• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Coalitiepartijen willen poortjes stations openhouden
De ov-poortjes op NS-stations moeten open blijven. Ook niet-reizigers moeten op de treinstations kunnen komen, zeggen Kamerleden donderdag van PvdA en VVD tegen RTL Nieuws.

De NS wil de poortjes op stations sluiten om zwartrijden tegen te gaan. Als dat gebeurt, kunnen alleen mensen met een ov-chipkaart het station nog betreden.

"Maar als je je oma op de trein wil zetten of van het station wil halen, dan moet je ook gewoon het station op kunnen", zegt PvdA-Kamerlid Duco Hoogland tegen RTL Nieuws.

Bij het NS-station in Woerden zijn de poortjes sinds januari als proef gesloten. Dat leidt volgens VVD-Kamerlid Betty de Boer tot veel problemen.

"Er wonen mensen en ondernemers aan beide zijden van het spoor, dat al een gebied doorsnijdt. Mensen moeten gewoon van de ene naar de andere kant kunnen komen, zonder dat ze per se een ov-chipkaart moeten hebben."

Andere oplossing
De PvdA wil een andere oplossing, waarbij bijvoorbeeld één poortje openblijft of er een NS-medewerker voor mensen zonder chipkaart de poortjes kan openen.

De Kamer praat donderdagmiddag met staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) over het spoor. De coalitiepartijen kondigen moties aan om het landelijk sluiten van poortjes te voorkomen.

De NS zegt het belang van de toegankelijkheid op stations te onderstrepen. In de acht gemeenten waar het speelt, zoekt het bedrijf naar een op maat gemaakte oplossing, laat een woordvoerder weten.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:01
Sjongejonge, wat kansloos weer. Ik heb een nieuwe OV chipkaart aangevraagd omdat de oude kwijt was. Prima, ik kreeg heel snel een nieuwe in de bus dus so far so good. Inmiddels heb ik ook al weer de nodige kilometers gemaakt met mijn nieuwe kaart, dus ik wilde even inloggen op ovchipkaart.nl om te kijken wat mijn kosten waren van de afgelopen twee maanden.

En... dat kan dus niet. Want ik moet blijkbaar mijn nieuwe kaart ook weer koppelen. En om het nog leuker te maken: ik kan enkel transacties inzien vanaf het moment dat ik de koppeling gemaakt heb. Als ik transacties van voor die tijd wil inzien dan moet ik dat opvragen bij de verschillende vervoerbedrijven waar ik mee gereisd heb. Waarom kan dit niet gewoon met terugwerkende kracht? En waarom koppelen ze niet automatisch mijn nieuwe kaart ook aan mijn account? Er is toch geen enkele reden te bedenken waarom ik dit niet zou willen?

omniscale.nl

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Volgens mij gebeurt dat koppelen niet automatisch ivm privacy-gezeur.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:01
Raven schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 11:59:
Volgens mij gebeurt dat koppelen niet automatisch ivm privacy-gezeur.
Maar dat snap ik dus niet. Het account is van mij en de nieuwe kaart is een vervanger van de oude. Ik kan geen enkel argument bedenken waarom het niet handig is om te koppelen.

omniscale.nl

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-10 16:03
posttoast schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 12:16:
[...]

Maar dat snap ik dus niet. Het account is van mij en de nieuwe kaart is een vervanger van de oude. Ik kan geen enkel argument bedenken waarom het niet handig is om te koppelen.
Omdat je niet zou kunnen willen dat ov-chipkaart de gegevens van de NS, RET, HTM, etc ontvangt. Wanneer je bjiv. alleen maar met de trein reist, heb je in principe niets aan een account bij ov-chipkaart.

Waar ik meer op zit de wachten is trouwens een app om je kaart via NFC uit te lezen. OV-chipkaart loopt een dag achter, dus aan Google Play: OV-chipkaart heb je niet veel om te controleren of je uitgecheckt hebt, of wat je saldo is.

_██_
(ಠ_ృ)

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-10 15:32
Atomsk schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 19:05:
[...]

Omdat je niet zou kunnen willen dat ov-chipkaart de gegevens van de NS, RET, HTM, etc ontvangt. Wanneer je bjiv. alleen maar met de trein reist, heb je in principe niets aan een account bij ov-chipkaart.
TLS ontvangt (een deel van) die gegevens toch wel omdat dit nodig is om de tegoeden te kunnen verrekenen.
Waar ik meer op zit de wachten is trouwens een app om je kaart via NFC uit te lezen. OV-chipkaart loopt een dag achter, dus aan Google Play: OV-chipkaart heb je niet veel om te controleren of je uitgecheckt hebt, of wat je saldo is.
Daar zit ik ook op te wachten :)

We are shaping the future

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
posttoast schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 12:16:
[...]

Geloof me, enkele zeurders konden dat wel degelijk en stonden naar verluid schuimbekkend bij TLS op de stoep.

Maar je kunt het hier bijna niet goed doen. Doe je het WEL dan staat de ene groep schuimbekkend voor je deur, doe je het NIET dat doet de andere groep dat wel :/

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Gisteravond mijn ov chipkaart kwijtgeraakt met een maandtrajectabonnement van de HTM. Vandaag dus mijn kaart opgegeven als verloren op ov-chipkaart.nl maar heb alleen een rekeningnummer moeten opgeven voor het saldo dat teruggestort wordt. Wordt deze rekening ook gebruikt om die 11 euro van af te schrijven?

Ook handig dat ik geen bevestiging krijg over de email, heb dus nu 0 referentie mocht er iets verkeerd gaan.

Mijn abonnement loopt nog 14 dagen en ga daarom straks naar de HTM voor een vervangend vervoerbewijs. Hopen dat ik die krijg anders reis ik tot de 23e zwart. Ik ga niet extra betalen voor een dienst waar ik al voor heb betaald en recht op heb.

Site van HTM is iig niet hoopgevend:
Wie krijgt een vervangend abonnement
HTM verstrekt een tijdelijke OV-chipkaart met vervangend abonnement aan reizigers, waarvan de persoonlijke OV-chipkaart stuk is. Dit is mogelijk voor reizigers, die een maand- of jaarabonnement (Regio abonnement, HTM Traject abonnement of HTM Avonduren abonnement) op hun persoonlijke OV-chipkaart hebben staan. Voor reizigers, waarvan hun persoonlijke OV-chipkaart verloren of gestolen is, wordt alleen bij een jaarabonnement een tijdelijk vervangend abonnement aangeboden.

[ Voor 43% gewijzigd door magnifor op 09-03-2014 12:54 ]

• naam
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:53
Recent een nieuwe OV-chipkaart aan moeten vragen (oude kaart uit mijn studententijd was verlopen), bij het aanvragen moest ik een foto uploaden, bij gebrek aan foto's van mezelf heb ik besloten om een foto te gebruiken van het huiselijk rondvliegend wild. Volgens de website voldeed deze foto aan de eisen. Bij deze dus mijn nieuwe OV-chipkaart:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NZhPqmc.jpg

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:20
Ik begrijp niet waarom je deze keuze hebt gemaakt..

Zeker over een aantal weken klagen dat je een boete hebt gekregen... of heb je deze ov chipkaart aangevraagd voor je vogel?

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:56

iChaos

It's Lupus.

Kan me niet voorstellen dat er niet in de voorwaarden staat dat de gebruiker in kwestie van de kaart op de foto moet staan.

• naam
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:53
Gevoel voor humor viert weer hoogtij hier.. Stelletje azijnzeikerds. Als ik een boete krijg dan betaal ik die en bestel een nieuwe.

• Matszs
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:03

Matszs

><>

naam schreef op zondag 09 maart 2014 @ 22:09:
Gevoel voor humor viert weer hoogtij hier.. Stelletje azijnzeikerds. Als ik een boete krijg dan betaal ik die en bestel een nieuwe.
Conducteur kan er vast wel om lachen, anders ik wel :D

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Tsja, net een fototje ernaast geklikt, kan gebeuren.. ;) Hou ons op de hoogte over hoe dit afloopt :)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-11 22:02
Hahahaha hilarisch!

Ben benieuwd hoe lang het duurt en vooral hoeveel conducteurs je wél gewoon op die pas laten reizen!

Ik had vorige week een rare actie: Bij Veolia Haaglanden 3 haltes met de bus gereisd, haalt ie ff ruim 12 euro van mn chipkaart :/ Via mijn veolia eerst weer een account aan moeten maken enzo en nu maar wachten of ik die knaken terug krijg. Wel heel vreemde fout. Bij inchecken -4 euro en bij uitchecken nog -8!

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een goede grap mag vrienden geld kosten. Ach, als je zoveel geld hebt dat je hiervoor een boete wil betalen moet je het zeker niet laten. Ik zou het zonde van het geld vinden.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Waarschijnlijk raakt hij die chipkaart gewoon kwijt bij de controleur vanwege fraude :p (je mag niet op anderdiers ovchip reizen hè)

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Er vindt dus geen controle plaats wat voor foto is gebruikt als je een persoonlijke chipkaart aanvraagt? Brengt mij op ideeën.

• Alex)
magnifor schreef op maandag 10 maart 2014 @ 09:39:
Er vindt dus geen controle plaats wat voor foto is gebruikt als je een persoonlijke chipkaart aanvraagt? Brengt mij op ideeën.
Bij het aanvragen wordt het inderdaad niet gecontroleerd. Bij controle echter wel, ik krijg soms een opmerking dat ik er inmiddels wel een stukje ouder uit zie (mijn chipkaart is bijna 5 jaar oud) :D

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-11 13:45
magnifor schreef op maandag 10 maart 2014 @ 09:39:
Er is wel een check of er een gezicht op de foto staat. Of voldoende contrast, of zoiets. Van mij zijn meerdere foto's, van mijn gezicht, afgekeurd. Waarschijnlijk doordat ik ze met mijn telefoon maakte.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Waarom moet ik nu aan die ene dude denken die geschminkt als the Joker een ID-kaart wist te krijgen? :P

Oscar Wilde

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Pfff, ben ik even blij dat er een open poortje op A'dam RAI beschikbaar was, de meesten zaten vanmorgen dicht en daar kom ik dan met papieren kaartje aanzetten :P

Oscar Wilde

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Net maar even gebeld waar m'n geld blijft van m'n restitutie.. Op de site staat 15 werkdagen, en die zijn verstreken.. Hebben ze een flinke achterstand... Zet het dan op de site neer stel lamzakken.. Anyways.. Ik zit dus al 3 weken zonder zo'n ding..

Goed en wel, nu is het wachten op de nieuwe kaart.. Saldo wordt omgezet.. Leuk, en nogsteeds zonder kaart.. Dus ik vraag, kan ik dan een anonieme halen, en dan het saldo overzetten naar de persoonlijke kaart? Nee dat kan niet..

Dus ik vraag, dan moet ik dus een kaart kopen, die ik niet eens volledig kan gebruiken? Want je moet een minimaal saldo hebben voor de bus toch? Nee hoor, ook met een anonieme kaart kan je in de min komen, al staat er 1 euro op, kan je nog prima voor 3 euro een ritje maken..

Wait whut? Dat lijkt me sterk.. Want dan zou je met een anonieme kaart van 7,50 voor zeker 10 euro kunnen reizen...

Goed en wel, het systeem werkt best goed, maar wat een gezeik er om heen als het even tegenzit als zo'n ding weigert te werken....

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

DELETED

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2015 12:19 ]

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-11 13:45
RaZ schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 17:28:
Dus ik vraag, dan moet ik dus een kaart kopen, die ik niet eens volledig kan gebruiken? Want je moet een minimaal saldo hebben voor de bus toch? Nee hoor, ook met een anonieme kaart kan je in de min komen, al staat er 1 euro op, kan je nog prima voor 3 euro een ritje maken..

Wait whut? Dat lijkt me sterk.. Want dan zou je met een anonieme kaart van 7,50 voor zeker 10 euro kunnen reizen...
Nee, je betaalt 7,50 voor die kaart, maar dan staat er nog geen saldo op.

En je kunt inderdaad ,beperkt, in de min. Zeg maar, minder dan de 7,50 die je kwijt zou zijn voor een nieuwe kaart, als je besluit de kaart niet meer op te laden.

De NS accepteert anonieme kaarten (waar ze 20 euro afschrijven bij incheck) tot ongeveer 16 euro aan saldo. Dus 4 euro in de min.

Als je hem bij de kaartautomaat houdt, zegt de automaat dat je te weinig saldo hebt om te kunnen reizen bij NS, maar het gaat prima tussen 16 en 20 euro.

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-10 22:16

Goner

What can I do you for ?

Raven schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 15:56:
Pfff, ben ik even blij dat er een open poortje op A'dam RAI beschikbaar was,
Zolang er nog kaartjes-automaten staan, zullen ze toch minimaal 1 poortje open moeten houden ?
(hoe zit het met die AH en Kruidvat kaarten, zit daar een ov-chip in ??)

Heb ook gemerkt dat ze de richting van de poortjes 'omdraaien' in de spitsen, dan staat er aan de buitenkant bij 6 poortjes een rood kruis en maar 2 met een groene pijl. Soms beetje ongelukkig geregeld ...

[ Voor 7% gewijzigd door Goner op 19-03-2014 14:41 ]

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:50

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Yeah ze gaan eindelijk het papieren maandtrajectabonnement verchippen..

http://www.ns.nl/reiziger...n/traject-vrij-maand.html

Als je echter nog een oud Voordeelurenabonnement hebt (waarbij je ook in de avondspits na 16.00 met 40% korting kan reizen) moet je een aparte OV-chipkaart gebruiken, want het digitale maandtrajectabonnement overschrijft "tijdelijk" je bestaande voordeelurenabonnement |:( |:(

[ Voor 42% gewijzigd door Chiron op 25-03-2014 09:45 ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

30 procent van alle OV-chipkaarten is stopgezet
Sinds de invoering van de OV-chipkaart in 2007 zijn er 5,7 miljoen kaarten 'beëindigd'. Dat is zo’n 30 procent van het totaal aan geproduceerde kaarten, zo blijkt uit cijfers van Translink Systems, het bedrijf achter de kaart.

In totaal zijn er sinds de invoering ruim negentien miljoen kaarten gemaakt. Om verschillende redenen kunnen die weer worden beëindigd, waardoor de kaart niet meer gebruikt kan worden om mee te reizen.

Persoonlijke en anonieme varianten kunnen bijvoorbeeld verlopen, eigenaars kunnen zijn overleden en de kaart kan kapot zijn. Gestolen en verloren kaarten worden geblokkeerd, waarna zij niet meer te gebruiken zijn.

Ook zijn er mensen die hun gegevens willen wijzigen, bijvoorbeeld bij een huwelijk of een scheiding, legt een woordvoerster uit. Dan wordt eveneens hun kaart stopgezet en krijgen zij een nieuwe.

Het komt ook voor dat mensen een schuld opbouwen bij Translink Systems. Mensen kunnen instellen dat hun kaart automatisch wordt opgeladen. Als dat geld vervolgens niet wordt betaald, wordt een incassobureau ingeschakeld en blokkeert Translink Systems de kaart tijdelijk. Als het geld binnen is, wordt de kaart weer gedeblokkeerd.

Als een kaart verloopt, wordt hij beëindigd en krijgt de eigenaar het geld terug dat er nog op staat. Daarvoor moet hij wel worden opgestuurd. Een kaart die jaren niet gebruikt is en bijvoorbeeld in een lade ligt, kan gewoon weer worden opgeladen als die nog geldig is, legt de woordvoerster uit.

Oscar Wilde

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:59

PeaceNlove

Deugleuter

Ik heb in december mijn VDU-abonnement opgezegd bij de NS, maar ik kon gisteren nog gewoon met korting reizen? Doe ik nu iets fout? Op deze pagina staat namelijk dat ik niets hoef te doen: http://www.ns.nl/reiziger...ce/uw-abonnement-wijzigen

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Moet je niet zelf dat product mbv een automaat eraf halen?

Oscar Wilde

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Mijn persoonlijke OV chipkaart is alweer 2 maand verlopen, en die heb ik dus verknipt/weggegooid.
Gisteren een nieuwe anonieme kaart gekocht, en deze aan mijn account op ov-chipkaart.nl toegevoegd.

Daar zag ik dat er nog ruim 10euro op mijn oude (al weggegooide) kaart staat.
Kan ik die nog ergens terug claimen nu?

Moet volgende week naar de Microsoft tech-days in den haag, en ineens moet ik weer met het OV :o

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Email/bel de klantenservice van http://ov-chipkaart.nl/ ? ;)

Oscar Wilde

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 10:47
Die van mij is recentelijk ook verlopen. Als ik voor werk met de trein moet en er zijn geen papieren kaartjes meer dan regelen zij vast wel een chipkaart :+. Verder niet meer nodig. Was een ex-studenten OV kaart die al een aardige tijd lag te verstoffen.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik zat weer eens te turen in mijn OV chipkaart inlog en ik zag dit staan:
Afbeeldingslocatie: http://plaatjesdump.nl/upload/091c87ee46a838c162a98dae2a8db5c7.png
Op die dag ben ik vanaf station 1 naar station 2 gereisd, en later op de dag ben ik van station 2 naar station 1 gereisd. Een retour dus.

Ik heb het gevoel dat er hier iets mis gaat. Wat betekent dat "nader te bepalen" en dat "in en uitchecken nog niet geregistreerd" eigenlijk? Ik zie dit op veel meer plekken terug.

-edit-
Er schijnt een verschil te zijn tussen een in- en uitcheckpoort. Helaas blijkt een van de poortjes verkeerd om te staan. Denk dat dat een foutje is van de installateur.

[ Voor 28% gewijzigd door Trommelrem op 19-05-2014 19:15 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Rechter beslist over voorlopig behoud papieren treinkaartje
De OV-chipkaart als vervanger van het papieren treinkaartje schendt mogelijk op meerdere punten een Europese verordening. De rechter moet nu beslissen of het afschaffen van het biljet moet worden uitgesteld of zelfs verboden.

Dat bleek maandag tijdens een rechtszitting bij de hoogste rechter voor dit soort zaken, het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB), aangespannen door Mendel Mobach, een ICT'er met veel kennis van het openbaar vervoer.

In de zaak wordt de rechtsgeldigheid van de OV-chipkaart in twijfel getrokken, omdat Europese regels mensen verplichten dat ze voor hun reis controleren of ze een geldig biljet hebben.

Mobach stelt dat dat niet altijd mogelijk is. Ook wijst hij op minimale eisen aan een treinkaartje.

Mobach klaagde bij de inspectie, omdat de OV-chipkaart het onmogelijk maakt te controleren of een reiziger over een recht op reizen beschikt. "Voor het toetsen ben je afhankelijk van de administratie van de NS", zegt Mobach tegenover NU.nl.

Hij wil dat daarvoor een oplossing komt en hij eist tot die er is bovendien een verbod op het afschaffen van het papieren kaartje. "Op papier valt wel namelijk wel te lezen wat je reisrecht is."

Geen handhaving
Verantwoordelijk voor het naleven van de regels is de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De toezichthouder weigerde echter onderzoek te doen naar het systeem, waarop Mobach bezwaar aantekende en daarna naar de rechter stapte.

Volgens ILT is nergens verplicht gesteld dat de NS de reiziger zelf een mogelijkheid moet bieden om het vervoersbewijs te controleren. Ook kunnen reizigers bij de kaartautomaat controleren of ze goed zijn ingecheckt.

Volgens de NS is het mogelijk om ook tijdens de reis inzage in de reisrechten te hebben. Dat kan bijvoorbeeld door op de website van de NS te kijken in de administratie. "Daar kunnen transacties binnen een kwartier worden bekeken", hield een medewerker van de vervoerder de rechters voor. Een alternatief zou zijn dat de website van OV-chipkaartproducent, Trans Link Systems (TLS) wordt benaderd. Dat zou hoogstens 'een paar minuten' langer duren.

Nacht
Een aantal tests van NU.nl leert echter dat de administratie van de NS niet binnen een kwartier inzichtelijk is en ook de administratie van TLS is niet snel in te zien. Een zegsvrouw van dat bedrijf bevestigt desgevraagd dat transacties pas in de nacht na de reis worden verwerkt en beschikbaar komen voor reizigers.

Dat de NS direct 68 procent van TLS bezit en via de HTM nog eens 6 procent, betekent volgens de vervoerder niet dat er door het bedrijf invloed valt uit te oefenen.

Het College doet naar verwachting over zes weken uitspraak.
"Een aantal tests van NU.nl leert echter dat de administratie van de NS niet binnen een kwartier inzichtelijk is en ook de administratie van TLS is niet snel in te zien."
Geen ervaring met de NS-site, maar ov-chipkaart.nl wordt pas na meerdere dagen bijgewerkt...

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 19-05-2014 21:03 ]

Oscar Wilde

Verwijderd

Raven schreef op maandag 19 mei 2014 @ 20:51:
Rechter beslist over voorlopig behoud papieren treinkaartje

[...]

"Een aantal tests van NU.nl leert echter dat de administratie van de NS niet binnen een kwartier inzichtelijk is en ook de administratie van TLS is niet snel in te zien."
Geen ervaring met de NS-site, maar ov-chipkaart.nl wordt pas na meerdere dagen bijgewerkt...
Klopt. Ik hoef ook niet te proberen om mijn bus- of tramritjes de volgende ochtend te declareren. Je kunt dan normaal gesproken deze transacties nog helemaal niet inzien, laat staan er een declaratieoverzicht van maken. Dat doe ik daarom altijd maar 2 dagen later, als er toevallig geen weekend tussen zit.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mobach klaagde bij de inspectie, omdat de OV-chipkaart het onmogelijk maakt te controleren of een reiziger over een recht op reizen beschikt. "Voor het toetsen ben je afhankelijk van de administratie van de NS", zegt Mobach tegenover NU.nl.
Kan iemand deze uitleggen, je kan toch gewoon je kaart voor een automaat houden en dan zie je hoeveel, of welk abonnement, erop staat?
Of bedoelt-ie dat als papieren kaartjes afgeschaft worden, de automaten verdwijnen en je dan niet kan zien hoeveel er opstaat? Dan is het makkelijk op te lossen door "saldo-check"-palen te plaatsen, lijkt me?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:30

ManiacsHouse

Scheisse!

anandus schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 07:52:
[...]
Kan iemand deze uitleggen, je kan toch gewoon je kaart voor een automaat houden en dan zie je hoeveel, of welk abonnement, erop staat?
Of bedoelt-ie dat als papieren kaartjes afgeschaft worden, de automaten verdwijnen en je dan niet kan zien hoeveel er opstaat? Dan is het makkelijk op te lossen door "saldo-check"-palen te plaatsen, lijkt me?
Je moet fysiek naar zo'n paal of apparaat toe lopen. Tijdens de reis is het niet te controleren. Als je een papieren kaartje hebt kun je altijd overal zien dat je mag of kunt reizen.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25
Waarom zou je het tijdens de reis willen zien? Dan ben je toch al te laat... In veel treinen kun je het op een papieren kaartje ook niet zien, daar heb je ook externe hulpmiddelen zoals een klok of een kalender nodig :P Ja, dat is spijkers op laag water, maar dat vind ik het 'tijdens de reis kijken' ook.

In een bus kan het trouwens wel, daar hangen (in Tilburg in ieder geval) blauwe afhaalpunten.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Maardiweb
anandus schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 07:52:
[...]
De automaten zullen sowieso niet verdwijnen. Deze blijven om saldo en nevenproducten op je kaart te kunnen laden.

Daarnaast gaan ze in de toekomst éénmalige (papieren) chipkaarten verstrekken voor toeristen en laagfrequente reizigers (toeslag van 1 euro). Daarom snap ik het bericht eigenlijk ook niet. Het papieren kaartje blijft wel bestaan, maar dan als wegwerp-chipkaart.

Ik vind het punt van Mobach ook een beetje vreemd en kort door de bocht. Lijkt er vooral op alsof hij een tegenstander van de OV chip is en gewoon argumenten zoekt om de boel te dwarsbomen. In bussen, trams en metro kan je ook niet checken wat je huidige reisrecht is (laat staan van tevoren!!). Je kan wel een papieren kaartje kopen, maar ook tegen een fikse meerprijs..

• Cyphax
  • Laatst online: 20:15

Cyphax

Moderator LNX
ManiacsHouse schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 08:53:
[...]

Je moet fysiek naar zo'n paal of apparaat toe lopen. Tijdens de reis is het niet te controleren.
Aan de incheckpalen kan je het niet zomaar zien toch? Als je bent ingecheckt, dan zou je weer uitchecken?
De kaartjesautomaten staan vaak een eind weg.
Ik moest het laatst ook even dubbelchecken, omdat ik dacht vergeten was in te checken. Ik vroeg toen een conducteur die bij de trein stond om dat te controleren; zij kunnen het ook zo zien. Ik moest nog inchecken en de trein ging met een minuutje weer weg dus dat was even rennen.

Het grootste probleem is imho dat je op de kaart gewoon niet kunt zien dat je bent ingecheckt of niet. Dat zou een wereld van verschil maken. Voor het hoge bedrag dat je voor die kaart betaalt had dat wmb best gemogen.

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Paul schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 09:12:
Waarom zou je het tijdens de reis willen zien? Dan ben je toch al te laat... In veel treinen kun je het op een papieren kaartje ook niet zien, daar heb je ook externe hulpmiddelen zoals een klok of een kalender nodig :P Ja, dat is spijkers op laag water, maar dat vind ik het 'tijdens de reis kijken' ook.

In een bus kan het trouwens wel, daar hangen (in Tilburg in ieder geval) blauwe afhaalpunten.
Jij moet op het perron, 100 meter en 2 trappen van een kaartjesautomaat verwijderd, kunnen controleren of je vervoersbewijs inderdaad geldig is. Op een papieren kaartje kun je dat in 1 oogopslag zien. Met een OV-chipkaart kun je niet in 1 oogopslag zien of je niet vergeten bent om in te checken, of dat het inchecken gelukt is.

Ook tijdens de reis heb ik weleens ontdekt, dat ik vergeten was om mijn papieren kaartje (zonder datum) af te stempelen. Dan ga je gewoon op zoek naar de conducteur. Die was altijd wel bereid om er even een stempel op te zetten, aangezien je je goede wil toont door hem actief te gaan zoeken. Met een OV-chipkaart kun je niets controleren, als je ineens zo'n "er-klopt-iets-niet"-onderbuikgevoel krijgt.

Zodra ze de perrons zouden afsluiten met poortjes, zouden ze voldoen aan de eis. Je had niet op het perron kunnen staan als je niet was ingecheckt. Maar dat zou dus betekenen, dat je ook bij overstappen zou moeten uitchecken en weer inchecken. Daar is natuurlijk ook wat op te bedenken, maar dat hadden ze zich beter kunnen bedenken voor de invoering van het systeem.

• Maardiweb
Cyphax schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 09:42:
[...]

Het grootste probleem is imho dat je op de kaart gewoon niet kunt zien dat je bent ingecheckt of niet. Dat zou een wereld van verschil maken. Voor het hoge bedrag dat je voor die kaart betaalt had dat wmb best gemogen.
Eens. Het zou zo super praktisch zijn als je met je telefoon met NFC bijvoorbeeld je OV chip uit kan lezen.

Overigens kan je op een incheckpaal wel zien of je bent ingecheckt. Gewoon je pas ervoor houden. Als je dan uitcheckt, kan je bij een andere paal meteen weer inchecken, zonder de 2/3 minuten die daar voorheen tussen zaten. Enige kanttekening hierbij is als je net vóór de spits bent ingecheckt en bij herhalen van de handeling juist binnen de spits valt ;)

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:25
Tja, volgens mij is de MiFare chip niet eens compatible met de NFC-lezers in telefoons. Sowieso is het beveiligde gedeelte natuurlijk niet uit te lezen. Maar wie weet is het ooit eens mogelijk om incheck informatie in het onbeveiligde gedeelte te zetten, read-only :)

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-10 16:03
maarud schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 09:50:
Tja, volgens mij is de MiFare chip niet eens compatible met de NFC-lezers in telefoons. Sowieso is het beveiligde gedeelte natuurlijk niet uit te lezen. Maar wie weet is het ooit eens mogelijk om incheck informatie in het onbeveiligde gedeelte te zetten, read-only :)
Wanneer je je OV-kaart tegen je smartphone aanhoud (met een NFC app e.d.) krijg je gewoon een melding. Compatibiliteit is dus geen probleem. Het probleem is dat alles beveiligd is en dat de sleutels voor de incheck data niet openbaar zijn. De NS, of een andere vervoerder zou prima een app kunnen maken waarmee je je incheck-historie zou kunnen uitlezen. Dit kun je bijv. met de Oyster (UK) of Suica (Japan) wel.

Het is gewoon de houding die veel Nederlandse bedrijven hebben t.a.v. technologie: alleen de basis dingen gebruiken die noodzakelijk zijn en de geavanceerde mogelijkheden z.s.m. uitschakelen, om het "lekker makkelijk" te houden. :-(

_██_
(ಠ_ృ)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Dat zou wel fijn zijn samen met een overzicht van je laatste reisen. Gezien de privacy voorwaarden wil ik geen gebruik maken van de website en gezien ik normaal niet in Nederland ben is het voor mij onmogelijk de boel binnen een redelijke termijn te controleren.

• anandus
  • Niet online
Einde papieren treinkaartje per 9 juli

Het papieren treinkaartje gaat nu echt verdwijnen. De overheden en consumentenorganisaties zijn het na jaren onderhandelen eens geworden: het papieren kaartje is met ingang van 9 juli niet meer verkrijgbaar.

Wie toch met de trein wil reizen en geen ov-chipkaart wil aanschaffen kan een chipkaart voor eenmalig gebruik kopen. De reis wordt dan 1 euro duurder. Dat is omdat de productiekosten van een chipkaart hoger zijn dan die van een papieren kaartje, zegt het Nationaal OV-Beraad.

In- en uitchecken
De eenmalige chipkaart is te koop bij een automaat of een NS-servicebalie. Net als bij de ov-chipkaart moet een reiziger met de eenmalige chipkaart in- en uitchecken.

Als een reiziger niet incheckt is zijn vervoersbewijs niet geldig. Als hij niet uitcheckt kan hij niet overstappen naar een andere spoorvervoerder.

Vanaf augustus wordt in- en uitchecken ook om een andere reden onvermijdelijk: de NS wil het aantal stations met gesloten poortjes dan langzaam uitbreiden. Alleen met een chipkaart kun je dan nog het perron op.

Oplossing
Over de afschaffing van het papieren treinkaartje is jarenlang onderhandeld. Het kabinet wilde afschaffing pas toestaan als er een oplossing was bedacht voor het dubbele opstaptarief dat reizigers betalen als ze met verschillende vervoerders reizen.

Die oplossing is er nu. Reizen over een langere afstand met meerdere vervoerders wordt per 25 juni iets goedkoper.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Dus een kaartje kopen zonder datum. Dat kan je nu ook maar met datum van vandaag is natuurlijk handiger. Maar de kaart ingecheckt uit de automaat trekken kan dus niet. Wat een gedoe zeg. Ze weten de situatie toch nog wat verder te verslechteren :P

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Gaan ze dan nou ook eindelijk eens dezelfde in/uitcheck apparatuur voor alle trein-vervoerders gebruiken ipv telkens op zoek te moeten naar het juiste paaltje voor de gebruikte vervoerder?

Oscar Wilde

• anandus
  • Niet online
Raven schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 20:40:
Gaan ze dan nou ook eindelijk eens dezelfde in/uitcheck apparatuur voor alle vervoerders gebruiken ipv telkens op zoek te moeten naar het juiste paaltje voor de gebruikte vervoerder?
Ik denk van niet, anders zou dat wel gezegd worden.

• Maardiweb
Cyphax schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 20:34:
Dus een kaartje kopen zonder datum. Dat kan je nu ook maar met datum van vandaag is natuurlijk handiger. Maar de kaart ingecheckt uit de automaat trekken kan dus niet. Wat een gedoe zeg. Ze weten de situatie toch nog wat verder te verslechteren :P
Leukste is wat er gebeurt als je naar het verkeerde stations reist. Stel je koopt een kaartje van Utrecht naar Amsterdam CS maar blijft (per ongeluk?) zitten tot Sloterdijk. Dan kan je dus niet uitchecken. Dit is niet echt een probleem als er geen poortjes zijn, maar als de poortjes er wél zijn en ook dicht zijn, kan je het station dus niet uit zonder bijbetalen. Gebeurt nu al wel eens dat mensen niet uit kunnen checken omdat ze te weinig geld hebben (lees: 10 euro instaptarief maar reis kost > 10 euro). Helemaal leuk omdat de oplaadautomaten altijd buiten de poortjes staan :+

Verwijderd

Hoewel ik het geen elegante oplossing vind, ben ik wel blij dat anoniem reizen in theorie nog mogelijk blijft met dit systeem. Je zult ervoor moeten betalen en dat is wat mij betreft geen gunstig uitgangspunt, maar het is in ieder geval niet onmogelijk.

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11 10:06
Maardiweb schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 22:05:
[...]
Gebeurt nu al wel eens dat mensen niet uit kunnen checken omdat ze te weinig geld hebben (lees: 10 euro instaptarief maar reis kost > 10 euro). Helemaal leuk omdat de oplaadautomaten altijd buiten de poortjes staan :+
Onzin, op dit moment kun je altijd uitchecken, tenzij er een storing is. Als er te weinig tegoed op de kaart staat wordt je saldo een negatief bedrag.

Voorbeeld:

Saldo op kaart: 10 euro
Check in te Arnhem: - 10 euro
Saldo op kaart: 0 euro
Check uit te Den Helder: Ritprijs met 20% korting 18,30 euro
Saldo op kaart: -8,30 euro

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Sinds wanneer kun je met €10 inchecken in de trein? Dat was toch altijd €20?

Vond vanmorgen een briefje van de vrouw des huizes. Volgens de nieuwspresentator zou je zónder extra kosten (wat je straks bij servicebalie wél nog steeds hebt) online een kaartje kunnen kopen en daarmee kunnen reizen. Maar geen info over hoe je die stomme poortjes open krijgt.

Oscar Wilde

• Alex)
Raven schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 09:41:

Vond vanmorgen een briefje van de vrouw des huizes. Volgens de nieuwspresentator zou je zónder extra kosten (wat je straks bij servicebalie wél nog steeds hebt) online een kaartje kunnen kopen en daarmee kunnen reizen. Maar geen info over hoe je die stomme poortjes open krijgt.
Daar komt een barcode op te staan.

Ik zie overigens wel een businessmogelijkheid: je gaat met een kraampje naast de ingang van een station staan. In dat kraampje zet je een paar computers met een internetverbinding en een laserprinter neer, vervolgens vraag je 50 cent voor het gebruik van de printer. :+

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Misschien is dat een verschil tussen anonieme en persoonsgekoppelde OV-chipkaarten. Ik heb het me ook weleens afgevraagd.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, verschilt blijkbaar of het persoonlijk/anoniem is en verschilt per vervoerder. Bij NS kan het iig niet, tenzij je een voordeelurenkaart hebt: https://www.ov-chipkaart....chipkaart/inenuitchecken/

edit: http://www.treinreiziger....rdwijnt_per_9_juli-146235
Wie de toeslag van een euro wil ontlopen kan vanaf 9 juli een e-ticket kopen. Het e-ticket voltarief blijft bestaan, zonder toeslag. Het e-ticket met korting gaat echter verdwijnen. "Een e-ticket wordt uitgerust met een barcode. Per station gaan we slechts enkele poortjes beschikbaar maken voor het scannen van barcode's. Daarom zullen we minder e-tickets gaan verkopen" zegt NS woordvoerder Eric Trinthamer. De toeslag van een euro gaat overigens niet gelden voor internationale treinkaartjes, Railrunners en toeslagbiljetten.
Dat wordt dus maar e-tickets bestellen als ik met de trein ga. De vrouw des huizes vind die hele ov-chipkaart ook maar niks, afgezien van de hoge boete als de apparatuur faalt, je moet nog altijd goed opletten welk paaltje je moet hebben als je meerdere vervoerders gebruikt. Jammer dat ze daar blijkbaar niets aan doen.

[ Voor 80% gewijzigd door Raven op 21-05-2014 10:27 ]

Oscar Wilde

• Maardiweb
trolleystad schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 05:52:
[...]

Onzin, op dit moment kun je altijd uitchecken, tenzij er een storing is. Als er te weinig tegoed op de kaart staat wordt je saldo een negatief bedrag.

Voorbeeld:

Saldo op kaart: 10 euro
Check in te Arnhem: - 10 euro
Saldo op kaart: 0 euro
Check uit te Den Helder: Ritprijs met 20% korting 18,30 euro
Saldo op kaart: -8,30 euro
Dat komt omdat je een abbo hebt. Als je een anonieme kaart hebt kan je geen negatief saldo hebben. Mijn fout dus, want op anonieme kaart is instaptarief ook 20 euro :+

Volgens mij was ooit het idee om internationale reizigers een soort sleutelkaart te geven waarmee je poortjes kan openen. Kan zijn dat ze iets soortgelijks gaan doen voor online kaartjes.

• FlorisD
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-11 13:29
Maardiweb schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 10:27:
[...]

Dat komt omdat je een abbo hebt. Als je een anonieme kaart hebt kan je geen negatief saldo hebben.

[...]

Volgens mij was ooit het idee om internationale reizigers een soort sleutelkaart te geven waarmee je poortjes kan openen. Kan zijn dat ze iets soortgelijks gaan doen voor online kaartjes.
Volgens mij is dat abonnement ook de reden van de 10 euro borg ipv de normale 20 euro voor chipkaarten zonder abonnement (zowel persoonlijk als anoniem).

• anandus
  • Niet online
Raven schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 10:22:
[...] je moet nog altijd goed opletten welk paaltje je moet hebben als je meerdere vervoerders gebruikt. Jammer dat ze daar blijkbaar niets aan doen.
Misschien een domme vraag, maar waar heb je verschillende paaltjes zien staan?
Op de stations staan paaltjes voor de trein, in de bus staan paaltjes die bij die bus horen, op metrostations (in A'dam) staan GVB-paaltjes, daar kan je niet zoveel verkeerd aan doen, toch? :P

Of zijn er in het noorden/oosten treinstations waar treinen van verschillende vervoerders op rijden en dito paaltjes te vinden zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 21-05-2014 10:39 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat laatste ;) , verschillende vervoerders op 't spoor. Ik kan bijv. niet alleen inchecken in Enschede en uitchecken in O'zaal, moet onderweg de juiste paaltjes voor switchen vervoerder opzoeken.

Voor sommigen zal dat geen probleem zijn, voor digibeten enzo echter wel (mijn moeder om er maar een op te noemen ;) ) die wil er niet eens aan denken :P

[ Voor 156% gewijzigd door Raven op 21-05-2014 10:46 ]

Oscar Wilde

• anandus
  • Niet online
Da's inderdaad nogal onhandig :/

• nadroJ
  • Laatst online: 04-11 00:28
Overigens kan je met € 6,50 op je ov-chipkaart met een Dal Voordeel abonnement gewoon inchecken bij de NS.

Sowieso schrijf je zo!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Raven schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 10:22:
Hmm, verschilt blijkbaar of het persoonlijk/anoniem is en verschilt per vervoerder. Bij NS kan het iig niet, tenzij je een voordeelurenkaart hebt: https://www.ov-chipkaart....chipkaart/inenuitchecken/

edit: http://www.treinreiziger....rdwijnt_per_9_juli-146235

[...]

Dat wordt dus maar e-tickets bestellen als ik met de trein ga.
Ik heb er geen vertrouwen in dat dat goedkoper zal zijn. Ik moest onlangs van Delfzijl naar Mook Molenhoek. De NS website geeft mij een prijs van € 32,19, 9292.nl doet er nog een schepje bovenop en zegt dat het € 32,29 moet zijn, aan de automaat was het € 25,46.
Als ik voor een online kaartje 7 euro meer betaal dan voor een automaatkaartje, dan is die ene euro automaattoeslag ook niet erg meer.
En het is totaal onnodig! Er moet toch een oplossing komen voor internationale reizigers, en dat is een barcode en barcodescanners. Dus waarom print je niet een barcode op het papieren kaartje? Dit is de zoveelste klanthatende beslissing in het hele OV-Chipgebeuren. Dat NS hier nog aan wil, dat NS op deze manier hun klanten op kosten wil jagen, het is volstrekt onbegrijpelijk.

@anandus: zie hier Zutphen:
Afbeeldingslocatie: http://www.fransmensonides.nl/foto12/3lezers.jpg

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

En dan staan Veolia, Connexxion en Breng er nog niet bij :X

[ Voor 82% gewijzigd door Raven op 21-05-2014 11:00 ]

Oscar Wilde

• FotW
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-10 13:17
En hoe weet men als incidentele reiziger welk paaltje ze moeten hebben?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Die moeten héél goed letten op de reisplanner en/of informatieborden/schermen....

Oscar Wilde

• Orion84
  • Laatst online: 21:30

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

anandus schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 10:36:
[...]

Misschien een domme vraag, maar waar heb je verschillende paaltjes zien staan?
Op de stations staan paaltjes voor de trein, in de bus staan paaltjes die bij die bus horen, op metrostations (in A'dam) staan GVB-paaltjes, daar kan je niet zoveel verkeerd aan doen, toch? :P

Of zijn er in het noorden/oosten treinstations waar treinen van verschillende vervoerders op rijden en dito paaltjes te vinden zijn?
In Amsterdam heb je volgens mij ook een aantal stations waar zowel metro als trein stopt met een mengelmoes aan paaltjes. Al zit dat bij de meeste stations op verschillende perrons al dan niet met dedicated poortjes per perron. Bij (als ik me niet vergis) Amstel moet je bijvoorbeeld bij het binnenlopen van het station al opletten dat je niet per ongeluk door een GVB poortje gaat ipv een NS poortje, en heb je op de platforms zowel paaltjes van NS als GVB voor overstappers van metro naar trein. En die lijken nog een stuk meer op elkaar dan de paaltjes van Arriva, Syntus en NS.
Maar aangezien dat voornamelijk regio gebonden vervoerders zijn, zijn er ook niet echt plekken waar al die paaltjes bij elkaar staan, toch? Maar 3 verschillende is inderdaad al een aardige bende voor de minder doorgewinterde chipkaart gebruiker.

Maar uiteindelijk is het denk ik knap lastig om dat op een andere manier op te lossen.

[ Voor 21% gewijzigd door Orion84 op 21-05-2014 11:06 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Orion84 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:03:
Maar uiteindelijk is het denk ik knap lastig om dat op een andere manier op te lossen.
Met het papieren kaartje lukte dat aardig goed anders. Gewoon een kaart van A tot Z met overstap op andere vervoerders op willekeurige tussenstations.

Je zit inderdaad alleen wel met het hiaat van bepaalde trajecten waar je met 2 verschillende routes ook 2 verschillende vervoerders kan hebben.

• Maardiweb
Orion84 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:03:
[...]

In Amsterdam heb je volgens mij ook een aantal stations waar zowel metro als trein stopt met een mengelmoes aan paaltjes. Al zit dat bij de meeste stations op verschillende perrons al dan niet met dedicated poortjes per perron. Bij (als ik me niet vergis) Amstel moet je bijvoorbeeld bij het binnenlopen van het station al opletten dat je niet per ongeluk door een GVB poortje gaat ipv een NS poortje, en heb je op de platforms zowel paaltjes van NS als GVB voor overstappers van metro naar trein. En die lijken nog een stuk meer op elkaar dan de paaltjes van Arriva, Syntus en NS.
Exact. Paar weken terug had ik per ongeluk bij de metro uitgecheckt ipv bij NS. Was overigens wel vrij makkelijk om een claim aan te maken bij de GVB en binnen 2 dagen had ik mijn 4 euro terug. Lost het probleem natuurlijk niet op, maar gelukkig ben je niet echt je geld kwijt.

Ik zou zelf pleiten voor universele uitcheckpalen. Je OV chip weet waar je bent ingecheckt, dus je zou uitchecken prima moeten kunnen samenvoegen in één systeem. Op zo'n manier kan je dan eigenlijk ook één incheckpaal maken en via een algoritme laten berekenen hoe de reis dan precies is verlopen. Het verlies dat je hiermee hebt neem je op de koop toe, klaar. Maargoed, dat is nog toekomstmuziek.

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:01
Maardiweb schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:27:
[...]

Exact. Paar weken terug had ik per ongeluk bij de metro uitgecheckt ipv bij NS. Was overigens wel vrij makkelijk om een claim aan te maken bij de GVB en binnen 2 dagen had ik mijn 4 euro terug. Lost het probleem natuurlijk niet op, maar gelukkig ben je niet echt je geld kwijt.

Ik zou zelf pleiten voor universele uitcheckpalen. Je OV chip weet waar je bent ingecheckt, dus je zou uitchecken prima moeten kunnen samenvoegen in één systeem. Op zo'n manier kan je dan eigenlijk ook één incheckpaal maken en via een algoritme laten berekenen hoe de reis dan precies is verlopen. Het verlies dat je hiermee hebt neem je op de koop toe, klaar. Maargoed, dat is nog toekomstmuziek.
Voor de gebruiker inderdaad de ideale situatie. Kom je alleen weer terug dat er een verdeelsleutel moet zijn. Want als je op arena incheckt, ga je dan met de metro naar centraal of de sprinter? En dat zijn elke dag behoorlijk wat mensen. Kan me voorstellen dat zowel GVB als de NS daar niet op zitten te wachten.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Tales schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 23:26:
[...]

Voor de gebruiker inderdaad de ideale situatie. Kom je alleen weer terug dat er een verdeelsleutel moet zijn. Want als je op arena incheckt, ga je dan met de metro naar centraal of de sprinter? En dat zijn elke dag behoorlijk wat mensen. Kan me voorstellen dat zowel GVB als de NS daar niet op zitten te wachten.
In de tijd van de strippenkaart waren daar verdeelsleutels voor. Die kennis kan opnieuw worden toegepast.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 03:51:
[...]

Hoewel ik het geen elegante oplossing vind, ben ik wel blij dat anoniem reizen in theorie nog mogelijk blijft met dit systeem. Je zult ervoor moeten betalen en dat is wat mij betreft geen gunstig uitgangspunt, maar het is in ieder geval niet onmogelijk.
Mag alleen niet van CBP maar goed daar trekt toch nooit iemand zich wat van aan.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het afschaffen van die verdeelsleutels was juist een van de hoofdredenen voor de OV-Chipkaart. En geeft ook aan waarom de klant op de allerlaatste plaats staat bij dit gedrocht. De OV-Chipkaart is er puur en alleen voor de vervoerder.

Verwijderd

Zal mijn baas blij mee zijn. We hebben best veel incidentele zakelijke treinreizigers en het grootste deel daarvan declareert gewoon papieren kaartjes omdat ze privé nooit een OV chipkaart gebruiken. En die euro extra maakt voor hen dus niets uit, want de baas betaalt.

Zou me niets verbazen als het beleid op termijn gaat veranderen van "stimuleren van OV" in "ontmoedigen van OV". En een zakelijke chipkaart gaan gebruiken is geen optie, want dan moet je die eerst weer reserveren (en dan hopen dat niet toevallig alle chipkaarten al uitgeleend zijn), ophalen, weer terugbrengen...... Da's een stuk duurder dan die euro klantje-pesten-toeslag.

Privé reis ik maar erg weinig met de trein. Aangezien ik nooit meer dan 10 euro op mijn OV-chipkaart heb staan, kan ik hem bij de NS niet gebruiken. Meer hoef ik er ook niet op te zetten, want voor hogere bedragen heb ik een PIN-pas en een credit card. Daar hoef ik niet nog een gammel betaalproduct bij te hebben. Daarnaast koop ik tegenwoordig structureel "voordeelkaartjes" bij HEMA, Kruidvat, Blokker en AH. Ik ga mijn chipkaart dus nog steeds niet gebruiken bij de NS en als hij verlopen is neem ik niet nog een persoonlijke kaart.

Ik ben alleen wel benieuwd of ik nog steeds papieren kaartjes met korting kan blijven kopen. Mijn vrouw heeft een voordeelurenkaart met de oude voorwaarden en ik reis soms met korting met haar mee. Ik geloof dat dat met de OV-chipkaart zo'n enorm gedoe is, dat je om het simpel te houden beter een papieren kaartje met korting kunt kopen:

Handelingen bij gebruik papieren kaartje met korting:
1. Naar kaartautomaat en een retourtje met korting kopen.

Handelingen bij gebruik OV-chipkaart:
1. Naar kaartautomaat om het kortingsproduct op je kaart te zetten voor de heenreis.
2. Inchecken.
3. Uitchecken.
4. Naar kaartautomaat om het kortingsproduct op je kaart te zetten voor de terugreis.
5. Inchecken.
6. Uitchecken.
7. Controleren of de systemen van TLS / NS hun werk goed gedaan hebben.

Ik zie het voordeel dus niet zo.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2014 08:22 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd in "OV Chipkaart"
"Ik ben alleen wel benieuwd of ik nog steeds papieren kaartjes met korting kan blijven kopen. Mijn vrouw heeft een voordeelurenkaart met de oude voorwaarden en ik reis soms met korting met haar mee."

Dat kan voor zover ik weet straks niet meer, die wat uit de automaten komt krijgt van wat ik gelezen heb geen kortingsmogelijkheid, misschien dat je dan een e-ticket met korting kan krijgen?

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 22-05-2014 09:41 ]

Oscar Wilde

• FlorisD
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-11 13:29
Raven schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 09:41:
Verwijderd in "OV Chipkaart"
"Ik ben alleen wel benieuwd of ik nog steeds papieren kaartjes met korting kan blijven kopen. Mijn vrouw heeft een voordeelurenkaart met de oude voorwaarden en ik reis soms met korting met haar mee."

Dat kan voor zover ik weet straks niet meer, die wat uit de automaten komt krijgt van wat ik gelezen heb geen kortingsmogelijkheid, misschien dat je dan een e-ticket met korting kan krijgen?
Het schijnt dat daar een 'samenreiskorting'-product voor is die via de automaat op een kaart te laden is, althans als ik http://www.ns.nl/reiziger...zen/samenreiskorting.html mag geloven.

Je moet dan dus alleen wel voor élke reis die korting er opnieuw op activeren. Niet echt praktisch dus...

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:28:
[...]

Je zit inderdaad alleen wel met het hiaat van bepaalde trajecten waar je met 2 verschillende routes ook 2 verschillende vervoerders kan hebben.
Dat schuiven ze nu heel eenvoudig af op de klant. Heel verstandig. Not. En als die klant het een keer fout doet, dan mag je bij NS daar 35 euro voor betalen bovenop de ritprijs. Want ja, als je had opgelet...
Hand in eigen boezem steken is in elk geval geen optie voor die vervoerders. Ben blij dat ik niet lang meer afhang van het OV.

• Maardiweb
Tales schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 23:26:

Zo'n verdeelsleutel is inderdaad ongewenst, maar is voor jouw voorbeeld ook niet van toepassing. Zowel op CS als op Bijlmer heb je namelijk aparte poorten voor het inchecken bij de juiste vervoerder. De locatie van je in- en/of uitcheck kan dus bepalen welke vervoerder je hebt gebruikt.

Alleen stukjes als Duivendrecht-Amstel worden lastig. Op het spoor krijg je dan ook een paar moeilijke, bijvoorbeeld Amersfoort - Arnhem (via valleilijn of niet?).

• Tales
Heb je helemaal gelijk in! Maar op duivendrecht centraal speelt het natuurlijk wel zoals je aangeeft, en vast ook op andere locaties in Nederland. Punt is, zoals eerder aangekaart is, dat de vervoerders de OV kaart wilden om van de verdeelsleutel af te zijn. Het is geen geheim dat Arriva en consorten dit geen eerlijke manier vonden.

Tenzij je alle ovkaarten gaat uitrusten met gps trackers en andere fancy technieken zul je niet weten welke methode een klant heeft gebruikt om te reizen.

Of je moet 9292 als overkoepelend gebruiken en zeggen dat alleen het advies uit de reisplanner geldt. Wat dus inhoud dat iemand van duivendrecht naar centraal alleen met de metro mag reizen, en nooit met de trein. Lijkt me meer dan duidelijk dat dat ook gewoon 'redelijke' oplossing is.

In en uitchecken in de trein dan? Los je het hele paaltjes probleem op, maar het in en uit stappen gaat vreselijk vertragend werken. Niemand houd je ook tegen om even snel in en uit te checken als je de conducteur tegenkomt.

Jammer dat niet alle OV van de staat is :-p Maakte het ook niet meer uit waar het geld naar toe ging ;-)

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-10 22:16

Goner

What can I do you for ?

FlorisD schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 10:01:
[...]
Het schijnt dat daar een 'samenreiskorting'-product voor is die via de automaat op een kaart te laden is, althans als ik http://www.ns.nl/reiziger...zen/samenreiskorting.html mag geloven.
Je moet dan dus alleen wel voor élke reis die korting er opnieuw op activeren. Niet echt praktisch dus...
Inderdaad, niet.
I.p.v. in 1 keer bijv. 4 retour-kaartjes te kopen, moet je dus 4 ov-chip kaarten hebben met voldoende tegoed (is hoger bij NS) en voor elke kaart apart het product laden, heen- en terug. Je zal maar haast hebben ...

Oh, scenario is ook al beschreven door BazzH, paar posts terug.

[ Voor 4% gewijzigd door Goner op 22-05-2014 13:58 ]

Verwijderd

GoldenSample schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 23:30:
Mag alleen niet van CBP maar goed daar trekt toch nooit iemand zich wat van aan.
Welk probleem ziet het CBP? Die jongens begrijpen doorgaans goed hoe de zaken in elkaar steken.

Persoonlijk zou ik graag zien dat het CBP de mogelijkheid krijg e.e.a. te handhaven.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2014 14:34 ]

• duckyvite
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:41
Als net als bij bussen alle checkautomaten in het vervoersmiddel zitten is er geen probleem met wie welke reis op welke manier maakt.

Natuurlijk gaat dat nooit gebeuren..

• Maardiweb
Tales schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 13:46:
Heb je helemaal gelijk in! Maar op duivendrecht centraal speelt het natuurlijk wel zoals je aangeeft, en vast ook op andere locaties in Nederland. Punt is, zoals eerder aangekaart is, dat de vervoerders de OV kaart wilden om van de verdeelsleutel af te zijn. Het is geen geheim dat Arriva en consorten dit geen eerlijke manier vonden.

Tenzij je alle ovkaarten gaat uitrusten met gps trackers en andere fancy technieken zul je niet weten welke methode een klant heeft gebruikt om te reizen.

Of je moet 9292 als overkoepelend gebruiken en zeggen dat alleen het advies uit de reisplanner geldt. Wat dus inhoud dat iemand van duivendrecht naar centraal alleen met de metro mag reizen, en nooit met de trein. Lijkt me meer dan duidelijk dat dat ook gewoon 'redelijke' oplossing is.
Ben wel benieuwd op welke trajecten dit probleem zich nu precies voor doet. Voor de trein kan je een reisplanner-alternatief gebruiken zoals jij aangeeft in je 9292 voorbeeld. Dan heb je nog een aantal lastige trajecten (zoals Amersfoort - Arnhem. Kost via valleilijn minder en de beiden opties duren exact even lang), maar zoveel zullen het er niet zijn.

Metro/trein is echt maar een handjevol. Als je bij die paar reismogelijkheden een verdeelsleutel hanteert dan is dat misschien op 2% van je totaal aantal reizen. Zou de reiziger een hoop gemak bieden toch?

• Tales
Maardiweb schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 14:57:
[...]

Ben wel benieuwd op welke trajecten dit probleem zich nu precies voor doet. Voor de trein kan je een reisplanner-alternatief gebruiken zoals jij aangeeft in je 9292 voorbeeld. Dan heb je nog een aantal lastige trajecten (zoals Amersfoort - Arnhem. Kost via valleilijn minder en de beiden opties duren exact even lang), maar zoveel zullen het er niet zijn.

Metro/trein is echt maar een handjevol. Als je bij die paar reismogelijkheden een verdeelsleutel hanteert dan is dat misschien op 2% van je totaal aantal reizen. Zou de reiziger een hoop gemak bieden toch?
Behoorlijk veel situaties natuurlijk. Dat zijn de grote, maar als je 1x incheckt voor het hele traject.

Alkmaar -- Leeuwarden. Kan met de trein, kan met de bus, afhankelijk van het tijdstip is de één sneller dan de ander (Granted, scheelt niet veel). Maar gaat de 15 euro dan naar Arriva of de 23 euro naar de NS?

Of begrijp ik het verkeerd en wordt er bedoeld dat alleen het vervoer op rails waarbij buiten de voertuig in/uit gecheckt wordt moet worden gecombineerd?

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11 10:06
Maardiweb schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 10:27:
[...]

Dat komt omdat je een abbo hebt. Als je een anonieme kaart hebt kan je geen negatief saldo hebben. Mijn fout dus, want op anonieme kaart is instaptarief ook 20 euro :+
Instaptarief op anonieme kaarten OF persoonlijke kaarten zonder NS abo is inderdaad 20 euro. Je kunt dan inchecken met 16 euro saldo. Als je een reis maakt die meer dan 16 euro kost kun je gewoon negatief staan op een anonieme kaart.

• Maardiweb
Tales schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 21:17:
[...]

Behoorlijk veel situaties natuurlijk. Dat zijn de grote, maar als je 1x incheckt voor het hele traject.

Alkmaar -- Leeuwarden. Kan met de trein, kan met de bus, afhankelijk van het tijdstip is de één sneller dan de ander (Granted, scheelt niet veel). Maar gaat de 15 euro dan naar Arriva of de 23 euro naar de NS?

Of begrijp ik het verkeerd en wordt er bedoeld dat alleen het vervoer op rails waarbij buiten de voertuig in/uit gecheckt wordt moet worden gecombineerd?
Ik bedoel inderdaad dat laatste. Het hele systeem hoeft dus niet op de schop. Het gaat om trajecten (zeg van A naar B ) waar het volgende opgaat:

- In/Uitchecken buiten voertuig
- Zowel op A als B geen poortjes of gescheiden loopstromen
- Op A en B heb je dezelfde vervoerder actief
- Je kan via meerdere vervoerders naar A en B

Volgens mij zijn er maar weinig A'tjes en B'tjes waar dit voor op gaat. Als je hiervoor nou een verdeelsleutel toepast en je eventuele verlies op de koop toe neemt, is de reiziger hier veel beter mee af volgens mij :+

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-10 07:36

PauseBreak

derp!

Dat verlies gaat niemand op de koop toenemen. Dat is ook de kern van het probleem en dé reden dat we zo achterlijk veel verschillende paaltjes hebben.

Nee, merp!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 14:32:
[...]

Welk probleem ziet het CBP? Die jongens begrijpen doorgaans goed hoe de zaken in elkaar steken.

Persoonlijk zou ik graag zien dat het CBP de mogelijkheid krijg e.e.a. te handhaven.
http://webwereld.nl/bevei...acyschending-ov-chipkaart
Overigens wel goed doorlezen dit artikel want op het eerste gezicht lijkt het juist mijn stelling te verwerpen. ;)

Prijsdruk om privacy op te geven is dan wel onomstotelijk vastgesteld voor de incidentele reiziger welke ivm opstaptarieven dus geen ('anonieme') OV-Chipkaart wil.

Nu kun je natuurlijk stellen: tov. de niet anonieme OV-Chipkaart bestaat er (behalve de abbonementen) geen prijsdruk om privacy op te geven. Echter is het natuurlijk net wat je als uitgangspunt neemt, ten opzichte van de oude papiere kaartjes is die er dus wel.

[ Voor 23% gewijzigd door GoldenSample op 23-05-2014 11:18 ]

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 03:51:
[...]

Hoewel ik het geen elegante oplossing vind, ben ik wel blij dat anoniem reizen in theorie nog mogelijk blijft met dit systeem.
Zet je dan wel even je mobieltje uit en zet je een petje en bivakmuts op?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Verwijderd

GoldenSample schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 11:15:
Nu kun je natuurlijk stellen: tov. de niet anonieme OV-Chipkaart bestaat er (behalve de abbonementen) geen prijsdruk om privacy op te geven. Echter is het natuurlijk net wat je als uitgangspunt neemt, ten opzichte van de oude papiere kaartjes is die er dus wel.
Ik zat me toevallig gisteren af te vragen hoeveel meer de klant gemiddeld kwijt is aan de OV-chipkaart, boetes voor verkeerd in- en uitchecken, nieuwe (opstap)tarieven, kaartvormen en kortingen die niet meer in gebruik zijn en alles meegerekend. Dus niet op papier, maar in de praktijk - ritje toen, ritje nu. De belofte danwel voorwaarde voor invoering was dat de prijzen, buiten de gebruikelijke inflatiecorrectie en dergelijke, niet omhoog zouden gaan. Ik heb een vermoeden dat de belofte toch niet helemaal waargemaakt wordt.

Helaas zijn de vervoerders de enige die die de exacte cijfers kennen en ik verwacht niet dat ze staan te springen die te delen. Door het privatiseren van het openbaar vervoer kan er niet gewobt worden.
flowerp schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 22:46:
Zet je dan wel even je mobieltje uit en zet je een petje en bivakmuts op?
Een bivakmuts mag niet zomaar overal, maar zonder telefoon op pad is soms erg prettig. En ja, gezichtsherkenning gaat binnenkort inderdaad ook een probleem vormen, dat heb je goed gezien.

Bovendien hoef ik mensen op Tweakers niet meer te vertellen dat het er niet om gaat of je het doet, maar dat je de keuze hebt. Dat is het enige wat het recht op privacy inhoudt. Je mag je hele hebben en houden op Facebook zetten of in ieder register bijschrijven, zolang dat maar uit eigen beweging is en een vrije keuze blijft. De voorgenoemde prijsdruk is een inbreuk op die vrije keuze en daarom in principe onwenselijk. Mensen maken er altijd een heel moeilijk verhaal van, maar het is eigenlijk heel erg simpel.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Perron NS-station Enschede alleen nog toegankelijk met OV-chipkaart
Op het NS-station in Enschede zijn vandaag de poortjes naar het perron in gebruik genomen.

Dat betekent dat het perron uitsluitend nog toegankelijk zijn voor reizigers met een OV chip-kaart. Personeel van Pro Rail stonden treinreizigers die voor een dichte poort kwamen te staan vandaag nog met woord en daad bij
Afbeeldingslocatie: http://img.rtvoost.nl/T3/210326.jpg
Aangezien ik geen poortjes met e-ticketscanner zie op de foto, wordt het zaterdag maar poortjes intrappen als ik met de trein ga....

Oscar Wilde

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-11 21:18
Zo te zien wordt je dan geholpen door een NS medewerker...

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik geloof nog altijd niet dat die vanaf het begin tot het einde van de dienstregeling continu aanwezig zijn.

Oscar Wilde

• Tales
Tijdens de pilot tot 1 augustus blijven de poortjes alleen tijdens de spits dicht geloof ik. Ik neem aan dat er op dat tijdstip wel mensen aanwezig zijn.

• Maardiweb
Tales schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 21:14:
Tijdens de pilot tot 1 augustus blijven de poortjes alleen tijdens de spits dicht geloof ik. Ik neem aan dat er op dat tijdstip wel mensen aanwezig zijn.
Exact. Op Woerden, Rotterdam Alexander en Almere Centrum starten tussen nu en 12 juni pilots met de barcodescanner trouwens.

Verwijderd

troftnom schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 21:08:
Zo te zien wordt je dan geholpen door een NS medewerker...
Dat staat ook netjes op dat gele bord rechts naast de poortjes (zie foto).

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Opnieuw primeur voor Woerdens station
WOERDEN - Opnieuw een primeur voor station Woerden. De NS is in Woerden begonnen met een proef voor een nieuwe OV-chipkaartlezer om de poortjes mee te openen. Naast dat deze de gebruikelijke OV-chipkaarten uit kan lezen, zit er nu ook een speciale lezer op om barcodes van E-tickets in te scannen.

Eric Trinthamer van de NS licht de proef toe. "Deze scanner kan QR-codes lezen die op E-tickets gedrukt zijn", zegt de NS-woordvoerder. "Deze tickets worden veel gebruikt door toeristen en reizigers die incidenteel met de trein reizen. De tickets worden besteld op internet of worden weggegeven bij acties. De kaartlezer is niet voor de nieuwe papieren kaartjes, die werken gewoon op alle scanners bij de toegangspoortjes."

Woerden ideaal proefstation
Het is niet vreemd dat Woerden opnieuw de primeur krijgt om een product te testen. Volgens Trinthamer is Woerden een ideaal station voor de vervoerder om te monitoren. "Het is geen Amsterdam maar toch een druk station waar veel mensen overstappen. Ook kent station Woerden veel incidentele reizigers en heeft het nu al gesloten poortjes. Om een aantal factoren is Woerden een ideaal station om ook deze scanner te testen."

Op stations waar geen poortjes zijn, is inchecken met een e-ticket overigens niet nodig. Gezien deze op naam staan is het al een geldig vervoersbewijs die door de conducteur gescand kan worden en kan worden gecontroleerd op geldigheid.

Naast de scanner voor het E-ticket en de gesloten toegangspoortjes worden in Woerden ook papieren kaartjes uit de automaat getest. "Dit is een kaartje met een chip voor de incidentele reiziger dat uit de automaat gekocht kan worden", zegt Trinthamer. "Deze proef loopt op meerdere stations waaronder Woerden. Vanaf 9 juli zal het papieren kaartje met de chip overal in Nederland verkrijgbaar zijn."

Vanaf medio augustus zal de NS geleidelijk de toegangspoortjes op 82 Nederlandse stations plaatsen.

Dit artikel kwam mede tot stand met hulp van Koen Brouwer.
Dus de poortjes zaten al dicht terwijl je die ondingen niet eens open kan krijgen. :/

Oscar Wilde

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Raven schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 15:13:
Opnieuw primeur voor Woerdens station

[...]

Dus de poortjes zaten al dicht terwijl je die ondingen niet eens open kan krijgen. :/
Waarom kan er dan geen barcode op het papieren kaartje uit de automaat vraag ik me af..

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:25
Atomsk schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 10:47:
[...]

Wanneer je je OV-kaart tegen je smartphone aanhoud (met een NFC app e.d.) krijg je gewoon een melding. Compatibiliteit is dus geen probleem. Het probleem is dat alles beveiligd is en dat de sleutels voor de incheck data niet openbaar zijn. De NS, of een andere vervoerder zou prima een app kunnen maken waarmee je je incheck-historie zou kunnen uitlezen. Dit kun je bijv. met de Oyster (UK) of Suica (Japan) wel.

Het is gewoon de houding die veel Nederlandse bedrijven hebben t.a.v. technologie: alleen de basis dingen gebruiken die noodzakelijk zijn en de geavanceerde mogelijkheden z.s.m. uitschakelen, om het "lekker makkelijk" te houden. :-(
Met die oude wel, die kon je nog uitlezen, maar die nieuwe chipkaarten hebben een betere MiFare chip. Natuurlijk herkent je telefoon 'm wel, maar de NFC-app zelf zegt ook dat de NFC-chip niet compatibel is (This Android device does not support this type of tag. No MiFARE Classic support present in Android). Maar het was vroeger in ieder geval gemakkelijker, die a en b keys waren er geloof ik zelfs (of iig de a keys). Maar dat is nu helaas een stuk beter beveiligd :'(

[ Voor 13% gewijzigd door maarud op 28-05-2014 22:16 ]

Pagina: 1 ... 76 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.