• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:15

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Schaamte loze crosspost:

Kan iemand mij vertellen of dit normaal is?
Afbeeldingslocatie: https://p.twimg.com/AqSg4hECIAA-fQ4.jpg

Ik heb pas geleden mijn VDU product verlengd op mijn vorige chipkaart die bijna op het punt staat te verlopen. Opeens was de datum onbeperkt (2029). Klopt :).

Nu wou ik mijn nieuwe aangevraagde persoonlijke OV-chipkaart even uitlezen, en prompt verspreid over een paar dagen krijg ik opeens twee abbo's voor een VDU erop?
Normaal? Of moet ik dit even bij de NS melden? Ik heb geen zin in e.v.t gezeik (hoewel 80% korting mij wel aangenaam zal lijken :+)

Zodra mijn oude OV-chipkaart leeg is (tot half mei geldig) ga ik op de nieuwe over.

Dus? What to do?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, mijn moeder had laatst dat ze bij het uitchecken in de bus wel een piepje hoorde maar (zo bleek later) ze was niet uitgechecked. Vanmorgen had ik dit ook, wel het bekende piepje, maar geen "tot ziens"/ritprijs op het display. OV-chipkaart er nog een keer langs, gebeurd niks, dan maar uit de portemonnee en dan nog eens erlangs: "bliep" en dit keer wel de bekende melding bij het uitchecken.
Goed dat ik de ontbrekende melding (niet) zag en niet alleen afging op het piepje...

And in other news:
De OV-chipkaart opent deuren, tenminste die van het provinciehuis
DEN BOSCH - Iedereen met een OV-chipkaart kon zonder moeite naar binnen bij het provinciehuis in Den Bosch. Kon, want er zijn inmiddels maatregelen genomen. De SP-fractie ontdekte dat de kamers te openen waren met een OV-chipkaart.

Twee deuren op de eerste verdieping konden worden geopend dankzij een programmeerfout. De beveiliging was niet op de hoogte. De leverancier heeft de fouten hersteld.

Uit nader onderzoek is gebleken dat de overige elektronisch beveiligde deuren niet met een dergelijke kaart geopend kunnen worden. Het is niet bekend of er misbruik is gemaakt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:57

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Even een korte vraag, de telefonische miep bij de helpdesk snapte m'n vraag niet eens.

Ik declareer m'n zakelijke reizen eens in de 3 maanden (ongeveer). Nu is halverwege februari m'n portemonnee gestolen, en dus ook m'n OV-chipkaart. Meteen geblokkeerd en een nieuwe aangevraagd.
Nu wil ik dus zojuist een declaratie-overzicht gaan opvragen op de website, en krijg alleen een overzicht van m'n oude (gestolen) kaart. Van de nieuwe kaart niet. Ik wist echter niet dat er een ander en dus nieuwe kaartnummer aangemaakt is, en is deze kaart niet automatisch aan mijn OV-chipkaart.nl account toegevoegd. Dit heb ik zojuist dus maar gedaan. Op de site staat verder dat mijn reisoverzicht pas een dag later weer up-to-date zal zijn.
Mijn vraag: is deze reisoverzicht dan compleet? dus ook van de periode halverwege februari tot vandaag? Of wordt mijn reisinformatie vanaf vandaag dan pas gelogd??

Hier staat tekst

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
http://www.ov-chipkaart.n...aart/reizenentransacties/

Na aanvragen zijn transacties zichtbaar

Vanaf het moment dat u uw online transactieoverzicht heeft aangevraagd, worden transacties getoond. U ziet dus geen transacties van reizen die u gemaakt heeft voordat u het overzicht heeft aangevraagd.

Tip: stel ook uw privacyinstelling in zodat u haltes, stations en productnamen ziet bij uw transacties.

Maximaal 18 maanden historie

Vanaf het moment dat u het online transactieoverzicht heeft aangevraagd, wordt maximaal 18 maanden historie opgebouwd.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Nee dus.. Ik heb vandaag voor het eerst m'n transacties opgevraagd voor deze kaart... GRR, dit geintje gaat m'n baas dus zeker niet vergoeden. Mooi, weer een paar honderd euro door m'n neus geboord :(

Hier staat tekst

• S401
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-11 14:29
Hier kwam ik ook achter nadat ik mijn reiskosten wou declareren van me nieuwe ov chipkaart. En dat was ook paar honderd euro, maar zonder overzicht geen geld.

[ Voor 9% gewijzigd door S401 op 12-05-2012 21:58 ]

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
En als je ze belt dan zeggen ze "dat is pech"?

Voor een paar honderd euro is het dan ook de moeite nog wel waard een WBP-verzoek in elkaar te draaien? Ze hébben de gegevens, en het zijn jouw persoonsgegevens (want kaartnummer is tot jou terug te leiden), dus ze móeten die gegevens overhandigen.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:51
Klopt inderdaad. Zelfde geld voor de laatste transacties overzicht op de automaten. Heb nu al vier kaarten versleten, de laatste deed het zelfs maar twee weken terwijl die in een plastic omhulsel zat. Had tijdelijk een anonieme kaart en wilde de laatste 10 transacties uitprinten bij zo'n automaat om het te kunnen declareren. Dat kan dus niet... Hij print de laatste 10 check ins en outs uit. Dat zijn dus maar vijf ritten. Grrrrr...

Dat is natuurlijk ook gewoon verrot van die kaart, als hij kapot is moet je een nieuwe kaart aanschaffen terwijl je op de vervanging wacht.

Wat ik helemaal niet snap trouwens. Diegene die ook op Duivendrecht komen zullen het herkennen, waar er vroeger ruim 10 paaltjes van de gvb staan, hebben ze het een tijdje terug gereduceerd tot 4 waarvan er bijna altijd wel minstens 1 kapot is. Onbegrijpelijk en met als gevolg: lange wachtrijen voor de paaltjes. Tevens staan er alleen NS paaltjes om in te checken bij de metro (2e verdieping) en de ingang van het station (beganegrond), echter geen enkel paaltje waar er ook veelvuldig treinen stoppen (1e verdieping).

Wat een wanstaltige uitvinding vind ik die kaart. De OV-chipkaart vroeger was fantastisch en zelfs prima als ijskrabber te gebruiken, die ov chipkaart moet je ontzettend voorzichtig mee zijn. Hij gaat om de haverklap kapot. De eerste serie was wel het stevigst, de huidige gaat continu kapot en dat is niet alleen bij mij... Om dan over het ellendige traject van de kapotte nog maar niet te praten. Heb hem de laatste keer als verloren op gegeven, toen kon ik opeens wel een nieuwe kaart binnen twee dagen hebben... :(

Ik wacht nu nog steeds op een declaratieverzoek van een kaart die twee maanden terug kapot ging.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/samenreiskortingovchipkaart_small.jpg

Dat zal eens tijd worden zeg...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:47

PeaceNlove

Deugleuter

Meh, kan je net zo goed als je bij de automaat bent een retourtje kopen, scheelt je de moeite van de 2e keer langs de automaat.

Verwijderd

Waar haal jij je hoesje voor de ov chipkaart?

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Hm, mooie faal weer...
Ik heb gisteren gereisd met een OV-kaart die ik zelden gebruik. Na mijn reis(je) kwam ik erachter dat mijn saldo met €50.- was opgewaardeerd, terwijl ik automatisch opwaarderen voor €20.- had aangevraagd en dat ook op mn kaart had gezet (voor zover ik wist). Nu blijkt dat door enige faalheid van wat apparatuur er op mn kaart was weggeschreven dat ik met €50.- zou opwaarderen. Dat dit niet had mogen gebeuren heeft TLS mij telefonisch bevestigd, maar ze kunnen er blijkbaar niets aan doen om de vorige overschrijving ongedaan te maken :( (de oplossing die ik kreeg was dat ik opnieuw automatisch opladen voor €20.- moet aanvragen, maar dat dat pas werkt zodra ik de €50.- die gisteren is bijgeschreven op is).
Nu gaat dit nog wel een staartje krijgen, ik heb geen €50.- op mn rekening...

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Als ik dus dat product op mijn chipkaart zou zetten en in de spits op een druk station incheck en uitcheck op een populair station, krijg ik waarschijnlijk "per ongeluk" korting?

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Net zoals je nu al een kortingskaartje kan kopen terwijl je vol tarief zou moeten betalen ja.

Verwijderd

Spam

[ Voor 95% gewijzigd door PWM op 02-06-2012 09:45 ]

• Sefyu
  • Niet online
dcm360 schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 20:12:
Net zoals je nu al een kortingskaartje kan kopen terwijl je vol tarief zou moeten betalen ja.
Maar met een papieren kaartje moet je wel een gewillige vreemde vinden om met korting te reizen. Met de chipkaart niet toch? Als je kaart gescand wordt ben je gewoon ingecheckt. Je kan dus zelfs onrechtmatig met korting reizen zonder dat je het weet.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:47

PeaceNlove

Deugleuter

Ze zullen waarschijnlijk wel zien dat je het tijdelijke kortingsproduct er bij op hebt staan, dus checken ze of je met iemand met de echte kortingskaart reist

• Sefyu
  • Niet online
Ah ok, het is dus echt een tijdelijk product dat eenmalig bruikbaar is. Ik dacht dat het een permanent product was.

• AW_Bos

AW_Bos

Misschien even een stomme vraag:

Ik heb een Weekend-Vrij product op mijn chipkaart staan, omdat ik vaak een dagje ga reizen en vaak op het zelfde station terugkom daar waar ik begonnen ben met de rit. Uiteraard kan je niet op dezelfde station in en uitchecken voor en na de rit, dat vind NS gewoon niet leuk, schijnt....?

Maar als ik nu tussentijds naar Den Helder reis, en daar even uit en incheck en weer verder reis, dan lijkt me er niks mis mee :). Maar wat als ik dan lekker door Nederland ga treinen na een tijdje n een trein richting Den Helder instap en controle krijg? Lijkt me toch niks aan de hand, maar het staat vreemd dat ik dan naar een station reis daar waar ik uit- en ingechecked heb? :?

NS zal dat toch niet echt zo boeien lijkt me? :?

[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 02-06-2012 21:39 ]

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Tja, als je vrij reist zal het ze niet boeien nee. Maar ga je dan puur een rondje met de trein? Je kan toch ook gewoon op je bestemming uitchecken en weer inchecken als je teruggaat?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Laatst gezien dat sommige conducteurs dat wel boeit (Iemand met OV-chipkaart die 's ochtends ingechecked had en 's avonds weer terug ging naar hetzelfde station zonder onderweg ergens uit-in te checken)

Conducteur schreef er gewoon een kaartje voor (inclusief boete etc) omdat het niet volgens de regels was, ook al had die persoon vrij reizen.

Oftewel : Ik denk dat het NS/conducteur op zich niet zo veel zal boeien. Maar het is en blijft tegen de regels en dus kan je een probleem hebben als je een regels=regels type voor je hebt die niet goed geslapen heeft.

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Idd, ligt er net aan wat voor soort controleur het is.. Ik reis dagelijks met drie andere mensen met de trein van en naar school. De ene controleur is zo stug als het maar kan zijn, de ander is hartstikke vrolijk. Zo hadden wij laatst iemand die na het scannen van 2 chipkaarten al doorkreeg dat wij studenten waren, de rest heeft ie niet eens gecontroleerd, hij vond het wel best zo. :)

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:44

Zerora

Ik Henk 'm!

Het is gewoon heel simpel. Als je ergens naartoe reist en daar van het perron afgaat, check je uit. Als je weer terug komt check je weer in en ga je weer verder.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-11 13:33

Fiber

Beaches are for storming.

Zerora schreef op zondag 03 juni 2012 @ 00:49:
Het is gewoon heel simpel. Als je ergens naartoe reist en daar van het perron afgaat, check je uit. Als je weer terug komt check je weer in en ga je weer verder.
Hoeft niet, als je op doorreis bent kun je het instaptarief besparen door niet in- en uit te checken. Ook staan die kaartlezers helaas meestal niet op of bij het perron maar bij de ingang van het station.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• AW_Bos

AW_Bos

Gomez12 schreef op zondag 03 juni 2012 @ 00:22:
Laatst gezien dat sommige conducteurs dat wel boeit (Iemand met OV-chipkaart die 's ochtends ingechecked had en 's avonds weer terug ging naar hetzelfde station zonder onderweg ergens uit-in te checken)

Conducteur schreef er gewoon een kaartje voor (inclusief boete etc) omdat het niet volgens de regels was, ook al had die persoon vrij reizen.

Oftewel : Ik denk dat het NS/conducteur op zich niet zo veel zal boeien. Maar het is en blijft tegen de regels en dus kan je een probleem hebben als je een regels=regels type voor je hebt die niet goed geslapen heeft.
Als je in en uitcheckt op het zelfde station, dan wordt dat geloof ik als foutief bestempeld door de in- en uitcheckzuil, dus raak je met een Weekend Vrij dan 10 euro kwijt.

Het gaat er mij om of er controleurs zijn die je dan beboeten als je naar het station reist waar je tussentijds ingechecked hebt, of via een omweg reist en bijv. in de IC van Leiden naar Amsterdam zitten terwijl ze alleen in Woerden ingechecked hebben.

Ervaringen?

[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 03-06-2012 13:25 ]

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
AW_Bos schreef op zondag 03 juni 2012 @ 13:12:
[...]
Het gaat er mij om of er controleurs zijn die je dan beboeten als je naar het station reist waar je tussentijds ingechecked hebt, of via een omweg reist en bijv. in de IC van Leiden naar Amsterdam zitten terwijl ze alleen in Woerden ingechecked hebben.

Ervaringen?
Geen ervaring, maar of er moet een uitzondering zijn voor een weekend vrij abo of het valt onder de normale regels dat het niet mag...

In principe "moet" je (mits er geen uitzondering is voor een weekend vrij) altijd de snelste weg nemen en mag je geen omwegen pakken.

Heb je een tussenstop van 5 minuten op leiden dan kan je uitchecken en inchecken, heb je geen tussenstop in leiden dan heb je niet de snelste route genomen...

Aan het einde van de rit komt het neer op de regels, al staan 99 van de 100 conducteurs het toe (theoretisch) dan nog staat de ene die je een boete geeft in zijn recht als de regels het uitwijzen.

Ervaringen gaan je hier niets bij helpen. Aangezien die misschien wel allemaal die 99 conducteurs zijn tegengekomen en net niet die ene regelneuker.

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Gomez12 schreef op zondag 03 juni 2012 @ 15:13:
[...]
Heb je een tussenstop van 5 minuten op leiden dan kan je uitchecken en inchecken, heb je geen tussenstop in leiden dan heb je niet de snelste route genomen...
Dat kan je niet. Als je vlak na elkaar wilt inchecken en uitchecken bij een NS-paaltje moet daar minstens enkele minuten tussen zitten. Als je 5 minuten hebt op station Leiden dan gaat je dat dus echt niet lukken.

• Snowwie
  • Laatst online: 01:15
Aangezien wij nog niet zijn voorzien van mobiele chipkaart lezers zullen reizigers in de kleinere bussen openbaar vervoer een aparte uitdraai moeten maken indien zij in bezit zijn van een persoonlijke OV-Chipkaart. OV-Chip-Studentenkaarten moet kunnen aantonen of zij een week of weekend kaart hebben.

Anonieme chipkaarten worden niet geaccepteerd en die mensen moeten wel een eurokaartje kopen.

Het probleem waar ik nu tegenaan loop is hoe zie ik precies het verschil tussen een reguliere OV-Chipkaart en een OV-Chipkaart Studentenkaart?

De enige leidraad die ik kan vinden is dat op de OV-Chipkaart-studentenkaart op de voorkant een opschrift staat van het ministerie van onderwijs.

En voor de rest kan ik weinig verschil opmerken.

[ Voor 4% gewijzigd door Snowwie op 13-06-2012 01:53 ]

Mijn YouTube Channel

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-11 23:04
Dat logo is toch genoeg?
Je kan alleen nooit zien of iemand een week- of weekendkaart heeft. Of zelfs de kaart gehouden heeft nadat de studie is beëindigd.

De enige oplossing is iedereen met dat logo gratis te laten reizen. Je kan namelijk niet zien of de kaart geldig is of niet zonder lezer.

Toen de kaart net nieuw was, hadden de bussen bij mn geboorteplaats ook geen chipkaartlezer. Makkelijk voor mij, kon ik met mn week-kaart mooi zondag gratis met de bus.

TheS4ndm4n#1919

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je enige optie is, inderdaad, mensen met een dergelijke kaart of die je zeggen een dergelijk reisproduct te hebben (want dat kan op elke persoonlijke kaart staan) gratis mee te laten reizen totdat je je zaakjes op orde hebt en ook die lezers regelt. Want het is niet alsof je daar nu niet al vijf jaar de tijd voor hebt gehad. Ik heb sodeju chipkaarten die al verlopen zijn, en jullie hebben nog steeds geen lezers |:(

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 07-06-2012 08:05 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Fiber

Fiber

Snowwie schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 04:29:
[...] Anonieme chipkaarten worden niet geaccepteerd...
Dan ben je bij mijn weten sowieso al onwettig bezig. Als ik in een bus(je) stap, en ik wil betalen met mijn OV Chipkaart en er is geen kaartlezer aanwezig, dan mag ik gewoon mee. Ook als ik verder geen geld op zak heb.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-11 10:43
Maar je kunt je studentenreisproduct toch ook gewoon op een normale persoonlijke OV-Chipkaart laden? Ik ga studeren na de zomer en ik heb al een persoonlijke OV-chipkaart en volgens DUO kan ik mijn studentenreisproduct gewoon op die kaart laden en dat is er gewoon eentje van de NS.

HD4Life @ Full-HD

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
Dat klopt. Vroeger kreeg je een OV-chipkaart met studentenreisproduct thuisgestuurd, maar sinds vorig jaar moet je zelf een persoonlijke kaart aanschaffen en het studentenreisproduct daarop laden.

• AW_Bos

AW_Bos

dcm360 schreef op zondag 03 juni 2012 @ 15:59:
[...]

Dat kan je niet. Als je vlak na elkaar wilt inchecken en uitchecken bij een NS-paaltje moet daar minstens enkele minuten tussen zitten. Als je 5 minuten hebt op station Leiden dan gaat je dat dus echt niet lukken.
Schijnt bij de (nog openstaande poortjes) anders te zien, daar kan je uit en inchecken zonder 3 minuten te wachten.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

dcm360 schreef op zondag 03 juni 2012 @ 15:59:
[...]

Jawel. Leiden heeft namelijk ten eerste poortjes waar dat kan (zoals AW_Bos al zegt) en ten tweede bedraagt die tijd bij een paal drie minuten, niet vijf.

Oh ik zie dat 'ie dat ook zegt. Oh well overbodige post maar goed :P

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 08-06-2012 01:45 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Papieren treinkaartje blijft tot najaar 2013
UTRECHT - Het papieren treinkaartje blijft tot het najaar van 2013 bestaan. Aanvankelijk zouden de Nederlandse Spoorwegen het papieren kaartje vervangen door reizen op saldo met de ov-chipkaart.

De NS kiest er nu voor om de treinreiziger meer tijd te geven aan de chipkaart te wennen.

''De klant bepaalt het tempo waarin we dat doen'', aldus een woordvoerder van de spoorwegen dinsdag.

Het losse kaartje voor de incidentele treinreiziger wordt volgend najaar vervangen door een wegwerpchipkaart. ''Het is de afronding van de introductie van het reizen met de chipkaart'', aldus de NS.

Reductiekaartje
Begin 2013 zal de NS de voordeelurenkaarten, waarmee reizigers na 9 uur met 40 procent korting kunnen reizen, helemaal omzetten op de ov-chipkaart. Wie met de houder van zo'n voordeelkaart meereist, moet nu nog een papieren reductiekaartje. Dat hoeft volgend jaar niet meer.

Komend najaar zal de Railrunner als chipkaart verkrijgbaar zijn. In de loop van volgend jaar volgen overige kaartsoorten.

Volgend najaar zullen alle treinreizigers met een chipkaart moeten reizen. Het overgrote deel van de NS-stations zal dan alleen toegankelijk zijn met zo'n kaart. Hiermee kunnen de toegangspoortjes worden geopend.

Voor onder meer de NS-stations van Rotterdam, Amsterdam en Utrecht geldt dat niet. Die worden verbouwd.
edit: nieuws: NS: papieren treinkaartje verdwijnt eind 2013

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 12-06-2012 19:18 ]

Oscar Wilde

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:41
Komend najaar zal de Railrunner als chipkaart verkrijgbaar zijn. In de loop van volgend jaar volgen overige kaartsoorten.
Oh wow, dus al in 2013 kun je een trajectkaart ook echt als chipkaart gebruiken? Snel zeg, dan heeft het aankloten maar een jaar of vijf geduurd...

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Brunniepoo schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 22:01:
Oh wow, dus al in 2013 kun je een trajectkaart ook echt als chipkaart gebruiken?
Dat staat er niet. Misschien is de trajectkaart dan wel opgeheven.

• Snowwie
  • Laatst online: 01:15
Fiber schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 08:12:
Dan ben je bij mijn weten sowieso al onwettig bezig. Als ik in een bus(je) stap, en ik wil betalen met mijn OV Chipkaart en er is geen kaartlezer aanwezig, dan mag ik gewoon mee. Ook als ik verder geen geld op zak heb.
Als je bij de slager komt en zijn pinautomaat werkt niet krijg je ook geen rollade mee.

Het is bij ons zo dat 3/4 van de chauffeurs geen eurokaartjes en stempel heeft waardoor je als reiziger nooit precies weet of je moet betalen of niet. Tref je mij, dan heb je pech :P

Mijn YouTube Channel

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:49
Je hoeft echter niet méér te betalen als het pinnen niet lukt.

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:37
Snowwie schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 01:55:
[...]

Als je bij de slager komt en zijn pinautomaat werkt niet krijg je ook geen rollade mee.

Het is bij ons zo dat 3/4 van de chauffeurs geen eurokaartjes en stempel heeft waardoor je als reiziger nooit precies weet of je moet betalen of niet. Tref je mij, dan heb je pech :P
wel krom dat je als passagier blijft staan omdat een vervoerder z'n zaakjes niet voor elkaar heeft. ben benieuwd of de concessiehouder hiervan op de hoogte is.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik denk dat Snowwie vergat om een bron (en dus onderbouwing) te noemen over het betalen ipv ov-chippen in zijn regio.
Introductie OV-chipkaart in kleine bussen stopgezet

VEENDAM, MENTERWOLDE – Vanaf maandag 7 mei 2012 dienen reizigers in de kleine bussen zonder OVchipkaartapparatuur weer te betalen voor hun reis. Abonnementhouders kunnen op vertoon van een bewijs van aanschaf van hun abonnement in combinatie met hun persoonlijke OVchipkaart met deze bussen reizen. Andere reizigers dienen een Eurokaartje te kopen.

Dit heeft het bestuur van het OV-bureau besloten naar aanleiding van problemen rond OVchipkaartapparatuur voor de kleine bussen in Groningen en Drenthe.

Introductie chipkaartapparatuur vertraagd…
In opdracht van het OV-bureau is Qbuzz anderhalf jaar geleden gestart met de introductie van de OVchipkaart in Groningen en Drenthe. Op alle grote bussen in het gebied is werkende OVchipkaartapparatuur aanwezig.

De ontwikkeling van de mobiele OV-chipkaartapparatuur, die in de kleine bussen ingezet wordt, heeft de afgelopen maanden vertraging opgelopen.

… en stopgezet
Vorige week heeft de leverancier van de mobiele apparatuur, vlak voor het moment van certificeren, plots besloten zich terug te trekken uit het project. Het OV-bureau werd voor een voldongen feit gesteld en beraadt zich nu op mogelijke juridische stappen.

Het wegvallen van de leverancier betekent dat het OV-bureau op zoek moet naar een andere oplossing om reizigers ook in het kleinschalig OV met een OV-chipkaart te kunnen laten reizen. Het OV-bureau verwacht echter niet dat er op korte termijn een oplossing zal worden gerealiseerd

Niet meer gratis reizen
Voor de periode vanaf 7 mei 2012 tot het moment dat alle bussen in Groningen en Drenthe zijn voorzien van (mobiele) OV-chipkaartapparatuur kan niet meer gratis worden gereisd. Reizigers die kunnen aantonen dat zij op hun persoonlijke OV-chipkaart een geldig abonnement hebben staan, mogen gewoon mee, overige reizigers moeten een Eurokaartje kopen.

Reizigers kunnen met vragen terecht bij de klantenservice van Qbuzz.
Artikel geplaatst door Karin Weijs op 6-04-12 08:57.
Toch bizar dat we een landelijke kaart hebben die niet landelijk overal werkt. In dat opzicht is het wel een faalkaart. Zelf vind ik dat ding toch wel ideaal. Geen gezeik meer met het halen van een strippenkaart, of in de rij staan voor een treinkaartje uit de automaat.

Ey!! Macarena \o/

• Fiber

Fiber

Snowwie schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 01:55:
[...]
Nee, dan heb jij pech.

Even voor de duidelijkheid. We hebben het toch over dezelfde situatie, toch? Ik heb een OV Chipkaart bij me met ruim voldoende saldo, maar verder geen contant geld of pinpas o.i.d. op zak. Dan heb ik het recht om met de bus mee te gaan, want in de bus is een OV Chipkaart een wettig betaalmiddel. Als die bus geen kaartlezer heeft of die kaartlezer is kapot dan is dat niet mijn probleem. Dan mag ik gewoon mee met die bus. :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NS ontvangt dwangsom CBP
UTRECHT – Het CBP heeft de NS voor 125.000 euro aan dwangsommen opgelegd voor het niet tijdig vernietigen van gegevens van studenten.

De Nederlandse Spoorwegen ontkennen persoonsgegevens te bezitten, maar hebben de dwangsom wel betaald om verdere stijging van het bedrag te voorkomen.

Eerder had het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) de NS opgedragen de reisbewegingen van studenten na 18 maanden te vernietigen. In de ogen van het college heeft de NS daaraan niet voldaan met een dwangsom tot gevolg. Deze was inmiddels opgelopen tot 125.000 euro.

Met het in- en uitchecken met een OV-chipkaart laten reizigers hun reisgegevens bij de Nederlandse Spoorwegen achter. De NS stuurt deze gegevens weer door naar OV-chipkaartproducent Trans Link Systems (TLS) die weet welke student er bij welke kaart hoort.

De NS laat weten niet over deze specifieke gegevens te beschikken. "Wij hebben geen toegang tot NAW-gegevens, maar kunnen wel het unieke chip-id zien", vertelt Boukje Bügel, directeur NS Reizigers in een interview met NU.nl.

Analyseren
"Waar het ons om gaat is dat wij reizigersstromen kunnen analyseren en dan hoeven we niet te weten om wie het gaat", stelt Bügel dan ook.

De NS heeft de reisinformatie zo laten versleutelen dat ze wel beschikking hebben over een unieke code, maar niet welk kaartnummer bij de gegevens hoort. Volgens het CBP is in theorie de informatie te achterhalen en is daarom overgegaan tot het opleggen van een dwangsom.

Vernietigen
Pricewaterhousecoopers heeft een onderzoek uit laten voeren naar oude transacties die wel door de NS zijn vernietigd. Daaruit bleek dat op backups ook nog oude reisgegevens stonden. Deze zijn inmiddels verwijderd. Volgens de NS wordt sinds 1 juni alles na 18 maanden weggegooid en voorkomt het bedrijf verdere dwangsommen.

Bügel laat weten dat de NS niet tevreden is. "Je wilt op termijn geanonimiseerd blijven. Analyseren of maatregelen werken", meent de directeur dan ook. Als voorbeeld haalt ze aan dat er in de drukke winterperiodes is geëxperimenteerd door studenten met een weekkaart toch gratis te laten rijden op zondagmiddag om zo de maandagochtendspits te ontzien. "Het succes hiervan moet je over meerdere jaren kunnen bekijken."

Procederen
De NS heeft inmiddels aan de eisen van het CBP voldaan, maar gaat wel procederen tegen het besluit. "Om reizigers goed te kunnen bedienen, moet je ook analyses van je reizigersstromen kunnen doen. De analyse-omgeving is echt anoniem. De discussie gaat wat ons betreft over de wijze waarop je anonimiseert", stelt Bügel dan ook.

Ondertussen is NS samen met de TU Delft op zoek naar mogelijkheden om toch reizigersstromen te analyseren zonder dat dit tot discussie met de toezichthouder leidt. Ze willen een of meerdere voorstellen doen om dit te regelen, waarbij ze dan het CBP om een zienswijze vragen om problemen voor te blijven.

Weerstand
De zaak kwam aan het rollen, omdat een aantal studenten zich bij het CBP beklaagden over de opslag van alle reisgegevens. Uit onderzoek bleek vervolgens dat zowel OV-chipkaartproducent TLS als vervoersbedrijven NS, RET en GVB gegevens te lang bewaarden.

Het bewaren van alle reisgegevens rond het gebruik van de OV-chipkaart ligt gevoelig. Initieel bewaarde TLS alle reisbewegingen van klanten zeven jaar lang. Daarna werd dat teruggebracht tot twee jaar en wordt nu een periode van 18 maanden aangehouden.

Vorig jaar won TLS twee Big Brother Awards als grootste privacyschender van Nederland. De eerste was in de categorie bedrijven en de tweede was na een verkiezing de publieksprijs.

Oscar Wilde

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zo ga je het kaartje wel missen: "Reizigersleed: Steeds in- en uitchecken en uren onderweg."
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/ovchipkaart-tctubantia-16-16-2012_small.jpg

Oscar Wilde

• Fiber

Fiber

Dat hele verhaal heeft minder te maken met de OV chipkaart, als wel met het versnipperen van het OV over verschillende bedrijven. 'Vroeger' stond je voor zo'n reis zeker vijf keer in de rij om een kaartje te kopen of om te stempelen of zoiets, ik zie het verschil niet helemaal. En het feit dat de trein een storing en vertraging had heeft al helemaal niets met de OV Chipkaart te maken.

Maar juist met de OV Chipkaart zou zo'n reis natuurlijk veel simpeler moeten kunnen met één keer inchecken en één keer uitchecken voor de hele reis. De rest zou automatisch moeten gaan.

Buiten dat, sommige reizen, vooral van of naar (Hoe zeg ik dat netjes?) het platteland schieten sowieso niet op met het OV, dat zal altijd wel zo blijven vrees ik, maar ook dat is niks nieuws.

• Maasluip
  • Laatst online: 16:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee, vroeger kocht je een retourtje van Hengelo-Oost naar Almelo en liet je in de bus 10 strippen afstempelen.
Kon je ook niet vergeten om uit te checken.

Signatures zijn voor boomers.

• ValHallASW
  • Niet online
Maasluip schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 16:01:
Nee, vroeger kocht je een retourtje van Hengelo-Oost naar Almelo en liet je in de bus 10 strippen afstempelen.
Kon je ook niet vergeten om uit te checken.
Nee, vroeger kocht je een kaartje Hengelo naar Hardenberg, en lieten de buschauffeurs tussen Almelo en Westerhaar en tussen Westerhaar en Hardenberg je niet binnen met je treinkaartje, zodat je dubbel mocht betalen.

Er staan maar één OV-chipkaart-probleem in dat hele artikel: het in- en uit moeten checken bij overstappen. De rest is het standaard gedoe dat je hebt als er een storing is.

[ Voor 15% gewijzigd door ValHallASW op 16-06-2012 16:19 ]

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-10 16:03
Ze had ook via Zwolle kunnen reizen: lekker rustig anderhalf uur in 2 treinen en een uur in de bus. Doe je er wel bijna 3 uur over standaard. Nu had ze een uur vertraging, maar dat heb je snel bij 4x overstappen. :P

_██_
(ಠ_ృ)

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Ook leuk als je niet kan inchecken voor de metro in amstel, 4 euro bij uitchecken :(

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Wat een flutsysteem is het toch. Laatst checkte ik uit (100% zeker dat het goed ging), maar op mijn online overzicht kwam de reis er niet bij te staan (alleen 4 euro borg afgeboekt bij het inchecken). Dat overzicht moet ik hebben voor declaratie bij m'n werkgever.

Afijn, ik klacht ingediend (bij de GVB), krijg ik een brief dat ik wel degelijk heb betaald en dat daarmee de kous af is (?!). Ik hun bellen, probleem werd erkent, en het zou goed komen. Paar dagen later werd ik teruggebeld: meneer u heeft toch echt betaald op het traject, dus het is gewoon een probleem op de website. Wanneer ze dat rechttrekken zegt u? Binnen 60 dagen...

Het saldo op mijn pas is nu dus anders dan het saldo in mijn online overzicht... :F

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Diablow schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 23:09:
Ook leuk als je niet kan inchecken voor de metro in amstel, 4 euro bij uitchecken :(
Waarom zou je ook uitchecken als je niet ingecheckt was? Wat dacht je dat er zou gebeuren?

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Omdat ze waar ik uitstapte, op weesperplein, ze van die leuke poortjes hebben. En die 3 euro is het invullen van een formulier ook niet echt waard, vorige keer heb ik dat wel gedaan, maar ook geen geld terug gekregen.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Rover en LSVb zijn problemen met ov-chipkaart zat
AMSTERDAM - De Landelijke Studentenbvakbond (LSVb) en reizigersvereniging Rover willen dat de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Van Bijsterveld, de problemen met de ov-chipkaart oplost.

Dat schrijft Rover in een brief aan de minister.

Volgens de organisaties zouden studenten vaak met defecte kaarten te maken hebben, meldt de krant. Bovendien worden er klachten over het declareren van kaartjes gemeld.

'Slecht voorgelicht'
Daarnaast zouden studenten te lang moeten wachten op een nieuwe kaart en zouden medewerkers van de klachtenlijn slecht voorgelicht te zijn.

''Wij vermoeden dat de 350 klachten die dit jaar tot nog toe zijn binnengekomen het topje van de ijsberg zijn'', meldt een woordvoerster van de Ombudsman voor het openbaar vervoer.

Oscar Wilde

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Precies waar ik momenteel tegen aan loop. Studentenkaart van mijn vriendin werkte plots niet meer, in-/uitchecken wou gewoon 9 van de 10 keer niet meer, zeer vervelend.
Nieuwe kaart aanvragen dus. Dit duurde meer dan 2 weken. In de tussentijd moet je dus zelf maar de ritjes naar de stage e.d. betalen. Heeft totaal bijna 70 euro gekost. We hebben nu alles gedeclareerd, maar dit is nu al 3 maanden geleden. Je hoort helemaal niks. En als je belt zeggen ze (in gebrekkig Nederlands) dat ze er mee bezig zijn, maar het is een andere afdeling, het is druk, bla bla bla. Best wel frustrerend.

Waarom kan het niet simpeler met zo'n digitaal systeem? Waarom kun je niet naar bijvoorbeeld de NS balie gaan, ouwe kaart inleveren, nieuwe kaart direct mee krijgen. Zij kunnen de producten e.d. overzetten. Hoe moeilijk kan het zijn?

Goeie tip:
AMERSFOORT - Een defecte studentenchipkaart? Opgeven als gestolen of vermist in plaats van hem op te sturen om een vervangend exemplaar te krijgen. Dat is het advies van studentenvakbond LSVb en reizigersorganisatie Rover aan studenten.
http://www.bndestem.nl/ni...-opgeven-als-gestolen.ece

[ Voor 14% gewijzigd door jelmervos op 22-06-2012 10:22 ]

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• flowerp
  • Laatst online: 11-09 18:20
jelmervos schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 09:32:
En als je belt zeggen ze (in gebrekkig Nederlands) dat ze er mee bezig zijn, maar het is een andere afdeling, het is druk, bla bla bla
M.a.w. je belt met iemand in India die speciaal is opgeleid om jou af te poeieren... :X

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

flowerp schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 22:10:
[...]

M.a.w. je belt met iemand in India die speciaal is opgeleid om jou af te poeieren... :X
In het geval van OVC is dat Suriname...

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik was eigenlijk verbaasd toen ik dat nieuwsbericht zag.
Ik dacht dat alle kinderziektes en problemen er nu wel uitwaren, vooral ook omdat dit topic zo rustig was en je er helemaal niets meer over hoorde en dan opeens dit bericht. Jammer.
Nou hopen dat het snel wordt opgelost dan.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• ValHallASW
  • Niet online
anandus schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 10:52:
[...]
Ik dacht dat alle kinderziektes en problemen er nu wel uitwaren, vooral ook omdat dit topic zo rustig was en je er helemaal niets meer over hoorde en dan opeens dit bericht. Jammer.
Nou hopen dat het snel wordt opgelost dan.
Het gaat om 350 meldingen, terwijl er toch meer dan 100.000 studenten-ov-chipkaarten zijn. Ja, het is vervelend, en ja, het moet opgelost. Maar wereldschokkend is het allerminst.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:09

Onbekend

...

Je moet gewoon altijd op die kaart kunnen vertrouwen.

Dit is het zelfde dat je met een kar voor boodschappen bij de kassa staat met een defecte pinpas. Maar in een winkel kan je nog met contant geld betalen, en je kunt eventueel ook de boodschappen laten staan.
Met een defecte chipkaart komt je gewoon niet meer thuis en moet je een alternatief regelen waardoor je zeker later op de bestemming aan komt.

[ Voor 6% gewijzigd door Onbekend op 23-06-2012 12:38 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Het alternatief voor de chipkaart is gewoon een kaartje kopen. Net als cash vs. pin in een supermarkt.

Maar dat het systeem nog veel te wensen overlaat ben ik het zeker mee eens. Ook kijkend naar de tijd die er over heen gaat tot je je centen weer terugkrijgt omdat je zelf voor een kredietbank moet gaan spelen. Als je pas na 3 maanden je knaken terugkrijgt, mis je 3 maanden rente.

Wat mij betreft krijgen de bedrijven max 2 weken (10 werkdagen) de tijd om dat te regelen, en anders 1,2% rente er boven op voor elke maand.

Ey!! Macarena \o/

• Onbekend

Onbekend

...

RaZ schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 12:39:
Het alternatief voor de chipkaart is gewoon een kaartje kopen.
Nu nog wel, straks niet meer. En nu ga je er van uit dat je binnen 10 seconden langs zo'n paaltje kunt lopen om de trein te halen. Maar bij dat paalje aangekomen, kom je er achter dat de chipkaart niet werkt (je hebt dus ineens een ongeldig vervoersbewijs terwijl je er van uit ging dat hij geldig was) en moet je dus terug om een los kaartje te kopen. Als het dan even tegen zit, ben je te laat voor de trein en moet je een half uur wachten....

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ben het wel met je eens hoor.

Want stel. Ik ga elke dag 30km met het ov naar m'n werk. 1x met de bus naar station, 1x met de trein, en daar weer de bus. Dat zijn 3 abo's op 1 kaart. 3 jaar-abo's kost dan zo'n 250 euro per maand.

Dat ritje kost met losse kaartjes al snel 10-15 euro enkele reis, zeg een 25 euro per dag. Da's een whopping 125 euro per week, terwijl ik al een geldig plaatsbewijs heb, maar niet werkt. Ook kost die kaart geld als je hem aanvraagt. Saldo overzetten kost je ook nog eens 2,50 administratiekosten.

Als het 2 weken duurt voordat je een nieuwe kaart hebt, ben je ook weer 250 euro verder.

Als het dan 1-2 maanden duurt eer je die centen weer terug hebt, heeft het OV bedrijf dus kosteloos van jouw geleend, terwijl je dan 1-2 maanden spaarrente mist over die 250 euro.

De bedrijven gebruiken je dus gewoon als kredietbank in dat opzicht. Behalve dat het je geld (en tijd, wat ook geld is) kost, loop je ook nog eens geld mis.

Ik heb dan wel altijd cash op zak, dus kaartje scoren in de bus lukt me wel. Maar als je dat niet op zak hebt, kan je eerst richting een pin-o-maat. Als je dan een uur te laat op je werk bent, kost me dat gewoon 1 uur vrije tijd. zeg een 20 euro bruto die ik moet inleveren om dat uur weer terug te kopen.

Goed, nu heb ik geen abo's op m'n kaart. Maar ik ga niet 2x betalen omdat er een systeem gepushed wordt wat redelijk foutgevoelig is. Dat schaar ik dan onder de noemer: Ondernemers risico.

Ik denk dat het wachten is op iemand die behalve de kosten declareerd, ook de gemaakt kosten en gederfde inkomen uit rente gaat verhalen. En evenuteel het terugkopen van vrije uren bij de werkgever.

Ey!! Macarena \o/

• Fiber

Fiber

Onbekend schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 12:47:
[...]
Nu nog wel, straks niet meer. En nu ga je er van uit dat je binnen 10 seconden langs zo'n paaltje kunt lopen om de trein te halen. Maar bij dat paalje aangekomen, kom je er achter dat de chipkaart niet werkt (je hebt dus ineens een ongeldig vervoersbewijs terwijl je er van uit ging dat hij geldig was) en moet je dus terug om een los kaartje te kopen. Als het dan even tegen zit, ben je te laat voor de trein en moet je een half uur wachten....
Dan koop je een (reserve) anonieme chipkaart waar je alvast een paar tientjes opzet.

En gewoon op tijd komen, er kan altijd wat mis gaan of wat onverwachts gebeuren, ook zonder OV Chipkaart.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Dat vind ik altijd zo'n geweldige uitspraak he. Net alsof mensen verder niets te doen hebben met hun dag en je vrolijk fluitend relaxt naar het station kan fietsen omdat je zeeen vol tijd hebt.

..terwijl reizen met het OV vaak (veel) langer duurt dan met een auto en je alleen daarom al een wat strakker schema moet opzetten als je ook nog acht uur wil werken of uberhaupt een beetje zelftijd wil hebben.

* Stukfruit is blij dat hij niet meer met de trein hoeft voordat hij aan het werk gaat en heeft nu twee uur per dag die hij aan nuttige dingen kan besteden - en minder gestress door die shitkaart

Dat zit wel Schnorr.

• Onbekend

Onbekend

...

Fiber schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 13:37:
Dan koop je een (reserve) anonieme chipkaart waar je alvast een paar tientjes opzet.
Dus omdat DIE kaart onbetrouwbaar is, moet IK een reservekaart kopen?
Met gewone treinkaartjes koop je toch ook geen reserve? En vroeger had je toch ook geen tweede strippenkaart als reserve nodig?
En gewoon op tijd komen, er kan altijd wat mis gaan of wat onverwachts gebeuren, ook zonder OV Chipkaart.
Dus nu zeg je eigenlijk dat sinds de chipkaart er is, je meer tijd voor het ov moet reserveren dan vòòr de ov chipkaart....

• Fiber

Fiber

Je moet niks van mij, het is maar een tip. Als je reis belangrijk is voor je dan zorg je dat je goed voorbereid bent en op tijd komt. Als het niet belangrijk is doet het er allemaal niet toe.

Gewone kaartjes konden ook zoek raken en de rij bij het loket of bij de automaat kon ook langer zijn dan verwacht.

[ Voor 46% gewijzigd door Fiber op 23-06-2012 16:13 ]

• Onbekend

Onbekend

...

Fiber schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 16:11:
Je moet niks van mij, het is maar een tip. Als je reis belangrijk is voor je dan zorg je dat je goed voorbereid bent en op tijd komt. Als het niet belangrijk is doet het er allemaal niet toe.
Voor een belangrijke reis vertrouw ik op een auto, want dat is betrouwbaarder dan het ov. En voor een betrouwbare reis reis je natuurlijk buiten de spits om, ongeacht welk vervoersmiddel je reist.
Gewone kaartjes konden ook zoek raken
Ook de ov-kaart kan zoekraken. ;)
en de rij bij het loket of bij de automaat kon ook langer zijn dan verwacht.
Iemand die regelmatig reist koopt van te voren al kaartjes of zelfs een abonnement. Dan heb je dus niets met wachtrijen te maken.
Iemand die een enkele keer reist zal inderdaad te maken hebben met een wachtrij voor de automaat, maar om een chipkaart aan te schaffen moet je ook in de wachtrij gaan staan.....

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Fiber schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 16:11:

Gewone kaartjes konden ook zoek raken en de rij bij het loket of bij de automaat kon ook langer zijn dan verwacht.
Daar heb je 100% gelijk.

Alleen is het altijd zo geweest, dat bij een abo, je niet in wat voor rij dan ook hoefde te staan. Nergens in het OV.

Je vergelijkt nu de gelegenheidsrijder die altijd al een kaartje los koopt, met iemand die nooit een kaartje koopt, omdat ie op een abo reist.

Dat abo kon nooit stuk. Werkte altijd.

Nu met de chipkaart, waar je sowieso voor betaald, wat je vroeger ook al niet hoefde te doen, en die kaart werkt niet, moet je eens in een rij gaan staan, om een kaartje te scoren? Of extra dingen gaan regelen?

In dat opzicht is het er niet makkelijker op geworden. Zelfs velen malen omslachtiger en behoorlijk onbetrouwbaar.

Maar in jouw getoog is het wel appels met peren vergelijken. ;)

Ey!! Macarena \o/

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Schultz wil af van dubbel opstaptarief
DEN HAAG - Als de vervoerders komende week niet zelf tot afspraken komen over het afschaffen van het dubbel opstaptarief in het openbaar vervoer, trekt minister Melanie Schultz van Haegen desnoods zelf de portemonnee.

''Dit moet gewoon worden gerealiseerd. Het is technisch en financieel haalbaar'', stelde de minister woensdag in een overleg met de Tweede Kamer.

Reizigers betalen nu twee keer een opstaptarief als ze overstappen van een trein van de NS naar een andere aanbieder. Daar wil Schultz in 2013 vanaf, net als de Kamer en veel reizigers. Ze toonde zich geïrriteerd over het gebrek aan daadkracht in de sector.

''Niemand wil de financiële gevolgen dragen van het afschaffen van het dubbele tarief'', constateerde ze. ''Het enige wat ik kan doen is een zak met geld trekken om het zelf te regelen.''

Anders
In de toekomst moet dat wel anders worden, zei Schultz erbij. ''Anders komt elke rekening richting het Rijk.'' Daarom moet er één plek komen waar besluiten worden genomen over de ov-chipkaart.

Alle partijen (onder meer de vervoerders, het Rijk en de betrokken provincies en gemeenten) moeten daar om tafel. Afspraken die binnen zo'n 'permanente structuur' worden gemaakt, moeten bindend zijn en de overheid moet meer te zeggen krijgen.

Volgens Schultz is dit de beste mogelijkheid om een vinger in de pap te krijgen rond de ov-chipkaart. Nu heeft de overheid niets in te brengen, omdat de kaart in handen is van private partijen. Voordeel is ook dat de sector het eens is met de voorgestelde aanpak, aldus de minister. ''Dit is echt nodig'', stelde Schultz.

Niet enthousiast
De Tweede Kamer reageerde niet echt enthousiast op het voorstel. Kamerleden vinden het te complex. ''Het is een ingewikkelde moloch die wordt opgetuigd'', stelde Ineke van Gent van GroenLinks.

En Jacques Monasch van de PvdA: ''Dit gaat gewoon te lang duren. Ik wil dat het wordt opgelost. We blijven maar tussen wal en schip vallen.'' Ook de VVD was kritisch. Kamerlid Charlie Aptroot noemde het voorstel ingewikkeld en vreest dat het een dure constructie wordt. Hij ziet meer in een afgeslankte versie van het plan.

De afgelopen jaren is er veel te doen geweest over de ov-chipkaart. Niet alleen het dubbele opstaptarief is een doorn in het oog van de reizigers, maar ook het vervangen van een kapotte kaart blijft tot problemen leiden.
Schultz wil leverancier OV-chipkaart kopen
DEN HAAG – Minister Schultz heeft toegezegd aan de Tweede Kamer een poging te wagen de aandelen van het bedrijf achter de OV-chipkaart over te nemen.

Nu is het bedrijf Trans Link Systems (TLS) nog het eigendom van de overheidsvervoersbedrijven NS, het Amsterdamse GVB, het Rotterdamse RET en het Haagse HTM.

In een overleg met de kamer woensdag heeft verkeersminister Melanie Schultz-van Haegen toegezegd met de vier eigenaren van TLS in overleg te gaan om te spreken over de overname van het bedrijf.

Wat ze precies met de aandelen gaat doen, is nog niet duidelijk maar door het eigendom over te nemen krijgt de Staat meer regie over het functioneren van het bedrijf. Eerder concludeerde de Commissie Meijdam al dat er meer regie over TLS moet worden gevoerd.

Schultz vertelde de kamer dit een grote stap voor een VVD’er te vinden, maar de keuze ook te maken om de Socialistische Partij tegemoet te komen.

Veel problemen
Met de overname van TLS neemt Schultz ook veel problemen over. Zo is er nog altijd een onbetaalde rekening van extra kosten voor de OV-chipkaart van zeker 100 miljoen euro.

Een soortgelijk bedrag zou nodig zijn om de nog altijd bestaande beveiligingsproblemen op te lossen met een nieuwe kaart. Een ander punt is dat de bestuurders van TLS een vergoeding krijgen die boven de Balkenendenorm ligt, terwijl de onderneming nog nooit winst heeft gedraaid.

Vervoerders als Veolia, Connexxion en Arriva zijn al lange tijd ontevreden over het functioneren van TLS.

Vaak om gevraagd
"Ik heb er vaak om gevraagd en natuurlijk verwelkom ik deze stap", zegt SP-kamerlid Farshad Bashir tegenover NU.nl “ Het hoort in de opdracht om een goede ov-chipkaart neer te zetten.

Toch is het wat hem betreft niet voldoende en moet het ministerie van Infrastructuur en Milieu nog meer regie gaan voeren. "Ik wil niet alleen dat de minister de infrastructuur overneemt, maar ook de hele beleidskant", vertelt Bashir.

"Hierdoor kan de kamer indirect invloed uitoefenen op het hele functioneren van de OV-chipkaart en is er eindelijk democratische controle. Dan kan kunnen we de ov-chipkaart echt vriendelijk maken voor de reizigers."

Verrassend
VVD-kamerlid Charly Aptroot noemt de stap vooral 'verrassend'. "Ik heb er geen echt oordeel over”, stelt hij tegenover NU.nl. "Wat ik wel heel goed vind is dat alle vervoersbedrijven gelijk worden behandeld."

"Als maar vier overheidsbedrijven aandeelhouders zijn en zeggenschap hebben dan is dat niet wenselijk. Ik vind het verrassend, maar zeker een optie. VVD steunt het dat we een TLS krijgen dat we voor alle openbaar vervoersbedrijven werkt."

Eerder gaf Pedro Peters van de RET tegenover NU.nl al aan geen bezwaar tegen een overname van de aandelen te hebben.

Investering terug
"RET is geen aandeelhouder omdat we zo graag aandeelhouder wilden zijn", zegt Pedro Peters. "RET is destijds aandeelhouder geworden omdat we de chipkaart wilden en deze voor het Rotterdamse OV nodig hadden. De minister wilde het destijds absoluut niet regelen, wij moesten het als bedrijven zelf regelden. Daarom hebben wij die verantwoordelijkheid genomen."

Peters stelt dat als de overheid aandeelhouder wil worden dat RET het geïnvesteerde geld in TLS terugkrijgt.

In een reactie zegt een woordvoerder van TLS zelf geen partij te zijn in de verkoop, maar dat dit een zaak van de aandeelhouders is.
Vervoerders open voor overname chipkaartfabrikant TLS
DEN HAAG - De aandeelhouders van het bedrijf achter de ov-chipkaart, Trans Link Systems (TLS), staan open voor een gesprek met minister Melanie Schultz van Haegen over een overname van de aandelen.

Dat meldden de aandeelhouders donderdag. Schultz wil graag meer invloed op de kaart krijgen. Dat kan alleen als ze de aandelen in handen heeft.

''We weten nog niet welke waarde de minister aan het bedrijf gaat hangen, maar er is zeker over te praten'', meldde een woordvoerder van de Haagse HTM. ''Als de reiziger maar centraal blijft staan. Het gaat tenslotte om het betaal- en reisgemak van de reiziger.''

''Wij staan open voor de verkoop van onze aandelen. We hebben wel de voorwaarde dat we het in TLS geïnvesteerde geld terug ontvangen. Dat is iets meer dan 100 miljoen'', zegt een woordvoerster van het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB. Ook treinbedrijf NS wil graag met de minister om tafel.

OV-chipkaart
TLS werd in 2001 opgericht door de NS, RET, HTM, GVB en streekvervoerder Connexxion om de ov-chipkaart te ontwikkelen. Connexxion is inmiddels geen aandeelhouder meer. Vanaf volgend jaar wordt de chipkaart in heel Nederland gebruikt. ''TLS komt daarmee in de laatste fase, dus het is een goed moment om te gaan praten'', stelt een zegsman van de NS.

Schultz stelde woensdag in een overleg met de Tweede Kamer dat ze gaat overleggen met de aandeelhouders om TLS te nationaliseren. Omdat TLS nu een privaat bedrijf is, kan de minister niet ingrijpen bij problemen met de kaart. De politiek had de afgelopen tijd veel kritiek op de invoering van de ov-chipkaart.

Ook nu zijn er nog veel problemen. Zo lukt het de sector maar niet om afspraken te maken over het afschaffen van het dubbele opstaptarief voor mensen die tijdens een treinreis moeten overstappen van de NS naar een andere vervoerder. Verder duurt het nog te lang om kapotte kaarten te vervangen en zijn er nog problemen voor mensen met een visuele handicap.

[ Voor 14% gewijzigd door Raven op 28-06-2012 12:15 ]

Oscar Wilde

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kamer wil treinkaartje zolang als nodig
DEN HAAG - Het papieren treinkaartje moet blijven totdat alle kinderziektes met de ov-chipkaart zijn opgelost.

De Tweede Kamer stemde in de nacht van donderdag op vrijdag in met een motie van GroenLinks hierover.

De Kamer wil onder meer dat er één klachtenloket komt waar reizigers met problemen met de ov-kaart zich kunnen melden. Ook moet het dubbele opstaptarief van tafel. Dat dubbele tarief vormt nu een probleem voor mensen die overstappen van een trein van de NS naar een trein van een andere aanbieder. Verder moet de kaart goed te gebruiken zijn voor mensen met een visuele beperking.

De NS besloot recent om tot najaar 2013 het papieren treinkaartje in stand te houden. Dat is langer dan gepland, zodat reizigers meer tijd hebben om aan de ov-chipkaart te wennen.

GroenLinks wil niet dat er lukraak een datum wordt geprikt, maar dat er pas definitief van systeem wordt gewisseld als de problemen zijn opgelost.

Salaris
Verder besloot de Kamer dat het salaris van de bestuurders van TLS, het bedrijf achter de ov-chipkaart, flink omlaag moet. Een motie van SP-Kamerlid Farshad Bashir werd door een meerderheid van de parlementariërs gesteund.

Minister Melanie Schultz van Haegen moet nu om tafel met de aandeelhouders en bestuurders van TLS om te zien hoe ze het loon kan matigen. Bashir wil dat de bestuurders onder de balkenendenorm gaan vallen.

Onzin
TLS is in handen van de NS en de gemeentelijke vervoersbedrijven RET, HTM en GVB. Volgens de SP is het onzin om bestuurders van een bedrijf dat in handen is van publieke vervoersbedrijven zoveel geld te betalen.

Overigens besloot de minister recent om met de eigenaren van TLS om tafel te gaan om de aandelen over te nemen. Op die manier hoopt ze in de toekomst meer grip te krijgen op de perikelen rond de ov-chipkaart.

Oscar Wilde

• eXtReMeBiE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-10 22:26
Ik krijg al een week lang een melding dat 't beveiligingscertificaat van ov-chipkaart.nl niet te vertrouwen is (sinds de storing van vorige week) als ik met mijn mobiele telefoon probeer in te loggen. Ben ik de enige die hier last van heeft?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Welke browser? Opera Mobile geeft hier geen problemen.

Oscar Wilde

• eXtReMeBiE
Raven schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 10:56:
Welke browser? Opera Mobile geeft hier geen problemen.
De stock browser & Chrome op mijn Galaxy Nexus en de stock browser op m'n Android 2.3 telefoon.

iPhone geeft overigens geen foutmelding.

[ Voor 17% gewijzigd door eXtReMeBiE op 10-07-2012 11:08 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Net even gechecked, de stock browser van mijn S2 geeft een beveiligings waarschuwing, certificaat issue.

Oscar Wilde

• ValHallASW
  • Niet online
eXtReMeBiE schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 10:36:
Ik krijg al een week lang een melding dat 't beveiligingscertificaat van ov-chipkaart.nl niet te vertrouwen is (sinds de storing van vorige week) als ik met mijn mobiele telefoon probeer in te loggen. Ben ik de enige die hier last van heeft?
https://ov-chipkaart.nl/
vs
https://www.ov-chipkaart.nl/

?

(dus: wát is het certificaat-issue precies? dat zou je browser ook moeten vermelden...)

[ Voor 9% gewijzigd door ValHallASW op 10-07-2012 12:57 ]

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:05
Ik zou gewoon naar http://www.ov-stripkaart.nl/ gaan, werkt een stuk beter ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ValHallASW schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 12:57:
[...]

https://ov-chipkaart.nl/
vs
https://www.ov-chipkaart.nl/

?

(dus: wát is het certificaat-issue precies? dat zou je browser ook moeten vermelden...)
"Er zijn problemen met het beveiligingscertificaat voor deze site."
"Dit is geen certificaat van een vertrouwde autoriteit."

Daarna een hele lading info over het certificaat en de eigenaar daarvan.

Oscar Wilde

• eXtReMeBiE
Raven schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 14:29:
[...]

"Er zijn problemen met het beveiligingscertificaat voor deze site."
"Dit is geen certificaat van een vertrouwde autoriteit."

Daarna een hele lading info over het certificaat en de eigenaar daarvan.
Precies, zelfde verhaal hier; waarschijnlijk een verkeerd geïnstalleerd certificaat. Ik heb al 2x (vrijdag en vandaag) TLS hiervan op de hoogte proberen te stellen maar ik heb 't idee dat ze 't allemaal niet zo serieus nemen daar.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-11 21:00
Hier gaat het goed? Enkel de versie zonder WWW ervoor miept dat het SSL-certificaat voor de WWW-URL is.

Naar welk IP resolvt www.ov-chipkaart.nl bij jullie? Hier naar 62.112.226.8

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• eXtReMeBiE
Paul schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 15:11:
Hier gaat het goed? Enkel de versie zonder WWW ervoor miept dat het SSL-certificaat voor de WWW-URL is.

Naar welk IP resolvt www.ov-chipkaart.nl bij jullie? Hier naar 62.112.226.8
Het is enkel op Androidtelefoons. Ik heb de oorzaak inmiddels achterhaald; sinds de installatie van de nieuwe beveiligingscertificaten maakt de website gebruik van zgn. 'client certificates'. Deze worden in Android niet/zeer beperkt ondersteund.

Hoe dan ook, lekkere faal weer van TLS dat ze dit niet even hebben getest van tevoren.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:19

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

eXtReMeBiE schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 16:06:
[...]
Hoe dan ook, lekkere faal weer van TLS dat ze dit niet even hebben getest van tevoren.
Joh, er zijn nog allerlei problemen met hun eigen kernproduct (die OV-chipkaart), hoe durf je te verwachten dat ze dit soort zaken op orde hebben :? 7(8)7 :+

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• AW_Bos

AW_Bos

Wat is nou het nut dat die verdraaide poortje aan beide kanten een incheck-punt hebben of een uitcheck-punt.

Zo heb ik het vanavond voor elkaar gekregen om in te checken in Woerden (OK), om vervolgens nog eens in te checken in Amsterdam 8)7... (NIET OK)

En waarom kan je daar in de stationshal nou zonder een ander poortje te passeren vanaf de perronroltrap naar een poortje gaan waar je in moet checken (ingang)? Er mist ergens een poortje dus.... Vreemde poortjesopstelling daar in de stationshal... 8)7

Ik wil gewoon een poortje waar het niet uit maakt of je in- of uit checkt. Als die zuiltjes dat kunnen, waarom de poortjes niet?

[ Voor 11% gewijzigd door AW_Bos op 14-07-2012 01:00 ]

• smvs
  • Niet online
AW_Bos schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 00:59:
[...]
Ik wil gewoon een poortje waar het niet uit maakt of je in- of uit checkt. Als die zuiltjes dat kunnen, waarom de poortjes niet?
Ik heb dat gezeik ook een keer gehad op Bijlmer Arena en weet sindsdien überhaupt pas dat poortjes in- danwel uitcheck zijn. Het ontgaat mij ook volledig waarom dit zo is en dit is ook iets dat naar mijn weten nooit gecommuniceerd is naar de gebruikers (ons) toe. Hoe moet je dit nu weten als je hierover niet voorgelicht bent? Het is ook niet zo dat poortjes moeten, op Utrecht Centraal staan bijvoorbeeld alleen maar zuiltjes/paaltjes en daar heb je dat gezeik sowieso niet.

Trouwens, die poortjes lijken sowieso slechter te werken. Sinds ik een nieuwe OV-Chipkaart heb van de NS zeggen poortjes (op Adam CS of Bijlmer) vaak 'probeer opnieuw' en paaltjes hebben dit probleem nooit gek genoeg (Op Bijlmer lijken de meest linkse poortjes bij de roltrap van perron 1 beter te werken dan de rechtse, dus dan ga ik daar maar altijd naartoe. Daarna moet ik weer naar rechts om het station uit te gaan dus ik loop altijd als een malloot tussen iedereen door heen te zigzaggen omdat de techniek niet optimaal werkt).

[ Voor 14% gewijzigd door smvs op 14-07-2012 02:01 ]

• Fiber

Fiber

* Fiber heeft het ook een keer gehad, ook op Amsterdam.

Is een dure grap.

• ValHallASW
  • Niet online
Fiber schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 12:21:
* Fiber heeft het ook een keer gehad, ook op Amsterdam.

Is een dure grap.
Het kost je één telefoontje met de NS klantenservice. Niet gratis, maar ook geen hele dure grap.

• Spaceman Spiff
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-12-2024
ValHallASW schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 12:35:
[...]

Het kost je één telefoontje met de NS klantenservice. Niet gratis, maar ook geen hele dure grap.
Je kan het ook aan melden via de website van de NS met behulp van EVA (die chatbot) dan kost het niks.

offtopic:
Ik ga toch niet betalen voor andermans (ontwerp) fouten.

• Paul
  • Laatst online: 01-11 21:00
Spaceman Spiff schreef op maandag 16 juli 2012 @ 12:01:
Ik ga toch niet betalen voor andermans (ontwerp) fouten.
En toch is dat vaak de makkelijkste optie.

Het is dat je nu de optie hebt het online te doen, maar van welke keuze denk je dat je gelukkiger wordt? 1) € 40 (2x entree) kwijt te zijn of 2) dat bedrag terugkrijgen door even te bellen à ~€ 3? ;)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Voor de studenten hier ;) : 'NS misleidt studenten'
AMSTERDAM - Reizigersvereniging Rover is boos op de NS over de 'misleidende informatie' die het bedrijf via omroepberichten op stations aan studenten geeft.

Volgens de vereniging doet de NS alsof studenten in de vakantieperiode moeten in- en uitchecken om met korting te reizen, terwijl dit niet verplicht is.

In de zomermaanden mogen studenten niet gratis met de trein, maar krijgen ze wel veertig procent korting met hun OV-chipkaart.

De NS herinnert studenten daaraan door op stations om te roepen dat ze op saldo reizen en niet moeten vergeten in- en uit te checken.

Dubbel betalen
Studenten hoeven niet per se met hun chipkaart te reizen, maar kunnen ook gewoon een papieren treinkaartje met korting kopen, benadrukt Rover. "In dat geval moet de student juist niet in- en uitchecken, want dan betaalt hij dubbel."

Rover heeft de NS per brief dringend verzocht de informatievoorziening onmiddellijk aan te passen. De vereniging wil dat studenten het hele verhaal kennen, omdat zij bij het in- en uitchecken duurder uit kunnen zijn door een dubbel opstaptarief bij reizen met meerdere vervoerders.

Studenten klagen er volgens Rover bovendien over dat ze opeens verplicht saldo op hun kaart moeten laden om de borg bij het inchecken te betalen.

Oscar Wilde

• Quincy5
  • Laatst online: 31-10 16:11
Als de NS deze week de omroepberichten niet heeft aangepast vind ik de reactie van Rover behoorlijk overdreven. Er wordt namelijk alleen gezegd dat als studenten op saldo willen reizen ze niet moeten vergeten in- en uit te checken en niet dat het verplicht is.

PV Output

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Inderdaad, er is zoveel daadwerkelijk mis, gaan ze klagen over zoiets onzinnigs.. Valt zo niet meer serieus te nemen dat Rover. Als je dit als student niet snapt, dan verdien je het om dubbel te betalen :p

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:19

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Quincy5 schreef op zondag 22 juli 2012 @ 17:41:
Als de NS deze week de omroepberichten niet heeft aangepast vind ik de reactie van Rover behoorlijk overdreven. Er wordt namelijk alleen gezegd dat als studenten op saldo willen reizen ze niet moeten vergeten in- en uit te checken en niet dat het verplicht is.
Die omroepberichten zijn aangepast, ik heb beide versies gehoord (reis dagelijks heen en weer tussen Rotterdam Centraal en Amsterdam Zuid).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik ben namens een winkel aan het onderzoeken hoe je een oplaadpunt kan worden. Iemand enig idee? Was sowieso van plan om te bellen met de klantenservice van OV-Chipkaart.nl maar kan nooit kwaad om wat extra informatie in te dienen voor het bellen. :)

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Vraag het aan TLS

Ey!! Macarena \o/

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:36
Klantenservice OV-chipkaart bellen heeft geen zin; zij hebben die gegevens niet.

Ik zou contact opnemen met een regionale vervoerder.

• Hoowgii
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-11 14:13
@Quincy5 de afgelopen maanden is er sterk op toegezien dat je als student incheckt. Ook als in je vrij reizen periode.
Afhankelijk van degene die in de trein omroept krijg je iets als: "studenten die reizen met de OV-chipkaart denk eraan dat je tussen 15 juli en 15 augustus ook een kaartje moet kopen met een OV week abonnement".
Dit is wel degelijk misleiding (? iig slechte informatie voorziening) aangezien je dus ook moet inchecken met je OV-kaart (en dus betaald met 40% korting).

• ValHallASW
  • Niet online
Hoowgii schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 13:49:
Dit is wel degelijk misleiding (? iig slechte informatie voorziening) aangezien je dus ook moet inchecken met je OV-kaart (en dus betaald met 40% korting).
In de vrij reizen-periode moet je inchecken, in je kortingsperiode mag je óf inchecken (en met je ov-chipkaart betalen) óf een kaartje kopen (en dan moet je dus niet inchecken). Zo moeilijk is het niet en je zou toch denken dat studenten toch een beetje zelfstandig kunnen nadenken?.

[ Voor 9% gewijzigd door ValHallASW op 06-08-2012 14:09 ]

• Gizz
  • Laatst online: 18:01

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Weekje in Tokyo en omgeving gezeten, mooi om te zien dat de wet van de remmende voorsprong of wet van de stimulerende achterstand voor Nederland weer eens totaal niet geldt.

Ze werken daar natuurlijk al veel langer met dit soort kaarten, ik had een Suica:
Afbeeldingslocatie: http://youinjapan.net/moving/foto/suica.jpg
  • Er staat een pinguïn op
  • Opladen binnen 3 seconden (kaart in automaat, biljet wordt naar binnen geslurpt, 1 knop indrukken, weglopen)
  • Naast OV ook betalen in taxi's
  • Naast OV ook op straat, stations of waar dan ook drinken uit automaten halen
  • Zaken als kluisjes op stations werken ermee
  • Betalen in supermarkten, cafe's
  • Betalen bij webshops
  • Om een pasjesoverschot te voorkomen ook te combineren met bijvoorbeeld een creditcard
  • Niet gekraakt, gebruikt hetzelfde FeliCa-systeem als andere betaalpassen daar.
  • Retourneerbaar. Als toerist bijvoorbeeld kun je hem aan het eind van je vakantie weer inleveren en krijg je de €5,- borg terug. Het ding zelf kost dus eigenlijk niets.
  • Er staat een pinguïn op!
Uiteraard kun je het niet 1 op 1 vergelijken, maar dan vind ik onze versie die tig jaar later gelanceerd is nogal mager. En wij hebben geen pinguïns..

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 06-08-2012 14:31 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

"Retourneerbaar. Als toerist bijvoorbeeld kun je hem aan het eind van je vakantie weer inleveren en krijg je de €5,- borg terug. Het ding zelf kost dus eigenlijk niets. "
En het geld dat erop staat dan, krijg je dat ook terug?

Klinkt wel goed trouwens, waarom gebruiken ze dat ontwerp hier niet?

[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 06-08-2012 14:48 ]

Oscar Wilde

• Gizz
  • Laatst online: 18:01

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Raven schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 14:48:
En het geld dat erop staat dan, krijg je dat ook terug?
Ja.
Klinkt wel goed trouwens, waarom gebruiken ze dat ontwerp hier niet?
Geen idee waarom specifiek voor de MIFARE classic gekozen is. De NXP-kaarten mét degelijke beveiliging zijn wel iets duurder, maar als heel Azië met veilige kaarten kan reizen zouden wij dat toch ook moeten kunnen? De eerder genoemde FeliCa wordt ook gebruikt in Singapore, Thailand, Hong Kong etc.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Pagina: 1 ... 69 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.