• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

Paul schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 12:25:
Als je echt zo bang bent van die rente dan zet je er pas saldo op wanneer je daadwerkelijk gaat reizen en is het dus minder, als er gemiddeld 10 euro op die pas staat dan heb je na 5 jaar wel 51 hele centen aan rentederving.
Natuurlijk, de rente is, voor mij, niet interessant. Maar de OV-Chipkaart had best, naast het reizen op saldo, andere mogelijkheden kunnen bevatten. Een link met je bankrekening bijvoorbeeld, waarbij je je bankgegevens vooraf hebt ingevoerd, en je zodra je incheckt, een bedrag reserveert dat dan vervolgens bij uitchecken wordt gecorrigeerd naar het daadwerkelijk bedrag. Dat kan bij een benzinestation, dus dat had OV-Chipkaart ook kunnen doen. Ook hadden ze de optie om vooraf een reis te kopen, die je vervolgens via in- en uitchecken controleert kunnen aanbieden. In beide gevallen had er geen saldo op de kaart hoeven staan. Als ik dat kan verzinnen, hadden dure mensen die veel betaald krijgen die mogelijkheden ook kunnen verzinnen.

Er is dus bewust gekozen voor een systeem dat alleen voordelen biedt aan TLS, en niet aan de reiziger (een gang van zaken die alles wat bij de OV-Chipkaart hoort, definieert).
Dat is wat mij er aan stoort.

[ Voor 0% gewijzigd door enigmafan op 09-07-2014 12:50 . Reden: Overbodige komma ]

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:05
enigmafan schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 12:49:
[...]

Natuurlijk, de rente is, voor mij, niet interessant. Maar de OV-Chipkaart had best, naast het reizen op saldo, andere mogelijkheden kunnen bevatten. Een link met je bankrekening bijvoorbeeld, waarbij je je bankgegevens vooraf hebt ingevoerd, en je zodra je incheckt, een bedrag reserveert dat dan vervolgens bij uitchecken wordt gecorrigeerd naar het daadwerkelijk bedrag. Dat kan bij een benzinestation, dus dat had OV-Chipkaart ook kunnen doen.
Reizen op rekening. Moet je een NS business card aanschaffen. Lijkt erop dat dit binnenkort ook voor de 'gewone' reiziger mogelijk wordt.
[...]

Ook hadden ze de optie om vooraf een reis te kopen, die je vervolgens via in- en uitchecken controleert kunnen aanbieden.
Zie ik hier het papieren kaartje staan?

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ook hadden ze de optie om vooraf een reis te kopen, die je vervolgens via in- en uitchecken controleert kunnen aanbieden.
Dat moeten jaartrajecthouders nu gaan doen bij reizen buiten hun traject (zelfs zonder verplicht in- en uitchecken), tot hun jaar om is en ze op trajectvrij moeten overschakelen. Het is me een raadsel waarom ze dit niet op alle ov-chipkaarten aanbieden; blijkbaar is het technisch geen probleem, en het zou veel van de huidige weerstand wegnemen.

Verwijderd

Dat gehuil over die rente en het saldo echter, bah, stelletje Hollanders :>
Je blijft het maar bagatelliseren, maar dat verandert precies niets aan de zaak, de hoogte van het totale bedrag waar het om gaat en dat dit weer op rekening van de reizigers komt. Dat jij het niet belangrijk vindt, soit, maar dat is het voor veel mensen wel.

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Ik wil iedereen met klem op het volgende wijzen.

Als je een maand abonnement hebt, wat nu het Traject vrij (maand) is geworden dan kies je de ingangsdatum op de site.

DEZE LIGT 2 WEKEN IN DE TOEKOMST.

Tevens hanteert de NS een nogal rare definitie omtrent het activeren van je abonnement.

Logischerwijs zou je zeggen dat je abonnement geactiveerd is als de ingangsdatum is bereikt en als je daadwerkelijk gebruik kunt maken van je abonnement. Dat is dus NIET zo.

Het abonnement word geactiveerd zodra je deze ophaalt van de automaat.

Na deze activatie kun je je ingangsdatum niet meer wijzigen, ook al gaat je abonnement pas in over 1 maand.

Door dit grapje ben ik nu al 60 euro kwijt de afgelopen 3 dagen en dit bedrag zal alleen maar oplopen aangezien de NS geen enkele mogelijkheid ziet om mij te helpen en ik nu gedwongen ben om via rechtswege restitutie af te dwingen.

Let dus goed op als je overstapt op de nieuwe abonnementsvorm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-11 17:15
Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 15:27:
Je blijft het maar bagatelliseren, maar dat verandert precies niets aan de zaak, de hoogte van het totale bedrag waar het om gaat
WELKE hoogte? Er valt niks te bagatelliseren, want we hebben het slechts over TWEE EURO! Daar kun je 3 kilometer mee met de bus zo ongeveer, of (minder dan) één biertje in de kroeg. En daar kun je dan VIJF JAAR gebruik van maken. Een fiets kost het honderdvoudige, een auto het duizendvoudige... En die vervang je echt wel vaker dan één keer in de 500 of één keer in de 5000 jaar.

Als je die twee euro niet op kunt brengen dan heb je ook het geld niet om met het OV te reizen...
en dat dit weer op rekening van de reizigers komt.
Dat komt het toch wel... Iedere cent die ieder bedrijf uitgeeft, komt uit de zakken van de klant. Tenzij het bedrijf failliet gaat, dan komt het uit de zakken van de leveranciers.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Ik wordt een beetje moe van steeds hetzelfde praatje, maar nog één keer: de OV-chipkaart kost veel mensen 7,50, geen 2 euro. Daarnaast moet je de vervoersbedrijven 20 euro lenen.

Dan gaat het dus om 27,50 keer de 8,9 miljoen mensen die minstens één keer met de trein reisden (iedereen moet nu immers met een OV-chipkaart reizen) betekent ruim 244 miljoen euro aan uitgaven/leningen die niet aan de reis besteed worden. Zelfs als je de helft of zelfs een kwart daarvan neemt om tijdelijke kaartjes, korting op het kopen van je OV-chipkaart e.d. mee te rekenen gaat het om een enorm bedrag.

Als je dat dan peanuts vindt en Hollandse Nederlandse zuinigheid DM ik je mijn bankrekeningnummer wel even, dan mag je het naar me overmaken ;)

• Paul
Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 16:20:
Ik wordt een beetje moe van steeds hetzelfde praatje
Dat is het ook... Maar het is momenteel wel degelijk 2 euro. Zelfs als het 7,50 is, dan is het nog steeds peanuts vergeleken met een fiets of een auto, en daar hoor je niemand over.
Zelfs als je de helft of zelfs een kwart daarvan neemt om tijdelijke kaartjes, korting op het kopen van je OV-chipkaart e.d. mee te rekenen gaat het om een enorm bedrag.
Ja, en? Wat is daar het probleem mee? Het komt niet uit mijn of jouw zak, het komt uit de zak van iedereen die een OV Chipkaart heeft. Dit klinkt alsof je de vervoersbedrijven niks gunt. Als ik wat linkjes van Google bij elkaar optel dan kom ik rond de 7 miljard uit als jaaromzet, of 35 miljard in 5 jaar. Dan is 244 miljoen potjandorie toch wel zeker 0,7 procent van de omzet. Aangezien ze 20 van die 27,50 ook net zo hard weer 'terug' moeten geven (als dienst, of bij stopzetten van de chipkaart) is het zelfs maar 0,2 procent. Waar dan ook nog eens een hoop kosten tegenover staan.

Al neem ik het hele bedrag van de OV chipkaart, 7,50, dat is net zo veel als een enkeltje Amsterdam / Utrecht, of 3 biertjes. Moet je eens kijken voor wat een bedrag je stil hebt liggen in je benzinetank... daar is Shell ook rente over aan het trekken...
Als je dat dan peanuts vindt en Hollandse Nederlandse zuinigheid DM ik je mijn bankrekeningnummer wel even, dan mag je het naar me overmaken ;)
Linksom of rechtsom betalen we dat bedrag toch wel, en het is niet dat ik graag geld uitgeef, maar ik heb die 2 euro of € 7,50 graag over voor het gemak dat ik er van heb :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Paul schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 17:16:
Ja, en? Wat is daar het probleem mee?
Maak het bedrag maar naar me over, daar heb je dan ook geen problemen mee. Toch?.
ik heb die 2 euro of € 7,50 graag over voor het gemak dat ik er van heb :)
Ik vind het daarentegen erg veel geld voor extra ongemak, overlast en problemen. Let overigens wel dat het over extra geld gaat, want in het oude systeem hoefde de vervoerder die kosten niet te maken (nog los van of het echt zoveel moet kosten).

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2014 17:31 ]

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

Een link met je bankrekening bijvoorbeeld, waarbij je je bankgegevens vooraf hebt ingevoerd, en je zodra je incheckt, een bedrag reserveert dat dan vervolgens bij uitchecken wordt gecorrigeerd naar het daadwerkelijk bedrag. Dat kan bij een benzinestation, dus dat had OV-Chipkaart ook kunnen doen.
Nou, ik denk niet dat banken dat toelaten. Bij het benzinestation gebruik je namelijk je bankpas en geen chipkaart die makkelijk gemanipuleerd kan worden.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Lodo schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 15:29:
Ik wil iedereen met klem op het volgende wijzen.

Als je een maand abonnement hebt, wat nu het Traject vrij (maand) is geworden dan kies je de ingangsdatum op de site.

DEZE LIGT 2 WEKEN IN DE TOEKOMST.

Tevens hanteert de NS een nogal rare definitie omtrent het activeren van je abonnement.

Logischerwijs zou je zeggen dat je abonnement geactiveerd is als de ingangsdatum is bereikt en als je daadwerkelijk gebruik kunt maken van je abonnement. Dat is dus NIET zo.

Het abonnement word geactiveerd zodra je deze ophaalt van de automaat.

Na deze activatie kun je je ingangsdatum niet meer wijzigen, ook al gaat je abonnement pas in over 1 maand.

Door dit grapje ben ik nu al 60 euro kwijt de afgelopen 3 dagen en dit bedrag zal alleen maar oplopen aangezien de NS geen enkele mogelijkheid ziet om mij te helpen en ik nu gedwongen ben om via rechtswege restitutie af te dwingen.

Let dus goed op als je overstapt op de nieuwe abonnementsvorm!
Ik weet niet waar het bij jouw precies fout is gegaan, de ingangsdatum kun je zelf kiezen, en is inderdaad minstens over twee weken, in het geval je nog geen persoonlijke o.v.-chipkaart hebt. Verder hoef je niks meer te activeren, kreeg ik in mijn geval ruim op tijd de kaart, en is er niks aan de hand...

• Paul
Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 17:29:
Maak het bedrag maar naar me over, daar heb je dan ook geen problemen mee. Toch?.
Not sure if serious or just trolling :? Ik heb er geen moeite mee dat een bedrijf liquide middelen ontvangt van zijn klanten om daar de bedrijfsvoering mee te doen. 244 miljoen op jouw rekening storten echter, ten eerste heb ik dat niet, ten tweede is dat niet te vergelijken met de 7,50 die ik betaald heb aan TLS / NS en ten derde krijg ik er bij die laatste ook daadwerkelijk iets voor terug 8)7
Ik vind het daarentegen erg veel geld voor extra ongemak, overlast en problemen.
Die 2 euro (of 7,50) is het verschil tussen wel of niet kunnen reizen. Dan geeft niet kunnen reizen mij veel meer ongemak, overlast en problemen dan wel kunnen reizen :P
Let overigens wel dat het over extra geld gaat, want in het oude systeem
You dwell too much on the past. Dingen veranderen continue, vroeger was men compleet content met het buitenshuis een broodje nuttigen, tegenwoordig heb je daar minimaal een smartphone en een Instagram-account voor nodig. Vroeger zette je thuis een pot koffie, tegenwoordig haal je een hazel-lette-frappe-caramel-cream-double-shot-whatever toetje bij de Starbucks.
Of, om meer naar de 'gedwongen' hoek te gaan: Vroeger kon je zo in een auto stappen en vertrekken, tegenwoordig ben je al snel 1000 of 1500 euro verder voordat je je roze 'papiertje' hebt. Vroeger zette je je auto zo ergens neer, tegenwoordig kun je voor de prijs van een 5-jarige OV Chipkaart net anderhalf uur parkeren op een aantal plaatsen...

Kijk, als dat kaartje 25+ euro zou kosten of zo, dan had ik het veel te duur gevonden, maar gratis, € 2,- of € 7,50 zijn mijns inziens nog hele redelijke bedragen.

[ Voor 4% gewijzigd door Paul op 10-07-2014 11:53 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ruim zevenhonderd klachten bij meldpunt treinkaartje
Ruim zevenhonderd treinreizigers hadden donderdag aan het einde van de ochtend hun beklag gedaan bij het meldpunt van de Consumentenbond voor het verdwijnen van het papieren treinkaartje.

Nadat de NS woensdag de papieren treinkaartjes had afgeschaft, kunnen reizigers alleen nog met chipkaarten reizen.

Klagers zijn vooral boos omdat hun treinreis ingewikkelder en duurder wordt door het verplichte gebruik van de chipkaart, aldus de Consumentenbond donderdag.

De meest gehoorde klacht is dat er voor treinreizen een minimumbedrag van twintig euro op de chipkaart moet staan en dat de kaart zelf ook nog eens 7,50 euro kost. Ook de toeslag van een euro die wordt berekend bij aanschaf van een eenmalig papieren chipkaartje, is veel reizigers een doorn in het oog.

Andere klachten gaan over de aantasting van de privacy door het verplichte in- en uitchecken, het ingewikkelde gebruik van meereiskorting of keuzedagen, problemen met reizen buiten het vaste traject en de omslachtige manier om geld van de chipkaart terug te storten.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Diablow schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 20:24:
[...]

Ik weet niet waar het bij jouw precies fout is gegaan, de ingangsdatum kun je zelf kiezen, en is inderdaad minstens over twee weken, in het geval je nog geen persoonlijke o.v.-chipkaart hebt. Verder hoef je niks meer te activeren, kreeg ik in mijn geval ruim op tijd de kaart, en is er niks aan de hand...
Wat fout is gegaan is dat ik veronderstelde dat ik de datum kon kiezen op de automaat, zoals ik altijd al had gedaan.

Maar blijkbaar moest je dat doen op de site, waar een input veld staat met een paragraph met "ingangsdatum" erboven, waar je makkelijk overheen kijkt.

Als je dan je abonnement ophaalt en er achter komt dat deze pas over 2 weken in gaat dan valt dit niet meer te wijzigen om een of andere bizarre reden.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

[...]
Dat is het ook... Maar het is momenteel wel degelijk 2 euro. Zelfs als het 7,50 is, dan is het nog steeds peanuts vergeleken met een fiets of een auto, en daar hoor je niemand over.
Als ik een fiets koop is die van mij - mijn onkosten, mijn eigendom. Zolang ik geen trein koop wil ik geen geld aan een bedrijf uitlenen. Voor iemand die elke dag met de trein gaat misschien heel normaal maar voor iedereen die één keer per jaar met de trein gaat voelt die éne keer gewoon alsof je er 20 euro extra voor betaalt.

Daarnaast zitten er gewoon gewoon grote verschillen in de 'use cases' van het papieren kaartje en de chipkaart. De mogelijkheden zijn heel anders. Sommige veranderingen zijn positief (automatisch afschrijven bij inchecken is handiger dan elke dag een kaartje kopen) maar sommige ook zwaar negatief. Om maar even te crossposten:
bwerg schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 13:35:
Ik reis vaak mee, maar mijn medereizigers stappen pas een station verder op. Het eerste stukje moet ik dus zonder korting reizen.

Met losse kaartjes: koop een retour naar het eerstvolgende station, en koop een retour tussen het volgende station en de eindbestemming met korting. Dit alles kan bij één kaartjesautomaat en je bent klaar.

Nu: Inchecken, op het volgende station uitstappen (opmerking: ik zat al in de goede trein), uitchecken, meereiskorting op je kaart laden, inchecken, een half uur wachten (ik zat net al in de goede trein maar door al dat gedoe is die net weggereden :+), en dat hele proces op de terugweg nog een keer. Op de terugweg kun je misschien nog dezelfde trein halen als waar je al in zat omdat je geen meereiskorting meer hoeft in te stellen, je moet dan alleen naar een paaltje sprinten, inchecken en uitchecken, en weer terug rennen.
Er is gewoon een hele berg opties geschrapt, of het kan nog wel maar met erg moeilijke omwegen. Eenmalige kortingsproducten op je kaart laden is gewoon een gedrocht van een 'oplossing'. Extra overstaptarief bij het veranderen van vervoerder ook. Als alle partijen hadden samengewerkt had hier in theorie een fantastisch product uit kunnen komen maar het is uiteindelijk maar een matig systeem. Kostenafwegingen, het feit dat elke partij zijn eigen stukje maakt en er niet samen over één consistente, goede oplossing wordt nagedacht... ik weet niet hoe het komt, maar het is het gewoon net niet.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Kijk, ingewikkelde machines en onlogisch om moeten checken bij andere vervoerders, en als abonnementhouder ineens ook in- en uit moeten checken, daar kan ik allemaal inkomen. Dat gehuil over die rente en het saldo echter, bah, stelletje Hollanders :>
Ik kom een beetje blanco in deze discussie, maar...

Ik snap dat de NS graag wat saldo op die kaart ziet (want moeilijk om het achteraf te krijgen). Tegelijkertijd zijn sinds 1 juni 2014 dit de cijfers:
7,9 miljoen persoonlijke OV-chipkaarten en ruim 6 miljoen anonieme OV-chipkaarten.
Laten we zeggen dat de helft 20 euro op z'n kaart heeft ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Treinreiziger ervaart OV-chipkaart als privacyschending
Veel treinreizigers ervaren het verplicht in- en uitchecken met de OV-chipkaart als een aantasting van hun privacy, zo meldt de Consumentenbond aan de hand van honderden klachten die het ontving. Sinds gisteren is het voor treinreizigers verplicht om de OV-chipkaart te gebruiken.

Doordat er met de OV-chipkaart moet worden in- en uitgecheckt kan precies worden bijgehouden waar iemand vandaan vertrekt, wat zijn bestemming is en op welke tijden en dagen hij allemaal reist. Zodoende kan het treingebruik van reizigers uitgebreid in kaart worden gebracht. "Is het echt noodzakelijk om nog meer geld van ons af te nemen zodat jullie vervolgens ook nog eens onze privacy kunnen schenden? Wat mij betreft hoeven jullie echt niet te weten waar ik heen reis, gaat jullie geen zak aan", zo laat één reiziger weten.

"Een eenmalig chipkaartje is zonder valide reden nu al een euro duurder, en je kunt je afvragen welke smoezen de NS nog zal verzinnen om de prijs van privacy nog verder op te drijven. Een anonieme OV-kaart kost 7,50 euro zonder dat er iets tegenover staat. Bovendien is de kaart eigenlijk nauwelijks anoniem te noemen. Bij opladen met een bankpas worden je gegevens gekoppeld, net als bij het terugkrijgen van resterend of onterecht afgeschreven saldo", aldus een andere reiziger.

Weer een andere reiziger pleit voor het anonimiseren van alle chipkaarten. "Het lijkt mij de moeite waard aan het College Bescherming Persoonsgegevens de vraag voor te leggen of het is toegestaan een boete te heffen op anonieme kaarten. Privacy lijkt me een mensenrecht waar niet voor betaald hoeft te worden", merkt een ander op.

Sinds de Consumentenbond een loket voor klachten over de OV-chipkaart opende zijn er al meer dan 860 meldingen achtergelaten. Hoewel veel reizigers over de aantasting van hun privacy klagen, is verreweg de meest genoemde klacht het verplichte minimumbedrag van twintig euro dat op de OV-chipkaart moet staan, terwijl de kaart zelf ook nog eens 7,50 euro kost.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:47
Ik snap het wel, de terechte ophef rond de (anonieme) chipkaart ivm de privacy.

Had laatst eens aan een controleur gevraagd of ik mocht meekijken wat het controle apparaat allemaal aangaf, nou...

Tijd, datum, locatie, halte, kosten... Alles was uit te lezen. Van al mijn ritten.
Doei anonimiteit.

• duckyvite
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:24
Waarom doet iedereen zo moeilijk over die 20 euro?
Het is ontzettend logisch dat dat gebeurd.

Anders ga je op een reis van 14 euro een kaart van 7,50 kopen, waarmee je incheckt en nooit meer uitcheckt. Incl saldo ben je dan 8,50 kwijt ipv 14.

Als je zo graag van die 20 af wilt, bedenk hier dan ook een oplossing voor

Verwijderd

Nu geldt toch hetzelfde voor langere reizen? Waarom dan geen 100 euro?

• Paul
BtM909 schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 21:41:
Laten we zeggen dat de helft 20 euro op z'n kaart heeft ;)
Yup, daar heb ik hier ook al iets op gezegd :P Dat is 0,5% van de omzet, en als je de rente gaat rekenen is het zelfs 0.005% van de omzet. Uiteraard is 2,8 miljoen erg lekker, maar op een jaaromzet van 7 miljard merk je daar echt helemaal niks van IMHO :P
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 07:22:
Nu geldt toch hetzelfde voor langere reizen? Waarom dan geen 100 euro?
Omdat je sowieso maar voor een euro of 70 per dag kunt verreizen (die trein gaat nu eenmaal niet sneller :P ) en omdat vrijwel alle reizen onder die 20 euro blijven. Groningen - Maastricht is € 25,40

[ Voor 27% gewijzigd door Paul op 11-07-2014 08:00 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Paul schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 07:57:
Yup, daar heb ik hier ook al iets op gezegd :P Dat is 0,5% van de omzet, en als je de rente gaat rekenen is het zelfs 0.005% van de omzet. Uiteraard is 2,8 miljoen erg lekker, maar op een jaaromzet van 7 miljard merk je daar echt helemaal niks van IMHO :P
Wat bedoel je daarmee precies te zeggen? Als je suggereert dat het daardoor niet interessant is zit je mis, want het is een bekend gegeven dat banken om precies deze reden geld langer vasthouden - al is het maar een paar uur - en zelfs hogescholen hun inningsschema zo aanpassen dat ze een deel van het geld eerder in het jaar alvast op de rekening hebben.
Omdat je sowieso maar voor een euro of 70 per dag kunt verreizen (die trein gaat nu eenmaal niet sneller :P ) en omdat vrijwel alle reizen onder die 20 euro blijven. Groningen - Maastricht is € 25,40
Zouden ze het dan niet 25 of 30 euro gemaakt hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2014 08:19 ]

• Paul
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 08:13:
Als je suggereert dat het daardoor niet interessant is zit je mis
Ok, dan vinden ze die 0.005% van de omzet wel boeiend, zelf zit ik er niet mee; ik misgun het ze niet en aan mijn kant vind ik het bedrag wel te overzien. Op mijn betaalrekening krijg ik sowieso geen rente, en de rente die ik er op mijn spaarrekening op krijg is ook niet om over naar huis te schrijven (1 a 2 euro in 5 jaar).
Zouden ze het dan niet 25 of 30 euro gemaakt hebben?
Ik denk dat ze gekeken hebben waar de 80 of 95 percentiel van de reizen zit om het bedrag niet te hoog op te laten lopen. Voor abonnementshouders is het overigens maar 10 euro (als ze er ook reizen op saldo op hebben geactiveerd).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

http://www.ovmagazine.nl/...n-per-bankpas-in-ov-1453/
Misschien heb ik hem gemist, maar ik dacht dat deze hier nog niet voorbij gekomen was.

Ze gaan nu experimenteren met het betalen van de producten met een bankpas. Klinkt goed, dat doen massa's bedrijven al decennia. :) Dat zou een hele vooruitgang zijn:
- geen OV chipkaart meer
- geen minimum-saldo meer

Jammer genoeg werk ik niet bij ABN AMRO. Ik had heel graag getest.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Paul schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 07:57:
[...]
[...]
Hoe kom je aan 2,8M?

Ik reken dus met +/- 8 + 6M kaarten * 50% met 20 euro...

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Paul
Rente :) Die 'influx' aan tegoeden van 20 euro is maar eenmalig per OV-chipkaart en hoewel je daarmee op je balans wel kunt rekenen krijg je die 20 euro niet iedere keer opnieuw; er wordt wel steeds bijgestort maar dat is vergoeding voor de gemaakte reizen, geen groei in saldo :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 11:02:
http://www.ovmagazine.nl/...n-per-bankpas-in-ov-1453/
Misschien heb ik hem gemist, maar ik dacht dat deze hier nog niet voorbij gekomen was.

Ze gaan nu experimenteren met het betalen van de producten met een bankpas. Klinkt goed, dat doen massa's bedrijven al decennia. :) Dat zou een hele vooruitgang zijn:
- geen OV chipkaart meer
- geen minimum-saldo meer

Jammer genoeg werk ik niet bij ABN AMRO. Ik had heel graag getest.
Die bankpas heb ik juist geweigerd, aangezien de pincode dan vervalt bij lage bedragen. Gelukkig kan je bij de ABN een normale bankpas krijgen. :)

Oscar Wilde

Verwijderd

BtM909 schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 21:41:
[...]

Ik snap dat de NS graag wat saldo op die kaart ziet (want moeilijk om het achteraf te krijgen). Tegelijkertijd zijn sinds 1 juni 2014 dit de cijfers:

[...]
Dit gaat alleen op voor anonieme kaarten. Mensen met een persoonlijke kaart hebben ook 20 euro saldo nodig om in te kunnen checken bij de NS. Zodra een persoonlijke kaart met negatief saldo verloopt, dan krijg je gewoon een rekening van TLS.

Toen ik mijn Jaartrajectkaart beëindigde omdat ik stopte met forenzen met de trein, kreeg ik netjes een rekening van TLS voor 81 cent. Ooit een keer onbedoeld ingecheckt in een bus, terwijl ik in die tijd gewoon nog met strippenkaarten werkte en die OV chipkaart van mijn Jaartrajectabonnement nooit gebruikt had. Laat ik het zo zeggen: ik heb ze laten werken voor die 81 cent. Dat heeft ze alleen maar geld gekost.

Ga ik met mijn huidige persoonlijke kaart ook weer doen. Ik zorg ervoor, dat er een negatief saldo op komt net voor hij verloopt. Daar zal ik dan wel weer een rekening van een paar centen voor gaan krijgen. Ik neem hierna ook geen persoonlijke kaart meer. Het heeft voor mij geen toegevoegde waarde, want automatisch opladen wil ik niet en een abonnement heb ik niet meer nodig. Het wordt dan de sport om zoveel mogelijk van de 7,50 euro aanschafprijs terug te verdienen met een negatief saldo.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2014 13:08 ]

• soeppie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-11 20:24
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 13:03:
[...]
ik heb ze laten werken voor die 81 cent. Dat heeft ze alleen maar geld gekost.
Vreemd hé dat die prijzen alleen maar omhoog gaan. Volgens mij snapt niet iedereen dat die bedrijven gewoon door de klanten zelf betaald worden. Hier zijn wij alleen maar de dupe van.

On-topic: Ik denk dat het juist goedkoper is om een voorschot te vragen i.p.v er achteraf achteraan te moeten gaan.

[ Voor 0% gewijzigd door soeppie op 11-07-2014 13:08 . Reden: typo ]

Verwijderd

soeppie schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 13:07:
[...]

Vreemd hé dat die prijzen alleen maar omhoog gaan. Volgens mij snapt niet iedereen dat die bedrijven gewoon door de klanten zelf betaald worden. Hier zijn wij alleen maar de dupe van.

On-topic: Ik denk dat het juist goedkoper is om een voorschot te vragen i.p.v er achteraf achteraan te moeten gaan.
Moet je je klanten maar geen systeem door de strot duwen, waar ze niet om gevraagd hebben. :) Ik zal er niet wakker van liggen. De OV branche heeft alle hoon en pesterijtjes gewoon dik verdiend met hun "prestaties" op dit gebied. Ze hebben het systeem zelf zo ontworpen en moeten nu dus niet gaan klagen dat dit soort dingen gebeuren.

Bekijk het maar zo: Als je niet zorgt voor een negatief saldo op een bijna verlopen anonieme kaart, dan heb je teveel betaald voor die kaart. Die maximaal 4 euro heb je al betaald, toen je 7,50 moest afrekenen voor een pasje met een inkoopprijs van nog geen euro.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2014 13:13 ]

• soeppie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-11 20:24
Ik vind het een best goed systeem.

Ik reis vaak doordeweeks en af en toe in het weekend. Doordeweeks heb ik studenten-ov. Ik moet dan wel altijd in- en uitchecken, maar zodra ik in het weekend reis wordt automatisch de korting geteld en afgehouden, je hoeft niet meer in te rij te staan en apart met pin te betalen.

Als je geld terug wil bij vertragingen klik je gewoon op de site wanneer je vertraging had en de rest gaat automatisch.

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-11 21:52
duckyvite schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 07:20:
Waarom doet iedereen zo moeilijk over die 20 euro?
Het is ontzettend logisch dat dat gebeurd.

Anders ga je op een reis van 14 euro een kaart van 7,50 kopen, waarmee je incheckt en nooit meer uitcheckt. Incl saldo ben je dan 8,50 kwijt ipv 14.

Als je zo graag van die 20 af wilt, bedenk hier dan ook een oplossing voor
Ik vind dat juist niet logisch, bij een anonieme kaart ok, maar bij een persoonlijke kaart? Dat kan je toch prima ook achteraf factureren zoals zo ongeveer iedere andere dienst die je afneemt?

Met het kaartje kon je ook gewoon een kaartje kopen voor de helft van je traject en de rest afreizen.

Verder dan dat voor een gezin met 3 kinderen is het dus ook al meteen 175 buy in voor met de trein kunnen reizen.

Oplossing:
kaartje voor een specifieke reis (papiere kaartje in ov-chip vorm)
persoonlijke kaart? ze weten wie je bent dus achteraf factureren
anonieme kaart? totaal zinloos product als je per reis een kaartje kan kopen.

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

DaTimMan schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 13:20:
[...]

Ik vind dat juist niet logisch, bij een anonieme kaart ok, maar bij een persoonlijke kaart? Dat kan je toch prima ook achteraf factureren zoals zo ongeveer iedere andere dienst die je afneemt?
dat kan prima. dat brengt alleen wel grote risico's en dus kosten met zich mee. en dat gaan ze toch echt doorberekenen.

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 13:03:
Dit gaat alleen op voor anonieme kaarten. Mensen met een persoonlijke kaart hebben ook 20 euro saldo nodig om in te kunnen checken bij de NS. Zodra een persoonlijke kaart met negatief saldo verloopt, dan krijg je gewoon een rekening van TLS.
Volgens mij doen ze dat tegenwoordig niet meer. Uit de rest van je post blijkt al waarom.

Verwijderd

mystic schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 13:27:
[...]

dat kan prima. dat brengt alleen wel grote risico's en dus kosten met zich mee. en dat gaan ze toch echt doorberekenen.
Waarom krijgt de rest van de wereld dit dan wel voor elkaar zonder die grote risico's en kosten? Verbruikskosten achteraf factureren is immers heel normaal. Ik zie niet in waarom de OV branche hiertoe niet in staat zou zijn. (Nouja..... als ik naar de OV chipkaart kijk, snap ik eigenlijk best waarom ze dit niet aandurven. :) )
asmi2 schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 13:33:
[...]

Volgens mij doen ze dat tegenwoordig niet meer. Uit de rest van je post blijkt al waarom.
Het is natuurlijk ook te idioot voor woorden om facturen < 1 euro naar je klanten te gaan versturen. En daar pas achter komen als het al fout is gegaan, is nog triester.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2014 14:08 ]

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

dat gebeurt over de hele wereld idd. en de kosten hiervoor zijn ook in de kostprijs van een artikel meegenomen. als de NS dit voor een groto deel van zijn gebruikers moet voor financieren (want dat is het in feite), waarbij het maandelijk regelmatig voor gaat komen dat mensen de factuur niet kunnen/willen betalen... dan gaan de kosten flink omhoog :)

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Verwijderd

mystic schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 14:08:
dat gebeurt over de hele wereld idd. en de kosten hiervoor zijn ook in de kostprijs van een artikel meegenomen. als de NS dit voor een groto deel van zijn gebruikers moet voor financieren (want dat is het in feite), waarbij het maandelijk regelmatig voor gaat komen dat mensen de factuur niet kunnen/willen betalen... dan gaan de kosten flink omhoog :)
Je kunt verbruikskosten niet vooraf factureren, om de simpele reden dat deze pas achteraf bekend zijn. Ik ben benieuwd waar ze vooraf wel al weten wat de verbruikskosten gaan zijn. :)

Je kunt hooguit een inschatting van verbruik maken op basis van voorgaande periodes of vergelijkbare situaties, zoals bijvoorbeeld energiebedrijven dat doen. Maar dan moet je dus na verloop van de periode een eindafrekening maken.

Nu financiert de klant zijn mogelijke toekomstige treinreizen alvast voor. En dat is dan geen probleem? Nou, dan is het ook geen probleem als de NS zich gewoon eens gaat gedragen als andere bedrijven.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2014 14:14 ]

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

vandaar dus dat ze werken met een prepaid systeem door een saldo op je kaart te storten.

• sambalbaj
  • Niet online
mystic schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 14:15:
vandaar dus dat ze werken met een prepaid systeem door een saldo op je kaart te storten.
waarover de vervoersbedrijven eigenlijk rente zouden moeten vergoeden.
Is nu 'doodgeld'.

• Dido
  • Laatst online: 07-11 18:05

Dido

heforshe

sambalbaj schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 14:17:
waarover de vervoersbedrijven eigenlijk rente zouden moeten vergoeden.
Is nu 'doodgeld'.
Echt, hoe vaak wordt er nog geurineerd over die f#$&%$&ing 20 cent per jaar aan misgelopen rente?

Ik verwacht van de eerste de beste die die nonsens nog een keer noemt en dat ie kan aantonen dat ie even hard geklaagd heeft tegen pre-paid telefoon abonnementen, het feit dat Shell geen rente vergoed voor de benzine in een autotank en het fenomeen "borg" bij allerhande verhuurbedrijven (en woningen).

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Dido schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 14:22:
[...]

Echt, hoe vaak wordt er nog geurineerd over die f#$&%$&ing 20 cent per jaar aan misgelopen rente?

Ik verwacht van de eerste de beste die die nonsens nog een keer noemt en dat ie kan aantonen dat ie even hard geklaagd heeft tegen pre-paid telefoon abonnementen, het feit dat Shell geen rente vergoed voor de benzine in een autotank en het fenomeen "borg" bij allerhande verhuurbedrijven (en woningen).
:*) hey iedereen Nederland mag 20 cent op mijn bankrekening gooien hoor ! dan loopt de rente lekker op :X

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

wat een azijnzeikers over die paar fucking cent :')

Edit: en die 20 cent wil ik best storten, maar dan wil ik voor die betaling ook een dienst tegemoet zien, zoals ik van de NS ook een dienst ontvang.

[ Voor 59% gewijzigd door mystic op 11-07-2014 14:31 ]

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-10 15:35
:w Iemand die vrijwel nooit met de trein of het OV reist ivm lease auto meldt zich hier.
Ik snap er geen zak meer van :'(

Stel ik wil gezellig in de stad gaan stappen (en een biertje drinken). Hierdoor moet ik met de trein. Echter doe ik dit 1x per jaar ofzo. Dan ga ik naar het Station en dan? Kan ik dan in een automaat een kaartje halen of is dit gelijk een OV kaart? En moet ik hier dan 7.50 voor betalen en dan een jaar in de kast laten liggen tot ik hem weer eens gebruik en komt dit eigenlijk boven op de ritprijs (eenmalig als ik hem niet kwijtraak ofzo)? En die 20 euro waar ik iedereen over hoor. Wanneer krijg je die dan terug? En hoe wordt het bedrag bepaald dat afgeschreven wordt (neem aan van die 20 euro die er dan al opstaat???) pffff ikke niet meer snappuh ;(

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Verwijderd

mystic schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 14:31:

Edit: en die 20 cent wil ik best storten, maar dan wil ik voor die betaling ook een dienst tegemoet zien, zoals ik van de NS ook een dienst ontvang.
wat heb ik nou aan eenmalig 20 cent.

als half de NS klanten bestand dood geld op zijn kaart heeft staan is dat gewoon lekker veel rente cashen.
en dat is het probleem want dat geld zie je echt niet terug in de dienstverlening hoor maar in de zakken van een bobo ;), en dat is het grote heikel punt lijkt me.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-11 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mystic schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 14:31:

Nee, dat is een foute vergelijking. Ik heb een café en jij stort 20 euro op mijn bankrekening en daarvoor heb je het recht om bij mij een biertje te komen drinken. Consumpties verrekenen we dan met dat saldo.
En als je te weinig saldo hebt kom je er niet in. Dan moet je eerst maar aantonen dat je kredietwaardig bent.

Signatures zijn voor boomers.

• Paul
thewizard2006 schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 14:43:
:w Iemand die vrijwel nooit met de trein of het OV reist ivm lease auto meldt zich hier.
Ik snap er geen zak meer van :'(
Je kunt kiezen: Online kopen en barcode afdrukken of ter plekke wegwerp-kaartje kopen voor 1 euro per reis.

Dat is voor één reis. Wil je er meer maken / verwacht je in de komende 5 jaar meer reizen te maken, dan koop je een echte OV chipkaart (vooraf, voor eentje op naam, of op het station voor een anonieme) voor 7,50 (of in de aanbieding voor 2 euro), daar zet je 'reizen op saldo' op, stort er 20 euro op (het minimumbedrag voor mensen zonder abonnement) en je kunt inchecken. Op het moment dat je incheckt wordt er 20 euro van je tegoed afgeschreven, als je weer uitcheckt op je bestemming wordt het restant teruggeschreven.

Hoe dat onder water precies gaat, geen idee, maar daar komt het op neer. De eerste keer inderdaad niet echt simpel nee. De keren erop is het alleen zorgen dat je saldo boven de 20 euro staat en je kunt zo in- en uitchecken.
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 14:47:
als half de NS klanten bestand dood geld op zijn kaart heeft staan is dat gewoon lekker veel rente cashen.
en dat is het probleem want dat geld zie je echt niet terug in de dienstverlening hoor maar in de zakken van een bobo ;), en dat is het grote heikel punt lijkt me.
Nee, dat is stemmingmakerij :P Over 2012 had de NS 5,7% nettowinst. Dat is IMHO niet achterlijk veel of zo. Sterker nog, zonder de zo gehate 7,50 + 20 euro hadden ze mogelijk verlies gemaakt :+

[ Voor 20% gewijzigd door Paul op 11-07-2014 14:55 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• thewizard2006
Oh dus ik kan online ook gewoon nog een "kaartje" kopen. De barcode die ik dan op het scherm zie (of in de mail ontvang?) kan ik dan printen (of desnoods via mijn mobiel laten zien?).

• Paul
Als ik het nieuws goed gevolgd heb wel, maar of er ondertussen overal barcodescanners staan weet ik niet :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Lang niet overal, de experimenten daarmee zijn nog niet zo heel lang aan de gang...

Oscar Wilde

Verwijderd

Dido schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 14:22:
[...]

Abonnementskosten vooraf berekenen is niet zo gek. Alleen heb ik helemaal geen abonnement voor het OV. Abonnementen neem je voor diensten waarbij je een bepaald patroon hebt in het verbruik. Je krijgt korting op de dienst, omdat je je bind aan de leverancier en voor een stukje gegarandeerde omzet garant staat.

Shell verplicht mij niet om een chipkaart te kopen en daar dan 100 euro op te zetten voor ik mijn scooter vol mag gooien met een dikke 4 liter Euro95 voor 7 euro nogwat. Ik krijg direct waar ik voor betaal. Sterker nog, ik krijg het zelfs nog voor ik betaal.

Borg: ik neem de trein niet meer naar huis. 8)7 Waar moet ik dat ding laten?

• Paul
Experimenten :? 8)7 Ik dacht dat dat systeem afgelopen woensdag live ging :X
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 14:57:
Shell verplicht mij niet om een chipkaart te kopen en daar dan 100 euro op te zetten voor ik mijn scooter vol mag gooien met een dikke 4 liter Euro95 voor 7 euro nogwat.
Je hebt alleen wel eerst een scooter nodig van honderden tot duizenden euro :P En totdat je het gebruikt hebt zit die benzine ook maar dood in je tank...
Ik krijg direct waar ik voor betaal. Sterker nog, ik krijg het zelfs nog [b]voor]/b] ik betaal.
Mja, dat is een beetje spijkers op laag water, als je daar langer dan 5 minuten mee wacht worden ze in dat tankstation zwaar ongelukkig :+ Idem met inchecken in de trein, dat doe je ook geen eeuwen voordat je daadwerkelijk gaat reizen :)

Je mist echter het punt: het gaat er niet om dat die situaties 1 op 1 gelijk zijn, dat is het nooit, daar zijn het voorbeelden / analogiën voor 8)7 Natuurlijk huur je geen trein en hoef je dus ook geen borg op die trein te betalen. Wel huur je een stukje ruimte in die trein om je van A naar B te brengen en 'borg' je de kosten daarvoor bij de NS :)

[ Voor 90% gewijzigd door Paul op 11-07-2014 15:03 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• thewizard2006
Paul schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 14:56:
Als ik het nieuws goed gevolgd heb wel, maar of er ondertussen overal barcodescanners staan weet ik niet :P
Oh ik dacht dat je bedoelde dat de conducteur dan je barcode kon scannen. Of moet je dat zelf doen? Hebben ze overal al toegangspoortjes dan?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Paul schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 14:57:
Experimenten :? 8)7 Ik dacht dat dat systeem afgelopen woensdag live ging :X
http://www.treinenweb.nl/news/4109 , de proeven zijn sinds mei, beetje erg last minute, vooral als de poortjes op andere stations nog aangepast moeten worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Raven op 11-07-2014 15:01 ]

Oscar Wilde

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Nog een vraagje: ik heb een persoonlijke NS jaartrajectkaart, waarvan het NS trajectabonnement inmiddels verlopen is. Hier kan ik nu nog mee op saldo reizen in bus en trein toch?
Moet hier voor de trein nou minimaal 10 of 20 euro op staan?

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 14:57:
Abonnementskosten vooraf berekenen is niet zo gek. Alleen heb ik helemaal geen abonnement voor het OV. Abonnementen neem je voor diensten waarbij je een bepaald patroon hebt in het verbruik. Je krijgt korting op de dienst, omdat je je bind aan de leverancier en voor een stukje gegarandeerde omzet garant staat.
Ik had het over prepaid.

Als jij 20 euro beltegoed koopt, is dat ook "dood geld" totdat je het gebruikt.
Shell verplicht mij niet om een chipkaart te kopen en daar dan 100 euro op te zetten voor ik mijn scooter vol mag gooien met een dikke 4 liter Euro95 voor 7 euro nogwat. Ik krijg direct waar ik voor betaal. Sterker nog, ik krijg het zelfs nog [b]voor]/b] ik betaal.
Blind willen zijn is ook een kunst.
Totdat jij je tank leegrijdt, rij je met enkele tientjes dood geld in je tank rond. Nee, Shell verplicht je tot niets, maar als jij wilt kunnen rijden moet er toch geld in je tank. Het lijkt verdomme de NS wel! 8)7
Borg: ik neem de trein niet meer naar huis. 8)7 Waar moet ik dat ding laten?
Borg is net zo hard dood geld, sterker nog, het is nog "doder" omdat je er niets mee kunt (itt tot je 20 euro op de chipkaart),

Maar goed, als je er gelukkig van wordt om overduidelijke voorbeelden van alledaagse situaties waarin je een voorschot betaald - net als bij de NS - om iets te gebruiken belachelijk te maken, gun ik je je pleziertje, hoor.

Het begint een aantal mensen onderhand alleen een beetje de keel uit te hangen dat een aantal volslagen stupide nonsens-argumenten keer op keer misbruikt worden omdat sommigen kennelijk geen echte stok kunnen vinden om de OV-chipkaart te slaan.

• sambalbaj
  • Niet online
precies, je hebt geen alternatief binnen het OV en daarmee dus geen keuze.
Die 20 euro is een heel valide punt.
Ze hadden ook al hun klanten 20 euro krediet kunnen geven met een betalingsverplichting indien gebruikt.
Maar nee, het wordt heel bewust bij de reiziger gelegd en juist voor de incidentele reiziger als drempel naast die 7,50 voor een loze kaart per 5 jaar.

• Dido

Dido

heforshe

sambalbaj schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 15:03:
precies, je hebt geen alternatief binnen het OV en daarmee dus geen keuze.
Die 20 euro is een heel valide punt.
Ze hadden ook al hun klanten 20 euro krediet kunnen geven met een betalingsverplichting indien gebruikt.
Maar nee, het wordt heel bewust bij de reiziger gelegd en juist voor de incidentele reiziger als drempel naast die 7,50 voor een loze kaart per 5 jaar.
Ja, tuurlijk joh. Dus ik koop voor 7,50 een anonieme kaart, ik krijg graties 20 euro reistegoed.

Hoeveel mensen denk jij dat die kaart ooit gaan opwaarderen als ze voor 7,50 per reis een nieuwe kunnen halen? 8)7

Nou doet de NS het financieel misschien niet helemaal fantastisch, maar ze mogen toch blij zijn dat er niemand op dit soort slimmigheden is gekomen...

• Paul
sambalbaj schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 15:03:
Graag, haal ik voor 7,50 een anonieme kaart uit de automaat, stap ik in Groningen op, stap ik in Maastricht uit en pleur ik die kaart weg. Op de terugreis doe ik hetzelfde. Heb ik toch bijna 2/3e van de reis gratis gereden :P

Ook op kortere afstanden werkt dat, bij een km of 50 zit je al aan die 7,50 die de anonieme kaart je kost.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Paul schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 14:57:

Je mist echter het punt: het gaat er niet om dat die situaties 1 op 1 gelijk zijn, dat is het nooit, daar zijn het voorbeelden / analogiën voor 8)7 Natuurlijk huur je geen trein en hoef je dus ook geen borg op die trein te betalen. Wel huur je een stukje ruimte in die trein om je van A naar B te brengen en 'borg' je de kosten daarvoor bij de NS :)
Oh, wil je een goede analoog?
Voor de OV-Chipkaart: ik loop met geld naar het station, koop een kaartje en reis.
Met de OV-Chipkaart: ik moet voor 7,50 een OV-Chipkaart kopen, ik moet 20 euro op die OV-Chipkaart zetten en dan pas kan ik reizen.
Of: ik loop met geld naar het station, koop een kaartje dat een euro meer kost en reis.

En nu nogmaals: dit is geen verslechtering? Come again?

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-10 22:16

Goner

What can I do you for ?

jelmervos schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 15:01:
Nog een vraagje: ik heb een persoonlijke NS jaartrajectkaart, waarvan het NS trajectabonnement inmiddels verlopen is. Hier kan ik nu nog mee op saldo reizen in bus en trein toch?
Yep, het ov-chip gedeelte is nog geldig. Hoe lang moet je even opzoeken, staat in je account.

EDIT: oh, da's fijn ; NS heeft eenzijdig besloten mijn NS zakelijk account maar op te heffen ... gelukkig heb ik die ov-kaart wel toegevoegd aan https://www.ov-chipkaart.nl dus kan daar nog zien hoe lang hij nog geldlig is. Zo te zien tot 5 jaar na ingangsdatum van trajectkaart.
Moet hier voor de trein nou minimaal 10 of 20 euro op staan?
Hangt ervan af :
Om te kunnen reizen bij NS dient u minimaal het instaptarief van € 20 op uw kaart te hebben staan. Heeft u Weekend Vrij, Dal Vrij, Dal Voordeel, Altijd Voordeel of een Voordeelurenabonnement dan is dit € 10. Voor Altijd Vrij en Kids Vrij hanteert NS geen instaptarief.

[ Voor 15% gewijzigd door Goner op 11-07-2014 15:33 ]

Verwijderd

Dido schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 15:02:
[...]

Ik had het over prepaid.

Het begint een aantal mensen onderhand alleen een beetje de keel uit te hangen dat een aantal volslagen stupide nonsens-argumenten keer op keer misbruikt worden omdat sommigen kennelijk geen echte stok kunnen vinden om de OV-chipkaart te slaan.
knap dat 20 euro beltegoed kan vergelijken met een 20 euro reis te goed.
Je betaald 20 euro beltegoed zo dat je een aantal minuten/sms beschikbaar rkijgt. dus die vergelijk gaat niet echt op bij een product waar je voor A naar B betaald

• sambalbaj
  • Niet online
Dido schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 15:05:
[...]

Ja, tuurlijk joh. Dus ik koop voor 7,50 een anonieme kaart, ik krijg graties 20 euro reistegoed.

Hoeveel mensen denk jij dat die kaart ooit gaan opwaarderen als ze voor 7,50 per reis een nieuwe kunnen halen? 8)7

Nou doet de NS het financieel misschien niet helemaal fantastisch, maar ze mogen toch blij zijn dat er niemand op dit soort slimmigheden is gekomen...
bij de persoonlijke kaart werkt dat prima, maak de anonieme dan prepaid. Heb je meteen een keuze (privacyverhaal daargelaten).

Verwijderd

[...]

Ik had het over prepaid.

Je kunt het tenminste nog gebruiken. Bij de NS niet. 20 euro is goed voor 1 keer inchecken, daarna moet je je tegoed weer aanvullen tot 20 euro. Ik ben ook absoluut geen voorstander van "prepaid". Ik heb een abonnement wat voldoende is voor mijn gemiddeld verbruik en overige kosten betaal ik achteraf.
[...]

Blind willen zijn is ook een kunst.
Totdat jij je tank leegrijdt, rij je met enkele tientjes dood geld in je tank rond. Nee, Shell verplicht je tot niets, maar als jij wilt kunnen rijden moet er toch geld in je tank. Het lijkt verdomme de NS wel! 8)7
Als ik een kort ritje wil maken, kan ik 1 liter kopen bij de Shell voor nog geen 2 euro. Als ik alvast voor het tweede ritje ook wil tanken, dan gooi ik er 2 liter in. Dat kan bij de NS niet. Als je een kort ritje wil maken, moet je - om te blijven vergelijken met Shell - eerst 20 liter tanken. Daar mag je dan je korte ritje mee maken en voor de terugreis moet je dan weer eerst je tank aanvullen tot er 20 liter in zit.
Volgens mij ben jij niet blind, maar wordt het zo wel eens tijd om je ogen open te doen.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2014 15:24 ]

• Paul
Nee, BazzH blijkbaar :P
Voor de OV-Chipkaart: ik loop met geld naar het station, koop een kaartje en reis.
Voor de OV chipkaart
1e reis:
Ik loop naar het station, ga in de rij staan, kijk hoe dat apparaat werkt, vul een aantal gegevens in, kies een betaalmethode, vloek omdat het kreng de eerste 2 keer mijn ING bankpas niet snapt, wacht tot het kaartje is afgedrukt, loop naar het perron, (zie de trein voor mijn neus wegrijden ivm de tijd die het kaartje halen gekost heeft), stap in de trein
2e reis:
Ik loop naar het station, ga in de rij staan, kijk hoe dat apparaat werkt, vul een aantal gegevens in, kies een betaalmethode, vloek omdat het kreng de eerste 2 keer mijn ING bankpas niet snapt, wacht tot het kaartje is afgedrukt, loop naar het perron, (zie de trein voor mijn neus wegrijden ivm de tijd die het kaartje halen gekost heeft), stap in de trein.
3e reis:
Ik loop naar het station, ga in de rij staan, kijk hoe dat apparaat werkt, vul een aantal gegevens in, kies een betaalmethode, vloek omdat het kreng de eerste 2 keer mijn ING bankpas niet snapt, wacht tot het kaartje is afgedrukt, loop naar het perron, (zie de trein voor mijn neus wegrijden ivm de tijd die het kaartje halen gekost heeft), stap in de trein.
4e reis en verder:
Ik loop naar het station, ga in de rij staan, vul een aantal gegevens in, kies een betaalmethode, vloek omdat het kreng de eerste 2 keer mijn ING bankpas niet snapt, wacht tot het kaartje is afgedrukt, loop naar het perron, (zie de trein voor mijn neus wegrijden ivm de tijd die het kaartje halen gekost heeft), stap in de trein.

Met de OV Chipkaart:

Vooraf
Op mijn luie donder bestel ik een OV chipkaart, reizen op saldo en automatisch opladen
1e reis:
Ik loop naar het station, ga in de rij staan, bliep mijn OV chipkaart, laad product, bliep mijn OV chipkaart, loop naar het perron, check in, (zie de trein voor mijn neus wegrijden ivm de tijd die activeren gekost heeft), stap in de trein, check uit op eindbestemming.
2e reis en verder:
Ik loop naar het perron, check in, stap in de trein, check uit op eindbestemming.

En nu nogmaals: dit is geen verslechtering? Come again?
Q.e.d., in mijn ogen een gigantische verbetering...
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 15:08:
knap dat 20 euro beltegoed kan vergelijken met een 20 euro reis te goed.
Oh? Het ene is minuten en het andere is kilometers, beiden hebben een starttarief, enkel de ene heeft een meer linear prijsverloop naarmate je meer minuten of KM afneemt dan de ander. In beide gevallen heb je 20 euro ergens staan die je in eerste instantie enkel en alleen voor dienst X kunt gebruiken.

Dan is OV chipkaart nog beter, ik ken geen enkele telecomprovider die je beltegoed uitkeert :+

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Janoz
  • Laatst online: 07-11 11:09

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Maar als ik vervolgens 1 sms gestuurd heb kan ik daarna nog gewoon bellen. Bij de NS moet je eerst weer aanvullen tot E20.

Ik vind het een drama. Het hele OV-chip gebeuren is een ideaal voorbeeld waarbij ze, tijdens het opzetten van de requirements, vergeten zijn dat er ook daadwerkelijk gebruikers zijn. Een papieren kaartje voor een enkele reis waarbij je vervolgens ook nog uit moet checken ???. 2 verschillende automaten waarbij je arbitraire handelingen moet doen? Gelukkig hebben ze die papieren kaartjes nog met een toeslag van een euro. Waren die er niet geweest dan was de incidentele impulsieve reiziger minimaal E15 extra kwijt. (E7,50 voor de anonieme kaart en E7,50 administratiekosten om je saldo terug te krijgen + eventueel de toeslag die de verkoper nog kan regelen....)

Ik had een tijdje terug eens berekend hoeveel het zou kosten om spontaan met mijn 2 kinderen eens met de trein naar opa en oma te gaan. Dit koste mij minimaal E82,50. Veel gedoe later zou ik daar eventueel nog E29,10 van terug kunnen krijgen.

Wonen opa en oma ver? Nope, slechts 1 station. Ik ga lekker met de auto. Sorry kids, de trein is niet bedoeld voor mensen die incidenteel met de trein gaan.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Paul
Janoz schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 15:24:
Maar als ik vervolgens 1 sms gestuurd heb kan ik daarna nog gewoon bellen. Bij de NS moet je eerst weer aanvullen tot E20.
Maar in tegenstelling tot één SMS'je van 5 cent kost een treinreis al snel een significant deel van die 20 euro. Je telefoonprovider loopt NUL risico, als je tegoed op is kun je gewoon niks meer. De NS daarentegen, die heeft geen enkele (realistische) optie je halverwege uit de trein te zetten. Als jij met 2 euro saldo instapt in Amsterdam Centraal en zegt in Sloterdijk uit te stappen is er geen enkele manier voor de NS om ook zeker te zijn dat je in Sloterdijk ook echt uitstapt, tenzij ze tussen _ieder_ station de hele trein gaan controleren. Zie je het al voor je?

Ja, de eerste keer is het een smak geld als je met veel mensen gaat, ben ik helemaal met je eens, maar ik vind het een goede afweging tussen het risico dat de NS loopt en de last die de reiziger er van heeft :)
Waren die er niet geweest dan was de incidentele impulsieve reiziger minimaal E15 extra kwijt. (E7,50 voor de anonieme kaart en E7,50 administratiekosten om je saldo terug te krijgen
https://www.ov-chipkaart....fregelen/saldorestitutie/

2,50, met de loophole dat het helemaal niks kost als je het saldo ophoogt naar meer dan 30 euro. De rente die je daar op misloopt (want iedereen hier is helemaal verzot op 0,3 cent rente die ze niet krijgen op hun betaalrekening...) is altijd minder dan de 2,50 kosten die je ontloopt.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-10 22:16

Goner

What can I do you for ?

Paul schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 15:23:
[...]
(zie de trein voor mijn neus wegrijden ivm de tijd die het kaartje halen gekost heeft)
En het is na al die keren dat jij zo'n problemen had met kaartautomaten (of omgekeerd) om 5 minuten eerder te beginnen aan die klus ?? :+

Verwijderd

Nee hoor. Ik ben inmiddels redelijk overtuigd van het falen van de hele OV chipkaart. Hopelijk verlopen de testen met zijn opvolger ("de bankpas") voorspoedig, zodat we weer van het hele ding afkunnen.

Dan gaan we van "reizen op saldo", "automatisch opladen" en "minimale saldo-waarden" naar "gewoon betalen voor wat je hebt verbruikt". Lijkt me een hele vooruitgang. Tot die tijd doe ik wel e-tickets of kaartjes uit de automaat. Maakt voor mij niet echt uit, want ik declareer ze toch allemaal bij de baas. Voor privé ben ik er al een gewoonte van aan het maken om van die aanbiedingen bij Kruidvat, Blokker of AH te kopen en van de gratis-meereis-kaartjes gebruik te maken. Sinds ik er op let, reis ik zelfs nog goedkoper dan voorheen. :) Mijn persoonlijke OV chipkaart verloopt over een jaar, maar ik heb hem nog nooit gebruikt bij de NS. Ik heb toen wel dat "reizen op saldo" product erop gezet, maar toen bleek dat ik voor mijn ritje van een paar euro eerst 20 euro af moest tikken vond ik het al niet leuk meer. Een tientje had ik wel geaccepteerd, maar 20 euro is gewoon absurd.

Vooral meereizen met korting is nu zo handig geworden! Maar dat heb ik eerder in dit topic al beschreven.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Paul schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 15:23:
[...]
Nee, BazzH blijkbaar :P

[...]
Q.e.d., in mijn ogen een gigantische verbetering...
Tja, dat is dus het perceptieverschil. Ik ga misschien één keer per jaar met de trein. Dus wat jij opschrijft zie ik allemaal niet als extra last. Mijn kaartjes die ik verder nodig heb zijn voor de gemiddelde loketbediende meestal 10x lastiger dan wat ik bij de automaat kan doen.
Ter vergelijking: omdat NS in Nederland graag een onmeunige boete op internationale kaartjes legt (in mijn geval bijna 100%) probeer ik mijn kaartje in het buitenland te kopen. Dat me dat in 4 instanties niet lukt zegt genoeg over hoe graag ik gewoon naar een automaat toe wil lopen om mijn bestelling te doen.
Dat NS, ondanks dat het zo simpel als wat is, bepaalde zaken niet in de automaat wil zetten en de genoemde boetes doen mij altijd verzuchten "jullie willen gewoon niet dat mensen met jullie trein reizen he?".
En nee, dat internationale kaartje kan ook niet op de OV-Chipkaart, dus wat ik dan al met de trein reis kan ik nog niet eens met de OV-Chipkaart doen. Ik moet dus voor een voor mij volstrekt niet van toepassing zijnde reden meer betalen en meer moeite doen om met de trein te reizen.

Als laatste: als een NS-lokettist (of DB, of NMBS, of SNCB) iets uit de computer kan halen kan dat ook uit de automaat komen.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Paul schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 15:32:
[...]
Maar in tegenstelling tot één SMS'je van 5 cent kost een treinreis al snel een significant deel van die 20 euro. Je telefoonprovider loopt NUL risico, als je tegoed op is kun je gewoon niks meer. De NS daarentegen, die heeft geen enkele (realistische) optie je halverwege uit de trein te zetten. Als jij met 2 euro saldo instapt in Amsterdam Centraal en zegt in Sloterdijk uit te stappen is er geen enkele manier voor de NS om ook zeker te zijn dat je in Sloterdijk ook echt uitstapt, tenzij ze tussen _ieder_ station de hele trein gaan controleren. Zie je het al voor je?
Goed, dan snap je niet het verschil tussen het daadwerkelijk kunnen gebruiken van je saldo tov het verplicht aan moeten vullen voor je er uberhaupt iets mee kunt doen. Als ik 5ct beltegoed heb mag ik wel een sms sturen. Als ik E19,99 saldo heb dan mag ik geen treinreis van E2,80 maken.
Ja, de eerste keer is het een smak geld als je met veel mensen gaat, ben ik helemaal met je eens, maar ik vind het een goede afweging tussen het risico dat de NS loopt en de last die de reiziger er van heeft :)
En ik niet. Het is ridicuul dat ik het 7-voudige moet inleggen wanner ik mijn treinreis ga maken.
2,50, met de loophole dat het helemaal niks kost als je het saldo ophoogt naar meer dan 30 euro. De rente die je daar op misloopt (want iedereen hier is helemaal verzot op 0,3 cent rente die ze niet krijgen op hun betaalrekening...) is altijd minder dan de 2,50 kosten die je ontloopt.
Het gaat mij helemaal niet om de rente. Het gaat mij er om dat ik een enorm bedrag ineens neer moet leggen wat in geen verhouding staat tot wat ik afneem.

Ten tijde van die berekening was dat nog E7,50. Daarnaast ontgaat mij compleet de reden waarom ik daarvoor een paspoort moet laten zien. Lekker annoniem.

• Paul
Goner schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 15:41:
En het is na al die keren dat jij zo'n problemen had met kaartautomaten (of omgekeerd) om 5 minuten eerder te beginnen aan die klus ?? :+
Nu ja, het kost gewoon tijd, punt. Hoe goed je ook met het apparaat overweg kunt. En die tijd heb je niet altijd, en dat ligt lang niet altijd aan jezelf. Aansluitende bus bijvoorbeeld? Dan zijn het geen 5 minuten meer maar is het al een half uur. Een klant die net op het verkeerde moment belt waardoor je een paar minuten later op kantoor vertrekt? Zonder langs het apparaat te hoeven had ik het gered, met niet :P
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 15:42:
Ik heb toen wel dat "reizen op saldo" product erop gezet, maar toen bleek dat ik voor mijn ritje van een paar euro eerst 20 euro af moest tikken vond ik het al niet leuk meer.
Tja, dat is inderdaad een perceptieverschil. Sowieso is het niet 'aftikken' maar opladen, en als je eenmaal een baan hebt is eenmalig 20 euro erg goed te overzien. Maar goed, als jij iedere keer langs allemaal apparaten wilt en zo dan hou ik je niet tegen :)
Ik ga misschien één keer per jaar met de trein. Dus wat jij opschrijft zie ik allemaal niet als extra last.
Dan niet nee :) Ik ga echter iedere week bij vrienden op bezoek 70 km verderop, en als het hondenweer is dan doe ik dat met de trein ipv de motor. Met dezelfde criteria wil ik ook nog wel eens een bus nemen ipv de fiets om op mijn werk te komen.

Ik denk ook wel dat ik als een van de weinige vocale deelnemers hier op de sweet-spot zit qua reisfrequentie (en niet de morele bezwaren heb tegen het minimale saldo en het automatisch incasso) om voordeel te hebben aan de chipkaart. De rest hier reist ofwel één keer per jaar, of heeft een abonnement. De ene ziet een complex geheel en hikt gigantisch tegen de eenmalige forse daling in de liquide middelen, de ander moet nu overal in- en uitcheken wat eerst niet hoefde :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Dido

Dido

heforshe

sambalbaj schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 15:10:
bij de persoonlijke kaart werkt dat prima, maak de anonieme dan prepaid. Heb je meteen een keuze (privacyverhaal daargelaten).
Ja, nu negeren we even de privacy waar de haters op andere momenten nou net een halszaak van maken. 8)7

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Oh, en ik was in mijn opsomming van onlogische dingen nog vergeten te vermelden dat je blijkbaar halverwege je reis ook ineens moet uit en inchecken omdat er toevallig een andere sticker op de trein staat...

• Paul
Janoz schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 15:55:
Goed, dan snap je niet het verschil tussen het daadwerkelijk kunnen gebruiken van je saldo tov het verplicht aan moeten vullen voor je er uberhaupt iets mee kunt doen. Als ik 5ct beltegoed heb mag ik wel een sms sturen. Als ik E19,99 saldo heb dan mag ik geen treinreis van E2,80 maken.
Ne, jij snapt het verschil in risico voor beide bedrijven niet. Ik kan blijven uitleggen WAAROM ze het doen maar als men niet verder kijk dan het feit DAT ze het doen gaan we nooit ergens komen. Met realistische alternatieven heb ik echter nog niet zoveel mensen gezien. Los daarvan, leuk dat we met een alternatief komen, ondertussen is de situatie nu eenmaal zo en er op gaan zitten zeiken en zaniken lost bijzonder weinig op. De helft van de Nederlanders heeft zo'n kaart, blijkbaar zijn er toch voldoende mensen die het er voor over hebben...
En ik niet. Het is ridicuul dat ik het 7-voudige moet inleggen wanner ik mijn treinreis ga maken.
Wel eens met de auto naar de supermarkt gereden? Laat ik een oud hok van € 500 en 1:10 nemen, met de supermarkt op 5 km van huis. Dan heb je dus al € 501,80 in moeten leggen voor een ritje van € 1,80 8)7 En dan heb je een tankstation aan huis en _exact_ 1 liter getankt, want als je net als veel mensen gewoon de tank vol gooit heb je zelfs € 560 in moeten leggen voor dat ritje van € 1,80

Men vergeet oh zo makkelijk de kosten van de alternatieven, want hey, die fiets / auto staat toch maar in de schuur / garage te staan...

[ Voor 0% gewijzigd door Paul op 11-07-2014 16:54 . Reden: Het werkwoord 'kankeren' heeft IMHO bijzonder weinig (meer) met de ziekte te maken, maar als mensen zich daar aan storen dan wil ik het best aanpassen. ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• NeutraleTeun
Ik snap al de vergelijkingen met auto's, scooters etc niet.

Die trein is er al!
Die staat er al! En die rijdt er al!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Paul schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 16:08:
[...]
Ne, jij snapt het verschil in risico voor beide bedrijven niet. Ik kan blijven uitleggen WAAROM ze het doen maar als men niet verder kijk dan het feit DAT ze het doen gaan we nooit ergens komen. Met realistische alternatieven heb ik echter nog niet zoveel mensen gezien. Los daarvan, leuk dat we met een alternatief komen, ondertussen is de situatie nu eenmaal zo en er op gaan zitten kankeren lost bijzonder weinig op. De helft van de Nederlanders heeft zo'n kaart, blijkbaar zijn er toch voldoende mensen die het er voor over hebben...
Ik snap alles dondersgoed en heb geen ziektes nodig om andere mensen daarvan te proberen te overtuigen. In mijn dagelijks werk heb ik constant te maken met requirements uit alle richtingen en de bijbehorende risico's, afwegingen en impacts. Ja, ze lopen een risico. Maar het OV is en blijft (ondanks de privatisering) in mijn ogen nog steeds een NUTS voorziening. Gebruikersgemak en -ervaring zouden daarom veel belangrijker moeten zijn. In alles blijkt gewoon dat dat compleet genegeerd is geweest. Alles is ingericht zodat het voor de vervoerder het makkelijkst werkt.
Wel eens met de auto naar de supermarkt gereden? Laat ik een oud hok van € 500 en 1:10 nemen, met de supermarkt op 5 km van huis. Dan heb je dus al € 501,80 in moeten leggen voor een ritje van € 1,80 8)7 En dan heb je een tankstation aan huis en _exact_ 1 liter getankt, want als je net als veel mensen gewoon de tank vol gooit heb je zelfs € 560 in moeten leggen voor dat ritje van € 1,80

Men vergeet oh zo makkelijk de kosten van de alternatieven, want hey, die fiets / auto staat toch maar in de schuur / garage te staan...
Als ik 1x per jaar naar de supermarkt ga koop ik daarvoor geen auto. En mocht deze specifieke situatie zich voordoen dan belde ik gewoon een taxi. Dat is dan inderdaad goedkoper.

Wat jij vergeet is dat de andere helft van Nederland eigenlijk bijna nooit met de trein gaat.

Verwijderd

Paul schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 15:32:
Goed verhaal. Behalve dat zoiets nu dus afgeschoven wordt op de consument. Wij moeten collectief ettelijke miljoenen ophoesten omdat de NS een nieuw systeem wil. Dat klinkt niet helemaal als een goede deal, toch?

• Dido

Dido

heforshe

NeutraleTeun schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 16:12:

Die trein is er al!
Die is alleen niet van jou :)

In feite is een eerlijker vergelijking voor een enkel sporadisch ritje met de trein, een rit met een taxi, in plaats van een peperdure eigen auto die "toch al"voor je deur staat.

Sowieso zie ik niet echt in waarom NS, of wie dan ook, erg veel rekening moet houden met het gebruiksgemak van mensen die naar eigen zeggen misschien eens per jaar van hun diensten gebruik maken. Ik vind het niet raar dat ze hun dienstverlening afstemmen op de vaste klanten.

Dat gezegd hebbende geef ik grif toe dat er ook voor de vaste klanten nog wel het een en ander te verbeteren is aan de OV-chipkaart, maar ik kan me nioet aan de indruk onttrekken dat de meest fervente klagers mensen zijn die (haast) nooit met het OV reizen.

En die komen op mij over alsof ik zou gaan klagen over het absurd dure vervoer per auto: dat kan ik wel gaan doen, maar ik verwacht erg weinig positieve of constructieve feedback als ik vertel dat ik geen auto heb en dus moet kiesen tussen een belachelijk hoge ritprijs in een taxi of een nog veel belachelijker prijs van een rijbewijs, een auto, verzekering en benzine voor dat ene ritje dat ik per jaar maak :+
.

Verwijderd

Dido schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 16:30:
Dat gezegd hebbende geef ik grif toe dat er ook voor de vaste klanten nog wel het een en ander te verbeteren is aan de OV-chipkaart, maar ik kan me nioet aan de indruk onttrekken dat de meest fervente klagers mensen zijn die (haast) nooit met het OV reizen.

En die komen op mij over alsof ik zou gaan klagen over het absurd dure vervoer per auto: dat kan ik wel gaan doen, maar ik verwacht erg weinig positieve of constructieve feedback als ik vertel dat ik geen auto heb en dus moet kiesen tussen een belachelijk hoge ritprijs in een taxi of een nog veel belachelijker prijs van een rijbewijs, een auto, verzekering en benzine voor dat ene ritje dat ik per jaar maak :+
Die vergelijking zou opgaan als het OV niet één van de primaire publieke vervoersmogelijkheden is. Juist voor die incidentele reizigers moet dat toegankelijk blijven, omdat er simpelweg geen serieus alternatief is. In dat opzicht is de NS toch wel net even een ander bedrijf dan veel andere.

Wil je in Nederland zonder auto van stad naar stad heb je bijna geen andere mogelijkheid dan de trein. Fietsen kan realistisch gezien slechts lokaal, een taxi is nauwelijks realistisch te noemen op grotere afstanden en dan houdt het wel op. Geprivatiseerd of niet, dat belang moet erkend worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2014 16:34 ]

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 16:33:
Die vergelijking zou opgaan als het OV niet één van de primaire publieke vervoersmogelijkheden is. Juist voor die incidentele reizigers moet dat toegankelijk blijven, omdat er simpelweg geen serieus alternatief is. In dat opzicht is de NS toch wel net even een ander bedrijf dan veel andere.
En het OV is opeens niet meer toegankelijk? Da's wel een heel erg extreme weergave van de werkelijkheid.

Of ga je me nu serieus proberen te vertellen dat die ene euro exxtra voor een kaartje voor die incidentele reiziger zo'n enorme aanslag op zijn budget is dat hij niet meer kan reizen?

Verwijderd

Dido schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 16:36:
Of ga je me nu serieus proberen te vertellen dat die ene euro exxtra voor een kaartje voor die incidentele reiziger zo'n enorme aanslag op zijn budget is dat hij niet meer kan reizen?
Het ging erover of de klachten van incidentele reizigers erkend dienen te worden en daarop is het antwoord dus ja :) Ook met die groep moet rekening gehouden worden in de opzet, niet alleen met abonnementshouders.

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 16:37:
Het ging erover of de klachten van incidentele reizigers erkend dienen te worden en daarop is het antwoord dus ja :) Ook met die groep moet rekening gehouden worden in de opzet, niet alleen met abonnementshouders.
Want, dat zeg jij?

Zolang die incidentele reizigers nog gewoon met de trein kunnen, kunnen ze met de meeste van hun klachten de pot op, wat mij betreft.

Iemand die echt incidenteel reist betaalt inderdada een euro per kaartje extra. Maar dan wil ik niets horen over "27 euro weggegooid geld", want als je echt zo incidenteel reist ben je gek als je een chipkaart koopt.

Iemand die iets vaker reist, betaalt 1,50 per jaar voor een chipkaart om te kunnen reizen. En ja, die moet inderdaad 20 euro "pre-paid" tegoed op zijn kaart hebben om te kunnen reizen. Als we dat als weggegooid geld zien (wat absurd is, maar goed) dan hebben we het over 33 cent per maand. Om "zo nu en dan" met de trein te reizen betaal je dus zo'n 55 cent per maand. Is dat meer dan je aan losse extra euro's uitgeeft met losse kaartjes? Dan koop je losse kaartjes.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dido schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 16:30:
Sowieso zie ik niet echt in waarom NS, of wie dan ook, erg veel rekening moet houden met het gebruiksgemak van mensen die naar eigen zeggen misschien eens per jaar van hun diensten gebruik maken. Ik vind het niet raar dat ze hun dienstverlening afstemmen op de vaste klanten.
Ik wel. En dan heb ik het niet eens perse over mijzelf. OV is niet zomaar een bedrijfstak. OV is in mijn opinie een nutsvoorziening. Daarvoor gelden nu eenmaal iets andere verwachtingen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 16:37:
[...]

Met abonnementshouders hebben ze ook geen rekening gehouden. Die hoefden eerst helemaal niets te doen. Die moeten nu inchecken en uitechecken. En dat brengt natuurlijk wel wat extra risico met zich mee voor de reiziger. Dat kun je namelijk vergeten of het inchecken / uitchecken mislukt zonder dat je daar erg in hebt......

Met de echte incidentele reiziger hebben ze helemaal geen rekening gehouden. Voor een handjevol treinritjes per jaar levert die hele OV chipkaart niets op. Jaaaa, extra kosten, extra handelingen en extra onduidelijkheid.

Eigenlijk alleen de mensen die hier ergens tussenin zitten gaan er misschien wat op vooruit.

Maar de grote winnaars zijn natuurlijk de vervoerders. Meer inkomsten, minder risico...... de klant kan toch nergens anders heen.

Verwijderd

Dido schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 16:45:
Zolang die incidentele reizigers nog gewoon met de trein kunnen, kunnen ze met de meeste van hun klachten de pot op, wat mij betreft.
Fijn dat je lak hebt aan een groep Nederlanders die wat minder reist, maar in die gevallen wel afhankelijk is van het OV :) Je mag hopen dat de NS daar meer voeling mee heeft.
Janoz schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 16:47:
Ik wel. En dan heb ik het niet eens perse over mijzelf. OV is niet zomaar een bedrijfstak. OV is in mijn opinie een nutsvoorziening. Daarvoor gelden nu eenmaal iets andere verwachtingen.
Dit dus inderdaad.
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 16:48:
Met abonnementshouders hebben ze ook geen rekening gehouden. Die hoefden eerst helemaal niets te doen. Die moeten nu inchecken en uitechecken. En dat brengt natuurlijk wel wat extra risico met zich mee voor de reiziger. Dat kun je namelijk vergeten of het inchecken / uitchecken mislukt zonder dat je daar erg in hebt......
Het gemak van een abonnement is inderdaad wel een stukje kleiner geworden - zelf vond ik het grote voordeel toch juist in te stappen zonder op of om te kijken.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2014 16:50 ]

• Dido

Dido

heforshe

Fijn dat je lak hebt aan een groep Nederlanders die wat minder reist, maar in die gevallen wel afhankelijk is van het OV :) Je mag hopen dat de NS daar meer voeling mee heeft.
Nou, als ik de reacties hier lees is de NS voorberiedingen aan het treffen om ze uit te roeien. Dan valt mijn mening nog wel mee.

Maar serieus, waarom kan de incidentele reiziger opeens niet meer met de trein? Want die claim werd gemaakt: dat het OV niet meer toegankelijk zou zijn voor de incidentele reiziger.

Verwijderd

Dido schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 16:53:
Maar serieus, waarom kan de incidentele reiziger opeens niet meer met de trein? Want die claim werd gemaakt: dat het OV niet meer toegankelijk zou zijn voor de incidentele reiziger.
Dat is het een stuk minder in ieder geval. Als ik kijk naar hoe mijn oma met de trein ging als ze ons kwam opzoeken zie ik dat in de nieuwe situatie al rap een drama worden. Als moet ik toegeven dat er tegenwoordig mobiele telefoons bestaan, dus oma kan nog om hulp bellen.

De mogelijkheid is er nog steeds, de toegankelijkheid is wel een stuk kleiner geworden omdat de complexiteit aanzienlijk is toegenomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2014 16:55 ]

• Paul
Janoz schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 16:26:
Gebruikersgemak en -ervaring zouden daarom veel belangrijker moeten zijn. In alles blijkt gewoon dat dat compleet genegeerd is geweest. Alles is ingericht zodat het voor de vervoerder het makkelijkst werkt.
Tja, de positieve geluiden negeren is inderdaad ook een strategie...
Als ik 1x per jaar naar de supermarkt ga koop ik daarvoor geen auto. En mocht deze specifieke situatie zich voordoen dan belde ik gewoon een taxi. Dat is dan inderdaad goedkoper.
Dan neem je toch een éénmalige kaart of een online ticket? Waarom dan blijven zeiken op iets wat je niet HOEFT te gebruiken?
Wat jij vergeet is dat de andere helft van Nederland eigenlijk bijna nooit met de trein gaat.
En dat is hun goed recht. Ik ga bijna nooit met de auto. Hoor je mij dat ik auto's te duur vind?
Fijn dat je lak hebt aan een groep Nederlanders die wat minder reist
Geen lak, alleen een afnemende tolerantie tegen bullshit. Het is erg makkelijk om de uitleg _waarom_ eruit te knippen en alleen op de opening te reageren...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• NeutraleTeun
Kort ritje Y > X met oud papieren kaartje €2,50.
Nu met wegwerp OV €3,50.
Met normale OV-kaart €1,50.

Maw: Je wordt in feite gedwongen een OV chipkaart aan te schaffen (anders moet je maar lekker meer betalen).

Verwijderd

NeutraleTeun schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 17:00:
Nu met wegwerp OV €3,50.
Als het al goedkoper is - een vriend van mij en ik die samen opreisden hadden onlangs nog een best aardig prijsverschil in het nadeel van de chipkaart.
Paul schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 17:00:
Geen lak, alleen een afnemende tolerantie tegen bullshit. Het is erg makkelijk om de uitleg _waarom_ eruit te knippen en alleen op de opening te reageren...
Ik ken het gevoel ;)

• Paul
NeutraleTeun schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 16:12:

Die trein is er al!
Daarom kost de OV Chipkaart ook 7 euro, geen 7.000 (of met nog een paar nullen)... Het kost MIJ 7,50 en wat saldo om met de trein te gaan, het kost MIJ 560 euro om met een oud hok te gaan. En na die eerste rit kosten de vervolgritten met beide opties me nog maar 2 euro. Men blijft hier echter over de initiële aanschaf struikelen.
Nu met wegwerp OV €3,50.

Maw: Je wordt in feite gedwongen een OV chipkaart aan te schaffen (anders moet je maar lekker meer betalen).
Ik zie anders weinig mensen met geweren op de stations rondlopen? Prijsdifferentiatie is er altijd al geweest, en hebben ze een keer iets gevonden wat transparanter werkt (en volgens jouw eigen voorbeeld nog eens voor veel mensen goedkoper is geworden ook) is het weer niet goed...

Mensen laten hele berekeningen los op auto's, diesel versus benzine, afschrijving versus onderhoud, break-even punten, bla bla bla. En bij de trein is dat ineens teveel moeite en gaat men zeuren dat men moet rekenen of dat de ene optie initieel meer kost maar in the long run goedkoper kan zijn. "Maw: Je wordt in feite gedwongen een diesel aan te schaffen (ander moet je maar lekker meer betalen per liter).
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 16:29:
Goed verhaal. Behalve dat zoiets nu dus afgeschoven wordt op de consument.
Extra, extra, read al about it! NS is een commerciële instelling! :o

_alles_ wat bedrijven doen wordt op de consument afgeschoven. Of op de leveranciers, als ze failliet gaan...

[ Voor 9% gewijzigd door Paul op 11-07-2014 17:10 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Dido

Dido

heforshe

Nu met wegwerp OV €3,50.

wacht even... als ik even meega in je voorbeeld, dan kun je dus kiezen tussen 1 euro meer betalen voo reen eenmalig ritje, of nu een kaart aanschaffen voor 2 euro zodat je vijf jaar lang een euro _minder_ betaalt.

Dus als je in die 5 jaar meer dan twee keer dat ritje maakt, ben je goedkoper uit dan vroeger.

Wat is in de naam van alles wat heilig is dan je hele probleem?

Fuck NS, het wordt goedkoper????????

En niemand die je dwingt, als je wilt mag je gewoon een los kaartje kopen.

Ik wordt ook gedwongen mijn rijbewijs te halen, want d etaxi is zo duur. Boehoehoe. :'(

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Paul, serieus. Een beetje inlevingsvermogen zou best wel eens handig kunnen zijn. Stap eens uit je eigen referentiekader en probeer je eens in te beelden hoe het reizen straks is voor een atechnische bejaarde, een blinde of een niet nederlands sprekende toerist. Kijk daarnaast ook eens naar de opgetogen procedures rond overstappen, vergissingen van de reiziger en aan en verkoop van je toegangsbewijzen.

Verwijderd

Paul schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 17:08:
DHet kost MIJ 7,50 en wat saldo om met de trein te gaan, het kost MIJ 560 euro om met een oud hok te gaan.
Is dat niet het hele probleem in deze discussie? Dat je alleen kijkt naar wat het jou kost en niet naar het bredere plaatje?

Edit: wat hierboven dus staat.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2014 17:15 ]

• Paul
Ho, wacht ff, ik heb al op heel veel punten toegegeven dat het veel en veel simpeler zou moeten kunnen (al vind ik dat ze met de wegwerpkaart al een heel eind op weg zijn. Ja, die kost een euro extra...).

Mijns inziens ageer ik vooral tegen de mensen die zich blind staren op die 7,50 + 20. Al merk ik wel dat de stellingen (of anders in ieder geval ik) de laatste posts wel verharden.

Standing down...

Camacha: Dat IS het bredere plaatje. Ik kijk niet wat het mij, Paul, kost, ik kijk wat het mij, reiziger kost. En één reiziger koopt geen hele trein (want dat was waar ik op reageerde). Één reiziger koopt een OV Chipkaart, of een auto, en die hebben beiden een prijs. Alleen wordt de prijs van de ene appel die je nu in de supermarkt koopt afgezet tegen de kosten die je niet meer hebt aan de andere appel omdat je die gisteren al hebt gekocht.

[ Voor 35% gewijzigd door Paul op 11-07-2014 17:18 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• NeutraleTeun
Dido schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 17:10:
[...]

wacht even... als ik even meega in je voorbeeld, dan kun je dus kiezen tussen 1 euro meer betalen voo reen eenmalig ritje, of nu een kaart aanschaffen voor 2 euro zodat je vijf jaar lang een euro _minder_ betaalt.
Ja, €1,- 'boete' betalen als je iets van beetje privacy wilt hebben.

• Paul
Kun je bij die apparaten cash betalen? Ik dacht dat je alleen kon pinnen? En dan is mijns inziens de privacy van de wegwerpkaart maar iets hoger dan de anonieme. Ik bedoel, je kunt iedere week / maand op saldo van Amsterdam CS naar Utrecht maar als je iedere week / maand diezelfde wegwerpkaart pint dan leggen ze dat verband ook wel :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Een handjevol automaten (zie ze zelden nog) accepteren muntgeld.

Oscar Wilde

Verwijderd

Of bij de balie een kaartje kopen natuurlijk :) Dat kost geloof ik wel 50 cent meer.

• FlorisD
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:41
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 17:57:
Of bij de balie een kaartje kopen natuurlijk :) Dat kost geloof ik wel 50 cent meer.
Sinds de invoering van de eenmalige chipkaart ipv kaartjes is de toeslag zowel in de automaat als aan de balie 1 euro... als je nog ergens een balie kan vinden tenminste.
Pagina: 1 ... 80 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.