Verwijderd

Ik maar denken dat je over dat apparaat praat, maar oke, het zal idd wel tegen namaak zijn en de controleurs zien hem toch?

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-10 12:56

ThunderNet

Flits!

Gelukkig zou de OV-chipkaart in veel gevallen goedkoper worden voor reizigers toch?
Sinds november hier echt ingevoerd, moest toen al 30ct per dag ('retour' dus) extra betalen.. En daar kwam sinds gisteren nog een verhoging van 90ct per dag bij...

Oftewel €1,20 per dag extra in nog geen 2,5mnd tijd... :')

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Voor mij is de OVchipkaart ook duurder dan de good old strippenkaart ja. En wees maar niet verbaasd als het alsmaar duurder wordt. Dat is gewoon veel te makkelijk op deze manier.

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2012 @ 23:20:
Voor mij is de OVchipkaart ook duurder dan de good old strippenkaart ja. En wees maar niet verbaasd als het alsmaar duurder wordt. Dat is gewoon veel te makkelijk op deze manier.
De strippenkaart werd ook telkens duurder hoor en de trein kaartjes waren ook telkens van de ene op de andere dag opeens duurder.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ebia schreef op maandag 09 januari 2012 @ 11:27:
[...]

Okee, dus die €7,50 die die kaart normaal kost kan ik dan in me zak houden?
Yep, van NS krijg je die gratis.
Maar waarom zou je in- en uitchecken? Op de kaart staat toch immers dat je een abonnement hebt op een bepaald traject? Als je gecontroleerd wordt, dan kunnen ze dat toch uitlezen van je kaart? Of kunnen ze niet uitlezen dat je een abonnement hebt en kunnen ze alleen zien of je al dan niet bent ingecheckt?
Omdat je ook je traject voorbij kunt reizen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Koenoe
  • Laatst online: 10:47
flowerp schreef op maandag 09 januari 2012 @ 23:25:
[...]

De strippenkaart werd ook telkens duurder hoor en de trein kaartjes waren ook telkens van de ene op de andere dag opeens duurder.
Retourkorting is weg, overstap tarieven en ik mag aannemen dat binnenkort de groepskorting (lees samen reizen op een kortingskaart) ook verdwijnt. Het kopen van een kaartje is ook veel duurder dan het vroeger was. €2,60 staat in geen verhouding met wat het vroeger was (€1,20 - €1,60) (kaartje kopen in de tram/bus).

Het is ook omslachtiger. Opladen? Bij elke overstap moet je onthouden om in en uit te checken, anders kost het je klauwen vol met geld die je nog maar moet zien terug te krijgen. Vroegah was het kaartje kopen en klaar. Geen gezeur verder.

Privacy nog daargelaten.

Ik snap het recht praten van de OV Chipkaart niet, alsof het vroeger allemaal zo erg was.

[ Voor 4% gewijzigd door Koenoe op 09-01-2012 23:38 ]

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ok, luister. Ongeacht of je 't wel of niet eens bent met de OV-Chipkaart als concept, dat 'het steeds duurder wordt' is geen geldig argument.

Of tenminste, dat argument kun je voor 100% wegstrepen tegen álle vorige systemen. Aangezien die ook steeds duurder werden, met of zonder aankondiging. Dat komt allemaal vanwege het concept inflatie. Hadden we dat niet, zouden we voor onze ritjes met de OVC ook 5 cent betalen.

Dus ik stel voor dat we dáár in ieder geval over ophouden.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 09-01-2012 23:38 ]

• Koenoe
CyBeR schreef op maandag 09 januari 2012 @ 23:38:
Ok, luister. Ongeacht of je 't wel of niet eens bent met de OV-Chipkaart als concept, dat 'het steeds duurder wordt' is geen geldig argument.

Of tenminste, dat argument kun je voor 100% wegstrepen tegen álle vorige systemen. Aangezien die ook steeds duurder werden, met of zonder aankondiging.

Hallo, ik heb het over toegevoegde kosten of het weghalen van kortingen. Niet dat het altijd sowieso duurder wordt. Ik neem aan dat je Gerrit Zalm ook nog steeds gelooft dat het door de Euro niet duurder zou worden?

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Verwijderd

flowerp schreef op maandag 09 januari 2012 @ 23:25:
[...]

Toch ging dat minder hard dan nu het geval is. Meteen bij mijn ovchipkaar aanschaf maakte ik hogere reiskosten dan ervoor het geval was.

Verwijderd

Of tenminste, dat argument kun je voor 100% wegstrepen tegen álle vorige systemen. Aangezien die ook steeds duurder werden, met of zonder aankondiging. Dat komt allemaal vanwege het concept inflatie. Hadden we dat niet, zouden we voor onze ritjes met de OVC ook 5 cent betalen.

Is de concept "lekker makkelijk van de ene minuut naar de andere minuut prijs omhoog gooien omdat alles nu via een elektronisch netwerk gaat ipv papieren reisgoederen waar je op kon hamsteren?" ook onbespreekbaar bij jou?

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:28

Nox

Noxiuz

CyBeR schreef op maandag 09 januari 2012 @ 23:33:

[...]

Tja, en wat als je dat nou eens gewoon niet doet? Van Amsterdam naar Rotterdam op je werk. En verder niet? Studenten kunnen het niet eens dus dat je daarom moet inloggen is sowieso al BS-Royal.

EDIT:

Nou nee. Ik ben wel benieuwd naar de prijsstijging van de GVB, RET, HTM etc. dus de lokale vervoersbedrijven van de strippenkaart en de prijsstijgingen sinds de introductie van de OVC.

Kom ik aan met de huidige cijfers, mogen de mensen met een OVC even kwijt wat zij kwijt zijn aan reisgelden.

In 2011: 0,9%
In 2010: 4,3%
In 2009: 4,5%

Ik weet niet wat jullie zijn gaan betalen offcourse en echte meetgegevens zijn niet makkelijk te achterhalen.

[ Voor 59% gewijzigd door Nox op 10-01-2012 00:52 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2012 @ 23:46:
[...]

Is de concept "lekker makkelijk van de ene minuut naar de andere minuut prijs omhoog gooien omdat alles nu via een elektronisch netwerk gaat ipv papieren reisgoederen waar je op kon hamsteren?" ook onbespreekbaar bij jou?
Ja, dat is populistische onzin natuurlijk. Bovendien kon de prijs voor een strippenkaart ook best per dag opgeschroefd worden, maar dat is ook niet gedaan.

Prijswijzigingen komen op een gezet moment, en worden aangekondigd.
NoxiuZ schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 00:41:
[...]

Tja, en wat als je dat nou eens gewoon niet doet? Van Amsterdam naar Rotterdam op je werk. En verder niet? Studenten kunnen het niet eens dus dat je daarom moet inloggen is sowieso al BS-Royal.
Ja, dat jij 't niet doet is prachtig maar het kán wel dus moet er rekening mee gehouden worden. En ik had 't niet over studenten.

• Nox

Nox

Noxiuz

Omdat het kan vind ik echt een kulargument. Je weet van tevoren toch wel of je naar je werk gaat of niet? Ik kijk in ieder geval wel zo ver vooruit. Met een papieren kaart kon dat ook al, als je in slaap valt bijvoorbeeld. Komt er een conducteur en die wordt dan terecht boos.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-10 12:56

ThunderNet

Flits!

Inflatie? Goed, even een rekenvoorbeeldje:
bedragen gehaald van: http://www.vbn-bv.nl/content.php?pagina_id=377

45 strippen-kaart kostte in 2010 22,50. Als we van een prijsstijging van 4,5% uit gaan (verschrikkelijk hoge stijging, daar niet van). zouden voor 45 strippen in 2011 op een bedrag van 23,50 uitkomen.

Van die 45 strippen kan ik 9 ritjes maken, oftewel een ritprijs van 2,60 per ritje. De ritprijs die ik nu echter in 2011 moet betalen is 3,17.. oftewel een prijsverhoging van 22% boven een hypothetische inflatiecorrectie van 4,5%..
Die prijsstijging wou jij 100% wegstrepen?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Nox

Nox

Noxiuz

ThunderNet schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 00:58:
[...]

Inflatie? Goed, even een rekenvoorbeeldje:
bedragen gehaald van: http://www.vbn-bv.nl/content.php?pagina_id=377

45 strippen-kaart kostte in 2010 22,50. Als we van een prijsstijging van 4,5% uit gaan (verschrikkelijk hoge stijging, daar niet van). zouden voor 45 strippen in 2011 op een bedrag van 23,50 uitkomen.

Van die 45 strippen kan ik 9 ritjes maken, oftewel een ritprijs van 2,60 per ritje. De ritprijs die ik nu echter in 2011 moet betalen is 3,17.. oftewel een prijsverhoging van 22% boven een hypothetische inflatiecorrectie van 4,5%..
Zie 2 posts hierboven, toen was hij slechts 0,9%. Daarvoor wel weer 4% en daarvoor weet ik het niet. Maar ik weet wel 100% zeker dat ik precies tien euro betaalde in 2007 op het traject waar ik nu 11,80 voor betaal.

Komt neer op 3,6% prijsstijging gemiddeld. Dus ik denk dat het wel rond de 3,5-4% zat in de voorgaande jaren. Betreft de NS overigens.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ThunderNet schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 00:58:
[...]

Ja.

Ik heb 't simpel gehouden, maar er is natuurlijk veel meer aan de hand dan inflatie. Om nog een simpel voorbeeld te noemen, een stijging in benzinekosten. Hogere loonkosten, etc.

Het kost een dergelijk bedrijf relatief meer om nu een bus te laten rijden dan 50 jaar geleden.

Dan kun jij wel vinden dat dat commercieel graaien is ofzo, maar dat valt alles mee. De OV-bedrijven bieden hun diensten zo goedkoop aan als ze kunnen, zodanig dat ze er wel nog íets aan verdienen (dat is tenslotte het punt van een bedrijf) maar niet dat 't zo duur wordt dat mensen wegblijven (want minder inkomsten.)

Daarbij wordt zelfs al een deel gesubsidieerd en dus feitelijk onder de kostprijs aangeboden.
NoxiuZ schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 00:55:
Omdat het kan vind ik echt een kulargument. Je weet van tevoren toch wel of je naar je werk gaat of niet? Ik kijk in ieder geval wel zo ver vooruit. Met een papieren kaart kon dat ook al, als je in slaap valt bijvoorbeeld. Komt er een conducteur en die wordt dan terecht boos.
Ja, maar het gaat dus niet om jou. Het gaat om al die andere nitwits die 't niet snappen.

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeR op 10-01-2012 01:38 ]

• Koenoe
NoxiuZ schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 01:33:
[...]

Zie 2 posts hierboven, toen was hij slechts 0,9%. Daarvoor wel weer 4% en daarvoor weet ik het niet. Maar ik weet wel 100% zeker dat ik precies tien euro betaalde in 2007 op het traject waar ik nu 11,80 voor betaal.

Komt neer op 3,6% prijsstijging gemiddeld. Dus ik denk dat het wel rond de 3,5-4% zat in de voorgaande jaren. Betreft de NS overigens.
En je korting op het retourtje? Met korting reizen op de kortingskaart van een ander? De prijs enorme stijging van een kaartje in de bus/tram? Het geld dat berekend wordt wanneer er niet uitgechecked wordt? Overstap tarief? Zijn die prijs stijgingen ook meegerekend?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Koenoe schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 01:47:
[...]

En je korting op het retourtje?
Bedoel je dat een retour vroeger minder koste dan twee enkeltjes? Dat is weg ja. Nu is een enkeltje namelijk de helft van een retour, en niet een retour goedkoper.
Met korting reizen op de kortingskaart van een ander?
Is er nog.
De prijs enorme stijging van een kaartje in de bus/tram?
Eventuele prijsstijgingen hebben niets met de vorm van het vervoersbewijs te maken maar met het feit dat prijzen gewoon elk jaar stijgen.
Het geld dat berekend wordt wanneer er niet uitgechecked wordt?
Seriously? Je eigen DOMME FUCKING FOUT ga je meereken als prijsstijging? Net als toen je vroeger strippenkaarten liet verlopen of een kaartje zonder korting kocht als je dat met bedoelde te doen?
Overstap tarief?
Welk?

• Nox

Nox

Noxiuz

Koenoe schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 01:47:
[...]

En je korting op het retourtje? Met korting reizen op de kortingskaart van een ander? De prijs enorme stijging van een kaartje in de bus/tram? Het geld dat berekend wordt wanneer er niet uitgechecked wordt? Overstap tarief? Zijn die prijs stijgingen ook meegerekend?
Het is een retourtje. 100%, 2e klas. Gewoon precies hetzelfde product als toen. Betreft castricum - A'dam amstel. School, doe ik al 5 jaar nu en hopelijk voor het laatst.

Dat is dus de prijsstijging van de NS op een papieren kaartje.

• Koenoe
NoxiuZ schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 02:03:
[...]

Het is een retourtje. 100%, 2e klas. Gewoon precies hetzelfde product als toen. Betreft castricum - A'dam amstel. School, doe ik al 5 jaar nu en hopelijk voor het laatst.

Dat is dus de prijsstijging van de NS op een papieren kaartje.
Een retourtje kost nu even veel als 2 enkele reisjes. Dat was voor de chipkaart zeker niet het geval en kreeg je korting.

Prijsstijging van de NS op een papieren kaartje telt niet ofzo? Prijsstijging dus, ik zie niet in hoe je retour kan reizen (retourtje kan halen) met een chipkaart.

[ Voor 13% gewijzigd door Koenoe op 10-01-2012 02:15 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Koenoe schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 02:09:
[...]

Een retourtje kost nu even veel als 2 enkele reisjes. Dat was voor de chipkaart zeker niet het geval en kreeg je korting.
Ja, maar toen is die prijswijziging wel andersom doorgevoerd he: enkeltjes zijn goedkoper gemaakt.

Maar dat vergeet je handig genoeg natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 10-01-2012 02:22 ]

• Koenoe
CyBeR schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 02:03:
[...]

Bedoel je dat een retour vroeger minder koste dan twee enkeltjes? Dat is weg ja. Nu is een enkeltje namelijk de helft van een retour, en niet een retour goedkoper.
Dank je wel
Is er nog.
Maar verdwijnt aan het eind van dit jaar.
Eventuele prijsstijgingen hebben niets met de vorm van het vervoersbewijs te maken maar met het feit dat prijzen gewoon elk jaar stijgen.
Gelul. Prijsstijgingen hebben te maken met het kaartje dat je haalt in de bus/tram. Die is standaard in A'dam 2,60 waar je een uur mee kan reizen. Niet meer 1,60 voor een zone.
Seriously? Je eigen DOMME FUCKING FOUT ga je meereken als prijsstijging? Net als toen je vroeger strippenkaarten liet verlopen of een kaartje zonder korting kocht als je dat met bedoelde te doen?
Jazeker wel. Ik kan er ook niets aan doen dat ik vergeet uit te checken of dat het paaltje niet werkt. Vroeger was dat geen punt hoor. Dan was mijn vervoersbewijs al gecontroleerd en kon die in de prullenbak. Mijn strippenkaart verliep niet toen ik uitstapte iig. Een kaartje zonder korting, dat is je eigen domme fout idd.

• Koenoe
CyBeR schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 02:21:
[...]

Ja, maar toen is die prijswijziging wel andersom doorgevoerd he: enkeltjes zijn goedkoper gemaakt.

Maar dat vergeet je handig genoeg natuurlijk.
Daar heb ik inderdaad verdomd weinig van meegekregen. Ik neem aan dat deze prijswijziging niet gold voor het papieren kaartje?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Koenoe schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 02:24:
[...]

Daar heb ik inderdaad verdomd weinig van meegekregen. Ik neem aan dat deze prijswijziging niet gold voor het papieren kaartje?
De prijzen van het papieren kaartje en de prijzen zoals die gelden voor de OV-Chipkaart zijn over een periode van een jaar ofzo gelijkgetrokken. Nu zijn ze dus identiek, maar gedurende een bepaalde periode kon 't voordeliger zijn om een papieren kaartje te kopen of juist om een OV-Chip te gebruiken, afhankelijk van wat je precies aan 't uitspoken was. NS heeft daar verder geen enkele compenserende maatregel voor bedacht, dat hebben ze gewoon gelaten voor wat 't was.

• Koenoe
Vraag me nog af hoe een retourtje berekend werd vroeger. Als het om redelijke afstanden ging dan scheelde dat behoorlijk qua prijs. Vraag me af of dat wel in verhouding heeft gestaan met het goedkoper maken van een enkele reis.

Edit: Ik neem aan dat je bedoelt dat een retourtje met korting nog mogelijk was destijds en dat het dan met een papieren kaartje voordeliger was en dat een enkele reis goedkoper was met de chipkaart.

[ Voor 31% gewijzigd door Koenoe op 10-01-2012 02:56 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Koenoe schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 02:34:
Edit: Ik neem aan dat je bedoelt dat een retourtje met korting nog mogelijk was destijds en dat het dan met een papieren kaartje voordeliger was en dat een enkele reis goedkoper was met de chipkaart.
Correct.

• Koenoe
En je geeft net zelf aan dat dit is recht getrokken. M.a.w. we zijn de korting op een retourtje kwijt.

Dit hoef je natuurlijk niet mee te berekenen in de jaarlijkse cijfers, maar is wel een enorme stijging in de kosten voor de treinreizigers die daar gebruik van maakten (zo'n beetje iedereen). Geef mij dan mijn papieren kaartje maar weer dan met retourskorting en zonder de zorgen en handelingen van in en uitchecken.

[ Voor 12% gewijzigd door Koenoe op 10-01-2012 03:05 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Koenoe schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 03:03:
[...]

En je geeft net zelf aan dat dit is recht getrokken. M.a.w. we zijn de korting op een retourtje kwijt.
Euh, nee.

Eerder was een papieren retourtje goedkoper dan tweemaal een papieren enkeltje.
Later werd een OV-chip-enkeltje goedkoper dan een papieren enkeltje, maar een OV-Chip-retour (dwz, 2x enkel) iets duurder dan een papieren retour tegelijkertijd.

Dat komt omdat die prijsverschillen geimplenteerd zijn tegelijkertijd met de normale jaarlijkse prijsverhoging. Daarbij is de prijs van het een minder verhoogd dan het ander. Uiteindelijk nog steeds wel een stijging natuurlijk, maar die kwam er sowieso, net als elk jaar.

Je moet 't dus zo zien dat een enkele reis tegenwoordig goedkoper is dan vroeger, relatief aan het retour. Maar omdat er tegelijk elk jaar een reguliere prijsstijging is, lijkt dat niet zo. Inmiddels zijn ze dus gewoon gelijk, maar er is wel degelijk een periode geweest waarin het duidelijk was dat de OV-chip enkele reis goedkoper is gemaakt, en niet de retour duurder.

Ik weet ook niet waarom er vroeger korting was op een retour trouwens, dat maakt 't voor de reiziger alleen maar lastiger.

• Koenoe
CyBeR schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 03:16:
[...]

Euh, nee.

Eerder was een papieren retourtje goedkoper dan tweemaal een papieren enkeltje.
Later werd een OV-chip-enkeltje goedkoper dan een papieren enkeltje, maar een OV-Chip-retour (dwz, 2x enkel) iets duurder dan een papieren retour tegelijkertijd.

Dat komt omdat die prijsverschillen geimplenteerd zijn tegelijkertijd met de normale jaarlijkse prijsverhoging. Daarbij is de prijs van het een minder verhoogd dan het ander. Uiteindelijk nog steeds wel een stijging natuurlijk, maar die kwam er sowieso, net als elk jaar.

Je moet 't dus zo zien dat een enkele reis tegenwoordig goedkoper is dan vroeger, relatief aan het retour. Maar omdat er tegelijk elk jaar een reguliere prijsstijging is, lijkt dat niet zo. Inmiddels zijn ze dus gewoon gelijk, maar er is wel degelijk een periode geweest waarin het duidelijk was dat de OV-chip enkele reis goedkoper is gemaakt, en niet de retour duurder.

Ik weet ook niet waarom er vroeger korting was op een retour trouwens, dat maakt 't voor de reiziger alleen maar lastiger.
Dit wil ik dan wel eens op papier uitgewerkt zien, alsmede hoe retourskorting werd berekend. Niet dat ik vraag of jij die even wil leveren, maar ik kan het zelf zo snel niet vinden.

Iets zegt me dat het eenmalig sjoemelen met cijfers, niet in verhouding staat met het verdwijnen van de retourskorting. Zeker over langere afstanden. Het is sowieso weer een dikke faal voor de chipkaart, van welke kant je het ook bekijkt.

Waarom een retourtje? Omdat de reiziger maar eenmalig naar het loket toe hoefde en niet 2x in en uit hoefde te checken (4x dus). Waarschijnlijk ook om het treinreizen aantrekkelijker te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Koenoe op 10-01-2012 03:34 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Daar heeft het sowieso weer niets mee te maken, die verandering is op papier ook prima door te voeren.

Sterker nog: dat is ook zo. En het staat me bij (maar met onzekerheid) dat NS er sowieso vanaf wilde.

Jullie moeten dit soort dingen echt eens los van elkaar leren te zien.

• Koenoe
De retourskorting is verwijderd omdat die chipkaart (of het systeem) dit niet kan. Ergens las ik dat dit in London wel mogelijk was maar niet in Nederland.

Mij met koninklijk meervoud aanspreken is niet nodig overigens, maar toch bedankt.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

@Koenoe, als je het er blijkbaar principieel zo moeilijk mee hebt; niets houdt je tegen om auto te gaan rijden als je denkt dat je het zelf goedkoper kunt. Of brommer, fiets of de benenwagen. We staan je niet met stokken het OV in te slaan. Het is een vrije markt.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Koenoe schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 03:45:
De retourskorting is verwijderd omdat die chipkaart (of het systeem) dit niet kan.
Dat is natuurlijk onzin. Het systeem kan het niet omdat het er niet in is geprogrammeerd- het is technisch prima mogelijk.

Wat leiden we daaruit af? NS wil het niet meer.

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ja, logisch ook eigenlijk, want het retourtje was natuurlijk vooral handig dat je op de terugweg geen kaartje meer hoefde te kopen. Nu kan je gewoon inchecken.
Nee, ben ondertussen best blij met de chipkaart. Alleen vind ik dat een vervangingsprocedure veel te lang duurt, en dat je dan weer alle producten op die kaart moet zetten.
Ik had ook veel liever gezien dat de kaart zelf alleen een unieke ID had, gekoppeld aan je account. Dan hadden je nieuwe producten direct via internet kunnen kopen en koppelen ipv dat je eerst naar zo'n paal moet.
Maar dat zou betekenen dat elke paal en conducteur een directe internetverbinding moet hebben. Zou het voor de reiziger wel makkelijker maken.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:09

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Wanneer je stelt dat je een retour met korting koopt zit je er al naast.
Een retour was 2x enkele reis met korting. De reden werd hier al eerder gegeven: minder loket handelingen.
Dit kwam al onder druk te staan door het verplichte automaten gebruik.
Het verschil in meer kosten werd veel kleiner. Mede door het kunnen kiezen van een terugreis kaartje.
MaximusTG schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 10:32:
...
Nee, ben ondertussen best blij met de chipkaart. Alleen vind ik dat een vervangingsprocedure veel te lang duurt, en dat je dan weer alle producten op die kaart moet zetten.
Ik had ook veel liever gezien dat de kaart zelf alleen een unieke ID had, gekoppeld aan je account. Dan hadden je nieuwe producten direct via internet kunnen kopen en koppelen ipv dat je eerst naar zo'n paal moet.
Maar dat zou betekenen dat elke paal en conducteur een directe internetverbinding moet hebben. Zou het voor de reiziger wel makkelijker maken.
Hou zelf nog goede hoop dat het vervangen van de kaart ook zal verbeteren.
Nu het activeren van producten op elkaars systemen is ingevoerd moet dat toch kunnen.
Even voordat je oude kaart vervalt ontvang je een nieuwe met hetzelfde nummer.
Wanneer je die gaat activeren in welk oplaadapparaat ook zouden alle producten en het saldo overgezet moeten worden.
Ook de eventuele automatische opwaardering gaat dan mee.

Laten we hopen dat ze dat aan het ontwikkelen zijn.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• Koenoe
SeatRider schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 09:12:
@Koenoe, als je het er blijkbaar principieel zo moeilijk mee hebt; niets houdt je tegen om auto te gaan rijden als je denkt dat je het zelf goedkoper kunt. Of brommer, fiets of de benenwagen. We staan je niet met stokken het OV in te slaan. Het is een vrije markt.
Ga toch weg man. Dit is echt zo'n standaard kneejerk PVV reactie die je wel vaker hoort in discussies. Minder trollen.

Reis zelf al meer dan 30 jaar met het OV. Heb geen rijbewijs en ben ook niet van plan die te halen. Als het haalbaar is pak ik ook de fiets, maar voor lange afstanden zal ik toch echt gebruik moeten maken van het OV. Er zijn talloze voorbeelden van mensen die wel gebruik moeten maken van het OV en geen keuze hebben. Misschien even van je ivoren toren in de roze wolk komen en even tussen het gewone volk kijken. Je weet wel, Henk en Ingrid.
CyBeR schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 10:24:
[...]

Dat is natuurlijk onzin. Het systeem kan het niet omdat het er niet in is geprogrammeerd- het is technisch prima mogelijk.

Wat leiden we daaruit af? NS wil het niet meer.
Wat ik zeg, het systeem kan het niet. De vraag waarom (de NS het niet meer wil) zullen we dan maar even in het midden laten?
KroontjesPen schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 11:12:
Een retour was 2x enkele reis met korting.
8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Koenoe op 10-01-2012 11:37 ]

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Je kan het ook omdraaien he, waarom zou je als reiziger die dezelfde weg terug aflegt op dezelfde dag recht hebben op korting tov de reiziger die twee verschillende reizen maakt? Ik kan niks bedenken namelijk, behalve vanuit de goedheid van het hart van de NS-directie. Ergo, er was dus een andere reden waarom een retourtje goedkoper was, zoals al eerder genoemd, loket-kosten en dergelijke.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• SeatRider
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Koenoe schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 11:35:
Ga toch weg man. Dit is echt zo'n standaard kneejerk PVV reactie die je wel vaker hoort in discussies. Minder trollen.
Misschien even van je ivoren toren in de roze wolk komen en even tussen het gewone volk kijken. Je weet wel, Henk en Ingrid.
Rrrriiiight. Ik heb helemaal niks met PVV en de enige die ik hier populistisch hoor trollen ben jij, met je "het is allemaal duurder geworden en ik wil de gulden en de strippenkaart terug".

Doe trouwens de groeten aan Ingrid!

[ Voor 3% gewijzigd door SeatRider op 10-01-2012 11:51 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

KroontjesPen schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 11:12:
Wanneer je stelt dat je een retour met korting koopt zit je er al naast.
Een retour was 2x enkele reis met korting.
Dat is alvast niet zo, daarvoor was het prijsverschil te klein, en dat maakt een retour met korting wel bijzonder interessant.
De reden werd hier al eerder gegeven: minder loket handelingen.
Dit kwam al onder druk te staan door het verplichte automaten gebruik.
Eens. Hoewel niet verplicht overigens, maar ik kan me voorstellen dat het ontlasten van de loketten inderdaad een grote factor was (evenals eventuele statistische informatie die eruit te halen is, die met een chipkaart ook te krijgen is.)
Koenoe schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 11:35:
[...]

Wat ik zeg, het systeem kan het niet. De vraag waarom (de NS het niet meer wil) zullen we dan maar even in het midden laten?
Euh, nee. De vraag waarom is een enorm belangrijke. Je neemt hier namelijk een bedrijfseconomische beleidsbeslissing en doet alsof dat een technisch falen is. Wat helemaal niet waar is.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 10-01-2012 12:04 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:26

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Signatures zijn voor boomers.

• Koenoe
SeatRider schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 11:46:
[...]

Rrrriiiight. Ik heb helemaal niks met PVV en de enige die ik hier populistisch hoor trollen ben jij, met je "het is allemaal duurder geworden en ik wil de gulden en de strippenkaart terug".

Hoho, jij komt met de opmerking dat als je het niet aanstaat dan pak je maar de auto. Het is voor mij in ieder geval allemaal duurder geworden en er is een commissie bezig om dit te onderzoeken. Je moet binnen deze discussie ook even verder kijken dan de NS alleen.

Wie heeft het over guldens trouwens?
CyBeR schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 12:01:
Euh, nee. De vraag waarom is een enorm belangrijke. Je neemt hier namelijk een bedrijfseconomische beleidsbeslissing en doet alsof dat een technisch falen is. Wat helemaal niet waar is.
Verkeerde aanname. ik zie het precies andersom. Dat het een bedrijfseconomische beleidsbeslissing is en dat wordt verstopt onder de noemer van technisch falen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Koenoe schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 12:13:
[...]

Verkeerde aanname. ik zie het precies andersom. Dat het een bedrijfseconomische beleidsbeslissing is en dat wordt verstopt onder de noemer van technisch falen.
Volgens mij heeft niemand ooit een statement gemaakt dat 't niet kan omdat 't techisch onmogelijk is. (Lastiger dan wat ze nu doen mischien, maar dat ligt ook voor de hand.)

• Koenoe
CyBeR schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 12:21:
[...]

Volgens mij heeft niemand ooit een statement gemaakt dat 't niet kan omdat 't techisch onmogelijk is. (Lastiger dan wat ze nu doen mischien, maar dat ligt ook voor de hand.)
http://webwereld.nl/nieuw...t-weigert-retourtjes.html
De OV-chipkaart is technisch niet in staat om retourtjes te verwerken. Daarom wordt deze mogelijkheid afgeschaft. Maar het is onzekerder dan ooit of de kaart er überhaupt komt.

De OV-chipkaart blijkt alleen enkele reizen te kunnen verwerken. Daarom wordt bij de introductie het retourbiljet afgeschaft. Hierdoor zullen reizigers voor dit type reis gemiddeld zo'n zes procent meer moeten betalen. Voor enkeltjes komt een korting van 9 procent ten opzicht van het huidige tarief.

In de huidige tariefstructuur is een retourtje 15 procent goedkoper dan een enkeltje, waardoor die kaartjes in praktijk 6 procent duurder worden.

Ook goedkoper

"Dat is een gemiddelde prijs. Het kan soms twee procent en soms acht procent zijn", stelt een woordvoerder over de verhoging. Reizigers zonder abonnement kopen overigens meer enkele reizen (56 procent) dan retourtjes (44 procent).

[ Voor 55% gewijzigd door Koenoe op 10-01-2012 12:26 ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Koenoe schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 12:13:
Hoho, jij komt met de opmerking dat als je het niet aanstaat dan pak je maar de auto. Het is voor mij in ieder geval allemaal duurder geworden en er is een commissie bezig om dit te onderzoeken. Je moet binnen deze discussie ook even verder kijken dan de NS alleen.
Welke commissie? Er zijn een hele hoop onderzoeken, van groot tot klein, en sommigen hebben te maken met de prijs. Er zijn een aantal problemen geweest en een aantal prijs/tariefsverhogingen, namelijk:
- Dubbele instaptarieven tussen vervoerders die onderling overstappen (technisch) niet ondersteunden. Dit wordt op dit moment opgelost en is al grootendeels opgelost sinds halverwege 2011
- Verhogingen van kilometertarieven en opstaptarieven met meer dan de CPI, dit komt geheel neer op hogere energieprijzen en concessieprestaties
- Andere prijzen (soms goedkoper, vaak duurder) op korte ritjes binnen steden, zeker als overgestapt moet worden) vergeleken met de strippenkaart. Dit verschil was minder dan 5% en werd geheel verklaard door verschil in implementatie (die overigens sinds januari 2011 al niet meer van toepassing is): bij de strippenkaart betaalde je per zone, met de OVC per kilometer. Bovendien was het instaptarief anders. De heisa hierover kwam door een verkeerde meetmethode (te weinig en niet-representatieve routes).

Daarnaast zijn er nog andere problemen, onder andere bijvoorbeeld met implementatiesnelheid (NS), veiligheid (NXP/TLS), prijsstijging ten opzichte van ander vervoer en meer dingen die onderzocht zijn of nog in onderzoek zijn. Dat zegt overigens niks over het 'succes' van de OVC, maar meer dat je niet kunt roepen dat een commissie ergens naar aan het kijken is, en dat er dus iets mis is. Over het algemeen is het OV nog steeds een pak goedkoper dan de auto - als je de keus tussen het een of het ander hebt. De meeste mensen hebben echter sowieso al een auto staan.
Maar het wordt door niemand 'verstopt' onder de noemer van technisch falen, dat is een mythe. Het wordt nu juist gepresenteerd als eerlijkere manier van zakendoen, wat het ook is. Het is natuurlijk nog steeds niet helemaal ideaal (mooier zou zijn als ook in alle OV hetzelfde kilometertarief zou gelden, en de NS niet zo moeilijk zou doen met z'n zones) maar het idee van de OVC is dat het uiteindelijk wel die kant op gaat.

edit: en de post hierboven is een artikel van 4 jaar oud...

edit: wat meer verduidelijking over het artikel van Webwereld van hierboven (uit 2008): Webwereld trekt hier zelf de foutieve conclusie dat de OVC niet technisch in staat is om retourtjes te registreren. Ze zeggen dat dit 'blijkt' uit het feit dat de kaart alleen enkeltjes registreert. Dit is geen technische beperking, maar een keuze van het vervoersbedrijf. De OVC is prima in staat om te bepalen wat voor reis er op welk moment eerder is gedaan, en om dan aan de hand van die informatie de prijsstructuur te veranderen. Zie het fenomeen overstappen, hiervoor moeten dezelfde (interne) technische handelingen verricht worden. Hetzelfde geldt voor binnen 45 minuten na het verlaten van een voertuig weer instappen. Retourfunctionaliteit is technisch prima mogelijk, maar de NS heeft er voor gekozen om dat niet te implementeren.

[ Voor 14% gewijzigd door mux op 10-01-2012 12:49 ]

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
CyBeR schreef op maandag 09 januari 2012 @ 23:33:
[...]
Maar dat kun je toch evengoed doen als je niet incheckt? Of bedoel je dat niet?

En wat gebeurt er dan als je verder geen geld op je OV-kaart hebt staan en ook geen machtiging tot automatisch opladen hebt gegeven? Als je dan vergeet uit te checken krijg je ineens het dagtarief aan je broek?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Een uitspraak van Brenno de Winter zonder bron is geen statement van NS of TLS.

Het is nu niet technisch mogelijk omdat het er niet ingeprogrammeerd is. Het is technisch wél mogelijk om het systeem dat te laten doen.
ebia schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 12:46:
[...]

Maar dat kun je toch evengoed doen als je niet incheckt? Of bedoel je dat niet?
Ja, maar het punt is dat je dan moet betalen. Als je incheckt, je traject voorbij reist en uitcheckt betaal je netjes voor het deel wat niet tot je traject behoort en rijd je dus niet zwart.
En wat gebeurt er dan als je verder geen geld op je OV-kaart hebt staan en ook geen machtiging tot automatisch opladen hebt gegeven? Als je dan vergeet uit te checken krijg je ineens het dagtarief aan je broek?
Geen idee, moet ik zeggen.

• mux

mux

99% efficient!

Dan krijg je een negatief saldo op je OVC en kun je hem pas weer gebruiken als je hem hebt opgeladen.

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Misschien is het ook wel een idee voor bv de NS om een soort van reserveringssysteem op te zetten, gekoppeld aan de ovchipkaart. Je zou dan korting kunnen krijgen (paar%) als je van te voren een datum en traject opgeeft en vast betaalt. Zij kunnen dan beter hun treinen plannen, de klant kan korting krijgen. Bij afwijken van de datum betaal je dan natuurlijk wel gewoon het normale tarief.

• Koenoe
CyBeR schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 12:55:
[...]

Een uitspraak van Brenno de Winter zonder bron is geen statement van NS of TLS.
Een statement van NS of TSL zou ik ook niet als een goede (lees zuivere) bron zien, aangezien zij partij in deze zijn.

Dat een bron 4 jaar oud is is in deze juist relevant. Dit was namelijk ten tijde van de invoering van de Chipkaart cq. afschaffing van het retourtje
Het is nu niet technisch mogelijk omdat het er niet ingeprogrammeerd is. Het is technisch wél mogelijk om het systeem dat te laten doen.
Leuk zo'n semantische discussie. Kan ik met het bovenstaande ook doen. Jij zei dat niemand ooit een statement heeft gemaakt en ik geef een bron die dat wel doet. Laten we vooral ontopic blijven.

Dan heb ik daar namelijk een vraag over. Zou het dan mogelijk zijn om retour te reizen met de trein door bijvoorbeeld:

Van Breda naar Amsterdam Centraal te reizen.
Daar de metro, tram, bus te pakken naar bestemming.
Dan met de auto terug naar Amsterdam Centraal om van daaruit je retourtje te pakken.

Verwijderd

SeatRider schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 09:12:
SeatRider schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 11:46:
[...]

Leuke reacties weer. Het geeft weer aan dat wat ik eerder over je zei correct was. Helaas mag ik het niet herhalen. Het kan niet altijd feest zijn he...

• SeatRider
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Laat ik toch maar de wijste zijn :)

[ Voor 87% gewijzigd door SeatRider op 10-01-2012 14:14 ]

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:42

Kryziek

bb || !bb

Ik reis sinds 2 dagen met een ov-chipkaart. Voorheen had ik van die maandkaartjes van het postkantoor.
Maar nu zie ik ter mijn verbazing dat het reizen op saldo verd*md duur is. 1 weekje reizen kost me dan 50 euro, doe dat keer 4 en je komt uit op 200 euro, terwijl een maandkaart maar 91 is.. Nu is mij het studentenreisproduct opgevallen. Daar staat in dat je door de weeks gratis kunt reizen als je nog studiefinanciering krijgt. Dat krijg ik pas over een paar maanden. Dus ik vroeg mij af of ik het nu kon activeren en dat het dan direct geld en of het gebruik ervan geld kost.

Mvg.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:14

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Kryziek schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 16:15:
Ik reis sinds 2 dagen met een ov-chipkaart. Voorheen had ik van die maandkaartjes van het postkantoor.
Maar nu zie ik ter mijn verbazing dat het reizen op saldo verd*md duur is. 1 weekje reizen kost me dan 50 euro, doe dat keer 4 en je komt uit op 200 euro, terwijl een maandkaart maar 91 is.. Nu is mij het studentenreisproduct opgevallen. Daar staat in dat je door de weeks gratis kunt reizen als je nog studiefinanciering krijgt. Dat krijg ik pas over een paar maanden. Dus ik vroeg mij af of ik het nu kon activeren en dat het dan direct geld en of het gebruik ervan geld kost.

Mvg.
Als je geen studiefinanciering ontvangt, kun je natuurlijk ook geen studentenreisproduct krijgen 8)7

Anyway, waarom neem je nu dan geen maand(traject)kaart? Nogal wiedes dat die goedkoper is dan steeds enkeltjes gebruiken natuurlijk.

Rail Away!

• mux

mux

99% efficient!

En als je met de trein gaat kun je ook een van de nieuwe (en behoorlijk voordelige) NS-abonnementen nemen.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

'Hef ov-chipkaartbedrijf TransLink op'
DEN HAAG - De Tweede Kamer neigt naar het opheffen van het bedrijf TransLink Systems, dat verantwoordelijk is voor de ov-chipkaart.

De SP maakte zich er al langer sterk voor, omdat het bedrijf in de ogen van Kamerlid Farshad Bashir ''flink en vaak heeft gefaald'' en bovendien 'ongetalenteerde' bestuurders heeft die boven de balkendenorm verdienen. Hij vindt nu de PvdA en de VVD in zekere zin aan zijn zijde.

Ook Jacques Monasch van de PvdA vindt dat het een anders hetend en anders werkend bedrijf moet worden, met aan de publieke zaak aangepaste salarissen, zegt hij. Net als de SP heeft hij een voorkeur voor eindverantwoordelijkheid van het ministerie van Infrastructuur.

VVD'er Charlie Aptroot is ook voor omvormen. ''Er zijn nu vier vervoersbedrijven die het voor het zeggen hebben en het is nou al 10 jaar gedonder.'' Hij vindt wel dat de zaken onderling geregeld moeten kunnen worden, maar wil het ministerie als 'doorzettingsmacht'.

De salarissen vindt hij op dit moment 'niet de grootste zorg': ''We hebben er op dit moment ook niets over te vertellen''.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• mux

mux

99% efficient!

Hoewel ik de insteek (TLS opheffen, iets beters ervoor in de plaats) wel oke vind, weet ik niet hoe goed dat zal gaan onder specifiek deze regering...

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

OV-chipfout: bus uit, drie kwartier lopen
Wat zijn jouw ervaringen met de OV-chipkaart de laatste tijd? Metro leest je mening graag. Maartje Hollink (14) uit Renkum werd dinsdag door een OV-chipfout uit de bus gezet en moest drie kwartier lopen naar huis. Haar chip was opgeladen met een regioabonnement, maar doordat twee busmaatschappijen verschillende systemen hanteren, ging het mis. De buschauffeur was onverbiddelijk.

De 14-jarige Maartje Hollink moest dinsdag drie kwartier naar huis lopen, nadat haar OV-chipkaart dienst weigerde. Haar moeder had echter de kaart opgeladen met een regioabonnement van 72 euro.
De vervelende situatie kwam tot stand doordat Connexxion en Syntus, de busmaatschappijen die rijden tussen Hollinks huis en school, verschillend omgaan met de OV-chipkaart. De scanners van Connexxion herkennen abonnementen op OV-kaarten wel, die van Syntus niet. Bij het laatste bedrijf moet je nog papieren abonnement kopen.

Hollink neemt iedere dag de bus van haar school in Velp naar huis in Renkum. Ze moet dan in Arnhem overstappen op een bus van een andere maatschappij. En daar ging het mis. Toen ze overstapte gaf de scanner aan dat er geen saldo op de kaart stond. De buschauffeur zei dat hij haar niet mee kon nemen. Hierop vertelde Maartje dat ze haar kaart eerder op de dag nog gewoon had gebruikt. “De buschauffeur zei dat hij me echt niet kon toelaten.” Toen het meisje vroeg of ze dan maar moest gaan lopen antwoordde de chauffeur: “Er zit niks anders op denk ik zo.”

Reactie busmaatschappijen
Vervoersbedrijven Connexxion en Syntus geven aan de situatie rondom de 14-jarige Hollink te betreuren. Bij de ene busmaatschappij werd de kaart van Hollink wel herkend, bij de andere niet. “We hadden hierover meer duidelijkheid moeten scheppen,” aldus een woordvoerder van Syntus. Er zijn nog meer trajecten waarop zowel Syntus als Connexxion rijden. Beide maatschappijen gaan proberen hun klanten zo goed mogelijk voor te lichten.

Reactie reizigersorganisatie
Één persoon of organisatie moet verantwoordelijk worden voor de OV-chipkaart. Dat adviseert reizigersorganisatie Rover. Medewerker Tim Boeric vindt dat er momenteel te veel bedrijven, overheden en provincies zijn die zich met de kaart bezighouden. Dit leidt volgens Boeric tot een onduidelijk beleid, waar de reiziger de dupe van is. “Als de klant een nieuwe kaart wil bestellen moet hij bijvoorbeeld een hele hoop papieren invullen.” Volgens Boeric zou dat veranderen als er één partij de maat slaat. “Dat zou de minister kunnen zijn.”

Translink Systems is momenteel het bedrijf achter de OV-chipkaart. Zij maken de kaarten voor alle Nederlandse vervoersbedrijven. Het bedrijf is echter in handen van vier van hun. Dat zijn de NS en de vervoersbedrijven uit Amsterdam (GVB), Rotterdam (RET), en Den Haag (HTM).
Leuk zeg :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je klanten moet voorlichten welke bus je wel en niet mag nemen met een abonnement dat in die regio geldig is dan doe je iets verkeerd. Zie ook Amsterdam waar je met een GVB kaartje niet in een Arrivabus mag stappen. Slaat nergens op en is tegendraads met de eis dat het OV toegangelijk moet zijn.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Maasluip schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:02:
Als je klanten moet voorlichten welke bus je wel en niet mag nemen met een abonnement dat in die regio geldig is dan doe je iets verkeerd. Zie ook Amsterdam waar je met een GVB kaartje niet in een Arrivabus mag stappen. Slaat nergens op en is tegendraads met de eis dat het OV toegangelijk moet zijn.
Hoogst belachelijk inderdaad.

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-10 16:29
Ik weet niet of dit direct de juiste plek is, maar ik heb een dilemma;

De situatie: Ik reis van Leiden Centraal naar Amsterdam Zuid met een 2e klas jaartrajectabonnement. Daarnaast reis ik met een losse OV chipkaart op saldo met 40% korting als ik niet op dit traject reis.

Het probleem: Gisteren moest ik van Amsterdam Zuid naar Utrecht Centraal (werkgerelateerd). Ik check in op Amsterdam Zuid en betaal 3,70 als ik aankom in Utrecht. De terugreis vond rond 18:00 uur plaats, dus ik wilde liever meteen naar huis. Echter; ik heb een trajectkaart tussen Leiden en Amsterdam, niet tussen Utrecht en Amsterdam.

Oplossingen: Los kaartje kopen t/m Amsterdam Zuid, omrijden en via Zuid naar Leiden.
Inchecken op Utrecht, direct naar Leiden en de volle mep betalen.
Inchecken op Utrecht en uitchecken op Amsterdam Zuid kan namelijk niet, het is een rechtstreekse trein en daardoor mis ik de trein (Dan moet ik tussendoor uitstappen).

Onder het mom van; Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Spreek ik een conducteur aan. 'Hoe los ik dit op?'

'Daar is geen oplossing voor. Het beste koopt u een los papieren kaartje en reist om. Echter, binnenkort eindigen de papieren kaartjes en mogelijk ook de e-tickets, dus dan heb ik geen oplossing voor uw probleem.'

WTF? Het is dus óf omreizen (kost ~15 minuten) of rechtstreeks reizen, meer geld betalen (1,30 euro in dit geval). Nu ben ik me bewust dat ik die 15 minuten al terugverdien qua uurloon wat ik dan 'kwijt' ben, maar het gaat om het principe. Buiten het feit dat ik niet de enige forens ben en de kassalade van de OV vervoersmaatschappij flink gespekt wordt.

Het zal vast wel eerder genoemd zijn, maar heeft iemand misschien up-to-date informatie hoe ik hiermee om moet gaan?

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Nou ja, je geeft het antwoord eigenlijk zelf al aan. Je kan er niks aan doen, behalve omreizen met een kaartje of uitstappen en opnieuw inchecken.

Het is inderdaad jammer dat er niet automatisch bekend is via welk traject je reist en of dat onder je abonnement valt.

Maar zo'n trajectabonnement, dat is toch best duur of niet? Ben je niet goedkoper uit met een van de nieuwe abonnementen van de NS? Ligt er een beetje aan hoe laat je meestal vertrekt en terugreist, en of je dit soort uitstapjes vaker hebt. Kan je deze kosten niet declareren?

Edit: Berekening met Altijd Voordeel abo + los reizen, altijd in spits. Kosten Leiden - Amsterdam zuid is dan met 20% korting 5,60. Dus 5,60*2*5*4 = 224 euro + 20 euro altijd voordeel = 244 euro per maand.
= 2928 euro per jaar
Jaartrajectabo = 2113 euro per jaar
Altijd vrij = 3540 euro per jaar.
Dus jaartrajectabo is wel te verkiezen boven het voordeelabo. Altijd vrij abo is wel stuk duurder, maar dan kan je wel altijd zonder extra kosten reizen. Net afhankelijk hoe veel je in het weekend reist.

[ Voor 31% gewijzigd door MaximusTG op 12-01-2012 13:25 ]

• Nox

Nox

Noxiuz

Gisteren was het ook weer feest.

Naar de trein gelopen, zelfs omgelopen om eens braaf in te checken. Ik moest naar the hague en dat betekent voor mij 3 verschillende trajecten. Heenreis geen enkele keer gecontroleerd. Terugreis wel, drie keer gelijk.

Alledrie gaven ze aan dat hij niet ingecheckt was. Sterf maar lekker met je inchecken NS, geef die boete maar dan ben ik ten minste van het gezeik af.
MoiZie schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:07:
Leiden - Amsterdam - Utrecht verhaal
Tja, dat is imho ook niet zo gek. Je mag onbeperkt reizen tussen Amsterdam en Leiden. Maar op een heel ander traject heb je simpelweg geen kaartje en zul je die dus los moeten kopen. Zo gek is dat toch niet?

[ Voor 30% gewijzigd door Nox op 14-01-2012 15:56 ]

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-10 19:26
Je moet nadat je op je bestemming bent uit gechecked ook weer opnieuw inchecken voor je terugreis...

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:02
NoxiuZ schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 15:51:
Gisteren was het ook weer feest.

Naar de trein gelopen, zelfs omgelopen om eens braaf in te checken. Ik moest naar the hague en dat betekent voor mij 3 verschillende trajecten. Heenreis geen enkele keer gecontroleerd. Terugreis wel, drie keer gelijk.

Alledrie gaven ze aan dat hij niet ingecheckt was. Sterf maar lekker met je inchecken NS, geef die boete maar dan ben ik ten minste van het gezeik af.
Wat troftnom zeg; je reist op saldo maar checkt alleen in op de heenweg?

• DaveFlash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-10 15:46

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Effen een lastige vraag, wat is juridisch gezien fraude mbt de Ov. Chip en het wel of niet uitvhecken?

Hier het scenario wat ik wil schetsen:

Een Bus rit van Lelystad Centrum naar Groningen
Arriva bus 315 rijd deze rit. Met een gewone OV. Chipkaart
zonder kortingen en andere acties ikust die rit op dit moment
iets meer dan 23 euro, dus als ik niet uitcheck ben ik slechts vier euro kwijt.

De vraag is, is dit fraude, ben ik strafbaar?

Dit is het slechts een voorbeeld, ik reis namelijk met bus 315 niet door tot
Groningen, maar stap uit in Emmeloord, waar ik woon. Die rit kost normaliter
6,06 echter heb ik een dal korting ding op mijn OV. Wat die rit 4,85 maakt.
Dus in mijn werkelijke situatie spaar ik dus telkens ,85 cent uit.

De vraag blijft dus, of het niet uitchecken zelfs met dit kleine bedrag strafbaar is...???

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
DaveFlash schreef op zondag 15 januari 2012 @ 21:53:
Effen een lastige vraag, wat is juridisch gezien fraude mbt de Ov. Chip en het wel of niet uitvhecken?

Hier het scenario wat ik wil schetsen:

Een Bus rit van Lelystad Centrum naar Groningen
Arriva bus 315 rijd deze rit. Met een gewone OV. Chipkaart
zonder kortingen en andere acties ikust die rit op dit moment
iets meer dan 23 euro, dus als ik niet uitcheck ben ik slechts vier euro kwijt.

De vraag is, is dit fraude, ben ik strafbaar?

Dit is het slechts een voorbeeld, ik reis namelijk met bus 315 niet door tot
Groningen, maar stap uit in Emmeloord, waar ik woon. Die rit kost normaliter
6,06 echter heb ik een dal korting ding op mijn OV. Wat die rit 4,85 maakt.
Dus in mijn werkelijke situatie spaar ik dus telkens ,85 cent uit.

De vraag blijft dus, of het niet uitchecken zelfs met dit kleine bedrag strafbaar is...???
Technisch gezien is het denk ik niet strafbaar (valt onder zwaar menselijk falen:) ). Maar wees niet verbaasd als na 5x je ov-chipkaart geblokkeerd is.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Het wordt gezien als zwartrijden, en inderdaad als je dat tevaak doet wordt je kaart geblokkeerd.

That said, als je wel die bus de hele rit doet (maar waarom in godsnaam...) kun je natuurlijk elke keer een nieuwe anonieme kaart kopen en kost dat ritje je maar 7.50.

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-10 16:42
Het meest absurde van dit verhaal is dat een woordvoerder van Syntus maar adviseert om vooral een papieren trajectkaart van Syntus te halen omdat die wel door alle maatschappijen worden erkent.

Ik vind het een beetje raar dat door deze constructie er eigenlijk geen keuze is waar je jouw abonnement afsluit maar verplicht wordt bij Syntus te shoppen. Vervolgens kan er niet nagegaan worden of je vooral een Connexion of Syntus bus hebt gebruikt en kan het gebakkelei van geld schuiven weer van voor af aan beginnen waarbij naar mijn idee vooral Syntus beter af is en de concurrent en klant in de kou staat. Juist een van de redenen waarom vervoersmaatschappijen zo graag de ov chip wilden was het voorkomen van geld geschuif op basis van steekproeven toch?

• Gomez12
CyBeR schreef op zondag 15 januari 2012 @ 22:27:
Het wordt gezien als zwartrijden, en inderdaad als je dat tevaak doet wordt je kaart geblokkeerd.
Hoezo zwartrijden? Zolang je in de bus zit heb je een geldig vervoersmiddel :)
That said, als je wel die bus de hele rit doet (maar waarom in godsnaam...) kun je natuurlijk elke keer een nieuwe anonieme kaart kopen en kost dat ritje je maar 7.50.
Waarom : Heb jij een goedkopere manier om die rit te doen? In feite kan je hem waarschijnlijk zelfs voor 3,75 doen aangezien je die anonieme kaart 2x kan gebruiken.

Het is wat dat betreft jammer dat je niet 51 cent oid kan storten op die chipkaart, anders kon je 3x het ritje doen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Gomez12 schreef op zondag 15 januari 2012 @ 22:34:
[...]

Hoezo zwartrijden? Zolang je in de bus zit heb je een geldig vervoersmiddel :)
Qua controleur wel, inderdaad, maar je zit daar met de intentie om niet uit te checken en dat is nog altijd zwartrijden.
Waarom : Heb jij een goedkopere manier om die rit te doen?
Geen idee, maar een busrit die 23 euro kost kan niet kort zijn (zal rond de 200km zijn) dus dat lijkt me efficienter te doen :P
In feite kan je hem waarschijnlijk zelfs voor 3,75 doen aangezien je die anonieme kaart 2x kan gebruiken.
Nee, want de 2e keer heb je een negatief saldo en kun je dus niet inchecken.

• Gomez12
CyBeR schreef op zondag 15 januari 2012 @ 22:36:
[...]
Nee, want de 2e keer heb je een negatief saldo en kun je dus niet inchecken.
Bus vergeten uit te checken is toch 4 euro afschrijven dacht ik? Ik neem aan dat er op ov-chipkaart van 7,50 ook 7,50 tegoed staat dus na 1e x reizen heb je nog 3,50 over...

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Gomez12 schreef op zondag 15 januari 2012 @ 22:38:
[...]

Bus vergeten uit te checken is toch 4 euro afschrijven dacht ik? Ik neem aan dat er op ov-chipkaart van 7,50 ook 7,50 tegoed staat dus na 1e x reizen heb je nog 3,50 over...
Nee, een OV-Chipkaart leeg kost €7.50.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:03

Onbekend

...

CyBeR schreef op zondag 15 januari 2012 @ 22:36:
[...]
Qua controleur wel, inderdaad, maar je zit daar met de intentie om niet uit te checken en dat is nog altijd zwartrijden.
De controleur ziet ook dat je maar € 4,-- hebt betaald en maximaal € 3,50 bij kan betalen, en heb je voor zo'n lange busrit duidelijk niet genoeg.

Kan je trouwens ook bij een paal van een andere vervoerder uitchecken?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-10 21:51

VisionMaster

Security!

CyBeR schreef op zondag 15 januari 2012 @ 22:39:
[...]

Nee, een OV-Chipkaart leeg kost €7.50.
Toch winst als je het paar keer doet op die manier. Het mag niet, duidelijk zwart rijden, maar de controleur valt je niet lastig. Het systeem blokkeert je kaart t.z.t. wel.

I've visited the Mothership @ Cupertino

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Onbekend schreef op zondag 15 januari 2012 @ 22:42:
[...]

De controleur ziet ook dat je maar € 4,-- hebt betaald en maximaal € 3,50 bij kan betalen, en heb je voor zo'n lange busrit duidelijk niet genoeg.
Hoe een controleur daar mee omgaat, geen idee. Ik weet ook niet of die überhaubt kunnen zien wat je saldo is.
Nee.

• Gomez12
Onbekend schreef op zondag 15 januari 2012 @ 22:42:
[...]
Volgens mij indirect wel :)

Bij een andere vervoerder check je opnieuw in, je kan afaik niet 2x ingecheckt zijn. hence je bent uitgecheckt bij 1e vervoerder met boete van 4 euro.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Alleen als je gratis of niet gereisd hebt.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:55

Fiber

Beaches are for storming.

Gomez12 schreef op zondag 15 januari 2012 @ 23:12:
[...]
je kan afaik niet 2x ingecheckt zijn...
Helaas kan dat wel. Bij de NS in ieder geval wel, been there, done that. (Op Amsterdam CS per ongeluk aan de verkeerde kant van die rottige poortjes proberen uit te checken...)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Fiber schreef op zondag 15 januari 2012 @ 23:23:
[...]

Helaas kan dat wel. Bij de NS in ieder geval wel, been there, done that. (Op Amsterdam CS per ongeluk aan de verkeerde kant van die rottige poortjes proberen uit te checken...)
Poortjes zijn directioneel, ja. Dat kan nadelig zijn als je dat niet weet én je doet domme dingen zoals aan de buitenkant proberen uit te checken.

Maar het heeft ook een voordeel bij de huidige implementatie van de paaltjes van NS die je niet toestaan om uit te checken binnen drie minuten van incheck (tenzij je in die drie minuten naar een ander station hebt weten te komen): die poortjes doen die check namelijk niet en daar kun je dus direct uitchecken.

Ze hebben overigens wel degelijk door dat je al ingecheckt bent ('U bent al ingecheckt' als je het 2x probeert) of aan de andere kant niet ingecheckt ('Uitchecken niet mogelijk'). Dat eerste doen die paaltjes ook, dus ik gebruik dat wel 's als ik zo verstrooid bezig ben dat ik al niet meer weet of ik al ingecheckt had :P

Je kunt overigens niet twee keer ingecheckt zijn bij de tram/bus/metro of trein. Als je dat probeert gaat 't systeem er van uit dat je vergeten bent uit te checken en checkt je opnieuw in (waarna je de borg voor je vorige transactie kwijt bent.) Wat wél kan is ingecheckt zijn bij de tram/bus/metro én de trein tegelijk. Die werken apart.

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-10 23:31

Malarky

Wils voor wat ieder

Gomez12 schreef op zondag 15 januari 2012 @ 23:12:
[...]

Volgens mij indirect wel :)

Bij een andere vervoerder check je opnieuw in, je kan afaik niet 2x ingecheckt zijn. hence je bent uitgecheckt bij 1e vervoerder met boete van 4 euro.
Ligt aan de vervoeder. Bus van Qbuzz of Connexxion op de RET metro poortjes hebben er geen problemen mee als je niet uitcheckt bij de bus maar wel binnen de minuut het poortje van de RET passeert. Andersom weet ik niet, dan zou ik een poortje moeten intrappen. Als student met ov verlies ik in ieder geval geen geld of borg. Op het begin was dat wel zo in de Rotterdamse metro. Daarentegen dacht ik laatst tijd te besparen door niet uit te checken bij het NS poortje op Gouda CS. Dan geeft het apparaat in de Connexxion bus gewoon de melding dat je iets als een ongeldige kaart hebt. Kon niet meer met de bus mee. Stond er nu nog dat je al ingecheckt was, maar nee hoor gewoon een errorcode.

[ Voor 17% gewijzigd door Malarky op 16-01-2012 00:26 ]

• Gomez12
CyBeR schreef op maandag 16 januari 2012 @ 00:10:
[...]
Poortjes zijn directioneel, ja. Dat kan nadelig zijn als je dat niet weet én je doet domme dingen zoals aan de buitenkant proberen uit te checken.
Zo dom vind ik dat helemaal niet, helemaal niet als straks de poortjes dichtgaan.
Je vergeet uit te checken en je probeert het simpelweg bij het 1e poortje wat je ziet.
Maar het heeft ook een voordeel bij de huidige implementatie van de paaltjes van NS die je niet toestaan om uit te checken binnen drie minuten van incheck (tenzij je in die drie minuten naar een ander station hebt weten te komen): die poortjes doen die check namelijk niet en daar kun je dus direct uitchecken.
En dat zijn dus icm conducteurs super irritante poortjes... Ik werd laatst in de trein gebeld of ik ergens anders heen kon gaan. Geen probleem, overgestapt op een trein terug die halverwege aan de overkant van het perron stond. Toen kwam de conducteur langs, tja u reist terug dat mag niet (hij kon inchecktijd zien dus zag dat ik net uit de andere trein kwam) en of ik maar even op het volgende station wou uitchecken en inchecken, hij zou wel wachten... Uitgecheckt en proberen in te checken. Dat gaat dus niet, 2 minuten wachtten en nogmaals proberen, nope. En die timers resetten zich bij elke poging dus toen na (blijkbaar) minder dan 3 min nogmaals geprobeerd, nope... Toen had de conducteur er genoeg van en zei dat ik maar zonder in te checken mee moest gaan.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Gomez12 schreef op maandag 16 januari 2012 @ 00:31:
[...]

Zo dom vind ik dat helemaal niet, helemaal niet als straks de poortjes dichtgaan.
Je vergeet uit te checken en je probeert het simpelweg bij het 1e poortje wat je ziet.
Als die poortjes dichtgaan wil je aan de buitenkant van die poortjes komen zonder uit te checken.. hoe precies?
En dat zijn dus icm conducteurs super irritante poortjes... Ik werd laatst in de trein gebeld of ik ergens anders heen kon gaan. Geen probleem, overgestapt op een trein terug die halverwege aan de overkant van het perron stond. Toen kwam de conducteur langs, tja u reist terug dat mag niet (hij kon inchecktijd zien dus zag dat ik net uit de andere trein kwam) en of ik maar even op het volgende station wou uitchecken en inchecken, hij zou wel wachten... Uitgecheckt en proberen in te checken. Dat gaat dus niet, 2 minuten wachtten en nogmaals proberen, nope. En die timers resetten zich bij elke poging dus toen na (blijkbaar) minder dan 3 min nogmaals geprobeerd, nope... Toen had de conducteur er genoeg van en zei dat ik maar zonder in te checken mee moest gaan.
Paaltjes bedoel je. Die timer reset zich niet elke keer dat je 't probeert, maar 3 minuten kan wel een eeuwigheid lijken als die trein op je staat te wachten :P

Verwijderd

Donderdagavond laat stapte ik in de bus in Amersfoort. Er zaten naast mij nog vijf passagiers in de bus.
Op gegeven moment rijden we buiten Amersfoort en stopt de bus bij een bushalte waar niemand staat behalve een bestelbus.
Wat blijkt? In dat busje zit een connexxion service en veiligheid team. Vijf brede kerels met knalgele jassen aan.
Ze komen pontificaal de bus binnen en gaan met een apparaatje iedere OV chipkaart controleren.

Lekker onzinnig, omdat het erg rustig was en iedereen netjes bij het instappen had ingecheckt. Anders neemt de buschauffeur je niet eens mee :S

Gelukkig waren ze snel de bus weer uit en konden we verder rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2012 08:04 ]

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Mwa, die staan daar gewoon volgens een rooster, misschien is die lijn niet altijd zo rustig. Daarnaast zijn er ook valse kaarten in omloop, of mensen die met de kaart van een ander reizen. Of moet jij altijd ook de foto op je kaart laten zien als je incheckt in de bus?
Het is alleen idd jammer dat het bij busmaatschappijen altijd van die kleerkasten zijn :P.

Verwijderd

MaximusTG schreef op maandag 16 januari 2012 @ 08:11:
Mwa, die staan daar gewoon volgens een rooster, misschien is die lijn niet altijd zo rustig. Daarnaast zijn er ook valse kaarten in omloop, of mensen die met de kaart van een ander reizen. Of moet jij altijd ook de foto op je kaart laten zien als je incheckt in de bus?
Het is alleen idd jammer dat het bij busmaatschappijen altijd van die kleerkasten zijn :P.
Het was de bus rond 23.00uur 's avonds. Kans op zwartrijders/valse kaarten lijkt me dan kleiner dan in de spits. Foto hoef ik nooit te laten zien. Meeste buschauffeurs letten alleen op het piepje bij het inchecken.

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Ja, nou, daarom stonden ze er dus. Als je steekproefsgewijs regelmatig controleert dan beperkt dat de mensen die op de een of andere manier "fraude" plegen omdat de pakkans toch 0 is.

• AW_Bos
  • Laatst online: 01:00

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Kan iemand dit uitleggen?
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2q3dhky.jpg

Wat moet dit nou voorstellen?

[ Voor 34% gewijzigd door AW_Bos op 16-01-2012 15:36 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mobiele chippaal?

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-10 15:14
Welk station is dat?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:17
AW_Bos schreef op maandag 16 januari 2012 @ 15:34:
[afbeelding]

Mobiele chippaal van de NS, in die box zit een accu volgens mij :).

Ze stonden een tijdje terug ook op Oss centraal omdat er een snelbus/stopbus reed in plaats van de trein. Vond het eigenlijk wel ideaal. Aangezien de bus een meter of 50 van het station af stopt. Alleen jammer dat er - vooralsnog - nooit gecontroleerd wordt als er een bus ipv trein rijdt.

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Ah, dat is idd wel handig ja, want de situatie zonder zo'n ding heb ik een keer meegemaakt van de zomer. Met vriendin op bezoek bij vrienden in Harderwijk. Zij moest op saldo reizen. Nou ja, prima, ingecheckt, blijkt laatste deel met NSbus. Ik zie bij station waar bus vertrok veel mensen uitchecken, dus ik zeg tegen haar of ze ook niet moet uitchecken. Nee, pas in Harderwijk zegt ze. Klopt natuurlijk, je reist dat stuk ook. Maar kwamen we daar aan, bus echt paar honderd meter van station gestopt. Nergens zo'n paal. Ze had last van dr voeten, dus ik ging wel even richting station om uit te checken. Blijkt het station afgezet. Dus ik onder twee van die roodwitte linten onder om op het perron te komen. Anders kon je niet uitchecken.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

AW_Bos schreef op maandag 16 januari 2012 @ 15:34:
[afbeelding]

Zoals gezegd, dat is denk ik een mobiele in/uitcheckpaal. Voornamelijk gebruiken ze die als er vervangend busvervoer wordt ingezet, als je in een dergelijk geval niet langs de normale paaltjes of poortjes komt.

Die dingen staan daar de hele dag te staan dus in die bak erachter zit een accu en aannemelijkerwijs communicatieapparatuur e.d.

That said, ik heb die mobiele dingen in Haarlem wel 's zien staan maar ik dacht toch dat daar wielen onder zaten. Dus dit kan ook een combinatie van paal + achterliggende hardware zijn die normaal gesproken in een aparte kast gehuisvest is. (Kijk maar's op Amsterdam CS aan het begin van spoor 1, daar staat midden op het perron opeens een 19" rack waar wat communicatieapparatuur in zit voor de poortjes er vlakbij.) Wellicht heeft dit station daar geen ruimte voor.

[ Voor 29% gewijzigd door CyBeR op 16-01-2012 18:12 ]

• tomk94
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:09

tomk94

Developer

CyBeR schreef op maandag 16 januari 2012 @ 18:09:
[...]

Zoals gezegd, dat is denk ik een mobiele in/uitcheckpaal. Voornamelijk gebruiken ze die als er vervangend busvervoer wordt ingezet, als je in een dergelijk geval niet langs de normale paaltjes of poortjes komt.

Die dingen staan daar de hele dag te staan dus in die bak erachter zit een accu en aannemelijkerwijs communicatieapparatuur e.d.

That said, ik heb die mobiele dingen in Haarlem wel 's zien staan maar ik dacht toch dat daar wielen onder zaten. Dus dit kan ook een combinatie van paal + achterliggende hardware zijn die normaal gesproken in een aparte kast gehuisvest is. (Kijk maar's op Amsterdam CS aan het begin van spoor 1, daar staat midden op het perron opeens een 19" rack waar wat communicatieapparatuur in zit voor de poortjes er vlakbij.) Wellicht heeft dit station daar geen ruimte voor.
Volgens mij zit de communicatieapparatuur al in de poortjes zelf dmv het mobiele netwerk en is er alleen een stroomkabel verbonden. Zie: http://www.dumpert.nl/med...nt_ov_chipkaart_paal.html

Ah wacht zie nu een ethernet connector. Laad maar. Ben eigenlijk wel benieuwd waarom die sim kaarten erin zitten;p

[ Voor 4% gewijzigd door tomk94 op 16-01-2012 18:45 ]

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 08:04:
Donderdagavond laat stapte ik in de bus in Amersfoort. Er zaten naast mij nog vijf passagiers in de bus.
Op gegeven moment rijden we buiten Amersfoort en stopt de bus bij een bushalte waar niemand staat behalve een bestelbus.
Wat blijkt? In dat busje zit een connexxion service en veiligheid team. Vijf brede kerels met knalgele jassen aan.
Ze komen pontificaal de bus binnen en gaan met een apparaatje iedere OV chipkaart controleren.

Lekker onzinnig, omdat het erg rustig was en iedereen netjes bij het instappen had ingecheckt. Anders neemt de buschauffeur je niet eens mee :S

Er wordt gecontroleerd op personen die de bus instappen, inchecken en achterin de bus weer uitchecken. Op een beetje drukke lijnen heeft de chauffeur daar niks van in de gaten.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

tomwebfreak schreef op maandag 16 januari 2012 @ 18:42:
[...]

Ben eigenlijk wel benieuwd waarom die sim kaarten erin zitten;p
De verbinding naar de centrale server, die over 3G gaat. Er komt echt niet elke dag een mannetje langs met een floppy om de in- en uitchecks op te halen en er weer producten klaar te zetten natuurlijk.

Ey!! Macarena \o/

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

RaZ schreef op maandag 16 januari 2012 @ 18:57:
[...]

De verbinding naar de centrale server, die over 3G gaat. Er komt echt niet elke dag een mannetje langs met een floppy om de in- en uitchecks op te halen en er weer producten klaar te zetten natuurlijk.
Eh, nee. Daar is die glasvezelverbinding voor.

Die SIM-kaart is om al die paaltjes identiek te laten zijn, maar toch een identificatienummer te laten hebben wat je door laaggeschoolde medewerkers kunt laten installeren.

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Zou het geen redundante verbinding zijn, in geval van storing van het vaste netwerk?

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-10 21:51

VisionMaster

Security!

MaximusTG schreef op maandag 16 januari 2012 @ 19:10:
Zou het geen redundante verbinding zijn, in geval van storing van het vaste netwerk?
Wat denk je dat een redundante verbinding kost op een netwerk van zoveel verspreidde endpoints? Dat maakt het project echt niet beter noch goedkoper.

I've visited the Mothership @ Cupertino

• Gomez12
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 08:04:

Inchecken bij buschauffeur en achter gelijk uitchecken oftewel inchecken zegt niets. Daarom hebben ze die controles.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:55

Fiber

Beaches are for storming.

Gomez12 schreef op maandag 16 januari 2012 @ 19:39:
[...]
Inchecken bij buschauffeur en achter gelijk uitchecken oftewel inchecken zegt niets. Daarom hebben ze die controles.
En jij denkt dat de buschauffeur dat niet merkt? Ik heb wel eens een waarschuwing gehad toen ik 100m voor de halte alvast uitcheckte. :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Pagina: 1 ... 66 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.