Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Volgens mij kunnen ze het idd niet controleren. Zo heb ik wel eerder meerdere malen met een 1-rit metrokaart met de metro gegaan.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rooster
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-06 11:16
Afgelopen september was het niet helemaal goed gegaan met het verwerken van de tweede pasfoto. Omdat ik nog niet echt genoodzaakt was om te reizen met de chipkaart heb ik hem een aantal weken terug pas opnieuw aangevraagd.
Het stomme is dat ik hem dus in tweevoud opgestuurd heb gekregen! De pasjes zijn identiek, op het pasnummer na.
Ik heb het nog niet kunnen testen, maar het zou toch wel slecht zijn als er met beide pasjes vrij te reizen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:17

Dido

heforshe

Weet iemand of het maximum-saldo verhoogd is?

Ik kon vanochtend 50 euro op mijn kaart zetten (totaal 52 nog wat). Is die cap van 30 euro er helemaal af of ben ik weer eens een hikje tegengekomen?

Ik zag trouwens, op zoek naar wat info, dat er nu een webshop is voor de OV-chipkaart.

Je kunt nu online saldo bestellen!

Ja, bestellen. Je mag het daarna op een afhaalpunt gaan "ophalen" 8)7

Ik vraag me serieus af welk licht die fantastische funtionaliteit verzonnen heeft |:(

[ Voor 42% gewijzigd door Dido op 08-06-2009 17:36 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dido schreef op maandag 08 juni 2009 @ 17:35:
Weet iemand of het maximum-saldo verhoogd is?

Ik kon vanochtend 50 euro op mijn kaart zetten (totaal 52 nog wat). Is die cap van 30 euro er helemaal af of ben ik weer eens een hikje tegengekomen?

Ik zag trouwens, op zoek naar wat info, dat er nu een webshop is voor de OV-chipkaart.

Je kunt nu online saldo bestellen!

Ja, bestellen. Je mag het daarna op een afhaalpunt gaan "ophalen" 8)7

Ik vraag me serieus af welk licht die fantastische funtionaliteit verzonnen heeft |:(
Bij de RET is dat inderdaad nogal kansloos voor Saldo, hoewel 't werkbaar is voor abo's. Bij Connexxion echter kun je daarna gewoon de bus instappen en dan schrijft 'ie het bij. Dat werkt heel redelijk. Is hetzelfde systeem als ze gebruiken om je geld terug te geven als ze iets fout hebben laten gaan ;)

--

Ik heb overigens sterk het idee dat de kaartautomaten op Amsterdam Centraal ook OV-Chipgeschikt zijn gemaakt. Of in ieder geval eentje waar ik langs liep net voor perron 1. Had uiteraard haast dus kon 't niet proberen maar hij was van de juiste bestickering voorzien.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 08-06-2009 18:20 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ook lekker handig. Stond ik laatst bij metrostation CS om m'n kaart op te laden (ja ik heb een anonieme - iemand moet die dingen toch afnemen), staat er zo'n GVB servicekereltje mensen te helpen bij die automaten. Ik leg m'n OV-kaart in het bakkie: druk de knopjes in, trekt in ene die pippo m'n OV-chip uit het bakkie: "kijk, wat nou als ik een vreemde was geweest...was ik er zo met je kaartje vandoor. Goed in de gaten houden". Zeg ik tegen die kerel: tja, beter hadden jullie dat oplaadbakje direct boven of onder het beeldscherm geplaatst i.p.v. aan de andere kant van de automaat. Dan kan dat niet gebeuren. Daar was ie het helemaal mee eens, maar kon er niks aan doen - zo zijn die automaten nou eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:47

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik ben vandaag op Amstel geweest en ik heb veel van die NS OVC-systemen gezien maar die waren toen allemaal buiten gebruik...

Verder heb ik in 020 een beetje rondgetoerd met de OVC, dat is mij op zich aardig bevallen. Al hoewel ik nog wel maar 90 cent op mijn kaart heb staan terwijl ik hem 2 dagen heb gebruikt. Ik vrees dat er ergens 4 euro afgegaan is wat niet de bedoeling was. En ik moet zeggen dat ik bij al mijn korte ritjes ook steeds 'overstap' zag staan, dus dat heeft ook wel lekker gewerkt. Zelfs als je even kort een aankoop moet doen in een winkel kan je gewoon overstappen.

Nu nog even op elke bus/tram-halte een goed informatiescherm met vertrektijden en het feest is compleet.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

LauPro schreef op maandag 08 juni 2009 @ 18:32:
Al hoewel ik nog wel maar 90 cent op mijn kaart heb staan terwijl ik hem 2 dagen heb gebruikt. Ik vrees dat er ergens 4 euro afgegaan is wat niet de bedoeling was.
Volgende keer dat je in de buurt bent even bij de automaat een bonnetje printen, dan kun je dat vrij precies zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik heb wel op die blauwe saldocheckers gekeken, maar volgens mij heb ik alleen vandaag al 10 ritjes gemaakt dus dan gaat dat snel op. Maar dat zal ik idd even doen de volgende keer.

Misschien dat het al is gezegd maar ik kon het niet vinden. Zelf heb ik een kortingskaart van de NS met een OVC. En nu wilde ik mijn transacties online inzien om deze ook weer te kunnen declareren als omkostenvergoeding e.d. ;) .

Anyway, die registratie is nu offline: https://www.ov-chipkaart....ntaanmaken/kaartrolkeuze/

Maar gaat dat überhaupt wel lukken? Dan moet de NS toestemming geven om die gegevens in te zien oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee, jij moet toestemming geven. Jij bent immers kaarthouder. Overigens komen gegevens over reizen met andere vervoerders dan NS helemaal niet bij NS uit, ondanks dat je kaart van NS is. TLS verwerkt die gegevens nadat ze daarheen gestuurd zijn door het vervoersbedrijf waarvan je gebruik maakte.

[ Voor 63% gewijzigd door CyBeR op 08-06-2009 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik had het er vandaag nog over met een collega. Ik hoop dat ze straks dingen gaan doen met bulk opwaarderen oid. Dat je als "grootgebruiker" op een manier beloond wordt.
Ik ben straks mijn gratis OV kaart kwijt, net begonnen met een baan, en het valt me tegen hoe duur het eigenlijk is. Zelfs als ik een maandabbo neem op een traject, dan nog komt het heel erg in de buurt van het pakken van de auto. Aan een auto zitten wel meer kosten, maar goed, nu ben ik het allemaal aan het vergelijken met mijn huidige auto, die echt niet zuinig is. (1 op 10 benzine, 1 op 11 of 12 moet in principe mogelijk zijn)
Ik ga er hierbij vanuit dat je sowieso een auto hebt, dat gaat in mijn geval wel op voorlopig (als autoliefhebber).

En wat we ons ook afvroegen (wellicht eerder besproken), als m'n collega vanaf Rai naar Hilversum gaat, en daar een maandabbo voor neemt bij de NS, wat gebeurt er dan als hij een stuk (bijv. van Rai naar Amstel of Duivendrecht) met de metro gaat?
Wordt er dan buiten het abbo om poen afgeschreven? Of heeft ie een probleem als ie gecontroleerd wordt?
(en hoe lossen de organisaties dat op, hoe verdelen ze de winst?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

CyBeR schreef op maandag 08 juni 2009 @ 18:49:
Nee, jij moet toestemming geven. Jij bent immers kaarthouder.
Ok, duidelijk.
!null schreef op maandag 08 juni 2009 @ 21:32:
Aan een auto zitten wel meer kosten, maar goed, nu ben ik het allemaal aan het vergelijken met mijn huidige auto, die echt niet zuinig is.
De ABWB maakt lijsten met kosten aan een auto. De komen gemiddeld ergens rond de 30 eurocent per km.

Een rekenvoorbeeld: Amsterdam-Ede retour is ongeveer 156 km, een treinkaartje met reductie is ongeveer 15 euro, voltarief 22 euro. Met 30 cent per KM zou ik dus ruim 47 euro kwijt zijn. En dat is dan ook nog exclusief de tijd ik die extra heb doordat ik kan werken in de trein, alleen maar winst dus eigenlijk... En als je een beetje oude auto hebt kan je misschien dat richting 20 cent per KM krijgen maar dan nog speel je snel kiet. Bij de trein moet je misschien nog wat tram/buskosten rekenen (paar euro max).
en daar een maandabbo voor neemt bij de NS, wat gebeurt er dan als hij een stuk (bijv. van Rai naar Amstel of Duivendrecht) met de metro gaat?
Een maandabbo van de NS is niet geldig op de trajecten van het GVB lijkt mij.

Misschien dat er dergelijke universele kaarten gaan komen. Het zou inderdaad wel prettig zijn dat je korting zou kunnen kijken als je veel reist. Al hoewel dit waarschijnlijk niet het geval zal zijn. Ik zou best wel een bundel van 2000 euro willen inkopen als ik hiermee 30% korting krijg, terwijl andere mensen misschien dat ook wel willen kopen maar nooit het geld voor een grote bundel krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

LauPro: Ik heb zelf flink wat gerekend (nouja, ikzelf niet zozeer heel veel maar iemand waar ik mee samenwerkte wel) aan autokosten en je moet echt extreem hard je best doen om ook maar in de buurt van 20 ct/km te komen met totale autokosten - dat lukt je enkel met een oud tweedehandsje waar je zelf onderhoud op doet, die van zichzelf ook nog eens zuinig is. Onder de 20 ct/km kom je niet, dan moet je een zuinige waardevaste oldtimer zonder noemenswaardige verzekerings/weggebruikskosten hebben. Typisch voor een zuinig, klein autootje is 30-35 ct/km, typisch voor een middenklasser is 50 ct/km.

Als je in je eentje in een auto zit ben je altijd duurder uit dan OV en het enige bestaansrecht van een auto is dan voor het vervoer van moeilijke dingen en kinderen, het komen op onmogelijke plekken in weinig tijd en vervoer in het buitenland. Met zijn drieën à vieren kom je over het algemeen altijd goedkoper uit in een auto, maar vergeet niet dat elke kilometer die je met minder rijdt weer duur is. Je moet dus gemiddeld met bijv. 3 personen in de auto zitten - iets dat je eigenlijk nooit redt.

Dus, !null, reken eerst goed voor je een OV-kaart afschiet. Als je in een stad woont kun je al heel snel een auto, garage/parkeerplek, hoopjes vaste en variabele kosten, stress en tijd besparen met een OV-kaart. Buiten de stad wordt het snel lastiger, zeker gezien de meeste mensen niet bereid zijn meer dan 5km aan één stuk te fietsen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
CyBeR schreef op maandag 08 juni 2009 @ 18:49:
Nee, jij moet toestemming geven. Jij bent immers kaarthouder. Overigens komen gegevens over reizen met andere vervoerders dan NS helemaal niet bij NS uit, ondanks dat je kaart van NS is. TLS verwerkt die gegevens nadat ze daarheen gestuurd zijn door het vervoersbedrijf waarvan je gebruik maakte.
Weet je dat wel zeker?

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:18

Coldcat

HODL

Vandaag automatisch opladen ingeschakeld, moet ik dat ergens gaan activeren. Lekker is dat, kan ik dus even een keer op en neer naar Rotterdam daarvoor. Snap niet waarom dat nog nodig is in deze digitale wereld.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@LauPro: Als je het strikt bekijkt, is het OV meestal goedkoper ja. Dat geloof ik wel. (tenzij je al met z'n 2-en in de auto stapt, maar goed, nog los daarvan)
Alleen vind ik een leven met alleen maar OV niet echt een leuk leven (kan ik bepaalde familie en kennissen amper bereiken) dus heb ik sowieso een auto. Het staat echt los van dat ik een autoliefhebber ben, een auto hebben is ook een stukje vrijheid om het zo maar te zeggen.
Daarvan uitgaande, kun je dus de vaste lasten en jaarlijkse dingen zoals APK wegstrepen. Wat je dan nog overhoud aan kosten is in mijn geval nog steeds duurder dan een maandabbo, maar als je een goedkoop zuinig hatchbackje hebt zou het zelfs nog wel eens goedkoper kunnen zijn.

Een auto zal doorgaans wel duurder blijven ja, vooral ook met onverwachte kosten etc. Maar het valt me gewoon tegen dat het nog zo dicht bij elkaar ligt. Ik bedoel, de auto is ook een stukje luxe. In veel gevallen een kortere reistijd, en je eigen plekje. Als je daar maar iets meer voor kwijt bent...

Als dat maandabbo nou 20% goedkoper was geweest (om maar wat te noemen) dan stond m'n besluit al vast, ga ik sowieso met de trein. Wat ik verder erg irritant vind (en ik hoop dus dat dat straks makkelijker kan met de OV chipkaart!) is dat een maandabbo een maandabbo is (duh). Ik bedoel hiermee, je betaalt een vast bedrag, dus je betaalt ook voor feestdagen en je vrije dagen. Logisch gevolg, maar dat gecombineerd met de prijs, vind ik erg storend.
En dan nog maar niet te spreken over de dagen dat ik toch nog even de auto pak omdat het handig uitkomt ivm iets anders.

Ik snap allemaal wel hoe zoiets tot stand komt, en dat daarom misschien allemaal als gezeik klinkt. Maar ze willen toch mensen uit de auto hebben? Maak dan het alternatief goedkoper, en niet alleen de auto duurder.
Maar goed, wil men de NS goedkoper laten maken voor klanten dan moeten organisaties als de NS maar ook Prorail en Nedrail even gezuiverd worden op bureaucratie, want het zijn nog echte overheidsapparaten vol met overtollige ambtenaren. (ook al zijn ze dus geprivatiseerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja.

Wat de conducteur van je kaart kan lezen en wat in de backendsystemen verwerkt wordt heeft weinig met elkaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

ssj3gohan schreef op maandag 08 juni 2009 @ 22:33:
..je moet echt extreem hard je best doen om ook maar in de buurt van 20 ct/km te komen met totale autokosten
Daarom zei ik ook 'richting' ;) Maar idd, ga er eigenlijk maar vanuit dat 30 cent/km de bodem is en dat je eerder op 50 cent/km moet rekenen als je bijvoorbeeld 200km/u rijdt die kosten natuurlijk naar 1-2 euro per KM gaan.
Je moet dus gemiddeld met bijv. 3 personen in de auto zitten - iets dat je eigenlijk nooit redt.
Zelfs met 3 personen is de trein vaak nog goedkoper... Maarja als je natuurlijk laat naar een bioscoop gaat dan is het lastig om nog op tijd thuis te komen.
!null schreef op maandag 08 juni 2009 @ 22:45:
Alleen vind ik een leven met alleen maar OV niet echt een leuk leven (kan ik bepaalde familie en kennissen amper bereiken) dus heb ik sowieso een auto. Het staat echt los van dat ik een autoliefhebber ben, een auto hebben is ook een stukje vrijheid om het zo maar te zeggen.
Daarvan uitgaande, kun je dus de vaste lasten en jaarlijkse dingen zoals APK wegstrepen. Wat je dan nog overhoud aan kosten is in mijn geval nog steeds duurder dan een maandabbo, maar als je een goedkoop zuinig hatchbackje hebt zou het zelfs nog wel eens goedkoper kunnen zijn.
Bij auto's zitten er nog steeds heel veel kosten in het verbruik, als je weinig km's maakt kan je een benzine-auto nemen. Met de aanstaande kilometervergoeding gaat dat nog verder.

Dus wat let je om een auto te nemen en gewoon dagelijks met OV naar je werk te gaan, het spaart je zo honderden euro's per maand. En die vreemde denigrerende gezichten moet je gewoon lekker negeren, jij bent diegene die er gewoon geld op bespaart.

In het weekend kan je dan lekker los en makkelijk boodschappen doen ;) .

Ikzelf zweer nog steeds bij de fiets. Het houd je gezond en je spaart _enorm_ veel geld. Natuurlijk ontkom je er voor transporten van zware dingen niet aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 20:45

Onbekend

...

!null schreef op maandag 08 juni 2009 @ 22:45:
@LauPro: Als je het strikt bekijkt, is het OV meestal goedkoper ja. Dat geloof ik wel. (tenzij je al met z'n 2-en in de auto stapt, maar goed, nog los daarvan)
Ik rij elke dag met m'n auto naar m'n werk. Afstand is 2 x 16,5 km, en gebruik ik ongeveer 2,5 liter benzine. € 1,40 per liter x 2,5 = € 3,50 per dag.
Doordat m'n auto afgelopen week een APK nodig had heb ik 1 dagje ook met het openbaar vervoer gereisd (bus + trein). Totaal kwam dat uit op iets meer dan € 10,--
Ik zie dat dat al bijna een factor 3 is. ( 10/3,5 = 2,86)

Totaal rij ik gemiddeld 12.000 km/jaar en dan kom dan uit op een prijs van € 1244,44. (literprijs € 1,40 en gemiddeld verbruik van 13,5 km/l)
Als ik dit bedrag met die factor vermenigvuldig zou het ov mij jaarlijks ongeveer € 1244,44 x 2,86 = € 3555,56 kosten.

€ 3555,56 - € 1244,44 = afgerond € 2300,--. Hier kan ik gemakkelijk mijn APK+ onderhoud (Jaarlijks ongeveer €450,--), verzekering (€ 442,--) en motorrijtuigenbelasting (€ 332,--) van betalen.
Voordat ik het OV weer ga gebruiken zal dit prijsverschil flink moeten dalen.
Daarnaast kan ik gaan en staan waar ik wil, en ben ik niet aan vertrektijden en lange reistijden gebonden. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Onbekend schreef op maandag 08 juni 2009 @ 23:29:
[...]

Ik rij elke dag met m'n auto naar m'n werk. Afstand is 2 x 16,5 km, en gebruik ik ongeveer 2,5 liter benzine. € 1,40 per liter x 2,5 = € 3,50 per dag.
Doordat m'n auto afgelopen week een APK nodig had heb ik 1 dagje ook met het openbaar vervoer gereisd (bus + trein). Totaal kwam dat uit op iets meer dan € 10,--
Ik zie dat dat al bijna een factor 3 is. ( 10/3,5 = 2,86)

Totaal rij ik gemiddeld 12.000 km/jaar en dan kom dan uit op een prijs van € 1244,44. (literprijs € 1,40 en gemiddeld verbruik van 13,5 km/l)
Als ik dit bedrag met die factor vermenigvuldig zou het ov mij jaarlijks ongeveer € 1244,44 x 2,86 = € 3555,56 kosten.

€ 3555,56 - € 1244,44 = afgerond € 2300,--. Hier kan ik gemakkelijk mijn APK+ onderhoud (Jaarlijks ongeveer €450,--), verzekering (€ 442,--) en motorrijtuigenbelasting (€ 332,--) van betalen.
Voordat ik het OV weer ga gebruiken zal dit prijsverschil flink moeten dalen.
Daarnaast kan ik gaan en staan waar ik wil, en ben ik niet aan vertrektijden en lange reistijden gebonden. :)
Als je nu ook eens de traject-abbonementen zou gaan uitzoeken, dan kom je op een stuk lagere prijs uit voor je ov dan dat je nu berekent. Dit is natuurlijk niet eerlijk vergelijken.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

En in je totale kosten moet je rente (tussen verschillende dingen is dat meestal vergelijkbaar, dus wordt vaak weggelaten), afschrijving, onvoorziene kosten en stalling meerekenen. Voor de meeste auto's kun je als vuistregel nemen dat je brandstof ongeveer 25 à 33% van je totale kosten zijn, dat wil zeggen: neem brandstofkosten, doe dat keer 3 of keer 4 en je hebt je autokosten. Uiteraard zijn de echte schadevrijrijders, veelkilometerrijders, oldtimers en zelftweakers hier goedkoper uit.

16 km is typisch 4 strippen met bus/tram/metro (vgl. den haag centrum - delft centrum of amsterdam centrum-amstelveen), oftewel €1,80 enkele reis. Trajectkaarten zijn gewoonlijk 40-50% goedkoper dan losse strippen, dus ik gok dat je 2 euro retour kwijt zou zijn per keer met een trajectkaart, als je enkel voor je werk op de trajectkaart reist. Je auto doet 33 km, dat is tussen de 10 en 15 euro autokosten. Wat voor auto heb je, want ik denk dat de missende 1200 à 2000 euro in je berekening in je afschrijving en stalling gaat zitten.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Onbekend schreef op maandag 08 juni 2009 @ 23:29:
Uhm, waar is je afschrijving :* .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Hooglander1 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 23:32:
Als je nu ook eens de traject-abbonementen zou gaan uitzoeken, dan kom je op een stuk lagere prijs uit voor je ov dan dat je nu berekent. Dit is natuurlijk niet eerlijk vergelijken.
Ik wil niet altijd het zelfde traject rijden. Soms moet ik ergens anders naartoe. Daarnaast komt de hoge prijs wel omdat ik met het OV om moet rijden. Er is n.l. geen directe verbinding.
ssj3gohan schreef op maandag 08 juni 2009 @ 23:53:
En in je totale kosten moet je rente (tussen verschillende dingen is dat meestal vergelijkbaar, dus wordt vaak weggelaten), afschrijving, onvoorziene kosten en stalling meerekenen. Voor de meeste auto's kun je als vuistregel nemen dat je brandstof ongeveer 25 à 33% van je totale kosten zijn, dat wil zeggen: neem brandstofkosten, doe dat keer 3 of keer 4 en je hebt je autokosten. Uiteraard zijn de echte schadevrijrijders, veelkilometerrijders, oldtimers en zelftweakers hier goedkoper uit.

16 km is typisch 4 strippen met bus/tram/metro (vgl. den haag centrum - delft centrum of amsterdam centrum-amstelveen), oftewel €1,80 enkele reis. Trajectkaarten zijn gewoonlijk 40-50% goedkoper dan losse strippen, dus ik gok dat je 2 euro retour kwijt zou zijn per keer met een trajectkaart, als je enkel voor je werk op de trajectkaart reist. Je auto doet 33 km, dat is tussen de 10 en 15 euro autokosten. Wat voor auto heb je, want ik denk dat de missende 1200 à 2000 euro in je berekening in je afschrijving en stalling gaat zitten.
Ik heb een Opel Astra uit eind 1994, 2e hands goedkoop gekocht en ik had niet verwacht dat ik er nog nu nog rond mee zou rijden...

Maar als het OV geen omweg zou rijden, was het OV een stuk goedkoper. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Gaat lekker met dat ding. Nu weer mogelijk extra vertraging:

Onderzoek ov-chip moet opnieuw, Busbedrijven weigeren risico
Staatssecretaris Huizinga wil de ov-chipkaart na de zomer breed invoeren. De busbedrijven eisen eerst helderheid over wie de rekening betaalt. Invoering van de ov-chipkaart dreigt opnieuw vertraging op te lopen, omdat de ov-bedrijven na anderhalf jaar Haags onderzoek nog altijd niet weten wie opdraait voor welke kosten. Bron: Trouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We hebben wel de vliegtax voor CO2 uitstoot, maar hoe zit het met belasting op het OV? Het blijkt namelijk dat vliegen minder vervuilend is dan treinreizen:

http://www.newscientist.c...OTC-rss&nsref=online-news

terwijl het aantal treinreizen juist stijgt: http://www.nu.nl/economie...n-steeds-populairder.html

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2009 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Noork schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 10:29:
Gaat lekker met dat ding. Nu weer mogelijk extra vertraging:

Onderzoek ov-chip moet opnieuw, Busbedrijven weigeren risico
Staatssecretaris Huizinga wil de ov-chipkaart na de zomer breed invoeren. De busbedrijven eisen eerst helderheid over wie de rekening betaalt. Invoering van de ov-chipkaart dreigt opnieuw vertraging op te lopen, omdat de ov-bedrijven na anderhalf jaar Haags onderzoek nog altijd niet weten wie opdraait voor welke kosten. Bron: Trouw
Lang leve hoor- en wederhoor. Ministerie ontkent bericht over mogelijk uitstel ov-chipkaart zoals Trouw bericht, http://tinyurl.com/larjd2
Valt dus nog wel mee blijkbaar. Wilbert de Vries is nieuwsmannetje hier bij t.net

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 22:00
Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 12:01:
We hebben wel de vliegtax voor CO2 uitstoot, maar hoe zit het met belasting op het OV? Het blijkt namelijk dat vliegen minder vervuilend is dan treinreizen:

http://www.newscientist.c...OTC-rss&nsref=online-news
CAN be worse.... mits aan zuszusenzo voorwaarde voldaan is, dus X personen per trein per kilometer.
Nou in Nederland is de bezetting best aardig?

OV in USA vergelijken met OV in NL == appels met peren...

edit:
"New rail systems should serve as links to other transit modes, as is often the case in Europe and Japan," he says. "We should avoid building rail systems that are disconnected from major population areas and require car trips and parking to access."
Nogal een sleutel puntje...

[ Voor 19% gewijzigd door Vandread op 09-06-2009 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Inderdaad Vandread, en er zijn AFAIK ook geen jumbo jets die je kunt pakken als je van de ene kant van Boston naar de andere wil...

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 09-06-2009 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Hooglander1 schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 12:03:
[...]
Valt dus nog wel mee blijkbaar. Wilbert de Vries is nieuwsmannetje hier bij t.net
Mmh ik ben in de war, het nieuws moet toch ergens vandaan komen. Blijkbaar is er nog onduidelijkheid of onzekerheid bij de busbedrijven, of is het onderzoek nog niet bij hen aangekomen.. Lees het ook net op Nu Zakelijk: http://www.nuzakelijk.nl/...er-onderzoek-ov-chipkaart

[ Voor 14% gewijzigd door Noork op 09-06-2009 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

CyBeR schreef op maandag 08 juni 2009 @ 18:19:
[...]

Ik heb overigens sterk het idee dat de kaartautomaten op Amsterdam Centraal ook OV-Chipgeschikt zijn gemaakt. Of in ieder geval eentje waar ik langs liep net voor perron 1. Had uiteraard haast dus kon 't niet proberen maar hij was van de juiste bestickering voorzien.
Net even wat verder gekeken dan mn neus lang is: alle (zover ik kon zien) NS-kaartautomaten V3 (bolle voorkant, muntinworp) zijn geschikt gemaakt voor het opladen van je ov-chip. De oudere modellen nog niet. Even geprobeerd natuurlijk; als je automatisch opladen aan hebt staan, laat ie je niet extra opladen. Zo niet kun je per €5 opladen, tot €30. Je hoeft je kaart alleen in het begin er voor te houden zodat ie weet dat je iets ermee wilt doen. Daarna pas weer als je klaar bent met betalen. Werkt prima imo.

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeR op 09-06-2009 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:14
Laatste 2 weken een aantal keer de OV chipkaart gebruikt in de metro van Amsterdam. Opzich werkt het prima. Was blij verrast dat de kaart gewoon gelezen word als hij in je portemonnee zit. Je hoeft hem niet eruit te halen. Wat dan wel weer jammer is, is dat het poortje niet meteen opengaat als je je kaart voor de lezer houd. Ik begin dan al te lopen maar dan even inhouden. Dat moet sneller kunnen volgens mij. Uitchecken en daarna meteen inchecken kan ook niet. Stond op Amstel en bedacht dat ik bij mijn vorige ritje(2 uur eerder) was vergeten uit te checken. Wilde dus even in en uitchecken, maar dat ging dus mooi niet door.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Laatst online: 11-09 18:20
pingkiller schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 18:28:
Wat dan wel weer jammer is, is dat het poortje niet meteen opengaat als je je kaart voor de lezer houd.
Dat is waar. Je kunt hem echter wel gewoon zelf mee open duwen. Dus als je na dat je de piep hoort of het groene lichtjeziet ongeblikkelijk doorloopt, dan loopt je tegen een nog dichte deur, maar die buigt dan wel meteen mee.

Of dat goed is voor het poortje als iedereen dat gaat doen weet ik niet. Veel electronische deuren enzo vinden het namelijk niet zo leuk als je ze mee duwt. Ik heb ooit in een flat gewoont met zo'n electrische deur (draai sleutel om en hij gaat via een motortje open), maar die ging telkens stuk omdat mensen hem gewoon als een deur open duwde en dus ook 'mee duwde'. Later hing er een groot bord bij dat je NIET mocht mee duwen (niemand volgde dat advies op) en toen nog later hing er een camera en zou je moeten betalen als jij op de camera de deur openduwde en hij weer kapot ging.

Ik hoop dat ze bij het ontwerp van deze poortjes daar rekening mee hebben gehouden. Als ze echt massaal gebruikt gaan worden voorzie ik wel een massaal meeduwen. In tegenstelling tot poortjes in b.v. London die naar links en recht openen, nodigen deze poortjes heel erg uit tot meeduwen. Zowel de richting waarin ze openen alsmede de relatieve enorme traagheid van openen kunnen dat uitlokken.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

pingkiller schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 18:28:
Laatste 2 weken een aantal keer de OV chipkaart gebruikt in de metro van Amsterdam. Opzich werkt het prima. Was blij verrast dat de kaart gewoon gelezen word als hij in de je portemonnee zit.
Hoeveel kans bestaat dat je langs die poortjes naar de uitgang van het station loopt en dat je kaart ingecheckt zonder dat je dat zelf wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:04

wontcachme

You catch me? No you wont

Hier in Nijmegen willen ze de pas gaan gebruiken vanaf 1 juli. Nu is dat zowiezo geweldig, want de busvervoerder Novio heeft nu in misschien 20% van de bussen pas een ov kaart lezer. En op het station heb ik nog geeneens poortjes/incheck punten zien staan.

Hoelang duurt het eigenlijk voordat zon poortje open is? Is het net te langzaam zodat je ertegen duwt of snel genoeg dat men gewoon er kan doorlopen? Ik zie namelijk al file's ontstaan in de spits in de stations.

En hoe zit het trouwens met het bereik van de kaartlezers? Als het druk is in de bus sta ik regelmatig in de deuropening tegen zon kaartlezer, zeker bij het Heyendaalrondje in Nijmegen. Wordt je dan uitgeklokt als je er tegen staat met de pas in je broek of gaat dat niet zo snel? Want heb weinig zin in 4 euro rit kosten en niet meer de bus inkomen als dit vaak gebeurt.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

wontcachme schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 09:10:
Hier in Nijmegen willen ze de pas gaan gebruiken vanaf 1 juli. Nu is dat zowiezo geweldig, want de busvervoerder Novio heeft nu in misschien 20% van de bussen pas een ov kaart lezer. En op het station heb ik nog geeneens poortjes/incheck punten zien staan.

Hoelang duurt het eigenlijk voordat zon poortje open is? Is het net te langzaam zodat je ertegen duwt of snel genoeg dat men gewoon er kan doorlopen? Ik zie namelijk al file's ontstaan in de spits in de stations.

En hoe zit het trouwens met het bereik van de kaartlezers? Als het druk is in de bus sta ik regelmatig in de deuropening tegen zon kaartlezer, zeker bij het Heyendaalrondje in Nijmegen. Wordt je dan uitgeklokt als je er tegen staat met de pas in je broek of gaat dat niet zo snel? Want heb weinig zin in 4 euro rit kosten en niet meer de bus inkomen als dit vaak gebeurt.
Op het station worden ze sowieso nog niet gebruikt. Daar zijn nog geen voorzieningen voor op andere stations. En Nijmegen is nou eenmaal niet zo'n afgelegen stuk als Rotterdam-HvH

Trouwens wat ik wel opmerkelijk vind is dat bussen gewoon mijn pas scannen in mijn portemonnee terwijl een metropoortje altijd begint te piepen. Zal wel komen door andere kaarten met een chip erin die voor fouten zorgen of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 20:11
Onbekend schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 07:45:
[...]

Hoeveel kans bestaat dat je langs die poortjes naar de uitgang van het station loopt en dat je kaart ingecheckt zonder dat je dat zelf wil?
Nihil, je moet hem er een seconde voorhouden ofzo en op meer dan 8 centimeter werkt ie sowieso niet meer.

@traquardo, bij mij werkt ie prima dwars door portemonnee met andere passen. Misschien dat een pas van je werk in de weg zit ofzo?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
AMSTERDAM, woensdag - Het zwartrijden in bussen, trams en sommige treinen neemt enorm toe bij de introductie van de ov-chipkaart. Dat stellen vooral busbedrijven, die hun prognose hebben meegedeeld aan staatssecretaris Huizinga van Verkeer. "Hun zorg is bij ons bekend", zegt een woordvoerder. Die eraan toevoegt niet te weten wat het effect precies zal zijn.
(detelegraaf)

http://www.nu.nl/algemeen...am-door-ov-chipkaart.html

De oplossing lijkt me op het eerste gezicht simpel (maar bij het OV zullen ze daarvoor wel te stom zijn). Plaats de uitchecklezers buiten de bus/tram of bij de betreffende halte. Dan moet je wel uitstappen voordat je kan uitchecken.

Overigens wijs ik jullie nog even op de startpagina van dit topic en de argumenten van Connexxion:
Veilig: minder agressie
De meeste gevallen van agressie in het openbaar vervoer hebben te maken met zwartrijden. Doordat de OV-chipkaart met poortjes en kaartlezers werkt, wordt het lastiger om zonder geldig vervoerbewijs te reizen. Dat draagt bij tot de algehele veiligheid.
Eerlijk: minder zwartrijders
Dankzij poortjes en kaartlezers krijgen zwartrijders het met de komst van de OV-chipkaart extra moeilijk. Wel zo eerlijk tegenover reizigers die gewoon betalen.
Overigens kan veiligheid ook op andere manieren verbeterd worden dan via een OV-chip.

[ Voor 130% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2009 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat lijkt me erg prijzig. En dan zouden de units in de bus alleen op inchecken moeten staan. Maakt het allemaal wel een stuk minder flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
!null schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 10:05:
Dat lijkt me erg prijzig. En dan zouden de units in de bus alleen op inchecken moeten staan. Maakt het allemaal wel een stuk minder flexibel.
Alsof overal mensen af- en opsluiten via poortjes wél flexibel is? Een open-station is toch veel flexibeler of niet soms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De busbedrijven zijn het er toch nog niet helemaal mee eens.....
'Fraude in bus en tram door ov-chipkaart'
Uitgegeven: 10 juni 2009 08:59
Laatst gewijzigd: 10 juni 2009 08:59

AMSTERDAM - Bus- en trambedrijven vrezen grootschalige fraude door zwartrijders na de introductie van de ov-chipkaart.

De bedrijven hebben hun zorgen geuit in een brief aan staatssecretaris van Verkeer Tineke Huizinga (ChristenUnie), meldt De Telegraaf woensdag.

Waar trein- en metroreizigers met hun ov-chipkaart door poortjes moeten om hun reis te betalen, kunnen bus- en tramreizigers hun pas na het inchecken bij een automaat snel langs de uitcheckautomaat halen, zodat niets wordt betaald.

Wegbezuinigd

Controleurs kunnen weliswaar met apparatuur nagaan of voor de rit is betaald, maar zij worden juist wegbezuinigd om de invoering van de ov-chipkaart te kunnen betalen.

De krant wijst erop dat het busvervoer nu nog het minst gebukt gaat onder zwartrijders.

© Novum
Bron: nu.nl

Men verwacht nu "spontaan" een forse toename van zwartrijden in de bus en tram. Ben ik nou gek, of hadden ze dit probleem in een "iets eerder stadium" moeten tackelen?!

Dat worden natuurlijk weer extra kosten, want de controleurs worden "vervangen" door de chip-kaart. Dat gaan ze natuurlijk na 2 maanden weer terugdraaien en dan mag de prijs weer omhoog, zodat de controleurs ook kunnen eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 10:08:
De busbedrijven zijn het er toch nog niet helemaal mee eens.....
Verwijderd in "OV Chipkaart" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

MrAngry schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 09:54:
[...]

Nihil, je moet hem er een seconde voorhouden ofzo en op meer dan 8 centimeter werkt ie sowieso niet meer.

@traquardo, bij mij werkt ie prima dwars door portemonnee met andere passen. Misschien dat een pas van je werk in de weg zit ofzo?
Ik heb er een pas van de TU Delft in zitten waarvan ik zeker ben dat er ook een chip inzit. Die maakt het verschil ook alleen snap ik niet waarom een bus/tram apparaat er prima mee overweg kan terwijl een metropoortje begint te piepen.

Alleen uitcheckers bij de bushalte is ook niet handig. Ik zit zelf ook best wel vaak in de bus en de piep achter is harder dan voor. Het is bijna altijd rustig in de bus, behalve in de spits alleen dan zijn er toch veel abonnementen. Je hoort als chauffeur dus wel als je uitcheckt, misschien kan je ook een koppeling maken met een waarschuwingslampje. Als je vervolgens niemand uit ziet stappen weet je dat iemand te vroeg uitgecheckt is. En anders misschien vaker controle bij een station neerzetten?

Zelf stempel ik ook altijd te weinig strippen af, en dat doe ik puur omdat ik er een hekel aan heb om van die kaarten te halen. Ik doe er liever wat langer mee dan vooraf zoveel euro te moeten betalen om vervolgens maanden te wachten tot ik het geld terug heb (via werk, vergoed al m'n strippenkaarten). Met OV chip is dat veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Coldcat schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 10:10:
Je hoort als chauffeur dus wel als je uitcheckt, misschien kan je ook een koppeling maken met een waarschuwingslampje. Als je vervolgens niemand uit ziet stappen weet je dat iemand te vroeg uitgecheckt is. En anders misschien vaker controle bij een station neerzetten?
Denk je dat die buschauffeurs in grote steden en in de spits daarop zitten te wachten :? Die durven nu al bijna niemand aan te spreken op overlastgedrag. Die chauffeurs zitten er echt niet op te wachten voor politieagentje te gaan spelen, en durven dat vaak niet eens. Sowieso valt het in de trams zonder conducteur helemaal bijna niet te controleren als je achterin gaat zitten om gratis te reizen. Die trams zijn best lang begrijp je. En wat let je op tegelijk met een anderen uit te checken, door naast de uitgang te gaan zitten - dan valt een piepje meer echt niet op als je het tijdens het in- en uitstappen van anderen bij een halte doet.

Dit gaat enkel meer aggressie veroorzaken als zo'n bus/tramchauffeur dat ding stil gaat zetten. Vooral dat sommige reizigers (lees: hangjongeren) een grote bek op gaan zetten als ze er op worden aangesproken. Serieus: dit gaat zonder controleurs in een groep niet werken - en als ze even vaak controleren als bij de strippenkaart schieten we er dus helemaal niks mee op.

En die 'vlotte doorstroming' is ook onzin in Amsterdam. In de spits sta ik tientallen seconden langer te wachten voordat er weer een poortje vrij is dan vroeger waar ik direct kon doorlopen.

Het enige goede aan het OV-systeem is misschien betalen per kilometer. Verder zijn al die argumenten pure onzin. Veiligheid kun je ook op andere manieren verbeteren dan via poortwachters.

Geloof niet alle propaganda van OV-bedrijven!! Blijf kritisch !!

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2009 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 10:13:
[...]
Denk je dat die buschauffeurs in grote steden en in de spits daarop zitten te wachten :? Die durven nu al bijna niemand aan te spreken op overlastgedrag. Die chauffeurs zitten er echt niet op te wachten voor politieagentje te gaan spelen, en durven dat vaak niet eens. Sowieso valt het in de trams zonder conducteur helemaal bijna niet te controleren als je achterin gaat zitten om gratis te reizen. Die trams zijn best lang begrijp je. En wat let je op tegelijk met een anderen uit te checken, door naast de uitgang te gaan zitten - dan valt een piepje meer echt niet op als je het tijdens het in- en uitstappen van anderen bij een halte doet.
Het valt wel heel erg veel, veel van die overlastjongeren hebben toch al een OV kaart omdat ze totaal op het OV aangewezen zijn. En als chauffeur hoef je niet meteen actie te onderenmen, je kan ook een boodschap door de bus sturen dat men eraan denkt op het juiste moment uit te checken bijvoorbeeld.
In trams zonder conducteur reizen tegenwoordig ook zoveel mensen zonder vervoersbewijs. Daar zal helemaal niets in veranderen. Trams blijven gewoon gelijk met of zonder chipkaart. Bussen kunnen wel veranderen alleen ook niet veel, want als je nu minder wil betalen kan dat ook.
Dit gaat enkel meer aggressie veroorzaken als zo'n bus/tramchauffeur dat ding stil gaat zetten. Vooral dat sommige reizigers (lees: hangjongeren) een grote bek op gaan zetten als ze er op worden aangesproken. Serieus: dit gaat zonder controleurs in een groep niet werken - en als ze even vaak controleren als bij de strippenkaart schieten we er dus helemaal niks mee op.
Enige wat werkt zijn controles bij de uitgang, en dan in zo'n frequentie dat het niet rendabel is om zwart te reizen.
Het enige goede aan het OV-systeem is misschien betalen per kilometer. Verder zijn al die argumenten pure onzin. Veiligheid kun je ook op andere manieren verbeteren dan via poortwachters.
Het grote voordeel is dat je overal dezelfde kaart kunt gebruiken en geen strippenkaart moet kopen in een winkel. OV-chip is echt een uitkomst. Gewoon inchecken en daarna uitchecken. Daarnaast kun je alles bijhouden wat je wil wat extreem handig is in bepaalde gevallen.
Geloof niet alle propaganda van OV-bedrijven!! Blijf kritisch !!
Doe ik en ik vind het een prettig middel om mee te reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Coldcat schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 10:40:
[...]

Het valt wel heel erg veel, veel van die overlastjongeren hebben toch al een OV kaart omdat ze totaal op het OV aangewezen zijn. En als chauffeur hoef je niet meteen actie te onderenmen, je kan ook een boodschap door de bus sturen dat men eraan denkt op het juiste moment uit te checken bijvoorbeeld.
In trams zonder conducteur reizen tegenwoordig ook zoveel mensen zonder vervoersbewijs. Daar zal helemaal niets in veranderen. Trams blijven gewoon gelijk met of zonder chipkaart. Bussen kunnen wel veranderen alleen ook niet veel, want als je nu minder wil betalen kan dat ook.

[...]
Maar de pakkans wordt nu dus 0,0 terwijl die eerst >0,0 was. Nu heb je namelijk (OK, het is maar heel af en toe) controles in de bus en tram. Dan staat er zo'n groepje Connexxion-mannen bij de halte te wachten en voor de bus/tram bij de volgende halte is, hebben ze de hele tram/bus gecontroleerd. Die controles gaan nu helemaal verdwijnen, omdat het chipkaart-systeem anders te duur zou worden. In het geval van de tram kun je dan dus gewoon helemaal achterin instappen, gewoon niet inchecken en gewoon niet uitchecken als je weer uit de tram stapt. De bestuurder heeft niets in de gaten en controles zijn er niet meer......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 10:55:
[...]
Die controles gaan nu helemaal verdwijnen, omdat het chipkaart-systeem anders te duur zou worden.
Jij gelooft ook nog in sinterklaas? Of werk je bij het OV dat je dat zo kan zeggen?
Wat een onzinnige opmerking, kom trouwens eens in Rotterdam met de tram, geheid dat je gecheckt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandread schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 11:02:
[...]

Jij gelooft ook nog in sinterklaas? Of werk je bij het OV dat je dat zo kan zeggen?
Wat een onzinnige opmerking, kom trouwens eens in Rotterdam met de tram, geheid dat je gecheckt wordt.
Hou jij het nieuws wel bij?

Dan had je namelijk gewoon kunnen lezen, dat de controleurs gaan verdwijnen om het chipkaart-systeem te kunnen betalen. En precies dat, is waar de tram- en busbedrijven nu over klagen. Ze verwachten een explosieve groei van zwartrijden, OMDAT de controleurs gaan verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 10:55:
[...]

Maar de pakkans wordt nu dus 0,0 terwijl die eerst >0,0 was. Nu heb je namelijk (OK, het is maar heel af en toe) controles in de bus en tram. Dan staat er zo'n groepje Connexxion-mannen bij de halte te wachten en voor de bus/tram bij de volgende halte is, hebben ze de hele tram/bus gecontroleerd. Die controles gaan nu helemaal verdwijnen, omdat het chipkaart-systeem anders te duur zou worden. In het geval van de tram kun je dan dus gewoon helemaal achterin instappen, gewoon niet inchecken en gewoon niet uitchecken als je weer uit de tram stapt. De bestuurder heeft niets in de gaten en controles zijn er niet meer......
Volgens mij praat jij zonder ooit in de bus/tram te zitten. Zelfs al stap ik helemaal voorin dan nog stempel ik nooit een strip af en zegt de trambestuurder niets. Die is er niet voor, die is er om de tram te besturen en mensen een kaartje te verkopen die erom vragen.

Ik weet wel zeker dat de controles blijven, die zijn echt rendabel. Je moet iets van 35 euro + kaartje betalen dacht ik als je gepakt wordt zonder ticket, of 25 euro cash betalen. Dat haalt een controleur er elke dag wel uit hoor. Ik kan je verzekeren dat iig bij de HTM de controles niet zullen gaan verdwijnen.
Vandread schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 11:02:
[...]

In Rotterdam is het volgens mij normaal om te blijven zitten totdat de controleur bij je komt, en dan koop je je kaartje. Misschien gaat deze vorm van controle verdwijnen maar de razzia's bij de stations of haltes zullen altijd blijven bestaan. Anders checkt helemaal niemand meer in.

Tuurlijk blijven controles, anders is er toch niet voor niets zo'n controleapparaat ontwikkeld?

Wel grappig dat ik laatst ingechecked was en de controleur me niet kon controleren omdat z'n tool kapot was :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 10:08:

Men verwacht nu "spontaan" een forse toename van zwartrijden in de bus en tram. Ben ik nou gek, of hadden ze dit probleem in een "iets eerder stadium" moeten tackelen?!
Wat ik gek vind is dat dit project al JAREN in de steigers staat en dat er al JAREN niets aan het concept is veranderd. Dat bus bedrijven nu opeens een brief zouden gaan sturen is dan heel gek. Want elk mogelijk bezwaar hadden ze dus al jaren geleden kunnen bedenken en indienen.
Waar trein- en metroreizigers met hun ov-chipkaart door poortjes moeten om hun reis te betalen, kunnen bus- en tramreizigers hun pas na het inchecken bij een automaat snel langs de uitcheckautomaat halen, zodat niets wordt betaald.
Stap nu in de bus op Amsterdam CS met strippenkaart. Zeg "2 zones". Stap uit bij Wijk aan Zee.

Wat is er veranderd?

[ Voor 6% gewijzigd door flowerp op 10-06-2009 12:18 ]

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Wanneer je in een bus meteen uitcheckt valt dat een bus chauffeur echt wel op.
Het zou zowiezo bijgehouden kunnen worden, kwestie van koppies tellen en spiegelen tov ingecheckte personen. Zwart rijden in een bus is altijd al wat lastiger geweest, al ben je natuurlijk afhankelijk van de "dapperheid" van de chauffeur.
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 11:15:
[...]

Hou jij het nieuws wel bij?
Bron? Ik lees wel meer artikelen uit dit topic die als een tang op een varken slaan....
De media is ook niet heilig

[ Voor 38% gewijzigd door Vandread op 10-06-2009 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Coldcat schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 11:58:
[...]

Volgens mij praat jij zonder ooit in de bus/tram te zitten. Zelfs al stap ik helemaal voorin dan nog stempel ik nooit een strip af en zegt de trambestuurder niets. Die is er niet voor, die is er om de tram te besturen en mensen een kaartje te verkopen die erom vragen.

Ik weet wel zeker dat de controles blijven, die zijn echt rendabel. Je moet iets van 35 euro + kaartje betalen dacht ik als je gepakt wordt zonder ticket, of 25 euro cash betalen. Dat haalt een controleur er elke dag wel uit hoor. Ik kan je verzekeren dat iig bij de HTM de controles niet zullen gaan verdwijnen.
Volgens mij zit ik net niet dagelijks in de bus en de tram. En het is helemaal niet gek dat de bestuurder NU niets zegt als je niet stempelt. Je zou namelijk gewoon een abonnement kunnen hebben. Of mis ik dan iets?
[...]

In Rotterdam is het volgens mij normaal om te blijven zitten totdat de controleur bij je komt, en dan koop je je kaartje. Misschien gaat deze vorm van controle verdwijnen maar de razzia's bij de stations of haltes zullen altijd blijven bestaan. Anders checkt helemaal niemand meer in.

Tuurlijk blijven controles, anders is er toch niet voor niets zo'n controleapparaat ontwikkeld?

Wel grappig dat ik laatst ingechecked was en de controleur me niet kon controleren omdat z'n tool kapot was :D
De hele gedachte achter de kosten-neutrale invoering van de chipkaart, is nou net dat de controleurs gaan verdwijnen. Het chipkaart-systeem zou ervoor gaan zorgen dat zwartrijden ernstig bemoeilijkt zou worden, zodat deze controleurs niet meer nodig (en dus niet meer rendabel) zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandread schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 12:34:
Wanneer je in een bus meteen uitcheckt valt dat een bus chauffeur echt wel op.
Het zou zowiezo bijgehouden kunnen worden, kwestie van koppies tellen en spiegelen tov ingecheckte personen. Zwart rijden in een bus is altijd al wat lastiger geweest, al ben je natuurlijk afhankelijk van de "dapperheid" van de chauffeur.

[...]

Bron? Ik lees wel meer artikelen uit dit topic die als een tang op een varken slaan....
De media is ook niet heilig
In een bijna lege bus zal het de chauffeur ongetwijfeld meteen opvallen. In lijn 12 naar de Uithof (Utrecht, 3-delige bussen) zal de chauffeur niets in de gaten hebben.

De bron is een artikel in de Telegraaf. Hun bron is weer een brief van de vervoersmaatschappijen aan Huizinga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 13:02:
[...]

Volgens mij zit ik net niet dagelijks in de bus en de tram. En het is helemaal niet gek dat de bestuurder NU niets zegt als je niet stempelt. Je zou namelijk gewoon een abonnement kunnen hebben. Of mis ik dan iets?
Ga eens in een HTM tram zitten en kijk wat er zwartgereden wordt als er controle langskomt.
De hele gedachte achter de kosten-neutrale invoering van de chipkaart, is nou net dat de controleurs gaan verdwijnen. Het chipkaart-systeem zou ervoor gaan zorgen dat zwartrijden ernstig bemoeilijkt zou worden, zodat deze controleurs niet meer nodig (en dus niet meer rendabel) zouden zijn.
Ik weet vrijwel zeker dat de RET met controleurs blijft werken, die zijn er niet allen om te controleren maar ook om de orde in de trams te bewaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 13:02:
[...]
Dat weet ik zo net nog niet hoor. Controleurs zullen altijd nodig zijn aangezien er ook altijd mensen zullen zijn die niet willen betalen en dat dus ook manieren vinden om dat niet te hoeven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 13:07:
[...]
De bron is een artikel in de Telegraaf. Hun bron is weer een brief van de vervoersmaatschappijen aan Huizinga.
Verwachtingen... speculaties.... nog geen wet van meden en perzen, de OV bedrijven zijn bezorgt en kloppen eerst hard aan bij de overheid om hun ei kwijt te zijn en gelijk te halen.

Overigens moet je als je niet stempelt in een bus je vervoersbewijs alsnog laten zien over het algemeen. Behalve dan bij drukke middelen als zo'n lange tram achtige bus waar een controleur rendabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

dat heet een zgn. 'open instapregime'. In sommige bussen en trams geldt dat, in andere niet. Ik vind 't persoonlijk altijd heel verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Coldcat schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 13:13:
[...]

Ga eens in een HTM tram zitten en kijk wat er zwartgereden wordt als er controle langskomt.

[...]

Ik weet vrijwel zeker dat de RET met controleurs blijft werken, die zijn er niet allen om te controleren maar ook om de orde in de trams te bewaken.
De OV-chip moest zwartrijden tegengaan, niet de (extra) controles. Dat was een van de hoofdargumenten. Dat klopt ook wel voor haltes die je volledig kunt afsluiten als een militaire veiligheidszone, maar niet voor trams en bussen - tenzij je het uitcheckpunt buiten het vervoersmiddel plaatst. Nu koop je gewoon een 2e OV-anonieme kaart die je altijd ook bij je hebt en laat je die zien en dan zeg je, "oh sorry vergeten in te checken" (dat kan niet met je echte 1e kaart: want dan zien ze op die kaart vrijwel direct in- en uitgestapt en dat is natuurlijk een beetje raar :); vandaar dat je een 2e achter hand hebt die je nauwelijks hoeft te gebruiken maar enkel bij een controle handig is om te tonen)

en idd zoals gezegd bij lange trams & bussen in de randsteden valt het echt niet op hoor. Ook zo'n piepje niet als je ff vlug je kaartje er langshaalt terwijl anderen in- en aan het uitstappen zijn. Vooral als de conducteur zelf bezig is met mensen die aan het instappen zijn en anderen aan het uitstappen valt dat echt niet op.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2009 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Niet inchecken = niet inchecken geeft ook gewoon een boete, dus wat win je erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandread schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 14:45:
Niet inchecken = niet inchecken geeft ook gewoon een boete, dus wat win je erbij?
Dat klopt helemaal maar je staat niet voor lul zeg maar. Omdat het heel goed kan zijn dat je het idd vergeten bent (of het systeem je pasje niet gepakt heeft). Dat kunnen zij ook niet onderuit halen. Dus je hoeft niet gelijk een boze controleur voor je te hebben staan van: "ha, jij dacht zeker zwart te rijden. Ik heb je gepakt".

Ik vermoed dat er binnenkort anders wel camera's bij het uitstappen zullen worden geplaatst en dat OV-bedrijven toestemming krijgen die beelden te mogen gebruiken om zwartrijders mee te registeren en te blocken/blacklisten. Welcome to CCTV-state.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2009 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 13:17:
[...]

Dat weet ik zo net nog niet hoor. Controleurs zullen altijd nodig zijn aangezien er ook altijd mensen zullen zijn die niet willen betalen en dat dus ook manieren vinden om dat niet te hoeven doen.
Ben ik met je eens. Maar zo is de chipkaart helaas wel verkocht. En als dit niet haalbaar blijkt te zijn, dan weet ik al wie voor de meerprijs van dit "foutje" op mag gaan draaien.

Ik ben overigens niet tegen de chipkaart uit eigenbelang. Voordat de invoering van het ding echt vaststond waren wij al bezig met verhuisplannen zodat we niet meer afhankelijk zijn van het OV voor het dagelijkse vervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 14:37:
[...]

De OV-chip moest zwartrijden tegengaan, niet de (extra) controles. Dat was een van de hoofdargumenten. Dat klopt ook wel voor haltes die je volledig kunt afsluiten als een militaire veiligheidszone, maar niet voor trams en bussen - tenzij je het uitcheckpunt buiten het vervoersmiddel plaatst. Nu koop je gewoon een 2e OV-anonieme kaart die je altijd ook bij je hebt en laat je die zien en dan zeg je, "oh sorry vergeten in te checken" (dat kan niet met je echte 1e kaart: want dan zien ze op die kaart vrijwel direct in- en uitgestapt en dat is natuurlijk een beetje raar :); vandaar dat je een 2e achter hand hebt die je nauwelijks hoeft te gebruiken maar enkel bij een controle handig is om te tonen)
Daar schiet je niets mee op want je rijdt nog steeds zwart, is hetzelfde als nu geen strippenkaart gebruiken maar hem wel in je portemonnee hebben zitten. Als je zwart rijdt en je wordt gepakt wees dan ook de man om eerlijk toe te geven dat je het risico genomen hebt.
en idd zoals gezegd bij lange trams & bussen in de randsteden valt het echt niet op hoor. Ook zo'n piepje niet als je ff vlug je kaartje er langshaalt terwijl anderen in- en aan het uitstappen zijn. Vooral als de conducteur zelf bezig is met mensen die aan het instappen zijn en anderen aan het uitstappen valt dat echt niet op.
Nee het valt niet op maar je wordt ten eerste vreemd aangekeken door medereizigers. Natuurlijk kun je dat doen maar dat is nu ook het geval door gewoon twee strippen te stempelen terwijl je er drie nodig hebt.
Ik vermoed dat er binnenkort anders wel camera's bij het uitstappen zullen worden geplaatst en dat OV-bedrijven toestemming krijgen die beelden te mogen gebruiken om zwartrijders mee te registeren en te blocken/blacklisten. Welcome to CCTV-state.
Gebeurd niet want het is niet te controleren. En er verandert niets aan de situatie aangezien die er tegenwoordig al is.

Iedereen roept dat de OV kaart is ingevoerd om zwartrijden tegen te gaan. Maar dat gebeurd ook? In de metro in Rotterdam wel, daar is het zwartrijden ernstig teruggebracht. Bij de NS zal dat ook gebeuren omdat de poortjes op het station staan en je dus pas kunt uitchecken op het station. Overall gezien zal het wel meevallen dus. Enig probleem vormen de trams en bussen. Trams in Rotterdam en Amsterdam hebben er geen last van aangezien die controleurs hebben. HTM heeft meer problemen omdat die op een andere manier controleren. En bussen blijft zoals het is. Wat is er mis mee dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:56

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

De chip-kaart is imo gekomen door de privatisering. De strippenkaart raakte daardoor haar hoofdbestaansrecht kwijt. Nieuwe maatschappijen gingen eigen kaarten verkopen.
Nu krijgt iedere maatschappij op basis van vervoerde km uitbetaald binnen een redelijke tijd ipv een verdeelsleutel na pas maanden.
Verder is niet de chip-kaart verkocht tegen zwartrijden maar het plaatsen van de poortjes.
Zeker in R'dam waar je bij de tram alle deuren mag gebruiken.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op Amstel staan de trein readers inderdaad op groen, met als text in/uit-checken houd uw kaart voor het logo. Ik probeerde in te checken, maar dat lukt toch niet. Er gaat dan vrij hard alarmpje af en er komt een melding: kaart ongeldig ga naar NS info.

Bij de NS info vertelde ze me dat momenteel slechts 10 man hem testen tussen Amstel en Utrecht(?). Het gaat nog heel erg lang duren voordat er een proef komt voor het publiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNA_Saint
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 17:53

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

OK, we hebben een officiële clip

:')

Huub Huub Barbatruc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mijn god, plaatsvervangende schaamte altijd voor die probeersels om jongeren te bereiken en dat 't dan maar met flauwe hip hop moet :r :X

Alsof die capuchondragers ooit betalen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Zo mooi, schoon en glimmend als in de clip heb ik de metro's nog nooit gezien :') Verder met hierboven, erg sneu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
Op een of andere reden heb ik een negatief saldo op mijn chipkaart gekregen. Geen idee waarom. Ik heb hem volgens mij alleen door de weeks gebruikt, en dat is gewoon gratis voor studenten. Ik heb wel 2x niet uitgecheckt, kan je daar een boeten voor krijgen ofzo?

Trouwens, de kaartlezers in de bussen lijken een stuk minder goed te werken dan de kaartlezers in de metro. Ik moest mijn kaart 2x ervoor houden voordat hij hem pakte. Vandaag zag ik in de bus ook iemand die er problemen mee had. Best gek.

--edit--
Hmm,dit staat er op de OVchipkaart site:
Als u herhaaldelijk vergeet om uit te checken, kunt u uw OV-chipkaart tijdelijk niet meer gebruiken. Dat geldt ook als u met een reisproduct reist. U kunt uw OV-chipkaart laten herstellen bij een verkoop- & informatiepunt van uw OV-bedrijf.

[ Voor 23% gewijzigd door pingkiller op 23-06-2009 16:40 ]

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Negatief saldo is prima mogelijk hoor. Neem een lege kaart (0.00) tegoed, reis er een stukje mee en je staat negatief. Daarna kun je niet meer inchecken natuurlijk, en moet je opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
[b][message=32150719,noline]
Trouwens, de kaartlezers in de bussen lijken een stuk minder goed te werken dan de kaartlezers in de metro. Ik moest mijn kaart 2x ervoor houden voordat hij hem pakte. Vandaag zag ik in de bus ook iemand die er problemen mee had. Best gek.
Je kunt de kaart het beste gewoon tegen de reader aan drukken, alsof ie het alleen doet bij fysiek contact. In het OV van London (dat een vergelijkbaar systeem gebruikt) staat dat ook als advies. Touch up oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
CyBeR schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 16:42:
Negatief saldo is prima mogelijk hoor. Neem een lege kaart (0.00) tegoed, reis er een stukje mee en je staat negatief. Daarna kun je niet meer inchecken natuurlijk, en moet je opladen.
Ik heb een studenten OV en reis dus gratis door de weeks. Ik heb hem in het weekend niet gebruikt dus ik snap niet waarom er een negatief saldo op staat. Heb me trouwens net geregistreerd op de OVchip website. Daar staat dat mijn saldo nog gewoon 0.0 is, maar er stond een disclaimer bij dat stukje.
flowerp schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 16:44:
[...]

Je kunt de kaart het beste gewoon tegen de reader aan drukken, alsof ie het alleen doet bij fysiek contact. In het OV van London (dat een vergelijkbaar systeem gebruikt) staat dat ook als advies. Touch up oid.
Hmm, bij de metro kan ik de kaart gewoon in mijn studentenOVkaarthouderding laten zitten, vond dat juist zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

pingkiller schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 16:52:
[...]

Ik heb een studenten OV en reis dus gratis door de weeks. Ik heb hem in het weekend niet gebruikt dus ik snap niet waarom er een negatief saldo op staat. Heb me trouwens net geregistreerd op de OVchip website. Daar staat dat mijn saldo nog gewoon 0.0 is, maar er stond een disclaimer bij dat stukje.
Hm, blijkbaar wordt die 4 euro dan ook afgeschreven als je een studentenkaart hebt. Maar dat verklaart niet waarom 't 2 keer kon. Hoeveel sta je negatief?
Hmm, bij de metro kan ik de kaart gewoon in mijn studentenOVkaarthouderding laten zitten, vond dat juist zo makkelijk.
Dat mag ook wel, maar houd het geheel tegen de lezer aan ipv er een beetje boven of voor te hangen. Dan weet je zeker dat je niet buiten de leesafstand zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
CyBeR schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 16:54:
[...]

Hm, blijkbaar wordt die 4 euro dan ook afgeschreven als je een studentenkaart hebt. Maar dat verklaart niet waarom 't 2 keer kon. Hoeveel sta je negatief?
0,80 euro/80 cent
Dat mag ook wel, maar houd het geheel tegen de lezer aan ipv er een beetje boven of voor te hangen. Dan weet je zeker dat je niet buiten de leesafstand zit.
Ik zal het binnen kort nog eens proberen. Bij de metro gooi ik hem er inderdaad echt op, gaat ook makkelijker omdat die lezers lager zitten en schuiner staan. Zal denk ik wel gewoon even wennen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand al een keer zo'n mobiele oplaadplek gebruikt? Bij de C1000 in Amsterdam-Noord staat er nu een waar je ook je OV Chip kunt opladen. Hopelijk volgen er snel meer.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2009 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

Ik heb vandaag de brief voor automatisch opladen ontvangen! Morgen eens activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Laatst online: 21:20
Ja, ook ik sta vier euro in de min.
Terwijl ik mijn NS-voordeelurenkaart niet geactiveerd heb.
En dus ook geen saldo geladen.

Was ik dus in A'dam en zag op lijn 43 dat de lezers werken.
Net voor het uitstappen kijken of mijn chip herkent wordt,
Dus wel, - goede reis - dus, terwijl ik moet uitstappen en niet kan uitchecken (daar zit tot 1 minuut vertraging op). :|

Later in de trein kan de conducteur zien dat ik € 4,- negatief sta...

Dat was 5 weken geleden.
Via internet een claim formulier ingevuld , kan geen overzicht chipbetalingen meesturen, wel kopie strippenkaart van dat moment.
Na 20 dagen staat de vier euro op mijn rekening.Met mijn dank aan de GVB.
Terwijl ik nog niet de NS-pas gebruik en er nog geen afschrijving is.
Dus de chipkaart levert me geld op (tijdelijk weliswaar) .
En ik begrijp dat de chipkaart de volgende keer geweigerd word.
Heel veilig dus. ;)

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Dus je hebt fraude gepleegd of zie ik dat nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Laatst online: 21:20
Vandread schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 21:21:
Dus je hebt fraude gepleegd of zie ik dat nu verkeerd?
Als je over fraude hebt...
TLS en NS waarschuwen mij niet dat de NS-OV-chipkaart al werkt, zonder dat ik toestemming gaf of er geld op zette...
Maar ja buiten de Randstad hoef je nog niet veel ervan te weten, he.

En ik heb nog een schuld bij NS die pas vereffend wordt als ik de kaart ga activeren / opwaarderen.
Dus hoezo fraude?

Verder ben ik eveneens van mening dat uitchecken buiten de bus moet.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
beascob schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 22:26:
[...]

Als je over fraude hebt...
TLS en NS waarschuwen mij niet dat de NS-OV-chipkaart al werkt, zonder dat ik toestemming gaf of er geld op zette...
Interesant geval, maar volgens mij doen ze dat juist wel. Ik heb al meerdere keren reclame's gezien van de NS dat je NS kortingskaart ook je OV chipkaart is. Die reclame's zie je echt overal. Tevens heeft de NS dit uitgebreid uitgelegd in de begeleidende brief die bij je NS kaart zat.
Verder ben ik eveneens van mening dat uitchecken buiten de bus moet.
Misschien, of misschien moeten er aparte in check en uitcheck readers zijn. Bij de bus stap je in de regel voor in en achter uit. Ook de meeste trams hebben een duidelijke in en uitgang. De readers zijn altijd universeel ingesteld. Het is een kleine verandering om die of op alleen inchecken te zetten of op alleen uitchecken. Misschien gaan ze dat nog wel doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Reden daarvoor is dat als je perongeluk uitcheckt (kan gebeuren bij contactloze technologie) dat je die fout meteen kunt herstellen zonder je naar voren te hoeven wurmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
CyBeR schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 23:10:
Reden daarvoor is dat als je perongeluk uitcheckt (kan gebeuren bij contactloze technologie) dat je die fout meteen kunt herstellen zonder je naar voren te hoeven wurmen.
Das inderdaad waar (hoewel meteen met een klein korreltje zout moet worden genomen. Gemiddeld gezien moet je zo'n 30 seconden wachten ;))

Dat na voren wurmen zou wel opgevangen kunnen worden door incheck readers ook in het midden van de bus of tram te plaatsen. Daar kun je mooi de plekken van de stempel automaten voor gebruiken die dikwijls nu al op zo'n centrale plek staan. Een duidelijke kleur codering en vorm had dan ook niet verkeerd geweest. B.v. geel en rond is altijd inchecken en blauw en vierkant is uitchecken. Die 2 kleuren worden nu gebruikt voor inchecken/uitchecken en informatie, maar niet universeel en ook is de vorm en de piep niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

flowerp schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 23:46:
[...]

Das inderdaad waar (hoewel meteen met een klein korreltje zout moet worden genomen. Gemiddeld gezien moet je zo'n 30 seconden wachten ;))
Niet bij Cxx hoor. Ik heb daar laatst ingecheckt, toen is 't systeem me vergeten, en bij het uitchecken checkte ik dus meteen weer in. Dat kon ik onmiddelijk, nog tijdens het uitstappen, verhelpen door uit te checken. (Die 4 euro die me dat gekost heeft heb ik uiteraard terug gehad.)
Dat naar voren wurmen zou wel opgevangen kunnen worden door incheck readers ook in het midden van de bus of tram te plaatsen. Daar kun je mooi de plekken van de stempel automaten voor gebruiken die dikwijls nu al op zo'n centrale plek staan. Een duidelijke kleur codering en vorm had dan ook niet verkeerd geweest. B.v. geel en rond is altijd inchecken en blauw en vierkant is uitchecken. Die 2 kleuren worden nu gebruikt voor inchecken/uitchecken en informatie, maar niet universeel en ook is de vorm en de piep niet anders.
Ik weet niet of dat nou echt ontzettend nuttig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zit het als je vergeet uit te checken en je maakt een overstap, zo dus?

bus_________tram_______tram
<incheck> - <uitcheck>--<incheck>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In Amsterdam is inmiddels de OV-Chipkaart bij het GVB ook geactiveerd (Niet bij Cxx of Arriva, handig als je moet overstappen).
Resultaat voor de reiziger? Het goedkoopste tarief van € 1,60 met de strippenkaart is afgeschaft en is nu € 2,60. Als de chauffeur omrijdt vanwege een omleiding moet je extra betalen (want je betaalt per kilometer).

Hoezo "kostenneutraal"? Dit drama wordt koste wat kost ten nadele van de reiziger doorgedrukt. Natuurlijk niemand die er bezwaar tegen kan maken, maar uiteindelijk is het wel een flagrante prijsstijging in het OV zonder dat er significant voordeel tegenover staat.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 10:50:
In Amsterdam is inmiddels de OV-Chipkaart bij het GVB ook geactiveerd (Niet bij Cxx of Arriva, handig als je moet overstappen).
Bij Connexxion kun je weldegelijk reizen met de OV-chipkaart. Arriva volgt zeer binnenkort.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2009 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma9ma
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:13

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

Onlangs toch maar eens het foldertje uit de bus meegenomen ivm de OV chipkaart. Vooral het feit dat deze automatisch geupdate kan worden indien het tegoed lager dan 5 euro wordt dat wel interessant. Totdat ik de prijzen zag: voor alle ritten die wij thuis nog wel eens met de bus uitvoeren (naar 4 verschillende steden / dorpen) ben ik met een OVC duurder uit dan met een strippenkaart. En dan reken ik de dalkaartjes nog niet mee. Dan wordt het verschil nog groter. Dus totdat de OVC de enige mogelijkheid wordt blijf ik gewoon de strippenkaart aanhouden met zo af en toe een dalkaartje.

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 15:49

mrsar

waar een sar is,is een wodka

de stukjes die ik doe in amsterdam zijn ongeveer gelijk ivm een strippenkaart,het enige waar ik me mateloos aan irriteer is dat je betaald voor het extra stukje bij centraal waar de tram naar rechts moet vanaf de stad gezien om de bocht te kunnen maken om voor centraal uit te komen,die mogen ze van mij gewoon weghalen en daar een rechte streep voor zetten.

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Resultaat voor de reiziger? Het goedkoopste tarief van € 1,60 met de strippenkaart is afgeschaft en is nu € 2,60. Als de chauffeur omrijdt vanwege een omleiding moet je extra betalen (want je betaalt per kilometer).
Huh? Van wat je zegt klopt maar één ding: bij GVB kun je 'm gebruiken. De rest is klinkklare onzin.
mrsar schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 11:29:
de stukjes die ik doe in amsterdam zijn ongeveer gelijk ivm een strippenkaart,het enige waar ik me mateloos aan irriteer is dat je betaald voor het extra stukje bij centraal waar de tram naar rechts moet vanaf de stad gezien om de bocht te kunnen maken om voor centraal uit te komen,die mogen ze van mij gewoon weghalen en daar een rechte streep voor zetten.
Daar erger ik me al jaren aan.. Niet om de kosten maar om de extra tijd :P

[ Voor 33% gewijzigd door CyBeR op 24-06-2009 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoezo "kostenneutraal"? Dit drama wordt koste wat kost ten nadele van de reiziger doorgedrukt. Natuurlijk niemand die er bezwaar tegen kan maken, maar uiteindelijk is het wel een flagrante prijsstijging in het OV zonder dat er significant voordeel tegenover staat.
Of het echt zo extreem veel duurder wordt, betwijfel ik. Maar veel duurder wordt het, dat zeker.

Als ik bijvoorbeeld nu met een strippenkaart van Amsterdam CS naar het Rijksmuseum zou reizen en binnen het uur weer terug, ben ik precies 97 eurocent kwijt (2 strippen op een kaart van 15, normaal tarief).

Als datzelfde tripje met OV-chipkaart ga doen, kom ik op 1,11 euro voor de heenreis en 1,03 voor de terugreis. In totaal dus 2,14 en dat is meer dan 2x zo duur.

Die extreme prijsstijging komt natuurlijk door het feit dat je niet meer terug kunt reizen binnen het uur. Maar zelfs als je alleen de prijzen van een enkeltje bekijkt, is de OV-chipkaart nog steeds in beide gevallen duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 13:45:
[...]

Of het echt zo extreem veel duurder wordt, betwijfel ik. Maar veel duurder wordt het, dat zeker.

Als ik bijvoorbeeld nu met een strippenkaart van Amsterdam CS naar het Rijksmuseum zou reizen en binnen het uur weer terug, ben ik precies 97 eurocent kwijt (2 strippen op een kaart van 15, normaal tarief).

Als datzelfde tripje met OV-chipkaart ga doen, kom ik op 1,11 euro voor de heenreis en 1,03 voor de terugreis. In totaal dus 2,14 en dat is meer dan 2x zo duur.
Daarbij even handig vergetend dat je binnen dat uur weer uit de tram of bus moet zijn en dat je met een ov-chip evengoed 'overstaptijd' krijgt, namelijk 35 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 13:49:
[...]

Daarbij even handig vergetend dat je binnen dat uur weer uit de tram of bus moet zijn en dat je met een ov-chip evengoed 'overstaptijd' krijgt, namelijk 35 minuten.
Het is een ritje van 10 minuten. Dus binnen het uur terug zijn is geen probleem. (Binnen 35 minuten in de bus terug zitten kan natuurlijk wel lastig worden.)

En ookal zou ik met de OV-chipkaart nog terug kunnen reizen zonder bij te betalen, dan is het nog steeds duurder. Zeker gezien je, bij overstap binnen 35 minuten na inchecken, enkel het basis-tarief niet nogmaals hoeft te betalen. De reis moet je nog wel gewoon betalen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2009 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Hier staat een tooltje om de verschillen in de metro van Amsterdam te zien. Wat mij opvalt is dat de hogere verschillen altijd ongunstig zijn voor de OV-chipkaart. Topper is Amstel->Uilenstede (+53.1%!). Voor Rotterdam ken ik niet zo'n site.

Maar bij de RET/GVB kun je tenminste nog een tarief zien, bij Connexxion is maar een deel van de trajecten beschikbaar en is het een kwestie van uitproberen...

Wat ik wel weet is dat de OV-chipkaart voor mij bijna altijd duurder is, en meer handelingen met zich meebrengt, dus ik ben er een beetje mee gestopt. :)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Verwijderd schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 13:45:

In Rotterdam kom je ook €1,46 (15)strippenkaart vs €0,94 OVC tegen.
Dan kan verder in Rotterdam voor €6,00 de hele dag op het RET-net rijden.
Dat is voor mij vaak de voordeligste manier. Spijkenisse - R'dam CS is al €3,10.
Zou wel handiger zijn als de OVC dat zelf kon bepalen.
Nu moet ik daar wel nog een dagkaart voor laden.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dus van mijn werk een NS jaarabonnement voor een bepaald traject met daarbij 1 zone voor de bus. Dit zou ook gelijk een OV Chipkaart moeten zijn.
Ik heb de kaart getest in de bus van en naar het station, wat werkte. Op het station kan dat nog niet omdat de poortjes niet operationeel zijn.

Nu wil ik dus deze kaart aanmelden op de OV Chipkaart site, maar dat gaat helemaal niet. Ik krijg telkens de melding "Deze kaart kan niet aan uw account worden gekoppeld, omdat de gegevens niet overeenkomen", wat ik ook probeer. Kan deze kaart überhaupt aangemeld worden? Ik heb ook nog een NS Voordeeluren kaart die wel werkt op de site (die had ik al voordat ik het abonnement kreeg). Weet iemand of je het jaarabonnement ook kan opladen voor persoonlijk gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Kan kan je toch het beste bij de NS informeren.
Misschien door die voordeelurenkaart dat ze je jaarabonnement niet hebben geactiveerd.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

Zo ik heb de kaart nu actief in gebruik.

Wat een prutkaart is dit zeg. Ten eerste mag je volgens mij niet met je weekend OV voor 9:00 met korting reizen. In de bus maakt dat helemaal niets uit :)

Verder kun je geen overzicht printen en dus geen reiskosten gaan declareren. Als je dan met de infolijn gaat bellen wordt je niets wijzer want iedereen speelt alles van zich af. Ze moeten daar wel een hele goede doorschakelcentrale hebben.

In ieder geval ben ik nog steeds groot voorstander van die kaart, alleen is dat niet meer de OV chipkaart maar de prutkaart. Waardeloos product als je je reiskosten niet kunt declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Coldcat schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 20:45:
Wat een prutkaart is dit zeg.
Verder kun je geen overzicht printen
Dat snap ik dus ook niet. Ik meende toch gelezen te hebben dat je bij die automaten een print zou kunnen gaan maken met je 10 laatste afgelegde reizen...NOT. Damn lies. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:45
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 20:52:
[...]

Dat snap ik dus ook niet. Ik meende toch gelezen te hebben dat je bij die automaten een print zou kunnen gaan maken met je 10 laatste afgelegde reizen...NOT. Damn lies. :|
Ik weet niet wat voor automaat jij hebt gezien, maar ik heb hier gewoon 'n printje liggen van de RET, ook via MijnOVchipkaart.nl kun je gewoon een hele zooi gegevens inzien, ik zie ' t probleem dus niet echt :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

Leftblank schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 20:58:
[...]

Ik weet niet wat voor automaat jij hebt gezien, maar ik heb hier gewoon 'n printje liggen van de RET, ook via MijnOVchipkaart.nl kun je gewoon een hele zooi gegevens inzien, ik zie ' t probleem dus niet echt :o
Nou niet als dat ding je reizen niet registreert zoals dat nu het geval is in de bus van Conexxion. En vervolgens wil zo'n klantenservice gewoon helemaal niets voor je doen :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben er dus achter gekomen dat de NS mijn Jaartrajectabonnement onder de postcode van mijn werkgever heeft verwerkt omdat ze schijnbaar een contract hebben, en dat ik daarom het niet kon aanmelden onder het account wat ik al had.

Nu moet ik dus met 2 accounts werken, 1 voor m'n Voordeelurenkaart (die nog een half jaar geldig is) en 1 voor m'n Jaartrajectkaart. Lekker handig :|

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2009 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:45
Coldcat schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 21:00:
[...]

Nou niet als dat ding je reizen niet registreert zoals dat nu het geval is in de bus van Conexxion. En vervolgens wil zo'n klantenservice gewoon helemaal niets voor je doen :S
In dat geval heb je pech idd, overigens was dat in het begin in regio Spijkenisse ook het geval met Connexxion, aardige kans dat 't over 'n paar weken wel weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

Leftblank schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 21:28:
[...]

In dat geval heb je pech idd, overigens was dat in het begin in regio Spijkenisse ook het geval met Connexxion, aardige kans dat 't over 'n paar weken wel weer werkt.
Als het niet werkt moet je het toch niet gaan invoeren?

Pagina: 1 ... 7 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.