Nee. Ik vind ze niet handiger, ik vind de OV Chipkaart veel, maar dan ook veel handiger. Ik ben echt heel blij dat ik niet iedere keer naar zo'n stom apparaat hoef om een kaartje te halen.
De argumenten waarom het toch allemaal aan rikoos ligt komen bij mij toch een beetje over als "iedere Nederlander hoort de wet te kennen".
Tja... Ik ben het met die uitspraak ('hoort de wet te kennen') ook maar beperkt eens, maar ik heb wel heel veel moeite om na alle media-aandacht, campagnes en een bewezen kennis van het moeten in- en uitchecken het nog onder "sorry, wist ik niet" te scharen. Je weet dat je in moet checken. Als dat niet lukt (om het even wat daar de reden achter is) dan zijn er een aantal opties en rikoos kiest zelf voor net die ene optie waarvan hij weet dat het hem mogelijk een boete oplevert. Touch luck denk ik dan...
Poortjes? Nog nooit tegengekomen... Oh, trouwens, niet liegen: 2x... En beide keren gaf mijn chipkaart een wazig 'error'-toontje en roept het scherm me op het opnieuw te proberen. Om me daarna te melden dat ik al was uitgecheck
Wel word ik tussen 1/3 en de helft van mijn reizen gecontroleerd... Komt misschien ook omdat ik langer blijf zitten dan één halte, die conducteurs hebben ook tijd nodig om de hele trein door te gaan...
Dat is geen alternatief, dat moet je nu ook.
Oh? Als ik van tevoren geen bedrag op mijn kaart heb staan geeft de paal toch echt een error, en mag ik niet reizen... Dat ze het intern allemaal pas verrekenen bij / na het uitchecken is dan maar bijzaak: Ik moet vóóraf actie ondernemen om te betalen, niet achteraf.
Alleen is 20 euro aftikken voor een ritje van 2 euro mijns inziens te zot voor worden.
Het is dan ook niet 'aftikken'

Daarnaast kan die kaart niet ruiken of je van Amsterdam Muiderpoort naar Amsterdam Science Park reist, of van Groningen naar Maastricht...
Maar kom maar op met je alternatief voor het 'gedrocht'? Ik vind het namelijk een van de slimmere oplossingen. Alternatief is helemaal geen geld op je pas, maar ik denk dat het dan veel meer gaat 'kosten' dan die stuiver rente die je misloopt op de (gemiddeld) 10 euro die er op je pas staat; dan schiet het aantal aanmaningen en incasso's de lucht in ben ik bang...
Dan hebben we beiden een andere definitie. Het systeem doet netjes wat het moet doen. Dat dat niet is wat het zou moeten doen of niet is wat je graag zou willen dat het doet is iets anders
Als ik in een afvalpers ga zitten en dan klaag dat ik vermorzeld wordt is het niet de afvalpers die iets fout heeft gedaan

Dat ik liever niet vermorzeld wordt, tja, dan moet ik niet in een afvalpers gaan zitten. Als ik geen boete wil voor zwartrijden moet ik niet zonder in te checken een trein in stappen.
Dus ja, het ging daar fout omdat het systeem niet werkt op de manier die je wilt of verwacht, maar niet omdat het systeem niet functioneerde

Het systeem deed precies waar het voor gemaakt was: voorschot aftrekken en verdeelsleutel bepalen. Geen voorschot? Geen reis.
[
Voor 18% gewijzigd door
Paul op 03-06-2014 16:32
]