Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:48

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Registratie om de inkomsten uit de abonnementen te verdelen.
Als je meer meters maak met bedrijf A dan B in de zelfde zone dan wil bedrijf A ook meer vergoeding uit de pot.
Ook is het eerlijker tegenover mensen die in oa de metro wel moeten registeren ivm de poortjes.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Zij benadrukt dat het vervoersbedrijf niet automatisch weet wie welke routes aflegt, omdat deze gegevens door Trans Link Systems worden beheerd. Dit bedrijf slaat de informatie zeven jaar op.
Zeven (7!) jaar!!

Waar is dat dan voor nodig?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Stukfruit schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 17:29:
[...]

Zeven (7!) jaar!!

Waar is dat dan voor nodig?
Gezien de termijn van 7 jaar (en niet 5 of 10) klinkt dat als iets wat ergens in een wet staat. Daar komt die termijn vaker in voor voor opslag van data.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 16:16

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Ik heb automatisch opwaarderen aangevraagd voor de ov-chipkaart in mn ns kortingskaart (wist aanvankelijk niet eens dat ie erin zat). Volgens de site zou ik binnen 5 (werk?) dagen een brief thuis krijgen met de bevestiging, inmiddels zijn we bijna 2 weken verder :P Dus dat begint al goed. :{

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:17
CyBeR schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 17:41:
[...]

Gezien de termijn van 7 jaar (en niet 5 of 10) klinkt dat als iets wat ergens in een wet staat. Daar komt die termijn vaker in voor voor opslag van data.
Ik vraag me dan af voor welke instantie deze reisgegevens moet worden opgeslagen. Voor de belastingdienst moet je x aantal jaar de facturen en bankafschriften bewaren, maar die zijn echt niet geinteresseerd wie waar heeft met OV heeft gereist. Anders zou een restaurant of bioscoop ook moeten registeren wie waar heeft gezeten.

Mijn vermoeden is dat de OV-bedrijven met de kaart de uitgelezen kans zagen om vrijwel gratis interessante informatie te vergaren, de overheid is in hun controledrang heeft ook geen bezwaar. een en een is twee en tada een wet en iedereen kan vervolgens zijn handen wassen in onschuld.

[ Voor 18% gewijzigd door squaddie op 25-08-2009 23:04 ]

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Tsja...
Er blijft dan bijvoorbeeld een wegwerpkaartje in de automaat vastzitten of het geldbakje zit vol. Een woordvoerster van het openbaarvervoerbedrijf GVB [...]
Oftewel, de GVB specifieke verkoop automaten werken niet helemaal vlekkeloos. Weet je wat, exact hetzelfde gebeurd me ook wel eens bij de snoepautomaat op perron 4. Ik wil die mars hebben, maar hij blijft steken in de automaat. Is de mars als product nu flawed door dit?

De URL is trouwens aangepast: http://www.nu.nl/algemeen...v-chipkaartautomaten.html

1 op de 5 automaten (20%), en dit heeft niets, maar dan ook niets met het systeem "ov chip" te maken. Voor het zelfde geld stoppen ze die ov chipkaart in een automaat die ook snoep etc verkoopt (de AH to go doet dat b.v. met strippenkaarten etc ook).

Maar goed, zulke berichten doen het wel weer goed bij de massa die nu nog meer overtuigd worden dat de ov chipkaart niet goed zou zijn. Eigenlijk zou ik een oude snoepmachine (die regelmatig hapert) op cs moeten zetten, die vol stoppen met strippenkaarten, en dan een bericht de wereld in sturen:

"Storing in 60% van de strippenkaart automaten. OV chipkaart heeft maar een storing van 20%. Dus, de OV chipkaart is 40%-punt beter".

De onzin ten top natuurlijk. Eerst de HEMA poortjes, nu weer dit. Laten we ons liever op de echte vraagstukken richten.

(en p.s. ja, de GVB mag wel eens betere automaten kopen)

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:06
Ik was er al bij in April met deze kaart, ben (soms) wel in voor wat nieuws. Inmiddels ben ik toch wat bekeerd. Eindelijk is het transactieoverzicht beschikbaar op ov-chipkaart.nl, heb geen anonieme kaart. Dus ja ik eens checken, blijkt er al zeker 4 keer ten onrechte 4 euro van mijn kaart te zijn gejat. Anders kan ik het niet noemen. Ik stap over als ik naar/van werk ga, en daar gaat weleens wat fout zie ik. Via google vind ik iets van een softwarefout, of dubbel inchecken ofzo, nouja dit zijn aanloopproblemen, maar heeft me al zeker 15 euro gekost (ik vond dat saldo al zo snel dalen soms). Het ergste is nog dat hun site geen forum heeft waar je je hart kan luchten, of ze inlichten. Wat ik begrijp kan ik formulier ofzo invullen, tjonge...

dus ja, die 4 euro die eraf wordt geschreven en je kwijt bent als je niet uitcheckt(of als hun systeem lek is), dat vind ik zo een straf, daar moeten ze iets op vinden, anders krijgt bijna iedereen een hekel aan dat ding. Ik had het een maand geleden nog, toen ik niet uitcheckte, 2e keer was dat dat ik het vergat, ik was al gewend aan uitcheken, maar die keer was ik diep in gedachten verzonken toen ik uitstapte, mag ik misschien??! |:(

Tenslotte, en ik hoor het van iedereen om me heen, inclusief buschauffeurs, de kosten voor je OV zijn hoger met dat ding, kein geloel.
AW_Bos schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 22:17:
Is de NS soms begonnen met een pilot soms voor de OV-Chipkaart?

Ik merk dat op vele stations zoals Woerden en Groningen dan de In/Uit checkpalen groen licht branden en gereed zijn.
Echter als ik mijn kaart erlangs haal begint hij vrij luid te piepen waarna hij meldt dat mijn kaart ongeldig is?
yup hier in Amsterdam ook NS poortjes. Toen ik vroeg waarom mijn ov-chipkaart het nog niet deed met die dingen, zei een official die er stond: "dat komt nog".

[ Voor 24% gewijzigd door Sjah op 26-08-2009 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Sjah schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 21:46:
Ik had het een maand geleden nog, toen ik niet uitcheckte, 2e keer was dat dat ik het vergat, ik was al gewend aan uitcheken, maar die keer was ik diep in gedachten verzonken toen ik uitstapte, mag ik misschien??! |:(
Eh, nee, sorry dat mag je niet.

Net zo goed als je ook niet mag 'vergeten' af te stempelen met je strippenkaart omdat je diep in gedachten verzonken was. Goede smoes trouwens bij controlle: meneer, waarom heeft u niet afgestempeld? Ja, ik was diep in gedachten verzonken toen ik instapte, mag ik misschien?

Als er anderzijds onterecht geld wordt afgeschreven, bijvoorbeeld omdat de reader zegt "fout. probeer overnieuw", dan is er zeer zeker sprake van een groot probleem. Helaas heb ik dat zelf ook wel eens meegemaakt in het verleden. Gelukkig nu al een tijdje niet meer (even afkloppen).

Bij dergelijke voorvallen moet je eigenlijk ogenblikkelijk aan de bel trekken.

Van die kleine bugs in software heb je helaas heel erg vaak en naar aanleiding van klachten kunnen developers die meestal snel fixen. Ik weet uit de praktijk dat het meteen volledig foutloos krijgen van software erg moeilijk is. Toch kan het soms wel, ik kan me niet herinneren dat er ooit te veel of te weinig werd afgeschreven bij een PIN of chipknip transactie. Hoewel er bij de banken ook af en toe wel wat gehacked wordt achter de schermen (2 vrienden van me hebben bij een bank als developer gewerkt), maar het meest kritische aspect van hun systeem lijkt toch wel behoorlijk waterdicht te zijn.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
flowerp schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 22:17:

Net zo goed als je ook niet mag 'vergeten' af te stempelen met je strippenkaart omdat je diep in gedachten verzonken was. Goede smoes trouwens bij controlle: meneer, waarom heeft u niet afgestempeld? Ja, ik was diep in gedachten verzonken toen ik instapte, mag ik misschien?
"Old habits die hard"

Als je 15 jaar lang of langer (!) ingeprogrammeerd is dat je bij de halte direct uitstapt, dan kan je imho niet verwachten van mensen dat ze na 15 jaar spontaan die extra handeling direct aangeleerd hebben. Iets nieuws leren kost gewoon tijd en gewenning. Dat weten jij en ik, en het GVB ook vanwege de overvloed aan melding hiervan. Dat jij een fantastisch persoon bent die dat direct nooit meer 'fout' doet, maakt nog niet dat de hele wereld ook zo gebouwd is.

En kijk de meeste mensen vinden het idee van de OV-Chip prima, maar de manier waarop het wordt uigevoerd niet. (privacy, kostenverhogend, vooral belang registratie staat voorop enz).

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2009 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
[...]

Met dit verschil, dat het ten tijde van de strippenkaart alleen afstempelen was tijdens je (1e keer)instappen. Nu is het (bij overstap): inchecken, uitchecken , weer inchecken en opnieuw uitchecken. Is het dan nog steeds redelijk om van mij 4x oplettendheid te vragen, terwijl dat vroeger 1x was.... Ik weet je antwoord al, maar mijn gevoel zegt van "nee, dit is niet leuk meer".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-10 16:01

mrsar

waar een sar is,is een wodka

tja,ik hou ook de chip in mijn hand na inchecken,in de hoop dat ik het niet vergeet.
Regelmatig al gehad dat ik druk in gesprek was en vergat uit te checken (tja,er gewoon uitlopen is wat ik al 15 jaar doe ja),dan moet je weer langs zo'n punt en het weer terug laten zetten,extra gezeur :P

dus ja...ik heb nog ff nodig om te wennen :)

[ Voor 7% gewijzigd door mrsar op 26-08-2009 22:40 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 22:20:
[...]

"Old habits die hard"

Als je 15 jaar lang of langer (!) ingeprogrammeerd is dat je bij de halte direct uitstapt, dan kan je imho niet verwachten van mensen dat ze na 15 jaar spontaan die extra handeling direct aangeleerd hebben.
Daarom is die 4 euro in dit geval ook zo goed. Stimulus, punishment, reward. Goed systeem om mensen snel foute dingen af te leren :P
Iets nieuws leren kost gewoon tijd en gewenning.
Tsja, zijn die anderen dan allemaal zo sloom of ben ik dan zo snel, om maar even een bekende uitspraak iets te verdraaien :P

Maar eerlijk, ik ben gewoon vanaf dag 1 dat ik die kaart gebruikte gaan uitchecken. Een 2 tal keren heb ik 'express' niet uitgechecked omdat ik koste wat koste een trein wilde halen (en volgens mij was het toen nog 2 euro, en die had ik er voor over) en ben het geloof ik 1 keer vergeten. Die 4 euro vertelde me meteen dat ik dat niet meer moest doen. Ik ben overigens ook 1 keer vergeten af te stempelen met de strippenkaart en uitgerekend die keer was er een razia in de tram voor controlle (normaal wordt er nagenoeg -nooit- gecontrolleerd).
Werk jij voor het OV promoteam of ben je soms lid van de 'Ik vind de OV-chip-helemaal-geweldig-en-dat-laat-ik-iedereen-weten Hyves fanclub' :?
Ik ben geen fan van Hyves, dus die fanclub zal ik daar niet op richten. Maar ik ben nooit een fan geweest van de strippen kaart. Dat gedoe met vouwen en van te voren bepalen hoe ver je wilt gaan reizen en telkens voldoende strippen kaarten op zak hebbben, 't is gewoon niet mijn ding. Ik ben werkelijk verbaasd van hoeveel mensen 'opeens' fan blijken te zijn van de strippen kaart, hoewel ik zeer sterk vermoed dat ze helemaal niet expliciet fan zijn van de strippenkaart, maar gewoon tegen verandering in het algemeen zijn. Als we nu van ov chipkaart naar strippenkaart zouden zijn gegaan, dan denk ik dat er nog veel meer mensen tegen de strippenkaart waren als er nu tegen de ov chipkaart zijn.

Voor mij iniedergeval is het concept dat je instapt waar je wilt, een reis maakt, en dan uitstapt waar je wilt, zonder dat je bij een of ander winkeltje telkens een nieuw kaartje moet kopen gewoon veel aantrekkelijker. Daarnaast heeft dit systeem het potentieel om erg flexibel met prijzen te zijn. In principe kun je hier mee automatisch korting krijgen als je vaker reist dan X maal per maand of een goedkopere ritprijs als je buiten de spits reist. Ik weet niet of dat er ook echt gaat komen, maar het potentieel is er wel.
En kijk de meeste mensen vinden het idee van de OV-Chip prima, maar de manier waarop het wordt uigevoerd niet. (privacy, kostenverhogend, vooral belang registratie staat voorop enz).
Privacy moet op gelet worden zeker, maar het wordt snel erg overdreven in fora. Veel gezeur over dat het allemaal zo erg is dat je ritten geregistreerd staan, terwijl niemand zich druk maakt over de mobiel. Kosten verhogend is inderdaad dom, dom, dom. Met de strippenkaart heb je om de zoveel tijd stille prijs verhogingen. Je merkt het amper, maar 'opeens' is de strippenkaart weer 10 cent duurder. Als de prijzen zo nodig omhoog moeten hadden ze dat beter op de bekende manier 'stiekum' kunnen doen. Nu met de ov chipkaart zetten ze zich onwijs in de schijnwerpers. *iedereen* kampt de rit prijsen nu met een kam uit en bij elke cent verhoging schreeuwen ze moord en brand. Dit terwijl de 10-tallen centen verhogingen bij de strippenkaart nooit een haan om kraait. Het NU invoeren van verhogingen is nogmaals dom, dom dom. Een misser van de eerste plank.

• Roenie
  • Niet online
[...]Eh, nee, sorry dat mag je niet....
Het zou me niets verbazen als dit ook de reactie van de vervoersbedrijven is, zij het in omzichtere bewoordingen als ze verstandig zijn. Vrij vertaald: als klant dien je je aan te passen aan onze procedures en luisteren naar de klant om onze processen klantvriendelijker te maken vinden we maar lastig. Wij weten het toch beter.
flowerp schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 23:21:
...Ik ben geen fan van Hyves, dus die fanclub zal ik daar niet op richten. ....
Dus die fanclub komt er wel begrijp ik? Alleen niet op Hyves.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:47

Dido

heforshe

Sjah schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 21:46:
Ik was er al bij in April met deze kaart, ben (soms) wel in voor wat nieuws.
Joh, in april al? Welk jaar? ;)
Inmiddels ben ik toch wat bekeerd. Eindelijk is het transactieoverzicht beschikbaar op ov-chipkaart.nl, heb geen anonieme kaart. Dus ja ik eens checken, blijkt er al zeker 4 keer ten onrechte 4 euro van mijn kaart te zijn gejat. Anders kan ik het niet noemen. Ik stap over als ik naar/van werk ga, en daar gaat weleens wat fout zie ik. Via google vind ik iets van een softwarefout, of dubbel inchecken ofzo, nouja dit zijn aanloopproblemen, maar heeft me al zeker 15 euro gekost (ik vond dat saldo al zo snel dalen soms).
Het is geen geheim of zo dat je langs de automaat kan lopen om een overzicht van je laatste transacties te zien. Verduveld handig als je vindt dat je saldo zo snel daalt.
En dan loop je langs de klantenservice van je vervoersbedrijf en regelt dat.

Misschien is de GVB, of waar je ook mee reist, er wel een stuk hufteriger in de de RET, maar bij de invoering in Rotterdam (of liever, de invoering van de verplichting, want wie wilde reisde al meer dan een jaar daarvoor met de OV-chipkaart) was de RET heel schappelijk als het ging om vergeten uit te checken, dubbele kosten, etc.

Wat betreft de gewenning: ik reis al sinds (ik dacht) september/oktober 2007 met dat ding, en vergeten in- of uit te checken is even gemakkelijk als vergeten te betalen als je de winkel uitloopt.

Wat betekent mijn avatar?

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Het nieuwe transactieoverzicht is een stuk beter. Je kan nu lekker ver terugkijken. Zo heb ik gister een plot gemaakt van mijn begintijden hier op het werk mét trendlijn 8)
Ik check al sinds 2007 in en uit. Kwam er ook achter dat ik 1x 4 euro ben kwijtgeraakt toen ik met de bus ging, en niet heb uitgecheckt.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een beetje overbodig, maar vanaf vandaag kan je in de Amsterdamse metro alleen nog met chip reizen :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• KroontjesPen

KroontjesPen

De mensen die stellen dat ze 4 Euro kwijt zijn hebben die wel de echte ritprijs eraf getrokken.

Voor mij kost een rit Spijkenisse - R'dam CS iets meer dan 3 Euro.
Verlies bij het niet uitchecken is dan maar 1 Euro.

Stem blanco!

• Sjah
Dido schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 08:09:
[...]

Joh, in april al? Welk jaar? ;)

[...]

Het is geen geheim of zo dat je langs de automaat kan lopen om een overzicht van je laatste transacties te zien. Verduveld handig als je vindt dat je saldo zo snel daalt.
En dan loop je langs de klantenservice van je vervoersbedrijf en regelt dat.
ja in April, dit jaar.. >:) Maarum, ik ben toch blij dat ik in die rustige tijd kwam, want nu staat bij de klantenservices van het GVB , vanwege invoering Metro-verplichting, rijen van een 40 minuten. Dus ja, NU ga ik niet even naar de klantenservice, maar dat komt wel weer. En langs de automaat gaan, tja die laat enkel de laatste 10 zien. Maar ik zal het binnenkort eens doen, want afgelopen week is het saldo weer te snel gezakt. Hopelijk krijg jij gelijk en krijg ik gelijk dat geld terug, maar als ik een formulier krijg, weet ik niet of ik dat invul... Als dat systeem verleden week nog steeds defect was, pak ik de metro zwart denk ik, om mezelf te beschermen (ja tis wel verplicht, maar die poortjes kunnen ze niet afsluiten omdat treinreizigers op dat station ook naar de perrons moeten kunnen).

edit: @ kroontjespen: ik ben zo een dikke 1 euro kwijt normaal, dus ik verlies idd niet 4, maar wel bijna 3. :|

[ Voor 4% gewijzigd door Sjah op 27-08-2009 10:51 ]

• Stukfruit
  • Niet online
Wat een verschrikkelijke instelling is dat zeg...

Dat je bij het instappen zoiets vergeet is inderdaad een best slechte smoes, maar als je diep in de nacht met een half (slaap)dronken kop nog even een ritje met de bus maakt dan kunnen zulke dingen gewoon gebeuren.

In tegenstelling tot de machines die al die chip-opdrachten verwerken zijn (de meeste) mensen nu eenmaal geen robots...

Dat zit wel Schnorr.

• flowerp
Stukfruit schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 11:34:
[...]

Wat een verschrikkelijke instelling is dat zeg...

Dat je bij het instappen zoiets vergeet is inderdaad een best slechte smoes, maar als je diep in de nacht met een half (slaap)dronken kop nog even een ritje met de bus maakt dan kunnen zulke dingen gewoon gebeuren.
Zulke dingen gebeuren en je wordt toch ook niet meteen in boeien afgevoerd ofzo? 'Je mag het niet' betekent gewoon dat je die 4 euro kwijt bent, min je ritprijs dus. Afhankelijk van welke afstand je gereist hebt valt het best mee.

En waarom is het verschrikkelijk om zo'n instelling te hebben? Je mag ook niet zonder te betalen met iets van die winkel in je handen de winkel uit lopen. Als je diep in de nacht met een half (slaap)dronken kop nog even de nacht winkel binnenloopt dan kunnen zulke dingen gewoon gebeuren.

Ben ik dan ook slecht als ik zeg dat je niet zonder te betalen dan die winkel uit mag lopen?
In tegenstelling tot de machines die al die chip-opdrachten verwerken zijn (de meeste) mensen nu eenmaal geen robots...
Maar ff simpel afrekenen wat je hebt gebruikt is toch niet te veel moeite?

Of mag je ook bij een cafe weglopen zonder je rekening te betalen? Mensen zijn geen robot he? Dus je ziet iemand die je kent en loopt hem achterna. Moet kunnen he? Moet mogen he? Als de ober achter je aan rent en je alsnog geld vraagt is ie slecht he? Want jij bent geen robot, en onder het mom van dat je geen robot bent probeer je overal onderuit te komen.

Die benzine die je tankt betaal je ook niet? Je hoort een leuk liedje op de radio en diep in gedachten verzonken rij je gewoon weg zonder te betalen. Moet kunnen, moet mogen. Want die robot... die ben jij gewoon niet. En als je dan een half uur later wordt klemgereden door 2 politie auto's, dan zeg jij: "Meneer de Agent, wat een verschrikkelijke instelling heeft u"? |:(

• Stukfruit
  • Niet online
flowerp schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 12:19:
Zulke dingen gebeuren en je wordt toch ook niet meteen in boeien afgevoerd ofzo? 'Je mag het niet' betekent gewoon dat je die 4 euro kwijt bent, min je ritprijs dus. Afhankelijk van welke afstand je gereist hebt valt het best mee.
Voor jou is die paar euro misschien niet zoveel, voor een ander wel.
En waarom is het verschrikkelijk om zo'n instelling te hebben? Je mag ook niet zonder te betalen met iets van die winkel in je handen de winkel uit lopen. Als je diep in de nacht met een half (slaap)dronken kop nog even de nacht winkel binnenloopt dan kunnen zulke dingen gewoon gebeuren.

Ben ik dan ook slecht als ik zeg dat je niet zonder te betalen dan die winkel uit mag lopen?
Het gaat hier om de boete die je krijgt als je niet uitcheckt, dat heeft weinig te maken met het niet betalen van een afgenomen product (bijvoorbeeld in de winkel idd). Ik neem hierbij aan dat je bij het inchecken al betaalt.

Zo'n instelling vind ik belachelijk omdat je het blijkbaar normaal vindt dat mensen een trap na krijgen wanneer ze even niet helemaal met hun gedachten op deze wereld zijn bij het uitstappen, terwijl de persoon in kwestie in principe niets verkeerds doet.
Maar ff simpel afrekenen wat je hebt gebruikt is toch niet te veel moeite?

Of mag je ook bij een cafe weglopen zonder je rekening te betalen? Mensen zijn geen robot he? Dus je ziet iemand die je kent en loopt hem achterna. Moet kunnen he? Moet mogen he? Als de ober achter je aan rent en je alsnog geld vraagt is ie slecht he? Want jij bent geen robot, en onder het mom van dat je geen robot bent probeer je overal onderuit te komen.

Die benzine die je tankt betaal je ook niet? Je hoort een leuk liedje op de radio en diep in gedachten verzonken rij je gewoon weg zonder te betalen. Moet kunnen, moet mogen. Want die robot... die ben jij gewoon niet. En als je dan een half uur later wordt klemgereden door 2 politie auto's, dan zeg jij: "Meneer de Agent, wat een verschrikkelijke instelling heeft u"? |:(
Zie hierboven.

Dat zit wel Schnorr.

• KroontjesPen

KroontjesPen

Vreemd dat het als boete gezien wordt. Je betaald gedeeltelijk vooruit. Als je het niet gebruikte deel als tip wil zien is het verder geen probleem. :)

Stem blanco!

• Dido

Dido

heforshe

Stukfruit schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 13:35:
Het gaat hier om de boete die je krijgt als je niet uitcheckt, dat heeft weinig te maken met het niet betalen van een afgenomen product (bijvoorbeeld in de winkel idd). Ik neem hierbij aan dat je bij het inchecken al betaalt.
En aannames zijn dus dodelijk. Zoals 99.99% van de rants op de OV-chipkaart komt die van jou ook voort uit onwetendheid (en dat is geen enkel excuus, er is meer dan genoeg informatie beschikbaar voor wie even de moeite neemt die op te zoeken.)

Je betaalt die 4 euro bij het inchecken, als "borg". Het daadwerkelijke afrekenen doe je bij het uitchecken.

Je krijgt dan je 4 euro borg terug, minus de ritprijs. Als jij je borg niet terugwilt, betaal je ook niet voor de reis. Het is niet alsof die vier euro van je kaart afgaat omdat je niet uitchecht, maar als je zelf te besodemiterd bent om de rit af te rekenen (door uit te checken dus, niet door in te checken!) dan kun je ook naar je borg fluiten.

• Sjah
Dat is dus ook maar heel gedeeltelijk de waarheid. Waarom krijg je dan een boete, als je niet ingechecht hebt? Als je toch afrekent bij het uitchecken, laten we die hele incheck dan lekker overslaan. Dat rants uit onwetendheid zijn is ook onzin. Dus wat ik zeg van 4x moeten in/uitchecken bij overstap, terwijl dat bij de strippenkaart alleen 1e keer stempelen was, is allemaal onzin. En dan heb ik nog geluk dat ik autom. opladen heb, anders sta je op een guur station bij de automaat op te laden, maar dit argument zal ook wel onwetendheid zijn.... Ik ben niet tegen de ov-chip maar die boete moet eruit!! Verzin wat beters, of weg met dat ding.

• cheiron
  • Laatst online: 20:47
Wel grappig vanochtend voor de camera's op Amsterdam Centraal. Het moet er natuurlijk een beetje vlot uitzien, dus iedereen waarbij het poortje weigerde (om wat voor reden dan ook) werd snel het pasje van een medewerker langs het poortje gehaald om toch snel door te kunnen. Lekker realistisch.

Verder stond ik zelf op de Bijlmer vast omdat je blijkbaar niet bij de poortjes van de NS uit mag als je ingechecked bent bij het GVB. Lang leve 1 vervoersbewijs :')

Ik hoop overigens wel dat bij iets als brand die poortjes vanzelf opengaan..

Flickr PSN ID= cheironnl

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02:46
Weet iemand hoe dat zit met de poortjes op bijvoorbeeld station Duivendrecht en Amstel. Trein (NS) en metro (GVB) komen daar op één perron binnen.

Sowieso schrijf je zo!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-10 14:31
nadroJ schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 14:46:
Weet iemand hoe dat zit met de poortjes op bijvoorbeeld station Duivendrecht en Amstel. Trein (NS) en metro (GVB) komen daar op één perron binnen.
Ik vermoed dat de helft van de poortjes gewoon openstaat, om de treinreizigers doorgang te verlenen.

• mrsar

mrsar

cheiron schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 14:31:
Wel grappig vanochtend voor de camera's op Amsterdam Centraal. Het moet er natuurlijk een beetje vlot uitzien, dus iedereen waarbij het poortje weigerde (om wat voor reden dan ook) werd snel het pasje van een medewerker langs het poortje gehaald om toch snel door te kunnen. Lekker realistisch.

Verder stond ik zelf op de Bijlmer vast omdat je blijkbaar niet bij de poortjes van de NS uit mag als je ingechecked bent bij het GVB. Lang leve 1 vervoersbewijs :')

dat is inderdaad zo irri,stond daar laatst ook om uit te checken....zooi van die poortjes afgeweest...blijk je dat ene kleine paaltje in het midden te moeten hebben.... Wie komt daarop.
verder ben ik niet tegen de ov-chip,maar het is gewoon even wennen,waardoor ik gewoon af en toe die niet-uitcheck-boete krijg.
wat ook zo lekker handig is,is dat ik op de ene plek nu ov-chip moet gebruiken,en op de andere plek alleen nog de strippenkaart.het is nou niet allemaal even duidelijk en handig :P

ps. ik heb dat ding dus al sinds je hem kon aanvragen,dus mijn ov-chip is geloof ik volgend jaar alweer verlopen :P

• KroontjesPen

KroontjesPen

Sjah schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 14:24:
Dat is dus ook maar heel gedeeltelijk de waarheid. Waarom krijg je dan een boete, als je niet ingechecht hebt? Als je toch afrekent bij het uitchecken, laten we die hele incheck dan lekker overslaan. Dat rants uit onwetendheid zijn is ook onzin. Dus wat ik zeg van 4x moeten in/uitchecken bij overstap, terwijl dat bij de strippenkaart alleen 1e keer stempelen was, is allemaal onzin. En dan heb ik nog geluk dat ik autom. opladen heb, anders sta je op een guur station bij de automaat op te laden, maar dit argument zal ook wel onwetendheid zijn.... Ik ben niet tegen de ov-chip maar die boete moet eruit!! Verzin wat beters, of weg met dat ding.
Vraag mij af of je nu bewust de boel zit te jennen. Even nadenken en je weet zelf het antwoord.

Stem blanco!

• Robino
mrsar schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 14:57:
[...]

dat is inderdaad zo irri,stond daar laatst ook om uit te checken....zooi van die poortjes afgeweest...blijk je dat ene kleine paaltje in het midden te moeten hebben.... Wie komt daarop.
verder ben ik niet tegen de ov-chip,maar het is gewoon even wennen,waardoor ik gewoon af en toe die niet-uitcheck-boete krijg.
wat ook zo lekker handig is,is dat ik op de ene plek nu ov-chip moet gebruiken,en op de andere plek alleen nog de strippenkaart.het is nou niet allemaal even duidelijk en handig :P

ps. ik heb dat ding dus al sinds je hem kon aanvragen,dus mijn ov-chip is geloof ik volgend jaar alweer verlopen :P
En het stomme van deze situatie is dat als je doorreist van een plaats met de OV-chipkaart naar een plaats zonder, je steeds meerdere keren het instaptarief betaald.

• mrsar

mrsar

Rave17 schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 15:05:
[...]

En het stomme van deze situatie is dat als je doorreist van een plaats met de OV-chipkaart naar een plaats zonder, je steeds meerdere keren het instaptarief betaald.
yup.kan ik die ook terug vragen ;)

• KroontjesPen

KroontjesPen

De RET had daar een regeling voor getroffen.
Nu alle maatschappijen in hun gebied de chip gebruiken is die regeling gestopt.

Stem blanco!

• Sjah
KroontjesPen schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 14:58:
[...]
Vraag mij af of je nu bewust de boel zit te jennen. Even nadenken en je weet zelf het antwoord.
Zo een antwoord haalt me dus echt het bloed onder mijn nagels vandaan. Zeg dan iig wat er uit mijn verhaal complete onzin is.

Die boete moet eruit, dat gaat uit van het negatieve, zelfs als je het wilt zien als borg die je terug krijgt is het nog negatief. De strippenkaart had een positieve insteek, je had nooit een boete. Deze kaart straft je als je vergeet uit te checken, dat heeft niks met te beroert zijn om uit checken te maken, dat heet vergeten.
Laat er wiskundige berekeningen op los, kijk of er geen betere oplossing is, maar dit gewoon klote, 'n klantonvriendelijk en achterdochtig systeem.

De 1e keer dat ik vergat uit te checken uit de tram bij het eindpunt, had ik dat 100 meter verderop door. Dus ik denk shit, ik loop terug naar die tram, die nu als wachtende tram staat. Ik zeg mag ik even uitchecken, "nee dat kan nu niet meer meneer". Dat noem ik zeer klantonvriendelijk, ik ben notabene in dezelfde tram, 3 minuten later... Maar goed, nu zal het wel eigen schuld dikke bult zijn (althans bij veel moraliteits-ridders), maar zij mogen ook wel wat flexibeler zijn.

En wat ook gewoon niet ok is: laten we even aannemen dat gemiddeld iedere kaarthouder 1x vergeet uit te checken in het "leerproces". Dat is achterlijk veel geld wat naar de vervoersbedrijven stroomt, gewoon pure winst.

ik wil wel een voorzet geven naar een beter systeem. Kijk bij geregistreerde kaarthouders wat hun reisgedrag is, en pas daar de boete/borg op aan, als je een half jaar in beeld hebt. Neem mezelf, ik reis nooit voor meer dan 1.5 euro afgelopen half jaar. Straf mij dan met 2.50 als ik niet uitcheck.

[ Voor 37% gewijzigd door Sjah op 27-08-2009 17:08 ]

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Sjah schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 16:42:
[...]
De 1e keer dat ik vergat uit te checken uit de tram bij het eindpunt, had ik dat 100 meter verderop door. Dus ik denk shit, ik loop terug naar die tram, die nu als wachtende tram staat. Ik zeg mag ik even uitchecken, "nee dat kan nu niet meer meneer".
Als je al met de bestuurder had kunnen praten, had je ook meteen je chipkaart voor de lezer kunnen houden :+

We are shaping the future

• Sjah
Alex) schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 17:10:
[...]
Als je al met de bestuurder had kunnen praten, had je ook meteen je chipkaart voor de lezer kunnen houden :+
Mja, das waar, zal ik volgende keer aan denken, maar denk dat deze situatie nooit meer voorkomt. Trouwens, ik nam toen aan dat zij bedoelde, dat de automaat het niet meer zou herkennen als uitchecken, dus ja...

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

Zo een antwoord haalt me dus echt het bloed onder mijn nagels vandaan. Zeg dan iig wat er uit mijn verhaal complete onzin is.
Heel simpel: gezien dat wij Nederlanders alleen willen betalen wat we gebruiken en niet meer, moet er een idee bestaan over de afgelegde afstand. Dat kan maar op twee manieren:

• Pre-paid, zoals de strippenkaart is. Je betaalt vantevoren.
• Post-paid, zoals de OV-chipkaart is. Je betaalt achteraf.

Voor het laatste moet het systeem weten hoever je gereid hebt. Dat kan niet als je alleen bij het uitstappen iets doet. Pre-paid met een chipkaart kan ook maar dat is niet bepaald gebruiksgemakverhogend. (Je moet dan knoppen drukken enzo).

Het idee is nu juist dat de reiziger het makkelijker krijgt. Strippenkaarten zijn voor mensen die ze al 25 jaar gebruiken weliswaar makkelijk zat, maar genoeg andere mensen hebben er de grootste moeite mee omdat 't zo'n ondoorzichtig systeem is.

Een systeem dat zelf uitzoekt wat je reis gekost heeft aan de hand van waar je vandaan komt en waar je heen gaat is veel makkelijker voor de gebruiker ervan.

Die 4 euro is overigens geen boete. De boete voor zwartrijden is namelijk 35 euro, en als je niet uitcheckt ben je dat feitelijk aan het doen want je hebt niet aangegeven hoeveel je gereisd hebt. Wees dus blij dat je niet meteen de echte boete aan je laars krijgt.

Waar die 4 euro voor is, is om te zorgen dat jij uitcheckt. Als ze namelijk die 4 euro niet afschrijven stap jij vervolgens natuurlijk vrolijk zonder uit te checken de tram trein of bus uit en dan heb jij achteraf wel zwartgereden maar iemand die je tijdens de rit komt controleren kan daar niets over zeggen.

• Dido

Dido

heforshe

Nou, speciaal voor jou dan: omdat je zonder in en uitcheck niet kunt berekenen hoever je hebt gereisd, en je dus niet weet hoeveel je af moet rekenen. Moeilijk he? Ik geloof daadwerkelijk niet dat je niet de bedoeling had om te zieken met je absurde vraag.
En wat ook gewoon niet ok is: laten we even aannemen dat gemiddeld iedere kaarthouder 1x vergeet uit te checken in het "leerproces". Dat is achterlijk veel geld wat naar de vervoersbedrijven stroomt, gewoon pure winst.
Zoals ik al eerder zei (makkelijk, eroverheen lezen als het je niet aanstaat, natuurlijk) hangt dat kennelijk van het vervoersbedrijf af. De RET gaf zonder morren dat geld terug, hoor. Als het GVB dat niet doet moet je daar maar gaan klagen.
mrsar schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 15:08:
yup.kan ik die ook terug vragen ;)
Ja dus, althans bij de RET wel.

Het lijkt wel alsof ofwel het GVB een imbiciele klantonvriendelijke rotimplementatie voor ogen heeft, ofwel lopen er gewoon mensen te zeuren over aannames die ze maken vanuit hun ononderbouwde onderbuikgevoel of angst voor iets nieuws. Ik krijg echt het idee dat de gemiddelde bezoeker van dit topic tegen de tachtig loopt en het allemaal niet meer begrijpt met die nieuwerwetse snufjes :X

• Stukfruit
  • Niet online
Dido schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 14:09:
[...]

En aannames zijn dus dodelijk. Zoals 99.99% van de rants op de OV-chipkaart komt die van jou ook voort uit onwetendheid (en dat is geen enkel excuus, er is meer dan genoeg informatie beschikbaar voor wie even de moeite neemt die op te zoeken.)
Aannames zullen straks door nog veel meer mensen gemaakt worden (wat helaas een feit is en geen aanname), want wie neemt er nu serieus de moeite om om eerst alle boekjes, websites en handleidingen door te nemen om met het OV te mogen reizen?
Je betaalt die 4 euro bij het inchecken, als "borg". Het daadwerkelijke afrekenen doe je bij het uitchecken.

Je krijgt dan je 4 euro borg terug, minus de ritprijs. Als jij je borg niet terugwilt, betaal je ook niet voor de reis. Het is niet alsof die vier euro van je kaart afgaat omdat je niet uitchecht, maar als je zelf te besodemiterd bent om de rit af te rekenen (door uit te checken dus, niet door in te checken!) dan kun je ook naar je borg fluiten.
Goed, bedankt voor het verbeteren, dat wist ik inderdaad niet (en hierdoor ben ik zojuist eindelijk begonnen met het lezen van de veel te lange faq).

En hoewel het niet in de faq of ergens anders vermeld staat kan ik me ook best voorstellen dat dit systeem zo gemaakt zou kunnen zijn om ervoor te zorgen dat mensen niet teveel knopjes in hoeven te drukken bij het instappen (zoals de kaartjesautomaten van de ns die nog altijd voor veel oponthoud zorgen). Maar toch, het hele systeem voelt gewoon aan alsof het hartstikke mank is. Ik vind het een erg "simpele" en vooral klantonvriendelijke oplossing...

cheiron schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 14:31:

Uit de faq:
Kunnen reizigers in noodsituaties snel door de poortjes op het station?
Antwoord
Ja, in noodsituaties kunnen alle reizigers het station snel verlaten. Niet alleen door de poortjes maar ook door de nooddeuren bij de poortjes. Bij brand, rook en hitte gaan de poortjes en nooddeuren automatisch open. Bovendien staan ze onder cameratoezicht en zijn ze op afstand te openen

Dat zit wel Schnorr.

• flowerp
Stukfruit schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 13:35:
Slim, neem je ook aan dat je bij slechts de eerste bestelling in een cafe al meteen impliciet betaald hebt voor whatever je daarna nog besteld?

Denk nou eens na man, hoe kun je nou van te voren voor een reis betalen door niet te zeggen hoever je gaat reizen en alleen je kaart langs een reader te halen?

Dus of we gaan een systeem invoeren dat elke reis waar dan ook heen het zelfde kost (wat de NS b.v. doet voor de fiets), of we betalen per afstand en dan check jij dus netjes uit. Het is geen hogere wiskunde ofzo hoor!

• Dido

Dido

heforshe

Stukfruit schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 17:59:
Aannames zullen straks door nog veel meer mensen gemaakt worden (wat helaas een feit is en geen aanname), want wie neemt er nu serieus de moeite om om eerst alle boekjes, websites en handleidingen door te nemen om met het OV te mogen reizen?
Mwah, wederom vraag ik me af wat het GVB doet, maar het RET foldertje van een paar pagina's met plaatjes, grote letters en jip-en-janneketaal haalde de meeste rant-onderbouwende aannames wel onderuit, hoor. En het was zo goed als onmogelijk om in de maanden voor de invoering met de RET te reizen zonder die folder onder ogen te krijgen.
het hele systeem voelt gewoon aan alsof het hartstikke mank is. Ik vind het een erg "simpele" en vooral klantonvriendelijke oplossing...
Wat wil je nou? een ingewikkeld systeem waarvoor je vier jaar moet studeren voor je het begrijpt is niet goed (getuige het eerste deel van je reactie), maar het mag niet simpel zijn? Het is redelijk simpel, dat klopt. En juist omdat iedere idioot het zou moeten kunnen begrijpen lijkt het me an sich vrij klantvriendelijk :)

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10 13:09
Over dat uitchecken: Het is natuurlijk ook bezopen dat je die 4 euro moet betalen terwijl ik een abbo heb! Donder op met die in en uitcheck onzin. Ik heb al betaald en wil dan niet lastig worden gevallen met poortjes chips en weet ik het wat.

• Sjah
Dido schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 17:57:
[...]

Nou, speciaal voor jou dan: omdat je zonder in en uitcheck niet kunt berekenen hoever je hebt gereisd, en je dus niet weet hoeveel je af moet rekenen. Moeilijk he? Ik geloof daadwerkelijk niet dat je niet de bedoeling had om te zieken met je absurde vraag.
Die vraag was uiteraard sarrend, in reactie op jouw stukje. Opmerkingen als 99 procent klaagt uit onwetendheid >> dat impliceert dat jij voor geen enkel argument tegen de ov-chip openstaat, en dat je best wel over dingen heen leest. Ik heb nog wat meer gezegd, maar reactie daarop blijft uit, enkel mijn sarrende opmerking absurd noemen. Kom met wat originelers. :)
Het lijkt wel alsof ofwel het GVB een imbiciele klantonvriendelijke rotimplementatie voor ogen heeft, ofwel lopen er gewoon mensen te zeuren over aannames die ze maken vanuit hun ononderbouwde onderbuikgevoel of angst voor iets nieuws. Ik krijg echt het idee dat de gemiddelde bezoeker van dit topic tegen de tachtig loopt en het allemaal niet meer begrijpt met die nieuwerwetse snufjes :X
Onderbuikgevoelens, tja jij noemt dingen als "absurde vraag" . ;)
ik heb het idee dat hier juist veel fanboys rondlopen die niet akkoord gaan met argumenten/ervaringen/gevoelens.
Btw denk ik dat mensen van 80 ook best wel de ov-chip snappen, ik zag hen er het eerst mee rondlopen (er was(is?) een speciale actie voor ouderen).
CyBeR schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 17:57:
[...]

Heel simpel: gezien dat wij Nederlanders alleen willen betalen wat we gebruiken en niet meer, moet er een idee bestaan over de afgelegde afstand. Dat kan maar op twee manieren:
[....]
Het idee is nu juist dat de reiziger het makkelijker krijgt. Strippenkaarten zijn voor mensen die ze al 25 jaar gebruiken weliswaar makkelijk zat, maar genoeg andere mensen hebben er de grootste moeite mee omdat 't zo'n ondoorzichtig systeem is.

Een systeem dat zelf uitzoekt wat je reis gekost heeft aan de hand van waar je vandaan komt en waar je heen gaat is veel makkelijker voor de gebruiker ervan.
Tot zover de theorie. De praktijk is dat ik het idee heb dat ik sinds ik met die kaart reis, zeker anderhalf keer zo duur uitben. Dat strippenkaart ondoorzichtig is, is waar, maar als voordeel had die dat je kon zeggen: "1 strip" Terwijl het er 2 moesten zijn. Dat weten de vervoersbedrijven dondersgoed, en wilden daar vanaf. Waarom zeggen ze dat er niet eerlijk bij.
Die 4 euro is overigens geen boete. De boete voor zwartrijden is namelijk 35 euro, en als je niet uitcheckt ben je dat feitelijk aan het doen want je hebt niet aangegeven hoeveel je gereisd hebt. Wees dus blij dat je niet meteen de echte boete aan je laars krijgt.
Dit komt op me over als een drogreden. De echte boete krijg je niet aan je laars omdat je ingecheckt hebt, dus waarom zou ik blij moeten zijn.
De 4 euro is 4 euro omdat ze de maximale ritprijs berekenen, om alle fraude uit te sluiten. Als de NS ermee komt, krijg je 40 euro oid omdat dat de maximale rit is in NL.
Waar die 4 euro voor is, is om te zorgen dat jij uitcheckt. Als ze namelijk die 4 euro niet afschrijven stap jij vervolgens natuurlijk vrolijk zonder uit te checken de tram trein of bus uit en dan heb jij achteraf wel zwartgereden maar iemand die je tijdens de rit komt controleren kan daar niets over zeggen.
Juist, het is een pressiemiddel, een stok om mee te slaan, dat die nodig is snap ik best. Probleem is dat die aanvoelt als een ijzeren staaf. :)

Dat je aan het einde afrekent zie ik anders. Je checkt in en betaald 4 euro, wil je wat terug van die 4 euro, dan moet je maar uitchecken, en doe je dat niet val dan maar dood.

Ik vraag me af of de Ja-stemmers ooit weleens hebben vergeten uit te checken, of ze uberhaupt wel eens wat fout doen. Als het echt van die keurige mensen zijn, waag ik het te betwijfelen of zij degenen zijn die veel begrip kunnen opbrengen voor mensen die vergeten uit te checken.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

gomaster schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 19:50:
Over dat uitchecken: Het is natuurlijk ook bezopen dat je die 4 euro moet betalen terwijl ik een abbo heb! Donder op met die in en uitcheck onzin. Ik heb al betaald en wil dan niet lastig worden gevallen met poortjes chips en weet ik het wat.
Als je 4 euro betaalt met een abo heb je een abo waarmee de mogelijkheid bestaat meer te reizen dan je abo toestaat. Bijvoorbeeld een twee-zoneabo. Als je dan drie zones reist moet de rest betaald worden. En dan geldt voor jou hetzelfde als voor de rest van de mensen. En omdat het systeem dat vantevoren niet weet krijg ook jij die 4 euro borg afgeschreven. Die, als je binnen je abo blijft, volledig wordt teruggezet.
Sjah schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 20:04:
[...]

Btw denk ik dat mensen van 80 ook best wel de ov-chip snappen, ik zag hen er het eerst mee rondlopen (er was(is?) een speciale actie voor ouderen).
Dat is inderdaad iets dat GVB heel goed gedaan heeft: geef alle ouderen (65-plus) die een OV-chip hebben gratis reizen. Dat bevordert de overstap van die groep behoorlijk.
Tot zover de theorie. De praktijk is dat ik het idee heb dat ik sinds ik met die kaart reis, zeker anderhalf keer zo duur uitben. Dat strippenkaart ondoorzichtig is, is waar, maar als voordeel had die dat je kon zeggen: "1 strip" Terwijl het er 2 moesten zijn. Dat weten de vervoersbedrijven dondersgoed, en wilden daar vanaf. Waarom zeggen ze dat er niet eerlijk bij.
Dat zeggen ze er wel eerlijk bij. Wat jij daar namelijk doet heet zwartrijden. En dat verminderen is één van dé hoofddoelen van de OV-chip.
Dit komt op me over als een drogreden. De echte boete krijg je niet aan je laars omdat je ingecheckt hebt, dus waarom zou ik blij moeten zijn.
De 4 euro is 4 euro omdat ze de maximale ritprijs berekenen, om alle fraude uit te sluiten. Als de NS ermee komt, krijg je 40 euro oid omdat dat de maximale rit is in NL.
Uiteraard weet NS ook wel dat dat onmogelijk is (niet in de minste plaats omdat het maximumsaldo op een kaart 30 euro is). Ik weet niet of ze er al uit zijn wat ze gaan doen, maar ze weten dondersgoed dat ze dit probleem hebben.

De echte boete krijg je inderdaad niet aan je laars omdat je ingecheckt bent. Maar stel nu dat je pas achteraf betaalt (dus zonder instapborg); dan kun je daarna gewoon uitstappen zonder te betalen. Je hebt zwartgereden en er is niemand daar iets tegen kan doen. Een dergelijk systeem werkt dus niet.
Juist, het is een pressiemiddel, een stok om mee te slaan, dat die nodig is snap ik best. Probleem is dat die aanvoelt als een ijzeren staaf. :)
Welnee. Als 'ie het complete saldo van je kaart hijacked en je dat past teruggeeft als je uitcheckt, dat is een ijzeren staaf :P 4 euro is de moeite niet. En vergeet niet: je bent die alleen kwijt als je je niet aan de regels houdt. Doe je dat wel heb je nergens last van (systeemfouten uitgesloten, en daarvoor kun je je geld altijd terugkrijgen.)
Dat je aan het einde afrekent zie ik anders. Je checkt in en betaald 4 euro, wil je wat terug van die 4 euro, dan moet je maar uitchecken, en doe je dat niet val dan maar dood.
Technisch gezien heb je gelijk, maar dat is slechts een implementatiedetail dat gewoonweg niet anders kan. Praktisch gezien betaal je nadat je uitgecheckt hebt.
Ik vraag me af of de Ja-stemmers ooit weleens hebben vergeten uit te checken, of ze uberhaupt wel eens wat fout doen. Als het echt van die keurige mensen zijn, waag ik het te betwijfelen of zij degenen zijn die veel begrip kunnen opbrengen voor mensen die vergeten uit te checken.
Ik heb wel 's vergeten uit te checken ja. Ik ben ook vaak genoeg tegen foutjes in het systeem aangelopen. Dat is het nadeel van early-adopter zijn, en dat risico accepteer ik. Ik heb ook van Connexxion meermaals 4 euro terug gekregen, zelfs al had ik eigenlijk natuurlijk ook gewoon gereisd en had dat dus maximaal €3.25 kunnen zijn. Tegenwoordig vergeet ik nooit meer uit te checken overigens. Het is puur een kwestie van gewenning en daarna is 't tweede natuur. Het helpt ook dat steeds meer mensen 't systeem gebruiken, dus word je er vaak automatisch aan herinnerd bij het uitstappen.

• Sjah
Maximale saldo is 30,mmm okay, dus 40 euro kan er niet vanaf, denk jij. Nou, ik heb al mensen gehoord die op hun kaart op -4 stonden, dus blijkbaar is rood staan op de kaart mogelijk (maar ok, daar weet ik te weinig vanaf).

• mrfunk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De NS wil toch gewoon dat je een kaartje koopt op je chip. Zodat die als het ware op je chipkaart zit. Dan scannen de conducteurs dat vervolgens. Of heb ik dat ergens opgevangen en is het bullshit?

Het liefste zou je gewoon op saldo reizen. Dan zou je met de chipkaart namelijk nooit meer een kaartje hoeven kopen (alleen opladen). Maar ik snap wel dat dat vrij moeilijk is. Dan moet er namelijk net zoals in de metro altijd een minimumbedrag opstaan wat vrij hoog is.

Verder vraag ik mij af of er na invoering in geheel Nederland wel net zoveel conducteurs hoeven te zijn zoals nu het geval is. Zwartrijden is moeilijker dus er zullen minder mensen zijn die het doen. Of wordt de pakkans gewoon vergroot?

Zelf ben ik voor gratis openbaar vervoer. Geen ontwikkeling van systemen, geen systemen zelf, geen controleurs, veel minder administratie (incl. uitgifte OV kaarten). Grote besparingen die gebruikt kunnen worden om het gratis te laten zijn. De capaciteit moet natuurlijk omhoog en je moet de infrastructuur verbeteren, maar met het oog op de toekomst (veel meer auto's, files, klimaat) lijkt mij dat niet zo'n gek idee nogniet. Je hebt alleen beveiliging nodig. Er zullen vast wat haken en ogen aanzitten en ik weet uit mijn omgeving dat men 't een absurd idee vind, maar waar een wil is, is een weg. [/offtopic]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Sjah schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 20:38:
Maximale saldo is 30,mmm okay, dus 40 euro kan er niet vanaf, denk jij. Nou, ik heb al mensen gehoord die op hun kaart op -4 stonden, dus blijkbaar is rood staan op de kaart mogelijk (maar ok, daar weet ik te weinig vanaf).
Klopt, je kunt een beperkte hoeveelheid rood staan. Maar reken er op dat dat niet meer dan €7.50 kan zijn, want zoveel kost een nieuwe kaart. Sowieso geen €30. En als je €40 af zou willen schrijven staat dus iedereen minimaal €10 rood.
jpboere schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 20:39:
De NS wil toch gewoon dat je een kaartje koopt op je chip. Zodat die als het ware op je chipkaart zit. Dan scannen de conducteurs dat vervolgens. Of heb ik dat ergens opgevangen en is het bullshit?

Het liefste zou je gewoon op saldo reizen. Dan zou je met de chipkaart namelijk nooit meer een kaartje hoeven kopen (alleen opladen). Maar ik snap wel dat dat vrij moeilijk is. Dan moet er namelijk net zoals in de metro altijd een minimumbedrag opstaan wat vrij hoog is.
Dat was vroeger het idee ja. Maar NS luistert ook naar hun klanten, en die hebben aangegeven dat ze ook gewoon op saldo willen reizen. Dus daar zijn ze naar aan het kijken.
Zelf ben ik voor gratis openbaar vervoer. Geen ontwikkeling van systemen, geen systemen zelf, geen controleurs, veel minder administratie (incl. uitgifte OV kaarten). Grote besparingen die gebruikt kunnen worden om het gratis te laten zijn. De capaciteit moet natuurlijk omhoog en je moet de infrastructuur verbeteren, maar met het oog op de toekomst (veel meer auto's, files, klimaat) lijkt mij dat niet zo'n gek idee nogniet. Je hebt alleen beveiliging nodig. Er zullen vast wat haken en ogen aanzitten en ik weet uit mijn omgeving dat men 't een absurd idee vind, maar waar een wil is, is een weg. [/offtopic]
Gratis OV is, in theorie, een heel goed idee. Echter, dat is communisme ook. En in de praktijk werkt het niet. In het geval van OV bijvoorbeeld omdat dat dan de nieuwe hangplek wordt voor jonge vandaaltjes.

[ Voor 58% gewijzigd door CyBeR op 27-08-2009 20:44 ]

• KroontjesPen

KroontjesPen

gomaster schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 19:50:
Wanneer ik een RET dagkaart op mijn chip laad gaat er geen 4 Euro van mij tegoed af.
Die kaart kost maar 6 Euro en die koop ik redelijk vak.
Zelfs via de i-net shop met Ideal mogelijkheid. Even af halen bij een automaat in een Primera winkel.

Dat is tevens nog een van mijn wensen. Het automatisch bepalen of je wel of niet met een, in dit geval, RET-dagkaart kan reizen.

Voor de eerlijke verdeling van de inkomsten is het ook noodzakelijk dat je met een abonnement in en uitchekt. Je kan hier al met de RET, Connexxion, Qbuzz reizen op. Als je met een OV-jaarkaart het meeste met de NS rijdt dan wil de NS ook het meeste van jouw kaart geld.
Dat uitchecken in dus geen onzin.

Stem blanco!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:42
Wat ben ik blij dat we hier nog geen OV chipkaart hebben. :/

Ik vind het huidige systeem prima en heb niemand hierover horen klagen...

• Matthijs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 12:24
Laatst voor het eerst gebruikt in Amsterdam, had em nog niet opgeladen. Toen ik door het poortje ging had ik de kaart nog niet opgeladen, maar kon wel gewoon doorlopen. In de tram deed ie het vervolgens niet, maar staat er al standaard wat op? Was wel maar 1 halte met de metro.

Moet wel zeggen dat ik het ideaal vind, geen gezeik met kaartjes, gewoon ff rap je portemonnee eroverheen en klaar :)

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 20:43
Het maximale saldo kan trouwens een stuk hoger zijn dan 30 euro. In Amsterdam kun je sinds kort ook uit een standaard bedrag van 50 euro kiezen en er is geloof ik ook een optie om zelf een bedrag in te geven. Volgens de GVB site kun je tot 150 euro gaan.

Het claimen van bedragen wordt trouwens wel vaker gedaan, was laatst nog in het nieuws dat er bij onbemande tankstation 125 euro geclaimd wordt als je pas invoert. Dit om te kijken of je wel voldoende saldo hebt, dat wordt ook netjes verrekend nadat je getankt hebt.

Wel apart dat er zo'n weerstand is tegen wat vernieuwing. Ben in het begin ook een paar keer 4 euro kwijt geraakt door het vergeten uit te checken. Te lui geweest om het terug te vragen, maar ben ik mijn leven al meer geld kwijtgeraakt aan strippenkaarten die in de wasmachine kwamen. Ben al lang blij dat er een alternatief is voor de strippenkaart.

• troftnom
Matthijs schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 21:08:
Laatst voor het eerst gebruikt in Amsterdam, had em nog niet opgeladen. Toen ik door het poortje ging had ik de kaart nog niet opgeladen, maar kon wel gewoon doorlopen. In de tram deed ie het vervolgens niet, maar staat er al standaard wat op? Was wel maar 1 halte met de metro.
Met 0 euro kun je al instappen, als hij een negatief saldo heeft dan niet meer. Je was meteen het starttarief plus die halte kwijt, bij het uitchecken heeft hij vast aangegeven dat je toen een negatief saldo had.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

troftnom schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 21:17:
Het maximale saldo kan trouwens een stuk hoger zijn dan 30 euro. In Amsterdam kun je sinds kort ook uit een standaard bedrag van 50 euro kiezen en er is geloof ik ook een optie om zelf een bedrag in te geven. Volgens de GVB site kun je tot 150 euro gaan.
Oh? Nieuws voor mij. Bron?
Het claimen van bedragen wordt trouwens wel vaker gedaan, was laatst nog in het nieuws dat er bij onbemande tankstation 125 euro geclaimd wordt als je pas invoert. Dit om te kijken of je wel voldoende saldo hebt, dat wordt ook netjes verrekend nadat je getankt hebt.
Daar wordt indaerdaad hetzelfde probleem opgelost: je wordt een dienst geleverd en die moet betaald worden zodanig dat jij geen mogelijkheid hebt om niet te betalen. Dus stop je voor dat je kunt tanken je pas erin, en wordt er afgerekend nadat je klaar bent want op dat moment is bekend hoeveel liters je getankt hebt. Maar als je op dat moment een 'ja/nee' moment hebt, zegt iedereen natuurlijk nee zodat ze niet hoeven te betalen. Die benzine kun je immers niet meer teruggeven. Andersom, als je kunt tanken voor je je kaart erin propt laat je dat natuurlijk ook lekker zitten. Dus wordt er een standaardbedrag afgeschreven en wordt het werkelijke bedrag daarmee verrekend.

Het principe is exact hetzelfde, en toch hoor je niemand over die €125 maar die €4 geeft de wereld aan problemen.

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 19:25
Nederlanders zeuren graag. Toen de strippenkaart ingevoerd werd schreeuwde iedereen ook moord en brand.

Bijna alle argumenten van de OV-chip haters zijn onderuit te halen met goede tegenargumenten. Ik vind het een geweldig systeem. Uiteraard zijn er wat kinderziektes, maar die worden echt wel opgelost.

Persoonlijk heb ik maar 1 puntje van kritiek:

Als ik vanaf mijn huis naar het centrum reis moet ik opletten welke buslijn ik pak. Ik kan er 2 verschillende buslijnen pakken. Ik stap met beide bussen bij dezelfde halte in en bij dezelfde halte stap ik uit. Echter verschilt de rit qua kilometers omdat de ene lijn iets anders rijdt. Ik vind dat de ritprijs op hemelsbrede afstand berekent zou moeten worden.

• mrfunk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 20:40:
Gratis OV is, in theorie, een heel goed idee. Echter, dat is communisme ook. En in de praktijk werkt het niet. In het geval van OV bijvoorbeeld omdat dat dan de nieuwe hangplek wordt voor jonge vandaaltjes.
Het valt nog best te bediscussiëren. De vergelijking die je maakt ken ik. Toch vind ik die vergelijking niet helemaal treffend. Heeft te maken met de beeldvorming die toch ontzettend verschilt.

Nog wel een interessant linkje met ook voorbeelden. Overigens weet ik natuurlijk dat die voorbeelden allemaal erg kleinschalig zijn. Misschien is dit ook alleen maar kleinschalig toe te passen. Wat je ook elders leest, is dat het op korte termijn (jaren) er helemaal niet voor zorgt dat er minder auto's op de weg zijn. Er moet eerst een hele mentaliteitsverandering komen.
Wikipedia: Zero-fare public transport

Het heel goedkoop maken van openbaar vervoer is ook iets wat wel eens gedaan wordt. Probleem is dat je gewoon wel nog steeds zit met alle systemen en controleurs die nu juist kostenbesparend waren.

Nog een ander zijstraatje is dat ik wel eens denk dat als men studenten OV-jaarkaarten gewoon in de week én weekend lieten gelden het ook niet veel meer kost (even alle kosten optellend, door wie dan ook gemaakt). Alleen al alle administratie en uitgifte van de juiste kaart iedere keer weer zijn kosten die daar misschien wel tegen opwegen.

Maargoed, ik dwaal weer ontzettend af. Deze post is stof voor een andere discussie en hoort hier niet thuis :) (ik weet 't, ik begon ;) )

• Stukfruit
  • Niet online
Dido schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 18:20:
Mwah, wederom vraag ik me af wat het GVB doet, maar het RET foldertje van een paar pagina's met plaatjes, grote letters en jip-en-janneketaal haalde de meeste rant-onderbouwende aannames wel onderuit, hoor. En het was zo goed als onmogelijk om in de maanden voor de invoering met de RET te reizen zonder die folder onder ogen te krijgen.
In de trein en de bussen van Arriva heb ik iig weinig folders onder ogen mogen krijgen.
Wat wil je nou? een ingewikkeld systeem waarvoor je vier jaar moet studeren voor je het begrijpt is niet goed (getuige het eerste deel van je reactie), maar het mag niet simpel zijn? Het is redelijk simpel, dat klopt. En juist omdat iedere idioot het zou moeten kunnen begrijpen lijkt het me an sich vrij klantvriendelijk :)
Wat ik wil? We hebben nu toch al een systeem dat uitstekend werkt? Toets de postcode of plaatsnaam van de bestemming in op een apparaat, betaal en je hoeft nergens meer naar om te kijken na dat moment. Dat werkt al jaren zonder (veel) problemen.

Die borg en het twee keer langs een poortje lopen zijn een stuk minder klantvriendelijk dan 1x een simpele betaalopdracht doen.

(maar goed, het moet zo nodig voor al het vervoer werken, dus ik kan nu al wel raden welke reactie hier op gaat komen)

[ Voor 5% gewijzigd door Stukfruit op 27-08-2009 22:56 ]

Dat zit wel Schnorr.

• HendrikN
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-10 15:24
Stukfruit schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 22:54:
[...]

In de trein en de bussen van Arriva heb ik iig weinig folders onder ogen mogen krijgen.

[...]

Wat ik wil? We hebben nu toch al een systeem dat uitstekend werkt? Toets de postcode of plaatsnaam van de bestemming in op een apparaat, betaal en je hoeft nergens meer naar om te kijken na dat moment. Dat werkt al jaren zonder (veel) problemen.

Die borg en het twee keer langs een poortje lopen zijn een stuk minder klantvriendelijk dan 1x een simpele betaalopdracht doen.

(maar goed, het moet zo nodig voor al het vervoer werken, dus ik kan nu al wel raden welke reactie hier op gaat komen)
... Dat moet het inderdaad, scheelt een hoop gezeik. Wat is daar mis mee dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Waar ik daarmee op doelde is dat een systeem zoals bv de NS dat nu nog heeft (vooraf betalen via automaat) niet zou werken voor bv de bus omdat er dan overal zo'n apparaat bij de haltes neergegooid moet worden.

Dus uiteindelijk kom je dan toch weer uit bij het systeem zoals dat nu wordt ingevoerd en lul ik mezelf weer helemaal vast. Goed gedaan, Stukfruit :P

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
CyBeR schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 21:36:
[...]
Oh? Nieuws voor mij. Bron?
Bron? GVB site zoals ik al zei. ;)

http://www.gvb.nl/Documents/actiesite/index.html
Dan "Veelgestelde vragen", "opladen en saldo" en tenslotte "Hoeveel saldo kan ik maximaal op mijn OVchip kaart laden"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

troftnom schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 00:09:
[...]

Bron? GVB site zoals ik al zei. ;)

http://www.gvb.nl/Documents/actiesite/index.html
Dan "Veelgestelde vragen", "opladen en saldo" en tenslotte "Hoeveel saldo kan ik maximaal op mijn OVchip kaart laden"...
Oh grappig. Da's een flinke verhoging van de 30 euro die 't eerst was.

Waarom je zoveel erop zou willen hebben is mij niet helemaal duidelijk... Ik laat de mijne met 20 euro per keer opladen en da's prima..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-10 11:11

nXXt

Carpe omnia

Tja, je hebt van die mensen. Op een chipknip kun je max. €500 knallen, waarom dat nuttig zou zijn ontgaat me ook. Het is een systeem zonder extra beveiligingscode en je kunt ook op zeer veel plaatsen pinnen (bijna overal waar je kunt chippen, kun je pinnen tegenwoordig, zeker met dergelijke bedragen).

[ Voor 5% gewijzigd door nXXt op 28-08-2009 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

CyBeR schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 00:13:
Oh grappig. Da's een flinke verhoging van de 30 euro die 't eerst was.

Waarom je zoveel erop zou willen hebben is mij niet helemaal duidelijk... Ik laat de mijne met 20 euro per keer opladen en da's prima..
Waarschijnlijk omdat is gebleken dat het aantal incasso's bij automatische opwaarderen hoog wordt.
Dat zal zeker zo zijn als je op saldo kan gaan reizen me de NS. Dan kan het twee incasso's worden voor één reis.
Zo lang het een keuze blijft met welk bedrag er verhoogd wordt is er toch geen probleem.
nXXt schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 00:26:
Tja, je hebt van die mensen. Op een chipknip kun je max. €500 knallen, waarom dat nuttig zou zijn ontgaat me ook. Het is een systeem zonder extra beveiligingscode en je kunt ook op zeer veel plaatsen pinnen (bijna overal waar je kunt chippen, kun je pinnen tegenwoordig, zeker met dergelijke bedragen).
Als je in Rotterdam vaak moet parkeren buiten de garages daar om dan loopt je chipknip snel leeg.

[ Voor 29% gewijzigd door KroontjesPen op 28-08-2009 09:04 . Reden: reactie op nXXt ]

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Sjah schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 20:04:
Die vraag was uiteraard sarrend, in reactie op jouw stukje. Opmerkingen als 99 procent klaagt uit onwetendheid >> dat impliceert dat jij voor geen enkel argument tegen de ov-chip openstaat, en dat je best wel over dingen heen leest.
Er zijn best terechte klachten als weigerende automaten, implementatiefouten, etcetera.

Maar het merendeel van de klachten is daadwerkelijk gebaseerd op onwetendheid en misverstanden, zoals het idee dat je bij het inchecken je rit betaalt, of dat je die vier euro die afgeschreven wordt definitief kwijt bent.

Met name dat laatste blijft iedereen slaafs herhalen, maar is er al iemand langs de klantenbalie geweest? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het GVB zoveel hufteriger is dan de RET, die het gewoon terugboekten.

En dan is je enige leergeld de tijd die je kwijt bent. Aan jou om te beslissen of het je die paar euro waard is, natuurlijk.
Wacht even. Jij klaagt nu omdat je niet zo makkelijk meer kunt zwartrijden? Dat is nou precies een argument voor de OV-chipkaart ;)
Ik ben het regelmatig vergeten in het begin, soms kon ik niet eens uitchecken wegens defecte paaltjes. Ook werd er wel eens te vaak het starttarief afgechreven, omdat de klokken van de paaltjes uit de pas liepen. Dan ga je langs de klantenservice en je krijgt je geld terug (toentertijd kreeg ik de volledige 4 euro zelfs terug!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dido schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 10:47:
[...]

Met name dat laatste blijft iedereen slaafs herhalen, maar is er al iemand langs de klantenbalie geweest? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het GVB zoveel hufteriger is dan de RET, die het gewoon terugboekten.
Ik. En inderdaad, het GVB is helemaal niet hufterig hierin. Zij zien evengoed in dat 't niet handig is om te gaan zitten zeiken op dit moment, dus als je vergeten bent uit te checken boeken ze netjes terug wat er terug te boeken valt.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 28-08-2009 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Stukfruit schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 00:06:
Waar ik daarmee op doelde is dat een systeem zoals bv de NS dat nu nog heeft (vooraf betalen via automaat) niet zou werken voor bv de bus omdat er dan overal zo'n apparaat bij de haltes neergegooid moet worden.

Dus uiteindelijk kom je dan toch weer uit bij het systeem zoals dat nu wordt ingevoerd en lul ik mezelf weer helemaal vast. Goed gedaan, Stukfruit :P
In-/uitcheckpaaltjes bij alle bushaltes vind ik eigenlijk wel een interessant idee. Iedereen kan dan vooraf al meteen inchecken en de OV-chipkaart opbergen en bij uitstappen hoeft niemand in de deuropening te wachten. En met behulp van zonnepanelen kunnen de paaltjes van stroom worden voorzien!

Belangrijkste pluspunten: indien je vergeet uit te checken, kun je altijd nog teruglopen + iemand kan niet "zwartrijden" door bij de eerstvolgende halte uit te checken, maar wel gewoon te blijven zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door Robino op 28-08-2009 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Rave17 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 12:54:
[...]

In-/uitcheckpaaltjes bij alle bushaltes vind ik eigenlijk wel een interessant idee. Iedereen kan dan vooraf al meteen inchecken en de OV-chipkaart opbergen en bij uitstappen hoeft niemand in de deuropening te wachten. En met behulp van zonnepanelen kunnen de paaltjes van stroom worden voorzien!
Das waar, maar hoe gaat de chauffeur dan het onderscheid maken of je wel niet bent ingechecked als je de bus ingaat? Eventueel uitcheck en info paaltjes bij de haltes zouden wel handig zijn, inderdaad voor mensen die toch vergeten uit te checken en even terug lopen om dat alsnog te doen.

Wat misschien ook nog makkelijk zou zijn, is een soort hoesje zoals je ook voor de chipknip had die met 1 lichtje op je kaart laat zien of je ingechecked of uitgechecked bent en als het even kan ook je saldo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
flowerp schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 12:59:
[...]

Das waar, maar hoe gaat de chauffeur dan het onderscheid maken of je wel niet bent ingechecked als je de bus ingaat? Eventueel uitcheck en info paaltjes bij de haltes zouden wel handig zijn, inderdaad voor mensen die toch vergeten uit te checken en even terug lopen om dat alsnog te doen.

Wat misschien ook nog makkelijk zou zijn, is een soort hoesje zoals je ook voor de chipknip had die met 1 lichtje op je kaart laat zien of je ingechecked of uitgechecked bent en als het even kan ook je saldo.
Een ander idee is om de ingang te voorzien van meerdere RFID-readers, zodat letterlijk iedereen die instapt automatisch incheckt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Rave17 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:03:
[...]

Een ander idee is om de ingang te voorzien van meerdere RFID-readers, zodat letterlijk iedereen die instapt automatisch incheckt :)
Dat kan niet met de gekozen techniek, en de techniek waarmee dat wel kan is te duur. Bovendien is dat een privacyprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
CyBeR schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:44:
[...]

Dat kan niet met de gekozen techniek, en de techniek waarmee dat wel kan is te duur. Bovendien is dat een privacyprobleem.
Nou is dat zo? Het probleem is volgens mij dat de RFID readers een sterk signaal moeten uitzenden en tegelijkertijd gevoelig moeten zijn voor de low power scattered response van de RFID tags. Dit in tegenstelling tot de huidige situatie natuurlijk, waarbij het signaal afkomstig van de RFID reader vele malen zwakker kan zijn. En ik denk dat deze oplossing niet tot een privacyprobleem moet leiden, indien de RFID readers informatie van bijvoorbeeld een RFID-enabled paspoort niet gaan koppelen aan de RFID tags. Oftewel: ze moeten gewoon standalone werken en de RFID tags alleen maar "aanslaan" om in te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Rave17 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:50:
[...]

Nou is dat zo? Het probleem is volgens mij dat de RFID readers een sterk signaal moeten uitzenden en tegelijkertijd gevoelig moeten zijn voor de low power scattered response van de RFID tags. Dit in tegenstelling tot de huidige situatie natuurlijk, waarbij het signaal afkomstig van de RFID reader vele malen zwakker kan zijn. En ik denk dat deze oplossing niet tot een privacyprobleem moet leiden, indien de RFID readers informatie van bijvoorbeeld een RFID-enabled paspoort niet gaan koppelen aan de RFID tags. Oftewel: ze moeten gewoon standalone werken en de RFID tags alleen maar "aanslaan" om in te checken.
En wat nou als je drie kaarten bij je hebt? (En zeg niet dat dat nooit gebeurt, want ik heb er meestal drie bij me, en dat alleen omdat de 4e is uitgeleend.) Wat als je gewoon cash wilt betalen omdat 't pasje van je werk is en je prive reist? Wat als je cash wilt betalen omdat je niet gevolgd wilt worden op deze specifieke reis?

Bovendien moeten er dan redelijk flinke antennes geplaatst worden die allemaal precies goed geplaatst moeten worden. Je moet een ander soort tag gebruiken, waarvan ik niet weet of ze wel smartcards kunnen zijn, etc. Er zitten heel veel bezwaren aan een dergelijk plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
CyBeR schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:55:
[...]

En wat nou als je drie kaarten bij je hebt? (En zeg niet dat dat nooit gebeurt, want ik heb er meestal drie bij me, en dat alleen omdat de 4e is uitgeleend.) Wat als je gewoon cash wilt betalen omdat 't pasje van je werk is en je prive reist? Wat als je cash wilt betalen omdat je niet gevolgd wilt worden op deze specifieke reis?

Bovendien moeten er dan redelijk flinke antennes geplaatst worden die allemaal precies goed geplaatst moeten worden. Je moet een ander soort tag gebruiken, waarvan ik niet weet of ze wel smartcards kunnen zijn, etc. Er zitten heel veel bezwaren aan een dergelijk plan.
Maar er zitten ook bezwaren aan de huidige situatie ;) En ik denk niet dat je perse een andere frequentie moet gebruiken, ondanks de korte leesafstand van de 13.56 MHz frequentie. Je hebt alleen wel een probleem inderdaad als mensen meerdere OV-chipkaarten op zak hebben. Maar in dat geval kan een stukje aluminiumfolie al wonderen doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:38

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Rave17 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:58:
[...]

Maar er zitten ook bezwaren aan de huidige situatie ;) En ik denk niet dat je perse een andere frequentie moet gebruiken, ondanks de korte leesafstand van de 13.56 MHz frequentie. Je hebt alleen wel een probleem inderdaad als mensen meerdere OV-chipkaarten op zak hebben. Maar in dat geval kan een stukje aluminiumfolie al wonderen doen :)
Dus dan wil je mensen gaan verplichten alufolie mee te nemen voor het geval ze een keer hun chip niet willen laten scannen?
Beetje omgekeerde wereld niet? :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

flowerp schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 12:59:
[...]

De tram heeft, in R'dam tenminste, meerdere deuren om in te stappen/checken.
Hier is dus de trambestuurder ook niet meer verantwoordelijk voor die inchek.
Daar staat dan wel weer tegenover dat op bepaalde lijnen weer een wagenbegeleider mee rijdt.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Gonadan schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 14:18:
[...]

Dus dan wil je mensen gaan verplichten alufolie mee te nemen voor het geval ze een keer hun chip niet willen laten scannen?
Beetje omgekeerde wereld niet? :)
Ik ben nu toch ook verplicht slechts één OV-chipkaart voor de lezer te houden, i.p.v. de 2 die in mijn portemonnee zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Rave17 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 14:20:
[...]

Ik ben nu toch ook verplicht slechts één OV-chipkaart voor de lezer te houden, i.p.v. de 2 die in mijn portemonnee zitten?
Vraag terug.
Moet ik op al mijn strippen kaarten in mij portemonnee hetzelfde aantal strippen afstempelen?

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
KroontjesPen schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 14:22:
[...]
Vraag terug.
Moet ik op al mijn strippen kaarten in mij portemonnee hetzelfde aantal strippen afstempelen?
Wel als jij betaalt voor meerdere mensen en je alleen maar schone strippenkaarten op zak hebt en je het maximale aantal strippen gaat afstempelen (anders zou je namelijk met meerdere mensen op 1 strippenkaart kunnen reizen, maar dat wil je niet lees ik).

Maar ik zou je trouwens wel willen wijzen op het feit dat binnenkort de strippenkaart vervangen gaat worden door de OV-chipkaart :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Rave17 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 14:20:
Maar die twee in je zak worden dus wel ingechecked als je het "automatisch" laat doen zoals werd voorgesteld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Dido schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 14:30:
[...]

Maar die twee in je zak worden dus wel ingechecked als je het "automatisch" laat doen zoals werd voorgesteld ;)
Indien deze optie beschikbaar is, dan ben ik de eerste die hem zou omwikkelen met aluminiumfolie :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Rave17 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 14:32:
Indien deze optie beschikbaar is, dan ben ik de eerste die hem zou omwikkelen met aluminiumfolie :o
Ik voorzie de rants al:
Ja maar nu krijg ik een boetje als ik m'n tweede pasje niet inscan!
Als ik hem een keer vergeet uit te pakken en gecontroleerd wordt krijg ik een boete terwijl ik gewoon even liep te suffen. Dat is belachelijk!
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Dido schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 14:36:
[...]

Ik voorzie de rants al:

[...]

[...]

8)7
Ja, maar dat is dan gewoon het gevolg van meerdere OV-chipkaarten op zak willen hebben. Waar ik trouwens de kanttekening bij wil plaatsen dat ik niet vrijwillig 2 OV-chipkaarten op zak heb, maar ze zijn (heel handig) niet aan elkaar gekoppeld 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Waarom zou je meerdere OV-chipkaarten willen hebben.
Zelf was ik een van de eerste bij de RET. Bij de aanschaf van een NS-voordeelurenkaart, die ook een OV-chipkaart was geworden, heb ik die van de RET laten vervallen.
Andersom was toen nog niet mogelijk.

Geef toe dan in een overgangsfase je nog even beter meerdere kaarten kan houden.
Je gebruikt alleen dan die kaart de je op een reis het beste uitkomt. Alleen die hou je tegen het kastje.
Een abo voor Connexxion die nog niet op een andere kaart kan gezet worden gebruik je dan daarvoor en eventueel voor het door reizen op saldo.
Op mijn NS-voordeelurenovchipkaart kan ik ook de producten van de RET zetten.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

KroontjesPen schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:21:
Waarom zou je meerdere OV-chipkaarten willen hebben.
Het eerste argument is bijvoorbeeld dat je de ene zakelijk gebruikt (al dan niet door de baas betaald).
Daarnaast heb je misschien de kaart van een ander wel eens in je zak. (Varierend van "schat, kun jij m'n portemonnee even brengen, die heb ik thuis laten liggen" tot "even m'n schoonfamilie ophalen van Schiphol, ik steek even de vier opgeladen anonieme kaarten in m'n zak voor ze die ik voor dat soort gevallen heb liggen.)

En zo zijn er vast legio redenen te verzinnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

Stukfruit schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 00:06:

dat is dus precies het systeem wat ze in duitsland hebben kwam ik laatst achter :)
bij de halte staat een kaartjes automaat,deze stempel je dan in de bus :) (in Bamberg iig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Dido schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:53:
[...]

Het eerste argument is bijvoorbeeld dat je de ene zakelijk gebruikt (al dan niet door de baas betaald).
Daarnaast heb je misschien de kaart van een ander wel eens in je zak. (Varierend van "schat, kun jij m'n portemonnee even brengen, die heb ik thuis laten liggen" tot "even m'n schoonfamilie ophalen van Schiphol, ik steek even de vier opgeladen anonieme kaarten in m'n zak voor ze die ik voor dat soort gevallen heb liggen.)

En zo zijn er vast legio redenen te verzinnen :)
Das waar. Krijg je als je niet meer werk en alleen thuis bent. ;)

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

KroontjesPen schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 16:21:
Das waar. Krijg je als je niet meer werk en alleen thuis bent. ;)
On the positive side: er werd eerder al gemeld dat die oudjes de OV-chip best goed snappen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Dido schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 16:26:
[...]

On the positive side: er werd eerder al gemeld dat die oudjes de OV-chip best goed snappen :X
Impliceer je nu dat KroontjesPen valt onder de oudjes? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Rave17 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 16:32:
Impliceer je nu dat KroontjesPen valt onder de oudjes? :D
Ik zou niet durven!
offtopic:
Zo weer genoeg off-topic. Terug naar de toekomst: de OV-chipkaart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Rave17 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:58:
[...]

Maar er zitten ook bezwaren aan de huidige situatie ;) En ik denk niet dat je perse een andere frequentie moet gebruiken, ondanks de korte leesafstand van de 13.56 MHz frequentie.
Dat kun je wel leuk denken, maar dan moet je je toch iets meer in de techniek verdiepen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Ik zou toch zweren dat ik gelezen had in een folder van de IB groep dat ik de OV-chipkaart, verkregen dankzij IB-groep, weer in moest leveren met de gewone OV studenten kaart. Nu blijkt dat weer niet zo te zijn, volgens de man van de IB groep.
Nou ja, ik hoor het wel als ik het fout heb gedaan. Maar het zou vervelend zijn als je allemaal dingen gaat regelen (saldo, abbonoment?) op die kaart en dan alsnog blijkt dat je hem moet inleveren.

[ Voor 34% gewijzigd door !null op 28-08-2009 19:39 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Wat ik nergens kan vinden:
Stel ik wil met korting reizen op mijn ov chipkaart, hoe doe ik dit?
op de studenten ovchipkaart site staat dit:
Bij NS moet een gereduceerd reisrecht worden gekocht bij de automaat. Dit kan - zoals vanouds - een papieren kaartje zijn, óf een elektronisch reisproduct met korting dat op de Studenten OV-chipkaart wordt geladen.
Voor de rest staat nergens iets, hoe moet ik dit voor me zien?
En hoe ga ik het doen als ik om half 9 in stap voor een reis van 3 uur? nu koop ik gewoon 1 kaartje tot een station een half uur verder en een kaartje vanaf dat station tot het eindstation met korting.

Overigens als ik in 2010 niet incheck in m'n vrij reizen tijd dan gebeurd er niets lijkt mij als de Conducteur langs komt? Wil namelijk zoveel mogelijk voorkomen dat mijn bewegingen nog 7 jaar te volgen zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door GoldenSample op 29-08-2009 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

GoldenSample schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 01:43:
Voor de rest staat nergens iets, hoe moet ik dit voor me zien?
Op dezelfde manier als je nu een kaartje koopt?
En hoe ga ik het doen als ik om half 9 in stap voor een reis van 3 uur? nu koop ik gewoon 1 kaartje tot een station een half uur verder en een kaartje vanaf dat station tot het eindstation met korting.
Da's een leuke.
Aangezien de NS vaker te maken heeft met reizigers die gedurende 1 reis van meerdere reisproducten gebruik maken, betwijfel ik of ze het "verplicht in- en uitchecken" dat in tram, bus en metro geldt kunnen handhaven.
Ze kunnen hun reisproducten natuurlijk gewoon zoals vanouds dateren, dan is in- en uitchecken niets meer dan een controle of je wel een kaartje hebt.
Overigens als ik in 2010 niet incheck in m'n vrij reizen tijd dan gebeurd er niets lijkt mij als de Conducteur langs komt? Wil namelijk zoveel mogelijk voorkomen dat mijn bewegingen nog 7 jaar te volgen zijn.
Zie hierboven. In tram, bus en metro hang je wel, maar ik vraag me serieus af hoe de NS denkt dit te kunnen doen (ik weet niet of ze het willen, trouwens). Als ze het station/perron afsluiten met chip-toegangspoortjes zul je wel moeten incheken, trouwens. Of fietsen, als je anoniem wilt blijven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

De NS controleert nu al wel of je een geldige voordeelurenchipkaart hebt.

Het lijkt mij om economische redenen logisch dat de kaart automaten bij de NS wel zullen verdwijnen.
Wat de keuze dan ook wordt, saldo of product reizen, de conducteur zal dan toch moeten kijken of je geldig reist.
Vraag mij af of en in hoeverre die trajectkaarten nu worden geregistreerd en voor hoe lang.
-Dan is dat wel niet per reis maar in combinatie met mobieltje en pinnen kan er veel gecombineerd worden.-
Belasting technisch zou dat vijf jaar kunnen zijn. Geldt dat ook voor de IB groep?

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
GoldenSample schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 01:43:
En hoe ga ik het doen als ik om half 9 in stap voor een reis van 3 uur? Nu koop ik gewoon 1 kaartje tot een station een half uur verder en een kaartje vanaf dat station tot het eindstation met korting.
In theorie zou de OV chipkaart dit patroon automatisch kunnen herkennen. Als je uitchecked is de tijd dat je in de trein was bekend. Het systeem kan dan terug rekenen dat jij X stations voor 9 in de trein gezeten moet hebben en Y stations na 9 uur. De totale rit prijs is dan gebasseerd op een gecombineerd tarief.

De incheck tijd telt wel mee, omdat er wat rare dingen mogelijk zijn als dat je halverwege uitstapt, niet uitchecked, een uur op het perron blijft rondhangen, en dan weer instapt. Ik weet niet wat de verdere ontwikkel plannen zijn van de OV chipkaart, maar als ik op dit project had gezeten had ik zeker zoiets als toekomstige feature gaan onderzoeken. Ik neem aan dat de developers van de OV chipkaart eerst de basis goed en waterdicht willen hebben, en dan pas naar dergelijke dingen gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 19:25
!null schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 19:37:
Ik zou toch zweren dat ik gelezen had in een folder van de IB groep dat ik de OV-chipkaart, verkregen dankzij IB-groep, weer in moest leveren met de gewone OV studenten kaart. Nu blijkt dat weer niet zo te zijn, volgens de man van de IB groep.
Nou ja, ik hoor het wel als ik het fout heb gedaan. Maar het zou vervelend zijn als je allemaal dingen gaat regelen (saldo, abbonoment?) op die kaart en dan alsnog blijkt dat je hem moet inleveren.
Ik hoefde m'n studenten OV-chip niet in te leveren, ik mag er nu mee 'op tegoed' reizen. Het grappige is dat ik nog steeds doordeweeks een ritprijs van 0 euro krijg. Het studentenOV-reisproduct staat er dus nog steeds op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

trolleystad schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 10:47:
[...]

Ik hoefde m'n studenten OV-chip niet in te leveren, ik mag er nu mee 'op tegoed' reizen. Het grappige is dat ik nog steeds doordeweeks een ritprijs van 0 euro krijg. Het studentenOV-reisproduct staat er dus nog steeds op...
Wat, even tussendoor, inhoudt dat je zwartrijdt en een boete krijgt als iemand je komt controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:58

Emiel1984

Made in NL

trolleystad schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 10:47:
[...]

Van de website van de IB-groep.
=====================
Ingeschreven tot en met augustus
Om te bepalen tot wanneer je recht hebt op studiefinanciering en je OV-studentenkaart, kijken we naar de datum waarop de hogeschool of universiteit je uitschrijft. In de meeste gevallen kun je in de zomermaanden geen collegegeld terugkrijgen en blijf je ingeschreven tot en met 31 augustus. Blijf je ingeschreven staan bij je onderwijsinstelling tot en met augustus en heb je nog niet al je studiefinancieringsmaanden verbruikt? Dan heb je ook recht op studiefinanciering tot en met augustus. Je OV-studentenkaart moet je dan uiterlijk op de vijfde werkdag van september inleveren

=======================

Dus vanaf dinsdag ga je waarschijnlijk betalen.

Edit ivm bericht ValHallASW
Bron : http://www.ib-groep.nl/pa...stopzetten/stopzetten.asp

[ Voor 4% gewijzigd door Emiel1984 op 29-08-2009 15:03 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
KroontjesPen schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 09:41:
De NS controleert nu al wel of je een geldige voordeelurenchipkaart hebt.
Ze lopen inderdaad al een tijd met apparaatjes rond waar ze de kaart ter controle in kunnen stoppen. Als de kaart niet werkt dan bellen ze even naar het hoofdkantoor en krijg je een passende reactie (boete als de kaart niet (meer) geregistreerd staat, tips als de kaart wel geldig is maar niet werkt, enz).
Het lijkt mij om economische redenen logisch dat de kaart automaten bij de NS wel zullen verdwijnen.
En de anonieme kaarten dan? Die zou je toch gewoon bij ieder station moeten kunnen kopen? Anders zou het betekenen dat dagjesmensen, toeristen en slaapwandelende mensen die hun kaart zijn vergeten daar voor een dichte treindeur staan...

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:40
Emiel1984 schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 11:51:
[...]

Van de website van de IB-groep.
[..] blaat [..]

Dus vanaf dinsdag ga je waarschijnlijk betalen.
Dat geldt puur voor je OV-studentenkaart zelf, de OV-chipkaart an sich is niet het hele vervoersmiddel en hoort omgezet te worden naar een 'normale' OV-chipkaart op naam, dat de IB-groep faalt met het weghalen van die abonnementen zal je niet zo snel voor aangerekend worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Leftblank schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 13:37:
[...]

Dat geldt puur voor je OV-studentenkaart zelf, de OV-chipkaart an sich is niet het hele vervoersmiddel en hoort omgezet te worden naar een 'normale' OV-chipkaart op naam, dat de IB-groep faalt met het weghalen van die abonnementen zal je niet zo snel voor aangerekend worden denk ik.
Jawel, aangezien de IB-groep het duidelijk maakt dat het jouw verantwoordelijkheid is om dat product er af te laten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Om, in tegenstelling tot Emiel1984, even het relevante stukje aan te halen:
Geen recht meer op studiefinanciering?
Heb je geen recht meer op studiefinanciering, dan hoef je je Studenten OV-chipkaart niet in te leveren. Je moet alleen je papieren OV-studentenkaart inleveren. Wil je je Studenten OV-chipkaart blijven gebruiken als persoonlijke OV-chipkaart, ga dan naar een verkoop- en informatiepunt van een van de vervoerders in de gebieden waar de OV-chipkaart al is ingevoerd om het reisrecht van je Studenten OV-chipkaart af te laten halen.
Waarom je zelf dat reisrecht moet laten weghalen is mij alleen een raadsel.. dat zou toch centraal moeten kunnen?
Pagina: 1 ... 9 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.