• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-11 22:15
Wat is de maximale tijd tussen in- en uitchecken? Met een papierenkaartje ging ik nog wel eens bij een tussenstation eruit om even naar de stad te gaan ofzo. Daarna stapte ik weer op en vervolgde ik mijn reis, dat ging prima zonder extra kosten met een papierenkaartje! Maar nu met de ov-chipkaart dien ik dus weer in/uit te checken ?? zodat ik dus EN extra instaptarief moet gaan betalen EN een hogere kilometerkosten ivm het nu 2 kortere afstanden zijn ipv van 1 lange....??

Hoi

• soeppie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-06 21:25

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat is niet wat gevraagd wordt. Je moet binnen 6 uur na inchecken weer uitchecken anders ben je je instaptarief kwijt.
Wat roelieboelie wil weten is hoe lang je bij een overstap tussen uitcheck en incheck mag doen. Dat is 35 minuten. Na 35 minuten wordt een nieuwe reis begonnen (dus extra opstaptarief bij bussen/lokale vervoerders en geen doorgaand tarief bij NS).

Signatures zijn voor boomers.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:01

Dido

heforshe

Maasluip schreef op maandag 02 juni 2014 @ 09:16:
Dat is niet wat gevraagd wordt. Je moet binnen 6 uur na inchecken weer uitchecken anders ben je je instaptarief kwijt.
Wat roelieboelie wil weten is hoe lang je bij een overstap tussen uitcheck en incheck mag doen. Dat is 35 minuten. Na 35 minuten wordt een nieuwe reis begonnen (dus extra opstaptarief bij bussen/lokale vervoerders en geen doorgaand tarief bij NS).
Hij vraagt om d etijd tussen in- en uitchecken, niet uit- en inchecken ;)

De vraag lijkt legitiem, omdat je op genoeg stations inderdaad even de stad inkunt zonder uit- en in te checken - maar dan moet je dus wel op tijd terug zijn.

Aan de andere kant meen ik me te herinneren dat je vroeger je reis ook niet op deze manier hoorde to onderbreken - maar ik kan me niet heugen dat er ooit een conducteur naar de tijd van de stemple op je kaartje keek. Moest je natuurlijk ueberhaupt op beide delen van je reis gecontroleerd worden, en op het tweede deel door een alerte conducteur - dat komt ook weer niet zo heel vaak voor ;P

Wat betekent mijn avatar?

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Ik ga volgend weekend naar NL en moet een stukje met de bus.
Mijn onderzoek toont aan dat ik een anonime OV chipkaart kan kopen die 4-5 jaar geldig blijft.
Wat me niet duidelijk is, is of de €7.50 die je betaald ook meteen krediet is, of puur de kosten voor het pasje?

In het laatste geval is er een goedkopere optie? anders word het busreisje wel erg duur..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nee, dat zijn de kosten voor de kaart.
Je bent waarschijnlijk beter af om gewoon een los kaartje in de bus te kopen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:15

Cyphax

Moderator LNX
Die 7,50 ben je inderdaad kwijt. Of je moet 'm voor 5 euro op Marktplaats zien te verkopen achteraf. Dan vallen de kosten wat lager uit. :+

Ben benieuwd hoelang je nog losse kaartjes in de bus kan kopen. Ook die zijn wat duurder dan ten tijde van de strippenkaart, geloof ik. Het is linksom of rechtsom in elk geval een stuk interessanter om dat hele OV hier lekker links te laten liggen als je maar een keertje ergens naartoe moet. Ik hoop voor je dat dat een optie is. :X

Saved by the buoyancy of citrus

• anandus
  • Niet online
Ten tijde van de strippenkaart waren de losse kaartjes ook flink duurder.
(Maar ik weet niet of het nu dezelfde verhouding is.)

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

anandus schreef op maandag 02 juni 2014 @ 11:28:
Nee, dat zijn de kosten voor de kaart.
Je bent waarschijnlijk beter af om gewoon een los kaartje in de bus te kopen.
ah ok, een los kaartje kan nog steeds? Dan doe ik dat gewoon. Moet je gepast betalen in de bus?

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:52
die blik van toeristen ook als ik vertel wat een busritje gaat kosten. :D

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
anandus schreef op maandag 02 juni 2014 @ 11:38:
Ten tijde van de strippenkaart waren de losse kaartjes ook flink duurder.
(Maar ik weet niet of het nu dezelfde verhouding is.)
Ik schreef het een beetje suf op maar ik bedoelde wat jij ook schrijft: dat ten tijde van de strippenkaart de losse kaartjes duurder waren. Behalve de speciale kaartjes. We hadden bijvoorbeeld de mogelijkheid om voor 2,50 in de bus een retourtje te kopen naar Nijmegen (zeg maar 20 minuten in de bus) en terug. Dat was wel vrij gunstig qua prijs. Ik ga er vanuit dat het gewoon heel duur is, relatief althans.

[ Voor 5% gewijzigd door Cyphax op 02-06-2014 11:43 ]

• anandus
  • Niet online
ToolkiT schreef op maandag 02 juni 2014 @ 11:41:
[...]

ah ok, een los8 kaartje kan nog steeds? Dan doe ik dat gewoon. Moet je gepast betalen in de bus?
*moet* niet, maar wordt wel gewaardeerd door de chauffeur :P

• Carfanatic
ToolkiT schreef op maandag 02 juni 2014 @ 11:41:
[...]

ah ok, een los kaartje kan nog steeds? Dan doe ik dat gewoon. Moet je gepast betalen in de bus?
liefst wel uiteraard. €50 en groter wordt niet aangenomen.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Carfanatic schreef op maandag 02 juni 2014 @ 11:42:
die blik van toeristen ook als ik vertel wat een busritje gaat kosten. :D
Naief vraagje wat kost een enkele reis van Schiphol naar de Schinkelbuurt?

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

anandus schreef op maandag 02 juni 2014 @ 11:42:
[...]
*moet* niet, maar wordt wel gewaardeerd door de chauffeur :P
Carfanatic schreef op maandag 02 juni 2014 @ 11:43:
[...]

liefst wel uiteraard. €50 en groter wordt niet aangenomen.
OK, reden dat ik het vraag is dat je in de UK dus geen wisselgeld krijgt en dus gepast moet betalen,,,
Dat is soms best wel irritant.

[ Voor 3% gewijzigd door ToolkiT op 02-06-2014 11:45 ]

• Carfanatic
ToolkiT schreef op maandag 02 juni 2014 @ 11:44:
[...]

http://9292.nl/ ;)

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
ToolkiT schreef op maandag 02 juni 2014 @ 11:44:
[...]

Als je een adres hebt, of een straatnaam alleen, kijk dan even op http://9292.nl/
Ik kreeg niet echt resultaat op Schinkelbuurt, maar naar de Zeilstraat (bushalte) is het 3,99 met OV-chip (oh en met de trein ook), en kaartje in de bus zal een euro of 5 als ik moet gokken. Maar zet het adres er even in, dan weet je iets meer.

• anandus
  • Niet online
Maar dan krijg je alleen de prijs voor OV-chipkaart (bus 197, €2,51)
Ik weet niet precies welke losse kaartjes er zijn, maar dat is op de site van Connexxion wel te vinden denk ik :)

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

anandus schreef op maandag 02 juni 2014 @ 11:47:
[...]

Maar dan krijg je alleen de prijs voor OV-chipkaart (bus 197, €2,51)
Ik weet niet precies welke losse kaartjes er zijn, maar dat is op de site van Connexxion wel te vinden denk ik :)
Die vond ik ook idd :)
Bedank voor de 9292.nl link allemaal :)

Wel opvallend dat de reis met OV meer CO2 opleverd dan met de auto 8)7

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Cyphax schreef op maandag 02 juni 2014 @ 11:33:
Die 7,50 ben je inderdaad kwijt. Of je moet 'm voor 5 euro op Marktplaats zien te verkopen achteraf. Dan vallen de kosten wat lager uit. :+

Ben benieuwd hoelang je nog losse kaartjes in de bus kan kopen. Ook die zijn wat duurder dan ten tijde van de strippenkaart, geloof ik. Het is linksom of rechtsom in elk geval een stuk interessanter om dat hele OV hier lekker links te laten liggen als je maar een keertje ergens naartoe moet. Ik hoop voor je dat dat een optie is. :X
Ik weet niet meer hoe duur een strippenkaart per rit was, maar die losse kaartjes kosten (laatste keer dat ik ze heb gezien) €2,20 + €1,10 per extra zone.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• anandus
  • Niet online
Raven schreef op maandag 02 juni 2014 @ 11:52:
[...]
Ik weet niet meer hoe duur een strippenkaart per rit was
Dat hing er vanaf welke strippenkaart je had, een korte of een lange, de lange was goedkoper per strip.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Raven schreef op maandag 02 juni 2014 @ 11:52:
[...]
Ik weet niet meer hoe duur een strippenkaart per rit was, maar die losse kaartjes kosten (laatste keer dat ik ze heb gezien) €2,20 + €1,10 per extra zone.
€ 1,60 voor 2 strippen en € 2,40 voor 3 strippen. Tel daar dan wel 3 jaar inflatie bij, en de wagenverkoop was sinds 2003 niet meer duurder geworden.

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:52

mrsar

waar een sar is,is een wodka

normaal gesproken is een los kaartje in de bus in amsterdam 2,80 geloof ik....even uit mijn hoofd,die is dan een uur geldig (GVB)

ff checken...ja klopt

http://www.gvb.nl/service...ucten/Pages/Tarieven.aspx

maar goedkoopste is de trein pakken naar zuid/wtc en dan lopen :) geen idee waar je precies moet zijn,maar gok een minuut of 15 lopen

[ Voor 23% gewijzigd door mrsar op 02-06-2014 12:23 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-11 22:02
ToolkiT schreef op maandag 02 juni 2014 @ 11:27:
Ik ga volgend weekend naar NL en moet een stukje met de bus.
Mijn onderzoek toont aan dat ik een anonime OV chipkaart kan kopen die 4-5 jaar geldig blijft.
Wat me niet duidelijk is, is of de €7.50 die je betaald ook meteen krediet is, of puur de kosten voor het pasje?

In het laatste geval is er een goedkopere optie? anders word het busreisje wel erg duur..
Let op: vanaf vandaag tot 31 juli kan je bij NS een OV-Chipkaart krijgen voor €2.-
Dat kan dus wel degelijk schelen en is wellicht wel voordeliger. Kaart is echter wel een persoonlijke kaart en je moet een Nederlands adres hebben..

Merk dat ik al genoeg argumenten heb aangedragen die dit waarschijnlijk geen reële optie voor je maken, maar wellicht hebben anderen er iets aan :)

http://www.ns.nl/reiziger...s/ov-chipkaart-actie.html

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• Carfanatic
Single ticket
You can buy a single (one way) ticket for the Amsterdam Airport Express at the Info & Ticket bus or directly from the bus driver. This ticket grants a single trip on the Amsterdam Airport Express (bus 197).
Price: €5,00
http://www.connexxion.nl/...rdam-airport-express/3328

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Maardiweb schreef op maandag 02 juni 2014 @ 13:08:
[...]

Let op: vanaf vandaag tot 31 juli kan je bij NS een OV-Chipkaart krijgen voor €2.-
Dat kan dus wel degelijk schelen en is wellicht wel voordeliger. Kaart is echter wel een persoonlijke kaart en je moet een Nederlands adres hebben..

Merk dat ik al genoeg argumenten heb aangedragen die dit waarschijnlijk geen reële optie voor je maken, maar wellicht hebben anderen er iets aan :)

http://www.ns.nl/reiziger...s/ov-chipkaart-actie.html
Mmmm ik kan adres van mijn ouders wel gebruiken, maar ja als ze hem daar naartoe opsturen heb ik er inderdaad niks aan ;)
Ik zal eens kijken of ik hem kan ophalen op Schiphol.

Verwijderd

Wat ik eigenlijk niet zo goed begrijp is waarom die chipkaart überhaupt geld moet kosten. Op het eerste oog lijkt het logisch - zo'n kaart en chip kosten meer geld dan een papiertje. Maar als je dan bedenkt dat zo'n chipkaart jaren meegaat in plaats van een enkele rit en dat er bovendien (blijkbaar) een aanzienlijk betere statistische analyse van reizigersgedrag te maken valt, waardoor kwalitatief dezelfde dienst geleverd kan worden voor minder geld (minder loze treinen) vind ik het eigenlijk toch niet zo vanzelfsprekend meer.

Buiten dat ik het nog een vrij stevig bedrag vind voor een stukje plastic met een goedkope chip.

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2014 @ 13:51:
Wat ik eigenlijk niet zo goed begrijp is waarom die chipkaart überhaupt geld moet kosten.
En wat gebeurt er als je dat ding gratis weggeeft bij ieder kaartje? Jij denkt dat mensen hem gaan hergebruiken?

En als mensen dat ding iedere keer opnieuw gratis aanvragen ben je dus de door jou genoemde voordelen ook weer kwijt.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Dido schreef op maandag 02 juni 2014 @ 14:00:
[...]

En wat gebeurt er als je dat ding gratis weggeeft bij ieder kaartje? Jij denkt dat mensen hem gaan hergebruiken?

En als mensen dat ding iedere keer opnieuw gratis aanvragen ben je dus de door jou genoemde voordelen ook weer kwijt.
Daar ga ik niet mijn probleem van maken. Als mijn huidige anonieme OV-chipkaart verloopt is het afgelopen: geen OV meer dan. Ik wens niet de dupe te worden van verkeerde beslissingen door die bedrijven. Dan zoeken ze hun klandizie maar ergens anders; niet meer bij mij iig.

• Dido

Dido

heforshe

Cyphax schreef op maandag 02 juni 2014 @ 14:02:
Daar ga ik niet mijn probleem van maken. Als mijn huidige anonieme OV-chipkaart verloopt is het afgelopen: geen OV meer dan. Ik wens niet de dupe te worden van verkeerde beslissingen door die bedrijven. Dan zoeken ze hun klandizie maar ergens anders; niet meer bij mij iig.
Prima, graag of heel niet. Maar dat heeft weinig te maken met de post waar ik op reageerde :)

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Dido schreef op maandag 02 juni 2014 @ 14:07:
[...]

Prima, graag of heel niet. Maar dat heeft weinig te maken met de post waar ik op reageerde :)
Klopt; maar het is natuurlijk laf tot en met (niet van jou trouwens, of je moet bij de partij werken die dit bedacht heeft :P) om te zeggen "ja we willen wel een kaart met sjip, alleen moet ie wel veel geld kosten, anders gaat iedereen die dingen gewoon wegpleuren".

Het moet haast wel zoiets zijn, want waarom zou je anders zoveel geld voor die kaarten vragen?

• Paul
  • Laatst online: 20:25
Cyphax schreef op maandag 02 juni 2014 @ 14:02:
Ik wens niet de dupe te worden van verkeerde beslissingen door die bedrijven.
Weet je zeker dat je daarmee niet de dupe wordt van de verkeerde beslissing van jezelf? :P

Even los van de kosten, een ritje met trein of bus is voor veel mensen regelmatig wel handig. Zo ga ik over het algemeen met de fiets naar mijn werk, maar als die stuk is ga ik met de bus. Over het algemeen ga ik (omdat ik geen auto heb) met de motor bij vrienden op bezoek. Als het heel erg regent neem ik de trein. Het concept OV staat me dus wel aan.

Dan de kosten. Een busritje van 3 kilometer vind ik aan de dure kant als ik het vergelijk met de auto, zolang ik ergens heen ga waar ik gratis kan parkeren. Lukt dat niet dan is de bus ineens goedkoop. Trein is redelijk duur als je het alleen afzet tegen de benzine die een ritje met de motor (1:20) kost, maar dat is natuurlijk maar een deel van de kosten.

Als ik vervolgens kijk hoe vaak ik met de bus of trein ga (30 ritten per jaar, 15 retourtjes?) dan is die € 7,50 voor 5 jaar omgerekend zo'n 5 cent per rit. Poe poe, duur hoor...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Dido schreef op maandag 02 juni 2014 @ 14:00:

Je kiest zo wel gelijk het andere uiterste, niet? Bij iedere rit weggeven is natuurlijk duur en overbodig. Je kunt mensen een kaart prima gratis laten aanvragen. De handelingen die daarmee gepaard gaan zijn al genoeg aanleiding om dat niet te vaak te doen, want mensen houden nu eenmaal niet van gedoe.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Paul schreef op maandag 02 juni 2014 @ 14:12:
[...]
Weet je zeker dat je daarmee niet de dupe wordt van de verkeerde beslissing van jezelf? :P

Even los van de kosten, een ritje met trein of bus is voor veel mensen regelmatig wel handig.
De bus is om meerdere redenen al zo oninteressant geworden dat ik daar hooguit in noodgevallen gebruik van maak, maar liever helemaal niet.
Dat busritje is voor mij ongeveer 30% duurder geworden overigens sinds deze kaart.

Ik kan echter ook de auto pakken. En voor de zaak heb ik een businesscard van NS. Ik ga echt nooit met de trein naast m'n woon-werkverkeer en het feit dat ik minimaal 20 euro op de kaart moet hebben zorgt dat de kans nu letterlijk 0 is dat ik die kaart ooit voor de trein ga gebruiken. Ik weet wel dat je om al die kleine irritaties heen kan werken, maar vergeleken met het ongecompliceerde proces van zeggen waar ik heen wil en wanneer = kaartje zou ik het niet een vooruitgang willen noemen. :P

Dus nee: ik heb niet zoveel aan een OV-chipkaart. 30 ritten haal ik niet met 1 kaart, dan is dat ding al lang en breed verlopen. Ik heb er in het begin eentje gekocht, maar er zitten zoveel nadelen aan dat ik gewoon de moeite niet meer wil nemen. En het biedt wat mij betreft geen voordelen boven het oude systeem.

[ Voor 19% gewijzigd door Cyphax op 02-06-2014 14:32 ]

Verwijderd

Als ik vervolgens kijk hoe vaak ik met de bus of trein ga (30 ritten per jaar, 15 retourtjes?) dan is die € 7,50 voor 5 jaar omgerekend zo'n 5 cent per rit. Poe poe, duur hoor...
Geldt omgekeerd niet hetzelfde? Wat kosten die papieren kaartjes per stuk? Dan kan een chipkaart die veel langer meegaat toch niet opeens zoveel duurder zijn.

Nu komt het neer op de koppelverkoop van een chipkaart waar praktisch niemand op zit te wachten.

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2014 @ 14:16:
Je kiest zo wel gelijk het andere uiterste, niet? Bij iedere rit weggeven is natuurlijk duur en overbodig. Je kunt mensen een kaart prima gratis laten aanvragen. De handelingen die daarmee gepaard gaan zijn al genoeg aanleiding om dat niet te vaak te doen, want mensen houden nu eenmaal niet van gedoe.
Ik zie het gekrakeel al voor me. Mensen vragen dat ding gratis aan, en gaan dan na twee maanden klagen dat dat aanvragen zo lang duurt (want de vorige gratis kaart is natuurlijk kwijtgeraakt!).

Maar goed, iemand die niet tot het laatste moment wacht, betaalt niets, een euro, of (wow!) twee euro voor die kaart. Waar hebben we het over?

Ja, de standaardprijs is 7,50. Te betalen door mensen die op stel en sprong, opeens, volslagen obverwacht na al die jaren per direct met spoed een kaart willen hebben.

Voor mensen die hun kont wat minder hard tegen de krib gegooid hebben en die gewoon een keer zo'n kaart hebbebn aangeschaft toen ze gratis of voor een eurootje werden weggegeven, of die de huidige NS-actie zien en denken, goh, weet je, laat ik er een aanschaffen, kan handig zijn, is het ding al stukken goedkoper :)

• Paul
Tja, we discussiëren beiden op een ander niveau :) Ik heb voor mezelf besloten dat de prijs van OV (inclusief de afschrijving op de OV Chipkaart) laag genoeg is om er gebruik van te maken.

Als ik online 10.000 A4'tje briefpapier kan bestellen voor 3.5 ct per stuk mag ik denk ik wel stellen dat een treinkaartje, ondanks de beveiliginsstrip, maximaal 1ct aan materiaal kost. Hebben we nog 4 cent te verklaren aan meerkost op de OV-chipkaart.

De kaartjesautomaten zijn vervangen door chipkaart-automaten, daar zit het hem dus niet in. Echter:
- laadpalen
- poortjes
- in/uit-checkpunten
- PDA's voor de conducteurs
- Servers
- Systeembeheerders
- Ontwikkelaars
- Internetverbindingen
- Fabriek die chipkaarten drukt
- etc
- etc

Er zit natuurlijk veel meer achter de OV chipkaart dan het printertje en mechanische stempelautomaat wat het vroeger was... Dus ja, OV chipkaart kan goed een stuk duurder zijn dan het papieren kaartje. En op welke post je het intern ook schrijft, onder de streep betalen jij en ik die kosten.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Dido schreef op maandag 02 juni 2014 @ 14:44:
Maar goed, iemand die niet tot het laatste moment wacht, betaalt niets, een euro, of (wow!) twee euro voor die kaart. Waar hebben we het over?
Waar hebben we het over? Honderdduizenden reizigers die ongevraagd een extra product moeten afnemen. Dat er af en toe een kortingsactie is doet daar weinig aan af. Om nog maar niet te beginnen over het feit dat die kaart een einddatum heeft, dus dat je er met 7,50 nog niet bent.

Maar goed, zo kan je alles wel goedpraten. Laat het maar gebeuren, wat maakt het uit, waar hebben we het over? Volgens mij vroeg ik mij oprecht en gelegitimeerd af waarom een chipkaart zoveel duurder is en daar heb ik nog geen antwoord op gezien.
Paul schreef op maandag 02 juni 2014 @ 14:47:
De kaartjesautomaten zijn vervangen door chipkaart-automaten, daar zit het hem dus niet in. Echter:
Prachtig, behalve dat tegenover de meeste van die dingen andere zaken weggestreept kunnen worden. Geen/minder kaartautomaten die bijgevuld en leeggehaald moeten worden meer. Daar komt het al eerder genoemde voordeel van een verbeterde statistische analyse nog bij: dezelfde dienstverlening leveren wordt ook goedkoper.

Maar goed, even helemaal terug naar de basis: de vervoerders wilden de OV-chipkaart zo graag. Als de kosten dan inderdaad zoveel hoger zijn, waarom is daar dan voor gekozen en waarom moeten de reizigers daar voor opdraaien? Al is die laatste natuurlijk te beantwoorden met dat de reizigers per definitie voor alle kosten opdraaien.

Linksom of rechtsom kan ik er geen sluitend verhaal van maken. Dat meen ik dan echt, dat roep ik niet omdat het systeem me niet aanstaat. Als de kosten zo laag zijn hoef je geen premie voor de chipkaart te rekenen en als de kosten zo hoog zijn is het de vraag waarom hiervoor gekozen is.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2014 14:59 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ik moet serieus denken hoe vaak ik dit jaar al in de bus heb gezeten... 1 keer, en dat was een treinvervangende bus. Vorig jaar volgens mij ook 1 of 2 keer.
En die paar keer was een dagkaartje goedkoper dan de prijs met OV-Chipkaart en nog altijd meer als wat ik met de auto kwijt was geweest.

• mrsar
  • Laatst online: 22:52

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Denk dat het ook heel erg een verschil is in waar je woont.Ik woon zelf in Amsterdam en doe alles met de fiets of de bus/tram/metro indien dat handiger is,door de toch nog regelmatigheid is de prijs te overzien (en dat ik 1 euro heb betaald helpt ook mee,en niets meer na kwijtraken van de pas)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2014 @ 14:57:
[...]
Als de kosten zo laag zijn hoef je geen premie voor de chipkaart te rekenen en als de kosten zo hoog zijn is het de vraag waarom hiervoor gekozen is.
Toch om de kosten, het alternatief zouden veel meer conducteurs zijn en/of kaartjescontroleurs bij stations die iedereen controleren voor ze het perron opgaan. Iets dat in lage lonenlanden nog wel werkt, maar in een land als Nederland gewoon onmogelijk duur is.
En in principe is het een tried en tested systeem, het komt neer op een metro-systeem zoals we dat al jaren hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door anandus op 02-06-2014 15:14 ]

• Paul
Waar hebben we het over? Honderdduizenden reizigers die ongevraagd een extra product moeten afnemen.
Een papieren kaartje af moeten nemen is anders nooit een probleem geweest? Je had dus liever gehad dat de kosten bij het treinkaartje in zouden zitten?

Dan zit je dus nog steeds met hoe goed (of slecht) men met het kaartje omspringt. Als je ze gratis uit de automaat kunt trekken (wat nu dus ook kan met de anonieme kaart) zou bijna niemand ze meer hergebruiken. Het is dat er over het algemeen nog saldo op staat na een reis, ander was er met een gratis kaart geen enkele stimulans meer voor de reiziger.
Prachtig, behalve dat tegenover de meeste van die dingen andere zaken weggestreept kunnen worden.
Doe eens een poging? Want volgens mij is dat niet het geval. Ja, de kaartenknipper van de conducteur kun je vervangen dooe zijn PDA. Behalve dan dat dat tangetje 10 euro kost, die PDA kost 500, en aangezien er nog steeds papieren kaartjes zijn hebben ze die tang nog altijd nodig... In- en uitcheckpalen? Bestonden niet....

Ik denk dat het vies tegenvalt, operationeel kost de chipkaart mijns inziens een stuk meer dan de papieren kaartjes. Qua informatievergaring kunnen ze nu beter zien wat iemand (zelfs als ze het anonimiseren ) aan reizen maakt in plaats van 'er zijn X reizen van A naar B en Z reizen van I naar J gekocht', maar ik zou niet weten hoe je dat in een bedrag uit kunt drukken :)
Maasluip schreef op maandag 02 juni 2014 @ 15:00:
Ik moet serieus denken hoe vaak ik dit jaar al in de bus heb gezeten... 1 keer, en dat was een treinvervangende bus. Vorig jaar volgens mij ook 1 of 2 keer.
'een treinvervangende bus', klinkt alsof je wel met de trein gaat? Die keren moet je natuurlijk ook meetellen om te bepalen hoeveel de aanschaf van de OV Chipkaart toevoegt aan de prijs per rit :)
meer als wat ik met de auto kwijt was geweest.
Dat hangt heel erg van de auto af :) Ik vind dat ik erg goedkoop motor rij, maar vooral de trein komt daar erg dicht bij in de buurt (15 euro benzine versus 23 euro treinkaartje. Heb ik 8 euro voor wegenbelasting, verzekering, onderhoud en afschrijving. Dat is krap hoor...) Qua bus maak ik te korte ritjes, dan is het opstaptarief wel een erg groot deel.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Dido

Dido

heforshe

Waar hebben we het over? Honderdduizenden reizigers die ongevraagd een extra product moeten afnemen. Dat er af en toe een kortingsactie is doet daar weinig aan af. Om nog maar niet te beginnen over het feit dat die kaart een einddatum heeft, dus dat je er met 7,50 nog niet bent.
Dus je negeert willens en wetens dat je geen 7,50 hoeft te betalen voor die kaart?
Dat ding klost op dit moment 2 euro bij de NS. Een aanval op het feit dat ie 7,50 kost is dus een stroman.
Maar goed, zo kan je alles wel goedpraten. Laat het maar gebeuren, wat maakt het uit, waar hebben we het over? Volgens mij vroeg ik mij oprecht en gelegitimeerd af waarom een chipkaart zoveel duurder is en daar heb ik nog geen antwoord op gezien.
Dan moet je beter kijken :)
Ik heb een pragmatische reden gegeven om hem niet gratis te verstrekken (Nederlanders zijn een stuk zuiniger op iets wat niet gratis is), en Paul geeft ook een leuk lijstje met kosten.

Daarnaast krijgen de vaste klanten van de NS (ik heb ze niet geteld, maar er zijn er best wel een hoop denk ik) de kaart sowieso gratis.

Voordat ik (eindelijk) een NS kaart kreeg had ik al twee gratis RET-kaarten versleten.

Het is simpelweg niet waar dat, zoals jij insinueert, alle reizigers gedwongen worden om 1,50 per jaar te dokken om te mogen reizen.
Dan kun je er wel heel hard tegen ageren, maar dat maakt het niet waar ;)
Linksom of rechtsom kan ik er geen sluitend verhaal van maken. Dat meen ik dan echt, dat roep ik niet omdat het systeem me niet aanstaat. Als de kosten zo laag zijn hoef je geen premie voor de chipkaart te rekenen en als de kosten zo hoog zijn is het de vraag waarom hiervoor gekozen is.
1 euro 50 per jaar. In het allerslechtste geval, als je weigert om een goedkopere kaart te kopen. Ik kan er echt, serieus, eerlijk waar , niet bij wat het probleem nou helemaal is. De gemiddelde jaarlijkse prijsverhoging van het treinkaartje zelf is meer (ophef) waard 8)7

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Paul schreef op maandag 02 juni 2014 @ 15:13:
[...]
Een papieren kaartje af moeten nemen is anders nooit een probleem geweest? Je had dus liever gehad dat de kosten bij het treinkaartje in zouden zitten?
Dat is een onzinnige vergelijking: als die OV-chipkaart evenveel geld kost als een kaartje zou niemand het hebben over dure ov-chipkaarten. Als die papieren kaartjes 2 euro hadden gekost zouden mensen daar, denk ik, ook wel een probleem van maken.
Dan zit je dus nog steeds met hoe goed (of slecht) men met het kaartje omspringt. Als je ze gratis uit de automaat kunt trekken (wat nu dus ook kan met de anonieme kaart) zou bijna niemand ze meer hergebruiken.
Maar waarom niet? Dit is een aanname, toch? Ik kan alleen voor mezelf spreken, maarre: de waarde van zo'n kaart hangt wat mij betreft af van wat ik ermee kan. Als ik voor 1 cent zo'n OV-chipkaart koop zou ik er ongeveer net zo zuinig op zijn als die van 7,50. Gewoon in de portemonnee laten zitten. Het ongemak van een nieuwe moeten kopen hou je toch. Men schuift het risico gewoon af op de reiziger.
Het is dat er over het algemeen nog saldo op staat na een reis, ander was er met een gratis kaart geen enkele stimulans meer voor de reiziger.
[...]
Doe eens een poging? Want volgens mij is dat niet het geval.
Hij schrijft eronder: Geen/minder kaartautomaten die bijgevuld en leeggehaald moeten worden meer.
Ik kom niet veel verder dan dat dus de voorlopige conclusie is dat er behoorlijk wat kosten aan dit nieuwe systeem zitten. Da's een volgend minpunt want de reiziger draait er dus maar voor op. Bovenop het minpunt dat "er over het algemeen nog saldo op staat na een reis", want dan moet ik daar weer iets mee doen. Voor incidentele reizigers is dat niet handig. Gelukkig komen er andere "papieren" kaartjes die je een keer kan gebruiken, maar daar moet je vervolgens ook weer extra voor betalen (2 euro ofzo toch?).

Daarmee is het argument ook nogeens onwaar: Ze moeten dan alsnog worden bijgevuld, behalve als ze een manier hebben gevonden om uit thin air een kaartje te genereren.
Dido schreef op maandag 02 juni 2014 @ 15:18:
[...]

Dus je negeert willens en wetens dat je geen 7,50 hoeft te betalen voor die kaart?
Dat ding klost op dit moment 2 euro bij de NS. Een aanval op het feit dat ie 7,50 kost is dus een stroman.
Als die actie morgen ophoudt, mag ik je dan quoten met "fout, hij kost toch €7,50"? Als ie nou altijd 2 euro zou kosten zou ik zeggen dat je gelijk heb. Je hebt nu gewoon een soort van mazzel dat ie tijdelijk goedkoper is. Daar heb ik precies geen reet aan, want toen ik 'm kocht kostte het ding €7,50 en de kans bestaat dat dat voor heel veel mensen geldt. Dat je dat argument als stroman wegzet lijkt me niet helemaal terecht.
Behalve als ik met m'n kaart naar NS kan gaan en €5,50 terugkrijg. Dan kunnen de duimen omhoog.

Je gaat ook voorbij aan de reizigers die niets met NS te maken hebben. Als je 'm nodig hebt voor de bus, ga je dan bij NS kijken om een kaartje te halen? Het aanbod is nog gefragmenteerd ook! Dat is niet een voordeel, dat is gewoon suf. Maar leuk voor de mensen die er toevallig nu eentje nodig hebben voor de trein.

[ Voor 14% gewijzigd door Cyphax op 02-06-2014 15:38 ]

• Paul
Cyphax schreef op maandag 02 juni 2014 @ 15:30:
Hij schrijft eronder: Geen/minder kaartautomaten die bijgevuld en leeggehaald moeten worden meer.
Dat is nou net de enige die ik zelf al genoemd had als wel weg te strepen (hoewel dat, zolang de papieren kaartjes ook nog bestaan, natuurlijk nog niet het geval is), dus als dat het enige is vind ik het een zwak argument :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Paul schreef op maandag 02 juni 2014 @ 15:40:
[...]
Dat is nou net de enige die ik zelf al genoemd had als wel weg te strepen (hoewel dat, zolang de papieren kaartjes ook nog bestaan, natuurlijk nog niet het geval is), dus als dat het enige is vind ik het een zwak argument :P
Ja, het is ook niet zo'n sterk argument, maar het is ook niet zo'n sterk argument vóór de implementatie van de OV-chipkaart. :X

Het komt neer op "de kosten/prijsverhoging is nodig vanwege de complexe infra die moet worden aangelegd en onderhouden" waarop ik als reiziger zeg "aangezien die OV-chipkaart me meer ongemakken biedt dan gemakken: waarom DOE je dit dan?". Waarop het antwoord weer neerkomt op "omdat dan de diverse aanbieders niet meer worden betaald volgens een verdeelsleutel maar precies worden betaald voor de dienst die ze leveren".

• Dido

Dido

heforshe

Cyphax schreef op maandag 02 juni 2014 @ 15:30:
Als die actie morgen ophoudt, mag ik je dan quoten met "fout, hij kost toch €7,50"? Als ie nou altijd 2 euro zou kosten zou ik zeggen dat je gelijk heb. Je hebt nu gewoon een soort van mazzel dat ie tijdelijk goedkoper is. Daar heb ik precies geen reet aan, want toen ik 'm kocht kostte het ding €7,50 en de kans bestaat dat dat voor heel veel mensen geldt. Dat je dat argument als stroman wegzet lijkt me niet helemaal terecht.
Behalve als ik met m'n kaart naar NS kan gaan en €5,50 terugkrijg. Dan kunnen de duimen omhoog.
Er zijn al jaren acties om voor minder dan 7,50 die kaart te kopen. Wat is de reden dat mensen die acties negeren en domweg wachten tot ze opeens, met spoed, acuut zo'n kaart nodig hebben?
Whatever de reden, met name hier in het topic lijkt het alsof sommigen hun best doen om zoveel mogelijk te betalen, om maar te kunnen klagen over de kosten.

En dan nog - koop hem voor 7,50. Er wordt geklaagd over 1,50 per jaar.
Je gaat ook voorbij aan de reizigers die niets met NS te maken hebben. Als je 'm nodig hebt voor de bus, ga je dan bij NS kijken om een kaartje te halen?
Huh? Ik vertel net dat ik voor de NS kaart al twee RET (da's geen NS) kaarten had versleten. De RET gaf ze indertijd overigens gratis weg.

Het is verneukeratief dat de NS moeilijk doet met die kaart, dat geef ik grif toe. Maar als je ondertussen nog niet weet dat je met de NS-kaart ook in de bus kunt reizen, heb je toch wel heel erg veel nieuws en informatie gemist.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Paul schreef op maandag 02 juni 2014 @ 15:13:

'een treinvervangende bus', klinkt alsof je wel met de trein gaat? Die keren moet je natuurlijk ook meetellen om te bepalen hoeveel de aanschaf van de OV Chipkaart toevoegt aan de prijs per rit :)
Dat komt 1:1 overeen. Er is namelijk geen treinstation waar ik woon dus voor elke treinreis moet ik een busreis maken.
En met de trein heb je nu nog geen verplichte OV-Chipkaart en zul je straks waarschijnlijk nog altijd online kaartjes hebben.
Dat hangt heel erg van de auto af :) Ik vind dat ik erg goedkoop motor rij, maar vooral de trein komt daar erg dicht bij in de buurt (15 euro benzine versus 23 euro treinkaartje. Heb ik 8 euro voor wegenbelasting, verzekering, onderhoud en afschrijving. Dat is krap hoor...) Qua bus maak ik te korte ritjes, dan is het opstaptarief wel een erg groot deel.
Het argument wegenbelasting, verzekering, onderhoud en afschrijving hoor ik vaak genoeg, maar dat telt niet. Die auto heb ik toch. Ik kan mijn auto niet weg doen om alles met het OV te doen (ok, kan wel, maar 3 uur reistijd per dag tegen 1, dat gaat hem niet worden).
Dus ik reken alleen brandstofkosten. En met een auto die 1:23 rijdt is dat echt wel goedkoper dan de bus of de trein.
Ik was laatst 25 euro kwijt voor Delfzijl - Mook. Met de auto is dat 17 euro en (vanwege de werkzaamheden) 1:45 sneller. Eh, eigenlijk maakt de prijs van die OV-Chipkaart niet uit. Ze kunnen hem gratis weggeven en hij is me nog te duur.

• Paul
Cyphax schreef op maandag 02 juni 2014 @ 15:46:
Waarop het antwoord weer neerkomt op "omdat dan de diverse aanbieders niet meer worden betaald volgens een verdeelsleutel maar precies worden betaald voor de dienst die ze leveren".
Dan doe je de OV Chipkaart toch wel tekort hoor.

Persoonlijk heb ik die € 7,50 al graag over voor één van de vele features: automatisch opladen! I-de-aal! Nooit meer langs de kaartjesautomaat, nooit meer last minute de supermarkt binnenrennen omdat je strippen op zijn, geen gezeur als je besluit toch een station later uit te stappen, nooit meer de trein missen omdat er een rij stond bij de kaartjesautomaat, geen gezeik meer met kaartjesautomaten die ruzie hebben met passen van de ING...

Automatish opladen scheelt zo veel tijd en gezeur, ideaal. Langs die paaltjes kom je toch, *bliep*, klaar...

En dan heb ik het nog niet over dingen als makkelijk terugzien welke reizen je gemaakt hebt, gewoon aan kunnen vinken dat je geld terug wil wanneer de trein meer dan een half uur vertraging had, aan kunnen vinken wat je wilt declareren bij je werkgever etc etc.

In dit topic is men erg happig op de nadelen; zelf zie ik ook een heleboel voordelen :)
Dido schreef op maandag 02 juni 2014 @ 15:53:
Maar als je ondertussen nog niet weet dat je met de NS-kaart ook in de bus kunt reizen, heb je toch wel heel erg veel nieuws en informatie gemist.
Euhm, is dat verbeterd dan? Toen ik het ding net had vond ik het heel erg, euhm, 'apart', dat ik met een OV Chipkaart niet met het OV kon... Koop je zo'n ding bij je lokale GVB, kunt er overal mee all bussen in maar de trein? No way Hosé, eerst online een 'product' aanvragen, paar dagen wachten en dan je pas langs een apparaat halen, eerder kun / mag je niet met de trein 8)7 ...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Dido schreef op maandag 02 juni 2014 @ 15:53:
[...]

Er zijn al jaren acties om voor minder dan 7,50 die kaart te kopen. Wat is de reden dat mensen die acties negeren en domweg wachten tot ze opeens, met spoed, acuut zo'n kaart nodig hebben?
Nou ik moet zeggen dat ik dagelijks met de trein reis en daar nog nooit van gehoord heb. Zelfs niet van de actie van NS. Als dagelijks reiziger dus. Hoe moet ik dat dan weten? Ik geloof je wel, dat is het punt niet, maar ik kan me gewoon voorstellen dat mensen die niet opeens, met spoed, acuut (lees: op een willekeurig moment voor ze met het OV willen) daar gewoon niet mee bezig zijn. Als je er tegenaan loopt kan je er gebruik van maken voor het geval je in de toekomst met die kaart moet, maar nogmaals: ik heb het nog nooit gemerkt dus ik had dat ook niet kunnen weten zonder ernaar te zoeken.
Whatever de reden, met name hier in het topic lijkt het alsof sommigen hun best doen om zoveel mogelijk te betalen, om maar te kunnen klagen over de kosten.

En dan nog - koop hem voor 7,50. Er wordt geklaagd over 1,50 per jaar.
Daar gáát het niet om. Die 7,50 ben je gewoon kwijt. Klaar. Dat was vroeger ongeveer 0,-
Dat is nogal een prijsstijging. Je kunt het ook verhogen tot 15 euro en het dan wegcijferen met "ah da's maar €3 per jaar, waar hebben we het nou over" maar zo werkt dat natuurlijk niet. Het zijn kosten die je als reiziger naar mijn mening niet zou moeten hoeven dragen. Daar kan je het mee oneens zijn, maar jij draait het nu helemaal om en doet net alsof mensen die dat vinden enorme krenten zijn ofzo.
[...]

Huh? Ik vertel net dat ik voor de NS kaart al twee RET (da's geen NS) kaarten had versleten. De RET gaf ze indertijd overigens gratis weg.
Ah, okee. Da's veel; slijten ze zo hard? :P
De RET rijdt niet aan deze kant van het land. Ik zal ze bij de RET halen. Met het OV. >:)
Het is verneukeratief dat de NS moeilijk doet met die kaart, dat geef ik grif toe. Maar als je ondertussen nog niet weet dat je met de NS-kaart ook in de bus kunt reizen, heb je toch wel heel erg veel nieuws en informatie gemist.
Weten dat je met de OV-kaart ook in de trein kan reizen maakt nog niet dat je dus bij NS gaat kijken voor een kaart als je alleen met de bus wilt. Dan ga je, eh... ik weet niet, naar het postkantoor of naar de Bruna ofzo. Alwaar je waarschijnlijk gewoon altijd €7,50 betaalt. Of ze moeten het tarief van NS hanteren en meedoen aan die actie. Ik weet het niet. Het was zo simpel.
Ik heb het als potentieel reiziger blijkbaar allemaal maar te slikken (en met "allemaal" bedoel ik alle nadelen die aan deze implementatie van de OV-chipkaart zitten -- die nadruk leg ik nog even heel expliciet: de kaart zelf is niet zo'n punt want die werkt wel) en weet je, ik ben het eigenlijk wel allemaal een beetje zat met dat ding. :)

• Dido

Dido

heforshe

Paul schreef op maandag 02 juni 2014 @ 16:07:
Euhm, is dat verbeterd dan? Toen ik het ding net had vond ik het heel erg, euhm, 'apart', dat ik met een OV Chipkaart niet met het OV kon... Koop je zo'n ding bij je lokale GVB, kunt er overal mee all bussen in maar de trein? No way Hosé, eerst online een 'product' aanvragen, paar dagen wachten en dan je pas langs een apparaat halen, eerder kun / mag je niet met de trein 8)7 ...
Uh? Ik noem nota bene het gehaspel van de NS met die kaart (waarmee ik bedoel dat ze andere kaarten dan NS-kaarten niet snapten - dat _is_ verbeterd overigens, want toen ik begon met mijn RET kaarten kon de NS er echt helemaal niets mee), en ik heb het over het feit dat je met een NS kaart in de bus kunt reizen.

Waarom je mij nu semi-verbaasd een vraag stelt over een GVB-kaart in de trein ontgaat me volledig.

[ Voor 6% gewijzigd door Dido op 02-06-2014 16:12 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Paul schreef op maandag 02 juni 2014 @ 16:07:
[...]
Dan doe je de OV Chipkaart toch wel tekort hoor.

Persoonlijk heb ik die € 7,50 al graag over voor één van de vele features: automatisch opladen! I-de-aal! Nooit meer langs de kaartjesautomaat, nooit meer last minute de supermarkt binnenrennen omdat je strippen op zijn, geen gezeur als je besluit toch een station later uit te stappen, nooit meer de trein missen omdat er een rij stond bij de kaartjesautomaat, geen gezeik meer met kaartjesautomaten die ruzie hebben met passen van de ING...
Dat is geen voordeel voor iemand die maar heel af en toe reist met het OV en niet een abonnement ofzo heeft. Gewoon iemand die een keer van A naar B wilt. En zelfs al is het maar een paar keer per jaar.

Als je wél vaak met de trein gaat is een abonnement wel prettig. Ik ben dus wel heel blij met die businesscard. Dan hoef ik niet meer een kaartje te kopen. Ik moet wel alleen ineens in- en uitchecken. Ik zit regelmatig met het zweet onder m'n oksels in de trein onderweg me af te vragen of ik wel had ingecheckt. Maargoed, als dat nou het enige is.
En dan heb ik het nog niet over dingen als makkelijk terugzien welke reizen je gemaakt hebt, gewoon aan kunnen vinken dat je geld terug wil wanneer de trein meer dan een half uur vertraging had, aan kunnen vinken wat je wilt declareren bij je werkgever etc etc.

In dit topic is men erg happig op de nadelen; zelf zie ik ook een heleboel voordelen :)
Ik zie weinig voordelen in mijn situatie en als die er wel zijn, dan sneeuwen ze voor mij alsnog onder bij de nadelen.
Het zal best voor veel mensen handig zijn en ik speel ook wel een beetje advocaat van de duivel door me te ergeren aan nadelen voor mensen als touristen, die ondervinden nadelen van dit systeem die ik persoonlijk niet ondervind, maar ik vind het egoïstisch om daaraan voorbij te gaan want "ach het treft mij toch niet". Maar ik ben nou eenmaal lastig. :P
[...]
Ik heb dus 2 OV-chipkaarten: 1 NS businesscard en een anonieme kaart. Ik heb nog nooit geprobeerd om in te checken in de bus met die businesscard. Keertje proberen, kijken wat ie dan zegt. Staat geen geld op though.

• Paul
Maasluip schreef op maandag 02 juni 2014 @ 16:06:
Het argument wegenbelasting, verzekering, onderhoud en afschrijving hoor ik vaak genoeg, maar dat telt niet. Die auto heb ik toch.
Ja zeg, zo valt er niet te discussieren.

Het argument "Die OV Chipkaart kost 7,50" hoor ik vaak genoeg, maar dat telt niet, die chipkaart heb ik toch. En ik kan de chipkaart ook niet wegdoen want iedere treinreis 45 euro boete gaat hem niet worden...

Stel, je auto heeft ieder jaar 4.000 euro vaste kosten (wegenbelasting 1000, verzekering 300, afschrijving 2000, 700 onderhoud) en je rijdt 1:20 bij een dieselprijs van 1.40. Als je 25.000 km privé rijdt dan kost je dit ((25.000 / 20 * 1.40) + 4000) / 25.000 = 23 cent per kilometer. Als je echter maar 20.000 km rijdt omdat je de overige 5.000 met de trein doet dan kost dit 27 ct per kilometer. Je auto laten staan voor een ander voertuig veranderd dus wezenlijk de kostprijsberekening van dat andere voertuig.

Ik weet niet hoe nauwkeurig mijn berekening daar is, maar ik hoor veel mensen dat ze met 19 ct per kilometer niet uit kunnen. Het lijkt me dus redelijk veilig aan te nemen dat 19 ct per kilometer een mooie ondergrens is qua kosten. 70 kilometer trein (Nijmegen / Tilburg bijvoorbeeld) kost € 11,30 of zo. 19 cent maal 70 kilometer is € 13,30. Precies hoeveel was die trein ook alweer duurder? :P
Dido schreef op maandag 02 juni 2014 @ 16:11:
Waarom je mij nu semi-verbaasd een vraag stelt over een GVB-kaart in de trein ontgaat me volledig.
Omdat er voor de klant maar één OV-chipkaart is waarmee je volgens de gloedvolle verhalen met alle aanbieders in NL zou moeten kunnen reizen. Maar dat is dus blijkbaar niet (zomaar) zo.
Cyphax schreef op maandag 02 juni 2014 @ 16:18:
Dat is geen voordeel voor iemand die maar heel af en toe reist met het OV en niet een abonnement ofzo heeft. Gewoon iemand die een keer van A naar B wilt. En zelfs al is het maar een paar keer per jaar.
Juist wel :o Ik ben zoiemand die maar een paar keer per jaar reist, en ik vind het al ideaal. Ik kan gewoon kiezen wanneer ik wil zonder rekening te houden met openingstijden of locaties van een Bruna of supermarkt. Gewoon de bus of trein in en *bliep*.

Juist de mensen die wél vaak gaan hadden al een abonnement, voor hen is er niet zo heel veel veranderd. Die stonden toch al niet in de rij bij de kaartjesautomaat en zo :P

[ Voor 28% gewijzigd door Paul op 02-06-2014 16:24 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Die OV-Chipkaart is bij mij een onderdeel van mijn abonnement die ik toch wel heb, maar als je eventjes ergens heen moet met je familie dan hakt dat er wel in als je ze allemaal moet voorzien van een chipkaart. Vooral gezien het minimum tegoed op non-abonnement kaarten voordat dat ding überhaupt werkt.
Hangt geheel van de kijkhoek af die je hebt als reiziger. Ik zie de bezwaren wel.
Het is in elk geval niet super bevorderlijk om mensen uit de auto en in de trein te krijgen, de uitfasering van de normale tickets. Met de trein gaan wordt effectief moeilijker, dat valt denk ik wel redelijk objectief vast te stellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2014 16:29 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Paul schreef op maandag 02 juni 2014 @ 16:20:
[...]

Juist wel :o Ik ben zoiemand die maar een paar keer per jaar reist, en ik vind het al ideaal. Ik kan gewoon kiezen wanneer ik wil zonder rekening te houden met openingstijden of locaties van een Bruna of supermarkt. Gewoon de bus of trein in en *bliep*.

Juist de mensen die wél vaak gaan hadden al een abonnement, voor hen is er niet zo heel veel veranderd. Die stonden toch al niet in de rij bij de kaartjesautomaat en zo :P
Zo bekeken kan dat inderdaad wel handig zijn, maar ik zou het uit mezelf al niet overwogen hebben.
Het is zeker geen nadeel, die functie, maar tegelijkertijd is het een weg om een ander nadeel van die kaart heen, te weten dat je niet kunt zien aan de kaart hoeveel tegoed je nog hebt. Zowel de oude strippenkaart als de oude treinkaart hadden dat probleem niet: daar kon je het gewoon op zien.
Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2014 @ 16:27:
Die OV-Chipkaart is bij mij een onderdeel van mijn abonnement die ik toch wel heb, maar als je eventjes ergens heen moet met je familie dan hakt dat er wel in als je ze allemaal moet voorzien van een chipkaart.
Ik zou met mijn familie voor een incidentele reis dan kwijt zijn:
4xOV-chipkaart = 30 euro (krijg je niet meer terug)
4xminimaal tarief van 20 euro = 80 euro (moet je voorschieten)
4xde treinreis = variabel

Da's 110 euro en dan heb je nog niet ingecheckt en gereisd...
Wat je niet reist kan je terugvragen (4x dat proces :'(). Maargoed, als de rit niet zo vreselijk ver is (Arnhem-Nijmegen bijvoorbeeld: best een interessant traject voor veel mensen -- 8 euro per retour) is dat wel belachelijk qua overhead.

Kan dat echt niet makkelijker zonder allerhande abonnementen ofzo te moeten afsluiten?

[ Voor 33% gewijzigd door Cyphax op 02-06-2014 16:36 ]

• Paul
Cyphax schreef op maandag 02 juni 2014 @ 16:33:
Het is zeker geen nadeel, die functie, maar tegelijkertijd is het een weg om een ander nadeel van die kaart heen, te weten dat je niet kunt zien aan de kaart hoeveel tegoed je nog hebt. Zowel de oude strippenkaart als de oude treinkaart hadden dat probleem niet: daar kon je het gewoon op zien.
Dat het dat ook doet wil ik best geloven, maar de enige reden waarom je het resterende saldo op je reisproduct zou willen zien (lijkt mij, maar misschien zijn er use cases die ik over het hoofd zie) is om te kijken of je alweeeeer naar een winkel of automaat moet rennen om bij te kopen; iets wat met automatisch opladen dus gewoon helemaal niet meer hoeft.

Jij ziet het als een manier om het wegvallen van een oude feature te compenseren, ik zie het als een manier om een oude bug op te lossen :*)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Paul schreef op maandag 02 juni 2014 @ 16:20:
[...]
Ja zeg, zo valt er niet te discussieren.

Het argument "Die OV Chipkaart kost 7,50" hoor ik vaak genoeg, maar dat telt niet, die chipkaart heb ik toch. En ik kan de chipkaart ook niet wegdoen want iedere treinreis 45 euro boete gaat hem niet worden...
Maar die OV Chipkaart heb ik niet. Dus ik moet er 7,50 voor neerleggen alleen al voor het privilege om met de bus te mogen gaan. Een bus die ik hoogst zelden neem.
Vergeleken met een auto waar ik bijna dagelijk in zit. Ja, vind je het gek dat ik de kosten die ik al betaald heb dan niet meereken?

• Maardiweb
Wow wat een mooie discussie is hier opeens ontstaan :+
Cyphax schreef op maandag 02 juni 2014 @ 16:33:

Ik zou met mijn familie voor een incidentele reis dan kwijt zijn:
4xde treinreis = variabel

Da's 110 euro en dan heb je nog niet ingecheckt en gereisd...
Wat je niet reist kan je terugvragen (4x dat proces :'(). Maargoed, als de rit niet zo vreselijk ver is (Arnhem-Nijmegen bijvoorbeeld: best een interessant traject voor veel mensen -- 8 euro per retour) is dat wel belachelijk qua overhead.

Kan dat echt niet makkelijker zonder allerhande abonnementen ofzo te moeten afsluiten?
Ja, 4 wegwerp chipkaarten kopen in de automaat. Ben je effectief 4 euro meer kwijt dan wanneer je 4x een OV chip plus instaptarief etc. moet regelen.

In the end verandert er mijns inziens niet zo heel veel ten opzichte van 'vroegah'. Incidentele reizigers kunnen nog steeds een los kaartje kopen, voor welke modaliteit dan ook. Een treinkaartje is alleen wel een euro duurder omdat er wat technologie in zit.
Maasluip schreef op maandag 02 juni 2014 @ 17:38:
[...]

Maar die OV Chipkaart heb ik niet. Dus ik moet er 7,50 voor neerleggen alleen al voor het privilege om met de bus te mogen gaan. Een bus die ik hoogst zelden neem.
Vergeleken met een auto waar ik bijna dagelijk in zit. Ja, vind je het gek dat ik de kosten die ik al betaald heb dan niet meereken?
Blijft een kromme redenering.

Ik heb een Dal vrij abbo dus reis buiten de spits gratis met de NS. Een auto aanschaffen kost mij 5000 euro alleen al voor het privilege om met de auto te mogen gaan. Een auto die ik hoogst zelden neem.
Vergeleken met het OV waar ik bijna dagelijk vrij regelmatig in zit. Ja, vind je het gek dat ik de kosten die ik al betaald heb dan niet meereken?

8)7 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door Maardiweb op 02-06-2014 17:57 ]

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Ik heb even gekeken hoe het zit met de oyster card (ov chipkaart voor London) daar betaal je £5 borg voor:

https://oyster.tfl.gov.uk/oyster/link/0005.do

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

mrsar schreef op maandag 02 juni 2014 @ 12:18:
normaal gesproken is een los kaartje in de bus in amsterdam 2,80 geloof ik....even uit mijn hoofd,die is dan een uur geldig (GVB)

ff checken...ja klopt

http://www.gvb.nl/service...ucten/Pages/Tarieven.aspx

maar goedkoopste is de trein pakken naar zuid/wtc en dan lopen :) geen idee waar je precies moet zijn,maar gok een minuut of 15 lopen
Ik moet op de kruising schinkelkade/zeilstraat zijn.. da's een half uur lopen volgens google maps, en met koffertje waarschijnlijk langer..

• anandus
  • Niet online
offtopic:
Een bus pakken van Schiphol naar Haarlemmermeerstation, bijvoorbeeld 197, en dan is het 5 minuten lopen :)
Jarenlang in die buurt gewoond, op die hoek zit een Bagels & Beans :)

Lopen vanaf Zuid is een behoorlijk end, denk dat een half uur nog best optimistisch is :P
Je kan ook trein naar Zuid pakken en daar bus 15 pakken, uitstappen op halte Zeilstraat of halte Hoofddorpplein.

[ Voor 38% gewijzigd door anandus op 02-06-2014 18:14 ]

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

anandus schreef op maandag 02 juni 2014 @ 18:06:
offtopic:
op die hoek zit een Bagels & Beans :)
Klopt :)
BTW appartement van mijn zus staat te koop dus DM me maar als je terug wil verhuizen ;)

[ Voor 21% gewijzigd door ToolkiT op 02-06-2014 18:15 ]

Verwijderd

E-tickets lijken niet duurder te zijn geworden overigens. Vanmiddag even gekeken en ik moest voor een e-ticket enkele reis vóór en ná 9 juli evenveel afrekenen.

Op zich nog niet eens zo'n gek idee om dan maar over te stappen op e-tickets. Die heb je ook in een paar minuutjes binnen. En je kunt gewoon een e-ticket met korting bestellen. Als ik dan moet kiezen voor 1 euro toeslag of 1 A4tje printen..... Dan hoef je alleen nog maar voor een "impulsieve reis" die toeslag te betalen en hoe vaak loop je nou impulsief naar het station..... :)

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2014 20:25 ]

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:49

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Info over e-ticket van NS forum.
Wat ik laatst begrepen heb is dat er minimaal 1 poortje beschikbaar zal komen die ook barcodes (of QR-code) kan lezen. Ik vermoed dat, aangezien ook de internationale vervoersbewijzen, zoals NS-hispeed die uitgeeft heeft er zo eentje opstaan en wij kunnen die tegenwoordig ook via die code uitlezen en controleren.
Er zal een oplossing moeten zijn voor de internationale vervoersbewijzen vanuit de andere landen.

Ik hoop dat mijn informatie klopt en dat de moderatoren hier nog even op kunnen bijspringen.
Bedankt voor je reactie Loes. Het klopt dat minimaal 1 poortje per station geschikt wordt gemaakt voor het inchecken met een e-ticket. Ook zijn we op dit moment aan het testen met mobiele e-tickets. Ik heb overigens je topic even verplaatst naar 'op het station' Hans.

Vriendelijke groet,

Femke

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• Orion84
  • Laatst online: 21:30

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Cyphax schreef op maandag 02 juni 2014 @ 16:18:
[...]

Ik heb dus 2 OV-chipkaarten: 1 NS businesscard en een anonieme kaart. Ik heb nog nooit geprobeerd om in te checken in de bus met die businesscard. Keertje proberen, kijken wat ie dan zegt. Staat geen geld op though.
Dat werkt inmiddels in heel Nederland ook gewoon op rekening: http://www.ns.nl/zakelijk...d/met-bus-tram-metro.html

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maardiweb schreef op maandag 02 juni 2014 @ 17:54:

[...]

Blijft een kromme redenering.

Ik heb een Dal vrij abbo dus reis buiten de spits gratis met de NS. Een auto aanschaffen kost mij 5000 euro alleen al voor het privilege om met de auto te mogen gaan. Een auto die ik hoogst zelden neem.
Vergeleken met het OV waar ik bijna dagelijk vrij regelmatig in zit. Ja, vind je het gek dat ik de kosten die ik al betaald heb dan niet meereken?
Nee, dat vind ik niet gek. Waarom zou dat gek zijn?
Ik zeg ook niet dat een OV-Chipkaart voor jou een slechte oplossing is. Alleen is het voor mij de druppel dat ik het OV gewoon laat staan en echt als allerlaatste optie neem, gewoon omdat er extra kosten/ongemak bij komen.
En dat is dus ook het probleem: voor de regelmatige OV reiziger zijn die extra kosten van een OV-Chipkaart helemaal niet zo'n groot issue. Die reizen toch en hebben die kaart toch nodig. Maar juist de incidentele reiziger die je graag wil lokken (want geld in het laatje brengt omdat hij geen kortingskaart heeft en waarschijnlijk ook in de daluren rijdt) naai je extra kosten aan.
Dat is wat mij betreft de omgekeerde wereld.

• Dido

Dido

heforshe

Maasluip schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 07:13:
En dat is dus ook het probleem: voor de regelmatige OV reiziger zijn die extra kosten van een OV-Chipkaart helemaal niet zo'n groot issue. Die reizen toch en hebben die kaart toch nodig. Maar juist de incidentele reiziger die je graag wil lokken (want geld in het laatje brengt omdat hij geen kortingskaart heeft en waarschijnlijk ook in de daluren rijdt) naai je extra kosten aan.
Dat is wat mij betreft de omgekeerde wereld.
Hoe incidenteel is die reiziger? Als ie echt incidenteel (< 1x per jaar) reist, dan kan ie gewoon een los kaartje kopen (al dan niet online). Dat is flink duurder dan de alternatieven voor de regelmatige reiziger, maar dat is niet anders dan het altijd al was.

Reist jouw incidentele reiziger eens per jaar of vaker, dan betaalt hij een whopping 1,50 per jaar voor dat privilege.

Waarbij je niet al te incidentele reiziger met zo'n opgedrongen (dure????) chipkaart trouwens niet hoeft uit te zoeken hoeveel strippen hij moet stempelen om bij het station te komen, geen kaartje hoeft te kopen voor de trein, en niet hoeft uit te zoeken hoeveel strippen hij moet stempelen om van het aankomststation naar zijn bestemming te reizen.

En we kunnen wel blijven volhouden dat de strippenkaart zo fantastisch was, maar het was een onding voor mensen die er niet aan gewend waren, verdomd moeilijk uit te leggen aan toeristen, hij verliep vaak eerder dan de chipkaart (!!!!!) en we vergeten maar al te makkelijk hoeveel protest er was bij de invoering van dat ding (ik meen me te herinneren dat de laatste rechtzaak tegen de invoering van de strippenkaart nog liep ten tijde van de afschaffing.

• Paul
Maasluip schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 07:13:
Maar juist de incidentele reiziger die je graag wil lokken naai je extra kosten aan.
Dezelfde kosten die je de reguliere reiziger aan'naait', variërend van 0 naar 2 tot 7,50 euro. En vervolgens heeft die incidentele reiziger 5 jaar profijt van de voordelen van een OV chipkaart.

Of deze incidentele reiziger zet zijn hakken in het zand en koopt voor één euro een e-ticket. Doe dat 3x in 5 jaar en je had beter in de aanbieding een OV Chipkaart kunnen halen :P

Zie het andersom: Met het OV krijg je voor € 7,50 éénmalig en verder enkel en alleen hele redelijke variabele kosten de gelegenheid om met een breed scala aan voertuigen vervoerd te worden (met chauffeur! Luxe!). Met de auto ben je minimaal het 100-voudige kwijt aan éénmalige kosten, datzelfde bedrag per jaar en dan moet je nog zelf rijden ook :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik vraag me af of die 7.50 nou zo belangrijk is, voor de incidentele reiziger gaan de kosten eerder zitten in het saldo op de kaart.
Om echt te kunnen reizen moet er al gauw zo'n 10-20 euro op de kaart staan. Wie zijn kaart verliest, vergeet of kwijtraakt is dat geld kwijt. Wie tegen einde levensduur van de kaart zijn saldo terugvraagt kost dat gedoe met formulieren of bij een loket, en eventueel 2.50 administratiekosten.
Maar met wat planning kun je er ook voor zorgen dat je eindigt met een negatief saldo, en zo een deel van de 7.50 weer terugverdienen.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Paul schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 09:02:
[...]

Zie het andersom: Met het OV krijg je voor € 7,50 éénmalig en verder enkel en alleen hele redelijke variabele kosten de gelegenheid om met een breed scala aan voertuigen vervoerd te worden (met chauffeur! Luxe!). Met de auto ben je minimaal het 100-voudige kwijt aan éénmalige kosten, datzelfde bedrag per jaar en dan moet je nog zelf rijden ook :P
En met een bepaalde investering heb je de luxe om op elk moment van de dag naar elk gewenst punt te reizen. En toch ga je dat ook niet doen als je dat maar 2 of 3 keer per jaar nodig hebt.
Wat dat betreft is er, behalve de kosten, echt geen verschil tussen de investering in een OV-Chipkaart en voor een auto, dus probeer het niet doen overkomen alsof er een fundamenteel verschil is en dat het verder geen punt is om een OV-Chipkaart te moeten kopen "omdat je toch ook al een auto gekocht hebt?".

• Dido

Dido

heforshe

Maasluip schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 10:36:
En met een bepaalde investering heb je de luxe om op elk moment van de dag naar elk gewenst punt te reizen. En toch ga je dat ook niet doen als je dat maar 2 of 3 keer per jaar nodig hebt.
Wat dat betreft is er, behalve de kosten, echt geen verschil tussen de investering in een OV-Chipkaart en voor een auto, dus probeer het niet doen overkomen alsof er een fundamenteel verschil is en dat het verder geen punt is om een OV-Chipkaart te moeten kopen "omdat je toch ook al een auto gekocht hebt?".
Als je inderdaad geen fundamenteel verschil ziet tussen een eenmalige investering van 7,50, oftewel 1,50 per jaar or 0,75 a 0,50 euro per reis, voor een ov-chipkaart, of een investering van ettelijke duizenden euro's plus jaarlijkse onderhoudskosten, verzekeringen etc, dan zal het wel hetzelfde zijn, ja.

"Behalve de kosten"? Die kosten zijn waar over gezeurd wordt, en die kosten zijn (vrijwel) nihil. Maar goed, als mensen die een dergelijke investering zo obsceen vinden dat ze erover moeten klagen daardoor niet in de trein of bus stappen, is het eigenlijk alleen maar een voordeel van de OV-chipkaart. Er wordt al genoeg geklaagd en gezeurd in het vaak overvolle OV :)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ook jij begrijpt het niet. De kosten voor mijn auto heb ik al gemaakt. Dat is voor mij geen issue of beslissingsreden.
De kosten voor een OV-Chipkaart wel.

Het punt is: je vraagt van mensen extra geld en zegt dat het allemaal beter is. Daar kloppen twee dingen niet aan: je vraag mensen extra geld en het is niet beter.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Paul schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 09:02:
[...]
Dezelfde kosten die je de reguliere reiziger aan'naait', variërend van 0 naar 2 tot 7,50 euro. En vervolgens heeft die incidentele reiziger 5 jaar profijt van de voordelen van een OV chipkaart.

Of deze incidentele reiziger zet zijn hakken in het zand en koopt voor één euro een e-ticket. Doe dat 3x in 5 jaar en je had beter in de aanbieding een OV Chipkaart kunnen halen :P
En toch noemt niemand die vervelende minimale 20 euro voor als je met de trein reist. Je kunt wel alleen de voordelen noemen (en die zijn er ook wel), maar voor incidentele treinreizigers zit je daar gewoon mee. Je kunt het wel allemaal terugkrijgen, maar laat ik nog eens dat overzichtje herhalen (waar niemand op reageerde) voor als ik met het gezin op pad wil, en even met als uitgangspunt dat ik nog geen OV-chipkaart heb:
Dat was dus 110 euro en dan sta je nog op het station met je bek vol tanden. :P
Als je al 4 OV-chipkaarten zou hebben liggen, die je voor mijn part gratis hebt gekregen, dan is het nog "maar" 80 euro'tjes die je even moet storten op alle kaarten. 4 keer op het station met die kaarten gaan pinnen, of kan dat in één keer? Die belachelijke drempel is een van mijn grootste ergernissen aan die kaart, zonder dat ik er zelf echt tegenaan loop (want ik ben niet gek: als ik met 2 kleine kinderen ergens naartoe moet ga ik natuurlijk niet met de trein).
Dan alle 4 even inchecken, ook weer uitchecken. En dan, na afloop, heb je 4 OV-chipkaarten waar je op de een of andere manier het resterende saldo terug moet krijgen. Als je dat niet doet, ben je dat na 4 jaar ruimschoots vergeten vrees ik. Dit vind ik een enorm ongemak. Daar doen al die voordeeltjes waar je in zo'n situatie niets aan hebt niet zoveel aan af.

Daarom is het nogal afhankelijk van het scenario: tuurlijk is het voor mij makkelijk dat ik elke dag incheck en uitcheck (ik blijf daar een hekel aan hebben trouwens) en de rekening naar de zaak gaat, maar er zijn genoeg mensen die de trein incidenteel willen gebruiken om een keer ergens naartoe te gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Cyphax op 03-06-2014 10:55 ]

• Dido

Dido

heforshe

Cyphax schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 10:53:
En toch noemt niemand die vervelende minimale 20 euro voor als je met de trein reist. Je kunt wel alleen de voordelen noemen (en die zijn er ook wel), maar voor incidentele treinreizigers zit je daar gewoon mee.
De reden dat dat genegeerd wordt is omdat het onzin is. Als het echt incidenteel is, koop je gewoon e-tickets. Klaar. Niets geen extra investering.

Desnoods ga je naar het loket en koop je vier kaartjes. Kost je extra, klopt. Maar dat is de prijs voro het _incidenteel_ reizen.

Hell, ik reis incidenteel met een auto, dat betekent dat ik een taxi moet betalen als ik ermee reis. Dat is duurder dan een auto "die toch al voor de deur staat", maar uiteindelijk een stuk goedkoper dan volslagen doorslaan en stellen dat het absurd is dat ik een auto moet kopen, een verzekering moet afsluiten en een rijbewijs moet halen voor die incidentele reis die ik met de auto maak.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:06
Dat was dus 110 euro en dan sta je nog op het station met je bek vol tanden. :P
Als jij natuurlijk met vier mensen, of meer op stap gaat, dan koop je natuurlijk gewoon een NS Groepsretour en dan ben je voor €49,- klaar. ;) En natuurlijk gaan de mensen die < 1x per jaar met de trein reizen geen persoonlijke OV-Chipkaart kopen want die kopen gewoon een e-ticket of een wegwerp chipkaart en ook dan heb je al die problemen die jij beschrijft niet.

Er verder denk ik dat de mensen die als een Auto hebben toch niet met de trein gaan, tenzij dagje Amsterdam ofzo waar de parkeerkosten net zo hoog zijn als het treinkaartje zelf. Dus ik zie het probleem niet zo, de workflow blijft hetzelfde voor de "echt" incidentele reiziger en het is voor de frequente reiziger makkelijker op geworden. Ik vind het als student echt heel fijn dat je makkelijk in elke Bus/Trein/Metro kan stappen zonder problemen, en ik dit in het weekend gewoon kan blijven doen maar dan op saldo. Ja het systeem is nog niet volwassen, maar als ik kijk hoeveel tijd ik er al niet mee heb bespaard, zeg 200 ritjes per jaar á 5 minuten in de rij voor de automaat, is toch bijna 17 uur vrije tijd en ergernis bespaard, en dan heb ik het nog niet over de gemiste treinen omdat ik nog een kaartje moest kopen :P

HD4Life @ Full-HD

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Dido schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 11:02:
[...]

De reden dat dat genegeerd wordt is omdat het onzin is. Als het echt incidenteel is, koop je gewoon e-tickets. Klaar. Niets geen extra investering.
Dan moet je het wel doen zonder alle hierboven geadverteerde voordelen van de OV-chipkaart. Schiet je er dus alsnog niets mee op. Daarbij hou je het nadeel van die extra kosten. Maarja, dat moet je dan maar slikken. Het is niet alsof met de auto gaan niet dit soort extra kosten met zich meebrengt (meestal in de vorm van parkeren voor vergelijkbare bedragen).
Davidshadow13 schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 11:10:
[...]

Als jij natuurlijk met vier mensen, of meer op stap gaat, dan koop je natuurlijk gewoon een NS Groepsretour en dan ben je voor €49,- klaar. ;) En natuurlijk gaan de mensen die < 1x per jaar met de trein reizen geen persoonlijke OV-Chipkaart kopen want die kopen gewoon een e-ticket of een wegwerp chipkaart en ook dan heb je al die problemen die jij beschrijft niet.
Hehe ook gewoon precies 4 personen, welk toeval :D
Dit is dan wel weer handig

• Paul
Maasluip schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 10:48:
Ook jij begrijpt het niet. De kosten voor mijn auto heb ik al gemaakt. Dat is voor mij geen issue of beslissingsreden.
De kosten voor een OV-Chipkaart wel.
In welk topic ben je dan los aan het gaan op de auto? De kosten voor mijn OV chipkaart heb ik al gemaakt. Dat is voor mij geen issue of beslissingsreden.
De (tien)duizenden euro's en vele uren tijd voor een auto wel...

Die auto is niet gratis! Ook niet als je benzine niet meetelt. Dat jij die kosten niet mee wil tellen moet je helemaal zelf weten, maar heb dan ook door dat ik je niet echt serieus neem. Ik kan ook 1000 euro op mijn OV Chipkaart zetten en vervolgens claimen dat ik gratis met de trein ga. Die kosten heb ik immers al gemaakt...
En toch noemt niemand die vervelende minimale 20 euro voor als je met de trein reist
Dat komt omdat dat geen kosten zijn. Ja, het is kapitaal dat je ergens in vast zet, maar een deel ervan ga je direct gebruiken en de rest krijg je (deels?) terug. Dat was met een strippenkaart niet anders, alleen daar kreeg je het restant niet terug...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Maardiweb
(want ik ben niet gek: als ik met 2 kleine kinderen ergens naartoe moet ga ik natuurlijk niet met de trein).
Dan alle 4 even inchecken, ook weer uitchecken. En dan, na afloop, heb je 4 OV-chipkaarten waar je op de een of andere manier het resterende saldo terug moet krijgen. Als je dat niet doet, ben je dat na 4 jaar ruimschoots vergeten vrees ik. Dit vind ik een enorm ongemak. Daar doen al die voordeeltjes waar je in zo'n situatie niets aan hebt niet zoveel aan af.
Dit is natuurlijk wel ernstig afhankelijk van jouw persoonlijke voorkeur. Veel ouders kiezen er bewust voor om een dagje met de trein op pad te gaan met de kinderen, omdat de trein voor jonge kids juist een fantastisch leuke ervaring is. 4x in- en uitchecken is nu misschien wat onwennig, maar over een tijdje weten we niet beter. In het buitenland gebeurt dit toch ook? Vroeger was het cool als je als kind je kaartje zelf mocht knippen bij de conducteur, nu mag je met je eigen kaartje de poort openen.

Ik snap daarentegen je punt wel. Ik vind het ook f*cking bullshit dat je administratiekosten moet betalen om het resterende saldo van je kaart te kunnen trekken.

Op den duur hoop ik dat je gewoon met je bankpas kan inchecken en dus op rekening kan reizen ipv op saldo. Het lijkt erop dat dit in de toekomst wel mogelijk gaat worden, maar tot die tijd is de OV chip mijns inziens een prima oplossing. :+

• Dido

Dido

heforshe

Cyphax schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 11:22:
Dan moet je het wel doen zonder alle hierboven geadverteerde voordelen van de OV-chipkaart. Schiet je er dus alsnog niets mee op.
Sorry, maar waarom zou iemand die zo incidenteel met de trein reist ook maar iets te maken moeten hebben met eventuele voordelen of nadelen van een nieuw systeem? De geadverteerde voordelen (en nadelen) zijn van belang voor mensen die het product daadwerkelijk gebruiken, iemand die er zo sporadisch gebruik van maakt als wat er nu omschreven wordt heeft weinig recht van spreken (en zeker klagen).

Het lijkt wel alsof degenen die het hardste klagen degenen zijn die het minste gebruik maken van het OV. Ongeveer net zo logisch als dat ik ga lopen klagen over te hoge maximumsnelheden op de snelweg omdat ik misschien ooit wel eens bij iemand in d etuin wil zitten voor een biertje en dan geen last van geluidsoverlast en fijnstof wil hebben - of tegengesteld, dat ik ga klagen over te lage maximimumsnelheden, omdat ik toch wel mischien 1 keer per jaar in een auto zit bij iemand en me er dan zo enorm aan erger dat ie niet door kan rijden 8)7

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:32
Dido schreef op maandag 02 juni 2014 @ 15:18:
[...]

Volgens ov-chipkaart kost dat ding 7.50. Dat 'ie soms middels een actie goedkoper is doet er niet toe.
Oneens. Ik ben nog niet tegen de gratis en goedkopere kaarten aangelopen, zeker niet op de momenten dat ik er een nodig had. Enige uitzondering daarbij is de chip in mijn trajectabo, maar daar zitten diverse praktische nadelen aan.
Dan moet je beter kijken :)
Ik heb een pragmatische reden gegeven om hem niet gratis te verstrekken (Nederlanders zijn een stuk zuiniger op iets wat niet gratis is), en Paul geeft ook een leuk lijstje met kosten.
Afspraak met de vervoersbedrijven was dat de meerkosten van de OV-chipkaart niet op de reizigers verhaald zou worden. De kosten moesten (met name) komen uit het terugdringen van zwartrijden. Daarbij zijn er diverse wegwerp chipkaarten in omloop, die ook geen 7.50 hoeven te kosten.
Maasluip schreef op maandag 02 juni 2014 @ 16:06:
Het argument wegenbelasting, verzekering, onderhoud en afschrijving hoor ik vaak genoeg, maar dat telt niet. Die auto heb ik toch. Ik kan mijn auto niet weg doen om alles met het OV te doen (ok, kan wel, maar 3 uur reistijd per dag tegen 1, dat gaat hem niet worden).
Sorry, maar dan moet je nog steeds je reeel km prijs van die auto berekenen, niet alleen de brandstof. Op jouw manier is het OV namelijk gratis: je koopt een OV-jaarkaart, en die heb je dan toch al liggen...

Disclaimer: ik reis vaak met het OV, en ik heb echt serieus een ongelovelijke hekel aan dat OV-gedrocht. Het idee was niet slecht, maar de implementatie is gewoon zwaar ruk.

[ Voor 17% gewijzigd door ijdod op 03-06-2014 14:16 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Maardiweb schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 13:47:
[...]

Dit is natuurlijk wel ernstig afhankelijk van jouw persoonlijke voorkeur. Veel ouders kiezen er bewust voor om een dagje met de trein op pad te gaan met de kinderen, omdat de trein voor jonge kids juist een fantastisch leuke ervaring is.
Het probleem is een beetje wat erbij komt kijken. Treinen kan ook heel leuk zijn, maar in ons geval moet je nog met z'n allen naar het station en ik woon niet in een stad met station. :)
Dido schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 14:02:
[...]

Sorry, maar waarom zou iemand die zo incidenteel met de trein reist ook maar iets te maken moeten hebben met eventuele voordelen of nadelen van een nieuw systeem?
Dat schreef Paul een stukje verder naar boven, dat doet ie ook niet voor niets. :P

[ Voor 25% gewijzigd door Cyphax op 03-06-2014 14:17 ]

• ijdod
Dido schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 11:02:
[...]

Loop jij niet te verkondigen dat een ieder gewoon de chipkaart moet kopen omdat de aanschafprijs peanuts is? Het 20 euro 'zoals de waard vertrouwen we onze reizigers' inchecktarief is voor mij een van de redenen met papieren kaartjes reis in de trein.

Even opgesomd de faalpunten van de implementatie:
- Het systeem kan niet goed overweg met kortingen
- Het systeem kan niet goed overweg met klasses
- Het systeem kan niet goed overweg met trajectenabonnementen
- Het systeem kan niet goed overweg met meerdere modaliteiten
- Er wordt per definitie uitgegaan van zwartrijden (incheck tarief)

Ik gebruik het systeem, maar dat is puur omdat het moet.

[ Voor 28% gewijzigd door ijdod op 03-06-2014 14:36 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
ijdod schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 14:31:
[...]

Loop jij niet te verkondigen dat een ieder gewoon de chipkaart moet kopen omdat de aanschafprijs peanuts is? Het 20 euro 'zoals de waard vertrouwen we onze reizigers' inchecktarief is voor mij een van de redenen met papieren kaartjes reis in de trein.
Het zou ook mijn voorkeur hebben, en op zich kan dat nog wel straks, maar dan gaat de prijs met een euro omhoog, en je moet wel in- en uitchecken. Ik hoop echt dat ze op dat laatste nog iets verzinnen, net als met m'n businesscard: daar staat een trajectvrij-abonnement op maar je moet toch in- en uitchecken. Ik kan me niet goed voorstellen waarom dat nou is.

• ijdod
Dat komt omdat de business-card er geen trajectvrij reis abo 'op' heeft staan. Het vrije traject wordt in de maandelijkse afrekening van de rekening afgetrokken. Dat is de enige manier waarop ze het hebben weten te implementeren.

Bij het traditionele jaartrajectabo kan je om die reden ook niet praktisch met die kaart buiten je traject reizen als je een deel van dat traject wilde meepakken. Dat snapt het systeem niet. Daarbij was dat een zichtkaart... hoefde je dus alleen bij controle te laten zijn, in plaats van 2/3 keer (inchecken, controle, uitchecken)

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
ijdod schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 14:40:
Dat komt omdat de business-card er geen trajectvrij reis abo 'op' heeft staan. Het vrije traject wordt in de maandelijkse afrekening van de rekening afgetrokken. Dat is de enige manier waarop ze het hebben weten te implementeren.
:o
Ik dacht dat ik er niet mee buiten dat traject kon reizen, maar als ik het goed begrijp kan dat gewoon, en rekenen ze dat dan door?
Da's een duidelijke reden dan. Gelukkig zijn ze coulant. Tenminste, de laatste keer dat ik vergat in te checken en de controleur kwam langs was het geen probleem. Ik zat ook gewoon op dat traject, dus da's makkelijk controleren.

• Paul
ijdod schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 14:31:
Het 20 euro 'zoals de waard vertrouwen we onze reizigers' inchecktarief
Je reist _echt_ weinig met de trein, niet? Heeft helemaal niks te maken met hoe de waard is en alles met hoe reizigers bewezen hebben te zijn.

Het is een heel klein offer om toch simpel overal in- en uitstappen mogelijk te maken. Het alternatief is iedereen aan het einde van de reis te laten betalen, of vooraf aan moeten geven waar je heen wil. *poef*, weg gebruikersgemak.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 14:37
Dat het niet werkt is wel duidelijk :-)

Voorbeeld: ik ging afgelopen week samen met mijn nichtje met de trein. Vooraf bekeken hoeveel de heen reis zou kosten (18,60) en waar we moesten overstappen. Terug zouden we met mensen meerijden dus de kosten waren bekend. Omdat onze kaarten te kunnen gebruiken moest ik beide kaarten opwaarderen. Netjes gedaan.. Wij in de trein tot ons overstap punt, hier hebben wij netjes uitgecheckt ECHTER bleek de overstap niet de NS maar Veolia te zijn. Dus wij wilden weer inchecken en ....... PIEP PIEP PIEP te weinig geld op de kaart !!! Terwijl er nog 12,40 op mijn kaart stond.

Nergens een mogelijkheid om op te waarderen (WEER 20 euro minimaal begreep ik) dus wij de trein in gegaan. Want er was ook geen loket om een losse kaart te kopen. En ja binnen 2 minuten controle. Ik vertelde wat het probleem was maar de conducteur vond dat we beter hadden moeten opletten en beide kregen we een bekeuring. Ik moest dus minimaal 65 euro geld uitgeven om niet illegaal te reizen.

Werkt heel goed die kaart ... NOT.. klanten service van de NS en Veolia zeggen beide... Eigen schuld.

• Orion84
  • Laatst online: 21:30

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Nergens een mogelijkheid om op te waarderen
:?

Zijn er serieus nog stations waar geen enkele kaartautomaat staat die OV-chipkaarten ondersteunt?

Verder is het natuurlijk nooit slim om maar gewoon in de trein te gaan zitten. Zoek dan op het perron even het personeel op en vraag wat je het beste kan doen.

Dat hoge instaptarief is inderdaad wel een van de zaken die het geheel een stuk onhandiger maakt (tenzij je automatisch opwaarderen hebt ingeschakeld).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• rikoos
Orion84 schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 15:14:
[...]
:?

Zijn er serieus nog stations waar geen enkele kaartautomaat staat die OV-chipkaarten ondersteunt?

Verder is het natuurlijk nooit slim om maar gewoon in de trein te gaan zitten. Zoek dan op het perron even het personeel op en vraag wat je het beste kan doen.

Dat hoge instaptarief is inderdaad wel een van de zaken die het geheel een stuk onhandiger maakt (tenzij je automatisch opwaarderen hebt ingeschakeld).
"Probleem" is dat het anonieme kaarten zijn ;-) EN helaas was niemand op het station aanwezig, tenmiste wij vonden niemand en de trein had een overstap van 2 minuten.

Wat mij vooral stoorde was de reactie van de conducteur. Duidelijk gevalletje van machtsmisbruik want toen ik boos werd riep hij gelijk versterking (politie) hahahaha ze waren met ze 3en en ik met een tiener hahaha

• Paul
rikoos schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 15:03:
Vooraf bekeken hoeveel de heen reis zou kosten (18,60) en waar we moesten overstappen.
Helaas dus niet helemaal goed gekeken :(
Nergens een mogelijkheid om op te waarderen (WEER 20 euro minimaal begreep ik)
Nee, aanvullen tot 20 euro. Ik kan niet goed vinden of er echt een minimumbedrag is (in de diverse handleidingen online staat 'kies _een_ bedrag'. Bij TLS is het € 10.
rikoos schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 15:19:
helaas was niemand op het station aanwezig
Daarvoor hebben ze automaten uitgevonden :P De stations die ik ken waar zowel NS als Veolia komen hebben allen minimaal één apparaat.

Maareuh, het systeem werkt feilloos, alleen weten sommige consumenten (waarbij ik dus geen waardeoordeel geef over die consument!) niet hoe het werk en gebeurt er dit.
Wat mij vooral stoorde was de reactie van de conducteur. Duidelijk gevalletje van machtsmisbruik want toen ik boos werd riep hij gelijk versterking (politie) hahahaha ze waren met ze 3en en ik met een tiener hahaha
Stoer hoor, boos worden op iemand die zijn werk doet en strooien met grote-mensen-woorden. Blijkbaar werd je niet zomaar boos maar was er wel wat meer aan de hand. Je hebt in ieder geval zelf elke vorm van coulance die men eventueel zou tonen vergooit :w

Rhàshan - Aditu Sunlock

• rikoos
Paul schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 15:35:

[...]

Helaas dus niet helemaal goed gekeken :(

Onzin want op ov9292 staat het totaal bedrag. Het is gewoon slecht geregeld..

[...]

Stoer hoor, boos worden op iemand die zijn werk doet en strooien met grote-mensen-woorden. Blijkbaar werd je niet zomaar boos maar was er wel wat meer aan de hand. Je hebt in ieder geval zelf elke vorm van coulance die men eventueel zou tonen vergooit :w
Ter info: Politie is gekomen en de conducteur in kwestie kregen de wind van voren van de politie omdat ze zich met belangrijkere zaken wilde bezig houden dan dit. De vrouwelijke conducteur kreeg zelfs een opmerking van de politie dat ze niet zo bekrompen moest doen.
Politie heeft ook een notitie hiervan opgenomen en Veolia zou worden benaderd hierover. Inmiddels heeft de agent in kwestie ook al gebeld naar mij dat hij ze heeft gesproken. Dus een excuus is op handen.

Tja dat krijg je met NETTE grote mensen woorden want ik heb niet gescholden. Blijft raar dat je als misdadiger behandeld wordt door iemand waar je klant bent .

• Paul
Dat krijg je als je zwartrijdt ;) Niemand dwingt je die trein in te stappen, je kan ook de volgende trein nemen... Dat dat niet handig is en niet uitkomt kan ik helemaal inkomen, maar het gezeik omtrent dubbelen instaptarieven en bij iedere vervoerder apart in moeten checken is wel heel uitgebreid in de media geweest. Ik ben het er mee eens dat het niet nodig zou moeten zijn maar als je dan toch geconfronteerd wordt met paaltjes van een andere vervoerder kun je ook jezelf voor de kop slaan dat je daar overheen hebt gekeken en de gevolgen accepteren, iets wat jullie dus niet hebben gedaan.

Wel moet ik toegeven dat het niet overduidelijk op (bijvoorbeeld) 9292ov staat dat je met meer dan één vervoerder reist. Ja, er staat 'NS' en 'Veolia', lichtgrijs, klein, niet-bold, naast een twee grote, zwarte, vette treinen...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En je begrijpt hopelijk wel waarom mensen ranten op de OV-Chipkaart en waarom papieren kaartjes toch handiger zijn? De argumenten waarom het toch allemaal aan rikoos ligt komen bij mij toch een beetje over als "iedere Nederlander hoort de wet te kennen".
Niet iedereen is een doorgewinterde reiziger, en als je op deze manier drempels opwerpt moet je toch eens goed gaan nadenken of die OV-Chipkaart nu wel zo'n goed idee is.

• ijdod
Paul schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 14:48:
[...]
Je reist _echt_ weinig met de trein, niet? Heeft helemaal niks te maken met hoe de waard is en alles met hoe reizigers bewezen hebben te zijn.
Tsja. Pakkans is dan ook te laag. Als ik zie hoe vaak ik gecontroleerd wordt.. en let wel, de business case van het systeem bevat poortjes om misbruik tegen te gaan.
Het is een heel klein offer om toch simpel overal in- en uitstappen mogelijk te maken. Het alternatief is iedereen aan het einde van de reis te laten betalen, of vooraf aan moeten geven waar je heen wil. *poef*, weg gebruikersgemak.
Dat is geen alternatief, dat moet je nu ook. Alleen is 20 euro aftikken voor een ritje van 2 euro mijns inziens te zot voor worden. Je optie 2 is de variant die we al sinds mensenheugenis kennen... alleen de OV-chop heeft er dit gedrocht bij bedacht.

• ijdod
Paul schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 15:35:
Maareuh, het systeem werkt feilloos,
Sorry, maar dit is pertinent niet waar. Of het systeem voldoende werkt is een andere discussie, maar feilloos is het zeker niet.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-10 07:36

PauseBreak

derp!

Maareuh, het systeem werkt feilloos, alleen weten sommige consumenten (waarbij ik dus geen waardeoordeel geef over die consument!) niet hoe het werk en gebeurt er dit.
Alleen al het feit dat jullie deze discussie voeren geeft aan dat het systeem niet feilloos werkt :D

Nee, merp!

• Paul
Maasluip schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 16:02:
En je begrijpt hopelijk wel waarom mensen ranten op de OV-Chipkaart en waarom papieren kaartjes toch handiger zijn?
Nee. Ik vind ze niet handiger, ik vind de OV Chipkaart veel, maar dan ook veel handiger. Ik ben echt heel blij dat ik niet iedere keer naar zo'n stom apparaat hoef om een kaartje te halen.
De argumenten waarom het toch allemaal aan rikoos ligt komen bij mij toch een beetje over als "iedere Nederlander hoort de wet te kennen".
Tja... Ik ben het met die uitspraak ('hoort de wet te kennen') ook maar beperkt eens, maar ik heb wel heel veel moeite om na alle media-aandacht, campagnes en een bewezen kennis van het moeten in- en uitchecken het nog onder "sorry, wist ik niet" te scharen. Je weet dat je in moet checken. Als dat niet lukt (om het even wat daar de reden achter is) dan zijn er een aantal opties en rikoos kiest zelf voor net die ene optie waarvan hij weet dat het hem mogelijk een boete oplevert. Touch luck denk ik dan...
ijdod schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 16:05:
Tsja. Pakkans is dan ook te laag. Als ik zie hoe vaak ik gecontroleerd wordt.. en let wel, de business case van het systeem bevat poortjes om misbruik tegen te gaan.
Poortjes? Nog nooit tegengekomen... Oh, trouwens, niet liegen: 2x... En beide keren gaf mijn chipkaart een wazig 'error'-toontje en roept het scherm me op het opnieuw te proberen. Om me daarna te melden dat ik al was uitgecheck :?

Wel word ik tussen 1/3 en de helft van mijn reizen gecontroleerd... Komt misschien ook omdat ik langer blijf zitten dan één halte, die conducteurs hebben ook tijd nodig om de hele trein door te gaan...
Dat is geen alternatief, dat moet je nu ook.
Oh? Als ik van tevoren geen bedrag op mijn kaart heb staan geeft de paal toch echt een error, en mag ik niet reizen... Dat ze het intern allemaal pas verrekenen bij / na het uitchecken is dan maar bijzaak: Ik moet vóóraf actie ondernemen om te betalen, niet achteraf.
Alleen is 20 euro aftikken voor een ritje van 2 euro mijns inziens te zot voor worden.
Het is dan ook niet 'aftikken' 8)7 Daarnaast kan die kaart niet ruiken of je van Amsterdam Muiderpoort naar Amsterdam Science Park reist, of van Groningen naar Maastricht...

Maar kom maar op met je alternatief voor het 'gedrocht'? Ik vind het namelijk een van de slimmere oplossingen. Alternatief is helemaal geen geld op je pas, maar ik denk dat het dan veel meer gaat 'kosten' dan die stuiver rente die je misloopt op de (gemiddeld) 10 euro die er op je pas staat; dan schiet het aantal aanmaningen en incasso's de lucht in ben ik bang...
PauseBreak schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 16:13:
Alleen al het feit dat jullie deze discussie voeren geeft aan dat het systeem niet feilloos werkt :D
Dan hebben we beiden een andere definitie. Het systeem doet netjes wat het moet doen. Dat dat niet is wat het zou moeten doen of niet is wat je graag zou willen dat het doet is iets anders :P

Als ik in een afvalpers ga zitten en dan klaag dat ik vermorzeld wordt is het niet de afvalpers die iets fout heeft gedaan :+ Dat ik liever niet vermorzeld wordt, tja, dan moet ik niet in een afvalpers gaan zitten. Als ik geen boete wil voor zwartrijden moet ik niet zonder in te checken een trein in stappen.

Dus ja, het ging daar fout omdat het systeem niet werkt op de manier die je wilt of verwacht, maar niet omdat het systeem niet functioneerde :P Het systeem deed precies waar het voor gemaakt was: voorschot aftrekken en verdeelsleutel bepalen. Geen voorschot? Geen reis.

[ Voor 18% gewijzigd door Paul op 03-06-2014 16:32 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-10 07:36

PauseBreak

derp!

Paul: Het is wel degelijk aftikken want die €20,- kun je niet meer anders besteden.

Nee, merp!

• Paul
Echt wel! Je kunt er mee reizen met de bus, of met de trein, of met de metro... Als je dat niet meer wilt kun je het terugvragen. En sowieso is het geen 20 euro; een deel gebruik je gewoon. Utrecht / Amsterdam kost € 7,20 (restant € 12,80), Amsterdam / Rotterdam € 14,50 (restant € 5,50)...

Tik jij ook het bedrag af dat je op je chipknip hebt staan? Of gebruik je dat gewoon? Dat geldt voor het bedrag op je OV Chipkaart net zo goed...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Maardiweb
Cyphax schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 14:44:
[...]

:o
Ik dacht dat ik er niet mee buiten dat traject kon reizen, maar als ik het goed begrijp kan dat gewoon, en rekenen ze dat dan door?
Da's een duidelijke reden dan. Gelukkig zijn ze coulant. Tenminste, de laatste keer dat ik vergat in te checken en de controleur kwam langs was het geen probleem. Ik zat ook gewoon op dat traject, dus da's makkelijk controleren.
En dát is nu juist het mooie van de Business card. Als dat ding gewoon voor elke reiziger beschikbaar zou zijn, dan hadden we nu met zijn allen deze discussie niet. Met de business card wordt alles achteraf verrekend en worden eventuele trajectkortingen of andere abonnementen vanzelf meegenomen. Enige is dat er wat administratie bijkomt om bijvoorbeeld een privéritje wel zelf te betalen. Je kan deze kaart echter ook gebruiken voor OV-Fiets, Greenwheels, Q-park, Fietsenstalling en nog een aantal andere zaken, dus dat is echt top _/-\o_
De reden dat je moet inchecken is, zoals ijdod al zei, omdat het wel verrekend moet worden. Daarnaast moet je straks ook poortjes kunnen openen én wil de vervoerder graag weten hoe men reist, om daar het materieel op aan te kunnen passen.

Waarom de business card dan niet voor iedereen? Ik gok omdat de vervoerder (NS dus) niet het risico op wanbetalen wil lopen. Voor een business card sluit je een contract af met een bedrijf en daarbij zijn rekeningen blijkbaar makkelijker te innen dan bij particulieren. Klinkt plausibel. OV is eigenlijk altijd pre-paid geweest.
Maasluip schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 16:02:
En je begrijpt hopelijk wel waarom mensen ranten op de OV-Chipkaart en waarom papieren kaartjes toch handiger zijn? De argumenten waarom het toch allemaal aan rikoos ligt komen bij mij toch een beetje over als "iedere Nederlander hoort de wet te kennen".
Niet iedereen is een doorgewinterde reiziger, en als je op deze manier drempels opwerpt moet je toch eens goed gaan nadenken of die OV-Chipkaart nu wel zo'n goed idee is.
Paul schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 16:16:
[...]
Nee. Ik vind ze niet handiger, ik vind de OV Chipkaart veel, maar dan ook veel handiger. Ik ben echt heel blij dat ik niet iedere keer naar zo'n stom apparaat hoef om een kaartje te halen.
Hmm nu draaf je wel een beetje door, Paul. Het ranten op de OV-Chip begrijp ik heel goed, omdat dit 'gezeik' met meerdere vervoerders zoals bij rikoos gewoon echt helemaal k*t is. Dat hij ervoor kiest om dan maar zwart te rijden is natuurlijk niet netjes, maar ik had waarschijnlijk hetzelfde gedaan. Jij weet uit je eigen ervaring hoe het werkt, maar de incidentele reiziger niet. Als je meer mensen met het OV wil laten reizen moet je ervoor zorgen dat juist die incidentele reiziger het systeem begrijpt.
Wij kunnen ons allemaal niet voorstellen dat er mensen zijn die een vertrektijdentabel in een bushokje of zo'n gele vertrekstaat op het station niet af kunnen lezen, maar die zijn er genoeg.
Hence my point dat ik al eerder maakte: Een slim systeem inzetten om reizen met meerdere vervoerders uit te zoeken en de reiziger niet lastigvallen met een scala aan palen en poortjes.

Pagina: 1 ... 77 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.