man (of vrouw :p) net zo goed vervoersbewijzen controleren. Uitchecken zonder ingecheckt te zijn zou eigenlijk gewoon een foutmelding moeten geven. Dat heeft vrij weinig met de OV-chipkaart te maken.

Poortjes maken het zwartrijders moeilijker en makkelijker te spotten. Iemand die over een poortje springt valt wel op.

Ik ben in ieder geval erg blij met m'n persoonlijke kaart met automatisch opladen. Ik kan overal heen zonder gezeur bij kaartautomaten en zonder zorgen of er nog genoeg geld op staat.

• Dido

Dido

heforshe

HaTe schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 12:44:
Het verschil is dat je niet onnodig geld kwijt bent als je per ongeluk uitcheckt
Eh, jawel. Er is geen enkel verschil.

Een uitcheck zonder incheck wordt gezien als: je hebt gereis en je had niet ingechecked. Dus ook bij jouw systeem moet er dan geredeneerd worden dat NS niet weet hoever je gereisd hebt.

Als je dat met het huidige systeem 20 euro kost (terwijl die dus niet was afgeschreven als instaptarief", dan gaat dat bij jouw systeem niet anders: we kunnen niet bepalen wat je gereisd hebt? Dan betaal je 20 euro "boete".

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

'Laatste' treinkaartje gevonden
Het Spoorwegmuseum zegt dat het laatste papieren treinkaartje woensdag 9 juli om 04.01 uur is verkocht. Het gaat om een enkeltje van Den Haag Ypenburg naar Voorburg.

Evertjan de Rooij van het museum stelt dat na hun oproep om het laatste kaartje in te sturen er verschillende kaartjes van 03.57, 03.58 en 03.59 uur zijn binnengekomen. En twee kaartjes van 04.00 uur. "Maar heel bijzonder was dat er ook een kaartje bijzat dat om 04.01 uur was gekocht, terwijl de NS de automaten uiterlijk om 04.00 zou omzetten. Hoe dat kan weten we niet."

NS
Een woordvoerder van de NS heeft de oplossing van het raadsel. "Wij hebben aangekondigd dat we de automaten zouden uitzetten tussen 00.00 en 04.00 uur, met een uitloop naar 05.00 uur. En dat is gefaseerd gebeurd."

Het kan volgens de NS best zo zijn dat in een regio de automaten nog iets later dan 04.00 uur actief waren. De woordvoerder sluit dan ook niet uit dat er nog ergens een kaartje opduikt dat later dan 04.01 is geprint.

Ook al bestaat die mogelijkheid, het Spoorwegmuseum beschouwt het kaartje van Den Haag Ypenburg naar Voorburg als het laatste kaartje. "Wij hebben mensen een week de tijd gegeven om kaartjes in te sturen en wij sluiten het nu af", zegt de woordvoerder.

Het kaartje zal in een vitrine bij de ingang van het museum tentoon worden gesteld. De Haagse dame die het heeft opgestuurd, krijgt een beloning van 250 euro.

Oudste kaartje
Het museum had ook nog een beloning uitgeloofd voor een eerste kaartje uit 1839, maar dat heeft nog niets opgeleverd. De Rooij verwacht ook niet dat het nog opduikt. De kaartjes moesten toen na de rit worden ingeleverd en vermoed wordt dat ze zijn vernietigd.

"Wel kregen we heel veel replica's van het eerste kaartje uit 1939. Die mensen dachten op een goudmijntje gestuit te zijn. We kregen zelfs telefoontje van mensen die al nachten niet konden slapen, maar we hebben ze moeten teleurstellen."

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• NeutraleTeun
Hm, ik had het kaartje gehouden.
Wordt later veel meer waard dan die €250,-

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

NeutraleTeun schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 13:49:
Hm, ik had het kaartje gehouden.
Wordt later veel meer waard dan die €250,-
Tenzij iemand later komt met een kaartje van 04:02... :-)

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:24

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Nou, gisteren mijn eerste ervaring met de NS in jaren en met de OV chipkaart...

We gingen met een groep van 4 mensen van Nijmegen naar Rotterdam voor het zomercarnaval. Een van ons had een voordeelurenkaart en de andere drie konden dus met korting meereizen. Vroeger kon je dan gewoon een dagretour met korting kopen. Nu kan dat niet meer. We moesten drie nieuwe OV chipkaarten aanschaffen (à €7,50 per stuk) en daar minimaal €20 tegoed op zetten en een "meereiskorting" product. Dus sowieso kost de reis al €7,50 per persoon meer omdat we die OV chipkaart moesten kopen omdat het niet op een tijdelijke chipkaart kan.

Daarna in Rotterdam moesten we er natuurlijk weer €20 bij op zetten want de heenreis kostte zo'n €11. Er stond dus nog €8 nogwat op de drie kaarten. In totaal moesten we voor deze reis dan dus €47,50 per persoon betalen in plaats van €23 per persoon. Ja, uiteraard, aan het eind hou je nog zo'n €17 tegoed op elke kaart over maar of we dat ooit nog gaan gebruiken? Terug laten storten kan ook niet namelijk.

Anyway, toen kwam het drama. "De NS zet bussen in."

Gevolg, anderhalf uur vertraging op de terugweg. Uitchecken in Nijmegen om 00:10. En wat schetst onze verbazing, er wordt meer dan €20 afgeboekt op elke chipkaart. Want het meereiskortingsproduct is inmiddels verlopen dus wordt de volledige prijs berekend ipv de kortingsprijs.

Maar ja, gelukkig kan je bij meer dan een uur vertraging je geld terugvragen. Daarvoor moet je een account maken op ns.nl voordat je het kunt doen. Dus vanmorgen daarmee aan de slag gegaan - blijkt dat de site stuk is, een account aanmaken is niet mogelijk.

Neehoor, het wordt echt niet duurder met de OV-chipkaart! Met papieren kaartjes zou het ons voor de drie meereizers in totaal zo'n €70 gekost hebben. Nu met de verplichte OV-chipkaart heeft het €140 gekost. (Voor de eerlijkheid, minus de €25 die nog verdeeld over de drie "nutteloze" chipkaarten verspreid staat.)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Als je hem maar eenmalig gebruikt kun je de chipkaart opzeggen en dan wordt het saldo terug gestort. Die 7,50 voor de kaart ben je dan wel kwijt maar als je zeker weet dat je hem de komende 5 jaar niet weer gebruikt kun je het geld dus terug krijgen.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2014 14:09 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Verwijderd schreef op zondag 20 juli 2014 @ 14:08:
Als je hem maar eenmalig gebruikt kun je de chipkaart opzeggen en dan wordt het saldo terug gestort. Die 7,50 voor de kaart ben je dan wel kwijt maar als je zeker weet dat je hem de komende 5 jaar niet weer gebruikt kun je het geld dus terug krijgen.
Maar het belangrijke hier is dus: die €7,50 ben je kwijt. En maar beweren dat het voor de incidentele treinreiziger niet duurder wordt...

Vroeger kon je dus voor meereiskorting gewoon een dagretour met korting kopen. Simpeler kan niet. Nu moet je per se een volwaardige OV chipkaart kopen (à €7,50) en daar meer tegoed op zetten dan je nodig hebt (want bij je laatste instap moet er minstens €20 op de kaart staan, ook al kost de reis die je gaat doen slechts €11). En daarna moet je nog extra moeite doen (de chipkaart weer opzeggen) om het teveel betaalde terug te krijgen. En dan nog kost het €7,50 meer omdat je die chipkaart hebt moeten kopen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Plus administratiekosten voor het terugboeken, die zie ik niet genoemd worden.

Oscar Wilde

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik heb bij de NS papieren geldterugvraagformulieren aangevraagd want via de website lukt het niet (onmogelijk om een account te maken). Hopen dat het daarmee wel gaat lukken. Hoe geven ze het geld dan terug? Ik gok door het als tegoed op de onnodige OV-chipkaart te zetten. 8)7

Ik heb een klacht ingediend bij Rover. "Het wordt voor de incidentele reiziger niet duurder." Nee nee. Als zij het verschil tussen €70 en €140 niet kunnen zien dan sporen ze niet. :(

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-10 15:32
Mx. Alba schreef op zondag 20 juli 2014 @ 15:58:

Hoe geven ze het geld dan terug? Ik gok door het als tegoed op de onnodige OV-chipkaart te zetten. 8)7
Door het geld over te schrijven op het rekeningnummer dat je op het formulier invult.

Over dat samenreisproduct: dat moet je voor iedere reis opnieuw op de kaart zetten. 35 minuten na een check-out vervalt het samenreisproduct namelijk.

We are shaping the future

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Alex) schreef op zondag 20 juli 2014 @ 16:33:
[...]

Door het geld over te schrijven op het rekeningnummer dat je op het formulier invult.

Over dat samenreisproduct: dat moet je voor iedere reis opnieuw op de kaart zetten. 35 minuten na een check-out vervalt het samenreisproduct namelijk.
The fuck? Dat wordt er dus niet bij gezegd. Er staat alleen dat het tot 00:00 geldig is als je het erop zet.

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:30
Als je de meereis korting aan zet heb je nog maar 10 euro ipv de 20 euro nodig op de kaart om in te checken ;)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

En ook dat wordt er niet bij gezegd. Het is tegenwoordig als incidentele treinreiziger bijna onmogelijk om het goed te doen...

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-10 15:32
Mx. Alba schreef op zondag 20 juli 2014 @ 17:05:
[...]

The fuck? Dat wordt er dus niet bij gezegd. Er staat alleen dat het tot 00:00 geldig is als je het erop zet.
Op de automaat staat het niet (waarschijnlijk om information overload en dus lange wachtrijen te voorkomen), wel op de website in de behoorlijke lap tekst over Samenreiskorting:
Samenreiskorting vervalt automatisch 35 minuten na uitchecken. Checkt uw medereiziger binnen 35 minuten weer in bij NS of een andere treinvervoerder dan kan hij nog steeds met Samenreiskorting met iemand meereizen. Voor een terugreis moet Samenreiskorting opnieuw op de OV-chipkaart gezet worden.

Reist u ook weer samen terug, dan dient Samenreiskorting opnieuw op de OV-chipkaart van uw medereiziger gezet te worden bij de NS-kaartautomaat. Reist uw medereiziger alleen verder? Dan moet hij Samenreiskorting van zijn kaart verwijderen. Dit kan bij de NS-kaartautomaat. 35 minuten na uitchecken vervalt de Samenreiskorting automatisch.

We are shaping the future

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-11 20:49
Mx. Alba schreef op zondag 20 juli 2014 @ 12:26:
We gingen met een groep van 4 mensen van Nijmegen naar Rotterdam voor het zomercarnaval.
Klinkt als een geschikt moment om het Groepsretour te gebruiken.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Tochjo schreef op zondag 20 juli 2014 @ 19:26:
[...]

Klinkt als een geschikt moment om het Groepsretour te gebruiken.
Tja. Hind sight is always 20/20 maar toch bedankt voor de tip. :)

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-11 16:46

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Mx. Alba schreef op zondag 20 juli 2014 @ 12:26:
[...]
We gingen met een groep van 4 mensen van Nijmegen naar Rotterdam voor het zomercarnaval.
Indien enigszins mogelijk zou ik de auto genomen hebben en geparkeerd bij metrostation Kralingsezoom. Je zou nog steeds die ov-chipkaarten nodig gehad hebben, maar het benodigde saldo is een stuk lager en het overschot ook. Tevens kan je volgens mij ook wegwerpkaartjes krijgen voor de Rotterdamse metro (en parkeren bij Kralingsezoom is gratis).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Dido

Dido

heforshe

Teckna schreef op zondag 20 juli 2014 @ 17:46:
Als je de meereis korting aan zet heb je nog maar 10 euro ipv de 20 euro nodig op de kaart om in te checken ;)
Plus dat je, als je niet tot het laatste moment gewacht had, je voor 2 euro ipv 7,50 een kaart had kunnen kopen.

6 euro voor de kaarten, 30 euro om er een tientje per stuk op te zetten. Sta je op drie kaarten op -1 euro bij aankomst in Rotterdam. Loop je langs een RET-automaat waar je gewoon in hele euro's kunt opladen, zet je er 11 euro bij om te kunnen inckecken. Dat is dus nog een keer 33 euro.

Totale kosten: 69 euro, en er staat wederom -1 euro op elke kaart.

1 euro goedkoper dan de vroegere 70 euro :)

Ja, de uitcheck om 00:10 is een lastige, maar hoewel dat wat admisnistratieve rompslomp geeft krijg je dat wel 100% terug, normaliter. Dat laat ik dus even buiten beschouwing voor de daadwerkelijke prijsberekening :) Had trouwens weinig uitgemaakt als je mijn scenario had gevolgd - je zou dan meer dan 1 euro negatief hebben gestaan bij het uitchecken. Tough luck NS :P

Toegegeven, je moet je er wel een beetje op inlezen. En ja, dat samenreiskortingproduct is niet het duidelijkste wat ze verzonnen hebben.

Maar als ik sommige mensen hoor over de absurde kosten dan vermoed ik haast dat die vroeger zonder kaartje in de trein gingen zitten en dan klaagden dat een ritje zo duur was omdat ze de boete als reiskosten meerekenden :P

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zijn er hier kenners van (het opzeggen van) voordeelurenabo's op de ov-chipkaart? De vrouw des huizes heeft haar voordeelurenabo (oude voorwaarden) stopgezet en heeft daar een brief over gekregen, deze brief bevat deze inhoud:

"Bevestiging stopzetten abo, einddatum abo (18 juli 2014), restitutiebedrag, voor vragen bel 0900bladiebla."

Ik had meteen zoiets, daar ontbreekt wat. Het is/was voor zover ik weet zo dat je zelf langs de automaat moest en via "bestelling ophalen" het kortingsproduct eraf moest halen. Dat heb ik 2* geprobeerd, niets verandert, product blijft staan. Automaat geeft geldigheid tot 2029 aan.

Loketmevrouw: Zij kreeg het ook niet voor elkaar. Na het opzoeken van een digitale kopie van de verstuurde brief met bevestiging opzegging kreeg ik meteen te horen dat we de verkeerde brief hadden gekregen én dat we vóór het einddatum van de abo langs de automaat hadden gemoeten.

Op aanraden 0900-medewerker gebeld: 10 minuten wachten zonder (versletenbandje)muziek later..... Bij dit abo hoeft u niet langs de automaat en het is normaal dat de kaartjesautomaat geldigheid tot 2029 aangeeft. :? Op de vraag waarom bij de een wel en bij de ander niet een bezoekje aan een kaartjesautomaat vereist is kon hij geen antwoord geven.

Hoe zit dit nu?

Oscar Wilde

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Goede vraag Raven

Ik heb een tijdje geleden ook opgezegd, maar verder geen duidelijke instructies gekregen. De eerste keer dat ik na 9:00 reisde had ik nog steeds korting. Daarna bij de automaat gekeken, maar kon er weinig aan aanpassen en er stonden ook geen bestellingen klaar die het product er af zouden halen, dus ik heb het er toen maar bij gelaten.

• Maardiweb
  • Laatst online: 07-11 22:05
Versnippering van het productaanbod door de grote hoeveelheid mogelijke abonnementen resulteren in dit soort gerommel. Ik kan je hier niet mee helpen, maar nog wel even een truc speciaal als je de 0900 tarieven wil ontwijken: lekker 030-7515155 bellen ;)

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Via Twitter ook maar maar eens gevraagd, daar weten/kunnen ze nog wel eens meer dan de 1e lijns hel(p)deskmedewerkers. Daar kreeg ik hetzelfde als bij het loket te horen: Had bij de automaat voor 18 juli product eraf moeten halen, dus nu geen restitutie en daar kon aan hun kant niets aan gedaan worden. Waarom de brief incompleet was is niet bekend.

Kreeg wel een workaround: Kaart laten blokkeren, geen vervanger aanvragen tijdens blokkade procedure en dan daarna van de €2 actie gebruikmaken om een nieuwe (productloos) kaart aan te vragen. Omdat de oude geen vervanger krijgt via de blokkeerprocedure wordt (als het goed is) het kortingsproduct automatisch stopgezet en dan komt de restitutie alsnog terug, incl saldo.

Oscar Wilde

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-11 17:38

Foamy

Fulltime prutser

Raven schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 21:06:
dus nu geen restitutie en daar kon aan hun kant niets aan gedaan worden. Waarom de brief incompleet was is niet bekend.
Wacht even. Zij maken een aantoonbare fout (namelijk, foutieve informatie in de brief) en jij mag vervolgens op de blaren zitten?

Hoe meer ik in dit topic lees, des te blijer word ik van mijn beslissing om het OV als de pest te mijden. Stelletje uitzuigers.

blub

Verwijderd

Teckna schreef op zondag 20 juli 2014 @ 17:46:
Waar heb je dat gevonden? Dat zou ik namelijk een hele goede zaak vinden. Ik heb er al eens naar gezocht, maar toen geen duidelijk antwoord kunnen vinden bij de NS.
Pagina: 1 ... 81 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.