Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas
Daarnaast heb je ook gewoon buschauffeurs die 't niet zoveel kan schelen wie er wel of niet achterin uitcheckt (salaris krijgen ze toch wel).
Ik begreep dat de chauffeur zelf niet ergens op een scherm kan zien of en hoeveel check-ins er zijn geweest. Ik zie regelmatig dat de chauffeur zelf ook helemaal voorover leunt om op het schermpje van zo'n reader mee te kijken of een check-in lukt of niet.MaximusTG schreef op maandag 16 januari 2012 @ 19:56:
Niet als je het tegelijk doet met iemand die incheckt. Dan klinkt er tegelijk een geluid.
Das wel jammer, want het is toch een extra controle middel. Als je ziet dat bij een halte 5 mensen uit checken, maar je ziet maar 1 persoon de bus daadwerkelijke verlaten dan weet je al snel hoe laat het is.
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
Als chauffeur ben je toch ook niet automatisch de controleur? Ja, de chauffeur mag je weigeren bij de deur, en yup de chauffeur zal je proberen buiten te sluiten. Maar als je al die fase voorbij bent, dan is het AFAIK(!) niet aan de chauffeur maar aan een controleur om te zien of het allemaal wel goed gaat. De noodzaak voor een controleur wilde ze nou juist met dit systeem weg-automatiseren.flowerp schreef op maandag 16 januari 2012 @ 23:19:
[...]
Ik begreep dat de chauffeur zelf niet ergens op een scherm kan zien of en hoeveel check-ins er zijn geweest. Ik zie regelmatig dat de chauffeur zelf ook helemaal voorover leunt om op het schermpje van zo'n reader mee te kijken of een check-in lukt of niet.
Das wel jammer, want het is toch een extra controle middel. Als je ziet dat bij een halte 5 mensen uit checken, maar je ziet maar 1 persoon de bus daadwerkelijke verlaten dan weet je al snel hoe laat het is.
I've visited the Mothership @ Cupertino
De chauffeur is inderdaad geen controleur, en met het geweld tegen chauffeurs in de grote steden tegenwoordig kan ik me ook wel voorstellen dat een chauffeur niks zegt als ie vermoedt een piep te horen van iemand die achterin uitcheckt. En wat kan hij er tegen doen? Bus stop zetten en naar achter lopen?
Daarom, af en toe een controle in de bus, net als in de trein.
Vraag me af hoeveel mensen er nu stelselmatig proberen zwart te rijden. Of hoeveel er met ov-chipkaarten wordt gefraudeerd.
Persoonlijk heb ik er geen moeite mee om gewoon te betalen voor de dienst die je wordt verleend.
Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas
Controleurs zijn niet weg te automatiseren. Daarvoor zijn er veel en veel teveel fraudemogelijkheden in eender welk systeem.VisionMaster schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 09:24:
[...]
De noodzaak voor een controleur wilde ze nou juist met dit systeem weg-automatiseren.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ja, dat weten wij. Maar iemand had zijn stropdas te hard opgeknoopt tijdens het ontwikkelen, promoten en doorvoeren van dit systeem.CyBeR schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 09:35:
[...]
Controleurs zijn niet weg te automatiseren. Daarvoor zijn er veel en veel teveel fraudemogelijkheden in eender welk systeem.
Fraude is iets dat je nooit volledig uit kan bannen, tenminste, niet zonder te beperkende eisen aan de reizigers te stellen. Geen anonieme chipkaarten meer, overal poortjes, zelfs in de bussen, of voor een soort wachtterminal bij de bus. Biometrische data op de chipkaart, en een vingerafdrukscan of irisscan bij het inchecken. Dat willen we toch ook niet, of wel?
Nee, dat wil ik ook niet. Waar het mij om gaat is dat het wel verkocht is aan de vervoerders en de verantwoordelijke minister en staatssecretaris dat dergelijke kosten omlaag gaan en de vervoerders en passagiers er beter van worden. Behalve de beveiliging van het systeem (toch wel makkelijk misbruik te maken van...) brengt het aardig was praktische probleempjes met zich mee voor de reizigers.MaximusTG schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 09:46:
Mwa, dat is een beetje onzin. Er is genoeg op te merken over de implementatie en gebruiksvriendelijkheid van het ov-chipkaartsysteem, maar dat is vooral op het gebied van opladen, abonnementen erop zetten en overstappen tussen maatschappijen.
Fraude is iets dat je nooit volledig uit kan bannen, tenminste, niet zonder te beperkende eisen aan de reizigers te stellen. Geen anonieme chipkaarten meer, overal poortjes, zelfs in de bussen, of voor een soort wachtterminal bij de bus. Biometrische data op de chipkaart, en een vingerafdrukscan of irisscan bij het inchecken. Dat willen we toch ook niet, of wel?
Mijn verhaal is ook een aparte. Ik ga naar mijn werk, stap in de bus in Amsterdam en kom er daar pas achter dat ik niet mee mag, omdat mijn kaart negatief staat. Het probleem bleek veroorzaakt te zijn door mijn inchecken in Den Haag. Dat had ik namelijk niet mogen doen, ondanks dat ik een abonnement heb voor de gereisde Haagse zones. Conclusie: ik check in, ik check uit in Den Haag, enkele reis. -1.20 euro op de kaart en ik kom daar maandag ochtend achter.
Het GVB vertelt: sorry, het is niet gebeurt in onze regio, succes ermee. Bij het NS loket vertelde ze me dat het veroorzaakt was bij de HTM. Dus ik naar een HTM loket en krijg dan simpelweg te horen: "foei, niet meer doen".
Ik heb dus een NS jaartrajectkaart met een extra zone. Dit is jaren terug gebeurt en ook nu nog (in december 2011) is de NS van mening dat ze geen informatieplicht hebben over mijn zones en hoe ik ze moet/dien te gebruiken. Inchecken is nog steeds niet nodig met mijn abonnement bij de HTM.
Het is nu misschien anders, maar -vroegah- is het me met niet zelden overkomen dat de chauffeur inderdaad de bos stop zette, naar achtere liep waar ik zat omdat gedacht werd dat ik een zone verder reiste dan ik had afgestempeldMaximusTG schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 09:29:
En wat kan hij er tegen doen? Bus stop zetten en naar achter lopen?
 (dit was niet het geval maar op de een of andere manier wekte ik zeker die indruk)
 (dit was niet het geval maar op de een of andere manier wekte ik zeker die indruk)In Rotterdam ging er jaren geleden een controleur gewoon iedereen af in de tram. Geen idee of dat nu nog zo is. In Amsterdam heb ik dat in ieder geval nog nooit gezien.Daarom, af en toe een controle in de bus, net als in de trein.
Volgens het GVB significant minder, zodat de inkomsten ook navenant gestegen zijn:Vraag me af hoeveel mensen er nu stelselmatig proberen zwart te rijden. Of hoeveel er met ov-chipkaarten wordt gefraudeerd.
bron: http://www.at5.nl/artikel...oor-uitstel-bezuinigingenDe positieve effecten van de invoering van de ov-chipkaart leiden ertoe dat de komende jaren nog geen drastische bezuinigingen hoeven worden doorgevoerd in het Amsterdamse openbaar vervoer.
Dat heeft de Stadsregio Amsterdam dinsdag laten weten. Zo blijven de routes van trams, bussen en metro's in 2013 en 2014 op hetzelfde niveau als dit jaar.
Dat is mogelijk, omdat de Stadsregio jaarlijks 15 miljoen minder subsidie hoeft uit te keren aan het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB. De invoering van de ov-chipkaart levert de vervoerder meer reizigersinkomsten op, waardoor de subsidie kan worden teruggebracht.
In feite krijgt het GVB nu na iedere reis de ritprijs, aldus de Stadsregio. Dat was bij het gebruik van de strippenkaart anders. Aangezien die in het hele land konden worden gekocht, werd de opbrengst daarvan verdeeld onder de vervoerders aan de hand van een speciale berekening. Ook heeft de sluiting van de metropoortjes ertoe geleid dat het aantal zwartrijders meer is afgenomen dan verwacht.
Het GVB liet in een reactie weten blij te zijn dat de verdeling van de opbrengst transparanter is, nu de ritprijzen direct ten goede komen aan de vervoerder. 'Dat pakt voor het GVB goed uit', aldus een woordvoerster.
Eerder was door de kabinetsbezuinigingen nog sprake van een korting van 13 miljoen euro op het lijnennet in 2013 en 2014. Volgens de Stadsregio staat er vooral voor de periode na 2015 nog wel een flinke bezuiniging te wachten. Tot die tijd blijven de routes behouden, maar moet er nog wel een oplossing komen voor de kosten van het beheer en onderhoud van de railinfrastructuur.
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
Ik heb zo'n studenten OV kaart. Als ik buiten mijn vrij reizen periode om (dus als ik reis met 40% korting) en dan van station Ede-Wageningen naar Amersfoort (de Valleilijn van Connexxion) reis met in en uitchecken ben ik 4,31e kwijt. Als ik bij een NS automaat een kaartje met korting koop (waar je ook de Valleilijn mee in mag) betaal ik 3,70e.
Dat scheelt dus 61 cent. En per dag dus 1,22e wat ik best veel vind.
Klopt dit, of word ik benept?
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Nou als ik online kijk bij betalingen ben ik volgens mij gewoon 4,31 kwijt:Fiber schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 21:15:
Dan gaat er wat fout met je OV Chipkaart of je kijkt niet goed. Volgens ns.nl, 9292ov.nl en connexxion.nl moet de 40 procent kortingsprijs voor een ritje van station Ede-Wageningen naar station Amersfoort 3.70 Euro zijn.

Bij het inchecken haalt hij het instaptarief eraf (wat 4 euro is), en vervolgens zegt hij dat ik 0,31 niet verreisd heb (wat klopt 4-0,3=3,7 (afgerond)), maar in plaats van dat die 31 cent erbij komt wordt het er ook afgehaald...

Of kijk ik nu verkeerd?
Edit:
En nee, ik reis alleen met Connexxion, niet eerst nog met de NS...
[ Voor 5% gewijzigd door Tromp.et op 18-01-2012 21:44 ]
Dat zijn geen sim-kaarten maar smartcards op sim-kaart formaat. Op die chips staan de sleutels die nodig zijn bij het lezen en schrijven van de OV-chipkaart veilig opgeslagen zodat deze bij diefstal lastig achterhaald kunnen worden.tomwebfreak schreef op maandag 16 januari 2012 @ 18:42:
[...]
Ah wacht zie nu een ethernet connector. Laad maar. Ben eigenlijk wel benieuwd waarom die sim kaarten erin zitten;p
Ja, je kijkt verkeerd. Je hebt niet 0,31 niet verreist, maar -0,31. 31ct teweinig dus. Je krijgt - 0,31 terug. Oftewel, je moet 0,31 bijlappen, en dan klopt de 4,31 ritprijs.Tromp.et schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 21:43:
[...]
Nou als ik online kijk bij betalingen ben ik volgens mij gewoon 4,31 kwijt:
[afbeelding]
Bij het inchecken haalt hij het instaptarief eraf (wat 4 euro is), en vervolgens zegt hij dat ik 0,31 niet verreisd heb (wat klopt 4-0,3=3,7 (afgerond)), maar in plaats van dat die 31 cent erbij komt wordt het er ook afgehaald...
Of kijk ik nu verkeerd?
Edit:
En nee, ik reis alleen met Connexxion, niet eerst nog met de NS...
Ey!! Macarena \o/

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Als ik -2.000,- op m'n bank heb staan, sta ik gewoon keihard 2 ruggen rood
Ey!! Macarena \o/
Precies, de ritprijs was 4,31. En dat heb ik ook betaald toch?! Of snap ik het nu niet meer?RaZ schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 22:00:
[...]
Ja, je kijkt verkeerd. Je hebt niet 0,31 niet verreist, maar -0,31. 31ct teweinig dus. Je krijgt - 0,31 terug. Oftewel, je moet 0,31 bijlappen, en dan klopt de 4,31 ritprijs.
Maar het gekke is dus, dat een kaartje kopen 3,70 kost. Dus 61 cent goedkoper is. Waarom betaal ik dan 4,31 met mijn Chipkaart? Want dan ga ik in het vervolg een kaartje kopen.
Of heb ik toch maar 3,70 met mijn chipkaart betaald?
Oude koei uit de sloot halen;troftnom schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 17:17:
Je moet nadat je op je bestemming bent uit gechecked ook weer opnieuw inchecken voor je terugreis...
Ja, 2x ingecheckt. Uitchecken doe ik zelden omdat conducteurs er niet over zeiken, ik mijn privacy wil behouden én omdat ik anders moet wachten. Op mijn station kan je als je doorloopt nét onder de spoorbomen voordat ze dichtgaan. Als ik dan nog moet omlopen wordt het extra wachten, daar betaal ik niet voor. Oh, en ik reis niet op saldo, dat doe ik nooit. Koop nog altijd een kaartje (makkelijker met declareren e.d.)
Kaartje kopen doe je toch ook maar 1x ?
[ Voor 69% gewijzigd door Nox op 19-01-2012 13:09 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1 
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Nee, je hebt €4.31 betaald. Dat is omdat de 40% korting niet verrekend wordt bij niet-NS-chipkaarttransacties (dat is iets waar alleen NS aan doet-- de korting bij streekvervoer is anders). Je hebt namelijk ingecheckt bij Connexxion, en niet bij NS (zodoende is het instaptarief €4 ipv €10).Tromp.et schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 22:27:
[...]
Of heb ik toch maar 3,70 met mijn chipkaart betaald?
Maar de échte vraag is: waarom heb je de woorden "lokatie afgeschermd", afgeschermd?
[ Voor 30% gewijzigd door CyBeR op 19-01-2012 13:14 ]
Pff, slimmerik, je hebt dus bij je tweede keer " inchecken" gewoon uitgecheckt..NoxiuZ schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:59:
Even tweeten naar die gastenOhja, en uiteraard alles terugvragen. En iedere dag dat het fout gaat foto maken van display en tweeten. Worden ze vanzelf wel een keertje zat
[...]
Oude koei uit de sloot halen;
Ja, 2x ingecheckt. Uitchecken doe ik zelden omdat conducteurs er niet over zeiken, ik mijn privacy wil behouden én omdat ik anders moet wachten. Op mijn station kan je als je doorloopt nét onder de spoorbomen voordat ze dichtgaan. Als ik dan nog moet omlopen wordt het extra wachten, daar betaal ik niet voor. Oh, en ik reis niet op saldo, dat doe ik nooit. Koop nog altijd een kaartje (makkelijker met declareren e.d.)
Kaartje kopen doe je toch ook maar 1x ?
En een kaartje kopen doe je maar 1x ja, maar daar staat dan ook meteen op tot waar je reist. Kan die chip moeilijk ruiken toch?
Ik snap er geen hout van. Als je nog gewoon een kaartje koopt dan heb je überhaupt niets met reizen op saldo, inchecken, uitchecken, paaltjes, OV Chipkaarten en dit topic te maken...NoxiuZ schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:59:
[...]
Ja, 2x ingecheckt. Uitchecken doe ik zelden omdat conducteurs er niet over zeiken, ik mijn privacy wil behouden én omdat ik anders moet wachten. Op mijn station kan je als je doorloopt nét onder de spoorbomen voordat ze dichtgaan. Als ik dan nog moet omlopen wordt het extra wachten, daar betaal ik niet voor. Oh, en ik reis niet op saldo, dat doe ik nooit. Koop nog altijd een kaartje (makkelijker met declareren e.d.)...

Maar waarom geeft Connexxion.nl en 9292OV.nl dan E3.70 aan als ritprijs? Je zou dan dus eigenlijk gewoon bij de NS paaltjes moeten in- en uitchecken, maar dan mag je weer niet in dat Connexxion treintje. Omreizen over Utrecht zou dan het alternatief moeten zijn? Blijft een vreemde situatie.CyBeR schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 13:10:
[...]
Nee, je hebt €4.31 betaald. Dat is omdat de 40% korting niet verrekend wordt bij niet-NS-chipkaarttransacties (dat is iets waar alleen NS aan doet-- de korting bij streekvervoer is anders). Je hebt namelijk ingecheckt bij Connexxion, en niet bij NS (zodoende is het instaptarief €4 ipv €10)...
Geen idee, en 't is idd wel vreemd. Beste optie is toch nog even kaartjes blijven kopen ben ik bang.Fiber schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 13:56:
[...]
Maar waarom geeft Connexxion.nl en 9292OV.nl dan E3.70 aan als ritprijs? Je zou dan dus eigenlijk gewoon bij de NS paaltjes moeten in- en uitchecken, maar dan mag je weer niet in dat Connexxion treintje. Omreizen over Utrecht zou dan het alternatief moeten zijn? Blijft een vreemde situatie.
't kan ook gewoon een bug zijn ofzo, kaart 't eens aan bij cxx zou ik zeggen.
[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 19-01-2012 13:58 ]
Maar ik krijg dus wel korting, maar alleen geen 40%, maar als ik een kaartje koop krijg ik wel 40% korting...CyBeR schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 13:57:
[...]
Geen idee, en 't is idd wel vreemd. Beste optie is toch nog even kaartjes blijven kopen ben ik bang.
't kan ook gewoon een bug zijn ofzo, kaart 't eens aan bij cxx zou ik zeggen.
Ofwel ze beneppen je waar je bij staat met die OV Chipkaart...

Volgens mij is via Utrecht reizen altijd duurder. Als je met 9292ov je reis plant van Ede-Wageningen, via Utrecht Centraal naar Amersfoort geeft hij een gereduceerd tarief van 6,80 enkele reis...Fiber schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 15:38:
Officiële klacht indienen lijkt mij. Of kijken wat er gebeurt als je over Utrecht reist, met de NS.
Zal eens kijken of ik naar Connexxion kan mailen ofzo.
Weet alleen niet of de conducteurs het zullen opmerken bij een controle.

[ Voor 6% gewijzigd door RetroTycoon op 19-01-2012 17:13 ]
Edit: er is hier iets heel geks aan de hand. Volgens dit bericht op de site van de Valleilijn:
http://www.valleilijn.nl/nieuws&news_id=115
Moeten studenten daar nu ook in- en uitchecken. OK, dat is goed. Maar er wordt 10 euro afgeschreven buiten de vrij reizen periode! Niet 4 dus.. Wat mij doet denken dat de OV-chipkaart denkt dat je met de Connexxion bus naar Amersfoort reist (of andersom).
[ Voor 43% gewijzigd door MaximusTG op 19-01-2012 17:31 ]
Met het hele systeem dus...MaximusTG schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 09:46:
maar dat is vooral op het gebied van opladen, abonnementen erop zetten en overstappen tussen maatschappijen.
Ik denk dat de 266 pagina's hier wil hebben aangetoont dat er nog een beter alternatief is. Gewoon terug naar het papieren kaartje en gewone abbo's. Wat zijn de voordelen van die chipkaart nou ook alweer?Fraude is iets dat je nooit volledig uit kan bannen, tenminste, niet zonder te beperkende eisen aan de reizigers te stellen. Geen anonieme chipkaarten meer, overal poortjes, zelfs in de bussen, of voor een soort wachtterminal bij de bus. Biometrische data op de chipkaart, en een vingerafdrukscan of irisscan bij het inchecken. Dat willen we toch ook niet, of wel?
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
Vreemd. Die €10 is hetzelfde als NS doet, maar hierboven heeft iemand een instaptarief van slechts €4.MaximusTG schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 17:16:
Edit: er is hier iets heel geks aan de hand. Volgens dit bericht op de site van de Valleilijn:
http://www.valleilijn.nl/nieuws&news_id=115
Moeten studenten daar nu ook in- en uitchecken. OK, dat is goed. Maar er wordt 10 euro afgeschreven buiten de vrij reizen periode! Niet 4 dus.. Wat mij doet denken dat de OV-chipkaart denkt dat je met de Connexxion bus naar Amersfoort reist (of andersom).
Student héFiber schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 13:35:
[...]
Ik snap er geen hout van. Als je nog gewoon een kaartje koopt dan heb je überhaupt niets met reizen op saldo, inchecken, uitchecken, paaltjes, OV Chipkaarten en dit topic te maken...
Ach, als je voordat je aan je reis begint niet eens weet waar je heen gaat doe je sowieso gewoon al niet meer mee. Dat er tussentijds iets gebeurt, tja... om voor die ene honderdmiljoenmiljardste promille een OV-chipkaart in te gaan voeren...MaximusTG schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 13:13:
[...]
Pff, slimmerik, je hebt dus bij je tweede keer " inchecken" gewoon uitgecheckt..
En een kaartje kopen doe je maar 1x ja, maar daar staat dan ook meteen op tot waar je reist. Kan die chip moeilijk ruiken toch?
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Maar dan hoef je toch geen kaartje te kopen...?NoxiuZ schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 00:17:
[...]
Student héDus ik moet altijd in en uitchecken enzo. Vandaag weer op amsterdam centraal. Heel rijtje poortjes op rood. Eentje geprobeerd, werkt niet, ik ga echt niet zoeken naar ween werkend poortje
Dan moet ik een trein later nemen. Dat wordt te gek.

Een dagelijkse trein-forens weet meestal wel waar hij heen gaat, maar ik als incidentele weekend reiziger wil mijn plannen ook nog wel eens wijzigen onderweg. Maar het gaat natuurlijk er om dat je per rit moet in- en uitchecken, anders gaat het fout. Maar met een studentenkaart boeit dat natuurlijk niet zo, want dan reis je sowieso gratis. Interessante kwestie trouwens: Studenten moeten nu ook verplicht inchecken, dat roepen ze ook steeds om, maar over verplicht uitchecken voor studenten heb ik ze geloof ik nog niet gehoord...[...]
Ach, als je voordat je aan je reis begint niet eens weet waar je heen gaat doe je sowieso gewoon al niet meer mee. Dat er tussentijds iets gebeurt, tja... om voor die ene honderdmiljoenmiljardste promille een OV-chipkaart in te gaan voeren...

Zelfs ik als dagelijkse treinforens wil dat nog wel 's doen als ik niet aan 't forensen ben.Fiber schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 01:21:
[...]
Een dagelijkse trein-forens weet meestal wel waar hij heen gaat, maar ik als incidentele weekend reiziger wil mijn plannen ook nog wel eens wijzigen onderweg.
Uit m'n hoofd zeg ik dat je beter naar de aankondigingen en posters moet luisteren en kijken.Maar het gaat natuurlijk er om dat je per rit moet in- en uitchecken, anders gaat het fout. Maar met een studentenkaart boeit dat natuurlijk niet zo, want dan reis je sowieso gratis. Interessante kwestie trouwens: Studenten moeten nu ook verplicht inchecken, dat roepen ze ook steeds om, maar over verplicht uitchecken voor studenten heb ik ze geloof ik nog niet gehoord...
Verplicht uitchecken valt alleen zo slecht te controleren lijkt mij...CyBeR schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 01:23:
[...]
Uit m'n hoofd zeg ik dat je beter naar de aankondigingen en posters moet luisteren en kijken.
Daarom wordt dat met technische maatregelen gedaan. Na een bepaald aantal keer wordt je kaart geblokkeerd.Fiber schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 01:29:
[...]
Verplicht uitchecken valt alleen zo slecht te controleren lijkt mij...
Bij gewone OV Chipkaarten wel, dat weet ik. Maar gaan ze om die reden ook Studenten OV Chipkaarten blokkeren?CyBeR schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 01:30:
[...]
Daarom wordt dat met technische maatregelen gedaan. Na een bepaald aantal keer wordt je kaart geblokkeerd.

[ Voor 79% gewijzigd door CyBeR op 24-01-2012 01:50 ]
Alhoewel ze met een beetje pech misschien kunnen zeggen dat je geen geldig vervoersbewijs hebt voor die betreffende rit...
Dat is ook gewoon niet toegestaan. Anders zouden studenten met een weekend-ov vrijdag voor 12 uur kunnen inchecken en daarna de hele dag nog gratis kunnen reizen in plaats van één reis (wat wél is toegestaan). Je hebt pas een geldig vervoersbewijs als je incheckt en vanaf je instappunt reist. Ongeacht welke producten je op je ov-chipkaart hebt staan. Dat je een product op je ov-chipkaart heb staan waarmee je gratis kan inchecken (en uitchecken) wil niets zeggen over het geldige vervoersbewijs. Je zou het kunnen zien als een abonnement waarmee je gratis bij de ov-chippaal vervoersbewijzen kunt afhalen, het abonnement zelf is niet echt een vervoersbewijs meer...Gomez12 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 06:44:
Wat me dan wel weer een leuk experiment lijkt als ik nog student was : 1x per dag inchecken en 1x per dag uitchecken. Ik ben heel benieuwd wat bijv de conducteur gaat zeggen als je richting je instappunt reist (normaal een boete dacht ik) en je gratis reizen hebt.
Alhoewel ze met een beetje pech misschien kunnen zeggen dat je geen geldig vervoersbewijs hebt voor die betreffende rit...
[ Voor 18% gewijzigd door 0fbe op 24-01-2012 12:11 ]
Inderdaad, dat lijkt mij de clou. Ook al heb je een 'altijd vrij'-abo of wat dan ook, je reist pas geldig als je ook daadwerkelijk bent ingecheckt, lijkt mij.simplendi schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 12:07:
[...]
Je hebt pas een geldig vervoersbewijs als je incheckt en vanaf je instappunt reist.
Van de week zat ik in de trein, conducteur komt langs en verderop was er weer zo'n betwetertje. Hij had een 'altijd vrij', maar had niet ingecheckt. Conducteur zei dat-ie wél in moest checken, maar het betwetertje vroeg waarom, want hij mocht toch altijd vrij reizen?
En in plaats van dat de conducteur gewoon zegt dat z'n vervoersbewijs anders niet geldig is, los van het abonnement, ging de conducteur een verhaal ophouden over dat de NS anders niet kon zien hoe je gereist had voor het geval je geld terug wilde vragen bij een vertraging. Niet echt een sterk argument, natuurlijk, domme conducteur
Uiteraard vond het betwetertje dat niet genoeg reden om in te checken (en dat is het ook niet), dus zou gewoon stug door blijven gaan met niet inchecken.
[ Voor 15% gewijzigd door anandus op 24-01-2012 12:23 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Wel een leuk aanvullend argument.anandus schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 12:15:
[...]
ging de conducteur een verhaal ophouden over dat de NS anders niet kon zien hoe je gereist had voor het geval je geld terug wilde vragen bij een vertraging.
Nee, de reden dat je ook met een altijd vrij abo moet inchecken is om de inkomsten te verdelen over de vervoerders. Idem met de Studenten OV. Met een altijd vrij (en dal vrij) kan je sinds 1 januari ook bij de regionale vervoerders vrij reizen. Die willen dan natuurlijk ook een evenredig deel van de inkomsten. Daar zullen ze vast een mooie verdeelsleutel voor op kunnen stellen op basis van het reisgedrag.anandus schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 12:15:
[...]
Inderdaad, dat lijkt mij de clou. Ook al heb je een 'altijd vrij'-abo of wat dan ook, je reist pas geldig als je ook daadwerkelijk bent ingecheckt, lijkt mij.
Van de week zat ik in de trein, conducteur komt langs en verderop was er weer zo'n betwetertje. Hij had een 'altijd vrij', maar had niet ingecheckt. Conducteur zei dat-ie wél in moest checken, maar het betwetertje vroeg waarom, want hij mocht toch altijd vrij reizen?
En in plaats van dat de conducteur gewoon zegt dat z'n vervoersbewijs anders niet geldig is, los van het abonnement, ging de conducteur een verhaal ophouden over dat de NS anders niet kon zien hoe je gereist had voor het geval je geld terug wilde vragen bij een vertraging. Niet echt een sterk argument, natuurlijk, domme conducteur
Uiteraard vond het betwetertje dat niet genoeg reden om in te checken (en dat is het ook niet), dus zou gewoon stug door blijven gaan met niet inchecken.
Ik zelf reis overigens nog gewoon met een voordeelurenkaart dus voor mij geld dat allemaal niet. Nadeel is ook dat die paaltjes meestal niet dicht bij de trein staan. Als ik eerst nog even een paar boodschappen op het station doe of zo vergeet ik geheid uit te checken.
Niet eens zo vergezocht, ik kan me best voorstellen dat studenten (of eigenlijk iedereen met een *.jaarkaart) anders gewoon alle vertragingen gaan claimen.
Nederlands is makkelijker als je denkt
Iedereen...?SeatRider schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 15:32:
[...]
Niet eens zo vergezocht, ik kan me best voorstellen dat studenten (of eigenlijk iedereen met een *.jaarkaart) anders gewoon alle vertragingen gaan claimen.

Zoals de waard is...

Niet verplicht, maar het kan wel.Fiber schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 15:32:
Ik zelf reis overigens nog gewoon met een voordeelurenkaart dus voor mij geld dat allemaal niet.
Och, dat kon met de papieren OV-Studentenkaart ook al jaren.SeatRider schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 15:32:
[...]
Fijn toch dat ze daar nu paal en perk aan gesteld hebben?CyBeR schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 16:16:
[...]
Och, dat kon met de papieren OV-Studentenkaart ook al jaren.
Onnodig want met de papieren versie was het ook geen probleem.SeatRider schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 16:35:
[...]
Fijn toch dat ze daar nu paal en perk aan gesteld hebben?
Nee, merp!
Het enige nadeel is dat je volgens mij een gemiste overstap naar aanleiding van 5 minuten vertraging niet kan claimen. Maar dat 2x en je bent een uur te laat op bestemming.SeatRider schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 15:32:
[...]
Die werkt elke dag in de bus (Syntus) prima, enkel wou ik vandaag de trein pakken en mijn OV kaart gebruiken, maar dat werkt dus niet. Ik kreeg de melding "Kan niet in/uit checken" ongeveer. Bij een vriend van mij werkte zijn kaart wel, en bij andere mensen ook. Nog even bij meerdere plaatjes geprobeerd, maar bij geen een deed mijn kaart het. Later nog even in de bus geprobeerd, en daar doet die het prima.
Automatisch opladen staat aan met €20 per keer, dus dat zou geen probleem moeten zijn (toch?).
Iemand een idee hoe dit kan?
Ah, vandaar, bedankt! Ik dacht dat dat maar 1 keer moest, lekker vaag weer..magnifor schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 18:54:
Je moet eenmalig reizen op saldo aanvragen:
http://www.ns.nl/reiziger...ov-chipkaart-voorbereiden
Dat moet idd ook maar 1 keer om aan te geven in welke klasse je wenst te reizen.J0ey schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 19:01:
[...]
Ah, vandaar, bedankt! Ik dacht dat dat maar 1 keer moest, lekker vaag weer..
Je reist helemaal niet gratis, je hoeft alleen niet per rit af te tikken.2boris schreef op zondag 29 januari 2012 @ 20:13:
Kan je als student wel vertragingen claimen? je reist toch gratis dus wat valt er te claimen? je gratis vervoersbewijs? Of?
Dus ja, je kunt geld terugkrijgen bij vertraging.
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 29-01-2012 20:47 ]
Zeker! Ook op iets grotere stations als Amstel mag er wel wat meer staan. Sinds de paaltjes in de verbeterde opstelling staan (zodat je in 1 vloeiende "swipe" kan overstappen), is het aantal wel drastisch verminderd. Voor overstappen moet je soms flink stukje lopen naar paaltje...Jefrim schreef op maandag 30 januari 2012 @ 12:32:
Ze mogen wel wat meer incheckpalen neer zetten op de kleine stations waar maar 1 incheckpaal staat per perron (zijn er 2), want als je pech hebt stappen er 30 man uit en moet je 3 minuten wachten totdat je kan uitchecken en dat is geen pretje als het flink regent.
Die kaart kost je in eerste instantie 91,17 euro per maand.2boris schreef op zondag 29 januari 2012 @ 20:13:
Kan je als student wel vertragingen claimen? je reist toch gratis dus wat valt er te claimen? je gratis vervoersbewijs? Of?
With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi
??? Overstappen en uit/in-checken ??? Waarom zou dat moeten?flowerp schreef op maandag 30 januari 2012 @ 22:12:
[...]
Zeker! Ook op iets grotere stations als Amstel mag er wel wat meer staan. Sinds de paaltjes in de verbeterde opstelling staan (zodat je in 1 vloeiende "swipe" kan overstappen), is het aantal wel drastisch verminderd. Voor overstappen moet je soms flink stukje lopen naar paaltje...
Of je moet bedoelen naar anderssoortig OV, maar dan neem ik aan dat er op het einde perron wel een paaltje staat waar je langs moet gaan...
Amstel is wat dat betreft misschien een beetje een geval apart. Er zijn idd heel veel OV-chipkaart poortjes in de tunnel onder de sporen (voor als je het station binnenkomt of verlaat dus) maar als je overstapt van de metro op de trein of omgekeerd dan vindt dat plaats binnen het gebied van die poortjes. Met andere woorden, je komt tussen de trein en de metro niet zo'n poortje tegen als je niet omloopt. Om die reden zijn er ook wat losse palen opgesteld op de perrons. Dit zijn er idd relatief weinig, omdat deze dus niet de hoofdmoot vormen van het aanbod. Naar mijn ervaring gaat dit echter wel goed en levert dit niet echt een bottleneck op.Gomez12 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 00:08:
[...]
??? Overstappen en uit/in-checken ??? Waarom zou dat moeten?
Of je moet bedoelen naar anderssoortig OV, maar dan neem ik aan dat er op het einde perron wel een paaltje staat waar je langs moet gaan...
"relatief weinig"? Er staan elke 5 meter twee palen...smvs schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 01:11:
[...]
Amstel is wat dat betreft misschien een beetje een geval apart. Er zijn idd heel veel OV-chipkaart poortjes in de tunnel onder de sporen (voor als je het station binnenkomt of verlaat dus) maar als je overstapt van de metro op de trein of omgekeerd dan vindt dat plaats binnen het gebied van die poortjes. Met andere woorden, je komt tussen de trein en de metro niet zo'n poortje tegen als je niet omloopt. Om die reden zijn er ook wat losse palen opgesteld op de perrons. Dit zijn er idd relatief weinig, omdat deze dus niet de hoofdmoot vormen van het aanbod. Naar mijn ervaring gaat dit echter wel goed en levert dit niet echt een bottleneck op.
Right... Nee, dat staan ze dus niet. Er zijn een aantal palen, maar wellicht reis je niet over Amstel tijdens de spits. Ik vind het beroerd weinig. Er kunnen best nog wel paaltjes bij. Alleen rond de (rol)trappen zijn er een stel opgesteld. Maar het is daar dus altijd dringen. Zonde! Verdeel en Heersch.CyBeR schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 02:05:
[...]
"relatief weinig"? Er staan elke 5 meter twee palen...
Inmiddels niet meer, maar vroegah zat mijn opleiding in het gebouw van de HvA en toen kwam ik er toch echt elke dag. Dus tenzij ze daar paaltjes weggehaald hebben tussen toen en nu, staan daar IMO zat palen.VisionMaster schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 10:10:
[...]
Right... Nee, dat staan ze dus niet. Er zijn een aantal palen, maar wellicht reis je niet over Amstel tijdens de spits. Ik vind het beroerd weinig. Er kunnen best nog wel paaltjes bij. Alleen rond de (rol)trappen zijn er een stel opgesteld. Maar het is daar dus altijd dringen. Zonde! Verdeel en Heersch.
Die palen zijn trouwens specifiek voor mensen die overstappen van de trein naar de metro of omgekeerd.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dat is dus precies wat ik verteldeCyBeR schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 10:31:
[...]
Dus tenzij ze daar paaltjes weggehaald hebben tussen toen en nu, staan daar IMO zat palen.
Er stonden er MEER dan zat ja. Om de paar meter, een hele sliert.
Maar een poosje terug zijn die allemaal weggehaald toen ze naar de nieuwe opstelling gingen (NS en GVB paaltje precies naast elkaar, met groot info ding erboven). Toen zijn er significant minder gekomen.
Ik heb nu al meerdere keren de overstap gemist omdat ik te ver moest rennen naar een paaltje (is geen ramp, in de regel komt er binnen een paar minuten weer volgende, maar toch).
Op z'n minst zouden ze er eentje neer kunnen zetten bij de "brug" waar ook de lift is. Als je trein nu net daar stopt moet je naar een van de trappen rennen waar in de buurt pas weer de eerste paaltjes staan.
Ah, dat had ik niet meegekregen.flowerp schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:32:
[...]
Dat is dus precies wat ik vertelde
Er stonden er MEER dan zat ja. Om de paar meter, een hele sliert.
Maar een poosje terug zijn die allemaal weggehaald toen ze naar de nieuwe opstelling gingen (NS en GVB paaltje precies naast elkaar, met groot info ding erboven). Toen zijn er significant minder gekomen.
Ideaal als je een stukje door Nederland gaat reizen met de trein, echter ik vroeg me wat af over het in- en uitchecken:
Als je gaat inchecken, en je checkt dan op het zelfde station weer uit, waarom moet je dan eigenlijk nog tussentijds ergens anders inchecken? Want dan gaat er geld vanaf?
Waarom? Dit lijkt me toch niet logisch?
Dus als je van Woerden via Utrecht, Schiphol en Leiden weer terug naar Woerden gaat reizen, moet je dus in Woerden inchecken, op Schiphol bijv. nog een keer uit- en inchecken, waarna je in Woerden weer uitcheckt.
Waarom niet gewoon 1 keer in- en uitchecken in Woerden? Het is weekend, dat zou dat systeem toch moeten weten?
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Je mag niet richting je incheckstation reizen. Dus gewoon inchecken in Woerden en uitchecken op je bestemming. Vervolgens als je weer verder gaat reizen weer inchecken.AW_Bos schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 16:25:
Wat ik me afvraag. Je kan voor 40 euro per maand een weekend-vrij abbonement nemen waarmee je in het weekend gratis kan reizen.
Ideaal als je een stukje door Nederland gaat reizen met de trein, echter ik vroeg me wat af over het in- en uitchecken:
Als je gaat inchecken, en je checkt dan op het zelfde station weer uit, waarom moet je dan eigenlijk nog tussentijds ergens anders inchecken? Want dan gaat er geld vanaf?
Waarom? Dit lijkt me toch niet logisch?
Dus als je van Woerden via Utrecht, Schiphol en Leiden weer terug naar Woerden gaat reizen, moet je dus in Woerden inchecken, op Schiphol bijv. nog een keer uit- en inchecken, waarna je in Woerden weer uitcheckt.
Waarom niet gewoon 1 keer in- en uitchecken in Woerden? Het is weekend, dat zou dat systeem toch moeten weten?
Zolang je in het weekend in en uitcheckd zijn alle reizen toch gratis? Wat is de theorie hier nou eigenlijk achter?
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Dezelfde theorie als waarom studenten tegenwoordig ook moeten in- en uitchecken...AW_Bos schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 17:09:
Maar waarom mag dat niet? Zie ik iets over het hoofd?
Zolang je in het weekend in en uitcheckd zijn alle reizen toch gratis? Wat is de theorie hier nou eigenlijk achter?

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸
Ik kom 3 minuten te laat bij de bushalte aan omdat de klok van een vriend van me achterliep. Moest dan 27 minuten wachten. 2 minuten lopen en daar is dan ook een tramhalte. Dus ik die kant op.
Eenmaal bij de tramhalte, zou de bus nog 25 minuten wachten zijn, en de tram er over 1 minuut zijn. Mooi, ik zie de tram aankomen rijden, en ik check-in. Vervolgens blijft de tram 15 minuten staan op een elke tientallen meters van het perron, en de lichten gaan uit.
Dus ik kijk weer naar dat bord met de tijden, en mijn bus zou inmiddels over 10 minuten komen. Dus ik denk, als die tram daar toch blijft staan, dan pak ik de bus wel. Dus ik check uit op dat zelfde perron waar ik incheckte. Tot ziens, ritprijs: 83ct.
15 min wachten kost 83ct? Mjah, dikke veter. Ben dus niet met de bus gegaan, maar met de tram (en dan wel zonder weer in te checken natuurlijk).
Controleurs waren al een andere tram uit gekomen, en zaten in het koffiehok, dus ik wist al dat ik geen controle zou krijgen.
Maar wel erg vreemd dan het geld kost als je 15 minuten na het inchecken, uitcheckt, zonder ook maar ergens in geweest ben.
Overigens staat op de ov-chipkaart site geen van m'n ritten van afgelopen woensdag.
Ey!! Macarena \o/
Je bent het basistarief kwijt. Was je daarna in de bus gegaan of weer in tram had je alleen nog km-prijs betaald en niet nog eens 0,83 er bij. Verder niks aan de handRaZ schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 14:26:
Ik had woensdag avond een WTF-momentje..
Ik kom 3 minuten te laat bij de bushalte aan omdat de klok van een vriend van me achterliep. Moest dan 27 minuten wachten. 2 minuten lopen en daar is dan ook een tramhalte. Dus ik die kant op.
Eenmaal bij de tramhalte, zou de bus nog 25 minuten wachten zijn, en de tram er over 1 minuut zijn. Mooi, ik zie de tram aankomen rijden, en ik check-in. Vervolgens blijft de tram 15 minuten staan op een elke tientallen meters van het perron, en de lichten gaan uit.
Dus ik kijk weer naar dat bord met de tijden, en mijn bus zou inmiddels over 10 minuten komen. Dus ik denk, als die tram daar toch blijft staan, dan pak ik de bus wel. Dus ik check uit op dat zelfde perron waar ik incheckte. Tot ziens, ritprijs: 83ct.
15 min wachten kost 83ct? Mjah, dikke veter. Ben dus niet met de bus gegaan, maar met de tram (en dan wel zonder weer in te checken natuurlijk).
Controleurs waren al een andere tram uit gekomen, en zaten in het koffiehok, dus ik wist al dat ik geen controle zou krijgen.
Maar wel erg vreemd dan het geld kost als je 15 minuten na het inchecken, uitcheckt, zonder ook maar ergens in geweest ben.
Overigens staat op de ov-chipkaart site geen van m'n ritten van afgelopen woensdag.
http://eu.battle.net/d3/en/profile/Argamas-2833/hero/1713811
Verwijderd
Van de week een excuus mailtje van RET ontvangen voor het late antwoord op mijn mail destijds. Ik heb het geld eergisteren teruggestort gekregen op bankrekening. RET schreef verder dat ze een enorme achterstand hebben met al die claims.Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2012 @ 14:36:
Dat "RET online claimen" heb ik dus ook gedaan. De vorige keer kreeg ik vrij snel het geld terug maar nu ineens niet.
Ik vraag nu dus of ik nog een keer kan claimen via dat "RET online claimen"?
offtopic:
Trouwens heb ik veel geld niet terug gezien van HTM. Dit omdat zij geen geld willen teruggeven van meer dan 3 maanden geleden. Dikke onzin, zij hebben geen recht op teveel betaalde ritprijzen en nu houden ze het lekker in hun zak vanwege die stelling. Ik ben in totaal meer kwijt aan de OVchipkaart dan ik ooit aan strippenkaart kwijt was.
Heb maar een mail gestuurd naar RET. Ff kijken of ik onderuit het bellen kan komen. De voorval was trouwens op 22-11 en de claim op 1-12. Zal wel iets met feestdagen te maken hebben dat ze het geld nog niet hebben teruggestort maar straks ben ik te laat, net zoals bij HTM.
edit:DEN HAAG – Er komt een debat in de Tweede Kamer hoe het verder moet met de OV-chipkaart. Een kamermeerderheid wil af van de huidige directie van uitvoerder Trans Link Systems, maar of dat kan is onzeker.
In reactie op aanhoudende problemen heeft de SP een debat met Minister Melanie Schultz van Haegen (VVD) van Infrastructuur en Milieu aangevraagd.
Vrijdag onthulde de Telegraaf dat de NS dure leningen aan uitvoerder Trans Link Systems verstrekt, waardoor reizigers nu teveel voor hun kaartje betalen.
Ministerie
De SP wil nu dat het bedrijf Trans Link Systems (TLS) wordt opgeheven en het ministerie van Infrastructuur en Milieu verantwoordelijk wordt voor het project.
“Zij zijn met veel belastinggeld opgericht, er zijn veel verliezen gemaakt en de directie beloont zichzelf met vette salarissen ver boven de Balkenendenorm”, zegt kamerlid Fashir Bashir tegenover NU.nl. “Dit komt ten laste van de reiziger en dat moet een keer afgelopen zijn.”
“We moeten door maar niet zo”, zo stelt hij. In zijn ideaalbeeld wordt er meer gekeken naar steden als Hong Kong. “Daar staat de reiziger centraal, heb je geen dubbel opstaptarief en krijg je automatisch het goedkoopste tarief.”
Naïef
VVD-kamerlid Charly Aptroot wil ook graag met de minister in overleg, maar noemt het opheffen van TLS ‘naïef’. “Er is bij de SP meer dan een steekje los. Dat is kapitaalvernietiging. Zij hebben de rechten op de kaart en geven dat niet zomaar op."
"Dus als je TLS opheft valt de kaart uit en dan heb je niets. Dat is kapitaalvernietiging”, vertelt hij NU.nl.
Toch kan het volgens hem niet blijven doorgaan met de problemen. “Er moet wel iets veranderen en we moeten af van het onderling gesteggel”, meent hij dan ook.
Volgens hem moet de centrale aansturing anders. Een voorbeeld zou kunnen zijn dat uiteindelijk TLS wordt overgenomen door de overheid. “Maar daar moeten we goed naar kijken.”
Zoekend
De PVV is er nog niet uit hoe de toekomst van de OV-chipkaartuitvoerder eruit moet zien. “Wij willen het debat daarvoor gebruiken, maar dat TLS moet worden opgeheven is voor mij wel duidelijk”, zegt kamerlid Leon de Jong.
“Wij hebben altijd al gepleit voor het opheffen van dit arrogante bedrijf. Ik heb er inmiddels vijf moties voor ingediend.” Het liefst ziet de PVV dat het project doorgaat, maar wel opnieuw wordt aanbesteed.
Uit handen
De ChristenUnie wijst erop dat de OV-chipkaart uit handen aan de vervoersbedrijven en de markt is gegeven. “Dat vonden wij al niet zo’n goed idee. We staan er dan ook open voor om het hier nog eens goed over te hebben”, zegt kamerlid Arie Slob.
Hij is gecharmeerd van de gedachten om de uitvoering toch bij de overheid te leggen. Wat hem betreft volgt op die discussie meteen een debat of niet meer zaken rond OV bij de overheid moeten komen te liggen. “Het gaat niet alleen om Trans Link Systems.”
Opgeschud
Ook GroenLinks-kamerlid Ineke van Gent is niet gecharmeerd van de huidige situatie. “We hebben de introductie van de OV-chipkaart uit handen gegeven en dat vonden wij sowieso geen goed idee”, stelt ze.
“Dat TLS vind ik ook niet functioneren. Zij reageren traag op calamiteiten, traag op imperfecties in het systeem en problemen. De zaak moet daar flink worden opgeschud.”
GroenLinks voelt veel voor het voorstel van SP’er Bashir om toch het Rijk verantwoordelijk te maken. De huidige aanpak, waarin wordt gekeken naar een nieuw controlerend orgaan boven TLS werkt niet.
“Daar horen we als Tweede Kamer niets meer van en rond de bestaande problemen verbetert er niet veel.”
Problemen met 2400 nieuwe OV-chipkaarten
AMERSFOORT - De nieuwe OV-chipkaart gaat vaak kapot. In de vervangingsperiode moeten abonnementhouders met papieren kopieën van de chipkaart op stap om toch zonder extra kosten te kunnen reizen.
Eind vorig jaar ontdekte NU.nl dat er stilletjes een nieuwe OV-chipkaart door fabrikant Trans Link Systems (TLS) in omloop is gebracht.
De nieuwe kaart blijkt de nodige productieproblemen te hebben, waardoor deze niet functioneert. De oorzaak zou bij een toeleverancier liggen. TLS erkent tegenover NU.nl de problemen en bevestigt dat het gaat om zo'n 2400 kaarten.
Weken zonder
Omdat de chip beter bestand is tegen fraude werd de kaart eerst ingezet bij anonieme OV-chipkaarten. Op die manier wordt frauderen zonder gepakt te worden een stuk lastiger. Inmiddels wordt de kaart ook ingezet voor persoonlijke kaarten. Op die kaarten worden ook abonnementen geladen.
Klanten van anonieme kaarten kunnen eventueel saldo op de chip via een schriftelijke procedure terugvragen. Hierdoor krijgen ze hun geld terug, maar verliezen hun anonimiteit.
Voor abonnementhouders kan het tot drie weken duren voor zij een nieuwe kaart ontvangen, waardoor zij in de tussenliggende periode niet zouden kunnen reizen of daarvoor nogmaals zouden moeten betalen.
Papieren
Voor de vervoersbedrijven Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia is er voor de abonnementhouders een tijdelijke oplossing bedacht.
Door een kopie te maken van zowel de voor- als achterzijde van de persoonlijke OV-chipkaart en een uitdraai te maken van de producten op de kaart met het abonnement daarop leesbaar kunnen reizigers in combinatie met hun legitimatiebewijs tijdelijk toch reizen tot zij een nieuwe chipkaart hebben.
De bedrijven, die samenwerken in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland, beseffen dat het geen perfecte oplossing is, maar zij zien het als noodmaatregel om de tijd te overbruggen. Zij benadrukken dat TLS verantwoordelijk is en blijft voor de kwaliteit van de chipkaarten, maar dat klanten bij problemen terecht naar vervoerders kijken.
48 uur
"Aan de ene kant doen wij er in de politiek alles aan om mensen in het openbaar vervoer te krijgen. Aan de andere kant lijkt een bedrijf als TLS er alles aan te doen om dat frustreren", reageert SP-kamerlid Farshad Bashir. "Ze moeten daar echt gaan beseffen dat de reiziger een klant is."
Hij wijst erop dat bij banken en creditcardmaatschappijen niet drie weken op een nieuwe kaart hoeft te worden gewacht. "Ik denk dat een redelijke eis van de politiek is dat een nieuwe kaart binnen 48 uur na melding op de post gaat", stelt hij.
Maandag werd bekend dat de SP een debat wil over de perikelen bij TLS. Bashir zal daar een motie indienen om snellere vervanging van defecte chipkaarten af te dwingen.
Vergoeden
TLS zelf erkent dat er ‘onzichtbare defecten’ in de OV-chipkaarten kunnen zitten en dat die optreden in ruim 0,6 procent van alle kaarten. Zij beloven als geste de aanschafkosten van 7,50 euro te vergoeden, maar gaan niet zo ver de abonnementhouders zelf schadeloos te stellen.
"Sinds 1 oktober zijn ongeveer 405.000 persoonlijke OV-chipkaarten geproduceerd, waarbij het probleem zich potentieel kan voordoen. Tot nu toe hebben we bij TLS 2.400 kaarten retour ontvangen waarvan is vastgesteld dat er sprake is van onzichtbare defecten", reageert Anita Hilhorst tegenover NU.nl. Zij erkent dat het produceren tot drie weken kan duren.
[ Voor 31% gewijzigd door Raven op 06-02-2012 18:17 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ongeveer 3-4 weken geleden begon mijn kaart kuren te krijgen en steeds minder goed te werken. Na een tijdje reageerde hij helemaal niet meer op de scanners. Ik heb de kaart 3 jaar gehad en altijd netjes bewaard in mijn portemonnee. Er was echter een klein scheurtje gaan ontstaan in de kaart. Ik heb toen informatie opgezocht en het bleek dat je een kaart moet op sturen en dan 3 weken moet wachten op een nieuwe kaart. Van andere studenten hoorde ik dat als je je kaart gestolen/verloren meld je veel sneller een nieuwe kaart hebt.
Ik heb mijn kaart toen verloren vermeld, ik weiger namelijk treinkaartjes te kopen omdat het systeem faalt. Ik heb elke keer mijn kapotte kaart laten zien bij de conducteur in de tussen tijd. Slechts drie dagen later had ik een gloednieuwe ov-chipkaart.
Toen ik hem 's ochtends vroeg in gebruik wou nemen gaf de scanner totaal geen reactie. Ik heb die middag meteen gebeld, kreeg weer het zelfde verhaal dat ik hem moest opsturen en dat het 3 weken zou duren. Dit leidde bij mij tot een boze reactie, de vrouw aan de telefoon had ook wel een andere oplossing. Ze kon hem blokkeren op afstand en dan weer een nieuwe laten op sturen. Ik heb dat toen gedaan.
Dit zat me niet helemaal lekker dus ik belde meteen er na even nog een keer en kreeg een andere medewerker aan de lijn. Ik vroeg aan deze medewerker of de vorige mevrouw inderdaad dit gedaan had, hij zei dat er inderdaad iets in werking was gesteld.
Nu inmiddels bijna 2 weken later heb ik nog steeds geen nieuwe kaart ontvangen. Ik heb in de tussentijd de gloednieuwe kaart aan conducteurs laten zien en elke conducteur reageerde met een zucht en zei succes er mee. Ik heb dus geen boetes gehad. Omdat het weer zo lang duurde ging ik vandaag nog een keer bellen, deze mevrouw kon mij vertellen dat er helemaal niets in werking was gesteld en dat ik via het formulier dit moest oplossen. Dan zou ik in totaal dus 5,5 week moeten wachten op een nieuwe kaart
 . Ik heb toen aangegeven dat ik hem verloren wou melden omdat het dan sneller gaat. Dat kon deze mevrouw niet doen omdat ik al verteld had dat ik had gezegd dat ik een kapotte kaart had.
 . Ik heb toen aangegeven dat ik hem verloren wou melden omdat het dan sneller gaat. Dat kon deze mevrouw niet doen omdat ik al verteld had dat ik had gezegd dat ik een kapotte kaart had.  
 Nu heb ik nog een keer gebeld, volgens mij kreeg ik dezelfde medewerker aan de lijn, kaart verloren gemeld en nu binnen 2 weken een nieuwe kaart.
Ik ben altijd voorstander geweest van de ov-chipkaart maar van deze procedures wordt ik toch wel een beetje moe. Waarom kan er niet net zoals bij een pinpas gegarandeerd een nieuwe kaart binnen een paar werkdagen op de deurmat liggen?
Zo ook dit:
Kinderen in de kou door fout OV-chipkaart
FINSTERWOLDE/WOLDENDORP - De soap rond de OV-chipkaart bereikte in Woldendorp deze week een van de vele dieptepuntjes. Met als slachtoffers zeven scholieren uit Finsterwolde. De buschauffeur die hen terug naar huis had zullen brengen, weigerde dat te doen. Met enig duw- en trekwerk als gevolg, maar als resultaat dat de jongeren in de vrieskou de bus zagen wegrijden. Uiteindelijk moesten de ouders hun kroost met de auto komen halen.
De fout zit hem –zoals inmiddels gebruikelijk- in het systeem van de OV-chipkaart. Vorige week vrijdag toetste een buschauffeur de verkeerde code in op zijn apparatuur. Het kastje 'dacht' daardoor dat hij tussen Finsterwolde en Bad Nieuweschans pendelde. De scholieren die in Finsterwolde opstapten om naar school in Woldendorp te gaan, hebben een abonnement op dat traject. Maar omdat het systeem dacht dat ze naar het kuuroord aan de grens reden, werden er extra kosten in rekening gebracht op hun kaart. Als gevolg daarvan ontstond er een negatief saldo, wat automatisch de chipkaart blokkeert. En dus konden ze na het weekend niet meer mee. "Op de heenweg was de chauffeur coulant, maar zijn collega 's middags stond op zijn strepen", zegt Jenny Hofman, de moeder van een van de leerlingen.
Zij deed direct haar beklag bij Qbuzz. Vertegenwoordigers van de vervoerders kwamen naar de school en ontdekten wat er mis was gegaan. "Nu is het nog zaak gecompenseerd te worden. Men vertelde ons dat we een formuliertje moeten invullen en dat het geld dan op de chipkaart teruggestort wordt. Maar eerst moesten we zelf het bedrag aanvullen om de kaart weer te activeren. Dat is toch van de zotten! Hebben de kinderen straks bovenop hun abonnement allemaal een bedrag op hun kaart staan waar ze niks mee doen."
Signatures zijn voor boomers.
Maar nu...
1) Ik wil graag een factuurtje/recuutje/bonnetje (volgens de geldende belastingregels) waar op staat dat ik dit specifieke product heb gekocht. Bij 'mijn bestellingen' zie ik het wel staan, maar daar zie ik niet het exacte reisproduct en de datum waarop deze ingaat. Mijn naam staat er niet bij en ook geen btw. Iemand een idee hoe ik daar aan ga komen? Het is tbv een declaratie...
2) Ook zou ik graag willen zien welk 'reisproduct' ik op mijn kaart heb, welke centrumzone dit is en van wanneer tot wanneer dit product geldig is. Geen van alle kan ik terugvinden op de website. Klopt dat?
Had een anonieme kaart van iemand overgenomen met onbekend (laag) saldo. Ik stap bus in en ding zegt blieb. Ik stap bus uit en ding zegt "saldo te laag". Ik waardeer ding even later op en saldo blijkt -3.21 te zijn (ritprijs zou iets van 2.80 geweest moeten zijn). Had ik een los kaartje gekocht dan was ik 3 euro kwijt geweest. De oplaadunit kon geen transactieinfo weergeven.
Hoe kom ik erachter wat in rekening is gebracht? Immers, op die bliebdevices wordt naar believen wat informatie over je uitgestort terwijl andere essentiele info wordt onthouden.
Volgens mij ben ik op 'n eerste trip opgelicht. Precies waar die meuk voor is ontworpen. En ik kan het niet eens aantonen want er is geen paper trail

Er wordt dus blijkbaar onderscheid gemaakt tussen een incheck- en een uitcheckpoortje. Natuurlijk heb ik een teruggaveverzoek lopen maar ik vind dit toch wel apart.
Volgens mij hoort die deur bij die trap ook helemaal niet open te staan. Toevallig keek ik er vandaag naar toen ik daar was op weg naar huis en zag dat die deur op een soort van kier stond. Er kwamen een paar kinderen de trap af lopen, wellicht een 'handige' manier om de controles voor de metro te omzeilen?smvs schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 21:55:
Er wordt dus blijkbaar onderscheid gemaakt tussen een incheck- en een uitcheckpoortje. Natuurlijk heb ik een teruggaveverzoek lopen maar ik vind dit toch wel apart.
Hoe dan ook zag het er meer uit als een soort nooduitgang die onder normale omstandigheden dicht hoort te zijn... Maar wel klote dat je op die manier 'genaaid' wordt door het systeem wat tegenwerkt ipv meewerkt.
Ook vind ik de poortjes voor de metro maar angstig. Want stel er is een brand of wat dan ook, en stel je bent je ov kaart verloren, dan kan je dus mooi niet vluchten uit het (ondergrondse) station. Goed, er zullen vast wel mechanismen zijn dat wanneer ergens een alarm af gaat die poortjes open gaan... maar wat als een andere storing voorkomt dat dat gebeurt? Die dingen hebben immers wel stroom nodig om open te kunnen. Eruit -> moet altijd kunnen. Maar niet in Nederland dus. Raar systeem. Het is jammer dat er altijd eerst een paar doden moeten vallen totdat men tot dat inzicht komt. De vraag is niet of dat ooit zal gebeuren, maar wanneer precies.
Weet iemand wat exact die problemen zijn? Mijn vriendin heeft 3 maanden terug een nieuwe kaart gekregen en heeft regelmatig problemen met in/uitchecken, zelfs als ze de kaart los in haar hand heeft. Mijn nieuwe kaart (1 maand terug) werkt zelfs door mijn portemonnee heen nog prima.
Vraagje namens mams, waar ik niet zo 123 een antwoord op kon vinden:
Ze heeft een NS voordeelurenkaart, met de oude voorwaarden. De huidige kaart is de eerste die als OV-chipkaart gebruikt kan worden, waar ze dan ook gebruik van maakt. Deze kaart verloopt over iets meer dan een maand maar voordeelurenabo wordt wel verlengt.
De vraag: Wat gebeurt er met het tegoed dat er op het moment van verlopen op staat? Wordt dit overgezet naar de nieuwe pas?
[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 11-02-2012 15:22 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ahhh.... De prijs is weer omhoog gegaan. Bij het kopen van een abo en/of strippenkaart zie je een prijstijging direct bij aanschaf. Duidelijk en transparant. Nu dus niet meer. Stom eigenlijk, want elk jaar gaat die omhoog natuurlijk. Maar daar nooit bij stilgestaan. In november 2011, toen ik de OV-chipkaart ging gebruiken, was dat tarief nog 79ct.BjornE schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 22:26:
Fiber in "OV Chipkaart"
[...]
Je bent het basistarief kwijt. Was je daarna in de bus gegaan of weer in tram had je alleen nog km-prijs betaald en niet nog eens 0,83 er bij. Verder niks aan de hand
Op de site van de OCV staat namelijk ook nergens een basistarief vermeld, en ook nooit of het een overstap is. Eigenlijk wel rete irritant om het overzichtelijk te hebben.
Moet wel zeggen, het basistarief was in oktober 2011 nog 50ct, in november 79ct, en sinds januari dus 83cent. Maar eerlijk is eerlijk, Ik hoef niet meer de deur uit voor een strippenkaart (al zie je direct als je ging reizen met dat ding, of je een nieuwe moest halen). Ik heb dan ook automatisch opladen.
Nu gebruik ik het OV niet dagelijks, en pas 1 keer gehad dat die units het niet deden in de bus om in of uit te checken. De chauffeur heeft 5 minuten bij de halte gewacht om het systeem te rebooten zodat ik kon uitchecken. Hij vervloekte het systeem omdat dit dagelijks meerdere malen gebeurde.
Ey!! Macarena \o/
Kaart die gewoon altijd slecht werkt? Kaart die geheel niet werkt? Het probleem wat jij omschrijft heb ik pas als de kaart er mee ophoudtRaven schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:43:
Kaart die ineens slechter en later niet meer werkt, wat voor andere problemen kunnen er zijn
Ik wil best betalen voor mijn vervoer, maar dit is echt geen doen het gaat op mijn ritten voor 50% fout. Ik zit dus met hogere kosten, administratie en frustatie.
Mailen of bellen....
We hebben ook geen alternatief behalve af en toe de auto.
Maar ik wordt zo horendol van het "systeem" en vraag me af of wat we kunnen doen.
www.casarodriguillo.com
Je kunt in de gele oplaadapparaten zoals die in o.a. kantoorboekwinkels staan de laatste 10 transacties bekijken. Dat moet in jouw geval voldoende zijn.Rukapul schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 21:46:
Nou, mijn eerste OV chipkaart ervaring was ook niet bepaald positief.
Had een anonieme kaart van iemand overgenomen met onbekend (laag) saldo. Ik stap bus in en ding zegt blieb. Ik stap bus uit en ding zegt "saldo te laag". Ik waardeer ding even later op en saldo blijkt -3.21 te zijn (ritprijs zou iets van 2.80 geweest moeten zijn). Had ik een los kaartje gekocht dan was ik 3 euro kwijt geweest. De oplaadunit kon geen transactieinfo weergeven.
Hoe kom ik erachter wat in rekening is gebracht? Immers, op die bliebdevices wordt naar believen wat informatie over je uitgestort terwijl andere essentiele info wordt onthouden.
Volgens mij ben ik op 'n eerste trip opgelicht. Precies waar die meuk voor is ontworpen. En ik kan het niet eens aantonen want er is geen paper trail
Een van de voordelen van een persoonlijke ov-kaart is dat je dan een account aan kunt maken bij ov-chipkaart en dan wel alle transacties kunt bekijken en desgewenst printen.
Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White
Ik heb een NS-voordeelurenkaart en zodra je over kon gaan op chippen heb ik dat meteen geregeld, zelfs zo snel dat ik er eerder klaar voor was dan de NS vanwege het volledig ontbreken van incheckpalen op de perrons (klein station). In die tijd heb ik me vaak afgevraagd hoe mensen dat oplosten als ze op hun vertrekstation wel konden inchecken maar op het bestemmingsstation met het ontbreken van uitcheckpalen werden geconfronteerd.

Daarna was een onoverkomelijk ongemak dat er maar aan 1 kant 1 incheckpaal stond en wel op maar 1 perron Gezien wat je er hier allemaal voor moet doen om op een perron te geraken (3 trappen op) en ik geen zin had om 5 minuten bezig te zijn met in- of uitchecken heb ik toen tandenknarsend moeten wachten tot er eindelijk op beide perrons een incheckpaal stond (nu staan er op elk perron 2 stuks).
Maar toen het eenmaal zover was heb ik bij de NS tot nu toe helemaal geen problemen gehad met mijn chipkaart. Bij het reizen met de bus heb ik op mijn transactieoverzicht gezien dat ik 1x kennelijk vergeten was om in te checken, dus dat heeft mij € 4 gekost ipv de ritprijs van € 2. Daar staat tegenover dat ik ook een paar keer voor niks met de bus mee mocht omdat het incheckapparaat niet werkte.
Tegenwoordig hebben ze, in ieder geval bij de NS, aparte signalen voor in- en uitchecken (1 piepje versus 2) waardoor je kunt horen op het goed gaat.
Omdat ik ook automatisch opladen heb geactiveerd, heb ik helemaal geen omkijken meer met reizen met openbaar vervoer. Dus geen trein meer missen omdat er een hele rij voor je staat bij de kaartjesautomaat, geen kwartier eerder hoeven komen om met dit soort situaties rekening te houden, geen aparte strippenkaarten voor de bus en treinkaartjes voor de trein.
Maar ja, mijn NS-chipkaart moet nog 1,5 jaar mee dus bij mij kan-ie natuurlijk ook in de komende tijd de geest geven.

In Londen reis je ook met een chipkaart, maar die schijnt wel beter beveiligd te zijn. Ook in andere opzichten werkt die kaart beter o.a. omdat je automatisch het voor jou gunstigste tarief betaalt.
Ondanks alle problemen die er tot nu toe geweest zijn, vind ik ov-chippen een heel goed idee.

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White
Even tussendoor, de eerste keer dat ik dat tegenkwam moest ik even teruglopen om te kijken wtf er nou weer gebeurde (ergo, enige aankondiging was leuk geweest) maar ik ben 't wel eens dat dat superhandig is en de rest van de vervoerders dat ook in mag voeren.Louise525 schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 01:05:
Tegenwoordig hebben ze, in ieder geval bij de NS, aparte signalen voor in- en uitchecken (1 piepje versus 2) waardoor je kunt horen op het goed gaat.
Niet bepaald. Dat is dezelfde kaart als hier.In Londen reis je ook met een chipkaart, maar die schijnt wel beter beveiligd te zijn.
Beleidsbeslissing, niks techisch.Ook in andere
opzichten werkt die kaart beter o.a. omdat je automatisch het voor jou gunstigste tarief betaalt.
http://www.ov-chipkaart.n...even/instapenbasistarief/RaZ schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 22:56:
[...]
Ahhh.... De prijs is weer omhoog gegaan. Bij het kopen van een abo en/of strippenkaart zie je een prijstijging direct bij aanschaf. Duidelijk en transparant. Nu dus niet meer. Stom eigenlijk, want elk jaar gaat die omhoog natuurlijk. Maar daar nooit bij stilgestaan. In november 2011, toen ik de OV-chipkaart ging gebruiken, was dat tarief nog 79ct.
Op de site van de OCV staat namelijk ook nergens een basistarief vermeld, en ook nooit of het een overstap is. Eigenlijk wel rete irritant om het overzichtelijk te hebben.
Moet wel zeggen, het basistarief was in oktober 2011 nog 50ct, in november 79ct, en sinds januari dus 83cent. Maar eerlijk is eerlijk, Ik hoef niet meer de deur uit voor een strippenkaart (al zie je direct als je ging reizen met dat ding, of je een nieuwe moest halen). Ik heb dan ook automatisch opladen.
Hoe hoog is het basistarief?
Het landelijk vastgestelde basistarief voor 2012 is € 0,83. Bij leeftijdskorting (4 tot en met 11 jaar of 65 jaar of ouder) krijgt u 34% korting op het basistarief. Deze automatische korting geldt niet voor de trein.
http://eu.battle.net/d3/en/profile/Argamas-2833/hero/1713811
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.
/u/83403/manuoceane-tux-romain2.png?f=community) 

/u/92525/me.png?f=community) 
            /u/28121/avatar_kleiner.png?f=community) 
            /u/34216/avatar-60x60.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/302533/Avatar.jpg?f=community) 
            /u/256438/crop5dbb270939de4.png?f=community) 
            :strip_exif()/u/266570/crop66602ce74603f_cropped.webp?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/15283/pinkypimp.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/109539/avatar_kerst_still.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/92582/crop5daf1326d09c1.jpeg?f=community) 
            :strip_exif()/u/23102/anandus.gif?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/96648/shakira.jpg?f=community) 
            /u/205689/crop5f7b0ec27ce82.png?f=community) 
            :strip_exif()/u/265598/hank_moody.gif?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/2720/vr-icon.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/180748/avatar%2520nieuw%252060x60.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/53213/crop57ace1fa37f44.jpeg?f=community) 
            /u/145301/mo.png?f=community) 
            :strip_exif()/u/128173/crop59a1592e54731_cropped.gif?f=community) 
            /u/53007/DustPuppy.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/2646/shine.jpg?f=community) 
            /u/101649/pin.png?f=community)