• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:42
Mijn grootste persoonlijke kritiekpunt met de OV chipkaart is dat er voor veel zaken Ideal gebruikt wordt.

Nou sta ik al bijna 17 jaar vrijwillig onder bewind, wat o.a. inhoudt dat ik zelf niet mag internetbankieren. Ideal is voor mij dus niet te gebruiken.

Automatisch saldo opladen, of er thuis zelf even snel saldo bijzetten is er voor mij dus niet bij, wat een hoop gebruiksgemak voor mij onbereikbaar maakt.
Als het saldo op mijn kaart op is moet ik dus eerst naar een oplaadpunt lopen voor ik weer met het OV meekan.

Ik belde een keer met het infonummer van de NS hierover, en de reactie daar was: "Dan gaat U toch gewoon van die bewindvoerder af?"

Dikke vinger voor je, muts! :(
Ik heb genoeg redenen om dat bewind juist aan te houden, voor mij zijn er zoveel voordelen aan dat ik de enkele nadelen maar voor lief neem.

Alleen is de OV chipkaart voor mensen die onder bewind of curatele staan een onding, juist vanwege die link met Ideal en internetbankieren.

Ik ben echt niet de enige die onder bewind staat, en zeker met de huidige zwakke economie zullen er nog veel meer mensen bijkomen.
En juist voor deze mensen wordt het reizen met het OV nu onnodig moeilijk gemaakt, en dat dus net op het moment dat ze vaak geen eigen auto meer kunnen bekostigen... :N

[ Voor 3% gewijzigd door Richub op 14-02-2012 09:05 ]

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Wat is dan het probleem om je bewindvoerder te vragen om automatisch opladen aan te zetten?

En hoe wil je anders ga betalen trouwens? PayPal? Creditcard? Acceptgiro? Lijken me dan ook niet echt opties voor jou...

• Richub
Sefyu schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 18:34:
Wat is dan het probleem om je bewindvoerder te vragen om automatisch opladen aan te zetten?

En hoe wil je anders ga betalen trouwens? PayPal? Creditcard? Acceptgiro? Lijken me dan ook niet echt opties voor jou...
Die eerste optie is geen aanrader, dan heeft mijn bewindvoerder geen directe controle meer over die afschrijvingen.

Uit het tweede deel van je post blijkt dat je het dillemma begrijpt, alleen wist je dat zelf nog niet. ;)

Zoals ik al zei: Het wordt er voor mensen die onder bewind of curatele staan echt niet makkelijker op.

• BjornE
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-10 20:22
Ik snap je probleem niet. Je kunt nog steeds wat je met de strippenkaart kon. Naar een winkel met automaat en saldo laden. Autoreload etc. zijn extraatjes.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Argamas-2833/hero/1713811

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat is niet helemaal waar. Want op de strippenkaart kon je direct zien wat nog mogelijk was. Ongeacht een internet verbinding die je nodig hebt om het saldo te kunnen zien, Daarbij is die informatie ook niet realtime, en loopt het achter.

Met zones wist je direct wat een ritje kostte, ongeacht waar je naartoe ging. Nu moet je dat eerst checken.

Ik ken zelf iemand die onder bewind staat (niet vrijwillig), en die pint dus direct als ze weet dat er geld gestort is. Op die manier kan je altijd zien wat je nog besteedbaar hebt. In elke winkel kon je de strippenkaart met cash geld betalen, opladen van de OV-chipkaart met cash kan dat bijna nergens.

Als ik met cash m'n kaart zou moeten opladen, kost mij dat 1,50 heen, en 1,50 terug. Redelijk duur grapje.

Dus zeggen dat het makkelijker is geworden... Ik heb automatisch opladen, dus voor mij is het inderdaad makkelijker. Maar dat houd niet in dat die vlieger voor iedereen op gaat.

Ey!! Macarena \o/

• Richub
@ BjornE:
Dan zal ik je even inlichten: Ik woon ruim 20 minuten lopen van het meest dichtbijzijnde oplaadpunt af. Als ik dus met de bus wil gaan, en mijn saldo op die chipkaart is op, dan kan ik eerst 20+ minuten lopen voor ik op de bus kan stappen. Niet handig als je haast hebt.

Of je zit ergens in een klein dorpje en je saldo is op, dan wordt het helemaal irritant. Dan sta je daar dus met geld op zak en geld op de bank, maar geen oplaadpunt in de buurt te bekennen.
Dan wordt het ineens wel een erg lange wandelreis naar huis toe...
Of moet je zo'n veel te duur enkeltje kopen. :r

En ja, je kan vooruitplannen door er op tijd genoeg saldo op te zetten.
Maarja, iedereen heeft wel eens een moment dat je zoiets vergeet en dan sta je dus mooi te kijken, terwijl iemand die automatisch opladen heeft gewoon rustig verder kan reizen.

Ik sta vrijwillig onder bewind, ik heb er dus bewust voor gekozen. Dan is het makkelijker om de nadelen ervan te accepteren.

Alleen staan veel mensen verplicht onder bewind, wat ze al totaal niet leuk vinden. (na een faillissement bijvoorbeeld) En dan krijgen ze er dit gezeik bij.
Even wat extra zout in de wond gewreven krijgen, lekker. -NOT- :X

• Sefyu
  • Niet online
Ach ja, je kan nooit iedereen blij maken.

Ik ben allesbehalve tevreden over het ontwerp van de OV-chipkaart. Maar ik moet zeggen dat als ik de ontwerper was, ik geen rekening zou houden met zulk soort uitzonderingsgevallen, al wist van die uitzonderingsgevallen.

Dan zorg je maar dat je elke maand een tientje meer stort op je chipkaart dan je doorgaans verreist. Een beetje speling is altijd verstandig.

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:22
Vandaag ook weer een hoop tieners die uit school kwamen en er DAN pas achter komen dat het saldo op is. Controleer dat ff van te voren aub... Kun je gewoon bij het uitchecken zien, maar dat is gewoon laksheid. En vervolgens moet ik als chauffeur die mensen (uit goedheid/menselijkheid) gratis meenemen.

Snip. Het is hier geen HK

Ga maar lopen!

[ Voor 14% gewijzigd door PWM op 20-02-2012 18:42 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
smvs schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 21:55:
Ook lachen. Ik reisde naar Bijlmer Arena. Omdat ik helemaal voor in de trein zat kwam ik aan bij een trap die naar buiten leidde ipv van naar de hal. Ik nam deze trap en beneden aangekomen zag ik dat er geen OV-chipkaart poortjes waren onderaan deze trap. Ben maar doorgelopen naar de hal om uit te checken bij een poortje bij de hoofdtrap. Zo simpel was dit echter niet. Omdat ik bij de ingang van een poortje mijn OV-chipkaart gebruikte checkte ik juist nog een keer in. Ik liep door het poortje en checkte gelijk weer uit (kan blijkbaar, dacht dat daar een aantal minuten tussen moest zitten), maar het kwaad was al geschied (zo bevestigde mijn overzicht ook twee dagen later). Voor mijn reis naar Bijlmer toe was ik nooit uitgecheckt en deze kostte dus 10 euro.

Er wordt dus blijkbaar onderscheid gemaakt tussen een incheck- en een uitcheckpoortje. Natuurlijk heb ik een teruggaveverzoek lopen maar ik vind dit toch wel apart.
Antwoord Klantenservice Nederlandse Spoorwegen
Geachte heer,

Hartelijk dank voor uw reactie. Graag beantwoord ik uw e-mail.
U geeft aan dat er € 10,- van uw OV-chipkaart is gehaald.

Ik heb het voor u nagekeken en zie dat inderdaad het instaptarief van de OV-chipkaart is gehaald. De ritprijs voor het traject Utrecht CS-Amsterdam Bijlmer Arena is met korting € 3,20. U heeft nu dus € 6,80 teveel betaald. Om dit bedrag over te kunnen maken hebben wij uw rekeningnummer nodig. Kunt u in uw reactie op deze e-mail uw rekeningnummer doorgeven?

Zodra wij uw rekeningnummer hebben ontvangen, zal het bedrag worden over gemaakt.

Mocht u nog vragen hebben, dan beantwoorden wij deze graag.
Valt me dan weer mee.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:43:
Kaart die ineens slechter en later niet meer werkt, wat voor andere problemen kunnen er zijn ;)

Vraagje namens mams, waar ik niet zo 123 een antwoord op kon vinden:
Ze heeft een NS voordeelurenkaart, met de oude voorwaarden. De huidige kaart is de eerste die als OV-chipkaart gebruikt kan worden, waar ze dan ook gebruik van maakt. Deze kaart verloopt over iets meer dan een maand maar voordeelurenabo wordt wel verlengt.

De vraag: Wat gebeurt er met het tegoed dat er op het moment van verlopen op staat? Wordt dit overgezet naar de nieuwe pas?
Mams heeft ondertussen van zowel de NS als OV-chipkaart post gekregen. Als je via internet de boel vernieuwd wordt het nog aanwezige tegoed automatisch binnen een bepaalde periode na het verlopen van de oude kaart teruggeboekt. Nu ben ik benieuwd of dat ook daadwerkelijk gebeurd.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Richub schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 20:19:
@ BjornE:
Dan zal ik je even inlichten: Ik woon ruim 20 minuten lopen van het meest dichtbijzijnde oplaadpunt af. Als ik dus met de bus wil gaan, en mijn saldo op die chipkaart is op, dan kan ik eerst 20+ minuten lopen voor ik op de bus kan stappen. Niet handig als je haast hebt.
Zit er geen supermarkt of tabakszaak in de buurt? Die hebben ook allemaal een oplaadpunt.
Lijkt me sterk dat je twintig minuten moet lopen naar een oplaadpunt?
Tenzij je echt in een heel klein dorpje woont

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

trolleystad schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 22:31:
Vandaag ook weer een hoop tieners die uit school kwamen en er DAN pas achter komen dat het saldo op is. Controleer dat ff van te voren aub... Kun je gewoon bij het uitchecken zien, maar dat is gewoon laksheid. En vervolgens moet ik als chauffeur die mensen (uit goedheid/menselijkheid) gratis meenemen.

[afbeelding]

Ga maar lopen!
En waar moet men dat checken dan? De site ov-chipkaart.nl loopt 1-3 dagen achter met hun informatie. Dus checken heeft dan erg weinig nut. Zelf dat probleem niet gehad vanwege automatisch opladen, maar pas na 3 dagen dat het pas klopt qua reizen en saldi wat er nog op stond.

Dus als er een bushalte bij de school is, en je pas in de bus achterkomt dat je met verouderde data werkt, is eerder een fuck-up van het systeem, dan dat die koters daar iets aan kunnen doen.

Of de scholieren dat aangerekend kan worden, lijkt me niet. Maar ik snap je frustratie wel, wel jij krijg elke keer die "shit" over je heen als chauffeur zijnde.

Ey!! Macarena \o/

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-10 19:26
Zoals aangegeven, je kunt het toch al up-to-date zien bij het uitchecken?
Dat is de enige info waar ik op af ga voor mijn saldo, uitchecken doe ik toch al, kleine moeite om even op het scherm te kijken wat er dan nog op staat....

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-10 14:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Handig. Zie je het al voor je, 30 scholieren die de bus uit willen en iedereen gaat even kijken wat het saldo is?
Dan gaat de sjoof klagen dat het uitstappen zo lang duurt. Het is gewoon een makke van het systeem dat je niet aan de kaart kunt zien hoeveel saldo je hebt.

Signatures zijn voor boomers.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:51

Fiber

Beaches are for storming.

Ik kijk altijd op het schermpje om te zien of het uitchecken goed gaat en hoeveel het ritje gekost heeft. Boeie hoeveel mensen er achter me staan, dat is niet mijn probleem.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als het uitchecken werkt, is dat een optie. Maar het gebeurt ook vaak genoeg dat die units het niet doen. En dan kan je achteraf wel je geld terug vragen, maar daar heb je dan niet zo veel aan als je die dag niet meer kan reizen.

Want met een overstap, dat je 2 haltes met een andere bus moet, kan je voor <20ct. reizen, maar je moet wel even 4 euro voorschieten. Als dat precies gebeurt op het omslagpunt van nog wel richting huis kunnen, ben je dus gewoon de lul.

Ik maakte regelmatig met de strippenkaart snelle ritjes. Even wat halen in de stad, en op de zelfde strippen terug. Kostte me 2 strippen, 1 euro dus. Nu red ik dat net niet met een overstap terug, en ben ik gewoon 2,50 kwijt. Ook geen ramp hoor, loop er niet op leeg :P

Maar dat deed ik ook naar een andere stad, waar je 4 strippen betaalde. Dat overstappen lukte dan gewoon niet. Dus stempelde ik 5 strippen, en had 1,5 uur overstap tijd. Dat is even andere koek dan 35 minuten.

Het systeem werkt lekker als het werkt. Maar er zijn nogsteeds te veel problemen. Niet alleen qua functionaliteit, maar juist ook bij problemen, waar je door TLS wordt doorgestuurd naar een vervoeder, terwijl de vervoeder weer naar TLS verwijst.

Moet je om 1 of andere reden (zoals een abo voor de ns, of een ster-abo op een ns-kaart) een andere kaart hebben, kost het overzetten van saldo gewoon 2,50 administratie-kosten. Pure diefstal vind ik dat.

Ey!! Macarena \o/

• troftnom
Maasluip schreef op maandag 20 februari 2012 @ 15:23:
Handig. Zie je het al voor je, 30 scholieren die de bus uit willen en iedereen gaat even kijken wat het saldo is?
Dan gaat de sjoof klagen dat het uitstappen zo lang duurt. Het is gewoon een makke van het systeem dat je niet aan de kaart kunt zien hoeveel saldo je hebt.
Dan heeft die chauffeur even pech, ik wil in ieder geval zo ie zo wel even kijken wat het ritje me gekost heeft. Scholier hebben toch vaak nog wel een vrij reizen periode of abonnement, dan hoeven ze ook niet altijd hun saldo te checken...

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Studenten kunnen zelfs niet overal hun saldo checken.
Bij het GVB is het saldo nooit zichtbaar, ook niet als er betaald moet worden.
Bij de NS is het volgens mij alleen zichtbaar als er betaald moet worden.
Bij RET,ARRIVA,CXX is het altijd zichtbaar.

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:48
denuz schreef op maandag 20 februari 2012 @ 18:34:
Bij de NS is het volgens mij alleen zichtbaar als er betaald moet worden.
Bij RET,ARRIVA,CXX is het altijd zichtbaar.
Syntus ook.

• InfinityEye
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-10 19:41
troftnom schreef op maandag 20 februari 2012 @ 17:36:
[...]

Dan heeft die chauffeur even pech, ik wil in ieder geval zo ie zo wel even kijken wat het ritje me gekost heeft. Scholier hebben toch vaak nog wel een vrij reizen periode of abonnement, dan hoeven ze ook niet altijd hun saldo te checken...
Die scholieren hebben waarschijnlijk voor een groot deel een android-smartphone. Daarvoor is nu de app OV-Chip Checker te downloaden (is hier ook in november 2011 al genoemd zag ik). Heb 'm dit weekend eens getest, en de mutaties van zondagmiddag stonden er maandagmiddag wel netjes op. Als zo'n scholier dan weet wat zijn reguliere rit kost, moet hij zelf van te voren kunnen zien dat het saldo te laag wordt...

Wat ik wel lastig vind bij het uitstappen in de bus is de interval tussen het uitchecken, hoeveel seconden na de melding van mijn voorganger kan ik correct uitchecken?

No trees were cut down or harmed sending this message, however several electrons were severely inconvienced.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:29

PeaceNlove

Deugleuter

InfinityEye schreef op maandag 20 februari 2012 @ 21:28:
[...]

Die scholieren hebben waarschijnlijk voor een groot deel een android-smartphone. Daarvoor is nu de app OV-Chip Checker te downloaden (is hier ook in november 2011 al genoemd zag ik). Heb 'm dit weekend eens getest, en de mutaties van zondagmiddag stonden er maandagmiddag wel netjes op. Als zo'n scholier dan weet wat zijn reguliere rit kost, moet hij zelf van te voren kunnen zien dat het saldo te laag wordt...

Wat ik wel lastig vind bij het uitstappen in de bus is de interval tussen het uitchecken, hoeveel seconden na de melding van mijn voorganger kan ik correct uitchecken?
Hangt van de kaartlezer af. De connexxionbussen met de wittekaartlezer kan je direct na je voorganger al je kaart tegenaanhouden.

• troftnom
denuz schreef op maandag 20 februari 2012 @ 18:34:
Mmm, slechte zaak, dat zou toch gewoon netjes overal hetzelfde geregeld moeten zijn. Bizar dat ze het niet laten zien.

• Sphandor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-10 19:00
Ik werkte vandaag mijn reiskostendeclaratie van deze maand bij, toen mij opviel dat een busrit van elf dagen terug niet in het online overzicht staat. Latere busritten op hetzelfde traject stonden er wel allemaal op.
Ik heb een overzicht van de laatste 10, op de kaart opgeslagen, transacties laten uitdraaien bij een loket en daar stond de rit er gewoon tussen.

Vorig jaar december heb ik hetzelfde gehad met een metrorit in Amsterdam die nooit in het online overzicht is gekomen (na een maand ben ik gestopt met controleren of hij er alsnog verscheen).

Beetje irritant dit!
Ben ik de enige die er last van heeft of komt het bij jullie ook voor?

• RetroTycoon
Komt ook voor ja. Ligt denk ik ook aan de vervoerder. Zo laat onder meer Syntus op mijn overzicht het bovengemiddeld afweten.

• alex3305
  • Laatst online: 15:16
InfinityEye schreef op maandag 20 februari 2012 @ 21:28:
[...]

Die scholieren hebben waarschijnlijk voor een groot deel een android-smartphone. Daarvoor is nu de app OV-Chip Checker te downloaden (is hier ook in november 2011 al genoemd zag ik). [...]
Leuke app, alleen ga ik niet zomaar mijn accountgegevens afstaan aan een onbekend 'bedrijf' of ontwikkelaar in deze. Vooral niet met gegevens die ik sowieso al niet echt vertrouw bij TLS, vind ik het een raar idee dat er nog een stukje middleware tussenzit.

Verder eigenlijk belachelijk dat er ook geld wordt gevraagd voor een versie zonder reclame 8)7.

Mocht ik dus mijn saldo willen checken doe ik dat wel bij een NS paal, kom er toch vaak genoeg langs. Verder kan ik anders ook op de site van TLS zelf inloggen via mijn telefoon.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sphandor schreef op maandag 20 februari 2012 @ 22:07:
Ik werkte vandaag mijn reiskostendeclaratie van deze maand bij, toen mij opviel dat een busrit van elf dagen terug niet in het online overzicht staat. Latere busritten op hetzelfde traject stonden er wel allemaal op.
Ik heb een overzicht van de laatste 10, op de kaart opgeslagen, transacties laten uitdraaien bij een loket en daar stond de rit er gewoon tussen.

Vorig jaar december heb ik hetzelfde gehad met een metrorit in Amsterdam die nooit in het online overzicht is gekomen (na een maand ben ik gestopt met controleren of hij er alsnog verscheen).

Beetje irritant dit!
Ben ik de enige die er last van heeft of komt het bij jullie ook voor?
Dan is er een keer een probleem geweest met het uitlezen van de apparatuur in die bus. Geen idee wat voor consequenties dat voor je declaratie heeft, maar het is wel vreemd dat er op deze manier discrepanties in het systeem zitten.

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:21
Sphandor schreef op maandag 20 februari 2012 @ 22:07:
Vorig jaar december heb ik hetzelfde gehad met een metrorit in Amsterdam die nooit in het online overzicht is gekomen (na een maand ben ik gestopt met controleren of hij er alsnog verscheen). [...] Ben ik de enige die er last van heeft of komt het bij jullie ook voor?
Dat komt voor. Eind december was er een storing waardoor het verwerken van transacties flinke vertraging opliep. Zo verscheen mijn enige rit met QBuzz ooit, op 24 december 2011, pas ergens deze maand in het overzicht. Je zou dus even kunnen kijken of die metrorit er inmiddels toch ook staat.

• eXtReMeBiE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-10 22:26
alex3305 schreef op maandag 20 februari 2012 @ 22:15:
[...]

Leuke app, alleen ga ik niet zomaar mijn accountgegevens afstaan aan een onbekend 'bedrijf' of ontwikkelaar in deze. Vooral niet met gegevens die ik sowieso al niet echt vertrouw bij TLS, vind ik het een raar idee dat er nog een stukje middleware tussenzit.

Verder eigenlijk belachelijk dat er ook geld wordt gevraagd voor een versie zonder reclame 8)7.

Mocht ik dus mijn saldo willen checken doe ik dat wel bij een NS paal, kom er toch vaak genoeg langs. Verder kan ik anders ook op de site van TLS zelf inloggen via mijn telefoon.
Het bedrijf in kwestie (ik) is een freelancende Tweaker. :+ De app is een onafhankelijk initiatief en ik heb verder geen banden met TLS oid.

Gegevens staan overigens alleen op je toestel en worden niet geüpload naar mijn server. De app haalt de gegevens direct van ov-chipkaart.nl.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

'OV-chipkaartbedrijf TLS op de schop'
AMSTERDAM - Het bedrijf achter de OV-chipkaart, Trans Links Systems (TLS), moet op de schop.

Het bedrijf moet zich niet meer bezighouden met beleidsmatige beslissingen en de ov-chipkaart moet van alle vervoerders worden. De huidige aandeelhouders van het bedrijf NS, GVB, RET en HTM willen bovendien hun reeds geïnvesteerde geld terug.

Dat staat in een brief die is verstuurd aan Henry Meijdam, die eerder in opdracht van de regering de problemen rondom de ov-chipkaart onderzocht. Een kopie van de brief is verstuurd aan minister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD).

Autoriteit
Nu de chipkaart in het hele land is ingevoerd is het ook tijd om de organisatie kritisch tegen het licht te houden, valt te lezen. De bedrijven willen de structuur van TLS op twee punten wijzigen. Besluiten over het beleid moeten voortaan worden genomen door de nog op te richten OV-autoriteit.

Deze OV-autoriteit was een van de aanbevelingen van de commssie-Meijdam. Hij is daarna belast met de oprichting van deze autoriteit. Schultz hoopt met hierdoor meer regie te krijgen over de ov-chipkaart, wat een langgekoesterde wens is van de Tweede Kamer.

Slagvaardig
De huidige aandeelhouders erkennen de 'noodzaak voor slagvaardiger besluitvorming en regie met betrekking tot concessie-overstijgende onderwerpen inzake de OV-chipkaart'. Problemen die spelen zijn bijvoorbeeld het dubbele instaptarief en de invoering van een systeem waarbij reizigers maar een keer hoeven in en uit te checken tijdens een reis met meerdere vervoerders.

Daarnaast moeten alle vervoersbedrijven kunnen toetreden tot TLS, vinden de huidige aandeelhouders.

Investeringen
Het nieuwe bedrijf moet zich vooral richten op de distributie van kaarten en daarmee samenhangende diensten. NS, GVB, RET en HTM willen het geld dat zij al hebben geïnvesteerd in TLS echter wel terug.

De afgelopen jaren investeerden de vier bedrijven gezamenlijk 164 miljoen euro in de ontwikkeling van de ov-chipkaart.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• troftnom
Zou de NS dat geld uit TLS dan terug gaan geven aan de staat? Tenslotte heb ze daarvan toestemming gekregen om na de verkoop van Telfort ruim 200 miljoen van de opbrengst uit te geven aan het opzetten van de OVchipkaart. Dat geld hebben ze daarvoor dus blijkbaar niet meer nodig.....

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Storing treft systeem ov-chipkaart
AMERSFOORT - Het systeem van ov-chipkaartdienstverlener Trans Link Systems (TLS) kampt opnieuw met een storing. In- en uitchecken kan nog wel, maar opladen en producten ophalen niet.

TLS heeft nog geen idee wanneer de storing is opgelost.

De problemen hebben geen invloed op het in- en uitchecken met de ov-chipkaart voor reizigers. Alle andere handelingen zoals het ophalen van producten of het verhogen van het saldo zijn niet mogelijk. Ook inloggen op de website is niet mogelijk.

In januari kampte het systeem ook al met een lange storing.

Ey!! Macarena \o/

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ik vind het ergste aan dat soort storingen nog wel dat het de klanten zoveel extra werk/gedoe oplevert! Als ik bv kijk naar mn vriendin. Die gebruikt een Altijd Vrij abo van NS, maar die sluit ze per maand af. Als je dan de dag ervoor weer vernieuwt en het 's ochtends wil ophalen dan heb je mooi een probleem. Als je dan al geld heb staan op je kaart betaal je dus in feite dubbel voor je reis, omdat je dat abo ook al hebt betaald. Dan kan je dat misschien wel weer terugkrijgen, maar je bent het geld iig weer tijdelijk kwijt. Niet iedereen heeft de beschikking over zoveel liquide middelen om het zo maar te zeggen ;).
Ben iig blij dat ik zelf een Dal Vrij heb (jaar) met automatisch opladen. Heb zelf dus nooit last van die storingen.

Blijf erbij dat ze het systeem anders hadden moeten opzetten. Niet met alle informatie op de kaart maar met een kaart met een uniek ID, die je via internet met een account (voor mijn part DigiD) kan opladen. Idealiter zou elke paal/checkpunt dan een internetverbinding moeten hebben, maar daar is vast wel wat op te verzinnen. Lokale mirrors van de status van elke kaart, voor als de verbinding faalt etc.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Het volledige artikel van de 2 posts terug geposte nu.nl link ;)
AMERSFOORT - Het systeem van ov-chipkaartdienstverlener Trans Link Systems (TLS) kampt opnieuw met een storing. In- en uitchecken kan nog wel, maar opladen en producten ophalen niet.

TLS heeft nog geen idee wanneer de storing is opgelost.

De problemen hebben geen invloed op het in- en uitchecken met de ov-chipkaart voor reizigers. Alle andere handelingen zoals het ophalen van producten of het verhogen van het saldo zijn niet mogelijk. Ook inloggen op de website is niet mogelijk.

Verder kunnen vervoersbedrijven geen reistransacties afleveren of andere administratieve taken doen. Het bijwerken van de administratie en het detecteren van fraude is op dit moment dan ook niet mogelijk.

Meer problemen
Het bedrijf TLS heeft veel problemen met de interne systemen. Eind 2011 en aan in januari 2012 hebben meerdere storingen de dienstverlening van het bedrijf verstoord. Als gevolg hiervan heeft het bedrijf alle technische mensen ingezet op het verhelpen van de problemen.

Daarnaast heeft het bedrijf besloten naar een ander datacenter te gaan. Ook bij die verhuizingen zijn de nodige problemen geweest en is vertraging opgelopen. Directeur Gerben Nelemans erkent in een intern memo dat in handen is van NU.nl dat er operationale problemen spelen die nog steeds tijd in beslag nemen. Dat blijft niet zonder gevolgen.

Vertraging
De verstoringen en de verhuizing vormen een rem op het doorvoeren van verbeteringen aan het systeem. De planning om veranderingen aan het backofficesysteem toe te voegen is om die reden een week opgeschoven.

"Door de aanpassingen in de releaseplanningen wordt een aantal functionaliteiten en diensten later of slechts gedeeltelijk opgeleverd. Andere functionaliteiten en diensten moeten we noodgedwongen uitstellen", stelt Nelemans in de brief.

"Op dit moment wordt exact bepaald welke effecten het bovenstaande heeft op verschillende projecten en verbetertrajecten. In ieder geval weten we nu al dat oplevering van de projecten ‘Betalen voor de vervangende kaart bij melding verlies/diefstal’ en ‘Platform Zakelijk’, per 1 april 2012 niet haalbaar is.'

TLS was niet direct bereikbaar voor commentaar.
edit:
Mijn moeders nieuwe OV-chipkaart is er. Volgens Mijn OV-chipkaart staan hier (nadat ik de kaart toevoegde) géén producten op en Mijn OV-chipkaart gaf aan dat reizen op saldo NS en 't voordeelurenabo al van de oude kaart zijn gehaald. Bij het oplaadpunt van de AH hier kon ik helaas geen optie vinden voor een productoverzicht op de (nieuwe) kaart en er stonden geen producten klaar om op te halen.
De bijgevoegde brief beweert dat de kaart, op het saldo-loos zijn na, klaar voor gebruik is.

Wat is het nu, staan de producten er nu wel of niet op :S

[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 23-02-2012 15:08 ]

Oscar Wilde

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sorry, maar echt een faalbedrijf dat TLS. Wilde net mijn automatisch opladen wijzigen. :(

• Unbreukable
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:54
Nou, ik heb er ook een.
Kocht elke dag een papierenkaartje. Ik bestel 2 weken geleden een persoonlijke ov-chip.
Gisteren bij een ns-automaat een maandtraject abonnement genomen op basis van stamkaart nr.
Vanmorgen voor het eerst willen gebruiken. Bij het inchecken kreeg ik de melding: INCHECKEN NIET MOGELIJK! en verder geen info.

Is het niet mogelijk om met een maandtrajectabonnement van de ns in te checken?
Gelukkig had ik dat papieren printje ook bij me en heb ik die maar aan de conducteur laten zien.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Klinkt alsof je reizen op saldo nog moet activeren. Hoewel ik zelf zou verwachten dat dat niet hoeft met een abonnement op de kaart geladen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Inmiddels zijn de nieuwe NS abonnementen ook te gebruiken bij de andere vervoerders, maar wel met een twist:
http://www.ns.nl/reiziger...en-bij-andere-vervoerders
Als u binnen 35 minuten overstapt vanuit de bus (u checkt daar uit) op een trein van Arriva, Syntus of Veolia (u checkt daar weer in), dan kunt u niet inchecken op uw NS-abonnement. Hierdoor krijgt u niet de korting waar u volgens uw abonnement recht op heeft. U reist dan op saldo en betaalt opnieuw het basistarief van 83 cent.
Waarom kunnen ze nu nooit iets direkt goed doen. 8)7
Om even in perspectief te zetten: een NS abonnement is alleen geldig op de trein. Dus waarom zou het uitchecken van de bus (dat niets te maken heeft met je treinabonnement) opeens invloed hebben op het inchecken op je treinabonnement? Het enige dat ik me kan indenken is dat dit een VervoerderA->VervoerderA overstap is en dat dat op de een of andere manier "moeilijk" is.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat zal allicht te maken hebben met dat de regionale treinvervoerders werken met het reguliere reizen-op-saldo systeem net als de bus, en NS daar een apart product voor heeft.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Maasluip schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 08:47:
Inmiddels zijn de nieuwe NS abonnementen ook te gebruiken bij de andere vervoerders, maar wel met een twist:
http://www.ns.nl/reiziger...en-bij-andere-vervoerders

[...]

Waarom kunnen ze nu nooit iets direkt goed doen. 8)7
Ik gok dat men een keuze heeft gemaakt tussen het 1 keer volledig 'correct' implementeren wat langer duurt, en het eerder implementeren op een eenvoudigere wijze. Het is voor ons als gebruiker wel jammer, maar in ieder geval is het wel weer een stap in de goede richting.

Het bewijst ook dat er veel punten waar kritiek op was implementatie issues van het begin waren en niet inherent aan het concept ov-chipkaart verbonden zijn. Dat er eerst bijna nergens oplaadpunten waren is geen inherent ov-chipkaart probleem, want zie, ze zijn er nu bijna overal. En dat een (trein) abonnement alleen bij de NS geldig is dus ook niet iets dat onlosmakelijk met het concept chipkaart verbonden is.

Wel duurt het allemaal tergend lang en je vraagt je af met hoe veel man men precies daadwerkelijk de ontwikkeling doet en wat hun skills zijn.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• Louise525
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04 14:06
Raven schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 12:57:
Het volledige artikel van de 2 posts terug geposte nu.nl link ;)

[...]
edit:
Mijn moeders nieuwe OV-chipkaart is er. Volgens Mijn OV-chipkaart staan hier (nadat ik de kaart toevoegde) géén producten op en Mijn OV-chipkaart gaf aan dat reizen op saldo NS en 't voordeelurenabo al van de oude kaart zijn gehaald. Bij het oplaadpunt van de AH hier kon ik helaas geen optie vinden voor een productoverzicht op de (nieuwe) kaart en er stonden geen producten klaar om op te halen.
De bijgevoegde brief beweert dat de kaart, op het saldo-loos zijn na, klaar voor gebruik is.

Wat is het nu, staan de producten er nu wel of niet op :S
Ik denk dat er nog geen reisproducten op de ov-chip staan. Je moet namelijk bij verlenging van je abo ook opnieuw naar de NS-kaartautomaat om het reisproduct er opnieuw op te zetten. Als je nog geen reisproducten kunt opladen, lijkt het alsof er toch iets is misgegaan. Er was toch een storing van TLS? Of misschien duurt het een paar dagen????? Wel kun je de kaart gebruiken in combinatie met papieren kortingskaartjes.
Sowieso moet er geld worden gezet op de nieuwe kaart, want zonder elektronisch saldo kom je ook niet ver.

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat heb ik dus bij het oplaadpunt van de lokale AH geprobeerd, die gaf aan dat er niks aan producten klaar stond om erop geladen te worden. Het oplaadpunt bood geen mogelijkheid om te kijken wat er al op stond.
Saldo staat er iig op, dat hebben we gelijk gedaan toen we bij de AH waren ;)

Maar ik heb net nog eens onder mams' naam ingelogd op ov-chipkaart.nl en nu zie ik wél de producten vermeld staan. Ben benieuwd of ze dan ook daadwerkelijk op de kaart staan.

En weer een nieuwsartikel:
'Ov-chipkaart voorlopig instabiel'
AMSTERDAM - Het systeem achter de ov-chipkaart blijft voorlopig instabiel.

Dat schrijft De Telegraaf zaterdag op basis van een uitgelekte interne memo van het bedrijf achter de chipkaart, Trans Link Systems (TLS).

Afgelopen donderdag kampte het systeem met een grote storing. Het saldo kon niet worden opgeladen en producten niet worden opgehaald. In- en uitchecken was wel gewoon mogelijk. Het was niet de eerste storing van het systeem.

"Eind 2011 en begin 2012 hebben we te maken gehad met operationele incidenten die een grote impact hadden", citeert de krant uit de vertrouwelijke memo van directeur Gerben Nelemans. Uit de memo zou blijken dat de verstoringen zo ernstig zouden zijn dat ze een rem vormen op de vernieuwingen van het systeem.

GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent liet weten minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD) ter verantwoording te willen roepen over het onderwerp.

Oscar Wilde

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:13

Onbekend

...

De basis van het probleem is dat elke reis afhangt van die ene chipkaart. Als deze defect is, kan/mag je niet met het ov op pad. Ook als het uitleessysteem plat ligt kan je er niks meer mee.

Dit geldt trouwens niet alleen voor de chipkaart, maar ook voor jouw pinpas. Als deze onleesbaar is, of er is een pinstoring, heb je die avond geen brood op de plank. Gelukkig hebben we als 'backup' gewoon het munt-en papiergeld, maar in het ov is er nauwelijks een alternatief.

Edit:
Vroeger had je dat probleem ook met muntautomaten. Sommige munten werden niet geaccepteerd en rolden in het retourbakje. Geen probleem, want dan pakte je toch gewoon een andere munt en probleem opgelost.....

[ Voor 18% gewijzigd door Onbekend op 25-02-2012 10:30 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Het papieren kaartje blijft nog wel even, dat wordt dit jaar echt nog niet afgeschaft. In de bus is het al aan het terugkomen. Hopelijk kan die chipkaart worden afgeschaft na verkiezingen.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Pfff, moeders....

Ze vond het slim zowel haar oude als nieuwe OV-chipkaart in hetzelfde hoesje te doen en die gisteren voor het in/uitcheck ding in de bus te houden. Hopelijk zijn niet beide OV-chipkaarten daarbij in en uitgechecked. :X

edit: Bij de oude is alles goed gegaan, rit is netjes betaald, bij de nieuwe is 2* €4 afgeschreven....
Hopelijk kan ze dat terugkrijgen.

[ Voor 22% gewijzigd door Raven op 26-02-2012 10:27 ]

Oscar Wilde

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verstekbakker schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 10:55:
Het papieren kaartje blijft nog wel even, dat wordt dit jaar echt nog niet afgeschaft. In de bus is het al aan het terugkomen. Hopelijk kan die chipkaart worden afgeschaft na verkiezingen.
Is dat realistisch? Ik ben altijd voor de chipkaart geweest alleen de implementatie hier in Nederland is gewoon heel slecht geweest en is het nog steeds. Nu is er te veel geïnvesteerd zowel in mankracht, als materieel, als financieel dat het niet logisch is dat het wordt afgeschaft.

Ook voor de consument zou het niet duidelijker op worden, eerst die kaart door je strot douwen en dan opeens afschaffen.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Op zich is de kaart best handig.

Alleen wel jammer als hij het niet doet dat de klant de dupe is, die moet dan een kaartje kopen en later weer terugvragen.
Ook doen veel poortjes in de bus het niet.
En op station Zutphen als je overstapt van Syntus naar ns moet je dus eerst uitklokken en bij de ns inklokken.
Daar staat altijd een lange rij want ze hebben die 2 pal naast elkaar gezet. waarbij er elke ochtend toch zeker 100 studenten moeten overstappen.

Als ze die kleine dingetjes nu eens oplossen dan is er al veel ergernis weg bij de gebruikers.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:13

Onbekend

...

Raven schreef op zondag 26 februari 2012 @ 10:13:
Pfff, moeders....

Ze vond het slim zowel haar oude als nieuwe OV-chipkaart in hetzelfde hoesje te doen en die gisteren voor het in/uitcheck ding in de bus te houden. Hopelijk zijn niet beide OV-chipkaarten daarbij in en uitgechecked. :X
Als het goed is, werkt dit type communicatie op 1 kaart tegelijkertijd. Maar als door het uitleesapparaat meteen een code van "-4 euro" wordt verzonden is dat natuurlijk weer een slecht ontwerp voordat de kaart gevalideerd wordt en een kaartafhankelijke codering wordt toegepast.
edit: Bij de oude is alles goed gegaan, rit is netjes betaald, bij de nieuwe is 2* €4 afgeschreven....
Twee keer exact de zelfde actie, en twee verschillende resultaten?
Hopelijk worden de in-en uitchecktijden op de milliseconde bijgehouden, en twee vrijwel de zelfde tijden op 1 in/uitcheckapparaat is onmogelijk.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Blijkbaar is het toch mogelijk met 2 kaarten tegelijk te communiceren.

Volgens de lijst met transacties (die is nu al bijgewerkt :o ) is er met de 2e kaart 2* een incheckactie gedaan, een op centraal station (waar we zijn overgestapt) en een onderweg :S in bus nr2 naar bestemming. Geen uitchecks op die kaart.

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 26-02-2012 10:56 ]

Oscar Wilde

• Verstekbakker
  • Niet online
magnifor schreef op zondag 26 februari 2012 @ 10:36:
[...]

Is dat realistisch? Ik ben altijd voor de chipkaart geweest alleen de implementatie hier in Nederland is gewoon heel slecht geweest en is het nog steeds. Nu is er te veel geïnvesteerd zowel in mankracht, als materieel, als financieel dat het niet logisch is dat het wordt afgeschaft.

Ook voor de consument zou het niet duidelijker op worden, eerst die kaart door je strot douwen en dan opeens afschaffen.
Op het papieren kaartje kun je altijd zien of de boel klopt. En een stempel werkt vrijwel altijd zonder storing. Het kan niet duidelijker voor de consument hoor. Laat het anders naast elkaar werken, dan zal uiteindelijk de klant (die zogenaamd centraal staat) het zelf wel duidelijk maken. Geen wonder dat ze dat niet doen, dan kunnen ze je niet meer in je nek meppen met die oplichterij.
Ernemmer schreef op zondag 26 februari 2012 @ 10:43:
Op zich is de kaart best handig.

Alleen wel jammer als hij het niet doet dat de klant de dupe is, die moet dan een kaartje kopen en later weer terugvragen.
Ook doen veel poortjes in de bus het niet.
En op station Zutphen als je overstapt van Syntus naar ns moet je dus eerst uitklokken en bij de ns inklokken.
Daar staat altijd een lange rij want ze hebben die 2 pal naast elkaar gezet. waarbij er elke ochtend toch zeker 100 studenten moeten overstappen.

Als ze die kleine dingetjes nu eens oplossen dan is er al veel ergernis weg bij de gebruikers.
Papieren abonnementen afschaffen is al helemaal belachelijk omslachtig. Wat een idioot ben je dan als je daar werkelijk voor kiest?! Oh ja, kiezen kan gewoon niet meer... Die studentenkaart (en alle andere abonnementen) kan gewoon op papier terug. Dan wordt het weer lekker overzichtelijk.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Wat is die nieuwe site van ov9292.nl een vervelend ding zeg.

Ik heb een bushalte voor m'n deur, waar de bus stopt die ik in wil, en die website stuurt me eerst 15 minuten lopen naar een totaal andere halte toe (een totaal andere plaats ook nog).

Nu weet ik dus gewoon niet hoelaat die bus komt, en hij gaat 1x in het half uur.

De oude versie was echt stukken beter. Met die nieuwe gaat alles constant mis.. Wat een bedrocht eerste klas zeg.

Edit: En ben weer thuis, de bus op 3minuten gemist, omdat die rare site niet werkt Bah :@

*pwm past slechts eenmalig een post aan, de volgende verwijder ik gewoon

[ Voor 20% gewijzigd door PWM op 26-02-2012 19:36 ]

Ey!! Macarena \o/

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RaZ schreef op zondag 26 februari 2012 @ 18:49:
Wat is die nieuwe site van ov9292.nl een [mbr]vervelend[/] ding zeg.

Ik heb een bushalte voor m'n deur, waar de bus stopt die ik in wil, en die website stuurt me eerst 15 minuten lopen naar een totaal andere halte toe (een totaal andere plaats ook nog).

Nu weet ik dus gewoon niet hoelaat die bus komt, en hij gaat 1x in het half uur.

De oude versie was echt stukken beter. Met die nieuwe gaat alles constant mis.. Wat een bedrocht eerste klas zeg.

Edit: En ben weer thuis, de bus op 3minuten gemist, omdat die [mbr]rare site[/] niet werkt [mbr]Bah[/] :@

[mbr]*pwm past slechts eenmalig een post aan, de volgende verwijder ik gewoon[/]
Dat heeft niks met de OV-chipkaart te maken....

edit:
Connexxion wil geen aandeel in ov-chipkaart
HAARLEM - Vervoersbedrijf Connexxion wil geen belang nemen in het bedrijf achter de ov-chipkaart, ook niet als dat aandeel gratis is.

Dat heeft Connexxion-bestuurder Richard Dujardin gezegd in een interview met Het Financieele Dagblad van maandag.

Dujardin vindt de kaart wel goed, maar de prijs ervan staat hem tegen. Volgens hem opereert het bedrijf, Trans Link Systems (TLS), zonder regie of toezichthouder, en wentelt TLS de meerkosten af op de reiziger.

De chipkaart zou openbaar moeten worden aanbesteed. Een it-bedrijf kan dan inschrijven op het beheer ervan en legt vervolgens verantwoording af aan een toezichthouder.

Op dit moment zijn de NS en de vervoersbedrijven van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag eigenaar. Partijen als Connexxion mogen van hen zonder kosten instappen, al zouden ze wel een deel van de ontwikkelingskosten moeten betalen.

Connexxion was in het begin wel even betrokken bij het project, maar haakte af na oplopende kosten. De ontwikkeling van de kaart kostte veel meer dan aanvankelijk gedacht.

[ Voor 131% gewijzigd door Raven op 27-02-2012 09:24 ]

Oscar Wilde

• Koenoe
  • Laatst online: 02:55
http://nos.nl/artikel/346...e-ovjaarkaarthouders.html
Als houders van een OV-jaarkaart vergeten uit te checken, zouden ze geen boete moeten krijgen. Dat zegt minister Schultz van Infrastructuur en Veiligheid in reactie op een verzoek van de Nationale Ombudsman.

De minister erkent dat het beboeten van jaarkaarthouders tot veel onbegrip leidt.

Schultz vraagt vervoerders om soepel om te gaan met jaarkaarthouders die niet uitchecken. Zij reizen nauwelijks buiten hun traject.

In- en uitchecken is wel nodig, om de inkomsten over de verschillende vervoerders te kunnen verdelen.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Tja slechte zaak natuurlijk dat TLS de kosten afwentelt op de klanten, dat doet Connexxion uiteraard niet...

Wat een wanstaltige reply van Connexxion, ieder commercieel bedrijf doet het zo. Heb je geld nodig, dan haal je dat (direct = gelijk, of indirect = via investeerders) bij je klanten.
Enige uitzondering die ik daarop ken zijn staatsbedrijven, die halen het niet alleen bij hun eigen klanten, maar via belasting simpelweg bij alle NL'ers.
Lijkt me een slechte zaak. Op deze manier creeer je enkel maar onduidelijkheid en fouten. Gaat er eens een keer een nooit-OV reiziger met een OV-jaarkaart houder op stap, dan ziet hij dus de ander niet uitchecken.
Yep dat gaat echt duidelijkheid scheppen bij ouden van dagen en net niet meer ov-jaarkaarthouders etc.

In- en uitchecken krijg je enkel erin geramd met een heel erg botte hamer. Niet met uitzonderingen die het enkel maar onduidelijker maken voor de niet-frequente reiziger.

Je zou iets kunnen doen aan het boetebedrag (symbolisch op een euro zetten) zodat mensen het cumulatief wel gaan voelen maar de incidentele foutjes redelijk ongestraft blijven...

• Koenoe
Gomez12 schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 23:00:
Lijkt me een slechte zaak. Op deze manier creeer je enkel maar onduidelijkheid en fouten. Gaat er eens een keer een nooit-OV reiziger met een OV-jaarkaart houder op stap, dan ziet hij dus de ander niet uitchecken.
Yep dat gaat echt duidelijkheid scheppen bij ouden van dagen en net niet meer ov-jaarkaarthouders etc.

In- en uitchecken krijg je enkel erin geramd met een heel erg botte hamer. Niet met uitzonderingen die het enkel maar onduidelijker maken voor de niet-frequente reiziger.

Je zou iets kunnen doen aan het boetebedrag (symbolisch op een euro zetten) zodat mensen het cumulatief wel gaan voelen maar de incidentele foutjes redelijk ongestraft blijven...
Het punt is dat je niet expres niet uitchecked, maar het gewoon bent vergeten en dat je er dan voor wordt beboet (rare zin). Iemand daarvoor straffen kan en mag nooit de bedoeling zijn van een systeem. Zeker niet in de tijd dat men er nog aan moet wennen. Het systeem moet de mens dienen en het gemakkelijker maken voor de reiziger in dit geval. Helaas is het omgekeerde het geval momenteel.

Het boetebedrag van een euro is op zich wel goed idee, waar het niet dat je dan juist zal zien dat men vergeet uit te checken wanneer men van Maastricht naar Groningen reist.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:10
In- en uitchecken krijg je erin, als je het onmogelijk maakt om zonder in te checken te kunnen reizen.

Bij metro's vind ik het prima werken, want daar moet je door poortjes en kan je nooit vergeten om in te checken. Als ik met de trein reis (wat bijna elke dag is), dan vraag ik me 3 van de 4 keer in paniek af of ik al wel ingecheckt ben, als ik al in de trein zit. En meestal heb ik het uit automatisme al gedaan; maar het zou fijn zijn als ik er niet iedere keer een halve hartaanval van krijg, maar dat ik er niet eens over hoef te twijfelen, omdat je anders de trein niet eens in was gekomen.

The devil is in the details.

• DropjesLover
  • Laatst online: 16:55

DropjesLover

Dit dus ->

Echt, wie heeft bedacht dat je in het overzicht op ov-chipkaart.nl laat voor de bus eerst de incheck-fee/gijzeling zien en daarna wat er _terug_ is gestort.
dus, voor de bus, eerst -€4,00, en daarna €2,96 teruggestort. Ik heb gereisd voor €1.04.

Ik wil een overzicht van mijn reistransacties van de afgelopen 3 weken, trein en bus.
Die incheck-fee kan je uitzetten (in 3 weken tijd dus 5 (dagen x 3 (weken) x 2 (trein+bus) x 2 (retour, 2x per dag) klikken ( :X ), maar dat teruggeboekte bedrag van de bus vernaggelt het hele overzicht...

Vast ontworpen door een socioloog of iemand van "menswetenschappen" oid :X

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Raven schreef op zondag 26 februari 2012 @ 19:51:
Connexxion wil geen aandeel in ov-chipkaart
De chipkaart zou openbaar moeten worden aanbesteed. Een it-bedrijf kan dan inschrijven op het beheer ervan en legt vervolgens verantwoording af aan een toezichthouder.
:D :'( :D En dan naar de goedkoopste aanbieder zeker.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
DropjesLover schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 12:16:
Echt, wie heeft bedacht dat je in het overzicht op ov-chipkaart.nl laat voor de bus eerst de incheck-fee/gijzeling zien en daarna wat er _terug_ is gestort.
dus, voor de bus, eerst -€4,00, en daarna €2,96 teruggestort. Ik heb gereisd voor €1.04.

Ik wil een overzicht van mijn reistransacties van de afgelopen 3 weken, trein en bus.
Die incheck-fee kan je uitzetten (in 3 weken tijd dus 5 (dagen x 3 (weken) x 2 (trein+bus) x 2 (retour, 2x per dag) klikken ( :X ), maar dat teruggeboekte bedrag van de bus vernaggelt het hele overzicht...

Vast ontworpen door een socioloog of iemand van "menswetenschappen" oid :X
Hmm...heb die ervaring totaal niet met het transactieoverzicht.

Zo ziet mijn overzicht eruit. (na klikken op de pfd knop boven het overzicht)
Check in tijd wordt niet weergegeven, check uit tijd wel. Ritprijs wordt ook weergegeven,zonder dat je zelf verder moet sleutelen aan overzicht.

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Koenoe schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 00:49:
[...]
Het boetebedrag van een euro is op zich wel goed idee, waar het niet dat je dan juist zal zien dat men vergeet uit te checken wanneer men van Maastricht naar Groningen reist.
Het gaat hier over jaarkaarthouders, die reis van maastricht naar groningen is dus al betaald.

Mijn voorstel voor een boetebedrag van 1 euro gaat enkel over de jaarkaarthouders, als je het standaard boetebedrag voor standaard mensen gaat verlagen krijg je enkel maar rekenaars die gaan uitrekenen na hoeveel x niet uitchecken hun ano-kaart wordt ingenomen x de winst op het niet uitchecken - 7,50 voor aanschaf kaart.
Je wilt echt niet naar buiten hebben dat die berekening voor 25% van de reizigers goedkoper uit gaat vallen, dus aan de standaard boetebedragen valt weinig te doen zonder dichte poortjes ed.

Qua gewenning/eenduidigheid wil je dat ook de jaarkaarthouders in- uitchecken, enkel volstaat daar (imho) een cumulatieve boete ook voldoende voor ipv de boetes die op een heel ander systeem zijn gebaseerd.

Vraagje tussendoor btw : Als een jaarkaarthouder nou een boete oploopt, kan die dan nog wel reizen of staat zijn jaarkaart zoveel in de min dat hij niet meer kan reizen totdat hij die boete betaald heeft? (Ik neem aan dat een jaarkaart qua chip-geld 0 euro erop heeft staan, dus 1x niet uitchecken bij NS leidt tot -10 en dan kan je niet meer bij OV inchecken lijkt me leuk als je als jaarkaarthouder dit even recht mag trekken als je haast hebt)

• flowerp
Hahn schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 00:53:
En meestal heb ik het uit automatisme al gedaan; maar het zou fijn zijn als ik er niet iedere keer een halve hartaanval van krijg, maar dat ik er niet eens over hoef te twijfelen, omdat je anders de trein niet eens in was gekomen.
Ik pleit al tijden voor een kleine reader ter grote van een hoesje om de pas heen die met een simpele druk op een knopje kan weergeven of je bent ingechecked of niet.

Dit zou technisch niet enorm moeilijk moeten zijn en zou veel paniek een leed schelen.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• Verstekbakker
  • Niet online
flowerp schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 00:03:
[...]

Ik pleit al tijden voor een kleine reader ter grote van een hoesje om de pas heen die met een simpele druk op een knopje kan weergeven of je bent ingechecked of niet.

Dit zou technisch niet enorm moeilijk moeten zijn en zou veel paniek een leed schelen.
Heel vroeger kon je dat op een dun readertje zien. Zo dun als papier. Daar stond ook meteen alles op. Kaartjes noemden ze die dingen. Was een beetje magisch, want er hoefde ook geen batterijtje in ofzo, allemaal draadloos, pastte perfect tussen je briefgeld...

Maar jij wil batterijen en chips en printplaatjes in je portemonnee? Ja vooruitgang inderdaad! :D

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NS adviseert los treinkaartje voor bezoek Thialf
Mensen die met hun OV-chipkaart vol goede moed naar het Thialf willen en op Station Heerenveen IJsstadion uit willen checken, komen bedrogen uit. Er is namelijk geen enkele mogelijkheid om uit te checken hier. En als het aan NS ligt, komt die mogelijkheid er ook niet.

Afgelopen weekend kregen tientallen reizigers het advies om maar niet uit te checken. Wat ze teveel betaalden aan ritprijs, kon weer terug gedeclareerd worden. Echter, op de terugweg kregen tientallen mensen een bekeuring omdat ze tegen de richting in reisden. Op de vraag aan de klantenservice van NS kwam naar voren dat er geen OV-chipkaartapparatuur komt te staan, omdat er te weinig treinen stoppen en er te weinig reizigers uitstappen.

Het overige advies van de klantenservice luidde dat het handjevol mensen dat daar uitstapte, maar een los kaartje moest aanschaffen. Op de vraag waarom dit niet op voorhand bekendgemaakt was, klonk het laconiek: vergeten.
8)7
Hoe moet dat als het treinkaartje niet meer bestaat?

Nav dat artikel schiet mij wat te binnen. Ben van de week met de trein een station voorbij gereden dat met van die ov-chipkaart poortjes afgesloten is. Hoe kom je daar met een papieren kaartje in of uit? :?

Oscar Wilde

• Ploink
  • Laatst online: 21-08 13:05
Ik had laatst een akkefietje bij Syntus met de Betuweboemel en heb dit verzoek ingediend:
Per ongeluk NS automaat gebruikt om uit te checken na reis Zetten-Elst. Daarna Syntus automaat geprobeerd.
Resultaat:
NS automaat deed CHECKIN
Syntus automaat deed WEER CHECKIN.

Daarna bij beide automaten uitgecheckt, maar de reeds gemaakte reis kon ik dus niet uitchecken.
Na controle bij NS kaartjesautomaat bleek dat NS de 10 euro terug had gestort, maar Syntus had dus TWEE keer 10 euro afgeschreven en niks terug gestort.

Ik heb dus 20 euro betaald voor een reisje van 1.50 euro.
Wilt u AUB het verschil terug storten?

(ps als de automaat wat intelligenter was, dan zou dit niet gebeuren)
Op de terugweg uiteraard een papieren kaartje gekocht ;)
Ik snap sowieso niet waarom elke vervoerder eigen apparatuur moet hebben. Het komt op mij over alsof er nooit goed over nagedacht is. Dit probleem hadden ze met wat slimmere software gemakkelijk kunnen ondervangen.

• RetroTycoon
Onder andere door ambigue trajecten: van Hengelo naar Zutphen gaat bijvoorbeeld via Goor of Deventer, maar daarmee ook over Syntus of NS. Hiervoor moest je eerder al een via-station opgeven. Voor gevallen waar dit duidelijk is, bijvoorbeeld Winterswijk, waar alleen maar Syntus rijdt, is dit idd een niet goed overwogen beslissing. Maar daar wordt aan gewerkt. En het kost bijna niks, al blijkt een toilet à 6 stoelen een stuk goedkoper.
Toch is er ook nu iets meer openheid voor hoe de chipkaart besluit hoe duur hij is, want Syntus heeft dit lijstje gepubliceerd met de prioriteiten waarmee producten worden behandeld.

[ Voor 33% gewijzigd door RetroTycoon op 07-03-2012 23:00 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Toilet is toch duurder? Oplossing uit- en inchecken: 0,03 cent per reis, toilet 0,8 cent per kilometer.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Raven schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 20:31:

Nav dat artikel schiet mij wat te binnen. Ben van de week met de trein een station voorbij gereden dat met van die ov-chipkaart poortjes afgesloten is. Hoe kom je daar met een papieren kaartje in of uit? :?
Poortje opentrappen.

Officieel de noodknop drukken en vragen of ze je er uit laten.
Welk station was dat wat al helemaal afgesloten was?

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Ik had het laatst met iemand over, die snapte maar niet waarom je in en uit moest checken met de studentenov-kaart. Ik uitleggen dat dat inderdaad vooral in belang was van de vervoerders, omdat die zo eerlijker geld kunnen verdelen van de overheid voor de verreisde kilometers. Vond ie allemaal maar teveel gedoe, dus hij checkte sochtends in, en dan savonds pas weer uit op het beginstation.
Toen zei ik dat dat ook niet mocht, omdat je dan tegen de richting inreist smiddags.
Maar hoe zou dat dan zitten als je iemand ergens ophaalt en rondreist naar je beginbestemming?
Vaak kan je niet eens in- en uitchecken op een groot station, alleen bij de in- en uitgangen. Tenminste, ik was laatst op Utrecht, en reisde met mn dal-vrij in de spits, maar die was toen net afgelopen, dus ik had het laatste stukje kunnen in- en uitchecken en op die manier gratis kunnen reizen. Maar nergens een paal kunnen vinden..
Dus hoe zou dat dan moeten als je naar en van een station reist zonder het station te verlaten?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volgens de regels moet je dan maar naar een paaltje lopen en daar uit- en inchecken. In de praktijk zul je altijd ergens een overstap hebben. Misschien dat er een situatie te bedenken is waar de overstap cross-platform is en er te weinig tijd is om uit- en in te checken, maar dan reis je volgens de NS regels niet met een geldig vervoersbewijs.

Het gaat er niet om wat kan, het gaat er om wat mag. En helaas is dat met de ov-chipkaart minder dan met een papieren kaartje.

[ Voor 7% gewijzigd door Maasluip op 08-03-2012 10:05 ]

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Dat is waar ja. Als ze die palen nu gewoon in de trein gebouwd hadden, zoals in de bussen..

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Even mijzelf quoten:
Raven schreef op zondag 26 februari 2012 @ 10:13:
Pfff, moeders....

Ze zag net in de emailinbox een email waar in staat dat ze de €8 via een oplaadpunt weer terugkrijgt :D Straks maar eens zo'n ding opzoeken.
Maasluip schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 08:47:
[...]

Poortje opentrappen.

Officieel de noodknop drukken en vragen of ze je er uit laten.
Welk station was dat wat al helemaal afgesloten was?
Ehm... Een van de stations van Amsterdam, Muiderpoort oid.

[ Voor 70% gewijzigd door Raven op 08-03-2012 13:36 ]

Oscar Wilde

• troftnom
Waren de deurtjes ook echt gesloten dan?

• Sefyu
  • Niet online
Bij Muiderpoort is er vaak maar één NS-poortje open per "richting", in totaal twee dus. Althans dat is mijn ervaring.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 13:33:
Even mijzelf quoten:

[...]

Ze zag net in de emailinbox een email waar in staat dat ze de €8 via een oplaadpunt weer terugkrijgt :D Straks maar eens zo'n ding opzoeken.
Het klopt, ze heeft de €8 helemaal teruggekregen, thanks Connexxion :D
troftnom schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 14:43:
Waren de deurtjes ook echt gesloten dan?
Volgens mij wel, maar als ik het zeker had willen weten had de trein moeten stoppen :P

Oscar Wilde

• troftnom
Sefyu schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 18:10:
Bij Muiderpoort is er vaak maar één NS-poortje open per "richting", in totaal twee dus. Althans dat is mijn ervaring.
Thanks, op Lelylaan ook, maar echt gesloten is er nog geen een station bij mijn weten.

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Raven schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 20:31:
NS adviseert los treinkaartje voor bezoek Thialf

[...]
8)7
Hoe moet dat als het treinkaartje niet meer bestaat?

Was dat geen metro-station?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• flowerp
Verstekbakker schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 02:09:
[...]

Heel vroeger kon je dat op een dun readertje zien. Zo dun als papier. Daar stond ook meteen alles op. Kaartjes noemden ze die dingen. Was een beetje magisch, want er hoefde ook geen batterijtje in ofzo, allemaal draadloos, pastte perfect tussen je briefgeld...
Nog langer geleden ging je op een of ander beest zitten (paart ofzo) en dan riep je iets van hueeeuhh ofzo en dan kwam je magisch in beweging. Had je helemaal geen kaartje nodig...

• Freee!!
  • Registratie: December 2002

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

flowerp schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 22:50:
[...]
Nog langer geleden ging je op een of ander beest zitten (paart ofzo) en dan riep je iets van hueeeuhh ofzo en dan kwam je magisch in beweging. Had je helemaal geen kaartje nodig...
En dat beest had ook nog eens geen electriciteit nodig ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Verstekbakker
  • Niet online
flowerp schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 22:50:
[...]

Vooral niet inhoudelijk reageren.

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Ja, wat wil je dan als reactie? Vroeger hadden we kaartjes ja. Die hadden bepaalde voordelen, maar ook bepaalde nadelen. Net zoals de ov-chipkaart nu.
Met een ov-chipkaart met automatisch opladen hoef je nooit meer ergens te wachten bij een kaartjesautomaat. Gewoon *pliep* en de trein of bus inspringen...
Probleem met ICT-systemen als de OV-chipkaart is dat je nooit makkelijk grote veranderingen kan aanbrengen in de opzet van het systeem zonder compatibiliteit met de oude kaarten te verliezen.

• Koenoe
MaximusTG schreef op maandag 12 maart 2012 @ 11:27:
Ja, wat wil je dan als reactie? Vroeger hadden we kaartjes ja. Die hadden bepaalde voordelen, maar ook bepaalde nadelen. Net zoals de ov-chipkaart nu.
Met een ov-chipkaart met automatisch opladen hoef je nooit meer ergens te wachten bij een kaartjesautomaat. Gewoon *pliep* en de trein of bus inspringen...
Probleem met ICT-systemen als de OV-chipkaart is dat je nooit makkelijk grote veranderingen kan aanbrengen in de opzet van het systeem zonder compatibiliteit met de oude kaarten te verliezen.
Inzien dat het kaartje meer voordelen heeft dan de OV-Chipkaart? De OV-Chipkaart heeft in mijn ogen (en vele anderen in mijn omgeving) niets toegevoegd (voor de reiziger) en kent wel een hoop nadelen.

Zelfs je genoemde voordeel van automatisch opladen, heeft zo zijn beperkingen en is niet gepast of gewild bij iedereen en je vergeet te vermelden dat je ook weer *pliep* moet doen bij het uitchecken. Nog daargelaten dat je misschien niet meer hoeft te wachten bij de kaartjesautomaat, maar wel weer bij de in- en uitcheck paal.

Vooruitgang betekend verbetering. Digitalisering staat niet gelijk aan vooruitgang cq. verbetering. Als het systeem naar tevredenheid werkt en het leven van de reiziger makkelijker en aangenamer maakt, dan stapt iedereen vanzelf wel over. Nu wordt het door de strot gedrukt van de reiziger (de oude alternatieve worden weggenomen of onaantrekkelijk gemaakt). De achterliggende gedachte is kostenbesparing/winst niet het comfort van de reiziger.

Hetzelfde geld t.a.v. van "de verharding van de samenleving". Geen geldig vervoersbewijs = boete. Maakt niet uit welke reden er voor gebracht wordt. En dan maar afragen waarom mensen gefrustreerd raken en zo raar reageren.

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:30
als ik dit topic een beetje doorlees, word ik nog huiverig om een keer met de trein een dagje amsterdam te gaan doen. Dat deed ik 'vroeger' nog wel eens.

Maar toen was het een kwestie van kaartje kopen aan de automaat en hop instappen. De vriendelijke conducteur kaartje geven als hij langs loopt en een gezellig babbeltje maken. En vervolgens op de bestemming uitstappen.

Geen idee hoe zo'n dagje amsterdam nu gaat verlopen.

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Nou, ik heb nog nooit hoeven wachten bij een uitcheckpaal anders. En wat bedoel je met "niet gepast"?
Om nog maar net te beginnen over de bussen. Dat was lekker handig met die strippenkaarten. Kon je niet in de bus kopen.

Nadeel van de chipkaart, die ik niet ondervind, maar waar ik me van kan voorstellen dat sommige mensen er moeite mee hebben: het minimumbedrag dat er op moet staan. Voor mensen met een krap budget kan dat best veel uitmaken. Ik zou dan bepleiten dat er tegenover het afgeven van een machtiging van de bankrekening, het opheffen van het verplichte minimumbedrag zou moeten staan. Dat zou al veel schelen.

• Koenoe
MaximusTG schreef op maandag 12 maart 2012 @ 12:19:
Nou, ik heb nog nooit hoeven wachten bij een uitcheckpaal anders. En wat bedoel je met "niet gepast"?
Om nog maar net te beginnen over de bussen. Dat was lekker handig met die strippenkaarten. Kon je niet in de bus kopen.
Ik kon anders prima strippenkaarten kopen in de bus. Volgens mij had elke buschauffeur zo'n klembord met daarop allerlei strippenkaarten.

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Nee, je kon meestal alleen kleinere kaarten kopen, en die waren ook duurder dan in de voorverkoop. En kaarten met korting verkochten ze volgens mij al helemaal niet.

• Koenoe
MaximusTG schreef op maandag 12 maart 2012 @ 12:25:
Nee, je kon meestal alleen kleinere kaarten kopen, en die waren ook duurder dan in de voorverkoop. En kaarten met korting verkochten ze volgens mij al helemaal niet.
Zeker wel (ook de roze met korting), het lag er een beetje aan waar (en met wie) je reisde. Dat de kaartjes duurder waren dan in de voorverkoop klopt volgens mij wel, maar heel veel meer was het ook niet. Het staat in geen verhouding met de prijs die je nu betaald voor een kaartje edoch (€1.20/€1.60 (2 strippen) vs €2.60 tegenwoordig).

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Nou, daar geloof ik dus niks van; Volgens deze tabel iig niet:

Wikipedia: Nationale Strippenkaart

Busreizen zijn echt makkelijker geworden met een chipkaart. Dat een kaartje nu duurder is om ov-chipkaartgebruik te promoten vind ik niet zo gek.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

pdebie schreef op maandag 12 maart 2012 @ 12:17:
Geen idee hoe zo'n dagje amsterdam nu gaat verlopen.
Voorlopig nog gewoon zo'n kaartje kopen, gaat het nog steeds zoals je gewend bent.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Koenoe
MaximusTG schreef op maandag 12 maart 2012 @ 12:38:
Nou, daar geloof ik dus niks van; Volgens deze tabel iig niet:

Wikipedia: Nationale Strippenkaart

Busreizen zijn echt makkelijker geworden met een chipkaart. Dat een kaartje nu duurder is om ov-chipkaartgebruik te promoten vind ik niet zo gek.
Waar zie je in dat verhaal staan dat chauffeurs geen andere strippenkaarten meer mochten verkopen? Zeker buiten de randstad (maar ook binnen (naar buiten)) moest je wel eens meer dan 3 zones reizen en dan had zo'n "klein kaartje" geen zin. Als je iets anders wou dan kon je er gewoon om vragen? Ik kan me overigens voorstellen dat men in de randstad er minder rekening mee hield, omdat de 2 en 3 strippenkaartjes veel meer gebruikt werden.

Verschil van mening mag en moet er zijn en ik kan me indenken dat voor de veel gebruiker met een degelijk gemiddeld saldo het leven er makkelijker op geworden is met de OV-Chipkaart. Totdat er een storing is, of men vergeet in- en uit te checken, het saldo bij de bank te laag is, of men aan de hand van de reisgegevens de tarieven van een bepaald traject verhogen, omdat daar meer winst te behalen is of juist minder winst wordt gemaakt.

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Euhm, wat dacht je van het kopje "Wagenverkoop" vs. "Voorverkoop". De grote kaarten kon je niet in de bus kopen. Tot 10 strippen wel. Maar dus niet die van 15 of 45..

En van deze argumenten "Totdat er een storing is, of men vergeet in- en uit te checken, het saldo bij de bank te laag is, of men aan de hand van de reisgegevens de tarieven van een bepaald traject verhogen, omdat daar meer winst te behalen is of juist minder winst wordt gemaakt."

Is alleen de storing een geldig argument, want in- en uitchecken is je eigen stomme schuld, kan je gewoon terugvragen. Zonder saldo kan je ook geen strippenkaart kopen, en het verhogen van de prijs op een bepaald traject loop je gewoon uit je duim te zuigen.

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Hier is het van 1,20 (Los kaartje) naar 1,76 gegaan.
Overigens was het kaartje duurder al dan een grote strippenkaart.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Overigens kan je in die tabel ook zien dat er al sinds 2003 geen inflatiecorrectie is toegepast op dat losse 2-strippenkaartje. Als je de waarden eronder op die 1,60 toepast zit je nu ook al op de 2 euro. Tel daarbij gestegen brandstofkosten op, en de verhoging om ov-chipkaart te promoten is ineens niet meer zo enorm.

• Koenoe
MaximusTG schreef op maandag 12 maart 2012 @ 12:57:
Euhm, wat dacht je van het kopje "Wagenverkoop" vs. "Voorverkoop". De grote kaarten kon je niet in de bus kopen. Tot 10 strippen wel. Maar dus niet die van 15 of 45..

En van deze argumenten "Totdat er een storing is, of men vergeet in- en uit te checken, het saldo bij de bank te laag is, of men aan de hand van de reisgegevens de tarieven van een bepaald traject verhogen, omdat daar meer winst te behalen is of juist minder winst wordt gemaakt."

Is alleen de storing een geldig argument, want in- en uitchecken is je eigen stomme schuld, kan je gewoon terugvragen. Zonder saldo kan je ook geen strippenkaart kopen, en het verhogen van de prijs op een bepaald traject loop je gewoon uit je duim te zuigen.
Precies. Tot 10 strippen wel en daar zal wel een reden voor zijn (waarschijnlijk omdat bustrajecten niet verder gingen dan 8 zones?)? Al weet ik 100% zeker dat men ook gewoon de 15 strippenkaarten (de roze ook!) verkocht in de bus (kocht ze zelf wel eens). Dat het beleid was wat wiki aangeeft wil nog niet zeggen dat ze nooit verkocht werden in de bus, maar goed, de discussie dwaalt weer af naar een welles nietes spelletje.

Nogmaals iets vergeten en het dan je eigen stomme schuld noemen is een farce natuurlijk. Je bent een mens en iedereen vergeet wel eens iets (je hebt haast, bent diep in gedachte, verdrietig, etc) of je bent te vlug bij het uitchecken.

Zonder saldo kan je geen strippenkaart kopen, maar die kon je wel betalen met contant geld (die je kon lenen bij iemand, of je had het al apart gezet). Er zijn nu al prijsverschillen en zeker nu de vervoerders direct hun geld krijgen, zullen de verschillen oplopen en trajecten buiten de randstad minder rendabel zijn. Die worden of duurder of misschien wel geschrapt (kleinere bussen, minder frequentie).

http://frontpage.fok.nl/n...aart-in-stad-duurder.html
Reizen met de ov-chipkaart in de stad is meestal duurder dan met een strippenkaart. Dat staat in een onderzoek dat de SP hield. In zes steden werden 1700 ov-ritjes vergeleken. Dit werd vanavond in het programma De Ombudsman bekendgemaakt.

In Utrecht waren de prijsverschillen het grootst. Van de ruim 957 ritten was de ov-chipkaart gemiddeld negentien procent duurder. In Amsterdam werden 220 ritten gemaakt, waarvan vijf procent duurder was. In Rotterdam, waar 239 werden getest, waren reizigers een procent goedkoper uit.

Buiten de Randstad was reizen met de ov-chipkaart ook duurder in Leiden en Nijmegen was een ritje met een strippenkaart twaalf procent goedkoper. Hier werden 53 en 72 ritten getest. In Arnhem, waar 186 ritten werden vergeleken, was het 22 procent duurder.
http://www.nd.nl/artikele...duurder-door-schulden-tls
‘OV duurder door schulden TLS’

Reizigers in het openbaar vervoer betalen tot 2,5 procent te veel voor hun kaartje. Chipkaartbeheerder Trans Link Systems (TLS) probeert zo uit de schulden te komen, die door de NS voorkomen hadden kunnen worden. Dat schrijft De Telegraaf vrijdag.

De NS heeft maar een fractie van de subsidie die het kreeg voor de ontwikkeling van de OV-chipkaart, echt in dat systeem gestopt. Van de 226 miljoen euro ging maar 25 miljoen naar TLS, dat nu in grote problemen zit.

De kaartuitgever heeft tot nu toe een verlies van 133 miljoen geleden. NS zuivert die verliezen aan door TLS leningen te verstrekken tegen hoge rentes. De tekorten worden nu doorberekend in de ritprijzen. Vooral buspassagiers betalen te veel voor een rit. Volgens deskundigen zou dat hooguit de helft zijn als de NS de subsidie wel had gebruikt.

Arriva wil, mede namens vervoerders Conexxion, Veolia en Syntus, een onderzoek naar alle gelden van de chipkaartbeheerder. “NS krijgt subsidie en laat de vervoerders en uiteindelijk de reizigers nog een keer extra betalen”, zegt directeur Anne Hettinga in de krant. De NS is de grootste aandeelhouder van TLS. Het restant is eigendom van stadsvervoerders GVB, RET en HTM.
Edit: Overigens gaat het uitstappen ook langzamer, omdat iedereen moet uitchecken. Klopt de ritprijs niet of gaat er iets fout (wat nog wel eens gebeurt) dan kun je of naar buiten stappen en je probleem met je meenemen. Met je kaartje stapte je gewoon naar buiten en had je dit soort problemen niet. Problemen met betaling ed. had je vooraf al behandeld. De ritprijs wist je ook al.

[ Voor 41% gewijzigd door Koenoe op 12-03-2012 14:42 ]

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Ja, maar ik check al voordat de bus / tram stil staat. (ongeveer 100 meter van te voren) en dan heb ik geen last van wachten en loop ik zo naar buiten. (hoewel ik gratis kan reizen verkies ik toch de auto, een soort haat/liefde verhouding met de auto :+, naar school gaan doe ik wel met het OV, maar dit terzijde)

Johann Sebastian Bach

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Nivida_intel schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 15:02:
Ja, maar ik check al voordat de bus / tram stil staat. (ongeveer 100 meter van te voren) en dan heb ik geen last van wachten en loop ik zo naar buiten. (hoewel ik gratis kan reizen verkies ik toch de auto, een soort haat/liefde verhouding met de auto :+, naar school gaan doe ik wel met het OV, maar dit terzijde)
Jij zit nooit in de spits in een bus he? 8)7

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-10 17:04
Nivida_intel schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 15:02:
leuk bij een uitstapcontrole d:)b

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

hexta schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 15:33:
[...]

Jij zit nooit in de spits in een bus he? 8)7
Soms. Sta meestal altijd bij de deur, omdat ie zo vol is!! :P :Y
Carfanatic schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 15:56:
[...]

Uitstapcontrole??? Nooit, echt nooit gehad, en trouwens de controleur van de RET en GVB en HTM enzo laten het allemaal toe, heb het gewoon gevraagd, en het mocht gewoon om de "Uitstapprocedure te bevorderen." 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door J.S. Bach op 13-03-2012 16:06 . Reden: Woordje weghalen ]

Johann Sebastian Bach

• Sefyu
  • Niet online
Carfanatic schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 15:56:
[...]

Wat gebeurt er dan bij een uitstapcontrole?

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-10 17:04
Nivida_intel schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 16:06:
[...]

Soms. Sta meestal altijd bij de deur, omdat ie zo vol is!! :P :Y

[...]

Uitstapcontrole??? Nooit, echt nooit gehad, en trouwens de controleur van de RET en GVB en HTM enzo laten het allemaal toe, heb het gewoon gevraagd, en het mocht gewoon om de "Uitstapprocedure te bevorderen." 8)7
Afbeeldingslocatie: http://img3.imageshack.us/img3/2493/1332012163011.jpg

• Sefyu
  • Niet online
Lol dat is zeker buiten de randstad... Zodra de deuren van de tram/bus sluiten en de tram/bus wegrijdt is het al niet meer mogelijk om uit te checken bij "die" halte.

Als ik dus op Amsterdam Centraal tram 16 instap en uitcheckt terwijl de tram net 5 seconden aan het rijden is, dan ben ik gewoon uitgecheckt op de Dam (de volgende halte). Lijkt mij ook niet meer dan logisch...
Ik heb ook nog nooit een chauffeur/conducteur/controleur een opmerking erover horen maken terwijl ik dagelijks met het OV reis.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

GVB overweegt juridische stappen Telegraaf
AMSTERDAM - Het Amsterdamse vervoerbedrijf GVB overweegt juridische stappen tegen dagblad De Telegraaf. Dat heeft de vervoerder zaterdag gemeld.

“Wij hebben de Telegraaf vooraf een brief gestuurd dat indien beweringen niet gestaafd kunnen worden wij ons het recht voor behouden juridische stappen te nemen”, zegt een woordvoerster van het GVB tegen NU.nl.

Of daarvan sprake is kan de zegsvrouw niet aangeven.

Onderzoek
Zij benadrukt dat het onafhankelijk onderzoek nog moet beginnen en dat tot dat moment er nog geen stappen worden genomen. “We hebben al aangegeven dat bij dat onderzoek de onderste steen boven moet komen”, stelt ze verder. Ook bezweert ze dat er geen taboe’s bij het onderzoek zullen zijn.

De Telegraaf publiceerde deze week verhalen over ''onregelmatigheden'' bij de invoering van de ov-chipkaart. Hierbij zouden miljoenen zijn verdwenen.
Volgens mij doelt nu.nl op het volgende artikel:
Miljoenenfraude GVB
AMSTERDAM - Bij de Amsterdamse stadsvervoerder GVB zijn miljoenen verdwenen door fraude. De toenmalige raad van bestuur, onder leiding van de huidige chipkaartbaas Gert Jan Kroon was er volledig van op de hoogte, maar deed niets.

Ook twee directieleden Adrie Bolier en Pieter Schotte zijn betrokken. De fraude vond vooral plaats rond het chipkaartproject, blijkt uit documenten en e-mails die in handen zijn van de Telegraaf. Een aantal GVB'ers verrijkte zich ook ten koste van het bedrijf, dat voor het grootste deel wordt gefinancierd met belastinggeld.

De krant onthult het verhaal in de zaterdagkrant. Maar door lekken van het GVB, reageert de verantwoordelijke Amsterdamse wethouder Gehrels vandaag al. Het College van Burgemeester en Wethouders is woensdagmiddag telefonisch geïnformeerd door de algemeen directeur van het GVB, Bart Schmeink. Hij gelast een onderzoek naar de fraude. „Naar aanleiding van de vermeende onregelmatigheden heb ik besloten, in overleg met de Raad van Commissarissen, een onafhankelijk feitenonderzoek te laten plaatsvinden", aldus Schmeink.

Het GVB liet donderdag na het lezen van het nieuws weten een onafhankelijk feitenonderzoek te doen naar de fraude.

LEES MORGEN (30-3-2012/gisteren, artikel is van 29-3/eergisteren) MEER OVER DE FRAUDE IN DE TELEGRAAF
edit: in het artikel staat dat het vandaag in de krant staat :S
edit: GVB overweegt juridische stappen Telegraaf (Uitgebreider dan de eerste.)
AMSTERDAM - Het Amsterdamse vervoerbedrijf GVB overweegt juridische stappen tegen dagblad De Telegraaf. Dat heeft de vervoerder zaterdag gemeld.

"Wij hebben de Telegraaf vooraf een brief gestuurd dat indien beweringen niet gestaafd kunnen worden wij ons het recht voor behouden juridische stappen te nemen", zegt een woordvoerster van het GVB tegenover NU.nl.

Of daarvan sprake is kan de zegsvrouw niet aangeven.

Zij benadrukt dat het onafhankelijk onderzoek nog moet beginnen en dat tot dat moment er nog geen stappen worden genomen.

Geen taboe's
"We hebben al aangegeven dat bij dat onderzoek de onderste steen boven moet komen", stelt ze verder. Ook bezweert ze dat er geen taboe’s bij het onderzoek zullen zijn.

De Telegraaf publiceerde deze week verhalen over "onregelmatigheden" bij de invoering van de OV-chipkaart. Hierbij zouden miljoenen zijn verdwenen.

Onjuist
In een reactie stelt oud-GVB-topvrouw Tonny Weijn dat de Telegraaf het niet bij het juiste eind zou hebben. “De berichtgeving in de Telegraaf is gestoeld op een serie feitelijke onjuistheden. Ik herken mij dan ook niet in het geschetste beeld en de sfeer”, zegt ze. “Ik zie het onderzoek bij het GVB vol vertrouwen tegemoet en zal daar in alle openheid aan meewerken.”

Weijn is door minister Schultz van Haegen van Infrastructuur als consultant ingehuurd om bij te dragen aan de commissie Meijdam. Die commissie zoekt oplossingen voor de problemen met de OV-chipkaart. Nadat duidelijk werd dat haar rol niet meer onomstreden is, zette de minister haar prompt op non-actief.

OV-chipkaart
Volgens Weijn heeft haar werk niets te maken met het werk van Henry Meijdam om te werken aan een plan over de toekomst van de OV-chipkaart en het bedrijf achter de kaart, Trans Link Systems (TLS). Ze ontkent ook op enige manier invloed op de kaart te kunnen uitvoeren. Desgevraagd bevestigen Henry Meijdam en TLS tegenover NU.nl die zienswijze.

Sinds 5 maart werkt Weijn als projectleider aan "verbetering van de toegankelijkheid van de OV chipkaart voor mensen met een functiebeperking", schrijft ze dan ook. "Ik ondersteun hem (Meijdam – red.) daarin in die zin dat ik de dagelijkse operationele leiding voer (projectleider)."

Brief ontvangen
Dagblad de Telegraaf erkent de brief van een advocaat van het GVB te hebben ontvangen, maar wil daar verder niet op ingaan. Verslaggever Harry van Gelder wijst erop dat er vandaag een artikel is verschenen en "dat dat voor zich spreekt".

Lees de Twitterberichten hierover via NUlive

[ Voor 36% gewijzigd door Raven op 31-03-2012 16:38 ]

Oscar Wilde

Pagina: 1 ... 68 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.