• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Iemand eigenlijk enig idee hoe je dat doet:

Over de Grens met de Benelux, heb een ov studenten kaart maar MOET inchecken met m'n vrij reizen, anders krijg ik in de 2.5 uur er voor vast wel van één of andere lul een boete. In brussel kan ik natuurlijk niet uitchecken en met m'n reis heen lukt het ook niet om tussendoor uit te checken voor ik in de benelux trein stap :')

Wordt denk dus maar omreizen zodat ik eerder in dat kreng kan? :')

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
GoldenSample schreef op woensdag 07 november 2012 @ 17:48:
Iemand eigenlijk enig idee hoe je dat doet:

Over de Grens met de Benelux, heb een ov studenten kaart maar MOET inchecken met m'n vrij reizen, anders krijg ik in de 2.5 uur er voor vast wel van één of andere lul een boete. In brussel kan ik natuurlijk niet uitchecken en met m'n reis heen lukt het ook niet om tussendoor uit te checken voor ik in de benelux trein stap :')

Wordt denk dus maar omreizen zodat ik eerder in dat kreng kan? :')
Je had natuurlijk ook even google kunnen gebruiken voordat je zoveel :')'s door je post sprenkelde.
Reist u over de grens in uw vrij-reizen periode: Koop vooraf een vervoerbewijs vanaf het laatste Nederlandse station tot en met uw eindbestemming in het buitenland of via deze website waarbij u kiest voor "Vrij reizen op NS-traject" onder de kortingsmogelijkheden.
Of je had even in de FAQ over het inchecken voor studenten kunnen kijken:
Moet ik in- én uitchecken als ik met mijn Studentenreisproduct over de grens reis?

Nee. Je kunt in het buitenland namelijk niet in of uitchecken.

Reis je in je vrij-reizen periode: Koop alleen een papieren kaartje voor het buitenlandse deel van je reis, toon bij controle je OV-chipkaart plus het papieren treinkaartje.

Reis je buiten je vrij-reizen periode: Koop een internationaal ticket voor je hele reis.
Waar kan ik de factuur voor vijf minuten van mijn tijd naartoe sturen?

[ Voor 4% gewijzigd door ValHallASW op 07-11-2012 17:57 ]

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Oke ik heb op dit moment van de NS een abonnement met 40% korting voor het reizen na 9 uur smorgens op de werkdagen en in het weekend altijd 40% korting. Dit heb ik gekregen aangezien ik net afgestudeerd ben en je dus in aanmerking komt voor dit abonnement.

Ik doe op dit moment het volgende trajecten:

In de ochtend, tenminste 4 keer per week:
NS Trein: Vlaardingen Centrum > Schiedam Centrum
RET Metro: Schiedam Centrum > Kralingse Zoom
Connexxion Bus: Kralingse Zoom > Rivium 1e straat

In de avond, tenminste 4 keer per week:
Connexxion Bus: Rivium 1e straat > Kralingse Zoom
RET Metro: Kralingse Zoom > Schiedam Centrum
NS Trein: Schiedam Centrum > Vlaardingen Centrum (40% Korting)

Elke vrijdag avond doe ik het volgende traject:
Connexxion Bus: Rivium 1e straat > Kralingse Zoom
RET Metro: Kralingse Zoom > Rotterdam Alexander
NS Trein: Rotterdam Alexander > Arnhem (40% Korting)

De drie bovenstaande trajecten zal ik altijd doen in een maand. Hieronder volgen nu twee trajecten die ik kan doen, maar afhankelijk van de situatie bepaald ik of ik op de zondag terug ga of op de maandagochtend.

Op de zondagavond:
NS Trein: Arnhem > Vlaardingen Centrum (40% Korting)

Op de maandagochtend:
NS Trein: Arnhem > Rotterdam Alexander
RET Metro: Rotterdam Alexander > Kralingse Zoom
Connexxion Bus: Kralingse Zoom > Rivium 1e straat

Nu vroeg ik mezelf af zou ik doormiddel van nog een abonnement de kosten verder kunnen drukken?
Want voor zo ver ik nu begrijp heb ik met het NS abonnement van 40% korting alleen korting op de trajecten waarmee ik met de NS reis, na 9 uur smorgens en in het weekend.

Zou bijvoorbeeld Altijd Korting 1 maand (20%), een optie kunnen zijn voor mij voor de trajecten wat ik met de RET Metro doe en Connexxion Bus. Of is er een heel ander abonnement die aantrekkelijk zou zijn?

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Apart gevalletje vandaag op Amstel. Ik had iets wat leek op een geneste check-in.

Situatie: ik kom aan met de metro, check uit bij GVB en in bij NS. Even later bedenk ik me dat ik toch niet met de NS verder wil, en wil weer uitchecken bij NS, maar perongeluk hou ik mijn kaart voor de GVB reader.

Op dat moment stond ik dus weer ingechecked bij het GVB, waar ik dan even later meer weer uitcheckte.

Om even te controleren wat er zou gebeuren checkte ik daarna weer bij de NS in (met de gedachte daarna nogmaals weer uit te checken), maar tot mijn grote verbazing werd die actie juist als een check-out bij de NS gezien.

Blijkbaar als je niet daadwerkelijk reist, en dus op het zelfde station achtereenvolgens bij NS en GVB inchecked, en dan bij GVB uitchecked kun je ook nog bij NS uitchecken. Een soort van geneste check-in dus.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Welk paaltje gebruikte je bij je laatste actie? Op Amstel heb je immers 2 soorten, de zuiltjes op de perrons en de poortjes bij de in- en uitgang. Naar mijn ervaring werken deze anders: Bij de paaltjes kun je zowel in- als uitchecken en zal wat er gebeurt dus afhankelijk zijn van of je op dat moment ingecheckt bent of niet. De poortjes daarentegen kunnen per type slechts 1 actie uitvoeren: bij de ingang inchecken, en bij de uitgang uitchecken (Zie een eerdere post van mij in dit topic). Dit verklaart jouw verhaal nog niet, immers het is nog steeds apart dat je uitgecheckt wordt terwijl je zelf dacht niet meer ingecheckt te zijn, maar omdat de verschillende paaltjes zich dus verschillend gedragen is het misschien toch relevant om te weten bij welk type jouw laatste uitcheckactie plaatsvond.

(Feit is dat je bij een NS incheckpoortje dus in ieder geval vrolijk nog een keer kunt inchecken terwijl je al ingecheckt bent, misschien werkt het uitchecken ook wel op zo'n manier, dat je dus gewoon altijd kunt uitchecken ongeacht de status van je kaart op dat moment).

[ Voor 13% gewijzigd door smvs op 10-11-2012 20:22 ]

• Paul
  • Laatst online: 17:33
Zijn de GVB-poortjes niet echt anders dan die van de NS? Als je incheckt bij de GVB en daarna een NS-trein neemt waar je gecontroleerd wordt, krijg je dan een boete omdat je niet bij de NS bent ingecheckt of vinden ze de check-in van het GVB ook goed?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Volgens mij staat de checkin bij NS volledig los van de checkin bij andere vervoerbedrijven.

• flowerp
Welk paaltje gebruikte je bij je laatste actie?
De paaltjes (readers) op het perron zelf. Inderdaad, die paaltjes doen hun actie afhankelijk van de huidige status op je kaart. De poortjes beneden checken altijd in of uit, afhankelijk van welke kant je gebruikt.

Voor de duidelijkheid, wat ik deed was:

code:
1
2
3
4
t1: Kaart voor NS paaltje: check-in NS
t2: Kaart voor GVB paaltje: check-in GVB
t3: Kaart voor GVB paaltje (zelfde als bij t2) : check-out GVB
t4: Kaart voor NS paaltje (zelfde als bij t1): check-out NS

Normaliter als je vergeet uit te checken ben je je borg kwijt zodra je in-checked bij de volgende vervoerder. B.v. ik check-in bij bus 1. Stap uit en vergeet uit te checken. Stap in bij bus 2 en check-in -> boem! 4 euro kwijt van bus 1, plus meteen 4 euro als borg voor bus 2.

Misschien is Amstel een uitzondering, of misschien is er een software update geweest die rekening houdt met een soort 'rollback' (ergens in-checken en zonder te reizen weer uit-checken), of misschien is er nu daadwerkelijk een nested check-in mogelijk. :?
krijg je dan een boete omdat je niet bij de NS bent ingecheckt of vinden ze de check-in van het GVB ook goed?
Dan krijg je in principe een boete. Het geld zou immers naar het verkeerde bedrijf gaan, en je rijdt met de trein gemakkelijk het GVB gebied uit. Op sommige trajecten is dit eigenlijk wel lastig, want daar rijden zowel de NS als het GVB. Als je b.v. van Bijlmer Arena naar Amstel of Centraal wilt is het bijna om het even welke je pakt (met name als je de Sprinter met de Metro vergelijkt). Op Amstel b.v. komen ze zelfs beide op het zelfde perron, wat met name voor toeristen een erg verwarrende situatie is (die onderscheiden onze Sprinter ook niet zo snel van b.v. Snel Tram 51, waarbij de ene als 'trein' geldt en de andere als 'metro').
Volgens mij staat de checkin bij NS volledig los van de checkin bij andere vervoerbedrijven.
Volgens jou kan ik dus met de OV chip-kaart op b.v. Utrecht inchecken, dan op Amsterdam Centraal uitstappen, zonder uit te checken het station verlaten. Dan inchecken bij de GVB en rondreizen, dan uitchecken bij de GVB en weer verder met de NS reizen naar b.v. Haarlem. Dan op Haarlem uitchecken.

De NS ziet dat dan als een enkele rit Utrecht -> Haarlem, ondanks dat ik tussendoor met het GVB heb gereist?

Ik kan me dit laatste bijna niet voorstellen, maar als ik zin heb om mogelijk wat geld weg te gooien ga ik het eens proberen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door flowerp op 10-11-2012 21:25 ]

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Verwijderd

flowerp schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 21:21:
Volgens jou kan ik dus met de OV chip-kaart op b.v. Utrecht inchecken, dan op Amsterdam Centraal uitstappen, zonder uit te checken het station verlaten. Dan inchecken bij de GVB en rondreizen, dan uitchecken bij de GVB en weer verder met de NS reizen naar b.v. Haarlem. Dan op Haarlem uitchecken.

De NS ziet dat dan als een enkele rit Utrecht -> Haarlem, ondanks dat ik tussendoor met het GVB heb gereist?
Inderdaad. De NS weet volgens mij helemaal niet dat jij uitgestapt bent als je niet uitcheckt bij de NS. En misschien zit je wel gewoon ff op je gemak een broodje te eten op een tussenstation, ook dat kan de NS niet weten.

Om een praktijkvoorbeeldje te geven: laatst was ik 's ochtends rond 9 uur uitgestapt op Den Haag Centraal en ben toen vergeten uit te checken. Vervolgens een beetje rondkarren met de trams en bussen van de HTM naar en vanaf m'n eindbestemming (uiteraard, braaf als ik ben, elke keer netjes in- en uitgecheckt). 's Avonds rond 7uur wilde ik inchecken op Den Haag Laan van NOI en toen checkte hij dus pas uit (met normaal tarief). Ik moest toen 5 minuten ofzo wachten om opnieuw te kunnen inchecken.

Ik zou niet weten waarom dit ook niet gewoon met de combi A'dam/Haarlem/GVB zou kunnen. Maar om het zeker te weten zul je het inderdaad moeten proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2012 21:50 ]

• flowerp
Verwijderd schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 21:41:
[...]

Inderdaad. De NS weet volgens mij helemaal niet dat jij uitgestapt bent als je niet uitcheckt bij de NS. En misschien zit je wel gewoon ff op je gemak een broodje te eten op een tussenstation, ook dat kan de NS niet weten.
Natuurlijk. Dat kan (en mag) ook gewoon. Zelfs het station verlaten terwijl je ingechecked ben kan nog gewoon zolang de poortjes niet gesloten zijn. Ik doe dat dan ook regelmatig met soms enkele uren onderbreking van de reis. 1 maal wel een conducteur gehad die een opmerking maakte dat ik al lang onderweg was, maar das alles.

Alleen als je echt inchecked ergens anders dan is dat toch een andere situatie, in principe het 'bewijs' dat je buiten het station bent geweest terwijl je ingechecked was bij de NS.
Om een praktijkvoorbeeldje te geven: laatst was ik 's ochtends rond 9 uur uitgestapt op Den Haag Centraal en ben toen vergeten uit te checken. Vervolgens een beetje rondkarren met de trams en bussen van de HTM naar en vanaf m'n eindbestemming (uiteraard, braaf als ik ben, elke keer netjes in- en uitgecheckt). 's Avonds rond 7uur wilde ik inchecken op Den Haag Laan van NOI en toen checkte hij dus pas uit (met normaal tarief).
Interessant. Dat is dan toch een echte geneste check-in. Ik dacht dat dat niet toegestaan was. Vraag me af of dit opzettelijk zo geïmplementeerd is, of een bugje in het systeem.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-10 15:32
flowerp schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 23:11:
[...]

Natuurlijk. Dat kan (en mag) ook gewoon. Zelfs het station verlaten terwijl je ingechecked ben kan nog gewoon zolang de poortjes niet gesloten zijn. Ik doe dat dan ook regelmatig met soms enkele uren onderbreking van de reis. 1 maal wel een conducteur gehad die een opmerking maakte dat ik al lang onderweg was, maar das alles.

Alleen als je echt inchecked ergens anders dan is dat toch een andere situatie, in principe het 'bewijs' dat je buiten het station bent geweest terwijl je ingechecked was bij de NS.
Conform de algemene voorwaarden Reizen op Saldo mag je je reis alleen onderbreken door uit te checken en later weer in te checken. Dit is een verschil ten opzichte van papieren kaartjes, waarbij het onderbreken van je reis is toegestaan.

Let op: in België is het onderbreken van een reis sowieso niet toegestaan. Als je een ticket van A naar B hebt via C wordt je geacht om de eerstvolgende aansluitende trein te nemen in C. Een treintje later pakken is in België toegestaan, behalve als je een Via-ticket hebt.
Interessant. Dat is dan toch een echte geneste check-in. Ik dacht dat dat niet toegestaan was. Vraag me af of dit opzettelijk zo geïmplementeerd is, of een bugje in het systeem.
Waarschijnlijk heb je geluk gehad. Beide check-in en check-uit-handelingen stonden nog in het lijstje met recente transacties waardoor de paaltjes ermee om konden gaan. Had je in de tussentijd nog iets anders gedaan (zoals reizen bij GVB, saldo opladen, enz) dan was wellicht de NS-transactie wel van je kaart verdwenen en zou je daar niet kunnen hebben uitchecken.

Maar dat is slechts speculeren natuurlijk...

We are shaping the future

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-10 16:03
Onlangs een nieuwe ov-chipkaart gehad, reisproducten opnieuw erop moeten zetten, etc. Tot zover geen probleem. Op de oude kaart stond echter nog zo'n 10 euro restsaldo én automatisch opladen. Dacht eerst dat dit restbedrag gewoon teruggestort zou worden (stond ook in de brief v/d NS meen ik). Op ov-chipkaart.nl staat echter een ander verhaal: Bij restbedragen onder de 30 euro moet je moeilijk doen met automatisch saldo opwaarderen stopzetten, formulieren invullen en nog eens 2,50 administratiekosten betalen.

Dit gaat echter meer over tussentijds stopzetten en niet over een kaart die verlopen is. Laatste transactieoverzicht meldt:

Saldo teruggave door Klantenservice OV-chipkaart van TLS
03:34 Vraag uw OV-bedrijf
Ontvangen € 10,02

Krijg ik het nu gewoon teruggestort of niet? :?

edit:
Het is inmiddels teruggestort

_██_
(ಠ_ృ)

• mrsar
  • Laatst online: 14:58

mrsar

waar een sar is,is een wodka

ik kreeg het iig teruggestort na kwijtraken kaart,maar ik had volgens mij wel (via site?) de auto opladen uitgezet (wat ik natuurlijk niet fysiek kon doen omdat ik de kaart niet meer had :) althans,volgens mij had ik het zo gedaan

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• flowerp
Alex) schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 23:58:
[...]

Conform de algemene voorwaarden Reizen op Saldo mag je je reis alleen onderbreken door uit te checken en later weer in te checken. Dit is een verschil ten opzichte van papieren kaartjes, waarbij het onderbreken van je reis is toegestaan.
Is het niet zo lang je het station niet verlaat bij Reizen op Saldo? Als ik aankom op Centraal en dan even een bak koffie ga drinken bij de Starbucks op perron 2, en ik blijf daar dan zeg een uurtje of 2 hangen alvorens ik mijn reis naar Haarlem verder zet, dan is dat toch gewoon toegestaan? Ik hoef dan toch niet uit te checken?(zou niet eens kunnen btw als de poortjes dicht zijn).

Verwijderd

flowerp schreef op zondag 11 november 2012 @ 09:17:
[...]

Is het niet zo lang je het station niet verlaat bij Reizen op Saldo? Als ik aankom op Centraal en dan even een bak koffie ga drinken bij de Starbucks op perron 2, en ik blijf daar dan zeg een uurtje of 2 hangen alvorens ik mijn reis naar Haarlem verder zet, dan is dat toch gewoon toegestaan? Ik hoef dan toch niet uit te checken?(zou niet eens kunnen btw als de poortjes dicht zijn).
Ik heb me dit soort dingen ook afgevraagd. En ik heb ergens gelezen, sorry weet niet meer waar, dat je bij de NS alléén incheckt aan het begin van je reis en alléén uitcheckt aan het eind van je reis. Dus niet bij het overstappen.

Maarja, het blijft allemaal toch een kwestie van interpretatie. Want als je onderweg, tijdens een overstap, een broodje gaat eten op het perron, en dat duurt toevallig wat langer (2 uur ofzo) bijvoorbeeld omdat je een oude bekende tegenkomt, ben je dan ineens "in overtreding"?

Ik denk dat de NS de exacte interpretatie overlaat aan de conducteur, met daarbij wel de instructie om eea toch vooral 'los' te interpreteren.

• Alex)
flowerp schreef op zondag 11 november 2012 @ 09:17:
[...]

Uit de Voorwaarden Reizen op Saldo:
Onderbreken/onderbroken: De situaties waarbij Reiziger de laatste NS-kaartlezer(s) passeert om het station te verlaten of om gebruik te maken van een voorziening binnen het station die buiten het door de NS-kaartlezers omsloten gebied ligt.
2.3 In aanvulling op het bepaalde in art. 6.9 AVR-NS dient met Reizen op Saldo bij NS bij het onderbreken van de reis de Rit afgesloten te worden met een Check-uit op het betreffende station. Bij het vervolgen van de reis dient opnieuw Ingecheckt te worden. Zo bestaat bijvoorbeeld een reis die tussentijds is onderbroken uit twee Ritten.
AVR-NS 6.9 schrijft:
6.9 Een reis mag op elk Station op de kortste of snelste Reisroute worden onderbroken, en op dezelfde Dag weer worden voortgezet.
Als ik deze voorwaarden combineer kom ik tot de conclusie dat je tijdens een reis van Eindhoven naar Amsterdam wel in Utrecht mag uitstappen om een bakje koffie te drinken bij de Brooodzaak (ligt binnen het door kaartlezers omsloten gebied) maar dat je niet even naar Kruys' Notenwereld mag lopen om een zakje nootjes te halen (de winkel staat precies ná de kaartlezers).

Formeel gezien mag je dus ook niet even 3 uur gaan winkelen in Utrecht, in de praktijk zullen er weinig conducteurs een probleem van maken. Je krijgt echter wel een probleem als daar straks poortjes staan ipv paaltjes, dan ga je duurder uit zijn.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik denk niet dat Utrecht CS poortje zal gaan krijgen. Het NS gebied ligt precies door een drukke doorgang van de Jaarbeurs naar de binnenstad/Hoog Catherijne waar ook busterminal noord en zuid liggen. Maar op het jaarbeurs plein komen ook bussen. Bus uit, inchecken bij NS, uitchecken bij de NS, in checken in de bus.. 8)7

Ik zou als ik van Nieuwegein naar de Jaarsbeurs moet, of het Beatrix theater, stap ik uit aan de andere kant van het spoor, en die moet ik over over, of onderdoor. Ik kom dan ten allertijde op NS gebied. Zou van de zotte zijn als je dan moet in en uitchecken.

Het is mij overigens de laatste tijd al regelmatig overkomen dat die dingen in de bus gewoon niet werken, en dus vaker zwart heb gereden dan zonder die kaart :P

[ Voor 6% gewijzigd door RaZ op 11-11-2012 17:47 ]

Ey!! Macarena \o/

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:00

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

RaZ schreef op zondag 11 november 2012 @ 17:46:
[...]
Ik zou als ik van Nieuwegein naar de Jaarsbeurs moet, of het Beatrix theater, stap ik uit aan de andere kant van het spoor, en die moet ik over over, of onderdoor. Ik kom dan ten allertijde op NS gebied.
Je kan de Van Sijpesteijn-tunnel nemen, dat is geen NS-gebied.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Alex)
Ik denk niet dat Utrecht CS poortje zal gaan krijgen.
Ik denk het wel: het is één van de drukste stations van Nederland, en NS heeft altijd beweerd dat de meeste reizigers minimaal 1x per reis een poortje tegen zullen komen.

• smvs
  • Niet online
Freee!! schreef op zondag 11 november 2012 @ 19:26:
[...]

Je kan de Van Sijpesteijn-tunnel nemen, dat is geen NS-gebied.
Ja of je kan bij de Bleekstraat onder het spoor door, ook geen NS gebied :+. Maar goed, kennelijk is het feit dat er veel mensen als passant door een NS station moeten geen beletsel om poortjes neer te zetten, kijk maar naar bijvoorbeeld Amsterdam CS. Of die poortjes in de toekomst daadwerkelijk allemaal dichtgaan is weer een andere vraag, ik moet nog zien of dat gaat gebeuren. Het lijkt me nogal onpraktisch eerlijk gezegd.

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik denk niet dat Utrecht CS poortje zal gaan krijgen.
Er komt een aparte voetgangerspassage langs de nieuwe stationshal.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:00

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

smvs schreef op zondag 11 november 2012 @ 20:53:
[...]
Ja of je kan bij de Bleekstraat onder het spoor door, ook geen NS gebied :+.
Ik noemde de Van Sijpestein-tunnel omdat die vrijwel direct naast de halte van de sneltram ligt. De Bleekstraat is echt een eind om.
Maar goed, kennelijk is het feit dat er veel mensen als passant door een NS station moeten geen beletsel om poortjes neer te zetten, kijk maar naar bijvoorbeeld Amsterdam CS.
Of Leiden CS (en zo zijn er nog wel een paar voorbeelden).
Of die poortjes in de toekomst daadwerkelijk allemaal dichtgaan is weer een andere vraag, ik moet nog zien of dat gaat gebeuren. Het lijkt me nogal onpraktisch eerlijk gezegd.
Ik weet dat B&W van Leiden faliekant tegen zijn.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:45
Wordt een controle door een conducteur ook geregistreerd op de chipkaart?

Dus als ik incheck in Arnhem en tussen Arnhem en Utrecht gecontroleerd wordt en uiteindelijk uitcheck in Arnhem Velperpoort, dat bij het uitchecken dan wordt geconstateerd dat ik niet rechtstreeks Arnhem - Arnhem Velperpoort heb gereisd?

• Paul
Ik denk dat je sowieso een probleem hebt als je incheckt in Arnhem en vervolgens gecontroleerd wordt in een trein die _naar_ Arnhem rijdt ;)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• noppus
Paul schreef op maandag 12 november 2012 @ 11:46:
Ik denk dat je sowieso een probleem hebt als je incheckt in Arnhem en vervolgens gecontroleerd wordt in een trein die _naar_ Arnhem rijdt ;)
Klopt, maar dat is niet de vraag.

• Paul
Klopt... Maar ik denk / hoop dat je dan automatisch de boete van je saldo wordt afgetrokken. Mijn treinreis is al duur genoeg, daar hoef jij niet aan bij te dragen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Nee, volgens mij wordt dat niet op je ov-chipkaart geregistreerd, maar dat heeft toch ook geen nut? Want als je al gecontroleerd wordt op het moment dat je richting incheckstation reist krijg je een boete van 45 euro.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• noppus
@Paul: De vraag is, komt er een boete? Dat kan alleen als de controle door de conducteur geregistreerd wordt.

@MaximusTG: Ik reis alleen "heen" met de kaart. Dus er is geen controle richting instapstation mogelijk.

• Paul
Ja, het bekende truckje met 2 kaarten reizen waardoor je 50% korting krijgt dus. Dat ze je maar mooi snappen en je op alle ritten met de 2e kaart van Utrecht naar Arhem met terugwerkende kracht een boete geven...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• noppus
@Paul:
Ik probeer te beredeneren wat ze hier aan zouden kunnen doen. Dat 'snappen' is nog niet zo eenvoudig, op dit moment.

Ik reis altijd Arnhem -EdeWageningen. Een enkele reis kost € 3,50, een kaartje via de "creatieve" methode € 2,10. Dat verschil (€ 1,40) is niet de moeite om zelfs maar te overwegen om naar Velperpoort extra heen en weer te fietsen. Maar als de reis duurder wordt wordt het verschil snel aantrekkelijker, vandaar mijn vraag. Ik kan me niet voorstellen dat NS deze sluiproute niet bedacht heeft en er geen maatregelen tegen wil nemen. Het koppelen van de controle door een conducteur aan de kaart is dan stap 1.

Waarbij dat natuurlijk maar heel beperkt helpt, want ik wordt <10% van de ritten gecontroleerd.

Stap 2 zou een beperking van de maximale reisduur kunnen zijn, zoals hierboven ook genoemd.
En stap 3 is overal poortjes, maar daar beginnen ze nog niet aan.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Alex) schreef op zondag 11 november 2012 @ 20:49:
[...]

Ik denk het wel: het is één van de drukste stations van Nederland, en NS heeft altijd beweerd dat de meeste reizigers minimaal 1x per reis een poortje tegen zullen komen.
De meeste reizers misschien wel. Maar als Utrecht CS een overstap punt is, komt je eigenlijk niet buiten het NS gebied.

Maar op het NS gebied op Utrecht zitten dan ook nog winkels. Maar ook een GWK Travelex, een Burgerking, een Starbucks, etc..etc..etc..

Het zou toch van de idiote zijn als je naar het GWK moet (wel eens moeten doen zelf) je een OV-chipkaart nodig hebt als ze de boel met poortjes afsluiten. Ik ga daar ook wel eens naar de plee, moet je inchecken, pissen, uitchecken.

Ik kan natuurlijk omlopen, maar efficient is dat niet. Ik kan ook een klein stukkie bussen (een paar haltes) om dan vervolgens op de tram te stappen (westraven), en op westplein uit te stappen zodat ik aan de andere kant van het spoor kom om zo naar de jaarbeurs te gaan.

Ey!! Macarena \o/

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
noppus schreef op maandag 12 november 2012 @ 14:07:
@Paul:
Ik probeer te beredeneren wat ze hier aan zouden kunnen doen. Dat 'snappen' is nog niet zo eenvoudig, op dit moment.

Ik reis altijd Arnhem -EdeWageningen. Een enkele reis kost € 3,50, een kaartje via de "creatieve" methode € 2,10. Dat verschil (€ 1,40) is niet de moeite om zelfs maar te overwegen om naar Velperpoort extra heen en weer te fietsen. Maar als de reis duurder wordt wordt het verschil snel aantrekkelijker, vandaar mijn vraag. Ik kan me niet voorstellen dat NS deze sluiproute niet bedacht heeft en er geen maatregelen tegen wil nemen. Het koppelen van de controle door een conducteur aan de kaart is dan stap 1.

Waarbij dat natuurlijk maar heel beperkt helpt, want ik wordt <10% van de ritten gecontroleerd.

Stap 2 zou een beperking van de maximale reisduur kunnen zijn, zoals hierboven ook genoemd.
En stap 3 is overal poortjes, maar daar beginnen ze nog niet aan.
Hoe werkt dat dan, met 2 kaarten reizen?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• noppus
MaximusTG schreef op maandag 12 november 2012 @ 14:58:
[...]

Hoe werkt dat dan, met 2 kaarten reizen?
Je gebruikt 1 kaart op de heenweg, maar checkt niet uit. Je gebruikt een andere kaart (2) voor de terugweg. Dan moet je uiteraard wel in- en uitchecken. Daarna check je, in de buurt van je startstation uit met kaart 1. Niet op het station zelf, want dan moet je (volgens wikipedia) het instaptarief betalen ( dus 10 of 20 euro). (Langer dan een uur tussen incheck en uitcheck.)

Je betaalt dan in plaats van de hele heenreis alleen het stukje van startstation naar 'in-de-buurt-station'. Dat zal vaak het laagst mogelijke tarief van € 2,10 zijn. Alleen ben je dan op een ander station dan waar je 's morgens begon.

Ik zou het vrij stom vinden als het op deze manier zou kunnen, want dit is wel heel makkelijk. Vandaar dat ik de optie dat de conducteur op de kaart vastlegt dat de reiziger in trein X zit, als beveiligingsmaatregel noemde. (Vroeg of die bestaat)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik las vanmorgen in de krant dat ze voor het afschaffen van de papieren kaartjes het dubbele opstaptarief opgelost willen hebben. Er stond echter niets bij over het uit en in moeten checken bij het overstappen op een andere vervoerder (maar niet vervoermiddel). Gaat daar ooit nog wat aan gedaan worden?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• atze
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-03-2023
Ik heb helaas een klein scheurtje (ongeveer 0,5 cm..) rechts onder in mijn ov chipkaart. Meteen einde verhaal..
Je kan op ov-chipkaart.nl aangeven als je kaart defect, dan moet je naar een balie, gaan ze je het controleren en eventueel jou laten betalen voor de schade (11,-) en moet je 3 weken wachten op een nieuwe. Je kan hem ook opgeven als verloren/gestolen, dan kun je alles gewoon via de website regelen en krijg je binnen 7 dagen een nieuwe.. tsja..

Ik heb een dal vrij abonoment, en de ns dame in de trein wist me te vertellen dat ik mijn abonnement tijdelijk op een anonieme kaart kan zetten. Echter bij de ns bale aangekomen werd dit glashard ontkent, het kan alleen met een voordeel uren abo (40% korting). Echter op de ns website kan ik mijn kaart gewoon overzetten.. Zo maar eens even een kaartje halen.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-10 07:36

PauseBreak

derp!

Naar een balie gaan? Ik moest een formulier uitprinten, aangeven wat kapot was, wat mijn NAW-gegevens + bankrekening was voor terugstorten saldo en naar ze toesturen. Natuurlijk met de defecte kaart erbij (overigens ook met een scheurtje rechtsonderin). Vijf werkdagen later had ik een andere kaart.

Nee, merp!

• Evano
  • Laatst online: 22:15
PauseBreak schreef op woensdag 14 november 2012 @ 13:08:
Naar een balie gaan? Ik moest een formulier uitprinten, aangeven wat kapot was, wat mijn NAW-gegevens + bankrekening was voor terugstorten saldo en naar ze toesturen. Natuurlijk met de defecte kaart erbij (overigens ook met een scheurtje rechtsonderin). Vijf werkdagen later had ik een andere kaart.
Mag ik vragen wanneer dat geweest is? Mijn kaart ging ook kapot, maar dat was rond oktober 2011. Voordat ik een nieuwe had (volgens zelfde procedure als jij schetst) waren er meer dan twee weken voorbij....

Overigens heeft de klantenservice vreemdgenoeg toen in hun online database al mijn producten verwijderd, dus sindsdien reis ik min of meer anoniem met mijn persoonlijke kaart :)

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Weet iemand wat de sanctie is van het drukken op de groene knop naast de poortjes? Is dat een potentiële geldboete of meer?

• noppus
Ik heb mijn kapotte kaart laatst ook als verloren opgegeven omdat dat sneller ging.
(Wel raar natuurlijk, dat er een langzame en een snelle route bestaan om een vervangende kaart te krijgen)

Alle 'producten' kwamen automatisch op de nieuwe kaart, behalve het automatisch opwaarderen, dat moest ik via de normale omslachtige methode opnieuw activeren.

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-11 06:43
Raven schreef op woensdag 14 november 2012 @ 10:27:
Ik las vanmorgen in de krant dat ze voor het afschaffen van de papieren kaartjes het dubbele opstaptarief opgelost willen hebben. Er stond echter niets bij over het uit en in moeten checken bij het overstappen op een andere vervoerder (maar niet vervoermiddel). Gaat daar ooit nog wat aan gedaan worden?
Dat heeft de commissie-Meijdam wel geadviseerd, maar het is geen noodzakelijke voorwaarde voor het afschaffen van de papieren kaartjes. Het verhelpen van het "dubbele-opstaptarief" is dat wel, dus dat wordt over een paar maanden geregeld. Ik zou enkelvoudig in- en uitchecken niet binnen een paar jaar verwachten.

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:27
Ik heb op dit moment 15 euro op me ov kaart staan mijn retour reis naar amsterdam kost 12 euro, gaat dit werken of moet ik er eerst 10 euro bij storten?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:54

D4NG3R

kiwi

:)

geldermalsen schreef op woensdag 21 november 2012 @ 11:11:
Ik heb op dit moment 15 euro op me ov kaart staan mijn retour reis naar amsterdam kost 12 euro, gaat dit werken of moet ik er eerst 10 euro bij storten?
-10 euro incheckkosten. Mits je niet over moet stappen naar een andere vervoerder mag dit in principe geen problemen opleveren.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
1 euro bijstorten. Je kan, als ik het goed heb 4 euro 'rood staan'.
Er wordt dan 20 euro borg afgeschreven, en bij aankomt weer 8 euro teruggeboekt. Geloof ik.
(Ik heb een kortingskaart, dus weet niet zeker hoe het zit zonder kortingskaart)
Edit:
Oh, is dat min 10 zelfs? :)

[ Voor 30% gewijzigd door anandus op 21-11-2012 11:14 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• geldermalsen
Maar de borg ga ik niet redden ik heb ergens gelezen dat ik dan niet met de trein kan reizen.

• Paul
geldermalsen schreef op woensdag 21 november 2012 @ 11:11:
6 euro per reis dus. Uitgaande van de NS en 'Reizen op saldo' moet er dus aan het begin van de terugreis 20 euro op je kaart staan. De heenreis kost 6, dus 6 + 20 - 15 = 11 euro bijstorten :)

Dit soort gereken (en er niet aan de paal achter willen komen dat ik te weinig saldo heb... Ik ben ook heel blij dat ik niet meer met strippenkaarten hoef te zeulen) is dus de reden dat ik automatisch opwaarderen aan heb staan :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:54

D4NG3R

kiwi

:)

Nouwja -10 op mijn pas waar ook een studenten reisproduct op staat. Ik weet niet of het alleen voor studenten, of voor iedereen -10 euro is :X .

Bevestiging: http://www.ov-chipkaart.n...chipkaart/inenuitchecken/

-20 euro dus tenzij je een kortingsabbo hebt..

Ga je dus niet redden aangezien je niet negatief mag staan wanneer de borg er al af gaat. (Dit weet ik wel zeker).

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• geldermalsen
Ik heb een abbo dus 10 euro borg :)
Echter gaat dus heen 10 euro borg eraf en dan word er 4 euro terug gestort, maar dan kan de 10 euro borg voor de terug rit er niet meer af dit gaat problemen opleveren vermoed ik :)

Ook krom eigenlijk dat je minimaal 10 euro op je kaart moet hebben om uberhaupt te kunnen reizen.

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Je hebt 15 euro. Heenreis check-in : -10 check uit, 4 euro terug. Saldo 9 euro. Terugreis check in -10. (saldo -1) Check-uit, 4 euro terug. Saldo 3 euro.
Moet kunnen toch?

• geldermalsen
Maar dan sta je 1 euro in de min door de borg, ik weet niet of dat kan?

• Alex)
Dat kan. Je kunt maximaal € -4 saldo hebben.

• Paul
Nee hoor, helemaal niet krom. De NS kan van te voren niet ruiken wanneer jij uit gaat stappen. Als ze toestaan dat je instapt met 0,01 euro op je kaart (ok, 0,01 euro meer dan het basistarief of net wat :P ) en je gaat vervolgens van Maastricht naar Groningen dan kan de NS fluiten naar het geld...

Het is een risico-afweging tussen 'overlast'* Paul voor de reiziger en de fraude die het tegengaat :)

* Paul Overlast tussen haakjes, het stuk dat je nu niet opmaakt gebruik je de volgende reis wel weer... Als je _echt_ maar één keer in je leven met de trein gaat, neem dan een papieren kaartje of vraag het restant van de anonieme kaar terug...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• geldermalsen
Ik reis elke week met de trein voor mijn studie :)
Echter zit ik met de tijd erg krap en heb ik geen randomreader bij om via internet me saldo te opwaarderen :)

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je kan dat toch gewoon in de supermarkt/kiosk/station doen?
In principe gaat het alleen om de terugweg dat je even op moet waarderen, heen is geen probleem.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• geldermalsen
Ja echter ik moet de trein van 3:23 hebben en ben pas om 3 uur klaar met werken :+
Dus ik waardeer hem op de terug rit wel op hartstikke bedankt voor de info _/-\o_

• Royz
  • Laatst online: 03-11 11:33

Royz

Kleurenblind!!

Paul schreef op woensdag 21 november 2012 @ 11:26:
Nee hoor, helemaal niet krom. De NS kan van te voren niet ruiken wanneer jij uit gaat stappen. Als ze toestaan dat je instapt met 0,01 euro op je kaart (ok, 0,01 euro meer dan het basistarief of net wat :P ) en je gaat vervolgens van Maastricht naar Groningen dan kan de NS fluiten naar het geld...
Dat de NS checkt hoeveel geld je nog hebt snap ik. Maar dat er eerst geld wordt afgehaald en daarna wordt teruggestort vind ik toch wat vreemd hoor. Waarom zou het technisch onhaalbaar zijn om pas af te rekenen als je uitstapt?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Royz schreef op woensdag 21 november 2012 @ 11:39:
[...]

Dat de NS checkt hoeveel geld je nog hebt snap ik. Maar dat er eerst geld wordt afgehaald en daarna wordt teruggestort vind ik toch wat vreemd hoor. Waarom zou het technisch onhaalbaar zijn om pas af te rekenen als je uitstapt?
Omdat jij dan dus bij het uitstappen gewoon kan 'vergeten' uit te checken en de NS geld misloopt. Je kan dan dus zwartrijden zonder dat dat te detecteren is (uitgaande van losse anonieme ov-chipkaarten). De conducteur ziet namelijk netjes een ingecheckte chipkaart.

Natuurlijk zijn die anonieme chipkaarten wel prepaid, dus volledig gratis zwartrijden is er ook niet bij, maar je kan dus een reis maken die duurder is dan het saldo op de kaart zou toestaan. Daarom is de borg voor niet-persoonlijke kaarten ook gelijk aan het duurste enkeltje dat je kan kopen (dacht ik tenminste).

@geldermalsen: als je elke week met de trein reist, waarom dan niet gewoon automatisch opwaarderen?

[ Voor 22% gewijzigd door Orion84 op 21-11-2012 11:44 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:58

Dido

heforshe

Royz schreef op woensdag 21 november 2012 @ 11:39:
Wat is het verschil?

Dan checken ze of je tien euro hebt, en zo niet, mag je niet reizen. Wat verandert dat? :)

Wat betekent mijn avatar?

• Royz
  • Laatst online: 03-11 11:33

Royz

Kleurenblind!!

Dido schreef op woensdag 21 november 2012 @ 11:42:
[...]

Wat is het verschil?

Dan checken ze of je tien euro hebt, en zo niet, mag je niet reizen. Wat verandert dat? :)
Ik vind het nu eigenlijk vrij onoverzichtelijk. Enige waar ik een beetje wijs uit kan worden is het declaratie formulier. Van mijn rekening gaat er ook constant 20 euro af, maar geen idee voor welke dag dat is geweest. Staat volgens mij geen datum bij voor wanneer dit is geweest toch?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• Paul
Dat is voor de dag dat het wordt afgeschreven, dan wordt een deel ervan gebruikt.

Maareh, dat is gewoon de natuur van een prepay-dienst. Vind je je pre-pay telefoon (if any) ook onoverzichtelijk omdat je niet aan de hand van wanneer je in de lokale supermarkt weer een opwaardeerkaart hebt gekocht kunt zien wanneer je met iemand hebt gebeld?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Volgend jaar ook korting op anonieme ov-chipkaart
UTRECHT – De Nederlandse Spoorwegen bieden vanaf maart 2013 de mogelijkheid om op een anonieme ov-chipkaart met korting te reizen.

Reizen met korting kan nu alleen nog op een persoonlijke kaart, die alle ritten registreert.

Als ook gebruikers van anonieme ov-chipkaarten met korting kunnen reizen, maakt dat het voor abonnementshouders mogelijk om andere kaartgebruikers mee te laten reizen op hun korting. Dat kon eerder al met papieren kaartjes, maar digitaal is dat nog niet geregeld.

Korting laden
Om dit mogelijk te maken worden de kaartjesautomaten van de NS aangepast. Een reiziger kan dan op de automaat zijn ov-chipkaart voorzien van een waarmerk voor het reizen met korting. Voor de rit met NS die daarop volgt wordt het kortingstarief gerekend.

"Een conducteur kan dan zien dat een klant met korting reist en vervolgens los de persoonlijke ov-chipkaart waar het abonnement op staat controleren", stelt een woordvoerder van NS tegenover NU.nl.

"Het is dus de verantwoordelijkheid van de klant om te zorgen dat er wel een recht op korting is als de anonieme kaart op een reis met korting is ingesteld."

Registratie
De NS kreeg kritiek te verduren omdat ze ov-chipkaartreizigers geen mogelijkheid boden om reizigers met korting mee te nemen, terwijl dat volgens de abonnementsvoorwaarden wel mag. Door de komende afschaffing van het papieren kaartje zou het abonnement voor vaste klanten minder aantrekkelijk worden.

Ook vinden sommige reizigers het een probleem dat wordt geregistreerd waar ov-chipkaarten met korting precies naartoe gaan. Reisgegevens worden door gegevensverwerker Trans Link Systems namelijk 18 maanden bewaard.

Klacht
Bij het College bescherming persoonsgegevens (CBP) is hier in het verleden over geklaagd. Maar de klacht werd afgewezen omdat het te vroeg was om in te grijpen.

Reizigers hadden de mogelijkheid nog om met een papieren kaartje te reizen, stelde een woordvoerder van het CBP. Ook stelde een zegsman destijds dat dit een logisch gevolg van het systeem zou zijn.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• flowerp
Interesant. Wel zou het leuk zijn als de automaten iets sneller in het gebruik werden m.b.t. OV chipkaart handelingen. Nu is het altijd eerst OV chipkaart er voor houden. Dan door menu navigeren. Dan OV chipkaart er weer voor houden.

Veel makkelijker zou zijn:

Aantal veel gebruikte opties direct op main scherm zetten. De gebruiker touched dan alleen zo'n optie, houdt de ov chipkaart voor de reader en is klaar. Dit zou ideaal zijn voor klasse wissel, korting en fiets mee nemen b.v.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Daar zijn ze nu toch mee bezig?

Oscar Wilde

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-11 09:55
flowerp schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 15:16:
[...]

Interesant. Wel zou het leuk zijn als de automaten iets sneller in het gebruik werden m.b.t. OV chipkaart handelingen. Nu is het altijd eerst OV chipkaart er voor houden. Dan door menu navigeren. Dan OV chipkaart er weer voor houden.

Veel makkelijker zou zijn:

Aantal veel gebruikte opties direct op main scherm zetten. De gebruiker touched dan alleen zo'n optie, houdt de ov chipkaart voor de reader en is klaar. Dit zou ideaal zijn voor klasse wissel, korting en fiets mee nemen b.v.
De vraag is of dit technisch kan. Je moet nu je OV chip voor de automaat houden zodat hij de info op je kaart kan lezen, zoals bijvoorbeeld je saldo. Voor een aantal zaken zou je suggestie wel kunnen werken, maar voor bijvoorbeeld een klasse wissel kan ik me voorstellen dat de automaat een soort command moet geven dat de huidige klasse ongedaan maakt, waarvoor hij eerst moet weten wat er nu op je kaart staat.

Mij lijkt het slim/ideaal als er speciale kortingspalen komen. Je houdt je OV chip hier voor op het moment dat je met iemand reist die een kortingskaart heeft :)

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Maardiweb schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 22:44:
[...]

De vraag is of dit technisch kan. Je moet nu je OV chip voor de automaat houden zodat hij de info op je kaart kan lezen, zoals bijvoorbeeld je saldo. Voor een aantal zaken zou je suggestie wel kunnen werken, maar voor bijvoorbeeld een klasse wissel kan ik me voorstellen dat de automaat een soort command moet geven dat de huidige klasse ongedaan maakt, waarvoor hij eerst moet weten wat er nu op je kaart staat.
Nah. Dat is gewoon een "product" met een heel korte geldigheid. Wel zijn er twee producten: klassewissel 2->1 en vice versa. Maar besluiten welke je nodig hebt (of dat je er een weg moet halen) is heel snel gedaan en daaris geen áparte leescyclus voor nodig. Dat kan in één adem zegmaar.

Voor wat de meeste andere handelingen betreft geldt hetzelfde: dat lezen kan zo snel dat je het direct voor het schrijven kunt doen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• flowerp
Als je de recente UI verandering bedoelt in de automaten, dan nee. Dit is het zelfde systeem alleen is de menu structuur iets anders.
maar voor bijvoorbeeld een klasse wissel kan ik me voorstellen dat de automaat een soort command moet geven dat de huidige klasse ongedaan maakt, waarvoor hij eerst moet weten wat er nu op je kaart staat.
Klopt, maar daarvoor is het niet perse noodzakelijk dat je eerst je kaart er voor houdt en dan pas een keuze maakt. Het voordeel van eerst je kaart er voor houden is wel dat je keuze context-sensitive is. D.w.z. er staan alleen de keuzes die van toepassing zijn voor jouw kaart. Staat je kaart b.v. op eerste klas, dan is de keuze voor omschakelen naar tweede klas, en vice versa.

Maar de concepten hoeven elkaar niet uit te sluiten. Je kunt ook met snelkeuzes nog steeds eerst je kaart laten lezen. Dan krijg je idd zoals nu saldo te zien en veranderen de keuzen in wat van toepassing is. Ben je echter power user dan maak je meteen een keuze en hou je alleen je kaart ervoor ter bevestiging.

In dat laatste geval kies je dan b.v. voor "klasse-wissel" en na je kaart er voor te houden zegt de automaat dan "U bent voor vandaag omschakelt naar eerste klasse" (oid). Koos je b.v. voor fiets meenemen maar had je die al, dan komt er een melding die dat aangeeft, etc.

• PauseBreak
  • Laatst online: 28-10 07:36

PauseBreak

derp!

blacktarantulaX schreef op woensdag 14 november 2012 @ 16:43:
[...]

Mag ik vragen wanneer dat geweest is? Mijn kaart ging ook kapot, maar dat was rond oktober 2011. Voordat ik een nieuwe had (volgens zelfde procedure als jij schetst) waren er meer dan twee weken voorbij....

Overigens heeft de klantenservice vreemdgenoeg toen in hun online database al mijn producten verwijderd, dus sindsdien reis ik min of meer anoniem met mijn persoonlijke kaart :)
Beetje late reactie, maar dat was 2 maanden geleden.

Nee, merp!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-10 03:36

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Laat ik ook eens meeklagen over die prutskaart :+

Situatie:
Mijn moeder heeft voordeelurenabo. Nu een nieuwe kaart met OV-chipkaart erin. Leuk, die gaan we activeren.
Begin november:
Hmm... Staat niet bij de bestellingen en niet bij de aanwezige producten.
*lopen naar loket*
Nee mevrouw, het staat er niet op. Probeer het later nog eens.

Na heel veel proberen staat het er niet op. Nieuwe aanvragen dan. Een dag voor het verlopen van de oude pas (niet van het abo (18dec pas)) kwam die binnen. Vandaag activeren.
Weer er niet op ...
*weer naar loket*
"Ja hoor staat er wel op, heeft zichzelf geactiveerd." WTF
Vragen we of de klasse kon worden veranderd
"Ja hoor, dat is erg goed mogelijk" *tikt wat*
"Over 5min staat het erop :) "

Wij lopen daarna naar de automaat, bij bestellingen staat "Deactiveren reizen op saldo NS". Hmm, dat klopt niet. Opnieuw laden dan, toen was 'ie al bevestigd? Nu kan m'n moeder dus helemaal niet reizen bij NS, want online aanvragen geeft foutcode E01. (probeer later opnieuw)
FU OV-chipkaart.

Vragen:
- Hoe los ik dit op?
- Wanneer gaan die papieren kaartjes weg (zodat m'n moeder dit nog als kortingskaart kan gebruiken ipv chipkaart)

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• flowerp
F.West98 schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 23:05:
*weer naar loket*
"Ja hoor staat er wel op, heeft zichzelf geactiveerd." WTF
Vragen we of de klasse kon worden veranderd
"Ja hoor, dat is erg goed mogelijk" *tikt wat*
Hmmm, mijn tante wilde ook bij het loket de klasse laten veranderen, maar werd zelfs na enig aandringen verteld dat dit uitsluitend via de computer kon. Het is misschien moeilijk te geloven, maar er zijn in deze maatschappij nog steeds mensen te vinden zonder computer (mijn tante dus).

Absurd dat je die klasse niet permanent kunt veranderen via de NS automaat, maar dan wel zelf via Internet. Nog absurder dat het bij het loket dus tegelijk wel en niet kan :|

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

flowerp schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 19:26:
[...]

Hmmm, mijn tante wilde ook bij het loket de klasse laten veranderen, maar werd zelfs na enig aandringen verteld dat dit uitsluitend via de computer kon. Het is misschien moeilijk te geloven, maar er zijn in deze maatschappij nog steeds mensen te vinden zonder computer (mijn tante dus).

Absurd dat je die klasse niet permanent kunt veranderen via de NS automaat, maar dan wel zelf via Internet. Nog absurder dat het bij het loket dus tegelijk wel en niet kan :|
Het kan dus wel :)

Vervolg:
*ik vraag vandaag via internet RoS weer aan
"U heeft het al aangevraagd, de bestelling staat voor u klaar" Lolwut

*naar AH oplaadpunt
*bestellingen ophalen
"Opgehaalde bestellingen: 3" :?
En nog één restitutie ofzo.
Dat waren:
- RoS Klasse 1
- RoS VDU
- Iets met VDU

Zou het nu werken? :+

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:39

Onbekend

...

http://www.nu.nl/binnenla...pstaptarief-in-zicht.html

quote:
Een probleem was ook dat het schrappen van het dubbele opstaptarief de vervoerders inkomsten scheelt. Daarom trekt Mansveld volgend jaar zo nodig zelf de portemonnee om getroffen vervoersbedrijven te compenseren.

Oftewel: Oorzaak van het uitstellen was dat vervoersbedrijven minder inkomsten zouden krijgen. Het resultaat is dat deze kosten weer voor de belastingbetaler komen. In verhouding tot de rest van de kosten van het ov valt dat gelukkig mee....

Speel ook Balls Connect en Repeat

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-10 19:26
Blijft apart, door technisch probleem kunnen alle trein vervoerders het instaptarief opnieuw incasseren bij overstappen met de OVchip in tegen stelling tot het papieren kaartje. Een onverwacht bijkomend voordeeltje voor de vervoerders zou ik zeggen, niet de normale gang van zaken voor het spoor, maar dat wordt nu dus omgezet in een blijvende tariefsverhoging. Want na het eerste jaar betaald niet de belastingbetaler maar de treinreiziger zelf voor het dubbele opstaptarief. Kortom, extra inkomsten voor de trein vervoerders.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kaartlezers GVB herkenden abonnement niet
Bij Amsterdamse reizigers met een sterabonnement of GVB-zoneabonnement is mogelijk onterecht geld afgeschreven van hun OV-chipkaart. Door een fout bij het installeren van nieuwe software herkende een aantal kaartlezers de abonnementen niet. Dat meldt het Amsterdamse vervoersbedrijf dinsdag op zijn website. Het probleem ontstond maandag.

Het GVB betreurt dat mensen onterecht op saldo reisden, en verwacht de problemen nog dinsdag op te lossen. Aangezien met een negatief saldo niet kan worden gereisd, raadt het vervoersbedrijf wel aan te zorgen voor voldoende saldo op de ov-chipkaart.

Gedupeerde reizigers kunnen hun geld vanaf eind volgende week terugkrijgen. Dat kan bij elke ophaalautomaat. Reizigers moeten wel binnen drie maanden actie ondernemen.

Oscar Wilde

• DJ-Visto
  • Laatst online: 01-11 16:40

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Fffu.

Gisteravond met mijn mooie ovchipkaart, die ik natuurlijk gelijk toen ik hem kreeg voor de NS geschikt hebt gemaakt werkte dus mooi niet.

Mocht gewoon verder lopen de conducteur werkte ook niet echt mee

/me boos op NS

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Pfff, van de week maar weer eens een declaratieformulier (voor mams) invullen.
OV-chipkaart-ding in de bus gaf een leesfout en zei nogmaals te proberen, blijkt ondanks de error de 1e poging goed te zijn gegaan (zelf laatst ook gehad maar ik blijf het display in de gaten houden dus ik had al door dat er wat niet in de haak was) waardoor mijn moeder onbewust weer uitgechecked was. Dus tijdens het "uit"checken op de bestemming werd een check-in gedaan waarna in de volgende bus het saldo ineens lager bleek dan verwacht (€4 er ineens af zonder verrekenen reiskosten) en inchecken in de volgende bus niet kon ivm te laag saldo.

Toen ik in mijn geval dat had, en dus al doorhad dat bij na de "mislukte" poging 1 een checkout werd gedaan, heb ik op het instaptarief na maar zwart gereden. Moeten ze maar voor goedwerkende apparatuur zorgen.

Oscar Wilde

• S401
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-11 14:29
Hebben ze de OV-chipkaart palen van de NS anders afgesteld, want normaal kon ik gewoon incheckken met mijn OV-chipkaart in mijn portemonnee, maar nu moest ik hem uit mijn portemonnee halen om in te checken, omdat de paal de melding gaf dat ik niet met twee kaarten tegelijk kon inchecken.
Ik heb geen nieuwe pasjes in mijn portemonnee zitten.

En bij Arriva kan ik wel gewoon inchecken met mijn OV-chipkaart in mijn portemonnee.

[ Voor 11% gewijzigd door S401 op 28-12-2012 09:11 ]

• Maardiweb
Jefrim schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 09:10:
Hebben ze de OV-chipkaart palen van de NS anders afgesteld, want normaal kon ik gewoon incheckken met mijn OV-chipkaart in mijn portemonnee, maar nu moest ik hem uit mijn portemonnee halen om in te checken, omdat de paal de melding gaf dat ik niet met twee kaarten tegelijk kon inchecken.
Ik heb geen nieuwe pasjes in mijn portemonnee zitten.

En bij Arriva kan ik wel gewoon inchecken met mijn OV-chipkaart in mijn portemonnee.
Constateerde ik gisteren ook inderdaad. Heel vaag! Lijkt alsof de sensor gevoeliger is geworden ofzo, want de chip in m'n OV chip interfereert nu duidelijk met andere pasjes in mijn portemonnee. ID kaart en ook mijn studentenpas hebben namelijk ook zo'n zelfde soort chip.
Heb voorheen nog wel eens een oud pasje ingewikkeld in alufolie en die op een strategische plek in mijn portemonnee gedaan, dat werkte prima om andere pasjes te blokkeren. Ga ik nu maar weer proberen!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kilo Utrecht Tango. Ik blijf dat uitchecken een crime vinden, zo makkelijk om te vergeten. Als emigrant gebruik ik dat ding eens in de paar maanden en ik weet weer waarom ik gewoon papieren kaartjes voor de NS wil hebben.

Ik ben gisteravond op Utrecht CS opgestapt (NS 2e klasse) en ben vergeten op Schiphol uit te checken, met mijn anonieme chipkaart. Wat gaat de schade zijn?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• ReneDD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-09 19:53
gambieter schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 11:59:
Kilo Utrecht Tango. Ik blijf dat uitchecken een crime vinden, zo makkelijk om te vergeten. Als emigrant gebruik ik dat ding eens in de paar maanden en ik weet weer waarom ik gewoon papieren kaartjes voor de NS wil hebben.

Ik ben gisteravond op Utrecht CS opgestapt (NS 2e klasse) en ben vergeten op Schiphol uit te checken, met mijn anonieme chipkaart. Wat gaat de schade zijn?
Voor een treinreis wordt 20 euro gereserveerd, waarna het overblijfsel bij uitchecken wordt teruggestort. Normaal zou de reis je € 7,90 kosten, maar nu dus 20. De schade is dus € 12,10.

Als je het de moeite vindt kun je bezwaar maken als je kan aantonen dat dat bijvoorbeeld een veelvoorkomend traject is. Iedere maandag gebruik ik de trein om van Utrecht naar Amersfoort te gaan, en weer terug. Als je dan vergeet uit te checken is het vrij makkelijk te bewijzen dat je op maandagen altijd die reis maakt. Voor mij zou het dan om 16 euro verlies gaan, dus dat is misschien best de moeite. Ben 't gelukkig nog niet vergeten :D

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ReneDD schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 12:06:
Voor een treinreis wordt 20 euro gereserveerd, waarna het overblijfsel bij uitchecken wordt teruggestort. Normaal zou de reis je € 7,90 kosten, maar nu dus 20. De schade is dus € 12,10.
Dank. Dat is inderdaad kilo utrecht tango.
Als je het de moeite vindt kun je bezwaar maken als je kan aantonen dat dat bijvoorbeeld een veelvoorkomend traject is. Iedere maandag gebruik ik de trein om van Utrecht naar Amersfoort te gaan, en weer terug. Als je dan vergeet uit te checken is het vrij makkelijk te bewijzen dat je op maandagen altijd die reis maakt. Voor mij zou het dan om 16 euro verlies gaan, dus dat is misschien best de moeite. Ben 't gelukkig nog niet vergeten :D
Dit was de eerste keer dat ik mijn chipkaart gebruikte voor de NS, dus heb geen bewijs. Als emigrant heb ik ook geen ander gebruik :D

Ik las op de 1e pagina de vergelijking met de Oyster card in London, maar daar moet je door poortjes heen en wordt je zo gedwongen iets te doen. Het Nederlandse systeem is er op ingericht dat mensen het kunnen vergeten, door geen poortjes of andere herinnering te geven. Ik blijf het een zeer slechte implementatie vinden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

gambieter schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 12:13:
[...]

[...]

Dit was de eerste keer dat ik mijn chipkaart gebruikte voor de NS, dus heb geen bewijs. Als emigrant heb ik ook geen ander gebruik :D

Ik las op de 1e pagina de vergelijking met de Oyster card in London, maar daar moet je door poortjes heen en wordt je zo gedwongen iets te doen. Het Nederlandse systeem is er op ingericht dat mensen het kunnen vergeten, door geen poortjes of andere herinnering te geven. Ik blijf het een zeer slechte implementatie vinden.
Het lijkt mij dat dat wel komt als de papieren kaartjes eruit gaan. Dan reist iedereen er toch mee.

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Vind het vooral lastig dat je zelf moet bijhouden bij welke vervoerder je nu weer reist als je gaat overstappen. Arriva heeft nu veel trajecten van Syntus overgenomen. Nu heb ik dus als ik op een door mij veel gereisd traject reis de keus: Alleen NS, maar dan kwartier langere reistijd en geen aansluitende bus. Of 3 vervoerders, Arriva, NS, Syntus en NS. Pff.

• Sefyu
  • Niet online
[...]

[...]

De NS is voornemens om op den duur de poortjes (allemaal?) te sluiten zodat je er ook niet doorheen kan zonder iets te doen.

Ik vraag me wel af hoe dat in de praktijk gaat werken. Dat zou bijvoorbeeld betekenen dat je op A'dam Centraal niet meer de hal in kan lopen om wat te kopen of naar de andere kant van het station te lopen, idem met A'dam Amstel en waarschijnlijk nog een hoop andere stations.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

In het VK heeft men al heel lang "turnstiles" voor de trein voor kaartjes op de grotere stations, iets wat we in Nederland niet hebben. En ja, de OV-chipkaart is er nu eenmaal niet alleen voor het gemak van de reiziger... :D

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:53
Wat ik nog steeds mis is een optie om zonder meteen een paar euro te mogen aftikken, geld van mijn OV kaart te kunnen overzetten naar een andere, cq het geld gewoon uitbetaald te kunnen krijgen. Ik heb inmiddels een paar kaarten liggen met op elke kaart nog een paar euro tegoed...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
[...]

[...]

Ik neem aan dat je op schiphol een vlucht terug naar je thuisland hebt genomen, is dat niet bewijs genoeg dat je op Schiphol bent uitgecheckt?

Of is het normaal dat de NS mensen kan "bestelen" als je niet vaak genoeg de trein neemt?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Goed punt, ik ga eens kijken of het de moeite waard is om achteraan te gaan :)

• Koenoe
  • Laatst online: 17:39
F.West98 schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 12:25:
[...]

Het lijkt mij dat dat wel komt als de papieren kaartjes eruit gaan. Dan reist iedereen er toch mee.
Lijkt me niet. Misschien op de grotere stations wel, maar ik zie niet hoe dit geïmplementeerd moet worden op de kleinere stations. Nog daargelaten de andere bezwaren (winkeliers en veiligheid). Het systeem werkt inderdaad prima voor de ondergrondse, niet voor de trein (in Nederland).

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

gambieter schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 11:59:

Kun je als emigrant het saldo eigenlijk wel opladen? Kaartjesautomaten kunnen toch (afgezien van die op Schiphol) niet overweg met CC's en (dacht ik ook) buitenlandse bankpassen? En automatisch opladen, kan dat eigenlijk wel als je geen Nederlandse bankrekening hebt?

Oscar Wilde

• Maardiweb
Sefyu schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 12:37:
[...]

De NS is voornemens om op den duur de poortjes (allemaal?) te sluiten zodat je er ook niet doorheen kan zonder iets te doen.

Ik vraag me wel af hoe dat in de praktijk gaat werken. Dat zou bijvoorbeeld betekenen dat je op A'dam Centraal niet meer de hal in kan lopen om wat te kopen of naar de andere kant van het station te lopen, idem met A'dam Amstel en waarschijnlijk nog een hoop andere stations.
Alleen op grote stations komen poortjes. Mbt jouw punt: Op adam centraal krijg je 3 passages, waarvan er (volgens mij) 1 een 'poortvrije' passage wordt. Hier kan je doorheen lopen zonder in te hoeven checken. Andere passages krijgen wel poortjes en daar zal je waarschijnlijk alleen winkels van servex vinden, die typische stationswinkels die bij NS horen (AH to go, kiosk, broodzaak etc.)

Op kleinere stations blijven het palen, omdat afsluiten niet te doen is. Probleem wat ik vooral ervaar is dat het gewoon niet duidelijk is waar de palen zijn. Soms staan ze op het perron, soms bij de ingang van de stationshal / onderdoorgang. Dat ze niet op beiden plaatsen staan is heel logisch, maar daar zou regelmaat in moeten. Wat mij betreft bij welke opgang/onderdoorgang van het station een paal, dan kom je er sowieso langs als je het station betreedt/verlaat.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:53
Het verschilt ook nogal per station. Ik ken in elk geval een 'klein' station wat wel van poortjes is voorzien.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-10 16:03
_JGC_ schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 12:55:
[...]

Ik neem aan dat je op schiphol een vlucht terug naar je thuisland hebt genomen, is dat niet bewijs genoeg dat je op Schiphol bent uitgecheckt?

Of is het normaal dat de NS mensen kan "bestelen" als je niet vaak genoeg de trein neemt?
Je kunt, wanneer je op ns.nl een account hebt aangemaakt, zien bij welke reizen je vergeten bent uit te checken en dan het geld wat je teveel betaald hebt terugclaimen. Werkt goed, al kunnen ze je aanvraag afwijzen wanneer je er teveel van gebruik maakt.

_██_
(ಠ_ృ)

• Sefyu
  • Niet online
Maardiweb schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 13:32:
[...]

Alleen op grote stations komen poortjes. Mbt jouw punt: Op adam centraal krijg je 3 passages, waarvan er (volgens mij) 1 een 'poortvrije' passage wordt. Hier kan je doorheen lopen zonder in te hoeven checken. Andere passages krijgen wel poortjes en daar zal je waarschijnlijk alleen winkels van servex vinden, die typische stationswinkels die bij NS horen (AH to go, kiosk, broodzaak etc.)

Op kleinere stations blijven het palen, omdat afsluiten niet te doen is. Probleem wat ik vooral ervaar is dat het gewoon niet duidelijk is waar de palen zijn. Soms staan ze op het perron, soms bij de ingang van de stationshal / onderdoorgang. Dat ze niet op beiden plaatsen staan is heel logisch, maar daar zou regelmaat in moeten. Wat mij betreft bij welke opgang/onderdoorgang van het station een paal, dan kom je er sowieso langs als je het station betreedt/verlaat.
Ah dat klopt mbt A'dam Centraal, na de renovatie zouden alle of de meeste winkels in de middelste tunnel komen.

Maar Amstelstation blijft dan nog de vraag. Er staan poortjes (de helft al dicht). Als deze gesloten worden, wordt het erg moeilijk om van de voorkant van 't station naar de achterkant te komen, je zou dan 5 minuten moeten omlopen.

• Paul
ijdod schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 12:45:
Ik heb inmiddels een paar kaarten liggen met op elke kaart nog een paar euro tegoed...
Je kunt je daarbij afvragen in hoeverre dat de NS aan te rekenen is natuurlijk :P Je weet van te voren dat wanneer je de zoveelste anonieme kaart uit de muur trekt dat je het restant daarvan niet makkelijk terug krijgt; blijkbaar waren er op dat moment zwaarwegende belangen om dat verlies te nemen ...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Tochjo
  • Laatst online: 03-11 06:43
Bij een loket van NS heb ik inmiddels twee keer saldo laten overzetten van een OV-chipkaart op een andere OV-chipkaart. Waren wel persoonlijke kaarten, niet elke loketmedewerker wist hoe dat moest en ik moest een heel formulier invullen toen ik iemand trof die wel verstand van zaken had, maar het is gelukt.

• Wombat13
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:58
Mogelijk een domme vraag.. maar ik word niet wijzer uit de informatie van NS-personeel.. De situatie is als volgt: Mijn studenten-ov loopt af, daarom wil ik over gaan op een maandtrajectabonnement. Dit kan ik aanvragen bij zowel servicebalie als automaat op station.. tot zover lukt het nog. Nu alleen het volgende: Krijg ik nu een papieren kaart, naast de chipkaart? Zo ja, hoe werkt het in en uit checken dan? De ene medewerken zegt dat alles op de chip komt, de ander dat er een papieren kaartje is zonder in- en uitchecken..

• Mad Marty
  • Laatst online: 19:53

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Volgens mij kan een maandtrajectabo zowel als papieren kaart als op een OV-chipkaart geladen worden. Let wel op dat je bij een papieren kaart nog een NS stamkaart nodig hebt (met foto), te verkrijgen bij het loket.

Rail Away!

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:42
Wombat13 schreef op maandag 31 december 2012 @ 11:42:
Mogelijk een domme vraag.. maar ik word niet wijzer uit de informatie van NS-personeel.. De situatie is als volgt: Mijn studenten-ov loopt af, daarom wil ik over gaan op een maandtrajectabonnement. Dit kan ik aanvragen bij zowel servicebalie als automaat op station.. tot zover lukt het nog. Nu alleen het volgende: Krijg ik nu een papieren kaart, naast de chipkaart? Zo ja, hoe werkt het in en uit checken dan? De ene medewerken zegt dat alles op de chip komt, de ander dat er een papieren kaartje is zonder in- en uitchecken..
Ja het is een papieren kaart, waarbij je niet hoeft in te checken. Stamkaartnummer is gelijk aan de laatste 7 cijfers van je OV Chipkaart. Reis de afgelopen paar maanden nu ook met een maandtrajectabbonement.

huidige opstelling

• Wombat13
Mad Marty schreef op maandag 31 december 2012 @ 11:52:
Volgens mij kan een maandtrajectabo zowel als papieren kaart als op een OV-chipkaart geladen worden. Let wel op dat je bij een papieren kaart nog een NS stamkaart nodig hebt (met foto), te verkrijgen bij het loket.
(studenten)ov kaart met foto heb ik al :)
Mcdeath schreef op maandag 31 december 2012 @ 11:53:
[...]

Ja het is een papieren kaart, waarbij je niet hoeft in te checken. Stamkaartnummer is gelijk aan de laatste 7 cijfers van je OV Chipkaart. Reis de afgelopen paar maanden nu ook met een maandtrajectabbonement.
Ah ok.. duidelijk! Ontzettend bedankt! :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik wilde zeggen, een stamkaart is wat anders dan een OV-chipkaart, maar toen las ik dit: http://www.joopzandbergen...ken-als-stamkaart-bij-ns/

Oscar Wilde

• Wombat13
Raven schreef op maandag 31 december 2012 @ 12:10:
Ik wilde zeggen, een stamkaart is wat anders dan een OV-chipkaart, maar toen las ik dit: http://www.joopzandbergen...ken-als-stamkaart-bij-ns/
Ik ging er eigenlijk vanuit dat die 2 hetzelfde waren.. omdat een NS-medewerker bij mij ook al vroeg of ik al een chipkaart met foto had.. En een persoonlijke OV-chipkaart heb ik al, dus het zou een beetje vreemd zijn om (los van het feit dat het maandtrajectabonnement nog steeds niet op je chipkaart kan) daar nog een extra pas voor te regelen.. weer wat geleerd.. bedankt! :)
Pagina: 1 ... 71 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.