Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er lijkt momenteel iets te gebeuren voor de ovchipkaart op amstel. Op alle readers zijn sinds vandaag stickers geplakt en in de hal beneden zijn zowaar twee poortjes afgesloten. Daarnaast is op 1 van de poortjes een alarm gezet dat af gaat als je door heen loopt. Tegelijkertijd staan veel van de readers op het perron al enkele dagen telkens op non-actief, zodat in of uit checken wat lastiger gaat. Enkele readers hebben ook de behuizing bij de voet open. Daar viel niet veel spannends te zien trouwens.

Er staat waarschijnlijk dus iets te gebeuren na jaren van stilte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 20:06:
Daarnaast is op 1 van de poortjes een alarm gezet dat af gaat als je door heen loopt.
Viel me ook op. Dat is het brede poortje helemaal links van de rechter rij poortjes als je met je rug naar de Amstel/weesperzijde uitgang staat. Toeristen raken er erg van in de war. Die proberen hun OV chip kaart op die poortjes (blijkbaar delen toeristenorganisaties die al uit?), maar dat werkt natuurlijk voor geen meter. Soms gaat zo'n poortje even open, maar dan meteen weer dicht. Dan lopen ze door dat brede poortje en gaat het alarm af, waarop ze dan angstig om zich heen staan te kijken. Een bordje "currently out of order" is wellicht te moeilijk voor de NS. Triest...

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Bij mij ging een van die poortjes op Bijlmer ArenA een paar maanden terug al een keer luid loeien, dus het zal nog wel meevallen met die veranderingen :)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Stukfruit schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 21:10:
Bij mij ging een van die poortjes op Bijlmer ArenA een paar maanden terug al een keer luid loeien, dus het zal nog wel meevallen met die veranderingen :)
Al die stickers waren ook wel opvallend eigenlijk. Ik zag ze ook vandaag. Ze zitten op zowel de paaltjes op het perron als bij de poortjes beneden in de hal. Dat betekent voor mij dat het nu opengezet gaat worden voor 'domme mensen', of met andere woorden; het grote publiek. De mensen die het systeem al meer dan 2 jaar gebruiken in Amsterdam zijn toch over het algemeen de iets slimmere mensen. Die hebben het systeem ook wel door zonder grote pijlen en stickers.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Gaan ze dan ook nog iets doen aan de domme mensen bij de NS zelf? :P Die hebben mij namelijk dik een jaar terug een kaart gestuurd met een chip die al meteen kapot bleek te zijn :')

Ben er deze week nog niet geweest dus ik heb geen stickers gezien, maar ik zal er morgen ook eens op letten..

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier in Amsterdam worden al op steeds minder punten strippenkaarten verkocht...zal binnenkort wel over moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wat moet je overigens doen als er 4 euro is afgeschreven omdat je perongeluk niet hebt ingecheckt en daar pas achterkomt als je uitcheckt en de 4 euro al weg is. Dat is mij afgelopen zaterdag overkomen. Ik stapte over bij Beurs en daar heb ik na het uitchecken kennelijk niet meer ingecheckt ofzo...

Kan je ergens een cashback krijgen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

RET winkeltje binnenstappen, proberen de medewerkers te overtuigen van je gelijk maar waarschijnlijk moet je even het formuliertje invullen.

Ik moet trouwens zeggen: Connexxion doet dat beter. Zij hadden laastst een storing waardoor bij mij 3x 4 euro is afgeschreven (3x ingecheckt, niet kunnen uitchecken). Ik heb ze daar 2x voor gebeld, de 1e keer nadat dat de 1e keer gebeurde, toen vertelden ze mij wat de storing was en dat 'ie snel opgelost zou moeten zijn, en een dag later voor nog 2x. In alledrie de gevallen is het volledige afgeboekte bedrag teruggestort op mijn kaart. Dus niet, zoals GVB en RET doen, verminderd met het basistarief van €.75 terugstorten op je rekening. Ik heb dus drie gratis ritjes gehad en een brief met excuses.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 27 april 2009 @ 23:11:
RET winkeltje binnenstappen, proberen de medewerkers te overtuigen van je gelijk maar waarschijnlijk moet je even het formuliertje invullen.

Ik moet trouwens zeggen: Connexxion doet dat beter. Zij hadden laastst een storing waardoor bij mij 3x 4 euro is afgeschreven (3x ingecheckt, niet kunnen uitchecken). Ik heb ze daar 2x voor gebeld, de 1e keer nadat dat de 1e keer gebeurde, toen vertelden ze mij wat de storing was en dat 'ie snel opgelost zou moeten zijn, en een dag later voor nog 2x. In alledrie de gevallen is het volledige afgeboekte bedrag teruggestort op mijn kaart. Dus niet, zoals GVB en RET doen, verminderd met het basistarief van €.75 terugstorten op je rekening. Ik heb dus drie gratis ritjes gehad en een brief met excuses.
Maar kan dat op elk station waar zo'n infobalie is? Of kan het alleen bij centraal station ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Die formuliertjes hebben ze volgens mij bij alle infobalie's wel. Moet zeggen dat ik nooit in rotterdam kom maar zo werkt 't bij 't gvb in amsterdam iig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 27 april 2009 @ 23:11:
Ik moet trouwens zeggen: Connexxion doet dat beter. ....
Dat is idd wel heel netjes. Ik had een tijdje terug een claimformulier van het GVB ingevuld. Maar mooi dus niet dat die 4 euro op m'n rekening staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Oh ja, laatst was afgelopen donderdag en vrijdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 08:45:
Hier in Amsterdam worden al op steeds minder punten strippenkaarten verkocht...zal binnenkort wel over moeten.
Beetje wel: nieuws: Amsterdam wil ov-chipkaart in metro eind juni verplichten

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 15:49

mrsar

waar een sar is,is een wodka

hmm moet ik toch maar weer opzoek gaan waar die kaart is gebleven na mijn verhuizing :/

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Laatst online: 08:18

unclero

MB EQA ftw \o/

mrsar schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 07:39:
hmm moet ik toch maar weer opzoek gaan waar die kaart is gebleven na mijn verhuizing :/
Haal gewoon even een nieuwe anonieme van een tientje.. Daar kun je tot een paar euro op rood staan. Daarna haal je weer een nieuwe, etc, ????, profit. :Y)

Ik heb trouwens ook al ontdekt dat het rfid-systeem geen anti-collision heeft :/. Twee kaarten in je portemonnee en ze worden allebei afgetikt |:(.
Tijd om eens zo'n teruggave-formuliertje in te vullen :>.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

unclero schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 09:49:
[...]

Haal gewoon even een nieuwe anonieme van een tientje.. Daar kun je tot een paar euro op rood staan. Daarna haal je weer een nieuwe, etc, ????, profit. :Y)

Ik heb trouwens ook al ontdekt dat het rfid-systeem geen anti-collision heeft :/. Twee kaarten in je portemonnee en ze worden allebei afgetikt |:(.
Tijd om eens zo'n teruggave-formuliertje in te vullen :>.
Anti-collision heeft 't wel degelijk, alleen doet dat niet wat jij ervan verwacht ;) Die transactie gaat snel genoeg om twee kaarten af te kunnen rekenen voordat jij ze weg hebt gehaald. Ze worden niet daadwerkelijk tegelijk benaderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vanaf mei voert Connexxion voor Leiden en de bollenstreek ook de OV-chipkaart in.

Maar daar kan ik dan niet met mijn GVB-pas betalen, als ik het goed begrijp? Heb ik voor elke stad een andere chipkaart nodig?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee, met uitzondering van NS op dit moment kun je overal dezelfde pas gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 12:32:
Nee, met uitzondering van NS op dit moment kun je overal dezelfde pas gebruiken.
Inderdaad, ik lees het ook op de site van Connexxion.
Overigens wordt daar gezegd dat je ook gewoon met de NS-kaart kan reizen :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:45
Ik kreeg net deze e-mail. Ik moet zeggen dat ik Mijn OV-chipkaart niet echt gebruik, maar op z'n tijd toch wel handig :)
Geachte gebruiker van Mijn OV-chipkaart,

U heeft een account aangemaakt voor Mijn OV-chipkaart, om deze reden ontvangt u dit bericht. Mijn OV-chipkaart is onder andere bedoeld om een overzicht te krijgen van de door u afgelegde reizen. Helaas hebben wij moeten constateren dat wij enkele problemen hebben met het leveren van een volledig en daardoor betrouwbaar reisoverzicht. Wij betreuren dit zeer.

Uit onderzoek naar de oorzaak van dit probleem hebben wij moeten constateren dat de problemen worden veroorzaakt in de software van de achterliggende systemen. Deze software zorgt ervoor dat de geregistreerde transacties worden vertaald naar de afgelegde reizen. De afrekening van uw reizen met uw OV-chipkaart verloopt correct en wordt op een juiste wijze verwerkt in de systemen van de OV-bedrijven en van Trans Link Systems B.V. Slechts de vertaling naar het door u gewenste reisoverzicht op Mijn OV-chipkaart laat te wensen over. De overige diensten aangeboden op OV-chipkaart.nl en het besloten gedeelte Mijn OV-chipkaart (zoals de webwinkel) werken correct.

Het reisoverzicht blijft voor u beschikbaar, maar kan dus door bovengenoemde reden onvolledig zijn. Wij vragen u de komende tijd begrip te hebben voor deze situatie. Wij doen er alles aan om dit probleem zo snel mogelijk te verhelpen. U kunt altijd de laatste 10 transacties en het huidige saldo van uw kaart opvragen en/of uitdraaien bij een balie of verkoopautomaat. Bij een verkoopautomaat kunt u tevens een bon uitprinten van aankoop van product of saldo. Deze bon is te gebruiken voor declaratiedoeleinden.

Aangezien u een gebruiker bent van het eerste uur en dus ook de nodige ervaring hebt opgedaan, vragen wij u ons te helpen bij het verbeteren van de dienstverlening aangeboden via Mijn OV-chipkaart. Wij nodigen u daarom uit om deel te nemen aan ons gebruikersforum. Immers, al uw ideeën zijn welkom. U kunt zich voor dit gebruikersforum aanmelden door op deze e-mail te reageren, met in het onderwerp ‘aanmelden’.

Wij bedanken u voor uw begrip en uw medewerking.

Met vriendelijke groet,

Inge Weytingh
Manager Klantrelaties
Trans Link Systems B.V.

Blauw Research stuurt deze e-mail in opdracht van Trans Link Systems B.V., de uitgever van de OV-chipkaart. Blauw Research houdt zich aan de basisafspraken over privacy, waarover u meer leest in de folder ‘De OV-chipkaart en uw persoonsgegevens’. Via www.ov-chipkaart.nl kunt u deze folder downloaden. Blauw Research zal uw e-mailadres alleen voor deze berichtgeving gebruiken. Indien u niet reageert op deze e-mail, zal uw e-mailadres uit haar database worden verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:56

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

CyBeR schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 12:32:
De NS gebruikt voor een aantal abonnementen een visuele kenmerk, lees achtergrond plaatje. Dit is voor de snelle herkenning door de controleur. Om de geldigheid van een abonnement te kunnen controleren wordt de magneetstrip gebruikt. Dat zal wel tijdelijk zijn totdat alles via de chip kan.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

anandus schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 12:39:
[...]
Inderdaad, ik lees het ook op de site van Connexxion.
Overigens wordt daar gezegd dat je ook gewoon met de NS-kaart kan reizen :)
Dat klopt, ik bedoelde het ook andersom: NS weigert tot zover nog hun producten (voordeelurenkaart, etc.) op andere kaarten te laden dan die van zichzelf. En zelfs bij die kaarten geven ze liever elk jaar een nieuwe dan die van vorig jaar te hergebruiken.
heuker schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 14:38:
Ik kreeg net deze e-mail. Ik moet zeggen dat ik Mijn OV-chipkaart niet echt gebruik, maar op z'n tijd toch wel handig :)

[...]
Die heb ik ook gehad idd. Ik twijfel of ik dat zal doen..
KroontjesPen schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 15:10:
[...]
De NS gebruikt voor een aantal abonnementen een visuele kenmerk, lees achtergrond plaatje. Dit is voor de snelle herkenning door de controleur. Om de geldigheid van een abonnement te kunnen controleren wordt de magneetstrip gebruikt. Dat zal wel tijdelijk zijn totdat alles via de chip kan.
Neenee, de magneetstrip wordt, zover mij bekend, compleet niet gebruikt. Het controleren gaat tegenwoordig toch echt contactloos. Weet je dat zeker trouwens over die achtergronden? Ik dacht dat er maar twee waren en dat die willekeurig werden uitgedeeld. Een met een rennend mannetje en een met een rennend vrouwtje. Ik heb een VoordeelUrenKaart met een rennend vrouwtje.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 28-04-2009 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Er zou verschil zitten in die VoordeelUrenKaart en de OV-(jaar)(maand)kaarten CyBeR.
Mijn VoordeelUrenKaart heeft dat mannetje.
De NS heeft dat verteld toen ik hun voordeel product op mijn eerste (RET)kaart wilde zetten.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn weer wat meer veranderingen in Amsterdam waar te nemen. Sinds vandaag zijn de metro stellen (in iedergeval de 53 en 54) voorzien van grote matten voor de deuren met daarop de handige tip dat je met de OV chipkaart moet in checken EN uit checken.

Op sommige ramen is een sticker geplakt met een text erop in de trend van "zometeen uit checken".

Daarnaast zie ik sporadish mensen met een OV chipkaart shirtje aan die bij de metro stations folders over de OV chipkaart aan het uitdelen zijn. Er lijkt dus langzaam wat beweging in te komen.

Een andere aparte verandering is dat sommige gesloten poortjes (waar je van 2 kanten doorkan) nu een alarm hebben dat afgaat als je er in de niet logische richting door heen gaat. De niet logische richting is dan de linker kant, die recht tegenover een roltrap staat waar mensen vanaf komen. De incheck zelf lukt nog wel en het poortje gaat gewoon open, dus alarm en poortje status zijn nog niet helemaal synchroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De ov-chipkaart is vanaf augustus ook in de provincie Utrecht te gebruiken. Dat meldt de provincie Utrecht dinsdag.

Connexxion, verantwoordelijk voor het streekvervoer, en het Bestuur Regio Utrecht (BRU), dat het Utrechtse stadsvervoer onder zijn hoede heeft, nemen de chipkaart in gebruik.

De tarieven voor streek- en stadsvervoer worden op elkaar afgestemd. Strippenkaarten blijven geldig in de regio totdat al het openbaar vervoer in Nederland definitief is overgestapt op het chipsysteem.
nu.nl

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Er is nu eindelijk een datum bekend wanneer Amsterdam de OV chipkaart in de metro gaat verplichten: 27 Augustus 2009. Zie: nieuws: Overheid wil nog dit jaar grootschalige invoering ov-chipkaart

Ik ben benieuwd. 2 maanden later als geplanned. Hoop dat het nu echt eens doorgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Gaat de goede kant op en eerlijk gezegd sneller dan ik had gedacht.

Nu de NS nog goed OV chip compatible maken en makkelijker kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Sneu gedoe met die OV-chip. Mensen weten zo totaal niet waar ze aan toe zijn. Zal me niks verbazen dat het weer wordt uitgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het valt me trouwens op dat de kosten niet altijd goed in rekening worden gebracht: zo was ik vandaag voor eenzelfde reis opeens de helft kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 21:06:
Het valt me trouwens op dat de kosten niet altijd goed in rekening worden gebracht: zo was ik vandaag voor eenzelfde reis opeens de helft kwijt.
Misschien even bij de vervoerder melden? Was het echt dezelfde reis? Het kan ook dat je de terug reis binnen een half uur begon nadat je de heenreis afronde. Dan betaal je niet nogmaals het instaptarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
flowerp schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 21:30:
[...]

Misschien even bij de vervoerder melden? Was het echt dezelfde reis? Het kan ook dat je de terug reis binnen een half uur begon nadat je de heenreis afronde. Dan betaal je niet nogmaals het instaptarief.
Ik heb een anonieme kaart: volgens mij kan ik geen printjes maken bij de apparaten op CS, of kan dat al wel :? In de bus ging het wel vaker mis: dan roept ie steeds een bushalte om die 3 haltes voor / achter ligt. Misschien heeft het daarmee te maken.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2009 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 21:45:
[...]

Ik heb een anonieme kaart: volgens mij kan ik geen printjes maken bij de apparaten op CS, of kan dat al wel :?
Ja hoor dat kan. Van elke kaart kun je gewoon de laatste 10 transacties zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
flowerp schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 22:14:
[...]

Ja hoor dat kan. Van elke kaart kun je gewoon de laatste 10 transacties zien.
En ik dacht dat ik een anonieme kaart had: worden toch nog je reizen geregistreerd (ook al is het niet op naam - één keer opwaarden met je pinpas en je bent de sjaak..ik verwacht bij anoniem dat ze dus totaal geen records bij houden, of mss. enkel je laatste reis - maar 10 !). Maar ehm, kun je het niet uitprinten op een bonnetje?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2009 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Al die verplichtingen altijd maar in Nederland. Big Brother is following you.....

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Naboo schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 23:27:
Al die verplichtingen altijd maar in Nederland. Big Brother is following you.....
Nou geen 'big brother'. Het begint eerder op een vijand te lijken die aan het kijken is, dan dat het een grote broer is die over je schouders meekijkt voor je eigen welzijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Naboo schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 23:27:
Wat let je om naar Afrika te verhuizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
flowerp schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 00:03:
[...]

Wat let je om naar Afrika te verhuizen?
Zo werkt het natuurlijk niet. Zo kan je het ook anders stellen: als het OV zo graag alles wil registreren dan beginnen ze maar in Afrika een vervoersbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 21:06:
Soms weet de apparatuur idd niet waar de bus of tram is, of klopt dat idee niet met de werkelijkheid. Soms ben je dan een paar cent meer of minder kwijt, maar meestal betaal je dan alleen het basistarief of, als je overstapt, zelfs niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:24

Coldcat

HODL

Hoe werkt het nou precies als ik in de tram zit?

Wordt er per meter betaald of per halte?

Anders check ik meteen uit als de tram wegrijdt bij de halte voordat ik eruit moet stappen. Dat scheelt dan namelijk weer een paar centen :P

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Per halte, dus daar schiet je niet veel mee op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:50
Je kan toch ook gewoon inchecken en bij een halte later zogenaamd uitchecken en blijven zitten?

[ Voor 3% gewijzigd door nadroJ op 29-05-2009 01:43 ]

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:11
Heeft iemand zin om me te helpen om mee te berekenen of het GVB in Amsterdam stiekem een tariefswijziging heeft ingevoerd in de metro? Volgens mijn berekening (ik ben een onregelmatige gebruiker van de metro) is 1 halte ongeveer 11 cent met de OV chipkaart, dat komt aardig overeen met de prijs van een halte in het oude systeem als je uit gaat van zo'n 5/6 haltes per zone. Het instaptarief ligt volgens mij op zo'n 75 cent, zo'n anderhalve strip en is dus duurder zonder dat ze dat melden, zeker omdat overstappen nog niet is geimplementeerd en je bij overstappen naar de tram de boel dus opnieuw betaald. Ik kan morgen wel even een berekening neer pleuren, maar wil nu vast even vragen of iemand hetzelfde gevoel heeft of snel kan uitrekenen op z'n dagelijkse tripje.

edit:
nadroJ schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 01:38:
Je kan toch ook gewoon inchecken en bij een halte later zogenaamd uitchecken en blijven zitten?
Ja dat kan in de tram (of in de metro als de poortjes naast het metrostel staan).

[ Voor 16% gewijzigd door MrAngry op 29-05-2009 01:45 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

nadroJ schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 01:38:
Je kunt ook twee strippen afstempelen en zeven zones reizen. Als je gecontroleerd wordt loop je tegen de lamp, maar het kan wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Als ik volgend jaar in A'dam/Diemen woon wordt het mooi fietsen, want hoogstwaarschijnlijk ga je meer betalen in vergelijking tot de goede oude strippenkaart.

Als het 'vals spelen/zwarte rijden' echt zo makkelijk gaat is dat natuurlijk wel erg slecht. In trams het makkelijkst denk ik wel ja.

Overigens: hoe zit het met controle van zwartrijders? Scan van je Chipkaart ofzo?

[ Voor 3% gewijzigd door nadroJ op 29-05-2009 01:50 ]

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
nadroJ schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 01:50:
Overigens: hoe zit het met controle van zwartrijders? Scan van je Chipkaart ofzo?
Ja. En de metro kom je niet in. Of je moet over de poortjes klimmen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Als ik volgend jaar in A'dam/Diemen woon wordt het mooi fietsen, want hoogstwaarschijnlijk ga je meer betalen in vergelijking tot de goede oude strippenkaart.
Heb je dat uitgerekend of lul je uit je nek?

Moet ik nog een keer mijn dagelijkse besparing uiteen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Noork schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 01:58:
[...]

Ja. En de metro kom je niet in. Of je moet over de poortjes klimmen natuurlijk.
Hehe, dat gaat natuurlijk niet gebeuren, maar het systeem is natuurlijk erg fraudegevoelig (los van het feit dat het hele systeem al gekraakt is). Je stapt de tram in, je scant je chipkaart, volgende halte ofzo scan je weer. Vanaf dat moment rij je zwart. Komt er controle, scan je wederom je chipkaart en klaar ben je. Tenzij de conducteur controle over het hele systeem heeft om voordat de controleurs binnenstappen alles uit te schakelen.
CyBeR schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 02:02:
[...]

Heb je dat uitgerekend of lul je uit je nek?

Moet ik nog een keer mijn dagelijkse besparing uiteen zetten?
Puur een aanname van mij en niet uitgerekend. Just the gut feeling. Alhoewel ik wel denk dat je in bepaalde gevallen goedkoper uitbent en in bepaalde gevallen niet, maar een berekening kan zeker verheldering brengen.

Heb je een link naar je post? Ben wel benieuwd.

[ Voor 46% gewijzigd door nadroJ op 29-05-2009 02:10 ]

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
nadroJ schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 02:04:
[...]
Komt er controle, scan je wederom je chipkaart en klaar ben je.
Moet je wel die snelle check-in & check-uit en hoe je zo snel enkele haltes verder weer bent in gestapt kunnen verklaren.
nadroJ schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 02:04:
Heb je een link naar je post? Ben wel benieuwd.
Ik ben ook benieuwd. Ik zie wel een post van Cyber dat zijn ritje naar de keizersgracht goedkoper wordt. Maar iemand anders geeft aan dat een langere rit van CS naar Uilenstede 31% duurder wordt...

[ Voor 37% gewijzigd door Noork op 29-05-2009 02:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Jup, dat is helemaal waar. Ben benieuwd hoe goed ze daarop letten. Ze kunnen ook alleen maar checken of je geldig rijdt.

Trouwens, aangezien ik me helemaal niet heb verdiept in de OV Chipkaart (zie het dagelijks wel in de tram/bus)... kan je bij elk paaltje in en uitchecken (bus en tram)? Zag vanavond nog een jongedame die achter in de bus instapte en d'r pas scande en naar voren werd geroepen, maar schreeuwde dat ze al was ingecheckt.

Btw: over het al dan niet goedkoper worden van de reis... in NL wordt je doorgaans genaaid (om het even grof te zeggen) waar je bij staat met dit soort zaken. Uiteindelijk betaalt het gros gewoon meer. Ze doen het niet uit liefdadigheid en/of eerlijkheid/rechtvaardigheid/rechtschapen gevoel.

[ Voor 25% gewijzigd door nadroJ op 29-05-2009 02:23 ]

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Coldcat schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 01:20:
Hoe werkt het nou precies als ik in de tram zit?

Wordt er per meter betaald of per halte?

Anders check ik meteen uit als de tram wegrijdt bij de halte voordat ik eruit moet stappen. Dat scheelt dan namelijk weer een paar centen :P
Er wordt per afstand berekend. Die verschilt per maatschappij.
Eerder uitchecken wordt bij controle gezien ook na het uitstappen uit bus of tram. Werd toch ook al met de strippenkaart gedaan. Heet grijs rijden.
nieuws: Streekvervoerders kiezen apparaat voor mobiele controle ov-chipkaart

[ Voor 25% gewijzigd door KroontjesPen op 29-05-2009 08:27 ]

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

Controle gaat met een scanner.. of er komt een groot kruis of een groen vinkje op een schermpje te staan als je kaart gescant wordt.

Vreemd dat ik dan een paar cent verschil had tussen de heen en terugweg als er per halte betaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Coldcat schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 09:55:
Controle gaat met een scanner.. of er komt een groot kruis of een groen vinkje op een schermpje te staan als je kaart gescant wordt.

Vreemd dat ik dan een paar cent verschil had tussen de heen en terugweg als er per halte betaald wordt.
Naar Centraal Station toevallig? Was 't je al opgevallen dat de weg terug een enorme boog omvat? ;) Je betaalt per gereden meter, maar die meters worden van halte tot halte berekend.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 29-05-2009 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

En daarom is het OV chip systeem dus een sof.

Ik bedoel, straks moet jij omrijden omdat bij halte X een kapotte metro staat en jij dus 3km moet omrijden met je metro. Dan betaal je dus ook 3km extra.... lekkere business is dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik zou 't heel fijn vinden als mensen stopten met ongefundeerd uit hun nek lullen.

Een vraag stellen die wellicht wat voor de hand ligt, prima. Maar gewoon stellen 'dit is de waarheid' terwijl de daadwerkelijke waarheid het tegenovergestelde is, is heel irritant.

[ Voor 52% gewijzigd door CyBeR op 29-05-2009 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Wat is er dan niet waar cyber? Er ontgaat mij iets. Dat jij een voorstander bent, is duidelijk maar daarmee ben je ook vrij selectief in wat je schrijft, waar je op reageert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Noork schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 11:07:
Wat is er dan niet waar cyber? Er ontgaat mij iets. Dat jij een voorstander bent, is duidelijk maar daarmee ben je ook vrij selectief in wat je schrijft, waar je op reageert...
Dat komt door het bovenstaande. Ik heb heel weinig zin om voor de zoveelste keer uit te leggen hoe het systeem in een bepaalde situatie (die dan ook al nog 's uitzonderlijk is) werkt nadat iemand heeft gesteld dat 't op een andere manier werkt die gewoon pertinent onwaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Naboo schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 11:00:

Ik bedoel, straks moet jij omrijden omdat bij halte X een kapotte metro staat en jij dus 3km moet omrijden met je metro. Dan betaal je dus ook 3km extra.... lekkere business is dat.
Mag aan nemen dat je daar dus al ervaring mee hebt. En dan 3 km nog wel liefs.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 22:00
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 22:28:
[...]
ook al is het niet op naam - één keer opwaarden met je pinpas en je bent de sjaak..
Chip je toch lekker.....
Informatie is koning, in alle branches, inzicht in stromen, waar geld verloren word en verdient word.
Grote transporteurs houden hun chauffeur ook continu in de gaten, tot en met motormanagement toe.
Waarom? Omdat de marges bar slecht zijn, welke routes en klanten zijn minder rendabel of zelfs verliesgevend, waar moeten we andere middelen gebruiken.
Chauffeurs kunnen er op worden afgerekend, maar als klant kan je er je voordeel mee doen.

Want natuurlijk verdiend het Openbaar Vervoer bakken met geld... OHNEE 7(8)7
Als je wilt "genieten" van een plezierig openbaar vervoersysteem zullen de plusjes en minnetjes aardig in lijn moeten lopen, zo niet dan moeten er concessies gedaan worden. Met de strippenkaart zul je nooit een stap voorruit kunnen zetten en anticiperen, met modernere middelen wel dus ik hoop dat men er slim en commercieel mee omspringt om zo de reiziger juist meer "voordelen" te kunnen bieden.

[ Voor 20% gewijzigd door Vandread op 29-05-2009 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Naboo schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 11:00:

Dat maakt toch niet uit. De metro weet de afstand van A naar B, als die metro van Amsterdam noord naar zuid via Rotterdam rijd dan betaal je nog gewoon de prijs die in de prijs matrix is vastgesteld.

Met de bus zal het waarschijnlijk hetzelfde zijn? Of heeft elke bus een GPS met route planner die bekijkt hoeveel meter je precies hebt afgelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

CyBeR schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 11:13:
[...]

Dat komt door het bovenstaande. Ik heb heel weinig zin om voor de zoveelste keer uit te leggen hoe het systeem in een bepaalde situatie (die dan ook al nog 's uitzonderlijk is) werkt nadat iemand heeft gesteld dat 't op een andere manier werkt die gewoon pertinent onwaar is.
Hoe werkt het dan wel? Want daar schrijf je ook niks over.

Tis toch van de zotte dat een terugreis duurder is dan een heenreis, daar waar je vroeger gewoon hetzelfde betaalde?
Daarbij kon je met een strippenkaart binnen het uur/anderhalf uur, op dezelfde stempel terug reizen. Dat is nu toch ook niet meer?

Of niet?

Iedereen trapt er gewoon met ogen open in.

Ik vind het echt niet erg om voor het OV te betalen (die enkele keer dat ik er mee reis), maar ga mij niet verplichten een kaart te kopen waar ik al m'n info voor moet blootleggen en waarmee ik uiteindelijk duurder uit zal zijn dan de goede oude vertrouwde strippenkaart.

Stel je moet 1x met het OV in 5 jaar tijd. Kan je dan exact dat bedrag voor die ene reis op die kaart zetten?
Of moet je een minimum x bedrag er op zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Naboo schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 12:54:
Hoe werkt het dan wel? Want daar schrijf je ook niks over.
Zie: CyBeR in "OV Chipkaart"
Stel je moet 1x met het OV in 5 jaar tijd. Kan je dan exact dat bedrag voor die ene reis op die kaart zetten?
Kun je dat niet terugvinden op de site van de OV-chipkaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Naboo schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 12:54:
[...]

Tis toch van de zotte dat een terugreis duurder is dan een heenreis, daar waar je vroeger gewoon hetzelfde betaalde?
Daarbij kon je met een strippenkaart binnen het uur/anderhalf uur, op dezelfde stempel terug reizen. Dat is nu toch ook niet meer?

Of niet?
Dat alles is een gevolg van het strippenkaartsysteem (of om precies te zijn, het zonesysteem), niet een ontwerpbeslissing.
Ik vind het echt niet erg om voor het OV te betalen (die enkele keer dat ik er mee reis), maar ga mij niet verplichten een kaart te kopen waar ik al m'n info voor moet blootleggen en waarmee ik uiteindelijk duurder uit zal zijn dan de goede oude vertrouwde strippenkaart.

Dan koop je geen OV-Chipkaart maar gebruik je voor die enkele keer een wegwerpkaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

CyBeR schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 13:06:
[...]

Dat alles is een gevolg van het strippenkaartsysteem (of om precies te zijn, het zonesysteem), niet een ontwerpbeslissing.
Onzin want ze kunnen de computer natuurlijk ook gewoon programmeren dat opstappen bij A en uitstappen bij B net zoveel kost als opstappen bij B en uitstappen bij A.
Dan koop je geen OV-Chipkaart maar gebruik je voor die enkele keer een wegwerpkaartje.
Ja, en die kost een godsvermogen in verhouding met 1 strip zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Naboo schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 13:23:
[...]

Onzin want ze kunnen de computer natuurlijk ook gewoon programmeren dat opstappen bij A en uitstappen bij B net zoveel kost als opstappen bij B en uitstappen bij A.
Tuurlijk kan dat. Maar dat willen ze niet en dat kan niet andersom met de strippenkaart. Dat is ontstaan uit een tekortkoming van het systeem.
Ja, en die kost een godsvermogen in verhouding met 1 strip zeker?
Vergelijkbaar met strippen bij de chauffeur kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

CyBeR schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 13:40:
[...]

Tuurlijk kan dat. Maar dat willen ze niet en dat kan niet andersom met de strippenkaart. Dat is ontstaan uit een tekortkoming van het systeem.

[...]

Vergelijkbaar met strippen bij de chauffeur kopen.
En daar geef je zelf dus al het antwoord; Dat willen ze niet......
want stel je voor dat ze een paar cent mislopen x een paar miljoen reizigers per jaar....

tel uit je winst....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Naboo schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 13:47:
[...]

want stel je voor dat ze een paar cent mislopen x een paar miljoen reizigers per jaar....

tel uit je winst....
Een bedrijf dat winst wil maken! Schande!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

CyBeR schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 13:55:
[...]

Een bedrijf dat winst wil maken! Schande!
Tja, helaas moeten sommigen mensen werken. Hierdoor worden mensen verplicht om met OV te gaan reizen. Deze mensen hebben dus niet de keuze.
En aangezien de reiskosten vergoeding van veel werkgevers gewoon ronduit kut is, werken een hoop mensen grotendeels om hun reiskosten te kunnen betalen.

DAT is een schande ja. Zeker omdat de service van het OV niet in verhouding staat met de prijzen die ze hanteren.

Wat ben je trouwens op je pikkie getrapt? Werk je voor de OV chipkaart ofzo? Of een andere functie met betrekking tot het OV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HendrikN
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 20:16
[...]

tel uit je winst....
Dat het OV niet zaligmakend is ben ik met je eens, maar geen van je (drog) redeneringen zijn het gevolg van de OV-Chipkaart, eerder van het achterhaalde zonesysteem.

Ik word sowieso een beetje moe van jouw getroll, verdiep je anders eerst even in het systeem voordat je (onjuiste) eigenschappen gaat afkraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Naboo schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 13:58:
[...]

Tja, helaas moeten sommigen mensen werken. Hierdoor worden mensen verplicht om met OV te gaan reizen. Deze mensen hebben dus niet de keuze.
En aangezien de reiskosten vergoeding van veel werkgevers gewoon ronduit kut is, werken een hoop mensen grotendeels om hun reiskosten te kunnen betalen.
Hoe heeft dat te maken met het prijsbeleid van het OV?
DAT is een schande ja. Zeker omdat de service van het OV niet in verhouding staat met de prijzen die ze hanteren.
Denk je dat 't niets kost om treinen, bussen, trams, etc. rond te laten rijden?
Wat ben je trouwens op je pikkie getrapt? Werk je voor de OV chipkaart ofzo? Of een andere functie met betrekking tot het OV?
Ik ben niet op m'n pikkie getrapt en ik werkt op geen enkele manier in of voor het OV. Ik maak er alleen gebruik van en ik word alleen een beetje gestoord van alle ongefundeerde weerstand tegen deze toch vrij simpele en al jaren op stapel staande verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Pff het kwaliteits en serviceniveau van het OV, en vooral het GVB, is een eigen topic waard. Wat een ontzettend smerige ranzige metrostellen hebben ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

CyBeR schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 14:03:
[...]

Hoe heeft dat te maken met het prijsbeleid van het OV?
Wat dacht je van die idiote privatisering van de NS?
Mensen moeten voor hun werk VERPLICHT met het OV reizen. Als bedrijven als de NS hun prijzen elk jaar flink verhogen, dan werken mensen gewoon voor de kat z'n kut. Snap je?
Denk je dat 't niets kost om treinen, bussen, trams, etc. rond te laten rijden?
Ja dat denk ik ja........ |:(
Ik ben niet op m'n pikkie getrapt en ik werkt op geen enkele manier in of voor het OV. Ik maak er alleen gebruik van en ik word alleen een beetje gestoord van alle ongefundeerde weerstand tegen deze toch vrij simpele en al jaren op stapel staande verandering.
Simpele verandering? Ze schijnen nogal wat moeite te hebben met de invoering ervan. Laat staan de waterdichtheid van het systeem en zullen we het al helemaal niet hebben over de miljoenen die dit project kosten.

[ Voor 8% gewijzigd door Naboo op 29-05-2009 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HendrikN
Naboo schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 14:09:
[...]
Simpele verandering? Ze schijnen nogal wat moeite te hebben met de invoering ervan. Laat staan de waterdichtheid van het systeem en zullen we het al helemaal niet hebben over de miljoenen die dit project kosten.
Nou mag het OV weer ineens geen geld kosten? Kerel, erg consistent ben je niet.

En nogmaals, het gaat hier over de OV-Chipkaart, niet over de tekortkomingen van het OV zelf.

En wat betreft de waterdictheid; elk systeem is te kraken. Sterker nog, iedereen met een kopieerapparaat en een strippenkaart kan tegenwoordig gewoon gratis reizen. Dan is dit natuurlijk wel een enorme stap voorwaarts. En dat een incompetente minister dit project overziet helpt ook niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

HendrikN schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 14:15:
[...]

Nou mag het OV weer ineens geen geld kosten? Kerel, erg consistent ben je niet. Maar nogmaals, het gaat hier over de OV-Chipkaart, niet over de tekortkomingen van het OV zelf.

En wat betreft de waterdictheid; elk systeem is te kraken. Sterker nog, iedereen met een kopieerapparaat en een strippenkaart kan tegenwoordig gewoon gratis reizen. Dan is dit natuurlijk wel een enorme stap voorwaarts. En dat een incompetente minister dit project overziet helpt ook niet natuurlijk.
Tja als jij dat uit mijn woorden haalt, dan zeg ik dat ja. Maar dat zeg ik niet. Dus, lees nog eens, en reageer nog een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HendrikN
Naboo schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 14:18:
[...]

Tja als jij dat uit mijn woorden haalt, dan zeg ik dat ja. Maar dat zeg ik niet. Dus, lees nog eens, en reageer nog een keer.
zullen we het al helemaal niet hebben over de miljoenen die dit project kosten.
Dat het miljoenen euro's kost om een (dergelijk grootschalig) systeem te implementeren lijkt me niet zo heel gek, of wel?

[ Voor 35% gewijzigd door HendrikN op 29-05-2009 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[...]

Mensen moeten voor hun werk VERPLICHT met het OV reizen. Als bedrijven als de NS hun prijzen elk jaar flink verhogen, dan werken mensen gewoon voor de kat z'n kut. Snap je?
Inderdaad: zelfde als het semi-monopolie van het GVB in Amsterdam. Zo zat ik vandaag in een snik hete bus van ze. Toen dacht ik nog was er maar een concurrent met heerlijke airco: dan zou iedereen overstappen naar zo'n busmaatschappij. Privatisering is prima: zolang er werkelijk keuze ontstaat voor de consument. Ik kan in Amsterdam niet kiezen: de metros, trams en meeste bussen zijn van het GVB. Wat er in Amsterdam is gebeurd is echt belachelijk. De hele zooi is geprivatiseerd: het GVB kan lekker z'n gang gaan omdat er toch geen concurrente bussen/metros en trams rijden. Volgende keer graag als er werkelijk keuze ontstaat voor de reiziger. Het heet niets voor niets Openbaar Vervoer.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2009 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Jongens, je moet de onderbuik toch ook even de kans geven om te praten. Immers, altijd als iets verkeerd gaat 'kost het de nederlandse burger weer belastinggeld'.

:+

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
HendrikN schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 14:20:
[...]
Dat het miljoenen euro's kost om een (dergelijk grootschalig) systeem te implementeren lijkt me niet zo heel gek, of wel?
Dat lijkt me ook niet gek. Maar wat wil jij nou eigenlijk zeggen. Dat de prijzen nu omhoog gaan omdat de kosten van de invoering moeten worden terugverdiend? En omdat de beraamde kosten worden overschreden, dat de prijzen nog hoger worden dan gepland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ssj3gohan schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 14:24:
Jongens, je moet de onderbuik toch ook even de kans geven om te praten. Immers, altijd als iets verkeerd gaat 'kost het de nederlandse burger weer belastinggeld'.
Het materieel is versleten, het personeel 'uitgeknepen', de punctualiteit is heilig en de passagiers komen op de tweede plaats. Dat zijn zomaar een paar klachten van Initiatief Personeel Openbaar Vervoer. De zogeheten 'vrije lijst' van deze nieuwe vakbond veroverde vier van de 21 zetels in de ondernemingsraad van het vervoerbedrijf.
http://www.parool.nl/paro...e-bij-personeel-GVB.dhtml

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2009 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HendrikN
Noork schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 14:25:
[...]

Dat lijkt me ook niet gek. Maar wat wil jij nou eigenlijk zeggen. Dat de prijzen nu omhoog gaan omdat de kosten van de invoering moeten worden terugverdiend? En omdat de beraamde kosten worden overschreden, dat de prijzen nog hoger worden dan gepland?
Het enige wat ik ermee wilde zeggen is dat het wel heel makkelijk is om zeggen dat een project miljoenen euro's kost. De prijs van het trein/bus/tramkaartje laat ik er even helemaal buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

Wel 's van inflatie gehoord? NS verhoogt hun prijzen in de basis met de inflatie met daar meestal nog een klein beetje bij. Maar dit gaat helemaal niet meer over chipkaarten.
Ja, weet je waarom dat zo moeilijk is? Omdat iedereen zo loopt te kankeren over niets. Alles wat verandert is, zo laat men je geloven, slecht. En dat levert bij het publiek weerstand op. Dit soort systemen is best in minder dan een half jaar in te voeren (exclusief ontwikkelingstijd) maar dan moet je wel doorzetten en schijt hebben aan de menigte die loopt te kankeren, schijt hebben aan de 20 verschillende organisaties die allemaal inspraak willen hebben (ROVER enzo :r) en gewoon doordrukken. En dan schijt hebben aan het gezeik over dat 't maar doorgedrukt wordt natuurlijk. Maar dat gebeurt hier niet, dat is niet onze cultuur. Wij hebben een menigte die bang is voor verandering. Wij hebben 20 organisaties die inspraak willen hebben. Dus gaat het langzaam. En nog zijn er mensen die 't lef hebben te roepen dat "het toch maar doorgedrukt wordt". Als dat zo was hadden we 5 jaar geleden al overgestapt en zou nu niemand nog zeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Nou inderdaad, kritisch zijn en vraagtekens zetten bij project van meer dan 1 miljard kan natuurlijk niet. Belachelijk dat een organisatie als Rover opkomt voor de belangen van de reizigers bij een monopolie-achtige-situatie als het OV. De reiziger betaalt indirect alles, maar moet er vooral NIET baat bij hebben en bij worden betrokken.

Gewoon doordrukken, overal schijt aan hebben is de enige juiste manier :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

CyBeR schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 10:01:
[...]

Naar Centraal Station toevallig? Was 't je al opgevallen dat de weg terug een enorme boog omvat? ;) Je betaalt per gereden meter, maar die meters worden van halte tot halte berekend.
Nee in Schiedam, en daar ligt de rails gewoon naast elkaar..

Zal wel het verschil in binnen en buitenbocht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Cyber: Nu klink je echt als een liefhebber van het stelsel in China, Sovjet Unie, Cuba en Noord-Korea _O-

Anyway... ik snap je punt.

Vreemd is het nog wel als de heen- en terugreis verschilt in prijs (wat ik hier en daar wat gelezen heb). Natuurlijk kunnen ze de prijs bepalen adhv meters/eenheden/whatever; het blijft lastig verkoopbaar. Dan kan je beter per halte een tarief voeren. Dat heeft verder niets te maken met de fundamentele ontwerpfout van het zone systeem lijkt me.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

Bovendien moet ik zeggen dat het systeem werkt. Ik zat laatst met een laagopgeleide man in de bus die heel enthousiast was en die middag meteen zo'n kaart ging halen. Mensen kunnen er dus mee overweg. Dus eigenlijk morgen gewoon die strippenkaart verbieden en iedereen gaan chippen. Tarieven gewoon zo maken dat ze net iets lager zijn dan nu met die kaart. Omdat mensen minder grijs/zwart rijden is dat gewoon haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
nadroJ schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 15:05:
Cyber: Nu klink je echt als een liefhebber van het stelsel in China, Sovjet Unie, Cuba en Noord-Korea _O-
In ieder geval geen gezeik van milieu groeperingen die het doortrekken van een snelweg (A4) tegenhouden zodat we in plaats van het verkeer te verdelen lekker in de file staan bij een bottleneck nummertje A13... en derhalve flink wat peut de lucht in blazen...
Aangezien we toch offtopic met alle andere gezeik, lijkt meer op een rant topic, mensen lezen niet, snappen bedrijfsvoering niet of hoe je van voormalige overheidsinstellingen met ambtenaren efficientere organisaties kan maken, want of je het nu linksom of rechtsom betaald, je betaald er toch voor....
De gemiddelde Nederlander lijkt af en toe wel erg op een ambtenaar :')

Mooi verhaal laatst, ik ga naar de Kuip (baggerwedstrijd) komt de RET mevrouwt ff checken met haar apparaatje, 2 van die sjappies, ja maar deze tram is toch altijd gratis naar de kuip?
*jahor we rijden natuurlijk gratis omdat je voor Feyenoord bent, dacht het niet, koop maar kaartje bij me*

[ Voor 17% gewijzigd door Vandread op 29-05-2009 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

tel uit je winst....
Het strippenkaart systeem heeft ook zo zijn oneerlijkheden. De een moet 3 stippen inleveren voor 1 halte, net 5 min rijden, en de ander reist van west naar oost door Rotterdam op 2 strippen voor zeg 35 minuten.
Als je echt merkt dat de heen en terug reis van een metroreis verschillend in prijs zijn zou ik dat even doorgeven. Voor tram en bus kan dat best. Die kunnen soms net andere wegen hebben.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
offtopic:
Eigenlijk moet je die / uit A'dam/Diemen weghalen, gewoon A'dam Diemen, net zoals Amsterdam Oud Zuid ofzo :P

Probeer het eens uit zou ik zeggen. Ik ben nu voor de meeste ritjes die ik maak juist minder kwijt. Het is jammer dat de GVB niet groots inzet om de OV chipkaart voorlopig even goedkoper te maken als de strippenkaart. Een klein beetje doen ze dat wel, maar niet genoeg. De strippenkaart is een half jaar terug in prijs omhoog gegaan, maar de ritjes via de OV chipkaart bleven gelijk qua prijs.

Als de GVB hier nu net even iets meer op inzet, dat iniedergeval tijdens de introductie de ov chipkaar significant goedkoper is. Verhogen van de prijs kan altijd nog, dat gebeurd met de strippenkaart ook gewoon jaarlijks, maar juist nu gedurende de komende ~6 maanden moet dat ding goedkoper zijn.

Nu krijg je namelijk allemaal van die zeikerige mensen die gewoon verandering tegen willen houden, en dan maar met het argument prijs komen. Zeer slechte zet vande GVB als je het mij vraagt.
Ja, conducteur of mobiele teams lopen in de tram en scannen van iedereen de chipkaart. Ik heb het nu een paar keer gehad.

Of niet?

Iedereen trapt er gewoon met ogen open in.
Er is helemaal niets in te trappen. Feitelijk heb je het maar gewoon te slikken en anders ga je lekker lopen. Het is de vervoerder die je een dienst biedt en de voorwaarden opstelt (binnen redelijke perken, de overheid heeft ook nog flink wat te zeggen natuurlijk).

Vergelijk het met de bioscoop. Daar kon je vroeger na 1 film gezien te hebben gewoon even naar de WC gaan en dan naar de volgende film gaan, met maar 1 kaartje. Tegenwoordig controleren ze eerst of de hele zaal leeg is, en iedereen die weer in de zaal komt wordt dikwijls nog een keer gecontrolleerd op het kaartje. Is dat ook met open ogen erin trappen?

Nog een vergelijking, nu wat dichter bij huis. De NS had vroeger een avondretourtje. Heb ik vaak gebruik van gemaakt om Donderdag even te shoppen in Haarlem. Op een gegeven moment heeft de NS dat kaartje afgeschaft. Daar ben ik toen met open ogen ingetrapt he? Of wacht eens... waar ben ik precies ingetrapt eigenlijk? De NS heeft gewoon een product verwijderd/veranderd.

Voor het zelfde geld had men op een gegeven moment bepaald dat de overstap voor de strippenkaart zou verdwijnen, of dat het een kwartier werd. De overstaptijd uur vs half uur is dus niet specificiek een eigenschap van het concept ov chipkaart, maar een beslissing die de vervoerder heeft gemaakt m.b.t. de spelregels van het reizen.
Nee hoor, je kunt gewoon een enkeltje op je kaart zetten. Zie de video bij dit bericht: http://www.at5.nl/artikel...strippenkaart-27-augustus
Noork schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 14:03:
Pff het kwaliteits en serviceniveau van het OV, en vooral het GVB, is een eigen topic waard. Wat een ontzettend smerige ranzige metrostellen hebben ze.
Vooral de 53 en 54 ja. Dat zijn vieze, stok oude metrostellen. Zowel van binnen als van buiten. De 50 en de 51 zien er al veel beter uit. Ik vraag me trouwens ook af of dat iets met het publiek te maken heeft. Vooral na Amstel zit er in de 53 en 54 een geheel ander publiek dan in de 51. De 51 wordt vooral bevolkt door studenten en yuppen, terwijl in de 53 en 54 dat duidelijk niet zo is.

[ Voor 46% gewijzigd door flowerp op 30-05-2009 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

KroontjesPen schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 19:10:
[...]
Het strippenkaart systeem heeft ook zo zijn oneerlijkheden. De een moet 3 stippen inleveren voor 1 halte, net 5 min rijden, en de ander reist van west naar oost door Rotterdam op 2 strippen voor zeg 35 minuten.
Als je echt merkt dat de heen en terug reis van een metroreis verschillend in prijs zijn zou ik dat even doorgeven. Voor tram en bus kan dat best. Die kunnen soms net andere wegen hebben.
Tram kan dat niet want de rails liggen echt naast elkaar. Of het moet inderdaad binnen en buitenbocht zijn dat het verschil maakt.

En sowieso mensen die eens per 5 jaar met het OV reizen hoef je geen rekening mee te houden. Die reizen zo weinig dat het geen zin heeft daar iets aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Fijne reactie flowerp d:)b

Ben het helemaal eens met je reactie op m'n post
offtopic:
inclusief het A'dam Diemen stukje ;)

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Noork schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 14:53:
Gewoon doordrukken, overal schijt aan hebben is de enige juiste manier :)
Goed gezegd! _/-\o_

Het feit dat er uberhaupt een tram rijdt is ook 'doorgedrukt'. Daar waren ook nog al wat mensen tegen destijds. In de recentere geschiedenis is de metro ook 'doorgedrukt', daar waren ook alweer mensen tegen.

En de strippenkaart dan? Is die ook niet 'doorgedrukt'? Welke moderne verworvenheid is eigenlijk niet 'doorgedrukt'? Volgens mijn moeder zijn computers 'doorgedrukt', volgens mijn platen luisterende oom zijn CDs 'doorgedrukt', waar houdt het 'doordrukken' op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Coldcat schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 00:07:
Tram kan dat niet want de rails liggen echt naast elkaar. Of het moet inderdaad binnen en buitenbocht zijn dat het verschil maakt.
Er zijn plaatsen waar bus of tram een deel in een ring rijden. Dan is de heen en terug reis alleen gelijk wanneer je precies in het midden van die ring in/uit stapt.
Ook in eenrichtingsgebieden kan ik mij zo iets voorstellen alleen heb ik daar geen voorbeelden van.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Noork schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 14:03:
Maar het is toch een beetje nare bijsmaak: wel geld en personeel beschikbaar om zo'n OV-chip in te voeren maar een beetje behoorlijk materiaal is schijnbaar geen geld voor al dan niet met hulp van het rijk. Zo moest ik laatst rond de spits de metro hebben vanaf Sloterdijk: prop en propvol, terwijl er nog makkelijk wat karretjes bij hadden gekund aan die metro. Sorry hoor, maar het lijkt soms echt een veetransport en zo arm is Nederland nou ook weer niet.

Overigens:
Een reden voor Veolia om een alternatief te overwegen, zijn de kosten van de ov-chipkaart. Die liggen volgens Kienhorst ongeveer vijf keer zo hoog als van de huidige papieren kaartjes. „Papieren kaartjes kosten ons 0,8 procent van de omzet, bij de ov-chip wordt dat zo’n 4 procent.” Waar in het openbaar vervoer een winstmarge van 3 à 4 procent al heel mooi is, betekent de komst van de ov-chip dus dat alle winst verdwijnt. Temeer daar de ritprijzen niet verhoogd mogen worden bij de invoering van de ov-chipkaart
Ben benieuwd nu naar de cijfers van het GVB.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2009 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Als je quote wel je bron geven aub.

Dat veetransport he, dat kan voorkomen worden met de OV-chipkaart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

KroontjesPen schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 00:20:
[...]
Er zijn plaatsen waar bus of tram een deel in een ring rijden. Dan is de heen en terug reis alleen gelijk wanneer je precies in het midden van die ring in/uit stapt.
Ook in eenrichtingsgebieden kan ik mij zo iets voorstellen alleen heb ik daar geen voorbeelden van.
Nee dat is het niet, ik stap in op halte centraal... en stap een paar haltes verder uit. Dan wil ik een paar uur later terug en stap ik bij die halte in en ga naar centraal. Afstanden zijn dus gelijk. En verder liggen de sporen de hele route naast elkaar. Alleen rijdt de tram omgekeerd op het andere spoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Je had het over een paar cent verschil bij heen en terug reis Traguardo.
Dan kan het ook niet het basis tarief zijn die je niet betaald als je binnen de overstap tijd terug reist.
Zou dit gewoon even navragen. Zelf heb ik de eerste keer ook alles precies nagekeken hoor. :)

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:12

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik had gehoord dat Utrecht in de zomer of na de zomer ook de Chipkaart ging invoeren :o.
Echter ik was vandaag in de bus van het GVU, en wat mij opviel was dat de chipkaart-in-/uitcheck kastjes al gereed stonden op: "In-/Uitchecken".
Nieuwsgierig dat ik was heb ik mijn Voordeeluren-OVkaart van de NS er langs gehaald, maar hij gaf aan dat het een ongeldige kaart was?
Betekent dit dat de GVU een eigen kaart gaan hanteren? Of was het in/uitchecksysteem nog niet 'af'?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dan is 't nog niet klaar idd en werkt de interoperability (dwz, het gebruik van kaarten van andere uitgevers dan GVU) ws. nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:12

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ah okee. Het zal dan dus wel om een interne proef gaan van het GVU, die vermoedelijk vergeten was om uitgeschakeld te worden :P.
Thnx...

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AW_Bos schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 09:42:
Ik had gehoord dat Utrecht in de zomer of na de zomer ook de Chipkaart ging invoeren :0.
Echter ik was vandaag in de bus van het GVU, en wat mij opviel was dat de chipkaart-in-/uitcheck kastjes al gereed stonden op: "In-/Uitchecken".
Nieuwsgierig dat ik was heb ik mijn Voordeeluren-OVkaart van de NS er langs gehaald, maar hij gaf aan dat het een ongeldige kaart was?
Betekent dit dat de GVU een eigen kaart gaan hanteren? Of was het in/uitchecksysteem nog niet 'af'?
Klopt. Binnenkort (augustus) gaat in Utrecht de chipkaart naast de strippenkaart gebruikt worden. Er zal, volgens mij, ook nog wel e.e.a. gedaan moeten worden, want in de tram heb ik nog nergens van die kastjes zien hangen en bij de perrons staan ze ook niet. (Moet zeggen dat ik nog 0 keer gebruik heb gemaakt van de chipkaart en er dus ook niet echt op let.)

De strippenkaart blijft in Utrecht overigens nog bruikbaar tot "medio 2010". Ik zal deze ook blijven gebruiken, want vaak kan ik nog binnen het uur weer thuis zijn en hoef je voor de terugreis dus niet te stempelen. Tegen de tijd dat de strippenkaart er in Utrecht ook uitgaat, woon ik daar toch niet meer en in de beoogde nieuwe woonplaats gaan we voortaan alles (inclusief woon-werkverkeer) met de fiets doen. Een eventuele OV-chipkaart zullen we dan alleen nog maar gaan gebruiken voor een enkele treinreis naar familie die wat verder weg woont.

Omdat we nu redelijk veel gebruikmaken van de mogelijkheid om binnen het uur weer terug te reizen, zou de OV-chipkaart voor ons de kosten aardig laten toenemen. We hebben namelijk geen auto en reizen dus veel met het OV. Gelukkig lagen die verhuisplannen er al en gaan we binnenkort dus vele malen minder afdragen aan het OV (zowel tijd als geld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Weer een nieuwe mijlpaal voor de OV Chipkaart; ik zag van de week dat op Amstel de NS OV Chipkaart readers nu geactiveerd zijn.

Van de week ga ik misschien wel even proberen of ik mijn ritje van Bijlmer naar Amstel via de Sprinter kan doen met de OV chipkaart. Ben benieuwd naar de reactie van de conductuer als ik alleen mijn NS kortingskaart laat zien 8)

Pagina: 1 ... 6 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.