Ja, dat risico loop je overal mee... Je kunt maar zoveel treinreizen op een dag maken (
€ 70), en zodra je de kaart gestolen gemeld wordt deze geblokkeerd. Je loopt dus een bepaald extra risico. Tenzij je iedere keer maar _net_ genoeg geld op je pas zet (en dus imho het grootste voordeel dat de chipkaart je biedt niet benut) is dat dus maar een paar tientjes.
Extra risico. Op die ene keer in je leven dat je bestolen wordt. En als de dief dan ook nog eens direct in de trein springt

Staan de vervoerders ook overal aangegeven dan?
Is dat nodig dan? Zodra je het perron van een andere vervoerder op loopt staan daar bij mijn weten altijd grote borden en rijen palen. Waar je moet zijn lijkt me op dat punt in de reis van meer belang dan bij wie

Nee, jij maakt een kostenplaatje voor een éénmalige reiziger

Dat mag, geen probleem, maar als we dat gaan doen vraag ik me af waarom je dan geen e-ticket neemt

Overigens voor jouw informatie
Dat beweer ik ook niet. De kans dat ik met een voorbeeld precies jouw route noem is bijzonder klein.
Die €20,- haal ik er niet bij, dat doet NS.
Nee, je had het over kosten, en dat zijn het niet. Die reis kost je _geen_ 20 euro, laat staan 30. Worst case scenario kost die rit van 2 euro je er 12.
Het is dus ook het bedrag waarover jij renteverlies moet dragen, en in ieder geval een deel er van kun je, in ieder geval tijdelijk, niet ergens anders aan uitgeven.
Tja, daar kun je een heel groot punt van maken maar dat is het gewoon niet. Renteverlies, waar hebben we het over... Bij 3% (wat je dus echt nergens krijgt als je het niet vast zet, en dat laatste is nu net je struikelpunt) is dat 60 cent per jaar. Geld dat vast zit in activa, tja... Benzine, überhaupt een auto, je computer, je telefoon, je leven staat bol van geld dat vast zit in activa

Die €2,50 aan administratiekosten kun je volgens de site die jij zelf hebt gelinkt niet terugkrijgen.
Dan lees je niet goed

Saldo hoger dan € 30 wordt alleen uitgekeerd als u uw OV-chipkaart beëindigt met een formulier. Overgebleven saldo wordt overgemaakt op uw bankrekening. U betaalt geen administratiekosten.
Kortom, je moet in totaal eerst €30,- uitgeven voordat je überhaupt mag gaan reizen, waar dat met het papieren kaartje significant minder was want je betaalde enkel het kaartje, niet van alles er omheen.
€ 27,50, maar inderdaad, de cost gaet voor de baet uyt. Dat is altijd al zo geweest. Dat wil niet zeggen dat dat de kosten zijn. En als je stopt met kijken bij het verschil tussen de aanschaf van een éénmalig te gebruiken papieren kaartje en aanschaf van een 5 jaar lang te gebruiken ov chipkaart om deze vervolgens na één keer weg te gooien dan is het papieren kaartje inderdaad goedkoper en simpeler. Maar goed, dat is dan ook niet de vergelijking die je zou moeten maken want de OV chipkaart is helemaal niet bedoeld om na één keer gebruik weg te mieteren. Daar is het e-ticket voor. En ja, die kost 1 euro meer dan de reis (zonder aanschaf ov chipkaart en rentederving) met een ov chipkaart zou hebben gekost. Vind ik ook jammer, maar het haalt wel veel van de drempels voor de éénmalige reiziger.
Automatisch opwaarderen is voor de incidentele reiziger een non-oplossing. Ik ga dat niet aanzetten voor de <5x dat ik op jaarbasis in een trein zit. Als je 'op safe' wilt spelen moet je dus meer geld op je ov-chipkaart zetten en dat maakt de kosten alleen maar hoger.
Dat zijn geen kosten, je krijgt het gewoon terug (of je gebruikt het, maar dat is niet anders dan wanneer je ieder overstappunt je kaart aanvult).
Dat klopt, het staat inderdaad aangegeven, maar dat neemt het feit niet weg dat je nog steeds moet kijken waar dat andere perron nou eigenlijk is en hoe je daar komt.
Non-issue. Ik kan op de A2 in Maastricht ook niet de ogen sluiten en hopen dat ik in Amsterdam eindig... Daarnaast, ze zijn bij de NS best slim. Perron 1 is altijd het eerste, dan komt 2, en de rest volgt daar sequentieel op. Hooguit dat je op het perron zelf nog even moet kijken of je linksaf of rechtsaf moet als het is gesplitst in een 4a en een 4b.
Die auto heb ik al, die kosten dus ook. Een trein of bus kost mij dus per definitie extra geld.
En dat is dus de allergrootste drogreden in het hele topic. Als ik 19.000 km per jaar met het OV maak en 1.000 met de auto dan koop ik een hele andere auto dan wanneer dat andersom is. Daarnaast, als je het totaal aantal kilometers gelijk houdt en met de verhouding auto <> OV gaat spelen dan veranderd het bedrag per kilometer flink bij de auto. Hoe minder kilometers hoe hoger het aandeel van de vaste kosten per kilometer.
Als er allerlei drempels worden opgeworpen zoals de OV-chipkaart doet, dan is het gewoon simpeler om de auto te pakken want daarvoor is de enige drempel dat ik een paar meter moet lopen naar de parkeergarage.
Maar ja, je hebt wel eerst een rijbewijs moeten halen. Daarnaast moet je regelmatig tanken, ieder jaar APK, af en toe gaat het ding stuk (natuurlijk net wanneer je hem hard nodig hebt) etc. Al die factoren vergeet je even in je afweging bij de auto
Ik ben het met je eens dat de auto vaak wint, maar je oversimplificeert de boel schromelijk.
Het ís ook geen eerlijke vergelijking. Ik heb ook nooit anders beweerd.
Tja... Zo kan ik het ook. De OV-chipkaart is beter want bananen zijn krom... Hoe kun je nu twee dingen met elkaar vergelijken als je dat niet op een eerlijke manier doet?
De OV-chipkaart werpt echter ook na gewenning (want ik heb er als student veel gebruik van gemaakt) nog allerlei drempels op. Allemaal reeds genoemd. Nu kun je een roze bril opzetten en ze weg proberen te rationaliseren, maar dat neemt de drempels niet daadwerkelijk weg.
Ik zie anders vooral dingen waar met name mensen die er nog niet aan gewend zijn last van hebben anders? Op het dubbele overstaptarief na dan, maar die heb ik al eerder toegegeven

En dat gaat over de kosten, niet het uit- en in moeten checken. Dat moet met de bus ook en het perron heeft een stuk meer palen dan de bus

Jep, en na die 5 jaar mag jij weer extra geld uitgeven om gebruik te maken van een product waarvoor je die kosten eigenlijk niet zou moeten hoeven maken.
Welk pasje verloopt er nu niet? En na 5 jaar zijn die dingen ook gewoon op. Dat ze ze dan vervangen snap ik wel. En 3x raden wat er gebeurt als ze 'gratis' zouden zijn: Dan gaat de prijs van de treinkaartjes omhoog...
Het feit is gewoon dat jij als incidentele reiziger méér kosten moet maken in de huidige situatie dan ten tijde van het papieren kaartje. Áls ik nog met de trein reis dan koop ik bewust een papieren kaartje want dat kost mij minder.
Alles wordt duurder... Wie weet wat er met de kilometerprijs zou zijn gebeurd als ze geen OV Chipkaart hadden ingevoerd. Weet jij het? Ik niet.
En ja, een nieuw systeem kost nu eenmaal geld, maar ik zeker ook een hoop voordelen aan de OV chipkaart. Zelfs mij mijn incidenteel (lees: Niet éénmalig) gebruik. Ik heb die 5 of 10 cent die de kaart mij per retour kost er graag voor over om niet iedere keer langs de kaartjesautomaat te hoeven