• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

.....
Bij het reizen met de bankpas wordt gebruik gemaakt van contactloos betalen. NS maakte het eerder dit jaar al mogelijk om contactloos te betalen bij een aantal stationswinkels. De reiziger hoeft hierbij geen pincode meer in te toetsen en hoeven alleen nog maar hun bankpas langs een betaalterminal te zwaaien. In Londen is het binnenkort al mogelijk om te reizen met de bankpas.
Strategie
Laat ik nou niet zo'n pas hebben, je kan niet een pas mét contactloos betalen maar zonder geschrapte pincode krijgen. Nu heb ik een pas die ongeacht het bedrag gewoon een pincode vraagt, maar dan geen contactloos betalen. 't is toch niet de bedoeling dat we het dieven heel erg makkelijk gaan maken om geld te jatten? 8)7
Het reizen met de bankpas zal in eerste instantie naast het huidige OV-chipsysteem gebruikt worden. Het geld wordt direct van de bankrekening afgeschreven. De proef is onderdeel van de NS-strategie om van een prepaid-abonnement (vooraf saldo laden) naar een postpaid-abonnement (achteraf betalen) over te gaan. 

Het reizen per bankpas zal naar verwachting het reizen per OV in Nederland ook prettiger maken voor toeristen. Zij ervaren het reizen met de OV-chipkaart vaak als ingewikkeld.
Hoezo zal dit het prettiger maken voor toeristen? Creditcards worden nog steeds vrijwel nergens in het Nederlandse OV geaccepteerd, dan gaat dit denk ik niet (veel) helpen, hooguit wordt het voor mensen uit Europa wat makkelijker.
Vervoerder Arriva startte eind vorig jaar in de provincies Groningen en Friesland al proeven met het systeem Touch and Travel. Dit systeem maakt het mogelijk om met een smartphone in te checken voor een reis. Facturering vindt achteraf plaats door middel van automatische incasso. Gemaakte reizen en facturen kunnen worden ingezien via een internetportaal.

Voor het betalen met de mobiele telefoon heeft de NS nog geen proeven gepland.
Werkt dit via NFC oid?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 00:20:
[...]

Leg dat maar uit aan de conductrice die beweert dat je abonnement niet geldig is
Als het niet geldig is gaat het poortje toch niet open?
Niets onzin, ik heb het over dezelfde rit die met de OV-chipkaart niet zelden duurder is dan het papieren equivalent. Ondanks beloftes dat zoiets niet de bedoeling was.
Bedoel je nu op dit moment of voor de invoering?

Prijzen van voor de invoering van iets vergelijken met na de invoering van datgene en dan klagen dat dat iets het duurder heeft gemaakt is wel typisch Nederlands. Men klaagt hier ook nog steeds wel eens over de euro. Dat de koffie duurder is geworden, maar vergeet even dat toen de gulden er nog wat de koffie en alles ook gewoon duurder werden (makkelijk voorbeeld; pak maar eens de jaargangen van b.v. de Donald Duck van 1960 t/m 2000 ofzo. Die zie je gewoon oplopend duurder worden omdat de prijs zo mooi op de buitenkant staat :P)

Als je NU bedoeld, ja, zucht... dan is dat DOM van de vervoerders. Het papieren kaartje had allang al duurder moeten zijn. Want dit is natuurlijk het ENIGSTE waar een beetje Nederlander naar kijkt, of iets in wat voor situatie dan ook 1 cent duurder is of niet. Is het duurder dan is het meteen K*T!

Gelukkig gaat dat binnenkort veranderen ;)

Dan wordt het papieren kaartje duurder terwijl de prijs van reizen met de ov chipkaart ongewijzigd blijft.

Als je dan NOG een reis kunt vinden die met papier goedkoper is dan zou ik het meteen aankaarten! (no pun intended! :+ )
Stromannen en drogredeneringen. Mijn mobiel kan ik thuislaten, uitzetten
Hahahahaha... ja het is goed met je! :Y Dat KUN je doen, maar je doet het in de praktijk nooit :P

En DAT is het verschil met andere erge dingen die ook gebeuren. Hier kies jij er zelf voor. Beetje lopen klagen over dat je gevolgd wordt met je chipkaart maar wel gewoon altijd je mobiel op zak hebben en overal pinnen, en daar dus nooit over klagen. En waarom niet? Nou, omdat het ff popie-jopie is om over de ov-chipkaart te zeiken en zeiken over de mobiele telefoon gewoon niet zo populair is.

Weet je hoe men dat ook wel noemt? Meten met twee maten.

Kijk, je kunt tegen onze huidige maatschappij zijn. Telefoneren, slimme meters, pin passen, steeds meer koopgedrag dat online gebeurd, dus ook online bankieren, elektronische patienten dossiers, etc etc... ik kan me wel voorstellen dat je daar vraagtekens bij zet.

Maar om alleen 1 bepaald product te gaan afzeiken wat nog niet eens de grootste privacy inbreuk is, en dan gewoon vrolijk al die andere dingen gebruiken zonder te klagen, dat is toch wel een beetje gek niet?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Verwijderd

flowerp schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 00:03:
[...]

Als het niet geldig is gaat het poortje toch niet open?
Welk poortje? Toevallig ben ik dit weekend voor het eerst weer eens op een station geweest waar poortjes stonden: Leiden Centraal. Zlefs op Utrecht Centraal hebben ze geen poortjes.
[...]

Prijzen van voor de invoering van iets vergelijken met na de invoering van datgene en dan klagen dat dat iets het duurder heeft gemaakt is wel typisch Nederlands. Men klaagt hier ook nog steeds wel eens over de euro. Dat de koffie duurder is geworden, maar vergeet even dat toen de gulden er nog wat de koffie en alles ook gewoon duurder werden (makkelijk voorbeeld; pak maar eens de jaargangen van b.v. de Donald Duck van 1960 t/m 2000 ofzo. Die zie je gewoon oplopend duurder worden omdat de prijs zo mooi op de buitenkant staat :P)

Als je NU bedoeld, ja, zucht... dan is dat DOM van de vervoerders. Het papieren kaartje had allang al duurder moeten zijn. Want dit is natuurlijk het ENIGSTE waar een beetje Nederlander naar kijkt, of iets in wat voor situatie dan ook 1 cent duurder is of niet. Is het duurder dan is het meteen K*T!

Gelukkig gaat dat binnenkort veranderen ;)

Dan wordt het papieren kaartje duurder terwijl de prijs van reizen met de ov chipkaart ongewijzigd blijft.

Als je dan NOG een reis kunt vinden die met papier goedkoper is dan zou ik het meteen aankaarten! (no pun intended! :+ )

[...]

Hahahahaha... ja het is goed met je! :Y Dat KUN je doen, maar je doet het in de praktijk nooit :P

En DAT is het verschil met andere erge dingen die ook gebeuren. Hier kies jij er zelf voor. Beetje lopen klagen over dat je gevolgd wordt met je chipkaart maar wel gewoon altijd je mobiel op zak hebben en overal pinnen, en daar dus nooit over klagen. En waarom niet? Nou, omdat het ff popie-jopie is om over de ov-chipkaart te zeiken en zeiken over de mobiele telefoon gewoon niet zo populair is.

Weet je hoe men dat ook wel noemt? Meten met twee maten.

Kijk, je kunt tegen onze huidige maatschappij zijn. Telefoneren, slimme meters, pin passen, steeds meer koopgedrag dat online gebeurd, dus ook online bankieren, elektronische patienten dossiers, etc etc... ik kan me wel voorstellen dat je daar vraagtekens bij zet.

Maar om alleen 1 bepaald product te gaan afzeiken wat nog niet eens de grootste privacy inbreuk is, en dan gewoon vrolijk al die andere dingen gebruiken zonder te klagen, dat is toch wel een beetje gek niet?
Iedereen mag natuurlijk zelf weten welke informatie hij/zij wel of niet voor zichzelf wil houden. Dat jij dat "onzin" vind, is allemaal leuk en aardig maar daar hoef ik (of een ander) geen boodschap aan te hebben.

Verder zouden we met z'n allen eigenlijk wel meer producten af moeten zeiken inderdaad. En - toevallig :) - kun je 1 constante in al die producten herkennen: het is overheid, semi-overheid of voorheen overheid. Triest, maar waar....

Verwijderd

Vorige week heb ik trouwens "getest" met de nieuwe papieren chipkaarten. We hadden 1 zo'n ding in de bus gekregen met 2 gratis meereisdagen erop.

Werkt het?
- Ja het werkt.
Handiger dan voorheen?
-Nee. Het is allemaal weer wat omslachtiger geworden.

Hoe werkte het voorheen:
1. Je kreeg 2 meereiskaartjes in de bus, gewoon papieren kaartjes dus.
2. Op de betreffende dag ging je naar het station, kaartje afstempelen en klaar.

Hoe werkt het nu:
1. Je krijgt een chipkaart in de bus, waarop 2 meereiskaartjes staan.
2. Op de chipkaart vul je - MET PEN - de data in waarop je de meereiskaartjes wil gebruiken.
3. Op de betreffende dag ga je naar het station en check je in.
4. Na afloop van de rit check je uit.

Weer een verdubbeling van het aantal handelingen voor de reiziger en de datumstempel is vervangen door een handgeschreven datum. Wederom een hele vooruitgang!

De conductrice wist ook niet helemaal wat ze ermee moest. Ding uitgelezen met d'r PDA....... keek een beetje moeilijk...... en toen ook maar een stempel met de ouderwetse tang erop.......

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

"Wij" ageren ook tegen vingerafdrukken in het paspoort, EPD, cameracontrole en gebruik van gegevens van de mobiele telefoon enz. enz. enz.
Maar om niet helemaal offtopic te gaan concentreren "wij" ons hier in dit topic op de OV-Chipkaart. Als je dat niet erg vindt tenminste. Het is niet echt de bedoeling om al het leed in de hele wereld in elk topic te gaan bespreken als het over één specifiek ding gaat.

Ik mocht gisteren ook mijn eerste wegwerp OV-Chipkaart kopen. Het ding heeft geen enkele toegevoegde waarde voor mij en is mij alleen maar tot last. Ik moet meer handelingen uitvoeren om te kunnen reizen, het controleren gaat niet vlotter en als NS zijn zin krijgt mag ik er ook nog een euro meer voor betalen.
Geen enkel voordeel voor mij. Vind je het gek dat we dat ding afzeiken.

Signatures zijn voor boomers.

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2014 @ 14:12:
Vorige week heb ik trouwens "getest" met de nieuwe papieren chipkaarten. We hadden 1 zo'n ding in de bus gekregen met 2 gratis meereisdagen erop.

Werkt het?
- Ja het werkt.
Handiger dan voorheen?
-Nee. Het is allemaal weer wat omslachtiger geworden.

Hoe werkte het voorheen:
1. Je kreeg 2 meereiskaartjes in de bus, gewoon papieren kaartjes dus.
2. Op de betreffende dag ging je naar het station, kaartje afstempelen en klaar.

Hoe werkt het nu:
2. Op de chipkaart vul je - MET PEN - de data in waarop je de meereiskaartjes wil gebruiken.

Weer een verdubbeling van het aantal handelingen voor de reiziger en de datumstempel is vervangen door een handgeschreven datum. Wederom een hele vooruitgang!

De conductrice wist ook niet helemaal wat ze ermee moest. Ding uitgelezen met d'r PDA....... keek een beetje moeilijk...... en toen ook maar een stempel met de ouderwetse tang erop.......
Je het het zwaar jonk. echt.. ik heb met je te doen. wow.

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Verwijderd

mystic schreef op maandag 30 juni 2014 @ 15:03:
[...]

Je het het zwaar jonk. echt.. ik heb met je te doen. wow.
Dus dit is jouw manier om een achteruitgang weg te wimpelen? Volwassen.....

Sorry dat ik niet inhoudelijk reageer hierop, maar..... ow wacht, er is geen inhoud.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2014 15:08 ]

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

wélke achteruitgang? het feit dat je even een datum op moet schrijven en je dat kaartje voor een poortje moet houden?

nogmaals, je hebt het idd zwaar!

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:10
De achteruitgang zit hem in het feit dat de gebruiker een extra handeling moet uitvoeren zonder dat daar iets voor tegenover staat. (Ja een euro meer betalen..)

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 30 juni 2014 @ 14:39:
[...]
Ik mocht gisteren ook mijn eerste wegwerp OV-Chipkaart kopen. Het ding heeft geen enkele toegevoegde waarde voor mij en is mij alleen maar tot last. Ik moet meer handelingen uitvoeren om te kunnen reizen, het controleren gaat niet vlotter en als NS zijn zin krijgt mag ik er ook nog een euro meer voor betalen.
Ik moet er ook aan geloven helaas. Sinds 2013 reis ik met de FIP-kaart en kwam geen OV-Chipkaart aan de pas en kon kaartjes voor de hele week kopen. Sinds twee weken is het een mission impossible om aan het loket kaartjes met FIP-korting te kopen en deze week schijnt het wel mogelijk te zijn maar kan je alleen een wegwerpkaart kopen voor de huidige dag. Ik snap niet hoe moeilijk het kan zijn om wegwerpkaartjes te verkopen die geldig zijn in de toekomst, of gewoon zonder datum en dan automatisch een timer gaat lopen bij het inchecken.

Drie weken geleden hoefde ik één keer per week naar het loket en vroeg ik aan de verkoop(s)ter: Doe mij maar dagretourtjes met FIP van aanstaande maandag tot vrijdag van daar naar daar. Helaas is dat niet meer mogelijk en mag ik elke dag een kaartje kopen (en volgens klantenservice NS misschien in de toekomst bij de automaat).

Ik ben nooit tegen de OV-Chipkaart geweest mits de implementatie gewoon goed is. Echter is die in Nederland vergeleken met andere landen zo slecht dat ik gewoon verlang naar de papierenkaartjes en strippenkaarten. Vorig jaar was ik in Berlijn en Hamburg, wat voelde ik mij vrij dat ik door die steden kon reizen zonder maar 1 poort tegen te komen zowel voor bus, tram, trein en metro. Heerlijk.

De dag dat ik een auto heb is de dag dat ik een groot feest zal geven onder mijn vrienden en bekenden. Dit meen ik met oprecht. Het OV hier in Nederland in de vorm van trein, bus, tram en metro is al niet zo best en komen al die onhandigheden van de OV-Chipkaart bij. Wat ga ik blij zijn als ik niet meer afhankelijk ben van het OV.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:46

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Tales schreef op maandag 30 juni 2014 @ 15:39:
De achteruitgang zit hem in het feit dat de gebruiker weer een extra handeling moet uitvoeren zonder dat daar iets voor tegenover staat. (Ja een euro meer betalen..)
Fixed that for you.

Gebruiksgemak vliegt achteruit (en die poortjes werken ook niet echt feilloos).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:15
magnifor schreef op maandag 30 juni 2014 @ 16:47:
Ik moet er ook aan geloven helaas.
Je gaat iedere dag met de trein en kiest er zelf voor om iedere keer losse kaartjes te kopen? 8)7

Of is zo'n VIP-kaart weer een of ander initiatief wat bij de invoering van de OV Chipkaart finaal is vergeten?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:30
De dag dat ik een auto heb is de dag dat ik een groot feest zal geven onder mijn vrienden en bekenden. Dit meen ik met oprecht. Het OV hier in Nederland in de vorm van trein, bus, tram en metro is al niet zo best en komen al die onhandigheden van de OV-Chipkaart bij. Wat ga ik blij zijn als ik niet meer afhankelijk ben van het OV.
Oh, puh-lease. Arm kind. We hebben in Nederland één van de beste OV-systemen van de wereld. Nederland is feitelijk één grote suburb (zéker de Randstad) en met het OV kom je op de meeste plekken prima. Het is alleen een nationale sport in dit land om te zeiken op alles, en het OV is een dankbaar onderwerp. Is het perfect? Nee natuurlijk niet. Maar ga maar eens in wat buitenlanden kijken, dan zul je zien dat we het hier prima voor elkaar hebben hoor.

/rant
Ik ben nooit tegen de OV-Chipkaart geweest mits de implantatie gewoon goed is.
Ik weet zeker dat Translink daar graag heen zou willen, maar zo ver is het gelukkig nog niet :D Maar, inderdaad, als dat gaat gebeuren hoop ik ook dat het gewoon goed gebeurt ;)

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 30-06-2014 21:45 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:37

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Als een van de allereerste ov-chipkaart gebruiker zag ik hier steeds de problemen die er zouden zijn wanneer er weer een deel van het land erop over ging. Na gewenning hoorde je er niets meer over.
Nu gaat de NS over en weer komen die denkbeeldige problemen naar boven.

Ja het is even wennen en nee het is niet volmaakt. Dat was de strippenkaart ook niet.
Daar was het soms een gok hoeveel zones je nu weer moest afstempelen. Bij een wijziging van de zones kwam er voor sommige reizigers in het gebied R'dam een 150% verhoging uit de bus. Lang geleden ja maar toch.

Ook vroeger moest je met een abonnement die ook laten zien bij de bestuurder/conducteur.
Bij de metro in Rotterdam moest je langs het controlehokje.
O ja ook de NS had perronkaartjes om reizigers te kunnen wegbrengen.
Of met pa een keer naar de treinen te gaan kijken. ;)

Wel typische dat jongeren hier zo mopperen terwijl veel ouderen het fijner vinden als ze het rustig is uitgelegd.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Verwijderd

Jij doet het klaarblijkelijk nooit en vindt het erover hebben daarom meten met twee maten. Voor veel mensen is dat een ander verhaal.
Ik verzet me tegen al die zaken. Ik voel me af en toe een roepende in de woestijn, maar denk tegelijk dat het één van de grotere bedreigingen van onze collectieve vrijheid is.

Meestal staat er tegenover zo'n inbreuk ook een groter gemak, maar dat is in dit geval ook niet zo.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2014 22:58 ]

Verwijderd

Het gaat erover dat dezelfde rit vaak simpelweg meer kost met een OV-chipkaart. Dat heeft niets met inflatie of wat dan ook te maken, want dat kan je gewoon compenseren in de berekening. Daarnaast zijn er nu ook verschillen te zien tussen het papieren kaartje en een reis met een chipkaart, om het over de boetes voor vergeten uit te checken nog maar niet te hebben.
mystic schreef op maandag 30 juni 2014 @ 15:17:
wélke achteruitgang? het feit dat je even een datum op moet schrijven en je dat kaartje voor een poortje moet houden?

nogmaals, je hebt het idd zwaar!
Zo kan je alles bagatelliseren, maar dat betekent niet dat het goed is.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2014 23:04 ]

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Heeft iemand hier enig idee waar die 'onderzoekers' nu zitten die voorheen op het forum van www.ov-chipkaart.de of .me of .org zaten?

-edit- Nevermind, ze zitten gewoon nog steeds daar, maar zijn gewoon dood.

[ Voor 25% gewijzigd door Verstekbakker op 30-06-2014 23:03 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Klachten over verdwijnen treinkaartje
Lang niet iedereen is blij met het verdwijnen van het ouderwetse papieren treinkaartje. Sterker nog: de afgelopen drie maanden zorgde de overstap naar de ov-chipkaart bij het OV Loket voor een kwart van het totale aantal klachten over het gehele ov, schrijft Metro.

Er is vooral onvrede over de aanpassingen van de kaartautomaten op de stations, die vanaf volgende week woensdag allemaal nieuwe kaartjes met een ov-chip erin moeten uitgeven. "Vaak is niet duidelijk waar de automaten die nog wél papieren kaartjes afleveren te vinden zijn", luidt een veelgehoorde klacht volgens het OV Loket.

Verwacht wordt dat de huidige groei van de klachten slechts een voorbode is van een enorme klachtenregen als volgende week woensdag het oude papieren kaartjes bij de NS is verdwenen. "Deze signalen komen van reizigers die nu al goed opletten. Ik verwacht veel meer als straks iedereen hier tegenaan loopt", aldus een woordvoerder.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• magnifor
  • Niet online
Paul schreef op maandag 30 juni 2014 @ 19:37:
[...]
Je gaat iedere dag met de trein en kiest er zelf voor om iedere keer losse kaartjes te kopen? 8)7

Of is zo'n VIP-kaart weer een of ander initiatief wat bij de invoering van de OV Chipkaart finaal is vergeten?
Het is geen VIP maar FIP, internationaal reductie voor treinpersoneel. Hiermee krijg je 50% korting op een enkeltje. Echter zijn kaartjes met deze korting alleen aan het loket te koop. Daarom kocht ik 1 keer per week 5 retourtjes aan het loket. Vorige week kon ik deze nergens meer halen en kocht ik maar kaartjes met 40% korting. Nu verkopen ze aan het loket weer kaartjes met FIP-korting als wegwerp ov-chipkaart. Echter kan je deze niet op datum kopen en is alleen geldig op de dag van aankoop. Nu mag ik elke dag in de rij gaan staan en tig keer uitleggen hoe het nou zit met de FIP-kaart aangezien 99% van het NS-personeel nooit heeft gehoord van deze kaart. Gewoon bagger.
JeroenH schreef op maandag 30 juni 2014 @ 21:43:
[...]

Oh, puh-lease. Arm kind. We hebben in Nederland één van de beste OV-systemen van de wereld. Nederland is feitelijk één grote suburb (zéker de Randstad) en met het OV kom je op de meeste plekken prima. Het is alleen een nationale sport in dit land om te zeiken op alles, en het OV is een dankbaar onderwerp. Is het perfect? Nee natuurlijk niet. Maar ga maar eens in wat buitenlanden kijken, dan zul je zien dat we het hier prima voor elkaar hebben hoor.
Ja dat heb ik gedaan. Zal ik eens aantal steden opnoemen waar het OV beter is geregeld, of op zijn minst de implementatie van de lokale ov-chipkaart beter is? Berlijn, Hambug, Brussel, Londen, Porto, Barcelona, Madrid, Parijs. Dat zijn de steden die ik afgelopen 2 jaar bezocht heb en daar vind ik het OV veel beter dan het OV in de randstad.
Ik weet zeker dat Translink daar graag heen zou willen, maar zo ver is het gelukkig nog niet :D Maar, inderdaad, als dat gaat gebeuren hoop ik ook dat het gewoon goed gebeurt ;)
Fixed.

[ Voor 36% gewijzigd door magnifor op 01-07-2014 10:27 ]

• Freee!!

Freee!!

KroontjesPen schreef op maandag 30 juni 2014 @ 22:44:
[...]
Ook vroeger moest je met een abonnement die ook laten zien bij de bestuurder/conducteur.
Klopt, geen probleem mee, wel dat ik dat ding weer tevoorschijn moet halen om uit te checken (extra handeling en vertraging).
Bij de metro in Rotterdam moest je langs het controlehokje.
Nooit meegemaakt en ik kom al zo'n 30 jaar in Rotterdam (woon er sinds 2001).
O ja ook de NS had perronkaartjes om reizigers te kunnen wegbrengen.
Ken ik alleen uit de literatuur, volgens mij afgeschaft voor mijn geboorte.
Of met pa een keer naar de treinen te gaan kijken. ;)
Vindt Toon ook leuk ja ;)
magnifor schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 10:19:
[...]
Zal ik eens aantal steden opnoemen waar het OV beter is geregeld, of op zijn minst de implementatie van de lokale ov-chipkaart beter is? Berlijn, Hambug, Brussel, Londen, Porto, Barcelona, Madrid, Parijs. Dat zijn de steden die ik afgelopen 2 jaar bezocht heb en daar vind ik het OV veel beter dan het OV in de randstad.
Voeg Lissabon maar aan dat rijtje toe (en ja, ik ben het eens met Berlijn en Barcelona, ben ik ook geweest).

[ Voor 26% gewijzigd door Freee!! op 01-07-2014 11:01 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06-2021
Vanochtend even in de spits op Hoofddorp station overgestapt naar de bus , het viel me meteen op dat er totaal niet nagedacht is over het station. Ik stap normaal gesproken op Nieuw-Vennep in , daar hebben ze in totaal 8 poortjes per perron. In Hoofddorp is dat voor zo ver ik kon zien 2 per perron, veel te weinig voor een normale doorstroming. En dat terwijl er meer dan genoeg ruimte is voor meer poortjes op het station.

Verwijderd

Freee!! schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 10:59:
Klopt, geen probleem mee, wel dat ik dat ding weer tevoorschijn moet halen om uit te checken (extra handeling en vertraging).
Vergeet inchecken niet - drie handelingen op een abonnement versus één eerst.

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 12:33:
[...]
Vergeet inchecken niet - drie handelingen op een abonnement versus één eerst.
Vergeet ik niet, inchecken komt in de plaats van het aan de chauffeur (controleur) laten zien, dus maar twee handelingen in plaats van één. Niet erger maken dan het (toch al) is.

Verwijderd

Freee!! schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 12:37:
Vergeet ik niet, inchecken komt in de plaats van het aan de chauffeur (controleur) laten zien, dus maar twee handelingen in plaats van één. Niet erger maken dan het (toch al) is.
Ah, ik had het over de trein. Inchecken, controle, uitchecken. Ik kan het niet beter maken.

• JeroenH
  • Laatst online: 22:30
Een tikje offtopic, maar ik vond het opvallend:

Ik heb over de maand juni op losse treinkaartjes van en naar het werk gereisd (Hilversum <-> Amsterdam Zuid), en ik heb ze zojuist verzameld en ingediend ter declaratie. In totaal 14 kaartjes, 28 treinreizen dus. Ik ben slechts 3 keer gecontroleerd. Da's ook niet veel zeg, maar iets meer dan 10%.

Vanaf vandaag reis ik met mijn NS-businesscard en puur qua gebruik vind ik het prima. Inchecken -> controleren (redelijk weinig dus) -> uitchecken en niet meer declareren. Ik ben nog steeds niet happy met het privacyaspect, maar ik heb niet de illusie dat ik daar iets aan kan veranderen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ik moet er ook aan geloven helaas. Sinds 2013 reis ik met de FIP-kaart en kwam geen OV-Chipkaart aan de pas en kon kaartjes voor de hele week kopen. Sinds twee weken is het een mission impossible om aan het loket kaartjes met FIP-korting te kopen en deze week schijnt het wel mogelijk te zijn maar kan je alleen een wegwerpkaart kopen voor de huidige dag. Ik snap niet hoe moeilijk het kan zijn om wegwerpkaartjes te verkopen die geldig zijn in de toekomst, of gewoon zonder datum en dan automatisch een timer gaat lopen bij het inchecken.
Ja, dat is heel vreemd. Een wegwerp OV-Chipkaart zou toch in principe ongedateerd kunnen zijn? Op het moment dat je incheckt maak je hem geldig, en omdat het een dagkaart is hoef je ook nog niet eens uit te checken, want bij controle is te zien dat je niet op die dag bent ingecheckt.

Dit is weer een voorbeeld van een domme implementatie.

Verwijderd

Maasluip schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 09:08:
[...]

Ja, dat is heel vreemd. Een wegwerp OV-Chipkaart zou toch in principe ongedateerd kunnen zijn? Op het moment dat je incheckt maak je hem geldig, en omdat het een dagkaart is hoef je ook nog niet eens uit te checken, want bij controle is te zien dat je niet op die dag bent ingecheckt.

Dit is weer een voorbeeld van een domme implementatie.
Domme implementatie: ja. Maar - correct me if i'm wrong - een conducteur van Connexxion of Arriva kan niets met een check-in voor een NS-product. En op zo'n wegwerkchipkaart zit gewoon een NS-product in de vorm van "enkeltje station A -> station B". Daarom moet je dus op die gratis-meereis-chipkaart ook met pen je reisdata invullen. Hoe ze dat dan met "het geld" doen, weet ik niet. Misschien met een verdeelsleutel ofzo..... :) :X

Dat is meteen ook de structurele fuckup die ze hebben gemaakt. Het is een bij elkaar geraapt en (slecht) aan elkaar geknoopt zooitje geworden. Allemaal hebben ze zo hun eigen productjes, eigen tarieven, eigen apparatuur.....

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2014 11:13 ]

• flowerp
Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2014 @ 14:12:

Hoe werkt het nu:

Weer een verdubbeling van het aantal handelingen voor de reiziger en de datumstempel is vervangen door een handgeschreven datum.
Dit komt allemaal inderdaad vrij dom over ja. Volgens mij is het inchecken wel optioneel, je hoeft alleen de datum in te vullen. Dat je kunt inchecken is alleen om poortjes open te maken mochten er op je route ergens alleen gesloten poortjes zijn. Hoe dat dan zou moeten werken als je vertrekstation geen poortjes heeft maar (onverwacht) je aankomst station wel is me ook niet helemaal duidelijk.

Andersom is dat met pen invullen ook behoorlijk dom als je ook kan inchecken. Dan zou inchecken ook gewoon duidelijk moeten maken wat de datum is.

Effin, een gek gedrocht dus. Oftewel iemand is hier uitzonderlijk dom geweest en iedereen van de product ontwikkeling hierom die feedback had moeten geven is even dom, of men snapt ook wel hoe dom dit allemaal is, maar kan niet anders omdat het systeem nog niet naar behoren functioneert en de kaartjes toch eruit moesten.
Maasluip schreef op maandag 30 juni 2014 @ 14:39:
[...]

"Wij" ageren ook tegen vingerafdrukken in het paspoort, EPD, cameracontrole en gebruik van gegevens van de mobiele telefoon enz. enz. enz.
Maar om niet helemaal offtopic te gaan concentreren "wij" ons hier in dit topic op de OV-Chipkaart. Als je dat niet erg vindt tenminste.
Eigenlijk wel :( Want de meeste ageren helemaal niet tegen vingerafdrukken in het paspoort, EPD, cameracontrole en gebruik van gegevens van de mobiele telefoon enz. enz. enz. De post history maakt dat wel duidelijk. En ja, voor degene die dat wel inderdaad doen heb ik ook geen problemen dat ze hier alleen op de OV chipkaart focussen.
Met alle respect, maar ik denk ook niet dat jij de doelgroep bent. Ik reis dagelijks tenminste 2x met de trein (forens plus ga dikwijls naar klanten die voornamelijk in centra grote steden zitten) en OV chipkaart werkt toch echt wel heel vrij goed. Als je de kaart koppels aan je bankrekening heb je nergens omkijken naar.

Ben je een zeer sporadische reiziger die een keer in de 4 jaar op een blauw maandag van Amstel naar Centraal een keertje bij de NS in stapt, ja dan is het misschien even vervelender. Maar is al dat gezeik en gezever voor die 10 minuten in de 4 jaar het nu waard? Man, je bent al langer aan het zeiken dan dat je überhaupt reist! :P
Tales schreef op maandag 30 juni 2014 @ 15:39:
De achteruitgang zit hem in het feit dat de gebruiker een extra handeling moet uitvoeren zonder dat daar iets voor tegenover staat. (Ja een euro meer betalen..)
Je kunt het ook zien als dat de "gewone" OV chipkaart nu een euro goedkoper is geworden per reis :9~
Ik snap niet hoe moeilijk het kan zijn om wegwerpkaartjes te verkopen die geldig zijn in de toekomst
Die heb je wel. Dat is de anonieme kaart met saldo die je bij de automaat en vast nog wel bij de enkele loketten die je nog hebt kan kopen. Dacht dat er nu aanbiedingen lopen waar je ze voor 2 euro koopt, met 3 reizen ben je dus al goedkoper uit en als je het leuk vindt om dingen weg te gooien kun je ze daarna gewoon weggooien dus en weer een nieuwe kopen (die dan weer na 3 reizen alweer goedkoper is).

Alleen als je er gebrand om bent om na elke reis "iets" weg te gooien, dan wordt het lastiger, maar zelfs dat kan: je koopt bovengenoemde kaart en zet er elke dag weer opnieuw saldo op. Bij de automaat laat je dan een bonnetje uitprinten.

Op de dag in de toekomst dat je gaat reizen kun je dan dat bonnetje weggooien.

Wel beetje omslachtig allemaal en ik zie niet in waarom je perse telkens iets weg wil gooien, maar op die manier kan het wel.

Iets makkelijker is waarschijnlijk om een kaart gewoon aan je bankrekening te koppelen en dan telkens als je reist voor de reader te houden.
Mooi, is het weer iets rustiger in de trein d:)b

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• flowerp
Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2014 @ 23:00:
[...]

Het gaat erover dat dezelfde rit vaak simpelweg meer kost met een OV-chipkaart.
Net zoals de koffie vaak simpelweg meer kost met de euro dan met de gulden hè?

Alleen de gulden heb je al jaren niet meer, net zoals je de strippenkaart al een flink poosje niet meer hebt. Beetje appelen met peren vergelijken dus.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

flowerp schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 23:59:
[...]

Dit komt allemaal inderdaad vrij dom over ja. Volgens mij is het inchecken wel optioneel, je hoeft alleen de datum in te vullen. Dat je kunt inchecken is alleen om poortjes open te maken mochten er op je route ergens alleen gesloten poortjes zijn. Hoe dat dan zou moeten werken als je vertrekstation geen poortjes heeft maar (onverwacht) je aankomst station wel is me ook niet helemaal duidelijk.

Andersom is dat met pen invullen ook behoorlijk dom als je ook kan inchecken. Dan zou inchecken ook gewoon duidelijk moeten maken wat de datum is.

Effin, een gek gedrocht dus. Oftewel iemand is hier uitzonderlijk dom geweest en iedereen van de product ontwikkeling hierom die feedback had moeten geven is even dom, of men snapt ook wel hoe dom dit allemaal is, maar kan niet anders omdat het systeem nog niet naar behoren functioneert en de kaartjes toch eruit moesten.
Volgens mij is nooit de hele keten doordacht. Er is door de vervoerders gezegd "we moeten een OV-Chipkaart hebben omdat we dan lekker makkelijk de reiskosten kunnen verdelen", maar is niemand geweest die heeft opgeschreven wat er allemaal voor reismogelijkheden zijn.
Dus elke keer dat er weer een poging wordt gedaan om van het papieren kaartje weg te gaan is het "oh, en dat zijn we ook nog vergeten" (of eigenlijk: de reizigersorganisaties beginnen te piepen, want als het aan de vervoerders zou liggen dan was de OV-Chipkaar + poortjes allang de enige mogelijkheid).
Zie bijvoorbeeld NS die er blijkbaar helemaal niet bij nagedacht had dat niet iedereen met een OV-Chipkaart zal kunnen reizen en dat de OV-Chipkaartpoortjes zoals ze bedacht waren niet voor iedereen werken. Of dat er ook buitenlanders zouden kunnen zijn die een OV-Chipkaart willen kopen (was in het begin ook gewoon onmogelijk).

En veel van die vergeten zaken zorgen voor gedrochten.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik woon op loopafstand van m'n werk maar hier hebben collega's 3 OV-chipkaarten nodig:

- 1 NS Business card
- 1 voor de bus/metro/tram want dat abo kan niet op die NS business card
- 1 voor prive

Dat kan toch niet de bedoeling zijn...?

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:05
Maasluip schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:30:
[...]

Volgens mij is nooit de hele keten doordacht. Er is door de vervoerders gezegd "we moeten een OV-Chipkaart hebben omdat we dan lekker makkelijk de reiskosten kunnen verdelen", maar is niemand geweest die heeft opgeschreven wat er allemaal voor reismogelijkheden zijn.
Dat denk ik ook. Je ziet eigenlijk ook nu pas dat er weer herrie ontstaat nu de poortjes volgende week dicht gaan. Kijk eens naar het enorme boeket aan abonnementen die je kan afsluiten (en niet alleen voor in de trein) en je raakt gewoon de weg kwijt. Al deze abonnementen hebben weer eigen voorwaarden en die zijn technisch kennelijk weer lastig te combineren met de OV-chipkaart. Daarom zie je nu ook weer nieuwe varianten ontstaan (zoals recent Traject Vrij) om dit soort problemen 'op te lossen'.

Mijns inziens is dit vooral mitigatie, er wordt weer een omweg bedacht om iets mogelijk te maken waardoor het systeem steeds verder versnipperd. Je zal zien dat over een een aantal jaar het systeem pas wat stabieler is geworden doordat er steeds beter over na wordt gedacht.
Cartman! schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:20:
Ik woon op loopafstand van m'n werk maar hier hebben collega's 3 OV-chipkaarten nodig:

- 1 NS Business card
- 1 voor de bus/metro/tram want dat abo kan niet op die NS business card
- 1 voor prive

Dat kan toch niet de bedoeling zijn...?
Dit kan makkelijker, maar hangt wel van je eigen voorkeur af. Dat je een NBC vaak niet kan koppelen met een lokaal BTM abonnement klopt, maar je kan óf je NBC óf je 2e kaart prima gebruiken voor privé reizen. Enige nadeel is dat je dan achteraf moet aanmerken welke reizen privé zijn geweest. Sommige mensen vinden dat vervelend en hebben dus een privékaart. Het kan echter wel gewoon.

Overigens vind ik het ook waanzin dat je er geen 2e abbo op je NBC kan, dat wordt toch hopelijk in de toekomst wel opgelost!

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• magnifor
  • Niet online
flowerp schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 23:59:
[...]
Die heb je wel. Dat is de anonieme kaart met saldo die je bij de automaat en vast nog wel bij de enkele loketten die je nog hebt kan kopen. Dacht dat er nu aanbiedingen lopen waar je ze voor 2 euro koopt, met 3 reizen ben je dus al goedkoper uit en als je het leuk vindt om dingen weg te gooien kun je ze daarna gewoon weggooien dus en weer een nieuwe kopen (die dan weer na 3 reizen alweer goedkoper is).

Alleen als je er gebrand om bent om na elke reis "iets" weg te gooien, dan wordt het lastiger, maar zelfs dat kan: je koopt bovengenoemde kaart en zet er elke dag weer opnieuw saldo op. Bij de automaat laat je dan een bonnetje uitprinten.

Op de dag in de toekomst dat je gaat reizen kun je dan dat bonnetje weggooien.

Wel beetje omslachtig allemaal en ik zie niet in waarom je perse telkens iets weg wil gooien, maar op die manier kan het wel.
Die heb je niet. Zoals ik eerder aangaf reis ik met de FIP-kaart, dat wil zeggen 50% korting. Blijkbaar is het niet mogelijk om dit product op mijn persoonlijke OV-Chipkaart te plaatsen aangezien de NS deze korting alleen met wegwerpkaartjes aanbiedt die momenteel alleen bij het loket te koop zijn. Dat is geen punt want mijn papieren kaartjes kocht ik ook aan het loket. Echter kon ik deze op datum kopen. De wegwerpkaartjes kunnen ze alleen uitgeven voor de huidige dag wat ik dus schandalig vind. Iets vertelt mij dat het iets technisch is en daarom de implementatie gewoon kut is. Als jij kan vertellen hoe ik met 50% korting kan reizen met een anonieme of persoonlijke chipkaart hoor ik het graag. De NS kan dat mij niet vertellen.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Moet je voor die kaartjes dan binnenkort 1,50 extra betalen (50 cent lokettoeslag en 1 euro wegwerp OV-Chipkaart toeslag)?

En nee, er is geen enkele reden waarom zo'n kaartje niet uit de kaartautomaat zou kunnen komen. Zo had ik er laatst ook eentje: kaartje met 50% korting voor het binnenlandse traject van een interrail kaart. Zit ook niet in de automaat en omdat het een internationaal kaartje is betaal je opeens 3,50 boekingsboete.

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Freee!! schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 12:37:
[...]

Ik heb nu ook over moeten stappen naar trajectabo op OV-chip ipv papieren kaart.

Waar ik vroeger ongeveer 1 keer per maand mijn kaartje moest laten zien aan een controleur moet ik nu sochtends en savonds in en uit checken.

Dat zijn 84 handelingen per maand tegenover 2. (1 keer kopen en gemiddeld 1 keer laten zien)

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

• magnifor
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:25:
Moet je voor die kaartjes dan binnenkort 1,50 extra betalen (50 cent lokettoeslag en 1 euro wegwerp OV-Chipkaart toeslag)?

En nee, er is geen enkele reden waarom zo'n kaartje niet uit de kaartautomaat zou kunnen komen. Zo had ik er laatst ook eentje: kaartje met 50% korting voor het binnenlandse traject van een interrail kaart. Zit ook niet in de automaat en omdat het een internationaal kaartje is betaal je opeens 3,50 boekingsboete.
Volgens het handboek van de NS komen bij alle vervoersbewijzen die je niet bij de automaat kan kopen geen transactiekosten bij.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik neem aan dat daar dan bijstaat "binnenlandse vervoersbewijzen"? Anders zou ik graag een kopietje willen zien.
Want ik vind het bij de konijnen af dat je voor een kaartje van 3,80 opeens 3,50 boekingskosten moet betalen omdat het naar een grenspunt gaat (en ik stond niet aan een internationaal loket en het kaartje komt niet uit een andere computer of vergt andere handelingen en het wordt ook niet op ander papier gedrukt dan een binnenlands papieren kaartje).

• magnifor
  • Niet online
Van het Amstel Station kreeg ik een kopie omdat het personeel niet altijd zijn eigen regels kent en daarom heb ik deze altijd bij me. Heb een scan gemaakt:

https://dl.dropboxusercon...1223715/forum/Scan001.PDF

Ze hebben het over een NS-Product. Weet niet of interrail onder een NS-Product valt.

Edit:

In mijn scan staat nog het volgende:

Voor kaartjes in de grensgebieden die niet uit de kaartautomaat verkrijgbaar zijn, bijv. een kaartje Roosendaal - Roosendaal grens, worden geen transactiekosten berekend.

Misschien dat je daar iets mee kunt. :)

[ Voor 42% gewijzigd door magnifor op 03-07-2014 12:04 ]

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

hexta schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:26:
[...]

Ik heb nu ook over moeten stappen naar trajectabo op OV-chip ipv papieren kaart.

Waar ik vroeger ongeveer 1 keer per maand mijn kaartje moest laten zien aan een controleur moet ik nu sochtends en savonds in en uit checken.

Dat zijn 84 handelingen per maand tegenover 2. (1 keer kopen en gemiddeld 1 keer laten zien)
again: nou, poe poe, zwaar hoor. ik moet in en uitchecken, en ik word iedere trip vaak meer dan één keer gecontroleerd. ik heb het dus zwaarderder dan jij, en mij hoor je daar toch ook niet over...

• hexta
mystic schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 12:56:
[...]

again: nou, poe poe, zwaar hoor. ik moet in en uitchecken, en ik word iedere trip vaak meer dan één keer gecontroleerd. ik heb het dus zwaarderder dan jij, en mij hoor je daar toch ook niet over...
Elke ochtend en avond in de rij staan, rekening houden met eerder weggaan zodat je niet alsnog te laat komt omdat de rij niet wil vorderen.
Het vooral niet vergeten (wat bij mij soms nog lastig is) omdat ik anders nog steeds een boete kan krijgen.. :? 8)7
En een pleuris end omlopen (naar de voorkant van het station want daar zijn paaltjes, terwijl aan de achterkant de uitgang zit die voor mij een aardig stuk scheelt met lopen)

En dat allemaal terwijl als ze mijn kaart scannen, ze zien dat ik daar gratis kan reizen. 8)7 8)7 8)7
Jij ziet er geen enkel probleem mee?
ik heb het dus zwaarderder dan jij, en mij hoor je daar toch ook niet over...
Ik hoor je er nu dus wel over. :')
Tevens is het "ik moet het ook" argument natuurlijk te zwakzinnig om serieus als argument te zien dat het helemaal niet zo debiel is. :')

[ Voor 13% gewijzigd door hexta op 03-07-2014 13:03 ]

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Maardiweb schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:00:
[...]
Dit kan makkelijker, maar hangt wel van je eigen voorkeur af. Dat je een NBC vaak niet kan koppelen met een lokaal BTM abonnement klopt, maar je kan óf je NBC óf je 2e kaart prima gebruiken voor privé reizen. Enige nadeel is dat je dan achteraf moet aanmerken welke reizen privé zijn geweest. Sommige mensen vinden dat vervelend en hebben dus een privékaart. Het kan echter wel gewoon.
Het kan maar .... ;) Achteraf verantwoording afleggen bij je werkgever over al je prive-ritten is natuurlijk niet handig. Als je n keer wat vergeet kun je meteen gezeik krijgen natuurlijk. Ik begrijp goed dat m'n collega's geen zin hebben om elk ritje te moeten melden en aan het einde van de maand een rekening te krijgen ervoor.

Verwijderd

[...]

En omdat we jou er niet over horen....... :? is er niets aan de hand.

Ik heb geen hekel aan verandering ofzo. Maar ik heb wel een hekel aan prutswerk. Dit prutswerk heeft echter niet meer dan veranderding gebracht en verandering is GEEN DOEL..Wat je eigenlijk zoekt is vooruitgang en innovatie. Helaas zaten die 2 begrippen blijkbaar niet in het PVE voor de OV chipkaart. Ze hebben een bestaande techniek opnieuw "uitgevonden" en op een houtje-touwtje manier geimplementeerd.

Ze zouden zich daar in OV-land de ogen uit hun kop moeten schamen. In plaats van dingen te verbeteren, hebben ze het alleen veranderd. Ik als incidentele reiziger schiet hier helemaal niets mee op. We hebben het hier over OPENBAAR vervoer; voor iedereen dus en NIET alleen voor de forens.

Ik snap overigens ook niet, waarom al die forenzen blijkbaar zo enthousiast zijn over "het gemak". Toen ik nog de forens uithing had ik gewoon een jaartrajectabonnement met een ingebouwd busabbonnement voor 1 zone. Dát was nog eens gebruiksvriendelijk. Daarvoor hoefde je dus echt NIETS te doen. Je hoefde alleen die kaart maar even te laten zien als de conducteur langskwam.

Als ik ergens meer moeite voor moet gaan doen, dan zou daar een lagere prijs tegenover moeten staan. In het OV draaien ze dat om: je moet meer gaan betalen als je al die extra handelingen niet wil hoeven uitvoeren.

• hexta
Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 13:29:
[...]
Ik snap overigens ook niet, waarom al die forenzen blijkbaar zo enthousiast zijn over "het gemak". Toen ik nog de forens uithing had ik gewoon een jaartrajectabonnement met een ingebouwd busabbonnement voor 1 zone. Dát was nog eens gebruiksvriendelijk. Daarvoor hoefde je dus echt NIETS te doen. Je hoefde alleen die kaart maar even te laten zien als de conducteur langskwam.
Ik ken geen enkele treinreiziger, -incidenteel of dagelijks- die hier enthousiast over is. Juist de mensen die dagelijks met deze tragedie moeten omgaan kotsen van dit grafproduct.

• sambalbaj
  • Niet online
Hm, bedenkt me net dat dit meteen ook het einde betekend van het retourtje.
Alles gaat per enkele reis in- en uitchecken.

Net ook eens gelezen hoe omslachtig dat werkt als je met iemand meereist met korting, dat zijn nogal wat handelingen voor beide reizigers.

• Paul
Ik ben een (semi-)incidentele gebruiker en ik vind het ideaal :) Eén keer reizen op saldo + automatisch opladen en nooit meer zo'n apparaat van dichtbij hoeven bekijken :)

Mensen met een abonnement moeten inderdaad wel meer handelingen uitvoeren :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Maardiweb
Cartman! schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 13:07:
[...]

Het kan maar .... ;) Achteraf verantwoording afleggen bij je werkgever over al je prive-ritten is natuurlijk niet handig. Als je n keer wat vergeet kun je meteen gezeik krijgen natuurlijk. Ik begrijp goed dat m'n collega's geen zin hebben om elk ritje te moeten melden en aan het einde van de maand een rekening te krijgen ervoor.
True, hoewel het aanmerken van privéreizen over het algemeen wel erg makkelijk via internet kan :)
sambalbaj schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 13:51:
Hm, bedenkt me net dat dit meteen ook het einde betekend van het retourtje.
Alles gaat per enkele reis in- en uitchecken.

Net ook eens gelezen hoe omslachtig dat werkt als je met iemand meereist met korting, dat zijn nogal wat handelingen voor beide reizigers.
Retourtje is al een paar jaar terug verdwenen. Althans: de prijs van 2 enkeltjes is gelijk getrokken met die van 1 retourtje.

Over meereiskorting blijf ik me ook nog steeds verbazen. Hoezo heb je op Rotterdam CS wel een toeslagzuil voor de IC direct, maar op de normale stations niet een kortingzuil? Ja, je krijgt een wildgroei aan zuilen, maar het is wel ernstig vermoeiend om elke keer weer langs een automaat te moeten voor die korting :'(

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-11 14:37
Het handigst aan de hele OVC (voor mij dan) is dat je niet van te voren je eindbestemming hoeft te bepalen. Ik woon in Velp en kies per keer of ik reis tot Arnhem en vanaf daar mijn vouwfiets gebruik, of dat ik de bus neem, of de sprinter. Afhankelijk van het weer en de hoeveelheid vertraging/overstaptijd. Jaren ervaring hebben me geleerd dat de keuze die je bij vertrek denkt te gaan maken vaak niet dezelfde is als de keuze die je uiteindelijk maakt. De OVC geeft hierin vrijheid.

Tegelijk is dit voor de kaartverkoop natuurlijk juist het onhandige. Omdat niet bekend is waar de reiziger heen wil, moet er 20 of 10 Euro op de kaart staan, als voorschot.

• flowerp
Maasluip schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:30:

Zie bijvoorbeeld NS die er blijkbaar helemaal niet bij nagedacht had dat niet iedereen met een OV-Chipkaart zal kunnen reizen en dat de OV-Chipkaartpoortjes zoals ze bedacht waren niet voor iedereen werken. Of dat er ook buitenlanders zouden kunnen zijn die een OV-Chipkaart willen kopen (was in het begin ook gewoon onmogelijk).
Ik ben het er mee eens dat ze veel zaken op het oog vergeten lijken te zijn, of meer waarschijnlijk misschien wel gezien hebben maar er destijds geen antwoord op hadden. Omdat alle efforts gestopt moesten worden in het volledig operationeel en redelijk betrouwbaar krijgen van de meest simpele en basic situatie zijn dan die andere zaken uitgesteld tot later.

Dat zie je best wel vaak in de IT. Soms is het beter om het zo aan te pakken, omdat je zoveel complexiteit voor je kiezen krijgt dat het simpelweg niet meer te overzien is. Je moet dan ergens beginnen, en vanaf daar werk je dan weer verder. Andere keren is het echter een vorm van technical debt opbouwen en had je best in het begin al iets verder kunnen kijken.

Ik zie niet helemaal in waarom niet iedereen met een OV chipkaart zou kunnen reizen. Doel je dan op blinden of zo? Of mensen die dusdanig gehandicapt zijn dat ze geen kaartje tegen een reader kunnen houden? Toevallig stapte er bij mij altijd in de bus een meisje in die blind is en die kon wel degelijk in en uit checken. Poortjes zoals bij bijlmer met dynamisch een richting erop zijn wel lastig ja voor slechtzienden.

Het probleem met de buitenlanders snap ik niet. Waarom zouden die geen ov chipkaart kunnen kopen dan? Vanaf het prille begin kon je een ov chipkaart uit de automaat halen. Als die automaat een beveiliging hadden dat ze alleen Nederlandse pinpassen accepteren (de NS automaten hebben daar ook nogal eens een handje van) dan is dat meer een probleem van de automaat exploitant dan van het systeem en product ov chipkaart zelf.

Vanaf het moment dat de ov chipkaart het enige middel was in de metro en later de tram en bus waren ze al lang ook overal bij kiosken te koop.

• flowerp
magnifor schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:03:
[...]
Die heb je niet. Zoals ik eerder aangaf reis ik met de FIP-kaart, dat wil zeggen 50% korting. Blijkbaar is het niet mogelijk om dit product op mijn persoonlijke OV-Chipkaart te plaatsen aangezien de NS deze korting alleen met wegwerpkaartjes aanbiedt die momenteel alleen bij het loket te koop zijn.
:F Ik zie het probleem.

Okay, ik moet toegeven dat ik nog nooit van de FIP kaart had gehoord, maar als zoiets zou gebeuren bij een IT project wat ik aanstuur dan zouden er toch wel wat pittige gesprekken volgen :(

Dit is inderdaad prutswerk van de NS. Het mag dan misschien wel een vrij zeldzaam product betreffen wat je daar hebt, maar er is zeer waarschijnlijk geen enkele technische reden dat zo'n product niet op je persoonlijke kaart kan. De hele ontwikkeling van kaarten zoals deze is er juist om variable prijzen mogelijk te maken, feitelijk elk percentage tussen de 0 en 100% en dat voor elk tijdstip potentieel verschillend indien nodig zelfs dynamisch (wordt in NL nog niet gebruikt voor zover ik weet).

Het zou me zeer sterk verbazen als dit niet een geval is van een product wat ze inderdaad zelf wel zijn vergeten en nu maar halfslachtig oplossen met een ander product wat er eigenlijk niet voor geschikt is.

Jammer dat ik niet aan de development kant daar kan kijken, want het moet toch wel een heel gek systeem zijn als dit heel veel moeite zou kosten om op te lossen, en als dat zo zijn ben ik heel erg benieuwd waar dat dan precies aan zou leggen.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-10 15:32
Het probleem met de OV-chipkaart ten opzichte van soortgelijke systemen in andere landen is denk ik die € 7,50. Dat is een aanzienlijk bedrag dat je nooit meer terugkrijgt, en waar je geen meter mee kunt reizen. Bovendien vervalt de kaart na een paar jaar, waarna je opnieuw € 7,50 moet uitgeven voor zo'n kaart. Er staat verder ook niets tegenover.

Als je naar Londen gaat kun je een Oyster Card aanschaffen, dit kan zelfs in de Eurostar al. Voor £ 15 heb je een Visitor Oyster Card die onbeperkt geldig is (geen vervaldatum), er staat een redelijk reistegoed op (voldoende om een aantal ritten mee door Londen te kunnen maken) en als je de kaart inlevert bij TfL krijg je het resterende saldo plus je borg terug.

Ook op andere plekken in de wereld waar men 'volledig over is op de smartcard' zijn er nog aanbiedingen voor toeristen en onregelmatige gebruikers waarbij deze doelgroep niet onevenredig zwaar wordt benadeeld met 'toeslagen voor losse kaartjes' en zulke ongein.

Als je in Brussel een MOBIB-kaart koopt moet je € 5,- betalen voor de kaart (die is 5 jaar geldig), maar als je hier vervolgens reisproducten op laadt zijn deze weer wat goedkoper dan de papieren tegenhanger. Het is dus aantrekkelijk om met MOBIB te reizen, omdat dit zich op termijn terugverdient.

---

Ik heb overigens ook een mooi NS-WTF-verhaal: ik ben vorige week een OV-chipkaart verloren waar nog een NS-abonnement op stond. Omdat ik nog een geldige persoonlijke OV-chipkaart heb liggen heb ik NS gevraagd of ze 'het abonnement van mijn oude kaart konden verplaatsen naar de kaart die ik al heb, want € 11 betalen voor een vervangende kaart is in mijn ogen onzin'.

'Nee, dat kan technisch niet.' was het resolute antwoord van de immer behulpzame helpdeskdummies van NS op Twitter. Na veel trekken kreeg ik eruit dat het chipkaartnummer "aan je contract is gekoppeld" en dat het daarom niet mogelijk is. Toen ik vroeg om mijn contract aan te passen kreeg ik een pissige reactie ("ik heb het je net al uitgelegd, het kan niet!").

Heel erg jammer, die inflexibiliteit. Zo ontzettend moeilijk is het niet om klantgericht bezig te zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Alex) op 03-07-2014 23:59 ]

We are shaping the future

• Paul
Alex) schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 23:56:
Bovendien vervalt de kaart na een paar jaar, waarna je opnieuw € 7,50 moet uitgeven voor zo'n kaart
[..]
Als je in Brussel een MOBIB-kaart koopt moet je € 5,- betalen voor de kaart (die is 5 jaar geldig)
Wait what, dat klinkt alsof je die laatste aanprijst als een manier waarop het ook kan? Is die € 2,50 (50ct per jaar!) dan nu werkelijk zo erg?!? Je kunt ze regelmatig voor een lager bedrag krijgen, in dit topic zijn zowel gratis als 2 euro al aan bod gekomen...

Die 50 cent per jaar is echt peanuts, 1 kilometer met de bus kost al meer en op de prijs van een treinreis valt het al helemaal weg :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Paul schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 00:22:
[...]
Wait what, dat klinkt alsof je die laatste aanprijst als een manier waarop het ook kan? Is die € 2,50 (50ct per jaar!) dan nu werkelijk zo erg?!? Je kunt ze regelmatig voor een lager bedrag krijgen, in dit topic zijn zowel gratis als 2 euro al aan bod gekomen...

Die 50 cent per jaar is echt peanuts, 1 kilometer met de bus kost al meer en op de prijs van een treinreis valt het al helemaal weg :P
Maar als die 1,50 euro per jaar dan "peanuts" is, waarom moet IK die dan betalen? Dan kan de OV branche die "peanuts" toch wel voor zijn rekening nemen? Het is immers toch echt niet zo erg..... Sterker nog: bij de Appie krijg ik mijn bonus-kaart toch ook gratis?

Als het peanuts was geweest, dan had die 7,50 euro wel de vorm van "borg" gehad en had je die gewoon teruggekregen bij het inleveren van je verlopen kaart. Het is geen peanuts. Dit is gewoon "extra cashen" voor de OV branche.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Hmm, ik kreeg net een factuur van de NS waarop alweer 100+ euro aan correctietarieven op staan.
Op Amsterdam CS staat namelijk ergens een in-/uitcheckpoort die verkeerd om staat, waardoor je in feite tijdens je reis twee keer incheckt en niet uitcheckt. Ik ga er extra goed op letten, want ik wil graag weten welke poort het is. Weet iemand wellicht al welke poort het is die verkeerd om staat?

Verwijderd

Het probleem met de OV-chipkaart ten opzichte van soortgelijke systemen in andere landen is denk ik die € 7,50. Dat is een aanzienlijk bedrag dat je nooit meer terugkrijgt, en waar je geen meter mee kunt reizen. Bovendien vervalt de kaart na een paar jaar, waarna je opnieuw € 7,50 moet uitgeven voor zo'n kaart. Er staat verder ook niets tegenover.
Zou die termijn misschien ingegeven zijn door de slechte (met name eerste batch) kwaliteit kaarten die men voor de OV-chipkaart heeft gebruikt? Als je regelmatiger vervangt heb je minder kans op problemen onderweg, al vervang je dat nu met een ander probleem.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

flowerp schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 23:39:
[...]

Ik ben het er mee eens dat ze veel zaken op het oog vergeten lijken te zijn, of meer waarschijnlijk misschien wel gezien hebben maar er destijds geen antwoord op hadden. Omdat alle efforts gestopt moesten worden in het volledig operationeel en redelijk betrouwbaar krijgen van de meest simpele en basic situatie zijn dan die andere zaken uitgesteld tot later.
Hoe is het blokkeren van een buitenlands adres minder effort dan het gewoon toestaan van alle adressen.
De poortjes moeten nu voor veel geld aangepast worden met een barcode scanner. Hoe bedoel je "geen antwoord erop". Niet over nagedacht bedoel je.
Dat zie je best wel vaak in de IT. Soms is het beter om het zo aan te pakken, omdat je zoveel complexiteit voor je kiezen krijgt dat het simpelweg niet meer te overzien is. Je moet dan ergens beginnen, en vanaf daar werk je dan weer verder. Andere keren is het echter een vorm van technical debt opbouwen en had je best in het begin al iets verder kunnen kijken.
Het voortraject van de OV Chipkaart was zo verschikkelijk lang dat als ze dit over het hoofd gezien hebben (en dit zijn maar twee hele kleine voorbeelden), het gewoon een bewijs is dat er niet over nagedacht is.
Er is gewoon geen compleet eisenpakket opgesteld. Men dacht dat men er was als de strippenkaart, het abonnement en het papieren kaartje verchipt werd.
Wat nog ergerlijker is: in het begin werd er gewoon gesproken over een chipkaart waar je voor vertrek je reisproducten op kunt laden. Dus je loopt naar de kaartautomaat toe, en je koopt een kaartje naar Flubbekutteveen en laadt dat op je chipkaart. Niks geen gedoe met voor elke reiziger 10-20 euro extra geld op je chipkaart laden.
Die functionaliteit is nu pas als laatste eindelijk min of meer ingevoerd door de wegwerp OV chipkaart, en daarvoor mag je dus (als het aan NS ligt) een euro extra neerleggen.
Nooit meer iets gehoord van dat briljante plan dat je gewoon met je bestaande OV chipkaart komt aanlopen en daar een reisproduct op laadt. Ja, in de vorm van een abonnement. Maar waarom kan dat niet voor een gewoon kaartje.
Ik zie niet helemaal in waarom niet iedereen met een OV chipkaart zou kunnen reizen.
Internationale reizigers bijvoorbeeld. Hoe komen die aan een chipkaart? Dat zou nog gaan als je in Nederland een kaartje koopt, maar als ik in Berlijn in de trein naar Nederland stap, dan is daar geen OV-Chipkaart te krijgen. Zelfs in de trein (die toch naar Nederland gaat) kan ik die niet kopen.

Om nog niet de spreken van dat het van de zotte is dat ik voor 1 of 2 reizen per jaar voor 7,5 euro een OV Chipkaart zou moeten kopen. Wat dat betreft is zelfs die euro toeslag op een wegwerpchipkaart nog een goed idee.
Wat overigens standaard tactiek is: je begint met een systeem zo achterlijk dat iedereen het afwijst en komt dan met een ander systeem wat nog altijd een verslechtering is en iedereen zegt "hm, dat is nog niet zo'n slecht idee".
Het probleem met de buitenlanders snap ik niet. Waarom zouden die geen ov chipkaart kunnen kopen dan? Vanaf het prille begin kon je een ov chipkaart uit de automaat halen.
OV Chipkaarten zijn volgens mij nog nooit uit de automaat gekomen. Die moet je altijd aan een loket kopen. Daarbij was in het begin geen anonieme OV Chipkaart te krijgen en was de persoonlijke OV-Chipkaart niet voor buitenlanders te krijgen. Zelfs nu nog is die persoonlijke OV-Chipkaart niet verkrijgbaar voor duitsers.

• Paul
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 07:57:
Maar als die 1,50 euro per jaar dan "peanuts" is, waarom moet IK die dan betalen?
Euhm, omdat je dat linksom of rechtsom toch wel doet? 8)7 Kom op zeg, ik hoef toch niet uit te gaan leggen hoe bedrijven werken?

En ja, als borg had ook gekunnen. Dan was je treinreis wel 10ct duurder geworden waardoor je het in 75 treinreizen alsnog betaald had...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Paul schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 08:52:
[...]
Euhm, omdat je dat linksom of rechtsom toch wel doet? 8)7 Kom op zeg, ik hoef toch niet uit te gaan leggen hoe bedrijven werken?

En ja, als borg had ook gekunnen. Dan was je treinreis wel 10ct duurder geworden waardoor je het in 75 treinreizen alsnog betaald had...
Tuurlijk was de treinreis dan niet duurder geworden. De OV chipkaart zou leiden tot kostenreductie en meer gebruikersgemak. Dat is alleen nog niet geleverd.... en ik heb er een hard hoofd in dat ze dat nog gaan leveren, want het systeem bestaat inmiddels al jaren. Fouten maken kost nou eenmaal geld, dus het zou hooguit de winst van de OV bedrijven wat drukken. Hadden ze dit systeem maar niet zo moeten verprutsen.

Waarom een heel nieuw systeem invoeren, als het alleen maar meer geld kost en de klant verder niets oplevert? Ik heb het al eerder gezegd: verandering is GEEN DOEL. Verbetering en innovatie kan wel een doel zijn, maar dat zie je niet terug in de OV chipkaart.

Die chipkaartjes van 1 euro per stuk zouden makkelijk gefinancierd moeten kunnen worden uit de besparingen die het systeem op moet leveren.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2014 09:04 ]

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:14

DDX

Maasluip schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 08:27:
[...]
OV Chipkaarten zijn volgens mij nog nooit uit de automaat gekomen. Die moet je altijd aan een loket kopen.
Je kan gewoon een anoniemen kaart uit de ns automaat halen.

Wel erg onhandig nu ze papieren kaartjes afschaffen: je kan geen dagkaart fiets meer kopen voor andere datum, alleen voor huidge dag.
Was altijd wel makkelijk dat je die een dag vantevoren ofzo kon kopen. (vroeger nog makkelijker om een kaartje te kopen die je op dag zelf kon afstempelen)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Paul
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 09:03:
Tuurlijk was de treinreis dan niet duurder geworden. De OV chipkaart zou leiden tot kostenreductie en meer gebruikersgemak. Dat is alleen nog niet geleverd....
Onderhoud bestaande systeem (inclusief het vervangen van afgeschreven / defecte apparaten door hetzelfde type) is altijd goedkoper dan een compleet nieuw systeem ontwikkelen en geforceerd alles vervangen. Hoe iemand dan kan verwachten dat het op korte termijn goedkoper gaat worden is beyond me...

Ik kan helaas geen getallen vinden maar de NS verhoogt ieder jaar de prijzen. Weet jij welk deel daarvan nodig is om de OV Chipkaart te bekostigen en hoeveel lager dat is omdat je 7,50 betaalt voor je kaart? Ik weet het niet, maar het zit ongetwijfeld in de prijs verweven...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

flowerp schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 23:39:
Het probleem met de buitenlanders snap ik niet. Waarom zouden die geen ov chipkaart kunnen kopen dan? Vanaf het prille begin kon je een ov chipkaart uit de automaat halen. Als die automaat een beveiliging hadden dat ze alleen Nederlandse pinpassen accepteren (de NS automaten hebben daar ook nogal eens een handje van) dan is dat meer een probleem van de automaat exploitant dan van het systeem en product ov chipkaart zelf.

Vanaf het moment dat de ov chipkaart het enige middel was in de metro en later de tram en bus waren ze al lang ook overal bij kiosken te koop.
Je weet dat NL (zo goed als) niet aan creditcards doet? Probeer maar eens een kaartje te kopen als je als buitenlander alleen een creditcard bij je hebt. Dat kan vooralsnog alleen op A'dam en Schiphol. Geld pinnen - als dat met een creditcard kan in dit land :? - en dan met cash naar de automaat? Kan ook niet. Als er nog automaten bestaan die cash accepteren, dan is het alleen muntgeld, en wat kun je uit geen enkele Nederlandse geldautomaat krijgen? Muntgeld.

Oscar Wilde

• Alex)
Paul schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 00:22:
[...]

Wat je weglaat uit het citaat is wat ik zei over het prijsverschil. Je kunt nog steeds losse papieren kaartjes kopen (voor enkele ritten), maar MOBIB is iets goedkoper.

Vergelijk dat met de OV-chipkaart: ritten zijn weliswaar goedkoper dan steeds losse kaartjes bij de chauffeur kopen, maar je moet wel de kaart aanschaffen (€ 7,50) en er saldo op zetten (tientje?), dan heb je al € 17,50 uitgegeven voor je een meter hebt gereisd. In Brussel koop je zo'n MOBIB-kaart voor € 5,- en kun je twee ritten kopen voor € 4,-.

Al met al valt dat alsnog in het niet bij de Oyster card, waar je gewoon je geld terugkrijgt als je de kaart inlevert. En waar reizigersvriendelijke dingen als price capping zijn ingebouwd... (al ben ik niet onverdeeld positief over de Oyster Card, er zitten genoeg WTF's aan dat systeem).

• Paul
Alex) schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 10:31:
dan heb je al € 17,50 uitgegeven voor je een meter hebt gereisd
...waarvan 10 euro saldo. Het gaat dus om 6,50 verschil :P 1 euro als je afgelopen week een OV chipkaart hebt gescoord voor € 2 :) Dat is nog altijd een verschil wat ik best te overbruggen vind :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Paul schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 10:35:
...waarvan 10 euro saldo. Het gaat dus om 6,50 verschil :P 1 euro als je afgelopen week een OV chipkaart hebt gescoord voor € 2 :) Dat is nog altijd een verschil wat ik best te overbruggen vind :)
Vergeet niet dat je voor de volgende keer weer moet opladen om voldoende saldo te hebben. Die 20 euro (wat het is voor de trein) leen je dus effectief renteloos uit voor de termijn van het gebruik van de kaart.

• Paul
Dat vind ik eerlijk gezegd niet zo boeiend :P Dat is met alles waar je een saldo voor moet hebben. Je chipknip, treinkaartjes zonder datum, strippenkaarten, voorschotten energie, de benzine in de tank van je auto etc... Dat verschilt imho niet van Oyster of MOBIB :)

[ Voor 7% gewijzigd door Paul op 04-07-2014 11:10 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Eerste poortjes NS-stations augustus dicht
De toegangspoortjes bij NS-stations in Woerden, Rotterdam Alexander, Almere centrum en Enschede worden in augustus definitief afgesloten.

Dat liet een NS-woordvoerder vrijdag weten.

Ze zijn dan alleen nog toegankelijk met een ov-kaart of een papieren chipkaartje. Uiteindelijk worden over een periode van twee jaar bij 82 stations de toegangspoortjes in gebruik genomen.

In 2014 gaan gefaseerd de poortjes bij in totaal 26 stations door heel Nederland dicht. Het jaar daarop volgen 27 stations, en ook nog eens 27 in 2016.

De poortjes gaan definitief dicht na een geslaagde proef op de stations in Woerden, Rotterdam Alexander, Almere centrum en Enschede.

Oscar Wilde

• hexta
Paul schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 09:19:
[...]
Onderhoud bestaande systeem (inclusief het vervangen van afgeschreven / defecte apparaten door hetzelfde type) is altijd goedkoper dan een compleet nieuw systeem ontwikkelen en geforceerd alles vervangen. Hoe iemand dan kan verwachten dat het op korte termijn goedkoper gaat worden is beyond me...

Ik kan helaas geen getallen vinden maar de NS verhoogt ieder jaar de prijzen. Weet jij welk deel daarvan nodig is om de OV Chipkaart te bekostigen en hoeveel lager dat is omdat je 7,50 betaalt voor je kaart? Ik weet het niet, maar het zit ongetwijfeld in de prijs verweven...
Hoe ben je er zo zeker van dat het onder de prijs valt, en niet onder de winst? :)

De NS heeft in 2012 financieel een beter jaar gehad dan in 2011. De jaarwinst van het vervoersbedrijf was in 2012 264 miljoen euro, 53 miljoen meer dan in 2011.
Toch is het aantal reizigerskilometers maar licht gegroeid, van 16,8 naar 17,1 miljard.

• Paul
hexta schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 12:11:
Hoe ben je er zo zeker van dat het onder de prijs valt, en niet onder de winst? :)
Omdat dat twee compleet verschillende zaken zijn :P Albert Heijn maakt ook winst, toch zitten de kosten van de bonuskaart verwerkt in de prijs...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Paul schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 12:17:
[...]
Omdat dat twee compleet verschillende zaken zijn :P Albert Heijn maakt ook winst, toch zitten de kosten van de bonuskaart verwerkt in de prijs...
Als je als bedrijf fouten maakt, ga je minder winst maken. Jouw klanten willen namelijk niet opdraaien voor jouw gepruts. Als je dat toch gaat proberen, dan lopen je klanten weg. Daarom kunnen ze zich in OV-land dit geklooi ook gewoon permitteren: er is toch geen andere aanbieder waar de klanten heen kunnen.

Tsja... IT projecten waar de overheid bij betrokken is. Dat kán gewoon niet goed gaan. Voorbeelden genoeg en toch blijven ze het maar proberen. Alleen jammer dat ze meer naar de klote helpen dan dat we vooruit gaan. Ze hadden echt iets moois van de OV chipkaart kunnen maken, als ze er wat capabelere mensen op hadden gezet en de reiziger centraal hadden gesteld in plaats van de OV monopolisten.

• flowerp
Het probleem met de OV-chipkaart ten opzichte van soortgelijke systemen in andere landen is denk ik die € 7,50.
Dat is voor de meeste Nederlanders zeker weten HET probleem samen met het feit dat er ooit eens ergens een reis was op hun route die misschien 1 cent duurder was. Het gezever op privacy is voor de meeste iets "leuks" om na te papagaaien of omdat ze ook voor zichzelf niet willen toegeven dat ze zo erg gebrand zijn op een paar centen meer of minder, terwijl dit voor de meeste Nederlanders (misschien helaas) helemaal geen enkele rol speelt.

Hoewel geld natuurlijk altijd overal een rol speelt, is er bijna geen volk ter wereld wat zo hysterisch doet over een paar centen verschil. Wij merken dat ook altijd met producten die we pitchen. Als je voor Duitsers, Engelsen of Belgen (onze voornamelijkste klanten) een product aanbiedt kijkt men meestal naar een combinatie van de prijs en wat er geboden wordt. Nederlanders gaan echter volledig bad als iets ook maar een cent duurder is. Meestal heeft men voor die ene cent minder liever 50% minder functionaliteit.
Als je in Brussel een MOBIB-kaart koopt moet je € 5,- betalen voor de kaart (die is 5 jaar geldig), maar als je hier vervolgens reisproducten op laadt zijn deze weer wat goedkoper dan de papieren tegenhanger. Het is dus aantrekkelijk om met MOBIB te reizen, omdat dit zich op termijn terugverdient.
Zou voor Nederlanders ook nog steeds niet helemaal werken. Ook zal zou men 100 euro per jaar besparen, dan staart men zich toch nog steeds helemaal blind op die 5 euro die ze dan kwijt zijn.

Natuurlijk helpt het wel iets, en in dat licht kun je ook de nieuwe prijsstelling zien. Na 9 juli is de OV chipkaart WEL goedkoper als een papieren kaartje, maar in plaats van dat men daar blij over is, gaat met zeiken over dat het papieren kaartje nu duurder is.

Dit had je natuurlijk wel kunnen verwachten en VEEL beter was het geweest als men vanaf het begin gewoon de OV chipkaart goedkoper had gemaakt en dat b.v. via de gebruikelijk prijsverhogingen langzaam had laten oplopen.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Necrologie van het papieren treinkaartje (1839-2014)
Na 175 jaar komt er een einde aan het reizen met een papieren treinkaartje. Wie vanaf 9 juli met de trein wil, moet een OV-chipkaart gebruiken. Het is de grootste wijziging in de geschiedenis van het vervoersbewijs.

Door de jaren heen is het papieren vervoersbewijs diverse keren veranderd, maar het principe is altijd hetzelfde gebleven.

Het was een kaartje waarop het opstappunt, de eindbestemming en de datum staat. Een tastbaar bewijs van een treinrit, dat nu verdwijnt.

Al vanaf de eerste treinreis in Nederland werd gebruik gemaakt van het papieren vervoersbewijs. In september 1839 konden reizigers over de eerste spoorlijn treinen tussen Amsterdam en Haarlem. Daar kwam als tussenstation Halfweg bij, omdat de directie van de toenmalige Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij daar was gevestigd.

De treinkaartjes waren net zo groot als een vloeipapiertje, alleen wat dikker. Ze werden geknipt uit grote vellen papier met daarop het begin- en eindpunt van de reis. De bestemmingen waren voorgedrukt, de juiste datum werd ter plekke gestempeld. Voor het traject Amsterdam - Haarlem werden in het eerste jaar ongeveer 77.000 kaartjes verkocht.

Zwartrijden
Er kon gekozen worden tussen drie verschillende klassen, die werd vermeld op de kaartjes. Doordat een groot deel van de Nederlandse bevolking in die tijd niet kon lezen, gingen de meeste mensen in het meest luxieuze gedeelte van de trein zitten, terwijl ze daar niet voor betaald hadden.

Op die manier werd voor het eerst zwartgereden, aangezien er ook reizigers waren die zich voordeden als analfabeet. Daar werd vrijwel meteen een antwoord op gevonden door alle rijtuigen verschillende kleuren te geven.

In 1842 werd de spoorlijn doorgetrokken tot Leiden, daarna kwam Den Haag erbij en uiteindelijk Rotterdam (1847). Voor al die stations werden kaartjes gedrukt, die aan het einde van de rit ingeleverd dienden te worden. De stationschef controleerde of alle gekochte kaartjes wel klopten. Dit beroep was zo belangrijk, dat er een borg van 5.000 gulden betaald moest worden om de functie te krijgen.

Edmondson
Het innemen van alle kaartjes werd op een gegeven moment te omslachtig vanwege het stijgende aantal stations en reizigers. Op een gegeven moment werden er miljoenen kaartjes verkocht, die allemaal handmatig werden uitgeknipt. Daarom deed in 1857 het Edmondson-kaartje haar intrede.

De Engelse uitvinder Thomas Edmondson bedacht in 1840 een machine die grote aantallen voorgedrukte kartonnen kaarten kon produceren. De uitvinding werd snel opgepikt door spoorbedrijven in andere landen en in 1857 dus ook in Nederland.

Het was een gemakkelijk systeem om in groten getale kaarten te drukken en te verspreiden. Geen overbodige luxe, omdat in 1860 de Nederlandse regering zorgde voor een staatsspoornetwerk door het hele land. Elk station kreeg een voorraad kaarten met trajecten die het meest werden verkocht. Later kregen de grote stations een eigen machine die snel het gewenste kaartje kon afleveren.

Omstreeks 1875 begonnen de spoorwegen met het lokken van de reiziger met kortingskaarten en speciale aanbiedingen. Zo waren er speciale tarieven voor plezierreisjes en voor kinderen.

Perronkaart
125 jaar lang is na met de komst van het Edmondson-kaartje niks veranderd aan het vervoersbewijs. Reizigers kochten bij het loket een kaartje, controleurs knipten bij de ingangscontrole een stationscode in het kaartje en in de trein werd een gaatje geknipt door de conducteur.

In de tweede helft van de twintigste eeuw konden kaartjes ook uit een automaat gehaald worden op een select aantal stations.

Wel werd rond de eeuwwisseling de perronkaart geïntroduceerd, zodat mensen die geen treinreis maakten iemand konden wegbrengen of ophalen. Dat werd eind jaren 60 weer afgeschaft, omdat het te omslachtig werd om daar speciaal een kaartje voor uit te geven. Het perronkaartje is wel kortstondig terug geweest in de jaren 80 en 90, omdat het te onveilig werd op stations.

Daarnaast werd in de jaren 60 op een aantal trajecten de rolkaart geïntroduceerd. De conducteur kon een kaartje uitdraaien met een apparaat dat op de borst hing. Ze werden vooral in bussen en trams gebruikt, maar voor de trein bleek het een experiment van korte duur.

De reden dat dit systeem geen lang leven was beschoren is niet bekend, maar waarschijnlijk wilden de Nederlandse Spoorwegen dat het treinkaartje overal op dezelfde manier gedrukt en verkocht werd.

Computer
Sinds 1982 worden kaartjes uitgeprint met een computer. De verkoop werd geautomatiseerd en klanten konden bij de automaat hun vervoersbewijs halen. Loketten bleven bestaan, maar die werden wel steeds minder.

Bij de automaat toetsten mensen het nummer van een treinstation in om zo hun bestemming aan te geven, waarna er uit de bak een geprint kaartje viel. Dat ging in het begin met een hoop gepruttel, later werkte het systeem geruisloos. Tegenwoordig kunnen reizigers met een aanraakscherm het kaartje van hun keuze uitkiezen.

Wennen
Het computer-geprinte kaartje bestaat nog steeds, maar deze vorm beleeft haar laatste dagen. De NS heeft de reiziger sinds 2009 laten wennen aan de OV-chipkaart en heeft de afschaf van het papieren kaartje meerdere malen uitgesteld. Maar in het 175e jubileumjaar van de Nederlandse Spoorwegen gaat het er echt van komen.

Mensen die in de toekomst af en toe met de trein reizen en daar graag een tastbaar bewijs van willen, kunnen kiezen voor een papieren chipkaart voor eenmalig gebruik. Voor die nostalgie moet wel een prijs worden betaald: een toeslag van 1 euro, en er kan niet met korting gereisd worden.

Oscar Wilde

• Trommelrem
Raven schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 12:44:
Bij de automaat toetsten mensen het nummer van een treinstation in om zo hun bestemming aan te geven, waarna er uit de bak een geprint kaartje viel. Dat ging in het begin met een hoop gepruttel, later werkte het systeem geruisloos. Tegenwoordig kunnen reizigers met een aanraakscherm het kaartje van hun keuze uitkiezen.
Die postcodeautomaten waren geweldig! Je hoefde alleen maar de postcode in te voeren en een paar toetsen in te rammen en je had een kaartje. Kon allemaal binnen een paar seconden. Jammer dat de PIN-apparatuur van de postcodeautomaten nog niet IP-gebaseerd was. Dan waren het pas echt racemonsters geweest. Hier zo'n postcodeautomaat.

De laatste generatie kaartautomaten met touchscreen zijn echt rampzalig. Sommige mensen hebben meer dan een minuut nodig om er een kaartje uit te krijgen. Dat kwam bij de postcodeautomaten veel minder vaak voor. Zelfs m'n oma kreeg er binnen 10 sec. een kaartje uit. Ik weet nog heel goed dat een lange rij bij een postcodeautomaat geen probleem was. De rij ging namelijk snel. Een korte rij bij een touchscreenautomaat is rampzalig, want dan kun je beter terug naar huis om online een kaartje uit te printen.

Degene die de touchscreenautomaten heeft ontworpen kan dat beter niet op z'n CV zetten. Die wordt nergens meer aangenomen.

Hoe werkt trouwens het e-ticket bij de gesloten OV-chipkaartpoort?

[ Voor 17% gewijzigd door Trommelrem op 05-07-2014 13:22 ]

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:49
Trommelrem schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 13:15:
Afbeeldingslocatie: http://www.ns.nl/binaries/content/gallery/NS/boekingsbevestiging_nl_rgb_v4.png

• Trommelrem
Aha, dat gaat er dus verkeerd. Niet elk poortje heeft een scan-ticket symbool... Duidelijk :)

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:47
Voor zover ik weet werken die poortjes nog niet (of iig niet elke) met een e-ticket scanner.
Daar staat dus nog steeds een NS medewerker om het poortje voor je te openen.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Trommelrem schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 14:10:
Aha, dat gaat er dus verkeerd. Niet elk poortje heeft een scan-ticket symbool... Duidelijk :)
Sterker nog, volgens mij experimenteren ze daar nog mee, op één station: Woerden. (Toch?)
Trommelrem schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 13:15:
[...]

Die postcodeautomaten waren geweldig! Je hoefde alleen maar de postcode in te voeren en een paar toetsen in te rammen en je had een kaartje. Kon allemaal binnen een paar seconden. Jammer dat de PIN-apparatuur van de postcodeautomaten nog niet IP-gebaseerd was. Dan waren het pas echt racemonsters geweest. Hier zo'n postcodeautomaat.

De laatste generatie kaartautomaten met touchscreen zijn echt rampzalig. Sommige mensen hebben meer dan een minuut nodig om er een kaartje uit te krijgen. Dat kwam bij de postcodeautomaten veel minder vaak voor. Zelfs m'n oma kreeg er binnen 10 sec. een kaartje uit. Ik weet nog heel goed dat een lange rij bij een postcodeautomaat geen probleem was. De rij ging namelijk snel. Een korte rij bij een touchscreenautomaat is rampzalig, want dan kun je beter terug naar huis om online een kaartje uit te printen.

Degene die de touchscreenautomaten heeft ontworpen kan dat beter niet op z'n CV zetten. Die wordt nergens meer aangenomen.

Die touchscreenautomaten zijn waardeloos, vooral de eerdere modellen. Gewoon gloednieuwe bankpassen die overal werken weigeren omdat ze "niet geschikt" zouden zijn :/ Bij de postcodeautomaten nooit problemen gehad, plus daar kon je met cash betalen. De meeste touchscreens accepteren dat niet.

Oscar Wilde

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waarom kunnen ze niet op de papieren kaartjes uit de kaartautomaat een barcode printen zodat je geen wegwerp OV-Chipkaart nodig hebt? :?

• Trommelrem
Maasluip schreef op zondag 06 juli 2014 @ 12:48:
[...]

Waarom kunnen ze niet op de papieren kaartjes uit de kaartautomaat een barcode printen zodat je geen wegwerp OV-Chipkaart nodig hebt? :?
Het is een hele poos geleden dat ik de tram heb genomen, maar heeft het GVB niet papieren wegwerp-OV-chipkaartjes met RFID?
Raven schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 15:17:
Die touchscreenautomaten zijn waardeloos, vooral de eerdere modellen. Gewoon gloednieuwe bankpassen die overal werken weigeren omdat ze "niet geschikt" zouden zijn :/ Bij de postcodeautomaten nooit problemen gehad, plus daar kon je met cash betalen. De meeste touchscreens accepteren dat niet.
Daar komt nog eens bij dat ze continu de indeling van de automaat veranderen. Even snel klikken op een touchscreen zit er niet in, omdat stationsnamen steeds een andere plek krijgen.

Op een postcodeautomaat komen er hooguit extra codes bij, maar bestaande codes veranderen niet. Dat is tenminste duidelijk voor mensen die niet zo technisch zijn als een Tweaker. Overigens moet ik zeggen dat ik ook enorm veel moeite heb met de touchscreenautomaten, terwijl ik zowel in de Windows GUI als PowerShell mijn weg goed weet te vinden. Zelfs Linux kan ik redelijk commanderen. NS doet dus iets compleet verkeerd met die apparaten.

Je ziet ook heel vaak dat NS medewerkers de reiziger moeten helpen bij die automaten, omdat het voor veel mensen gewoon te ingewikkeld is. Bij de postcodeautomaten zag je dat veel minder vaak. Rijen gingen ook veel sneller bij de postcodeautomaten.

[ Voor 63% gewijzigd door Trommelrem op 06-07-2014 13:00 ]

• Alex)
[...]

Dat wil NS niet, NS wil dat iedereen met de OV-chipkaart reist. Oorspronkelijk was het niet eens de bedoeling dat er wegwerpchipkaartjes zouden komen (daarom hadden de poortjes niet meteen vanaf het begin een barcodelezer).

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En omdat de reiziger niet binnen het plan-economiestramien van NS past zijn er nu dus wel twee oplossingen gekomen voor mensen die geen OV-Chipkaart kunnen of willen gebruiken!

Maar dat is dus het achterlijke: er zijn nu dus wel twee oplossingen gekomen voor mensen die geen OV-Chipkaart kunnen of willen gebruiken!

• flowerp
Maasluip schreef op zondag 06 juli 2014 @ 15:51:
En omdat de reiziger niet binnen het plan-economiestramien van NS past zijn er nu dus wel twee oplossingen gekomen voor mensen die geen OV-Chipkaart kunnen of willen gebruiken!
Nu alleen nog een oplossing bedenken voor mensen die geen OV kunnen of willen gebruiken d:)b

• Paul
Lopen, fietsen, brommer, motor, auto, taxi, liften? Opties genoeg :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Maardiweb
Raven schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 15:17:
[...]

Sterker nog, volgens mij experimenteren ze daar nog mee, op één station: Woerden. (Toch?)
Volgens mij ook op Almere Centrum en Rotterdam Alexander
Trommelrem schreef op zondag 06 juli 2014 @ 12:54:
[...]

Het is een hele poos geleden dat ik de tram heb genomen, maar heeft het GVB niet papieren wegwerp-OV-chipkaartjes met RFID?
Ja, net zoals de RET. Zijn wezenlijk gewoon dezelfde soort kaartjes als die NS nu gaat uitgeven.

Waar ik me echt aan stoor is de fragmentatie die nu ontstaat. Het product en de achterliggende gedacht is echt prima, maar de uitvoering wordt steeds meer lapmiddel op lapmiddel:

- Vaste reizigers gebruiken een eigen OV-chipkaart. Opladen kan bij de automaat met NS logo
- Incidentele reizigers kopen óf een wegwerp OV-chipkaart. Dit kan alleen bij de automaat met Tickets óf een e-ticket, wat je alleen bij bepaalde poortjes kan gebruiken.

Ik mag toch echt hopen dat dit alles van korte duur is en dat we snel naar een mobiele omgeving gaan. Kaartje kopen via je mobiel > inchecken via NFC of door een barcode te laten lezen die je op je scherm laat zien. Zelfde voor vaste reizigers, ben je ook met dat gedonder met meereiskorting en klassewissel af. BAM.

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-11 10:02

Chakotay

Lick here to continue

Hm, ik moet eind deze maand met de trein naar Schiphol. Als ik daar vanavond een papieren kaartje (zonder datum) voor koop voordat ze de automaten omver duwen, is die dan nog geldig tegen die tijd?

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:47
Kaartjes met juiste data (zo ook abonnementen) zijn nog gewoon geldig.
Je moet alleen kijken of je het poortje door kunt komen :+ (als die er zijn op jouw bestemming).

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

[...]
Waarom is er een 'papieren' kaartje met daarin technologie om de chip uit te lezen in gebruik als eenmalig kaartje uit de automaat. Waarom is dit kaartje niet meerdere malen te gebruiken? Je zou er gewoon een nieuwe eenmalige reis op moeten kunnen zetten. Overigens kan ik me van lang geleden herinneren dat de NS wel het plan had om ook het equivalent van een kaartje op de OV-chip te kunnen zetten, dus dat je bij de automaat een reis van Amsterdam naar Rotterdam kon kopen die jou het recht gaf om op dat traject te reizen. Dat scenario zou prima kunnen met zo'n 'eenmalig' kaartje (dat dan uiteraard niet meer eenmalig is).
Maar goed, dat eenmalige kaartje hergebruiken zou kosten sparen voor de reiziger (want een euro extra hoef je dan maar 1 keer te betalen) en het milieu wordt ook gespaard want minder afval.

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Consumentenbond opent meldpunt papieren treinkaartje
De Consumentenbond opent woensdag een meldpunt voor vragen en klachten over het traditionele papieren treinkaartje dat die dag wordt vervangen door een papieren chipkaart voor eenmalig gebruik.

Ongeveer 2,5 miljoen mensen krijgen dan voor het eerst te maken met een andere manier van vervoersbewijzen kopen en gebruiken.

De Consumentenbond vreest dat treinreizen voor een aantal groepen reizigers ingewikkelder en of duurder wordt door afschaffing van het traditionele kaartje.

Dit geldt onder meer voor houders van een trajectkaart, een voordeelurenabonnement en voor reizigers die gebruik willen maken van keuzedagen of samenreiskorting.

Het meldpunt van de Consumentenbond is bedoeld om de ervaringen van reizigers in kaart te brengen. De Consumentenbond zal de resultaten van het meldpunt bespreken met de Nederlandse Spoorwegen (NS).

Allerlaatste kaartje
Het Spoorwegmuseum in Utrecht betaalt 250 euro voor het allerlaatste papieren treinkaartje. Dat kaartje moet volgens directeur Evertjan de Rooy woensdagmorgen tussen 0.00 en 4.00 uur zijn gekocht. Waar precies is nog niet bekend, aangezien de NS de kaartjesautomaten in de nacht van dinsdag op woensdag gefaseerd zal uitschakelen.

De museumdirecteur en zijn conservator kopen dinsdag op Utrecht CS een papieren kaartje voor een treinreis van Amsterdam naar Haarlem. Dat was in 1839 ook de allereerste reis die treinpassagiers in Nederland konden maken.

De Rooy: ''We hebben helaas geen kaartje uit 1839 in onze collectie. In die tijd moesten reizigers hun biljet afgeven aan de stationschef, die de kaartjes waarschijnlijk weggooide. Sinds een paar jaar hebben we wel een kaartje uit 1840, dat opdook in een oud boek. Een exemplaar uit 1839 zou heel veel geld waard zijn.''

Chip
Vanaf woensdagmorgen zijn alleen nog kaartjes met een chip erin te koop. ''Formeel houden de oude kaartjes dinsdagavond op te bestaan. Maar omdat er na middernacht nog automaten in werking zijn, kan in principe om 3.59 uur nog ergens een oud reisbiljet worden gekocht. Op elk kaartje staat de datum en tijdstip van aankoop, dus we vragen iedereen die de komende nacht een kaartje koopt om dat aan ons op te sturen.''

De NS bevestigt dat het mogelijk is om woensdagochtend vroeg nog een oud kaartje te kopen, gedateerd op 9 juli. ''Voorlopig kunnen mensen ook nog met zo'n oud biljet reizen'', aldus een woordvoerder.

Oscar Wilde

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-11 10:02

Chakotay

Lick here to continue

NeutraleTeun schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 12:24:
Kaartjes met juiste data (zo ook abonnementen) zijn nog gewoon geldig.
Je moet alleen kijken of je het poortje door kunt komen :+ (als die er zijn op jouw bestemming).
Amersfoort & Schiphol, beide gaan geloof ik niet deze maand al 'op slot'.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• flowerp
Paul schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:14:
Lopen, fietsen, brommer, motor, auto, taxi, liften? Opties genoeg :P
P'cies :Y

• flowerp
enigmafan schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 12:26:
[...]

Waarom is dit kaartje niet meerdere malen te gebruiken?
Heet dat niet een anonieme ov chipkaart? Een kaartje met chip die je meerdere keren kunt gebruiken?
Overigens kan ik me van lang geleden herinneren dat de NS wel het plan had om ook het equivalent van een kaartje op de OV-chip te kunnen zetten, dus dat je bij de automaat een reis van Amsterdam naar Rotterdam kon kopen die jou het recht gaf om op dat traject te reizen.
Dit zou technisch moeten kunnen ja. Het voordeel t.o.v. op saldo in en uitchecken is niet bijster groot misschien, en wellicht dat ze dit product daarom niet hebben ingevoerd? Het zou mensen alleen maar verwarren want tien tegen een dat er weer hele hordes mensen overtuigd van gaan zijn dat dit de enige juiste manier is om de te reizen, en dat op saldo reizen niet kan oid.

Verwijderd

flowerp schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 20:19:
Het zou mensen alleen maar verwarren want tien tegen een dat er weer hele hordes mensen overtuigd van gaan zijn dat dit de enige juiste manier is om de te reizen, en dat op saldo reizen niet kan oid.
Alsof dat in de hele ontwikkeling van de OV-chipkaart ooit een argument is geweest.

Verwijderd

[...]

Heet dat niet een anonieme ov chipkaart? Een kaartje met chip die je meerdere keren kunt gebruiken?

[...]
Klopt. Die is van plastic in plaats van papier en kost daarom 650 procent meer dan de papieren variant. Heel speciaal plastic.....

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

Dit zou technisch moeten kunnen ja. Het voordeel t.o.v. op saldo in en uitchecken is niet bijster groot misschien, en wellicht dat ze dit product daarom niet hebben ingevoerd?
Een loos bedrag van 20 euro wat op je kaart moet blijven staan vind ik wel een groot verschil maken.
Zeker als je korte afstanden reist is dit relatief erg veel. Voor 20 euro kun je behoorlijk wat boodschappen doen.

De OV-chipkaart is echt de grootste blunder van de afgelopen jaren.
Het feit dat je niet in een halve minuut aan een toerist kunt uitleggen hoe het werkt zegt al genoeg.

Ik snap in veel situaties dat er twee kanten aan een verhaal zijn, maar ik snap echt niet hoe sommige mensen hier met droge ogen kunnen beweren dat de OV-chipkaart een verbetering is.

Als de OV-chipkaart een logisch, eenvoudig systeem was geweest, waren er veel meer mensen geweest die van het OV gebruik zouden maken. Het was nou juist de kans van de NS om eens positief in het daglicht te kunnen staan.

...

• Maardiweb
Rav, kan jij mij dan uitleggen hoe jij een soortgelijk systeem voor je ziet? Veel aspecten van de kaart zijn namelijk best goed te verklaren. Dat het totaalplaatje voor de incidentele reiziger onhandig uitpakt klopt helaas helemaal, maar ik ben wel benieuwd waar alle 'haters' nu vinden dat de plank structureel is misgeslagen. En nu geen rant over dat 'alles' niet goed is, maar gewoon constructief. Het systeem moet in ieder geval voor heel nederland werken, dus terug naar de strippenkaart + papieren kaartje is wmb niet mogelijk.

• Paul
Rav schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 21:06:
Voor 20 euro kun je behoorlijk wat boodschappen doen.
Weet je hoeveel boodschappen je kunt doen voor de aanschafprijs van een fiets? Of nog veel erger, een auto? "Ja maar die heb ik al!"... Tja, over 27 euro heb je ook een OV-chipkaart waar je verder alleen nog maar heel voorspelbaar geld op hoeft te storten in plaats van onvoorspelbaar onderhoud (en in geval van de auto, een plens benzine).

Ik ben van mening dat mensen die moeilijk doen over de aanschaf en het initiële saldo van die kaart de zaak ontzettend eenzijdig benaderen, ze vergeten even dat al die alternatieve vervoersmiddelen over het algemeen OOK een investering vooraf vragen. Maar daar zie ik geen topics van: "Waarom moet ik een auto aanschaffen? Belachelijk! Dat verwerken ze maar in de wegenbelasting / benzineprijs!!!111one"
Ik snap in veel situaties dat er twee kanten aan een verhaal zijn, maar ik snap echt niet hoe sommige mensen hier met droge ogen kunnen beweren dat de OV-chipkaart een verbetering is.
Dan focus je toch echt teveel op de negatieve punten. Ik geef direct toe dat ik geen abonnementshouder ben, maar voor mij is "reizen op saldo" gecombineerd met "automatisch opladen" al meer dan voldoende compensatie voor het in- en uit moeten checken.
Als de OV-chipkaart een logisch, eenvoudig systeem was geweest,
Op het wisselen tussen treinen van verschillende vervoerders na vind ik het anders erg logisch: Bus: bij instappen inchecken en bij uitstappen uitchecken. Trein: Op beginstation inchecken, bij overstap naar andere vervoerder omchecken, op eindstation uitchecken. En je moet weten welk product je moet hebben, maar op de mensen die iedere dag hetzelfde traject doen na, is dat voor de meeste mensen gewoon 'reizen op saldo' :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Paul schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 07:55:
[...]
Weet je hoeveel boodschappen je kunt doen voor de aanschafprijs van een fiets? Of nog veel erger, een auto? "Ja maar die heb ik al!"... Tja, over 27 euro heb je ook een OV-chipkaart waar je verder alleen nog maar heel voorspelbaar geld op hoeft te storten in plaats van onvoorspelbaar onderhoud (en in geval van de auto, een plens benzine).
Maar die benzine in de auto is wel van mij, ik kan deze eruit halen en aan iemand anders geven. OK, heb ik nooit gedaan en dat geldt voor het gros van de mensen. Maar... Het geld op de OV-Chipkaart is fysiek niet van mij. Ik kan er geen rente over trekken, en het ligt heel erg voor de hand dat TLS dit wel doet. Waarom krijg ik die rente niet? Die rente is moreel gezien namelijk wel van mij.
Paul schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 07:55:
[...]
Op het wisselen tussen treinen van verschillende vervoerders na vind ik het anders erg logisch: Bus: bij instappen inchecken en bij uitstappen uitchecken. Trein: Op beginstation inchecken, bij overstap naar andere vervoerder omchecken, op eindstation uitchecken. En je moet weten welk product je moet hebben, maar op de mensen die iedere dag hetzelfde traject doen na, is dat voor de meeste mensen gewoon 'reizen op saldo' :)
Ik vind het bij me hebben van mij jaartrajectkaart nog veel logischer. Hoef ik alleen maar te laten zien. Niet in- of uitchecken, geen gezeur (ja ik heb niet ingecheckt, maar het is wel een geldige kaart. Nee meneer, u had in moeten checken en heeft dus geen geldig vervoersbewijs). Waanzin.

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Maardiweb schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 21:22:
Rav, kan jij mij dan uitleggen hoe jij een soortgelijk systeem voor je ziet? Veel aspecten van de kaart zijn namelijk best goed te verklaren. Dat het totaalplaatje voor de incidentele reiziger onhandig uitpakt klopt helaas helemaal, maar ik ben wel benieuwd waar alle 'haters' nu vinden dat de plank structureel is misgeslagen. En nu geen rant over dat 'alles' niet goed is, maar gewoon constructief. Het systeem moet in ieder geval voor heel nederland werken, dus terug naar de strippenkaart + papieren kaartje is wmb niet mogelijk.
Een hele simpele oplossing had geweest, we voeren het OV-Chipkaart systeem in. En zodra over een periode van 3 maanden, 90% van de verkochte reizen via de OV-Chipkaart is gedaan, kondigen we aan dat de andere systemen binnen een jaar worden uitgefaseerd.
Op die manier zorg je ervoor dat de vervoerders gedwongen worden een systeem te maken dat bij de klanten beter bevalt dan het bestaande. Wel wat randvoorwaarden vaststellen (zodat niet zoals nu kaartautomaten worden verwijderd om mensen te dwingen om van de OV-Chipkaart gebruik te maken of veel langer in de rij staan voor die ene automaat die over is).

• Paul
enigmafan schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 08:50:
Maar die benzine in de auto is wel van mij, ik kan deze eruit halen en aan iemand anders geven.
Da kan met het saldo op je OV chipkaart ook? Kost ook moeite en tijd, maar dat kost het leeghalen van een benzinetank ook (een beetje) :P
Ik kan er geen rente over trekken
Dat kun je over je benzine ook niet, en Shell / BP / Avia / whatever doet dat wel ;)
Ik vind het bij me hebben van mij jaartrajectkaart nog veel logischer.
Nee, dat is simpeler. Van A naar G kan rechtstreeks, of via B, C, D, E en F. Dat maakt de lange weg niet onlogisch :P Maar ik snap je punt :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NS ziet nog geen problemen bij kaartautomaten
NS-personeel is woensdagochtend in groten getale aanwezig op de drukkere stations in het land om mensen die een treinkaartje kopen te assisteren en voor te lichten. "De ochtend is nog vroeg, maar er zijn nog geen problemen."

"Mensen kopen gewoon een kaartje voorzien van een chip uit de automaat, een routine die als vanzelf gaat", aldus een NS-woordvoerder.

Het is de eerste dag dat alle NS-kaartautomaten alleen nog maar papieren kaartjes met een chip uitprinten. Achthonderd speciaal opgeleide studenten in witte T-shirts geven tekst en uitleg aan wie daar behoefte aan heeft. Op de T-shirts staat de tekst: "Vanaf 9 juli checkt iedereen in en uit bij NS''.

Daarnaast zet het spoorbedrijf ook extra eigen mensen in, onder wie ook kantoorpersoneel, aldus een woordvoerder. Op het station in Utrecht is woensdag ook commercieel directeur Hans Peters van NS Reizigers aanwezig.

In Rotterdam verloopt in de ochtend alles redelijk vlekkeloos. Het zijn vooral mensen uit het buitenland die soms moeten worden bijgestaan, want de knop om een ticket te kopen zit verstopt, links in het hoekje van het scherm. Op die manier worden mensen al snel gedwongen om een chipkaart te kopen. ,,Een beetje gemeen'', geeft een conducteur toe.

Extra kosten
Een nieuw kaartje kost bij iedere trip 1 euro extra. De ov-chipkaart wordt bij de automaten dan ook volop aangeprezen. "Die kost maar 2 euro. Na drie keer reizen heb je die eruit", zegt een medewerker bij de balie, waar mensen vooral langskomen om een chocolaatje met het NS-logo 'mee te pikken'. Of ze laten direct een ov-chipkaart maken.

Operatie
De voorlichtingsacties vinden in elk geval de komende week plaats op de twintig tot 25 stations van grote en middelgrote gemeenten. Aan de verandering ging een twee jaar lange operatie vooraf. Uiteindelijk zijn 1.050 kaartjesautomaten aangepast en gevuld met nieuwe papieren chipkaartjes.
"Die kost maar 2 euro. Na drie keer reizen heb je die eruit"
En dan het saldo dat er altijd op moet staan en de rente die je niet terugkrijgt van TLS niet meerekenen. 8)7

Oscar Wilde

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19
Gisteren weer eens met de trein en het blijkt dat zelfs het meest eenvoudige scenario - het kopen van een enkel kaartje voor direct gebruik en het toepassen ervan - hopeloos ingewikkeld en verwarrend is gemaakt. Nog los van het feit dat je de hoofdprijs betaald voor minder dan 1ct aan extra kosten.

*foei*

[ Voor 30% gewijzigd door Rukapul op 09-07-2014 17:17 ]

• Paul
Nou poe poe, dan draai je bij de 3e reis break even. 1% rente over 20 euro is 20 cent per jaar, je kunt 5 jaar met die pas doen, dus na 5 jaar heb je wel 1 hele euro rentederving... 1 euro en 2 cent als ik rente op rente reken...

Als je echt zo bang bent van die rente dan zet je er pas saldo op wanneer je daadwerkelijk gaat reizen en is het dus minder, als er gemiddeld 10 euro op die pas staat dan heb je na 5 jaar wel 51 hele centen aan rentederving.

Het saldo zelf zijn geen kosten, het is gewoon een tegoed. Net als de benzine in je tank en de strippen die je nog niet had afgestempeld...

Kijk, ingewikkelde machines en onlogisch om moeten checken bij andere vervoerders, en als abonnementhouder ineens ook in- en uit moeten checken, daar kan ik allemaal inkomen. Dat gehuil over die rente en het saldo echter, bah, stelletje Hollanders :>

[ Voor 17% gewijzigd door Paul op 09-07-2014 12:26 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1 ... 79 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.