• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-11 19:53

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

CyBeR schreef op woensdag 18 december 2013 @ 11:36:
[...]

Euh, die palen zijn hoe het tarief bepaald wordt dus dat lijkt me bij uitstek iets waar ze mee te maken hebben.
Dus als een incidentele reiziger een wegwerpovchipkaartje uit de automaat trekt van A naar B wordt er achteraf pas bepaald wat het kost en moet-ie achteraf gaan betalen? ;)

Rail Away!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Maasluip schreef op woensdag 18 december 2013 @ 11:49:
Hoe wordt die wegwerpchipkaart dan opgeladen? Ik hoop toch niet dat dit zo gaat als een anonieme chipkaart waar je 20 of 30 euro op moet zetten en dan in- en uitchecken?
Want dan is het nut van zo'n wegwerpchipkaart weer helemaal verdwenen.

Het enige wat een wegwerpchipkaart met de paal te maken heeft is het activeren en ontwaarden van je kaartje. Dus wat de gele stempelautomaat op het perron deed voor je ongedateerde kaartje.
Die paaltjes moeten dat wel herkennen. En het gaat natuurlijk niet alleen om wegwerpkaarten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-11 13:45
Maasluip schreef op woensdag 18 december 2013 @ 11:49:
Hoe wordt die wegwerpchipkaart dan opgeladen? Ik hoop toch niet dat dit zo gaat als een anonieme chipkaart waar je 20 of 30 euro op moet zetten en dan in- en uitchecken?
Want dan is het nut van zo'n wegwerpchipkaart weer helemaal verdwenen.

Het enige wat een wegwerpchipkaart met de paal te maken heeft is het activeren en ontwaarden van je kaartje. Dus wat de gele stempelautomaat op het perron deed voor je ongedateerde kaartje.
Je geeft zelf eigenlijk het antwoord al.

Ik neem aan dat je een kaartje koopt met een "recht om te reizen van A naar B"
En dat je bij het paaltje moet inchecken om het recht te activeren/af te boeken. Dus er hoeft niets opgeladen te worden, je betaalt bij aanschaf.

De HC zal neem ik aan op zijn controleapparaatje kunnen zien dat je inderdaad reist tussen A en B, met een geactiveerd 'reisproduct'.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-11 19:58

Dido

heforshe

Maar uitchecken is met zo'n wegwerpkaartje natuurlijk onzin. Sterker nog, wat willen ze doen als je het niet doet? Na je reis kun je het kaartje gewoon weggooien, geen haan die ernaar kraait of dat dan een uitgecheked kaartje is of niet. Hooguit is het handig bij stations waar ze tzt de toegangen afsluiten met cico poortjes.

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Dido schreef op woensdag 18 december 2013 @ 12:33:
Maar uitchecken is met zo'n wegwerpkaartje natuurlijk onzin. Sterker nog, wat willen ze doen als je het niet doet? Na je reis kun je het kaartje gewoon weggooien, geen haan die ernaar kraait of dat dan een uitgecheked kaartje is of niet. Hooguit is het handig bij stations waar ze tzt de toegangen afsluiten met cico poortjes.
Precies. Je koopt toch 2 enkeltjes, want een retourtje is tegenwoordig niet goedkoper meer. Uitchecken is voor de klant 100% nutteloos als hij alleen met NS reist. Inchecken kan ik me nog iets bij voorstellen, als vervanger voor de oude dagstempel.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:26

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Dido schreef op woensdag 18 december 2013 @ 12:33:
De planning was ooit om per 01-01-2014 die poortjes allemaal dicht te gooien. Dat is voorlopig van de baan nu ze nog papieren kaartjes blijven verkopen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De planning was ooit om dat al veel eerder te doen.
En dan nog heeft het overgrote deel van de stations geen poortjes.

Signatures zijn voor boomers.

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Maasluip schreef op donderdag 19 december 2013 @ 07:28:
De planning was ooit om dat al veel eerder te doen.
En dan nog heeft het overgrote deel van de stations geen poortjes.
De planning was ooit om de OV chipkaart in 2008 volledig operationeel te hebben :P De planning was ook ooit om de noord-zuid lijn te laten rijden in, wat was het ook al weer, 2009/2010?

Toch vraag ik me af hoe het zit met die poortjes. Er was een jaar of wat geleden veel om te doen, maar het is al vrij lange tijd stil rond dat onderwerp.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06-2021
flowerp schreef op donderdag 19 december 2013 @ 23:56:
[...]

De planning was ooit om de OV chipkaart in 2008 volledig operationeel te hebben :P De planning was ook ooit om de noord-zuid lijn te laten rijden in, wat was het ook al weer, 2009/2010?

Toch vraag ik me af hoe het zit met die poortjes. Er was een jaar of wat geleden veel om te doen, maar het is al vrij lange tijd stil rond dat onderwerp.
Ze mogen wat mij betreft eerst eens de poortje opnieuw afstellen , ik kom dagelijks 3 poortjes tegen die het gewoon niet willen doen bij meerdere mensen.

• flowerp
Vicros schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 16:35:
[...]

Ze mogen wat mij betreft eerst eens de poortje opnieuw afstellen , ik kom dagelijks 3 poortjes tegen die het gewoon niet willen doen bij meerdere mensen.
Hmmm, ja das wel irritant. Bij Bijlmer Arena staat er al weken zo'n poortje die maar half open gaat en waar je in de regel dan keihard tegenaan knalt en vervolgens je er maar doorheen probeert te worstelen omdat je immers al op dat ding uitgechecked hebt :(

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geen reiskosten student meer na defect OV-chipkaart
Studenten draaien vanaf 1 januari niet meer op voor de reiskosten als hun OV-chipkaart kwijt, gestolen of defect is. Studenten die nog een geldig zogenoemd studentenreisproduct hadden, krijgen in dat soort gevallen een tijdelijke vervanging, meldt voorzitter van de Landelijke Studenten Vakbond Jorien Janssen zaterdag in televisieprogramma Kassa.

Dagelijks gaat het om vier- tot vijfhonderd studenten die een nieuwe OV-chipkaart aanvragen omdat hun kaart defect, gestolen of kwijt is. De eerste negen werkdagen waarin ze wachten op de nieuwe kaart, moeten ze nu nog zelf opdraaien voor de reiskosten. Dit kan ze soms honderden euro's kosten.

Met het nieuwe 'tijdelijke studentenreisproduct' kunnen studenten binnen een uur verder reizen. Om het tijdelijke studentenreisproduct te gebruiken moeten ze wel eerst een anonieme of persoonlijke OV-chipkaart aanschaffen. Vervolgens kunnen ze via studentenreisproduct.nl een aanvraag voor een tijdelijk studentenreisproduct indienen.

De studenten moeten ondertussen ook direct een vervangende kaart aanvragen via de Klantenservice OV-chipkaart. Het tijdelijke studentenreisproduct is zeven dagen geldig vanaf het moment dat het klaarstaat op de ophaalautomaat en verloopt vanzelf.
7 dagen lijkt mij wel wat weinig(?).

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Binnen een uur..

Eens even kijken.. Wil je de bus in, doet dat ding het niet. Eerste wat je te doen staat is een kaart kopen.. Hebben chauffeurs die dingen wel? Dan nog maar de vraag of mensen mobiel internet hebben. Dan zal je alsnog ergens het product moeten afhalen..

Nah... dat lukt echt niet iedereen binnen het uur van constatering dat de kaart weg is of defect..

Ey!! Macarena \o/

• Quincy5
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 09:11
asmi schreef op woensdag 18 december 2013 @ 11:19:
De jaartrajectabonnementen-oude stijl worden pas vanaf 1 januari niet meer verkocht, dus gedurende heel 2014 zijn er nog jaarkaarthouders die een papieren kaartje nodig hebben om buiten hun traject met korting te reizen. Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen.
Waar heb je deze info vandaan? Ik heb al jaren een jaartrajectkaart en heb per 1 januari weer via mijn werkgever een nieuwe moeten aanvragen. Maar ik heb nooit van oude/nieuwe stijl gehoord (en weet dus ook niet wat ik gekregen heb) of uberhaupt van een oplossing gehoord voor het papieren kaartje voor buiten het traject.

PV Output

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-11 06:43
In deze adviesaanvraag staat uitgelegd wat Traject Vrij is en hoe het gaat werken. Er wordt gesproken over een invoering per 1 januari 2014, maar ik begreep dat die datum inmiddels is opgeschoven naar 1 maart 2014. Tot 1 maart 2014 kun je een jaartrajectabonnement bestellen, daarna bestel je Traject Vrij.

Verwijderd

De prijs van het buskaartje in omgeving Zwolle gaat omhoog van 2 naar 3 euro - de buschauffeurs wijzen mensen er extra op in de bus een chipkaart aan te schaffen. Geen idee of de trajectprijzen verder ook zijn gestegen?

• Quincy5
  • Laatst online: 03-11 09:11
Ze blijven bij de NS maar hoog van de toren blazen dat binnenkort dat papieren kaartje afgeschaft gaat worden (met ondertussen al heel veel uitstel), maar dit soort belangrijke info tijdig aan je vaste klanten melden is teveel moeite. Nu moeten we dat dus via het locov vernemen.

Edit: ik lees nu de adviesaanvraag en zie daar staan dat ze vanaf juli al zouden beginnen met informeren..
Ook heb ik mijn twijfels over het idee van het achteraf betalen; het voorbeeld van kinderen die ermee op pad gaan wordt in het stuk al aangehaald, maar ik denk ook aan diefstal, grappenmakers ed. Het blokkeren duurt om technische redenen een hele dag, dus ze mogen wel heel coulant met vergoeden omgaan willen ze hier niet een hoop problemen mee krijgen.

[ Voor 45% gewijzigd door Quincy5 op 23-12-2013 14:08 ]

PV Output

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Quincy5 schreef op maandag 23 december 2013 @ 13:52:
Ze blijven bij de NS maar hoog van de toren blazen dat binnenkort dat papieren kaartje afgeschaft gaat worden (met ondertussen al heel veel uitstel), maar dit soort belangrijke info tijdig aan je vaste klanten melden is teveel moeite. Nu moeten we dat dus via het locov vernemen.
Ik heb in oktober al een brief van NS gehad, lijkt me ruim op tijd.
In de brief hebben ze het nog over 1 januari, maar op http://www.ns.nl/infotrajectvrij is het inderdaad alweer opgeschoven naar 1 maart 2014.

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Fijn, mijn OV Chipkaart doet het niet meer. Ik dacht even snel via ov-chipkaart.nl een nieuwe aan te vragen, maar dat kan dus niet. Je moet naar een "OV-balie" gaan (hoe kom ik daar zonder chipkaart?) en als zij daar ook vinden dat ie kapot is, dan krijg je een formulier dat je in moet vullen en dan "krijg" je voor € 11,00 een nieuwe. Wat ik dan weer niet snap is dat ik € 11,00 moet betalen, terwijl je als je een nieuwe aanvraagt maar € 7,50 betaalt (https://www.ov-chipkaart.nl/aanvragen/). Ik ben op zich heel blij met die chipkaart hoor, en het scheelt een hoop tijd in kaartjes kopen. Maar dit is toch wel echt bureaucratische nonsens.

Edit: ah, ik lees nu dat ik beter kan aangeven dat ik hem kwijt ben. Wat een flauwekul. Maar prima, doen we dat joh.

[ Voor 8% gewijzigd door posttoast op 06-01-2014 20:28 ]

omniscale.nl

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-11 21:06
Geweldig!

En nu gaat nooit blijken dat die dingen (te vaak) kapot gaan, want iederen kiest natuurlijk (van ellende) voor verloren ipv kapot. Hebben ze dus handig geregeld. Ook een methode: "ons product gaat nooit stuk, alleen die domme klanten verliezen 't steeds" ;)

Verwijderd

posttoast schreef op maandag 06 januari 2014 @ 20:27:
Fijn, mijn OV Chipkaart doet het niet meer. Ik dacht even snel via ov-chipkaart.nl een nieuwe aan te vragen, maar dat kan dus niet. Je moet naar een "OV-balie" gaan (hoe kom ik daar zonder chipkaart?) en als zij daar ook vinden dat ie kapot is, dan krijg je een formulier dat je in moet vullen en dan "krijg" je voor € 11,00 een nieuwe. Wat ik dan weer niet snap is dat ik € 11,00 moet betalen, terwijl je als je een nieuwe aanvraagt maar € 7,50 betaalt (https://www.ov-chipkaart.nl/aanvragen/). Ik ben op zich heel blij met die chipkaart hoor, en het scheelt een hoop tijd in kaartjes kopen. Maar dit is toch wel echt bureaucratische nonsens.

Edit: ah, ik lees nu dat ik beter kan aangeven dat ik hem kwijt ben. Wat een flauwekul. Maar prima, doen we dat joh.
En dan te bedenken dat het pasje nog geen euro kost. Wij gebruiken hier "OV chipkaarten" voor de toegang tot het gebouw en de aanwezigheidsregistratie. Bij alle toegangsdeureun zit een "check-in, check-uit" lezer.

Best grappig hoor. Ik kan mijn OV-chipkaart ook gewoon koppelen aan mijn persoon in het achterliggende systeem en dan kan ik dus met mijn OV-chipkaart alle deuren openen. Een collega van mij heeft beide pasjes weleens in zijn portemonnee zitten en dan kan hij ineens het kantoor niet meer in, omdat het systeem dan zijn OV-chipkaart leest in plaats van zijn toegangspas. :)

Oja, onze nieuwe printers werken ook met de OV-chipkaart. Je loopt naar een willekeurige printer. Daar hou je je kaart voor de lezer en dan kun je al je printjes uit de printer laten komen.
dcl! schreef op maandag 06 januari 2014 @ 22:13:
Geweldig!

En nu gaat nooit blijken dat die dingen (te vaak) kapot gaan, want iederen kiest natuurlijk (van ellende) voor verloren ipv kapot. Hebben ze dus handig geregeld. Ook een methode: "ons product gaat nooit stuk, alleen die domme klanten verliezen 't steeds" ;)
Klopt. Dat hebben ze heel smerig bedacht inderdaad. Je maakt de procedure voor een defecte kaart gewoon zo lastig / duur, dat men er niet eens aan begint en gewoon aangeeft dat de kaart zoek is. Volgens de boeken gaan de kaarten dan inderdaad bijna nooit stuk.

In de praktijk gebeurt het best weleens, dat de kaarten stuk gaan. Dat merken wij hier ook. Zelfs in een plastic badgehouder gaan ze nog weleens stuk. Net voor de Kerstvakantie nog iemand gehad, die op sommige printers haar printjes niet op kon halen en bij sommige deuren heel lang moest wachten voor ze open gingen. Pas vervangen en het probleem was voorbij. En die pas heeft echt altijd in een badgehouder gezeten. Zuinig zijn op je OV-chipkaart is dus geen garantie voor een lange levensduur.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2014 07:40 ]

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-11 19:16
flowerp schreef op donderdag 19 december 2013 @ 23:56:
[...]
Ik weet dat in Hengelo (Overijssel) GEEN poortjes komen.
Komt omdat de stationshal openbare weg is (tussen Hengelo Noord & Hengelo Zuid), is paar jaar terug vergroot op de kosten van de Gemeente.
En bovenaan de trap mogen geen poortjes, dit om de veiligheid.
Ben dus benieuwd hoe ze het willen opgaan lossen?
En volgens mij is Zutphen & Deventer ook zo'n station? De stationshal is openbare weg; mogen ze niet afsluiten, en anders moet je bovenaan de trap?

Net zoals in mijn woonplaats, Goor: daar rijdt de Syntus (bleg), maar daar hebben we maar 2 paaltjes per perron. En probleem van het station is dat het ook een doorgang is naar een wijk tussen het centrum en de wijk achter het station (voor de kenners, daar bij de vijver).
Daarnaast is het station zo 'lek', je kan heel makkelijk over het hek naar het perron lopen (zoals nu nog heel veel mensen doen).
Met andere woorden, Goor kan je ook niet/zeer lastig afsluiten met poortjes.

[ Voor 6% gewijzigd door Ryur op 09-01-2014 12:59 ]

• posttoast
  • Nu online
Zo, uiteindelijk kaart als "gestolen" opgegeven in plaats van "kapot". Nu hoef ik én niet naar het station om opnieuw te activeren én het kost me niets.

Laat het een tip zijn voor de rest hier.

Ik wil overigens best betalen voor een defecte kaart, maar niet meer dan voor een nieuwe kaart en ik wil er zeker niet twee keer voor naar een OV balie hoeven te gaan.

omniscale.nl

• PauseBreak
  • Laatst online: 28-10 07:36

PauseBreak

derp!

Zuinig zijn op je OV-chipkaart is dus geen garantie voor een lange levensduur.
Helemaal waar. Als student had ik mijn OV-chipkaart altijd in een plastic houder die ik van de bank kreeg. Verrassend genoeg hielp dat geen moer, die kaart ging gewoon kapot... De bankpas - die dus gewoon in mijn portemonnee zat zonder bescherming - heb ik nog nooit iets mee gehad terwijl daar toch minstens net zoveel electronica in zit. Dan moet het toch mogelijk zijn voor de OV-chipkaart om minstens net zo betrouwbaar te zijn?
Nou ja, tegenwoordig heb ik er 2. Een persoonlijke die ik nooit gebruik en een anonieme voor mijn OV-fietsabo. Die ik ook nooit gebruik eigenlijk, maar het is wel handig om ergens een fiets te kunnen huren als ik dat ooit nodig heb en die paar euro's mis ik niet :P

Nee, merp!

• Vicros
posttoast schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 13:00:
Zo, uiteindelijk kaart als "gestolen" opgegeven in plaats van "kapot". Nu hoef ik én niet naar het station om opnieuw te activeren én het kost me niets.

Ik wil overigens best betalen voor een defecte kaart, maar niet meer dan voor een nieuwe kaart en ik wil er zeker niet twee keer voor naar een OV balie hoeven te gaan.
Je hoeft niet langs een balie te gaan als hij kapot is dat hoeft alleen om te bepalen of hij echt stuk is en het niet de schuld van de gebruiker is , er worden daarvoor ook geen kosten in rekening gebracht. Die van mij lag een tijdje geleden in 2en en die heb ik gewoon opgestuurd met het formulier wat op de website te vinden was , binnen 1 week had ik weer een nieuwe met mijn studenten-ov er weer op.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik vind het hele ov-chipcard idee maar een fiasco als je niet onregelmatig reist. Ik reis altijd 1 bestemming en heb daarvoor via Arriva een abbo -> gelderland vrij. (oftwel vrij in bus en trein van Arriva)
Ik vind het onverkoopbaar dat ik moet in- en uitchecken. Echt belachelijk.

• dcl!
posttoast schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 13:00:

Dank voor de tip! Moet je overigens voor "gestolen" geen aangifte doen of vragen ze daar niet naar.
Vicros schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 14:51:
[...]
Je hoeft niet langs een balie te gaan als hij kapot is dat hoeft alleen om te bepalen of hij echt stuk is en het niet de schuld van de gebruiker is , er worden daarvoor ook geen kosten in rekening gebracht. Die van mij lag een tijdje geleden in 2en en die heb ik gewoon opgestuurd met het formulier wat op de website te vinden was , binnen 1 week had ik weer een nieuwe met mijn studenten-ov er weer op.
Nog beter. Dus als hij niet meer werkt zekerheidshalve zelf doorbreken :+ en opsturen dus.

Verwijderd

Even klagen.. Krijg dus gister een brief van 'OV Chipkaart Klantenservice' dat mijn OV chipkaart bijna verloopt. Dat ik even €7,50 neer moet leggen om een nieuwe te krijgen. Ik reis maar 2-3x per jaar op de OV chipkaart, wat is dit voor belachelijk bedrag terwijl mijn eigen OV chipkaart nog in prima staat is? De betreffende ministers hebben ons altijd voorgehouden dat de chipkaart reizen in het openbaar vervoer niet duurder zou maken, wat is dit dan voor onzin?

Ik heb op mijn huidige kaart nog ruim €10 saldo staan. Nou lees ik dat je €2,50 administratiekosten moet betalen om dit geld terug te krijgen. En als er minder dan €5 op staat, dat je dan zelfs helemaal niets krijgt! Moet je nagaan hoeveel geld ze op deze manier aan miljoenen reizigers verdienen..

• posttoast
  • Nu online
Vicros schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 14:51:
[...]

OK, dat valt mee. Nu moet ik zeggen dat de gestolen/kwijt methode wel sneller gaat (je hoeft het niet eerst zelf op te sturen en je hebt na 2 dagen al een nieuwe pas), maar jouw manier is wel wat netter.

omniscale.nl

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:36:
Even klagen.. Krijg dus gister een brief van 'OV Chipkaart Klantenservice' dat mijn OV chipkaart bijna verloopt. Dat ik even €7,50 neer moet leggen om een nieuwe te krijgen. Ik reis maar 2-3x per jaar op de OV chipkaart, wat is dit voor belachelijk bedrag terwijl mijn eigen OV chipkaart nog in prima staat is? De betreffende ministers hebben ons altijd voorgehouden dat de chipkaart reizen in het openbaar vervoer niet duurder zou maken, wat is dit dan voor onzin?

Ik heb op mijn huidige kaart nog ruim €10 saldo staan. Nou lees ik dat je €2,50 administratiekosten moet betalen om dit geld terug te krijgen. En als er minder dan €5 op staat, dat je dan zelfs helemaal niets krijgt! Moet je nagaan hoeveel geld ze op deze manier aan miljoenen reizigers verdienen..
Het saldo wordt gratis op de nieuwe kaart overgezet (dat deden ze bij de NS in ieder geval). Dat je elke paar jaar een nieuwe kaart moet hebben is inderdaad irritant, zeker gezien de kosten.

Verwijderd

Mijn persoonlijke OV chipkaart heb ik destijds gekocht tegen gereduceerd tarief (was ter promotie van de OV chpkaart in de provincie Utrecht geloof ik). Maar als deze verloopt, koop ik geen nieuwe meer. Voor die enkele keer dat ik reis, gebruik ik onze anonieme kaart dan voortaan wel. We hebben toch altijd een anonieme kaart in huis, waarop een paar euro tegoed staat. Het is alleen de laatste maanden even goed opletten, dat je hem helemaal leeg reist. Het mooist is natuurlijk om hem net voor het verlopen een keer op negatief saldo te krijgen met een busrit en daarna een nieuwe anonieme kaart in gebruik te nemen. Dan verdien je tenminste nog een paar euro van die idioot hoge aanschafprijs terug.

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:13
Hallo allemaal,

Weet niet helemaal of het toegestaan is om dit hier te posten maar ik probeer het toch maar

Dat is niet helemaal de bedoeling, posten als je niet zeker weet of het mag. Voor enquêtes moet je vooraf toestemming vragen :) De link heb ik daarom verwijderd.

[ Voor 44% gewijzigd door Grrrrrene op 15-01-2014 16:27 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Voor onderzoeken moet je toestemming vragen bij een mod ;)
Meld 't anders even via de rapporteerlink bovenaan dit topic (net onder de titel).

[ Voor 44% gewijzigd door Raven op 13-01-2014 12:38 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-11 14:58

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Verwijderd schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:36:

gewoon als verloren opgeven,zou je niets moeten kosten + de huidige 10 euro wordt overgezet op de nieuwe. heeft tot dusver bij mij steeds op die manier geholpen :)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• Vicros
posttoast schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:46:
[...]

OK, dat valt mee. Nu moet ik zeggen dat de gestolen/kwijt methode wel sneller gaat (je hoeft het niet eerst zelf op te sturen en je hebt na 2 dagen al een nieuwe pas), maar jouw manier is wel wat netter.
Ik moest mijn kaart gewoon meesturen met de aanvraag voor een nieuwe inclusief nieuwe foto met daar achterop all mijn gegevens :')
Moet alleen wel toegeven dat ik wel moest zoeken naar het formulier en ik heb nog problemen gehad met het koppelen van de kaart wat dus niet lukte en ook niet hoeft , dit word dus gewoon automatisch gedaan.

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:35
Nog een leuke: bij een nieuwe pas zetten ze daar niet zelf het OV-fietsproduct op, die moet je opnieuw online opvragen en ophalen bij een automaat. Daar ben ik op de verkeerde manier achtergekomen :(

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

• Deadsy
  • Laatst online: 01-11 17:32
Laatst besloot ik een OV chipkaart te kopen. Dit omdat ik regelmatig met de trein reis en soms met de bus en een chipkaart is dan toch net iets handiger/sneller.

Ik hoor vaker problemen maar het traject dat ik afleg is vrij simpel (geen overstappen) dus ik verwachte eigenlijk geen problemen.

Vandaag de chipkaart voor het eerst gebruikt en blijkbaar is het met de chipkaart 2 cent duurder per reis.
Ik reis met een Veolia trein en log dus in en uit bij een Veolia paaltje en de rit prijs is 2,12.
Op het station (waar alleen Veolia treinen rijden) staat een NS automaat en daar een papieren kaartje kopen kost 2,10.

Het is maar 2 cent (nja 4 cent want ik ging ook nog naar huis) maar het is toch vrij gaar of niet? Dat wanneer je bij een ander bedrijf het kaartje koopt het goedkoper is.

Ik heb al een mail naar Veolia gestuurd met de vraag of ze me kunnen uitleggen waarom het goedkoper is wanneer ik een papieren kaartje bij een ander bedrijf koop dan wanneer ik volledig via hun reis.

Verwijderd

Je had beter je mond kunnen houden en gewoon papieren kaartjes bij de NS kunnen kopen. Nu gaan ze dat papieren kaartje natuurlijk duurder maken. :)

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-10 15:32
NS rondt de prijzen van kaartjes af, volgens mij op 10 cent. Veolia doet dat niet, die rekenen gewoon het kilometertarief.

We are shaping the future

• Deadsy
  • Laatst online: 01-11 17:32
Alex) schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 09:17:
NS rondt de prijzen van kaartjes af, volgens mij op 10 cent. Veolia doet dat niet, die rekenen gewoon het kilometertarief.
Zo een gevoel had ik al omdat de kleinste munt die een automaat pakt 10cnt is.
Maar ik dacht dat ze het dan naar boven inplaats van naar beneden zouden afronden.

Neemt niet weg dat het idioot blijft. Ja het is maar 2 cent maar het blijft idioot dat er een prijsverschil is tussen de 2.

• Ikpakacties
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-08 14:46
Ik ga altijd naar werk met de bus van De punt naar Groningen,
Daar waar ik vroeger 7 euro voor een strippenkaart betaalde waarmee ik 2 maal naar groningen en terug kon, betaal ik nu 4 euro voor een enkeltje.
Dus ik betaal nu voor 2 dagen rijzen 16 Euro in plaats van 7 Euro.

Wij laten te veel met ons sollen, moesten met heel nederland protesteren tegen dat onding

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Koop je enkeltjes in de bus of zo? Want het OV-Chipkaarttarief is € 2,82. Daarbij, als ik op de zonekaart kijk zijn het 4 zones, dus 5 strippen. Met een 45-strippenkaart was dat in 2011 € 2,53, niet € 1,75 (€ 7,00 / 4). Sowieso, 7 euro voor een 15-strippenkaart was het tarief van 2008 (€ 6,90).

Dus in 3 jaar tijd is het een inflatie van 11%, ofwel 3,6% per jaar.

Niets is zo onbetrouwbaar als het menselijk geheugen.

Oh ja, en beslag rijst, jij reist.

Verwijderd

Maasluip schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 07:32:
Koop je enkeltjes in de bus of zo? Want het OV-Chipkaarttarief is € 2,82. Daarbij, als ik op de zonekaart kijk zijn het 4 zones, dus 5 strippen. Met een 45-strippenkaart was dat in 2011 € 2,53, niet € 1,75 (€ 7,00 / 4). Sowieso, 7 euro voor een 15-strippenkaart was het tarief van 2008 (€ 6,90).

Dus in 3 jaar tijd is het een inflatie van 11%, ofwel 3,6% per jaar.

Niets is zo onbetrouwbaar als het menselijk geheugen.

Oh ja, en beslag rijst, jij reist.
3,6% per jaar is bijzonder fors voor de afgelopen 3 jaar. Hele volksstammen mogen met gemiddeld 1% per jaar over de afgelopen 3 jaar blij zijn en een andere grote groep mag al blij met 0%. Maar blijkbaar hebben de conducteurs, buschauffeurs en machinisten de afgelopen jaren wel vette salarisverhogingen gehad.

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik ben het er helemaal mee eens dat het een grote stijging is. Het is echter niet meer dan verdubbeld in een paar jaar zoals Ikpakacties claimt.
Overigens is het een vreemde gedachte dat de prijsstijgingen van het OV direkt in de zakken van het werkend personeel gaan. Er zijn meer kosten dan arbeidskosten. Voor busbedrijven is het vooral de dieselprijs die exorbitant gestegen is (pak hem beet 40% de laatste 5 jaar).

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 08:16:
[...]
3,6% per jaar is bijzonder fors voor de afgelopen 3 jaar. Hele volksstammen mogen met gemiddeld 1% per jaar over de afgelopen 3 jaar blij zijn en een andere grote groep mag al blij met 0%. Maar blijkbaar hebben de conducteurs, buschauffeurs en machinisten de afgelopen jaren wel vette salarisverhogingen gehad.
Die de conducteurs, buschauffeurs en machinisten niet, hun managers en hoger wel :(

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Verwijderd

Maasluip schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 08:37:
Ik ben het er helemaal mee eens dat het een grote stijging is. Het is echter niet meer dan verdubbeld in een paar jaar zoals Ikpakacties claimt.
Overigens is het een vreemde gedachte dat de prijsstijgingen van het OV direkt in de zakken van het werkend personeel gaan. Er zijn meer kosten dan arbeidskosten. Voor busbedrijven is het vooral de dieselprijs die exorbitant gestegen is (pak hem beet 40% de laatste 5 jaar).
En dieselmotoren zijn de afgelopen 10 jaar ook flink wat zuiniger geworden. Daarnaast rijden er ook steeds meer bussen op gas. Daarnaast is brandstof maar 1 van de componenten die de totaalprijs bepaalt. Natuurlijk wel dé component die de OV-bedrijven aandragen om de mega-prijsverhogingen goed te praten.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2014 09:34 ]

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

En die dieselmotoren zijn gratis?

Zaken die prijsverhogingen in het OV noodzakelijk maken, naast bestuurlijke salarissen:
Vandalisme
Gare chiplezers die vervangen moeten worden
Brandstof/energie
Onderhoud aan voertuigen, infrastructuur en onroerend goed
Veiligheid
Opleidingen
Informatievoorziening
Schadevergoedingen

[ Voor 5% gewijzigd door Kaj. op 29-01-2014 10:35 ]

Verwijderd

Kaj. schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 10:34:
En die dieselmotoren zijn gratis?
:? Wie heeft het hier over gratis dieselmotoren?
Zaken die prijsverhogingen in het OV noodzakelijk maken, naast bestuurlijke salarissen:
Vandalisme
Gare chiplezers die vervangen moeten worden
Brandstof/energie
Onderhoud aan voertuigen, infrastructuur en onroerend goed
Veiligheid
Opleidingen
Informatievoorziening
Schadevergoedingen
Prijsverhogingen op inflatie-niveau zijn zonder meer te verantwoorden, natuurlijk. En zolang iedereen netjes elk jaar (ongeveer) een inflatiecorrectie op zijn salaris krijgt, is er niets aan de hand. Helaas heeft men in het OV de neiging om bakken met geld aan onzin uit te geven, waardoor ze dus de prijzen met belachelijke percentages moeten verhogen om rendabel te blijven.

Ik stel alleen tegenover het argument "de diesel is zoveel duurder geworden de afgelopen jaren", dat "de dieselmotor een stuk zuiniger geworden is". Hierdoor zorgt een prijsstijging van 40% op diesel niet voor een toename van de brandstofkosten met 40%.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Bovendien worden nieuwe bussen en ook veel treinen, niet meer gekocht, maar geleast. Dat risico is dus al niet meer van de vervoerder.

Nee, merp!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-11 13:53
Ikpakacties schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 23:51:
Ik ga altijd naar werk met de bus van De punt naar Groningen,
Daar waar ik vroeger 7 euro voor een strippenkaart betaalde waarmee ik 2 maal naar groningen en terug kon, betaal ik nu 4 euro voor een enkeltje.
Dus ik betaal nu voor 2 dagen rijzen 16 Euro in plaats van 7 Euro.
eigen schuld. een enkele reis met ov-chipkaart zou je maar €2,82 kosten volgens 9292ov. bovendien kun je op de website van qbuzz een uitgebreid prijsadvies krijgen waardoor je mogelijk nog goedkoper uit bent.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Verwijderd schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 10:55:
[...]

:? Wie heeft het hier over gratis dieselmotoren?
Nou, jij draagt aan dat dieselmotoren aanmerkelijk zuiniger zijn geworden. Klopt, waarheid als een koe. Echter moet zo'n motor wel aangeschaft worden, wat weer bijdraagt in stijging van kosten etc.
Ik weet niet hoe lang de gemiddelde vervoerder met een bus doet, maar ik kan me zo voorstellen dat ze daar wel een jaar of tien mee doen.
[...]

Prijsverhogingen op inflatie-niveau zijn zonder meer te verantwoorden, natuurlijk. En zolang iedereen netjes elk jaar (ongeveer) een inflatiecorrectie op zijn salaris krijgt, is er niets aan de hand. Helaas heeft men in het OV de neiging om bakken met geld aan onzin uit te geven, waardoor ze dus de prijzen met belachelijke percentages moeten verhogen om rendabel te blijven.

Ik stel alleen tegenover het argument "de diesel is zoveel duurder geworden de afgelopen jaren", dat "de dieselmotor een stuk zuiniger geworden is". Hierdoor zorgt een prijsstijging van 40% op diesel niet voor een toename van de brandstofkosten met 40%.
Noem eens een onzinnige uitgave? Onderzoek kost ook geld hé. :)

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-11 18:33
Verwijderd schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 08:16:
[...]

Maar blijkbaar hebben de conducteurs, buschauffeurs en machinisten de afgelopen jaren wel vette salarisverhogingen gehad.
Bullshit. Ik heb (op inflatiecorrectie na uiteraard) toch al 2 jaar hetzelfde loon. Geen uitspraken doen die je niet kan staven met cijfers

• Freee!!

Freee!!

Tha_T schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 14:10:
[...]
Ik heb (op inflatiecorrectie na uiteraard) toch al 2 jaar hetzelfde loon.
Mazzelaar. Ik heb al een paar jaar zelfs geen inflatiecorrectie gehad.

Verwijderd

Kaj. schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 10:56:
[...]
Nou, jij draagt aan dat dieselmotoren aanmerkelijk zuiniger zijn geworden. Klopt, waarheid als een koe. Echter moet zo'n motor wel aangeschaft worden, wat weer bijdraagt in stijging van kosten etc.
Ik weet niet hoe lang de gemiddelde vervoerder met een bus doet, maar ik kan me zo voorstellen dat ze daar wel een jaar of tien mee doen.
Zulk materiaal schrijf je af en vervang je na de afschrijvingstermijn. Daar hoef je dus niets bijzonders voor te doen. Dat gebeurt gewoon.
[...]

Noem eens een onzinnige uitgave? Onderzoek kost ook geld hé. :)
Dat is natuurlijk een inkoppertje in een topic over de OV Chipkaart. En onderzoek doen ze in zo'n beetje alle branches. Dat is niet iets specifiek voor OV. Het resultaat van onderzoek zou zelfs een efficiencyverhoging kunnen zijn, waardoor de kosten zelfs zouden kunnen dalen. Het kan ook weggegooid geld zijn..... Als het goed is, rechtvaardigt het resultaat van het onderzoek de kosten van dat onderzoek. Anders kun je het onderzoek beter niet uitvoeren.
Tha_T schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 14:10:
[...]

Bullshit. Ik heb (op inflatiecorrectie na uiteraard) toch al 2 jaar hetzelfde loon. Geen uitspraken doen die je niet kan staven met cijfers
Ik denk, dat je mijn post iets te serieus opvat. (Feit blijft, dat jij wel een inflatiecorrectie hebt gehad en veel andere niet of maar gedeeltelijk. Je mag dus niet klagen.)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2014 15:32 ]

• Tha_T
  • Laatst online: 03-11 18:33
Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 15:29:

[...]

Ik denk, dat je mijn post iets te serieus opvat. (Feit blijft, dat jij wel een inflatiecorrectie hebt gehad en veel andere niet of maar gedeeltelijk. Je mag dus niet klagen.)
Dat doe ik toch ook niet :?. Ik wijs je alleen op een fout in je veronderstelling

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Kaj. schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 10:56:
[...]
De gemiddelde vervoerder doet de duur van een concessie met de voertuigen die voor die concessie worden geleaset. Tenzij er in de concessie staat dat de voertuigen tussentijds moeten worden vernieuwd, maar dat staat in vrijwel geen enkele concessie. Dus per saldo rijdt zo'n voertuig tegenwoordig ongeveer 10 jaar rond in Nederland. Dat was een paar jaar geleden nog langer, maar de concessieverleners zijn meer in gaan zetten op het milieu en dus ook op nieuwere, zuinigere voertuigen.
De oude voertuigen gaan gewoon terug naar de leasemaatschappij na afloop van de concessie. Onderhoud wordt ook niet meer in-house gedaan maar door de LM verzorgd. Per saldo kost het minder om te leasen dan om te kopen.

Nee, merp!

• BjornE
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-11 16:18
De kostenstructuur bij busbedrijven bestaat voor bijna 2/3de personeelskosten. Brandstof is maar 10-12%, rest is overige kosten als bussen, gebouwen etc. Brandstof stijgt wel hard, maar personeelskosten zijn de hoogste factor. Dat maakt het OV duur en de kostenstijging hoger dan de inflatie (dat een gemiddelde is).

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Argamas-2833/hero/1713811

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Daarom wordt er geëxperimenteerd met hybride bussen, elektrische bussen en zelfrijdende bussen.

Nee, merp!

Verwijderd

Dit is niet de bedoeling hier op GoT.

[ Voor 81% gewijzigd door Grrrrrene op 08-02-2014 17:36 . Reden: Vroeg hulp bij kraken anonieme OV-chipkaart ]

• mitch187
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-11 14:01
Let op:

Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

PauseBreak schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 16:01:
[...]

De gemiddelde vervoerder doet de duur van een concessie met de voertuigen die voor die concessie worden geleaset. Tenzij er in de concessie staat dat de voertuigen tussentijds moeten worden vernieuwd, maar dat staat in vrijwel geen enkele concessie.
Toch wel. Het is vrij standaard om in een concessie een gemiddelde leeftijd van het wagenpark op te nemen. Je ziet vaker dat er ergens halverwege een concessie nieuwe bussen aangeschaft worden.

Verwijderd

Tha_T schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 15:40:
[...]

Dat doe ik toch ook niet :?. Ik wijs je alleen op een fout in je veronderstelling
Het was sarcastisch bedoeld. :)
(Al zouden veel mensen een inflatiecorrectie over de afgelopen jaren als een vette salarisverhoging omschrijven.)

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Maasluip schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 07:18:
[...]

Toch wel. Het is vrij standaard om in een concessie een gemiddelde leeftijd van het wagenpark op te nemen. Je ziet vaker dat er ergens halverwege een concessie nieuwe bussen aangeschaft worden.
Tot nu toe is het voldoende om vlak na het begin van de concessie nieuwe bussen in te zetten.
Maar goed, als je kijkt naar de BRU-concessie dan zal dat wel een modelvorm worden voor andere aanbestedingen en dan ga je inderdaad wel zien dat bussen iedere 5 jaar vervangen gaan worden.

offtopic:
Ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen met de hybride/elektrische bussen die ze daar gaan inzetten. Zeker in een stad lijkt me dat ideaal. Het enige nadeel is dat er flink wat busstations moeten worden omgebouwd om laden via inductie mogelijk te maken, maar de uitstoot van die dingen heb je dan niet meer in de stad.

Nee, merp!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:28
OV Chipkaart van mijn zoon is gestolen. Ik zie dat het € 11,- kost om een nieuwe aan te vragen. Dan kan ik toch net zo goed een nieuwe aanvragen voor € 7,50?? Er stond toch geen saldo op.

Sowieso schrijf je zo!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Was een gestolen melding niet goedkoper en dat je dan sneller een nieuwe krijgt?

Oscar Wilde

• nadroJ
Redelijk recent heb ik de ov-chipkaart aangevraagd. Was binnen een week binnen. Maar kan je gewoon een nieuwe aanvragen?

Sowieso schrijf je zo!

Verwijderd

nadroJ schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 11:10:
Redelijk recent heb ik de ov-chipkaart aangevraagd. Was binnen een week binnen. Maar kan je gewoon een nieuwe aanvragen?
In bepaalde situaties kan dat ja :p

Maar voor die €11 krijg je wel:
- Overgebleven saldo teruggestort
- Reisproducten overgezet(erg fijn met dure abbo)
- Meestal binnen 2-3 werkdagen na aanvraag binnen(in mijn ervaring)

• nadroJ
Duidelijk, maar ik had geen saldo op de kaart staan. Nog geen reisproduct en ik heb nog even de tijd, dus dan maar een nieuwe aanvragen :)

Sowieso schrijf je zo!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Als er meteen na het succesvol in- én uitchecken een kaartleesfout komt, wat is er dan aan de hand? :S

Oscar Wilde

• Freee!!

Freee!!

Raven schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 16:43:
Als er meteen na het succesvol in- én uitchecken een kaartleesfout komt, wat is er dan aan de hand? :S
Waarschijnlijk zit er dan ook een andere kaart in je portemonnee (ID-kaart waarschijnlijk).

• BjornE
Het kan ook de beveiliging zijn die voorkomt dat je weer per ongeluk incheckt. Ff checken bij een automaat.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Freee!! schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 17:05:
[...]

Waarschijnlijk zit er dan ook een andere kaart in je portemonnee (ID-kaart waarschijnlijk).
Nu je het zegt, tussen gister en de laatste keer daarvoor (waarbij het wel goed ging) is er een ID-kaart in mijn portemonnee gekomen, maar we hebben ook een andere vervoerder gekregen, er zijn dus 2 dingen verandert. Maar zal de volgende keer eens proberen zonder ID-kaart in de portemonnee.
BjornE schreef op zondag 09 februari 2014 @ 14:11:
[...]

Het kan ook de beveiliging zijn die voorkomt dat je weer per ongeluk incheckt. Ff checken bij een automaat.
Dan krijg je toch geen kaartleesfout? Als je bent ingechecked en 'm er nogmaals voorhoud wordt je normaal gesproken toch uitgechecked ipv een kaartleesfout te krijgen?

Helaas duurt het voor bussen nog altijd lang voor de transacties verschijnen op ov-chipkaart.nl en een oplaadpunt (vanmorgen geweest) is niet in staat een transactielijst te printen, al lijkt het wel goed gegaan te zijn als ik afga op het saldo.

Oscar Wilde

• Freee!!

Freee!!

BjornE schreef op zondag 09 februari 2014 @ 14:11:
[...]
In mijn ervaring krijg je dan de boodschap dat je al in-/uitgecheckt bent.

• BjornE
Raven schreef op zondag 09 februari 2014 @ 14:22:
[...]

Nu je het zegt, tussen gister en de laatste keer daarvoor (waarbij het wel goed ging) is er een ID-kaart in mijn portemonnee gekomen, maar we hebben ook een andere vervoerder gekregen, er zijn dus 2 dingen verandert. Maar zal de volgende keer eens proberen zonder ID-kaart in de portemonnee.

[...]

Dan krijg je toch geen kaartleesfout? Als je bent ingechecked en 'm er nogmaals voorhoud wordt je normaal gesproken toch uitgechecked ipv een kaartleesfout te krijgen?

Helaas duurt het voor bussen nog altijd lang voor de transacties verschijnen op ov-chipkaart.nl en een oplaadpunt (vanmorgen geweest) is niet in staat een transactielijst te printen, al lijkt het wel goed gegaan te zijn als ik afga op het saldo.
Omdat je het specifiek had over uitchecken, moest ik daar aan denken. Nu heb je het over inchecken. Je vermeld voor mij niet voldoende info om er verder h iets over te zeggen.

Was het misschien bij Syntus, Arriva of Veolia? Als je daar de kaart te snel weghaalt voor de lezer, kan het misgaan en krijg je de fout. Bij prodata gaat dan sneller fout dan bij Eastwest (cxx bv.). Er zou dan idd niks fout zijn gegaan.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dan lees je niet goed, ik zei dat het bij zowel in als uitchecken gebeurde ;)
Syntus in dit geval, tot voor kort hadden we hier Connexxion. Maar zelfs al zou ik de kaart te snel weg hebben gehaald (lijkt me sterk omdat ik altijd op de beep wacht), waarom laat dat ding dan eerst de groene indicator branden? Dan is het toch goed gegaan? En afgaand op het saldo dat het oplaadpunt weergaf, lijkt het goed gegaan te zijn, maar ik zie nog altijd geen transacties op ov-chipkaart.nl. Als Syntus net zo snel is met het doorsturen van de data als Connexxion, dan duurt het nog wel even...

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 09-02-2014 22:37 ]

Oscar Wilde

• BjornE
Tja, wen er maar aan. Bij Syntus in West-Overijssel kijkt niemand er van op. Veel foutmeldingen.

Overigens, de kaart uitlezen bij automaat is beter dan de website. De kaart registreert alles, de website misschien niet. Denk bijvoorbeeld aan een bus die uitbrandt. Die info komt niet op de website.

[ Voor 51% gewijzigd door BjornE op 10-02-2014 20:01 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Het lijkt zaterdag toch misgegaan te zijn, ik zie alleen de checkin in de transactielijst op ov-chipkaart.nl. Nou dacht ik, ik vul het restitutieformulier van Syntus in, maar die werkt helemaal niet. Na het klikken op versturen krijg ik zowel in IE als FF
Zend Framework Default Application

An error occurred
Application error
edit: Ben net bij een Syntus infopunt geweest. Daar kreeg ik te horen dat de apparatuur van Syntus itt die van Connexxion op zo'n beetje elke pas met chip reageert (vandaar de foutmeldingen). Daarnaast wees de medewerkster naar een apparaat in de hoek van het kantoor. Daar bleek een oplaadpunt te staan dat itt alle andere oplaadpunten die ik ooit heb gezien in staat is om de laatste 12 transacties weer te geven, dat ding gaf aan dat het goed was gegaan :?

Voor het melden van het niet werkende restitutieformulier moest ik maar bellen, maar zonder vaste telefoonlijn zijn servicenummers nogal duur dus dat doe ik maar niet :P

[ Voor 50% gewijzigd door Raven op 11-02-2014 11:56 ]

Oscar Wilde

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Vorige ging mijn ov-chipkaart kapot. In- en uitchecken ging erg lastig, tot ie bij het uitchecken het echt helemaal niet meer deed.

Eerst zoek je je de schompus waar je restitutie wil aanvragen. Vervolgens moet je ook nog de boel van ov-chipkaart.nl download en als bijlage bijvoegen. Maar behalve dat, moet je ook nog zelf opzoek gaan naar wat de rit zou kosten op 9292.nl om zelf weer te berekenen hoeveel je terug moet krijgen.

Lekker omslachtig 8)7 Ook dat men binnen 15 werkdagen eerst contact met je opnemen... Wat een gezeik om een paar stuivers terug te krijgen....

Ey!! Macarena \o/

• Freee!!

Freee!!

RaZ schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 17:16:
[...]
Wat een gezeik om een paar stuivers terug te krijgen....
Daar houden ze nu net het meeste geld aan over >:)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik las net nieuws: Nieuwe variant ov-chipkaart voorkomt boete bij niet uitchecken
Bij het nieuwe systeem toont de factuur waar en wanneer consumenten vergeten zijn uit te checken en kunnen reizigers het geld direct terugvragen. Daardoor gaat het niet van hun rekening af. Voorwaarde is wel dat gebruikers op tijd weten dat ze vergeten zijn uit te checken.
Als men later op ov-chipkaart.nl bij de transacties wil nakijken of het goed is gegaan, moeten die transacties wel zichtbaar zijn, het duurt nu nog steeds meerdere dagen (soms een week) voordat transacties zichtbaar zijn. Tegen die tijd wordt er vast niet meer aan die mogelijk mislukte checkuit gedacht...

Oscar Wilde

• dcl!
Precies, dit vind ik ook nog steeds een erg groot nadeel, het lange wachten tot er eindelijk wat zichtbaar wordt.

Verwijderd

Nog beter: http://www.nu.nl/binnenla...et-meer-noodzakelijk.html
In de toekomst zullen er, naast de bestaande OV-chipkaart, andere vormen van betalen komen in het openbaar vervoer. Dat melden de Rotterdamse vervoerder RET en OV-chipkaart leverancier Trans Link Systems (TLS) maandag aan NU.nl.
Duurde even, maar men begint wakker te worden.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2014 15:20 ]

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:19

Pierre

Van nature lui!

Het mag een keer tijd worden, volgens mij is die Oyster Card een geweldig succes daar in London daar kan Nederland nog iets van leren.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-11 07:54
Pierre61 schreef op maandag 03 maart 2014 @ 15:24:
[...]

Het mag een keer tijd worden, volgens mij is die Oyster Card een geweldig succes daar in London daar kan Nederland nog iets van leren.
Er zijn nogal wat verschillen, die niet toepasbaar zijn in Nederland omdat de OV-Chipkaart een landelijk systeem is. Oyster is alleen voor London (en omgeving).

- Metro is altijd in- en uitchecken. Kun je door de poortjes niet vergeten. Tarief altijd goedkoper dan papieren kaartje.
- Bus alleen inchecken. Bustarief (per rit) is een vaste prijs, ongeacht de afstand.
- Er is een 'daily price cap' die gelijk staat/stond aan een dagkaart, dus je bent per dag maximaal de prijs van een dagkaart kwijt.

Oyster is dus populair omdat het de goedkoopste en makkelijkste manier van reizen is. Ook zijn de tarieven in London (ongeacht de vervoerder) gelijk. In Nederland bepaalt elke vervoerder zelf z'n tarieven. Een dagelijks maximum instellen is hier niet mogelijk.

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:19

Pierre

Van nature lui!

@trolleystad dat snap ik, wat ik bedoel is waarom kan het in andere steden wel, en wil men in Nederland het wiel weer opnieuw uitvinden

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• flowerp
Pierre61 schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 09:18:
@trolleystad dat snap ik, wat ik bedoel is waarom kan het in andere steden wel, en wil men in Nederland het wiel weer opnieuw uitvinden
Waarom blijf je nu denken dat Nederland het wiel overnieuw heeft uitgevonden?

De Oyster card is qua kaart gelijk aan de OV chipkaart en de software die wij in NL hebben is gebaseerd op het Octopus systeem van Hong Kong.

Er is niet zo veel wiel overnieuw uitgevonden voor zover ik weet, hoogstens wat bijgeschaafd voor de Nederlandse situatie en regelgeving.

Het OER en OER DOMME van de Nederlandse OV chipkaart is dat ze het niet goedkoper hebben gemaakt dan de huidige en destijds geldende kaartjes. Als er 1 ding is waar Nederlanders over gaan zeiken is het de prijs. Als ze ook maar *denken* (hoeft niet eens ECHT zo te zijn) dat het maar een cent duurder is gaan ze lopen te zeiken en willen ze het oude terug. Niet perse omdat dat oude handiger is, maar omdat het die ene cent goedkoper is.

London heeft het werkelijk brilliant gespeeld. De prijsstelling zo gezet dat het ***ALTIJD*** goedkoper is, en daar waar dat per ongeluk niet zo was meteen aanpassen en teveel terug geven. Ja, Hans van 3 hoog achter gaat echt in de rij staan als ie denkt een dubbeltje terug te kunnen krijgen. Nou, geef Hans gewoon dat dubbeltje en ontneem hem de kans om te gaan zeiken zou ik zeggen.

Verwijderd

Ja hoor, we hebben weer wat. Dankzij die struikrovende natte tosties mag ik nu weer 7,50 aftikken voor een nieuwe OV-chipkaart. Waarom? Vinden ze leuk. Verder geen reden.

Voor de vorm hadden ze het geldige abonnement op de oude ook nog even onzichtbaar gemaakt, wat gunstig is voor de conducteur die dan helemaal niet weet of je te goeder trouw bent of niet. Gelukkig zag ik er netjes uit die dag, maar het had zomaar anders kunnen zijn.

Niets aan dat systeem klopt. Doe mij maar papieren kaartjes, die kunnen tenminste niet opeens ongeldig zijn en zijn een stuk minder privacygevoelig.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Het kan 3 weken duren voor je je geld terug krijgt, een nieuwe kaart - incl vorige saldo op je kaart terug - kan wel eens 4 weken duren...

Dan kan je fijn losse kaartjes kopen..... Maar, heb toch snds november 2011 er plezier van die kaart gehad... Al duurt het frigging lang je de boel te regelen, terwijl je eerst een vermogen moet voorschieten als zijnde opstap tarief...

Technology... Alles duurt veel langer, en veel mee bureaucratie... Je zou bijna zo'n chauffeur neerstompen, en zeggen dat ie z'n muil mot houden en mot rijden 8)7

Ey!! Macarena \o/

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 21:02

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 22:42:
Ja hoor, we hebben weer wat. Dankzij die struikrovende natte tosties mag ik nu weer 7,50 aftikken voor een nieuwe OV-chipkaart. Waarom? Vinden ze leuk. Verder geen reden.
Idem hier. Kaart werkt nog prima, echter is een nieuwe aanschaffen verplicht.

Godfather Bodybuilding topic reeks

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-11 20:35
Ik heb inmiddels zelfs al een nieuwe kaart. Volgens mij was ik echt een van de early adaptors :+ die er destijds zelfs niet eens iets mee kon. Ach ja, het is zo. Gelukkig had ik mijn nieuwe kaart binnen 3 dagen in huis en het saldo is binnen 2 weken teruggestort. Al met al best netjes :).

• flowerp
Bij de NS kreeg ik gewoon ruim voordat mijn kaart zou verlopen al een nieuwe en was het saldo zeer snel nadat de oude niet meer geldig was teruggestort.

Geldigheids datum staat toch ook gewoon op de pas, of ging dit hierboven om een ander geval?

Je bankpas verloopt overigens ook van tijd tot tijd en dan krijg je ook een nieuwe, inclusief het terugstorten van chipknip saldo voor als je dat had.

Verwijderd

flowerp schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 23:14:
Bij de NS kreeg ik gewoon ruim voordat mijn kaart zou verlopen al een nieuwe en was het saldo zeer snel nadat de oude niet meer geldig was teruggestort.
Ik krijg helemaal niets, ik mag zelf een nieuwe kopen. Bij mijn bankpas krijg ik dat wel netjes thuis en overlapt het spul aanzienlijk wat tijd.
Geldigheids datum staat toch ook gewoon op de pas, of ging dit hierboven om een ander geval?
Zeg eens eerlijk, hoe vaak kijk je de geldigheidsdatum van dergelijke pasjes na? Een paspoort of rijbewijs gaat bij veel mensen al eens mis en dit is natuurlijk wel van een andere orde.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2014 23:18 ]

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je bankpas verloopt overigens ook van tijd tot tijd en dan krijg je ook een nieuwe, inclusief het terugstorten van chipknip saldo voor als je dat had.
Dit jaar verloopt m'n bakpas, maar ook m'n ID-kaart... En voor sommige ook hun rijbewijs... Opzich niet raar dat je voor een stukje plastic moet betalen...

Wat wel raar is, dat het zo frigging lang moet duren... Maar zo moest ik de eerste week van januari m'n meterstand doorgeven, en was een week na dato bekend dat ik 200+ terug zou krijgen... Ik wacht daar nogsteeds op...

Wat dat betreft heeft de cosument echt geen ruk aan al die technology....

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

RaZ schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 23:19:
Dit jaar verloopt m'n bakpas, maar ook m'n ID-kaart... En voor sommige ook hun rijbewijs... Opzich niet raar dat je voor een stukje plastic moet betalen...
Ja, wacht eens even - in vrijwel al die andere gevallen is het een facilitaire dienst. Zo'n chipkaart is gewoon een middel om winst te maken, waar ik dan zelf nog voor mag betalen.

Fair enough, een bankpas gaat ook die richting op - al is daar meer sprake van gemak in plaats van hinder.

• Sander
  • Niet online

Ook hier werkt de Oystercard een stuk beter, geen gezeik met een nieuwe kopen, maar gewoon onbeperkt geldig, en als hij het niet meer doet krijg je gratis een nieuwe. En de kosten die je betaald om hem initieel aan te schaffen kun je aan de balie terug krijgen als je hem weer inlevert. Diezelfde balie geeft je ook gewoon je saldo terug. Maar helaas zijn dat dingen die we in NL liever zo moeilijk mogelijk maken, om extra lang rente te trekken, administratiekosten op te drijven en zo onnodig mensen aan het werk houden.

In dit geval doet NS het dus netjes voor abonnementhouders, maar als je sporadisch met het OV reist mag je gewoon zelf aftikken.

[ Voor 6% gewijzigd door Sander op 05-03-2014 09:56 ]

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Sander schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 09:56:
maar als je sporadisch met het OV reist
dan moet je zo'n wegwerpding kopen.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-11 17:33
Ik reis sporadisch (3 maanden per jaar 1 retourtje per week, voor de rest zo goed als niet) en toch vind ik een gepersonaliseerde ontzettend handig, en wel om één feature: automatisch opladen!

Geen stress of er voldoende op staat, geen tijd kwijt met iedere keer naar de automaat lopen óf met een gigantisch bedrag op zak (/kaart) lopen, gewoon *bliep*, klaar :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vanaf zomer klachten over ov-chipkaart via één loket
Vanaf de zomer komt er één loket voor klachten over de ov-chipkaart, ongeacht bij welke vervoerder er is gereisd of wat de klacht ook inhoudt.

De Consumentenbond, Rover en de ANWB vroegen er al om en komende zomer wordt het werkelijkheid, meldt het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) woensdag.

Vanaf dan kan een reiziger zich melden bij het loket van een willekeurige vervoerder met een probleem of klacht. Die vervoerder gaat er vervolgens mee aan de slag en verwijst niet door, legt een woordvoerder uit.

Sinds februari geldt al dat reizigers maximaal één keer mogen worden doorverwezen, als zij een klacht hebben die met de chipkaart te maken heeft.

Kastje muur
''Hiermee komt een voorlopig einde aan van kastje naar de muur'', schrijft het NOVB. De organisatie, waarin vervoerders, de overheid en consumenten samen aan een beter openbaar vervoer werken, is ook bezig om reizigers een ''eenduidig antwoord'' te geven op hun vraag of klacht.

Bij de loketten kunnen mensen zich ook melden die zijn vergeten uit te checken. Ze krijgen dan niet direct hun geld terug, maar de vraag wordt wel in behandeling genomen.

Eventueel neemt een vervoerder daarna nog contact op om de laatste gegevens te noteren, zodat het geld wordt teruggestort.

Oscar Wilde

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Volgens mij valt volgend jaar pasen en pinksteren op een dag :o

Eindelijk iets geregeld wat al vanaf het begin zo had moeten zijn...

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik zit nog altijd te wachten op het niet opnieuw uit en in hoeven checken als je met het zelfde vervoermiddel meerdere vervoerders tegenkomt...

Oscar Wilde

• flowerp
Sander schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 09:56:
[...]
Ook hier werkt de Oystercard een stuk beter, geen gezeik met een nieuwe kopen, maar gewoon onbeperkt geldig
Het laten verlopen heeft voor en nadelen. Bij het periodiek laten verlopen kun je geleidelijk nieuwe versies introduceren en op een gegeven moment weet je dat een bepaalde versie volledig uitgefaseerd is.

Dit is niet direct een gevolg van het systeem van de kaart, maar een beslissing die de vervoersbedrijven genomen hebben. En zoals gezegd, het is ook niet uniek aan de ov chipkaart. We hebben hier een verloop cultuur. Vele soorten pasjes voor van alles en nog wat verlopen continu eigenlijk.
en als hij het niet meer doet krijg je gratis een nieuwe. En de kosten die je betaald om hem initieel aan te schaffen kun je aan de balie terug krijgen als je hem weer inlevert.
Kijk, en daar gaan we weer. Wij Nederlanders zijn nu eenmaal zo geil op het concept gratis dat we automatisch gaan denken dat een product dat niet gratis is terwijl we vinden dat dat zo zou moeten zijn ook technisch gezien slechter is.

Maar dit is onzin.

Het feit dat iemand er wel of niet geld voor vraagt veranderd niets aan de techniek zelf, maar in onze collectieve hoofden is de Oyster kaart het summuum van perfectie (want gratis!!!) en is de OV chipkaart drie maal niets, want het kost geld!!!.

Het gekke is dan wel weer dat die exact zelfde Nederlander die zelf alles perse gratis wil, opeens de hoofdprijs wil voor alles als deze in de omgekeerde positie zit. Mensen lopen te schelden dat games en films niet gewoon gratis zijn ("filmsterren zijn immers toch al rijk genoeg?") maar tegelijkertijd "komen ze voor minder dan 2500 aan loon hun nest niet uit" (check b.v. de "wat verdient een ..." topics hier op got).
Diezelfde balie geeft je ook gewoon je saldo terug. Maar helaas zijn dat dingen die we in NL liever zo moeilijk mogelijk maken, om extra lang rente te trekken, administratiekosten op te drijven en zo onnodig mensen aan het werk houden.
Tsja, wat dat betreft kan ik je geen ongelijk geven. Wat dat betreft zijn we een gek en tegenstrijdig volkje.

Waarschijnlijk zit exact die persoon die uiteindelijk ervoor gezorgd heeft dat het expres moeilijk is om zo die rente te trekken 's avonds hier op de FP te foeteren dat games en films gratis zouden moeten :X

Pagina: 1 ... 75 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.