• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-12 22:20

PauseBreak

derp!

Paul schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 16:31:
Echt wel! Je kunt er mee reizen met de bus, of met de trein, of met de metro... Als je dat niet meer wilt kun je het terugvragen. En sowieso is het geen 20 euro; een deel gebruik je gewoon. Utrecht / Amsterdam kost € 7,20 (restant € 12,80), Amsterdam / Rotterdam € 14,50 (restant € 5,50)...

Tik jij ook het bedrag af dat je op je chipknip hebt staan? Of gebruik je dat gewoon? Dat geldt voor het bedrag op je OV Chipkaart net zo goed...
Je snapt wat ik bedoel. Leuk dat je er dan overbodige voorbeelden bijhaalt, maar feit blijft dat je die €20,- niet op een andere wijze dan voor het OV kunt gebruiken.

In dit voorbeeld hou je dan €18,- over want de reiskosten bedragen €2,-. Als we dan sporadisch reizen en ons saldo terug willen vragen, ons eigen geld dus, moeten we daar €2,50 van afhalen want dat wordt in rekening gebracht om je eigen geld terug te storten op je eigen rekening. Blijft dus over €15,50. In totaal ben je dan €30,- kwijt voor een rit van €2,-. (€7,50 aanschafkosten OV-chipkaart, €2,50 administratiekosten, €20,- borg). Dat is voor de incidentele reiziger een onnodige drempel die er bij het papieren kaartje niet is. Bij het papieren kaartje betaalde je immers alleen voor de reis zelf, niet voor de rompslomp er omheen.

Als we jouw voorbeelden nemen hou je helemaal niks meer over van die €30,- aan kosten die je moet maken (€3,- en €10,30). Het is gewoon geen klantvriendelijk systeem onder deze voorwaarden.

Overigens gebruik ik mijn chipknip niet want dat wordt uitgefaseerd. Daarnaast worden bij het terugstorten van saldo van je chipknip naar je eigen rekening geen administratiekosten in rekening gebracht. Zoals het hoort dus.

En wat betreft het meerdere vervoerdersverhaal: Dat is gewoon drie keer kut en ook de reden dat ik de trein niet meer zie als realistisch alternatief. Als ik én overal moet uit- en inchecken, daarbij moet denken aan de drempelwaarde aan saldo op de kaart, én moet kijken waar ik heen moet, dan vind ik het teveel moeite. Ik pak dan mijn auto wel en parkeer die ergens op een te dure parkeerplaats. Dat kost mij uiteindelijk minder tijd en energie.

Het punt is ook niet dat ik tegen de ov-chipkaart ben, want het is in theorie best een aardig systeem, maar als incidentele reiziger is een draak om mee te werken in de huidige vorm.

Nee, merp!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:22
Maardiweb schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 16:58:
Het ranten op de OV-Chip begrijp ik heel goed, omdat dit 'gezeik' met meerdere vervoerders zoals bij rikoos gewoon echt helemaal k*t is.
Mee eens. Heeft wel een hele simpele oplossing: Zorgen dat je voldoende saldo op je kaart hebt :+
Jij weet uit je eigen ervaring hoe het werkt
Nope, nog nooit in een andere trein gezeten dan die van de NS eigenlijk :)
Een slim systeem inzetten om reizen met meerdere vervoerders uit te zoeken en de reiziger niet lastigvallen met een scala aan palen en poortjes.
Eens :) Maar ze zijn er nu eenmaal, en zo'n rocket science is het mijns inziens nu ook weer niet?

Als 'automatisch opladen' niet had bestaan dan had ik trouwens aan jullie kant van het hek gestaan hoor :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:21

Dido

heforshe

Maasluip schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 16:02:
En je begrijpt hopelijk wel waarom mensen ranten op de OV-Chipkaart en waarom papieren kaartjes toch handiger zijn?
Ik snap waarom mensen ranten. Ik ben alleen niet echt onder de indruk van de meeste argumenten. Het merendeel van de rants komt toch echt op mij over als "ik reis nooit met de trein, en als ik dan een keer de trein neem, dan weet ik niet hoe het werkt. Dat had ik vroeger ook niet geweten, maar nu ligt alles niet aan mijn onwetendheid maar aan die stomme OV-chipkaart. boehoe."
Het is toch verdorie niet alsof dat ding gisteren opeens is ingevoerd. Iemand die er nu nog beginnersproblemen mee heeft, heeft de afgelopen 5 jaar niet met de trein gereisd, of doelbewust geprobeerd om dat ding te ontlopen (bah, oei, eng). Prima, maar dan is het niet het probleem van die kaart als je er nog niet mee om kunt gaan.
De argumenten waarom het toch allemaal aan rikoos ligt komen bij mij toch een beetje over als "iedere Nederlander hoort de wet te kennen".
offtopic:
Leuke misquote blijft dat. Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen - en dat is maar goed ook. Maar dat betekent echt niet dat van iedereen verwacht wordt dat ze de wet in hun hoofd gestampt hebben, hoor.
Niet iedereen is een doorgewinterde reiziger, en als je op deze manier drempels opwerpt moet je toch eens goed gaan nadenken of die OV-Chipkaart nu wel zo'n goed idee is.
Iemand die nu voor het eerst in minimaal 5 jaar met de trein reist is volslagen irrelevant als het gaat om het evalueren van de bruikbaarheid of het succes van de OV-chipkaart ten opzichte van eerdere systemen.
Iemand die 5 jaar lang krampachtig heeft vastgehouden aan zijn oude vertrouwde manier van reizen en uit alle macht geprobeerd heeft de OV-chipkaart te vermijden is volslagen irrelevant als het gaat om het evalueren van de bruikbaarheid of het succes van de OV-chipkaart ten opzichte van eerdere systemen.

Dat deze groepen mensen tegen problemen aanlopen heeft niets te maken met de OV-chipkaart, maar alles met die mensen. Sorry, maar iemand die voor het eerst in 5 jaar in een trein stapt zou ook met het oude systeem met kaartjes (en godbetere, de vermaledijde strippenkaart) problemen hebben gehad. Oh, had ik een toeslag nodig voor deze intercity?

Wat betekent mijn avatar?

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:41

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

PauseBreak schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 16:23:
Paul: Het is wel degelijk aftikken want die €20,- kun je niet meer anders besteden.
Wat koste een strippenkaart? Kon je na 2 gebruikte strippen de rest terug krijgen?

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

KroontjesPen schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 17:19:
[...]
Wat koste een strippenkaart? Kon je na 2 gebruikte strippen de rest terug krijgen?
Geen idee, in die tijd had ik een studenten-ov ;)

Nee, merp!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
KroontjesPen schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 17:19:
[...]
Hing ervan af. Ze hadden verschillende groottes. Een kaart van 15 strippen kostte een tientje ofzo?

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Paul schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 16:16:
Dan hebben we beiden een andere definitie. Het systeem doet netjes wat het moet doen. Dat dat niet is wat het zou moeten doen of niet is wat je graag zou willen dat het doet is iets anders :P
Hier maak je een levensgrote fout. Als zoveel gebruikers problemen hebben met een systeem is het systeem niet goed ontworpen. Eén van de basisregels van goed ontwerp is dat je de kans op user error zo klein mogelijk maakt en het is duidelijk dat de OV-chipkaart daar ontzettend slecht scoort. Dat lijkt geen toeval te zijn overigens, want nog tijdens de uitrol moesten heel veel dingen uitgezocht en bedacht worden (samenreizen, combikaartjes et cetera). Het lijkt er bijna op dat er maar gewoon aan begonnen is en dat problemen gaandeweg al rommelend opgelost moesten worden.

Om jouw vergelijk van een pers te gebruiken: dergelijke apparaten hebben vaak twee knoppen die tegelijk ingedrukt moeten worden om zo het aantal plekken waar een gebruiker zich kan bevinden te beperken en zo te voorkomen dat je met je hand of ander ledemaat tussen het apparaat terecht kunt komen. De ontwerpers hebben zich daar gerealiseerd dat zelfs de meest ervaren gebruiker wel eens zit te suffen of iets te geroutineerd handelt. Dát is goed ontwerp om user error te minimaliseren.

• Paul
Dat zeg ik: we hebben het beiden over iets anders :P

Waar een pers is ontworpen om a) afval te persen en b) geen mensen te persen is het me bij OV-bedrijven al langer duidelijk dat de klant alleen maar op de gedeelde eerste plaats komt als dat het hoofddoel niet in de weg zit: geld verdienen :+

Het systeem moet dus zorgen dat mensen betalen voor hun reis (20 euro voorschot) en dat de bedrijven weten wie dat geld verdient (onderscheid NS / Veolia / Arriva / Syntus etc), en dat doet het best aardig, toch?

Dat de klanten het op sommige punten minder handig vinden dan het oude systeem, tja, collateral? :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Ik meen trouwens dat we het systeem aangegaan zijn onder de belofte dat het niets meer zou kosten. Ik ben zoals eerder al eens gezegd zeer benieuwd naar wat het de reiziger nu per saldo kost - uitcheckboetes,chipkaarten en alles meegerekend.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:14
PauseBreak schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 17:04:
Overigens gebruik ik mijn chipknip niet want dat wordt uitgefaseerd. Daarnaast worden bij het terugstorten van saldo van je chipknip naar je eigen rekening geen administratiekosten in rekening gebracht. Zoals het hoort dus.
Ook niet onbelangrijk, dat kan je zelf bij elk chipknip station doen. Simpele oplossing, zou je zeggen...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• ijdod
Dido schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 17:14:
[...]

Het is toch verdorie niet alsof dat ding gisteren opeens is ingevoerd. Iemand die er nu nog beginnersproblemen mee heeft, heeft de afgelopen 5 jaar niet met de trein gereisd, of doelbewust geprobeerd om dat ding te ontlopen (bah, oei, eng). Prima, maar dan is het niet het probleem van die kaart als je er nog niet mee om kunt gaan.
Bullshit. De kaartjesautomaat werkt nog steeds, dus waarom zou je dan met een lastiger product gaan reizen? En dan ga jij beweren dat het de schuld is van de reiziger? Ga toch weg man!
Dat deze groepen mensen tegen problemen aanlopen heeft niets te maken met de OV-chipkaart, maar alles met die mensen.
Er zullen best reizigers zijn die overal problemen mee hebben, maar iedereen op die manier afserveren is je reinste onzin.

• Dido

Dido

heforshe

ijdod schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 18:51:
Bullshit. De kaartjesautomaat werkt nog steeds, dus waarom zou je dan met een lastiger product gaan reizen? En dan ga jij beweren dat het de schuld is van de reiziger? Ga toch weg man!
Lastiger product? Voor iemand die regelmatig reist is er weinig lastig aan.
Ongeveer dezelfde logica als "Ik vind Windows XP fijn, ik heb gehoord dat er problemen waren met Vista, dus ik wil voor altijd XP blijven gebruiken, en ik voel me genaaid als ik geen support meer krijg terwijl er drie nieuwere versies van mijn OS uit zijn gekomen. Want alles na XP is slecht en moeilijk en bagger! En nu moet ik opeens overstappen! Boehoe!"
Er zullen best reizigers zijn die overal problemen mee hebben, maar iedereen op die manier afserveren is je reinste onzin.
[/quote]
Waar serveer ik iedereen op die manier af? Ik definieer twee hele duidelijke groepen. Absoluut niet iedereen, dus het zou je sieren als je mijn woorden niet uit context haalt om me vervolgens aan te vallen op wat ik niet gezegd heb.

Waarom denken die paar klagers toch dat de hele wereld er hetzelfde over denkt? Er reizen dagelijks zat mensen met die kaart zonder een centje pijn. Ok, misschien wel met wat problemen, ik heb nog niemand gezien die stelt dat het allemaal perfect werkt. Maar de doemscenario's die sommigen hier schetsen slaan echt alles.

Het heeft echt heel veel weg van XP-gebruikers die niet over willen :P

[ Voor 34% gewijzigd door Dido op 03-06-2014 19:14 ]

• Paul
PauseBreak schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 17:04:
Je snapt wat ik bedoel. Leuk dat je er dan overbodige voorbeelden bijhaalt
Fijn dat je mijn voorbeelden overbodig noemt. Ik vraag me eerder af waarom je, als het astronomische bedrag zo onoverkomelijk is, de trein neemt in plaats van de bus, of zelfs niet gewoon gaat lopen (Het door mij eerder aangehaalde Amsterdam Zuiderpoort / Science Park kost € 2,10 en is 1800 meter lopen). Het lijkt mij waarschijnlijker dat een incidentele reiziger eerder van Utrecht naar Amsterdam reist (voor koningsdag of zo?) dan dat deze de eerstvolgende halte van de Sprinter weer uitstapt. Dan lijkt me de bus goedkoper, en er staat minder op je chipkaart...
maar feit blijft dat je die €20,- niet op een andere wijze dan voor het OV kunt gebruiken.
Tijdelijk! Geld wat ik in mijn portemonnee heb zitten kan ik ook niet gebruiken om een internetaankoop te doen. Geld op mijn chipknip is ook niet bruikbaar bij de Ikea (...denk ik :+ ). Hell, er zit waarschijnlijk meer aan benzine in je tank dan dat er op je OV chipkaart aan saldo staat 8)7 Ik hoor je ook dat je eerst moet tanken voordat je kunt rijden (OMG, 60 euro die ik niet ergens anders voor kan gebruiken!!!1).
In dit voorbeeld hou je dan €18,- over want de reiskosten bedragen €2,-. Als we dan sporadisch reizen en ons saldo terug willen vragen, ons eigen geld dus, moeten we daar €2,50 van afhalen want dat wordt in rekening gebracht om je eigen geld terug te storten op je eigen rekening. Blijft dus over €15,50. In totaal ben je dan €30,- kwijt voor een rit van €2,-. (€7,50 aanschafkosten OV-chipkaart, €2,50 administratiekosten, €20,- borg)
Als jij zo, excusez le mot, dom ben om na iedere rit je OV Chipkaart weer weg te gooien wel ja. Maar dan kost iedere autorit je ook 5000 euro. Of gooi je je auto niet iedere keer weg nadat je ermee gereden hebt? Zelfs al gooi je deze niet weg maar verkoop je hem weer, dan nog kost het 27,50 overschrijfkosten bij het postkantoor...

Maar goed: na iedere rit een nieuwe OV chipkaart: 7,50 aanschaf, 20 euro saldo, 2 euro rit, 2,50 administratiekosten. Waarom je die 20 euro er bij optelt snap ik niet, of je haalt die 2,50 administratiekosten er af en je pleurt je saldo samen met de kaart weg of je rekent 2,50 administratiekosten en vraagt je saldo terug: 7,50 + 2,50 + 2,00 = 12,- totale kosten en een tijdelijk lagere bankrekening t.w.v. € 30,- Die 30 euro ben je niet kwijt, zoals jij lijkt te suggereren, (een deel van) die 30 euro kun je tijdelijk niet ergens anders aan uitgeven,

Als we mijn voorbeelden gebruiken is je bankrekening nog steeds tijdelijk 30 euro lager maar je maakt een langere reis dus krijg je minder teruggestort, lijkt me logisch.

Die 2,50 administratiekosten zijn trouwens drogredenering want je kunt het gewoon allemaal terugkrijgen. Het kost je alleen een klein beetje meer moeite.
Overigens gebruik ik mijn chipknip niet want dat wordt uitgefaseerd
Het is dan ook slechts een voorbeeld. Net zoals die benzine een voorbeeld is, for all I know rij je op gas of diesel...
Daarnaast worden bij het terugstorten van saldo van je chipknip naar je eigen rekening geen administratiekosten in rekening gebracht. Zoals het hoort dus.
...net zoals bij een OV chipkaart. Al geef ik direct toe dat de procedure bij een chipknip een heel stuk sneller en simpeler is.
Als ik én overal moet uit- en inchecken
je komt er toch langs, wat dat betreft word je aardig aan het handje gehouden...
daarbij moet denken aan de drempelwaarde aan saldo op de kaart
automatisch opwaarderen, ideaal :P En als je dat niet wilt maar ook niet in wil zitten over drempelwaardes dan speel je toch op safe? Kunt wel overal het randje opzoeken, maar een van de kenmerken daarbij is dat je na moet denken en dat het wel eens over het randje kan gaan.
én moet kijken waar ik heen moet
Dat staat echt werkelijk overal aangegeven, op de stations, online, in de app, zelfs in veel treinen staan tegenwoordig de perronnummers erbij bij overstapsuggesties... Een paar keer per reis je perronnummer checken staat echt in geen enkele verhouding tot het niveau en de duur van alertheid en opmerkzaamheid dat je nodig hebt om auto te rijden.
maar als incidentele reiziger is een draak om mee te werken in de huidige vorm.
Als je denkt dat het OV lastig is, moet je autorijden eens proberen. Je bent weken tijd en honderden euro's kwijt voordat men het je überhaupt toestaat 8)7 Nee, geef mij dan maar een OV chipkaart.

Daarna mag je overal naar toe en hoef je die lastige dingen niet nogmaals te doen, maar dat is met een OV chipkaart niet anders :) Je vergelijkt iets wat je heel veel doet en waarvan je de pijnpunten / leercurve alweer vergeten bent met iets waar je net aan begint. Niet echt een eerlijke vergelijking... Daarnaast ben ik een incidentele reiziger en ik vind het een stuk fijner werken dan de papieren kaartjes. Eén keer instellen en er daarna nooit (nu ja, 5 jaar...) niet meer naar omkijken...
ijdod schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 18:51:
Spanning Tree en VRRP werken ook nog steeds, en toch gebruiken veel mensen VSS + PortChannels. StreamReader.ReadLine en String.IndexOf werken ook nog altijd, en toch gebruiken veel mensen XmlReader. Dat iets een leercurve(tje) heeft wil niet zeggen dat het slecht is. Enkel de mensen onderaan de leercurve kijken omhoog en zien alleen die berg voor zich...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Paul schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 19:56:
[...]
automatisch opwaarderen, ideaal :P En als je dat niet wilt maar ook niet in wil zitten over drempelwaardes dan speel je toch op safe? Kunt wel overal het randje opzoeken, maar een van de kenmerken daarbij is dat je na moet denken en dat het wel eens over het randje kan gaan.
Ideaal voor dieven ja, gratis reizen op jouw kosten :/
[...]
Dat staat echt werkelijk overal aangegeven, op de stations, online, in de app, zelfs in veel treinen staan tegenwoordig de perronnummers erbij bij overstapsuggesties... Een paar keer per reis je perronnummer checken staat echt in geen enkele verhouding tot het niveau en de duur van alertheid en opmerkzaamheid dat je nodig hebt om auto te rijden.
Staan de vervoerders ook overal aangegeven dan? Ik heb volgens mij nog nooit op de digitale borden zien staan welke vervoerder dat traject doet.

[ Voor 42% gewijzigd door Raven op 03-06-2014 20:02 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

[...]
Fijn dat je mijn voorbeelden overbodig noemt. Ik vraag me eerder af waarom je, als het astronomische bedrag zo onoverkomelijk is, de trein neemt in plaats van de bus, of zelfs niet gewoon gaat lopen (Het door mij eerder aangehaalde Amsterdam Zuiderpoort / Science Park kost € 2,10 en is 1800 meter lopen). Het lijkt mij waarschijnlijker dat een incidentele reiziger eerder van Utrecht naar Amsterdam reist (voor koningsdag of zo?) dan dat deze de eerstvolgende halte van de Sprinter weer uitstapt. Dan lijkt me de bus goedkoper, en er staat minder op je chipkaart...
[...]
Als jij zo, excusez le mot, dom ben om na iedere rit je OV Chipkaart weer weg te gooien wel ja. Maar dan kost iedere autorit je ook 5000 euro. Of gooi je je auto niet iedere keer weg nadat je ermee gereden hebt? Zelfs al gooi je deze niet weg maar verkoop je hem weer, dan nog kost het 27,50 overschrijfkosten bij het postkantoor...
Het punt dat je probeerde te maken ging over een incidentele reiziger. Dan maak ik jou enkel duidelijk wat het totale kostenplaatje is.
Overigens voor jouw informatie: Ik kom nooit in Amsterdam, dus die reizen die je noemt zijn niet aan mij besteed ;) Ik heb wel een tijdlang gedwongen het OV moeten pakken voor woon-werkverkeer en dan liep ik inderdaad vanaf het station gewoon die paar kilometer naar de eindbestemming.
Maar goed: na iedere rit een nieuwe OV chipkaart: 7,50 aanschaf, 20 euro saldo, 2 euro rit, 2,50 administratiekosten. Waarom je die 20 euro er bij optelt snap ik niet, of je haalt die 2,50 administratiekosten er af en je pleurt je saldo samen met de kaart weg of je rekent 2,50 administratiekosten en vraagt je saldo terug: 7,50 + 2,50 + 2,00 = 12,- totale kosten en een tijdelijk lagere bankrekening t.w.v. € 30,- Die 30 euro ben je niet kwijt, zoals jij lijkt te suggereren, (een deel van) die 30 euro kun je tijdelijk niet ergens anders aan uitgeven,

Als we mijn voorbeelden gebruiken is je bankrekening nog steeds tijdelijk 30 euro lager maar je maakt een langere reis dus krijg je minder teruggestort, lijkt me logisch.

Die 2,50 administratiekosten zijn trouwens drogredenering want je kunt het gewoon allemaal terugkrijgen. Het kost je alleen een klein beetje meer moeite.
Die €20,- haal ik er niet bij, dat doet NS. Als je geen abonnement hebt is dat het minimumbedrag dat op je OV-chipkaart moet staan wil je kunnen inchecken. Het is dus ook het bedrag waarover jij renteverlies moet dragen, en in ieder geval een deel er van kun je, in ieder geval tijdelijk, niet ergens anders aan uitgeven.
Die €2,50 aan administratiekosten kun je volgens de site die jij zelf hebt gelinkt niet terugkrijgen.
Kortom, je moet in totaal eerst €30,- uitgeven voordat je überhaupt mag gaan reizen, waar dat met het papieren kaartje significant minder was want je betaalde enkel het kaartje, niet van alles er omheen.
...net zoals bij een OV chipkaart. Al geef ik direct toe dat de procedure bij een chipknip een heel stuk sneller en simpeler is.
Nope. Lees je eigen link maar even. Die €2,50 ben je gewoon kwijt.
Automatisch opwaarderen is voor de incidentele reiziger een non-oplossing. Ik ga dat niet aanzetten voor de <5x dat ik op jaarbasis in een trein zit. Als je 'op safe' wilt spelen moet je dus meer geld op je ov-chipkaart zetten en dat maakt de kosten alleen maar hoger. Dat zou ook helemaal niet noodzakelijk hoeven zijn.
Dat klopt, het staat inderdaad aangegeven, maar dat neemt het feit niet weg dat je nog steeds moet kijken waar dat andere perron nou eigenlijk is en hoe je daar komt. Daarbij gaat het om de combinatie van factoren, ook al heb je ze mooi opgeknipt. Het OV is voor mij alleen een alternatief als er zo min mogelijk drempels worden opgeworpen voor het gebruik er van. Die auto heb ik al, die kosten dus ook. Een trein of bus kost mij dus per definitie extra geld. Als er allerlei drempels worden opgeworpen zoals de OV-chipkaart doet, dan is het gewoon simpeler om de auto te pakken want daarvoor is de enige drempel dat ik een paar meter moet lopen naar de parkeergarage.
Daarna mag je overal naar toe en hoef je die lastige dingen niet nogmaals te doen, maar dat is met een OV chipkaart niet anders :) Je vergelijkt iets wat je heel veel doet en waarvan je de pijnpunten / leercurve alweer vergeten bent met iets waar je net aan begint. Niet echt een eerlijke vergelijking...
Het ís ook geen eerlijke vergelijking. Ik heb ook nooit anders beweerd. De OV-chipkaart werpt echter ook na gewenning (want ik heb er als student veel gebruik van gemaakt) nog allerlei drempels op. Allemaal reeds genoemd. Nu kun je een roze bril opzetten en ze weg proberen te rationaliseren, maar dat neemt de drempels niet daadwerkelijk weg.
Daarnaast ben ik een incidentele reiziger en ik vind het een stuk fijner werken dan de papieren kaartjes. Eén keer instellen en er daarna nooit (nu ja, 5 jaar...) niet meer naar omkijken...
Jep, en na die 5 jaar mag jij weer extra geld uitgeven om gebruik te maken van een product waarvoor je die kosten eigenlijk niet zou moeten hoeven maken. Het is ook overbodig want die kaarten zouden gewoon onbeperkt houdbaar moeten zijn tenzij er een veiligheidslek wordt geconstateerd en in zo'n geval zouden de kosten voor vervanging niet bij de reiziger moeten liggen.
Het feit is gewoon dat jij als incidentele reiziger méér kosten moet maken in de huidige situatie dan ten tijde van het papieren kaartje. Áls ik nog met de trein reis dan koop ik bewust een papieren kaartje want dat kost mij minder.

Nee, merp!

• Paul
Raven schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 19:59:
Ideaal voor dieven ja, gratis reizen op jouw kosten :/
Ja, dat risico loop je overal mee... Je kunt maar zoveel treinreizen op een dag maken (€ 70), en zodra je de kaart gestolen gemeld wordt deze geblokkeerd. Je loopt dus een bepaald extra risico. Tenzij je iedere keer maar _net_ genoeg geld op je pas zet (en dus imho het grootste voordeel dat de chipkaart je biedt niet benut) is dat dus maar een paar tientjes. Extra risico. Op die ene keer in je leven dat je bestolen wordt. En als de dief dan ook nog eens direct in de trein springt :P
Staan de vervoerders ook overal aangegeven dan?
Is dat nodig dan? Zodra je het perron van een andere vervoerder op loopt staan daar bij mijn weten altijd grote borden en rijen palen. Waar je moet zijn lijkt me op dat punt in de reis van meer belang dan bij wie :)
PauseBreak schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 20:25:
Het punt dat je probeerde te maken ging over een incidentele reiziger. Dan maak ik jou enkel duidelijk wat het totale kostenplaatje is.
Nee, jij maakt een kostenplaatje voor een éénmalige reiziger :) Dat mag, geen probleem, maar als we dat gaan doen vraag ik me af waarom je dan geen e-ticket neemt :)
Overigens voor jouw informatie
Dat beweer ik ook niet. De kans dat ik met een voorbeeld precies jouw route noem is bijzonder klein.
Die €20,- haal ik er niet bij, dat doet NS.
Nee, je had het over kosten, en dat zijn het niet. Die reis kost je _geen_ 20 euro, laat staan 30. Worst case scenario kost die rit van 2 euro je er 12.
Het is dus ook het bedrag waarover jij renteverlies moet dragen, en in ieder geval een deel er van kun je, in ieder geval tijdelijk, niet ergens anders aan uitgeven.
Tja, daar kun je een heel groot punt van maken maar dat is het gewoon niet. Renteverlies, waar hebben we het over... Bij 3% (wat je dus echt nergens krijgt als je het niet vast zet, en dat laatste is nu net je struikelpunt) is dat 60 cent per jaar. Geld dat vast zit in activa, tja... Benzine, überhaupt een auto, je computer, je telefoon, je leven staat bol van geld dat vast zit in activa 8)7
Die €2,50 aan administratiekosten kun je volgens de site die jij zelf hebt gelinkt niet terugkrijgen.
Dan lees je niet goed ;)
Saldo hoger dan € 30 wordt alleen uitgekeerd als u uw OV-chipkaart beëindigt met een formulier. Overgebleven saldo wordt overgemaakt op uw bankrekening. U betaalt geen administratiekosten.
Kortom, je moet in totaal eerst €30,- uitgeven voordat je überhaupt mag gaan reizen, waar dat met het papieren kaartje significant minder was want je betaalde enkel het kaartje, niet van alles er omheen.
€ 27,50, maar inderdaad, de cost gaet voor de baet uyt. Dat is altijd al zo geweest. Dat wil niet zeggen dat dat de kosten zijn. En als je stopt met kijken bij het verschil tussen de aanschaf van een éénmalig te gebruiken papieren kaartje en aanschaf van een 5 jaar lang te gebruiken ov chipkaart om deze vervolgens na één keer weg te gooien dan is het papieren kaartje inderdaad goedkoper en simpeler. Maar goed, dat is dan ook niet de vergelijking die je zou moeten maken want de OV chipkaart is helemaal niet bedoeld om na één keer gebruik weg te mieteren. Daar is het e-ticket voor. En ja, die kost 1 euro meer dan de reis (zonder aanschaf ov chipkaart en rentederving) met een ov chipkaart zou hebben gekost. Vind ik ook jammer, maar het haalt wel veel van de drempels voor de éénmalige reiziger.
Automatisch opwaarderen is voor de incidentele reiziger een non-oplossing. Ik ga dat niet aanzetten voor de <5x dat ik op jaarbasis in een trein zit. Als je 'op safe' wilt spelen moet je dus meer geld op je ov-chipkaart zetten en dat maakt de kosten alleen maar hoger.
Dat zijn geen kosten, je krijgt het gewoon terug (of je gebruikt het, maar dat is niet anders dan wanneer je ieder overstappunt je kaart aanvult).
Dat klopt, het staat inderdaad aangegeven, maar dat neemt het feit niet weg dat je nog steeds moet kijken waar dat andere perron nou eigenlijk is en hoe je daar komt.
Non-issue. Ik kan op de A2 in Maastricht ook niet de ogen sluiten en hopen dat ik in Amsterdam eindig... Daarnaast, ze zijn bij de NS best slim. Perron 1 is altijd het eerste, dan komt 2, en de rest volgt daar sequentieel op. Hooguit dat je op het perron zelf nog even moet kijken of je linksaf of rechtsaf moet als het is gesplitst in een 4a en een 4b.
Die auto heb ik al, die kosten dus ook. Een trein of bus kost mij dus per definitie extra geld.
En dat is dus de allergrootste drogreden in het hele topic. Als ik 19.000 km per jaar met het OV maak en 1.000 met de auto dan koop ik een hele andere auto dan wanneer dat andersom is. Daarnaast, als je het totaal aantal kilometers gelijk houdt en met de verhouding auto <> OV gaat spelen dan veranderd het bedrag per kilometer flink bij de auto. Hoe minder kilometers hoe hoger het aandeel van de vaste kosten per kilometer.
Als er allerlei drempels worden opgeworpen zoals de OV-chipkaart doet, dan is het gewoon simpeler om de auto te pakken want daarvoor is de enige drempel dat ik een paar meter moet lopen naar de parkeergarage.
Maar ja, je hebt wel eerst een rijbewijs moeten halen. Daarnaast moet je regelmatig tanken, ieder jaar APK, af en toe gaat het ding stuk (natuurlijk net wanneer je hem hard nodig hebt) etc. Al die factoren vergeet je even in je afweging bij de auto ;)

Ik ben het met je eens dat de auto vaak wint, maar je oversimplificeert de boel schromelijk.
Het ís ook geen eerlijke vergelijking. Ik heb ook nooit anders beweerd.
Tja... Zo kan ik het ook. De OV-chipkaart is beter want bananen zijn krom... Hoe kun je nu twee dingen met elkaar vergelijken als je dat niet op een eerlijke manier doet?
De OV-chipkaart werpt echter ook na gewenning (want ik heb er als student veel gebruik van gemaakt) nog allerlei drempels op. Allemaal reeds genoemd. Nu kun je een roze bril opzetten en ze weg proberen te rationaliseren, maar dat neemt de drempels niet daadwerkelijk weg.
Ik zie anders vooral dingen waar met name mensen die er nog niet aan gewend zijn last van hebben anders? Op het dubbele overstaptarief na dan, maar die heb ik al eerder toegegeven :P En dat gaat over de kosten, niet het uit- en in moeten checken. Dat moet met de bus ook en het perron heeft een stuk meer palen dan de bus :P
Jep, en na die 5 jaar mag jij weer extra geld uitgeven om gebruik te maken van een product waarvoor je die kosten eigenlijk niet zou moeten hoeven maken.
Welk pasje verloopt er nu niet? En na 5 jaar zijn die dingen ook gewoon op. Dat ze ze dan vervangen snap ik wel. En 3x raden wat er gebeurt als ze 'gratis' zouden zijn: Dan gaat de prijs van de treinkaartjes omhoog...
Het feit is gewoon dat jij als incidentele reiziger méér kosten moet maken in de huidige situatie dan ten tijde van het papieren kaartje. Áls ik nog met de trein reis dan koop ik bewust een papieren kaartje want dat kost mij minder.
Alles wordt duurder... Wie weet wat er met de kilometerprijs zou zijn gebeurd als ze geen OV Chipkaart hadden ingevoerd. Weet jij het? Ik niet.

En ja, een nieuw systeem kost nu eenmaal geld, maar ik zeker ook een hoop voordelen aan de OV chipkaart. Zelfs mij mijn incidenteel (lees: Niet éénmalig) gebruik. Ik heb die 5 of 10 cent die de kaart mij per retour kost er graag voor over om niet iedere keer langs de kaartjesautomaat te hoeven :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Goed Paul, ik zie wel waar dit naartoe gaat. Ik heb geen zin om het allemaal nog duidelijker voor je uit te spellen en ook geen zin om eindeloos hetzelfde verhaal van jouw kant te moeten lezen, dus let's agree to disagree ;)

Nee, merp!

• Paul
Tja, misschien moet je dan appels met appels gaan vergelijken ipv apples met peren, en iets wat kwaakt als een eend en loopt als een eend een eend noemen in plaats van een hond, maar als ik je daar niet van overtuigd krijg dan kunnen we er inderdaad beter mee stoppen :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Wat mij als incidentele reiziger wel stoort is de geldigheidsduur van 5 jaar.
Betaal je al 7,50 zonder maar 1 meter te reizen, mag je dat na 5 jaar mooi weer opnieuw doen.

Heb er nu nog 1 gratis via een actie, en heb er welgeteld 4 keer mee met de bus gereisd. Maar die verloopt in 2015 nu alweer. Trein zit ik wel 3/4 keer per jaar in dus dat komt er nu bij met afschaffen losse kaartjes, maar erg rendabel kan ik dat zo nog steeds niet noemen.

• Maardiweb
  • Laatst online: 17-12 15:52
Raven schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 19:59:

Staan de vervoerders ook overal aangegeven dan? Ik heb volgens mij nog nooit op de digitale borden zien staan welke vervoerder dat traject doet.
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e8/IMG_3255_CTA_Den_Bosch.JPG/220px-IMG_3255_CTA_Den_Bosch.JPG

Rechtsboven ;)

edit: ter vergelijking:

Afbeeldingslocatie: http://www.fransmensonides.nl/foto/ctacxxn.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Maardiweb op 03-06-2014 23:14 ]

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• ijdod
Dido schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 19:11:
[...]

Lastiger product? Voor iemand die regelmatig reist is er weinig lastig aan.
Ja, lasteriger product. Zelfs als ik alle randproblemen negeer (zoals wel een piep maar niet ingechecked), is er simpelweg het feit dat ik hem nu zeker 2 keer uit mijn portemonee moet halen, plus voor een eventuele controle. Voor die controle moet hij uit mijn portemonee, en duurt de controle langer. Leg mij eens uit waarom dat niet lastiger is?
Waar serveer ik iedereen op die manier af? Ik definieer twee hele duidelijke groepen. Absoluut niet iedereen, dus het zou je sieren als je mijn woorden niet uit context haalt om me vervolgens aan te vallen op wat ik niet gezegd heb.
Je doet reeele klachten af als gezeur, dus right back at you.
Het heeft echt heel veel weg van XP-gebruikers die niet over willen :P
I rest my case.
je komt er toch langs, wat dat betreft word je aardig aan het handje gehouden...
Ja, maar de plaatsing is inconsistent. Soms op het perron, soms bij de ingang van het station. Je komt er langs, inderdaad. Ik houd liever mijn portomonee in mijn zak in drukte... en dat geldt ook voor pasjes waar wegens het kunnen gebruiken een niet triviale hoeveelheid geld op moet staan.
automatisch opwaarderen, ideaal :P
Dat ben ik met je eens. Ik ben ook niet tegen het concept van de OV-chipkaart. Ik ben alleen zeer kritisch op de vleesch noch visch implementatie waar men hier voor gekozen heeft.
Spanning Tree en VRRP werken ook nog steeds, en toch gebruiken veel mensen VSS + PortChannels.
Slechte analogie, op meerdere vlakken, maar dat gaat erg off-topic :D

[ Voor 31% gewijzigd door ijdod op 04-06-2014 08:21 ]

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03:11

Twazerty

AVCHDCoder developer

Als je je portemonnee niet uit je broekzak wilt halen dan stop je die chipkaart daar toch niet in? Toen ik nog papieren kaartjes gebruikte gingen deze ook in mijn portemonnee. Ik zie niet waarom de controle op die manier langer kan duren? Je kunt de chipkaart net als je papieren kaartjes ook in je binnenzak steken.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Paul
Twazerty schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 08:39:
Ik zie niet waarom de controle op die manier langer kan duren?
Die PDA heeft een paar seconde nodig om de kaart te lezen, conducteurs waren erg bedreven in het bekijken van de datum(stempel) die er vroeger op stond :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Paul schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 22:44:
Tja, misschien moet je dan appels met appels gaan vergelijken ipv apples met peren, en iets wat kwaakt als een eend en loopt als een eend een eend noemen in plaats van een hond, maar als ik je daar niet van overtuigd krijg dan kunnen we er inderdaad beter mee stoppen :)
Tsja, of jij moet gaan inzien dat niet ik, maar NS en de huidige vervoersmarkt die vergelijking zo maakt. Dat gaat echter ook niet gebeuren, dus dan houdt het al snel op.

Nee, merp!

• Dido

Dido

heforshe

ijdod schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 08:08:
Ja, lasteriger product. Zelfs als ik alle randproblemen negeer (zoals wel een piep maar niet ingechecked), is er simpelweg het feit dat ik hem nu zeker 2 keer uit mijn portemonee moet halen, plus voor een eventuele controle. Voor die controle moet hij uit mijn portemonee, en duurt de controle langer. Leg mij eens uit waarom dat niet lastiger is?
Je klinkt net als mijn vrouw. Staat te wachten bij de kassa, hoort een bedrag, bedenkt dat ze moet afrekenen, zoekt dan haar portemonee op, haalt er geld uitm, stopt haar portemonee weg, en bedenkt zich pas als ze wisselgeld krijgt dat ze dat in haar portemonee moet stoppen.

Als jij het zo lastig vind om dat ding uit je portemonee te halen, waarom stop je hem er dan in? En je papieren kaartje plakte je op je voorhoofd, neem ik aan?
Je doet reeele klachten af als gezeur, dus right back at you.
Dus omdat jouw argumenten geen standhouden is het volkomen logisch om mij woorden in de mond te leggen?

Dan is deze discussie uiteraard over: jouw claim dat iedereen alles maar afdoet als gezeur is volsagen onzin.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Paul schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 22:19:
[...]
Is dat nodig dan? Zodra je het perron van een andere vervoerder op loopt staan daar bij mijn weten altijd grote borden en rijen palen. Waar je moet zijn lijkt me op dat punt in de reis van meer belang dan bij wie :)
Ik vind van wel, vooral als je dit soort geintjes hebt:
Maardiweb schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 23:12:
[...]

[afbeelding]

Rechtsboven ;)

edit: ter vergelijking:

[afbeelding]
En jij denkt dat iedereen die logo's herkend? :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-12 17:12
onlangs nog stapte een oudere dame m'n bus in en liep zo door naar achteren. "hoeft u niet in te checken?" nee, dat heb ik op het station al gedaan.

:')

• Paul
PauseBreak schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 09:23:
Tsja, of jij moet gaan inzien dat niet ik, maar NS en de huidige vervoersmarkt die vergelijking zo maakt. Dat gaat echter ook niet gebeuren, dus dan houdt het al snel op.
Ik hoor de NS en de vervoersmarkt echt niet roepen dat de kosten voor de auto niet meetellen 'omdat ze die toch al hebben' of dat de 20 euro aan voorschot kosten zijn :?

Je mag het van best een onding vinden, ik vind bepaalde aspecten ook minder handig, maar doe het dan wel met een correcte onderbouwing :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Paul schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 10:46:
[...]
Ik hoor de NS en de vervoersmarkt echt niet roepen dat de kosten voor de auto niet meetellen 'omdat ze die toch al hebben' of dat de 20 euro aan voorschot kosten zijn :?

Je mag het van best een onding vinden, ik vind bepaalde aspecten ook minder handig, maar doe het dan wel met een correcte onderbouwing :)
Dat eerste hoor je mij ook niet zeggen. Dat tweede is gewoon feitelijk juist, al wil jij graag anders geloven. Dat mag, ik hou je niet tegen.

Dus ja, jij mag het best een onwenselijke onderbouwing vinden omdat jij er op een andere manier tegen aan kijkt, maar dat maakt het niet een feitelijk onjuiste of incorrecte onderbouwing.

En zoals ik al zei; Wij gaan het niet eens worden. Daar is ook niks mis mee, maar nu zitten we toch weer op elkaar te reageren. Misschien moeten we dat maar gewoon niet meer doen :P

Oh en nogmaals voor de duidelijkheid, want dat is blijkbaar nodig: Ik vind de ov-chipkaart an sich geen onding. Ik vind de huidige implementatie een onding ;)

Nee, merp!

• Paul
PauseBreak schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 14:27:
Dat eerste hoor je mij ook niet zeggen.
Ik kan wel blijven quoten maar dat heb je meermaals gedaan...
Dat tweede is gewoon feitelijk juist, al wil jij graag anders geloven.
Dan is het saldo wat je op je chipknip of op je spaarrekening hebt staan, en de reservering op je credit card als je een auto huurt dus ook "kosten". Dat je voldoende liquide middelen moet hebben ben ik direct met je eens, maar aangezien je het aan het einde gewoon terug kunt krijgen zijn... het... geen... kosten. Punt. Feit.

Als jij iets anders wil geloven vind ik dat best, maar ik betaal ondertussen mijn lunch met het saldo op mijn chipknip. Yay, gratis lunch *O* Of toch niet...?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Raven schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 09:29:
[...]
Ik vind van wel, vooral als je dit soort geintjes hebt:

[...]

[...]
En jij denkt dat iedereen die logo's herkend? :P
Jemig het word je niet makkelijk gemaakt...
Ik heb tot mijn 22e alles met OV gedaan (pa werkte voor NS, dus ik had een eerste klas kaart), maar ik zou hier nu wel ff last mee hebben..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Sefyu
  • Niet online
^Lezen en de de twee stappen volgen is inderdaad heel erg moeilijk.

• Maardiweb
Sefyu schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 15:30:
Je overschat de intelligentie van de gemiddelde OV reiziger. Niet iedereen heeft een IQ van 100+ / een hoge opleiding / is met OV opgegroeid / <vul nog 100 redenen in> *
*doorhalen wat niet van toepassing is.

Er zijn gewoon veel mensen die dit niet meteen snappen. Voornamelijk mensen van 50+ hebben hier echt heel veel moeite mee.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Paul schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 15:03:
[...]
Ik kan wel blijven quoten maar dat heb je meermaals gedaan...
Dan heb je niet goed gelezen, zo simpel is het.
Dan is het saldo wat je op je chipknip of op je spaarrekening hebt staan, en de reservering op je credit card als je een auto huurt dus ook "kosten". Dat je voldoende liquide middelen moet hebben ben ik direct met je eens, maar aangezien je het aan het einde gewoon terug kunt krijgen zijn... het... geen... kosten. Punt. Feit.

Als jij iets anders wil geloven vind ik dat best, maar ik betaal ondertussen mijn lunch met het saldo op mijn chipknip. Yay, gratis lunch *O* Of toch niet...?
.... En dit is dus precies waar onze meningen uiteenlopen :D Zoals ik al zei; Ik heb geen zin om het verder uiteen te zetten, dus wat mij betreft houdt het hier op.

Nee, merp!

• Paul
PauseBreak schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 16:35:
Dan heb je niet goed gelezen, zo simpel is het.
Mea culpa, je hebt helemaal gelijk, ik had niet door dat jij halverwege het stokje van Maassluip had overgenomen :o Al gaat het volgende mijns inziens wel een heel eind die richting op:
PauseBreak schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 20:25:
Die auto heb ik al, die kosten dus ook.
En dit is dus precies waar onze meningen uiteenlopen :D
Tja, als je feiten meningen blijft noemen gaan we daar niet uit komen nee. Basta.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-12 07:41
Sefyu schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 15:30:
Flauw. Dit had allemaal niet nodig geweest als je voor één reis (inclusief overstappen) maar éénmaal in en uit hoefde te checken zoals de bedoeling was bij de opzet van de ov chipkaart.

Daarnaast ging ik vroeger met mijn NS abo gewoon zitten in de trein. Nu moet ik inchecken. Dit vind ik vervelend. Als je dan bij overstappen met dit soort dieptepunten te maken krijgt (want dat is het) dan kan ik me voorstellen dat je dit vergeet of niet direct begrijpt. Je zal maar een aansluiting moeten halen...

Niet iedereen is zo geïnteresseerd in het systeem en begrijpen waarom dit moet is niet vanzelfsprekend.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Paul schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 16:50:
[...]
Mea culpa, je hebt helemaal gelijk, ik had niet door dat jij halverwege het stokje van Maassluip had overgenomen :o Al gaat het volgende mijns inziens wel een heel eind die richting op:
Haha, het enige dat ik ermee aangeef is dat de kosten voor een auto er altijd zullen zijn ongeacht of je reist met OV of niet.
Tja, als je feiten meningen blijft noemen gaan we daar niet uit komen nee. Basta.
Economie is een wetenschap, en hoezeer ze ook hun best doen om over te brengen dat er veel dingen vaststaan, is het mooie van wetenschap dat alles aan discussie onderhevig is. Waar wij verschillen is een andere visie op wat kosten zijn en waarom. Daarom is het een meningsverschil en geen feitelijk verschil.

Nee, merp!

• Dido

Dido

heforshe

PauseBreak schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 17:00:
Haha, het enige dat ik ermee aangeef is dat de kosten voor een auto er altijd zullen zijn ongeacht of je reist met OV of niet.
Shit, dan moet ik nodig mijn financien controleren! Serieus, ik heb kosten van een auto :?

Maar goed, alle gekheid op een stokje, deze uitspraak is wel illustratief voor het projecteren van de eigen situatie op de rest van de wereld.

[ Voor 18% gewijzigd door Dido op 04-06-2014 17:20 ]

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Arnout schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 16:51:
[...]

Flauw. Dit had allemaal niet nodig geweest als je voor één reis (inclusief overstappen) maar éénmaal in en uit hoefde te checken zoals de bedoeling was bij de opzet van de ov chipkaart.

Daarnaast ging ik vroeger met mijn NS abo gewoon zitten in de trein. Nu moet ik inchecken. Dit vind ik vervelend. Als je dan bij overstappen met dit soort dieptepunten te maken krijgt (want dat is het) dan kan ik me voorstellen dat je dit vergeet of niet direct begrijpt. Je zal maar een aansluiting moeten halen...

Niet iedereen is zo geïnteresseerd in het systeem en begrijpen waarom dit moet is niet vanzelfsprekend.
Precies, ik chargeerde het misschien een beetje maar het is absoluut niet logisch of klantvriendelijk.
Voordeel van OV chip is dat het makkelijk zou moeten zijn, bij Oysterkaart in London werkt het prima, ongeacht of je een overland, underground of bus pakt... ik snap niet waarom dat in NL niet zou kunnen.

Verwijderd

Paul schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 15:03:
Niet dus. De vervoerders gaan op grote schaal een renteloze lening aan; in feite verschilt het weinig met geld dat bij overschrijving in dag langer vastgehouden wordt. In totaal telt dit op tot een enorm bedrag, terwijl de reiziger er alleen maar hinder van ondervindt.

Let wel, zelfs met een conservatieve schatting van 5 miljoen kaarten hebben we het over 100 miljoen euro. Zet dat maar voor mij op een rekening waar ik niet bijkan, ik doe het wel alleen met de rente!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2014 17:53 ]

• Maardiweb
ToolkiT schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 17:31:
[...]

Precies, ik chargeerde het misschien een beetje maar het is absoluut niet logisch of klantvriendelijk.
Voordeel van OV chip is dat het makkelijk zou moeten zijn, bij Oysterkaart in London werkt het prima, ongeacht of je een overland, underground of bus pakt... ik snap niet waarom dat in NL niet zou kunnen.
Kan in Nederland prima, maar dan zou je dus alleen het vervoer van bijvoorbeeld Amsterdam moeten includeren. Dan gaat alles lekker naar de GVB en heb je geen gezeik met overstappen. Probleem is echter dat wij onze chip landelijk hebben, en dan heb je nu eenmaal te maken met meerdere vervoerders.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Oystercard en het OV systeem van Londen niet volledig ken, maar er zijn een aantal wezenlijke verschillen:

- Volgens mij kan je met je Oystercard niet buiten de greater london area terecht
- Londen werkt met een systeem waarbij de stadsregio het OV aanbesteedt aan kleine vervoerders die in opdracht voor 'transport for london' werken. Dit houdt in dat alle inkomsten naar TFL gaan, maar dat deze via een verdeelsleutel (ja, daar issie weer) worden verdeeld over de verschillende vervoerders. Ongetwijfeld dat de Oystercard in deze verdeling iets te zeggen heeft, maar het werkt dus wel compleet anders dan in NL. Neemt overigens niet weg dat dit ook bij ons zou moeten kunnen en daar ben ik ook een enorme voorstander van.. kost alleen weer een flinke bom duiten om zo'n systeem te bouwen.

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Ik heb allang geen xp meer en vind nieuwe dingen (bijna) altijd leuk.

Maar het is gewoon niet waar dat alles makkelijker is geworden tov papieren kaartje. Nadeel inderdaad de automaat, maar daarna stak ik het in mijn zak en hoefde verder nergens meer aan te denken: reis onderbreken geen probleem, trein stopt bij trap (uitgang) meteen naar buiten rennen zonder eerst 20 meter terug het perron op moeten voor uitschecken (na 2 jaar is er nu dan een paaltje bij die trap gezet, gaf blijkbaar veel restitutie verzoeken...).

En onlangs dagen niet kunnen declareren omdat ns de reisinfo bij een aantal reizigers niet doorgaf, gelukkig via twitter door ns laten rechtzetten, anders kan je weer gaan bellen á 10 ct p/m

En het verhaal van de trein niet meer missen omdat je niet meer in de rij hoeft bij de kaartautomaat... Er zijn heel veel klachten van abonnementhouders die vroeger gewoon de trein in stapten en nu aansluitingen (2 minuten overstap) missen door de massa voor de in/uitcheckpaal.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-12 07:41
dcl! schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 08:39:
En het verhaal van de trein niet meer missen omdat je niet meer in de rij hoeft bij de kaartautomaat... Er zijn heel veel klachten van abonnementhouders die vroeger gewoon de trein in stapten en nu aansluitingen (2 minuten overstap) missen door de massa voor de in/uitcheckpaal.
Een tijd lang kon ik mijn OV Chipkaart gewoon in mijn portemonee laten zitten. Op een goede dag kon dat niet meer, het ding gaf gewoon dikke leesproblemen bij zowel de NS als RET.

Na een tijdje kwam ik erachter wat het was, ik had een nieuwe bankpas van de ING gekregen, en zonder dat ik het wist was deze ook "NFC enabled" (contactloos betalen). Los van het zonder de klant in te lichten (door de ING) haalt dit mijn OV Chipkaart ervaring wéér verder naar beneden. Elke dag 8x mijn pas uit mijn portemonnee halen (overstap trein -- metro). :/

Vroeger ging ik gewoon in de trein/metro zitten. ;(

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 17:38:
Let wel, zelfs met een conservatieve schatting van 5 miljoen kaarten hebben we het over 100 miljoen euro. Zet dat maar voor mij op een rekening waar ik niet bijkan, ik doe het wel alleen met de rente!
Conservatieve schatting???

Jij denkt dat 1 op de drie Nederlanders met een OV-chipkaart reist bij de NS, zonder dat daar een abbonnement opstaat?

Het blijkt erg lastig om relevante cijfers te vinden, overigens, maar als ik dit enigszins juist interpreteer, reist minder dan 10% procent van de Nederlanders met het OV. Laat ik die allemaal in de trein stoppen, kom ik nog niet verder dan 2 miljoen reizigers. En dan gaan we ervan uit dat er geen studenten en forensen met abonnementen bijzitten.
Ik durf te gokken dat als we die meerekenen we niet verder komen dan 1/5 van jouw schatting, en dan schat ik, denk ik, heel ruim.

Dan hebben we het over 20 miljoen euro, maar die 20 euro staat er alleen maar op als mensen in willen checken - niet het hele jaar. Zal je het gemiddeld miscchien hebben over 10 miljoen, waar je een procentje rente over vangt, heb je een wopping ton. Ja, ik zeg daar ook geen nee tegen, maar als je denkt dat dit ook maar enige rol speelt voor de NS (bekijk de jaarcijfers even), ga ik daar toch niet in mee.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar cijfers over de toename van de geld-terug-bij-vertraging-aanvragen als gevolg van de persoonlijke OV-chipkaart.

In het jaarverslag 2012 staat bijvoorbeeld een toename van de kosten van die regeling genoemd van 4,4 naar 5 miljoen. Dat is 6 ton toename in een jaar waarin, volgens datzelfde jaarverlsag, geinversteerd is in de acceptatie van de OV-chipkaart (meer claims, want makkelijker!) terwijl de punctualiteit omhoog is gegaan (wat leidt tot minder aanleidingen voor claims!).

Dat voordeel is trouwens nog niet expliciet genoemd - geld terug vragen is tegenwoordig een fluitje van een cent.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Arnout schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 09:05:
[...]

Een tijd lang kon ik mijn OV Chipkaart gewoon in mijn portemonee laten zitten. Op een goede dag kon dat niet meer, het ding gaf gewoon dikke leesproblemen bij zowel de NS als RET.

Na een tijdje kwam ik erachter wat het was, ik had een nieuwe bankpas van de ING gekregen, en zonder dat ik het wist was deze ook "NFC enabled" (contactloos betalen). Los van het zonder de klant in te lichten (door de ING) haalt dit mijn OV Chipkaart ervaring wéér verder naar beneden. Elke dag 8x mijn pas uit mijn portemonnee halen (overstap trein -- metro). :/

Vroeger ging ik gewoon in de trein/metro zitten. ;(
Gelukkig zit ik bij een bank waar je de mogelijkheid hebt een pas zonder zo'n chip aan te vragen en waarbij er itt die nieuwe pas voor alle bedragen een pincode wordt gevraagd.

Overigens heb ik een vergelijkbaar probleem, maar dan met de id-kaart. In Connexxion bussen en bij NS kaartjesautomaten is er niks aan de hand, kom ik in een Syntus bus (rijden hier helaas sinds een paar maanden) dan krijg ik eerst een goede incheckmelding en een halve sec later een kaartleesfout door id-kaart :/ Bij 't uitchecken net zo...

Oscar Wilde

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Heeft iemand enig idee hoe je een Maandtraject abonnement op je OV-chipkaart zet?

Vanochtend heb ik een poging gewaagd, maar ik kon het echt nergens vinden. Heb me trein gemist en uiteindelijk maar een papieren abonnement gehaald...

• Maardiweb
[...]

Ik heb dat opgelost door een oud pasje in te wikkelen met alu folie en die zo in mijn portemonnee te steken dat hij andere NFC passen afschermt. Hierdoor kan ik 9 van de 10 keer wel goed inchecken. Je ID kaart heeft ook zo'n chip namelijk.
By Syntus en Velolia bussen heb ik er ook moeite mee. Die hebben gewoon crappy (slome!!!) lezers. Doe mij die van het GVB maar (bus en tram), die werken het snelst en nooit gezeur met door andere kaarten in mijn portemonnee :)
Lodo schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:35:
Heeft iemand enig idee hoe je een Maandtraject abonnement op je OV-chipkaart zet?

Vanochtend heb ik een poging gewaagd, maar ik kon het echt nergens vinden. Heb me trein gemist en uiteindelijk maar een papieren abonnement gehaald...
Dat heet sinds kort Traject Vrij:
https://www.ns.nl/webshop/nieuwproduct?product=TVM

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-12 16:40

Tourniquet

Hiya, fellas!

Daar ga ik volgende week ook mee reizen na jaren maandtrajectkaarten te hebben gebruikt. Ben benieuwd hoe vaak ik het in- en uitchecken ga vergeten. :X

Waar het dus op neer komt:
- Traject Vrij abo aanschaffen via https://www.ns.nl/webshop/nieuwproduct?product=TVM (betaling via iDeal)
- Abo op ov-chipkaart laden via NS-automaat op station
- Vanaf gekozen ingangsdatum elke rit in- en uitchecken
- Reizen buiten het afgekochte traject worden maandelijks achteraf verrekend via automatische incasso

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Lodo
Tourniquet schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:56:
[...]

Daar ga ik volgende week ook mee reizen na jaren maandtrajectkaarten te hebben gebruikt. Ben benieuwd hoe vaak ik het in- en uitchecken ga vergeten. :X

Waar het dus op neer komt:
- Traject Vrij abo aanschaffen via https://www.ns.nl/webshop/nieuwproduct?product=TVM (betaling via iDeal)
- Abo op ov-chipkaart laden via NS-automaat op station
- Vanaf gekozen ingangsdatum elke rit in- en uitchecken
- Reizen buiten het afgekochte traject worden maandelijks achteraf verrekend via automatische incasso
Ja, beetje jammer dat dit niet gewoon via een automaat op het station kan.

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-12 22:32
[...]

Dit heb ik met m'n nieuwe ABN pas ook. Op zich is het contactloos betalen wel handig. De ovchip en de bankpas storen echter elkaar. De bankpas stoort het inchecken en de ovpas het betalen.
Heb het nu een beetje opgelost door de ovchipkaart in het midden van portemonnee te stoppen en de flap met de bankbas omhoog te houden wanneer ik de portemonnee tegen het poortje hou.

_██_
(ಠ_ృ)

• Maardiweb
Lodo schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 11:47:
[...]

Ja, beetje jammer dat dit niet gewoon via een automaat op het station kan.
Dat snap ik wel. Je hebt namelijk een persoonlijke OV chip nodig (met foto dus). Mocht je die al hebben, dan moet je alsnog gegevens opgeven om de automatische incasso te kunnen betalen voor het reizen buiten je eigen traject. Dat ga je niet even via een automaat regelen.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Maardiweb schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 18:41:
[...]

Kan in Nederland prima, maar dan zou je dus alleen het vervoer van bijvoorbeeld Amsterdam moeten includeren. Dan gaat alles lekker naar de GVB en heb je geen gezeik met overstappen. Probleem is echter dat wij onze chip landelijk hebben, en dan heb je nu eenmaal te maken met meerdere vervoerders.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Oystercard en het OV systeem van Londen niet volledig ken, maar er zijn een aantal wezenlijke verschillen:

- Volgens mij kan je met je Oystercard niet buiten de greater london area terecht
- Londen werkt met een systeem waarbij de stadsregio het OV aanbesteedt aan kleine vervoerders die in opdracht voor 'transport for london' werken. Dit houdt in dat alle inkomsten naar TFL gaan, maar dat deze via een verdeelsleutel (ja, daar issie weer) worden verdeeld over de verschillende vervoerders. Ongetwijfeld dat de Oystercard in deze verdeling iets te zeggen heeft, maar het werkt dus wel compleet anders dan in NL. Neemt overigens niet weg dat dit ook bij ons zou moeten kunnen en daar ben ik ook een enorme voorstander van.. kost alleen weer een flinke bom duiten om zo'n systeem te bouwen.
Dat lijkt me een kwestie van opnemen in de specs van dag 1 af aan... Greater London is ontzettend groot (minstens half nederland qua inwoners aantal) dus dat is redelijk vergelijkbaar lijkt me..

Verwijderd

Dido schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 09:31:
Jij denkt dat 1 op de drie Nederlanders met een OV-chipkaart reist bij de NS, zonder dat daar een abbonnement opstaat?
Er zijn inmiddels 17 miljoen chipkaarten uitgegeven. Nu zit daar natuurlijk een relevant deel aan abonnementen bij, maar ook bij veel van die abonnementen moet je je chipkaart opladen als je buiten je abonnement reist. Je ziet zelf wel dat er erg veel kaarten zijn waar geld op rondzweeft. Dat gaat niet om kleine bedragen.

Ik vraag me dan ook af hoeveel geld er blijft staan op kaarten dat nooit teruggevraagd wordt.

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 14:43:
[...]

Er zijn inmiddels 17 miljoen chipkaarten uitgegeven. Nu zit daar natuurlijk een relevant deel aan abonnementen bij, maar ook bij veel van die abonnementen moet je je chipkaart opladen als je buiten je abonnement reist. Je ziet zelf wel dat er erg veel kaarten zijn waar geld op rondzweeft. Dat gaat niet om kleine bedragen.
Daar staat tegenover dat er ook een negatief saldo saldo op de kaart kan staan. Dat gaat dan weer wel om kleine bedragen, maar voor veel van die 17 miljoen kaarten zal er gemiddeld ongeveer niks op staan.

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 14:43:
Er zijn inmiddels 17 miljoen chipkaarten uitgegeven.
Interessant, heb je daar een bron van (ik kon weinig relevants vind :( )
Zijn dat alle kaarten sinds de invoering? Want er zijn er natuurlijk ook al een hoop vervangen - lang niet iedereen denk er nu pas aan er een aan te schaffen. Ik heb bijvoorbeeld inmiddel minstens twee RET kaarten, een TLS kaart en twee NS-kaarten versleten... en op die vijf kaarten heeft nooit 20 euro hoeven staan om in te checken...
En dan heb je natuurlijk de studentenkaarten - worden die elk jaar vervangen, eigenlijk? (in het begin was het een zichtkaart, dus dan lag dat voor de hand, maar ik weet niet of dat al eens aangepast is)

[ Voor 15% gewijzigd door Dido op 05-06-2014 16:36 ]

• Lodo
Maardiweb schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 12:24:
[...]

Dat snap ik wel. Je hebt namelijk een persoonlijke OV chip nodig (met foto dus). Mocht je die al hebben, dan moet je alsnog gegevens opgeven om de automatische incasso te kunnen betalen voor het reizen buiten je eigen traject. Dat ga je niet even via een automaat regelen.
Maar waarom zou ik dan ooit nog naar een automaat toe moeten om dat op te halen? Waarom staat dat abonnement dan niet direct op mijn kaart?

• Maardiweb
Lodo schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:53:
[...]

Maar waarom zou ik dan ooit nog naar een automaat toe moeten om dat op te halen? Waarom staat dat abonnement dan niet direct op mijn kaart?
Dat is omdat het reisproduct op je kaart staat, en niet ergens op een server. Hetzelfde geldt voor je saldo. Dat staat niet op een rekening ergens, maar echt op je kaart zelf. Je kan dit vergelijken met een chipknip.

Op het moment dat jij dus online een abbo afsluit, wordt een bericht verzonden naar de server dat jij dat product op je kaart mag laden. Dat doe je vervolgens bij de automaat.

Daarom moet je bij opladen ook altijd twee keer je pas voor de automaat houden: Eerst om jezelf te identificeren en je huidige producten in te lezen, vervolgens om het oplaadbedrag op de kaart te schrijven.

Dit is overigens ook precies de reden waarom je pas een tijd na je reis je saldo online kan inzien. Eens per dag wordt je saldo bijgewerkt door het reisbedrag van de afgelopen 24 uur van je vorige reisbedrag af te halen.

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Maardiweb schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 17:00:
[...]
Dat is omdat het reisproduct op je kaart staat, en niet ergens op een server. Hetzelfde geldt voor je saldo. Dat staat niet op een rekening ergens, maar echt op je kaart zelf. Je kan dit vergelijken met een chipknip.
In beide gevallen is de kaart meer een soort cache voor informatie die wel degelijk op de server staat. Het in sync houden van kaart en server is dan ook 1 van de grootste technische uitdagingen van het hele systeem.

TfL gaat in de (nabije) toekomst terug naar server only. Dat hele tijd synchen tussen client en server is waarschijnlijk toch niet zo goed bevallen. De kaart wordt dan alleen nog maar een ID en alles gaat op rekening en achteraf.

In Nederland experimenteren we daar ook al mee. Diverse (nieuwe) producten, zoals buiten je traject reizen gaat op rekening terwijl dit in principe ook van je saldo op je kaart had gekunt (wat dan bij automatisch opladen indirect weer aan je rekening gekoppeld staat).
Daarom moet je bij opladen ook altijd twee keer je pas voor de automaat houden: Eerst om jezelf te identificeren en je huidige producten in te lezen, vervolgens om het oplaadbedrag op de kaart te schrijven.
Dat twee keer ervoor houden is absoluut niet nodig. Je kunt makkelijk eerst een algemeen product kiezen en dan meteen je kaart ervoor houden om het erop te laden. Betaling kan dan via het saldo op je kaart gaan of weer achteraf.

Voor het opladen van saldo kun je ook best eerst een bedrag kiezen, dan afrekenen, en dan pas je kaart ervoor houden.

De huidige opzet is waarschijnlijk gekozen om op 1 manier alles te kunnen doen, maar het is niet zo handig voor veelgebruikte handelingen als klasse wissel, toeslag, fiets en reductie op kaart zetten. Dit kan enorm veel makkelijk.
Dit is overigens ook precies de reden waarom je pas een tijd na je reis je saldo online kan inzien. Eens per dag wordt je saldo bijgewerkt door het reisbedrag van de afgelopen 24 uur van je vorige reisbedrag af te halen.
Ik dacht niet dat die tijden zo strak waren. Het kan sneller, maar helaas ook langzamer gaan.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• Sefyu
  • Niet online
Arnout schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 16:51:
[...]

ToolkiT schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 17:31:
[...]

Wat jij handig of vanzelfsprekend vindt, is een hele andere kwestie dan of het moeilijk is om een stapsgewijze instructie van een paar regels te begrijpen.

Als je moeite hebt met het begrijpen van die stappen, dan moet je misschien maar met een begeleider op stap.

Verwijderd

Sefyu schreef op maandag 09 juni 2014 @ 12:44:
[...]

[...]

Wat jij handig of vanzelfsprekend vindt, is een hele andere kwestie dan of het moeilijk is om een stapsgewijze instructie van een paar regels te begrijpen.

Als je moeite hebt met het begrijpen van die stappen, dan moet je misschien maar met een begeleider op stap.
Omgekeerde wereld. Als je klanten moeite hebben met je systeem, dan is je systeem niet goed. En helaas is dit een veel voorkomend probleem in de IT-wereld: de techies snappen allemaal niet, dat de users het allemaal niet zo vanzelfsprekend en simpel vinden. Als een techie dus roept, dat het probleem bij de gebruikers ligt, dan bedoelt hij eigenlijk dat hij niet in staat is geweest om een systeem te maken wat past in de logica van de domste users.

• Paul
...of er zijn redenen geweest om toch dit systeem te gebruiken in plaats van het andere :P Of dat bij het onderwerp van dit topic ook zo is kan ik niet beoordelen, maar in de IT? Sommige gebruikers zijn echt nog te dom om te poepen:

- Als het Outlook-icoontje ineens het derde van boven is in plaats van het tweede van boven en ze bellen in paniek op dat 'de computer het niet doet', is het dan 'het systeem' wat niet goed is?
- Als je de stekker van je monitor uit het stekkerblok trekt om je telefoonoplader aan te sluiten om vervolgens in paniek op te bellen dat de computer stuk is, ligt dat dan aan 'het systeem'?
- Als nu.nl in onderhoud is en ze bellen hun lokale systeembeheerder op dat ze niet kunnen werken, is dat dan de schuld van 'het systeem'?

Ik ben het met je eens dat je moet streven om dingen zo makkelijk mogelijk te maken, maar als je nu eenmaal te maken hebt met bepaalde randvoorwaarden dan vind ik dat je al behoorlijk aan het handje wordt gehouden hoor.

Het enige wat ik binnen deze randvoorwaarden nog makkelijker uit te leggen zou vinden is iedere keer dat je een vervoersmiddel in en uit gaat een keer moeten bliepen, wat nu dus al bij de bussen zo is, maar goed, dan krijg je dus weer opstoppingen bij het in- en uitstappen van de trein / metro...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:20

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 12:13:
[...]
Omgekeerde wereld. Als je klanten moeite hebben met je systeem, dan is je systeem niet goed. En helaas is dit een veel voorkomend probleem in de IT-wereld: de techies snappen allemaal niet, dat de users het allemaal niet zo vanzelfsprekend en simpel vinden. Als een techie dus roept, dat het probleem bij de gebruikers ligt, dan bedoelt hij eigenlijk dat hij niet in staat is geweest om een systeem is te maken wat past in de logica van de domste users.
AMEN! En helaas moet ik bekennen, dat ik me er soms ook schuldig aan maak.

En ook ik vind die OV-chipkaart nog steeds geen vooruitgang. Dat ik die kaart tevoorschijn moet halen bij instappen van tram of bus (controle of inchecken) is geen verschil. Dat ik die kaart weer tevoorschijn moet halen bij uitstappen (uitchecken) is al een negatief verschil. Dat ik met mijn OV-jaarkaart (waarmee ik zonder problemen in elke metro en trein ging zitten) die chipkaart tevoorschijn moet halen om in en uit te checken is weer een tweetal negatieve verschillen. Als ik daarbij de storingen en dergelijke op tel, is mijn conclusie dat die hele OV-chipkaart er dus echt niet voor de klanten is.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mja, ik ervaar het juist anders. Vroeger moest je een strippenkaart hebben (welke je dan elke keer bij de sigarenboer moest kopen), en als je dan de trein moest hebben, moest je daar eerst een kaartje voor kopen (met een beetje pech zelfs in de rij staan).
Nu check je gewoon in en klaar :) Kaart wordt automagisch opgeladen en je hoeft geen kaartjes meer te kopen.

Je moet alleen zorgen dat je je portemonnee niet moet vergeten, maar dat was vroeger niet veel anders :P

Voor mij heeft de OV-chipkaart het reizen juist een stuk makkelijker gemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 10-06-2014 13:05 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
anandus schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 13:04:
Mja, ik ervaar het juist anders. Vroeger moest je een strippenkaart hebben (welke je dan elke keer bij de sigarenboer moest kopen), en als je dan de trein moest hebben, moest je daar eerst een kaartje voor kopen (met een beetje pech zelfs in de rij staan).
Nu check je gewoon in en klaar :)
Je moet ook nog uitchecken, en op de terugreis ook nog in- en uitchecken. Dat was bij een retourtje op papier niet zo, en zonder een manier om te controleren of je ingecheckt bent als je al in de trein zit is dat naar mijn idee een stuk minder gebruiksvriendelijk in die situatie.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Cyphax schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 13:08:
[...]

Je moet ook nog uitchecken, en op de terugreis ook nog in- en uitchecken. Dat was bij een retourtje op papier niet zo, en zonder een manier om te controleren of je ingecheckt bent als je al in de trein zit is dat naar mijn idee een stuk minder gebruiksvriendelijk in die situatie.
Mjah, ik heb daar geen enkel probleem mee, je loopt toch langs die paaltjes(!) en het is een (bijzonder) kleine moeite om even mijn portemonnee uit mijn zak te halen en erlangs te halen.

Ik vind het een beetje een olifant van een mug maken, eerlijk gezegd.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
anandus schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 13:12:
[...]
Mjah, ik heb daar geen enkel probleem mee, je loopt toch langs die paaltjes(!) en het is een (bijzonder) kleine moeite om even mijn portemonnee uit mijn zak te halen en erlangs te halen.
Ja, ik loop ook dagelijks langs die paaltjes maar zeker op de terugweg met mij nog een hondertal andere mensen dus het is nog dringen voor zo'n paaltje erbij. :P
Ik vind het een beetje een olifant van een mug maken, eerlijk gezegd.
Okee. Ik niet, maar smaken verschillen natuurlijk. Ik vind het echter wel heel wat anders dan "Nu check je gewoon in en klaar". Als je niet uitcheckt en op de eventuele terugweg weer in- en uitcheckt, dan ben je voorlopig nog niet klaar.. >:)

[ Voor 13% gewijzigd door Cyphax op 10-06-2014 13:16 ]

• Maardiweb
[...]

Je moet ook nog uitchecken, en op de terugreis ook nog in- en uitchecken. Dat was bij een retourtje op papier niet zo
Het hangt gewoon van je eigen voorkeur en je eigen definitie van 'makkelijk' af. De één vindt het fijner om ALTIJD te bliepen en zich verder nergens zorgen over te maken, de ander wil liever op de heenreis in de rij staan en een kaartje kopen bij de automaat zodat hij zich bij de terugreis geen zorgen over hoeft te maken. Wat beter is hangt af van je eigen voorkeur. Tijdwinst? Routine?

Ik kan me in veel kritiek absoluut vinden, maar ben dan wel benieuwd hoe het volgens die critici anders zou moeten. Gegeven dat de strippenkaart geen optie (meer) is, wat is dan wél makkelijk voor de reiziger?
en zonder een manier om te controleren of je ingecheckt bent als je al in de trein zit is dat naar mijn idee een stuk minder gebruiksvriendelijk in die situatie.
Helemaal mee eens! Dat is dus 1: Liever gisteren dan vandaag je OV chip kunnen uitlezen met je telefoon. Hetzij via NFC, Hetzij via internet.

Verder hebben we het gedonder met de regionale vervoerders volgens mij ook vaak genoeg besproken. Dat is dan 2.

Wat nog meer?

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Als je gewend bent om in de rij te moeten staan voor de kaartjes, dan kan ik me heel goed voorstellen dat je die niet mist. :)
Ik heb daar nooit last van gehad; er was altijd wel een automaat vrij, en anders was ik altijd de eerstvolgende. Dat speelt natuurlijk wel mee.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

anandus schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 13:04:
Nu check je gewoon in en klaar :) Kaart wordt automagisch opgeladen en je hoeft geen kaartjes meer te kopen.

Je moet alleen zorgen dat je je portemonnee niet moet vergeten, maar dat was vroeger niet veel anders :P

Voor mij heeft de OV-chipkaart het reizen juist een stuk makkelijker gemaakt.
Het principe ben ik helemaal voor (zoals al gezegd werk dat in London ook vrij goed), maar de uitvoering is wat knullig gegaan. Maar ik begrijp dat ze het in fases doen en dat het wel de bedoeling is dat je bij begin van de reis kan inchecken en bij eind van de reis kan uitchecken zonder dat bij elke overstap nog een keer te doen..

Verwijderd

Freee!! schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 12:59:
[...]

AMEN! En helaas moet ik bekennen, dat ik me er soms ook schuldig aan maak.

En ook ik vind die OV-chipkaart nog steeds geen vooruitgang. Dat ik die kaart tevoorschijn moet halen bij instappen van tram of bus (controle of inchecken) is geen verschil. Dat ik die kaart weer tevoorschijn moet halen bij uitstappen (uitchecken) is al een negatief verschil. Dat ik met mijn OV-jaarkaart (waarmee ik zonder problemen in elke metro en trein ging zitten) die chipkaart tevoorschijn moet halen om in en uit te checken is weer een tweetal negatieve verschillen. Als ik daarbij de storingen en dergelijke op tel, is mijn conclusie dat die hele OV-chipkaart er dus echt niet voor de klanten is.
Precies. Het hele systeem is gericht op de OV bedrijven. De klant is in het OV niet meer dan een "vervelend randverschijnsel" geworden.

Ik maak me (als techie) overigens ook schuldig aan het projecteren van mijn denkwijzen en kennis op anderen. Soms moet je echt even aan de noodrem trekken en jezelf dwingen om in de schoenen van de andere partij te gaan staan. En dat heeft ook een beetje met zelfreflectie te maken. Bekijk ik de dingen niet teveel vanuit de ogen van een techneut in plaats van een "domme" eindgebruiker? Zelfs dingen die wij techies als absoluut triviaal beschouwen, zijn dat soms in de ogen van de "domme" eindgebruiker totaal niet.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Rover wil vrije keus oplaadbedrag ov-chipkaart
Reizigers moeten zelf kunnen bepalen hoeveel geld ze op hun ov-chipkaart willen zetten.

Dat advies geven consumentenorganisaties tijdens een overleg met het ministerie van Verkeer en Waterstaat, zo meldt belangenorganisatie Rover.

NS overweegt vaste oplaadbedragen in de automaten aan te passen. Maar de organisaties willen liever dat de reiziger de hoogte van het bedrag zelf kunnen instellen.

Op dit moment kunnen ov-chipkaarthouders kiezen uit bedragen van 1 euro, 5 euro, 10 euro en hoger. Consumenten die 4 euro op hun kaart willen zetten, moeten nu dus vier keer 1 euro opladen.

Verdwijnen
Om dat op te lossen, wil NS een minimumbedrag van 4 euro instellen. Maar de consumentenorganisaties zien de optie van 1 euro niet graag verdwijnen.

"De mogelijkheid om 1 euro te laden, wordt zeer gewaardeerd door diegenen die net te weinig saldo hebben om in te kunnen checken", laten de organisaties weten. "Ook reizigers die slechts een kleine reis gaan maken of alleen contant geld hebben (onvoldoende saldo op bankpas) waarderen deze optie."

Daarom adviseren de belangenbehartigers het oplaadbedrag van 1 euro te laten bestaan en de optie van 5 euro naar 4 euro te verlagen.

Aanvulling
"Het liefst nog zien de consumentenorganisaties hiernaast een optie waarmee de reiziger zelf de hoogte van het op te laden bedrag kan bepalen, zoals dit bijvoorbeeld ook in pinautomaten zit. Dit lijkt ons een mooie aanvulling op de standaard oplaadbedragen."

NS heeft laten weten de optie om een willekeurig bedrag op te laden, serieus te onderzoeken. Ook bekijkt het bedrijf of het saldo in één keer naar 4, 10 of 20 euro kan worden aangevuld.

Maar de optie om 1 euro op de kaart te zetten, verdwijnt wel. Het minimumbedrag komt uit op 4 euro. Volgens de NS is 4 euro "een klein genoeg bedrag".

Onnodig
"Wij willen voorkomen dat reizigers langere tijd bij de automaat bezig moeten zijn met diverse kleine handelingen tot zij het gewenste bedrag bereikt hebben." Het bedrijf vindt het niet klantvriendelijk als andere reizigers daardoor "onnodig lang" moeten wachten.

Rover betreurt dat deze mogelijkheid verdwijnt, terwijl het onderzoek nog niet gedaan is.

Oscar Wilde

Verwijderd

http://www.z24.nl/onderne...-is-te-ingewikkeld-470587

Goed om te zien dat het systeem nu ook van binnenuit onder vuur ligt. Eindelijk een topman die durft te erkennen, dat de OV chipkaart een schoffering is richting de klant.

• Maardiweb
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 14:23:
http://www.z24.nl/onderne...-is-te-ingewikkeld-470587

Goed om te zien dat het systeem nu ook van binnenuit onder vuur ligt. Eindelijk een topman die durft te erkennen, dat de OV chipkaart een schoffering is richting de klant.
Haha je was me net voor! Go Huges!

Volledige interview: http://www.metronieuws.nl...t-ov/SrZnfo!o0IBve2ZaxWU/

[ Voor 71% gewijzigd door Maardiweb op 17-06-2014 14:24 ]

• Freee!!

Freee!!

Toen ik het vanmorgen (in de trein) las, had ik ook al zoiets van dat zie ik vanmiddag hier terug.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:24

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Timo praat met gespleten tong. Van de ene kant vindt hij dan wel dat een keer inchecken voldoende moet zijn, maar een paar alinea's later zegt hij dat NS op basis van het in- en uitchecken nog beter kan zien waar mensen in- en uitstappen.
Ja, maar dat ga je dus niet meer zien als de mensen in hun hele OV-keten nog maar één keer in- en uitchecken. Dus wat wil je nu?

Signatures zijn voor boomers.

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Ik denk dit?
Het ultieme doel is dat je ook daar op termijn met één ov-chip reist. Je moet hiervoor inzichtelijk maken hoe iemand precies heeft gereisd en welke kosten en opbrengsten daar bij horen.
Ik vind het wel prima dat zo'n man kritisch durft te kijken. Er is nog zat te verbeteren aan dit systeem. Het zou zonde zijn om nu te beslissen dat het wel goed is, hoewel dat voor genoeg mensen blijkbaar nu al wel zo is.
Nu inzichtelijk maken en die gegevens vervolgens gebruiken om het systeem te verbeteren. Lijkt me ook een goed idee. :)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En hoe wil je dat inzichtelijk maken als mensen niet bij elke vervoerderswissel in- en uitchecken? Door de OV-chipkaarten op het station te volgen of zo? Surveillancemaatschappij ten top.
Zeker is er genoeg te verbeteren. Maar alle verbeteringen verwijderen juist die functionaliteit waarom de vervoerders de OV-Chipkaart wilden hebben. Namelijk het correct kunnen toewijzen van de verschillende onderdelen van de reis aan de juiste vervoerder.

• Paul
Maasluip schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 08:57:
En hoe wil je dat inzichtelijk maken als mensen niet bij elke vervoerderswissel in- en uitchecken?
Voor 95% van de mensen kun je dat perfect volgen: als men om 9:34 incheckt op 's-Hertogenbosch en om 11:02 uitcheckt in Cuijk dan is er geen andere optie dan de NS Intercity Zwolle naar Nijmegen en vervolgens de Veolia Stoptrein Roermond naar Cuijk, en zo werkt dat voor heel veel tijden / trajecten.

In- en uitckecken bij de bus zie ik er niet mee verdwijnen, dat is wel vaker in- en uitchecken maar wel een hele simpele en consistente check. Als je daar mee gaat rommelen door de ene keer wel in te moeten checken (al je net je reis begint) en de andere keer niet (als je net uit een trein of andere bus komt) lijkt me meer verwarring te scheppen dan dat je er een 'probleem' mee oplost :) Het is IMHO juist zo'n probleem bij treinen omdat die palen niet bij de deur van de trein staan :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Maasluip schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 08:57:
En hoe wil je dat inzichtelijk maken als mensen niet bij elke vervoerderswissel in- en uitchecken?
Dat weet ik niet, maar ik heb het vermoeden dat ie bedoelt dat de gegevens die nu worden verzameld interessant zijn voor de toekomst, ook als ze dat later niet meer zouden kunnen? Ik kan de gedachten van die man verder ook niet lezen. :P
Maar alle verbeteringen verwijderen juist die functionaliteit waarom de vervoerders de OV-Chipkaart wilden hebben. Namelijk het correct kunnen toewijzen van de verschillende onderdelen van de reis aan de juiste vervoerder.
Ja, dat blijft conflicteren. Ik heb er ook geen oplossing voor. Het is ook nog relatief nieuw dat er meerdere vervoerders op het spoor zijn ineens. Dat staat los van de OV-chipkaart. Het is ook niet zo dat het zonder die kaart lekker simpel is allemaal, want dan zit je met meerdere treinkaartjes. Of werkte dat anders?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Cyphax schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 09:16:
[...]

Ja, dat blijft conflicteren. Ik heb er ook geen oplossing voor. Het is ook nog relatief nieuw dat er meerdere vervoerders op het spoor zijn ineens. Dat staat los van de OV-chipkaart. Het is ook niet zo dat het zonder die kaart lekker simpel is allemaal, want dan zit je met meerdere treinkaartjes. Of werkte dat anders?
Nee, dat staat niet los van de OV-Chipkaart. De OV-Chipkaart is juist bedacht om op een vrij eenvoudige manier de toekenning van verschillende vervoerstrajecten naar de vervoerder mogelijk te maken. Dat was nooit een probleem bij het treinvervoer omdat er maar één vervoerder was. Maar in het streekvervoer waren er altijd al meerdere vervoerders. Daar werd de verdeling van de strippenkaartinkomsten een beetje houtje-touwtje gedaan door middel van automatische tellingen in bussen.
Dat moest beter, en daar is de OV-Chipkaart voor bedacht. Juist het feit dat er meerdere vervoerders zijn maakte dat dat partijen de invoering hiervan nog belangrijker vonden.

En zoals Paul zegt: 95% van de reizen kun je al goed genoeg toekennen. Dus er is verder geen enkele reden voor een OV-Chipkaart, en al zeker niet op de manier zoals die nu is geïmplementeerd. Als die 95% voldoende was geweest, dan was er toch nooit iemand op het onzalige idee gekomen om voor elke vervoerder een apart stukje op die OV-Chipkaart te reserveren en uit- en inchecken bij vervoerderswissel te verplichten?
Die OV-Chipkaart is er puur en alleen voor zodat de vervoerders tot in detail kunnen nagaan wat de reizigers doen, en een opmerking van "één keer in- en uitchecken moet voldoende zijn" is heel leuk, van de president-directeur van NS komende, maar verschrikkelijk naïef.

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Maasluip schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 09:27:
[...]

Nee, dat staat niet los van de OV-Chipkaart.
Dan heb je me niet goed begrepen:
Dat was nooit een probleem bij het treinvervoer omdat er maar één vervoerder was.
Dit bedoelde ik ook. Dat was ook zonder OV-chipkaart lastig geweest. Tenminste, daar ga ik vanuit, of het moet zo zijn geweest dat je 1 kaartje kocht bij NS, en dat het dan net als met de strippenkaart op een bepaalde manier werd verdeeld. Maar omdat ik nooit heb gereisd met meerdere vervoerders op het spoor weet ik ook niet hoe het proces van een kaartje kopen was. :)
Die OV-Chipkaart is er puur en alleen voor zodat de vervoerders tot in detail kunnen nagaan wat de reizigers doen, en een opmerking van "één keer in- en uitchecken moet voldoende zijn" is heel leuk, van de president-directeur van NS komende, maar verschrikkelijk naïef.
Ik heb ook het gevoel dat de voordelen in eerste instantie voor de vervoerders zijn. Ik kan het me ook wel voorstellen, die wens, maar een wat makkelijkere oplossing zou fijn zijn. Ze komen met work-arounds best een eind maar dat in- en uitchecken steeds (wat ik het grootste nadeel vind nu, hoewel ik ook weinig trek heb in die poortjes straks maar dat is in Nijmegen nog niet aan de orde, en dat ga ik voor woon-werkverkeer niet meer meemaken), ik zou niet weten hoe ze dat zouden moeten oplossen zo. Als het op de een of andere manier zo was dat je bij het instappen in de trein automatisch incheckt en bij uitstappen weer automatisch uitcheckt, dan hoef je er zelf niet meer aan te denken, maar dat is technisch niet haalbaar zonder een custom protocol en communicatie te ontwikkelen denk ik. IIG niet met NFC. Daarvoor heb je teveel kans op storing vanwege een ander ding met NFC (mobiel, 2e OV-chipkaart, bankpassen..)

[ Voor 7% gewijzigd door Cyphax op 18-06-2014 10:07 ]

• Maardiweb
[...]

Nee, dat staat niet los van de OV-Chipkaart. De OV-Chipkaart is juist bedacht om op een vrij eenvoudige manier de toekenning van verschillende vervoerstrajecten naar de vervoerder mogelijk te maken. Dat was nooit een probleem bij het treinvervoer omdat er maar één vervoerder was.
Dit is niet helemaal waar. Voor de OV-Chip had je ook al meerdere treinvervoerders. Je kocht een kaartje altijd bij de NS kaartautomaat en de opbrengsten werden ook hier via een verdeelsleutel verdeeld. Omdat je echter een kaartje koopt met een vertrekpunt en een bestemming kan je de opbrengsten veel intelligenter verdelen dan bij de strippenkaart.

De OV-Chip is vooral gekomen om de strippenkaart en het treinkaartje in één product samen te brengen.
[...]

Als dit voor je hele reis geldt (dus zowel bus, tram, metro en trein), dan is het inderdaad naïef. Ik meen echter dat Huges vooral doelt op het gedonder met in- en uitchecken bij verschillende vervoerders op het spoor, en dat kan wel gewoon. De ontwikkeling van een backend systeem die het afgelegde traject gaat uitvogelen kost echter tijd en geld.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maardiweb schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 10:31:
[...]

Als dit voor je hele reis geldt (dus zowel bus, tram, metro en trein), dan is het inderdaad naïef. Ik meen echter dat Huges vooral doelt op het gedonder met in- en uitchecken bij verschillende vervoerders op het spoor,
Zijn uitspraak:
Zijn ,,ultieme doel'' voor de ov-chipkaart is dat reizigers met één keer in- en uitchecken een heel traject kunnen afleggen, dus niet alleen met de trein, maar ook met het stads- en streekvervoer.
en dat kan wel gewoon. De ontwikkeling van een backend systeem die het afgelegde traject gaat uitvogelen kost echter tijd en geld.
Absoluut niet. Sterker nog, het was er al, want je zegt zelf dat de kosten van papieren kaartjes ook verdeeld werden. Een OV-Chipkaart is niets anders dan een papieren treinkaartje waarbij je pas tijdens het reizen zegt waar je begint en waar je eindigt.

Verwijderd

Maardiweb schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 10:31:
[...]

De OV-Chip is vooral gekomen om de strippenkaart en het treinkaartje in één product samen te brengen.

[...]
Da's dan toch helemaal mislukt. Er zijn bij de invoering van de OV chipkaart vooral heel veel producten bijgekomen. Die chipkaart is niet meer dan een leuk hoesje waar je je treinkaartje en strippenkaart (virtueel) in kunt stoppen, samen met nog een heleboel andere producten om het nog veel ingewikkelder te maken. :)

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-12 17:07

Eboman

Ondertitel

Heeft er iemand ervaring met het volgende ik check in op Utrecht centraal en check uit in Zeist en constateer dat de prijs te hoog is, navraag bij de klanten service geeft aan dat de chip denkt dat ik in houten ben ingestapt. Ik heb nu geld terug gekregen maar de uiterst vriendelijke dame (not) van u-ov zei dat andere collega's dat niet zomaar zouden doen, maar ze kon ook niet vertellen wat er fout ging. Dien maar een klacht in bij de klantenservice. Is dit een fout van de buschauffeur ? Of de gps van de bus ? Of staat die locatie niet goed geconfigureerd? Ik heb het namelijk met meerdere bussen gehad , wel op dezelfde lijn die waarschijnlijk vertrekt uit houten.
En hoe bewijs je dat je daadwerkelijk in Utrecht was. Ik reis met de trein maar mijn abonnement vereist nog geen inchecken.

[ Voor 8% gewijzigd door Eboman op 20-06-2014 17:47 ]

Signature

Verwijderd

Eboman schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 17:44:
En hoe bewijs je dat je daadwerkelijk in Utrecht was. Ik reis met de trein maar mijn abonnement vereist nog geen inchecken.
Niet. Ook met wel inchecken moet je maar hopen dat het systeem goed vastlegt wat je doet, want je hebt geen poot om op te staan. Je hebt een abonnement? Computer says no. Boete!

Met een papieren kaartje kon ik tenminste nog visueel controleren hoe of wat, maar dat is nu afgelopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2014 17:52 ]

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Heeft er iemand ervaring met het volgende ik check in op Utrecht centraal en check uit in Zeist en constateer dat de prijs te hoog is, navraag bij de klanten service geeft aan dat de chip denkt dat ik in houten ben ingestapt. Ik heb nu geld terug gekregen maar de uiterst vriendelijke dame (not) van u-ov zei dat andere collega's dat niet zomaar zouden doen, maar ze kon ook niet vertellen wat er fout ging. Dien maar een klacht in bij de klantenservice. Is dit een fout van de buschauffeur ? Of de gps van de bus ? Of staat die locatie niet goed geconfigureerd? Ik heb het namelijk met meerdere bussen gehad , wel op dezelfde lijn die waarschijnlijk vertrekt uit houten.
Er was laatst iets vergelijkbaars bij de kassa belbus volgens mij. Alleen te lui om te zoeken momenteel :p

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Reiziger OV-chipkaart krijgt langeafstandskorting
De vervoerders op het spoor hebben een akkoord bereikt over de langeafstandskorting voor treinreizigers. Voortaan geldt deze korting voor iedereen die op saldo met een ov-chipkaart reist.

Dat meldt het Nationaal OV-Beraad maandag. In het NOVB werken vervoerders, reizigersorganisaties en de overheid samen.

De langeafstandskorting was het laatste struikelblok voor de definitieve overgang naar de ov-chipkaart. De prijs van reizen op saldo met meerdere vervoerders, zoals NS, Veolia en Arriva, wordt gelijk aan de prijs van een los treinkaartje, zo staat in een verklaring.

De korting geldt als een rit 40 kilometer of langer is: hoe langer de reis, hoe meer korting. De nieuwe regeling gaat woensdag in.
40km of langer? Van Enschede of Almelo via Hengelo naar Oldenzaal, om maar een traject op te noemen, is veel minder dan 40km maar wel meerdere vervoerders. Dus dan blijft het dubbele opstaptarief bestaan?

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 23-06-2014 14:27 ]

Oscar Wilde

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Raven schreef op maandag 23 juni 2014 @ 14:25:
Reiziger OV-chipkaart krijgt langeafstandskorting

[...]

40km of langer? Van Enschede of Almelo via Hengelo naar Oldenzaal, om maar een traject op te noemen, is veel minder dan 40km maar wel meerdere vervoerders. Dus dan blijft het dubbele opstaptarief bestaan?
Daar lijkt het wel op, maar je moet ook bedenken dat de OV-chipkaart er niet is voor de echte klanten, namelijk de reiziger, maar voor de OV-bedrijven om de inkomsten goed te kunnen verdelen. De reiziger is bijzaak.

Nee, merp!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee, dit gaat over de tariefdegressie in het NS-tarief. Tot een zeker aantal kilometers wordt dat redelijk evenredig duurder, daarna vlakt het af.
Het dubbel opstaptarief zou al eerder zijn opgelost.

• Maardiweb
Kan je dit zelf ook inzien op de website van de OV-chip? Ik heb laatst een soortgelijke situatie gehad in Delft, toen ik opeens meer dan 10 euro moest betalen voor een ritje van 4 haltes. Zat ook een rare spike in de route van de bus oid, maar netjes teruggekregen omdat ik ook prima kon bewijzen waar ik was ingestapt.

• flowerp
PauseBreak schreef op maandag 23 juni 2014 @ 14:29:
Daar lijkt het wel op, maar je moet ook bedenken dat de OV-chipkaart er niet is voor de echte klanten, namelijk de reiziger, maar voor de OV-bedrijven om de inkomsten goed te kunnen verdelen. De reiziger is bijzaak.
Onzinnige populistische uitspraak.

Het product moet voor beiden partijen acceptabel zijn. Als het voor de reiziger echt totaal niet te accepteren is reist deze niet meer, en als het voor de vervoerder totaal niet acceptabel is biedt deze zijn dienst niet meer aan.

Er zitten voor de reiziger ook veel voordelen aan de chipkaart. Losse kaartjes kopen vond ik altijd een ramp vroeger. Nu reis je ik gewoon overal heen en in elke willekeurige volgorde van trajecten en dat is toch echt veel makkelijker.

Wel moet men blijven inzetten op verbetering, want er zijn nog veel verbeter punten.

Ik noem enkele:

* Inrichting paaltjes/poortjes bij meerdere vervoerders zodat het niet verkeerd kan gaan. Amstel en Arnhem zijn voorbeelden van rampzalige domme opstellingen. Als je niet bekend bent daar (b.v. toerist) heb je echt GEEN idee bij welke paaltje/poortje je moet inchecken.
* Poortjes tussen sporen van 2 vervoerders waar je met 1 handeling uitchecked bij ene vervoerder en meteen in bij andere vervoerder
* Opzet NS en andere automaten; je kunt op het nu vrij lege begin scherm een aantal standaard opties tonen (meereizen, fiets, klassewissel) die je meteen kunt kiezen. Daarna alleen eenmalig je chipkaart voor automaat halen en klaar. Alleen als saldo op kaart niet voldoende is dan om de bankpas of contant geld vragen en een tweede keer om de chipkaart.
* Miniatuur rfid reader op batterij in vorm van hoesje voor je chipkaart; met 1 druk op een knopje hardwarematig zien of je bent ingechecked
* VEEL betere combinatie van abonnementen; met automatische keuze van beste abonnement/product en optioneel voorkeur in stellen via automaat. B.v. traject abonnement combineren met dal korting, of dal vrij combineren met voordeeluren.
* Instellen dat je buiten je abonnement NIET wilt kunnen inchecken. B.v. dat als je voor 18:25 inchecked met dal vrij abonnement dat dit dan mislukt i.p.v. dat je toch inchecked en bij uitchecken 15 euro kwijt bent.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Verwijderd

flowerp schreef op maandag 23 juni 2014 @ 22:58:
Er zitten voor de reiziger ook veel voordelen aan de chipkaart. Losse kaartjes kopen vond ik altijd een ramp vroeger. Nu reis je ik gewoon overal heen en in elke willekeurige volgorde van trajecten en dat is toch echt veel makkelijker.
Het is er voor de reiziger niet makkelijker op geworden: het risico geld kwijt te raken bij het vergeten uit te checken, bij abonnementen meermalen in- en uitchecken in plaats van één controle, niet direct meer kunnen zien of je wel een geldig kaartje hebt, niet zelden duurdere ritten en een privacyschending van jewelste op de koop toe.

Als daar tegenover staat dat je nu met opladen mag staan klooien bij een automaat in plaats van met een kaartje is dat wel erg schraal. Wat mij betreft is het dan ook een dikke stap terug in reizigersgemak. Het had zo gemakkelijk kunnen zijn, maar de gekozen implementatie zorgt alleen maar voor ongemak en problemen.

Bovendien kan ik me nauwelijks voorstellen dat losse kaartjes echt zo'n probleem zouden vormen, maar vooruit.

• flowerp
Verwijderd schreef op maandag 23 juni 2014 @ 23:05:
[...]

Het is er voor de reiziger niet makkelijker op geworden: het risico geld kwijt te raken bij het vergeten uit te checken
Waar, maar dat risico had je ook met de strippenkaart. Meerdere keren vergeten af te stempelen in de tram en ja natuurlijk altijd precies als er controle was. Dat koste je dan 50 gulden of zo iets (weet niet meer precies. Ben daar totaal zeker wel 200 aan kwijt geraakt als het niet meer is. Nu met de OV chipkaart ben ik toevoelig afgelopen maand een keer vergeten en 2 maanden ervoor nog 1 keer. Das 8 euro.

Volgens mij kan ik die nog terugvragen ook, maar omdat ik zelf dom was laat ik het erbij.
niet direct meer kunnen zien of je wel een geldig kaartje hebt
Poortjes lossen dat op, daar kom je alleen langs met inchecken. Voorderest, zie mijn verbeter punt dat ik opnoemde.
niet zelden duurdere ritten
Onzin! De strippenkaart werd ook gewoon elk jaar duurder en verder populaire ritten af en toe flink duurder door slinks verplaatsen van zone grenzen.
en een privacyschending van jewelste op de koop toe.
Met je mobiel heb je nog veel meer privacyschending en daar hoor ik je nooit over. En ook zonder de chipkaart kun je perfect gevolgd worden. Kijk maar eens waar je met je snoetje inkijkt als je de metro, bus of het station oploopt. Juist ja, dat heet een camera. En met gezichtsherkenning ben jij vrij goed te volgen. Geen kaart voor nodig.
Als daar tegenover staat dat je nu met opladen mag staan klooien bij een automaat
Zet dan ook automatisch opladen aan man! Of werk jij ook uitsluitend met een chipknip die je telkens gaat opladen??? 8)7

Verwijderd

flowerp schreef op maandag 23 juni 2014 @ 23:29:
Poortjes lossen dat op, daar kom je alleen langs met inchecken. Voorderest, zie mijn verbeter punt dat ik opnoemde.
Leg dat maar uit aan de conductrice die beweert dat je abonnement niet geldig is of überhaupt niet aanwezig. Hoewel je nu vaak nog kunt doorlopen heb ik zoiets laatst al een keer gehad, toen ik haar nadat de boel bijna geëscaleerd was eindelijk overtuigd had even te bellen met het hoofdkantoor bleek alles toch te kloppen. Je zit dan niet echt prettig meer in de trein.
Onzin! De strippenkaart werd ook gewoon elk jaar duurder en verder populaire ritten af en toe flink duurder door slinks verplaatsen van zone grenzen.
Niets onzin, ik heb het over dezelfde rit die met de OV-chipkaart niet zelden duurder is dan het papieren equivalent. Ondanks beloftes dat zoiets niet de bedoeling was.
Met je mobiel heb je nog veel meer privacyschending en daar hoor ik je nooit over. En ook zonder de chipkaart kun je perfect gevolgd worden. Kijk maar eens waar je met je snoetje inkijkt als je de metro, bus of het station oploopt. Juist ja, dat heet een camera. En met gezichtsherkenning ben jij vrij goed te volgen. Geen kaart voor nodig.
Stromannen en drogredeneringen. Mijn mobiel kan ik thuislaten, uitzetten of het anders aanpakken en gezichtsherkenning in combinatie met camera's die overal te pas en te onpas hangen zijn inderdaad een reëel probleem, maar dat doet niets af aan de structurele schending die de OV-chipkaart met zich meebrengt.

Met die argumentatie is het ook niet erg dat er bij je ingebroken wordt, want soms worden mensen vermoord.
Zet dan ook automatisch opladen aan man! Of werk jij ook uitsluitend met een chipknip die je telkens gaat opladen??? 8)7
Nog minder zicht op welke transacties nu eigenlijk plaatsvinden en nog meer koppeling van de gegevens. Klinkt mij niet als een puik plan in de oren. Dit soort dingen doe ik bij andere zaken bij voorkeur al niet en bij een project met zoveel problemen als de OV-chipkaart al zeker niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2014 08:33 ]

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-12 17:12
heerlijk als je weer eens passagier hebt die er bij het inchecken in de bus pas achterkomt dat hij/zij onvoldoende saldo heeft en hem in de bus nog wil opladen. en dan die blik als de bus geen oplader heeft ;(

• Maardiweb
Waarom verzandt deze thread elke zoveel pagina's weer in een discussie over of de reiziger nu beter of slechter af is? Dit is klaarblijkelijk zo persoonlijk, dat we alleen kunnen concluderen dat niet alle reizigers beter of slechter af zijn. We kunnen uiteraard met zijn allen blijven roepen, statements herschrijven en herhalen om vervolgens weer tegen een ander te zeggen dat hij/zij onzin uitkraamt, maar wat schieten we daar nu mee op?

Kunnen we het niet hebben over mogelijke oplossingen en een constructieve discussie voeren zonder elkaars argumenten meteen af te doen als onzin?
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 00:20:
Stromannen en drogredeneringen. Mijn mobiel kan ik thuislaten, uitzetten of het anders aanpakken en gezichtsherkenning in combinatie met camera's die overal te pas en te onpas hangen zijn inderdaad een reëel probleem, maar dat doet niets af aan de structurele schending die de OV-chipkaart met zich meebrengt.
Met jouw argumentatie heb je een minstens zo grote drogreden te pakken he? Je kan toch ook je OV-chipkaart thuislaten? Kan je alleen niet reizen (of je moet een los kaartje kopen), maar hetzelfde geldt uiteraard voor het thuislaten van je mobiel; je kan niet bellen (of je moet een telefooncel opsnorren). Als jij moeite hebt met mogelijke privacyschendingen door de OV-chip, dan neem je lekker een anonieme kaart. Je hebt in ieder geval wel de keuze om dat te doen.

• Freee!!

Freee!!

[...]
Onzinnige populistische uitspraak.
Populistisch - Zeer zeker
Onzinnig - Niet bepaald, veel mensen hebben eigenlijk geen keus (bijvoorbeeld forensen zonder auto).

• Maardiweb

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:32
[...]

* Instellen dat je buiten je abonnement NIET wilt kunnen inchecken. B.v. dat als je voor 18:25 inchecked met dal vrij abonnement dat dit dan mislukt i.p.v. dat je toch inchecked en bij uitchecken 15 euro kwijt bent.
Kan.
Of je kunt ook gewoon kijken wat het scherm aangeeft als je incheckt (dan weet je meteen meer informatie en loop je niet als een idioot tegen de eventueel nog dichte deurtjes aan).
Als je net te vroeg incheckt (met korting) dan gewoon weer retour lopen, de zaak annuleren en eventjes wachten.

Het is vrij simpel allemaal, maar het gros kijkt niet, weet niet en snapt niet.

Mensen kijken niet eens naar de pijlen/kruizen op de poortjes, laat staan de info die het scherm geeft.
Pagina: 1 ... 78 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.