Welk paaltje gebruikte je bij je laatste actie?
De paaltjes (readers) op het perron zelf. Inderdaad, die paaltjes doen hun actie afhankelijk van de huidige status op je kaart. De poortjes beneden checken altijd in of uit, afhankelijk van welke kant je gebruikt.
Voor de duidelijkheid, wat ik deed was:
code:
1
2
3
4
| t1: Kaart voor NS paaltje: check-in NS
t2: Kaart voor GVB paaltje: check-in GVB
t3: Kaart voor GVB paaltje (zelfde als bij t2) : check-out GVB
t4: Kaart voor NS paaltje (zelfde als bij t1): check-out NS |
Normaliter als je vergeet uit te checken ben je je borg kwijt zodra je in-checked bij de volgende vervoerder. B.v. ik check-in bij bus 1. Stap uit en vergeet uit te checken. Stap in bij bus 2 en check-in -> boem! 4 euro kwijt van bus 1, plus meteen 4 euro als borg voor bus 2.
Misschien is Amstel een uitzondering, of misschien is er een software update geweest die rekening houdt met een soort 'rollback' (ergens in-checken en zonder te reizen weer uit-checken), of misschien is er nu daadwerkelijk een nested check-in mogelijk.

krijg je dan een boete omdat je niet bij de NS bent ingecheckt of vinden ze de check-in van het GVB ook goed?
Dan krijg je in principe een boete. Het geld zou immers naar het verkeerde bedrijf gaan, en je rijdt met de trein gemakkelijk het GVB gebied uit. Op sommige trajecten is dit eigenlijk wel lastig, want daar rijden zowel de NS als het GVB. Als je b.v. van Bijlmer Arena naar Amstel of Centraal wilt is het bijna om het even welke je pakt (met name als je de Sprinter met de Metro vergelijkt). Op Amstel b.v. komen ze zelfs beide op het zelfde perron, wat met name voor toeristen een erg verwarrende situatie is (die onderscheiden onze Sprinter ook niet zo snel van b.v. Snel Tram 51, waarbij de ene als 'trein' geldt en de andere als 'metro').
Volgens mij staat de checkin bij NS volledig los van de checkin bij andere vervoerbedrijven.
Volgens jou kan ik dus met de OV chip-kaart op b.v. Utrecht inchecken, dan op Amsterdam Centraal uitstappen, zonder uit te checken het station verlaten. Dan inchecken bij de GVB en rondreizen, dan uitchecken bij de GVB en weer verder met de NS reizen naar b.v. Haarlem. Dan op Haarlem uitchecken.
De NS ziet dat dan als een enkele rit Utrecht -> Haarlem, ondanks dat ik tussendoor met het GVB heb gereist?
Ik kan me dit laatste bijna niet voorstellen, maar als ik zin heb om mogelijk wat geld weg te gooien ga ik het eens proberen
[
Voor 14% gewijzigd door
flowerp op 10-11-2012 21:25
]
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.