It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
Jij schijnt te leven in een utopische wereld, waar alles in één keer goed gaat en alle problemen al vantevoren voorkomen en opgelost worden.Coldcat schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 22:18:
[...]
Als het niet werkt moet je het toch niet gaan invoeren?
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ik snap dat alles niet in 1 keer werkt maar een eis voor zo'n kaart is dat het makkelijk moet zijn om je gemaakte ritten te declareren. En als dat niet werkt moet je ervoor zorgen dat het zo snel mogelijk gaat werken. En als dat niet mogelijk is dat tegen je klanten kunne uitleggen en een oplossing bieden. Nu is het zo dat je het probleem constateert en vervolgens tegen je klanten verteld dat ze het zelf maar op moeten lossen. Lekkere service is dat.CyBeR schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 02:12:
[...]
Jij schijnt te leven in een utopische wereld, waar alles in één keer goed gaat en alle problemen al vantevoren voorkomen en opgelost worden.
En daarnaast heb ik ze gemeld dat er volgens mij fouten in die kortingskaarten zitten. Want voor 09:00 krijg je volgens mij geen korting in het OV met een studentenkaart. Maar toch rekent de kaart 1 tarief. Dat interesseerde ze niet eens.
Met de OV-kaart heb ik niks op tegen alleen tegen dat personeel dat achter de klantenservice zit. Net zoals bij de NS, zit er een dikke Afrikaanse vrouw je uit te lachten terwijl je melding doet van overvliegende spoorstenen als een intercity langsreed.
[ Voor 13% gewijzigd door Coldcat op 27-06-2009 07:57 ]
Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)
Tja, dan zou ik het ook voorzichtig aanpakken als bedrijf zijnde.
Over de mensen achter de ov-chipkaart.nl site heb ik niet dan lof. Had ze in het begin nodig en dat was perfect. Tot terugbellen toe.
May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!
Wat maasluip zegt klink inderdaad een beetje warrend. "Geactiveerd"? Niet helemaal duidelijk wat ie daar mee bedoeld. De OV chipkaart werkt al 3 jaar bij het GVB in de metro en al ongeveer 7 maanden overal in Amsterdam (bus + tram).CyBeR schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 11:59:
[...]
Huh? Van wat je zegt klopt maar één ding: bij GVB kun je 'm gebruiken. De rest is klinkklare onzin.
Wat ie mogelijk zou kunnen bedoelen is dat sinds kort je niet meer in de tram of bus zelf een grijs strippenkaartje kunt kopen. Je krijgt nu een weggooi ov chipkaart.
In ander Amsterdams nieuws: het valt me op dat ze langzamerhand steeds meer poortjes gaan open zetten. De bedoeling was juist als ik me niet vergis om steeds meer poortjes te sluiten, maar het omgekeerde lijkt nu aan de gang te zijn.
Dat is een belangrijk verschil ja. Zolang je nu IN je vervoers middel komt binnen die 35 minuten scheelt het je je basistarief. Bij dat oude systeem moet je binnen een uur je reis afgerond hebben. Ik heb het een paar keer gehad dat ik net op het randje zat van de tijd en dat de tram maar niet wilde opschieten, zodat ik bij uitstappen toch wel over dat uur zat. In principe reed ik dat laatste stukje dan zwart en had ik 2 nieuwe strippen moeten afstempelen. Bij eventuele controlle (die je echter nagenoeg nooit hebt in Amsterdam) had ik een bekeuring kunnen krijgen.Daarbij even handig vergetend dat je binnen dat uur weer uit de tram of bus moet zijn en dat je met een ov-chip evengoed 'overstaptijd' krijgt, namelijk 35 minuten.
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
*BIEP BIEP* "SALDO ONTOEREIKEND"
Dus even op de website http://www.ov-chipkaart.nl/ gekeken. Saldo is inderdaad 0 euro. Nou en? Ik heb vrij reizen!
Dan toch maar even opladen. Handig voor in het weekeinde. Beetje klikken in de webwinkel, betalen en dan moet je je tegoed gaan ophalen bij een oplaadautomaat?! Kan ik net zo goed bij diezelfde oplaadautomaat steeds tegoed storten i.p.v. via internet bestellen.
http://www.nu.nl/algemeen...voering-ov-chipkaart.htmlDe invoering van de OV-chipkaart in de Stadsregio Arnhem Nijmegen verloopt woensdag niet vlekkeloos. In het hele gebied zijn maar elf oplaadpunten, die door een softwarefout bovendien niet goed functioneren.
Lol. Elf oplaadpunten. Hoeveel strippenkaartverkooppunten zouden er vroeger zijn geweest?
Lekker lullig, dus je mag met een OV Chip de bus voorlopig niet in, tenzij je een strippenkaart/abbo aanschaft? Het is toch hun fout dat je je OV Chip niet kunt opladen!! Lekker gratis laten reizen was even netter geweest.Passagiers kunnen de kaart daardoor niet opladen. Zij kunnen nog wel met een strippenkaart of abonnement de bus in, aldus een woordvoerster van Connexxion.
[ Voor 121% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2009 19:40 ]
Ik dacht dat je bij 0 euro wel in kon checken? Bij ov-chipkaart.nl en Connexxion kan ik het niet vinden, maar bij RET en GVB wel:trolleystad schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 18:53:
Sinds 1 Juli is ook hier in Arnhem de OV-Chipkaart te gebruiken. Enthousiast ren ik de bus in met mijn studenten OV-Chipkaart op een doordeweekse dag (=vrij reizen) en ik haal 'm langs de scanner:
*BIEP BIEP* "SALDO ONTOEREIKEND"![]()
Dus even op de website http://www.ov-chipkaart.nl/ gekeken. Saldo is inderdaad 0 euro. Nou en? Ik heb vrij reizen!
Bij saldo van minder dan € 0,- kunt u niet reizen. Wanneer u op saldo reist wordt bij het inchecken een instaptarief van € 4,- afgeschreven. Aan het eind van uw reis worden uw daadwerkelijke reiskosten hiermee verrekend. Reist u dus voor minder dan € 4,- dan wordt bij het uitchecken het teveel betaalde bedrag weer bijgeschreven bij uw saldo op de kaart. Bij het uitchecken worden de kosten van uw reis automatisch verrekend.
Hoeveel geld moet er minimaal op de OV-chipkaart staan om in te kunnen checken?
Met € 0,- saldo op de kaart kunt u nog één keer inchecken. Als aan het eind van de reis wordt afgerekend, heeft u vervolgens een negatief saldo op de kaart. U dient dan eerst nieuw saldo op de kaart laden om weer te kunnen inchecken. Ook als er een abonnement op de kaart staat, moet er altijd voldoende saldo op de kaart staan. Als u namelijk buiten het geldigheidsgebied van uw abonnement reist, wordt dit met het saldo verrekend. Staat u meer dan € 4,- negatief, dan kunt niet meer uitchecken. Op een gesloten station gaat het poortje dan niet open.
Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten
Was er niet een probleem in Arnhem dat dit soort gedrag zou kunnen veroorzaken?trolleystad schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 18:53:
Sinds 1 Juli is ook hier in Arnhem de OV-Chipkaart te gebruiken. Enthousiast ren ik de bus in met mijn studenten OV-Chipkaart op een doordeweekse dag (=vrij reizen) en ik haal 'm langs de scanner:
*BIEP BIEP* "SALDO ONTOEREIKEND"![]()
Ja. Dat is idd vrij stom. Maar dat hoeft ook technisch niet, dus waarom ze daarvoor kiezen is mij een raadsel. Bij Connexxion bijvoorbeeld kun je gewoon online bestellen en zodra je dan een bus in stapt wordt 't op je kaart gezet.Dan toch maar even opladen. Handig voor in het weekeinde. Beetje klikken in de webwinkel, betalen en dan moet je je tegoed gaan ophalen bij een oplaadautomaat?! Kan ik net zo goed bij diezelfde oplaadautomaat steeds tegoed storten i.p.v. via internet bestellen.
Ah duidelijk. Ik ben een keer per ongeluk ingecheckt. Sindsdien heb ik blijkbaar een negatief saldo erop, maar volgens ov-chipkaart.nl is dit niet zo.pedorus schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 20:16:
[...]
Ik dacht dat je bij 0 euro wel in kon checken? Bij ov-chipkaart.nl en Connexxion kan ik het niet vinden, maar bij RET en GVB wel:
[...]
[...]
Nee, dat waren de oplaadapparaten die nog niet werkten.CyBeR schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 20:45:
[...]
Was er niet een probleem in Arnhem dat dit soort gedrag zou kunnen veroorzaken?
Dat is het dus. Het tegoed staat letterlijk op de kaart en niet bij een centraal systeem geregistreerd. Daarom kan het in/uitchecken lekker snel gaan omdat er niet bij een centrale server o.i.d. het saldo gecheckt hoeft te worden. Nadeel is dus wel dat het erop zetten van het tegoed alleen gebruik gemaakt kan worden van een oplaadpunt.CyBeR schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 20:45:
[...]
Ja. Dat is idd vrij stom. Maar dat hoeft ook technisch niet, dus waarom ze daarvoor kiezen is mij een raadsel. Bij Connexxion bijvoorbeeld kun je gewoon online bestellen en zodra je dan een bus in stapt wordt 't op je kaart gezet.
Dat het bij Connexxion kan is leuk. Maar dan moet ik het wel bij Connexxion bestellen en niet via ov-chipkaart.nl. Elke vervoerder/bedrijf heeft weer een eigen systeem. Te lastig om te koppelen blijkbaar.
Nu vraag ik mij dus af, dat automatisch opladen. Daar moet je dan ook steeds voor naar een oplaadpunt of is dat dan wel bij alle vervoerders beschikbaar? Of wacht.... Automatisch opladen is waarschijnlijk dan een soort van 'product' wat erop staat en dan kunnen de poortjes van elke vervoerder het tegoed erbij schrijven. Later op de dag bij het overhevelen van de data wordt het geld dan van mijn bankrekening afgeschreven.
Daar heb je 't wel mis. Dat tegoed staat wel degelijk centraal geregistreerd. Daarom is 't binnen 24 uur duidelijk als jij 't tegoed op je kaart aan zou passen: dan komen de twee tegoeden niet meer overeen. Echter inderdaad, de lezers moeten offline werken om verschillende redenen, daarom staat 't ook op de kaart.trolleystad schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 22:04:
[...]
Dat is het dus. Het tegoed staat letterlijk op de kaart en niet bij een centraal systeem geregistreerd. Daarom kan het in/uitchecken lekker snel gaan omdat er niet bij een centrale server o.i.d. het saldo gecheckt hoeft te worden. Nadeel is dus wel dat het erop zetten van het tegoed alleen gebruik gemaakt kan worden van een oplaadpunt.
Je kunt via ov-chipkaart.nl bij connexxion tegoed kopen. Dat moet idd bij de vervoerder en dat is imo best logisch-- ze hebben allemaal eigen ideeën over reisproducten e.d. En bovendien: als je bij ov-chipkaart.nl tegoed kon kopen dat overal bij 't instappen geactiveerd wordt moet die data dus naar alle honderden (duizenden) mobiele systemen gestuurd worden, versus een stuk minder als 't per vervoerder of zelfs per vervoerder per regio gebeurt.Dat het bij Connexxion kan is leuk. Maar dan moet ik het wel bij Connexxion bestellen en niet via ov-chipkaart.nl. Elke vervoerder/bedrijf heeft weer een eigen systeem. Te lastig om te koppelen blijkbaar.
Automatisch opladen is idd overal beschikbaar en gebeurt gewoon op het moment dat je in- of uitcheckt. Dat is een vlaggetje op je kaart met een veldje dat aangeeft met hoeveel er opgeladen moet worden. Die transactie wordt uiteraard bijgehouden en bij de dagelijkse synchronisatie doorgegeven waarna 't van je rekening gehaald kan worden.Nu vraag ik mij dus af, dat automatisch opladen. Daar moet je dan ook steeds voor naar een oplaadpunt of is dat dan wel bij alle vervoerders beschikbaar? Of wacht.... Automatisch opladen is waarschijnlijk dan een soort van 'product' wat erop staat en dan kunnen de poortjes van elke vervoerder het tegoed erbij schrijven. Later op de dag bij het overhevelen van de data wordt het geld dan van mijn bankrekening afgeschreven.
Nou, op dit moment kloppen de tegoeden nog steeds niet terwijl ik al een keer per ongeluk een halte gereist heb per OV-chipkaart. Mijn tegoed is nu € -0,59. De website geeft nog steeds € 0,00 aan.CyBeR schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 22:55:
[...]
Daar heb je 't wel mis. Dat tegoed staat wel degelijk centraal geregistreerd. Daarom is 't binnen 24 uur duidelijk als jij 't tegoed op je kaart aan zou passen: dan komen de twee tegoeden niet meer overeen. Echter inderdaad, de lezers moeten offline werken om verschillende redenen, daarom staat 't ook op de kaart.
Het Connexxion 'netloket' werkt (nog) niet. Dat al die data overal heengestuurd moet worden lijkt mij inderdaad ook niet de beste optie.CyBeR schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 22:55:
[...]
Je kunt via ov-chipkaart.nl bij connexxion tegoed kopen. Dat moet idd bij de vervoerder en dat is imo best logisch-- ze hebben allemaal eigen ideeën over reisproducten e.d. En bovendien: als je bij ov-chipkaart.nl tegoed kon kopen dat overal bij 't instappen geactiveerd wordt moet die data dus naar alle honderden (duizenden) mobiele systemen gestuurd worden, versus een stuk minder als 't per vervoerder of zelfs per vervoerder per regio gebeurt.
Dan ga ik denk ik toch maar voor dat automatisch opladen. Zeker als er wel 1 oplaadpunt in m'n woonplaats is is dat niet handig.CyBeR schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 22:55:
[...]
Automatisch opladen is idd overal beschikbaar en gebeurt gewoon op het moment dat je in- of uitcheckt. Dat is een vlaggetje op je kaart met een veldje dat aangeeft met hoeveel er opgeladen moet worden. Die transactie wordt uiteraard bijgehouden en bij de dagelijkse synchronisatie doorgegeven waarna 't van je rekening gehaald kan worden.
Ja. Kan ik niet verklaren. Bel ze?trolleystad schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 10:56:
[...]
Nou, op dit moment kloppen de tegoeden nog steeds niet terwijl ik al een keer per ongeluk een halte gereist heb per OV-chipkaart. Mijn tegoed is nu € -0,59. De website geeft nog steeds € 0,00 aan.
Dat is niet helemaal accuraat: het connexxion gedeelte werkt 'niet meer'. Ik heb 't een tijd geleden wel geprobeerd namelijk en dat werkte op zich zoals ik beschreef (en goed, dus.)Het Connexxion 'netloket' werkt (nog) niet. Dat al die data overal heengestuurd moet worden lijkt mij inderdaad ook niet de beste optie.
Automatisch opladen is sowieso heel handig omdat je je dan dus geen zorgen meer hoeft te maken over 'heb ik nog wel genoeg tegoed', zoals je nu na moet denken over 'heb ik nog wel genoeg strippen'. Als je niet genoeg hebt wordt dat automatisch gefixed.Dan ga ik denk ik toch maar voor dat automatisch opladen. Zeker als er wel 1 oplaadpunt in m'n woonplaats is is dat niet handig.
Ik wel denk ik. In onze vestiging wil het nog wel eens gebeuren dat het exporteren van data niet goed gebeurt. Misschien komt het dus nog. En het inchecken gebeurde op een moment dat de chipkaart nog niet 'officieel' actief was, dus het is mogelijk dat die data verloren is gegaan.
Ok.CyBeR schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 11:48:
[...]
Dat is niet helemaal accuraat: het connexxion gedeelte werkt 'niet meer'. Ik heb 't een tijd geleden wel geprobeerd namelijk en dat werkte op zich zoals ik beschreef (en goed, dus.)
Inderdaad. Ik vergeet altijd strippenkaarten te kopen, dus koop ik altijd van die stomme dalkaartjes (tenzij er natuurlijk een bekende achter het stuur zitCyBeR schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 11:48:
[...]
Automatisch opladen is sowieso heel handig omdat je je dan dus geen zorgen meer hoeft te maken over 'heb ik nog wel genoeg tegoed', zoals je nu na moet denken over 'heb ik nog wel genoeg strippen'. Als je niet genoeg hebt wordt dat automatisch gefixed.
Vrijdag stapte ik in de bus en ingechecked, kon meteen weer uitchecken want het systeem hing vast. Lekker een gratis bustripje
Maar nu serieus, het reisoverzicht komt niet op internet te staan. En dat betekend dat ik niets kan declareren. Is nu al drie weken aan de gang waarin ik diverse keren gebeld heb. En volgens mij speelde dit probleem in mei ook al. Ik weet dat het lastig kan zijn maar als ze bij de klantenservice wel een uitdraai kunnen maken dan klopt er iets niet. In ieder geval moet ik nu op een manier gaan declareren die niet netjes is maar niet anders kan, niet dat ik er problemen mee heb
En daarnaast klopt het kortingssysteem nog steeds niet bij mijn weten, ik gewoon weggooien van mogelijk geld door die bedrijven. Jammer dat hij te vroeg ingezet is in dat gebied.
We are shaping the future
http://www.rover.nl/nieuws/columns/column.php?id=col090721
[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2009 18:28 ]
Stem blanco!
Stiekem vind ik het eigenlijk ook niet zo erg als mensen die effectief de bus ophouden meer moeten gaan betalen. Mag nog wel wat hoger, aangezien het op sommige trajecten nu goedkoper is dan op saldo reizen...Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 18:26:
Rover vandaag over de enkele reiskaartjes van het GVB: asociale prijsverhoging.
http://www.rover.nl/nieuws/columns/column.php?id=col090721
Ook bij mij lijken mijn saldo en transacties op Mijn OV-chipkaart niks te doen met Connexxion-transacties in de nieuwere OV-chipkaart gebieden, en de relatie met de werkelijkheid lijkt verloren te zijn gegaan. Betekend dat nu dat ze gekraakte kaarten ook totaal niet kunnen opsporen, omdat ze de IT erachter niet op orde hebben?Coldcat schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 21:31:
Maar nu serieus, het reisoverzicht komt niet op internet te staan.
Er spelen twee dingen. Als eerste, er zijn altijd verhogingen. Als de OV chipkaart er niet was geweest dan had jouw geliefde strippenkaart een associale prijsverhoging gehad. Oh wacht, die heeft ie ook al gehad begin dit jaar.Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 18:26:
Rover vandaag over de enkele reiskaartjes van het GVB: asociale prijsverhoging.
Conclusie: strippenkaart? : asociale prijsverhoging !
Ten tweede, die man die het schrijft lijkt niet echt verstand van zaken te hebben. Tegen stemmen en ergens tegen aan schoppen is nu eenmaal een populair tijdsverdrijf. Jammer dat deze man zo de boot mist dat het echt duidelijk is dat ie onzin schrijft.
Jammer. Maar gemiste kans van de OV chipkaart haters om een puntje te scoren...
Wellicht is de data-sharing verbinding met TLS nog niet in orde, of zijn je transacties nog te jong. Transacties worden pas na 7 werkdagen zichtbaar op ov-chipkaart.nl.pedorus schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 19:37:
[...]
Ook bij mij lijken mijn saldo en transacties op Mijn OV-chipkaart niks te doen met Connexxion-transacties in de nieuwere OV-chipkaart gebieden, en de relatie met de werkelijkheid lijkt verloren te zijn gegaan. Betekend dat nu dat ze gekraakte kaarten ook totaal niet kunnen opsporen, omdat ze de IT erachter niet op orde hebben?
Overigens heb ik er nu zelf ook eentje, en 't werkt wel aardig. Meteen maar een persoonlijke aangevraagd (met automatisch opladen), dan ben ik daar ook vanaf.
Ik zag vanochtend wel iets raars.. nadat ik in de tram in Amsterdam incheckte, gaf de lezer "AUTOLAAD" (oid aan) en zag ik later dat er €10,- was bijgeschreven. Bij het uitchecken op de terugrit zag ik dat de teller op €17,73 stond. Hij hoort pas bij een saldo lager dan € 5,- op te waarderen zodat er dan hoogstens € 15,- op staat?
Het gaat om weken geleden.Alex) schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 20:57:
[...]
Wellicht is de data-sharing verbinding met TLS nog niet in orde, of zijn je transacties nog te jong. Transacties worden pas na 7 werkdagen zichtbaar op ov-chipkaart.nl.
Saldo aan begin: 8.99. Na inchecken: 4.99. Na automatisch opladen: 14.99. Na uitchecken: 17.73. Lijkt mij kunnen.Ik zag vanochtend wel iets raars.. nadat ik in de tram in Amsterdam incheckte, gaf de lezer "AUTOLAAD" (oid aan) en zag ik later dat er €10,- was bijgeschreven. Bij het uitchecken op de terugrit zag ik dat de teller op €17,73 stond. Hij hoort pas bij een saldo lager dan € 5,- op te waarderen zodat er dan hoogstens € 15,- op staat?
Verwijderd
Ik vraag me wel af hoe ze met de situatie omgaan dat je met de trein aankomt via papieren kaartje en dan poortje open maakt beneden met je ov chip kaart. Normaal is een uitcheck zonder een incheck een actie die je 4 euro kost. Maar als de poortjes beneden zowel doorgangs als uitcheck poortjes zijn, kan het systeem niet weten of je uitchecked zonder incheck of dat je vanuit de trein komt.
Of is het tijdelijk de bedoeling dat je bij verlagen trein even inchecked bij metro of trein op het perron om legaal te kunnen uitchecken om het station te verlaten?
Of zal er 1 poortje open blijven voor trein reizigers met een groot bord dat je niet een poortje moet openen als je niet bent ingechecked?

[ Voor 37% gewijzigd door Alex) op 07-08-2009 01:13 ]
Super duidelijk die bordjes. Alleen in het Nederlands. Welke niet-Nederlander komt er dan ook ooit in Amsterdam?Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 19:44:
Er zijn weer wat duidelijke veranderingen op Amstel. Er zijn nu veel poortjes in de beneden hal gesloten. Op de perrons zijn nu alle readers voorzien van een blauw info bord dat uitlegt dat de readers op het perron alleen voor overstappen is.
In ander nieuws, het valt me op dat in veel trein stations overal door het land (misschien wel alle?) de OV chipkaart oplader van de NS automaten is geactiveerd. In heel veel regios waar bussen rijden die uit andere regios komen waar de OV chipkaart al officieel is geintroduceerd blijk je de OV chipkaart toch al te kunnen gebruiken.
Ik gebruik de mijne al een tijdje sporadisch, maar krijg nog steeds doodleuk de mededeling dat het transactieoverzicht tijdelijk niet beschikbaar isAlex) schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 01:13:
Ik kan op www.ov-chipkaart.nl eindelijk mijn transacties inzienOok al heb ik 't weken geleden al aangevraagd, er kwam niks. Nu eindelijk wel.

Word ook een beetje moe van het systeem en zijn kuren. Vandaag check ik bij een metro-ingang in Amsterdam in en staat er op het scherm: Goede Reis - Incident. Omdat ik de metro wilde halen liep ik meteen door. Op Amstel aangekomen stap ik over en haal hem langs een GVB-paaltje, waarop ik het bericht te zien krijg dat ik in-check. Dus ik haal hem er nog eens langs, maar krijg natuurlijk te lezen: u bent al ingecheckt. Bij een saldo-paaltje zag ik dus ook dat er 4 euro te weinig opstond, dus ben snel naar de poortjes beneden gelopen om uit te checken. Vervolgens door een open poortje weer snel naar het perron gegaan. Heerlijk dat moeten controleren van een systeem of het naar behoren werkt

Wellicht het vermelden waard is dat je bij een ophaalpunt ook gewoon kunt pinnen voor tegoed; waarom zou je 't online doen dan...
[ Voor 21% gewijzigd door Leftblank op 07-08-2009 22:10 ]
Of te storings/fraude gevoelig.Leftblank schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 22:06:
Redelijke faal gevonden in het idee van OVChipkaart.nl; je kunt vrolijk online tegoed bestellen, en vervolgens moet je vrolijk naar een 'ophaalpunt' om het op je kaart te krijgen. Anderhalf jaar geleden oid kwam dat automagisch op je kaart bij inchecken bij Connexxion/RET, waarschijnlijk was dat te gebruiksvriendelijk
Misschien juist dat pinnen.Wellicht het vermelden waard is dat je bij een ophaalpunt ook gewoon kunt pinnen voor tegoed; waarom zou je 't online doen dan...
Stem blanco!
Nu.nlVolgens verschillende gebruikers van de OV-chipkaart in Amsterdam wordt er geld afgeschreven wanneer zij een HEMA-poortje passeren. Dat meldt AT5.
Myriam Bergervoet is van plan het probleem volgende week aan te kaarten bij de Stadsregio, de verantwoordelijk partij voor het invoeren van de pas.
De klachten over de HEMA-poortjes zijn niet de eerste sinds de invoering van de OV-chipkaart in Amsterdam.
Onjuiste afboekingen vinden al langer plaats en ook zouden de kartonnen wegwerpkaartjes snel kapot gaan en soms helemaal niet werken.
Sinds 27 augustus mag er in Amsterdam alleen nog maar gereisd worden met de OV-chipkaart in de metro. In Rotterdam is de kaart verplicht in tram en metro sinds 28 januari.
Handig
Virussen? Scan ze hier!
Dat is het moment dat de OV-chip verplicht word, maar het kan toch dat het nu ook al kan? Bij de RET kon je namelijk vóór 28 januari, toen het verplicht werd, zowel met strippenkaart als met OV-chip reizen. Misschien is dat in Amsterdam ook het geval (geen idee)?simon schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 16:53:
Wacht even, sinds 27 augustus? Dat is 't toch nog lang niet...
Virussen? Scan ze hier!
Maar goed, dat van die Hema poortjes klinkt wel heel twijfelachtig..
|>
Overigens vind ik de kaartlezers in de bussen echt kut. Het is bij het inchecken nog nooit in één keer goed gegaan. Daarnaast zit je bij het uitchecken met het probleem dat je eigenlijk niet de tijd hebt om te checken of het goed is gegaan. Niet als je in een volle bus in de spits zit. Als iedereen daad werkelijk blijft wachten tot hij/zij zeker weet dat het uitchecken goed is gegaan, dan duurd het uitstappen zo 2x zolang.
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Het is ook fysiek onmogelijk, dus ik zou er weinig aandacht aan besteden.simon schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 17:02:
Ja, maar dan moet er staan vanaf, dat bedoel ik.
Maar goed, dat van die Hema poortjes klinkt wel heel twijfelachtig..
Oeps, dat had ik helemaal niet eens gezien, my badsimon schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 17:02:
Ja, maar dan moet er staan vanaf, dat bedoel ik.
Mij ook eerlijk gezegd, die HEMA-poortjes (of welke winkel dan ook) hebben toch helemaal geen functionaliteit aan boord om financiele transacties te doen?Maar goed, dat van die Hema poortjes klinkt wel heel twijfelachtig..
Klinkt alsof hier een groepering die anti-OV-chip is, allerlei FUD aan het verspreiden is...
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Een dalkaartje in deze regio kost €2,- en dan heb ik een enkele reis van A naar B in de gehele regio, ongeacht de afstand. In de zomermaanden was er zelfs een actie dat je met hetzelfde kaartje ook weer terugkon.
Meteen de laatste keer met die tyfus chipkaart.. Wat een achterlijk hoge prijzen worden er gevraagd voor het openbaar vervoer zeg.. En de regering maar bleren dat we uit de auto moeten komen.
/me heeft al meerdere malen advies gekregen van buschauffeurs om het te houden bij dalkaartjes

En eigenlijk zouden we dat dus expres allemaal moeten gaan doen. Ik vind het hele OV-chipkaartsysteem amateuristisch ogen, met vlak voor de gehele invoering in de Amsterdamse metro nog vele onduidelijke problemen. Neem als voorbeeld station Amstel tijdens de spits. Ik zie het al voor me hoe al die mensen snel over willen stappen: eerst allemaal bij GVB-paaltjes, daarna snel naar NS-paaltje rennen en dan de trein inpingkiller schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 17:25:
Transactieoverzicht werkt hier nogsteeds niet. Jammer wat ik snap nog steeds niet hoe ik op mijn studentenOV een saldo van negatief 80 cent kon hebben.
Overigens vind ik de kaartlezers in de bussen echt kut. Het is bij het inchecken nog nooit in één keer goed gegaan. Daarnaast zit je bij het uitchecken met het probleem dat je eigenlijk niet de tijd hebt om te checken of het goed is gegaan. Niet als je in een volle bus in de spits zit. Als iedereen daad werkelijk blijft wachten tot hij/zij zeker weet dat het uitchecken goed is gegaan, dan duurd het uitstappen zo 2x zolang.

Als ik in Amsterdam in een stampvolle tram uitstap, kijk ik tijdens het uitstappen even naar de lezer. Lukt prima hoorpingkiller schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 17:25:
Daarnaast zit je bij het uitchecken met het probleem dat je eigenlijk niet de tijd hebt om te checken of het goed is gegaan. Niet als je in een volle bus in de spits zit. Als iedereen daad werkelijk blijft wachten tot hij/zij zeker weet dat het uitchecken goed is gegaan, dan duurd het uitstappen zo 2x zolang.
Dat lukt bij mij in de spits in de tram in amsterdam ook prima. En mensen hier die wel 's in amsterdam komen weten hoe druk de trams in de spits kunnen zijn.Alex) schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 19:45:
[...]
Als ik in Amsterdam in een stampvolle tram uitstap, kijk ik tijdens het uitstappen even naar de lezer. Lukt prima hoor
Ik moet het nog zien natuurlijk. maar imho vertraagt het de boel gigantisch. Als iedereen in een stampvolle bus uitstapt op CS dan gaat dat gewoon een stuk langer duren als iedereen zijn kaartje bij de lezer moet houden, kijken of het goed gaat en nog in de positie zijn om het pas er voor een tweede keer bij te houden. Het is zeker trager dan gewoon in een keer de bus uit lopen.Alex) schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 19:45:
[...]
Als ik in Amsterdam in een stampvolle tram uitstap, kijk ik tijdens het uitstappen even naar de lezer. Lukt prima hoor
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
In dat laatste heb je gelijk. Er wordt een handeling toegevoegd en dat is per definitie trager dan die handeling overslaan. Echter, die drieenhalve seconde op het totaal van iedereen die uitstapt, zijn die nou echt zo boeiend? Want daar hebben we het over.pingkiller schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 20:02:
[...]
Ik moet het nog zien natuurlijk. maar imho vertraagt het de boel gigantisch. Als iedereen in een stampvolle bus uitstapt op CS dan gaat dat gewoon een stuk langer duren als iedereen zijn kaartje bij de lezer moet houden, kijken of het goed gaat en nog in de positie zijn om het pas er voor een tweede keer bij te houden. Het is zeker trager dan gewoon in een keer de bus uit lopen.
Dat je "het nog moet zien" typeert de meeste van dit soort reacties wel trouwens. Een onderbuikgevoel, afkomstig uit een angst of andere weerstand voor danwel tegen verandering uiten en neerzetten als feit. Niet gehinderd door enige praktijkervaring, natuurlijk.
[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 08-08-2009 20:13 ]
Verwijderd
Het aflezen van het schermpje is voor mij een probleem (ligt aan mij) en het 'piepje' hoor je in een rumoerige tram lang niet altijd. Dus voor de zekerheid nog maar een keer extra uitchecken.
Als ik dan later via de website van OV-chipkaart controleer wat er geregistreerd is dan is er gewoon een keer extra inchecken geregistreerd zonder een uitcheck-actie. Kosten €4,00. En als dit bij een overstap gebeurt, dan wordt er bij die overstap doodleuk opnieuw een opstaptarief van €0,75 in rekening gebracht.
Kortom, voor de totale rit €4,75 teveel betaald waar je weer achteraan kan om het terug te krijgen.
Ik dacht dat het systeem wel 'intelligent' genoeg zou zijn om bij twee keer uitchecken op hetzelfde tijdstip te concluderen dat het om één uitcheck-actie gaat en niet om een uitcheck-actie gevolgd door een nieuwe incheck-actie (waar dan vervolgens geen uitcheck-actie meer op volgt).
Ik kan het mij niet goed meer herinneren, maar in het verleden was dit probleem er volgens mij niet. Ik heb het nu eind juli twee keer kort achter elkaar gehad.
Als dat dat bij meer mensen gebeurt (en je hebt het niet in de gaten), dan worden ze daar bij het GVB snel rijk over de ruggen van de klanten.
Meer mensen die dit de laatste tijd is overkomen?
Overigens wel een kakofonie met al die bliepjes van al die uitgifte- en oplaadapparaten naast elkaar bij Rotterdam Centraal, aangevuld met het geluid van de poortjes.
[ Voor 36% gewijzigd door nXXt op 08-08-2009 20:25 ]
Verwijderd
Ik zie de oma's die de portemonnee nog helemaal moeten zoeken om vervolgens die kaart ook nog eens te zoeken (ze komen daar pas achter als ze al opgestaan zijn en de deuren open staan natuurlijk) om uit te kunnen checken in de bus al helemaal voor me

Al het geld dat verspilt is aan vergaderingen/onderzoeken en wat al niet meer en terwijl er in de media diverse berichten komen/zijn geweest met kritische vragen over de chip wordt het er toch keihard doorheen gedrukt. Bij het vergaderen zullen ze wel te druk zijn geweest met eten en de onderzoekers zullen wel niet genoeg tijd hebben gekregen of is gewoon niet naar geluisterd of zijn gewoon incompetent.
Waar ik nog steeds geen antwoord op heb is op de prijs bepaald wordt a.d.h.v. een hemelsbrede afstand of de daadwerkelijk afstand wat een voertuig rijd? Ook niet na het mailen naar vervoersbedrijven. Bij daadwerkelijk afstand zal het nogal duurder worden voor een gemiddelde reiziger t.o.v. het zone systeem. Zone systeem is min of meer op hemelsbreed gebaseerd.
Nounou. Ik heb dus wel al wat praktijk ervaring. De uitchecken(en inchecken) gaat nog niet altijd goed,zoals je ook leest in dit topic. Dat zal de boel vertragen. Misschien dat het beter gaat als iedereen er gewend aan raakt, maar dat we dus nog even zien.CyBeR schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 20:12:
[...]
In dat laatste heb je gelijk. Er wordt een handeling toegevoegd en dat is per definitie trager dan die handeling overslaan. Echter, die drieenhalve seconde op het totaal van iedereen die uitstapt, zijn die nou echt zo boeiend? Want daar hebben we het over.
Dat je "het nog moet zien" typeert de meeste van dit soort reacties wel trouwens. Een onderbuikgevoel, afkomstig uit een angst of andere weerstand voor danwel tegen verandering uiten en neerzetten als feit. Niet gehinderd door enige praktijkervaring, natuurlijk.
Maar zelfs als iedereen gewend is zal het toch vertraging opleveren. Stel het duurd 3 seconde extra om uit te stappen en je hebt 25 mensen voor voordat jij de bus uit kan. Dan zit je dus 75 seconde extra in dus. Ok, ik vind 75 seconde geen ramp maar is voor mij als consument compleet zinloos. Die ov chip leverd mij niks op, ik ga er zelfs op achteruit. Daarnaast kan 75 seconde in de spits het wel of niet halen van een trein betekenen.
Overigens zie ik voor mijzelf wel voordelen, alleen zijn deze nu nog niet aanwezig. Nooit meer (los) een strippenkaart of kaartje hoeven kopen spreekt mij wel aan. Maarja,zolang ze aan het prutsen zijn met dat online gebeuren(waar ook in dit topic over geklaagd word), heb ik daar nog niet zoveel aan.
Het komt allemaal nogal amateuristisch over. Een hoop nadelen en weinig tot geen voordelen. Waarom zou ik er niet over mogen klagen?
Ten eerste kan 't systeem niet bedenken dat jij niet weer gaat uitchecken. Dat weet jij, maar een apparaat niet. Maar op zich kan 'ie wel bedenken dat als je net uitgecheckt bent dat je niet nog een keer wilt inchecken. Dat is echter expres niet het geval zodat jij een eventuele perongeluk gedane uitcheck direct ongedaan kunt maken.Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 20:16:
Ik dacht dat het systeem wel 'intelligent' genoeg zou zijn om bij twee keer uitchecken op hetzelfde tijdstip te concluderen dat het om één uitcheck-actie gaat en niet om een uitcheck-actie gevolgd door een nieuwe incheck-actie (waar dan vervolgens geen uitcheck-actie meer op volgt).
Als je echter dit probeert te doen bij een paaltje op een station zul je zien dat 't resultaat heel anders is.
Dit 'probleem' bestond altijd al. Als jij 2x je kaart ervoor houdt gebeurt dat, simpel. Niet doen dus.Ik kan het mij niet goed meer herinneren, maar in het verleden was dit probleem er volgens mij niet. Ik heb het nu eind juli twee keer kort achter elkaar gehad.
Als dat dat bij meer mensen gebeurt (en je hebt het niet in de gaten), dan worden ze daar bij het GVB snel rijk over de ruggen van de klanten.
Meer mensen die dit de laatste tijd is overkomen?
In rotterdam hebben ze inderdaad nogal interessante ideeën over hoeveel lawaai die oplaadautomaten moeten makennXXt schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 20:22:
Vandaag mijn OV-chipkaart opgewaardeerd met €10 omdat ik in Rotterdam moest zijn. Moet zeggen dat het voor mij prima werkte op heen- en terugweg.
Overigens wel een kakofonie met al die bliepjes van al die uitgifte- en oplaadapparaten naast elkaar bij Rotterdam Centraal, aangevuld met het geluid van de poortjes.

Ervaring. Ik gebruik 't namelijk zelf bijna elke dag. Je hebt geen seconde nodig om te controleren of het goed is gegaan. Dat kost je geen tijd omdat je dat kunt zien terwijl je uitstapt (als je het doet tijdens het uitstappen, ik ben meestal eerder.) Je houdt namelijk in een beweging je kaart ervoor terwijl je zelf naar buiten beweegt, en onderwijl kun je op die lezer zien wat er gebeurt. En uiteraard kun je aan het geluid horen wat de status is. 'Bliep' -> goed. 'Bliep bliep' (andere toonhoogte ook) -> fout.Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 20:34:
Hoe kom je aan die 3,5 seconde? Lijkt mij dat iedere uitstapper die wil weten of het goed is gegaan minstens een seconde nodig heeft om het te controleren. Zit er trouwens geen geluid bij, dat is veel makkelijker en sneller als je aan het geluid kunt horen wat de status is. Of een led op de kaart zelf.
Nogmaals, waar haal je dit vandaan? In Amsterdam, waar ik dus rondreis en waar ik je dus real-world ervaringen van kan vertellen, is dit helemaal niet het geval. En veel oudjes daar gebruiken de OV-Chip omdat ze dat drie maanden lang gratis mochten doen. Dat gaat prima, kan ik je vertellen. De meesten hebben nog wel wat moeite met dat de kaart niet uit je portemonnaie hoeft, maar ze hebben 'm al voor ze opgestaan zijn tevoorschijn gehaald.Ik zie de oma's die de portemonnee nog helemaal moeten zoeken om vervolgens die kaart ook nog eens te zoeken (ze komen daar pas achter als ze al opgestaan zijn en de deuren open staan natuurlijk) om uit te kunnen checken in de bus al helemaal voor me
Dat antwoord had je kunnen vinden door dit topic wat door te lezen. Daadwerkelijke afstand natuurlijk. Dat heeft overigens weinig invloed over of het duurder is dan het zonesysteem of niet, dat ligt namelijk aan de gemiddelde inefficientie (dwz, het niet in een zo recht mogelijke lijn van A naar B gaan) en welke prijs je per kilometer rekent. In de praktijk, iets waar het jouw mening volgens mij nog aan schort, is dat redelijk tegen elkaar afgezet.Waar ik nog steeds geen antwoord op heb is op de prijs bepaald wordt a.d.h.v. een hemelsbrede afstand of de daadwerkelijk afstand wat een voertuig rijd? Ook niet na het mailen naar vervoersbedrijven. Bij daadwerkelijk afstand zal het nogal duurder worden voor een gemiddelde reiziger t.o.v. het zone systeem. Zone systeem is min of meer op hemelsbreed gebaseerd.
Veel 'problemen' stammen inderdaad uit een gebrek aan gewenning. Mensen doen dan rare dingen die ze helemaal niet horen te doen, dan gaat 't mis en dan heeft het systeem het natuurlijk gedaan.pingkiller schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 20:46:
[...]
Nounou. Ik heb dus wel al wat praktijk ervaring. De uitchecken(en inchecken) gaat nog niet altijd goed,zoals je ook leest in dit topic. Dat zal de boel vertragen. Misschien dat het beter gaat als iedereen er gewend aan raakt, maar dat we dus nog even zien.
Waar in godsnaam ben je mee bezig als je er drie seconden over doet om uit te stappen met chiphandeling? Sta je eerst te onderzoeken of je nou je pasje er boven moet houden, er onder, tegen het display of mischien voor die sticker waar staat 'PAS HIER HOUDEN'? Uitstappen kost mij met chipkaart niet meer tijd dan zonder chipkaart.Maar zelfs als iedereen gewend is zal het toch vertraging opleveren. Stel het duurd 3 seconde extra om uit te stappen en je hebt 25 mensen voor voordat jij de bus uit kan. Dan zit je dus 75 seconde extra in dus. Ok, ik vind 75 seconde geen ramp maar is voor mij als consument compleet zinloos. Die ov chip leverd mij niks op, ik ga er zelfs op achteruit. Daarnaast kan 75 seconde in de spits het wel of niet halen van een trein betekenen.
Om het overslaan van het kopen van een strippenkaart te regelen is geen internet nodig. Dat kun je met een papieren formulier regelen (omwille van het vereist zijn van een handtekening) en daarna is 't automatisch. Dát werkt overigens perfect, ben ik erg tevreden over.Overigens zie ik voor mijzelf wel voordelen, alleen zijn deze nu nog niet aanwezig. Nooit meer (los) een strippenkaart of kaartje hoeven kopen spreekt mij wel aan. Maarja,zolang ze aan het prutsen zijn met dat online gebeuren(waar ook in dit topic over geklaagd word), heb ik daar nog niet zoveel aan.
Klagen mag, is tenslotte de Nederlandse Nationale Sport. Maar ik zie altijd graag nieuwe klachten en klachten die op meer gebaseerd zijn dan 'het is anders'.Het komt allemaal nogal amateuristisch over. Een hoop nadelen en weinig tot geen voordelen. Waarom zou ik er niet over mogen klagen?
[ Voor 20% gewijzigd door CyBeR op 08-08-2009 20:53 ]
Verwijderd
Ben ik niet helemaal met je eens. Ik gebruik die OV-chipkaart in Amsterdam al een half jaar en heb in het verleden wel vaker twee keer uitgecheckt en dat was nooit een probleem. Naar mijn idee bestaat dit probleem pas sinds juli.CyBeR schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 20:48:
[...]
Ten eerste kan 't systeem niet bedenken dat jij niet weer gaat uitchecken. Dat weet jij, maar een apparaat niet. Maar op zich kan 'ie wel bedenken dat als je net uitgecheckt bent dat je niet nog een keer wilt inchecken. Dat is echter expres niet het geval zodat jij een eventuele perongeluk gedane uitcheck direct ongedaan kunt maken.
Dit 'probleem' bestond altijd al. Als jij 2x je kaart ervoor houdt gebeurt dat, simpel. Niet doen dus.
En vóór ik die kaart ging gebruiken ben ik eens in zo'n demo-bus geweest en heb mij laten voorlichten over dit dubbel uitchecken (ik voorzag al een dergelijk probleem) en toen werd mij verteld dat 'het systeem' dit dubbel uitchecken kon detecteren en dat het dus geen probleem zou zijn. (en alles is software, dus waarom zou het ook een probleem zijn?)
Als het systeem dit dubbel uitchecken niet kan detecteren, dan hebben blinden en slechtzienden (waar ik toevallig ook toe behoor) een groot probleem, want als je die piep de eerste keer niet hoort, kun je nooit meer controleren of je bent ingecheckt of uitgecheckt.
Dit had opgelost kunnen worden door b.v. één piep bij het inchecken en twee piepjes bij het uitchecken (of een andere soort piep), maar dat zat nu eenmaal niet in het systeem.
Mij is juist altijd verteld dat 't dat niet deed omwille van wat ik al zei. Ik heb ook wel 's tegen systeemfoutjes aangehobbeld bij Connexxion die er voor zorgden dat ik direct opnieuw m'n kaart most laten lezen, en met een 'dubbel in/uitcheck-check' zou dat niet gekund hebben.Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 21:19:
[...]
Ben ik niet helemaal met je eens. Ik gebruik die OV-chipkaart in Amsterdam al een half jaar en heb in het verleden wel vaker twee keer uitgecheckt en dat was nooit een probleem. Naar mijn idee bestaat dit probleem pas sinds juli.
En vóór ik die kaart ging gebruiken ben ik eens in zo'n demo-bus geweest en heb mij laten voorlichten over dit dubbel uitchecken (ik voorzag al een dergelijk probleem) en toen werd mij verteld dat 'het systeem' dit dubbel uitchecken kon detecteren en dat het dus geen probleem zou zijn. (en alles is software, dus waarom zou het ook een probleem zijn?)
Ik ben het wel met je eens dat in- en uitchecken verschillende piepjes moeten geven. Dat doen ze nu niet.Als het systeem dit dubbel uitchecken niet kan detecteren, dan hebben blinden en slechtzienden (waar ik toevallig ook toe behoor) een groot probleem, want als je die piep de eerste keer niet hoort, kun je nooit meer controleren of je bent ingecheckt of uitgecheckt.
Dit had opgelost kunnen worden door b.v. één piep bij het inchecken en twee piepjes bij het uitchecken (of een andere soort piep), maar dat zat nu eenmaal niet in het systeem.
Daarnaast lijkt mij dit juist meer een beweegreden om de auto te nemen i.p.v. het ov.
Overigens lijkt mij dat het systeem uiteindelijk wel gaat werken, maar er zullen nog een groot aantal probleempunten opgelost moeten worden.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Ik denk dat het eerder zo is dat je geen gehoor uit het buitenland krijgt van de kinderziektes.Onbekend schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 23:02:
Ik blijf het vreemd vinden dat je hier die problemen hoort (en ook mogelijke verbeteringen), terwijl andere buitenlandse steden de chipkaart succesvol (zonder problemen) gebruiken.
Daarnaast lijkt mij dit juist meer een beweegreden om de auto te nemen i.p.v. het ov.
Overigens lijkt mij dat het systeem uiteindelijk wel gaat werken, maar er zullen nog een groot aantal probleempunten opgelost moeten worden.
Zo is het bijvoorbeeld jammer dat men in Amsterdam (zelf geen last, van kom er zelden) moet uitchecken bij de GVB alvorens over te stappen naar de NS om daar weer in te checken. Als je incheckt op een halte in Amsterdam en enige tijd erna uitklokt in Den Haag, zit daartussen vast een treinreis. Daarnaast kost het in- en uitchecken mogelijk meer tijd (zie eerder verhaal), waardoor eventuele voordelen met een behoorlijk nadeel geconfronteerd kunnen worden.
Ook blijf ik het vreemd vinden dat men geen retourtjes wil gebruiken. Het lijkt mij juist zo geweldig om flexibele retourtjes te kunnen gebruiken, dus dat je in principe een enkele reis betaalt en op de terugweg krijg je dan, mits je op dezelfde dag/hetzelfde weekend reist, korting op je nieuwe enkele reis om de retourkorting te verrekenen. Dat zou echt in het belang van de reiziger zijn. Waarschijnlijk wil men dat niet omdat ze dan geen ongebruikte retourreizen meer hebben en dus niet zeker zijn van het volledige bedrag bij de aanschaf van een retourtje.
Ja, Sydney bijvoorbeeld...Onbekend schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 23:02:
Ik blijf het vreemd vinden dat je hier die problemen hoort (en ook mogelijke verbeteringen), terwijl andere buitenlandse steden de chipkaart succesvol (zonder problemen) gebruiken.
Op zich een leuk idee, iets als 'hoe meer je reist, hoe goedkoper het wordt'. Enkel om het simpel te houden, zie ik het er niet snel van komen. Met echte retourtjes is het waarschijnlijk te ingewikkeld om te implementeren, omdat je dan na afloop van een dag/weekend een soort optimalisatieprobleem zou moeten gaan uitrekenen.nXXt schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 23:20:
Ook blijf ik het vreemd vinden dat men geen retourtjes wil gebruiken. Het lijkt mij juist zo geweldig om flexibele retourtjes te kunnen gebruiken, dus dat je in principe een enkele reis betaalt en op de terugweg krijg je dan, mits je op dezelfde dag/hetzelfde weekend reist, korting op je nieuwe enkele reis om de retourkorting te verrekenen.
Hm, ik maak bijvoorbeeld zelf daarvoor te veel enkeltjes, dus dat hangt helemaal van je reispatroon af. Enkeltjes zijn al goedkoper geworden, dus de gemiddelde reiziger is straks gewoon evenduur uit.Dat zou echt in het belang van de reiziger zijn.
nu.nlHet is uitgesloten dat detectiepoortjes van de Hema geld van de ov-chipkaart afschrijven.
De ov-chipkaart werkt alleen bij kaartlezers in het openbaar vervoer, schrijven Hema en het Amsterdamse openbaar vervoerbedrijf GVB zondag in een gezamenlijke verklaring.
De Amsterdamse omroep AT5 meldde zaterdag dat mensen met een ov-chipkaart klagen dat hun geld wordt afgeschreven als ze een poortje van de Hema passeren.
PvdA-gemeenteraadslid Myriam Bergervoet kondigde aan het 'probleem' aan te kaarten bij de Stadsregio, die verantwoordelijk is voor het invoeren van de pas.
Dat de poortjes van de Hema geld afschrijven is technisch echter niet mogelijk, leggen GVB en Hema uit.
Het poortje van de Hema verandert nooit iets in een chip in de kleding die passeert en zeker niet in een onbekende chip. De poortjes gaan alleen na of de passerende kleding al verkocht is of niet.
Ik vind het altijd jammer dat mensen die iets tegen een bepaalde techniek hebben (in dit geval de OV-chip) altijd naar dit soort FUD-campagnes moeten grijpen. Imho maak je je standpunt daarmee niet sterker, integendeel.
Ik zie ook behoorlijk wat nadelen van de OV-chip, en zéker ook flink wat voordelen, maar dan ga ik me nog niet tot dit soort dingen verlagen...
Virussen? Scan ze hier!
Dit is net zoiets als een bibliotheekkaart die in een pinautomaat zou werken. Kan gewoon niet, punt.
Virussen? Scan ze hier!
Tsja, leuk artikel daar in Trouw, maar ik heb nog geen enkel idee waarom het dan in Sydney mislukt is..pedorus schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 23:55:
[...]
Ja, Sydney bijvoorbeeld...Serieus, als dit project lukt heeft Nederland iets unieks neergezet. Ondanks de verhalen die je soms op Nederlandse fora leest, is er geen enkel OV-chipkaart systeem ter wereld met een gelijke complexiteit van vervoerders en kaartensoortjes. In verreweg de meeste landen is er nergens een chipkaart (van de 203...).
En zoals al gesteld in dat artikel, de Octopus kaart en de Oyster kaart in London zijn wel gelukt. Mi zou men in Nederland wat moeten doen aan de complexiteit van de tarieven. Heel simpel een fixed tarief voor de bus en tram. zone tarieven voor de trein en metro.
https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection
Ik ben voor, maar weet je hoeveel weerstand dat hier gaat genereren? Dan moet je hetzelfde betalen voor twee haltes als voor een complete rit van begin tot eind! Dat kan zomaar niet!Saab schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 14:20:
[...]
Tsja, leuk artikel daar in Trouw, maar ik heb nog geen enkel idee waarom het dan in Sydney mislukt is..
En zoals al gesteld in dat artikel, de Octopus kaart en de Oyster kaart in London zijn wel gelukt. Mi zou men in Nederland wat moeten doen aan de complexiteit van de tarieven. Heel simpel een fixed tarief voor de bus en tram. zone tarieven voor de trein en metro.
Verbazingwekkend genoeg zijn we wel al deze richting uit aan het gaan voor wagenverkoopkaartjes. Bij Cxx hier kun je een zgn. 'dalkaartje' kopen voor (Afhankelijk van waar je bent) tussen de 1 en 2 euro. Da's een enkele reis voor zover als je in een bus kunt blijven zitten. Bij GVB zijn de wagenverkoopkaartjes tegenwoordig tijdgebaseerd in plaats van op zones. Het Dalkaartje heeft het voordeel al snel veel goedkoper te zijn dan wagenverkoopstrippenkaarten (tenzij je maar 1 zone wilt, dan is €1.60 vaak goedkoper). Bij GVB is er uiteraard weer gezeik geweest over de hogere prijs t.o.v. de wagenverkoopstrippenkaarten.
[ Voor 31% gewijzigd door CyBeR op 09-08-2009 14:25 ]
Retourtjes zijn hoe dan ook lastig voor het systeem. Met de OV-chip zal dat ook gezien worden als twee losse reizen. De prijzen zijn ondertussen al gelijk getrokken hiervoor waardoor je gelijk of minder duur uit bent. Misschien dat jouw idee van korting op de terugreis, nog wel geïmplementeerd wordt en ik denk dat het technisch ook wel mogelijk is (er wordt nu ook tenslotte achteraf berekend volgens mij).nXXt schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 23:20:
Daarnaast blijf ik het jammer vinden dat er geen gebruik gemaakt wordt van de dingen die écht voordelig zijn aan het gebruik van een universeel systeem.
Zo is het bijvoorbeeld jammer dat men in Amsterdam (zelf geen last, van kom er zelden) moet uitchecken bij de GVB alvorens over te stappen naar de NS om daar weer in te checken. Als je incheckt op een halte in Amsterdam en enige tijd erna uitklokt in Den Haag, zit daartussen vast een treinreis. Daarnaast kost het in- en uitchecken mogelijk meer tijd (zie eerder verhaal), waardoor eventuele voordelen met een behoorlijk nadeel geconfronteerd kunnen worden.
Ook blijf ik het vreemd vinden dat men geen retourtjes wil gebruiken. Het lijkt mij juist zo geweldig om flexibele retourtjes te kunnen gebruiken, dus dat je in principe een enkele reis betaalt en op de terugweg krijg je dan, mits je op dezelfde dag/hetzelfde weekend reist, korting op je nieuwe enkele reis om de retourkorting te verrekenen. Dat zou echt in het belang van de reiziger zijn. Waarschijnlijk wil men dat niet omdat ze dan geen ongebruikte retourreizen meer hebben en dus niet zeker zijn van het volledige bedrag bij de aanschaf van een retourtje.
Maar het losse retourtje zal misschien 5% vertegenwoordigen van alle vervoerbewijzen Ik weet niet of het economisch dan haalbaar is om hier veel tijd en geld in te stoppen. Maar we zullen het zien in de toekomst. Voor nu ben ik voorlopig positief maar dat komt denk ik ook dat ik in een vrij makkelijke groep val waar eigenlijk weinig mis kan gaan (trajectkaart). Zelf geldt voor de OV-studenten en de mensen maar jaar of maandkaarten.
Ik zat me alleen af te vragen. Moet ik als gebruiker van een trajectkaart, eigenlijk ook uitloggen zo meteen. Aan het einde van de dag stap ik namelijk op hetzelfde station weer in.
[ Voor 4% gewijzigd door Robkazoe op 09-08-2009 14:26 ]
Ja.Robkazoe schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 14:22:
[...]
vragen. Moet ik als gebruiker van een trajectkaart, eigenlijk ook uitloggen zo meteen. Aan het einde van de dag stap ik namelijk op hetzelfde station weer in.
Eens, maar begrijpelijk. NS heeft geen manier om te weten dat jij precies dat traject af gaat leggen. Wellicht wil je wel een keer verder dan je volgens je trajectkaart mag. (In deze situatie zou je dus gewoonlijk een kaartje kopen voor het deel dat buiten je traject valt.) Dus wordt ook voor trajectkaarten de normale procedure van afschrijven en verrekenen gevolgd. Als je dus niet uitcheckt ben je kwijt wat er afgeschreven wordt aan het begin van de reis.Robkazoe schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 15:19:
Dat zou dan wel een vervelende extra handeling zijn.
Ik neem aan dat voor netkaarten (waarbij je altijd overal heen mag) dit anders geldt, maar dat heb ik bij gebrek aan een dergelijke kaart niet kunnen controleren.
[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 09-08-2009 17:27 ]
Ik merk dat op vele stations zoals Woerden en Groningen dan de In/Uit checkpalen groen licht branden en gereed zijn.
Echter als ik mijn kaart erlangs haal begint hij vrij luid te piepen waarna hij meldt dat mijn kaart ongeldig is?
Dus zijn ze bezig met een interne proef met een aantal speciale kaarten?
Voorheen stonden ze op: Buiten gebruik, met rood licht aan.
[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 11-08-2009 22:17 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Heb het ook geprobeerd in de randstad en hier hetzelfde. Volgens de NS meneer waren ze nog niet in gebruik.AW_Bos schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 22:17:
Is de NS soms begonnen met een pilot soms voor de OV-Chipkaart?
Ik merk dat op vele stations zoals Woerden en Groningen dan de In/Uit checkpalen groen licht branden en gereed zijn.
Echter als ik mijn kaart erlangs haal begint hij vrij luid te piepen waarna hij meldt dat mijn kaart ongeldig is?
Dus zijn ze bezig met een interne proef met een aantal speciale kaarten?
Voorheen stonden ze op: Buiten gebruik, met rood licht aan.
Taiwan is wel een mooi voorbeeld; daar hebben ze de 'EasyCard (Wikipedia)', ook (iig soortgelijk) zo'n systeem waarbij het gewoon werkt. En niet pas net, maar al sinds 2002. Bovendien kun je die kaart ook in vrijwel alle parkeergarages en zelfs sommige winkelketens gebruiken voor kleine betalingen waardoor mensen er ook niet zo negatief tegenover staan.pedorus schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 23:55:
[...]
Ja, Sydney bijvoorbeeld...Serieus, als dit project lukt heeft Nederland iets unieks neergezet. Ondanks de verhalen die je soms op Nederlandse fora leest, is er geen enkel OV-chipkaart systeem ter wereld met een gelijke complexiteit van vervoerders en kaartensoortjes. In verreweg de meeste landen is er nergens een chipkaart (van de 203...).
Daarnaast krijg je ook meteen 10% korting op je reizen met die kaart - nog meer motivatie voor de klant. Als alternatief werken ze in de metro met plastic muntjes die soortgelijk werken alleen met uitchecken in de automaat gestopt worden. Simpel en zonder gedoe voor de tourist.
Zo had Nederland 't aan moeten pakken; neem een licentie, zorg voor meer voordelen voor de klant en niet doen alsof 't hier makkelijk beter uitgevoerd kan worden, het blijkt wel weer dat dat niet zo is...
[ Voor 3% gewijzigd door Leftblank op 12-08-2009 00:23 ]
Uiteraard ben je niet de eerste die zegt 'neem gewoon dat system van <stad X> over', en het antwoord is: dat kan niet zomaar zonder je complete OV-tariefsysteem overhoop te helpen. En dan is er nog meer weerstand (want dat is gewoon het grootste probleem, publieke weerstand tegen verandering) dan we nu al ervaren.Leftblank schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 00:21:
[...]
Taiwan is wel een mooi voorbeeld; daar hebben ze de 'EasyCard (Wikipedia)', ook (iig soortgelijk) zo'n systeem waarbij het gewoon werkt. En niet pas net, maar al sinds 2002. Bovendien kun je die kaart ook in vrijwel alle parkeergarages en zelfs sommige winkelketens gebruiken voor kleine betalingen waardoor mensen er ook niet zo negatief tegenover staan.
Daarnaast krijg je ook meteen 10% korting op je reizen met die kaart - nog meer motivatie voor de klant. Als alternatief werken ze in de metro met plastic muntjes die soortgelijk werken alleen met uitchecken in de automaat gestopt worden. Simpel en zonder gedoe voor de tourist.![]()
Zo had Nederland 't aan moeten pakken; neem een licentie, zorg voor meer voordelen voor de klant en niet doen alsof 't hier makkelijk beter uitgevoerd kan worden, het blijkt wel weer dat dat niet zo is...
Overigens, fuck Taiwan. Ga eens in Hong Kong rondkijken (wikipedia Octopus Card even).
[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 12-08-2009 01:08 ]
Ik zou niet weten waarom het tariefsysteem veranderd zou moeten worden; Taiwan gebruikt een soortgelijk systeem van zones als we gewend waren van de RET en Connexxion en een even onduidelijk systeem qua kosten voor treinen. Dat staat geheel los van het betaalsysteem, want dit werkt wél soortgelijk aan de OV-chipkaart waardoor je argument zijn waarde verliest.CyBeR schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 00:40:
Uiteraard ben je niet de eerste die zegt 'neem gewoon dat system van <stad X> over', en het antwoord is: dat kan niet zomaar zonder je complete OV-tariefsysteem overhoop te helpen. En dan is er nog meer weerstand (want dat is gewoon het grootste probleem, publieke weerstand tegen verandering) dan we nu al ervaren.
Overigens, fuck Taiwan. Ga eens in Hong Kong rondkijken (wikipedia Octopus Card even).
Ook het erbij halen van Hong Kong verandert hier niks aan, zelfde type voorbeeld, waarbij bovendien een vergelijkbaar, doch lager, aantal kaarten in omloop zijn. Wat 'fuck' hier vervolgens aan toevoegt is mij wel weer een raadsel.
Het lijkt me zeer sterk dat ze in Taiwan (ik moet bekennen daar nog niet geweest te zijn) dezelfde soorten kaartjes, kortingen, etc. hebben verdeeld over dezelfde hoeveelheid vervoerders, etc. Zover ik 't kan afleiden uit die wikipedia pagina gaat 't hoofdzakelijk om de metro in Taipei en is 't van daaruit gegroeid naar het huidige gebruik, hoewel dat nog steeds hoofdzakelijk in Taipei is. Wat ze hier willen is één systeem voor ál het OV in héél nederland, en dat bestaat alleen nog in Hong Kong -- alle andere chipsystemen zijn bedoeld voor een enkele stad. De Oyster card werkt niet in Birmingham, alleen in en tegenwoordig rond Londen.Leftblank schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 01:00:
[...]
Ik zou niet weten waarom het tariefsysteem veranderd zou moeten worden; Taiwan gebruikt een soortgelijk systeem van zones als we gewend waren van de RET en Connexxion en een even onduidelijk systeem qua kosten voor treinen. Dat staat geheel los van het betaalsysteem, want dit werkt wél soortgelijk aan de OV-chipkaart waardoor je argument zijn waarde verliest.
Daarmee bedoelde ik te zeggen dat in Hong Kong een dergelijk systeem (dat daar dan weer wél voor alle OV is plus micropayments) al sinds 1997. Maar dat is daar veel simpeler te implementeren omdat het tariefsysteem daar veel beter past bij dit soort systemen.Ook het erbij halen van Hong Kong verandert hier niks aan, zelfde type voorbeeld, waarbij bovendien een vergelijkbaar, doch lager, aantal kaarten in omloop zijn.
Nou ja ik had ook 'poets' kunnen zeggen, of 'lik' of 'booyah', maar dit klonk beter he.Wat 'fuck' hier vervolgens aan toevoegt is mij wel weer een raadsel.
Dat is gewoon niet waar.CyBeR schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 01:10:
... alle andere chipsystemen zijn bedoeld voor een enkele stad ...
Je hebt gelijk, maar ik meen dat dit een toekomstig systeem is dat nog niet de schaal heeft waarmee zelfs onze kaart al werkt?
AFAIK waren er eind 2008 >3 miljoen kaarten voor dat systeem in omloop.CyBeR schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 01:21:
[...]
Je hebt gelijk, maar ik meen dat dit een toekomstig systeem is dat nog niet de schaal heeft waarmee zelfs onze kaart al werkt?
Wel is het geloof ik zo dat het plan is ook overal waar chipkaarten/mobieletelefoonsystemen worden ingevoerd in principe ook de papieren kaartjes te houden. Nog meer keus&complexiteit dus.
[ Voor 24% gewijzigd door begintmeta op 12-08-2009 01:27 ]
Ah, nou goed ok. Maar het moge duidelijk zijn dat dat systeem ook nog in ontwikkeling is. Net als het onze. Ik had 't over gevestigde systemen.begintmeta schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 01:24:
[...]
AFAIK waren er eind 2008 >3 miljoen kaarten voor dat systeem in omloop.
'Papieren' kaartjes houden geldt eigenlijk bijna overal, ook in Nederland. Alleen zit er altijd een nadeel aan. In Hong Kong kun je ook gewoon geld betalen in de bus (geen wisselgeld). Of een magneestripkaartje voor de metro (maar is duurder). Hier in Nederland integreren we de losse kaartjes met de chipkaart, met het nadeel dat 't duurder is. Maar ze zijn er wel.
[ Voor 34% gewijzigd door CyBeR op 12-08-2009 01:30 ]
Klopt, en gezien de veel verdergaand versplinterde vervoerswezen en politieke structuur zal het in D ook wel wat langer duren voor overal met chipkaarten wordt gewerkt. En D is natuurlijk gewoon groter.CyBeR schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 01:26:
[...]
Ah, nou goed ok. Maar het moge duidelijk zijn dat dat systeem ook nog in ontwikkeling is. Net als het onze. Ik had 't over gevestigde systemen.
[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 12-08-2009 01:31 ]
Waarom dan aanzetten, terwijl ze nog zo geprogrammeerd zijn om de kaarten nog niet te accepteren?Coldcat schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 22:54:
[...]
Heb het ook geprobeerd in de randstad en hier hetzelfde. Volgens de NS meneer waren ze nog niet in gebruik.
Heb liever een automaat die uit staat, omdat die toch niet werkt, dan dat iemand in de verwarring komt doordat diegene denkt dat hij/zij al kan in/uit-checken.
Stem blanco!
Maar er staat niet duidelijk bij dat men aan het testen is, dat is wat AW_Bos in de post boven je ook zegt.KroontjesPen schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 10:36:
Leuk weer. Als men niet test is er gemopper en als men wel test ook.
De NS zal het best groots aankondigen dat vanaf een bepaalde datum trajecten klaar zijn voor de chipkaart.
Stem blanco!
Verwijderd
Is hier trouwens al meer over bekend? De invoering in Utrecht (vanaf augustus bruikbaar in stadsbus, streekbus en sneltram) lijkt een stille dood te zijn gestorven. Ik zal deze of volgende week nog eens goed een sneltram inspecteren op de aanwezigheid van de apparatuur, maar vorige week zat het er nog niet in dacht ik.Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 11:42:
[...]
Klopt. Binnenkort (augustus) gaat in Utrecht de chipkaart naast de strippenkaart gebruikt worden. Er zal, volgens mij, ook nog wel e.e.a. gedaan moeten worden, want in de tram heb ik nog nergens van die kastjes zien hangen en bij de perrons staan ze ook niet. (Moet zeggen dat ik nog 0 keer gebruik heb gemaakt van de chipkaart en er dus ook niet echt op let.)
De strippenkaart blijft in Utrecht overigens nog bruikbaar tot "medio 2010". Ik zal deze ook blijven gebruiken, want vaak kan ik nog binnen het uur weer thuis zijn en hoef je voor de terugreis dus niet te stempelen.
[...]
Tja, dat wordt nu toch ook al omgegooid? Ik snap het punt daarin niet echt. De dalurenkaartjes en retourtjes kun je, zoals 't er nu naar uitziet, gewoon niet meer aanschaffen, dan maakt het dus ook niets meer uit welk systeem je precies gebruikt. Sterker nog, het systeem zoals 't in Taiwan gebruikt wordt kent wél retourtjes en allerlei kortingen op bepaalde trajecten, de boel omzetten lijkt me dan toch relatief eenvoudig en losstaan van het daadwerkelijke systeem zelf.CyBeR schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 01:10:
Het lijkt me zeer sterk dat ze in Taiwan (ik moet bekennen daar nog niet geweest te zijn) dezelfde soorten kaartjes, kortingen, etc. hebben verdeeld over dezelfde hoeveelheid vervoerders, etc.
Taiwan kent atm enkel 'n metro in Taipei, dus dat deel klopt. Verder kun je het dus wel gebruiken in de treinen die door het hele land rijden plus de parkeergarages e.d. door het hele land. Het openbaar vervoer buiten de grote steden (denk aan Randstad in NL) stelt verder niet zo heel veel voor, maar invoering in bussen door 'n heel land lijkt me niet significant lastiger dan het invoeren in en gebied met meer inwoners dan de Randstad.Zover ik 't kan afleiden uit die wikipedia pagina gaat 't hoofdzakelijk om de metro in Taipei en is 't van daaruit gegroeid naar het huidige gebruik, hoewel dat nog steeds hoofdzakelijk in Taipei is. Wat ze hier willen is één systeem voor ál het OV in héél nederland, en dat bestaat alleen nog in Hong Kong -- alle andere chipsystemen zijn bedoeld voor een enkele stad. De Oyster card werkt niet in Birmingham, alleen in en tegenwoordig rond Londen.
Tja, ik durf toch te zeggen dat het achterliggende tariefsysteem van geen belang is bij het kiezen van het systeem (lees de hardware, kaarten, grotendeels software). Bovendien staat er in het Wikipedia artikel dat er bij de Octopus Card dus ook kortingen worden gegeven op retourtjes en allerlei routes.Daarmee bedoelde ik te zeggen dat in Hong Kong een dergelijk systeem (dat daar dan weer wél voor alle OV is plus micropayments) al sinds 1997. Maar dat is daar veel simpeler te implementeren omdat het tariefsysteem daar veel beter past bij dit soort systemen.
Hierdoor komen we weer bij het hoofdargument; Nederland had gewoon het systeem van een ander land in licentie moeten nemen ipv. het wiel opnieuw uit te vinden.
Op de meeste automaten staat 'OV-Chipkaartlezer nog niet in gebruik'. Gek genoeg op de paaltjes in Amsterdam CS niet.AW_Bos schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 10:30:
[...]
Waarom dan aanzetten, terwijl ze nog zo geprogrammeerd zijn om de kaarten nog niet te accepteren?
Heb liever een automaat die uit staat, omdat die toch niet werkt, dan dat iemand in de verwarring komt doordat diegene denkt dat hij/zij al kan opwaarderen.
Sowieso zijn die paaltjes niet voor opwaarderen trouwens. Daar zijn de automaten voor. En daarvan zijn er al heel veel omgezet dat 't opladen van chipkaarten enabled is. Alleen de Automaten V3 overigens, m.u.v. station Amsterdam Amstel waar ze allemaal werken.
Waarom zouden winkels binnen de poortjes gaan verhuizen? Zij richten zich toch juist op de reizigersVerwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 12:27:
Kun je straks nog in de AH To Go in het CS (niet de metro) want er staan al poortjes voor..of gaat ie verhuizen?
En daarnaast mag je iemand wegbrengen tot het perron, zolang je maar weer op tijd uitcheckt. Dus daar zou ook even naar de AH onder vallen
Je weeet dat Amsterdam CS er drie heeft, metro meegerekend?Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 12:27:
Kun je straks nog in de AH To Go in het CS (niet de metro) want er staan al poortjes voor..of gaat ie verhuizen?
Maar ja, daar kun je nog in. Legio mogelijkheden om rond die poortjes te lopen, en bovendien heb je straks als 't goed is toch een chipkaart waarmee je gratis een half uur naar binnen mag. Als jij een half uur in die AH weet rond te staan doe moet je eens leren keuzes te maken
Sja , blijft bizar dat erop stations het winkelen wordt afgeknepen omwillen van de OV poortjes. Op Den Haag CS lijkt het nu sociaal geregeld doordat poortjes voor de OV kaart pas op de perrons met treinen staan. Het winkel gebied is, als ik het goed heb gezien, wel vrij toegankelijk. Ik denk niet dat in de spitsdrukte de AH het kan rooien om elke klant binnen 30 minuten geholpen te hebben ongeacht de omstandigheden. Op Den Haag sta ik wel een 20 minuten in de rij met alle kassas open voor klanten.CyBeR schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 12:35:
Als jij een half uur in die AH weet rond te staan doe moet je eens leren keuzes te maken
[ Voor 55% gewijzigd door ROFLASTC op 24-08-2009 12:30 ]
And it goes BRAAAAAPP!
Stem blanco!
http://www.volkskrant.nl/...C_dankzij_de_ov-chipkaart
Heb het net even via www.ns.nl nagekeken en je kunt al snel een aantal euro's verdienen als je een stuk moet reizen. De komende maanden zullen de kaartautomaten aangepast worden, maar denk dat het nog wel even duurt voordat dit is afgerond.
☻/
/▌
/ \
Maar wel werkend met een speciale pas.Rave17 schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 12:21:
In het laatste nummer van Koppeling (personeelsblad van de NS) staat trouwens dat ze sinds 3 augustus de OV-chipkaart aan het testen zijn. Een selecte groep mensen reist daarbij op hun OV-chipkaart en daarom is er op elk station minimaal 1 kaartautomaat OV-chipkaart "enabled"
Als ik mijn pas erbij houd dan begint die paal meteen moord en brand te schreeuwen
Niet eens op gelet eigenlijk. Maar goed ikzelf maak altijd het ene af voor ik het andere doe. Als ik dan moet wachten op een trein, soit...KroontjesPen schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:44:
Ben ook benieuwd hoeveel mensen dat hun trein missen met die 20 minuten wachten bij die AH2GO.
Maar goed het ging mij dus om een timetable voor het inschakelen van de pas paaltjes voor de gewone gebruikers, iemand?
And it goes BRAAAAAPP!
Kaartautomaat. Is iets anders.AW_Bos schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 18:32:
[...]
Maar wel werkend met een speciale pas.
Als ik mijn pas erbij houd dan begint die paal meteen moord en brand te schreeuwen
Probleem is dat ook perron 2 afgesloten wordt door poortjes (momenteel overigens juist perron 2). Op perron 2 zitten diverse cafes en restaurants, zoals perron 1ste klasse (restaurant en cafe), de burger king etc. Vooral bij perron 1ste klasse heb ik meerdere malen met vrienden wat gegeten, voordat zij of ik met de trein gingen en de anderen niet.CyBeR schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 12:35:
Maar ja, daar kun je nog in. Legio mogelijkheden om rond die poortjes te lopen, en bovendien heb je straks als 't goed is toch een chipkaart waarmee je gratis een half uur naar binnen mag. Als jij een half uur in die AH weet rond te staan doe moet je eens leren keuzes te maken
Wat gaat hier nu het scenario worden? Dat je met je stopwatch bij perron 1ste klasse zit, en dat je om het half uur even naar beneden loopt om in en uit te checken? Of gaat elke restauratie ook poortjes krijgen zodat je het restaurant binnen komt door uit te checken en verlaat door weer in te checken?
Ik denk, want dat is mij uiteraard ook opgevallen, dat gezien de plaatsing van de poortjes deze bedoeld zijn voor 's avonds en 's nachts, nadat die etablissements al dicht zijn.flowerp schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 00:34:
[...]
Probleem is dat ook perron 2 afgesloten wordt door poortjes (momenteel overigens juist perron 2). Op perron 2 zitten diverse cafes en restaurants, zoals perron 1ste klasse (restaurant en cafe), de burger king etc. Vooral bij perron 1ste klasse heb ik meerdere malen met vrienden wat gegeten, voordat zij of ik met de trein gingen en de anderen niet.
Wat gaat hier nu het scenario worden? Dat je met je stopwatch bij perron 1ste klasse zit, en dat je om het half uur even naar beneden loopt om in en uit te checken? Of gaat elke restauratie ook poortjes krijgen zodat je het restaurant binnen komt door uit te checken en verlaat door weer in te checken?
Als je dat nu al zo graag wilt weten kan je dat ook doen.
Stem blanco!
AMSTERDAM - Abonnementhouders kunnen na invoering van de OV-chipkaart als zwartrijder bekeurd worden, wanneer zij hun reis niet registreren. Of vervoersbedrijven dat mogen doen is nog maar helemaal de vraag.
© Novum
Volgens de regels moet iedere reiziger bij het instappen inchecken met een OV-chipkaart. Dat geldt ook voor klanten met een abonnement en dus automatisch recht op reizen. Wie dat niet doet, krijgt bij controle een boete van 35 euro.
De vervoerbedrijven van Amsterdam en Rotterdam, het GVB en de RET, gaan die regel ook daadwerkelijk hanteren, zo laten voorlichters weten. In Amsterdam zijn er volgens het vervoersbedrijf nu nog geen bekeuringen aan vaste klanten uitgedeeld, omdat mensen nog moeten wennen.
zie bovenstaande link voor het volledige verhaal
Sowieso schrijf je zo!
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.