• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-10 22:16

Goner

What can I do you for ?

Zelfde voor Oyster kaarten in London ; weekje gebruiken, inleveren en statiegeld terug ...

Hier ben je 7.50 gewoon kwijt na een paar jaar, zowel persoonlijk als anoniem ...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Tsja, toen MiFare gekozen werd, was 't nog niet gekraakt en bovendien populairder (en goedkoper, bijgevolg) dan FeliCa.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Goner schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 16:51:
Zelfde voor Oyster kaarten in London ; weekje gebruiken, inleveren en statiegeld terug ...
London heeft btw de zelfde hardware als "wij". Echter, London heeft als ik het goed begrijp eigen software. Wij hebben dan weer de software van Hong Kong (grotendeels).

Waarom er een "wij" en "zij" moet zijn voor OV kaarten is wel vaag. Dat is met bankpassen ook niet zo. Mijn bankpas werkt over de hele wereld en doet dat al jaren.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

flowerp schreef op zondag 02 september 2012 @ 13:37:
[...]

London heeft btw de zelfde hardware als "wij". Echter, London heeft als ik het goed begrijp eigen software. Wij hebben dan weer de software van Hong Kong (grotendeels).
Wij hebben afaik niet de software uit hong kong. Ten eerste zit de tariefstructuur daar compleet anders in elkaar en ten tweede gebruiken ze in Hong Kong met de Octopus FeliCa en wij dus MiFare.

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik vond het al raar als we de software uit Hong Kong zouden hebben, omdat het daar wél goed werkt ;)
Gizz schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 14:26:
  • Er staat een pinguïn op
  • Opladen binnen 3 seconden (kaart in automaat, biljet wordt naar binnen geslurpt, 1 knop indrukken, weglopen)
  • Naast OV ook betalen in taxi's
  • Naast OV ook op straat, stations of waar dan ook drinken uit automaten halen
  • Zaken als kluisjes op stations werken ermee
  • Betalen in supermarkten, cafe's
  • Betalen bij webshops
  • Om een pasjesoverschot te voorkomen ook te combineren met bijvoorbeeld een creditcard
  • Niet gekraakt, gebruikt hetzelfde FeliCa-systeem als andere betaalpassen daar.
  • Retourneerbaar. Als toerist bijvoorbeeld kun je hem aan het eind van je vakantie weer inleveren en krijg je de €5,- borg terug. Het ding zelf kost dus eigenlijk niets.
  • Er staat een pinguïn op!
Uiteraard kun je het niet 1 op 1 vergelijken, maar dan vind ik onze versie die tig jaar later gelanceerd is nogal mager. En wij hebben geen pinguïns..
Dit is hoe het hoort te zijn! Gewoon voor kleine handelingen moet je zo'n pas kunnen gebruiken om ermee te kunnen betalen. Een OV-chipkaart hoort (naar mijn mening) zoveel meer te zijn dan alleen een vervoerspasje. Mijn ervaring in Hong Kong was hetzelfde. Het werkt gewoon goed, de poortjes scannen de pasjes ook veel beter. Retourneren is ook erg handig, je krijgt ook het geld terug wat er op staat, minus een paar procent. Bovendien zijn die dingen gewoon anoniem, daar hecht ik ook wel waarde aan.

[ Voor 88% gewijzigd door Tk55 op 02-09-2012 14:03 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:02
Ik ga niet zo heel veel met de trein, een paar keer per jaar woon/werk. Eigenlijk overal waar ik kom hebben ze de volgende palen staan:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/S3sN6cWxUPkbPYBvJ3t7bHiY/full.jpg

Werkt perfect, *bliep* ingecheckt, *bliep* Reizen op saldo 2e klasse € 10,70.

Nu moest ik laatst mijn motor ophalen ergens. Thuis *bliep* ingecheckt, maar op het station in de buurt van de motordealer kwam ik deze jongens tegen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/O8mrDmJ5bUiluXv7BL3eKsAj/full.jpg

"Mja, zal wel, staat ook een OV Chipkaart-logo op...":

*bliep* Error, probeer opnieuw
*bliep* U bent al uitgecheckt

Nu ben ik daar al 2x geweest, beide keren hetzelfde? Waz met jou?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
CyBeR schreef op zondag 02 september 2012 @ 13:48:
[...]

Wij hebben afaik niet de software uit hong kong. Ten eerste zit de tariefstructuur daar compleet anders in elkaar en ten tweede gebruiken ze in Hong Kong met de Octopus FeliCa en wij dus MiFare.
Ik meen me toch echt te herinneren dat de software gebaseerd zou gaan worden op Octopus. Het is geen letterlijke copie, want het zou dus aangepast worden op de MiFare chip/readers en ongetwijfeld op X eisen en features die gesteld werden "omdat, het gewoon kon".

Wat er nu velen jaren later nog over is van de (verondersteld) oorspronkelijk Octopus software en of ze nog wel eens downstream updates van Octopus opnemen weet ik niet.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Paul schreef op maandag 03 september 2012 @ 09:05:

Dan leest ie de kaart te snel en probeert ie het dus heel snel achter elkaar. Als je je kaart op een iets grotere afstand houd dan werkt het wel goed.

Maar het blijft een prut systeem, vooral aangezien het per locatie verschilt. Bij de bussen in Amsterdam zijn ze weer een gevoeliger dan bij de bussen in Den Haag bijvoorbeeld. Soms wordt mijn kaart helemaal niet geregistreerd tot ik 'm uit m'n portefuille haal...

Maar het zal vast wel beter worden over tijd, geef het een paar jaartjes.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-10 19:26
Wolfboy schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 21:55:
[...]
Maar het zal vast wel beter worden over tijd, geef het een paar jaartjes.
Die hebben we al gehad. ;)

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Paul schreef op maandag 03 september 2012 @ 09:05:

Been there, done that.

Bij mij ook een aantal keer voorgekomen: er ging de eerste keer iets fout, waardoor ik niet meer kon uitchecken. Daar sta je dan voor een gesloten poortje. Nu had ik het geluk dat er nog iemand aankwam om met mee naar buiten te liften, maar wat moet je doen als dat niet gebeurt? (Metro van R'dam Centraal)

Zo heb ik trouwens ook andersom een aantal mensen geholpen om mee te liften naar buiten, bij hen werkte het uitchecken ook niet meer....

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Wolfboy schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 21:55:
[...]
Dan leest ie de kaart te snel en probeert ie het dus heel snel achter elkaar. Als je je kaart op een iets grotere afstand houd dan werkt het wel goed.

Maar het blijft een prut systeem, vooral aangezien het per locatie verschilt. Bij de bussen in Amsterdam zijn ze weer een gevoeliger dan bij de bussen in Den Haag bijvoorbeeld. Soms wordt mijn kaart helemaal niet geregistreerd tot ik 'm uit m'n portefuille haal...
Dat ligt niet aan "het systeem".

Sterker nog, dat ligt juist niet aan het systeem.

Omdat er weer ergens mensen idioot zitten te doen is er namelijk niet één systeem, het is er één per vervoerder. Dus de RET en het GVB en Connexxion en HTM en weetikveelwie beslissen zelf over welke hardware ze hebben, in plaats van dat te standaardiseren.

Mijn ervaring is overigens met die van Cxx, GVB, NS en in mindere mate RET en die doen 't prima. Maar van Arriva hoor ik vaak dat ze echt compleet kut zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 07-09-2012 22:39 ]

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
RomeoJ schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 22:33:
[...]

Been there, done that.

Bij mij ook een aantal keer voorgekomen: er ging de eerste keer iets fout, waardoor ik niet meer kon uitchecken. Daar sta je dan voor een gesloten poortje. Nu had ik het geluk dat er nog iemand aankwam om met mee naar buiten te liften, maar wat moet je doen als dat niet gebeurt? (Metro van R'dam Centraal)

Zo heb ik trouwens ook andersom een aantal mensen geholpen om mee te liften naar buiten, bij hen werkte het uitchecken ook niet meer....
Poortje intrappen. Kunnen ze prima hebben.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:58
Waarom niet überhaupt een medewerker naast zo'n poortje zoals in Londen? En waarom zijn die dingen zo groot eigenlijk? Waarom niet gewoon lage poortjes zoals in Londen. Laatst zat ik daar namelijk met mijn bagage vast, en was er gemakkelijk overheen te tillen. Weet niet wat er zou gebeuren als dat bij een bovenstaand poortje voorkomt.

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Tk55 schreef op zondag 02 september 2012 @ 13:58:
Ik vond het al raar als we de software uit Hong Kong zouden hebben, omdat het daar wél goed werkt ;)
Mwah, in Hong Kong werkt het beter dan in NL maar ook daar gaan er dingen fout. Ook daar wel eens een poortje gehad wat niet open ging met uitchecken. Gezien de poortjes een stuk lager zijn kom je er dan nog wel uit gelukkig... En als je het land via de Chinese grens binnenkomt wordt het je ook niet makkelijk gemaakt. Een toeristenkaart is namelijk niet geldig voor het laatste stuk tussen China-HK, en als je via China binnenkomt moet je geld op je kaart zetten en bij het eerstvolgende station uit en weer inchecken om verder te reizen op je abonnement. Als je (zoals wij deden) aan de grens in checkt en midden in Hong Kong pas weer uitcheckt kost het opeens meer. Maar ik gok dat hier politieke redenen meespelen omdat de meeste toeristen via Chek Lap Kok binnenkomen en ze je niet aan de grens willen hebben omdat je daar zonder visum niet doorheen komt.

Naast dat hebben ze gelukkig wel een toeristenkaart en werkt het wel beter dan in NL. Ook dat je een kaart kan inleveren en je daarbij het resterende saldo+borg gewoon terugkrijgt is zoals het hoort. In Nederland wordt er eigenlijk een bedrag "gegijzeld", naast dat je de kosten voor de kaart niet terugkrijgt bij inleveren kost het ook €5 om je geld terug te krijgen. En je moet minimaal x bedrag hebben om in te kunnen checken, bij de NS is dat voor mijn studentenkaart €10 dacht ik. Leuk want voor dat bedrag kan ik 5x mijn standaard route doen, niet dus want er moet minstens die €10 op staan...

Dat stoort mij tot nu toe nog wel het meest aan de OV-chipkaart: er is echt alleen voordeel voor de vervoerders en iedere klant is een potentiële crimineel. Dat zie je aan het minimumbedrag wat je moet hebben (wat veel hoger is dan de goedkoopst mogelijke reis), aan de poortjes die veel hoger zijn dan in andere landen, aan het gedoe met boetes voor mensen die niet/vergeten in te checken terwijl zij op een abonnement reizen. De vervoerders hebben alleen aan hun eigen belangen gedacht terwijl er ook veel voordelen aan het systeem kunnen zitten voor reizigers. Ze hadden zich meer moeten focussen op hoe het verdelen van de inkomsten en voorkomen van zwartrijden samen had kunnen gaan met een betere dienstverlening...

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

True, maar we hebben blijkbaar meer nodig :+

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Paul
Dipsausje schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 07:35:
Ook dat je een kaart kan inleveren en je daarbij het resterende saldo+borg gewoon terugkrijgt is zoals het hoort. In Nederland wordt er eigenlijk een bedrag "gegijzeld", naast dat je de kosten voor de kaart niet terugkrijgt bij inleveren kost het ook €5 om je geld terug te krijgen.
Het kost 2,50 als er minder dan 30 euro op staat. Ik kan zo niks over het terugbetalen van de borg die een anonieme kaart kost terugvinden dus daar heb je mogelijk een punt :)
En je moet minimaal x bedrag hebben om in te kunnen checken, bij de NS is dat voor mijn studentenkaart €10 dacht ik. Leuk want voor dat bedrag kan ik 5x mijn standaard route doen, niet dus want er moet minstens die €10 op staan...
Vind je dat heel vreemd? Hint: Zwartrijden / er zijn routes die langer zijn dan jouw 2 euro ;) Dan drink je aan het begin van je carrière maar 4 biertjes minder, de rest van je leven heb je plezier van die kaart. De meeste studenten die ik spreek snappen er helemaal niks van waarom ik het doe, maar op een gegeven moment ga je waarschijnlijk zelfs automatisch opladen aanzetten :o

Het gemak is er, men wil het alleen niet zien en blijft teveel steken op details. Ik hoef niet meer naar een of ander apparaat dat me (true, redelijk overzichtelijk) honderden keuzes geeft en mijn pinpas de helft van de tijd niet slikt en een hoop tijd kost, ik kan gewoon het station in lopen, *bliep* bij de palen waar ik toch langs kom overweg naar de trein en zomaar instappen. Te weinig saldo? Boeit niet, automatisch opwaarderen FTW.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Sefyu
  • Niet online
Inderdaad. Moet alleen wel zeggen dat het me wat luier heeft gemaakt. Inmiddels is het al een keer of drie gebeurd dat er iets mis ging met in/uitchecken waardoor er een extra €10 afgeschreven werd. Maar tot nu toe niks aan gedaan (teruggevraagd).

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Paul schreef op maandag 10 september 2012 @ 09:04:
[...]
Het kost 2,50 als er minder dan 30 euro op staat. Ik kan zo niks over het terugbetalen van de borg die een anonieme kaart kost terugvinden dus daar heb je mogelijk een punt :)
[...]
Vind je dat heel vreemd? Hint: Zwartrijden / er zijn routes die langer zijn dan jouw 2 euro ;) Dan drink je aan het begin van je carrière maar 4 biertjes minder, de rest van je leven heb je plezier van die kaart. De meeste studenten die ik spreek snappen er helemaal niks van waarom ik het doe, maar op een gegeven moment ga je waarschijnlijk zelfs automatisch opladen aanzetten :o
Natuurlijk zijn er zat routes die duurder zijn dan mijn €1.70, zo zijn er ook genoeg die duurder zijn dan €10. Maar ik kan én m'n geld niet kosteloos terugkrijgen én niet reizen terwijl ik (ver van te voren) al meer dan genoeg betaald heb voor de reis zelf. Dat ze zwartrijden willen voorkomen vind ik niet vreemd, ik vind alleen dat de balans momenteel te ver door is geslagen.

• Paul
Dipsausje schreef op maandag 10 september 2012 @ 10:40:
Maar ik kan én m'n geld niet kosteloos terugkrijgen
Euhm, hoe vaak wil jij 'je geld terugkrijgen'? Ik veracht dat ik nog wel een (paar) tiental jaar met die OV Chipkaart rondloop... Je kunt het overigens wel gratis (nu ja, voor 0,01 cent rente of zo :z ) terugkrijgen, gewoon je tegoed opwaarderen naar meer dan 30 euro.

Edit: Overigens roepen diverse sites nu dat de kaart domweg € 7,50 kost, er wordt niks meer over borg gerept. Die € 7,50 ben je dus sowieso kwijt zo te zien.
én niet reizen terwijl ik (ver van te voren) al meer dan genoeg betaald heb voor de reis zelf.
Hoe doe je dat? Om te reizen moet er inderdaad meer op staan dan alleen de prijs die jouw rit uiteindelijk kost, maar als je een heel klein beetje uitzoomt zie je dat je op latere tijdstippen alsnog het restant opmaakt en dat het dus gewoon totaal niet boeit.

Op 100 ritjes ben je nog steeds 170 euro kwijt waarbij je alleen maar hoef te zorgen dat je saldo niet te laag is en op het einde krijg je het restant terug. Voor zover je een einde hebt... Ik heb een auto en een motor en alsnog neem ik af en toe een bus of trein. Zo'n OV Chipkaart kost je niks om te hebben, er zit geen jaarlijkse fee aan of zo. Waarom zou je het ding 'constant' weer inleveren?

Je kunt het ook anders zien: Een reis kost je 20 euro, en daarvan krijg je (op jouw traject) € 18,30 terug ;)

De meeste issues die mensen denken te ervaren zijn op het niveau van één treinritje gigantisch en buiten proporties en tever doorgeslagen en en en... Oeps, en toen nam je vanavond de trein weer terug, en ga je morgen weer 2x, en overmorgen ook, en volgende week ook weer 10 ritjes... Goh, eigenlijk zijn dat best wel non-issues of zelfs hele handig features... :P

[ Voor 4% gewijzigd door Paul op 10-09-2012 12:44 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Bananenplant
  • Nu online
Wat wel vervelend is is dat je bij NS na het uitchecken moet wachten om opnieuw te mogen inchecken. Laatst had ik dit:

- Aankomen op station;
- *Bliep*;
- Oud vrouwtje helpen met kaartautomaat;
- Me afvragen of ik nu had ingecheckt;
- *Bliep**bliep* uitgecheckt :( ;
- Papieren kaartje halen.

Het was redelijk hectisch en een onderbreking van de routine, in dat soort gevallen werkt het best even vervelend.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• Paul
Beter loop je dan langs zo'n automaat die je meer info kan geven, of je wacht een paar (drie of zo?) minuten, dan kun je weer inchecken.

Dit zit er heel specifiek in om ervoor te zorgen dat het apparaat je niet weer meteen incheckt terwijl jij je pasje na het uitchecken nog van de paal weg aan het bewegen bent.

Liever een paar mensen die even moeten wachten nadat ze zichzelf (om wat voor reden dan ook) per abuis uitchecken dan mensen voor de onwelkome verrassing stellen dat er 20 euro wordt afgeschreven omdat het apparaat je onterecht opnieuw incheckt :)

Het is inderdaad vervelend, maar mijns inziens is het alternatief vervelender.

Hulde overigens voor het helpen van die mevrouw _/-\o_

Rhàshan - Aditu Sunlock

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:52

PeaceNlove

Deugleuter

Ik had afgelopen week ook een ov-chipkaart faaltje. Ik kijk donderdagavond op de NS-website naar mijn reisoverzicht om een declaratie voor het werk te doen en ik zie dat ik dinsdags terug uit het werk niet uitgecheckt zou zijn :? Toen ik het zag was ik er niet meer zo zeker van, maar ik kon me niet voorstellen dat het fout gegaan zou zijn. Ander opvallend detail: op de heenreis zou ik om 00:00 ingecheckt zijn.
Ik dus bellen en ik regel dat ik het geld terug gestort krijg.
Blijkt de volgende dag bij de kaartautomaat van de NS bij het transactieoverzicht dat ik wel uitgecheckt ben en staat op de NS website in het reisoverzicht dat ik ook uitgecheckt ben.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb ook al meldingen gelezen dat het overzicht op ov-chipkaart.nl sommige cico's wel heeft en andere niet, en dat het overzicht op ns.nl andere cico's wel en niet heeft.

Wat heel vreemd is, want het is toch zo dat de ov-chipkaart organisatie alle gegevens ontvangt en die dan doorstuurt naar de vervoerders? (of andersom)

Signatures zijn voor boomers.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:52

PeaceNlove

Deugleuter

Dat de NS alleen de eigen gegevens heeft is logisch. Als ze ook de transacties van de andere vervoerders zouden krijgen zou dat waarschijnlijk een privacy-inbreuk zijn.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Maasluip schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 08:39:
Ik heb ook al meldingen gelezen dat het overzicht op ov-chipkaart.nl sommige cico's wel heeft en andere niet, en dat het overzicht op ns.nl andere cico's wel en niet heeft.

Wat heel vreemd is, want het is toch zo dat de ov-chipkaart organisatie alle gegevens ontvangt en die dan doorstuurt naar de vervoerders? (of andersom)
Andersom. De vervoerders halen de gegevens uit hun voertuigen en stations en sturen die naar TLS.

Daarom ook dat Mijn NS direct update en Mijn OV-Chipkaart pas een dag later de info heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 08-10-2012 22:00 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:26

Nox

Noxiuz

Wanneer gaan ze die fallbacktijd eens terugschroeven naar secondes in plaats van minuten? Gezeik met de conducteur dat ik was ingecheckt op X en daar nu naar terug reisde.

Ik moest een boek ophalen op Y en dan snel de trein in terug naar huis. Dat gaat makkelijk maar ik heb het eerder gedaan, uitchecken, boek ophalen, inchecken voor de trein: error al uitgecheckt. Ja maar ik wil inchecken bitch! Wolla, waz met jou. Apparaat begreep er niks van en kon alleen aangeven dat ik uitgecheckt was :(

Goed, hierboven was met studentenreisproduct dus meneer de controleur vond het niet erg. Toen ik gisteren naar Amsterdam ging was het wat anders. Enkeltje op NS, 9292, 3,-. Ik heb een tientje saldo op mijn kaart staan voor noodgevallen. Dus ik wil er gebruik van maken. Inchecken, ben ik later gewoon 3,50 kwijt?! Terug lekker kaartje gekocht a 3 euro. Zo ga ik het echt niet gebruiken.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• alex3305
Ja dat moet van 3 minuten gewoon naar één minuut..... Damn you OV CHIPKAART!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nieuwe ov-chipkaart voor blinden
De NS komt met een nieuwe chipkaart voor blinden en slechtzienden. Met de kaart hoeven ze niet meer in en uit te checken op de perrons. Alle treinvervoerders in Nederland doen mee met de nieuwe chipkaart.

Blinden en slechtzienden kunnen telefonisch of op internet hun reis boeken en daarna zonder in te checken met de trein reizen. De kaart is begin komend jaar te koop.

De nieuwe ov-chipkaart heeft veel praktische voordelen. Blinden en slechtzienden hebben met de huidige kaart vaak problemen als ze bij de speciale palen op perrons inchecken. "Soms blijkt de piep die je gehoord hebt van je buurman te zijn en ben je dus uiteindelijk aan het zwartrijden." Dat probleem is vanaf komend jaar voorbij, zegt de NS.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-10 15:32
En hoe gaan die mensen dan door poortjes komen?

We are shaping the future

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:55

Onbekend

...

Als dat straks voor iedereen kan, dan ben je wel een onbetrouwbare factor kwijt. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Alex) schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 10:06:
En hoe gaan die mensen dan door poortjes komen?
Zoals ik het lees wordt er online/via telefoon ingechecked. Als ze dan de OV-chipkaart voor een poortje houden kunnen ze door. Maar of het daadwerkelijk op die manier gaat, geen idee. En hoe gaat het met overstappen naar een andere vervoerder? Staat er ook niet bij.

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 15-10-2012 10:27 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:54
Het is waarschijnlijk vergelijkbaar met Viziris. Dat abonnement is alleen geldig in bus/tram/metro en niet op de trein.

Dit is dan niet specifiek een abonnement, maar een OV Chipkaart met een product die de poortjes gewoon door laten. Als de conducteur de OV Chipkaart controleert kan hij waarschijnlijk zien of de betreffende rit doorgegeven is per telefoon.

Overstappen maakt dan niet uit, je reis staat van te voren geregistreerd, dus de (trein)vervoerders weten er van. Achter de schermen zal één en ander verrekend worden.

Verwijderd

Paul schreef op maandag 10 september 2012 @ 09:04:
[...]
Als de kaart verlopen is dan kost het niks en kun je geld wat op de kaart staat kosteloos terug krijgen.

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-11 16:44
Mensen die niet (goed) zien kunnen nu dus niet spontaan iets gaan doen als ze met het OV gaan? Dat is een behoorlijke beperking van hun vrijheid. Zomaar met je maten naar de kroeg is dus niet mogelijk...

Het lijkt mij een slimmer plan om het mogelijk te maken om een persoonlijk geluid te kiezen. Als je uit een paar geluiden kan kiezen voor inchecken is het veel duidelijker. De een heeft *piep* en de ander *bliep*.

• alex3305
Aangezien ik zelf slechtziend ben wil ik hier graag op inhaken. De displays op de poortjes zijn voor mij in ieder geval nauwelijks te lezen of ik moet een achterlijke houding aannemen tijdens het inchecken. Daarnaast vind ik zo'n kaart wel een goed idee, maar de uitvoering is natuurlijk weer erg slecht.

Als het namelijk het systeem is zoals bij Conexxion mag je blijkbaar gewoon vrij reizen voor een x-aantal kosten per maand. Waarom moet je dan nog steeds je reis registreren? Kunnen ze dat ding dan niet gewoon laten functioneren als een altijd-OV oid? Want nu komt het erop neer dat ik eerst van te voren flink moet plannen om te gaan reizen, terwijl ik nu kan gaan wanneer ik wilt.

Alhoewel ik het idee dus erg positief vind, want ik ondervind er zelf ook hinder van, moeten ze gewoon een keuze maken of om die dingen vrij te maken of per-rit te laten betalen.

Edit: Het is dat de NS niet helemaal meer van de overheid is, maar in de UK krijgen gehandicapten dit soort kaarten gewoon gratis. Het is een relatief kleine investering als je mensen met een beperking toch gewoon naar hun werk kunt laten gaan. Het enige alternatief voor mij zou dan een taxi zijn namelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door alex3305 op 15-10-2012 12:52 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat registreren is waarschijnlijk voor de verrekening tussen vervoerders onderling.

• alex3305
CyBeR schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 13:01:
Dat registreren is waarschijnlijk voor de verrekening tussen vervoerders onderling.
Ik zeg ook niet dat ik het niet begrijp. Uiteindelijk is het allemaal ook heel logisch, in de oren van de vervoerders. Maar je veroorzaakt gewoon een rompslomp voor de mensen die willen reizen, terwijl je het in mijn ogen noujuist vrij laagdrempelig wilt houden. Volgens mij was dat ook een reden van de introductie van de OV-chipkaart.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Eens.

Ik stel me voor dat er ook mischien een stukje misbruikpreventie inzit mischien trouwens.

• AW_Bos
  • Laatst online: 22:15

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Veolia in Limburg heeft een foute software update uitgebracht voor de in/-uitcheckzuilen op het station, met als gevolg lichte en zware bijverschijnselen.

Met mijn NS Weekend Vrij werd er gewoon een rit-tarief afgetikt, en bij een kennis van me die bovenop zijn Weekend Vrij nog een Studenten Week-vrij heeft, werd de hele prioriteitsvolgorde omgedraaid, zodat 40% Voordeeluren voorrang kreeg op zijn Weekend-Vrij, en ik geloof zelfs voor zijn Studenten-Weekvrij :X :X :X
Die is dus goed de sjaak, nu hij constant bij het inchecken met 40% voordeeluren reist :X

Dat een softwareupdate door een fout een ritprijs aan kan slaan bij een bepaald abbo waar dat niet bij hoort, kan ik me voorstellen, maar hoe zo'n fout een hele prioriteitsvolgorde van de abonnementen op je kaart om zeep kan helpen :? :? Dat snap ik echt niet, dat zou een in- / uitcheckzuiltje toch niet mogen/kunnen doen?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:26

Nox

Noxiuz

alex3305 schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 01:31:
Ja dat moet van 3 minuten gewoon naar één minuut..... Damn you OV CHIPKAART!
Nog veel verder, tien seconden lijkt me lang zat. Je houdt je pas toch niet meer dan een seconde tegen een paaltje uiteindelijk. Want het gaat erom dat het apparaat je pas niet 2x of 3x leest per ongeluk en de eerste handeling blijft staan.

Als je tien secondes het apparaat tegen je pasje houdt ben je ook niet goed bezig 8)7

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-10 19:26
NoxiuZ schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 16:39:
[...]
Als je tien secondes het apparaat tegen je pasje houdt ben je ook niet goed bezig 8)7
Klopt, daarom houden we ook het pasje tegen het apparaat en niet andersom. ;)

Ik kan me zo voorstellen dat het eerder genoemde verhaal van een blinde die niet zeker weet of het piepje van zijn buurman was, een reden kan zijn om de ovchip er nogmaals tegen te houden. Met die 10 seconden van jou is hij dan misschien al weer uitgecheckt. Ook lekker handig. Zelfde gaat op voor iemand die niet al te snel is in zijn bewegingen.

Korter kan wel inderdaad, maar 1 minuut lijkt me wel voldoende om het voor iedereen makkelijk te houden...

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-11 18:37
alex3305 schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 13:07:
Volgens mij was dat ook een reden van de introductie van de OV-chipkaart.
Wat leuk, er zijn nog mensen die denken dat dat ding is ingevoerd voor de reiziger :>

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

• alex3305
GreatDictator schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 10:56:
[...]

Wat leuk, er zijn nog mensen die denken dat dat ding is ingevoerd voor de reiziger :>
:) Ben nu eens heel eerlijk en zeg even dat de OV-Chipkaart best wel goed functioneert als er geen vreemde bugs optreden? Het idee is gewoonweg goed, de uitwerking jammer genoeg iets minder.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:45

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

alex3305 schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 14:09:
[...]

:) Ben nu eens heel eerlijk en zeg even dat de OV-Chipkaart best wel goed functioneert als er geen vreemde bugs optreden? Het idee is gewoonweg goed, de uitwerking jammer genoeg iets minder.
De verkooppraatjes waren indertijd heel geweldig, maar daarvan is (veel te) weinig waargemaakt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
GreatDictator schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 10:56:
[...]

Ik vind het anders reuzehandig, moet er niet aan denken om te lopen kloten met treinkaartjes, strippenkaart, etc. (strippenkaart moeten kopen bij een tabakszaak :') wtf, echt!)
Mijn leven heeft het een stuk makkelijker gemaakt in ieder geval :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Freee!!

Freee!!

anandus schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 09:00:
[...]
Ik vind het anders reuzehandig, moet er niet aan denken om te lopen kloten met treinkaartjes, strippenkaart, etc. (strippenkaart moeten kopen bij een tabakszaak :') wtf, echt!)
Mijn leven heeft het een stuk makkelijker gemaakt in ieder geval :)
Mijn leven heeft het alleen maar moeilijker gemaakt (in- en uitchecken terwijl ik altijd zo door kon lopen met mijn OV-jaarkaart).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• anandus
  • Niet online
Freee!! schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 09:03:
[...]

Mijn leven heeft het alleen maar moeilijker gemaakt (in- en uitchecken terwijl ik altijd zo door kon lopen met mijn OV-jaarkaart).
Een OV-jaarkaart is maar een tijdelijk iets natuurlijk.
En zo'n moeite is het natuurlijk niet om tijdens het naar binnen- en buitenlopen even je portemonnee langs dat ding te halen. Sterker nog, bij bussen en trams moest je dat ding laten zien en uit je portemonnee halen, waar je hem nu gewoon kan laten zitten ;)

Maarja, verschil van mening enzo :)

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 17-10-2012 09:07 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-11 20:34

Dido

heforshe

anandus schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 09:06:
Ja, die is een jaar geldig.
Ik vermoed dat je aan een OV-studentenkaart denkt, maar ik kan je verzekeren dat degene waar je op reageert dat niet bedoelde ;)

Wat betekent mijn avatar?

• Freee!!

Freee!!

anandus schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 09:06:
[...]
Inderdaad, maar een jaar (en volgend jaar weer één)
En zo'n moeite is het natuurlijk niet om tijdens het naar binnen- en buitenlopen even je portemonnee langs dat ding te halen. Sterker nog, bij bussen en trams moest je dat ding laten zien en uit je portemonnee halen, waar je hem nu gewoon kan laten zitten ;)
Alleen bij bussen (die ik niet zoveel gebruik), bij trams gewoon niet bij de bestuurder instappen. En in-/uitchecken doe ik voornamelijk in de metro waar ik voorheen gewoon door kon lopen.
Maarja, verschil van mening enzo :)
Geen echt verschil van mening, zoveel moeilijker is het niet behalve dat je eraan moet blijven denken om ook uit te checken, die zwartrijders waren (en zijn) mij ook een doorn in het oog. Helaas kan je in de Rotterdamse metro nog op te veel plaatsen gemakkelijk om de poortjes heen.
Dido schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 09:13:
[...]

Ja, die is een jaar geldig.
Ik vermoed dat je aan een OV-studentenkaart denkt, maar ik kan je verzekeren dat degene waar je op reageert dat niet bedoelde ;)
Zo, weer eens aan het simultaan posten ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Freee!! op 17-10-2012 09:15 ]

• anandus
  • Niet online
Ja, sorry, ik was in de war met een studentenkaart :)

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Mij lijkt de beste oplossing nog steeds om uit- en incheckpunten in de trein te maken. Voor mij part gescheiden in- en uitcheckpunten, bv incheck buitenkant trein en uitcheck binnenkant. Bezwaar tegen huidige vorm in- en uitcheckpalen in trein is tenslotte dat het fraudegevoelig is. Als je alleen kan inchecken op moment dat trein op station stilstaat en alleen uitchecken als je onderweg bent van het 1e station naar het andere ben je dat al kwijt. Ben je wel de poortjes kwijt, die kan je dan niet meer gebruiken. Maar goed, die staan ook alleen op een paar grote stations..

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Freee!!

Freee!!

MaximusTG schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 09:23:

Maar goed, die staan ook alleen op een paar grote stations..
En blokkeren daar de doorgaande looproute (Leiden) :'(

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-11 21:07
Freee!! schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 09:25:
[...]

En blokkeren daar de doorgaande looproute (Leiden) :'(
Ehh nee hoor, poortjes staan gewoon open?

huidige opstelling

• Quincy5
  • Laatst online: 09:11
Mcdeath schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 13:19:
[...]

Ik denk dat hij bedoelt dat je in de spits geregeld achter mensen staat te wachten die in/uitchecken en de doorstroming een beetje ophouden (spreek uit ervaring).

PV Output

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:17

Fiber

Beaches are for storming.

MaximusTG schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 09:23:
Mij lijkt de beste oplossing nog steeds om uit- en incheckpunten in de trein te maken. Voor mij part gescheiden in- en uitcheckpunten, bv incheck buitenkant trein en uitcheck binnenkant...
Ik neem aan dat je het andersom bedoelt... ;)

Maar ook dat heeft nadelen. Zo werkt het in de bus namelijk wel ongeveer en als je dan vergeet uit te checken is de bus al weer weg voor dat je het door hebt. Heb ik ook wel eens gehad. Bij de trein kun je nu altijd nog terug gaan naar het station om uit te checken. Meermalen 's avonds laat nog even terug geweest op station Amersfoort om uit te checken.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

'NS moet papieren treinkaartje behouden'
RIJSWIJK - Grote belangenorganisaties als de ANWB, Landelijke Studenten Vakbond (LSVb), Consumentenbond en Rover willen dat het papieren treinkaartje blijft bestaan.

De organisaties, verenigd in het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov), stellen dat donderdag in een advies aan de NS.

''De Nederlandse Spoorwegen moeten deze kaartjes, ook die met 40 procent korting, in het assortiment houden. Ze zijn van belang voor reizigers die incidenteel de trein nemen en voor degenen die problemen hebben met ‘reizen op saldo’ met de ov-chipkaart'', zo staat in het advies.

Locov is bang dat het verplicht overschakelen op de ov-chipkaart het reizen per trein voor bepaalde reizigersgroepen lastig maakt. Het overlegorgaan vraagt NS bovendien het besluit om de stations helemaal 'af te sluiten' met ov-chipkaartpoortjes te heroverwegen.

Opstoppingen
''We zijn bang voor opstoppingen bij drukte, moeilijkheden voor mensen om door familie en vrienden uitgezwaaid te worden en een beperkte bereikbaarheid van de horeca en winkels op het station.''

Oscar Wilde

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:09

Rick-Jan

always connected

Ik snap 1 ding nog niet helemaal, ik heb een studenten ov-week abbonement, in het weekend dus met korting. Omdat ik verder geen saldo heb volgens mij, moet ik dat als ik in het weekend wil reizen een papieren kaart met 40% korting kopen en dan niet inchecken?

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ja, dan moet je een kaartje kopen ja, want als je geen saldo hebt kan je dan niet eens inchecken. Maar waarom zou je zo moeilijk doen? Zet gewoon automatisch opladen aan, en je hoeft voortaan niet eens meer na te denken of je wel een kaartje moet kopen of of je wel genoeg saldo hebt. Gewoon inchecken en je bent klaar. Ik vind dat ideaal.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Freee!!

Freee!!

Mcdeath schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 13:19:
[...]

Ik liep een beetje vooruit op het voornemen van de NS om die poortjes te sluiten.

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Vanaf januari gaat de NS het papieren treinkaartje afschaffen: http://www.metronieuws.nl...rtje/SrZljs!87urXyuyXh2g/

Nou heb ik een vraag: ik heb momenteel een NS jaartrajectkaart van mijn werk. Buiten mijn traject heb ik dus korting. Helaas is RoS niet mogelijk op een zakelijk kaart. Hoe behoud ik in 2013 dan ook mijn korting?

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:43
Door gewoon een papieren kaartje met korting te kopen. De afschaffing verloopt stap voor stap. Zo worden eerst papieren kaartjes zonder datum afgeschaft en andere kaartjes zoals een maandnetabonnement. Voor houders van een jaartrajectabonnement verandert er voorlopig nog niets.

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het plan van NS is om per 1-1-2013 de papieren kaartjes met korting af te schaffen. Ze beloven wel dat ze dat alleen doen als het "dubbel opstaptarief" probleem is opgelost, en dat is het nog niet.
Het dubbel opstaptarief probleem is het probleem dat als je met de OV-Chipkaart van vervoerder wisselt, je een nieuwe reis begint en opnieuw starttarief mag aftikken.
NS dwingt reizigers daar zelfs op eigen stations toe: als je in Hilversum van of naar spoor 1 moet overstappen moet je uitchecken en door de poortjes. Dan knip je je reis en verlies je de degressie in het tarief.

Verwijderd

Maasluip schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 15:37:
Het plan van NS is om per 1-1-2013 de papieren kaartjes met korting af te schaffen. Ze beloven wel dat ze dat alleen doen als het "dubbel opstaptarief" probleem is opgelost, en dat is het nog niet.
Het dubbel opstaptarief probleem is het probleem dat als je met de OV-Chipkaart van vervoerder wisselt, je een nieuwe reis begint en opnieuw starttarief mag aftikken.
NS dwingt reizigers daar zelfs op eigen stations toe: als je in Hilversum van of naar spoor 1 moet overstappen moet je uitchecken en door de poortjes. Dan knip je je reis en verlies je de degressie in het tarief.
"Dubbel opstaptarief probleem", gaat dat dan alleen om het opstaptarief tussen spoorvervoerders onderling?

Want tussen regionale vervoerders werkt het wel prima. Als ik overstap van RET naar HTM dan betaal ik geen dubbel opstaptarief.

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het is tussen de verschillende reisketens: hoofdrailnet (NS), regionaal treinverkeer en bus/tram/metro. Dus als je van de een overstapt op de ander.
Waarbij ik me sterk maak dat het ook tussen de regionale treinvervoerders is, maar dat is een situatie die op dit moment volgens mij niet te controleren is (er zijn geen twee regionale vervoerders die elkaar raken).

En bij vervoerders onderling gaat het volgens mij ook goed. Veolia trein -> Veolia bus is volgens mij zonder extra opstaptarief

Verwijderd

Maasluip schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 15:51:
Het is tussen de verschillende reisketens: hoofdrailnet (NS), regionaal treinverkeer en bus/tram/metro. Dus als je van de een overstapt op de ander.
Waarbij ik me sterk maak dat het ook tussen de regionale treinvervoerders is, maar dat is een situatie die op dit moment volgens mij niet te controleren is (er zijn geen twee regionale vervoerders die elkaar raken).

En bij vervoerders onderling gaat het volgens mij ook goed. Veolia trein -> Veolia bus is volgens mij zonder extra opstaptarief
Maar als ik van de RET (metro van Rotterdam naar Den Haag) overstap naar de HTM (bus in Den Haag), dan gaat het nu al gewoon goed.

Hier meer over het "opstaptarief": http://www.ov-chipkaart.n...even/instapenbasistarief/

Voor de trein betaal je dat sowieso niet.

/edit Hier nog veel meer erover: Wikipedia: Reizen met de OV-chipkaart in de trein

Er is gewoon sprake van 2 totaal verschillende tariefstructuren.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2012 16:00 ]

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 15:58:
[...]

Maar als ik van de RET (metro van Rotterdam naar Den Haag) overstap naar de HTM (bus in Den Haag), dan gaat het nu al gewoon goed.
Dat is dan ook binnen de keten,
Voor de trein betaal je dat sowieso niet.
Toch wel. Bij NS zit dat in het tarief van de eerste kilometers verborgen, maar bij Veolia, Syntus en Conexxion betaal je toch echt 79 cent voor het privilege om in de trein te stappen. En dat is erg vervelend als je een paar keer moet overstappen.
Er is gewoon sprake van 2 totaal verschillende tariefstructuren.
Klopt, maar dat heeft er verder niks mee te maken.

Verwijderd

Maasluip schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 16:49:
[...]

Dat is dan ook binnen de keten,
Hoe bedoel je? Wat bedoel je dan met de term 'keten'? Het zijn echt 2 totaal verschillende bedrijven.

Ook als ik overstap van RET naar Arriva hoef ik dat instaptarief niet te betalen.

En ook als ik de RET naar Schiedam neem, daar de trein naar Den Haag neem (met een papieren kaartje) en vervolgens weer instap in een HTM-tram of -bus in Den Haag. Als ik dan binnen die 35 minuten blijf hoef ik niet opnieuw het instaptarief te betalen.

Volgens mij komt het echt allemaal voort uit het feit dat de NS een andere tariefstructuur (zonder echt instaptarief) hanteert dan al die andere bedrijven. :)

• Tochjo
Maasluip schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 15:37:
Het plan van NS is om per 1-1-2013 de papieren kaartjes met korting af te schaffen.
Zo komt dat nu in de media, maar nogmaals, dat is een sterk vereenvoudigde weergave van de werkelijke situatie. Zie deze adviesaanvraag bijvoorbeeld. Houders van een jaartrajectabonnement kunnen nog niet reizen op saldo en blijven dus papieren kaartjes met korting kopen.

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 17:07:
[...]

Hoe bedoel je? Wat bedoel je dan met de term 'keten'? Het zijn echt 2 totaal verschillende bedrijven.
De ketens die ik eerder noemde: hoofdrailnet (NS), regionaal treinverkeer en bus/tram/metro.

Als je binnen de keten overstapt is er geen extra opstaptarief. Dus van RET tram naar Arriva bus is binnen de keten en is geen extra opstaptarief. Van NS naar RET tram is buiten de keten in wel extra opstaptarief.

Verwijderd

Maasluip schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 18:59:
[...]

De ketens die ik eerder noemde: hoofdrailnet (NS), regionaal treinverkeer en bus/tram/metro.

Als je binnen de keten overstapt is er geen extra opstaptarief. Dus van RET tram naar Arriva bus is binnen de keten en is geen extra opstaptarief. Van NS naar RET tram is buiten de keten in wel extra opstaptarief.
Ik betwijfel echt of het zo werkt. Maar goed, jij zegt het.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Man hakt met bijl in op ov-chippaal
In Ede is een man opgepakt die met een bijl op een ov-chipkaartpaal inhakte. De man van 47 uit Ede stapte gistermiddag uit de trein en wilde uitchecken met zijn ov-chipkaart. Toen bleek dat de in- en uitcheckpaal het niet deed, werd de Edenaar woedend.

De paal werd compleet vernield. De politie arresteerde de man. Hij verklaarde dat hij gefrustreerd was omdat hij eerder op de dag al een boete had gekregen voor zwartrijden. De man zei dat hij werkt als tuinman en dat hij daarom de bijl bij zich had.

Hij moet zich binnenkort voor de rechter verantwoorden.
Het was een keer te verwachten, al had ik de bijl niet verwacht :P

Oscar Wilde

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Raven schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 11:12:
Man hakt met bijl in op ov-chippaal

[...]

Het was een keer te verwachten, al had ik de bijl niet verwacht :P
Hij is misschien 'crimineel' maar applaus. Eentje moet de eerste zijn _/-\o_ .

Zelf heb ik 1x een bon gekregen voor zwartrijden omdat het incheckpaaltje van de Syntus blijkbaar kaput was. Gelukkig hadden meerdere mensen hier last van en is de bon ongeldig verklaard.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Freee!!

Freee!!

D4NG3R schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 11:14:
[...]

Hij is misschien 'crimineel' maar applaus. Eentje moet de eerste zijn _/-\o_ .

Zelf heb ik 1x een bon gekregen voor zwartrijden omdat het incheckpaaltje van de Syntus blijkbaar kaput was. Gelukkig hadden meerdere mensen hier last van en is de bon ongeldig verklaard.
Het verbaast me nog dat er om die reden nog geen controleur in elkaar geslagen is.

NB: Ik zou het niet goed keuren maar wel uitstekend voor kunnen stellen.

• Iooryz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-06 11:29

Iooryz

iooryz

NS heeft nu een beta programma lopen voor hun online omgeving, zodat je online geld terug kunt vragen bij het vergeten uit te checken. Misschien handig voor een paar mensen hier? Dan hoef je niet meer terug te fietsen naar station Amersfoort ;-)

https://www.ns.nl/reizige...ren/chechinout/stap1.html

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
Zijn er meer mensen met een weekend-vrij abbonement die vanaf dit weekend ineens voor veolia moesten betalen?

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wel vanaf een week geleden: AW_Bos in "OV Chipkaart"

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:56

Steffie

Opaque

De zoekmogelijkheid werkt niet echt lekker nu, dus misschien stel ik nu een vraag die al vaker is gesteld...

Waarom verschilt bij het reizen per bus het tarief per vervoerder? Als ik met Connexxion reis betaal ik voor mijn dagelijkse route 1,05 (heenweg) of 1,06 (terugweg) voor enkeltje. Als ik met Syntus exact dezelfde route afleg betaal ik structureel 1,08 voor zowel de heenweg als terugweg.

Is het niet zo dat het reizen per bus in theorie evenveel zou moeten kosten ongeacht de vervoerder? Je betaalt toch een standaardtarief per afgelegde afstand?

-----
Nog een vraag waarop de klantenservice mij geen antwoord kan geven...

Wat is de reden dat het ineens niet meer mogelijk is om een ster-abonnement voor de zone van het vertrek- en aankomststation op je NS jaartrajectkaart te laten zetten? Waar ik tot voor kort mijn woon-werkverkeer met 1 OV-chipkaart af kon handelen, heb ik met mijn nieuwe NS-jaartrajectkaart ineens twee OV-chipkaarten nodig en dan ook nog een extra zichtkaart; dus feitelijk zit ik vanaf november opgescheept met drie kaarten. En dan is het reizen per bus ook ineens twee keer zo duur geworden, want nu heb ik zowel een abonnement nodig in de zone van het vertrekstation en een abonnement voor de zone van het aankomststation (kost me nu ~450 euro extra per jaar).

Volgens Connexxion kan een jaarabonnement voor een 1 STER-zone niet op de OV-chipkaart van de NS-jaartrajectkaart worden geladen; dus die moet verplicht op een andere OV-chipkaart, anders wordt de aanvraag (proefondervinderlijk) afgewezen. Vervolgens krijg ik er dan nog een extra papieren zichtkaart bij om binnen dezelfde zone met bussen van Syntus te reizen, omdat je daar uberhaupt niet met een OV-chipkaart met jaarabonnement kunt inchecken.

Achterlijke versnippering; ik heb altijd gedacht dat we dankzij de OV-chipkaart met 1 kaart bij iedere vervoerder terecht konden.

[ Voor 11% gewijzigd door Steffie op 23-10-2012 11:38 ]

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

• Tochjo
Waarom verschilt bij het reizen per bus het tarief per vervoerder? Als ik met Connexxion reis betaal ik voor mijn dagelijkse route 1,05 (heenweg) of 1,06 (terugweg) voor enkeltje. Als ik met Syntus exact dezelfde route afleg betaal ik structureel 1,08 voor zowel de heenweg als terugweg.

Is het niet zo dat het reizen per bus in theorie evenveel zou moeten kosten ongeacht de vervoerder? Je betaalt toch een standaardtarief per afgelegde afstand?
Twee ideeën hierover:
- beide lijnen behoren tot een verschillende concessie en in beide concessies wordt een ander kilometertarief gehanteerd;
- beide vervoerders hebben afzonderlijk de afstanden gemeten en dit heeft geleid tot een verschil van enkele honderden meters.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Niet de meest betrouwbare bron, maar goed :P NS past kaartautomaten aan
Autisten opgepast! NS past de kaartautomaten op de stations aan. Dat staat te gebeuren per 14 november, zo blijkt uit berichtgeving van de spoorwegmaatschappij.

De spoorwegmaatschappij heeft de software van de kaartautomaten heringericht om het gebruik van de OV-chipkaart te stimuleren. Er zijn meer producten beschikbaar gemaakt voor gebruik met OV-chipkaart zoals Railrunners en Dagkaarten voor Fiets en Hond. De klassieke papieren treinkaartjes zijn voorlopig nog te koop, maar zitten achter een knop verborgen. Naar verwachting zullen de papieren treinkaartjes in 2013 definitief verdwijnen.

Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/121030_124788_kaartautomaat.png

de Maatschappij voor Beter OV heeft gereageerd: "De aanpassingen aan de automaten zijn de zoveelste truc van de NS om de reiziger de OV-chipkaart door de strot te duwen. En in januari wordt het nog erger, dan verdwijnt waarschijnlijk de verkrijgbaarheid van nog meer papieren kaartjes. De NS zet dus alles op alles om de reiziger een waardeloos betaalsysteem aan te smeren."

Oscar Wilde

• Alex)
Niet vanaf begin januari, al vanaf 14 november verdwijnen verschillende papieren kaartjes. De dagkaart vol tarief wordt vervangen door "Dag Vrij" en de dagkaart met korting verdwijnt helemaal. En om het nog wat leuker te maken: "Dag Vrij" is niet geldig bij de andere vervoerders.

Volgens NS is reizen op saldo een prima alternatief voor een dagkaart met korting, want "je bent vaak minder kwijt dan voor een dagkaart". En volgens NS zijn er ook genoeg actiekaarten (Kruidvat, Blokker, enz) waardoor de noodzaak voor de dagkaart met korting weg is.

Kaartjes zonder datum vervallen eveneens, en het papieren maandnetabonnement wordt vervangen door Altijd Vrij. Hier het volledige overzicht.

|:(

[ Voor 17% gewijzigd door Alex) op 30-10-2012 10:33 ]

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Alex) schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 10:32:

Volgens NS is reizen op saldo een prima alternatief voor een dagkaart met korting, want "je bent vaak minder kwijt dan voor een dagkaart". En volgens NS zijn er ook genoeg actiekaarten (Kruidvat, Blokker, enz) waardoor de noodzaak voor de dagkaart met korting weg is.
Ja, duh, dan koop je toch ook geen dagkaart als je een reis maakt die minder kost.
Dat bedrijf wordt steeds beter in het aandragen van volslagen kulargumenten om hun punt te proberen te maken (als in: reizen naar België worden niet duurder want er is nog een trein die niet duurder wordt).

• Teckna
  • Laatst online: 02-11 18:59
Als ik het dus goed begrijp is de NS van plan alle maandabonnement te laten vervallen en bied ter vervanging het altijd vrij abonnement aan voor 295,00?

Hoe komen ze hier mee weg? Volgens mij zijn er maar weinig die er beter mee af zijn, een maandabonnement Gouda - Den Haag, 159,00 verdubbeld dan zowat of Almere - Amsterdam van 170,20 naar 295,00? En dat is als je deze meteen voor een jaar deze afsluit, anders is het 350 per maand

Voor 350 per maand kan je overigens beter gewoon een OV Jaarkaart aanschaffen aangezien je dan in al het OV terecht kan.

Paar berekeningetjes gedaan voor kosten per jaar:

huidig abbonementAltijd vrijin/uit checken*
Gouda - Den Haag19083540 (p/j) / 4200 (p/m)2397
Almere - Amsterdam20423540 (p/j) / 4200 (p/m)2538

*uitgaande van een fulltime baan met 25 vrije dagen (52*5-25)

Waar een abonnement naar mijn idee juist voordeliger zou moeten zijn is vanaf de invoering het in/uit checken goedkoper. (nog afgezien van de absurde prijsstijging)

Nu moet je straks zelfs om het administratief een beetje bij te werken twee aparte OV chipkaarten hebben, een voor je werk en een voor prive omdat het anders helemaal een crime wordt om het administratief door te voeren. Volgens mij zijn sowieso veel bedrijven niet blij als je alleen nog maar losse ritten declareert.

[ Voor 45% gewijzigd door Teckna op 30-10-2012 15:38 ]

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-10 15:14
Dat begrijp je niet goed. Alleen de maandnetkaart wordt vervangen, niet de maandtrajectkaarten.

De prijs losse kaartjes zit trouwens wel dicht bij de prijs voor een maandtrajectkaart aan.

Ik reis Arnhem- Ede-Wageningen:
Maandkaart kost € 104,80
Losse dag kost € 3,50 voor de heenreis, € 2,10 terug (met korting) = € 5,30 per dag.
Het maandbedrag bereik je pas bij meer dan 18,7 dagen reizen. Best veel, gelet op vrije dagen, feestdagen, parttime werken etc.

[ Voor 66% gewijzigd door noppus op 30-10-2012 16:58 ]

• Teckna
  • Laatst online: 02-11 18:59
Sta ik dan even voor paal :P

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

OV loket: studenten benadeeld
Studenten worden anders behandeld dan niet-studenten als er problemen zijn met hun ov-chipkaart. Dat zegt de ombudsman voor het openbaar vervoer, het OV loket. Dat noemt de ongelijke behandeling onlogisch en onnodig.

Volgens het OV loket kunnen niet-studenten met een kapotte ov-kaart een tijdelijke kaart krijgen of mogen ze reizen zonder extra te betalen als ze een fotokopie van de defecte kaart en een overzicht van het abonnement bij zich hebben.

Drie instanties
Voor studenten geldt die regeling niet, zegt het OV loket. Studenten die op een nieuwe kaart wachten, moeten betalen om te kunnen blijven reizen. Meestal duurt dat zo'n drie weken. Daarna kunnen ze hun geld pas terugvragen, zegt het loket.

De ombudsman zegt verder dat studenten vaak van het kastje naar de muur worden gestuurd. Er zijn drie instanties betrokken bij de ov-chipkaart voor studenten, die volgens het OV loket onvoldoende samenwerken.

Het OV loket pleit voor een eensluidende regeling voor studenten en alle andere abonnementshouders. Ook stelt de ombudsman voor dat de drie instanties die betrokken zijn bij de ov-kaart voor studenten vaker persoonlijke gegevens van studenten uitwisselen.

Oscar Wilde

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb een studenten OV-chipkaart waar ik het abonnement een maand of twee heb opgezegt. Kan ik deze kaart nog wel gebruiken om op saldo te reizen?

Ik heb ook al een 40% OV-chipkaart binnen, maar die is pas geldig vanaf 3 november. En nu heb ik hier ook twee gratis dagkaarten bij gekregen. Betekend het zodra ik deze wil ga gebruiken dan ik dan niet moet inchecken met mijn OV-chipkaart? En dus alleen één dag kaart moet afstempelen en dan kan ik één dag gratis rond touren door Nederland na 9 uur smorgens.

• Tochjo
Ja, na je studie (of correcter: als je geen recht meer hebt op je studentenreisproduct en het reisrecht indien nodig van je kaart is verwijderd) kun je je OV-chipkaart blijven gebruiken om op saldo te reizen. Als je bij NS reist, moet je mogelijk het product Reizen op saldo op je kaart laden, maar dat wijst zich vanzelf bij een kaartautomaat.

Als je op een dagkaart van het Uitgestudeerd-aanbod reist, check je natuurlijk niet in en uit, maar stempel je inderdaad de dagkaart af.

• AW_Bos
  • Laatst online: 22:15

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik ben zelf niet echt bekend met de Metro, en de trams. Maar hoe zit het eigenlijk als je een anonieme OV-Chipkaart koopt van één van deze vervoersbedrijven, en je met NS wilt reizen.

Je zult dus een Reizen op Saldo-product moeten activeren voor op je kaart? Kan dat dan met elke kaartautomaat, waar je dan bij 'Product ophalen' altijd het Reizen op Saldo-product op je kaart krijgt? Of zit deze er dan standaard al op?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• FabiandJ
  • Niet online
Dutch3men schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 14:20:
Ik heb een studenten OV-chipkaart waar ik het abonnement een maand of twee heb opgezegt. Kan ik deze kaart nog wel gebruiken om op saldo te reizen?

Ik heb ook al een 40% OV-chipkaart binnen, maar die is pas geldig vanaf 3 november. En nu heb ik hier ook twee gratis dagkaarten bij gekregen. Betekend het zodra ik deze wil ga gebruiken dan ik dan niet moet inchecken met mijn OV-chipkaart? En dus alleen één dag kaart moet afstempelen en dan kan ik één dag gratis rond touren door Nederland na 9 uur smorgens.
Raar ik kan prima op saldo reizen met de syntus, maar bij de NS werkt het niet :?

• Alex)
Om überhaupt bij NS te kunnen reizen moet je het product "Reizen op Saldo" op je kaart laden, waarbij je aangeeft in welke klasse je wilt reizen. Dit kan bij alle NS-kaartautomaten.

• FabiandJ
  • Niet online
Alex) schreef op donderdag 01 november 2012 @ 14:36:
Om überhaupt bij NS te kunnen reizen moet je het product "Reizen op Saldo" op je kaart laden, waarbij je aangeeft in welke klasse je wilt reizen. Dit kan bij alle NS-kaartautomaten.
Ah fixed, heb ondertussen maar een oldschool kaartje gekocht.

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:07

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Alex) schreef op donderdag 01 november 2012 @ 14:36:
Precies. Nick &Simon hebben dat vanavond in een NS reclame uitgelegd.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• Sagaris
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-10 13:43
Quick question voor jullie. Sinds kort student af dus reis ik op saldo, gelukkig wel met korting. Ik moet aankomende vrijdag vanuit Venlo naar Amsterdam met een tussenstop in Utrecht. Met een studenten OV zou ik in principe in Venlo kunnen inchecken, uitstappen in Utrecht, instappen in Utrecht en weer doorgaan naar Amsterdam om vervolgens daar uit te checken Kan ik dit ook doen op saldo? Zo betaal ik niet 2 maal het starttarief. Kan een conducteur hier een probleem van maken?

Mocht mijn intentie trouwens niet gewaardeerd worden, dan beschouw dit maar als niet gepost en mag een moderator hem weghalen. ;)

• Freee!!

Freee!!

Je kan het doen, zolang je na 9 uur 's ochtends incheckt. Het is wel de bedoeling dat je uitcheckt, maar moeilijk te controleren voor de NS. Eventueel zou je ook gewoon een papieren kaartje kunnen kopen, ben je van het gezeur af.

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:55
Sagaris schreef op woensdag 07 november 2012 @ 15:42:
Quick question voor jullie. Sinds kort student af dus reis ik op saldo, gelukkig wel met korting. Ik moet aankomende vrijdag vanuit Venlo naar Amsterdam met een tussenstop in Utrecht. Met een studenten OV zou ik in principe in Venlo kunnen inchecken, uitstappen in Utrecht, instappen in Utrecht en weer doorgaan naar Amsterdam om vervolgens daar uit te checken Kan ik dit ook doen op saldo? Zo betaal ik niet 2 maal het starttarief. Kan een conducteur hier een probleem van maken?

Mocht mijn intentie trouwens niet gewaardeerd worden, dan beschouw dit maar als niet gepost en mag een moderator hem weghalen. ;)
Zou ik laten afhangen van de tijd van je tussenstop. Als je langer dan een 2 uur in Utrecht blijft hangen zou ik denk ik wel uitchecken om zo het risico te vermijden dat de NS opeens denkt dat je bent vergeten uit te checken ;)

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:20
Sagaris schreef op woensdag 07 november 2012 @ 15:42:

Ik weet niet of het bij treinen ook zo is (bij bus in ieder geval), maar je hebt volgens mij 30/40 minuten als "overstap"-tijd met je ov-chipkaart. Ofwel, als je in Utrecht uitcheckt en binnen die zogenaamde overstaptijd van je chipkaart weer incheckt, dan betaal je niet nog eens het starttarief.

• Sagaris
Freee!! schreef op woensdag 07 november 2012 @ 15:49:
Je kan het doen, zolang je na 9 uur 's ochtends incheckt. Het is wel de bedoeling dat je uitcheckt, maar moeilijk te controleren voor de NS. Eventueel zou je ook gewoon een papieren kaartje kunnen kopen, ben je van het gezeur af.
Echter mocht ik met een papieren kaart gecontroleerd worden op het eerste deel van de reis staat er een tijd bij de stempel en kan een controleur daar mogelijk een probleem van maken.
Maardiweb schreef op woensdag 07 november 2012 @ 15:55:
[...]
Zou ik laten afhangen van de tijd van je tussenstop. Als je langer dan een 2 uur in Utrecht blijft hangen zou ik denk ik wel uitchecken om zo het risico te vermijden dat de NS opeens denkt dat je bent vergeten uit te checken ;)
Jolly_Jumper schreef op woensdag 07 november 2012 @ 15:57:
[...]
Ik weet niet of het bij treinen ook zo is (bij bus in ieder geval), maar je hebt volgens mij 30/40 minuten als "overstap"-tijd met je ov-chipkaart. Ofwel, als je in Utrecht uitcheckt en binnen die zogenaamde overstaptijd van je chipkaart weer incheckt, dan betaal je niet nog eens het starttarief.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat je bij treinreizen 12 uur de tijd hebt om uit te checken, mocht je dat vergeten zijn. Er moet ergens een bepaalde buffer ingebouwd zijn, anders zou je bij een uur vertraging al 'te laat' uitchecken op plaats van bestemming.
Als je met een vervoerder reist met OV-chipkaart in/uitcheckpalen op het station, kan je als je bent vergeten uit te checken vaak alsnog uitchecken. Bij de NS duurt het bijvoorbeeld relatief lang voordat je het instaptarief kwijt bent en niet meer kunt uitchecken. Als het dus niet te veel moeite is om terug te gaan naar het station als je bent vergeten uit te checken, kan je dit vaak alsnog doen. De vervoerder moet namelijk rekening houden met mogelijke vertragingen die soms uren kunnen duren, waardoor je bijvoorbeeld een uur na het eind van je reis alsnog kunt uitchecken bij de NS.
Moet ik er alleen nog even achter komen hoe lang deze tijd bij de NS is. Ze search continues! Thanks voor de input in ieder geval!

*edit: Found it:
Je kunt dan in ieder geval tot zes uur na het inchecken, op diezelfde dag tot uiterlijk 04.00 uur, alsnog uitchecken op je bestemmingsstation.
*edit2: Ik besef me ook dat ik me zo hooguit een euro of twee bespaar. Ik moet maar niet zo moeilijk doen. :9

[ Voor 7% gewijzigd door Sagaris op 07-11-2012 16:07 ]

• Tochjo
Jolly_Jumper schreef op woensdag 07 november 2012 @ 15:57:
Bij treinen werkt dat niet. Dat is ook het grote bezwaar van het in- en uitchecken per vervoerder: dan ben je dus duurder uit dan met een papieren kaartje.
Sagaris schreef op woensdag 07 november 2012 @ 16:02:
Echter mocht ik met een papieren kaart gecontroleerd worden op het eerste deel van de reis staat er een tijd bij de stempel en kan een controleur daar mogelijk een probleem van maken.
Volgens de Algemene Voorwaarden mag een reis op elk station op de kortste of snelste reisroute worden onderbroken, en op dezelfde dag weer worden voortgezet.

• Sagaris
Tochjo schreef op woensdag 07 november 2012 @ 17:10:
[...]

Bij treinen werkt dat niet. Dat is ook het grote bezwaar van het in- en uitchecken per vervoerder: dan ben je dus duurder uit dan met een papieren kaartje.

[...]

Volgens de Algemene Voorwaarden mag een reis op elk station op de kortste of snelste reisroute worden onderbroken, en op dezelfde dag weer worden voortgezet.
Excellent, mijn dank is groot! d:)b
Pagina: 1 ... 70 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.