Verwijderd

Vandaag van Nieuw Vennep naar Duivendrecht gegaan, netjes in en uitgechecked dacht ik,
Bij terugkomst Weer ingechecked bij Duivendrecht, op de terugweg nog door een NS controleur gecontroleerd en bij uitchecken in Nieuw Vennep bleek dat er 25 euro van mijn chipknip werd afgehaald.

Bij controle op de automaat ben ik ingechecked bij de NS, daarna ingechecked bij de GVB. Op de terugweg blijk ik weer uitgechecked bij de GVB (die de 4 euro weer hebben geretourneerd) en daarna uitgechecked zonder ingechecked te zijn bij Nieuw Vennep.

Ligt het aan mij of is het niet duidelijk dat de poortjes richting de Amsterdam Arena in station Duivendrecht van de GVB zijn en niet van de NS, of staan deze soms naast elkaar en kan je je dus makkelijk vergissen?

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:44

Fiber

Beaches are for storming.

Ik ben zo'n idioot die altijd op het schermpje kijkt van die paal om te lezen wat dat ding doet. Ook als het druk is, mij foppen ze niet meer... :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 01:27:
Vandaag van Nieuw Vennep naar Duivendrecht gegaan, netjes in en uitgechecked dacht ik,
Bij terugkomst Weer ingechecked bij Duivendrecht, op de terugweg nog door een NS controleur gecontroleerd en bij uitchecken in Nieuw Vennep bleek dat er 25 euro van mijn chipknip werd afgehaald.

Bij controle op de automaat ben ik ingechecked bij de NS, daarna ingechecked bij de GVB. Op de terugweg blijk ik weer uitgechecked bij de GVB (die de 4 euro weer hebben geretourneerd) en daarna uitgechecked zonder ingechecked te zijn bij Nieuw Vennep.

Ligt het aan mij of is het niet duidelijk dat de poortjes richting de Amsterdam Arena in station Duivendrecht van de GVB zijn en niet van de NS, of staan deze soms naast elkaar en kan je je dus makkelijk vergissen?
Op Duivendrecht staan de paaltjes (iig op het perron) naast elkaar. Maar je moet kleurenblind zijn om je te vergissen, want de paaltjes van de NS zijn geel met grijs, en die van de GVB zijn blauw met grijs. Ook staat erop geschreven voor welke vervoerder de paal is.

nofi

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2qivh4l.png

Zelfde rit met de metro, beide in een weekend. Alleen in tegenovergestelde richting en de ene keer was het zomer en nu is het geen zomer meer. Ik gebruik een NS voordeelurenkaart (geen studenten OV) die ik ook voor de bus/metro gebruik. Waarom kreeg ik korting op 18 augustus? De GVB is toch niet goedkoper in de zomer (kan dit nergens vinden iig) of was het systeem van slag?

[ Voor 4% gewijzigd door smvs op 06-10-2013 13:21 ]

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:39
Ik heb ook enkele keren korting gehad tijdens een tramrit van het GVB. Het totaalbedrag lag toen enkele centen boven het instaptarief. Ik denk dat het systeem af en toe van slag is.

Voor de zekerheid: Je hebt geen overstap gemaakt zodat het instaptarief niet berekend is?

Sowieso schrijf je zo!

• smvs
  • Niet online
nadroJ schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 13:25:
Ik heb ook enkele keren korting gehad tijdens een tramrit van het GVB. Het totaalbedrag lag toen enkele centen boven het instaptarief. Ik denk dat het systeem af en toe van slag is.

Voor de zekerheid: Je hebt geen overstap gemaakt zodat het instaptarief niet berekend is?
Hmm geen directe overstap maar ik zie nu dat ik wel binnen de 35 minuten gebleven ben waarbinnen een overstap mogelijk is. De overstap duurde 34 minuten namelijk :z . Nou ja ook weer opgehelderd.

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2qkkysm.png

Verwijderd

Sefyu schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 13:19:
[...]

Op Duivendrecht staan de paaltjes (iig op het perron) naast elkaar. Maar je moet kleurenblind zijn om je te vergissen, want de paaltjes van de NS zijn geel met grijs, en die van de GVB zijn blauw met grijs. Ook staat erop geschreven voor welke vervoerder de paal is.

nofi
Ik heb het niet over de paaltjes op het perron, maar over de poortjes als je het stationsgebouw verlaat aan de zuidzijde (richting Amsterdam Arena).

Bluemoon

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Met de bus heb je wel eens de pech dat je bij wegwerkzaamheden een eurotje meer moet betalen voor je reis. Allicht dat dat hier ook is? Dat de metro via een andere route moest rijden?

• smvs
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 21:15:
[...]

Ik heb het niet over de paaltjes op het perron, maar over de poortjes als je het stationsgebouw verlaat aan de zuidzijde (richting Amsterdam Arena).

Bluemoon
Ik kom niet vaak op Duivendrecht dus ken de situatie alleen theoretisch, maar het is een gecombineerd trein- en metrostation dus je zult bij de ingang zowel NS- als GVB poortjes hebben. De situatie lijkt mij vergelijkbaar met Amstel, waar je zowel via NS- als GVB poortjes naar de trein- en metrosporen kunt.
Verwijderd schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 22:19:
Met de bus heb je wel eens de pech dat je bij wegwerkzaamheden een eurotje meer moet betalen voor je reis. Allicht dat dat hier ook is? Dat de metro via een andere route moest rijden?
Met de metro maakt het volgens mij niet uit welke route je rijdt. Anders dan in de bus wordt er gewerkt met vaste punten (paaltjes of poortjes op stations) en hoe je van het ene paaltje naar het andere paaltje komt maakt niet uit (Er is simpelweg geen manier om te meten hoe je ergens gekomen bent. Natuurlijk is het theoretisch wel mogelijk dat de prijs om van paaltje a naar paaltje b te komen tijdelijk is aangepast, maar dit lijkt me onwaarschijnlijk gezien werkzaamheden in de risicosfeer van het vervoersbedrijf dienen te vallen lijkt mij).

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Reizigersorganisaties moeten een beslissende stem krijgen bij de invoering van een nieuwe OV-chipkaart.

Daarvoor pleit CDA-Kamerlid Sander de Rouwe tegenover NU.nl.

Volgens hem zijn reizigersorganisaties als Rover nauwelijks betrokken geweest bij de ontwikkeling van de eerste OV-chipkaart en werden zij er pas bij gehaald toen het mis dreigde te gaan.

De Rouwe noemt het "onthutsend" dat de reizigersclubs nu weer niet worden betrokken, zo werd hem duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

"Opnieuw dreigt niet de reiziger maar de vervoerder centraal te staan. Zet de reiziger op één en geef ze vetorecht", aldus De Rouwe.

Aanbieders
Diverse partijen, waaronder de VVD, het CDA en de ChristenUnie, willen dat er meer aanbieders worden toegelaten op de OV-chipkaartmarkt. Momenteel is TLS, eigendom van de vervoerders, de enige aanbieder van de OV-chipkaart.

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) omarmt het voorstel om meer aanbieders toe te laten.

Met het openen van de markt zou onder meer voorkomen kunnen worden dat er per vervoerder apart moet worden in- en uitgecheckt.

Verantwoordelijk
Betty de Boer (VVD) is terughoudend over het voorstel van De Rouwe. "Het CDA maakt de reizigersorganisaties verantwoordelijk, terwijl je de verantwoordelijkheid wel bij directies van bedrijven moet laten. Zijn ze ook aansprakelijk als hun advies toch niet de juiste is?"

PvdA-Kamerlid Duco Hoogland is het met het CDA eens dat "de reiziger centraal moet staan", maar is geen voorstander van een vetorecht. "Een vetorecht is geen taak voor de Tweede Kamer. Het is vooral belangrijk dat de nieuwe OV-kaart een handig en goed werkend betaalmiddel wordt zonder prijsstijging voor de reiziger."

De SP wil dat het vetorecht niet bij de reizigersorganisaties komt te liggen, maar bij de Tweede Kamer. SP-Kamerlid Farshad Bashir is wel voorstander van veel zeggenschap.

Hij pleit ervoor om TLS op te heffen en de regie over de OV-chipkaart bij het ministerie te leggen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
smvs schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 22:47:
De situatie lijkt mij vergelijkbaar met Amstel, waar je zowel via NS- als GVB poortjes naar de trein- en metrosporen kunt.
Amstel zou mijn inziens veel beter moeten kunnen.

Beneden in de hal is door niemand te begrijpen. Je ziet echt voortdurend mensen bij de verkeerde poortjes in checken.

Op het perron is het iets duidelijker, maar nog steeds lastig. Ten eerste staan er VEEL te weinig paaltjes, en ten tweede waarom moeten het 2 paaltjes zijn?

Op het perron zou zouden misschien ook poortjes kunnen komen die de 2 helften van het perron van elkaar scheiden. Als er dan veel meer poortjes komen dan er nu paaltjes staan dan kan dit eigenlijk niet meer fout gaan. Door zo'n overstap poortje heen gaan zou dan een gecombineerde uitcheck bij de ene maatschappij zijn en incheck bij de andere.

In de hal wordt iets lastiger, maar als je nu de trap aan de kant van de metro poortjes aan de metro kant van de poortjes scheiding boven laat uitkomen en de andere trap precies andersom.

In ascii art:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
M             |        T
e             |        r
t             O        e
r             |        i
o             |        n
              |
--------      -------
       |      |
--------      -------
       |
       M
       |
       --------------
       |
       T
       |
-------|      ---------
       |      |
-------       ---------
M      |                T
E      |                r
T      O                e
R      |                i
O      |                n

Hier is M een metro poortje en T een trein poortje. O is een overstap poortje. Ten hoogte van de trappen worden deze boven iets naar voren of naar achteren gezet.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Verwijderd

Ik kwam er achter dat je met een dalurenabonnement en een los treinkaartje ook moet inchecken 8)7

Dat je dat moet met een alom geldig abonnement vond ik al belachelijk, maar dit slaat helemaal nergens op en is echt uitsluitend een schending van de privacy van de reizigers. Ik heb korting, dat kan ik aantonen met mijn kortingskaart. Ik heb een kaartje met korting, dat kan ik aantonen met mijn kaartje. Waarom moet ik dan toch mijn reisgegevens op naam laten loggen?

Daar doe ik dus niet aan mee.

• flowerp
Als de poortjes dichtgaan en het papieren kaartje verdwijnt moet je wel.

p.s.
Doe je trouwens ook niet mee aan bellen? Eigenlijk ook belachelijk, jouw telefoon connect met die van iemand anders. Ook als jij een unlimited abonnement hebt. Toch wordt het gesprek geregistreerd. Daar doe jij dus niet aan mee?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• Maardiweb
  • Laatst online: 09:55
Verwijderd schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 19:17:
Ik kwam er achter dat je met een dalurenabonnement en een los treinkaartje ook moet inchecken 8)7

Dat je dat moet met een alom geldig abonnement vond ik al belachelijk, maar dit slaat helemaal nergens op en is echt uitsluitend een schending van de privacy van de reizigers. Ik heb korting, dat kan ik aantonen met mijn kortingskaart. Ik heb een kaartje met korting, dat kan ik aantonen met mijn kaartje. Waarom moet ik dan toch mijn reisgegevens op naam laten loggen?

Daar doe ik dus niet aan mee.
Hoewel ik het wel vreemd vind, snap ik dit wel. Je voordeelurenkaart is tegenwoordig een chipkaart waarmee je op saldo kan reizen. Wel heel raar dat je dan in moet checken, want hoe weet je nu dat ze niets afschrijven van je chipkaart dan?

Ik had vandaag ook iets geks. Ik was om half 12 vanmorgen ingecheckt met mijn Dal Vrij op Utrecht en ben naar Delft gereisd. Daar waarschijnlijk vergeten uit te checken. 's Middags een busritje gemaakt in de omgeving van Delft/Den Haag (in- en uitgecheckt in de bus) en 's avonds om 22 uur ingecheckt op Den Haag CS om weer terug te gaan naar Utrecht. Wat gebeurde er: Ik checkte uit bij NS!!

Heel vreemd, gezien je in principe:

1) niet langer dan 6u bij NS ingecheckt kan zijn
2) sowieso niet bij een andere vervoerder in kan checken als je nog ingecheckt bent (in dat geval krijg je normaliter een 'boete' doordat je instaptarief wordt ingehouden)

Best apart. Geen problemen ofzo, maar kennelijk kan je in ieder geval langer dan 6u ingecheckt zijn. Komt waarschijnlijk door instaptarief van 0,- ivm mijn abbo.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Verwijderd

flowerp schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 20:06:
Als de poortjes dichtgaan en het papieren kaartje verdwijnt moet je wel.
Ik koester de hoop tegen die tijd alles met de auto te kunnen doen. Dat is ook niet anoniem, maar totdat on-board kilometerheffing wordt ingevoerd is registratie incidenteel in plaats van structureel. Alles dat met de fiets kan doe ik al op die manier - dat is gelukkig nog redelijk anoniem en goedkoop ook.

Maar je hebt gelijk; het is van de zotte dat je binnenkort in het OV gedwongen wordt je privacy te grabbel te gooien. Jammer genoeg hebben we niet op tijd vastgelegd dat privacy voor triviale voordelen gaat, waardoor een monster als dit ingevoerd kon worden.
p.s.
Doe je trouwens ook niet mee aan bellen? Eigenlijk ook belachelijk, jouw telefoon connect met die van iemand anders. Ook als jij een unlimited abonnement hebt. Toch wordt het gesprek geregistreerd. Daar doe jij dus niet aan mee?
Ik neem aan dat ik je niet hoef uit te leggen waarom deze vergelijking niet opgaat, maar voor de volledigheid zal ik het toch even doen: bij een telefoonnetwerk is een verbinding maken noodzakelijk voor de (directe) dienstverlening. Het bellen is simpelweg onmogelijk zonder dat er een telefoon verbinding maakt met de jouwe - en heel lastig zonder centrale aansturing. Een unlimited abonnement bestaat praktisch eigenlijk niet (want unlimited is zelden echt unlimited), maar dat heb ik sowieso niet en is dus ook niet aan de orde.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 19:17:
Huh? Dan betaal je toch twee keer?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

CyBeR schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 00:49:
Blijkbaar wordt er geen tarief gerekend als je in de daluren incheckt, maar daar moet je dan maar op vertrouwen.
Deze korting geldt alleen bij reizen met de OV-chipkaart, het moment van inchecken bepaalt of een reis in de daluren valt.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Maar waarom zou je überhaubt een los kaartje kopen in de daluren als je dan gratis mag reizen?

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 00:49:
[...]

Je mag gewoon geen losse kaartjes kopen als je met (20%/40%/100%) korting wilt reizen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

GlowMouse schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 01:22:
[...]

Je mag gewoon geen losse kaartjes kopen als je met (20%/40%/100%) korting wilt reizen.
Oh. Sinds wanneer? Want dat doe ik nog wel 's (VDU) om makkelijk een reis te kunnen declareren.

• GlowMouse
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 01:24:
[...]

Oh. Sinds wanneer? Want dat doe ik nog wel 's (VDU) om makkelijk een reis te kunnen declareren.
Sinds die nieuwe abonnementen zijn geïntroduceerd al, het staat daarbij in de voorwaarden (art. 9.2).

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ah, die voorwaarden gaan iig niet over de oude VDU. De voorwaarden voor de VDU hebben 't niet over verplicht gebruik van reizen op saldo, dus da's mooi. Kan ook niet anders want volgens mij doet de VDU ook korting geven bij Syntus e.d., maar dat werkt dan juist weer niet met reizen op saldo maar alleen met een papieren kaartje.

[ Voor 85% gewijzigd door CyBeR op 17-10-2013 01:50 ]

Verwijderd

GlowMouse schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 01:22:
Dat wordt binnenkort ruzie maken in de trein, want dat is privacytechnisch niet in de haak. Er mag geen (financiële) druk gezet worden op privacy. Desnoods zullen we zien wat een rechter daar over te zeggen heeft.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:24

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

flowerp schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 19:03:
[...]

Amstel zou mijn inziens veel beter moeten kunnen.

Beneden in de hal is door niemand te begrijpen. Je ziet echt voortdurend mensen bij de verkeerde poortjes in checken.

Op het perron is het iets duidelijker, maar nog steeds lastig. Ten eerste staan er VEEL te weinig paaltjes, en ten tweede waarom moeten het 2 paaltjes zijn?

Op het perron zou zouden misschien ook poortjes kunnen komen die de 2 helften van het perron van elkaar scheiden. Als er dan veel meer poortjes komen dan er nu paaltjes staan dan kan dit eigenlijk niet meer fout gaan. Door zo'n overstap poortje heen gaan zou dan een gecombineerde uitcheck bij de ene maatschappij zijn en incheck bij de andere.

In de hal wordt iets lastiger, maar als je nu de trap aan de kant van de metro poortjes aan de metro kant van de poortjes scheiding boven laat uitkomen en de andere trap precies andersom.

In ascii art:
In foto's:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/16/891118_grenzuebergang_bahnhof_friedrichstrasse.jpg/800px-891118_grenzuebergang_bahnhof_friedrichstrasse.jpg

:|

Signatures zijn voor boomers.

• Maardiweb
  • Laatst online: 09:55
Verwijderd schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 02:24:
[...]

Dat wordt binnenkort ruzie maken in de trein, want dat is privacytechnisch niet in de haak. Er mag geen (financiële) druk gezet worden op privacy. Desnoods zullen we zien wat een rechter daar over te zeggen heeft.
Je bent vrij om een papieren kaartje te kopen (in het vervolg een wegwerp chipkaart) of een anonieme chipkaart te gebruiken. Als je korting wilt, dan zal je daar een bepaald deel van je 'privacy' voor moeten opgeven. Het werkt net als Air Miles of de Bonuskaart.

Hoewel ik uberhaupt niet helemaal snap waar je je druk om maakt, is bijna geen enkele manier van vervoer volledig untraceable. Ook op de weg heb je tegenwoordig overal camera's die kentekens registreren om zo herkomst-bestemmingsinformatie te verzamelen.
Ik denk dat je beter (samen met organisaties als bits of freedom etc.) voor een transparante manier waarop data wordt opgeslagen en gebruikt.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• GlowMouse
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 02:24:
[...]

Er staat al langer een prijs op privacy. Contant betalen voor een kaartje kan alleen bij een balie waar je meer betaalt dan bij een automaat.
Maardiweb schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 10:30:
[...]

Je bent vrij om een papieren kaartje te kopen (in het vervolg een wegwerp chipkaart) of een anonieme chipkaart te gebruiken. Als je korting wilt, dan zal je daar een bepaald deel van je 'privacy' voor moeten opgeven. Het werkt net als Air Miles of de Bonuskaart.
Met dat 'moeten' ben ik het niet eens. Je betaalt al voor een abonnement.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

GlowMouse schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 11:35:
[...]

Er staat al langer een prijs op privacy. Contant betalen voor een kaartje kan alleen bij een balie waar je meer betaalt dan bij een automaat.
Er is op elk station minimaal één automaat die muntgeld accepteert.

Verwijderd

Ik heb een nieuwe OV-chipkaart ontvangen i.v.m. het verlopen van de oude (dan moet je een nieuwe bestellen). Automatisch opwaarderen hebben ze standaard aan gezet. Moet ik hem nu eerst opwaarderen (saldo is nu 0€) of gaat dat vanzelf?

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:14

Dido

heforshe

Wat betreft verplicht inchecken met je kortingskaart, ze kunnen m'n rug op.

Ik weet uit ervaring dat mijn (ouderwetse) VDU gewoon saldo aftikt als ik in- en uitcheck, dus ga ik dat niet doen op het moment dat ik met een papieren kaartje reis. En ja, er zijn gevallen waarin ik geen realistisch alternatief voor papier heb (internationaal ticket, korting op NL traject. Hell, als ik al in zou checken kan ik niet meer uitchecken 8)7 )

Wat betekent mijn avatar?

• Fiber

Fiber

Het hele privacy verhaal kan mij niet echt boeien, maar volgens mij betaal je wel twee keer als je eerst een papieren kaartje koopt en dan ook nog incheckt met je OVCK. Die OVCK kan niet weten dat jij al een papieren kaartje hebt...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• flowerp
Verwijderd schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 00:06:
[...]

Ik koester de hoop tegen die tijd alles met de auto te kunnen doen. Dat is ook niet anoniem, maar totdat on-board kilometerheffing wordt ingevoerd is registratie incidenteel in plaats van structureel.
Nja, bij elke op- en afrit op de snelweg dus. Als je echt zo op je privacy gesteld bent (met alle snowden toestanden misschien niet eens zo gek), zul je toch de snelweg moeten gaan vermijden en alles via lokale wegen moeten gaan doen.
Alles dat met de fiets kan doe ik al op die manier - dat is gelukkig nog redelijk anoniem en goedkoop ook.
Daar moet ik je gelijk in geven.
Ik neem aan dat ik je niet hoef uit te leggen waarom deze vergelijking niet opgaat, maar voor de volledigheid zal ik het toch even doen: bij een telefoonnetwerk is een verbinding maken noodzakelijk voor de (directe) dienstverlening. Het bellen is simpelweg onmogelijk zonder dat er een telefoon verbinding maakt met de jouwe - en heel lastig zonder centrale aansturing. Een unlimited abonnement bestaat praktisch eigenlijk niet (want unlimited is zelden echt unlimited), maar dat heb ik sowieso niet en is dus ook niet aan de orde.
Je hebt wel degelijk unlimited abonnementen voor abonnees die bij dezelfde provider zitten. Soms zijn het een aantal nummers die je van te voren kunt uitkiezen.

Het systeem hoeft feitelijk alleen te schakelen naar het nummer wat jij opbelt (tegenwoordig dikwijls packages sturen over multi-plexed lijnen ipv een echte switched circuit verbinding, maar goed). Het bijhouden en loggen is dan eigenlijk niet nodig. Toch gebeurd dit.

De wetten er tegen worden soms strenger, maar aan de andere kant verplicht juist ook de wet weer opslag. Bij het bouwen van Internet applicaties mag je b.v. niet zonder meer meer IP addresses opslaan, of gelden er bepaalde eisen voor de opslag en toegankelijkheid van de log files die veel servers en routers automatisch bijhouden.

Maar goed, dat is eigenlijk bijzaak. Het punt is dat bellen een veel grovere privacy schending is en dat je met een mobiel ook zonder te bellen of gebeld te worden tot op ongeveer de meter nauwkeurig gevolgd kan worden (vanwege de masten waarop je inlogt) en dan ook deze gegevens bewaard blijven voor een bepaalde periode.

Hierover hoor je NIEMAND klagen.

Maar zodra het over de OV Chipkaart gaat moet er opeens over een veel minder erge potentiële schending WEL geklaagd worden.

Das toch een beetje vreemd, niet?

• flowerp
Ik denk dat het wel iets vrolijker als dat te maken is. Toch geef ik gelijk dat een volledig open hal zoals het altijd was een heel ander beeld geeft, maar met half hoge en transparante poortjes (zoals bij centraal, niet perse wat er nu staat in de hal beneden) zou het toch niet zo erg moeten worden.

De scheidingen zijn dan voornamelijk om de reizigers stromen in goeden banen te leiden, niet om er binnen het OV gebied nog eens een intern fort van te maken. Misschien is een alternatieve oplossing ook wel te realiseren met belijningen op de grond en duidelijke plaatjes van tram en trein erop, met de woorden erbij op de grond in zowel Engels als Nederlands.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dido schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 16:59:
Wat betreft verplicht inchecken met je kortingskaart, ze kunnen m'n rug op.

Ik weet uit ervaring dat mijn (ouderwetse) VDU gewoon saldo aftikt als ik in- en uitcheck, dus ga ik dat niet doen op het moment dat ik met een papieren kaartje reis. En ja, er zijn gevallen waarin ik geen realistisch alternatief voor papier heb (internationaal ticket, korting op NL traject. Hell, als ik al in zou checken kan ik niet meer uitchecken 8)7 )
Zover als ik kan ontdekken geldt die verplichting ook niet voor VDU's, maar alleen voor de nieuwe abonnementen.

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:40

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Het VDU product kan niet meer nieuw worden aangeschaft alleen nog maar verlengd.
Toch komen daar ook wijzigingen in omdat het papieren kaartje wordt afgeschaft.
Bij mij verlenging nu op 28-okt krijg ik geen papieren kaartjes meer voor mijn keuze dagen.
Moet die keuze dagen dan steeds op mijn VDU zetten als ik er een wil gebruiken.

Zolang er nog papieren kaartjes zijn denk ik dat je niet hoeft in/uit te checken met je VDU kaart.
Ook dat zou al aangepast kunnen zijn. Te meer omdat mijn keuze dagen kaartjes op naam stonden.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• Dido

Dido

heforshe

Zelfs met de nieuwe producten zullen ze inchecken niet af kunnen dwingen zolang ze voor internationale kaartjes blijven pushen om home-print te gebruiken.

Of zouden ze serieus proberen je te bewegen om op Roosendaal uit de trein te springen om weer uit te checken? Ik zie ze er nog voor aan ook, dat dan weer wel :P

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Aangezien je voor een internationale reis niet in kunt checken lijkt me dat een uitzonderingsgeval.

• Dido

Dido

heforshe

CyBeR schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 14:30:
Aangezien je voor een internationale reis niet in kunt checken lijkt me dat een uitzonderingsgeval.
Precies mijn punt :)
offtopic:
in an unrelated rant: waarom verdwijnen de internationale open maandretours? :(

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Voor de liefhebbers, een filmpje en de bijbehorende petitie:

De ov-chip kaart werkt nog steeds niet optimaal. Bij problemen of vragen worden reizigers van het kastje naar de muur gestuurd. De Consumentenbond wil een centraal laagdrempelig loket waar iedereen terecht kan met vragen en klachten over de ov-chip kaart. Wil jij dit ook, teken dan de petitie!

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Woops, dat ging niet over de OV-chipkaart maar over de studenten OV-kaart. :P

[ Voor 97% gewijzigd door Raven op 08-11-2013 16:28 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RET mag OV-chipkaart gebruiken voor spaarprogramma
Het Rotterdams vervoersbedrijf RET gaat reizigers in het openbaar vervoer belonen voor gemaakte reizen. Voor het spaarprogramma worden reizen bijgehouden via de OV-chipkaart, "op een nette manier".

RET is het eerste Nederlandse OV-bedrijf dat klanten op die manier 'beloont'. Onder meer de Deutsche Bahn en de Thalys hebben al dergelijke spaarprogramma's, en ook in de luchtvaart zijn die al langer gemeengoed.

De Rotterdamse vervoersmaatschappij wilde al langer een spaarprogramma opzetten, maar werd eerder teruggefloten door het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP), omdat het de privacy zou schenden.

Het gebruikmaken van de OV-chipkaart voor het bijhouden van de transacties is dan ook uniek. Nu kunnen klanten kiezen of ze wel of niet deelnemen aan het programma en wordt een profiel aangemaakt. Reisgegevens worden maximaal vier maanden bewaard.

"We hebben het spaarprogramma goed besproken met het CBP om dit goed en netjes te doen", stelt Pedro Peters, directeur van de RET, tegenover NU.nl.

Mijlen
Deelnemers aan OV-miles registreren hun OV-chipkaart en krijgen per gereisde kilometer een 'mile'. Die mijlen zijn vervolgens te gebruiken in de regio Rotterdam om bij deelnemende bedrijven korting te krijgen.

Met de stap hoopt RET meer mensen te gaan vervoeren. "Voor ons is het belangrijk om klanten aan ons te binden", vertelt Peters.

Bedrijven kunnen gratis meedoen, maar hebben zich wel contractueel verplicht tot een aantal aanbiedingen per jaar. Bij de introductie doen 22 bedrijven mee.

Beperking
Het programma kent wel een beperking. Zo kunnen reizigers maximaal 250 punten per maand sparen en maximaal 2.500 per jaar.

"Dat is omdat mensen hun mijlen nog wel moeten kunnen uitgeven. Het aantal acties om punten uit te geven moet nog groeien", meent Peters. "We willen echt een meerwaarde geven. Uiteindelijk zal dat wel gaan groeien."

Oscar Wilde

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-10 17:49

Jeoh

blaat

Alleen jammer dat er nog een testsite online staat...

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-10 22:24
Ik ben een weinig ervaren OV-reiziger, vandaag misschien een domme vraag. Ik reisde gisteren van station Duivendrecht naar station Den Haag Mariahoeve. Toen ik op station Den Haag Mariahoeve wilde uitchecken werd ik ingecheckt. Ik dacht, wellicht vergeten in te checken op station Duivendrecht of zoiets. Toen ik e.e.a. ging controleren op een kaartautomaat bleek dat ik op station Duivendrecht bij het GVB was ingecheckt en op station Den Haag Mariahoeve bij de NS. Ik was dus twee keer ingecheckt. Is het echt waar dat ik op een station zoals station Duivendrecht, waar zowel het GVB als de NS haar diensten aanbiedt, bij het juiste plaatje moet inchecken? Ik ging er eigenlijk vanuit dat dit universeel was.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:58
Verschillende vervoerders hebben verschillende incheckpalen, dus dat werkt inderdaad zo verneukt.

The devil is in the details.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-10 22:24
Hahn schreef op zondag 17 november 2013 @ 15:20:
Verschillende vervoerders hebben verschillende incheckpalen, dus dat werkt inderdaad zo verneukt.
OK, weer wat geleerd. Dank. Ik zit nu even mijn online overzicht te bekijken. Gisteren bleek niet de eerste keer te zijn dat iets dergelijks mij geld heeft gekost. Bizar eigenlijk.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Hahn
Ja, sowieso zitten er wel meer gaten in, ook wel eens gehad dat ik ingecheckt was in de bus en toen verder liep, maar in de rest van de bus deden die incheckzuilen het niet. Waar ik bij het uitstappen pas achterkwam en dan ben je dus €4 kwijt in plaats van de €1 die het ritje zou moeten kosten...

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Dat werkt idd zo niet-gebruikersvriendelijk en het mooiste is dat als je niet oppast je OV-ritje je 24 euro kost (4 euro boete voor niet uitchecken GVB en 20 euro boete voor niet uitchecken NS). En als je echt pech hebt dan komt er nog 35 euro bovenop omdat je aan het zwart-rijden bent in de trein...

Dus een mogelijk kostenplaatje van 59 euro voor een enkele reis alleen omdat het systeem niet duidelijk is.

Nog even daargelaten dat je wellicht nog je 1e chipkaart hebt moeten kopen voor deze reis.

Dit soort mogelijke verkeerde kosten zijn redenen waarom ik niet-frequente OV-reizigers vaak aanraad om maar gewoon een kaartje te kopen ipv ov-chipkaart.

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-10 22:26
Ook handig.. Gisteren met het gezin naar Amsterdam geweest. Voor de kleine een railrunner op zijn OV gezet en lekker de trein in gehopt.

Ondanks dat er een railrunner op de OV stond, en het instaptarief en reiskosten beide 0 is, wordt er toch wel even 20 euro op de kaart gestort. Eens kijken of ik dat terug kan laten boeken.

Blijkbaar had ik automatisch laden niet aan moeten zetten; had dat voor alle zekerheid maar gedaan voor het geval dat we met de tram of bus moesten gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Krypt op 18-11-2013 10:23 ]

Pvouput live

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:24

Cyphax

Moderator LNX
Gomez12 schreef op zondag 17 november 2013 @ 15:33:

Dit soort mogelijke verkeerde kosten zijn redenen waarom ik niet-frequente OV-reizigers vaak aanraad om maar gewoon een kaartje te kopen ipv ov-chipkaart.
Wat ga je ze na dit jaar aanraden? De papieren kaartjes gaan eruit... ik zit eraan te denken de NS een dikke middelvinger te geven en elke dag maar de fiets te pakken. 't Is best ver maar ik wil gewoon die hele OV chipkaart niet, maar ze duwen die klotedingen toch door je strot, of je nou wil of niet.

Saved by the buoyancy of citrus

• Gomez12
Cyphax schreef op maandag 18 november 2013 @ 10:29:
[...]

Wat ga je ze na dit jaar aanraden? De papieren kaartjes gaan eruit... ik zit eraan te denken de NS een dikke middelvinger te geven en elke dag maar de fiets te pakken. 't Is best ver maar ik wil gewoon die hele OV chipkaart niet, maar ze duwen die klotedingen toch door je strot, of je nou wil of niet.
Gewoon met de auto gaan/laten brengen. De niet-frequente OV-reizigers die ik ken hebben een auto, maar vinden het OV wel makkelijk bij gelegenheden (vakantie etc).

Die mensen hebben sowieso er al last van dat ze de hun OV-kaart moeten opzoeken / nieuwe moeten aanschaffen (ik heb er al een stuk of 5 anonieme van dat soort mensen gehad en als er dan buitenlanders op bezoek komen krijg ik ook altijd de vraag of ik nog een anonieme kaart heb)

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

argro schreef op zondag 17 november 2013 @ 15:28:
[...]
OK, weer wat geleerd. Dank. Ik zit nu even mijn online overzicht te bekijken. Gisteren bleek niet de eerste keer te zijn dat iets dergelijks mij geld heeft gekost. Bizar eigenlijk.
Dit geld kan je wel terugvragen overigens. Kwestie van aangeven bij de vervoerders, meestal zijn ze wel vrij coulant met dit soort situaties.

Al had je ook meteen weer kunnen uitchecken tegen nultarief bij de GVB door naar een andere GVB paal te gaan... Maar je fout van de NS kan je dan niet meer corrigeren helaas.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

Cyphax schreef op maandag 18 november 2013 @ 10:29:
[...]

De papieren kaartjes worden vervangen door wegwerp-OV-chipkaarten. Er veranderd verder dus niet zoveel, behalve dat je nu dus een extra toeslag moet gaan betalen voor een los kaartje. Gewoon de volgende prijsverhoging dus.....

• Dracyn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-04 22:08
Ik weet wel dat het verrekte duur is, van 90 euro in de maand voor de bus naar 6.50 per dag 8)7, gelukkig heb ik nu studenten ov...
Kunnen die kaarten nu wel gecombineerd worden in korting? eerst kon ik er voor arriva geen korting op zetten want dan liep inchecken bij breng niet goed, geen korting bij breng want dat kon niet met studenten ov, en korting bij veollia kon volgens mij al helemaal niet.

Ook een leuke, verschillende tarieven op het zelfde traject... arriva rijdt op het traject dat ik dagelijks in de bus zit voor breng, maar is 6,74 breng 6,50, waarom?

Body mods don't determine skill

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op maandag 18 november 2013 @ 11:28:
[...]

De papieren kaartjes worden vervangen door wegwerp-OV-chipkaarten. Er veranderd verder dus niet zoveel, behalve dat je nu dus een extra toeslag moet gaan betalen voor een los kaartje. Gewoon de volgende prijsverhoging dus.....
Dat ga ik uiteraard niet zitten sponsoren. :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Rover wil uitleg NS over verdwijnen kaartautomaten
Reizigersorganisatie Rover wil opheldering van de NS over het weghalen van kaartautomaten op stations. Op stations verdwijnen volgens de organisatie steeds meer kaartautomaten, waardoor soms lange wachtrijen zouden ontstaan bij de automaten die er nog wel staan. Reizigers lopen hierdoor een grotere kans hun trein te missen, waarschuwt Rover.

De organisatie zegt de laatste week veel meldingen te hebben gekregen over het verwijderen van kaartautomaten. Onder meer op de stations Zoetermeer, Delft, Rotterdam Centraal, Deventer, Den Bosch, Nijmegen, Arnhem en Leiden Centraal zou dit zijn gebeurd.

Rover stelt het prima te vinden dat het gebruik van de OV-chipkaart wordt gestimuleerd. Maar het is nog niet zover dat de papieren kaartjes zijn afgeschaft, tekent de organisatie aan. “Dit moet niet ontaarden in een situatie waarin de NS zijn klanten die een kaartje willen kopen het leven zuur gaat maken. Bovendien hebben ook gebruikers van de OV-chipkaart een kaartautomaat nodig voor transacties, servicehandelingen en informatie.”

Oscar Wilde

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik heb een vraag. Sinds kort boek ik niet meer mijn reizen via NS, maar gebruik ik de OV Chipkaart faciliteiten.

Sindsdien schieten de kosten de pan uit. Ik betaal nu 300 euro per maand voor een handjevol treinritten, waar ik voorheen gemiddeld 50-100 euro per maand betaalde. Ook staat mijn factuur vol met correctietarieven. Wat is dat precies? Ik vind een stijging van 200-250 euro per maand exorbitant en ik begrijp denk ik inmiddels waarom de OV Chipkaart zo gehaat is. Kan ik nog een NS Businesscard bestellen waarbij je gewoon je reis kunt boeken? Dat was echt veel voordeliger.

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:43
Correctietarieven worden in rekening gebracht als je niet volgens de voorwaarden reist. Ze staan op deze pagina toegelicht. Dat verklaart dan ook waarom je zo duur uit bent. Kijk welk tarief in rekening wordt gebracht en wat er dus mis gaat.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
In dat artikel wordt gesteld dat in Nijmegen kaartautomaten zouden zijn verdwenen, maar... ik kom elke dag op dat station en het is me eigenlijk niet opgevallen dat er automaten zouden zijn verdwenen. Er staan er in principe genoeg.

• Trommelrem
Tochjo schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 06:22:
Correctietarieven worden in rekening gebracht als je niet volgens de voorwaarden reist. Ze staan op deze pagina toegelicht. Dat verklaart dan ook waarom je zo duur uit bent. Kijk welk tarief in rekening wordt gebracht en wat er dus mis gaat.
Thanks. Ik ben er via de klantenservice ook achter dat de correctietarieven worden teruggestort zodra je het formulier van het vergeten in- en uit te checken online hebt verstuurd.

Ik wilde eerst een WOB doen om het proces verbaal te krijgen van die reizen, maar volgens de klantenservice krijg je dat geld dus gewoon teruggestort als je het formulier maar invult. Het correctietarief is een soort van borgstelling om je te bewegen om je reis alsnog goed in te vullen.

[ Voor 5% gewijzigd door Trommelrem op 22-11-2013 14:12 ]

• Paul
  • Laatst online: 17:33
Is het niet veel simpeler om gewoon ook weer uit te checken als je uitstapt? :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Trommelrem
Voor zover ik weet doe ik dat ook altijd. En je kunt ook niet anders, want anders gaan de poortjes niet open.

Maar als ik de facturen analyseer, dan lijkt het erop alsof er een correctietarief wordt gerekend als je afwijkt van je normale route. Als je bijvoorbeeld terugreist naar een ander station dan het station waar je meestal naar terugreist, dan wordt dus het correctietarief toegepast.

Wellicht een bug in het systeem. Net als de bug dat je in één reis maximaal 14 keer kunt overstappen.

[ Voor 64% gewijzigd door Trommelrem op 22-11-2013 16:10 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Trommelrem schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 16:08:
Wellicht een bug in het systeem. Net als de bug dat je in één reis maximaal 14 keer kunt overstappen.
Dat is geen bug.

• Paul
Trommelrem schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 16:08:
Voor zover ik weet doe ik dat ook altijd. En je kunt ook niet anders, want anders gaan de poortjes niet open.
Poortjes :? Nog nooit gezien :P Edit: Oh wacht, ik dacht dat Hilversum zoiets heeft? Piept een keer afwijkend met "ERROR!!!!!111" om daarna te roepen dat ik al uitgecheckt ben als ik het nogmaals probeer?
Maar als ik de facturen analyseer, dan lijkt het erop alsof er een correctietarief wordt gerekend als je afwijkt van je normale route. Als je bijvoorbeeld terugreist naar een ander station dan het station waar je meestal naar terugreist, dan wordt dus het correctietarief toegepast.
Euhm? Ik ga echt kris-kras van en naar Tilburg, Nijmegen, Utrecht, Hilversum, Elst, Den Bosch... Valt geen pijl op te trekken voor de NS wat mijn 'normale' route zou zijn. Ze kijken gewoon waar je opstapt en waar je uitstapt en dat factureren ze?

Heb je een of ander (vaag? :P) abonnement of zo? Ik heb 'gewoon' "Reizen op saldo".

[ Voor 9% gewijzigd door Paul op 22-11-2013 16:14 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Trommelrem
Paul schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 16:13:
[...]
Poortjes :? Nog nooit gezien :P Edit: Oh wacht, ik dacht dat Hilversum zoiets heeft? Piept een keer afwijkend met "ERROR!!!!!111" om daarna te roepen dat ik al uitgecheckt ben als ik het nogmaals probeer?
Soms zijn er poortjes. Die kun je alleen openen met je vervoersbewijs. Bij een error gaan ze niet openen. De poortjes die niet gesloten zijn geven een hele harde bliep als je iets fout doet.
Euhm? Ik ga echt kris-kras van en naar Tilburg, Nijmegen, Utrecht, Hilversum, Elst, Den Bosch... Valt geen pijl op te trekken voor de NS wat mijn 'normale' route zou zijn. Ze kijken gewoon waar je opstapt en waar je uitstapt en dat factureren ze?
Bij mij is het bijna altijd dezelfde rit, maar soms besluit ik een andere trein terug te nemen naar een ander treinstation. Precies bij die ritten is het correctietarief toegepast. Er staan dan drie dingen op de factuur:
1. Reis van A naar B
2. Reis van B naar C
3. Correctietarief 18,67
Bij een normale reis staat er:
1. Reis van A naar B
2. Reis van B naar A

Iedere "retour" naar een iets ander treinstation wordt op mijn facturen belast met correctietarief.
Heb je een of ander (vaag? :P) abonnement of zo? Ik heb 'gewoon' "Reizen op saldo".
Geen idee welk abonnement, ik krijg gewoon aan het einde van de maand een factuur en die betaal ik. Het type abonnement interesseert mij niet zo.

• Paul
Misschien moet je daar toch achteraan :P Want het ziet er naar uit dat je een abonnement hebt van A naar B, waardoor je dus gestraft wordt als je naar C gaat...

Met "Reizen op saldo" heb je dat probleem niet, je loopt dan wel een eventuele korting die je op A <> B krijgt mis maar je zit in ieder geval niet met € 18,67 'boete' :P Misschien is er een combinatie mogelijk?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Trommelrem
Paul schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 16:34:
Misschien moet je daar toch achteraan :P Want het ziet er naar uit dat je een abonnement hebt van A naar B, waardoor je dus gestraft wordt als je naar C gaat...
Dat abonnement heb ik zeker niet. Het is een NS Businesscard. Voor zover ik weet zit daar geen abonnement op en kan dat ook niet. Vroeger moest ik boeken via het telefoonnummer of de website. Dat kan tegenwoordig helaas niet meer.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat lijkt me gewoon te moeten kunnen. Ik zou de NS er eens over bellen.

• Paul
Daar kunnen 4 verschillende abonnementen op: http://www.ns.nl/zakelijk...uwe-ns-business-card.html :P Dat verklaart echter niet waarom ze zo moeilijk doen over de afwijkende ritten.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Jouw voorbeeld van
1. Reis van A naar B
2. Reis van B naar C
3. Correctietarief 18,67
Is overduidelijk een traject vrij abonnement. Je reist vrij van A naar B en B naar A, maar alle andere reizen moet je betalen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Maasluip schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 18:07:
Jouw voorbeeld van
1. Reis van A naar B
2. Reis van B naar C
3. Correctietarief 18,67
Is overduidelijk een traject vrij abonnement. Je reist vrij van A naar B en B naar A, maar alle andere reizen moet je betalen.
Ja, maar dan zou je toch als je netjes in- en uitcheckt gewoon de ritprijs moeten betalen ipv een correctietarief?

• Trommelrem
Maasluip schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 18:07:
Jouw voorbeeld van
1. Reis van A naar B
2. Reis van B naar C
3. Correctietarief 18,67
Dit staat er bij de login:
Afbeeldingslocatie: http://plaatjesdump.nl/upload/f254a1154374ed105933ba8b6c03dc2a.png
Verder geen abonnementsvormen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is dit, http://www.ns.nl/zakelijk...-card/dal-abonnement.html, waarvan je zou verwachten dat wat jij doet geen probleem is.

• Fiber

Fiber

argro schreef op zondag 17 november 2013 @ 15:19:
[...] Ik was dus twee keer ingecheckt. Is het echt waar dat ik op een station zoals station Duivendrecht, waar zowel het GVB als de NS haar diensten aanbiedt, bij het juiste plaatje moet inchecken? Ik ging er eigenlijk vanuit dat dit universeel was.
Ja dat is echt waar. En dat is inderdaad zeer 'verneukeratief' als je niet goed oplet. Ik vind de OV Chipkaart op zich prima, maar dit is toch wel een serieus minpunt. Ik hoop zelf eigenlijk dat ze al die overstap punten weghalen en dat je voor je hele reis in de toekomst gewoon één keer kan in-checken aan het begin van je reis en één keer uit-checken aan het eind van je reis. En of ik dan van Duivendrecht naar Centraal met de trein, met de metro of met de bus ga of met een combinatie daarvan zou niets moeten uitmaken in mijn ogen.

• Gomez12
@Trommelrem : Ik zou maar eens met NS gaan bellen over wat je nu exact hebt... Want schijnbaar weet je het zelf niet (niet lullig bedoeld) maar worden de kosten wel heel apart verdeeld.

Als ik het allemaal zo lees dan vermoed ik dat 1 telefoontje je gewoon 100-en euro's aan correctietarieven kan schelen (en het hele gedoe om het weer terug te krijgen, want ik vermoed niet dat als jij 100 correctietarieven terugvraagt op jaarbasis dat ze dan zo makkelijk blijven, een paar keer kan zonder problemen, maar als het structureel wordt dan krijg je een uitdaging)

• Trommelrem
Ik ga inderdaad opnieuw bellen, want de eerste klantenservicemedewerker zei dat het gewoon een kwestie was van formulieren invullen ("vergeten uit te checken"), maar als ik terugkijk naar eerdere maanden dan heb ik het vermoeden dat er meer aan de hand is.

Het lijkt zo te zijn dat als ik een afwijkende rit maak, dat er dan een correctietarief wordt berekend. Ook word je beboet als je tweede klasse gaat zitten. Mijn kaart is een eerste klasse kaart, maar ik kreeg een correctietarief van 42 euro toen ik een keer tweede klasse reisde (eerste klasse ingecheckt) omdat ik een bekende tegen kwam. Ik wist dat je met een tweede klasse kaartje niet in de eerste klasse mag verblijven, maar andersom mag blijkbaar ook niet?

Ik ben in ieder geval een beetje geschrokken van de hoeveelheid correctietarieven. Het gaat inmiddels om honderden euro's. Er is er zelfs een op een datum dat ik nota bene tegen een medereiziger zei "vergeet niet uit te checken" terwijl ik dat wel deed. Van die specifieke keer weet ik zeker dat ik wel heb uitgecheckt -> toch correctietarief (en inderdaad, teruggereisd naar een ander station waar ik 's ochtends opstapte).

[ Voor 21% gewijzigd door Trommelrem op 22-11-2013 23:16 ]

• Gomez12
Trommelrem schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 23:12:
Ook word je beboet als je tweede klasse gaat zitten. Mijn kaart is een eerste klasse kaart, maar ik kreeg een correctietarief van 42 euro toen ik een keer tweede klasse reisde (eerste klasse ingecheckt) omdat ik een bekende tegen kwam. Ik wist dat je met een tweede klasse kaartje niet in de eerste klasse mag verblijven, maar andersom mag blijkbaar ook niet?
Dit kan niet, dit moet een fout zijn. Je checked gewoon in en uit ongeacht klasse, ik neem aan dat een conducteur wel kan zien welke klasse je gekozen hebt maar ik neem aan dat dit niet doorgegeven wordt (wat anders als je op het bordes staat omdat je eruit moet en de conducteur komt nog net langs, dan krijg je een boete?)

Technisch zou het veels te ingewikkeld zijn ( + dat je klachten krijgt van 1e klas klanten die een keertje 2e klas gaan zitten) om zo'n ding te maken.

Er is hier dus echt iets niet goed... Wellicht check je bij een groter station uit bij de verkeerde paaltjes oid waardoor je niet uitchecked bij NS maar wel inchecked bij bus/tram/metro en dan krijg je idd een "boete" van NS.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:10

DDX

Zou ook handig zijn als 1e klas vol zit en je maar 2e klas gaat zitten en dan een boete krijgen ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Dido

Dido

heforshe

DDX schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 23:59:
Zou ook handig zijn als 1e klas vol zit en je maar 2e klas gaat zitten en dan een boete krijgen ?
Nu is dat dan weer een situatie die ik nog maar heel zelden heb gezien... if ever :P

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:10

DDX

Zie het regelmatig in de ochtendspits (in sprinter), vaste mensen die 1e klas in vluchten (met 2e klas kaartje) omdat het druk is, maar onderstussen zijn (of komen er paar stations verder) weer plekken vrij in 2e klas.

[ Voor 5% gewijzigd door DDX op 23-11-2013 00:06 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-10 15:32
Trommelrem, heb je een account op www.ov-chipkaart.nl? In het transactieoverzicht op OV-chipkaart.nl kun je ook zien welke reizen je hebt gemaakt, dat transactieoverzicht kun je vervolgens naast je NS-factuur leggen.

Ik heb een tijd terug meegedaan aan de Traject Vrij-proef, ik moest daarvoor een logboek bijhouden van de reizen die ik heb gemaakt. Dit heb ik nauwkeurig gedaan, en ik heb altijd in- en uitgecheckt (dat doe ik al jaren en vergeet ik eigenlijk nooit). Zowel OV-chipkaart als NS hadden enkele fouten in hun transactieoverzichten staan, al hadden ze niet altijd dezelfde fouten. In de meeste gevallen leek het op een ontbrekende check-out.

Ook met mijn normale chipkaart heb ik het wel eens zien gebeuren dat ik volgens 'Mijn NS' niet had uitgecheckt (rode regel bij de reis) terwijl ik volgens OV-chipkaart.nl wél had uitgecheckt...

We are shaping the future

• Trommelrem
Alex) schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 00:22:
Trommelrem, heb je een account op www.ov-chipkaart.nl? In het transactieoverzicht op OV-chipkaart.nl kun je ook zien welke reizen je hebt gemaakt, dat transactieoverzicht kun je vervolgens naast je NS-factuur leggen.
Geprobeerd. Ik krijg "Dit kaartnummer is al aan uw account toegevoegd.," maar als ik dan kijk onder kaartinformatie, dan staat er "U heeft nog geen kaarten aan uw account toegevoegd. Het is hierdoor niet mogelijk om kaartinformatie te tonen." Beetje tegenstrijdig... Ik geef het dus op en ik ga maandag weer bellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Trommelrem op 23-11-2013 01:12 ]

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:20

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Ha.. ik was dus niet de enige:

http://www.spitsnieuws.nl.../gvb-nachtbus-onduidelijk

Leverde me afgelopen weekend een uur extra reistijd op.. waardeloos en onbegrijpelijk schurftsysteem. Als je dit niet weet en geen cash op zak hebt mag je dus eerst op zoek naar een pinautomaat.

En alles omdat het 4,50 moet gaan kosten ipv 4 euro, verlaag dan het tarief of zorg dat het op een andere manier werkt. Na dat uur wachten in een connexxion bus gestapt waar de chipkaart wel gewoon werkt.
How hard can it be..

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Even voor de duidelijkheid: het instaptarief is het bedrag dat van je OV-Chipkaart wordt afgeschreven als borg, zodat er enige dwang is om daarna weer uit te checken. Bij het uitchecken krijg je dat bedrag weer terug (dit is niet het opstap/basistarief en niet de ritprijs). En dat is voor bus, metro en tram op € 4,00 vastgelegd.

Welk nut heeft het om dit te verhogen, en ook nog eens met zo'n laag bedrag? Wat voor klanthatende gedachtengang zit hier achter? Wat voor nut of toegevoegde waarde heeft dit voor het vervoersbedrijf?

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Volgens http://www.gvb.nl/service.../Pages/Nachtbuskaart.aspx is de €4.50 geen instaptarief maar de ritprijs.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:53
Trommelrem schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 00:50:
[...]
Geprobeerd. Ik krijg "Dit kaartnummer is al aan uw account toegevoegd.," maar als ik dan kijk onder kaartinformatie, dan staat er "U heeft nog geen kaarten aan uw account toegevoegd. Het is hierdoor niet mogelijk om kaartinformatie te tonen." Beetje tegenstrijdig... Ik geef het dus op en ik ga maandag weer bellen.
Klopt, die eerste melding krijg je als je een NS Businesscard probeert toe te voegen aan je OV Chipkaart account. De melding betekent eigenlijk: je mag geen Businesscard toevoegen. Het is dus wel een OV Chipkaart maar ze hebben de mogelijkheid tot koppelen 'kapot' gemaakt.

In plaats daarvan kun je deze gegevens zien onder Mijn NS, op ns.nl.

[ Voor 4% gewijzigd door Arnout op 02-12-2013 13:06 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Correct. Bij de nachtbus geldt een eenheidstarief ongeacht de afstand.

• smvs
  • Niet online
Gisteren (vrijdag 6 december tussen 14 en 15.30u) gereisd met mijn NS voordeelurenkaart van Amstel naar Den Helder. Bij het inchecken zag ik '2e klasse, korting'. Bij het uitchecken werd er opeens 14,10 euro afgeschreven, wat 8,50 zou moeten zijn. Geen korting gekregen dus, terwijl dit wel in de voordeeluren was.

Gekeken op ov-chipkaart.nl, reis was nog niet aanwezig in het overzicht. Het gekke was echter dat alle andere treinreizen met de betreffende chipkaart ook opeens uit het overzicht verdwenen waren. Busreizen stonden er nog wel in.

Gebeld met de NS (op 050 5866007 ipv het 0900 nr.), ze gaven aan dat er inderdaad 'een vreemd probleem' was met mijn chipkaart en dat ik wel korting had moeten krijgen. Ze gaan me nu een nieuwe kaart opsturen en ik krijg het teveel betaalde terug. Fijn dat het een keer niet aan mezelf ligt en dat ze me gewoon een keer gelijk geven.

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wat zou dat? Dan laat je de reiziger de gewone €4,- instaptarief betalen en vervolgens schrijf je de overgebleven €0,50 af bij het uitchecken. Dat is bij langere trajecten (die dus meer dan €4 kosten) nu ook al zo...

[ Voor 8% gewijzigd door ValHallASW op 07-12-2013 15:14 ]

• Hahn
ValHallASW schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 15:14:
[...]

Wat zou dat? Dan laat je de reiziger de gewone €4,- instaptarief betalen en vervolgens schrijf je de overgebleven €0,50 af bij het uitchecken. Dat is bij langere trajecten (die dus meer dan €4 kosten) nu ook al zo...
Omdat je dan dus krijgt dat iedereen uit gaat stappen zónder uit te checken? Geen buschauffeur die je achterna zal komen of tegen zal houden, wat bij inchecken wel zou kunnen.

Het is onzin dat je iets anders moet activeren om 's nachts in te kunnen checken, ze kunnen toch wel iets doen waardoor er standaard €4,50 wordt afgeschreven bij inchecken als het nacht is ofzo?

• anandus
  • Niet online
Goede ontwikkeling
Eén loket voor ov-chipkaartleed

Chipkaartorganisatie TLS en OV-bedrijven als NS en Connexxion hebben afspraken gemaakt over de afhandeling van klachten over de ov-chipkaart. Elk bedrijf handelt klachten van klanten zelf af en wijst niet meer door naar een ander bedrijf. Klanten worden dan niet meer van het kastje naar de muur gestuurd.

De oplossing wordt vanmiddag besproken met consumentenorganisaties als de ANWB, de Consumentenbond en Rover. Die bieden de ov-bedrijven vanmiddag een petitie aan waarin tot de instelling van één gezamenlijk serviceloket wordt opgeroepen.

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Hahn schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 15:27:
[...]

Omdat je dan dus krijgt dat iedereen uit gaat stappen zónder uit te checken? Geen buschauffeur die je achterna zal komen of tegen zal houden, wat bij inchecken wel zou kunnen.
Dat is nu bij busritten die meer dan €4,- kosten óók al het geval (en bij treinritten >€20). De beveiliging daartegen is dat je kaart geblokkeerd wordt als je dat kunstje te vaak flikt.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Centraal chipkaartloket lost problemen niet op
De komst van één loket voor de OV-chipkaart is niets meer dan een cosmetische wassen neus. De werkelijke problemen met de betaalsysteem worden er niet door opgelost. Dat zegt reizigersclub Maatschappij Voor Beter OV.

Er zijn nog veel grote problemen die moeten worden aangepakt. Onderstaand stippen wij er enkele aan.

Zolang de NS bij storingen aan het systeem de reizigers (die niet konden uitchecken en dus hun borg kwijt zijn) zelf met het probleem opzadelt in plaats van ze te attenderen op, en helpen bij het terugkrijgen van het teveel betaalde;

Zolang nog steeds door gebrekkige apparatuur in bussen bij het in- of uitchecken verkeerde haltes worden geregistreerd, waardoor reizigers teveel betalen;

Zolang de bussen van vervoerder X ook op gemeenschappelijke trajecten of bij nieuwe concessies de chipkaarten van vervoerder Y niet kunnen lezen, waardoor reizigers onterecht moeten bijbetalen;

Zolang de regressie (lange-afstandskorting) bij doorgaande reizigers die met verschillende treinmaatschappijen reizen niet functioneert

is er iets fundamenteel mis met het OV-chipkaartsysteem. Deze problemen dienen voortvarend te worden aangepakt. Een in te richten centraal OV-Chipkaartloket is niets meer dan een doekje voor het bloeden. In plaats van de problemen op te lossen, dreigt de OV-sector zich nu te verschuilen achter een nieuw loket voor benadeelde reizigers. Voor Beter OV noemt dat een flauwekul-loket, dat eigenlijk overbodig zou moeten zijn omdat de problemen eindelijk, na jaren van voortmodderen, al lang hadden moeten zijn opgelost.

De reiziger zou trouwens bij ieder loket, op ieder kantoortje van welke vervoersmaatschappij dan ook, geholpen moeten worden bij het oplossen van problemen en het rechtzetten van fouten.

Oscar Wilde

• anandus
  • Niet online
Het zijn wel een beetje zeurpieten.
Honderdduizenden (miljoenen?) mensen reizen dagelijks zonder problemen met dat ding.
In plaats van dat ze blij zijn dat er nu tenminste 1 loket komt.

Zeg ik niet dat het foutloos is, maar krijgen ze eindelijk wat ze willen (1 centraal loket), is het nóg niet goed.

[ Voor 13% gewijzigd door anandus op 13-12-2013 19:32 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:58

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Op zich heel fijn dat er nu eindelijk één loket komt en ik weet dat resultaten uit het verleden geen garantie bieden, maar mijn bijnaam is niet voor niets Thomas.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:24

Onbekend

...

anandus schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 19:30:
[...]

Het zijn wel een beetje zeurpieten.
Honderdduizenden (miljoenen?) mensen reizen dagelijks zonder problemen met dat ding.
In plaats van dat ze blij zijn dat er nu tenminste 1 loket komt.

Zeg ik niet dat het foutloos is, maar krijgen ze eindelijk wat ze willen (1 centraal loket), is het nóg niet goed.
Het maakt niet uit bij hoeveel mensen het wel goed werkt. Het gaat er om dat in een aantal gevallen de kaart niet goed werkt en de reiziger altijd de dupe van is. (De pinpas kent het zelfde probleem. Als hij defect is, moet je met contant geld betalen of de boodschappen laten staan.)
Kaart niet te lezen? Dan mag je niet mee. Zie maar hoe je op je bestemming aan komt.
Fout bij uitchecken? Helaas, je betaalt de volle pond.
Verkeerde paal gebruikt bij uitchecken? 2x de volle pond.
En dan hebben we het niet eens over de bijzondere reismogelijkheden die nog steeds niet volledig door de kaart wordt ondersteund.

Als ze er eerst voor zorgen dat de reiziger snel én goed wordt geholpen (met 1 loket?), dan is dat een flinke stap vooruit.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:58

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Onbekend schreef op zondag 15 december 2013 @ 18:50:
[...]
Als ze er eerst voor zorgen dat de reiziger snel én goed wordt geholpen (met 1 loket?), dan is dat een flinke stap vooruit.
Ach, het blijft net de processie van Echternach (drie stappen vooruit en twee achteruit).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft
Het papieren treinkaartje wordt in het eerste kwartaal van 2014 afgeschaft. De deadline die eerder op 1 januari was gesteld, wordt niet gehaald. Het uitstel komt door een technische kwestie die nog moet worden opgelost.

Dat bevestigt een woordvoerder van NS woensdag tegenover NU.nl, na berichtgeving in Metro.

Het probleem zit in de zogeheten langeafstandskorting voor treinreizigers die niet alleen met NS reizen, maar ook nog met een regionale spoorvervoerder.

Met het papieren kaartje geldt de korting tot het eindpunt. Met de OV-chipkaart moet de reiziger bij het overstappen op een trein van een regiovervoerder uitchecken, waardoor de NS-korting niet meer geldt. De treinreis wordt daardoor een stuk duurder.

Over het afstemmen van de kortingen zijn de NS en de andere vervoerders het eens geworden, maar dat moet technisch nog worden geregeld, aldus de NS-woordvoerder. Volgens hem zijn de kortingsregelingen die de regiovervoerders hanteren, wel anders dan die van de NS.

Voor reizigers die zo nu en dan met de trein gaan en geen OV-chipkaart bezitten, blijft wel een papieren kaartje bestaan. "Hier zit een chip in, dus er moet dan wel in- en uitgecheckt worden. De conducteur zal enkel nog digitaal kaartjes controleren."
..... er wordt niks aan die vervoerder specifieke in/uitcheck paaltjes gedaan?

Oscar Wilde

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

"langeafstandskorting"? Ze bedoelen gewoon het degressieve tarief.
En wat voor ingewikkeld systeem hebben ze dan bedacht? De oplossing voor het papieren treinkaartje is een wegwerpchipkaart die een reis van A naar B toestaat. Dat betaal je bij aankoop, dus de cico palen hebben niks te schaften met het tarief.

:F

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De jaartrajectabonnementen-oude stijl worden pas vanaf 1 januari niet meer verkocht, dus gedurende heel 2014 zijn er nog jaarkaarthouders die een papieren kaartje nodig hebben om buiten hun traject met korting te reizen. Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Maasluip schreef op woensdag 18 december 2013 @ 11:03:
"langeafstandskorting"? Ze bedoelen gewoon het degressieve tarief.
En wat voor ingewikkeld systeem hebben ze dan bedacht? De oplossing voor het papieren treinkaartje is een wegwerpchipkaart die een reis van A naar B toestaat. Dat betaal je bij aankoop, dus de cico palen hebben niks te schaften met het tarief.

:F
Euh, die palen zijn hoe het tarief bepaald wordt dus dat lijkt me bij uitstek iets waar ze mee te maken hebben.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hoe wordt die wegwerpchipkaart dan opgeladen? Ik hoop toch niet dat dit zo gaat als een anonieme chipkaart waar je 20 of 30 euro op moet zetten en dan in- en uitchecken?
Want dan is het nut van zo'n wegwerpchipkaart weer helemaal verdwenen.

Het enige wat een wegwerpchipkaart met de paal te maken heeft is het activeren en ontwaarden van je kaartje. Dus wat de gele stempelautomaat op het perron deed voor je ongedateerde kaartje.

Pagina: 1 ... 74 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.